Čínská flétna pro děti – nebrat!

Čínská flétna pro děti – nebrat!Radůza v Balbínově poetické hospůdce v Praze (2005), Foto: Xtina, CC BY-SA 2.5 Radůza sama o sobě říká, že je outsiderkou. Přitom je tato multiinstrumentalistka nejznámější českou zpěvačkou. V září 2012 vydala Radůza ve svém vlastním labelu její deváté album „Ocelový město“.

Najednou se rozesměje. „Jo, tenkrát! To jsem toho musela vydržet hodně.“ „Radůza, medůza, protéza v aspiku“ – odříkává tempem, ze kterého se točí hlava. Již tisíckrát si to musela vyslechnout, protože si ji už takto dobírali na základce v Praze. „Jsem prostě zvláštní. Zvláštní a ve skutečnosti jsem nikdy nebyla součástí společenství,“ říká o sobě Radůza. 40Letá žena sedí ve stroze zařízené šatně v pražském Divadle Gong. Půl hodiny před zvukovou zkouškou. Pak vystoupení. Radůza působí klidně a soustředěně.

To, co teď bude vyprávět, je důležité. To je na ní poznat. „Jednou mi došlo, že na mně tahle přezdívka ulpí. Tak jsem ji naplnila jiným obsahem.

Z nadávky jsem udělala umělecké jméno, pod kterým dnes vystupuji – Radůza. Je to dobře,“ říká potichu, ale rozhodně. A je jasné, že právě hovořila o něčem mnohem větším než o jejím uměleckém jméně.

Její skutečné jméno zůstává soukromou záležitostí, nechce, aby se objevovalo v médiích.

Tak tedy Radůza. Radůza věčná outsiderka. Těžko představitelné. Černovlasá a trochu zakulacená žena působí sebevědomě a plná síly. „I když to tak dnes nevypadá,“ říká, jako by slyšela tu myšlenku – „Nechala jsem si líbit strašné věci“. Myslela si, že musí všechno vydržet. Ale tak to není. „Teď prostě říkám: Takhle to nechci!“

Kytara místo zbraně

„Bavme se raději o hudbě,“ říká. Na flétnu a lesní roh se naučila hrát již jako dítě v hudebce. Brzy se taky posadila ke klavíru a vzala si do ruky kytaru – má talent. A hudbu mají v její rodině v krvi všichni.

Její matkou počínaje a jejím pradědečkem konče. Její první vlastní obecenstvo si Radůza našla ve svých 15 letech na ulici.

Během její školní výměny v Moskvě se do toho pouští, pokládá pouzdro na její kytaru před sebe na Arbatovu ulici a jde na to.

„A najednou na mě zakřičí nějaká Slovenka, že poškozuji pověst Československé socialistické republiky v zahraničí.“ Ještě dnes se dá v Česku narazit na názor, že pouliční hudba a žebrota jsou to samé. Radůza pokrčí rameny.

Touto prací si dlouho vydělávala na živobytí. Jen chtěla dělat hudbu. Jenže ten, kdo ještě není známý, stojí spíše na ulici než na pódiu klubu. „Každopádně jsem si tenkrát v Moskvě hudbou vydělala na hodinky čajka.

35 rublů – tehdy hodně peněz.“

Pouliční hudba – Radůza jí přišla na chuť. Přitom pro ni měli její rodiče naplánovanou tvrdou kariéru jako vojačky. Oba dva, otec i matka, byli profesními vojáky v československé armádě. A když Radůza ve svých 14 letech prohlásila, že chce jít na konzervatoř, zaznělo doma: „Ano, ale na vojenskou.“ „Byla bych bývala špatnou vojínkou. Nerada dávám rozkazy a ještě méně je dostávám.“

Vojenská profese rodičů se už tak podepsala na jejím dětství. Její rodiče se brzy rozvedli a její matka často musela – jelikož byla vojínkou – chodit na noční služby. Proto Radůza žila první léta u svých prarodičů, na moravském venkově. „Pěkný čas. Ale věrni režimu byli v rodině všichni,“ vypráví.

„Bylo to strašné. Můj děda byl zarputilým komunistou. Rodiče jako profesní vojáci taky.“ Když v roce 1989 přišla Sametová revoluce, bylo jí 16 let. „Věk, ve kterém mi bylo jasné, že všechno je jinak než oficiální verze.

“ A že svět za železnou oponou nekončí. Brzy nato s batohem a kytarou procestovává polovinu Evropy, vydělává si pouličním hraním na to málo, co potřebuje, a dychtivě nasává písničky jiných zemí.

Takto vznikl její pestrý a šansonem obarvený hudební styl.

Žádná pohádka, ale život

Dobré tři roky nato zažila průlom v Praze. Radůzu, jak jinak než na ulici, objevila populární zpěvačka a textařka Zuzana Navarová. Předskakuje jí a tři dny potom stojí na nejznámějším pódiu v Praze – v Paláci Lucerna.

„Konec české kultury – ne!“ Takto se jmenoval společný koncert řady českých umělců v roce 1993. Po Sametové revoluci probíhala diskuse o tom, že zpěváci již nemají nic, proti čemu by zpívali. „Teď, kdy bude všechno růžové,“ vysvětluje Radůza a ironicky se směje.

Koncert měl dokázat opak. „Protože lidé mají neustále nějaké starosti a tísně.“

V následujících letech vystoupala Radůza na hvězdu na českém pěveckém nebi. A vedle toho ještě dokonce dokončila vytouženou konzervatoř. Všechno to zní jako pohádka. Ale nad tím jen mávne rukou. „Ne, to není žádná pohádka. To je život. To byla náhoda.“

Dnes není jen několikanásobně oceněnou hudebnicí, ale také matkou. Pět let a tři roky je jejím oběma dětem, které vychovává sama od té doby, co se rozešla s jejich tureckým otcem.

„Jsem zkrátka matkou, otcem, hudebnicí, dřevorubařkou, zahradnicí, kuchařkou, pekařkou a pradlenou. Myslím si, že mě mé děti doma neberou jako muzikantku.“ A podnikatelkou je také. Před dvěma lety založila vlastní hudební vydavatelství.

Obě děti vědí, co to znamená, mít za maminku hudebnici.

„Děti byly ve vaně, já jsem stála před koupelnou, abych je mohla vidět, dudy kolem sebe a cvičila jsem. Sem tam jsem musela s dudami kolem hrudi přitočit horkou vodu. Pak rychle do kuchyně zamíchat guláš. Všechno s dudami kolem těla. A pak se divím, že nejsou úplně normální ani mé děti!“

Pěkná, ale stejně tak trochu praštěná je jedna z jejích nových písní. Skladba v jazyce, který vůbec neexistuje. „Zdálo se mi o něm a ještě ráno jsem si ho pamatovala,“ říká Radůza a začíná v šatně zpívat. Hördöm, jörtöndöm, hördöm, hördöm jorum. Köstem… „Radůzo, ke zvukové zkoušce, prosím!!!“

Čína | CEDOK

  • na skok do Pekingu včetně Velké čínské zdi 
  • atraktivní fakultativní výlety
  • skvělá cena
  • skvělá cena, kvalitní hotely
  • to nejlepší z Číny za pár dní 
  • aktraktivní místa – starý Peking, moderní Šanghaj a vodní městečko Suzhou 
  • oblíbený okruh proslulými čínskými vlaky
  • pohodlné a komfortní spojení z Prahy
  • skvělá cena
  • vyhledávaná část Číny
  • horské masivy Tibetu včetně Mt. Everestu
  • NOVINKA
  • skvělá cena
  • to nejzajímavější z Číny s plavbou, relaxem a poznáváním na luxusní lodi
  • na lodi plná penze a možnost atraktivních výletů
  • 6 večeří v ceně
  • HIT ROKU 2019
  • komfortní přímý let z Prahy
  • málo známá část Číny
  • večeře v ceně
  • vstupy v ceně
  • atraktivní okruh po Číně s návštěvou Taiwanu
  • moderní metropole v kombinaci s Pekingem
  • transfery autokarem, vlakem, lodí i místním přeletem
  • NOVINKA
  • novinka v nabídce Čedoku
  • jedinečná příležitost spatřit horu Fudži
  • atraktivní kombinace Číny a Japonska
  • aktraktivní kombinace 3 himalájských států – Číny, Nepálu a Bhútánu
  • tajemný čínský Tibet, královská města Nepálu, skalní chrámy v Bhútánu
  • luxusní cena

Měna: 1 Renminbi/CNY (yuan) =10 jiao = 100 fen

V Číně je oficiální platnou měnou 1 Renminbi (žen-min-pi; CNY, jüan, yuán, Y, Y), který vydává Čínská lidová banka. Dělí se na 10 jiao (ťiao) nebo 100 fenů.

Bankovky jsou v hodnotách 100, 50, 20, 10, 5 a 1 jüanů a 5, 2 a 1 jiao, mince v hodnotách 1 jüan, 5 a 1 jiao a 5, 2 a 1fen. Hovorově se jüan nazývá „kchuaj“ a jiao „mao“. Nepřijímejte jakkoliv poškozené bankovky, protože je od vás nikdo nevezme.

Pro zajímavost, „jüan“ je chápán i jako obecný výraz pro měnu; proto se euro nazývá „evropský jüan“ (Oujüan) a americký dolar „americký jüan“ (Měijüan).

Směnárny, banky a bankomaty jsou prakticky v každém městě; z bankomatů s logem Maestro nebo Visa lze vybírat hotovost mezinárodními platebními kartami (Visa, Eurocard/Mastercard, American Express a Diners Club); obvykle mají denní limit pro jednotlivý výběr (okolo 2500 CNY).

Platební karty přijímají pouze mezinárodní hotely, velká obchodní centra a některé supermarkety. Proto počítejte i s platbou v hotovosti, a to výhradně v místní měně a v co nejmenších bankovkách (vyhnete se tak tomu, že vám někdo podstrčí falešné bankovky při vracení).

Směna i zpětná výměna hlavních cizích měn je bezproblémová a pro všechny banky, směnárny i hotely platí stejný centrálně stanovený směnný kurz. Cestovní šeky mění na hotovost pouze banky. Otevírací doba bank je obvykle od pondělí do pátku od 9.00 do 17.30, ale některé mají otevřeno i v sobotu a neděli.

Budete mít zájem:  Je sex opravdu zdravý?

Oficiální měnou v Hongkongu je hongkongský dolar (HKD). Dělí se na 100 centů a lze jím platit i v Macau. Bankovky jsou v nominálních hodnotách 1000, 500, 100, 50 a 20 HKD a jsou nejednotné, s různými vyobrazenými motivy, protože je vydávají tři různé banky. Mince jsou raženy v hodnotách 10, 5, 2 a 1 HKD a 50, 20 a 10 centů.

Oficiální měnou na Tchaj-wanu je tchajwanský dolar (TWD, NT$), bankovky jsou v hodnotách 2000, 1000, 500, 200 a 100 NT$, mince v hodnotách 50, 20, 10, 5, 1 NT$ a 5 jiao. Pro směnu se doporučují americké dolary.

Vzhledem k obrovské rozloze jsou v Číně zastoupena téměř všechna klimatická pásma a podnebí ovlivňují monzuny: studený suchý ze Sibiře v zimě a teplý se srážkami od Tichého oceánu v létě.

Srážek ubývá s přibývající vzdáleností od moře a na závětrných stranách hor, teploty výrazně klesají se stoupající nadmořskou výškou; ve velehorách v jižní části země je klima subarktické, s teplotami až 30 °C v létě, -25 °C v zimě, s nízkými srážkami, řídkým vzduchem a intenzivním UV zářením.

Na jihovýchodním pobřeží se od června do října mohou vyskytnout tajfuny, provázené silným větrem a deštěm.Při hranicích s Vietnamem, Laosem a královstvím Myanmar je klima tropické, od dubna do září s teplotami okolo 37 °C a vyššími srážkami.

Na jihu země převládá subtropické klima s relativně chladnou ale krátkou zimou; velké rozdíly teplot lze čekat v oblastech centrální Číny, kde letní teploty dosahují k 35 °C, ale v krátkém období zimy klesají až k nule.

Pouště a stepi severozápadní Číny mají klima extrémně kontinentální, léta jsou horká s teplotami i 47 °C, zimní -30 °C. I jinde na severu země bývají zimy (od prosince do března) chladné, s teplotami okolo -9 °C, v Pekingu i -20 °C; letní teploty se pohybují okolo 24 °C, v Pekingu v srpnu v srpnu i 37 °C ve dne a 27 °C v noci.

Uváděné ceny jsou pouze orientační a mohou se místně i sezónně lišit. Ceny v Hongkongu jsou obecně vyšší.

  • V obchodě: 
  • Další ceny:
  • telefonní karta pro volání do ČR (cca 25 min) = CNY 100

voda balená 1,5 l = CNY 5nealko, Coca Cola v plechovce = od CNY 3džus = od CNY 5mléko 1 l = CNY 13láhev vína 0,7 l = od CNY 120chléb 0,5 kg = CNY 11rýže 1 kg = CNY 8vejce 12 ks = CNY 14místní sýr 100 g = CNY 11jablka 1 kg = CNY 12pomeranče 1 kg = CNY 15rajčata 1 kg = CNY 7místní pivo 0,5 l = CNY 5pivo z dovozu 0,33 l = CNY 15pohlednice = CNY 1,5 – 2 Při turistické cestě lze přivézt zboží pro osobní potřebu v míře přiměřené trvání cesty. Povinná výměna valut se nevyžaduje, zajištění finančních prostředků pro cestu do Číny je nutné prokazovat při žádosti o čínské turistické vízum. Dovoz a vývoz hotovosti vyšší než 5000 USD je třeba deklarovat. V případě vývozu je nutné předložit deklaraci o dovozu hotovosti na území Číny nebo se prokázat povolením orgánů Číny k vývozu hotovosti.Je zakázáno dovážet všechny druhy zbraní, munici a výbušniny, falešné peníze a ceniny, všechny druhy jedů, drogy a nebezpečné návykové a psychotropní látky, potraviny, léky a další produkty pocházející z oblastí zasažených epidemií nebo které mohou být škodlivé pro zdraví lidí či zvířat, nebezpečné baktérie, rostliny, zvířata a jiné výrobky, živé rostliny a živá zvířata s výjimkou psů a koček. Každý cestující může přivézt pouze jednoho psa (kočku); zvíře musí mít platné potvrzení o očkování proti vzteklině a mezinárodní zdravotní průkaz zvířete vydaný v zemi původu. Na dovezené zvíře je uplatňována 30denní karanténa na určeném místě. Dále je zakázáno dovážet materiály všeho druhu, které by mohly poškodit čínskou politiku, ekonomiku, kulturu nebo etiku (např. filmy, fotky, CD, kazety, VHS, DVD, paměťová média, tiskoviny).

Z Číny je zakázáno vyvážet vše, co podléhá zákazu dovozu; dále materiály všeho druhu, které podléhají utajení, vzácné kulturní historické předměty a tiskoviny, které nejsou volně prodejné (obecně starožitnosti starší 100 let) a vzácné živočichy a rostliny včetně semen a vzorků. Za pašování (resp. výrobu) narkotik a vzácných živočichů nebo rostlin jsou ukládány velmi přísné tresty, v některých případech až trest smrti. V letecké dopravě je zakázána přeprava zapalovačů v kabinových i v odbavovaných zavazadlech.

Časový posun činí +7 hodin v době zimního času, +6 hodin v období letního času v České republice. Čína nezavádí letní čas.

Proudová soustava je shodná s českou, tedy 220 V/50 Hz. Zásuvky jsou tří typů: nejpoužívanější s trojicí plochých kolíků uspořádaných do tvaru šipky, dále pro zástrčku se dvěma tenkými plochými rovnoběžnými kolíky, nebo pro dvoukolíkovou shodnou s českou.

V Hongkongu a výjimečně i jinde v Číně se používá britský standard (zástrčka se třemi hranatými kolíky). Pokud adaptér nepořídíte již v ČR, lze jej na místě zakoupit v každém obchodním domě.

V lepších hotelích bývají i zásuvky vhodné i pro českou dvoukolíkovou zástrčku.

Zásadně se nedoporučuje fotografování vojenských objektů, přístavů, letišť, policistů, celníků a vojáků; nepříjemnosti a případné zabavení fotoaparátu za to nestojí.

Vždy respektujte srozumitelné piktogramy s přeškrtnutým fotoaparátem či videokamerou. V interiérech některých klášterů je zakázáno fotografovat s bleskem.

Při fotografování místních lidí vždy požádejte předem o svolení, alespoň gestem.

Vizitka

PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU

Coufalová G., Synek J. Slyšet jinak – elementární komponování ve škole. In Friedlová M., Lečbych M. (Eds.) Společný prostor/ Common Space 2015. Sborník příspěvků/proceedings. 2015.

Coufalová G., Synek J. Composing in the classroom – The Different Hearing programme: Experiences in Czech Music Education. SGEM2014 Conference Proceedings. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba hudebních nástrojů ve škole. In Friedlová M., Lečbych M. (Eds.) Společný prostor/Common space 2014. 2014.

Synek J. Inovace předmětu Didaktika hudební výchovy na Univerzitě Palackého v Olomouci. In Prídavková A. (Eds.) Komplexnosť a integrita v predprimárnej, primárnej a špeciálnej edukácii. 2012.

SYNEK J. Composing in the classroom – cíle programu Slyšet jinak. In Medňanská I. (Eds.) De musica II. 2011.

Synek J. Výroba dětských hudebních nástrojů ve škole. In . (Eds.) Aktuální otázky současné hudebně výchovné praxe III. 2008.

Synek J. Boomwhackers a jejich praktické využití. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Musica. 2006.

PŘEDNÁŠKA NEBO POSTER

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Kurz Slyšet jinak pro Orchestr Berg. 2020.

Synek J. Prezentace a výroba netradičních hudebních nástrojů. 2020.

Synek J. Trouby, trubky, trubičky II. 2020.

Synek J. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2020.

Synek J., Coufalová G. Výroba netradičních hudebních nástrojů ve škole – workshop pro učitele. 2020.

Synek J., Coufalová G. Workshop Výroba netradičních hudebních nástrojů v rámci festivalu Beethovenův Hradec. 2020.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Chcete slyšet jinak I.? 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Chcete slyšet jinak II.? 2019.

Synek J. Nic, nic, trubičky… 2019.

Synek J. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2019.

Synek J., Coufalová G. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2019.

Synek J. Netradiční hudební nástroje v hudební výchově. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak v rámci projektu České filharmonie Hudba do škol. 2018.

Synek J. Výroba a využití netradičních hudebních nástrojů ve škole 1. 2018.

Synek J. Výroba a využití netradičních hudebních nástrojů ve škole 2. 2018.

Synek J. Výroba a využití netradičních hudebních nástrojů ve škole 3. 2018.

Synek J. Výroba a využití netradičních hudebních nástrojů ve škole 4. 2018.

Synek J. Výroba a využití netradičních hudebních nástrojů ve škole 5. 2018.

Synek J., Coufalová G. Workshop Výroba netradičních hudebních nástrojů v rámci festivalu Beethovenův Hradec. 2018.

Synek J., Coufalová G. Beethovenův Hradec 2017. 12. dílna pro nejmladší skladatele. 2017.

Zouhar V., Všetičková G., Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak s Českou filharmonií. 2017.

Zouhar V., Synek J., Všetičková G., Coufalová G. Slyšet jinak v Bratislavě. 2017.

Synek J., Coufalová G. Vyrábíme netradiční hudební nástroje na ZUŠ Králíky I. 2017.

Budete mít zájem:  Jak Léčba Funkční Dyspepsie?

Synek J., Coufalová G. Vyrábíme netradiční hudební nástroje na ZUŠ Králíky II. 2017.

Synek J., Coufalová G. Vyrábíme netradiční hudební nástroje ve škole. 2017.

Synek J., Coufalová G. Beethovenův Hradec 2016 – 11. dílna pro nejmladší skladatele: Výroba netradičních hudebních nástrojů (workshop). 2016.

Zouhar V., Synek J., Všetičková G., Coufalová G. Elementární komponování Slyšet jinak (workshop). 2016.

Synek J., Coufalová G. KREATIFFEST – Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2016.

Synek J., Coufalová G. Tvořivá škola 1/a – Výroba netradičních hudebních nástrojů ve škole (workshop). 2016.

Synek J., Coufalová G. Tvořivá škola 1/b – Boomwhacker v hudební výchově (workshop). 2016.

Synek J., Coufalová G. Tvořivá škola 2 – Elementární komponování Slyšet jinak (workshop). 2016.

Synek J., Coufalová G. Výroba netradičních hudebních nástrojů ve škole (workshop). 2016.

Zouhar V., Synek J., Všetičková G., Coufalová G. Workshop elementárního komponování Slyšet jinak pro Českou filharmonii. 2016.

Synek J., Coufalová G. Composing in the classroom – The Different Hearing programme: Experiences in Czech Music Education. 2014.

Coufalová G., Synek J. Výroba hudebních nástrojů ve škole. 2014.

Zouhar V., Synek J., Coufalová G., Všetičková G. Seminář elementárního komponování – Slyšet jinak. 2012.

Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak – Elementární komponování. 2012.

Synek J. Slyšet jinak – Výroba netradičních hudebních nástrojů (metodický seminář). 2012.

Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak a orchester Berg – seminář k hudebně animačním projektům. 2012.

Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak na Knižním malotrhu 2012. 2012.

Coufalová G., Zouhar V., Všetičková G., Synek J. Slyšet jinak. Seminář pro učitele MŠ, ZŠ A SŠ z Olomouce a okolí. 2012.

Synek J. Vyrábíme netradiční hudební nástroje. 2012.

Synek J. Využití loopstationu v hudební výchově. 2012.

SYNEK J., COUFALOVÁ G. Komponujeme spolu! 2011.

SYNEK J., COUFALOVÁ G. Slyšet jinak – výroba a využití netradičních hudebních nástrojů. 2011.

COUFALOVÁ G., SYNEK J. Slyšet jinak – výroba a využití netradičních hudebních nástrojů II. 2011.

Synek J. Elementární komponování a jeho význam v edukaci. Erasmus – Socrates. 2009.

KONFERENCE, WORKSHOP – USPOŘÁDÁNÍ

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 19. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 20. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 21. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 22. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 23. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 24. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 12. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 13. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 14. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 15. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J. Workshop Slyšet jinak v rámci projektu PdF UP Olomouc „Otevřená škola“. 2019.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 10. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 11. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 12. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 13. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 14. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 15. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 16. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 17. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 18. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 4. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 5. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 6. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 7. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 8. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 9. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 10. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 11. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 6. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 7. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 8. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 9. 2018.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 1. 2017.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 2. 2017.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – bezbariérová hudební výchova. Kurz 3. 2017.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 1. 2017.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 2. 2017.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 3. 2017.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 4. 2017.

Všetičková G., Coufalová G., Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – výroba netradičních hudebních nástrojů. Kurz 5. 2017.

Synek J., Coufalová G. Beethovenův Hradec 2015 – 10. dílna pro nejmladší skladatele – Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2015.

Synek J., Coufalová G. Netradiční hudební nástroje v mateřské škole (Workshop pro učitele MŠ). 2015.

Synek J. Rusínský folklor na východním Slovensku (Přednáška a workshop). 2015.

Synek J., Coufalová G. Společný prostor 2015/1 – Výroba netradičních hudebních nástrojů ve škole (workshop). 2015.

Synek J., Coufalová G. Společný prostor 2015/2 – Výroba netradičních hudebních nástrojů ve škole (kiosek). 2015.

Synek J. Výroba netradičních hudebních nástrojů na Vintage Market Olomouc. 2015.

Zouhar V., Synek J., Všetičková G., Coufalová G. Workshop „Opera povera“. 2015.

Coufalová G., Synek J. Čínské lidové tance I. 2014.

Coufalová G., Synek J. Čínské lidové tance II. 2014.

Synek J. Improvizujeme s Boomwhackers. 2014.

Synek J., Coufalová G. Komunikační hudební hry. 2014.

Budete mít zájem:  Flavivirus

Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak 1. 2014.

Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak 2 – výroba hudebních nástrojů. 2014.

Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak 3. 2014.

Coufalová G., Synek J. Tibetský tanec – workshop s Tenzinem Tsedupem/Tibetan dance – workshop with Tenzin Tsedup. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba hudebních nástrojů ve škole. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba hudebních nástrojů ve škole. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2014.

Synek J. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba netradičních hudebních nástrojů ve škole. 2014.

Synek J., Coufalová G. Výroba plastových koncovek. 2014.

Synek J. Hrajeme na Boomwhackers! 2013.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Slyšet jinak – komponování ve třídách 1. 2013.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Slyšet jinak – komponování ve třídách 2. 2013.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Slyšet jinak – komponování ve třídách 3. 2013.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Slyšet jinak – komponování ve třídách 4. 2013.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Slyšet jinak – komponování ve třídách 5. 2013.

Synek J., Coufalová G., Zouhar V. Slyšet jinak – komponování ve třídách 6. 2013.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Slyšet jinak – komponování ve třídách 7. 2013.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Slyšet jinak – komponování ve třídách 8. 2013.

Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak – Veletrh vědy 2013. 2013.

Synek J. Vyrábíme hudební nástroje. 2013.

Coufalová G., Synek J. Vyrábíme hudební nástroje ze zeleniny. 2013.

Synek J. Výroba netradičních hudebních nástrojů. 2013.

Synek J. Cestujeme po kontinentech. 2012.

Synek J. Rytmus – pohyb – tanec – mazec! 2012.

Synek J. Rytmus – pohyb – tanec – mazec! 2012.

Všetičková G., Zouhar V., Synek J., Coufalová G. Slyšet jinak s Filharmonií Hradec Králové. 2012.

Zouhar V., Synek J., Všetičková G., Coufalová G. Slyšet jinak s Filharmonií Hradec Králové. Animační program pro školy I. 2012.

Zouhar V., Synek J., Všetičková G., Coufalová G. Slyšet jinak s Filharmonií Hradec Králové. Animační program pro školy II. 2012.

Zouhar V., Synek J., Všetičková G., Coufalová G. Slyšet jinak s Filharmonií Hradec Králové. Animační program pro školy III. 2012.

Synek J. Tance dob minulých. 2012.

Synek J. Tance dob minulých. 2012.

Synek J. Workshop: Je libo operu či balet? 2012.

SYNEK J. Aňi o pandž angušta nane jekh – Ani pět prstů jedné ruky nejsou jeden jako druhý. 2011.

SYNEK J. Beatbox a looping. 2011.

ZOUHAR V., SYNEK J., COUFALOVÁ G., VŠETIČKOVÁ G. Slyšet jinak 2011 – metodický seminář pro učitele základních a středních škol. 2011.

SYNEK J. Výroba a využití netradičních hudebních nástrojů. 2011.

Synek J. Fyzické básnictví. 2010.

Synek J. Hlas jako nástroj komunikace. 2010.

Synek J. Od folklóru k Orffovi. 2010.

Synek J. Od folklóru k Orffovi. 2010.

Synek J., Zouhar V. Slyšet jinak – workshop pro učitele International School of Music and Fine Arts Prague. 2010.

Synek J. To jsme v hudebnce nebrali… 2010.

Synek J. Tvořivá hudební dílna pro nejmenší děti. 2010.

Synek J. Ve škole děláme operu! 2010.

Synek J., Coufalová G. Vegetable Orchestra aneb jak rozeznít zeleninu. 2010.

Synek J. Boomwhacker – nový dětský hudební nástroj. 2009.

Synek J. Bumtarata bum, až se třese dům… 2009.

Synek J. Elementární komponování na 1. stupni základní školy. 2009.

Synek J. Hudební dílna – Slyšet jinak. 2009.

Synek J. Ono to hraje! 2009.

Zouhar V., Coufalová G., Synek J. Slyšet jinak – komponování ve skupinách. 2009.

Synek J. Svět zvuků kolem (i v) nás. 2009.

Synek J. Všechno už tu kdysi bylo. 2009.

Synek J. Výroba hudebních nástrojů ve škole. 2009.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Kurz hudební kreativity – Slyšet jinak – Soundscapes. 2008.

Synek J., Zouhar V., Coufalová G. Kurz hudební kreativity – Slyšet jinak. 2007.

Zouhar V., Synek J., Coufalová G. Příprava hudebních animačních programů – Slyšet jinak. . 2006.

Zouhar V., Synek J., Coufalová G. Torso – Příprava hudebních animačních programů – Slyšet jinak. . 2006.

Schneider HS., Gründler J., Bösze C., Synek J., Zouhar V., Medek I. Slyšet jinak – možnosti rozvíjení kreativity v hudební výchově. Projekty Response a Klangnetze. . 2005.

Zouhar V., Synek J., Medek I. Slyšet jinak pro hudební festival Expozici nové hudby. . 2005.

Gründler J., Bösze C., Zouhar V., Synek J., Medek I. Slyšet jinak – Intenzivní výukový kurz zaměřený na rozvíjení kreativity v hudebních činnostech. . 2004.

Nejen jazz Daniela Konráda: Vdova po čínském nobelistovi v Česku

Vědět to dopředu, o západočeskou Plzeň se minulý týden zajímal celý svět.

Na pozvání veletrhu Svět knihy sem přicestovala fotografka a básnířka Liou Sia, momentálně asi největší symbol boje za lidská práva v Číně.

Vdova po literárním kritikovi Liou Siao-poovi, který roku 2010 obdržel Nobelovu cenu míru, byla autoritářským režimem uplynulých osm let držena v izolaci a na svobodu se dostala teprve před dvěma měsíci.

Od té doby žije v Berlíně. Drží se v ústraní a na veřejnosti nevystupuje, což zájem o ni ještě zvyšuje. „Když se němečtí novináři dozvěděli, že je se mnou, začali vyčkávat před mým domem, skrývali se mi na zahradě. Bylo to jako ve filmu, paparazzi nahánějící celebritu,“ vypráví její dlouholetý přítel, také do češtiny překládaný spisovatel Liao I-wu.

Muž, který právě sedí v bývalé vozovně dopravních podniků v Plzni, už Česko zná. Za uplynulých pět let tu byl několikrát, přátelí se s básníkem Ivem Huclem, jehož doprovázel v performanci nazvané Broken Words. A při každé příležitosti upozorňoval na osud dvou nejznámějších čínských „vězňů svědomí“.

Letos na jaře se Liao I-wu s pořadateli Světa knihy domluvil, že do Plzně přijede přečíst básně Liou Sia, které v překladu Lukáše Zádrapy brzy vydá nakladatelství Aula. A že při té příležitosti bude znovu volat po propuštění autorky. Ta se posléze dostala na svobodu a svolila, že Liaa doprovodí.

Pod jedinou podmínkou: nikde nevystoupí, neposkytne interview. „Jsem v nepříjemné situaci, nechci jí dělat mluvčího. Třeba v prvních dnech jsem musel vypínat mobil.

Když jsem ho zase zapnul, měl jsem pět set nepřijatých hovorů,“ vzpomíná Liao na červenec, kdy Liou Sia přistála na berlínském letišti, nasedla do přistaveného auta a zamířila neznámo kam.

Dnes už se ví, že jela právě za Liao I-wuem. „Za léta, jež strávila s Liou Siao-poem, zaplatila vysokou cenu. Potřebuje se dát dohromady, vytvořit si zázemí. Soukromé návštěvy zatím přijímá jen u mě, aby lidé nevěděli, kde žije. Stala se trochu členem naší domácnosti,“ líčí Liao.

Za vším hledej kancléřku

Okolnosti, za nichž se Liou Sia dostala na svobodu, zůstávají opředeny spekulacemi. Podobně jako ve tři roky starém případu, kdy čínský režim po letech perzekuce zničehonic vrátil pas umělci Aj Wej-wejovi, který rovněž okamžitě vycestoval do Berlína.

Důvodů je více, čínští umělci žili v německé metropoli už začátkem 20. let minulého století. Dodnes zde existuje početná diaspora. Ale v případu Liou Sia zřejmě rozhodující roli sehrála německá kancléřka Angela Merkelová.

Od roku 2005, kdy tato dcera luteránského pastora se zkušenostmi z represivního východního Německa nastoupila do funkce, dbala na prosazování lidských práv.

Hned roku 2007 přijala tibetského exilového duchovního dalajlamu a dodnes při setkání s čínskými politiky vznáší otázku politických vězňů, pro Peking zvlášť citlivou.

Článek pro předplatitele

Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector