Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejen

S reklamními materiály nebo katalogy ve schránce se setkáváme prakticky všichni. Některé nás zaujmou a prohlédneme si je, jiné rovnou letí do koše. Přestože online svět je mocné médium, pořád jsou ještě lidé, kteří raději listují v katalozích a dávají přednost tištěným médiím.

Patří sem zejména letáky se slevami na potraviny, katalogy s oblečením, hračkami a mnoho dalších. Prostřednictvím České distribuční mohou inzerenti přesně zacílit na skupinu lidí, kterou potřebují. „Firmy nám volají samy, protože vědí, že letáky stále fungují,“ říká manažer obchodu Tomáš Vlk.

Jaké je tedy hlavní know-how společnosti a jak to funguje v praxi? 

Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejen

  • Tomáš Vlk, manažer obchodu
  • V oboru působí již 15 let, obchodu se věnuje prakticky od školy.
  • Baví ho práce s obchodníky, kterým předává své zkušenosti.

Už více než 25 let máme svou vlastní distribuční síť v celé České republice (s výjimkou některých průmyslových zón nebo vesnic „na konci světa”, jako jsou například horské oblasti, kde jsou třeba modré schránky u cesty, kam doručuje jen Česká pošta)

Zaměřujeme se hlavně na neadresnou distribuci, což jsou zejména letáky obchodních řetězců, ale také regionálních klientů, kteří využívají tuto formu reklamy.

Dnes většina klientů tuto službu využívá pravidelně, ale i nárazově dle potřeby či sezónně (např. pneuservisy, jazykové školy a jiné). Je více pravidelných klientů, protože periodicita má svůj význam.

Když leták dostáváte pravidelně, více se vám „dostane pod kůži“.

Ano, je to součástí našich služeb, kdy klienti požadují nejen distribuci, ale současně i závoz do prodejen. Dodáváme i plakáty s cenovkami na výlohu a celý promo balíček, který potřebují na daný týden.

Co je vaší pracovní náplní?

Říkám, že dělám od všeho něco. Trochu třeba i psychologa, neboť podporuji naše obchodní zástupce. Jezdím často s obchodníky na schůzky k významnějším klientům a řeším s nimi různé problémy. Snažím se je vést, instruovat a zároveň dbám na to, aby plnili své úkoly. Zodpovídám za vedení společnosti a také v neposlední řadě sám aktivně obchoduji.

Kdo jsou vaši klienti?

Výhradně firmy, jako jsou například Okay elektro, Tesco a podobné velké řžetězce. Fyzické osoby spíše výjimečně. Zajišťujeme letáky Lidl, letáky Penny Market, letáky Tesco, letáky Globus, letáky Okay elektro, letáky Baumax, letáky Bauhaus, či reklamu pro Dráčik a mnoho dalších.

Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejenČeská distribuční působí na trhu 26 let. Byla založena v Ostravě. Hlavní myšlenka vznikla ještě před revolucí, kdy proces neadresné distribuce v ČR ještě nefungoval, ale v Rakousku ano. Původní majitel, pan Bědroň, chtěl tyto služby aplikovat v ČR a založil malou regionální síť v rámci Moravy. Spolupracoval s dalšími distribučními společnostmi a firma se stále rozrůstala do celorepublikové podoby. Přibývali regionální vedoucí, distributoři, propracoval se systém kontrol a tímto způsobem se společnost rozvinula až do současné podoby. 

Meziročně nám obraty stoupají, v neadresné distribuci máme největší podíl na trhu

Adresná distribuce je vlastně osobní pošta reklamních materiálů, které se rozesílají konkrétním lidem adresně. Je to poměrně náročné, tento způsob rozesílání pošty podléhá zákonu o ochraně osobních údajů.

Do budoucna bychom se rádi více zaměřili na adresnou distribuci, proto se to snažíme dělat jinak než konkurence. Využíváme EAN kódy, které jsou součástí adresných štítků. Díky tomu jsme schopni klientovi zpětně dodat elektronicky soupis doručených zásilek.

 Naším hlavním produktem je distribuce neadresná, která vyjde i cenově výhodněji. Je to v řádu několika desítek haléřů, průměrná cena je kolem 25 haléřů za kus.

Tam je to samozřejmě dražší. Do ceny vstupuje ještě kompletace, je to časově náročnější. Snažíme se ji však spojovat s neadresnou distribucí a to tak, že člověk, který roznáší letáky, dostane k doručení také adresné zásilky. Cena se zde pohybuje kolem 5 korun za kus.

Z jakých důvodů klienti vaši službu nejčastěji odmítají, jaké jsou obvyklé námitky?

Mají pocit, že lidé už letáky nečtou, přijde jim to zbytečné, přitom i firmy, které se profilují jako čistě internetové obchody (Mall.cz, Heureka.

cz a jiné), také využívají neadresnou distribuci. Ale na druhou stranu, klienti nás často poptávají sami. Nedá se říci jednoznačně, že by byl klient, který by naše služby odmítal.

Spíš je důležité představit jim produkt a výhody s ním spojené.

Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejenDagmar Marková nastoupila do České distribuční teprve v říjnu roku 2017, přesto je to zkušená obchodnice, která má léta praxe v pojišťovnictví. 

Jak jste se dostala zrovna k České distribuční?

Byla to vlastně náhoda. Přes známého jsem se dozvěděla, že zde hledají nové obchodníky. Dříve jsem roky pracovala v pojišťovnictví a cítila jsem, že potřebuji změnu. A jsem ráda, že jsem se rozhodla pro tento krok.

Co vás na práci nejvíce baví?

Práce je to hodně rozmanitá. Každý klient je jiný a má jiné potřeby. Například nedávno jsme zajišťovali distribuci pro klienta, který potřeboval lidem roznést 270 tisíc kusů cédéček.

Hodně mě baví také to, že těm klientům můžeme nabídnout službu přesného zacílení díky geomarketingu, který u nás dělá kolega. To znamená, že můžeme zacílit na domácnosti podle věku, pohlaví, počtů členů atd.

Tato služba je pro naše klienty zdarma a hodně ji oceňují.

Hodně informací, jak celý ten proces funguje. Vše má svůj řád a pravidla, musí to na sebe navazovat. Klienti jsou většinou příjemní, vědí, co chtějí, a mají s tímto produktem zkušenosti. Takže v tomto směru problém nevidím.

____________________________________________________________________________

Jak se kontroluje distribuce letáků, zejména tedy u té neadresné distribuce?

Kontrola navazuje na samotný roznos. Máme tři pevné distribuční termíny, vždy následující den po ukončení distribuce se realizují kontroly přímo v terénu.

Probíhají jednak vizuálně, kdy jsou materiály ve schránce ještě vidět. Pokud již nejsou vizuálně dohledatelné, dělají se přímo dotazy na konkrétní titul u obyvatel v kontrolovaných lokalitách.

Na základě těchto kontrol se vyhodnocuje procentuální úspěšnost distribuce.

Za loňský rok jsme obsloužili více než 750 klientů – z toho cca 30 tvoří obchodní řetězce, zbytek jsou regionální klienti jak pro jednorázovou, tak dlouhodobou, resp. periodickou distribuci

Zatím ne, poptávky máme, ale zatím je neděláme. Někteří klienti poptávají u nás i tiskařské služby, které zadáme svým nasmlouvaným tiskárnám, u nich máme i dohodnuté lepší ceny a tím vznikne i pro klienty lepší cena.

Kdo je vaše největší konkurence?

Česká pošta a Media servis. Tyto subjekty mají vlastní síť v rámci České republiky. Naše společnost má největší podíl na trhu neadresné distribuce. Spadáme pod skupinu Penta, která nás v minulosti odkoupila. My jsme jednou z dceřiných společností, patří sem Astrosat, Tiskárna Svoboda.

Budete mít zájem:  Alergie Na Ptačí Peří Příznaky?

Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejen

Povězte mi, jak se z vašeho pohledu trh za ty roky změnil?

S nástupem řetězců se trh změnil zásadně. Měl jsem možnost vývoj trhu sledovat i u Hartmann Rico a.s., kde jsem dříve pracoval. Trh je náročnější a více se klade důraz na cenu.

Služba neadresné distribuce se hodně změnila, díky geomarketingu dokážeme lépe zacílit, takže neadresná distribuce je dnes téměř „adresná“.

Pracujeme s hodně malými sektory (jeden sektor rovná se  500-700 domácností), tím se dá lépe zacílit na konkrétní lidi a reklama tak má mnohem větší dosah.

Zaujal mě geomarketing, co přesně si pod tímto pojmem mohu představit?

Je to velmi účinný nástroj. Každý klient má jiné požadavky. Někdo si představuje rodinné domy, jiní panelovou zástavbu. Geomarketing dokáže zohlednit také dopravní dostupnost a nejlepší dosah. Například Praha – Černý Most – do této lokality to mají blíže lidé bydlící na okraji Prahy, než Pražáci z druhého konce města.

Jsou rozdílné například ceny zboží v různých regionech?

Ano, obchodní řetězce rozlišují ceny podle krajů, například v Šumperku jsou jiné ceny než v Praze. Každý zákazník má několik mutací letáků podle daného regionu.

Čím je ten obor sexy?

Rozhodně to není stereotypní práce. Obchodník se stále setkává s novými lidmi z různých oborů, byť se pohybujeme pořád v neadresné distribuci. Například před volbami jsou to kampaně politických stran, které děláme. Je to velmi pestré, náš produkt se dobře prodává.

Na jakou částku si u vás může aktivní obchodník sáhnout?

Vydělat si může klidně i 100 tisíc. Průměr je ale kolem 40 tisíc. Dostanou fixní plat plus provize z každé objednávky. Výhodou je, že ty provize dostávají i u opakovaných objednávek. Pokud tedy klient využívá naše služby, dejme tomu každý týden, obchodník má z toho pokaždé provizi.

Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejen

Foto: Miroslava Flam

Jak vás supermarkety nutí utratit víc peněz ?

Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejen

Publikováno: 11.01.2014     Autor: ZdraváPotravina.cz

V supermarketu není nic jen tak náhodou, vše má svůj důvod a účel, abyste utratili více, než jste původně chtěli.

Supermarkety se snaží udržet nás v obchodě co nejdéle, nabízet nám zboží, které je výhodné obzvlášť pro jejich zisk a zboží, které jsme si původně ani koupit nechtěli. Triků a různých podpůrných prostředků, které používají je spousta. Přečtěte si o několika z nich, ať máte příště výhodu a víte, co na vás provozovatel obchodu zkouší. Třeba když si to uvědomíte předem, budete více imunní.

Akce

Nápis AKCE v letácích a v reklamě má jeden hlavní účel. Dostat vás dovnitř obchodu. Proto obchody dělají rádoby výhodné akce na zboží, které budete chtít pravděpodobně koupit, aby vás nalákali a když už v obchodě jste, tak na vás zkouší další triky o kterých si napíšeme, abyste nakoupili i jiné zboží, které už tak výhodné není.

Nákupní košík

Taková samozřejmost, že o ni už ani nepřemýšlíme. Nákupní košík na kolečkách, do kterého vkládáme věci co jsme chtěli koupit. Ale opravdu jsme je chtěli koupit ? Nákupní košík se od doby, kdy vznikl ve třicátých letech, prakticky nezměnil.

Ale nebyla to vždy samozřejmost, naopak, jako nápad se prosazoval postupně. Jenže data mluvila za sebe. Obchody, které měli nákupní košíky na kolečkách měli v průměru větší obraty, než ty bez nich. V roce 1947 byl nákupní košík vylepšen, aby bylo možné vkládat více košíků do sebe.

Více informací o košíku zde (anglicky).

Vůně prodává

Zboží, na kterém má obchod velký zisk jsou umístěny hned u vchodu, kdy váš nákupní košík ještě prázdný a vy máte chuť nakupovat. Typicky jsou to zelenina, ovoce nebo to krásně vonící čerstvě (do)pečené pečivo.

Blízko vchodu bývají také květiny, protože nenakupujeme jen očima, ale i příjemná vůně nás motivuje k nákupu.

Ať už je to pečivo, květiny nebo třeba grilovaná kuřátka – nemusíte si koupit přímo je, ale můžete na takovou dobrotu dostat chuť a koupit si zmražené kuřátko domů.

Něco je dobré schovat

Obchodníci dobře vědí, co mají vystavit a co schovat. Potraviny a zboží denní potřeby, které nezbytně každý potřebuje nakoupit, jsou umístěny co nejdále od vchodu.

Zákazník tak musí projít všemi uličkami a prohlédne si všechno vystavené zboží, což zase zvyšuje šance, že utratí více peněz. Příkladem takto schovaných potravin bývají mléčné výrobky.

Schválně si představte, kudy do vašeho obchodu vcházíte a kde kupujete sýry, máslo nebo třeba hygienické potřeby ?

Dobře postavené bludiště

Jakmile zákazník jednou vstoupí do bludiště uliček, tak jejich pečlivě promyšleným sestavením, je nucen projít jednu za druhou, aniž by někde odbočoval. Obchod chce, abyste toho viděli co nejvíce, mohl vás upoutat více nabídkami a přiměl tak k nákupu.

Světlo hraje svoji roli

Možná jste si toho už všimli, ale v různých částech obchodu jsou světla s různou teplotou barev. Na maso vám svítí teplé světlo, které podtrhuje jeho červenou barvu a je pro vás více atraktivní.

Speciální žárovky jsou i na sekci ovoce a zeleniny. Nemluvě ani o jasně bílém světle v oddělení drogerie, které má navodit pocit čistoty a hygieny.

Na pečivo se pak zaměřují světla zvýrazňující žluté tony krásně vypečených dobrot.

Napravo, ale hlavně v rovině očí

Některé obchody mají jasnou taktiku směrovat zákazníka zleva doprava. A jelikož jsme zvyklý jezdit po pravé straně ulice, stejně tak jezdíme i s košíkem po obchodě, takže více pozornosti věnujeme pravé straně uličky. S tím počítá i obchod a umístí zde zboží, které vám chce prodat. 

A samozřejmě platí známá věc – nejvíce se prodává zboží umístěné v rovině očí. Je to tak lukrativní místo, že dokonce výrobci a dodavatelé platí obchodníkům za to, když jejich zboží umístí právě do regálu v té správné výšce. Kde je zboží v obchodě umístěno často rozhoduje o tom, jestli to bude prodejní hit nebo propadák.

A nemyslete si, že výška očí je jen jedna. Nenakupujete jen vy, ale i vaše děti. Takže některé typy zboží jsou umístěny v dolních částech regálů tak, aby je měli děti na očích a mohli o ně škemrat svoje rodiče. Typicky to jsou hračky, sladkosti a dobroty s dětskými hrdiny na obale. 

Prodává i dotyk

Průzkumy prokázaly, že je důležité, aby zákazník měl zboží na dosah. Pokud se jej může dotknout, vzít to ruky a prohlédnout, tak to velmi zvyšuje pravděpodobnost, že si jej nakonec koupí.

Útok na všechny smysly

Nesmíme zapomenout na hudbu. Studie mluví jasně – pomalá hudba nutí lidi nakupovat pomaleji a utratit víc. Na místo toho hlasitá hudba je přiměje k rychlejšímu pohybu a nezvýší prodej. Klasická hudba pak pomáhá k nákupu více drahého, luxusního zboží.

Budete mít zájem:  Předejděte zácpě na dovolené

Více prostoru

V prostorech plného nakupujících lidé tráví méně času, méně nakupují a necítí se tam příjemně. Proto se obchody neustále nafukují a zvětšují, aby měl zákazník pocit příjemného prostoru, že se na něj nikdo netlačí ve frontě a má klid na svůj nákup. Více informací zde (v angličtině).

Časově omezená nabídka

Nejenom akce samotná, ale i její časová platnost má velký význam. Pokud víme, že nabídka je omezená jen na určitou dobu, vzbuzuje to v nás pocit nutnosti nabídky využít.

Když bychom věděli, že akce je platná půl roku, spěchali bychom ji využít ? Ale platnost jednoho týdne je ideální, abychom měli pořád důvod se do obchodu vracet pro něco výhodného – a nakoupit vše ostatní, ne už tak výhodně.

To nejlepší nakonec

Místo, kde s největší pravděpodobností nakoupíte něco, co jste vůbec nechtěli – fronta u pokladny. Pečlivě umístěné, vybrané a zaplacené zboží, které máte nejdelší dobu před sebou.

Sladkosti, cukrovinky, časopisy, které si koupíte a rozhodnete přidat k vašemu nákupu, když čekáte na odbavení.

A ruku na srdce, opravdu to co u pokladny přidáte k vašemu nákupu jste při vstupu do prodejny chtěli koupit ?

A máte naši kartu ?

Karta, kterou musí dnes už mít každý obchod. Ten výměnou za občasné slevy nebo výhody, získává velmi cenná data o svém zákazníkovi a jeho loajalitu a větší pravděpodobnost, že se vrátíte na další nákup.

Většinou jsou slevy nebo výhodné nabídky podmíněny opakovanými nákupy, sběrem bodů apod.

A nemyslete si, ta data, která přes identifikaci vaší kartou obchod získá, velmi pečlivě analyzuje a na jejich základě optimalizuje skladbu svého zboží, zjišťuje trendy a přizpůsobuje se tak, aby více prodal – a vy utratili.

Víte o dalších malých tricích, které obchody na nás zkouší ? Podělte se o ně v diskusi. Snažíte se jim vědomě bránit nebo nic z toho v obchodě neřešíte ?

Výprodej: Dá se ušetřit. Dodržují ale obchodníci sliby?

Formulář pro opuštění okresu. Kde ho najdete, kam ho budete potřebovat Břetislav Lapisz

Ostrava – O šedesát až sedmdesát procent laciněji mohou lidé nakoupit podle údajů ve výlohách hlavně při nákupu oděvů i dalšího zboží. Slevy nenabízejí jen velké hypermarkety, ale i další prodejci.

Ilustrační foto | Foto: Foto: archiv Deníku

Odborníci však doporučují, aby zákazník při nákupu pečlivě propočítal, zda je sleva tak velká, jak obchodníci slibují. Slevy se netýkají jen kamenných obchodů, ale i internetových obchodníků.

Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivany Pickové ale i u internetových obchodníků dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele. „V miniprůzkumu jsme zjistili, že řada internetových obchodníků láká spotřebitele na slovo sleva.

Dobře totiž vědí, že člověku, který chce pořídit levnější nákup, vyhledávač nabídne i adresu jeho obchodu. U těchto neseriozních obchodníků nenajde spotřebitel původní cenu, ale objevují se pojmy jako cena obvyklá, nebo obvykle se prodává.

Často se také zákazníci mohou setkat např. s patnáctiprocentní slevou z určité částky. Dopočítat si ji ovšem už musí sami s kalkulačkou,“ uvedla Picková.

Podle internetových stránek SOS se v některých obchodech, které nabízejí značkové zboží, navíc zákazníci mohou setkat s výrobky, které evidentně nejsou originálem, ale padělky.

„Při nákupech by si lidé měli uvědomit, že hlavním cílem těchto triků obchodníků – byť naprosto legálních – je nalákat zákazníka do prodejny. V ní už většina z nich něco koupí.

Ale ne vždy je nabízené zboží kvalitní, mnohdy se objevují výrobky, jejichž kvalita je pochybná. Stále častěji si spotřebitelé stěžují na kvalitu zboží, jako jsou kovové šperky, hodinky a podobné zboží.

Takže na kvalitu je třeba si dávat pozor nejen při nákupu letního ošacení či sportovního vybavení,“ připomíná mluvčí SOS.

V Ostravě obchodníci začali lákat zákazníky na slevy ještě před začátkem prázdnin. Začali s třicetiprocen¬tní­mi slevami. V dalších prázdninových týdnech se aktuálně vyhouply na padesát až sedmdesát procent. Při včerejším náhodném průzkumu v centru města ve výkladech nejčastěji prodejci oděvů uváděli slevy šedesát až sedmdesát procent.

Marek Ženkl, mluvčí České obchodní inspekce, uvedl, že zvýšená pozornost je věnována kontrolám výprodejů a obecně i kvalitě prodávaného zboží. „Analýza výsledků akcí zaměřených na letní slevy ještě není ukončena, protože stále probíhá.

Do konce první červencové dekády naši inspektoři provedli čtyřiasedmdesát kontrol. Závady objevili zhruba v každém třetím obchodě.

Udělili celkem čtyři blokové pokuty do výše pěti tisíc korun a s třiadvaceti prodejci zahájili správní řízení,“ doplnil Ženkl.

Podle něj je v případě slevových akcí nutné, aby spotřebitel měl možnost porovnat cenu původní a cenu po slevě. U zlevněného výrobku nesmí být uvedeno pouze procento slevy, aniž by byla uvedena cena nová.

Investujte do svého zdraví. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

31.7.2008

Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované Škoda Fabia koupeno v CZ, nehavarované Škoda Superb první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Renault Captur nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ Ford Focus první majitel, servisní knížka, nehavarované Škoda Octavia první majitel, koupeno v CZ, nehavarované Volkswagen Tiguan první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Volkswagen Golf první majitel, servisní knížka + PRODAT AUTO

Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejen – Vitalia.cz

Obchodní řetězce se snaží zákazníky do prodejen nalákat především pomocí akčních nabídek masa a alkoholu, zejména piva. Reagují tak na poptávku zákazníků, pro které jsou slevy na oblíbené produkty velkým lákadlem. Tyto potraviny se tak častěji než jiné vyskytují na titulních stranách slevových letáků.

V průběhu osmnáctiměsíčního sledovaného období bylo analyzováno 575 titulních stran letáků, které obsahovaly 3584 produktů. Téměř na polovině titulních stran se objevilo pivo a drůbeží maso a na přibližně třetině vepřové maso.

Do určité míry toto zjištění definuje typické české chutě.

Vyplývá to z analýzy, kterou připravila společnost Česká distribuční na základě letákových slevových akcí obchodních řetězců (Lidl, hypermarket Albert, Globus, hypermarket Tesco, Kaufland, Billa, Penny Market).

„Titulní strany slevových letáků hrají z pohledu obchodníků důležitou roli. Jsou totiž nejefektivnější cestou, jak spotřebitele zaujmout a dostat ho do prodejny.

Proto je velmi důležité nabídnout na tomto exkluzivním prostoru zákazníkovi něco, co ho zajímá a na co bude ochotný reagovat.

Titulní strany slevových letáků jsou proto jakýmsi lakmusovým papírkem chutí českého spotřebitele,“ uvádí ředitel České distribuční Petr Sikora.

Alkohol a maso na špici

Když se podrobněji podíváme na zastoupení produktů v kategorii alkohol, vidíme, že suverénně nejčastěji se objevuje pivo (275). To platí i obecně. Je totiž produktem s největším výskytem na titulních stranách.

Budete mít zájem:  Raději se svěřit s inkontinencí, než skončit s plínou

Celkově byl každý třináctý produkt právě pivo. O poznání méně, ale i přesto s vysokým zastoupením, byly promovány různé druhy lihovin, které se objevily 125×.

Z alkoholických nápojů obchody lákaly ještě na víno, to se vyskytlo v 81 případech.

Kategorii masa jednoznačně vévodí drůbež (282), až za ní je potom vepřové (167). Roli Popelky hraje rybí maso, které se na titulní straně objevilo jen 12×. Velkým lákadlem pro české spotřebitele jsou kuřecí prsní řízky, protože je obchodníci na nejcennější prostor letáků umístili 150×.

zboží počet výskytů
Drůbeží (kuřecí prsa) 282 (150)
Vepřové 167
Hovězí 18
Ryby 12
Ostatní 7

„To, jaké zboží se objeví na titulní straně letáku, ovlivňuje také sociodemografický status zákazníka.

Podle příjmu, věku, místa bydliště a dalších ukazatelů lze s dnešními analytickými nástroji poměrně přesně určit, na jaký typ produktů bude konkrétní skupina zákazníků nejlépe reagovat a titulní strana se jim tak může přizpůsobit.

V České republice jsou technologie a možnosti segmentace oproti zahraničí na vysoké úrovni a nebude trvat dlouho, kdy se to začne výrazně projevovat v komunikaci obchodníků,“ popsal budoucnost v oblasti tvorby letáků Petr Sikora.

zboží počet výskytů
Pivo 275
Káva 196
Slazené nápoje 180
Mléko 153
Lihoviny 125
Víno 81
Džus 30
Šťáva 21
Čaj 7

Zdravého v top 10 po málu

Až třetí místo co do počtu výskytů obsadilo ovoce (227). Musíme ale sečíst všech čtrnáct zastoupených druhů. Samostatně by totiž i nejčastěji promované banány (50) byly až na rozmezí druhé a třetí desítky žebříčku.

zboží počet výskytů
Rajčata 38
Okurka 25
Papriky 13
Brambory 10
Květák 6
zboží počet výskytů
Banány 50
Mandarinky 34
Pomeranče 32
Jahody 30
Melouny 25
Hroznové víno 22
Jablka 11

Obecně lze říct, že pro prodejce je pravděpodobně výhodnější lákat na méně zdravé potraviny, tedy že lidem přijde atraktivnější sleva na čokoládu než na mrkev.

Zelenina se totiž nedostala ani do top 10 a se 101 výskyty představuje jen 2,82 % nabídky na titulních stranách. Zeleninou číslo jedna se stala rajčata (38).

Mezi deset největších taháků celkem se naopak dostaly ještě káva (196), sýry (185), slazené nápoje (180), mléko (153), uzeniny (149), čokoláda (147) a máslo (119).

zboží počet výskytů poměr zastoupení
Maso 486 13,56 %
Alkohol 481 13,42 %
Ovoce 227 6,33 %
Káva 196 5,47 %
Sýry 185 5,16 %
Slazené nápoje 180 5,02 %
Mléko 153 4,27 %
Uzeniny 149 4,16 %
Čokoláda 147 4,10 %
Máslo 119 3,32 %

Prací prášek v akci, osvědčený magnet na zákazníky

Kromě potravin se na titulních stranách objevovaly i jiné produkty, a to celkem 377×. Nejčastěji šlo o drogistické zboží. Obchodníci na titulní strany dávali nejvíce prací prášek (73), toaletní papír (52) a dětské plenky (35).

Zajímavá zjištění

Na základě získaných dat sice nelze zcela určit oblíbenost jednotlivých produktů, ale spíše to, na jaké výrobky se prodejcům vyplatí zákazníky do obchodu nalákat. I tak ale naznačují chutě Čechů. V analýze lze přitom vysledovat i řadu zajímavostí:

  • Ze slazených nápojů bylo 68 % kolových.
  • V porovnání kávy a čaje vede káva 196:7.
  • Zákazníci lépe slyší na akční máslo než na margarín (119:34).
  • Své výsadní postavení potvrdili psi – krmivo pro ně se objevilo 33×, pro kočky jen 4×.
  • Základní kategorie potravin, jakou je pečivo, byla na titulní straně zastoupena jen 58×.
  • Tropické ovoce se objevovalo výrazně více než to z našich zeměpisných šířek. Jablka (11) byla až sedmým nejčastějším ovocem. Před nimi byly kromě banánů jak mandarinky (34), tak pomeranče (32).
  • Zajímavý je také souboj o nejpropagovanější přílohu. Ten vyhrály těstoviny (24) před rýží (14) a bramborami (10).

Analýzu titulních stran slevových letáků provedla společnost Česká distribuční, která je největším distributorem reklamních letáků v Česku. Zdrojem informací bylo 575 titulních stran letáků, na kterých supermarkety propagovaly 3584 produktů.

Zdroj: TZ www.distribucni.cz

ANALÝZA LETÁKU: „Co se děje za rouškou údajné pandemie“

Náš sesterský web v nedávné době upozorňoval, že do schránek jsou distribuovány nejrůznější letáky s dezinformacemi, které se objevují po celé ČR. Týkají se samozřejmě současné pandemie. Na sociální síti Facebook nyní Markéta Schwicker šíří, aby lidé distribuovali jiný, graficky povedenější leták s názvem „Co se děje za rouškou údajné pandemie“.

Naše hodnocení: částečně nepravdivé

Podrobnosti: První bod letáku se týká testů Emanuela Žďárského. Jedná se o problém, kterým se zabývaly například Seznam zprávy.

Pedagog z Univerzity Karlovy přišel na metodu, která získala certifikaci SÚKL a mohla by zásadně pomoci návratu k normálnějšímu životu. Opakovaně ji nabízel Ministerstvu zdravotnictví. Odpovědí bylo do nedávna mlčení.

Nyní premiér Andrej Babiš slíbil, že věc nechá prověřit. Nutno však dodat, že leták byl vytvořen v době, kdy tato informace nebyla známa.

I druhý bod naráží na skutečnou problematiku nekvalitních čínských roušek. Další body jsou však již nepravdivé nebo zavádějící.

Bod 3 hovoří o léku Isoprinosine. Ten není na léčbu COVID-19 schválen a není prokázána ani jeho účinnost.

Co se týká bodu 4, nemocnice dostávají příplatky za COVID pacienty jen prvních 10-20 dní. „Onemocnění COVID-19 má dle současných poznatků dobu infekčnosti 10 dní u pacientů s lehkým nebo středním průběhem onemocnění a 20 dní u pacientů s těžkým průběhem onemocnění zpravidla u pacientů na JIP nebo ARO.

Pouze po tuto dobu existují zvýšené náklady na péči o tyto pacienty (spotřeba osobních ochranných pomůcek; odměny a příplatky personálu, který se stará o COVID-19 pozitivní hospitalizované pacienty) a po skončení infekčnosti je možné k pacientům s onemocněním COVID-19 přistupovat jako k neinfekčním, tedy jim poskytovaná zdravotní péče by měla být hrazena již ve standardním režimu za vykázanou péči bez bonifikačních příplatků. Zároveň díky vytvoření nových výkonů pro PCR testy na COVID-19 č. 82301 a 82302 bude možné z vykázané péče jednoznačně určit datum začátku infekčnosti pacienta, tj. datum provedení PCR testu s pozitivním výsledkem vykázáním výkonu č. 82301,“ říká platná vyhláška Ministerstva zdravotnictví ČR.

Body 5 a 6 jsou neprůkazná nařčení. Vláda se shodla s opozicí na podobě pandemického zákona, který nahradí nouzový stav.

Po kritice vlády by se mělo otevření a zavření prodejen řídit nabízeným sortimentem, nikoliv velikostí prodejny. Epidemiologickými opatřeními se vláda snaží docílit, aby lidé chodili do obchodů jen pro nezbytně nutný sortiment.

Bod 8 je subjektivní a vyjadřuje názor autora. Bod 9 je nepravdivý. Epidemiologická situace se v různých zemích liší. Fakticky jde ověřit ještě bod 12. Rychlé vytvoření vakcíny nemá vliv na její kvalitu. Prošla řádným procesem schválení. Zbývající tvrzení jsou konspirační teorie.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector