Slevy mají budoucnost. I na internetu.

„Předpovědi jsou velmi obtížné, obzvláště týkají-li se budoucnosti,“ vtipkoval Niels Bohr, nobelista, který pomohl přenést fyziku z jasného světa kauzality do komplikovaného vesmíru kvantové mechaniky.

Ale snaha odhadnout, jak to bude za pár let, je lidem vlastní. Plánujeme, spekulujeme, sníme. Nebo se také děsíme, varujeme a nostalgicky vzpomínáme na staré dobré časy.

Ať už patříte mezi optimisty, pesimisty nebo realisty, budoucnost internetu nabídne něco právě pro vás.

Spíše než o konkrétní předpovědi nám tu půjde o principy, které v oblasti internetu začínají hrát důležitou úlohu. Tento článek proto berte spíše jako zamyšlení nad možnými důsledky současných trendů a rozvíjení některých spekulací.

Z jistého pohledu je tu budoucnost už dnes. Jen je neviditelná, skrytá, pod zemí. Schovává se mezi miliony nápadů, které si dnes získávají příznivce jen mezi nadšenci a „rannými osvojiteli“.

Ale některé z těchto nápadů, které dnes většina lidí vnímá jako potrhlé, komplikované či zbytečné, se prosadí a změní internet k nepoznání. Nebo dokonce změní svět.

Tu hranici mezi „internetem“ a „světem“ totiž možná za pár let nebudeme vnímat tak ostře, jako dnes.

CloudData jsou všude k dispozici, a přitom na jednom místě

Mnoho obrazovek, jeden prohížečProhlížeč dnes není jen důležitější než operační systém, jak předvídal ředitel Opery v našem rozhovoru z roku 2008. Prohlížeč je univerzální prostředek pro přístup k nové realitě, ať už je v mobilu, na počítači, na tabletu nebo v televizi.

Přesun do cloudových úložišť není nijak nový trend. Naopak, je to v jistém smyslu návrat k terminálovým počítačům, kde klienti prostřednictvím „tenkého“ počítače (terminálu) přistupovali k „mocnému“ počítači (serveru). Internet po letech tento návrat dotáhl k dokonalost.

Místo všemocných počítačů přistupujeme ke všem našim aplikacím přes prohlížeč, jehož výhoda tkví v univerzálnosti. Je to neefektivní? Možná. Ale funguje to, protože uživatelé se najednou nemusí o nic starat. Tencí klienti se v podobě tabletů dostali na svůj nový vrchol.

Slevy mají budoucnost. I na internetu.

Po světě je 50 milionů datových serverů, Googlu patří milion. (zdroj: HudsonYorke.com)

Ale proč na tuto hru přistoupily velké firmy, které musejí na svých serverech utáhnout požadavky všech těchto jednotlivých klientů? Poskytovatelé služeb jsou z cloudu nadšeni, konečně mají totiž zajištěný obchodní model, který jim zaručuje snadno představitelné a dlouhodobé příjmy.  Odhaduje se, že 56 % uživatelů využívá cloudový e-mail, 34 % ukládá fotky on-line a 5 % za cloudové služby platí. Cloud navíc zajišťuje neustálý přísun cenných dat o každém kliknutí. Tato data lze dále využít pro cílení reklamy a sběr dat.

I univerzálnost a dostupnost cloudu s sebou nese rizika, například ve snížené bezpečnosti. Lidé vědí, že mají být opatrní, když zadávají PIN do bankomatu nebo když si čtou smlouvu s novým zaměstnavatelem.

Když ale totéž dělají v rámci prohlížeče, který zároveň slouží ke čtení zpráv, vtipů a mailů, přirozeně se jejich ostražitost snižuje.

Navíc napodobit bankomat něco stojí, napodobit stránku banky dokáže i podvodník druhé kategorie.

SamozřejmostInternet není někde tam, ale (skoro) všude

Slevy mají budoucnost. I na internetu.

Dvě pětiny uživatelů internetu pochází z Asie.

Přestože internet je tu s námi desítky let, teprve posledních zhruba patnáct let se týkal významné části společnosti.

Dnes už tvoří internetová populace třetinu populace celkové, přičemž u Evropy, Austrálie a Severní Ameriky jsou podíly výrazně vyšší (64 %, 68 % a 79 %).

Díky nástupu mobilního internetu přestáváme o internetu uvažovat jako o něčem nepřirozeném, o něčem neobvyklém. Vyhledat si na webu film, otevírací hodiny, vlakový spoj nebo cenu zboží je běžná schopnost digitálního věku.

V následujících letech budeme čím dál méně uvažovat o internetu jako o něčem „výjimečném“ nebo nereálném. Samotná představa toho, co je realita, bude tímto vnímáním samozřejmě zpětně ovlivněna, jako to předvídal Milan Kundera (tzv. imagologie) nebo Jean Baudrillard (tzv. hyperrealita). Čím dál větší část toho, co víme či známe, se k nám dostalo skrze web či bylo jinak sítí profiltrováno.

Slevy mají budoucnost. I na internetu.

Tablety vedou o víkendu ráno a ve všední den večer, mobily během ranního dojíždění a večerního toulání se.

Jediné, co dnes nekonečnou zábavu kdykoli a kdekoli brzdí, je omezená výdrž baterií v našich přístrojích, především chytrých telefonech a tabletech. Ty se tak přes den doplňují s tradičnějšími obrazovkami počítačů a notebooků. Lze předvídat, že v budoucnu budou mobilní zařízení schopna pokrýt celý náš den a odstranit tak další překážku, která nás od plného propadnutí webu odděluje.

Rozšířená realitaReklama a zábava všude, kam se podíváš

Neznamená to, že by neexistovala vazba internetové reality na realitu skutečnou. Naopak, internet bude v jistých ohledech stále více vázaný na lokalitu a pozorovací úhel jednotlivého uživatele. Informace nebudou nutně existovat „na stránkách“, ale v robustních databázích, které zajistí, že různá zařízení budou umět prezentovat informace v různé formě různým lidem.

Slevové portály existují už 7 let. Jak je to s nimi dnes a jaká je jejich budoucnost? | Liquid Design

V Česku máme za sebou už celých 7 let existence slevových portálů. Tento trh byl zcela jiný, než v okolních státech, jak už to u nás bývá. Přečtěte si, jak to vidíme my a jaká možná bude jejich budoucnost.

Počátky slevového byznysu

Někteří očekávali, že nám celý trh rozmetá Groupon, nebo že všichni zkrachují a zůstane jen Slevomat. No, každý se trefil trošku. Jak to tedy bylo a jak to bude vypadat dál?

V roce 2010 rostly slevové portály jako houby po dešti. V jednu chvíli jich bylo i 300, nyní je asi jen 10 živých. Slevomat je ani nespolkl, ani je žádný jiný velikán nerozmetal. Většina z nich se nepřizpůsobila a zůstaly slevovými portály, když poptávka šla trochu jinam.

Myslím, že to byl důvod, proč o nich už není slyšet. Snad ještě v kombinaci s faktem, že většině majitelů nic moc neříkalo budování dlouhodobé strategie. Ani to nebyli mistři marketingu a kdybyste se zeptali, kdo z nich přemýšlí alespoň do budoucna nad brandem, pravděpodobně by vám odpověděli: “Vždyť logo máme a občas pořádáme soutěž.”

Vedoucí pozice slevového trhu

Slevomat.cz dnes můžeme těžko nazývat čistým slevovým portálem. Jako jeden z mála se vymezil z prostého kolečka slev a uvědomil si, že lidé se na něj chodí mimo “levnější” nákup také inspirovat. Najít si tip na dovolenou nebo zážitek, který by je normálně ani nenapadl.

Náš (tehdy ještě slevový portál) Sleva jak Brno jsme drželi 4 roky. Byl zaměřený jen na Brno a byl známý pro dobré nabídky jídla. Tataráky, pizza nonstopy, rauty, večeře pro dva a podobně. Znáte to. Občas tam byl nějaký zájezd nebo pobyt. Na těch byla i pěkná provize a je škoda, že jsme takových nedokázali sehnat více.

Ten malý web živil 4 fulltime lidi v kanceláři a asi 6 externích obchodníků. Uživil managera, copíky i support. A do toho nesl slušné peníze i naší tehdy začínající webdesignerské firmě. Na malý lokální web i teď docela hledím, že takhle frčel.

Slevy mají budoucnost. I na internetu.

Slevový portál na vlastní kůži

Pracovali jste někdy s lidmi v levném odvětví? Slevy v čisté extrakci. Byl to fofr, kopírka se nezastavila a papíry lítaly vzduchem. Takže, když v roce 2014 trochu poklesly provize, shánění slev začalo být těžší a objevily se první problémové vlaštovky mezi klienty, byl jsem docela rád, že jsme to včas zavřeli.

Ale ne tak úplně. Bylo docela logické zužitkovat možnosti, které jsme za 4 roky získali a postavit vyhledávač slev – agregátor. Ten máme dodnes. Má dobrou návštěvnost, takže jako bonus na něm můžeme občas otestovat své nápady.

A najednou byl klid. Mohli jsme se zase věnovat naplno webdesignu a webovému programování. Tedy oboru, ve kterém jsme chtěli být nejlepší.

I slevový portál by měl mít strategii

Ale zase zpátky k tomu slevovému trhu. Aplikaci “slevový portál”, na které jsme provozovali naši Slevu jak Brno, si od nás koupilo dalších 55 lidí. Dodali jsme tak za docela rozumný peníz hotovou aplikaci pro 1/5 všech provozovatelů sleváčů v ČR.

Slevy mají budoucnost. I na internetu.

Kolik jich uspělo? Správná otázka. Bohužel jen jednotky. Časem se mi zdálo, že už po prvním setkání se zájemcem dokážu odhadnout, jestli má se svým plánem šanci uspět. Navíc ke každé nakoupené aplikaci se s námi klienti mohli poradit, jak začít provozovat slevový portál. A my jsme jim předali know how, které jsme měli. Ve výsledku ani toto moc nepomohlo.

V minulém roce proběhlo pár velkých pádů slevových portálů. Neudělalo to dobrou značku trhu s nálepkou “slevy”. Co jsem měl možnost vidět, tak zásadní faktor neúspěchu byl ten, že si majitelé špatně spočítali cash flow.

Na první pohled byl plný účet, ale už neviděli, kolik mají závazků a zda se jim vyplácí investice.

Špatně nacenili slevové nabídky, nerozvážně investovali do marketingu a nesledovali žádný ukazatel (KPI), který by říkal “máš to v pořádku”.

Jak to bude se slevovými portály dál

Se slevami mělo vždy smysl podnikat, ale chytře. Sleva je jen prostředek k promyšlenější akci, na které bych už nedoporučil ani v případě slevového portálu stavět celý byznys.

Budete mít zájem:  Brambor jíme výrazně méně než před revolucí

Slevové portály, které to zvládly, se vyhranily ze zajetí slev a poskytují prostor, kde si lidé najdou zajímavé nabídky. Inspirují je a nikoliv nezbytně nízkou cenou. Dávají prostor pro zábavu a kreativitu.

Další třída slevových portálů jsou prodejci levného zboží. Nejčastěji výrobků z Číny, které nejsou nic moc kvalitní a jsou přímo stavěné na to, aby byly prodávané levně.

Všimli jste si také toho, jak postupně vznikaly srovnávače slev – agregátory? Mám dojem, že v jednu dobu bylo více aktivních agregátorů slev, než aktivních slevových portálů.

To je na jednu stranu divné, protože jejich existence byla přímo závislá na nabídkách slevových portálů. Na druhou stranu jsou ale jejich majitelé marketingově schopní a dokážou přivádět zákazníky.

Agregátory už dávno neshromažďují jenom nabídky sleváčů, ale snaží se poskytovat i zboží e-shopů, nabídky cestovek a integrují různé affiliate programy.

I agregátory slev by měly přemýšlet nad tím, jak bude vypadat jejich budoucnost, pokud ve svém byznysu tedy nějakou vidí. Chce to peníze, čas a nápady jako každý startup. A pak mohou snít o pozici na trhu, jakou si vybudoval například agregátor Skrz, který postavil povedené hřiště nápadů pro lidi.

Tak to vidíte, ani Groupon neroztrhal český trh slevových portálů a na to, jak málo je o něm slyšet, bych možná řekl, že i velký hráč by měl umět včas upravit svůj směr.

Vodafone zlevnil gigabitové připojení na polovinu, jde o součást nové kampaně

Operátor Vodafone nabízí v rámci nové reklamní kampaně výraznou slevu na pevné připojení k internetu.

Gigabitová pevná linka (1 Gb/s download, 50 Mb/s upload) nově místo 899 Kč stojí 450 Kč měsíčně (plus 100 Kč za pronájem modemu).

Rychlost 500 Mb/s (upload 30 Mb/s) stojí místo 859 Kč měsíčně 430 Kč (plus 70 Kč za pronájem modemu). U rychlosti 300 Mb/s operátor slevil o 30 % z 559 Kč měsíčně na 392 Kč za měsíc (plus 70 Kč za pronájem modemu).

„Kampaň běží od 1. dubna do 31. května a každý, kdo v tomto období získá slevu, například 1 Gb/s za 550 korun, má tuto konkrétní cenu garantovou už trvale,“ popisuje Vodafone v tiskové zprávě. Nabídka se týká zákazníků v kabelové síti bývalého UPC, ale i u partnerů jako je třeba CETIN nebo Quadruple.

Slevy mají budoucnost. I na internetu.
Autor: Vodafone

Připojení za nižší cenu si mohou pořídit jak noví, tak stávající zákazníci – ti ale pouze při splnění několika podmínek: „Nabídka je dostupná i pro naše stávající zákazníky, kteří už od nás nějakou službu (třeba mobilní tarif) mají a k tomu si nově pořídí pevný internet,“ říká operátor.

„Pokud jste v posledních 6 měsících nevyužili jinou speciální nabídku (slevu) na Pevný internet, můžete akci využít také.

Podmínkou je, že při využití nabídky přecházíte na vyšší rychlost připojení a zároveň tím dojde k navýšení měsíční ceny za naše služby, ať už by šlo o samotný Pevný internet, nebo o kombinaci Pevného internetu s našimi dalšími službami.

Může jít například o mobilní tarif nebo o Vodafone TV. Pokud pak bude hodnota všech služeb vyšší, získáte na Pevný internet slevu podle pravidel této akce,“ doplňuje další podmínky.

Kampaň je spojená se změnou sloganu Vodafonu. Místo „Budoucnost je úžasná. Ready?“ po pěti letech mění positioning na „Together we can“. Změna se dotkne všech operátorů britské telekomunikační skupiny.

Růst tarifních zákazníků i ztráty v roamingu

Operátor dnes zveřejnil také některá čísla za uplynulý fiskální rok. Podle generálního ředitele českého Vodafonu Petra Dvořáka aktuálně má 4,5 milionu zákazníků a svou 5G sítí pokrývá 3,5 milionů obyvatel Česka. 

Počet fixních zákazníků Vodafonu meziročně vzrostl o 5 %, o stejné procento operátorovi narostl i počet tarifních klientů. Počet zákazníků předplacených služeb klesl o 14 %. „Souvisí to s tím, že spousta dělníků, kteří přijížděli z východních zemí jako je Ukrajina a kteří byli primárně na předplacených kartách, nepřijeli,“ řekl Dvořák. Svůj dopad také podle něj měl úbytek turistů.

Vodafonu, podobně jako dalším operátorům, kvůli omezením cestování klesly výnosy z roamingu. Za období prosinec až duben měl pokles činit 68 %. Mělo to dopad i na celkové hospodářské výsledky operátora. „Situace z pohledu revenue určitě není taková, jakou jsme si původně představovali,“ dodal Dvořák s tím, že konkrétní čísla o výsledcích hospodaření operátor zveřejní později.

Operátor plánuje rozšiřování pokrytí 5G, ke kterému si uvolnil ruce i vypnutím 3G technologie. Pokračovat má i v opravách a posilování pevné sítě.

 „V nejbližším období bohužel budou více vidět informace o možných výpadcích kvůli opravám a zvyšování kvality a kapacity sítě.

Nemáme už jindy prostor to dělat něž i v době, kdy naši zákazníci služby využívají,“  upozorňuje viceprezident operátora Richard Stonavský.

Ztrácí daňové slevy na významu? Budou zrušeny?

DANĚ

Díky slevám na dani ušetří lidé ročně přibližně 300 miliard korun na daních. Ovšem jejich výše se nemění a oproti rostoucím cenám a mzdám klesá jejich význam. Jak se daňové slevy vyvíjely a jakou část průměrné mzdy tvořily? Jaká je jejich budoucnost?

Slevy na dani trochu číní daňový systém méně přehledným, ale veskrze každý je využívá (vědomky či nevědomky) a dokážou srazit naši daň z příjmu až na nulovou hodnotu. Klesá ovšem jejich hodnota v čase? A jaká je jejich budoucnost?

  • Slevy na dani ve vztahu k průměrné mzdě
  • Budoucnost slevy na dani

Sleva na poplatníka 24 840 Kč – moc, nebo málo?

Slevy mají budoucnost. I na internetu.

Zdroj: Shutterstock

Slevy na dani ve vztahu k průměrné mzdě?

  • Slevy na dani se za této vlády ani minulé příliš nezměnily, základní sleva na poplatníka je na stejné výši prakticky již 12 let (kromě „povodňového roku“ je totožná). 
  • V následujících dvou tabulkách uvádíme, jakou výši mají daňové slevy ve vztahu k průměrné mzdě od roku 2006 až do první poloviny roku 2019.
  • Daňové slevy na poplatníka a manželku/a versus průměrná mzda
Rok Průměrná mzda Daňové slevy
Sleva na poplatníka Podíl slevy na poplatníka na průměrné mzdě Sleva na manžela/ku Podíl slevy na manžela/ku na průměrné mzdě
2006 19 546 Kč 7 200 Kč 36,84% 4 200 Kč 21,49%
2007 20 957 Kč 7 200 Kč 34,36% 4 200 Kč 20,04%
2008 22 592 Kč 24 840 Kč 109,95% 24 840 Kč 109,95%
2009 23 344 Kč 24 840 Kč 106,41% 24 840 Kč 106,41%
2010 23 864 Kč 24 840 Kč 104,09% 24 840 Kč 104,09%
2011 24 455 Kč 23 640 Kč 96,67% 24 840 Kč 101,57%
2012 25 067 Kč 24 840 Kč 99,09% 24 840 Kč 99,09%
2013 25 035 Kč 24 840 Kč 99,22% 24 840 Kč 99,22%
2014 25 768 Kč 24 840 Kč 96,40% 24 840 Kč 96,40%
2015 26 591 Kč 24 840 Kč 93,42% 24 840 Kč 93,42%
2016 27 764 Kč 24 840 Kč 89,47% 24 840 Kč 89,47%
2017 29 496 Kč 24 840 Kč 84,21% 24 840 Kč 84,21%
2018 33 840 Kč 24 840 Kč 73,40% 24 840 Kč 73,40%
2019* 34 105 Kč 24 840 Kč 72,83% 24 840 Kč 72,83%

*Data z druhého kvartálu 2019

Zdroj: Vlastní výpočet autora

Základní sleva na poplatníka má v současnosti hodnotu přibližně 73 % průměrné mzdy, pokud tedy pobíráme průměrnou mzdu, tak nám stát na daních vrátí přibližně jednu měsíční čistou mzdu díky slevě na poplatníka. Nicméně v době zavedení měla tato sleva hodnou téměř 110 % průměrné mzdy. Před jejím zavedením byla sleva na poplatníka poměrné bídná a v roce 2007 tvořila pouze třetinu průměrné mzdy.

Jaká je ideální výše slevy na poplatníka je ovšem otázka do pléna. Zvýšení slev na daních je odměna pracujícím, kterým na druhou stranu snižuje příjmy státního rozpočtu, a zavádění daňových slev je komplikací systému. Nicméně na slevy na daních je český daňový poplatník poměrně zvyklý.

Ministryně Maláčová (ČSSD) by ráda tento systém pozměnila, protože se jí zdá nespravedlivé, když daňové slevy čerpají i majetní lidé. Ovšem stát by měl ke všem přistupovat stejně a bez rozdílu.

Nadále platí, že nejlepší sociální přerozdělování je takové, že se peníze vůbec nevyberou a nechají se v kapse lidí, což je efektivnější než je prohnat celým sociálním systémem. A tento účel plní slevy na dani skutečně dobře.

Daňové slevy na studenta a daňové zvýhodnění versus průměrná mzda

Rok Průměrná mzda Daňové slevy
Sleva na studenta Podíl slevy na studenta na průměrné mzdě Daňové zvýhodnění na 1. dítě Podíl slevy na poplatníka na daňovém zvýhodnění
2006 19 546 Kč 2 400 Kč 12,28% 6 000 Kč 30,70%
2007 20 957 Kč 2 400 Kč 11,45% 6 000 Kč 28,63%
2008 22 592 Kč 4 020 Kč 17,79% 10 680 Kč 47,27%
2009 23 344 Kč 4 020 Kč 17,22% 10 680 Kč 45,75%
2010 23 864 Kč 4 020 Kč 16,85% 10 680 Kč 44,75%
2011 24 455 Kč 4 020 Kč 16,44% 11 604 Kč 47,45%
2012 25 067 Kč 4 020 Kč 16,04% 13 404 Kč 53,47%
2013 25 035 Kč 4 020 Kč 16,06% 13 404 Kč 53,54%
2014 25 768 Kč 4 020 Kč 15,60% 13 404 Kč 52,02%
2015 26 591 Kč 4 020 Kč 15,12% 13 404 Kč 50,41%
2016 27 764 Kč 4 020 Kč 14,48% 13 404 Kč 48,28%
2017 29 496 Kč 4 020 Kč 13,63% 13 404 Kč 45,44%
2018 33 840 Kč 4 020 Kč 11,88% 15 204 Kč 44,93%
2019* 34 105 Kč 4 020 Kč 11,79% 15 204 Kč 44,58%
Budete mít zájem:  Jak stárnout pomalu a příjemně? máme pro vás několik rad

*Data z druhého kvartálu 2019

Zdroj: Vlastní výpočet autora

U slevy na studenta hrozí, že příští rok bude tato sleva ku poměru k průměrnému platu nejnižší za posledních 15 let. Studenti ovšem mají jinou podporu, slevy na jízdném. Ty se ovšem nejprve proženou celým sociálním systémem a ještě jsou z drtivé většiny placeny podniku, který vlastní stát (Ministerstvo dopravy ČR).

Zajisté by bylo efektivnější zvýšit slevu na studenta a zrušit zvýhodnění jízdenek pro studenty, ale na druhé straně by to mělo dopad na studenty ze sociálně slabších rodin, kde jsou rodiče v důchodu či nepracují.

Daňové zvýhodnění pro 1. dítě se zvyšovalo před dvěma lety, ale již po roce zvýšení mělo nižší relativní hodnotu vztaženou k průměrné mzdě než v předcházejícím roce.

Systém daňových slev je nastaven tak, že sazby daní z příjmu se nemění, ale kvůli fixní výši slev na daních Češi odvedou vyšší procento ze svých příjmů.

Jaká je budoucnost slev na dani?

V poslední době se politici vyjadřují o slevě na dani jako o nesystémové, ovšem najdou se i tací, kteří ji zuby nehty brání.

Například Miloš Zeman pravil, že máme rezervy 318 miliard korun. A rezervami nemyslel nic jiného než daňové slevy, které by bylo záhodno zrušit, protože na ně doplácejí ti, kteří daně platí řádně.

  1. Ovšem ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) se do této politicky sebevražedné mise pouštět nechce, což komentovala takto:
  2. „Už jsem natolik pragmatická a zkušená, že představa, že bychom většinu výjimek zrušili, je nereálná.“ 
  3. V roce 2017 si lidé z daní odečetli díky slevám celkem 319 miliard korun, o rok dříve 306, což je lákavé a tyto peníze by se daly využít jiným směrem.
  4. Například na výstavbu kanálu Odra-Dunaj-Labe (plánované náklady 300 miliard korun u propojení Dunaje a Odry, 585 miliard korun při plném propojení Odry, Dunaje a Labe), či dostavbu jaderného bloku v Dukovanech (odhadované náklady jsou 160 až 300 miliard korun u podobných dostaveb).

Na druhé straně by politik, jenž by protlačil zrušení daňových slev, naběhl voličům na vidle a jeho kariéra by spěla ke konci. Tedy jedině pokud by razantně nesnížil daň z příjmů, ale snižování daňové kvóty se v poslední době příliš nenosí (slovy ministerstva financí „Daně nezvedáme, prostě je lépe vybíráme“).

Jaká je budoucnost internetu? „Ne všechny informace mají stejnou kvalitu,“ připomíná Jan Gruntorád

Mnozí ho považují za otce českého internetu. Před 25 lety jako hlavní iniciátor prvního připojení ale netušil, co všechno bude dnes internet znamenat. Jak vzpomíná na internetové začátky současný ředitel sdružení CESNET Jan Gruntorád? A jak bude vypadat za 25 let?

Přístup k internetu měli zpočátku pouze pracovníci ČVUT, první páteřní síť v Československu vznikla až na základě projektu, který měl připojit všechny vysoké školy. Právě tato síť později dostala název CESNET.

„Ze začátku byla dominantní elektronická pošta, později se využívaly i další služby jako například přenos souboru a hlavně vzdálený přístup k počítačům,“ vysvětluje v rozhovoru s moderátorkou Lucií Výbornou.

Internetové připojení bylo v začátcích záležitostí především profesního využití, do podvědomí široké veřejnosti se internet dostal až s příchodem WWW v roce 1994. O rok později přišly první internetové vyhledavače, u nás například Seznam. „Vyzývali jsme lide v jednotlivých městech, ať jednají s redakcemi časopisů a novin, aby zdroje přizpůsobily na internet,“ vzpomíná.

Tehdy ještě analogová infrastruktura se skládala z telefonních kanálů oproti dnešní digitalizované podobě – signál se převádí z analogové formy do série čísel, které se na straně uživatele přenáší do formy obrazu nebo zvuku.

Patřím k příznivcům robotizace, ale je potřeba znát riziko zneužití – jak by se třeba mohlo stát, že by ta věc mohla škodit. JAN GRUNTORÁD

Generování dat je dnes čím dál více snazší a připouští, že může docházet k degradaci dat i psaní – v porovnání s dřívější dobou dnes pro poslání dopisu stačí pouhé okopírování. „Je také potřeba uvědomit si, že ne všechny informace na internetu mají stejnou kvalitu,“ říká.

A jak bude prostředí internetu vypadat za 25 let? Variant je mnoho, technická komunita je pragmatická a vybere nejvhodnější řešení, svou roli ale hrají i legislativní, právní a ekonomické aspekty. „Bude to složitý proces a predikovat, jak to všechno bude vypadat, je hodně obtížné,“ uzavírá.

Audio záznam všech rozhovorů si můžete poslechnout kliknutím na odkaz přímo v tomto článku a také v iRadiu.

Související příspěvky

Nastává doba internetu věcí? „O váš router se starejte stejně jako o počítač,“ radí odborník z CZ.NIC

Mobilní internet v Česku? „Ve srovnání s okolními zeměmi je to špatný pohled,“ říká šéfredaktor serveru Lupa.cz

Češi umí dobře vyhledávat a rádi nakupují online, říká šéfka české pobočky Googlu

Slevy na dani 2021 za rok 2020: velký přehled – E15.cz

Daňové slevy je možné uplatňovat při výpočtu čisté mzdy pouze u jednoho zaměstnavatele. Zaměstnanci pracujícího pro více zaměstnavatelů daňové slevy nemohou uplatňovat u všech.

Nástupem do nového zaměstnání se tedy automaticky prohlášení k dani nepodepisuje. Nárok na daňové slevy mají i pracující penzisté nebo studenti.

Prohlášení k dani je možné podepsat i při práci na některou z pracovních dohod.

  • Všechny daňové slevy snižují přímo vypočtenou daň z příjmu fyzických osob. Dle zákona o dani z příjmu je možné v daňovém přiznání podávaném v roce 2021 za rok 2020 při splnění zákonných podmínek uplatnit tyto daňové slevy:

Slevy na dani

Sleva na dani – dítě

Stát podporuje rodiny s dětmi právě prostřednictvím daňového zvýhodnění v podobě slevy na dani. Navíc mohou tyto výhody čerpat i OSVČ, které uplatňují daňové paušály, ale jejich roční příjem nesmí překročit 1 mil. korun.

Daňové zvýhodnění:

Na 1. dítě je sleva na dani 15 204 korun, tedy 1267 korun měsíčně.

Na 2. dítě je sleva na dani 19 404 korun, tedy 1617 korun měsíčně.

Na 3. a další děti je sleva na dani 24 204 korun, tedy 2017 korun měsíčně.

  1. V případě postiženého dítěte jsou slevy na dani vyšší:
  2. Na 1. dítě (ZTP/P) je sleva na dani 30 408 korun, tedy 2534 korun měsíčně
  3. Na 2. dítě (ZTP/P) je sleva na dani 38 808 korun, tedy 3234 korun měsíčně
  4. Na 3. dítě (ZTP/P) je sleva na dani 48 408 korun, tedy 4034 korun měsíčně

Sleva na dani – důchodce

Pracující důchodce má nárok na běžnou slevu na poplatníka ve výši 24 840 korun, tedy 2070 korun měsíčně.

Sleva na dani – invalida

Pokud máte přiznaný invalidní důchod, nemusíte mít obavu, že již nemůžete být ekonomicky aktivní. Je zcela běžné, že invalidní důchodce je zároveň OSVČ.  Sleva na dani je podmíněna stupněm invalidity:

Invalidita I. a II. stupně – 2520 korun ročně, tedy 210 korun měsíčně.

Invalidita III. stupně – 5040 korun ročně, tedy 420 korun měsíčně.

Sleva na dani – manžel/manželka

  • V případě že muž nebo žena nemají zdanitelné příjmy, může jeden z manželů uplatnit slevu na dani na vyživovanou manželku, resp. manžela:
  • Sleva na vyživovanou manželku/manžela – 24 840 korun ročně.
  • Sleva na vyživovanou manželku/manžela ZTP – 49 680 korun ročně.

Limit příjmu pro manželku

Za uplynulý rok je možné uplatnit daňovou slevu na manželku (manžela), pokud její (jeho) vlastní rozhodné příjmy nepřekročily 68 tisíc korun. Roční daňová sleva činí 24 840 korun, na držitele průkazu ZTP/P je potom částka daňové slevy dvojnásobně vysoká. Pro uplatnění slevy na manželku není podmínkou výchova dítěte.

Příklad: Svatba během roku

Paní Markéta byla po celý rok 2020 na rodičovské dovolené a pobírala pouze rodičovský příspěvek, který se do vlastního rozhodného příjmu pro účely daňové slevy na manželku nezapočítává. Do manželství však s panem Martinem vstoupila až 12. 9. 2020.

Pan Martin bude moci v daňovém přiznání uplatnit slevu na manželku jen v částce 6 210 korun (2 070 korun x 3 měsíce). Poprvé lze uplatnit slevu na manželku za měsíce, kdy trvá manželství k 1. dni daného měsíce.

Na družku nelze slevu čerpat, a to ani v případě výchovy dítěte ve společné domácnosti.

Daňové přiznání krok za krokem

Sleva na daňového poplatníka

Všichni daňový poplatníci mají nárok na základní daňovou slevu na poplatníka. Sleva na dani je ve výši 24 840 korun, tedy 2070 korun měsíčně. (V roce 2021 došlo k navýšení slevy na poplatníka na 27 840 korun, spolu se zrušením superhrubé mzdy. To v konečném důsledku samozřejmě zvyšuje čistou mzdu.)

Budete mít zájem:  Co říká móda (i těm, které nezajímá ani za mák)

Pouze sleva na poplatníka se uplatňuje v daňovém přiznání nebo ročním zúčtování daně vždy v plném rozsahu, bez ohledu na další skutečnosti. U ostatních daňových slev musí být splněny zákonné podmínky a při splnění pouze po část roku se uplatní tyto slevy na dani v poměrné výši.

Držitel průkazu ZTP/P má nárok i na roční slevu na dani ve výši 16 140 korun, tedy 1345 korun měsíčně. Náleží ale jen za měsíce na jejichž počátku měl poplatník rozhodnutí Úřadu práce ČR o jeho přiznání.

Sleva na dani – Student

Pokud jste pracující student (DPP, DPČ, HPP, VPP), máte nárok na jak na základní slevu na dani tak i na slevu na studenta. Roční sleva na studenta činí 4 020 korun, v případě splnění statusu studenta pouze po část roku se uplatní v poměrné výši, tj. 335 korun za každý takový měsíc.

Při souběžném studiu na více školách se daňová sleva nenásobí. Při studiu po celý kalendářní rok uplatní studenti slevy na dani z příjmu fyzických osob minimálně v souhrnné výši 28 860 korun (24 840 korun + 4 020 korun).

Sleva na dani – školka, školkovné

Slevu na dani mohou uplatnit i rodiče, kteří mají dítě umístěné v předškolním zařízení. Mají tak nárok na takzvané školkovné.

Za každé dítě činí tato sleva maximálně 14 600 korun za rok 2020 (za rok 2021 to bude 15 200). Dítě ve školce tedy snižuje přímo daňovou povinnost.

Slevu však může uplatnit pouze jeden z rodičů a druhou podmínkou je, že musí rodič žít s dítětem v jedné domácnosti.

Pouze z důvodu čerpání školkovného nemůže vzniknout nárok na daňový bonus.

Peníze na účet formou daňového bonusu může obdržet pouze rodič uplatňující daňové zvýhodnění na děti, které je vyšší než vypočtená daň z příjmu fyzických osob.

Daňový bonus potom činí právě rozdíl mezi daňovým zvýhodněním a vypočtenou daní z příjmu. V praxi nemusí čerpat daňové zvýhodnění a školkovné ten stejný rodič.

Příklad: Výše školkovného

Zaměstnankyně Jana uplatňovala během roku při výpočtu čisté měsíční mzdy slevu na poplatníka a daňové zvýhodnění na dceru. Školkovné se však uplatňuje až za celý kalendářní rok. V ročním zúčtování daně uplatní paní Jana školkovné na dceru ve výši 12 000 korun.

Mimo uvedené slevy a daňové zvýhodnění již neuplatňuje paní Jana žádnou jinou daňovou slevu ani daňový odpočet.

Po provedeném ročním zúčtování daně jí vznikne nárok na daňový přeplatek právě ve výši 12 000 korun (bez zohlednění daňového zaokrouhlování), neboť o tuto částku bude nižší roční daň z příjmu než zaplacené měsíční zálohy na dani.

Sleva na dani – EET

Po zapojení do elektronické evidence tržeb má OSVČ nárok na slevu na dani ve výši 5000 korun. Tato sleva nemůže jít do „mínusu“. Pokud tedy po odečtení dalších slev je daň nulová, nemůžete tuto slevu uplatnit.

  1. Chytré formuláře daňového přiznání, včetně přehledů pro ZP a OSSZ >>>

Jaké slevy na jízdné budu mít při studiu? | Masarykova univerzita

Slev pro studenty na dopravu je řada. Zajímat vás ale budou především dvě. Sleva na hromadnou dopravu v Brně a žákovské jízdné, které můžete využívat u všech vnitrostátních dopravců při cestě z domova do školy a naopak.

1) Městská hromadná doprava v Brně

Dopravní podnik města Brna vydává prezenčním studentům jízdní průkazky (v Brně se jim říká „šalinkarty“) s platností až na 14 měsíců. Konkrétní dobu platnosti určuje předplatní kupon.

Abyste průkazku získali, musíte předložit kartu ISIC s platnou přelepkou pro nadcházející akademický rok (pozor, už neakceptují potvrzení o studiu).

„Student si běžně pořizuje jízdní doklad v září, takže je možné si předplatní kupony kupovat až do konce září následujícího, po celé období ale musí být studentem prezenční formy studia. Pokud studium přerušíte nebo ukončíte, nárok na slevu zaniká a jízdní doklad je třeba vrátit,“ vysvětluje mluvčí DPMB Barbora Lukšová.  

Jízdní průkazku pořídíte také on-line. DPMB totiž navázal spolupráci s univerzitou. Jak postupovat pro založení průkazky?

  • Zaregistrujte se na stránkách www.brnoid.cz.
  • Na webu si založte „šalinkartu“ a kupte elektronickou jízdenku.
  • Zajděte na některou z poboček DPMB kvůli ověření údajů – vezměte si s sebou občanský průkaz. Musíte to provést do 21 dní po založení šalinkarty.
  • Do svého účtu zadejte školní identifikační číslo a systém bude automaticky ověřovat váš status studenta. Nemusíte tedy pravidelně chodit na přepážku s papírovým potvrzením o studiu.

Návod pro založení účtu, průkazky i pro nákup jízdenky najdete na webu Brno iD.

2) Studentské jízdné

Od 1. září 2018 můžou všichni studenti do 26 let v České republice právě využít plošnou slevu na vlaky a autobusy ve výši 75 procent bez ohledu na to, jestli jedou do školy nebo třeba na prázdniny.

Na cestování za čtvrtinu obyčejného jízdného mají nárok všichni studenti bez ohledu na státní příslušnost, obávat se tedy nemusejí třeba Slováci, kteří dojíždějí za studiem do Brna.

Stejně jako jejich čeští kolegové jim od září vystačí buď platný průkaz ISIC (platný znamená s přelepkou na aktuální rok), nebo potvrzený žákovský průkaz, nic dalšího pro uplatnění slevy potřeba nebude.

Při nákupu jízdenky u přepážky, v automatu či online stačí vybrat či nahlásit studentské jízdné, zaplatit příslušnou sníženou cenu a ve vlaku či autobusu spolu s jízdenkou předložit průvodčímu jeden ze jmenovaných dokladů, potvrzujících studentský status. Více se dočtete třeba ZDE.

Co vše potřebujete pro vyřízení slevy na jízdném? | Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

V Praze je poskytována sleva na předplatném jízdném pro cestující od 15 do 26 let, detailní informace ke slevám naleznete níže.

V příměstské dopravě mohou junioři do 18 let cestovat za zvýhodněné (čtvrtinové jízdné). Podmínkou je prokázání věku průkazem se jménem, příjmením, datem narození a fotografií, potvrzeným vydavatelem průkazu (právnickou osobou):

  • Občanský průkaz
  • Pas
  • Žákovský průkaz
  • In Karta
  • Studijní průkazka potvrzená školou (s fotkou)

Student od 18 do 26 let

Od 18 let platí cestující standardně plnou cenu jízdného, studenti ale mají nadále nárok na slevu pouze na předplatném jízdném až do 26 let, pouze za následujících podmínek:

  • Studují na škole akreditované MŠMT ČR
  • Jde o prezenční nebo denní formu studia
  • Student prokáže svůj nárok potvrzením o studiu vydaném školou (každý školní/akademický rok znovu)

Formy doložení studia:

Průkaz ISIC jako průkazka PID nebo potvrzení o studiu, papírové potvrzení o studiu vydané příslušnou školou na celý aktuální školní/akademický rok a žákovský průkaz jsou v systému PID akceptovány vždy na dobu trvání školního, resp. akademického roku, na nějž byly vydány.

Junior od 15 do 18 let

V Praze je poskytována sleva pouze na předplatném jízdném pro všechny cestující od 15 do 18 let, nezávisle na tom, zda studují, nebo ne. Tito cestující spadají do tarifní kategorie „Junior“. Sleva je poskytována pouze na předplatné jízdné, na jednotlivém jízdném junioři žádnou slevu nemají.

V příměstské dopravě mohou junioři do 18 let cestovat za zvýhodněné (čtvrtinové jízdné). Podmínkou je prokázání věku průkazem se jménem, příjmením, datem narození a fotografií, potvrzeným vydavatelem průkazu (právnickou osobou):

  • Občanský průkaz
  • Pas
  • Žákovský průkaz
  • In Karta
  • Studijní průkazka potvrzená školou (s fotkou)

Student od 18 do 26 let

Od 18 let platí cestující standardně plnou cenu jízdného, studenti ale mají nadále nárok na slevu pouze na předplatném jízdném až do 26 let, pouze za následujících podmínek:

  • Studují na škole akreditované MŠMT ČR
  • Jde o prezenční nebo denní formu studia
  • Student prokáže svůj nárok potvrzením o studiu vydaném školou (každý školní/akademický rok znovu)

Formy doložení studia:

Průkaz ISIC jako průkazka PID nebo potvrzení o studiu, papírové potvrzení o studiu vydané příslušnou školou na celý aktuální školní/akademický rok a žákovský průkaz jsou v systému PID akceptovány vždy na dobu trvání školního, resp. akademického roku, na nějž byly vydány.

Studenti, kteří vlastní průkaz ISIC, který lze elektronicky ověřit v databázi držitelů provozovanou GTS, mohou tímto ISIC průkazem nahradit jak potvrzení o studiu, tak i samotnou průkazku PID.

Časové jízdenky (kupóny) k těmto průkazům se vydávají na prodejních místech DPP, popř.

si mohou standardním způsobem na prodejním místě DP zřídit průkazku PID (je potřeba fotka a doložit studium) nebo aktivovat jízdné k identifikátoru (doložit studium).

Studenti vysokých škol, které mají uzavřenou smlouvu s Dopravním podnikem o poskytování dat, mohou kromě ISIC karty použít i školní průkaz. Mezi tyto školy patří:

  • České vysoké učení technické v Praze (ČVUT)
  • Univerzita Karlova v Praze (UK)
  • Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU)
  • Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (VŠCHT)
  • Akademie múzických umění

V příměstské dopravě mohou studenti do 26 let cestovat za zvýhodněné (čtvrtinové) jízdné, musí ale při přepravní kontrole doložit věk a statut studenta jedním z následujících způsobů

  • Kartou ISIC
  • Žákovským průkazem
  • Průkazkou PID s potvrzením o studiu
  • Kartou zaregistrovanou v systému PID Lítačka s potvrzenou studentskou slevou a potvrzením o studiu

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *