Slováci jsou při nákupech přes web opatrnější než Češi

Přejít k hlavnímu obsahu Ženy spoří více než muži, nakupují střídměji a jsou opatrnější investorky Víme, jak vznikl mýtus o tom, že ženy více utrácí. V obchodech jsou totiž vidět častěji než muži, protože uskutečňují větší počet nákupů (53:47).

Ovšem v útratách vedou muži, a to ve stejném poměru. Ženy tedy preferují drobné nákupy po menších částkách.

Loni zástupkyně něžného pohlaví nechaly nejvíce v obchodech s potravinami 33 %. Za zmínku ještě stojí obchody s oblečením 7 %. V obchodech s obuví skončily jen 2 % útrat z ženských peněženek. V kategorii ostatní jsou zahrnuty např. šperky, květiny či kulturní akce, ale jedná se jen o zlomky procent. Z hlediska počtu nákupů u žen jednoznačně stále vedou kamenné obchody, a to v 92 % případů.

Na stáří se ženy připravují více, než muži

Penzijko je v Česku nejrozšířenějším produktem pro přípravu na stáří. A je patrné, že ženy na ně myslí více, protože odkládají častěji (55 % vs. 45 %). Průměrně si loni ženy na penzijku spořily 672 Kč a muži 726 Kč.

Nejvíce penzijko zakládají ženy ve věku 25 – 34 let, tedy v době, kdy vidí stárnout své rodiče a zakládají vlastní rodiny. Více než muži také při zhodnocování peněz častěji hledí na státní příspěvky (33 % vs.

 25 %), což je k penzijku logicky vede.

“Ženy s příchodem prvního dítěte zpravidla začínají citlivěji vnímat otázku finančního zabezpečení rodiny i sebe sama. Uvědomují si, že péče o děti či jiné rodinné příslušníky se jim bohužel nezapočítává do odpracovaných let pro státní důchod.

Spousta z nich také v tomto věku pozoruje své stárnoucí rodiče a přemýšlí o tom, jak bude vypadat to jejich stáří.

Zda bude aktivní a plné zážitků, nebo zda budou odkázány na cizí péči, čehož se podle našich průzkumů obávají nejvíce,“říká ředitelka ČSOB Penzijní společnosti, Marie Zemanová.

Ženy investují v průměru méně

„Je pravdou, že v investicích jsou muži odvážnější. Orientují se v nich lépe než ženy, častěji se také považují za odvážné investory. Ženy o poznání méně věří svému úsudku (42 %), zatímco muži spoléhají sami na sebe v 52 %. O radu, zda mají začít investovat, si ženy častěji říkajív rodině (32 % vs. 19 %),“ říká Nicole Krajčovičová, z ČSOB Asset Management.

Zatímco doménou žen jsou úspory, muži se v průměru lépe orientují v investicích. Ženy s investováním také začínají později, než jejich mužské protějšky 55, vs. 53,5 let. Do akcií a podílových fondů jsou také ochotny vložit méně – v průměru 1214 Kč měsíčně. Muži investují 1512 Kč měsíčně.

I podle loňského průzkumu ČSOB mají muži větší zkušenost s investičními nástroji. Např. 4 z 10 mužů, ale jen čtvrtina žen, má zkušenost s cennými papíry. Muži také více než ženy hledí na výnosnost (62 % vs. 52 %).

Datum vytvoření: 12/03/2019

Slováci jsou při nákupech přes web opatrnější než Češi

nepřehlédněte

Prosincový Broker Consulting Index spotřebitelských úvěrů zakončil rok 2020 pod magickou hranicí 6 %

V posledním měsíci loňského roku klesla hodnota Broker Consulting Indexu spotřebitelských úvěrů na nejnižší úroveň 5,89 % p. a.

Do značné míry se tak projevily dopady koronavirové pandemie a s ní spojených vládních opatření. Tyto faktory způsobily, že předvánoční nakupování tentokrát nebylo tak masivní.

Při volbě financování nákupů spotřebitelským úvěrem byli Češi opatrnější a rozvážnější.

„Broker Consulting Index spotřebitelských úvěrů se v prosinci ocitl pod úrovní 6 %. Bude tedy zajímavé sledovat, zda stojíme na počátku nového trendu v cenách spotřebitelských úvěrů, anebo se jednalo o krátkodobé vyvrcholení akcí bank na sklonku roku.

Nákupní horečka Čechů byla před svátky částečně oslabena ekonomickými omezeními ze strany státu.

Zájem kupujících se tak z uzavřených kamenných obchodů přesunul na internet, kde lákadla v podobě spotřebitelských úvěrů pravděpodobně nejsou tak silná,“ vysvětluje hlavní analytik Broker Consulting, Martin Novák.

Koronavirová situace také Čechy přiměla více se starat o zdraví svých financí. Návrat ekonomiky do normálního stavu je prozatím v nedohlednu, lidé jsou tudíž opatrnější, nepodléhají tolik reklamním sdělením a plánované větší nákupy nezřídka odkládají na později. Zároveň využívají možnost refinancovat nebo konsolidovat své závazky, u kterých je úroková sazba nižší.

„Vzhledem k tomu, jak jsou dlouhodobě nastaveny úrokové sazby u hypotečních úvěrů a jaká rizika se pojí s kapitálovými trhy, lze očekávat, že se pozornost bank opět přesune ke spotřebitelskému financování.

Situace bude spíše nahrávat bonitnějším klientům, kteří nemají problém se splácením,“ předpovídá Martin Novák a pokračuje: „Banky si budou zcela jistě více ověřovat úvěruschopnost klientů. Lidem z nejvíce postižených oblastí ekonomiky buď přestanou nabízet financování, anebo jim nabídnou vyšší úrokovou sazbu.

V takovém případě by se klienti měli vždy poradit s odborníkem, a především by měli zvážit, zda spotřebitelský úvěr skutečně potřebují a zvládnou jej splácet.“

Broker Consulting Index spotřebitelských úvěrů je analytický nástroj, který ukazuje průměrnou úrokovou sazbu u spotřebitelských úvěrů, jež zprostředkovali konzultanti Broker Consulting a pobočky OK POINT u kteréhokoli poskytovatele bankovních úvěrů.

Jedná se o vážený aritmetický průměr, kdy hlavní vahou je objem úvěru. Tedy čím vyšší úvěr, tím jeho sazba do Indexu vstupuje větší vahou. Výhodou metody výpočtu je to, že se do statistiky dostávají pouze  skutečně  schválené  úvěry, a to bez výjimky všechny.

Nemůže tak dojít ke zkreslení informací a Index není závislý na datech dodávaných třetími stranami.

Slováci jsou při nákupech přes web opatrnější než Češi

Poznámka pro média:

Broker Consulting Indexy je možné volně publikovat pouze s označením „Broker Consulting Index“ (např. Broker Consulting hypoteční index). Více informací najdete též na webu https://www.bcas.cz/onas/pro-media/.

Proč je dobré Index sledovat     

Broker Consulting Index spotřebitelských úvěrů zachycuje vývoj úrokových sazeb u spotřebitelských bankovních úvěrů. Je praktickým indikátorem toho, jak se pro českou veřejnost úvěry vyvíjejí z hlediska úrokových sazeb, a tedy i výše splátek na určitou půjčenou sumu. Lidé si tyto typy úvěrů berou, aby financovali různé potřeby.

Od dovolené přes nový telefon až po překlenutí nějaké tíživé situace. Zásadní význam má index pro domácnosti, které splácejí větší množství úvěrů a splátky je dusí. Index jim může otevřít oči, že půjčky je možné refinancovat s mnohem nižší úrokovou sazbou, a nastartovat tak cestu za ozdravením rodinných financí.

Sazby spotřebitelských úvěrů jsou na trhu velmi různé, lidé často dobře nezhodnotí situaci a sjednají si drahou půjčku. Index je důvěryhodným podkladem pro média při komunikaci praktického a pro občany zajímavého tématu. Index nemá za cíl ukazovat průměr trhu, ale zdravou sazbu.

Pokud si proto člověk chce sjednat spotřebitelský úvěr ať už v bance, nebo v nebankovní instituci a úroková sazba je výrazněji vyšší než aktuální index, je potřeba zpozornět.

O společnosti Broker Consulting

Fenomén dobírka dostal zabrat, ale žije. Podívali jsme se na to, proč Češi tak rádi nakupují bez placení předem

Doteď to byla často nejoblíbenější metoda, jak zboží objednané na internetu zaplatit. Úplně přesná čísla od internetových hráčů se trochu liší, ale jen o málo: zhruba polovina internetových nákupů v Česku se platí dobírkou. Tedy, platila. Až do poloviny března. V tu chvíli ji skoro všichni zúčastnění bez sentimentu opustili.

České nákupy na webu pro internetové matadory možná trochu překvapivě posílaly dobírku na suverénní špici volby plateb. Zatímco tuto možnost placení při nakupování zaklikala polovina lidí, třeba online platbu kartou volil obvykle jen každý čtvrtý člověk. S koronavirem však přišel zlom. Dobírka ztratila zhruba polovinu svých příznivců.

U Heureky loni možnost volilo 30 procent nakupujících, aktuálně je to polovina. Internetoví hráči se shodují, že čísla šla obvykle právě na polovinu. Jak rychle to bylo, ukazují třeba data služby Balíkobot.cz, podle kterých byl ještě první týden v březnu podíl dobírek 67 procent. Třetí týden už jen 53 procent.

Balení zásilky z Pilulka.cz

Foto: Pilulka.cz

Stojí za tím hlavně náhlý důraz Čechů na hygienu, neochota setkávat se tváří v tvář a internet jako jediná zbývající možnost, kde je možné s takovými představami nakupovat.

„Lidé se bojí platit hotovostí,“ shrnuje Martin Šauer, jednatel služby Balikobot.cz.

Ta jen v dubnu přepravila 1,5 milionu zásilek (přitom za celý loňský rok to bylo 8 milionů) a i u ní je jasně zřetelné, že obchody i zákazníci se do online světa nahrnuli. I tací, kteří se mu doteď úspěšně vyhýbali.

Budete mít zájem:  Na kole z Prahy do Pardubic

Data Balíkobotu jsou ještě trochu ovlivněná skutečností, že právě toto technické zjednodušení expedice a sledování zásilek využívají spíš střední nebo menší e-shopy. Ty velké mají většinou systémy své.

A právě ty v epidemiologické panice obětovaly dobírku jako první.

Se zdůvodněním minimalizace kontaktu mezi kurýry a zákazníky dostala dočasnou stopku třeba v Mallu, na Heurece možnost jejího využití skryli a v Heureka Košíku rovnou zakázali.

„Věříme, že tato doba může znamenat konec dobírky, jak ji známe.“

„Řada významných e-shopů významně upřednostňuje bezhotovostní platby, některé dobírku vypnuly dočasně a od některých víme, že již dobírku neplánují spustit,“ říká Václav Urbánek, který šéfuje prodejům v Twistu.

Nejde ale jen o e-shopy, třeba DHL žádalo zákazníky o to, aby dobírku nevyužívali, a pro některé přeshraniční služby ji rovnou vypnulo.

„Věříme, že tato doba může znamenat konec dobírky, jak ji známe,“ myslí si Urbánek.

Rozhodně znamená velké omezení. Po opětovném zavedení možnosti takové platby v Mallu se nedostala na původní polovinu, ale jen na 27 procent objednávek, kde se teď drží. Lidé místo dobírky platí hlavně kartou.

Neotřesitelná aura je pryč

Zatím znaly internetové obchody dobírku jako něco, čemu se nejde vyhnout. Nedovolily si ji opustit ani přesto, že se (finančně) nevyplatí nikomu. Kupující za dobírku platí víc. E-shop v ní má blokované peníze. Musí počítat s tím, že je u ní pravděpodobnější, že si zákazník zboží prostě nepřevezme. A online obchod tak přepravuje zboží tam a zpět, bez jakéhokoliv zisku.

Že je to problém a internetové obchody se ani trend nesnaží změnit, ukázal třeba test, který ke konci loňského roku provedla služba Foxdeli. Objednala zboží na dobírku z dvacítky českých e-shopů, na kurýra nereagovala a balíčky tak nechala poslat do skladů.

„Ani jeden z e-shopů nezaregistroval, že nezaplacené balíčky leží někde ve skladu u přepravce, a nepokusil se zákazníka kontaktovat a ‚motivovat ho‘ k vyzvednutí nebo doručení. Přesně tímto způsobem přichází e-shopy (a to nejen ty velké) každý měsíc o velkou část cash flow, přitom naprosto zbytečně,“ vysvětluje Martin Jareš, CEO a zakladatel Foxdeli.

Proč se tedy podle některých dat i víc než polovina nákupů s dobírkou spojuje? Jednoduše: jde tu o důvěru, kterou zákazníci ještě onlinu nevyjádřili. Určitá skupina z nich bez dobírky neobjedná.

„Často je to strach z platby kartou kvůli jejímu zneužití nebo obava z placení před doručením zboží. U malých a středních e-shopů často vyplývá i z malé důvěry vůči značce, která se zákazníkem není zvyklá komunikovat.

Bariérou může být i prostá skutečnost, že zákazník platební kartu prostě nemá u sebe nebo na ní nemá povolené online platby,“ vysvětluje Adam Kolesa, výkonný ředitel Mall Pay, jejíž odložená platba teď dobírku často nahrazuje.

Velmi často nechtějí platit předem ti, kteří paradoxně, přestože objednávají, doručení vlastně tak úplně nečekají.

Adam Kolesa, CEO Mall Pay

Foto: Mall Group

To zásadně svazuje samotné e-shopy. Především pokud jsou malé, nemůžou si dovolit dobírku nenabídnout.

„Téměř polovina lidí hodnotí jako důležité mít možnost objednání na dobírku, proto ji e-shopy chtějí poskytovat jako jednu z platebních možností,“ upozorňuje Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse, která technologie pro e-shopy vytváří. Ví, že dobírka při programování chybět nemůže. „Důvodem je nejčastěji pocit, že by pak přišli o zákazníka,“ doplňuje Kolesa.

K tomu je často těžké překročit pomyslnou hranici, kdy už je značka dostatečně známá na to, aby lidé bez obav objednávali. Na to narazilo třeba Zalando. Do Česka vstoupilo v červnu 2018 bez ní a zhruba o rok později se obchod rozhodl, že ji k platebním metodám přeci jen raději přidá.

„V Česku jsme nejprve zvolili pozvolný přístup, nyní však chceme vztahy se zákazníky prohloubit. Tento způsob platby by měl učinit nákup ještě pohodlnější a navíc přilákat na Zalando nové zákazníky,“ vysvětloval tehdy Dawid Pożoga, který vede marketing Zalanda pro Českou republiku.

„Jsem přesvědčen o tom, že koronavirová krize dobírce definitivně zlomí vaz.“

„Pokud máte konzervativnější klienty, bez dobírky byste dnes přišli o podstatnou část obratu. Obavy platit za něco dopředu bez možnosti si to prohlédnout jsou stále běžné, ne všude máte dostatečné pokrytí výdejními místy, která by to dokázala vyřešit,“ doplňuje Kolesa z Mall Pay.

Takový opatrný zákazník je podle něj ten, který má relativně malou zkušenost s nakupováním online. Jenže to zároveň vysvětluje vysoká data o dobírce.

„Je to poměrně paradoxní, protože z toho zcela jasně vyplývá, že dobírku preferuje polovina těch nejmasovějších zákazníků,“ vysvětluje.

Nejspíš i proto dobírka doteď nebyla zanedbatelná ani u velkých a zavedených e-shopů. Volili si ji zákazníci u 10 procent objednávek.

Dobírka není jen český fenomén

Celý tenhle složitý a drahý proces někdy připisuje Česku označení dobírková velmoc, není však úplně zasloužené. Dobírka je obecně fenoménem na východních trzích, nicméně stejně tak i v jižních státech.

„Současně ale můžeme zmínit, že dobírku využívají například zákazníci v Rakousku (30 % nakupujících), Maďarsku (43 %), Polsku (47 %) či Švýcarsku (11 %),“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Českým zákazníkům však nelze upřít, že si dlouhodobě důvěru v online nakupování budují i bez toho, aby je někdo zavřel doma. Obliba dobírky klesá pomalu, ale jistě. To vidí e-shopy, přepravci i APEK.

Podle jeho posledního průzkumu využívali při nákupech zákazníci hlavně kartu, dobírku nejčastěji využívalo 21 procent lidí.

Je však pravda, že dalších 11 procent platilo při osobním odběru (z toho půlka kartou).

To, že asociace narazila na poněkud nižší data než prodejci, je dáno mimo jiné tím, že šlo o průzkum – s agenturou se organizace ptala přímo nakupujících a nezkoumala data z e-shopů. Navíc šlo o podíl lidí, kteří nejčastěji využívali tuto metodu, tedy ne o podíl objednávek. „Odhadujeme, že v současné době klesl zájem o dobírku o více než polovinu,“ doplňuje Jan Vetyška.

Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci

Foto: APEK

Těsně před začátkem omezení, tedy v lednu, podle čísel Mall Pay dosahovala dobírka u malých a středních e-shopů kolem 34 % na všech možnostech plateb a lehce klesala.

V dobách dávno minulých by ji nejraději viděli především ti, kteří se přímo dobírku snaží modernějšími metodami nahradit. Podle výkonného ředitele Mall Pay tak patří do dřevní doby zásilkového obchodu.

„Jakýsi most, zajišťující kontinuitu mezi katalogy zásilkových společností a nabídkou e-shopů. Jsem přesvědčen o tom, že koronavirová krize jí definitivně zlomí vaz – už jen kvůli tomu, že cílovou skupinu, která se na ni doposud spoléhala, naučí, že platit se dá i jinak – pohodlněji,“ říká Kolesa.

„Tak, jako se teď učí, že online je možné nakoupit třeba oblečení nebo potraviny a že knedlo vepřo zelo s pivem může přijet až k nim domů. A hlavně – obchodníci nemají moc důvodů, proč ji vracet zpět do nabídky,“ míní šéf Mall Pay.

„Některé e-shopy spustily Twisto Pay v době pandemie, aby zachovaly možnost vyzkoušet si zboží před samotnou platbou, což je v zásadě zážitek z kamenného obchodu,“ dodává Václav Urbánek z Twista, které u nás začalo odloženou platbu prokopávat jako jedna z prvních služeb. On i konkurenti tedy logicky doufají, že dobírku nahradí.

Šance tu je: v týdnech nejsilnějšího náporu koronavirových online nákupů Twisto skutečně rostlo, a to rovnou o 126 procent proti stejnému období loni.

Placení v e-shopu přes Twisto Pay

Foto: Twisto

„Než se ještě více rozšíří odložení platby od nákupu, bude tu dobírka zůstávat ještě pro typické ‚loudaly‘, klasicky seniory nebo ty nejkonzervativnější zákazníky. A věřím, že za dva tři roky bude přežívat už jen na webech, kde bude jako model dávat smysl,“ míní Kolesa.

Počet online zákazníků přibývá a ti nákupy na internetu opakují – a to této představě může pomoct. Podle Tomáše Bravermana z Heureky se to, že se zákazníci v současnosti naučí využívat online platební metody, promítne do poklesu dobírky i v budoucnu.

„Očekáváme, že aktuální snížení zájmu o dobírku už bude trvalé, nebo se přinejmenším nevrátí na původní hodnoty využití dobírky. Toto očekávání vychází ze spolupráce s celosvětovými dopravci, kteří dobírku nepodporují vůbec, nebo ve velice malé míře,“ doplňuje Martin Šauer z Balíkobotu.

Budete mít zájem:  Menstruační kalíšek – co to je a jak ho používat? moderní a revoluční alternativa tampónů a vložek!

Tedy jinak: dobírka utrpěla, ale přežije. „Ale její význam bude stále klesat. Přesto je při objednávce zboží z neznámého e-shopu stále tato platební metoda pro zákazníka smysluplná,“ myslí si Vetyška z APEK.

Tvrdá opatření Slováků. Zakazují vstup cizinců do země

epidemie koronaviru

NOVÉ Bratislava Foto:

Ilustrační foto: Shutterstock

Vojtěch Šeliga 13. března 2020

Slovensko výrazným způsobem zpřísňuje opatření přijatá v souvislosti s epidemií nového koronaviru. Vstup do země umožní Bratislava pouze lidem, kteří mají na Slovensku trvalý či přechodný pobyt nebo jiné povolení k pobytu.

Uzavřeny budou školy, mezinárodní letiště pro osobní přepravu, lyžařská střediska, zábavní parky, lázně i aquaparky. Země také omezí mezinárodní autobusovou, lodní i vlakovou přepravu. Opatření budou platit prozatím dva týdny.

Kromě zmíněných opatření, která od pátku vstupují v platnost, budou o nadcházejícím víkendu na Slovensku uzavřena nákupní centra s výjimkou prodejen potravin, lékáren a drogerií. Úřady budou pro veřejnost otevřeny jen tři hodiny denně.

„Přistoupíme k mnohem tvrdším kontrolám. (Dosavadní) zákazy nebyly dodržovány tak, jak jsme si představovali,“ řekla slovenská ministryně vnitra.

Dodala, že od mobilních operátorů budou mít úřady informace o pobytu Slováků v cizině.

Dříve úřady v souvislosti s koronavirem poslaly klientům slovenských mobilních operátorů, jež se nacházeli v zahraničí, krátkou SMS zprávu. Podle Pellegriniho šlo o 350 000 telefonních čísel.

Německo dává spolkovým státům volnost

Německo činí své kroky zatím spíše na úrovni spolkových zemí. Bavorsko i některé další země kvůli obavám z dalšího šíření nového typu koronaviru zakázaly všechny akce pro více než 1000 lidí.

Další opatření chystají i politici na celoněmecké úrovni. Spolkový sněm je připraven uvolnit až miliardu eur (25,6 miliardy korun) na boj proti nákaze.

Kancléřka Angela Merkelová prohlásila, že vláda povede proti nákaze důsledný boj.

Ministr zdravotnictví Jens Spahn se vyslovil také proti plošnému uzavření škol v Německu. Vyzval ale obyvatele, aby se připravili na změny v každodenním životě, a ochránili tak sebe i své blízké. Omezit by měli podle něj například pozdrav podáním ruky.

Na doporučení Spahna některé spolkové země už v úterý zakázaly všechny akce pro více než 1000 lidí. K Bavorsku či nejlidnatější zemi Severnímu Porýní-Vestfálsku se přidaly i Hamburk či Berlín. V Bavorsku sousedící s Českem bude zákaz platit prozatím do 10. dubna, tedy do Velkého pátku.

K podobnému opatření přikročily také nejlidnatější německá země Severní Porýní-Vestfálsko či Brémy, počítá s ním i Durynsko, Sársko nebo Šlesvicko-Holštýnsko.

V Polsku jdou českou cestou

Polská vláda se v rámci prevence proti šíření nového koronaviru rozhodla zavřít od pondělí na dva týdny všechny školy, včetně mateřských a univerzit.

Opatření, o nichž předseda polské vlády Mateusz Morawiecki informoval, jsou obdobná jako kroky, které zavedl v České republice kabinet premiéra Andreje Babiše.

Rovněž v Polsku podle agentury PAP zahrnují opatření uzavření všech kulturních institucí, jako jsou muzea, divadla a kina.

Školy budou sice v Polsku uzavřené až od pondělí, ale výuka se na nich zastavila už ve čtvrtek.

Žáci a studenti budou jen ve třídách pod dohledem pedagogů, aby rodiče měli dva dny na zajištění péče o své děti po dobu uzavření škol, řekl premiér. Ministr zdravotnictví vyhlásil stav epidemiologického ohrožení.

To umožní vládě nařídit zavření vybraných pracovišť nebo institucí a vyslat zdravotníky tam, kde jsou zrovna nejvíce potřeba.

Rakousko zavádí tvrdá opatření vůči Itálii

Rakousko do odvolání přerušilo železniční spojení s Itálií. Do země budou moci jezdit jen nákladní vlaky. Ve Vídni se neotevře žádné z osmi státních muzeí.

Kvůli vládnímu nařízení zůstanou Uměleckohistorické a Přírodovědné muzeum, Albertina či zámek Belvedere zavřené přinejmenším do konce března, informovala rakouská tisková agentura APA.

V Rakousku se zatím potvrdilo 206 případů nákazy koronavirem.

Z vládního nařízení, které od středy zakazuje shromáždění více než sta lidí uvnitř budov, jsou výslovně vyjmuty obchody s potravinami, nákupní centra a stravovací zařízení. Omezení se netýká ani hromadné dopravy či zasedání politických orgánů země, tedy především parlamentu a zemských sněmů. V Rakousku jsou navíc zatím do 3. dubna zakázány všechny venkovní akce pro více než 500 lidí.

Mezi státy, jež uzavírají školy, školky nebo univerzity, patří nově Norsko, Litva a Irsko, Finsko doporučuje zrušit hromadné akce nad 500 účastníků.

Ve Španělsku se jedním z asi 2970 infikovaných stala ministryně pro rovné příležitosti Irene Monterová. Testům na přítomnost viru v těle se nyní podrobí všichni členové vlády premiéra Pedra Sáncheze.

V této jihoevropské zemi počet obětí nákazy oproti středě stoupl skoro dvojnásobně ze 47 na 84.

Živý přenos Živý přenos ukončen Čekáme Ostatní online zpravodajství   

23:18 Do nemocnic nově návštěvy nemohou ani za rodičkami

Na lůžková oddělení nemocnic nově nemohou návštěvy ani za rodičkami. Výjimku pro ně ministerstvo zdravotnictví vyřadilo ze zákazu návštěv v nemocnicích či v domovech seniorů, který kvůli šíření nového typu koronaviru platí od minulého úterý. 

22:40 V Belgii je nově karanténa, v Nizozemsku únavou omdlel ministr zdravotnictví

V Belgii od středečního poledne začala platit celostátní karanténa. Úřady hlásí 243 nových případů nákazy novým koronavirem, celkový počet nakažených stoupl na 1486. Čtyři další úmrtí zvýšily v zemi počet obětí na 14, napsal list La Dernière Heure, nejmladší oběti bylo 59 let. V Nizozemsku v parlamentu z únavy zkolaboval ministr zdravotnictví.

21:40 Dodávka respirátorů pro hlavní město se zpozdila

Důvodem jsou formální problémy, dodávka zůstala v Anglii. Původně měly respirátory dorazit ve středu. Praha by je nově měla mít do konce týdne. Kvůli zpoždění na ně město dostane slevu. Město dostane 15 000 respirátorů typu M95 ze zásilky, kterou centrálně objednával Plzeňský kraj.

20:55 Merkelová: Situace je vážná, Německo čelí historickému úkolu

Od druhé světové války podle ní Německo nečelilo výzvě, jejíž zvládnutí tolik závisí na solidárním chování obyvatel.

Je proto důležité, aby lidé dodržovali opatření, která úřady v boji proti koronaviru zavedly.

Tento historický úkol se dá zvládnout jen společně, řekla šéfka německé vlády v televizním projevu, kterým se obrátila na občany. Za více než 14 let v úřadu to takovýmto způsobem učinila poprvé.

20:45 Strážníci zaznamenali 978 lidí v MHD či obchodech bez roušky

Zmíněný zákaz vstupu do MHD platí v Praze od pondělí, do obchodů a veřejných budov od dnešního poledne. Vláda pak dnes schválila zákaz vycházení bez zakrytého nosu a úst, který začne platit o půlnoci ze středy na čtvrtek.

20:35 Letadla s Číny začnou přilétat od pátku, tvrdí Hamáček

Letadla dopraví do země 1,1 milionu respirátorů, sedm milionů roušek a další stovku tun materiálu. První letadlo s dodávkou 150.00 rychlotestů z Číny přistálo v Praze v noci na dnešek. „Letecký most začíná.

Letoun společnosti China Eastern do Prahy přiletí v pátek ráno. Přiveze 1,1 milionu respirátorů. V sobotu ráno cargo China Eastern s více než sedmi miliony roušek, odpoledne An-124 Ruslan s více než 100 tunami materiálu.

Velké poděkováni Číně za pomoc,“ napsal Hamáček.

Nákupy v zahraničí: víte, kdy zaplatíte clo a jaké bude poštovné?

MAKRODATA A EU

Můžeme tomu říkat české ceny. Což vlastně znamená, že u nás běžně zaplatíme za spoustu věcí víc peněz než jinde. Elektronika, kosmetika, oblečení, jídlo a další spotřební zboží. To vše se vyplatí nakoupit třeba v německých, anglických nebo amerických obchodech. Stačí jen připojení na internet, platební karta aktivovaná pro online nákupy a můžete začít nakupovat.

S nakupováním na internetu jsou spojené určité nevýhody, jako je čekání na doručení, riziko, že se ztratí balíček, že špatně vyberete a balíček nebude kde vrátit.

Ale když se s tímto vším smíříte, navíc ty nevýhody opravdu nejsou tak závažné a velké, tak se před vámi otevře celé světové tržiště a můžete nakupovat. Nakoupíte levněji, nakoupíte výhodněji, nakoupíte kvalitněji, nakoupíte, co u nás zatím nemáme. Takže odkud nejlépe nakupovat.

Záleží na spoustě faktorech: jak moc chcete nízkou cenu, jak moc dlouho chcete čekat na balíček a jak moc jste ochotní zaplatit za poštovné. Tak odkud nakoupíte?

Na co si dát pozor při nakupování online v zahraničí?

  • Nezapomeňte zabezpečit svou platební kartu a buďte opatrní, kam vyplňujete své platební údaje.
  • Nejbezpečnější je používat Paypal, ten garantuje například vrácení peněz, pokud zásilku vůbec nedostanete.
  • Ujistěte se, jaký měnový kurz platíte, raději plaťte obchodníkovi v cizí měně, některé e-shopy nabízí přepočítání do různých měn, ale většinou s výrazně nevýhodným kurzem.
  • Na balíček nespěchejte a určitě počítejte s několika týdny hlavně u zámořských nákupů.
  • Smiřte se s tím, že vrácení zboží bude obtížnější. Často je jednodušší zboží prodat, než složitě posílat zpět do zahraničí. (Víme, jak na vrácení zboží.)
  • Spočítejte si koncovou cenu, poštovné je často drahé a při nákupu ze třetích zemí budete platit navíc i DPH (při nákupu nad 22 euro) a také clo (při nákupu nad 150 euro). Limity si můžete zkontrolovat na stránkách české celní správy.
Budete mít zájem:  Nová soutěž pro cyklistky a cyklisty!

Německo

Nákupy v Německu jsou českou klasikou. Německo je blízko a vyjet si na nákupní výlet do Drážďan nebo do příhraničních městeček není nic neobvyklého. Tak proč nevyzkoušet i německé e-shopy. Výhodou je, že ceny srovnatelného zboží jsou většinou nižší než u nás v Česku, navíc díky Evropské unii nemusíme platit navíc ani clo ani české DPH.

Z Německa je také doručení často rychlejší a spolehlivější než z českých obchodů. Platí se standardně kartou a za poštovné neutratíte úplně balík, od určité částky v mnoha obchodech dosáhnete i na poštovné zdarma.

Navíc od otevření Amazon skladu u Prahy je nakupování na německých stránkách Amazonu opět o kousek zajímavější, stačí jen umět trošku německy.

Velká Británie

Britské e-shopy jsou ještě o kousek dál než ty německé a často ještě o kousek levnější. Přeci jenom britská nákupní kultura má hodně blízko k té americké, díky tomu si obchody zákazníků opravdu váží. Věrnostní bonusy, dárky k nákupům, časté nákupní akce a slevy, stejně tak poštovné zdarma, to vše je pro e-shopy z Velké Británie samozřejmé.

Nevýhodou může být celkem dlouhá doba doručení, která se může dostat až na dva týdny, na druhou stranu se současným klesajícím kurzem britské libry jsou ostrovní nákupy stále zajímavější.

Velká Británie je také stále součástí Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru, takže clo ani české DPH platit nemusíte.

Čtěte také:

Pokud jde o ceny, tak zámořské nákupy patří určitě k těm nejzajímavějším. Americký trh je velký a je na něm nejen velká kupní síla, ale i velká konkurence. Díky tomu si obchody svých zákazníků váží a snaží se jim předcházet.

Věrnostní bonusy nebo zákaznické programy jsou nastaveny tak, že se opravdu vyplatí a věrnostní kartičky vám jen nezavazí v peněžence. Bohužel mají americké nákupy pro nás několik výrazných ale.

Doručení trvá delší dobu, na balíček si počkáte minimálně tak dva týdny spíš déle a navíc poštovné vás bude stát balík.

Při nákupech v USA nebo Kanadě si také budete muset připlatit ještě u českých celníků, při dovozu ze třetích zemí nad 22 euro musíte zaplatit české DPH, při dovozu nad 150 euro navíc i clo. Ve výsledku se tak nákup z USA výrazně prodraží a pokud má značka zastoupení i v EU, tak se vyplatí často nakoupit spíš tam.

Asijské nákupy

Samostatnou kategorií jsou nákupy z jihovýchodní Asie. Díky nákupům z Aliexpress, eBay a dalším čínským eshopům je nakupování stále levnější a výhodnější. Asijští prodejci navíc mají často nasmlouvané podmínky u místní pošty takové, že platí přepravné paušálem.

Díky tomu se jim vyplatí nabídnout poštovné pro koncové zákazníky zdarma, jejich cílem je totiž prodat co nejvíc, aby se jim poštovní paušál vyplatil. Tyto asijské e-shopy jsou rájem především pro nakupování levného oblečení, kosmetiky, elektroniky a různého příslušenství.

Smířit se ale musíte s tím, že na balíček můžete čekat až měsíc a půl, navíc v nabídce se často setkáte s fejkovým zbožím a kvalitou vám také může příjít něco výrazně horšího, než čekáte podle ilustračního obrázku.

Při překročení limitů (22 euro a 150 euro) také budete muset doplatit i DPH a clo.

Srovnejte si cenu, poštovné, dobu doručení i nutnost platit clo nebo DPH!

  Budete platit DPH a clo? Jaké jsou ceny? Kolik zaplatíte za poštovné? Jak dlouho trvá doprava?
Německo NE srovnatelné přijatelné, nad limit zdarma rychle (dny)
Velká Británie NE spíše nižší přijatelné, často zdarma pomalejší (zhruba 1 – 2 týdny)
USA ANO nízké velmi drahé pomalá (2 a více týdnů)
Z Asie ANO nízké obvykle zdarma pomalá (měsíc a více)

Náhrobní kámen či dovolená…Vánoční přání se nemusí vždy splnit

Letos chtějí být Češi na Vánoce s financemi opatrnější než loni. Do jaké míry se jim to podaří ukáže až povánoční zúčtování. Kolik a za co utrácejí? Vybrat ten správný dárek není jednoduchý úkol. Co si počít s nechtěným dárkem?

Dárky, dekorace, jídlo a pití se Čechům v letošním roce na Vánoce opět prodraží. Přesto letos chtějí být opatrnější než loni. V průměru utratí 8 000 korun. Mnozí si ale do kapsy sáhnou ještě hlouběji. Průzkum společnosti Profi Credit ukázal, že nadprůměrně štědré Vánoce dopřeje svým blízkým více než třetina Čechů.

„Každý desátý Čech má po Vánocích na účtu dokonce o 17 000 korun méně. Přesto plánujeme utratit méně peněz než vloni, kdy průměrná částka vydaná za dárky byla 4 800 korun,“ říká marketingová ředitelka Profi Credit Dana Hakavcová. Slováci jsou o Vánocích štědřejší. Za dárky utratí průměrně v přepočtu 5 000 korun, tedy o 15 % více než v loňském roce.

Vánoční půjčky nejsou řešením

Vánoční stres spojený se zvýšenými útratami dopadá podle průzkumu ING Bank téměř na polovinu české populace. Podobně jsou na tom i Rumuni či Španělé. „Průzkum ukázal i pozitivní trend.

Lidé napříč Evropou lépe plánují své výdaje za Vánoce a dva z pěti na Vánoce cíleně šetří, což je o 8 % více, než v loňském roce,“ říká Libor Vaníček, ředitel retailového bankovnictví ING Bank v ČR, a dodává: „I přesto, že řada lidí začíná dělat včas tato chytrá finanční rozhodnutí, stále se najdou tací, kteří jsou ochotni si na vánoční dárky půjčit.“

Nákup dárků někdy řešil půjčkou každý osmý Čech a dokonce třetina podle průzkumu Profi Credit o takové půjčce uvažuje. Vánoční půjčky se pohybují v průměru kolem 10 000 korun.

„Už vloni jsme zaznamenali, že si lidé půjčovali vyšší sumy, protože využívají vánočních a povánočních slev k větším investicím do svých domácností,“ říká Dana Hakavcová z úvěrové společnosti Profi Credit a varuje, aby lidé nepodlehli nákupnímu šílenství: „Půjčky by měly sloužit k nákupu věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok.“

Neutrácejte bezhlavě

Vánoční přání blízkých nemusí být vždy jednoduché splnit. Ukazuje to i téměř pět tisíc vánočních přání, které Českomoravská stavební spořitelna (ČMSS) sesbírala v rámci vánoční soutěže.

Přestože k nejčastějším přáním patří ta klasická, jako je například bílé zboží, vybavení domácnosti či rodinná dovolená, na seznamu se mohou objevit i přání méně tradiční.

Ježíšek si tak nemusí poradit například se zakoupením náhrobního kamene ani „odstraněním“ některých úředníků.

Ne všechna přání se plní a tak Ježíšek často nadělí i dárky, které obdarovaní nemusejí ocenit. Pod loňským vánočním stromečkem dostala nechtěné dárky dokonce téměř čtvrtina Čechů. Co si s nepovedeným dárkem počít?

Dar nedar lze vrátit

Občanský zákoník umožňuje vrátit zboží nakoupené přes internet či mimo prostory určené k podnikání (například na ulici) během 14 dní. Lhůta začíná běžet převzetím věci, proto v období Vánoc nemusí být dostatečná.

„Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení zboží připravit,“ připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu, a pokračuje: „Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku.

Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet.“

Vrácení zboží do běžného obchodu je komplikovanější. Ze zákona nemůžete nic vrátit bez udání důvodu. „Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele,“ varuje Lukáš Zelený.

Podmínky kamenných obchodů jsou individuální. „Konkrétní informace můžeme nalézt v prodejních řádech nebo na účtenkách.

Doporučujeme, abyste se už při nákupech zeptali, zda půjde zboží případně vrátit a pokud ano, tak za jakých podmínek a do kdy,“ doporučuje Lukáš Zelený.

Předchozí článek: « Nový zákon o úvěru: Omezení sankcí při prodlení dlužníka Následující článek: Kupujete nemovitost? Daň zaplatíte i z některých novostaveb »

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector