Kdo je lepší řidič: muž nebo žena?

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena?

Zdroj: Pixabay.com

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena? Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Spor o tom, kdo řídí lépe, se řeší už od té doby, co smějí ženy sednout za volant. Když řídí žena, chlap na sedadle spolujezdce trne hrůzou, poučuje ji, jak má jet, kdy řadit a komu a kde dát přednost. Je to přece logické. On je chlap, tak musí řídit lépe. Vždyť má řízení v krvi. Tak se, pánové, zase hezky uklidníme, protože o pohlaví to opravdu není.

Obě pohlaví řídí jak stejně dobře, tak stejně špatně. Někdo na to nadání má a naučí se to lehce, někdo je levý jak šavle a závěreční testy v autoškole dělá klidně hned několikrát.

Je opravdu jedno, jestli jste muž, či žena. Žena může být stejně dobrým řidičem jako muž. Někdy i lepším. Průzkum přes to všechno ukázal pozoruhodnou zajímavost.

Ženy prý řídí mnohem bezpečněji a opatrněji než muži.

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena?

Mohlo by Vás zajímat:

Marta (27): Nabourala jsem svému manželovi auto, nenapadlo by mě, jak mě potrestá

Ženy mají obecně problémy s couváním a s navigací

Při výzkumu se také ukázalo, že ženy jsou antitalentky v couvání. V tom jsou prostě muži lepší. Je to dáno možná tím, že muž a žena mají jinak vyvinuté prostorové vnímání a celkově jiný cit a odhad. Žádná výhra to pro nás ženy není ani s parkováním.

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena?

Mohlo by Vás zajímat:

Jak zvládnout společný home office a nerozvést se? Chce to jasno, aby nebylo dusno, radí psychoterapeutka

Matky to mají v autě nejtěžší

Nejobtížnější je řízení auta pro matky. Děti v autech totiž odvádí jejich pozornosti a celkově řízení ztěžují.

GALERIEŽeny a řízení… Kdo je lepší řidič: muž nebo žena? Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Muži vs. ženy za volantem

Ženy za volantem? Koncem 18. století, kdy se začala psát historie automobilu, bylo nemyslitelné, že by se žena někdy ocitla za volantem. V dnešní době řídí ženy nejen osobní auta, ale i autobusy, trolejbusy či kamiony. Jakými jsou řidičkami?

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena?Muži se obávají žen za volantem. | Foto: Fotolia.com

Statistiky naznačují, že ženy řídí lépe než muži. Stereotypy, že žena je nemožná řidička, však nemizí. Stále se na internetu setkáváme s videi o neschopnosti žen za volantem.

Ženy stejně jako muži způsobují dopravní nehody. Ne že ne. Ženy však mají na vině spíše drobnější nehody. Podle dopravních psychologů mají totiž větší pud sebezáchovy. Ženy neriskují a nepouštějí se do nebezpečných situací, váží si více svého života a dodržují dopravní předpisy, což sami muži hodnotí jako svoji největší slabinu.

Muži se vyšší měrou podílejí na závažných dopravních nehodách. Většině z nich od začátku řidičské kariéry nechybí sebevědomí. Vždyť se s auty setkávají od raného věku. A tak mnohdy přeceňují své schopnosti. Nasvědčuje tomu i bodový systém řidiče. Poměr bodovaných mužů a žen je výrazně odlišný, tvoří jej 83,1 % mužů a 16,9 % žen.

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena?

Než vám zavoláme, prohlédněte si nabídky cestovního pojištění.

Nic však není černobílé. Ženy mají lepší dispozice psychické muži zase fyzické. Muži jezdí rychleji, ženy zdržují a někdy jezdí bezdůvodně pomalu. Muži jsou při jízdě agresivnější, ženy mnohdy nedokážou vyhodnotit situaci.

Sami se zamyslete, co z toho je pravda. Je však zřejmé, že kdybychom ženské a mužské vlastnosti skloubili dohromady, hned by bylo na silnicích bezpečněji.

Jaké jsou Vaše zkušenosti na silnicích? Šílíte z žen nebo z mužů? Případně vnímáte své nedostatky při řízení, jaké to jsou?

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena? 31.03.2021

V článku se dozvíte, jaké faktory určují ceny pohonných hmot a jak vypočítat spotřebu vlastního automobilu. Součástí článku je návrh řešení povinného ručení.

Kdo řídí lépe? Ženy nebo muži?

Kdo řídí lépe? Ženy nebo muži?

Ilustrační foto: ingimage.com

21. 8. 2018

Položte tuto otázku ve společnosti a o zábavu je vystaráno. Vznikne nekonečná diskuse. Ale pozor, odborníci na dopravu a psychologové začali používat výraz řidička třetího tisíciletí. Ten naznačuje, že se v tomto směru mnohé mění.

„Neblázni, už to nezvládáš, já tě tam raději zavezu.“ Tuto větu říkal pětasedmdesátileté Věře z východních Čech její syn tak často, až nedávno docela přestala řídit svého malého starého fiátka.  Zůstal jí po manželovi, který před pěti lety zemřel. Právě v poslední době Věra jezdila autem více, než kdy jindy v životě. Řidičák má sice od mládí, ale manžel ji za volant nepouštěl.

Když těžce onemocněl a musela ho vozit po lékařích a obstarávat nákupy, ukázalo se, že jí řízení jde. Zaplatila si pár kondičních jízd, hodně jí pomohla sousedka, se kterou vyjížděla na nefrekventované silnice. Po pár měsících si začala být jistá a řídila úplně běžně, téměř každý den. Jenže nyní ji její děti a vnuci znejistili.

„Pořád mi říkají, že jezdím mizerně, že jsem na řízení stará. Asi to myslí dobře, bojí se o mě. Je to milé, jenže já jsem bez auta jako bez ruky. Přece nebudu pořád čekat, až někdo z mladých bude mít čas a zaveze mě do supermarketu, který máme dost daleko. Nevím, co mám dělat, zda řízení vzdát nebo i přes nesouhlas rodiny řídit dál.

Budete mít zájem:  Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Ale co když na to už opravdu nemám a něco provedu? Možná jsem už na řízení opravdu stará,“ přemítá Věra.

Jenže pozor. Podle nejrůznějších statistik a průzkumů taková starší dáma, která řídí často a pravidelně, je na silnici v podstatě velmi málo nebezpečná a je řazená mezi takzvané dobré řidiče. Nejhůře jsou na tom podle průzkumů kromě zdivočelých začínajících mladých řidičů matky s malými dětmi.

Děti v autech totiž odvádějí jejich pozornost, celkově řízení ztěžují a právě matky  jsou nejvíce vystresované a dělají chyby. Do rizikové skupiny jsou řazeni i senioři, ovšem především ti, kteří nejezdí často. Tedy takzvaní sváteční řidiči, kteří vyjíždějí jen výjimečně.

Ovšem typy jako Věra, která je ve svém věku zcela zdráva, s brýlemi dobře vidí a jezdí každý den, spadají do kategorie bezpečný řidič. Přestože pro její rodinné příslušníky je to stará paní, která za volantem nemá co dělat.

Když jde o řízení auta, lidé se začnou škatulkovat. Někdo tvrdí, že hůře řídí ženy, jiní, že senioři, další řekne, že nejrizikovější jsou mladí nezkušení kluci. A přidejme k diskusi různé vtipy.

Nejvíce jich je na téma ženy – řidičky. Tak třeba: Vít co je auto bez řidiče? Vůz, který řídí žena. Nebo tento: Byla schválena speciální dopravní značka pro ženy: konec kruhového objezdu.

Jenže všechny tyto legrácky postupně pozbývají na půvabu.

Hodně výmluvné jsou statistiky, které vyhodnocují deset let od zavedení  bodového systému na českých silnicích. Podle nich má řidičák 6,7 milionů Čechů, z toho tvoří 3 miliony ženy. Jenže aspoň jeden bod za nějaký dopravní přestupek získalo jen něco přes 96 tisíc žen, ale více než 428 tisíc mužů.

Takže z tohoto pohledu je to naprosto jasné, ženy jsou coby řidičky ukázněnější, jinými slovy se dá říct, že jezdí bezpečněji, řekněme, že lépe. I další číslo je výmluvné. Z celkově udělených 15  milionů trestných bodů jich více než 12 a půl milionu dostali muži.

„Odpověď na to, zda se způsob jízdy žen a mužů liší, natož na to, jestli jsou muži lepší řidiči než ženy, neexistuje. Zásadní je, kolik řidič má zkušeností,“ uvedl dopravní psycholog  Karel Havlík. Přesto se i on, stejně jako většina lidí zabývající se dopravou, tou zajímavou otázkou zabývá.

Uvědomuje si totiž, že společnost v tomto směru prošla velkou změnou. „Například v šedesátých letech sedělo za volantem mnohem méně žen. Dříve nebylo běžné, že má domácnost dvě auta nebo že muž ochotně ženě auto nechává, aby mohla zařizovat nákupy či vozit děti do škol a kroužků.

Proto mluvíme o řidičkách třetího tisíciletí, které mají k řízení jiný vztah, než ženy měly dříve,“ dodal.

Psychologové rozdělují ženy za volantem za feminní a maskulinní typy. Do první kategorie patří ženy, které mají při řízení sklony být nerozhodné a nejisté. Zároveň jsou zodpovědné, spolehlivé. Někdy až extrémně ostražité.

Maskulinní typy žen naopak řídí podobně razantně jako muži a mnohdy berou silnici jako místo, kde si dokáží, že jsou stejně schopné jako oni. Zkrátka typy žen, které nikdy mužům neříkají: jé, to já neumím.

Naopak typy, které říkají: dokážu všechno na světě a muže vlastně nepotřebuju.

Rozdíly mezi muži a ženami za volantem se projevují například při vyhodnocování příčin dopravních nehod.

„Zatímco muži často havarují v zatáčkách, při předjíždění a proto, že jeli příliš rychle, ženy nadprůměrně často způsobí nehodu na křižovatkách, protože prostě nedobře vyhodnotily situaci,“ uvedli autoři studie Muži versus ženy pro společnost Besip.

Ženy se často podceňují. V průzkumu se každá třetí označila jako průměrná řidička a zároveň jako opatrná.

Téměř polovina uvedla, že občas na silnici zmatkují Každopádně je nyní situace taková, že čtyřicet procent českých žen řídí auto každý den a přes dvacet procent jednou týdně. „Motoristky jsou dnes celkově sebevědomější a jistější, když je srovnáme s ženami, které za volant usedaly například v šedesátých či sedmdesátých letech,“ uvedl psycholog.

Takže, pozor na zjednodušené řeči o tom, že někdo je mizerný řidič jen proto, že je ženská a ještě k tomu třeba vyššího věku. Je fakt, že ženy, kterým je nyní kolem šedesátky, v mládí neměly tolik příležitostí řídit a auto nebylo pro většinu rodin tak běžná věc jako je nyní. Ale to neznamená, že stará dáma za volantem rovná se nebezpečí. Mnohdy je tomu totiž právě naopak.

Budete mít zájem:  Co Je Dobré Pro Zdraví?

Hodnocení: (5 b. / 3 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

Zpět na homepage

Bezpečné řízení, srovnání mužů a žen

„A ty jsi ten sloup opravdu neviděla? Od toho máš přece ta zpětná zrcátka.“ „Neviděla a zpomal, prosím tě, jedeš jako šílený, vždyť je tady padesátka.

“ Také slýcháte od svých protějšků čas od času podobné poznámky na konto vašich řidičských schopností? Jsou-li lepšími řidiči muži či ženy, je spekulativní a řidičský um nemusí korespondovat s úrovní bezpečnosti řízení.

Kdo tedy řídí bezpečněji? Muži nebo ženy? Mýtů o řidičských schopnostech koluje spousta, potvrzují je i statistiky?

Kdo je lepší řidič: muž nebo žena?

Pravidla bezpečné jízdy

BESIP prostřednictvím svých webových stránek apeluje na české řidiče a řidičky, aby dodržovali několik stěžejních zásad bezpečné jízdy:

  • Spěchej pomalu
  • Připoutejte se, prosím!
  • Alkohol a drogy za volant nepatří
  • Telefonování za jízdy je nebezpečné
  • Bezpečná vzdálenost

Zatímco muži častěji poruší zásadu přiměřené rychlosti, nebo sedají za volant pod vlivem návykové látky, ženy – řidičky hřeší při jízdě na svou nepozornost.

Mýty o ženách a mužích za volantem

„Žena za volantem je jako hvězda na nebi. Ty jí vidíš, ale ona tebe ne.“ Vtipy podobného ražení kolují ve společnosti napříč generacemi. Obvykle můžeme slýchat, že ženy neumí parkovat a couvat, zkušenější řidičky pak neváhají využít během jízdy zpětného zrcátka k úpravě svého make-upu. Muži jsou často osočováni pro svoji agresivitu za volantem a nedodržování předepsané rychlosti.

Je zřejmé, že muži a ženy jsou rozdílní v mnoha aspektech života, proč by tomu tak nebylo i v řízení automobilů? Zatímco muži jsou od přírody obdařeni touhou po dobrodružství a akčnosti, ženy ze své podstaty upřednostňují opatrnost a ohleduplnost. Výjimky se nepochybně objevují v obou táborech, ale i na silnicích častěji potkáváme dámy v bezpečných SUV vozech a pány pyšnící se rychlými sportovními auty.

Co říkají statistiky?

Jak se samy ženy hodnotí coby řidičky?

Nejnovější průzkum, který provedla společnost KIA MOTORS CZECH, ukazuje, jaký je vztah českých žen k řízení. Třetina dotazovaných zdůrazňuje, že sama sebe vidí zejména jako řidičku „opatrnou“, pouze necelých 13 % z nich se považuje za výbornou nebo rychlou řidičku. Každá čtvrtá žena s platným řidičským oprávněním pak podle svých slov neřídí vůbec.

Způsobí nehodu častěji muž nebo žena?

Statistiky dlouhodobě dokazují, že dopravní nehodu častěji způsobí muž. Následující graf znázorňuje podíl žen a mužů na celkovém počtu zaviněných dopravních nehod:

Jak genderové rozdíly v řízení hodnotí bodový systém?

Rada závěrem

Ačkoli je podle samotných žen jejich největší slabostí při řízení zmatkování, statistiky jim nahrávají do karet a řidiči mužského pohlaví jsou v počtu zaviněných nehod i v počtu dopravních přestupků pomyslnými vítězi.

Nesporně existují výborní řidiči mezi ženami i muži, stejné platí i pro opačný případ, aktivních řidičů mužského pohlaví registrujeme na silnicích více, proto je i pravděpodobnost řidičského nezdaru vyšší.

Ale ruku na srdce, pánové, někdy je na místě sundat nohu z plynu a udržet nervy na uzdě a vám, milé dámy, přejeme spousty poklidných kilometrů bez škrábanců na duši i karosérii.

Štítky: dopravní nehoda | muži | řidič | statistika | ženy

Ženy řídí mnohem lépe než muži, tvrdí nové srovnání

Když usedne za volant žena, bývá často terčem vtípků mužské části populace. A když se muži neposmívají, mají tendenci aspoň přispět nějakou tou „chytrou“ radou. Muži prostě mají pocit, že řízení je hlavně jejich doména. Jenže se mýlí – ženy jsou za volantem lepší než muži, alespoň podle nové britská studie.

  • Jakmile řídí muž, je čtyřnásobně větší pravděpodobnost, že skončí u soudu nebo přestupkové komise, než když je za volantem žena.
  • Zároveň je u mužů dvakrát větší pravděpodobnost, že jejich jízda skončí pojistnou událostí.

To jsou hlavní argumenty studie portálu Confused.com, která má ukončit debatu, kdo je lepší řidič. A nebo minimálně bezpečnější. Výsledky srovnání zveřejnil britský Daily Mail.

  1. Pojišťovny prý vyplácejí každý rok větší odškodnění mužům než ženám – to znamená, že ženy tolik nebourají nebo alespoň nezpůsobí tak velké škody.
  2. Vloni měli dvě ze tří hlášených pojistných událostí na svědomí muži.

Podle oficiální statistiky jen v Anglii vloni kvůli nehodám a porušení zákonů o provozu na pozemních komunikacích skončilo u soudu či komise 585.000 lidí. A v osmi z deseti případů to byli právě muži.

Přestupky za nepřiměřenou rychlost tvoří u mužů 23 % z celkového počtu. U žen je to podle studie jen 7 procent.

Řízení pod vlivem alkoholu? U mužů je počet odhalených případů pětkrát vyšší než u žen. A muži taky dvakrát častěji řídí auta bez zaplaceného pojištění nebo dalších povinných poplatků.

A nakonec: muži prý taky mají horší návyky. Například každý čtvrtý řidič přiznává, že nedává blinkr, když mění jízdní pruh. Mezi řidičkami je to každá šestá.

Podle české studie zase muži častěji za volantem telefonují. Na druhou stranu kvůli tomu ženy častěji bourají:

Budete mít zájem:  Naučte se rozlišovat mezi dobrými a nezdravými sacharidy

„Jako profesionální automobilová závodnice mohu říct, že jsou ženy na silnicích mnohem opatrnější. A čísla to potvrzují,“ komentovala výsledky studie Amanda Strettonová. ze společnosti Confused.com, která se zabývá srovnáním různých druhů pojištění vozidel.

Portál taky připomenul, že muži častěji řídí silnější a dražší auta.

TN.cz

Je lepší žena nebo muž za volantem? – COOP Club

Znáte tento vtip? Policie zavádí novou dopravní značku určenou speciálně ženám – Konec kruhového objezdu. Ha, ha, ha! Hodně mužů má jasno: ženská za volantem je holé neštěstí a blondýnám by se řidičák neměl dávat vůbec! Jak to je s dámskými a pánskými řidičskými dovednostmi ve skutečnosti?

Pokud bychom za přednost považovali snahu upozorňovat na nedostatky jiných řidičů („Jak to jedeš, ty troubo, vlečeš se jak s hnojem!“), odvahu předjíždět kolonu přes plnou na horizontu, pak by z toho skutečně něžné pohlaví vyšlo hůř. A nedej bože, aby pána v novém nadupaném autě předjela stará rachotina! To by se rozžhavil doběla. Rozčílila by se paní za volantem ve stejně silném autě? Těžko.

Každé pohlaví má za volantem své silné a slabé stránky.

Muži myslí pravou částí mozku

Muži jsou většinou pohotovější, jejich řízení je mnohem techničtější, umí lépe reagovat v krizových situacích, rychleji je vyhodnocují, lépe se orientují v prostoru.

Ta orientace prý má vědecké zdůvodnění. Muži totiž při řešení úkolů více využívají pravou mozkovou hemisféru. Díky tomu lépe odhadují vzdálenost, prostor, směr a, rychlost pohybujících se předmětů.

Ženy jsou opatrnější

Ženy od přírody zapojují obě hemisféry, problémy řeší kreativněji, dají na své pocity, což je možná důvod, proč pro ně může být orientace složitější.

Na druhou stranu řidičky si na rozdíl od mužů za volantem nepotřebují nic dokazovat, s nikým nemusí závodit. Prý je to tím, že jako matky mají větší úctu k životu. Jsou tolerantní, opatrnější a ohleduplnější.

Známý dopravní psycholog Karel Havlík tvrdí, že největší nepřítel žen není agresivita, ale nízká sebedůvěra, sklon podléhat panice a tendence zmatkovat.

Nemá-li řidička dostatečně nacvičené podélné parkování a parkuje v situaci, kdy za ní stojí auto, jež čeká, až se zařadí, mívá sklony dělat chyby, být nervózní, čímž zaparkování prodlužuje. Nezřídka se dokonce v takovém případě stane, že to řidička vzdá a raději odjede.

Problém ženám dělá také couvání. Ale nedá se to zevšeobecňovat. Jsou pochopitelně i mistryně volantu, které dají na frak těm nejschopnějším mistrům!

Některé ženy se také trochu víc bojí. Jízdu berou ne jako příjemný zážitek, ale jako pouhou nutnost přepravit se do určitého místa. Už předem se strachují, že bude na silnici příliš hustý provoz a jak ho zvládnou. Hůře snášejí nepředvídané události na silnici. Strach z nich opadne, až když jsou na místě. To ovšem bezpečné jízdě moc neprospívá.

Pomáhá jim pochvala od blízkého člověka. Nedej bože, aby se jim ale třeba manžel vysmíval nebo jim neustále vytýkal chyby. To je cesta k stále menšímu sebevědomí za volantem, až žena uloží řidičský průkaz do zásuvky a už nevyjede.

Co říkají čísla?

  • Podle průzkumu serveru zenaaauto.cz se české ženy, které tvoří přes 40 procent držitelů řidičských průkazů, podílejí na celkovém počtu nehod 16 procenty. Způsobují méně závažné havárie než muži. Nejčastějším prohřeškem žen řidiček je pak nedání přednosti v jízdě.
  • Muži prý také mají horší návyky. Například každý čtvrtý řidič přiznává, že nedává blinkr, když mění jízdní pruh. Mezi řidičkami je to každá šestá.
  • Podle české studie muži častěji za volantem telefonují. Na druhou stranu ženy kvůli tomu častěji bourají.

První žena za volantem

Víte, která žena jako vůbec první usedla za volant? Vlastně to není tak moc překvapivé, byla to manželka Karla Benze, německého konstruktéra, autora prvního benzinového automobilu na světě. Matka pěti dětí Bertha Benz byla první řidičkou motorového vozidla – a vůbec první osobou, jež se odvážila podniknout v automobilu dálkovou jízdu.

Jedno velmi brzké srpnové ráno v roce 1888 potají naložila své dva dospívající syny do manželovy tříkolky s výbušným motorem a vyjela. Vydala se na sto šest kilometrů dlouhou trasu z Mannheimu do rodného Pforzheimu, kde jednak navštívila svou matku a zároveň dokázala, že vynález jejího muže funguje. On prý o dobrodružství své choti neměl ani ponětí.

O tom, jak na něj reagoval, prameny nehovoří.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector