Testovali jsme rezervace v restauracích

  • Testovali jsme rezervace v restauracích Testovali jsme rezervace v restauracích
  • Testovali jsme rezervace v restauracích Testovali jsme rezervace v restauracích
  • Testovali jsme rezervace v restauracích Testovali jsme rezervace v restauracích

Nový rozvoz jídel

Zveme Vás na testování nového rozvozového portálu, na kterém je nákup rychlejší, přehlednější a pohodlnější. Na nový rozvozový web se dostanete kliknutím na tlačítko níže nebo “nový rozvoz jídel” z hlavní nabídky.

Do 90 minut u Vás doma

Cena rozvozu od 59 Kč.

Po celé Ostravě a okolí.

Od výlovu v hlubokých vodách Indického oceánu & Severního moře, přes cestu do náší domoviny, až po přípravu na talíři. Jsme u každého kroku. Sousto, které se vám rozplyne na jazyku, má u nás příběh. Pojďte si ho prožít všemi smysly s námi. Gokana Sushi Bar.

Testovali jsme rezervace v restauracích
Absolutní gurmetský zážitek přeje
Tomáš Polák a celý tým Gókaná Sushi Baru

  • Navštívili jsme restauraci v rámci grand restaurant festivalu. Vše velmi chutné, servis super, krásné prostředí.
  • Vracíme se s nadšením a dnes opět špička. Předkrm wonton taštičky, který doporučil číšník – luxus 20! Shushi vždy dokonalé a dnes ještě dokonalejší včetně aktuální nabídky colours rainbow. Dezert čokoládový fondant s mango sorbetem musíte ochutnat! Servis skvělý, doporučujeme!!!! Gastro zážitek. Děkujeme.
  • Vynikající sushi restaurace v Ostravě. Příjemná a útulná atmosféra, ideální pro relaxaci a také dokonale mluví anglicky. „Excelente restaurante de Sushi en Ostrava. Ambiente agradable y acogedor, ideal para relajarse y además hablan perfectamente inglés.“
  • Sushi nejím, přesněji řečeno až do včerejška, kdy jsme s rodinou navštívili Sushi Bar Gokaná. Oslavovali jsme maturity dětí, které sushi milují a my se ženou jsme chtěli zkusit jen polévky, protože syrové ryby, řasy atd… nemusíme. Po nějaké době jsme se nakonec nechali přesvědčit a ochutnali jsme několik druhů sushi. Vůbec se to nedá srovnat s ničím co jsme okusil dříve…

Zavřeno. V tuto chvíli nerozvážíme.

„Jedeme druhý půlrok bez příjmů. Nebýt silného majitele, už bychom tu nebyli,” přiznává CEO Restu Jiří Moskal

Rozhovory Aplikace Startupy Testovali jsme rezervace v restauracích

Uplynulý rok nebyl pro gastro rezervační službu Restu tím nejšťastnějším v jejich osmileté historii a stávající CEO Jiří Moskal se tím netají. Když pandemie koronaviru a následná opatření uzavřely tuzemské restaurace, spadly příjmy Restu na nulu a bez silného zázemí mateřské Hospitality Digital by nejspíš krizi nepřežilo. Nyní pražská společnost, kterou do roku 2018 vlastnila skupina Miton, doufá slovy svého šéfa v nakopnutí” a třeba i posílení své přítomnosti v zahraničí.
 

Nemůžu začít jinak než se vás zeptat, jak z pohled Restu hodnotíte uplynulý rok.  (Dlouhá pomlka). Nebude asi překvapením, když řeknu, že to nebyl nejšťastnější rok v naší historii.

Náš byznys se točí kolem rezervací do restaurací, takže když se kvůli covidu zastavila ekonomika, ze dne na den nám vypl odbyt. Náš produkt přestal být potřebný.

  Říkali jsme si, že ani nemá cenu řešit nějaké peníze od registrovaných restaurací, protože rezervace byly tou dobou asi to poslední, o čem by chtěly přemýšlet.

Takže jste jim za zalistování v katalogu Restu nic neúčtovali? 

Ne. Přestože je náš byznys model klasicky saasový, rozhodli jsme se jim nic neúčtovat. Dá se tedy říct, že po dobu, kdy byly restaurace zavřené, jsme totálně přišli o zdroj příjmů. Pak jsme se všichni zase trochu nadechli, když se to koncem května otevíralo a bylo to takový optimističtější, ale potom přišel podzim a scénář se de facto opakoval. 

Na zavírání restaurací jste reagovali také tím, že jste zahájili spolupráci s Qerko (služba umožňující mimo jiné platbu v restauracích pomocí QR kódů) a některými dovážkovými firmami. Pomohlo tohle trochu snížit ztrátu?

Řeknu zcela napřímo, že ne. Protože ani za jeden z produktů, které jsme po dobu covidu dělali, jsme si žádné peníze neúčtovali.  V momentu, kdy se to celé zavřelo a restaurace přestaly fungovat, jsme se rozhodli pokračovat ve vývoji rezervačního nástroje a dohánět resty z běžného provozu. Dále jsme se museli rozhodnout, co udělat s lidmi z call centra či s obchodníky, které máme. Říkali jsme si, že je buď pošleme domů a na pracák, nebo půjdeme zkusit něco vymyslet a restauracím pomoct. Takže jsme usoudili, že když nejdou rezervace, zjistíme alespoň, kdo aktuálně funguje a kdo ne, a tyto informace doplníme do našeho katalogu, aby lidé věděli, zda si v daném podniku mohou i během karantény objednat – a tím pádem ho i nějak podpořit. 

Vymýšleli jsme ještě pár projektů a aktivit, které by nám pomohly jít stávající situaci naproti, ale velice často to ztroskotalo na tom, že byl vlastní produkt v dané chvíli pro restauraci příliš komplikovaný, případně na technických či dokonce legislativních limitech. A tak jsme dělali to, co umíme nejlíp: Říkali lidem, kde se najedí nebo kde si mohou jídlo objednat. 

Testovali jsme rezervace v restauracích

  • CEO Restu Jiří Moskal věří, že se letos firmu podaří opět nakopnout. 
  • Jaká byla v těch nejkritičtějších měsících vaše ztráta?
  • Jaká úsporná opatření jste museli udělat?
  • Kolik je vás aktuálně v týmu?
  • Už jste to trochu naťuknul: Jak hodnotíte pomoc státu vůči restauračnímu byznysu?

Nechci jít do detailních částek, ale myslím, že dostatečně hrozivě zní, když řeknu, že nám řádově vypadlo šest měsíců příjmů. Není tajemstvím, že Restu stále není v černých číslech, takže je potřeba říct, že bez silného finančního zázemí a pochopení ze strany majitele, tedy HOSPITALITY.digital, už bychom tady zcela narovinu nebyli. Protože to nebylo jen o tom, že bychom si snížili platy na polovinu a čekali, až to přejde, tohle bychom sami prostě nezvládli.  Na jaře jsme se domluvili s majitelem objektu, kde sídlíme, na sníženém nájemném. Také jsme využili jediný státní podpůrný program, který pro nás připadal v úvahu, což bylo odpuštění části odvodů za zaměstnance. Byť i tady to bylo hořkosladké, protože se nám přihodilo, že jsme poslali odvody o dva dny později a pak už jsme museli doplatit plnou částku, a to v situaci, kdy držíte tým zuby nehty nad vodou, abyste lidi neposlal na pracák. Vedle toho jsme také omezili softwarové nástroje, které nebyly nezbytné, a to bylo v první vlně asi všechno.  Pak ale přišla druhá vlna, a tu už jsme bohužel neustáli v plném počtu. Řekněme, že asi půlka našeho týmu spadá do kategorie „produkt a vývoj”, zatímco druhá je obchodně administrativní a supportní, která se stará o rezervace nebo pečuje o restaurace a hosty. A tak v momentě, kdy tento byznys úplně vypadl, jsme se museli na podzim rozloučit se čtyřmi kolegyněmi z této oblasti, abychom nějakým způsobem zareagovali na skutečnost, že – jak říkám – už jedeme v podstatě druhý půlrok bez příjmů. V tenhle moment máme 15 lidí na HPP a pár brigádníků, kteří vypomáhají třeba v call centru či s komunikací na sociálních sítích. První oblast, kde jsme začali s redukcí, byli právě brigádníci, jenže ne jen kvůli penězům, ale proto, že opravdu nebylo moc co dělat.  Uchh… (smích). Napadá mě spousta věcí, jak to komentovat, ale asi bychom museli hodně škrtat… Ne, víte co, jedna věc je, jestli a jak stát pomáhá v gastrobyznysu – rozhodně by to mohlo být lepší. Jenže co je na celé situaci zdaleka nejhorší, je celková organizační nejistota, ta nekoordinovanost a chaos, které kolem opatření probíhají. Gastronomie je na ně citlivější z toho pohledu, že neděláte jen to, že byste šel ráno nakoupit, během dopoledne uvařil oběd, pak vydal jídla a večer skončil s čistým skladem. Proto si myslím, že jednou z nejhorších věcí, které se tady staly, byla ta planá naděje, již dostaly restaurace kolem Vánoc. Ti, kteří „uvěřili”, že se bude otevírat, a chtěli se ještě před Vánocemi o něco pokusit, naplnili sklady a během pár dnů se to zase zavřelo a bylo to v čudu… 

Jasně, na tohle na jaře asi nikdo nebyl připravený. Ale štve mě ten chaos a nedostatek kuráže udělat věci, které možná lidem nejsou příjemné, jenže v důsledku by alespoň všem bylo zřejmé, co se děje a podle jakých pravidel se bude hrát. Místo toho se to tu měnilo z pátku na pondělí a z pondělí na úterý a nikdo ani pořádně nevěděl proč. 

Tak pojďme raději k letošnímu roku a plánům do budoucna. Je pár dní od Silvestra, dával jste si nějaké ne třeba zrovna předsevzetí, ale přání do nového roku, co se týče podnikání? Už jsem se stal přílišným realistou, abych si dával novoroční předsevzetí. Spíš se snažím věci nějakým způsobem vyhodnocovat a posouvat směrem, o němž si myslím, že je správný. 

Když se budu bavit o našem byznysu, tak samozřejmě první věcí je tenhle rok dobře ustát a posunout Restu zase o kus dál. Začínáme třetí rok pod křídly HOSPITALITY.

digital, přičemž první rok jsme byli ve fázi, kdy jsme si na sebe zvykali, ale teď už začínáme pracovat na tom, abychom reálně těžili ze synergií, kvůli nimž jsme ostatně do spolupráce zpočátku šli.

Máme teď poměrně intenzivní jednání, dáváme dohromady plány, jak zase nakopnout Restu o level výš a možná ještě oživit naši působnost za hranicemi Čech. 

Budete mít zájem:  Mořské plody jsou zdravé, ale i rizikové

Testovali jsme rezervace v restauracích

Restu momentálně působí i v sousedských zemích, ovšem někde zatím pasivně. Snímek pochází z liberecké kanceláře, kam se společnost přesunula v roce 2016. 

Takže další expanze?

Za hranicemi už vlastně jsme: máme Polsko, Slovensko, Maďarsko, přičemž v Maďarsku máme dva lidi, kteří na trhu aktivně působí, v Polsku jsme spíš pasivně – máme tam katalog a produkt je připravený, ale nepodnikli jsme tam žádné obchodí aktivity – a slovenský trh obsluhujeme rovněž z Čech. Ale v kontextu užší a intenzivnější spolupráce s „hádéčkem” bychom tam svou přítomnost rádi rozšířili a navýšili. 

Pravdou je, že situace se od podzimu zatím příliš k lepšímu neobrátila, opatření zůstávají striktní a nikdo moc neví, co bude za měsíc za dva. Jedete zatím stále v nějakém nouzovém režimu, nebo už s novým rokem najíždíte na vlnu toho „nakopávání” Restu?

Teď zužitkováváme čas, kdy nejsou zákazníci a není co obchodovat, abychom vyřešili takové ty domácí úkoly, vyladili službu. Dáváme dohromady obchodní tým, na straně vývoje dokončujeme některé nové funkce, které bychom, jen co se otevře, rádi představili a věříme, že mohou restaurace oslovit a přilákat jim víc lidí. Spíš tedy zužitkováváme čas k tomu, abychom v momentu, kdy se to otevře, byli dobře připraveni a schopni se co nejrychleji vrátit do normálních kolejí. 

Můžete naznačit, který směrem by se mohla vaše služba posunout?

Slovy klasika: „My nesmíme ani naznačovat” (smích). Ale víte co, je to o tom, že v restauracích obsluhujeme obě strany příběhu, takže jak rezervující hosty, tak i restaurace, kam hosté rezervují, a z toho změny vycházejí.

Pro restaurace je naším core produktem elektronická rezervační kniha, která umožňuje restauraci management rezervací, budování zákaznické báze, CRM, a tu plánujeme pro uživatele ještě zjednodušit, aby byla hlavně co nejjednodušeji administrovatelná. Už od jara ji vylepšujeme tak, abychom neubrali na kvalitě a na tom, co umí, ale aby zároveň byla pro restaurace ještě použitelnější. 

Na druhé straně nabízíme hledajícím hostům katalog restaurací, pomocí kterého jsme schopni oslovit lidi, kteří nehledají jenom konkrétní restauraci, ale spíš něco obecnějšího, ať už je to konkrétní jídlo nebo nějaká gastroakce v okolí. A když to najdou, můžou si rovnou zarezervovat místo.

  No a tuhle transakci, kterou my teď zprostředkováváme z webu, brzy posuneme ještě o level blíž k zákazníkovi, takže už se pak nemusíte prokliknout až k nám nebo na web restaurace, abyste si mohl udělat rezervaci, ale můžete ji zadat rovnou ve vašem vyhledávači, jakmile tam najdete restauraci, která vás zaujala.

Tím se sice potenciálně připravujeme o traffic, ale zase je to jednodušší pro hosty a pro restauraci je to výhodnější v tom, že má hned zaháčkovaného hosta.

Restaurace se plní rezervacemi, míst mohou využít jen polovinu

Hlavní strana > Domácí

Testovali jsme rezervace v restauracích

02.12.2020 16:00

Restaurace a hospody v Brně už mají rezervacemi zaplněných několik míst. Na otevření, které jim od čtvrtka po téměř dvou měsících umožní rozvolnění vládních opatření proti šíření koronaviru, se těší a jsou připraveni. Nelíbí se jim ale omezení kapacity na polovinu a podmínka nejvýše čtyř lidí u stolu. Podle provozovatelů podniků, výdělek stěží pokryje náklady.

Prosinec bývá pro gastro podniky nejsilnějším měsícem. Kvůli letošnímu omezení ale jejich provozovatelé vysoké tržby nečekají. „Máme hodně rezervací na pátek i na sobotu, ale stoly jen po čtyřech lidech je problém. Už v květnu jsme měli rezervace firem pro konání vánočních večírků, to je zrušené. Není to nic moc, ale aspoň něco,“ řekl majitel restaurace Havana Radek Novotný.

Dodal, že ze svých 45 zaměstnanců nemusel propustit nikoho. V době uzavření restaurace totiž pracovali tak, že svým autem rozváželi jídlo. „Meníček šlo každý den docela hodně,“ poznamenal.

Omezení podmiňující otevření nelibě nese majitel restaurace Štatl a pivního restaurantu U Kozáka Pavel Podsedník.

„Z 21 stolů jsme udělali 10, ale bojím se, že místo čtyř lidí si k němu sednou dva nebo dokonce i jeden zákazník. Z praxe vím, že se to stává. Uvidíme, jak to bude vypadat.

Pravděpodobně ale stejně budu muset nějaké lidi propustit. Poloviční obsazenost nám nevydělá ani na náklady,“ sdělil.

Rezervace už plní také restauraci Mazaný Anděl. „Některé firmy večírky zrušily, jiné řekly, že budou sedět po čtyřech. Volají i normální zákazníci. I tak ale očekáváme poloviční tržbu.

Je to problém, protože listopad s prosincem obvykle vydělá na další čtvrtrok, kdy jsou tržby nižší. My jsme nyní rádi především za to, že můžeme jít do práce. Po první vlně nás tady zůstala hrstka lidí, propouštěli jsme, ale zatím nabírat znovu nebudeme.

Nemyslíme si, že se byznys zlepší,“ konstatovala manželka majitele Blanka Horáková.

Problém s omezenou kapacitou se v Pivovarské restauraci Moravia rozhodli vyřešit přebudováním salonku na standardní část podniku. „Dohromady budeme mít 70 míst. Už máme nějaké rezervace, ale nevíme, co čekat.

Někteří lidé se bojí, jiní těší. Připravili jsme proto menší jídelní lístek, ať neděláme tak velké objednávky.

O většinu firemních večírků jsme přišli, ale připravujeme alespoň catering,“ sdělila jednatelka Miloslava Šibalová.

1

Jak přilákat hosty v době, kdy jsou restaurace prázdné? Rezervačním systémem

Snadnými rezervacemi to ale nekončí. Restauratéři mohou tyto systémy využít i marketingově a proměnit tak jednorázového hosta ve stálého.

Bez internetového připojení se dnes už neobejde žádná restaurace. Dosud bylo potřeba ke správě webu, provádění objednávek surovin nebo třeba jen pro poskytnutí wi-fi připojení hostům.

Od prosince pak bude nutné mít podnik online také kvůli povinné elektronické evidenci tržeb.

A když už je potřeba přivést do restaurace internet, proč ho také nevyužít k rezervacím? Moderní komunikační systémy jsou dnes nezbytnou součástí téměř každého oboru podnikání a restauratérům mohou být velice prospěšné.

Místo, kam se jít najíst, hledá na internetu denně zhruba 50 000 Čechů. Tito online lidé se nedívají jen na denní nabídky a fotografie podniků.

Když už jsou na internetu, rádi využijí i možnosti rezervovat si ve vybrané restauraci místo. Využít k tomu mohou hned několik služeb. Z těch nejznámějších můžeme zmínit Restu, Bookio, RezervujStůl nebo StůlHned.

Každý z těchto systémů funguje na trochu jiných principech, ale všechny přináší provozovatelům restaurací výhody.

Rezervace jsou výhodné pro podniky i jejich hosty

Tisíce českých restaurací spolupracují s Restu.cz. Tento rezervační systém je populární zejména díky tomu, že zákazníky láká na kredity za zpětnou vazbu, které si po nasbírání jejich určeného počtu mohou proměnit na vouchery.

Online hodnocení zákazníků mohou restaurace využít k průběžnému zkvalitňování služeb. Rezervační systém má pro restauraci zásadní výhodu v úspoře času personálu, který může namísto vyřizování telefonátů a e-mailů věnovat úsilí spokojenosti hostů.

S využitím rezervačního systému restaurace zároveň zefektivní svůj table management a tím může výrazně zvýšit výtěžnost na jeden stůl, říká Tomáš Trejbal z Restu.cz.

 Navíc podnik při využití tohoto rezervačního systému získává zvýhodněnou cenu propagace v největším průvodci po restauracích, který služba provozuje.

V dobrých restauracích bývá často plno a personál nemá dostatek prostoru na to, aby mohl pečovat o hosty v restauraci a ještě navíc zvedat telefony nebo odpovídat na e-maily a přijímat a potvrzovat rezervace.

Online rezervace v restauracích jsou proto výhodné i v tom, že podnik nepromešká žádnou poptávku. Nehrozí žádné nepřijaté hovory ani zklamaní zákazníci, kteří se nemohou dovolat.

Vedle zefektivnění chodu a řízení podniku přináší rezervační systémy jistotu i zákazníkům. Lidé nemusí čekat na zdlouhavé potvrzení e-mailové rezervace nebo několikrát telefonovat do restaurace, než se jim podaří dovolat se.

Rezervaci stolu mají ihned potvrzenou v e-mailu nebo prostřednictvím SMS. BookioPro jim navíc umí rezervaci připomenout pár hodin předem, dodává za systém Bookio.cz Markéta Rossmanithová.

Spokojenost s rezervačním systémem potvrzuje generální manažer Wine restaurant Matyšák Miloslav Dvořák: Před BookioPro restaurace používala dvě rezervační knihy, což zpomalovalo interní komunikaci, ale i komunikaci se zákazníky.

BookioPro umožnilo efektivně využívat čas a tím pádem poskytovat ještě lepší služby zákazníkům v průběhu rezervace nebo při návštěvě restaurace. S Restu jsou zase spokojeni v restauraci Oblaca. Systém pracuje zcela hladce bez jediné poruchy. Je to asi ta nejlepší a nejspolehlivější věc, kterou jsem do firmy pořídil.

Zcela zabraňuje kolizím v rezervacích a všichni zaměstnanci se přes počáteční strach a jistý odstup s rezervačním systémem velmi rychle sžili, komentuje majitel podniku Petr Jendrejčák.

Psali jsme: Úroveň obsluhy, i na tom stojí a padá úspěch každé restaurace

Výhody pro zákazníky přináší i Bookio, které funguje na principu placené rezervace. Rezervační poplatek je pak hostům při placení v restauracích samozřejmě odečítán. Sleva dělá 30 % z konečného účtu. Výhodou pro restauraci je to, že den a dobu, kdy je možné si rezervovat místo s touto slevou, si určuje sám podnik.

Díky těmto „happy hours“ může Bookio do podniku přilákat zákazníky i v době nebo ve dnech, kdy není restaurace zcela vytížena.

Budete mít zájem:  Pitva: konečná zpráva o našem životě

Skutečně rušné provozy oceňují i možnost nastavit si maximální délku návštěvy, se kterou je zákazník seznámen ještě před rezervací, což jim umožňuje optimálně využít každou židli, uvádí Markéta Rossmanithová. 

Rezervační systém jako marketingový nástroj

StůlHned.cz je zase postaven na tom, že oslovuje potenciální zákazníky v momentě, kdy se rozhodují, kam se půjdou najíst. Zobrazí jim totiž preferované restaurace s daným počtem míst ve vybrané lokalitě. Každý restauratér se proto může rozhodnout pro tu strategii, která mu přijde nejzajímavější a pro jeho podnik nejužitečnější.

Některé podniky bývají skutečně plné a je složité si v nich místo rezervovat. Pokud je to právě váš případ, je vhodné sáhnout po řešení RezervujStůl.cz. Uživatelé tohoto systému vidí aktuální obsazenost a odpadá tedy nutnost ptát se na volné místo.

Pokud nejsou termín a požadovaný počet míst dostupné, mohou se zákazníci zapsat na čekací listinu a v případě, že se termín uvolní, restauratér je bude informovat.

Systém je možné spojit s naším dalším systémem iSport pro sportoviště, což je vhodné pro restaurace, které jsou součástí sportovního nebo zábavního centra a provozují třeba bowling, squash a podobně, říká za RezervujStůl.

cz Milan Vorel a manažer Radisson Blu Alcron Hotel David Pátek k tomu uvádí: Díky rezervačnímu systému se nám podařilo konsolidovat veškeré informace o rezervacích na naše restaurace a další aktivity, jako jsou kuchařské lekce s Romanem Paulusem, masáže, hotelové limuzíny a tak dále, do jediného systému. Vše je mnohem přehlednější a dostupné z jakéhokoliv místa. Zároveň jsme díky tomu schopni využít naše kapacity daleko více než dříve.

Ano, v online rezervačních systémech se manažeři jednotlivých podniků lépe orientují a jsou schopni lépe obsadit volné kapacity s ohledem na přání hostů i na praktičnost. K rezervacím je možné přidávat různé poznámky. Například u stálých hostů je vhodné poznamenat si oblíbené víno nebo to, že někdo nejí maso.

V horších případech pak poznámka upozorní na hosta, který dělá rezervace a bez omluvy nedorazí. Další výhodou rezervačních systémů je možnost provedení rezervací 24/7, čili i v době, kdy je podnik zavřený. To vůbec není zanedbatelné, protože čtyři z deseti rezervací se lidé snaží udělat v době mezi 22. a 10.

 hodinou.

Dále čtěte: Jídelní lístek delší než Jiráskovy romány. Největší problém českých restaurací

V neposlední řadě slouží rezervační systémy jako marketingové nástroje. Tvoří totiž databázi uživatelů, která je zdrojem kontaktů. Například RezervujStůl.cz pak umožňuje přímo ze systému rozesílat newslettery. Díky historii lze hosty zvát na jejich oblíbená menu, v den výročí a podobně.

Pro rezervační systém Bookio jsme se rozhodli proto, že není jen prodejním nástrojem, ale komplexním rezervačním systémem. A to je v Česku unikátní.

Nechtěli jsme, aby rezervační systém jen přeprodával místa v našich restauracích a bral si z toho provize, uzavírá spolumajitel restaurace Na Kopci Jan Turek s tím, že rezervační systém mu umožňuje vyjít maximálně vstříc klientům.

Každá restaurace je jiná, a proto volba rezervačního systému záleží na jejich majitelích. Některá řešení jsou i variabilní a mohou být upravena podle potřeb podniku. Například je možné nastavit blokaci rezervací v době oběda, generovat děkovné e-maily pár dní po návštěvě a tak dále.

Začalo antigenní testování v Hustopečích | Město Hustopeče – oficiální web

Jednou za pět dní si může kterýkoliv občan Česka zajít zdarma na antigenní testy na Covid-19, které by měly zjistit infekčnost testovaného. Nově i v Hustopečích. Jak testy probíhají a jak je možné se na ně přihlásit, to jsme zjišťovali hned první testovací den, který byl plně obsazený.

Z nařízení Krizového štábu Jihomoravského kraje začalo v pondělí 4. ledna fungovat v Hustopečích antigenní testování na Covid-19. Spádovou oblastí testovacího místa je celý mikroregion Hustopečsko a o jeho zřízení byly informovány všechny okolní obce. 

„Vhodné prostory jsme bohužel nenašli ani v nemocnici ani na poliklinice tak, abychom dodrželi všechna aktuálně platná nařízení. Město Hustopeče mělo v podstatě jediné ideální místo, a to v sále společenského domu na Herbenově ulici, který je a pravděpodobně i dlouho bude nevyužívaný,“ vysvětlila volbu tohoto místa starostka Hana Potměšilová.

Právě velký sál se zázemím v odlehlé části města splňuje všechny požadavky na bezpečnost testovaných i personálu – od rozestupů, vysokých stropů, oddělených vstupů až po zvláštní východ pro pozitivní. Samotné odběry zajišťuje Nemocnice Tišnov s pomocí profesionálních hasičů.

„V Tišnově jsme rozjeli testovací centrum hned na začátku letních prázdnin v loňském roce, následně jsme vytvořili i mobilní testovací centrum, zajišťujeme testovací centrum v Bučovicích a nyní tedy i Hustopeče,“ představil zkušenosti svého týmu ředitel Nemocnice Tišnov Bořek Semrád.

Právě Nemocnice Tišnov vytvořila i rezervační systém, do kterého se zájemci o testování mohou zapsat. Odkaz na něj najdete na webu města. 

www.hustopece.cz/testycovid

„V rámci této online rezervace vyplní zájemce krátký zdravotní dotazník a vytiskne si čestné prohlášení, které přinese na testy s sebou. Kdo nemá tiskárnu, může vyplnit prohlášení i zde, ale chceme zkrátit ten čas tady na minimum, takže je lepší přinést ho už s sebou,“ apeluje na zájemce Semrád. 

Po dokončení registrace nepřijde registrovaným žádné potvrzení, což mnohé zaskočilo. I tak je však rezervace platná a je nutné přijít přesně na čas, aby byla zajištěna plynulost a zabránilo se shlukování osob. Budete-li chtít svou rezervaci z jakéhokoliv důvodu zrušit, můžete tak učinit pomocí SMS zprávy na telefonní číslo 778 703 730. 

„Samotný odběr se provádí výtěrem z nosohltanu přes nos tenkou odběrovou štětičkou, není to nic hrozného. A výsledky se testovaný dozví do 20 minut,“ doplňuje Semrád.

Antigenní testy však nejsou plnohodnotnou náhradou PCR testů, na které jsou odesíláni příznakoví pacienti a osoby v karanténě.

„Já znám spoustu lidí z Hustopečí, kteří jezdili na tyto testy do Brna, protože chtěli navštívit své rodiče nebo prarodiče a přitom je neohrozili. Je to pro ten lepší pocit, že nemůžete ublížit.

Naopak PCR test už přímo určí, zda jste covid pozitivní a jsou na něj odesíláni osoby s příznaky, nebo osoby po kontaktu s pozitivním člověkem,“ uzavírá starostka.

Prozatím se provoz testovacího místa plánuje do pátku 15. ledna a dále se bude vyvíjet podle epidemiologické situace. Rozhodne krizový štáb JMK. -nov-

Výsledky se zpožděním, ale zdarma. Zkusili jsme testování na koronavirus v New Yorku

Zatímco se Česko chystá na spuštění antigenních testů zdarma, jinde ve světě už mají s bezplatnými odběry zkušenost. Například v New Yorku fungují od jara a podle starosty města jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů ke zbrzdění šíření nákazy. Koronavirus se tam nyní šíří pomaleji než v jiných částech USA, přesto před Vánoci případů přibývá a město znovu zpřísňuje opatření.

New York (od naší zpravodajky) – Je krátce před osmou hodinou ráno a před odběrovým místem na rohu 96. ulice a avenue Amsterdam na Manhattanu v New Yorku čeká 15 lidí ve zhruba dvoumetrových rozestupech.

„Nevíte, kde mám stát, když jsem se dopředu registroval?“ ptá se zhruba sedmdesátiletý Ed ostatních. Ti krčí rameny, a tak se zařazuje na konec fronty.

„O víkendu za mnou mají přijet děti s vnoučaty, a tak se chci ujistit, že jsem zdravý,“ říká deníku Aktuálně.cz.

O pár minut později vychází ze dveří mladý muž ve žlutém ochranném obleku, s respirátorem a obličejovým štítem a rozděluje zájemce o testování na dvě strany – na ty, kteří se objednali na určitý čas, a ostatní, již přišli jen tak, když viděli, že fronta není příliš dlouhá. Lidé s rezervací mají automaticky přednost.

Postupně dostávají dotazníky, ve kterých vypisují své osobní údaje, informace o pojištění a zaškrtávají, o jaký druh testu na covid-19 mají zájem: PCR, antigenní, ten na protilátky nebo rapid test za příplatek, který virus odhalí do 24 hodin.

„Rapid testy došly, budou znovu až příští týden,“ varuje dopředu zaměstnanec kliniky a pár lidí následně z fronty odchází.

„Já na výsledek nespěchám, stačí mi klasický test PCR, mám pár dnů čas,“ říká Ed, zatímco vyplňuje dokument. „Zbytek rodiny na testech byl a od té doby se izolují, já také skoro nikam nechodím,“ dodává. 

Malá laboratoř je jedním ze stovek odběrových míst, které zaštiťuje město New York a jsou v nich od jara odběry zdarma i v případě, že testovaný nemá zdravotní pojištění. Cenou za to je delší čekání na výsledky.

Zatímco v Česku je laboratoře posílají většinou do 48 hodin, obyvatelé nejlidnatějšího města USA na ně na bezplatných místech čekají často tři, čtyři nebo i šest pracovních dnů (pokud nepatří mezi skupinu, která má přednost, pozn. red.). V exponovaných obdobích to může trvat i déle.

Například okolo Dne díkůvzdání, kdy se Američané tradičně setkávají na večeři i v širší rodině, přišly některým lidem – včetně zpravodajky Aktuálně.cz – až po čtrnácti dnech. 

Budete mít zájem:  Příznaky Infekce Plodových Obalů?

Díkůvzdání jako předvánoční zkouška

Právě ve dnech před Díkůvzdáním (letos připadalo na 26. listopad, pozn. red.)  zaznamenal New York vůbec nejvyšší počet testů od začátku pandemie. Do laboratoří přišlo během sedmi dnů přes půl milionů vzorků. „Tohle jsou čísla, o kterých jsme dlouho snili.

Pomůžou nám pochopit, co přesně se děje, a ochránit tak většinu lidí,“ uvedl na konci listopadu starosta New Yorku Bill De Blasio, který bezplatné, a teoreticky tedy i časté testování Newyorčanů považuje za jeden z hlavních způsobů, jak zbrzdit nákazu ve městě.

 

Pro mnoho testovaných byl motivací pocit alespoň částečné jistoty, že nenakazí své nejbližší, a byli ochotní ve frontách na testy stát i několik hodin.

Přestože úřady zdůrazňovaly, že negativní test není „omluvenka z pravidel a doporučení“, velká část lidí se rozhodla během svátků vidět se i s lidmi mimo své domácnosti.

Podle odhadů více než 650 tisíc Newyorčanů cestovalo mimo město za svou rodinou, po celých USA to pak bylo až na 50 milionů lidí.

O dva týdny později je jasné, že počet případů po Díkůvzdání stoupá.

Spojené státy se nyní blíží rekordním 300 tisícům případům za den – nejhorší čísla hlásí státy Idaho a Alabama, kde se procento pozitivních testů pohybuje okolo 50.

„Tohle je nárůst nad křivkou dosavadního nárůstu,“ komentoval to odborník na šíření virů z Washingtonské univerzity v Seattlu Ali Mokdad. „Upřímně, tohle by mělo být varování pro nás pro všechny,“ dodal.

V New Yorku byla na začátku listopadu pozitivita poprvé od května více než tři procenta, o měsíc později už je to téměř dvojnásobek – 5,4 procenta z celkového množství odebraných testů.

Po drsné jarní zkušenosti, kdy mezi březnem a květnem ve městě zemřelo ve spojitosti s covidem 33 500 lidí, se úřady rozhodly opatření zpřísnit včas.

Od pondělí je znovu zakázané stolování uvnitř restaurací, povolené je jen ve venkovních prostorách nebo si lze vzít jídlo s sebou.

Newyorčané očekávají další lockdown

„Samozřejmě by pro nás bylo mnohem lepší, kdybychom mohli mít dál hosty uvnitř restaurace, ale opatření chápeme a vlastně jsme ho čekali,“ říká Aktuálně.cz majitel slovinské restaurace Pekarna v severozápadní části New Yorku Dean O'Neill. Podnik měl původně otevřít na jaře, kvůli pandemii ale začal fungovat až od 1. prosince.

Po dvou týdnech provozu tak přichází další rána. „Objednali jsme to nejvýkonnější vyhřívání pro naši zahrádku za restaurací. Budeme nabízet jídlo s sebou, hotové, ale i ve formě, kdy si ho lidé budou moci dovařit podle návodu doma.

Plánovali jsme i skvělou nabídku na silvestra, tu ale asi budeme muset vzhledem k situaci výrazně upravit,“ dodává.

Restaurace v New Yorku se nikdy nevrátily do původního chodu, od září směly být uvnitř naplněné jen do 25 procent kapacity. Většina hostů navíc upřednostňovala možnost jíst venku.

Řada podniků si nechala postavit provizorní přístřešky poblíž svých provozů a podobně jako Pekarna je vybavila vytápěním. Některé ulice město dokonce zavřelo pro dopravu, aby umožnilo provozovatelům zvětšit své venkovní posezení.

Gastronomická scéna ale podobně jako v Česku hlásí už teď brutální dopady a s blížícím se mrazivým počasím, které podle předpokladů sníží obsazenost zahrádek, se obává nejhoršího.

Kongres navíc stále neschválil nový ekonomický balíček, který by jí měl pomoci. „Musíme to zvládnout, investoval jsem do toho všechno, co jsem mohl, nějak to musíme dát. Otevřel jsem v prosinci i proto, že už jsem jednoduše neměl na to mít novou restauraci, která nevydělává ani dolar,“ říká O'Neill. 

Omezení provozu restaurací je první zpřísnění pravidel po první vlně. Mnozí Newyorčané to chápou jako signál, že se blíží další lockdown. „Myslím, že je nevyhnutelný, bude zázrak, když přijde až po Vánocích,“ svěřil se už dříve deníku majitel zverimexu v Brooklynu Peter Papadatos. 

Navždy změněný New York?

V nejistotě zůstávají i školy, které se v některých částech New Yorku minulý týden alespoň částečně otevřely.

Testování studentů i učitelů v nich probíhá pravidelně, zaměstnanci škol mají ve zdravotních zařízeních přednost a výsledky dostávají do 24 hodin, přesto mnozí očekávají, že brzy znovu dojde k plošné dálkové výuce.

„Vůbec by mě to nepřekvapilo,“ říká Aktuálně.cz Ellen Graysonová, která je ředitelkou oboru pro přijímání nových studentů na manhattanské škole Gateway. 

Ona sama chodí na PCR testy z nařízení školy každý měsíc. Odebírá jí je její praktická lékařka a výsledky mívá většinou do 12 hodin. Kromě toho se nechává pravidelně otestovat i na protilátky, přestože ona i její manžel koronavirus prodělali už v březnu.

„Protilátky stále mám, ale bereme to dál hodně vážně. Mé starší rodiče vídám jen okamžitě po testování, s lidmi se setkáváme pouze venku, nechodíme k lidem domů, nic takového,“ říká Graysonová. Řada jejích známých New York na jaře opustila, někteří natrvalo, protože se podle ní obávají, že město už nikdy nebude tak plné energie jako před rokem 2020 a změní se k horšímu. 

Graysonová tak pesimistická není.

Je vděčná za to, že v New Yorku je druhá vlna pandemie v porovnání s ostatními místy v USA podle ní stále ještě pod kontrolou a vyzdvihuje, že přestože to není povinně nařízené, většina Newyorčanů nosí i venku na ulici roušky. „Máme štěstí, s úrovní testování, tím, že tu většina lidí dodržuje pravidla a zároveň už tolik nepanikaří, snad to tak vydrží,“ dodává.

Video: Na jaře v newyorském Central parku vyrostla polní nemocnice

1:09

Uprostřed Central Parku vyrostla polní nemocnice. Je připravena na pacienty | Video: Associated Press

PUNČOCHÁŘ: Rezervace bez legrace. Jak Češi vnímají finanční zálohy v restauracích?

Restaurace praskají ve švech. Je doba, kdy lidé čím dál více upouští od každodenního vaření doma a chtějí si jídlo trochu užít. A my restauratéři jsme za to samozřejmě moc rádi. Vždyť to není tak dávno, kdy jsem psal o tom, že chození do restaurací v Česku ještě nemá dostatečně vybudovanou tradici.

Pomalu se to ale mění a lidé se konečně chtějí nechat hýčkat a vychutnávat skvělá jídla bez práce. Pokud dnes budete chtít zajít třeba na brunch na Letnou, bez rezervace si můžete dát leda tak rohlík od Antonína na stojáka u zastávky.

A to mě dostává k tématu, které bych chtěl otevřít. Nikdy jsem nebyl zastáncem rezervací oproti finanční záloze. Přišlo mi to zbytečné, krok navíc, kterým musí zákazník projít a možná ho i trochu odradí.

Ani teď nejsem úplně přesvědčený, že je to nutné, ale nová restaurace mě nutí k zamyšlení. Vedle hospody U Matěje, která je veliká a věčně plná rezervací, jsme v září otevřeli i maličkou fine diningovou restauraci Stůj Jana Punčocháře (Stůj JP).

A poprvé jsme si s týmem položili otázku, jestli dávat rezervace pod podmínkou finanční zálohy.

Jan Punčochář se vyučil se v hotelu Ambassador a hned po škole pracoval v několika vyhlášených pražských restauracích. Deset let byl šefkuchařem v restauraci Le Terroir, působil jako šéfkuchař v Grand Cru a nyní otevírá svopu novou restauraci U Matěje. 

U velké restaurace rezervace tolik řešit nemusíte, pokud někdo nepřijde, pak většinou stůl i tak zaplníte. A když ne, tak se toho taky moc neděje, jeden prázdný stůl restauraci nepoloží.

Ale co když máte podnik o dvanácti místech? A ještě k tomu fine dining, kam lidé chodí za zážitkem a jen těžko přijdou bez předchozího rozmýšlení a rezervace? V takovém případě určité riziko vidím. V zahraničí jsem na zálohu k rezervaci zvyklý, tam by mě překvapilo, kdyby nebyla.

Ale u nás? Jak se na to dívají čeští zákazníci? Odradíme je? Co ale dělat v momentě, kdy máte rezervaci pro šest lidí a oni nepřijdou. 

V takovém malém podniku tratíte vlastně polovinu tržby, a to už s rozpočtem může zahýbat. Otevřeno máme jen čtyři dny v týdnu, kdyby se to stalo pravidelně jedenkrát do týdne, už by mohly nastat potíže.

Silný argument pro může být fakt, že pokud si koupíte vstupenky do divadla nebo na koncert, je to váš problém, když nedorazíte. A přijdete o celou sumu, nikoliv jen o zálohu. Představení se koná s vámi nebo bez vás.

Bohužel taky platí, že zákazník může onemocnět nebo nastane nějaká nenadálá událost, a vy přijdete o peníze. A to přece určitě nikdo nechce.

Zatím si nejsem jistý, jak otázku rezervací a finanční zálohy za ni vlastně vyřešíme. Pokud k tomuto kroku přistoupíme, tak jsem sám zvědavý, jak budou klienti reagovat.

Předpokládám, že ti, kteří tuto praxi znají ze zahraničí, nebudou mít žádný problém. Možná se zbytečně bojíme. Třeba už jsou i čeští zákazníci tak chápaví, že jim to nepřijde nikterak obtěžující.

Uvidíme, sám se zvědavý, jak se novému, a v Česku celkem netradičnímu konceptu, bude dařit.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector