Otestujte se, zda můžete jet vlakem Českých drah

PRAHA Kdo by rád vyzkoušel jízdenku platnou pro vlaky všech železničních společností, může si ji od poloviny srpna koupit online. Tedy na webu či přes mobilní aplikaci. V Česku běží, bez větší pozornosti, už dva měsíce na vybraných tratích pilotní fáze projektu, který má zjednodušit život cestujících.

Koupí si univerzální jízdenku, která platí pro libovolný vlak na dané trase. Testuje se na dvou tratích: mezi Rumburkem a Českou Lípou a na kolejích spojujících města Most, Žatec a Plzeň.

Zatím byly tyto speciální jízdenky k dostání jen na pokladnách. „Nyní budou cestujícím v elektronické podobě k dispozici ve státním e-shopu na stránkách Oneticket.cz a v mobilní aplikaci. Dopravci se mohou rozhodnout, zda budou jízdenky OneTicket prodávat také ve svých e-shopech,“ popsal LN mluvčí projektu Martin Opatrný.

Největší dopravce České dráhy (ČD) s tím počítá. „Od 14. srpna zahájíme zkušební prodej těchto jízdenek v našem e-shopu i v aplikaci Můj vlak,“ uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Cestující si může lístek vytisknout nebo jej průvodčímu ukázat v telefonu.

Otestujte se, zda můžete jet vlakem Českých drah

Superjízdenka se objeví na e-shopu či v aplikaci.

Od prosince by měly být jednotné jízdenky k mání pro trasy v celém Česku. Jejich cena se odvíjí od základního tarifu ČD, který vychází z počtu ujetých kilometrů. Nezapočítávají se do něj slevy jednotlivých dopravců.

Jízdenka oživí zpáteční slevu

Zatím se prodalo více než 3200 jízdenek, s nimiž se dá nastoupit do libovolného vlaku. Nově si je lidé koupí i v aplikaci a na webu. Vrátí se i populární zpáteční sleva.

Je to další krok v projektu, který se na ministerstvu dopravy chystá už tři roky. Teprve od půli června se ale děje i pro obyčejné cestující: na dvou vybraných tratích se mohou se speciální jednotnou jízdenkou usadit do soupravy jakéhokoliv dopravce.

To znamená, že třeba z Mostu do Žatce smějí s tou samou jízdenkou zvolit žlutý vlak RegioJetu nebo oranžovo-zelený rychlík společnosti GW Train Regio. Za dva měsíce se prodalo 3230 těchto jízdenek. Jejich fungování se testuje na kolejích spojujících Most, Žatec a Plzeň a pak v Libereckém kraji mezi Rumburkem a Českou Lípou. Zatím tyto jízdenky nabízely pouze pokladní na kasách.

Druhou fází bude od poloviny srpna online prodej. „Elektronické jízdenky budou platit na vybraných pilotních tratích (stejných jako doposud). Ve vlaku se cestující prokážou platným jízdním dokladem, buď v papírové, nebo elektronické formě,“ vylíčil Martin Opatrný ze společnosti Cendis, která spadá pod ministerstvo dopravy a projekt OneTicket řídí.

Pokud se něco nezadrhne, rozšíří se jednotné jízdenky od poloviny prosince – tedy s novými jízdními řády – i do zbytku republiky. To už bude provázet i masivní informační kampaň, zatím jde spíše o nenápadný projekt.

„Zlomová věc“

Důležitou zkouškou pro něj bude právě spuštění online prodeje. Základem bude státní e-shop na stránkách Oneticket.cz (případně Jednotnajizdenka.cz). Tam bude ke stažení i mobilní aplikace pro mobilní telefony s operačními systémy Android i iOS.

Jednotné jízdenky budou od 14. srpna nabízet i České dráhy ve svém e-shopu i v aplikaci Můj vlak. „Zatím se dají na vybraných tratích koupit pouze u přepážky.

Veřejnost bude moct nyní otestovat online prodej, což je zlomová věc,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Na výše zmíněných pilotních tratích se mohou lidé svézt s pěti společnostmi z celkových 13, které u nás provozují osobní dopravu.

Zjednodušeně se dá říct, že výhodou univerzální jízdenky je především flexibilita. Tedy když někomu ujede spoj do práce, nemusí čekat na vlak konkrétního dopravce. Může nasednout do jakékoliv soupravy, která jej odveze do cílové stanice. Hodit se může i při cestách do školy.

Kolik vlastně stojí?

Jednotná jízdenka ale určitě nebude konkurovat cenou. Vychází ze základního tarifu Českých drah (ČD), kde třeba ujetí pěti kilometrů stojí 19 korun, za 20 kilometrů zaplatí cestující 40 korun a tak dále. Právě kvůli její univerzálnosti není možné využít slevy, které jednotliví dopravci za cestovatelskou věrnost nabízejí.

Třeba IN Karta ČD umožňuje za 450 korun ročně dostat každou jízdenku o čtvrtinu levněji. Jde o jakousi daň za to, že si může pasažér zvolit pro svou cestu kohokoliv z dostupných dopravců.

Pro lepší představu o ceně jednotné jízdenky: mezi západočeskou obcí Žihle a Plzní jezdí České dráhy a zastavuje tam i rychlík společnosti GW Train Regio. Mezi státní firmou a soukromníkem je cenový rozdíl, který je logicky znát i u jednotné jízdenky.

S GW Train Regio stojí tato cesta 66 korun, s ČD 83 korun. Právě z tarifu státního dopravce cena univerzální jízdenky vychází.

Na druhou stranu i ministerstvo dopravy lidem nějakou tu korunu odpustí. Nabízí třeba zpáteční jízdenku s pětiprocentní slevou – jde tedy o návrat populárního zvýhodnění, které České dráhy loni v prosinci zrušily.

Výhodněji vyjde i nákup týdenní, měsíční či jiné časové jízdenky pro danou trať. U místenek platí stejná pravidla jako dosud. Cestující si je musí koupit u dopravce. Na jeho strategii je, zda rezervaci na sedadlo nabídne zadarmo, či za poplatek.

U povinně místenkových vlaků, jako j

ON-LINE: Pět procent výkonů Českých drah přebírají jiní dopravci. Sledovali jsme, jak (ne)zvládají provoz

Česká železnice dnes zažívá malou revoluci. Do dopravy objednávané státem a kraji dnes vstupují zcela noví hráči, kteří se dostali k novým smlouvám většinou v takzvaných tržních konzultacích a podali lepší nabídku než České dráhy.

Deník Zdopravy.cz se rozhodl otestovat na vlastní kůži, jak se novým dopravcům daří, jaké služby nabízejí a jak reagují cestující.

Celý den proto budeme přinášet on-line reportáž, při které vyzkoušíme všechny nové dopravce i ty stávající.

Jan Šindelář bude zkoumat služby nových dopravců zejména v Ústeckém a Středočeském kraji, Jan Sůra vyráží testovat dopravce ve Zlínském, Jihomoravském či Pardubickém kraji.

Budeme rádi i za postřehy vás, našich čtenářů, včetně například fotografií. Posílat je můžete na adresu [email protected]

První hodiny provozu zatím ukazují, že alternativní dopravci nástup relativně zvládají, i když už musel být zrušen první vlak a objevují se hodinová zpoždění. Největší komplikace zaznamenává hlavně Arriva.

Co zásadního se mění od dnešního dne na české železnici jsme shrnuli tento týden.

ONLINE REPORTÁŽ

16:03 Po více než 12 hodinách on-line reportování o prvním dnu nového grafikonu zpravodajství končíme. Děkujeme čtenářům, kteří nás informovali o některých vzniklých situacích, velmi si vaší spolupráce vážíme.

15:35 (Leo Express) – Dochází na nasazení zálohové jednotky Stadler Flirt, kvůli které zrušil Leo Express čtyři komerční spoje. Aktuálně na vlaku 20504

15:22 (České dráhy) Nový grafikon znamená i nové řazení na některých spojích v rámci Pražské integrované dopravy. Například na spojích Praha – Mladá Boleslav se budou pravidelně objevovat soupravy s řídícím vozem i s první třídou a zásuvkami.

Otestujte se, zda můžete jet vlakem Českých drahOsobní vlak z Turnova do Prahy v Mladé Boleslavi. Foto: David Schindler

15:16 (České dráhy) Průvodčí v rychlíku Hradečan ochotně vysvětluje cestující důchodového věku, co musí udělat při cestě z Hradce Králové do České Lípy a zjišťuje, zda rychlík Arrivy z Kolína do Nového Boru staví v Poděbradech.

15:04 (Arriva) Rychlík R 1173 z Českých Budějovic do Prahy si veze za Pískem zpoždění 25 minut.

14:39 (České dráhy) Zklamání na Jižním expresu Praha – Linec (14:01 z Prahy). Navzdory slibům není nově řazen bistrovůz, zato jede oplyšované béčko. Expres je zcela plný.

Budete mít zájem:  Co byste měli vědět, než začnete s in-line bruslením

14:23 (Arriva) Reakce mluvčího Arrivy Martina Faráře k obavám cestujících o dostatečnou kapacitu na vlacích z Prahy do Rakovníka: „V úseku Praha – Kladno jezdí dvě spojené jednotky Arrivy, ale v úseku Kladno – Rakovník je poptávka cestujících už výrazně menší, a proto tam jede jednotka jenom jedna. Není potřeba mít obavu o dostatečnou kapacitu mezi Kladnem a Prahou.

14:19 (RegioJet) Michal Berg, který provozuje server www.cestavlakem.

cz, popisuje své zkušenosti z linky R8: „Jsou tu vagóny různé kvality, od opravdu pěkných – první třída je značně lepší než dříve u ČD, zbytek tvoří dva vozy které jezdí jako standard na komerčních linkách RJ,  Jeden lehátkový jede nepřestavěný, takže si člověk může i lehnout (v tomto voze se ale netopí).

Co je zajímavé, že většina cestujících má jízdenku do vozu 3 a 4 a zbytek je tedy v podstatě prázdný.  Aplikace na objednávky z bistra nefunguje, ale objednat si přímo na místě neni problém.  Už teď je vidět, že wifi je dost klíčové zvýšení kvality, odhadem tři čtvrtiny cestujících drží mobil/tablet.

Nový dopravce ARRIVA vlaky – otázky a odpovědi

S platností od 15. prosince 2019 některé železniční linky v Libereckém kraji změní dopravce. Místo Českých drah nastupuje ARRIVA vlaky.

Jedná se o regionální linky L3 Liberec – Stará Paka, L5 Stará Paka – Lomnice nad Popelkou, L31 Železný Brod – Tanvald a sezónní L35 Liberec – Rovensko pod Troskami – Jičín.

Dále rychlíkové meziregionální linky R21 Praha – Turnov – Tanvald a R22 Kolín – Česká Lípa – Rumburk.  Nejvíce vás zajímá cena jízdného, případné změny v odbavování u nového dopravce a možnosti přestupování na jiné dopravce, zejména v dálkových relacích.

V Libereckém kraji již 9 let jezdí dva železniční dopravci a třetí znamená jen rozšíření počtu partnerů v integrovaném dopravním systému Libereckého kraje IDOL. Témata ohledně cen jízdného a odbavení lze rozdělit do dvou částí:

Mám Opuscard a používám integrovaný tarif IDOL. 

 Platí mi ve vlacích ARRIVA jízdenka IDOL, nahraná na Opuscard nebo i nepřestupní papírová?

Dopravce ARRIVA je plně integrován do systému IDOL a platí zde stejný sortiment jízdenek jako u kteréhokoliv jiného železničního i autobusového dopravce v IDOL včetně časových předplatných jízdenek.

Dopravce umí na Opuscard nahrát přestupní jízdenky zakoupené v hotovosti i z elektronické peněženky a to do libovolné zóny IDOL.

V případě papírové nepřestupní jízdenky platí jen u konkrétního dopravce, kde byla zakoupena.   

 Kde jízdenku IDOL zakoupím?

Bez přirážky u průvodčího ve vlaku nebo na kontaktních předprodejních místech dopravce, například u přepážky v Turnově, Železném Brodě, později Semilech (po dokončení rekonstrukce budovy). Ode dne vyhlášení také v automatu v Tanvaldu, Doksech, České Lípě, Novém Boru.

 Mohu na linkách dopravce ARRIVA použít jízdenku IDOL nahranou na Opuscard u jiného dopravce?

Ano, můžete. Jízdenky IDOL na Opuscard jsou přestupní a do cílové stanice je zakoupíte u prvního dopravce, kde začínáte cestu, například na pokladně ČD, v automatu ve vlaku, u průvodčí nebo u řidiče na regionální autobusové lince v IDOL. Při přestupu průvodčí ve vlaku ARRIVA provede pouze odbavení kontrolou platné jízdenky.

 Mám platnou jízdenku IDOL a chci jet mimo Liberecký kraj. Mohu dokoupit jízdenku dle tarifu ARRIVA?

Je to možné. Nesmíte však zapomenout, že ve stanici, kde vlak zastavuje a končí platnost jízdenky IDOL již musíte mít zakoupenou další návaznou jízdenku. Zároveň je potřeba mít na paměti, že dopravce u jízdenek dle svého tarifu (tj. ne IDOL) může vyžadovat jejich včasný nákup v předprodeji.

 Jedu do Libereckého kraje a chci si ve vlaku dokoupit jízdenku IDOL.

Platí opačný postup cesty mimo Liberecký kraj. Navazujete ve stanici, kde vlak zastavuje a odkud k platné jízdence dokoupíte jízdenku IDOL. Zde však platí, že jízdenka IDOL se kupuje u průvodčího bez přirážky

  • (e-shop na jízdenky IDOL se připravuje).
  • V případě, že cestující navazuje časovým předplatným jízdným, provede průvodčí pouze odbavení kontrolou platné jízdenky.
  •  Mohu při cestách do jiného kraje s integrovanou dopravou kombinovat tarif IDOL s jejich IDS?

Je to možné, pakliže to smluvní přepravní podmínky navazujícího IDS výslovně nezakazují a IDS na sebe navazují ve stanicích, kde platí oba integrované tarify. Například do Královehradeckého kraje lze na všech společných tratích s Libereckým krajem integrované tarify vzájemně prolínají a máte možnost kombinovat jízdenky IDOL a IREDO.

 Pokud jedu vlakem jednoho dopravce a ten má poruchu, mohu na již zakoupenou jízdenku dokončit cestu následujícím vlakem jiného dopravce?

Můžete, pakliže máte jízdenku IDOL nahranou na Opuscard a následující vlak je v IDOL. Pokud máte papírovou nepřestupní jízdenku IDOL platí aktuálně na základě rozhodnutní dopravců následující možnosti:

  • Ve vlacích dopravců ARRIVA vlaky a Die Länderbahn (Trilex) je umožněno dokončení cesty na papírovou nepřestupní jízdenku IDOL i v případě, že byla zakoupena v předchozím spoji jiného dopravce (který z důvodu poruchy nedokončil jízdu).
  • Ve vlacích ČD je umožněno dokončení cesty s papírovou nepřestupní jízdenkou IDOL zakoupenou jen u dopravce ČD.
  1. V případě, že nemáte jízdenku IDOL, ale dle tarifu dopravce, je umožněno dokončení cesty jen u dopravce, kde byla zakoupena.        
  2. Nepoužívám integrovaný tarif IDOL, ale jen tarif dopravce.
  3.  Budou mi ve vlacích ČD a Die Länderbahn (Trilex) platit jízdenky dopravce ARRIVA vlaky?

Nebudou a to samé platí i v opačném případě. Jízdenky dle tarifů ČD, Die Länderbahn a ARRIVA si dopravci navzájem neuznávají.

 Mohu pro cesty uvnitř Libereckého kraje, kde platí tarif IDOL jezdit dle tarifu dopravce?

Liberecký kraj užívání tarifu železničních dopravců uvnitř území IDOL neomezuje. Dopravce ARRIVA však svůj tarif na cesty uvnitř územní platnosti IDOL nezavádí a prodává výhradně jízdenky IDOL. Ostatní dva dopravci svůj tarif mají, ale ten neumožňuje přestupnost na ostatní dopravce v IDOL.

 Mohu pro cesty ven z Libereckého kraje použít tarif ARRIVA již z výchozí stanice?   

Ano, je to možné. Jízdenku mimo územní platnost IDOL je možné koupit dle tarifu železničních dopravců z libovolné stanice, kde dopravce jezdí a to i v případě, že cestou bude cestující u stejného dopravce přestupovat. Totéž platí i v opačném směru.

 Kontaktní údaje na dopravce ARRIVA (vlaky i autobusy)

·         Web: www.arriva.cz

  • ·         E-mail: [email protected]
  • ·         Telefonická linka pro zákazníky ARRIVA: +420 725 100 725:
  • Schéma železničních dopravců na linkách v Libereckém kraji Otestujte se, zda můžete jet vlakem Českých drah

COVID-19: Opatření Českých drah v osobní dopravě

Úvod » Tiskové centrum » Aktuální téma

V souvislosti s ukončením režimu omezeného pohybu obyvatel České dráhy po dohodě s ministerstvem dopravy obnovují dálkové linky. Ve vnitrostátní dopravě je již většina linek obnovena. Ve spolupráci s partnerskými zahraničními dopravci aktuálně dochází k obnovování mezistátní dopravy.

Od 9. června je obnoven téměř plný provoz mezistátních dálkových i regionálních vlaků mezi Českou republikou a Slovenskem. Od 14. června je rozšířen provoz dálkových vlaků do Německa (EC Praha – Berlín – Hamburk / Kiel), od 15.

června pak je obnoven provoz dálkových vlaků do Rakouska (Railjety Praha – Vídeň – Graz a expresy Praha – Linec). Od 15. června je obnovena většina mezistátních regionálních spojů do Německa a Rakouska.

Od začátku července pojede pár vlaků EC 173 / 172 Hungaria mezi Hamburkem, Prahou, Bratislavou a Budapeští (ve smšru z Maďarska od 1. července, v opačném směru od 2. července).

Od 22. června jezdí dálkové vlaky mezi ČR a Polskem (denní dálkové vlaky a spěšné vlaky přes Głuchołazy), od 1. července znovu jedou vlaky mezi Harrachovem a Szklarskou Porębou, mezi Bohumínem a Chałupkami a mezi Českým Těšínem a Cieszynem.

Budete mít zájem:  Diabetická dieta a jídelníček – co jíst při cukrovce?

Od posledního červnového víkendu je obnoven provoz nočních spojů Praha – Ostrava – Poprad-Tatry – Košice – Humenné, Prešov – Nové Zámky – Bratislava – Praha, Praha – Linec – Innsbruck – Curych.

Cestující můžou využít také noční vlaky z Bohumína k polskému pobřeží Baltu (do Svinoústí, Kolobřehu a Helu).

Obnovena je již také většina regionálních spojů. K 1. červenci skončí většina zbývajících omezení v Libereckém, Olomouckém, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji.

Aktuální jízdní řády si můžou cestující ověřit ve vyhledávačích spojení na internetu nebo v aplikaci Můj vlak. Informace o úpravách omezení v dálkové dopravě aktualizujeme zde, v jednotlivých regionech pak zde.

Vnitrostátní dálková doprava Českých drah

Otestujte se, zda můžete jet vlakem Českých drah

Schéma vývoje omezení dálkové dopravy ČD (od 20. 3. do 23. 6. 2020). Provoz dalších dálkových linek bude obnovován podle požadavků ministerstva dopravy, růstu počtu cestujících a také podle situace v sousedních státech.

Schéma vývoje omezení v dálkové dopravě ČD (od 20. 3. do 1. 7. 2020) (3563 kB)

Schéma linek dálkových vlaků ČD (stav k 23.06.2020) (1180 kB)

Aktuality

26bře.

Provoz dálkových vlaků v souvislosti s COVID-19

Aktualizováno 31. 3. 2021

V souvislosti s aktuální epidemickou situací a s tím související nižší mobilitou obyvatel je i nadále až do odvolání omezen provoz některých dálkových linek Českých drah.

25bře.

Úpravy jízdních řádů od 6. dubna 2021 (výluky na trati Praha – Česká Třebová)

Od úterý 6.

dubna 2021 začnou v souvislosti s rozsáhlou výlukovou činností Správy železnic v úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí, modernizací úseku Poříčany – Velim a pardubického železničního uzlu platit výrazné změny v jízdních řádech dálkových i regionálních vlaků Českých drah na páteřních linkách z Prahy na severní i jižní Moravu a na přípojných tratích zejména v Pardubickém kraji.

24úno.

Ve vlaku jen s respirátorem

Na základě mimořádných opatření nebo usnesení vlády ČR, Ministerstva zdravotnictví či Krajských hygienických stanic, vyhlášených proti šíření infekční nákazy COVID-19, je od 1. 3.

2021 zakázán pohyb a pobyt osob v prostředcích veřejné dopravy na celém území ČR bez ochrany dýchacích cest respirátorem třídy FFP2, KN95 nebo N95, případně nano rouškou. Dětí ve věku od 2 do 15 let mohou mít dýchací cesty kryté pouze jednou zdravotnickou obličejovou maskou.

Povinnost zakrytí dýchacích cest předepsanými ochrannými prostředky platí i pro všechny cestující ve vlacích Českých drah.

10úno.

Roušky a respirátory ve vlacích v sousedních zemích

Na základě nových opatření v sousedních zemích uvádíme základní informace o povinnosti zakrytí dýchacích cest ve vlacích v sousedních zemích a při překročení státní hranice.

21led.

ODISKa nosičem jízdenky ČD

S novou ODISkou do vlaků Českých drah po celé republice.

11pro.

Nový jízdní řád 2021

V neděli 13. prosince 2020 začne platit nový železniční jízdní řád. V dálkové dopravě Českých drah dojde k tomuto termínu jen k menším úpravám a většina spojů ze současného jízdního řádu tak zůstane v provozu v nezměněné podobě. U mezistátních spojení bude upravena nabídka vlaků do Polska.

11pro.

Předvánoční posílení dálkových a regionálních vlaků

Na některých dálkových linkách Českých drah v posledních dnech kontinuálně roste počet cestujících a stávající upravené řazení souprav už kapacitně přestává stačit. České dráhy se proto ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR rozhodly na aktuální trend zareagovat a tyto linky posílit o dodatečné vozy, které zajistí větší komfort.

30říj.

Vyjádření Českých drah k prohlášení o námitkách Evropské komise

České dráhy dnes obdržely od Evropské komise tzv. sdělení výhrad v případu označovaném Evropskou komisí jako „Falcon“. Tento případ je v šetření již cca deset let a týká se údajného zneužití dominantního postavení ze strany Českých drah na lince Praha – Ostrava.

Sdělení výhrad není rozhodnutím, které by závazně říkalo, že ČD pochybily a jsou povinny platit jakoukoliv pokutu.

Je to pouze indikace, v níž Evropská komise sděluje Českým drahám, v čem spatřuje porušení soutěžního práva, a zda a proč toto porušení hodlá postihnout pokutou. Stejně tak sdělení výhrad nemá v tuto chvíli vliv na probíhající soudy s konkurenčními dopravci.

Neznamená to, že by na základě tohoto sdělení výhrad ČD musely jakkoliv měnit svoji pozici u českých soudů nebo indikaci, že by snad u těchto soudů neuspěly.

24zář.

Omezení cestování do zahraničí

V souvislosti s prevencí proti šíření koronaviru zavedly vybrané státy restriktivní opatření pro vstup občanů ČR do jejich země. Z toho důvodu prosíme všechny cestující o kontrolu aktuálně platných opatření před cestou do zahraničí, a dodržení všech podmínek pro vstup do cizí země.

17čec.

Obnovení nočních vlaků do Polska

Po téměř čtyřměsíční přestávce vyvolané epidemií COVID-19 České dráhy ve spolupráci se svými zahraničními partnery postupně obnoví noční vlaky do Polska. Do provozu se postupně od 16.

července vrátí spoje IC 407 / 406 Chopin a nightjet 456 / 457, ve kterých jsou pravidelně řazené přímé vozy mezi středoevropskými metropolemi. Jako první budou moci cestující využít už od noci ze 16. na 17. července spoj z Prahy přes Bohumín do Krakova.

Noční spoje s přímými ubytovacími vozy z Varšavy do Prahy, Budapešti a Vídně pojedou od noci z pátku na sobotu 17. / 18. července, v opačném směru pak od noci 18. / 19. července.

Změny na železnici: končí slevy na zpáteční jízdenku, dopravu posílí soukromé firmy | Aktuálně.cz

V neděli začal na železnici platit nový jízdní řád. Největší změny nastaly v regionální dopravě, v některých krajích začali působit soukromí dopravci. Novinkou je i posílení provozu některých zavedených linek a v některých krajích změna systému jízdenek. Na brněnské hlavní nádraží se také vrátí všechny vlakové spoje.

Českým drahám (ČD) se počet spojů mírně sníží, dopravce přišel o část linek objednávaných státem nebo kraji, převezmou je soukromí dopravci. Dráhy i přesto budou mít 90procentní podíl na trhu a provozovat budou v průměru 6854 vlaků denně.

Dopravce posílí zejména spoje mezi Prahou a Brnem, více vlaků pojede také na lince ze severu Moravy přes Břeclav do Vídně i na dalších vnitrostátních linkách. Novinkou je přímé spojení z Prahy do Českých Velenic. Od května příštího roku bude jezdit railjet ze Štýrského Hradce přes Brno do Berlína.

Dráhy zároveň ode neděle zavádějí pro cestující možnost platit kartou ve všech svých vlacích, kde je průvodčí. Dopravce své zaměstnance vybaví více než 1600 mobilními terminály, zároveň bude zrušeno několik desítek pokladen na stanicích.

Možnosti platby kartou rozšíří také Arriva a RegioJet. Leo Express už tuto službu nabízel dříve.

Končí slevy na zpáteční jízdenky

U ČD končí naopak slevy na zpáteční jízdenky, podle mluvčího Radka Joklíka totiž začaly ztrácet význam. „Většina zákazníků využívá kombinaci Flexi zvýhodněné jízdenky na cestu tam a vázané na cestu zpět. Jde o jízdenky takzvaného dynamického tarifu a ty jsou levnější než zpáteční sleva,“ uvedl.

Dynamický tarif znamená, že cena jízdenky na konkrétní trase se mění podle času a vytíženosti spoje. „Nejlevnější jsou vázané jízdenky, protože jsou vázány na konkrétní spoj, takže nemůžete jet jiným než daným spojem, na který máte jízdenku,“ dodal mluvčí.

Ode dneška zvýší počet spojů RegioJet. Nově začne provozovat denně 34 rychlíkových spojů na vytížené trase mezi Brnem, Ostravou a Bohumínem a dalších 120 regionálních osobních vlaků v Ústeckém kraji.

Provoz dopravce rozšíří také na lince Praha-Ostrava-Košice, kde vlaky budou nově zajíždět do Bohumína, a na trase Praha-Brno-Vídeň/Bratislava. Na Slovensku společnost rozšíří linku do dalších měst.

Na nových tratích začne jezdit také Leo Express. Zajišťovat bude část regionálního provozu v Pardubickém kraji a ve spolupráci s Arrivou také na Zlínsku. Vedle toho nasadí ještě jeden spěšný vlak, který Pardubicko ve všední dny spojí s Prahou a od pátku do neděle také s polskou Vratislaví.

Budete mít zájem:  Autonehoda: Co dělat, abyste zraněným zachránili život?

Arriva doplní další provozovatele vlakových spojů

Na devíti nových linkách zahájí provoz Arriva. Dosud dopravce jezdil mezi pražskou Hostivaří a Roztoky u Prahy a z Prahy do Nitry. K tomu nyní přibudou čtyři dálkové linky, které si u Arrivy objednává ministerstvo dopravy.

Jde o linky Praha-Turnov-Tanvald, dále Praha-Rakovník, Praha-Příbram-České Budějovice a Kolín-Rumburk-Šluknov. Vedle toho bude Arriva jezdit v Libereckém kraji a na Zlínsku, kde bude jezdit ve spolupráci s Leo Expressem.

Změny čekají také některé krajské systémy jízdného ve vlacích. Pět krajů bude vyžadovat uplatňování vlastních tarifů, v regionálních spojích tak přestanou platit tarify Českých drah.

Jízdenky bude možné koupit pouze na pokladnách ve stanicích nebo ve vlaku. Jde především o Jihomoravský kraj, který bude jízdenky Českých drah uznávat pouze ve spojích, které jezdí mezi více kraji.

Menší změny nastanou také v Libereckém, Olomouckém, Zlínském a Ústeckém kraji. Systém každého kraje je odlišný. V ostatních krajích zůstává vše při starém a budou v nich nadále platit jízdenky státního dopravce. Důvodem změn jsou podmínky nových smluv, které kraje s Českými dráhami uzavřely.

Obnovený provoz na brněnském hlavním nádraží

Na brněnské hlavní nádraží se také v neděli po půlnoci po roční výluce vrátily všechny vlaky, které zatím musely jezdit na dolní či jiná brněnská nádraží. Poprvé z něj také vyjely po 41 letech vlaky do Židlochovic.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) opravovala kromě sdělovacího a zabezpečovacího zařízení na nádraží také mosty přes ulice Křídlovická a Hybešova a kolejiště v jižní části stanice. Opravena byla také dvorana odjezdové haly a nájemce nádraží pokračuje v úpravách pracemi, které už nebrání pohybu cestujících.

Ve všední den bude nyní jezdit na hlavní nádraží zhruba 670 vlaků. Vzhledem k intenzitě dopravy ve špičce to může znamenat operativní odklon rychlíků od Ostravy přímo do Králova Pole nebo odklon osobních vlaků z Tišnova na Břeclav přes dolní nádraží.

Nádražní budovu opravuje společnost Brno New Station Development (BNSD), která ji má pronajatou od Českých drah. Odjezdovou halu kompletně očistila a za vstupními dveřmi vzniklo zádveří s dalšími dveřmi na fotobuňku, aby do haly netáhlo.

Stále se pracuje na stavbě pokladen a občerstvení se přesune do jiné části budovy. Nájemce také opravil první nástupiště, kde také pokračuje v drobnějších pracích, které už nemají zásadní vliv na cestující a provoz vlaků. Práce SŽDC i BNSD v tomto roce výrazně proměnily podobu desetiletí zanedbávaného brněnského nádraží.

Z vlaku do auta a s ním do cíle. České dráhy vstupují do sdílené mobility spoluprací s Autonapůl

Když po několikahodinové cestě vlak zastaví na vlakovém nádraží cílové destinace, putování tím často nekončí.

Pokud se potřebujete dostat ještě někam dál, kam už vlak nejede, je třeba vyhledat nejlepší spoj městské hromady dopravy, zavolat taxík či využít některou ze služeb sdílené mobility, které se stále rozšiřují.

A toho chtějí nyní využít i České dráhy, které začínají spolupracovat s carsharingem Autonapůl.

Zatímco cestování vlastním osobním vozem je v mnoha ohledech praktické, cestování vlakem je přinejmenším daleko romantičtějším způsobem, jak se přesunout z bodu A do bodu B. Podle Českých drah a společnosti Autonapůl je vůbec nejlepším řešením oba způsoby cestování spojit v jedno, a to i v době, která cestování příliš nepřeje.

Mezi oběma subjekty proto vzniklo partnerství, ze kterého nejvíce těží zákazníci Českých drah. S jeho vyjednáváním začalo Autonapůl zhruba před rokem a výsledkem je nový benefit pro každého, kdo se alespoň občas projede vlakem největšího tuzemského vlakového dopravce.

Zákazníci v rámci věrnostního programu ČD Body mohou prostřednictvím nákupů v e-shopu ČD sbírat body, které lze následně směnit za slevový voucher u Autonapůl. Tato nabídka se rozjela začátkem tohoto měsíce a po pár týdnech hlásí první desítky zákazníků. A to i přesto, že zahájení spolupráce vyšlo zrovna na období nouzového stavu.

Vlaky Českých drah se propojují s carsharingem Autonapůl

Foto: NÖLB Mh/Wikimedia

Jak ale pro CzechCrunch vysvětluje Michal Šimoník, ředitel Autonapůl, aktuální stav nebyl důvodem, proč se spuštěním nabídky otálet: „Řekli jsme si, že není na co čekat. Cílem bylo při případném slabším úvodním zájmu vychytat případné mouchy a připravit se na budoucí větší nápor. Ale vše běží hladce a příchozí vouchery stávajících i nových uživatelů carsharingu zpracováváme bez problémů.“

Autonapůl začalo první vůz půjčovat už v roce 2003, je tedy vůbec nejstarším poskytovatelem carsharingových služeb u nás. V současné době pokrývá formou tzv. stanicovém carsharingu, kdy se auta vyzvedávají a vracejí na předem daném místě, devět největších českých měst, a to Prahu, Brno, Olomouc, Ostravu, Liberec, Plzeň, Pardubice, České Budějovice a Hradec Králové.

Důvod, proč se Autonapůl obrátilo právě na České dráhy, je celkem logický. „Vybrali jsme si národního dopravce České dráhy, protože má největší síť vlakových spojů po celé republice a v oblasti dopravy je důvěryhodnou a respektovanou značkou,“ objasňuje Michal Šimoník.

Cestování s potenciálem

„Za 25 bodů dostane zákazník voucher v hodnotě 250 korun na využití sdíleného automobilu. K jeho získání přitom stačí například jedna cesta rychlíkem z Prahy do Ostravy, za kterou získává člen našeho věrnostního programu 32 bodů,“ vypočítává poměrně lehkou dostupnost slevy Vanda Rajnochová, tisková mluvčí ČD, s tím, že je třeba mít aktivovaný věrnostní program dopravce.

Také z pohledu Českých drah bylo spojení s Autonapůl logické. Podle Rajnochové jsou jeho služby dostupné a mají celorepublikové pokrytí se širokou nabídkou vozidel. Proto se České dráhy rozhodly v rámci pilotního provozu propojení otestovat.

Jeden z vozů flotily Autonapůl

Foto: Autonapůl

„Naším hlavním cílem je spokojený zákazník. Také je to další způsob, jak veřejnost motivovat k cestování vlakem. Cestu si lidé mohou pohodlně naplánovat díky kombinaci vlaku a sdíleného auta od začátku až do cíle svojí cesty,“ dodává Rajnochová.

Díky tomu, že je celý projekt teprve ve svých začátcích, nechtějí České dráhy ani Autonapůl prozrazovat, zda může tato spolupráce vést k prohloubení vzájemného partnerství.

„Zatím probíhá spolupráce s Autonapůl v rámci věrnostního programu ČD Body. Případné další rozšíření nabídky budeme řešit podle zájmu cestujících. Na vyhodnocení spolupráce je potřeba delší časové období,“ komentuje strategii Vanda Rajnochová. Podobně zdrženlivý je také Michal Šimoník, který současnou formu spolupráce vidí jako testování zájmu zákazníků o takovou službu.

Pokud by se ukázalo, že lidem nebude dělat sebemenší problém vyměnit kupé za interiér sdíleného vozu, mohla by se spolupráce časem rozšiřovat. „Už samozřejmě máme několik dalších nápadů, jak by se spolupráce mohla rozšířit, uvidíme, co přinese budoucnost,“ říká Šimoník.

Propojení služeb ČD a Autonapůl není prvním pokusem, jak sblížit svět automobilové a vlakové dopravy. Možnost pohodlně přeskočit z vlaku, ale i autobusu rovnou do automobilu umožňuje například i spolupráce mezi největším soukromým tuzemským železničním dopravcem RegioJet a carsharingovou společností Car4Way.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *