Mít odklad školní docházky bývala ostuda

O škole jsem vám chtěla napsat už dávno, ale přišlo mi to ještě brzy, tak si říkám počkám. Jenže teď už je zas skoro pozdě, protože už se mě hodně lidí okolo ptá, tak jsem tu s naší školní docházkou ???? .

Přišla i k nám – doba školní docházky

Na jaře budou holky zase slavit další svůj rok a Nelince už bude roků 6. Jasná věc, letí to stejně šíleně u vás jako u nás ???? , takže z miminka už dávno není ani batole, ale téměř dopečený školák. My se ale s Nelinkou domluvili jinak. Prakticky už rok víme, že si prodloužíme školkové prázdniny a Nelinka letos do školy nepůjde.

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

Bylo to naše rozhodnutí, které vlastně ani nepramenilo z nějaké vážného důvodu.

Nelinka není dítkem, které by si doma balilo aktovku, hrálo si na školu, v papírnictví se hrnulo k penálu nebo se těšilo s kamarádkami ve školce, jak spolu budou sedět v lavici ???? .

O škole jsme od ní vlastně neslyšeli ještě nikdy, tak jsme si na to doma všichni sedli a zeptali se, co si o tom myslí ona sama.

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

S odkladem nerovná se s ostudou

Samozřejmě, že se do školy Nelinka těší jako na něco nového a velkého. Ale při dotazu, co by řekla na další rok ve školce se jí úsměv na tváří rozzářil, protože to tam má ráda a moc. Od loňského září tam má i Julinku, takže se dá říct, že jí tam toho moc nechybí a nejraději by chodila domů denně po spaní. Jooo nenesu to dobře ???? .

Mají problém s odkladem babičky? Odpusťte jim to a vysvětlete, že dnes už to ostuda není. Dřív to tak bylo vnímané, takže i když je v jejich očích vnouče nejskvělejší, rozhodněte se podle toho, jak to cítíte vy a jaká je touha dítěte ???? .

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

A jak jsme uvažovali my a proč pro ní odklad chceme? 

Holky jsou každá z naprosto rozdílného těsta. Nelinka je neuvěřitelně pečlivá, zodpovědná, cílevědomá, introvertní a já na ní hrdá, jak se ze své hypotonie vyhrabala a vrstevníkům už šlape na paty ???? . Zná celou abecedu, sčítá, má výbornou paměť, a tak by se mohlo zdát, že ji vlastně rok ve školce bude zbytečně brzdit.

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

S pečlivostí se ale pojí jedna hodně důležitá věc, nestíhá. Nikdy nic.

Ať už je to oblékání v šatně, dojídání oběda, vymalování obrázku, odříkání příběhu… do všeho dává svůj detail, na kterém ji záleží ???? a my jí ten prostor dáváme.

Nemá ráda, když musí spěchat, když ji někdo nutí “obrázek odfláknout”, protože “bude zvonit”. V současné době by jí tak předměty ve škole šly krásně, ale od každého by stihla půlku ???? .

Aby touha poznávat nezmizela s prvním vysvědčením

V našich představách je ale první třída a nástup do ní o nadšení, které má přetrvat dýl než jedno pololetí. Nechci, aby prvňáček dorazil ze školy a čekalo na něj x věcí na dodělání, protože je nestihl ve škole a ještě si udělat úkoly. V první třídě má dítě odhodit tašku do rohu a utíkat ven ???? .

Možná ještě koukám skrze růžové brýle, ale s tímhle vybíráme i základní školu.

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

Hmm, tak to se vám pak bude ve škole akorát nudit

A co když Nelinka půjde do školy s tím, že už umí číst? To nám vadit nebude. Opět bych k tomu ráda napsala to, že i s tím vybíráme základní školu.

Pokud tu mám paní učitelky, tak bych strašně nerada píchla do vosího hnízda, ale myslím si, že i v první třídě je k dětem potřeba přistupovat individuálně a pokud už nějaké dítě napřed je, není problém zadat mu jiný úkol.

Věřím, že během prvních pár týdnů každá paní učitelka ví, co od kterého dítěte může čekat a přizpůsobit mu tak cvičení není těžké ????. Ze svého okolí takových několik dětí znám.

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

Na stranu druhou, my Nelinku doma neučíme, podporujeme jen její zájem a odpovídáme na vše, nač se nás ptá, ale většinu společného času trávíme venku, po výletech nebo jiných poznáních, takže pokud napřed bude, bude to tak akorát, aby se svou pečlivostí a tempem stíhala.

Bude chodit domů s hotovou prací, stihne svůj úkol a může běžet ven.

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

V hlavě s manželem oba cítíme, že tohle je varianta, kterou jsme “vymysleli”, ale jsme moc rádi, že po přednesení Nelince, s tí, nemá jediný problém a vlastně jí ani nenapadlo, že by nás mohla o školu jakkoli přemlouvat. Těší se, že zase budeme jezdit na výlety, že se naučí spoustu nového, že konečně vyleze sama až na vrch třešně, že obuje první běžky, že bude nocovat pod širákem, vyrazí podruhé na vodu a bude s Julinkou, se kterou je pojí strašně velká láska.

A kdo ví, třeba se jí i ta střední škola vybere snáz, když jí bude zase o rok víc ???? .

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

A odklad tedy chcete v budoucnu i pro Julču?

Holkám tedy dopřejeme další rok spolu. A jak to bude s Julinkou? Tam už naopak teď víme, že Julinka s odkladem nemůže jít ???? . Jak to u druhých dětí bývá, Julinka ve svých ani ne čtyřech letech umí celou abecedu, sčítá do deseti a v postřehu je x-krát rychlejší než Nelča, takže nám na ulici i z tramvaje stíhá číst čísla na domech či poznávacích značkách.

Juli bude tedy pochopitelně už v průběhu Nelinčiné první třídy zkoumat a poznávat slabikář s ní. Takže je jasné, že i bez odkladu půjde do první třídy s kopou vědomostí.

Je navíc rebel, dojedeno má vždy první, oblečená je raz dva i se zapnutím zipů a její styl vybarvování jasně potvrzuje, že ona není tak pečlivá malířka, aby měla čárku vedle čárky a přechody barev sladěné ???? .

Holky tedy budou ve škole už jen jednu třídu od sebe, a to se zase líbí nám ???? .

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

A jak vysvětlíte, že jedna odklad měla a druhá ne?

Kamarádka se mě přesně na tohle ptala. Jak Nelince jednou řekneme, proč ona “musela” jít o rok později a Juli šla klasicky v 6 letech. No Nelince snadno. Strašně jí pochválíme.

Vysvětlíme jí, že to právě ona je tím, kdo sestřičku tak krásně učil, díky komu věděla vše tak brzy, že by rok doma navíc byl pro ní úplně zbytečným. Bude to Nelinky zásluha. A tak tomu bude určitě.

Už teď totiž umí Julinka vše právě od ní ???? .

Takže se omlouvám, že zklamu všechny, kteří jste se těšili na inspiraci do školy. Začneme s ní tady až před Vánocemi, kdy už si Nelinka bude vybírat tašku ???? . A protože stále nevíme jak s výběrem základní školy a dost o tom teď doma mluvíme, napíšu vám o tom, až budu vědět víc ????

Na základě komentářů bych ještě ráda doplnila informaci, že odklad jsme konzultovali s naší paní dětskou lékařkou a školkou.

U nás je lékařka i PPP (pedagogicko-psychologická poradna) velice “pro-odkladová”, takže jakmile má přání rodič o odklad, dostávají jej. Je ale rozdíl, pokud váháte.

Váhám-li, je dobré navštívit odborníka a nerozhodovat se sám. Poradit může jak PPP, tak dětský psycholog ???? .

A jak to máte se školou vy?

Mít odklad školní docházky bývala ostuda

Raabe: Pětina dětí má odklad školní docházky, už to není ostuda

Odklady školní docházky jsou český fenomén. V okolních evropských zemích dítě s dosažením požadovaného věku do základní školy nastupuje bez toho, aby někdo řešil, zda je dostatečně „zralé“, či nikoli.

Právě problematika školní zralosti, která se v Česku posuzuje již zhruba padesát let, byla tématem odborné konference pořádané pedagogickým Nakladatelstvím Dr. Josef Raabe (viz box).

„Počet odkladů se v Česku posledních deset let pohybuje okolo 22 procent, což je vysoké číslo – před rokem 1990 bylo odkladů minimálně. Dnešní předškoláci nejsou hloupější nebo méně zralí než jejich předchůdci, ale zvýšily se požadavky škol i samotných rodičů.

Budete mít zájem:  12 rad, jak do léta zhubnout

Navíc, na rozdíl od minulosti, rodiče a společnost už odklad nevnímají jako selhání, ale naopak jako výhodu,“ říká Jana Kropáčková, odbornice na předškolní vzdělávání z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a autorka řady publikací nakladatelství Raabe.

Současná společnost je více orientovaná na výkon a úspěch, což se odráží i v oblasti vzdělávání. Než by rodiče riskovali, že dítě nástup do základní školy nezvládne „na jedničku“, často raději rok počkají. „Syn je narozený 30.

srpna, o odklad jsem požádala kvůli tomu, že se v první třídě může potkat i s o dva roky staršími spolužáky. Mám obavu, že o tolik starším dětem zkrátka nemůže stačit, i když je šikovný,“ konstatuje Alice Novotná, matka předškoláka.

Rodiče jsou také informovanější a daleko více řeší, do jaké základní školy svoje dítě umístí. Dříve volili takzvanou spádovou školu, případně školu nejblíž od místa bydliště.

Dnes je nabídka širší a rozhoduje pověst školy, a to hlavně v Praze a Středočeském kraji, kde je také procento odkladů nejvyšší. Na kvalitní školy se pak stojí i fronty.

Navíc letos k zápisu přišlo nejvíce dětí za posledních deset let – podle údajů ministerstva školství to bylo přes 148 tisíc. Odklad tak bude letos mít přibližně 30 000 předškoláků, číslo ještě není konečné.

Podle České školní inspekce jsou odklady oprávněné

Přestože celá pětina populace nastupuje do školy o rok později, podle šetření České školní inspekce (ČŠI) jsou odklady oprávněné. Jako nejčastější příčiny odkladu školní docházky ČŠI definuje logopedické vady a poruchy řeči spolu s poruchami pozornosti a soustředění (viz tabulku).

„Pokud dítě špatně vyslovuje r nebo ř, neznamená to však, že nutně musí mít odklad. Důležitější je, aby se umělo zeptat, odpovědět na otázku ‚Co jsi dělal?? nebo ‚Co jste včera četli za pohádku??.

Předškoláci často mají problém s tím, že nedokáží souvisle vyprávět,“ vysvětluje Jana Kropáčková.  

Dalším zajímavým zjištěním ČŠI je, že rodiče odklad školní docházky zvažují nejčastěji na doporučení učitelky mateřské školy, a to dokonce v téměř 52 procentech případů. Naopak posudek pedagogicko-psychologické poradny je vodítkem pouze pro necelých 14 procent rodičů (viz tabulku).

Ze statistik ministerstva školství vyplývá, že o odklad školní docházky žádají třikrát častěji rodiče chlapců – například v loňském roce mělo odklad 5510 dívek a 16 672 chlapců, v roce 2011 připadalo na 5966 dívek dokonce 18 111 chlapců.

Nástup do školy nezvládne 1 procento prvňáků

Podle psychologů dítěti neublíží, když zůstane v mateřské škole o rok déle, ovšem za předpokladu, že se tam nenudí a rok „navíc“ využije smysluplně.

Školky jsou však přeplněné – přes 63 procent z nich má výjimku ze zákona a v jedné třídě je až 28 dětí, namísto standardních 21 až 24 – učitelky tak ani při nejlepší vůli nemají čas věnovat se dětem individuálně. Zásadní je proto úloha rodiny.

Podle pedagogů základních škol mají prvňáci nejčastěji problémy s nesamostatností, nesoustředěností, nerespektováním pravidel, komunikací, grafomotorikou či chybným držením tužky. Důvodem k návratu do školky bývá převážně sociální nezralost, kdy dítě hravé a nedokáže se na výuku soustředit.

„Pokud dítě nástup do základní školy nezvládne, což se týká přibližně jednoho procenta z nich, a vrací se po půl roce do mateřské školy, zažívá emocionální šok. Záleží na vstřícném přístupu rodiny i pedagogů, aby se dítě s touto situací dokázalo úspěšně vyrovnat. V opačném případě hrozí, že jeho postoj vůči škole zůstane negativní i do budoucna,“ uzavírá Jana Kropáčková.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE. Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

Nástup do první třídy odkládá každý čtvrtý. Kvůli nevyzrálosti

Potvrzuje to počet odkladů u sedmiletých a starších dětí v kraji. Ve školním roce 2014 až 2015 jich bylo 2364, ještě před dvěma lety 2401. Naopak v celé České republice ministerstvo školství loni zaznamenalo víc než čtyřiadvacet tisíc žádostí o odklad. To je nejvíc za deset let.

Například na znojemské základní škole JUDr. Josefa Mareše letos zřejmě odloží docházku třináct dětí. „Jsou společensky nezralé nebo mají problém, který by je brzdil. Nejsou tak rychlé nebo šikovné jako vrstevníci. Za rok, který dostanou navíc, dospějí a první třídu pak zvládnou bez potíží,“ naznačila ředitelka školy Eva Hubatková.

Podle ní se někteří rodiče odkladu brání. „Je to ale zbytečné, odklad není ostuda. Naopak někdy se rozhodnou rodiče dát potomka do první třídy i přes doporučení odborníků a dítě se pak ve škole zbytečně trápí,“ poukázala.

  • školní zralost– jde o stupeň ve vývoji, kdy se dítě bez obtíží účastní společného vyučování- odvíjí se od fyzické zralosti dítěte, která vychází zejména z procesu zrání centrální nervové soustavy, od ní se pak odvíjí mentální zralost dětí- zahrnuje zdravotní, psychickou a sociální způsobilost dítěte zahájit školní docházku a zvládnout požadavky školní výuky- školní zralost zjistí orientačně pouze škola při zápisu k povinné školní docházce
  • – vyšetření školní zralosti mají na starost školská poradenská zařízení

Matka Alice Fialová z Boskovic na Blanensku nechává rozhodnutí o odkladu na škole. „Pokud dítě není na první třídu zralé, tak proč ho trápit. Když nám u zápisu řeknou, že nedoporučují první třídu, odkladu se bránit nebudu. I když je dcera narozená na jaře,“ řekla Fialová.

Právě nesoustředěnost bývá podle Jany Taptičové z hodonínské pedagogicko-psychologické poradny jeden z hlavních důvodů, proč se k odkladům přistupuje.

„V sociální oblasti to pak je nesamostatnost, přecitlivělost nebo problémy s komunikací s dospělou autoritou.

V dalších dovednostech grafomotorika, schopnost analýzy v zrakové i sluchové oblasti, vady řeči a smyslová postižení,“ vyjmenovala Taptičová.

Odbornice si myslí, že problém je v tom, že děti v dnešní době přestávají hrát obvyklé hry, například s míčem, a víc času tráví u televize. Nemají pak dostatečně rozvinutá potřebná mozková centra. „Díky pasivnímu trávení volného času mají nesnáze se slovním vyjadřováním či výslovností. Podíl na tom má ale i rodina. Dnes lidé dětem méně čtou,“ podotkla Taptičová.

Právě pro děti s problémy pak v úvahu připadají přípravné třídy. „O jejich přijetí rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a po písemném doporučení školského poradenského zařízení,“ sdělil náměstek Juránek.

Celkem se v přípravných třídách nyní v Jihomoravském kraji vzdělává 343 žáků. Prozatím podle náměstka Juránka není potřeba počet míst pro děti s odkladem navyšovat.

Situaci má v budoucnu změnit novela školského zákona, kterou nyní projednává parlament. Posunuje termín zápisů do základních škol na dobu od prvního do třicátého dubna, dosud to byl leden.

„Důvod posunu termínu je snaha o co nejpřesnější diagnostiku dětí v případě, že budou zákonní zástupci žádat o udělení odkladu docházky.

Chceme počet odkladů snížit,“ sdělila mluvčí ministerstva Klára Bílá.

Na šachovnici poráží i dospělé

Luleč – Oba se narodili v říjnu. Oba tak mohli jít do školy o rok později. Místo toho Jitka nastoupila už v pěti letech. Dnes je ve třetí třídě. Její mladší bratr Jáchym ji nejspíš bude letos následovat.

„Původně jsem počítala s tím, že když je to chlapec, o rok dřív ho do školy posílat nebudu. Přece jen chlapci jsou pomalejší. Není tak schopný v samostatném učení novým věcem.

Je na mě fixovanější,“ myslí si matka dětí Lenka Kučerová z Lulče na Vyškovsku.

V posledních měsících se však pětiletý Jáchym začal projevovat víc. Vyhovuje mu nad věcmi hodně přemýšlet. „Začal hrát šachy takovým způsobem, že je schopný porazit i dospělého. Zabývá se hlavolamy.

Má zájem i o počítání, násobí a dělí. Hodně se u něj vyvinuly schopnosti pro logické myšlení. Takže jsem naznala, že mu ve škole může být přece jen příjemněji než ve školce,“ vysvětluje Kučerová.

Přesvědčuje ji i fakt, že prostředí ve škole je klidnější. „Syn může sedět v lavici a zabývat se řešením úloh. Má to raději než hry, kde se děti honí,“ popisuje žena.

Rozhodla se, že se synem půjde k zápisu. Při něm se domluvila, že do června dá vědět, zda její syn nastoupí. „Sice jsem se ještě chtěla rozhodovat, ale Jáchym už s tím vlastně počítá na sto procent. Je neuvěřitelně natěšený a dělá vše pro to, abych ho tam dala. Například když špatně drží tužku, je schopný se neuvěřitelně snažit, aby mě přesvědčil,“ směje se Kučerová.

Budete mít zájem:  Příznaky Koronavirusu Den Po Dní?

Do školy by Jáchym nastoupil v blízkých Tučapech. Už jen proto, že ji navštěvuje i jeho starší sestra Jitka. Ta chodí do třetí třídy. Také ona nastoupila v pěti letech. Na nové prostředí si zvykla okamžitě. „Četla od čtyř let.

I sociálně byla velmi zdatná, ráda pracuje v kolektivu. Nikdy jsem nezalitovala, že šla o rok dřív. Je sice nejmladší, ve třídě jsem ale ani jednou od učitelů neslyšela, že je vidět jakýkoli rozdíl, který ji limituje,“ dodává Kučerová.

Tvrdí, že když je dítě schopné, získá výhodu do dalšího studia.

Neúspěch nese těžce i malé dítě, říká poradkyně Kovářová

Blansko – Žádosti o odklad povinné školní docházky je třeba posuzovat individuálně. Zdůrazňuje to vedoucí blanenského pracoviště peda-gogicko-psychologické poradny Eva Kovářová. „Odklad určitě doporučujeme, pokud dítě není vyzrálé v některé důležité oblasti,“ popisuje.

O jaké oblasti se většinou jedná?

Například sociální, pracovní či fyzické, ale hlavně pokud jde o nezralost ve schopnostech souvisejících se čtením a psaním, jako je zrakové a sluchové vnímání, pravolevá orientace či předčíselné představy. To vše je velmi důležité a správně posoudit to může jen odborník.

Mají rodiče o posouzení zralosti zájem? Kolika dětí se v současné době odklad týká?

V posledních letech se na nás rodiče obrací víc, protože jsou mnohem informovanější než dřív. Matky se o věc zajímají, řadu věcí si zjistí už z internetu.

K žádosti o vyšetření navíc nepotřebují žádné doporučení školky, pediatra nebo například logopeda, i když ho určitě uvítáme. Loni k prvnímu zápisu přišlo na Blanensku šest set předškoláků.

Odklad školní docházky se týkal pětatřiceti dětí, naše poradenské pracoviště řešilo přes sedmdesát vyšetření školní zralosti.

Setkáváte se s případy, kdy rodiče o odklad žádají, aby předškolákům prodloužili dětství?

Ano. Ale v tomto případě odklad určitě nedoporučuji. Když se v testech ukáže, že předškolák je zralý, doporučíme, aby do školy nastoupil. Takové dítě pak ve školce rok zbytečně stagnuje.

A co případy, kdy odklad byl potřeba, ale dítě do školy nastoupilo?

Nejhorší situace, která pro dítě může nastat, je, když přijde nevyzrálé do první třídy, kde to naprosto nezvládá. A pak se musí vrátit do mateřské školy.

To lze v prvním pololetí, ale jde opravdu o velké riziko pro psychiku dítěte, které se občas nemůže vrátit do původní mateřské školy, protože jsou přeplněné. Každý rok se tři až čtyři takové děti najdou.

Není dobré, když se hned na začátku vstupu do společnosti setkají s tak velkým neúspěchem. Ten každý nese těžko, i malé dítě.

Školní zralost

Pojem školní zralost v sobě zahrnuje několik rovin: jednak zralost fyzickou, tělesnou, psychosociální související se sociální zralostí.

Z důvodu školní nezralosti bývá mnoho odkladů z důvodů nejen fyzické a sociální (děti bývají příliš ,,hravé“, nedokáží se odpoutat od rodičů, nejeví zájem o školu), ale také psychické, kdy jsou nezralé na výuku čtení, psaní a počítání. Jde především o smyslové vnímání zrakové a sluchové, jemnou a hrubou motoriku, paměť a pozornost, myšlení a řeč.

Proto bychom u dětí v mateřských školách měli cíleně pracovat a nenechávat je osudu. Vždyť ,,dobrý start“ ovlivní celou budoucnost a bude mít vliv na přístup ke školní práci vůbec a může ovlivnit celkové uplatnění v životě.

Den, kdy se z předškoláka stane školák, dost podstatně změní život celé rodiny. Nové prostředí, nová paní učitelka, noví spolužáci. Nutnost se učit, bez možnosti smlouvat jako v předškolním prostředí, nemožnost udělat si volno, kdy chceme a na jak dlouho chceme.

Jen málokteré dítěte do školy bezvýhradně těší – vždycky mu vrtá v hlavě alespoň malá pochybnost, zda to zvládne, popřípadě, co tomu řeknou rodiče. Většina budoucích prvňáčků si tvoří svůj postoj k tomuto nevyhnutelnému kroku podle toho, co slyší od svých sourozenců, od rodičů nebo prarodičů.

Někteří rodiče k nástupu do školy přistupují bez zvláštních emocí. Vzpomínám na jednoho chlapce, kterému paní učitelky navrhovaly odklad školní docházky.

Protože bydleli na malé vesnici a spolu s ním měli jít do školy ještě dvě stejně staré dívky, maminka rozhodla, že by to byla ostuda a do školy půjde. Myslím si, že to byla velká chyba.

Od první třídy se potýkal s učebními problémy a výsledky byly vždy velmi slabé. To se odrazilo i na jeho vztahu ke škole.

Zase si naopak myslím, že rodiče, kteří chtějí za každou cenu ponechat dítě ve školce, jen aby si prodloužily bezstarostné dětství, je také chyba.

Často škola funguje jako strašák: ,,Počkej, oni tě ve škole srovnají, tam se s tebou nikdo párat nebude“. Jde o výraz výchovné bezradnosti. Dítě má ze školy obavy a může chystat obrannou reakci. Může přerůst i v agresi.

Jiná reakce rodičů může být věcná: ,,Zvládli to jiní, zvládneš to také“.

K zápisu musí jít podle zákona děti, kterým je v den nástupu do školy 6 let, tedy děti narozené do 31. srpna včetně.

Pokud ukvapeně půjde do školy dítě nezralé, budou jeho výsledky průměrné, nikdy nedosáhne na své spolužáky. V horším případě bude vrácen do mateřské školy. Rozhodneme–li se dobře a dítě nastoupí se zralou nervovou soustavou, půjde mu všechno snáz, bude se učit s chutí a pocitem úspěchu.

Význam hry v životě dítěte – Hra je pro děti v předškolním věku nejdůležitější činností, asi jako práce pro dospělého.

Hra dítěti zprostředkovává poznávání světa, skutečnosti, učí je spolupráci, podřizováním pravidlům, respektování ostatních dětí i dospělých. Přináší radost z úspěchu, ale učí i prohrávat, nést neúspěch.

Učitelé zařazují hry nenásilnou cestou a přitom posilují u dítěte sebedůvěru, vědomosti, dovednosti, utváří správné návyky a chování.

Příklady a cvičení k rozvoji funkcí důležitých pro budoucí výuku čtení, psaní a počítání:

  • Smyslové vnímání – zrakové vnímání, prostorové a pravolevá orientace a sluchové vnímání (např. hledání rozdílů, vyhledávání dvojic, cesta bludištěm, co se změnilo ve třídě, co se ztratilo z obrázků, rytmická cvičení, rozlišování hlásek na začátku a konci slov, hláska nás probudí…).
  • Paměti a pozornosti (např. hledání chyby, opakování krátkých příběhů, boj o židli, předvádění pantomimy…).
  • Řeči a myšlení, matematických představ (např. co k sobě patří, protiklady, co je správné a co ne, zobecnění řady slov, číselná řada do 10 …).
  • Motorických a senzomotorických funkcí, motorické koordinace a rytmicky (např. nácvik správného držení tužky, modelování, vytrhávání papíru…).

Po prostudování těchto cvičení a her jsem došla k závěru, že většinu úkolů plníme s dětmi během volné hry, řízené činnosti i v odpoledních činnostech.

Zaujaly mě úkoly, které jsem s dětmi nikdy nedělala, protože knihy z kterých jsem čerpala, jsou určeny pro pedagogickou poradnu.

Rozhodla jsem se některé úkoly s dětmi vypracovat (samozřejmě, že jména dětí i výsledky nemohu zveřejnit, ale je to pomoc rodičům, kteří si chtějí něco takového s dětmi vyzkoušet nebo můžete přijít na radu).

  • První úkol v textu nebo řadě písmen označit barevně jedno. Úkol: najdi všechna stejná písmenka. Dítě nemusí vůbec písmenko znát, ale hledá stejný tvar.
  • Druhý úkol snažit se co nejpodobněji napsat písmena N a Z, písmenka by měla být velká a v řadě.
  • Třetí úkol napsat řadu třech písmen, v které jsou chyby. Úkol: najdi chyby v textu. Dítě hledá chybějící části písmen.
  • Další úkoly jsou sluchové hry, kdy děti hledají slabiky, které se stupňují – pes, ko-čka, ži-ra-fa nebo hláskují slova. Také určují dlouhé a krátké slabiky, kdy je zapisují jako v morseoavě abecedě.

Aby dítě pochopilo veškeré požadavky, které jsou na něho kladeny vzhledem k testům školní zralosti, musí pedagog přistupovat k dítěti velice citlivě. Mohlo by se stát, že mluvíme, mluvíme… a nějak to nefunguje. Jako první by se mělo dítě oslovovat jménem, kontakt se stává osobním.

Budete mít zájem:  Jak Dlouho Trvá Léčba Hemeroidů?

Užívat příjemný hlas a zdvořilostní oslovení ,,prosím“. Důležitý je i úsměv, oční kontakt a jasná, pochopitelná formulace požadavku. Nechat dítěti dostatečný čas a prostor pro zadaný úkol. Respekt a rovnocenný vztah je také důležitý.

Dítě uvítá i odlehčení zadaného úkolu formou přiměřeného humoru.

Posouzení školní zralosti k odkladu školní docházky

  1. Zdravotní stav – děti často nemocné, málo chodící do mateřské školy. Chronicky nemocné, tělesně křehké, nedonošené. Posouzení vydává dětský lékař.
  2. Zralost CNS – nezralost CNS se objeví u dětí v druhé polovině druhé třídy. Mohou připomínat dyslektické děti, ale potíže později vymizí.

  3. Soustředění – míra soustředěnosti a schopnost samostatně pracovat dává předpoklad k bezproblémovému vstupu do školy.
  4. Pravolevá orientace – zrání CNS s pravolevou orientací úzce souvisí.
  5. Rozvoj řeči – je dobré nastupovat do školy s dobrou výslovností. Pokud tomu tak není, je nutné zahájit logopedickou péči co nejdříve.

  6. Kresba – úroveň kresby hodně napoví a schopnosti učit se psát.

Jak se rozhodnout

  • Někdy je situace jasná – dítě je hravé, u ničeho neposedí, narodilo se někdy na jaře, vývoj řeči není dokončen. Odklad školní docházky je jasným řešením.
  • Někdy nejsou testy zcela přesvědčivé, proto se zopakují před začátkem školy a dítě udělá velký skok a na podzim do školy nastoupí.
  • Někdy se rodiče nemohou rozhodnout pod tíhou zodpovědnosti, v něčem je dítě šikovné, má zájem o písmenka, jindy je výkon průměrný. Tento případ je nerovnoměrný a rozhodnutí není jednoznačné.
  • Dítě je zralé, ale s průměrným intelektem, pak je vhodné do školy nastoupit. Základní výbava se od přírody nezmění.
  • Nevhodný odklad školní docházky je v případě, že si chce rodina ještě rok užít volna, přestože má dítě dostatečné schopnosti pro nástup do školy.

Každé dítě je jiné a rozhodnutí není lehké. Rodiče si nesou ze své výchovy určité zvyklosti a návyky a opakují to na svých dětech.

Jenže to nemusí fungovat v další generaci. Hodně se toho změnilo. Nároky na děti jsou stále větší a sama jako učitelka mohu potvrdit, že jsou děti přetěžovány již v předškolním věku. Rodiče je zapisují na řadu kroužků a tím přenášejí odpovědnost na jiné školské instituce.

Pokud jsou ve výchově s dítětem nějaké problémy, nepropadejme panice. Vždy se najdou cesty, jak všechno řešit. Důležité je hledat přirozenou cestu vývoje. I já mám stále ve svém rozhodnutí mezery.

Rodiče, kteří požádají o odklad školní docházky, by měli počítat s tím, že odklad není jen ,,ulehčením“, ale také určitým závazkem vůči dítěti, že mu jeho obtíže pomohou překonat.

Práce s dítětem není starostí navíc, ale vrátí se nám v podobě radosti ze hry a společného prožívání úspěchů a navíc můžeme zjistit, že má schopnosti, o kterých jsme nepředpokládali.

Čas a péče věnovaná dítěti v předškolním věku se ukládá jako do banky a začíná se vybírat nejen po nástupu do školy, ale i v období puberty a dokonce i ve vyšším věku.

Rodičovské desatero

  1. Děti vychováváme od první chvíle života, a, to vlastním příkladem. Děti to bedlivě sledují. Dávejte pozor, co jim vlastně předvádíme.
  2. Při výchově děláme chyby. Jestliže nejsou soustavné, je nám odpuštěno. Neodpustí vám však nedostatek zájmu o ně, nedostatek lásky a času, který jim věnujete.

  3. Nepleťte si lásku s přílišnou shovívavostí a vlastní pohodlností, která nás nutí mávnou rukou nad malými prohřešky.
  4. Jedna z mála věcí, kterou můžeme dítěti dát, je dostatek jistoty. Tu dítě načerpá v naší stálé přítomnosti. Až si bude jisté, opustí nás samo.
  5. Říkejme dětem za všech okolností pravdu.

    Lépe je říci: ,,nechci s tebou o tom mluvit“, než sebelepší výmluva.

  6. Mluvte s dětmi pozitivním způsobem, lépe a rychleji nám porozumí. Navíc budou dychtivé a aktivní.
  7. Buďme uvážliví, než začneme trestat. Ověřme si vždy, zda dítě ví, proč je trestáno. Trest musí přijít hned a musí být přiměřený. Trestáme jednou, ne půl roku.

  8. Nemusíme vždy souhlasit s tím, co naše děti dělají. Dejme jim ale najevo, že jsme s nimi, že je máme rádi a že mají vždy místo v našem náručí, ať už provedou cokoliv!
  9. Neshazujte před dítětem autoritu těch druhých, spolehlivě tak podrýváme především tu vlastní!
  10. Co nakonec.

    Snad Božena Němcová: ,,Úcta se nezíská hrdostí, ale láskou“

Děkuji všem rodičům, kteří dočetli až dokonce.

Zpracovala : Bc. Romana Píchová

Nezralé děti? Odklad školní docházky, česká specialita | Žena.cz

Desítky tisíc českých dětí jdou do školy o rok později. Už dávno to není ostuda. Na rozdíl od minulosti vnímají rodiče odklad jako výhodu.

Pětina českých dětí, přibližně 30 000, které byly v roce 2014 u zápisu, stále ještě chodí do školky. A jejich rodiče si libují. Odklad školní docházky nepovažují za selhání.

Evropa to nezná

V okolních evropských zemích nikdo neřeší, jestli je dítě dostatečně „zralé“. Máš odpovídající věk? Šup do školy, žádné výmluvy!

Doporučujeme: Je prostě hloupý aneb Co učitelé rodičům nikdy neřeknou

Odklady školní docházky jsou typicky český fenomén. A hodně využívaný. V ČR se zralost posuzuje už asi padesát let a posledních deset let trvá stejný stav. Docházku si každoročně odloží okolo 22 % budoucích prvňáků. Nejčastěji se tak stává na doporučení učitelky mateřské školy.

Co se změnilo?

„Dnešní předškoláci nejsou hloupější nebo méně zralí než jejich předchůdci, ale zvýšily se požadavky škol i samotných rodičů,“ říká Jana Kropáčková, odbornice na předškolní vzdělávání z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a autorka řady publikací nakladatelství Raabe.

Současná společnost je více orientovaná na výkon a úspěch. Než by rodiče riskovali, že dítě nástup do základní školy nezvládne na jedničku, často raději rok počkají. Jsou také informovanější a daleko více řeší, do jaké základní školy svoje dítě pošlou. Zejména v Praze si na umístění do kvalitní školy klidně rádi rok počkají.

„Syn je narozený 30. srpna. O odklad jsem požádala sama kvůli tomu, že se v první třídě může potkat i s o dva roky staršími spolužáky. Mám obavu, že o tolik starším dětem zkrátka nemůže stačit, i když je šikovný,“ potvrzuje Alice Novotná, matka předškoláka.

Chlapečkové jsou pomalejší

Problém se školní zralostí mívají zejména chlapečkové. Ti nastupují do školy později třikrát častěji než dívky. Podle šetření České školní inspekce jsou však odklady oprávněné. K nejčastějším příčinám patří logopedické vady a poruchy řeči spolu s poruchami pozornosti a soustředění.

Čtěte také: Učitelka svedla dvanáctiletého. Slaví 10. výročí svatby

„Pokud dítě špatně vyslovuje r nebo ř, neznamená to však, že nutně musí mít odklad. Důležitější je, aby se umělo zeptat, odpovědět na otázku ,Co jsi dělal?‛ nebo ,Co jste včera četli za pohádku?‛. Předškoláci často mají problém s tím, že nedokáží souvisle vyprávět,“ vysvětluje Jana Kropáčková.

Odklad neublíží, ale prospěje

Děti mohou mít problém také s nesamostatností, nesoustředěností, nerespektováním pravidel, komunikací, grafomotorikou či chybným držením tužky. Problémem bývá i sociální nezralost, kdy je dítě příliš hravé a nedokáže se na výuku soustředit.

Podle psychologů je v takové situaci lepší, když prcek zůstane v mateřské škole o rok déle. Kdyby školu nezvládl a musel se vrátit do školky (což se týká přibližně 1% dětí), znamenalo by to pro něj příliš velký emocionální šok. „V takovém případě hrozí, že jeho postoj vůči škole zůstane negativní i do budoucna,“ varuje Jana Kropáčková.

Proto je dobré dát na radu odborníka. Pokud vám paní učitelka v mateřince nebo dětská psycholožka doporučí rok počkat, nebuďte zhrzení a poslechněte. Vaše dítě nic nezmešká a ušetříte ho mnohého trápení.

zdroj: nakladatelství Dr. Josef Raabe

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

  • Twerk: Ruské školačky kroutily zadečkem, šly za mříže!
  • Čechy ožebračují vysoké daně, nestíhají na ně vydělávat
  • Matka prodala mé panenství. Za pár tisíc korun

  Video Mohlo by Vás také zajímat: Rozdělili desítky milionů korun: Lidé můžou mít i dobrozvyky, posunuli jsme hranice | Video: Daniela Drtinová

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector