Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta

Levná dovolená u moře

Toužíte po letní dovolené u moře, která vám neudělá díru do rozpočtu? Díky našim levným zájezdům k moři můžete mít letní dovolenou plnou slunce za neopakovatelnou cenu!

Pro letošní dovolenou u moře je Chorvatsko a cesta vlastní dopravou jasnou volbou. Připravili jsme pro vás informace o nejlepších trasách, aktuálních cenách dálničních poplatků a mýtného i cenách pohonných hmot.

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta

Nejvhodnější trasa pro cestu autem do Chorvatska samozřejmě závisí na vaší výchozí a cílové destinaci, čase, ve kterém se na cestu vydáváte a skutečnosti, zda preferujete co nejrychlejší, nejkratší či finančně nejvýhodnější trasu. Představujeme vám čtyři nejvyužívanější cesty:

  1. Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Maribor – Záhřeb – a dále k pobřeží: tato trasa měří zhruba 1 000 km (Praha-Zadar). Jde o jednu z nejrychlejších tras, která je navíc bez zpoplatněných tunelů.
  2. Praha – České Budějovice – Linec – Wels – Graz – a dále k pobřeží: jasná volba pro ty, kteří nemají příliš v oblibě D1 nebo jim cesta přes Vídeň vychází na ranní špičku a samozřejmě pro Jihočechy a Západočechy. Trasa je dlouhá zhruba 930 km (Praha-Zadar). Po cestě jsou však placené tunely (Gleinalm 9,50 EUR, Bosruck 6 EUR).
  3. Praha – České Budějovice – Salzburk – Villach – Lublaň – Istrie: v případě cesty na Istrii jde o dobrou volbu. Trasa je dlouhá přibližně 800 km (Praha-Istrie). I zde však po cestě potkáte placené tunely (Tauern a Katschberg 12,50 EUR, Karawanken 7,60 EUR).
  4. Brno – Bratislava – Mosonmagyaróvár – Szombathely – Lendava – Varaždín – Záhřeb – a dále k pobřeží: volba pro ty, kteří vyjíždějí z Moravy a chtějí se vyhnout platbě za rakouskou a slovinskou dálniční známku. Trasa je dlouhá necelých 800 km (Brno-Zadar).

Dálniční poplatky v Rakousku

Desetidenní rakouská dálniční známka vás v roce 2021 vyjde na 9,50 EUR za osobní automobil do 3,5 tuny. Další možností je nákup dvouměsíční dálniční známky, která stojí 27,80 EUR.

Pokud jedete na dovolenou na 14 dní, vyplatí se tedy koupit desetidenní dálniční známku po cestě tam i zpátky, než platit za známku dvouměsíční.

Známku můžete zakoupit online na stránkách společnosti ASFINAG nebo klasicky na rakouských benzínkách či dálničních přechodech. 

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta

V Rakousku jsou zpoplatněny také průjezdy některých tunelů a mostů:

Komunikace Úsek  Poplatek v EUR
A 9 Gleinalm tunnel 9,50
A 9 Bosruck tunnel 6
A 10 Tauern tunnel 6,50
A 10 Katschberg tunnel 6,50
A 11 Karawanken tunnel 7,60
A 13 Brenner  10
S 16 Arlberg 10,50

Přehledný rozpis poplatků pro jednotlivé úseky najdete na stránkách ASFINAG.

Také ve Slovinsku je nezbytné pořídit si dálniční známku. Slovinská dálniční známka pro osobní automobil stojí v roce 2021 15 EUR na týden a 30 EUR na měsíc.

Na Slovensku funguje elektronický systém dálničních známek – jde tedy pouze o úhradu dálničního poplatku. Desetidenní známka pro osobní automobily do 3,5 tuny vás vyjde na 10 EUR a měsíční na 14 EUR. V případě čtrnáctidenní dovolené se tedy rozhodně vyplatí zakoupit měsíční dálniční známku.

Také v Maďarsku stačí zaplatit elektronický poplatek, který pro osobní automobily do 3,5 tuny činí 13,79 EUR (3 640 HUF) na 10 dní nebo 18,83 EUR (4 970 HUF) na měsíc.

Tip: jestliže se chcete poplatku za maďarskou dálniční známku vyhnout, nejezděte z Bratislavy po dálnici na Gyor, ale přes Mosonmagyaróvár mimo dálnici rovnou na Szombathely.

V Chorvatsku se dálniční poplatky nehradí formou dálničních známek, ale mýtného – při vjezdu na dálnici obdržíte kartičku, kterou při výjezdu vrátíte a přímo na místě hotově nebo platební kartou uhradíte mýtné za projetý úsek.

Další možností je elektronické zařízení ENC, díky kterému ušetříte 21,74 % ceny poplatků a navíc budete moci využívat vyhrazené pruhy. Výše mýtného v Chorvatsku se liší v závislosti na sezóně. Mýtné v hlavní sezóně (červenec-září) je vyšší než mimo sezónu. Ceny se pohybují okolo 40 HRK za 100 km.

Jejich aktuální výši na jednotlivých úsecích najdete na webu Chorvatských dálnic.

Pohonné hmoty jsou při cestě autem do Chorvatska důležitou položkou ve výdajích. Připravili jsme pro vás tabulku cen benzínu a nafty v ČR, Chorvatsku, Maďarsku, Rakousku, Slovensku a Slovinsku, abyste se mohli snadno rozhodnout, kde se vám vyplatí tankovat.

Země Cena 1 l benzínu v Kč Cena 1 l nafty v Kč
ČR 28,70 27,60
Chorvatsko 32,20 31,90
Maďarsko 28,80 29,80
Rakousko 29,50 28,80
Slovensko 33 29,10
Slovinsko 28,20 29,70

Data aktualizována v únoru 2021

Stále váháte s nákupem dovolené v Chorvatsku? Neotálejte dlouho. Nejlepší zájezdy budou rychle pryč. Vyberte si z našich pobytů v Chorvatsku a těšte se na nejkrásnější pláže Jadranu.

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta 12.06. – 19.06, studio 2 eco Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta 13.09. – 20.09, trilo 4/5/6 Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta Chorvatsko, Kaštel Štafilič 25.09. – 02.10, bungalov A × NEV-DAMA, obchodní značka Cestovní kanceláře FISCHER a.s. – člen FISCHER GROUP

123zajezdy.cz

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta 17.6.2020

Plánujete cestovat na dovolenou do Chorvatska? V pořádku – čeká na vás příjemná země, překrásné pláže a spousta pohodových městeček a míst na celém jadranském pobřeží. Pro cestu není v současnosti vyžadováno žádné omezení, jedinou podmínkou je poskytnutí informací o místě a délce pobytu.

Chorvatsko patří mezi oblíbené letní destinace Českých turistů.

Dovolená v Chorvatsku je pro nás časově i finančně výhodná a tak každoročně neváhá mnoho Čechů a vyrazí do Chorvatska na svou oblíbenou pláž a za svým oblíbeným mořem.

Formulář využijete pro cesty do Chorvatska autem, při vaší cestě do Chorvatska autobusem, ale měl by být vyplněn i při cestování do Chorvatska letadlem.

Pro cestu na dovolenou v Chorvatsku nejsou vyžadována žádná administrativní omezení (aktuální informace naleznete také na www.mzv.

cz), V souvislosti s pandemií COVID-19 není vyžadován žádný test či karanténní opatření.

 Jedinou podmínkou je poskytnutí informací o místě a délce pobytu a kontaktní údaje nejlépe prostřednictvím online formuláře ENTERCROATIA na webové stránce entercroatia.mup.hr.

Jak formulář vyplnit?

Uvedený formulář není složitý a jeho vyplnění vám nezabere mnoho času. Při prvním otevření si vybíráte i jazyk pro editaci a čeština je jedním z volených jazyků.

Doporučuje se on-line formulář ENTERCROATIA vyplnit a potvrzení, které obdržíte na zadaný email si vytisknout a mít ho s sebou na své cestě do Chorvatska.

Na hranicích se doporučuje jej dát za čelní sklo automobilu (při cestě autem) pro celkové urychlení průjezdu na hranicích.

Co potřebujete zejména znát pro vyplnění on-line formulář ENTERCROATIA?

Obecně k vyplnění formuláře

On-line formulář vyplňuje jedna osoba (hlavní cestující ze skupiny nebo rodiny), která jej vyplní vč. kontaktů na sebe a dále do něho vkládá spolucestující osoby.

Pro vyplnění tedy budete potřebovat zejména jména a příjmení cestujících, data narození, čísla cestovních dokladů všech cestujících U hlavní osoby ještě potřebujete kontaktní údaje jako je telefon a email (na ten vám přijde potvrzení, které doporučujeme vytisknout a vzít si s sebou na dovolenou do Chorvatska).

Dále pak potřebujete informaci o místě ubytování (typ ubytování, název ubytování, místo ubytování (adresa) a termín ubytování (od-do). Formulář se vždy vyplňuje pro skupinu, která jede do stejného ubytování, pokud by tedy byl ve skupině někdo, kdo cestuje jinam, musí si vyplnit formulář samostatně.

Co vše vyplňujete?

  1. Zadáte údaje o důvodu cesty (většinou  se volí turistické důvody, v nabídce jsou ještě osobní důvody a pracovní či hospodářské důvody)
  2. Vyplníte odkud cestujete (stát)
  3. Vyplníte platnost od – do
  4. Vyplníte údaje o hlavní – odpovědné osobě.

    Tady vyplňujete postupně jméno, příjmení, datum narození, telefon (není povinný, ale doporučujeme jej zadat), typ dokladu (cestovní pas, občanský průkaz), číslo dokladu, země vydání dokladu, státní občanství.

  5. Budete dotázáni na otázky: Prodělali jste COVID-19?, Jaká jsou karanténní opatření v zemi pobytu?, Zda jste byli v karanténě? Zda jste byli v kontaktu s osobou, která prodělala COVID-19? a jaké jste navštívili země v minulých 14 dnech?
  6. Doplníte spolucestující – kliknutím na tlačítko „plus“ přidáte další osoby – vždy vyplníte v podstatě obdobu údajů jako u hlavní osoby – jméno, příjmení, datum narození, typ dokladu, číslo dokladu, země vydání dokladu, státní občanství, telefon, email a opět  zodpovíte otázky o COVID-19. Pokud jednotliví členové rodiny cestují každý na jiné místo, musí každý cestující vyplnit formulář zvlášť. V opačném případě ručí odpovědná osoba za to, že všechny osoby uvedené ve formuláři cestují na stejné místo.
  7. Vyplníte údaje o ubytování – typ ubytování (většinou asi budete vyplňovat „turistické ubytování“ nebo „vlastní obytné vozidlo“), název ubytování (název hotelu, penzionu) , místo ubytování (město), adresa ubytování (ulice) a údaje o době ubytování, tj. pobyt od a pobyt do. Pokud máte ubytování na více na sobě navazujících místech, pak přes tlačítko „plus“ přidáte další ubytování. Vždy se však musí jednat o ubytování celé skupiny (viz bod 6)
  8. Zatrhnete souhlas s využitím zadaných informací (povinná položka)

Je nutné si uvědomit:

  • Kromě předložení cestovního pasu nebo občanského průkazu (v případě občanů EU) při přechodu chorvatské hranice je rovněž nutné mít u sebe během pobytu dokumentaci potvrzující rezervaci turistického ubytování, poukaz cestovní agentury či potvrzení o rezervaci / vlastnictví kotviště nebo vlastnictví movitého či nemovitého objektu případně pozvánku od hospodářského objektu či pozvánku na pracovní schůzku.
  • Dále berte v úvahu, že Formulář/ohlášení je platné pouze v případě, že při přechodu hranice předložíte cestovní pas / občanský průkaz (u občanů EU), jenž jste ve formuláři uvedli.
  • Je také nutné vyplnit údaje pravdivě a být odpovědný vůči sobě i dalším osobám.
  • Uvědomte si, že zadané údaje budou v případě epidemiologické situace využity právě pro dohledání osob a jejich kontaktování. Slouží tedy především k ochraně vašeho zdraví a zdraví vašich přátel a rodiny.

V případě zakoupení vaší Dovolené v Chorvatsku prostřednictvím naší agentury vám samozřejmě rádi pomůžeme i s tímto administrativním omezením a pomůžeme on-line formulář vyplnit, či odpovědět na potřebné dotazy. Vždy chceme, aby vaše Dovolená v Chorvatsku byla v pohodě a užili jste si ji naplno.

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta

Chorvatsko autem na vlastní pěst: levná dovolená babího léta

Je několik možností, jak cestovat do Chorvatska po vlastní ose. Průměrná teplota vzduchu (26 °C) i vody (22 °C) v měsíci září k cestě k moři přímo vybízí. Počasí je zde oproti červnu i poměrně stálé.

Aktuální počasí je navíc možné si těsně před odjezdem ověřit. Tradiční trasy z České republiky jsou většinou přes hraniční přechody Dolní Dvořiště, Mikulov, či Lanžhot a Rakousko.

Někteří volí  trasu přes Slovensko a Maďarsko.

Autor projel méně používanou trasu po dálnici ze západních Čech z Plzně do Sveti Filip i Jakov na Zadarské riviéře v Severní Dalmácii a přináší několik postřehů.

Cesta vedla po dálnici D5,  Rozvadov, Německou A3 přes Regensburg, Passau, poté v Rakousku po A8 a A9 na Graz, Maribor, Ptuj, Macelj a dále po Chorvatské dálnici na Záhřeb. Odtud po dálnici směrem na Split až po výjezd z dálnice Zadar II.

Mimo několika kilometrů jízdy ve Slovinsku po silnici mezi hraničním přechodem Chorvatsko–Slovinsko je cesta po dálnici až do cíle cesty.

Plánování trasy

Základem úspěchu při cestě k cíli je správné naplánování trasy. Mimo dnes již překonaného hledání v autoatlasu lze použít navigaci, nebo si trasu vygenerovat v plánovači tras, např. mapy.cz, Škoda-auto, či německého autoklubu ADAC. Zajímavé je srovnání vzdáleností a časů jízdy podle jednotlivých vygenerovaných itinerářů.

Budete mít zájem:  Jídlo ve fast foodech je nezdravé. Ale ne kvůli tučnosti, to je to nejmenší

Navigace Navigon 1210 vygenerovala nejrychlejší trasu (Plzeň – Sveti Filip i Jakov) se vzdáleností 1040 km a časem 11:19 hodin (dálnice přes Rozvadov), optimální se vzdáleností 919 km a časem 11:35 hodin (přes Železnou Rudu) a krátkou se vzdáleností 853 km, ale časem 15:28 hodin (přes Dolní Dvořiště). Mapy.

cz generují nejrychlejší trasu se vzdáleností 1025 km a časem 10:04 hodiny (dálnice přes Rozvadov), nejkratší 890 km a časem 11:16 hodin (přes Železnou Rudu, na Passau a dále po stejné trase po dálnici jako u nejrychlejší trasy). Trasa je tak sice o 135 km kratší, ale časově o hodinu delší. Plánovač Škoda-auto udává po dálnici přes Rozvadov 1029 km a čas 09:40 hodiny.

ADAC naplánuje trasu přes Železnou Rudu se vzdáleností 909 km a časem jízdy 10:25 hodin.

Prakticky byla při cestě použita navigace a nejdelší trasa po dálnici, kdy z teoretických navigací udávaných 11:19 hodin bylo reálných 12 hodin cesty (včetně přestávek a hodinového popojíždění v kolonách, neboť byla zvolena nejméně vhodná varianta pro cestování v sobotu).

Výhodou použití ADACU je možnost volby při zadání generování trasy i zobrazení aktuálních uzavírek, kolon, či čerpacích stanic, včetně rozmístění LPG stanic. V současné době není s LPG po cestě do Chorvatska žádný problém, mimo zmíněného plánovače lze při orientačním plánování míst tankování použít i mapu LPG čerpacích stanic v Chorvatsku.

Majitelé navigací si mohou instalovat LPG čerpací stanice jako body zájmu (POI).

Důležité je i správné zvolení dne a času odjezdu, v pátek a sobotu lze v sezóně počítat s kolonami, zejména před slovinsko–chorvatskou hranicí, a pak na chorvatské dálnici od Záhřebu po sjezd na Split. S odeznívající hlavní sezónou bude situace lepší.

Náklady na cestu

Dálnice v Německu jsou bez poplatků. V Rakousku je nutné zakoupit dálniční známku, 10denní za 7,90 EUR (224 Kč v pobočkách Autoturist), případně dvouměsíční za 22,90 EUR (619 Kč v Auturistu). Na dálnici A9 je nutno dále počítat s poplatkem za průjezd tunely ve výši 4,50 EUR a 7,50 EUR (Bosruck a Gleinalm).

Ve Slovinsku je na dálnici rovněž nutná dálniční známka. Měsíční pro osobní automobil stojí 30 EUR (v Autoturistu za 840 Kč), týdenní 15 EUR (Autoturist za 420 Kč). Dálniční známky lze rovněž bez problémů zakoupit na čerpacích stanicích v Rakousku v průběhu cesty, případně jsou prodávány přímo na bývalých hraničních přechodech SR–Rakousko a Rakousko–Slovinsko.

Slovinská týdenní dálniční známka platí sedm kalendářních dní od data vyznačeného na známce. Platnost začíná dnem vyznačeným na známce a končí uplynutím sedmého kalendářního dne. To znamená, že známka platí např. od soboty do pátku. V případě cesty na týden  (sobota—sobota) to znamená nutnost zakoupení měsíční dálniční známky, nebo zvolit cestu mimo dálnici.

V Chorvatsku se platí mýtné. Informace o cenách mýtného jsou k dispozici na stránkách chorvatského autoklubu.

  Při vjezdu na dálnici si řidič z terminálu vytiskne lístek, který při placení na výjezdu z dálnice předloží obsluze nebo ho při samoobslužném odbavení vloží do otvoru na stojanu.  Platit lze v kunách, eurech, či platebními kartami.

S úspěchem lze využít samoobslužné terminály pro placení mýtného platební kartou, které jsou označeny z dálky viditelným symbolem Card.

Při zmíněné trase se mýtné v Chorvatsku platí dvakrát, v úseku Macelj–Záhřeb (42 kun) a v úseku Záhřeb – Zadar II (109 kun).

Na mýtnici Demerje (Lučko u Záhřebu) ve směru jízdy z Chorvatska je cca dva kilometry před mýtnicí sjezd do samostatného souběžného jízdního pruhu k bezhotovostní mýtnici Demerje, kde se na rozdíl od vedlejší hotovostní netvoří kolony a průjezd je plynulý (sjezd z dálnice je řádně a viditelně označen). Podle návěstidla o délce čekání nad kolonou na dálnici znamenalo předjetí kolony vozidel platících mýtné v hotovosti úsporu času 30 minut.

Zaplatit platební kartou lze ve všech mýtnicích, včetně mýtného v rakouských tunelech. Karta se předá obsluze nebo se zasune do samoobslužného terminálu, PIN není vyžadován. Jediný problém může být v Chorvatsku na výjezdu z dálnice na menších mýtnicích. Konkrétně na výjezdu Zadar II.

obsluha prohlásila, že terminál kaput, a dožadovala se 110 kun (385 Kč), nebo 16 EUR (406 Kč). Jak bylo později zjištěno, účtenka byla vydána na částku 109 kun, tak jak odpovídá ceníku mýtného.

Obdobná zkušenost s údajně nefunkčním terminálem a nemožností použít platební kartu byla zaznamenána na mýtnici Zadar I.

Další náklady jsou na pohonné hmoty. Palivo je tradičně drahé v Německu. Ceny v Rakousku a Slovinsku jsou v současné době nižší než v ČR. Nejlevnější jsou v Chorvatsku – cena Natural 95 k 26. 8. 2010 u rozšířené Chorvatské sítě BČS INA je 8 kun/l (cca 28 Kč). Uvedená síť BČS prodává i LPG, cena je 4,29 kun/l (cca 15 Kč).

Na benzínových čerpacích stanicích při dálnici není problém platit platebními kartami. U menších, mimo hlavní tahy, je vhodné si akceptaci karet před natankováním ověřit. Síť benzinových stanic na dálnici v Německu a Rakousku je řidší, než na jakou je zvyklý řidič z dálnic v ČR. Ve Slovinsku a Chorvatsku je srovnatelná s ČR.

Vzdálenost k nejbližší benzínové čerpací stanici u dálnice udávají informativní dopravní značky, stejně jako v ČR.

Dálniční síť v Německu i Rakousku disponuje množstvím odpočívadel, kde je k dispozici zdarma WC i tekoucí voda (někde i pitná). Naopak použití WC u benzínových čerpacích stanic bývá zpoplatněno cca 0,40 eur.

Mimo tradičně zpoplatněného Německa tato vymoženost dorazila i k benzínovým čerpacím stanicím v Rakousku, minimálně na dálnici A9 (Wels–Graz), a je nutno s tím počítat. Naopak bez problému, tedy zdarma, je použití WC na čerpacích stanicích ve Slovinsku a Chorvatsku.

V Chorvatsku jsou na odpočívadlech u dálnice mimo benzínové čerpací stanice k dispozici pouze kabinky chemických WC (zdarma).

Kvalita chorvatské dálnice je bezkonkurenční, rovněž tak nově vybudované slovinské dálnice od hranic Chorvatska po Maribor. Z Mariboru po rakouskou hranici je kvalita dálnice již horší. Překvapující je místy horší kvalita dálnice v Německu a Rakousku.  Nicméně po celou trasu, mimo oprav dálnice v Rakousku, lze po celou dobu udržovat rychlost 130 km/h.

Bez započtení amortizace vozidla (neboť kdo ji při stanovení nákladů na cestu soukromým vozidlem započítává?) a nákladů na dálniční známku ČR byly v tomto konkrétním případě náklady na cestu tam i zpět 7570 Kč:

Cena cesty z Plzně do severní Dalmácie a zpět

Položka Suma Benzín Natural 95

Dálniční známky Rakousko + Slovinsko

Tunely Rakousko (A9)

Mýtné Chorvatsko

Celkem 7570 Kč
2× 78 litrů á 31 Kč = 4836 Kč
224 + 840 = 1064 Kč
2× (4,5 + 7,5) EUR = 610 Kč
2× (42 + 109) KUN = 1060 Kč

Uvedená cena je zdánlivě vysoká, ale při plném využití dálnice. Pohled na Alpy v případě jízdy přes den je nezapomenutelný a i cesta na dovolenou a zpět je její součástí. Proto byla v tomto případě tato varianta použita.

Při zvolení trasy bez alpských tunelů, nevyužití dálnice ve Slovinsku, či při použití vozidla s menší spotřebou (kalkulováno s průměrnou spotřebou 7,5 l/100 km) a při využití kratší trasy, je možné celkové náklady na cestu snížit pod 6000 Kč, případně i atakovat hranici 5000 Kč.

Při použití LPG se lze s náklady dostat ještě níže. Pro samostatně cestujícího jsou to náklady relativně vysoké, se stoupajícím počtem cestujících se cestování automobilem do Chorvatska stává zajímavějším.

Při srovnání s cenou obousměrné autobusové jízdenky ČR–Zadar (např.

Firotour 2250 Kč, Jadranexpres 2000 Kč, Studentagency pro dospělého 2300 Kč, pro mládež do 26 let 2070 Kč), jsou náklady při použití osobního automobilu zajímavé od 3 cestujících osob, při zachování plné mobility a nezávislosti při pobytu v zahraničí.

Při cestování níže směrem na Makarskou rivieru náklady na cestu stoupají.

  K dalším kilometrům a spotřebě paliva je nutno počítat při cestě do Splitu (od slovinských hranic) na jednu cestu s poplatkem 199 kun (697 Kč) za osobní automobil, při cestě do Šestanovce 213 kun (746 Kč) a při cestě do Ravče, na konec chorvatské dálnice 229 kun (802 Kč). Čtěte také: Pobíráte nemocenskou? Není tak těžké o ni přijít

Ubytování

Kdo chce jistotu, zajistí si ubytování předem u cestovní kanceláře nebo přímo přes internet u příslušného ubytovatele. Chorvatské hotely patří mezi dražší, cenově přijatelnější je ubytování v soukromí.

Na místě i bez předchozí rezervace není problém sehnat ubytování, ubytovací kapacity jsou viditelně označeny, např. nápisy Zimmer frei, či chorvatsky Sobe.

Při silnicích u turistických center lze spatřit i místní obyvatele s cedulemi Apartman, nabízející ubytování.

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta
Autor: Tomáš Krásný

Pohoda za pár peněz.

U ubytování zajišťovaného až na místě, je na rozdíl od předem zajištěného ubytování s pevně danou cenou, prostor pro smlouvání a zajištění si ubytování se slevou. A to i s ohledem na skutečnost, že místní označují letošní sezónu za slabší.

Při vhodně zvolené taktice vyjednávání je ubytovatel rád, že mu ubytovaný přinese alespoň nějaký příjem. Výhodou zajištění ubytování až na místě je také nezávislost na tradičních pobytových termínech (např.

sobota–sobota), rychlejší cestování bez kolon mimo pátek a sobotu, nebo možnost ubytování jen na několik dnů.

Za dvoulůžkový apartmán se platí (samozřejmě dle polohy a vybavení) cca 30–40 EUR/den, čtyřlůžkový cca 50–70 EUR/den.  Po hlavní sezóně, tj.

od počátku září, místy je hlavní sezóna počítána až do poloviny září, by neměl být problém čtyřlůžkový apartmán usmlouvat na 40 EUR/den (7112 Kč při pobytu na týden).

  Této ceny bylo možno letos dosáhnout smlouváním i v plné sezóně, zvláště mimo hlavní turistická střediska.

K ceně ubytování je nutné ještě připočítat povinnou pobytovou taxu (od 2 do 7 kun za osobu a noc, podle atraktivity lokality a toho, zda jde o sezónu, nebo mimo sezónu).

Ubytovatelé zpravidla požadují úhradu ubytování v eurech, včetně pobytové taxy, proto je vhodné s tím počítat a být jimi vybaven.

Při přepočtu na kuny na místě nebývá kurz směny výhodný (viz výše placení mýtného na výjezdu Zadar II).

V termínu od počátku září je možné levnější ubytování zajistit i přes cestovní kanceláře nebo přímo na internetu. Pro čtyřčlennou skupinu je tak možné pořídit týdenní pobyt v soukromém apartmánu, včetně dopravy vlastním vozidlem do 15 000 Kč (bez nákladů na stravu). U dvou osob vyjdou obdobné náklady do cca 12 000 Kč.

Samostatná kapitola jsou chorvatské kempy. Nacházejí se nerovnoměrně po celém Chorvatsku a v září, po ukončení hlavní turistické sezóny, se cena pohybuje mezi 3,50–6 EUR za osobu a den.

Při započtení poplatku za stan tak 4 osoby v kempu mohou týdenní pobyt pořídit za 4000 Kč, dvě osoby za 2000 Kč. Při cestě ve dvou mohou být náklady bez stravy do 10 000 Kč za týden dovolené u moře.

To už je zajímavá cenová relace i při uvážení nižší míry komfortu ubytování.

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta
Autor: Tomáš Krásný

Kdo z vás to má?

Přestože je letošní turistická sezóna údajně slabší, ceny (upomínkové předměty, občerstvení na pláži, tržiště, zelenina apod.) tomu neodpovídají a v plné sezóně jsou naopak vyšší než vloni. Na druhou stranu je u většiny turistických středisek možnost nákupu potravin v hypermarketech (řetězce Plodine, či Lidl, nebo o něco dražší Konzum).

Kdo bude chtít pořídit dovolenou co nejlevněji, tradičně by vezl zásoby potravin s sebou. Jejich ceny v hypermarketech na místě ale u běžných potravin o moc nepřevyšují ceny v obchodech v ČR (například litr polotučného mléka 5 kun a bílý chléb – velikosti a tvaru veky 6 kun) a bez problému v nich lze použít i platební karty.

Budete mít zájem:  Rohlik.cz: Palmový olej zákazníci nechtějí

Ovoce a zeleninu je zde možné zakoupit stejně kvalitní jako na tržišti, navíc o polovinu levněji. I zde se ukazuje výhoda cesty na dovolenou do Chorvatska vlastním automobilem, neboť hypermarkety jsou zpravidla umístěny mimo, nebo na okrajích letovisek.

Tip: Při cestování vlaky Českých drah ušetříte, ale musíte vědět jak 

Závěr

Chorvatsko má i nyní, na počátku babího léta, co nabídnout. Není třeba se bát ani použití vlastního vozidla. Prakticky celou cestu lze absolvovat pohodlně po dálnici. Pokud je ubytování zajištěno až na místě, lze si užít dovolenou v Chorvatsku na sklonku letošní sezóny za přijatelných finančních podmínek.

  S pomalu končící hlavní turistickou sezónou lze i očekávat snižující se ceny a nepřelidněné pláže. Počasí a teplota moře, zejména v části od Severní Dalmácie (Zadar), směrem na jih ke Splitu, Makarské či Korčule, je vhodná k trávení dovolené až do konce září, či počátku října.

Pro mnohé je proto k cestě na dovolenou na Jadran nejvhodnější čas.

Užijte si babí léto na dovolené v Chorvatsku

25. 8. 2015 – Chorvatsko-manie.cz

Konec prázdnin pro někoho znamená, že je letní dovolená nenávratně pryč. Nemusí to být pravda. Můžete vyrazit na dovolenou ještě jednou a užít si krásné babí léto v Chorvatsku a dopřát si ještě pár teplých a slunečních dní u moře.

Konec prázdnin pro někoho znamená, že je letní dovolená nenávratně pryč. Slunce a moře si budeme muset na rok zase odpustit a po celou dobu vystačit jen se vzpomínkami na uplynulé léto. Nemusí to být pravda. Můžete vyrazit na dovolenou ještě jednou a užít si slunečné babí léto v Chorvatsku.

Většina z nás již myslí pouze na práci a na školu.

Ti, co nemají školou povinné děti, si můžou ještě dopřát pár teplých a slunečních dní u moře, protože u nás většinou prší a teploty sotva dosahují 20°C.

Zářijové počasí v Chorvatsku není tak jisté a horké jako v červenci, nicméně ceny za ubytování bývají víc než přijatelné. Máte tak jedinečnou možnost získat velmi výhodně prosluněný odpočinek.

Chorvatsko autem: levná dovolená babího léta

Teploty u moře se v žáří pohybují stále kolem 30°C na slunci a moře je také příjemně vyhřáté (24°C) od parného léta. Můžete tu sice zažít bouřku.

Ta ale skončí a zase vyjde slunce a je pěkně.

Pokud byste chtěli nějakou jistotu hezkého, slunečného počasí, tak vyjeďte na Makarskou riviéru nebo na Středodalmatské ostrovy, které mají nejvíce slunečních hodin za rok.

Výhodou dovolené mimo sezónu bezesporu je, že jindy přeplněná turistická letoviska jsou už zklidněná a všude vládne pohoda. Můžete tak nasávat idylickou středomořskou atmosféru a ne odolávat urputným pouličním prodejcům lodních výletů nebo se mačkat na přeplněné pláži či se sotva vyhnout davu turistů na promenádě.

Další výhodou dovolené v září je bezesporu fakt, že ceny ubytování klesnou minimálně o třetinu. Některé restaurace zlevní také, aby nalákaly co nejvíce turistů.

Nemluvě o místních tržištích, kde se snaží vyprodat sezónní zboží (šátky, plavky, klobouky, lehátka, ručníky, atd).

Také za suvenýry neutratíte tolik peněz jak v plnou sezónu, protože všichni chtějí vyprodat zboží.

Pokud zavítáte do Chorvatska v září najdete zde klid i na těch v létě nejrušnějších místech. Děti základních a středních škol jsou už většinou ve školních lavicích a jejich rodiče si tak obvykle užívají odpočinek bez křiku. Není ale výjimkou, že děti bývají uvolněny z výuky a prodlouží si léto. 

Odjet na dovolenou do Chorvatska v polovině září není rozhodně špatný nápad. 

Chorvatsko dovolená a zájezdy

Hodnocení 5,0/5
Již podruhé jsme na stejném místě,k našemu zděšení je zákaz psů na pláži,takže jsme byli naposled, veliká škoda je tam opravdu nadherne Celkové hodnocení

Již podruhé jsme na stejném místě,k našemu zděšení je zákaz psů na pláži,takže jsme byli naposled, veliká škoda je tam opravdu nadherne

  • UbytováníSuper
  • StravaVlastni
  • PlážRodinná, zákaz kouření se nedodržuje, čistá super pro rodiny s detma

Byla tato recenze užitečná? (0) (2)

Hodnocení 5,0/5
krasne prostredi,velmi prijemna a ochotna pani domaci,nadherna pláz,meli jsme 5 pejsku a zadny problem Celkové hodnocení

krasne prostredi,velmi prijemna a ochotna pani domaci,nadherna pláz,meli jsme 5 pejsku a zadny problem

  1. Ubytovánípekne
  2. Stravavlastni
  3. Plážoblazkova nadherna voda cista

Byla tato recenze užitečná? (1) (0)

Hodnocení 5,0/5
K tomuto hodnocení není k dispozici žádný komentář. Celkové hodnocení

K tomuto hodnocení není k dispozici žádný komentář.

Byla tato recenze užitečná? (0) (0)

Hodnocení 5,0/5
K tomuto hodnocení není k dispozici žádný komentář. Celkové hodnocení

K tomuto hodnocení není k dispozici žádný komentář.

Byla tato recenze užitečná? (0) (0)

Hodnocení 5,0/5
K tomuto hodnocení není k dispozici žádný komentář. Celkové hodnocení

K tomuto hodnocení není k dispozici žádný komentář.

Byla tato recenze užitečná? (0) (0)

Hodnocení 5,0/5
Celkové hodnocení

Bezva dovolená.

UbytováníUbytování v hotelu Plaža plně odpovídalo jeho 4 hvězdičkám.

StravaKe stravování, které probíhalo ráno i večer formou bufetu, nemám žádné připomínky. Velký výběr chutných jídel s každodenním zařazením minimálně jednoho pokrmu z ryb či mořských plodů k večeři. Pro mlsné jazýčky byly připraveny také různé saláty či sladké dezerty a ovoce. Vybrat dle své chuti si mohl skutečně každý.

Služby hoteluV hotelu bylo čisto a milý personál. Pro turisty s vlastní dopravou je zajištěno parkování. Po příjezdu lze krátkodobě parkovat přímo u hotelu a to po dobu, než si odnosíte zavazadla na pokoj.

Šofér z hotelu Vám potom odveze auto na ne příliš vzdálené parkoviště za řekou Cetinou – cena 3 eura za den. Přímo u hotelu se nechá také parkovat, ale je tam omezený počet míst a stojí to 7 eur na den. V případě potřeby (např.

když chcete jet na výlet) Vám hotelový řidič zase auto přiveze a po návratu zase dojede zaparkovat.

PlážNa pláž stačí vyjít z hotelu Plaža jen kousek. Většina pláže je písčitá, ideální pro ne zrovna zdatné plavce a pro rodiny s menšími dětmi, protože je tu mělké moře, v délce minimálně 100 m je hloubka stále tak do 150 cm.

Je zde pamatováno i na osoby na vozíčku, neboť je na pláži umístěno zdvihací zařízení se sedačkou, s jejíž pomocí se do vody vozíčkář dostane. Toto je nutno zvláště ocenit. Při vstupu do vody trošku vadí mořská tráva , ale až takový problém to zase není.

Zažili jsme první dva dny trochu divočejší moře, které následně vyvrhlo na pláž značné množství zmíněné trávy, ale každé hned ráno nastoupila uklízecí četa a vše rychle uklidila a odvezla mimo pláž. Vřele doporučuji.

Byla tato recenze užitečná? (2) (0)

Autem do Chorvatska 2020: Rady, tipy, trasa

Každý rok se přesune do Chorvatska 850.000 Čechů. Tedy každý dvanáctý z nás. A vypadá to, že na tom nic nezměnila ani jarní pandemie koronaviru. Chorvati závislí na cestovním ruchu totiž otevřeli hranice už 9. května. Tedy ještě měsíc před tím, než Česko povolilo návrat našincům domů bez karantény.

Však to způsobovalo nemalé nejasnosti – sami jsme ještě před odjezdem minulé pondělí 15. června stoprocentně nevěděli, zda je potřeba nějaký formulář nebo rezervace ubytování pro vstup do Chorvatska.

Rozcestník ministerstva zahraničí nic neuváděl a na stránkách chorvatského velvyslanectví stále visel ke stažení formulář, který měli mít turisté vyplněný s sebou. Ještě v úterý 16. června nám ve slovinském kempu tvrdil německý turista, že bez rezervace nás do země vůbec nepustí a zrovna to hlásilo německé rádio.

Nepotřebovali jsme nakonec vůbec nic. Zjevně informační toky proudí pomaleji, než plyne realita. Sami Chorvati nic neřeší a nad rouškovou mánií v Evropě kroutí hlavou nepochopením. Na Jadranu holt běží život po svém…

Dopravní očistec

Připravte se bohužel na fakt, že je letos cesta k moři mimořádně otravná. Ačkoliv jsme od počátku plánovali zastávku ve Slovinsku, nenapadalo nás, že tam budeme hledat ubytování až v půl deváté večer. Tolik zdržení a oprav cestou nepamatujeme.

Hned po pondělním startu ze středních Čech jsme si z rádia vyslechli zprávu o zablokované dé jedničce u Mirošovic. Lepší začátek si nelze přát.

Objížďka přes Kolín a Čáslav se ukázala o chlup lepší, akorát jsme si „užili“ zavřený obchvat Čáslavi a dopravu svedenou přes město. Tím jsme hned nabrali první zdržení. Další se nasčítalo v přecpaném Havlíčkově Brodě a finišovalo pochopitelně na D1, kam jsme se napojili až za Jihlavou.

Ačkoli dopravu na Brno naředily stojící kolony za Prahou, dlouhé mnohakilometrové úseky s omezenou rychlostí to dokonale vynahradily. A pozor na to, že se v nich vážně měří rychlost! Suma sumárum, jen u Brna už jsme byli skoro hodinu v minusu.

Svět motorů 25/2020

Krásné vinice, ale…

A to zdaleka nebylo nic proti tomu, co nás čekalo dál. Letos v březnu totiž začala generální oprava mostu přes novomlýnské nádrže.

Potrvá devět měsíců, a tak se kolonám během letní sezony nevyhnete. Leda byste jeli přes České Budějovice, kde podle informací dalších Čechů, které jsme potkali v Chorvatsku, není větší problém.

Pro obyvatele východních Čech a Moravy je to ale rada nepoužitelná.

Už od Brna jsme porovnávali trasy ze dvou navigací – jedna radila delší objížďku přes Břeclav a druhá doporučovala zůstat na původně plánované trase. S tím, že se zdržení počítá na nízké minuty.

Vsadili jsme na konzervativní přístup. Objížďka přes Drnholec, Novosedly, Dobré Pole a Březí až do Mikulova vede nádhernou krajinou vinic a vinařských vesniček se sklepy.

Skoro jsme zaváhali, zda je potřeba mířit za povznášejícími zážitky až na Jadran.

Ze snu nás vytrhly cedule v každé z vesniček, které omezují rychlost na 30 km/h. Místní jsou chudáci, protože jim teď jezdí kamiony pod okny, a až se otevřou Nové Mlýny, budou potřebovat nový asfalt pro změnu tady. „Zlatým hřebem“ je pak železný mostek za Drnholcem. Jezdí se po něm na semafory a krokem. Logicky se tak tvoří kolony. Tady jsme nabrali zdržení asi 15 minut.

A jak jsme se dozvěděli od obsluhy na čerpací stanici MOL za Mikulovem, není to lepší ani při cestě nazpět na Brno. Trasa z jihu na sever totiž vede jinudy, ale taky prý stojí za to. „Nejhorší je to každé ráno.

Bydlím zrovna v Drnholci a místo obvyklých patnácti minut jezdím pětačtyřicet a víc,“ hlásí prodavačka, zatímco nám proštipuje rakouskou dálniční známku. Desetidenní viněta u nich stojí 268 korun, tedy o snesitelnou dvacku víc než za hranicemi.

Á propos, známka letos zdražila o dvacet centů na 9,40 eura. Pořád je to míň než ta česká a kvalita dálnic je neporovnatelná.

Zastávka u čerpací stanice pro nás každopádně znamená s předchozím zdržením na objížďce další půlhodinu. Hlavně že jsme známku vůbec sehnali, ještě v neděli odpoledne prý nebyly skladem. A mimochodem, nafta tady stojí 27,50 Kč, tedy asi o dvě koruny víc než v Praze. Levné palivo v ČR je jen relativní, podle lokality.

Budete mít zájem:  Tipy, jak zvládnout návaly a pocení v klimakteriu

Všude klid

Na rakouské celnici nepotkáváme ani nohu, a tak míříme na nový obchvat Drasenhofenu. Otevřel se loni na podzim, a protože je součástí dálnice A5, je na něm už vyžadována dálniční známka. Cestu do Vídně to zrychlí o dobrých deset minut. Až jsme se zase zastyděli nad nulovým pokrokem na české straně, který se zastavil v devadesátkách.

Po příjezdu do Vídně jsme hned nekritický hrot otupili. Ještě před mostem přes Dunaj je totiž doprava svedena ze tří do dvou pruhů, což způsobuje několikakilometrové kolony. Tady jsme strávili další hodinu navíc.

Aby toho nebylo málo, hned za Vídní jsme si u Leobersdorfu stoupli do další „stau“. Na E59 probíhají stavební práce, a bohužel nejsou jediné.

Ještě ke Štýrskému Hradci byla doprava nebývale hustá a v jeho okolí se samozřejmě přidávají nepopulární „ekologické“ zóny IG-L s omezením rychlosti na 100 km/h. A další opravy.

Připomínáme, že překročení limitu se v zóně trestá místo stovkami eur až tisíci, protože tím neohrožujete jen silniční bezpečnost, ale také životní prostředí. A to je v Rakousku pořádný zločin…

Srovnání cen paliv po cestě
Země Benzin Nafta
ČR 25,90 Kč 25,70 Kč
Rakousko 26,70 Kč 26,00 Kč
Slovinsko 26,50 Kč 26,50 Kč
Chorvatsko 30,50 Kč 28,90 Kč
Maďarsko 26,50 Kč 27,00 Kč
Slovensko 30,00 Kč 26,80 Kč
Zdroj: energy.eu, kurz eura 26,55 Kč

Čím vlastně jedeme?

Za Grazem na dálnici A9 začíná vydatně pršet, a tak musíme zvolnit a minuty zdržení zase přibývají. A to ještě netušíme, co nás čeká na slovinských hranicích.

Rozhodli jsme se letos dálnici neobjíždět a dát Slovincům vydřidušských patnáct eur (398 korun) za dálniční známku na osobní auto. Ať se pomějí! Vždyť úsek Šentilj – Macelj přejedete na tři čtvrtě hodinky.

Jenže to jsme ještě netušili, že nakonec zaplatíme dvojnásobek.

Zastavujeme před celnicí u prodejny všeho možného, která hlásá nápisem prodej „vinjet“. Jak jsme uvykli z Rakouska, nasazujeme roušku a vysvětlujeme v obchodě, že máme vůz VW California s obytnou vestavbou a rádi bychom na něj známku.

Brzy je jasné, že roušku tady neznají, a hlavně se nedomluvíme. Obě dámy za pultem vůbec netuší, do jaké kategorie naše auto spadá. Dálniční známky ve Slovinsku jsou totiž „vyšší dívčí“.

Nastudovali jsme dopředu, že levnější skupina 2A za 15 eur je limitována výškou nad přední nápravou 1,3 m. Co má víc, spadá do 2B a řidič zaplatí 30 eur.

Kde je pravda, rozhodují Slovinci pomocí naměřené tabulky konkrétních typů aut – VW Multivan a Transporter jsou výslovně zapsány u slovinské dálniční společnosti DARS v dražší kategorii 2B. Jenže california s postelemi a stanem na střeše tam chybí.

A přitom obytné vozy bez rozlišení hmotnostní kategorie platí vždycky levnější skupinu 1A. A právě na to jsme sázeli.

Bezradné dámy nás nakonec posílají ke konkurenční čerpačce za hranicemi a zjevně se jim uleví, že ti otravní Češi zmizeli. Na hraničním přechodu Rakousko–Slovinsko po nás nikdo nic nechce, celník nás zbrzdí pokynem ruky a zase pošle dál. Ani nechce vidět doklady.

U čerpačky se míjíme s českým karavanistou a u okénka se známkami vysvětlujeme bodrému prodavači náš problém. Je nekompromisní, každému tyká a nehodlá smlouvat. „Jestli máš v autě postele, ještě nemáš obytný automobil. Záleží, jak je registrovaný. A pozor, pokuta v případě špatně uvedené kategorie je tři sta eur,“ vyrukuje na nás chlapík dost srozumitelně i v češtině.

Protože nemáme v ruce nic lepšího než jen malý techničák s vyplněnou kolonkou „osobní automobil“ (ale má to tak i čistokrevný obytný Fiat Ducato s alkovnou, toaletou a sprchou), došly nám argumenty. Platíme neradi třicet eur a máme pifku na Slovince. Později zjišťujeme, že californii opravdu nepovažují za obytňák, ale jen variantu multivanu.

Mimochodem hned po pár kilometrech spatřujeme dvě dodávky, které si celníci stáhli do krajnice a náramně se zajímají o známky. Víme proč!

Turisté, vítejte!

Naštěstí si Slovinci brzy napravují reputaci. Otráveni komplikacemi totiž hledáme přes mobilní připojení kontakt na kemp v lázních Ptuj. Recepce už je sice po osmé večerní zavřená, ale v nedalekém hotelu nás s úsměvem vybaví vstupní kartičkou. Máme se ubytovat a zaplatíme až ráno.

I za šera je zjevné, že si tady pořádně mákli. Toalety, sprchy i další vybavení kempu svítí novotou. Teplá voda teče ihned na otočení kohoutkem a kromě toaleťáku nechybí ani mýdlo u umyvadel.

Bravo! „Za zavřenou recepci se omlouváme, přijeli jste hned druhý den po otevření kempu.

Dodělali jsme ho teprve v březnu,“ culí se sympatická recepční a vysvětluje tím, proč jsme na trávníku potkali jen dvě mladé holandské rodiny a postarší pár z Německa.

Od německého důchodce jsme se dozvěděli, že míří do Zadaru na 14 dnů, stejně jako každý rok, a nenechá si dovolenou v Chorvatsku letos upřít. A že ptujský kemp je i pro Němce ideální na přespání cestou. Soudě podle jeho gigantického karavanu se satelitem na trojnožce, který by určitě zvládl uřídit balistické rakety, se pán vyzná a nemáme mu důvod nevěřit.

Za nás každopádně v lázních Ptuj nacházíme ověřený tip na přespání, který bude díky lázním s toboganem a spoustou atrakcí bavit i děti. Platili jsme 900 Kč.

Nefotit!

Na slovinsko-chorvatské hranici si druhý den ráno chvilku postojíme, celník si u okénka prohlíží doklady všech účastníků výpravy a durdí se, proč ho u toho fotíme. Bohužel zprvu slovinsky, a tak se nedovtípíme až do doby, kdy dost zřetelně zařve „Nou fotó!“.

Mezi hranicemi už potkáváme stojící kolonu kamionů v protisměru. Máme dost času si ji prohlédnout, protože zhruba deset minut čekáme v řadě před okýnkem celnice. Fešná policistka si tentokrát doklady kontroluje mnohem pečlivěji a nakonec se ptá, kam jedeme. Nechce po nás žádný doklad o rezervaci, nebo dokonce vyplnit formulář s kontakty.

Stačí jen vykřiknout: „Krk, Baška!“ A tak nám podává do okénka zpět doklady a znuděně nás posílá dál. Zhruba po dvou kilometrech vidíme v protisměru blikající modrý majáček a kolonu za ním, policisté se tady snaží naředit čekající kamioňáky před lustrací do Slovinska. Je nám tranzitujících šoférů líto, kolona se nehýbe a má dobrých šest kilometrů.

Stráví tady určitě pár hodin.

Ale to už míříme k mýtnici a dál na Záhřeb. Bohužel v Chorvatsku zase platí, že auta nad 1,9 metru výšky zaplatí víc. Takže za rodinnou octavii zaplatíte 168 korun za 52 km úseku Macelj – Záhřeb. Zato my jsme za velký volkswagen zaplatili o polovinu víc, tedy 252 korun. Čert aby se v tom vyznal. Tohle by měla EU rozlousknout a neřešit utopence a syrečky!

Ale máme i dobrou zprávu – Chorvati letos jako gesto dobré vůle pro cizince nezavedli obvyklou sezonní přirážku od 15. června do 15. září. A dokonce si úplně odpustili poplatek za vjezd na ostrov Krk. Ušetříte tím sice jen 122 korun, ale je to milé. Hodí se to mimochodem u benzinky – naftu jsme tankovali v přepočtu za 29,20 koruny.

Rakousko a Slovinsko jsou v průměru až o tři koruny levnější, ale u dálnic na to zapomeňte a rozdíly se stírají. Vždyť ceny paliv na D1 mají taky daleko k republikovému průměru. Kdo chce ušetřit, musí v každé zemi hledat mimo hlavní turistické tahy.

Jedna věc jsou totiž optimistické statistiky vycházející z celorepublikových průměrů daných zemí a ta druhá realita na místě.

Do cíle cesty v Bašce na Krku dorážíme druhý den po poledni. Čistého času bez tankování a zastávek jsme jeli přes třináct hodin místo plánovaných devíti a půl. Zdržení je letos víc než v předchozích letech.

Přesto se o návštěvnost ze strany Čechů nebojíme. Domácí registrační značky jsme potkávali nejen cestou, ale mateřštinu zhusta slyšeli z restaurací a barů. Pro letošek je totiž příznačná jedna věc – kdo se vydal k moři, nekouká na koruny a užívá si se vším všudy. Nemusí nosit roušku, místní ani nevědí, co to je.

A jsou nesmírně vděční a uctiví, i když mezi sebou u stolu nehovoříme německy. Jako by se vrátily časy, kdy Češi pozdvihli chorvatskou ekonomiku zbídačenou občanskou válkou. Dnes pomáháme zemi z turistické izolace. „Češi, Slováci a Chorvati k sobě mají blízko. Jsme jako bratři,“ rozšiřuje pokrevné pouto náš domácí Jozef, když se ho ptáme na přítomnost Čechů.

První krajani prý dorazili ještě v době karantény a nasmlouváno už mají další na týdny dopředu. Vyhlíží je i sympatický mladý číšník z restaurace Kangarol na promenádě. „Korona nám sice začátek sezony zbrzdila, ale už se to zase vrací nazpátek,“ odbíhá obsloužit mladou českou rodinu, která přišla k vedlejšímu stolu. Na promenádě ani na pláži se ovšem zatím davy nekonají.

Moře je krásně čisté a má 21 stupňů. Pokud chcete vyrazit, dlouho neváhejte!

Nejen že Chorvati letos nezavedli sezonní příplatek na mýtu, ale odpustili si i zdražování ubytování a služeb. Ceny tak stále zůstávají jen o trochu vyšší než v ČR. Pořádný kopeček zmrzliny si tak na promenádě koupíte v přepočtu za 35 korun, mimo ni i o třetinu levněji.

Za skvělou pizzu jsme v restauraci platili 168 korun, za grilovanou makrelu 175 korun. Točené pivo Karlovacko vyjde od 60 do 80 korun podle lokality. V obchodě vyjde plechovka ožujska na osmadvacet korun, chleba asi na pětatřicet a totéž i litr mléka. Obecně platí, že za masné a mléčné výrobky – typicky sýry – si proti ČR připlatíte.

Zato za lahev solidního istrijského růžového vína dáte stovku.

Mýtus se nepotvrdil

Internetová fóra majitelů multivanů jsou plná historek o autě prošmejděném na rakousko- slovinských hranicích celníky.

Prý se speciálně na tento praktický a pořádně drahý vůz (naše testovací VW California je za 2,2 milionu!) zaměřují, protože je oblíbený na Balkáně mezi majiteli, kteří za něj jaksi nemají ve zvyku platit.

Takže jsme si nechali od importéra Volkswagenu raději vypsat potvrzení o zápůjčce v angličtině. Nebylo ale potřeba, naštěstí.

Jaká auta platí ve Slovinsku víc
Citroën C25, Jumper, Jumpy, Furgon XL, Blue HDi 120 (XS, M, XL); Kombi CZ24, GA04 (všechna), Spacetourer CZ24, GA04 8 (všechna)
Fiat Ducato, Talento
Ford Transit, Tourneo Custom, Wag Onnicar, Transit Custom
Hyundai H100, H350
Iveco Daily
Isuzu N – Series
Kia K (2500, 2700 ecc.), Pregio, Besta, Towner
MAN TGE 3180
Mazda E 2200, E 2200 (Kombi)
Mercedes-Benz TN/T1, 100 a další starší modely (207D, 209D, 307D, 308D, 406D ecc.), Sprinter
Mitsubishi Canter
Nissan Urvan, Vanette, Cabstar, Interstar, Primastar, Trade, NV 400, NV 300, Atleon
Opel Arena, Movano, Vivaro, Zafira LIFE (2019 →)
Peugeot J5, Boxer, Expert Furgon XL 2.0 Blue HDi 120 (L1, L2, L3), Expert kombi CZ24, GA04 (všechna), Traveller CZ24, GA04 (všechna)
Piaggio Porter
Renault Master, Trafic, B – 120.65, Maxity, Mascott
Suzuki Carry
Toyota Hiace, Dyna
Volkswagen LT, Crafter, Transporter, Caravelle, Multivan

Související články

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *