Ztráta kartičky pojištěnce má několik řešení

Co je to Evropský průkaz zdravotního pojištění?

Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC) je doklad, jehož prostřednictvím jeho držitel prokazuje nárok na bezplatné čerpání lékařské péče během dočasného pobytu v členských zemích EU, Islandu, Lichtenštejnsku, Norsku (= státy ESVO: Evropského sdružení volného obchodu) a Švýcarsku, a to v nezbytném rozsahu a za stejných podmínek, jako je poskytována pojištěncům těchto zemí. Jde o nárok vyplývající z aplikace evropských právních předpisů o koordinaci systémů sociálního zabezpečení.

  • Ověřit platnost průkazu pojištěnce, EHIC, můžete zde
  •  Ztráta kartičky pojištěnce má několik řešení
  • Co znamená lékařsky nezbytná zdravotní péče, poskytovaná za stejných podmínek jako místním pojištěncům konkrétního státu?

Pojem „nezbytná péče“ představuje rozsah ošetření, které je z medicínského pohledu nezbytné poskytnout v závislosti na aktuálním zdravotním stavu pojištěnce (pacienta), přičemž o tom, co všechno bude takové ošetření zahrnovat, rozhoduje vždy ošetřující lékař. Bere přitom v úvahu nejen zdravotní stav pacienta, ale přihlíží též k předpokládané délce pobytu dotčené osoby v daném státě.

Péče má být poskytována tak, aby se pacient nemusel vracet do státu pojištění předčasně a mohl tedy svůj plánovaný pobyt v daném státě dokončit tak, jak původně zamýšlel.

Dalším z parametrů poskytování nezbytné péče jsou stejné podmínky jako pro místní pojištěnce. Opírá se o jeden z pilířů práva Evropského společenství, který zakazuje veškerou diskriminaci z důvodů státní příslušnosti.

Osoby uplatňující své nároky garantované koordinačním právem užívají ve všech členských státech stejných výhod a podléhají stejným povinnostem, jako státní příslušníci těchto států. To zahrnuje i oblast hrazení nákladů na poskytnutou péči.

Držitel průkazu EHIC tedy zpravidla neplatí žádné náklady na poskytnuté zdravotní služby (ty jsou dohodnutým způsobem vyúčtovány jeho zdravotní pojišťovně), ale v případě, že místní pojištěnec v konkrétním případě hradí určitou částku jako spoluúčast pacienta, musí ji ze své kapsy zaplatit i držitel průkazu EHIC z jiného státu.

V některých zemích je systém sociálního zabezpečení organizován tak, že v případě ambulantního ošetření hradí pojištěnec všechny náklady nejdříve ze svého a následně žádá svou zdravotní pojišťovnu o jejich proplacení (refundaci).

Více informací o nárocích českých pojištěnců v členských zemích EU, ESVO a Švýcarsku naleznete zde:

Jaké výkony jsou zahrnuty do rozsahu nezbytné péče? 

Konkrétní seznam lékařských výkonů neexistuje, z evropské legislativy však vyplývá, že jde o výkony, jejichž poskytnutí je nezbytné za účelem stabilizace zdravotního stavu pacienta. Do tohoto rozsahu jsou zahrnuty i zdravotní služby poskytované například v souvislosti s chronickými nebo stávajícími nemocemi.

Avšak POZOR! nárok není možné uplatnit v situacích, kdy pojištěnec do daného státu cíleně vycestuje proto, aby zde čerpal zdravotní služby (podstupoval léčení).

Je možné nárok uplatnit u všech poskytovatelů zdravotní péče?

Nikoliv. Nárok je možné uplatnit pouze u lékařů a ve zdravotnických zařízeních, která jsou napojena na národní systém sociálního, resp. zdravotního pojištění dané země, tj. mají smlouvu se zdravotní pojišťovnou, resp. institucí, která veřejné zdravotní pojištění provádí. U soukromých, nesmluvních poskytovatelů tento nárok uplatnit nelze.  

Komu a za jakých podmínek ZP MV ČR  Evropský průkaz zdravotního pojištění vydává?

Evropský průkaz zdravotního pojištění je automaticky vydáván všem občanům a osobám s trvalým pobytem na území ČR, a dále státním příslušníkům členských států EU, ESVO a Švýcarska, pojištěným u ZP MV ČR.

Náležitosti tohoto dokladu jsou součástí průkazu pojištěnce ZP MV ČR (jedna strana je dokladem o registraci u ZP MV ČR, druhá strana je dokladem o nároku na nezbytnou péči v zahraničí – viz výše).

Na základě žádosti, za předpokladu splnění předepsaných podmínek, mohou průkaz získat i cizinci ze třetích zemí.  

Je nutné, aby si pojištěnec na cesty po Evropě uzavíral komerční připojištění?

Rozhodnutí je na každém pojištěnci. Uzavření cestovního pojištění však vřele doporučujeme, a to i přes všechny výhody, které nárok z evropského nařízení přináší.

Je dobré vědět, že mezi soukromým komerčním pojištěním a zákonným systémem existuje řada rozdílů. Nárok z veřejného systému nekryje principiálně např.

náklady na spoluúčast pacienta, na převoz do ČR za účelem doléčení, náklady na převoz ostatků, ani možnost využití asistenční služby.

Pro více informací o rozdílech mezi komerčním a zákonným pojištěním doporučujeme následující odkaz: 

Pro účely sjednání cestovního připojištění doporučujeme následující odkaz 

Zde je možné získat více informací o podmínkách a výhodách pojistných produktů společnosti ERGO pojišťovna, a.s., dlouhodobého a stabilního partnera ZP MV ČR v oblasti komerčního připojištění.

Může si lékař zjistit z Evropského průkazu nějaká zdravotní data o jeho držiteli?

Nikoliv. Evropský průkaz není datovým nosičem, tj. neobsahuje žádné další  informace kromě identifikačních údajů o jeho držiteli, jeho příslušné zdravotní pojišťovně a platnosti dokladu.

  1. Co by měl pojištěnec udělat v případě, když během dovolené Evropský průkaz ztratí nebo zjistí, že jej zapomněl doma?
  2. V takových případech doporučujeme kontaktovat  ZP MV ČR (například prostřednictvím pracoviště Infolinky) a domluvit se na vystavení a způsobu doručení náhradního dokladu, kterým je papírové „Potvrzení dočasně nahrazující Evropský průkaz zdravotního pojištění
  3. Jakým způsobem je možné o vydání průkazu EHIC požádat?

Většina pojištěnců ZP MV ČR o vydání průkazu žádat nemusí, neboť je vystaven automaticky. V případech, kdy je potřeba vydání průkazu nebo náhradního potvrzení řešit individuálně, lze tak učinit hned několika způsoby.

  • Osobně na klientských pracovištích 

Žádost o průkaz či náhradní potvrzení lze učinit na všech klientských centrech ZP MV ČR.

  • Na pracovištích vyjmenovaných níže, je možné průkaz získat na počkání:
  • Praha, Praha – Háje, Praha – Smíchov, Benešov, Mělník, Kolín, Nymburk, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Děčín Brno, Znojmo Olomouc, Ostrava, Bruntál, Přerov, Uherské Hradiště
  • Telefon: 844 211 211
  •  Infolinka je zpoplatněná
  •  Prostřednictvím E-komunikace

Žádost je možné podat po přihlášení do chráněné oblasti pro registrované uživatele, v sekci „Pojištěnec“, pod odkazem „Samoobsluha“, a to jak pro sebe, tak pro zastupované osoby.

V případech, kdy není možné vydat průkaz pojištěnci na počkání, bude  doručen do cca 10ti kalendářních dnů.

Co dělat při ztrátě průkazu pojištěnce – VZP ČR

Ztratila jsem všechny doklady, samozřejmě včetně průkazu VZP. Jak rychle dostanu duplikát a co budu k jeho vystavení potřebovat? Nestačí o něj požádat mailem?

Ztrátu průkazu musíte ohlásit své zdravotní pojišťovně, a to co nejdříve, podle zákona do 8 dnů. Zákon sice způsob ohlášení nepředepisuje, ale nejjednodušší je zajít na kterékoli klientské pracoviště VZP a věc neprodleně vyřídit.

Pokud přijdete osobně, dostanete na počkání papírový náhradní doklad Potvrzení dočasně nahrazující EHIC. Tento doklad má omezenou dobu platnosti na 3 měsíce od data vystavení, ale poskytuje pojištěnci stejná práva a zdravotnickým zařízením stejné záruky úhrady jako plastový průkaz pojištěnce/Evropský průkaz zdravotního pojištění.

Můžete se jím tedy plnohodnotně prokazovat jako pojištěnec VZP doma i v cizině.

K vystavení nového průkazu budete potřebovat doklad totožnosti. Jestliže jste ztratila i doklady, můžete se prokázat náhradním občanským průkazem, cestovním dokladem (pasem), nebo řidičským průkazem apod. Vaši příslušnost k VZP si naši zaměstnanci ověří v informačním systému.

V zájmu klientů akceptuje VZP i variantu, že pojištěnec ohlásí ztrátu průkazu písemně, např. mailem, případně telefonicky, a zároveň si požádá o nový průkaz.

Při ohlášení je třeba uvést své číslo pojištěnce, celé jméno, adresu trvalého bydliště, popřípadě korespondenční adresu.

V takovém případě ale budete nějakou dobu bez dokladu o svém zdravotním pojištění, takže tento postup z praktických důvodů nedoporučujeme.

Nový průkaz pojištěnce není z technických důvodů možno vystavit na počkání. Vystavíme vám ho přibližně do tří týdnů.

Podle předchozí domluvy vám ho buď pošleme na doručovací adresu, nebo si ho můžete vyzvednout na vybraném klientském pracovišti, kde samozřejmě musíte prokázat svoji totožnost.

Kontakty na nejbližší pobočku najdete na www.vzp.cz/pobocky. Vystavení nového průkazu pojištěnce je bezplatné.

K dispozici je také on-line formulář žádosti o vystavení průkazu, který zároveň slouží k nahlášení ztráty průkazu. Náhradní doklad pak klienti dostanou do e-mailu nejpozději do 2 pracovních dnů, samotný průkaz si buď vyzvednou na pobočce, nebo jim přijde poštou (podle vyplněné varianty předání).

Pro úplnost ještě dodejme, co dělat, pokud pojištěnec VZP ztratí svůj průkaz zdravotního pojištění v cizině, v některé zemi EU, a potřebuje ho uplatnit při nezbytném lékařském ošetření. V takovém případě může prostřednictvím naší infolinky +420 952 222 222 nebo mailu info@vzp.

cz požádat o zaslání náhradního dokladu; při hospitalizaci o to může požádat i prostřednictvím nemocnice.

Naši zaměstnanci po ověření příslušnosti daného pojištěnce k VZP odešlou Potvrzení dočasně nahrazující EHIC, které garantuje dotyčnému zdravotnickému zařízení úhradu poskytnuté péče z prostředků českého veřejného zdravotního pojištění, samozřejmě v rozsahu podle evropských nařízení.

Časté dotazy

Kdy a za jakých podmínek se mohu stát pojištěncem OZP? Pojištění novorozence Výměna nebo ztráta průkazu pojištěnce Jaké má ze zákona ohlašovací povinnosti k zdravotní pojišťovně pojištěnec? Jaké má ze zákona povinnosti k zdravotní pojišťovně OSVČ a jaké osoba bez zdanitelných příjmů? Dlouhodobý pobyt v zahraničí

Zdravotní služby

Informace k lázeňské rekreaci – Program Ministerstva pro místní rozvoj COVID – Lázně Kolik ultrazvukových vyšetření, které uhradí pojišťovna, se má v těhotenství provést? Je jejich počet někde stanoven, nebo je to jen na rozhodnutí lékaře? Může mne lékař odmítnout převzít do trvalé péče? Jak mám postupovat, pokud nejsem spokojena se zdravotní péčí poskytovanou ošetřujícím lékařem? Kde mohu získat kontakty na nadace a fondy, které mohou podpořit žádost na příspěvek na úhradu ceny (doplatku) zdravotnického prostředku nehrazeného z prostředků veřejného zdravotního pojištění? Proplatí mi OZP alespoň některé výkony, pokud navštěvuji zařízení, které s OZP nemá smlouvu? Kdo rozhoduje o tom, jaký lék budu užívat? Do jaké míry může lékárník ovlivnit výběr léku? Jaké zákroky se mohou provádět formou jednodenní péče? V jakém rozsahu a za jakých podmínek hradí zdravotní pojišťovna dopravu? Za jakých podmínek se mohu účastnit lázeňské péče? Mohu si zvolit svého ošetřujícího praktického lékaře? Mám povinnost uhradit tzv. „registrační poplatek“ za poskytnutí nadstandardní péče? Jakým způsobem se má pacient zorientovat v situaci, zda mu opravdu bylo provedeno klinické vyšetření? Jak je to s regulačními poplatky? Kde získám informace o výši započitatelného poplatku za léky? Může si lékař vykázat telefonickou konzultaci, pokud sám pacient telefonuje lékaři, a může si lékař telefonickou konzultaci vykázat pouze při rezervování termínu? Musí být u výkonu 01040 „Podrobný výpis z dokumentace“ pacient přítomný v den vykázání výkonu v ordinaci? Je výkon 89725 „Opakované či doplňující vyšetření MR“ vykázán oprávněně, i pokud nebyla použita kontrastní látka? Proč se mi ve VITAKARTĚ stále objevuje gynekolog, ke kterému již minimálně 2 roky nechodím a jsem registrována u jiného gynekologa? Očkování provedené na žádost fyzické osoby, která si přeje být očkováním chráněna proti infekcím, proti kterým je k dispozici očkovací látka (nepovinné očkování)

Budete mít zájem:  Je Balkánský Sýr Zdraví?

Zdravotní služby – stomatologie

Dotaz k telefonickým a elektronickým konzultacím, které poskytuje zubní lékař v souvislosti s nouzovým stavem. Které výplně zubů jsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění? Jaké jsou změny ve vykazování stomatologických prohlídek? Došlo od 1. 1.

2015 u zubních lékařů ke změně ve vybírání regulačního poplatku 90 Kč při využití pohotovostní služby? Mohu si vybrat zubního lékaře? Proplatí mi OZP alespoň některé stomatologické výkony, pokud navštěvuji zařízení, které s OZP nemá smlouvu? Jak je hrazena nutná a neodkladná péče? Které zubní výkony patří mezi výkony standardní a tedy plně hrazené ze zdravotního pojištění? Jak je to s úhradou poskytnuté odborné péče u zubních specialistů: stomatochirurgů, parodontologů, pedostomatologů a ortodontistů? Hradí OZP implantáty? Jak je to s hrazením odstranění zubního kamene? Hradí OZP injekční anestezii při zhotovení výplně? Jak hradí OZP stomatologické výrobky? Je na stomatologické výrobky poskytována nějaká záruka? Za jak dlouho si mohu nechat vyměnit nevyhovující zubní korunky, aby mi na nové OZP přispěla? Jak je hrazena sedace z veřejného zdravotního pojištění? Je ošetření pacienta s psychiatrickou diagnózou pro praktické zubní lékaře zvýhodněno? Přispívá OZP na zubní rovnátka? Jak je zubním lékařům hrazeno distanční vyšetření? Je péče poskytnutá dentální hygienistkou hrazena z veřejného zdravotního pojištění? Jak hradí OZP zubní rentgeny?

Preventivní programy

Jak mohu čerpat programy prevence, které má OZP v nabídce? Kdy mohu žádat o čerpání preventivních programů?

Ostatní

Dopravní nehoda, Nepracovní úraz a Pracovní úraz Kde a jak si ověřím, že se jedná o lékárnu a ne např. o prodejnu zdravé výživy?

Řešení životních situací

Návody pro řešení životních situací

Asistenční služba

Asistenční služba OZP (AS OZP) je pojištěncům OZP registrovaným ve VITAKARTĚ ONLINE zdarma k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Zjistěte o ní více informací.

VITAKARTA ONLINE

Časté dotazy k vykázané péči ve VITAKARTĚ, které nemusíte hlásit jako nesrovnalostDokument PDF | 400 kB

Systém VITAKARTA ONLINE slouží registrovaným klientům jako vstup do elektronické zdravotní pojišťovny. Více informací zde.

Co dělat při ztrátě kartičky zdravotní pojišťovny?

Spotřebitel

Nedaří se vám najít kartičku zdravotní pojišťovny? Nikde v peněžence ani v dokladech není a vy se bojíte, že jste ji ztratili? A máte vůbec nárok na novou?

Od 1. června 2004 byl v České republice zaveden Evropský průkaz zdravotního pojištění, který je platný ve všech zemích Evropské unie. Průkaz je v podstatě doklad o tom, že jste plátci zdravotního pojištění, a proto se bez něj u lékaře ani moc neobejdete.

Dobrou zprávou pro začátek je, že doktor je povinen ošetřit vás i bez průkazu, ale to jen v případě, kdy je váš stav akutní. Na druhou stranu ale bude třeba počítat s tím, že si celé vyšetření budete muset hradit sami. A levné to tedy rozhodně nebude.

Pokud ovšem platný průkaz pojištěnce donesete do týdne, peníze vám budou vráceny kromě regulačních poplatků na pohotovosti.

Ztráta kartičky pojištěnce

Délka platnosti průkazu EHIC je 10 let. Během této doby ale při troše nepozornosti můžete průkaz ztratit anebo vám může být odcizen. Pokud by k jednomu z problémů došlo, je důležité vědět, že zdravotní pojišťovnu o ztrátě či krádeži bude třeba informovat nejpozději do 8 pracovních dnů. V jiném případě může pojištěnci hrozit pokuta do výše 500 Kč.

  • Jak vyřídit občanský průkaz?

K vystavení nové kartičky bude potřeba občanský průkaz. Nejprve ale do pojišťovny raději zavolejte a přesvědčte se, zdali jde vše vyřídit po telefonu anebo na pobočku musíte dojít osobně. Obrovskou výhodou v tomto případě je, že můžete zajít téměř na jakoukoliv pobočku v ČR a ne pouze na tu, která spadá do obvodu vašeho trvalého bydliště.

Název pojišťovny Kód Telefon
Česká průmyslová zdravotní pojišťovna 205 261 387 112
Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví 207 261 105 555
Revírní bratrská pokladna 213 222 232 201
Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky 201 222 929 111
Všeobecná zdravotní pojišťovna 111 952 222 222
Zaměstnanecká pojišťovna Škoda 209 800 209 000
Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky 211 844 211 211

Za vystavení nového průkazu se nic neplatí. Počítejte ale s tím, že jej nedostanete hned. Pojišťovna vám ale za to na počkání může vystavit náhradní doklad, který nebude platit jen v ČR, ale i po celé EU.

Ten poté můžete uplatnit při případné návštěvě lékaře. Nová kartička je hotová zhruba do dvou týdnů. Zajít si pro ni můžete opět na pobočku, anebo vám může být zaslána na adresu trvalého bydliště v podobě doporučeného dopisu.

Co dělat, když na průkaze vyprší doba platnosti?

O vypršení platnosti průkazu nemusíte informovat pojišťovnu. Věřte, že to ví a automaticky vám i pošle novou kartičkou poštou na adresu trvalého bydliště.

Co když kartičku ztratím v zahraničí?

Jestliže kartičku ztratíte v zahraničí, může to mít bohužel poměrně dost nepříjemné následky, a to zvláště pokud jste si na cestování nezaložili komerční cestovní pojištění. Podobně jako při ztrátě v ČR telefonicky informujte o problému pojišťovnu.

Je třeba také brát v úvahu, že jen stěží se vám vyplatí nechat si novou kartičku zaslat, pokud jste v zahraničí na sedmidenní dovolené. Toto řešení se nabízí spíše v případě dlouhodobějších pobytů.

Právě kvůli takovým případům je dobré EHIC nebrat jako zahraniční zdravotní pojištění.

Proč si založit cestovní pojištění?

Většina lidí se domnívá, že při cestování po EU, EHP a Švýcarsku stačí evropský průkaz. Kartička pojišťovny zde samozřejmě platí, to ale ještě ani zdaleka neznamená, že zde budete mít většinu zdravotních služeb zcela zdarma podobně jako v rodné zemi.

V případě potřeby samozřejmě dostanete zdravotní péči, která odpovídá vnitrostátním předpisům dané země, ale budete platit spoluúčast. Ta se z pár desítek EUR může snadno vyšplhat až na několik tisíc EUR. Pokud pak vycestujete do zemí, kde modrá kartička neplatí, nebudete hradit jen spoluúčast, ale rovnou celé ošetření.

A to se v tomto případě může vyšplhat i na statisíce korun. Zřízené cestovní pojištění pak tyto výdaje dokáže pokrýt za vás.

  • Kdy na dovolené stačí modrá kartička a kdy si pořídit cestovní pojištění?

Jak řešit ztrátu dokladů?

Znáte rizika spojená se ztrátou dokladů? Při ztrátě jednoho z dokladů totožnosti bývá většinou řešení snadné.

Musíte na obecním úřadě v místě bydliště nahlásit ztrátu a zažádat zároveň o vystavení nového dokladu totožnosti (za vydání nového dokladu zaplatíte 100 Kč). Pokud jste přišli o doklady krádeží, potom navštivte co nejdříve policejní stanici, kde krádež nahlásíte. Jen tak se vyhnete případnému zneužití vašeho dokladu.

V dnešní době, kdy lze jednoduše, bez osobního kontaktu sjednávat úvěry v bance pouze přes internet, je pro vás ztráta dokladů velkým rizikem. Nepodceňte tedy tuto situaci a co nejdříve se obraťte na policii.

V okamžiku, kdy bude o krádeži sepsán protokol, můžete tento dokument případně použít při zneužití vašich zcizených dokladů. Je to jediný možný způsob, jak prokázat, že jste s dokladem v danou dobu nemanipulovali vy.

Jak si zajistit všechny potřebné doklady?

  1. občanský průkaz – ztrátu nahlásit na příslušném úřadě, krádež oznámi na policii
  2. platební karty – telefonicky ihned zablokujte u příslušné banky
  3. řidičský průkaz – nahlášení ztráty příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností (dle místa trvalého bydliště)
  4. technický průkaz vozidla – ztrátu musíte nahlásit na příslušném obecním úřadě s rozšířenou působností a necháte si vystavit dle velkého technického průkazu nový malý “techničák”
  5. kartička pojištěnce – většina zdravotních pojišťoven má možnost vystavení nové kartičky přímo na svých webových stránkách, pokud ne, napište do pojišťovny mail nebo ji telefonicky kontaktujte s požadavkem na vystavení nové průkazky

Mohli bychom jmenovat spoustu dalších dokladů, které jste ve své peněžence mohli mít, ale tyto považujeme za zásadní. Ostatní průkazy či slevové kartičky si necháte vystavit na místech, kde jste je získali.

Jaká je prevence ztráty dokladů?

  • Dámy si často nechávají rozepnuté kabelky i v davech lidí. Dávejte si pozor na “vyčuhující” peněženku.
  • Nenoste všechny důležité doklady pohromadě. Pokud ztratíte jeden doklad totožnosti, je vyřizování mnohem snadnější, než když si necháte ukrást doklady všechny.
  • NIKDY si nepište PIN kódy na papírky! Obzvláště je nenoste v peněžence spolu s kartami.
  • Banky nabízí variantu pojištění ztráty či krádeže platební karty! Poptejte se ve vaší bance na tuto variantu.

Pokud nejste tou osobou, která peněženku ztratila, ale právě naopak našla, víte, co máte dělat?  Můžete kontaktovat policii nebo příslušný úřad, který doklady vydal a oznámit jim, že jste doklady nalezli.

Budete mít zájem:  Tehotenske Priznaky Ale Test Negativní?

Jak fungují v Olomouci ztráty a nálezy?

Jestliže se nakonec přece jen rozhodnete věc poctivě vrátit, zřejmě vás jako první napadne jít s ní na policii. Asi jen málokdo tuší, že olomoucký magistrát má vlastní oddělení, které má na starosti ztráty a nálezy. Spadá pod odbor správy a sídlí na Dolním náměstí č. 47.

I na jeho pracovníky se mohou lidé obracet s tím, pokud něco najdou nebo naopak ztratí. Je to dokonce ono místo, kde nakonec končí veškeré nálezy od dalších institucí, které si nikdo nevyzvedl.

Hlavními „zásobovači“ jsou městská i republiková policie, Česká pošta, České dráhy a Dopravní podnik města Olomouce.

Zapisovat se musí i padesátník

Podle platných směrnic se musí každý nález zapsat do úřední knihy. A to doslova. V zápisech tak můžete najít například toto: peněženka + 2x mince: 50 centů euro, 10 centů euro.

„Zapisovat musíme opravdu každý padesátník, tak to nařizují platné směrnice,“ potvrdil Jaromír Andrés, který má Ztráty a nálezy na starosti. Pečlivé záznamy se netýkají jen samotných věcí, ale také nálezců a místa a času, kde se věc našla.

„Když pak přijde někdo, že ztratil například hodinky, musí je popsat, a pokud možno si vzpomenout, kdy a kde je ztratil,“ dodává Andrés. I při vydání věci se totiž sepisuje úřední protokol.

Doklady nevracíme!

Nejčastěji se v kolonkách objevují deštníky, čepice, rukavice, mobilní telefony, batohy, klíče, peněženky a bohužel také doklady. S těmi je to ale složité. „Sice se podle nich snažíme kontaktovat majitele, ale pokud si je přijde vyzvednout, my mu je vydat nemůžeme.

Vrátit můžeme jen například doklady od auta nebo kartičku pojištěnce, ale občanské a řidičské průkazy nebo pas se musejí odevzdávat na příslušný úřad,“ upozorňuje úředník. Jde o to, že v mezidobí – mezi ztrátou a nalezením dokladu – jej někdo mohl zneužít k trestné činnosti, a také se tím zabraňuje podvodu ze strany majitele.

Vydáním dokladů by se úředníci mohli ocitnout v roli spolupachatele.

Po půl roce propadají věci ve prospěch města

Věci, které se na odbor správy dostanou, jsou uloženy do speciálního skladu. Ten připomíná spíše sklep patřící hodně početné rodině cyklistů – jízdními koly by tu mohli vybavit všechny závodníky Tour de France (byť některé modely pamatují možná i první republiku). Cennosti a šperky se pak ukládají do speciálního trezoru.

Pokud má věc hodnotu vyšší než pět tisíc korun (to posoudí komise k tomu určená), sepíše se o ní ještě podrobnější protokol. Pokud by hodnota nálezu přesáhla 200 tisíc korun, musí o tom být informován tajemník magistrátu. Na ztrátách a nálezech zkrátka neunikne ani špendlík.

Když se o nález nikdo nepřihlásí do šesti měsíců, propadá ve prospěch města. „Pokud nejsou nálezy využitelné ve prospěch města, likvidují se, nebo se mohou prodat v dražbě.

Tu jsme ale, pokud vím, zatím nedělali ani jednou, protože její organizace by byla finančně náročnější než výsledná suma z prodaných věcí,“ podotýká Jaromír Andrés.

Nejpoctivější jsou hasiči

Nejcennější nález z poslední doby, který na magistrátu evidují, je dvoutisícová bankovka, kterou odevzdali hasiči. Našli ji na schodišti v panelovém domě, kde hořelo. I mezi obyčejnými lidmi se ale najdou poctivci, kteří neváhají odevzdat třeba padesátikorunovou bankovku. Bankovek i drobných mincí se na úřadě sejde vůbec dost.

Neukládají se ale do skladu k ostatním „pokladům“, nýbrž se předávají na pokladnu. Jestliže se k nim nikdo nepřihlásí (což je téměř vyloučeno vzhledem ke složité identifikaci jednotlivých bankovek), je postup stejný jako u ostatních nálezů. I o penězích se ale vedou pečlivé záznamy – například se zapisuje i číslo nalezené bankovky.

Opravdové „poklady“

Pokud jde o bizarní nálezy, těm patrně kraluje obrovský mramorový náhrobek. Kdo mohl podobnou věc ztratit, je záhadou. Druhé místo žebříčku bezpochyby zaujímá televizor, který strážníci vylovili z Arionovy kašny. Při procházce městem se může přihodit ledacos…

Některé „poklady“ úředníci z hygienických důvodů raději neskladují a ihned po jejich převzetí je likvidují. V knize tak najdete zápis o pánském spodním prádle, které měl jeho majitel patrně ve velké oblibě, protože jej nosil zřejmě několik let bez jediného praní. Nebo o riflové bundě, která pamatovala hodně divokou „jízdu“ na vesnické zábavě.

Vedle toho pak působí nálezy jako rychlovarná konvice, sekyra nebo zdravotnické berle vcelku nudně.

CO MIMO JINÉ OLOMOUČANÉ ZTRATILI A NAŠLI?

  • rezavá sekyra
  • kladivo (rovněž rezavé)
  • náhrobní kámen (hmotnost cca 200 kilogramů)
  • berle (jednotlivě i v párech)
  • dětský kočárek (bez dítěte)
  • lyže (kvalitní, běžecké, i s hůlkami)
  • jízdní kolo (všechny modely od roku 1900)
  • housle (rozladěné)
  • cívka s drátem
  • světlo od auta (neznámé značky)
  • nová vodárna (nepoužitá)
  • motorkářská helma (použitá)
  • rádio (hrající)
  • kufr (s polámanými kolečky)
  • oblečení (čisté i použité, některé až příliš)
  • plyšový pes
  • nákupní vozík (bez SPZ)
  • fotoaparáty (levnější nebo neznámé značky, psané azbukou)
  • injekční pera (pro diabetiky)
  • klíče (celá krabice)
  • dva pivní sudy (prázdné)
  • mobilní telefony (vybité)
  • televizor (v Arionově kašně)

| Poslední úprava: 21. února 2008 (čt)

Ztráta, zničení nebo krádež dokladů: Řešení krok za krokem

O byrokratickém maratonu, který člověka čeká při změně trvalého bydliště, psaly Peníze.cz nedávno:

  • Sedm dobrých rad. Změna trvalého bydliště: Kde hlásit stěhování

Dnes se zaměříme na situaci z podobného soudku: doklady pryč. Co teď?

Občan bez občanky

Když přijdete o občanku – ztratíte ji, zničíte nebo budete okradeni – musíte to neprodleně nahlásit kterémukoli obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Jestli máte podezření (nebo jistotu) že vás o doklady připravily ruce nenechavce, obraťte se nejdřív na policii.

Pozor: Když ztrátu, zničení nebo krádež občanky neprodleně neohlásíte, můžete dostat až desetitisícovou pokutu.

Na obecním úřadě s rozšířenou působností (kterémkoli) pak zažádáte o vydání nové občanky – praktické samozřejmě je vyřídit to při jednom s hlášením, že jste o starou přišli. Jestli jste ji jen poškodili, máte povinnost ji odevzdat.

O nový doklad musíte zažádat do patnácti dní od chvíle, kdy jste o původní přišli (respektive, kdy jste to ohlásili). Jinak opět hrozí až desetitisícová pokuta. K žádosti o novou občanku potřebujete jiný doklad, kterým prokážete totožnost – například cestovní pas, řidičák nebo rodný list. Na místě vám vystaví potvrzení o občanském průkazu, platné dva měsíce.

To na přechodnou dobu občanku nahradí – ovšem zdaleka ne plnohodnotně. Další variantou je nechat si na jeden měsíc vystavit občanský průkaz (bez strojově čitelných údajů) typu „blesk“, vydají ho do patnácti dnů. Budete potřebovat dvě fotografie a uhradíte stokorunový správní poplatek.

Současně musíte podat žádost o vydání normální občanky – k té fotky nepotřebujete, vyfotí vás úředník na místě. Za správní poplatek dáte stokorunu. Nový průkaz budete mít do 30 dnů, v praxi to ale bývá kratší doba.

Rovnou se na úřadě ptejte, jestli si můžete přijít dřív, jestli si máte zavolat nebo kam se máte podívat na web – ne, že by ale úřady vyvěšovaly zprávu, že občan Pospíšil si má pospíšit pro občanku nebo pas, zveřejňuje se zpráva typu: ode dneška můžeme rozdávat průkazky, o které si lidé zažádali dne toho a toho.

A pozor, jakmile jednou odcizení, ztrátu nebo zničení občanky nahlásíte, není cesty zpět. Když ji druhý den objevíte doma pod postelí, neznamená to, že můžete vzít všechno zpátky a starý doklad dál používat.

Je už neplatný, a vy jste povinni ho v případě nálezu odevzdat obecnímu úřadu.

Když se budete prokazovat občankou, kterou jste jednou ohlásili jako ztracenou, zničenou nebo ukradenou, vystavujete se hrozbě až patnáctitisícové pokuty.

Pokud se dostanete do opačné role a cizí občanku najdete, máte ze zákona povinnost odevzdat ji neprodleně kterémukoli obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností nebo policii.

Řidič bez řidičáku

Další doklad, který nosíme stále při sobě: řidičský průkaz. Když o něj přijdete, je postup podobný jako u občanky. Ohlásit to musíte neprodleně. V případě krádeže začněte na policii. Pak budete muset na obecní úřad – tentokrát ovšem příslušný podle místa trvalého bydliště.

Jestli jste řidičák „jen“ poškodili, musíte ho odevzdat. Každopádně s sebou vezměte doklad totožnosti a jednu průkazovou fotografii. Na místě vám vydají potvrzení, které můžete po dobu jednoho měsíce užívat místo řidičáku, ovšem jen na tuzemských silnicích. Nový průkaz bude hotový do dvaceti dnů, přijde vás na padesát korun. Když požádáte o expresní vydání do pěti dnů, zaplatíte pětistovku.

Jestli jste přišli o mezinárodní řidičský průkaz (jde o doplňkový doklad k běžnému řidičáku, potřebný na cesty za hranice Evropské unie), vydají vám úředníci duplikát zpravidla na počkání, ale jen v případě, že nedošlo současně ke ztrátě, odcizení nebo zničení klasického řidičského průkazu – v takovém případě musí být nejprve vydán normální řidičák, na jeho základě pak dostanete průkaz mezinárodní.

Jakmile se jednou řidičák nahlásí jako ztracený nebo ukradený, je neplatný. Pokud se jím později prokážete, máte zaděláno na pokutu. Když najdete cizí řidičák, měli byste ho stejně jako nalezenou občanku odevzdat na městském úřadě nebo na policii.

Zákazník bez karet

Když zjistíte, že jste přišli o debetní kartu nebo kreditní kartu, bleskurychle ji blokujte. Přes internet, na telefonické lince banky, která je v pohotovosti čtyřiadvacet hodin denně, nebo na pobočce. Některé banky po telefonickém ohlášení ještě požadují písemné potvrzení blokace v průběhu následujícího dne. Pokud máte podezření, že vám kartu ukradli, obraťte se také na policii.

Po nahlášení ztráty nebo krádeže nese za případné škody odpovědnost banka. U škod, ke kterým dojde dřív, záleží. V případě neautorizovaných transakcí (kde se nezadává PIN), se na škodách podílíte do výše 150 eur (pokud nejste pro takový případ pojištění). Zbytek pokryje banka. Pokud jde o kartu bezkontaktní, banky obvykle škody kompenzují v plné výši.

U autorizovaných plateb, nenese banka před nahlášením ztráty žádnou odpovědnost. Totéž platí pro škody vzniklé po nahlášení ztráty v případech, kdy necháte PIN kód uvedený u karty nebo jiným zásadním způsobem podceníte bezpečnostní zásady.

Blokaci karty banka provede zdarma, platit ovšem nejspíš budete za vydání nové karty – obvykle částku v řádu nižších stokorun. Pokud máte embosovanou kartu, bude třeba ji stoplistovat a poplatek se může vyšplhat až k několika tisícům korun.

Budete mít zájem:  The Sims 4 Jak Koupit Léky?

Pojištěnec bez kartičky

Ztrátu, poškození nebo odcizení zdravotní kartičky musíte zdravotní pojišťovně oznámit do osmi dnů. Než dostanete novou – může to trvat pár týdnů, měsíc – poslouží papírový doklad vystavený pojišťovnou. Novou kartičku pojišťovna zasílá na adresu trvalého bydliště, případně se můžete dohodnout na převzetí na konkrétní pobočce. 

Ztratili jste doklady? Ztratíte se na úřadech! – Investujeme.cz

Zkušenosti popisované v tomto příspěvku jsou výsledkem subjektivní zkušenosti při odcizení peněženky s doklady. Je možné, že různé úřadovny a různí zaměstnanci příslušných institucí přistupují k řešení těchto záležitostí trochu jinak.

Možná byly zkušenosti poukazující na nezvládnutí procesů důsledkem jedinečné souhry okolností. Možná jsou to jsou příklady každodenních zkušeností, poukazující na to, že reforma veřejné správy kvalitu procesů státní správy nijak nezlepšila.

Přijetí oznámení o ztrátě na policii

Protože se jednalo o odcizení dokladů, bylo odcizení osobních dokladů hlášeno na policii. Prvotní kontakt s policistkou na „vrátnici“ služebny policie moc vstřícný nebyl. Policistka konstatovala, že pokud průkaz byl odcizen, pak nebyl chráněn před ztrátou a hrozí pokuta.

Subjektivně se to jevilo jako psychologické odrazování od snahy ohlásit spáchaný trestný čin. Možná je to i o policejních statistikách, čím méně trestních oznámení policie přijme, tím méně práce má a tím lépe vypadají policejní statistiky.

Možná obdoba pozitivních zpráv o snížení nehodovosti – podle evidence policie dopravních nehod značně ubylo, ovšem bylo toho dosaženo tím, že řidiči hlásí každou čtvrtou nehodu.

Po asi desetiminutovém čekání došlo k výslechu a sepsání oznámení. Policista zpracovávající oznámení jednal profesionálně, byl asertivní a vstřícný. Celý proces ovšem trval relativně dlouho, odhadem něco přes hodinu. Policista si vyslechl případ, ptal se na okolnosti a podrobnosti, a dělal si poznámky na papír.

Následovalo vytváření dokumentace, které tak trochu vázlo.

Počítač, na kterém bylo oznámení zpracováváno, se vyznačoval značnou pomalostí při zpracování textu, policista musel průběžně odbíhat k tiskárně umístěné někde mimo.

Z pohledu procesního inženýra, který se zabývá zlepšováním procesů a jejich zvládnutím, by mohlo být konstatováno, že zde uskutečňované procesy byly doprovázeny neproduktivními okamžiky.

Slouží databáze neplatných dokladů občanům nebo zločincům?

Žádost o vydání občanského průkazu může občan podat na kterémkoli obecním úřadu obce s rozšířenou působností nebo na matričním úřadu. Pro vydání občanského průkazu je stanovena oficiální lhůta 30 dnů.

Subjektivní zkušenost se zvládnutím procesů na obecním úřadu s podáním žádosti o vydání občanského průkazu moc uspokojivá nebyla. Poblíž okénka, ve kterém se žádosti podávají, na stolečku ležela hromádka formulářů.

Na nástěnce, která byla poblíž, byl pověšen vyvěšen vyplněný vzor. Ostatní pokyny k tomu co dělat, co si připravit nikde nebyly.

Žadatel neznalý podrobností musí u okénka vystát frontu, a ptát se úřednice, čímž zdržuje všechny ostatní.

Jednou ze zásad zlepšování procesů je princip, že chybějící jasné instrukce a pokyny v případě opakovaných procesů způsobují značné plýtvání. A tak občan na úřadu plýtvá časem opakovaným čekáním ve frontě, vyptáváním se na doplňující informace, a případně i dalším čekáním, když mu něco k žádosti potřebného po vystání fronty chybí.

Když jsem ve středu podával žádost o vydání občanského průkazu, uplynuly od pátečního oznámení o odcizení čtyři dny. Za tuto dobu se ovšem k úřednici hlášení o ztrátě dokladu z policie ještě nedostalo.

A tak se do databáze neplatných dokladů informace o zneplatnění průkazu dostane až ve chvíli, kdy úřad informace od policie obdrží. I v době psaní článku, dvanáct dnů po oznámení odcizení, občanský průkaz stále v databázi uveden nebyl.

Správce databáze je z obliga, uživatele databáze varuje: „Upozorňujeme, že údaje vedené o dokladech mají pouze informativní charakter zejména z toho důvodu, že u ztráty a odcizení občanského průkazu může dojít ke značné časové prodlevě mezi ohlášením ztráty nebo odcizení občanského průkazu a zavedením této skutečnosti do informačního systému. Rozhodující je však ohlášení ztráty nebo odcizení, nikoli zavedení do informačního systému.“

Přitom je logické, že pokud budou kriminální živly chtít ukradený občanský průkaz zneužít, učiní tak co nejrychleji.

Je skutečně překvapující, že tyto opakované procesy nejsou v době dnešních možností informačních a komunikačních technologií z pohledu tak zásadních otázek zvládnuty.

Protože může kdokoliv v dostupné on-line databázi vyhledat, zda je určitý občanský průkaz zneplatněn, může si zde zločinec v internetové kavárně pohodlně ověřit, zda není doklad ještě „profláknutý“ a za pomoci databáze spáchat trestný čin.

Žádost o vydání řidičského průkazu

Řidičský průkaz vydávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností příslušné jen podle místa trvalého pobytu. Pokud občan pracuje někde jinde, musí na obecní úřad s rozšířenou působností cestovat a to hned dvakrát. Nejprve je podána žádost a později si nový řidičský průkaz vyzvednout.

Nelze zažádat nikde jinde, proces je takto nastaven a občan se musí chtě nechtě přizpůsobit. Řidičský průkaz je vydáván ve lhůtě do 20 dnů, a pokud si občan připlatí 500 korun, může ho získat do 5 dnů.

Při ztrátě je vydáno potvrzení o oznámení ztráty, odcizení, poškození nebo zničení řidičského průkazu, které opravňuje k řízení pouze na území České republiky.

Zkušenost, kterou jsem při podání žádosti měl, není příkladem toho, jak by to mělo fungovat.

Pokyny opět chyběly, po čekání ve frontě byl vystaven papír, se kterým bylo nutné seběhnout o patro níž na pokladnu, kde byl zaplacen správní poplatek.

Zajímavým poznatkem, plynoucím z příjmového pokladního dokladu, bylo, že na pozici pokladní je zaměstnána vysokoškolsky vzdělaná pracovnice. Po opětovném čekání ve frontě byla žádost přijata.

Odborníci na zlepšování procesů uskutečňování optimalizovaných procesů někdy natáčejí na kameru a následně provádějí rozbor a přijímají změny. Pokud by bylo takto natočeno podání mé žádosti o řidičský průkaz na dotčeném úřadu, bylo by zde vidět bezpočet druhů plýtvání, které stojí peníze a čas.

Takovým plýtváním je třeba opakované čekání, běhání na pokladnu, opakované vysvětlování stejných věcí nebo opakované vypisování stejných informací do formulářů.

Možná je projevem takového plýtvání i zaměstnávání vysokoškolsky vzdělaného člověka na pracovní pozici, kterou zvládne i středoškolák (pokud to tedy není projevem dopadů devalvace vysokoškolského vzdělání).

Ztráta karty zdravotního pojištění

O vydání průkazu pojištěnce lze žádat na kterékoli úřadovně VZP ČR. Pro zažádání stačila jen ústní žádost, bez komentáře bylo vystaveno dočasné Potvrzení dočasně nahrazující Evropský průkaz zdravotního pojištění, který má omezenou dobou platnosti. Nový průkaz pojišťovna zašle poštou.

Ani procesy související s evidencí účasti a čerpáním zdravotního pojištění moc zvládnuté nejsou. Na podporu tohoto konstatování uvedu dva postřehy. VZP provádí výměnu průkazů pojištěnců s končící platností tím způsobem, že nový průkaz zasílá poštou. V průvodním dopisu je uvedeno, že starý průkaz musí být odevzdán na pobočce zdravotní pojišťovny.

V případě mnou navštívené úřadovny odevzdání probíhá tak, že na chodbě na nestřeženém místě leží polepená papírová krabice s nápisem neplatné průkazy. Pojištěnec, který poctivě uposlechne výzvy a jede třeba nějakých dvacet kilometrů na pobočku pojišťovny, tak vhodí svůj starý průkaz do krabice, kterou může kdokoliv ukrást.

Opět příklad plýtvání, průkaz stačí přestřihnout, nehledě na to, že jeho platnost je na původním průkazu vyznačena.

Elektronickou identifikací pojištěnců se VZP ČR údajně zabývá od roku 1996. Také byl realizován projekt 30 tisíc elektronických průkazů pojištěnce VZP ČR.

Byl vypracován „analytický dokument“, popisující „technické souvislosti zavedení, organizační zabezpečení projektu, právní rámec projektu a ekonomické a finanční souvislosti“. Elektronická identifikace pojištěnců se ale „pozastavila díky malé podpoře státu – 2005“.

A tak pojištěnci mají průkaz „nulté“ etapy elektronické identifikace, průkaz zdravotního pojištění má podobu budoucí karty s čipem, jen ten čip na nich chybí.

Příjemné překvapení v podobě vydání platební karty

Výše popsané zkušenosti s některými procesy, které souvisí se službami poskytovanými státní správou, poukazují na to, že zlepšování procesů ve státní správě pokulhává.

Ukazuje se, že věci nijak nepomáhají komise dobře placených odborníků diskutujících o vzniklých problémech a možných řešeních, uskutečňování z veřejných peněz dotovaných projektů, analytických studií a „nultých“ verzí karet elektronické evidence, které ve vyšší verzi nikdy nebudou fungovat.

Soukromý sektor je na tom lépe, toho ke zlepšování tlačí a nutí konkurence.

Vyučovaná teorie na kvalitních podnikatelských školách obsahuje konstatování, že soukromé firmy se snaží opakované procesy optimalizovat, zjednodušit a standardizovat, protože to znamená konkurenční výhodu, úsporu nákladů a předpoklad ziskovosti.

Má-li organizace zvládnuty své procesy, předchází plýtvání v podobě zbytečného čekání, přemísťování, rozpracovaných zásob, plýtvání při zpracování, tedy předcházení všemu, co stojí čas a peníze a nepřidává to hodnotu.

Banka svou konkurenční výhodu v případě odcizení platební karty obhájila. O platební kartu bylo zažádáno prostřednictvím telefonického bankovnictví v pátek v odpoledních hodinách, nová karta byla doručena po uplynutí tří dnů úterní poštou. Proč banka dokáže zvládnout rutinní procesy rychle, pružně, bez nutnosti osobní návštěvy pobočky a státní správa nikoliv?

 Nahrávání …

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector