Řepka se nehodí jen do nádrže auta

Dneska odpoledne jsem cestou z obchodu projížděl kolem benzínky ONO v pražských Štěrboholích a nedalo mi to, abych se nezastavil a nenatankoval plnou nádrž. Natural 95 tu totiž vyjde na 23.90 za litr. Takové ceny si pamatuji někdy z dob kolem roku 2004.

Shodou okolností jsem před měsícem tankoval (pravda, na Shellce, která je všeobecně dražší, ale kdo by odolal autíčku na solný pohon k nákupu 30 litrů paliva – bylo to zkrátka vítězství marketingu nad Kubajzem) za cenu o deset korun vyšší.

Co za tak masivní propad cen může a jak dlouho se z něj budeme těšit?

Ve zkratce by se dalo říct, že za masivní zlevnění může souběh dvou skutečností. Tou zásadnější, která má na cenu vyšší vliv je rozhodnutí Saúdské Arábie, že sníží prodejní cenu a navýší objem vytěžené ropy na svém území. Na tento krok pak logicky musí reagovat i ostatní státy, které ropu těží a prodávají, protože jinak by brzy ztratily odběratele.

Jenže na první pohled příhodná situace má jeden celkem zásadní háček. Asi není těžké se dovtípit, že Saúdové nesnižují cenu své hlavní vývozní komodity jen tak z plezíru, nebo proto, že by nám automobilovým nadšencům chtěli udělat radost. Ve skutečnosti jde o nepříliš čistou taktiku konkurenčního boje, kdy se devalvací ceny snaží zničit konkurenci.

 

Řepka se nehodí jen do nádrže autaTankování. Volně tématická fotografie.

Hlavní “obětí”, proti které je celá tato cenová válka namířena je překvapivě Rusko, ze kterého zaznívají hlasy, že za současné ceny se už této mocnosti těžba ropy nevyplatí.

Samozřejmě je otázkou, nakolik je to reálná informace a nakolik jen jakási póza, skrze kterou se země, kde zítra již znamená včera snaží poukázat na to, že s ní někdo nejedná hezky.

Nicméně kdyby se Saúdům náhodou podařilo Rusko opravdu dostat do situace, kdy těžbu ropy zastaví, budou mít pak prakticky volnou ruku při stanovování cen. A to by mohlo mít nedozírné následky. 

Druhým, o poznání méně důležitým, ale přesto ovlivňujícím faktorem je pak epidemie koronaviru, kvůli které se spotřeba ropných paliv celosvětově snižuje. Na to samozřejmě reaguje tržní prostředí snížením cen. I když – jak kde.

V Praze stále najdeme množství benzínek, kde se paliva prodávají za ceny dost přes třicet korun. Naopak v úvodu zmíněné ONO reflektuje velkoobchodní ceny až překvapivě důsledně a prakticky denně zlevňuje.

Kdo ví, kde se nakonec cena benzínu zastaví.

Zajímavý paradox můžeme pozorovat u CNG – jeho cena totiž setrvale stoupá a cenové změny ropných paliv se ho nedotýkají. Ani LPG nezlevňuje tak rapidně, jako benzín a nafta. 

Poslední týdny zkrátka přináší nejedno překvapení. A když propad cen paliva vypadá na první pohled jako dobrá zpráva, přiznám se, že na něj nahlížím s nedůvěrou. Odhadovat, jak se celá situace vyvine, si ale netroufám.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Planet of the Humans (2020)

  • Je neuveriteľne kontraproduktívne míňať všetku energiu a čas do hádania sa o to, ktorá energia je viac ekologická a ktorá menej, keď problém je úplne inde. Je ním šialene rozbehnutá mašinéria nadvýroby, spotreby a preľudnenia. Riešením nie je debatovať o tom, či všetky tie k životu nepotrebné, energiu pohlcujúce zbytočnosti, nasýtime energiou zo solárnych panelov alebo z jadrovej elektrárne, ale o tom, kedy a ako ich konečne už odstavíme. Ak tri elektromobily majú rovnakú ekostopu ako jedno auto na benzín, jediným ekologickým riešením je nemať ani jedno z nich (a ešte ekologickejším je všetky ich zničiť). Ak túto rozbehnutú mašinériu radikálne nespomalíme, ale iba zmeníme jej energetické napájanie, môžeme ísť akurát tak do hajzlu. Cestou je skromnosť, a ak nebude dobrovoľná, tak bude musieť byť nedobrovoľná. Všetko to dať na uzdu, kontrolovať a regulovať. Som rád, že antikapitalista Jeff Gibbs poukázal na to, aké rozporuplné sú tzv. zelené technológie v neudržateľnej, priemyselnej civilizácii. Som rád aj za to, že poukázal na špinu vo vedení niekoľkých konkrétnych organizácií, a naznačil, že to vedenie treba vymeniť. Som rád, že označil rast ľudskej populácie za jeden z kľúčových problémov. Podporujme environmentálne organizácie, ktoré nie sú prepojené so žiadnym veľkým odvetvím energetického priemyslu, a ktoré sa venujú kľúčovým problémom.(17.5.2020)
  • Ó ano. Opravdu nic není tak zelené, jak se zdá. Kromě dolarů, ovšem. Jako podnět k zamyšlení rozhodně doporučuji. Výkřiky zelených extrémistů o zákazech a klatbách na Gibbse a Moorea jsou věru pikantní. A malý citát ze zdejších komentářů: Pravděpodobně zbytečné sledovat, plné dezinformací..následuje odkaz na článek v Deníku referendum. Milý Martine. Země je placatá: https://www.placata-zeme.cz/
    Víš proč? Protože to píšou na internátu. Takže zkus přestat papouškovat cizí názory a udělej si vlastní. Takhle se uvědomělý soudruh nechová. S tímhle přístupem dopadne všechno, co se nám nelíbí jako „Africký deník“. Pavědecké! Loudovi na zátop!(17.5.2020)
  • Kdyby Kateřina Jacques mohla cestovat časem do budoucna a shlédnout tenhle dokument, tak by se možná u otázky k biomase tehdy tolik neztrapnila u Krause. A vůbec, je krásný vidět, jak korporátní sféra vždycky dokáže zachytit nový trendy, přizpůsobit se, vytvořit nový obchodní modely, vymyslet nějaký eufemismus (biomasa, „wood chips“) a prodat nám ho, abychom se cítili sami se sebou dobře a nemuseli nad věcmi tolik přemýšlet. A ve výsledku tak mazaně „unese“ viditelnou část nějakého autentického hnutí, aniž by to někdo stihl zaregistrovat.(1.5.2020)
  • Tohle by se mělo pouštět těm pravicovým/konzervativním kritikům zelených ideologií, že to je snad nějaký nový socialismus. Houby, hromady těch dotací na soláry a biomasy je propojení vlád a korporací, aby se korporace měly dál dobře. Kdyby znali naší realitu, tak tam do témat přidají i řepku. Nicméně tento dokument je přesně o tom, co mám rád – bourání stereotypů. Nejde v něm jen o využívání obnovitelných zdrojů za důležité pomoci fosilních paliv, ale i o celý ten zelený marketing, který se kolem toho točí, ať jsme ve finále jako spotřebitelé šťastní, že jsme k atmosféře slušní. Blood & Al Gore je fakt super vtip.(30.4.2020)
  • Ústřední tezí filmu je, že různí lidé a organizace ve Spojených státech, které tvrdí, že propagují Zelenou energii, skutečně propagují energii z biomasy, což ve velké míře znamená spalování stromů místo fosilních paliv, která nejsou uhlíkově neutrální, obnovitelná ani udržitelná . Film také bez pochyby naznačuje, že větrná a solární energie se nehodí mnohem lépe, jakmile se vezmou v úvahu všechny vstupy pro stavbu a údržbu, které vyžadují použití fosilních paliv.(27.4.2020)
  • Aspon vidite ty sasky jako Bloomberg, Branson, Al Gore a jemu podobni, ze vlastne o zelene ekologii si s temito smejdy, muzem nechat jenom zdat. V prvni rade jde o penize, pak zase o penize a pak zase o penize atd.a mozna 100.miste o ekologii. Ale vzdycky poblaznite uzitecny magory, kteri budou tlacit na politiky. Pekny rozhovor se zakladatelem Greenpeace https://www.euro.cz/politika/oslavujte-co2-zakladatel-greenpeace-kritizuje-zelene-radikaly-1294188?fbclid=IwAR1yWsmBrWf_opl94A8L8yvtv34wYiZo83E4g7WfhanpiUUQRRhFLo4PwFY#utm_medium=selfpromo&utm_source=euro&utm_campaign=copylink .(23.5.2020)
  • je z toho dost cítit jednostrannost faktů a podbízivost, i přesto jako vždy je potřeba říci, že díky bohu za tyto snímky a více diváků a těchto filmů pro naše neklidné sny. díky.(2.7.2020)
  • Dokument nastoluje mnoho otázek, ale žádné odpovědi. Moore je z toho znát na každém rohu, ale tentokrát je ta forma opravdu dost strašná. Už jsem viděl mnohé agitky z 50. let a tady (v roce 2020!) jsou používány navlas stejné způsoby. Chápu, že např. v USA nemají tu možnost srovnání, ale je to opravdu do očí bijící. K tomu ten extrémně otravný komentář hlavního průvodce. Uvažoval jsem o třech hvězdách, ale kvůli výše zmíněnému jsem musel dvě ubrat.(14.7.2020)
  • Pravděpodobně zbytečné sledovat, plné dezinformací: https://denikreferendum.cz/clanek/31174-moore-daroval-dokument-fosilnimu-prumyslu-jeho-planeta-lidi-lze-a-manipuluje(11.5.2020)
  • Film nastoluje par zaujimavych otazok a otvara temy o ktorych by sa malo hovorit. Ale je to cele prelozene tolkymi manipulaciami a misinterpretaciami, ktore maju presvedcit jednoducheho divaka (a asi aj presvedcia) o skodlivosti obnovitelnych energii az som zasol. O tomto filme, ktory ma 100 minut sa da natocit dalsich 10000 minut, ktore budu uvadzat vacsinu point filmu na pravu mieru. Osobne som velmi sklamany.(12.10.2020)
  • Moore je stabilní. Nebo alespoň jeho rukopis. Hejt korporátního Kapitalismu je jeho tradiční téma. Bohužel zde se nenachází ona kapka naděje na konci. Skoro bych řekl, že Moore už zatrpkl. Hodně podivně vychází takový ten apel do prázdna na redukci populace. Trochu jsem nechápal, jak mohla ta několikrát opakovaná myšlenka zůstat bez reflexe. Bohužel to může dokument strazit do kolonky „kontra-kontra revoluce iluminátů“. Nějak nezaznělo že redukce populace může přijít až po redukci konzumu, na kterou film také apeluje, ale nijak ji nerozvádí. Moore chápe bezradnost, ale neříká nám jak z ní. Takže výsledek „jen“ alarmismus par exelànce.(19.5.2020)
  • Docela bezvýchodný dokument. Fosilní paliva používat nemůžeme, protože neúnosně zvyšují emise. Obnovitelné zdroje taky ne, protože kapacitně nestačí, a navíc k vybudování potřebné infrastruktury potřebujeme fosilní paliva. Jedinou cestou je uskromnit se. Tak tedy hodně štěstí v prosazování politického programu stojícího na nižší spotřebě a slevení ze své pohodlnosti! Jestli není nakonec nejschůdnější zvolit menší zlo a jít cestou postupného zelenění, i za cenu toho že nám Goreové říkají jen tu část pravdy, která nepodkopává ekonomické zájmy jejich sponzorů.(2.5.2020)
  • Shrnuto podtrženo – iluze ztraceny, naděje pohřbeny, oči otevřeny, srdce zlomeno, deprese nabyta. Tenhle svět se řítí do pekel a jsme to My, kdo sedí za volantem. Na takové dokumenty se nedívá snadno a hodně lidí se jim nepochybně záměrně vyhýbá. Bojíme se pravdy. Pravdy, která je taková, že všechna ta ekologická hnutí, solární panely, větrné elektrárny, elektromobily.. všechny ty úžasné, moderní, čisté a úžasné ekologické zázraky jsou ve skutečnosti pouhý sebeklam a naprosto v ničem se neliší od fosilních paliv, na kterých jsou ve skutečnosti plně závislé. A dobře se neposlouchá ani to, že většina těchhle lží ve výsledku přináší ještě větší zkázu, než kdyby vůbec neexistovaly. S lidstvem je konec a pevně doufám, že co nejdřív do posledního vymřeme. 5/5(4.5.2020)
  • Poukazování na nesmyslnost solárních a větrných elektráren, zpracování biomasy, vypatlanost zelených, podvody s dotacemi.. je na místě. Komunisticko-dystopické názory Moora (kapitalismus je zlo, nejlepší by bylo vyhubit část lidstva) a dalších lidí co to točili jsou však úplně stejně imbecilní.(11.5.2020)
  • odpad! Další Moorova dezinformační sračka stavějící na zastaralých faktech které se se hidí do krámu předem dané agendě což je bohapustá klikbajtová manipulace a ne dokument. Navíc to nakonec z Youtubu na chvíli sestřelilo manipulativní použití ukradených záběrů a poškození autorských práv jednoho fotografa. Z Moora se nakonec stal miláček fosilního průmyslu a pravičáků. V Americe si myslej že ty jeho tendenční zábavný filmy jsou dokumenty. Lol. Je to jen klikbajtová manipulační show a žádná dokumentaristika. A přesto ho berou do diskuzí v televizích kde Mu naslouchají jako určité kritické autoritě. Lol.
    https://www.sciencenews.org/article/what-michael-moore-new-film-gets-wrong-about-renewable-energy(31.10.2020)
  • Kážou „renewable energy“, lidi to chápou jako „slunce a vítr“ a to je přece zadarmo. ovšem v pozadí je kácení lesů a spalování za účelem výroby elektřiny (šílenost), odlesňování pralesů za účelem osazení cukrovou třtinou, její sklizení a výroby ethanolu a jeho nalití do nádrže aut. Vše díky mantře, kterou vsadili do hlavy hloupým lidem, a tou mantrou je, že ropa je špatná a že oxid uhličitý škodí a navíc že za všechno může člověk. Nic z toho pravda není.(3.5.2020)
  • Z toho čo som videl, mi bolo fyzicky špatne. Tolko spoločností a medií ktore sa ohaňaju zelenou politikou spolupracuje s tými čo prírodu ničia, je to neuveritelné. Toto by sa malo premietať všade po školách a hlavne pošahaným členom Greenpeace.(14.5.2020)
  • Nájdu sa ľudia ktorí by všetko popreli len kvôli tomu, že za tým stojí človek ktorý sa netají antisympatiou ku kapitalizmu. Keďže sa tým tiež netajím a už veľmi dlho si uvedomujem, že najväčší problém sveta je extrémna preludnenosť a brutálny konzum, tak mi to nejde inak ako len si poplakať pri takomto dokumente. Ultra bohatí ľudia si tu robia čo sa im zachce a nikdy to nieje prospešné.(7.7.2020)
Budete mít zájem:  Za Jak Dlouho Se Objeví Příznaky Koronaviru?

Nafta bez biosložky: Kde natankovat palivo, které nepoškozuje motor?

Tankování paliva se stane, čím déle od získání řidičského oprávnění jezdíte, rutinou. Mnohdy až do takové míry, že člověk přestane vnímat určité detaily a souvislosti a mnohdy, pokud neplatí benzín či naftu „z firemního“, s výjimkou ceny. Což je špatně, cena není a neměla být hlavním či dokonce jediným parametrem, který jako řidiči při tankování do svých aut sledujeme.

Otázkou tedy zůstává, zda tankujete kvalitní palivo? Anebo zda víte, jak se vyhnout čerpacím stanicím, které mohou ohrozit životnost motoru vašeho auta nebo ho bezprostředně poškodit? A to není všechno, důležité také je vědět, kde natankovat naftu bez biosložky a vůbec, my zde máme pět tipů na co si dát pozor při tankování.tankování. Víte, že se dohledné době na českých pumpách objeví E5, B7 nebo třeba E10 a co to vlastně znamená?

Nekvalitní palivo, na které už neodjedete

I když kvalita pohonných hmot je v Česku všeobecně na vysoké úrovni, Česká obchodní inspekce (ČOI) neustále uděluje pokuty za palivo, jehož parametry neodpovídají normě.

Čerpací stanice, které kontrolám nevyhověly, lze nalézt na webu ČOI.

Natankováním paliva s mírnými odchylkami od požadované kvality většinou nehrozí fatální poškození motoru a případné problémy odezní po dotankování odpovídajícího paliva.

Poškození motoru by mohlo způsobit až dlouhodobé tankování stejně nekvalitního paliva. V případě okamžité změny chování motoru po natankování by však řidič měl ihned zastavit vozidlo, nechat ho odtáhnout do servisu a pohonné hmoty reklamovat. V extrémním případě silné kontaminace paliva vodou nebo i při smíchání benzínu a motorové nafty to řidič pozná ihned.

Areálové pumpy nikdo nekontroluje

Z hlediska kvality jsou rizikové čerpací stanice v areálech různých podniků, kde mohou pohonné hmoty mnohdy tankovat i zaměstnanci se svými osobními vozy.

Budete mít zájem:  Přírodní Léčba Kvasinkové Infekce?

Tyto pumpy a provozní nádrže nepodléhají žádné kontrole a kvalita jejich obsahu tak může být velmi pochybná.

Nemůžete vědět, jestli se zde dbá na pravidelné odkalování a čištění nádrží, přejímku paliva a údržbu veškeré technologie v takové míře jako u profesionálních distributorů.

„Renomované sítě čerpacích stanic mají na rozdíl od areálových nádrží propracovanou údržbu, kontrolní systémy i dopravu, a především podléhají kontrole, zda plní normy,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „I když se horší kvalita nemusí bezprostředně ukázat, dlouhodobé tankování z pochybného zdroje se může v budoucnu projevit nutností nákladných oprav. To je právě riziko u areálových pump, kde se zdaleka neprotočí takový objem jako u velkých sítí čerpacích stanic,“ dodává Damir Duraković.

Kde tankovat naftu bez biosložky?

Legislativa ukládá přimíchávat do celého ročního objemu benzínu i nafty určitý podíl biosložky. Její neblahý vliv kupříkladu na zanášení vstřikovacích trysek se producenti snaží eliminovat různými aditivy. Na českém trhu však lze i přes povinný podíl tankovat naftu bez biosložky.

„Vyšší podíl biosložky v jiných specifických palivech z produktové nabídky umožňuje určitou část produkce dodávat bez biosložky,“ objasňuje Damir Duraković. „Například v síti EuroOil je k dostání stoprocentní bionafta a bioethanol E85, díky čemuž EuroOil jako jediný na trhu může nabízet i běžnou motorovou naftu zcela bez biosložky,“ dodává Duraković.

V čem je výhoda prémiových paliv?

Ani prémiová paliva neobsahují biosložku. Figurují v nabídce většiny renomovaných sítí čerpacích stanic. Kromě absence biosložky, která má nepříznivý vliv na vlastnosti paliva a stav některých částí motoru, jsou prémiová paliva nadstandardně aditivovaná. Přínos aditivace spočívá ve zlepšení parametrů pohonné hmoty nad rámec platných technických norem.

Prémiový benzín i nafta díky čisticím složkám aditiva odstraňují karbonové úsady a následně udržují v čistotě ventily, vstřikovače a spalovací prostor. Jejich přínosem je rovněž vyšší oktanové číslo benzínu nebo cetanové číslo nafty. Speciální mazací přísady také výrazně snižují třecí ztráty.

Budete mít zájem:  Tipy, jak nastartovat metabolismus

Babišův Preol začne v Lovosicích vyrábět jedlý řepkový olej

Anketa o nejpopulárnějšího fotbalistu na Litoměřicku Veronika Weissová

Lovosice – Nová rafinérie jedlých olejů v Lovosicích stála 222 milionů korun, zaměstná 13 lidí, ročně vyrobí 33 tisíc tun řepkového oleje. Jeho kmotrem se stal bývalý profesionální fotbalista Tomáš Řepka.

Otevření nové výroby v babišově Preolu | Foto: Foto: Deník/Karel Pech

Novou rafinérii jedlých olejů uvede do provozu chemický závod Preol na okraji Lovosic. Její vybudování stálo 222 milionů korun. Ročně vyrobí 33 tisíc tun řepkového oleje, který bude nová dceřiná společnost Preol Food distribuovat pod značkou Zlatá Haná. Z toho zhruba 20 tisíc tun spotřebují pekárny Babišova koncernu v Česku, Maďarsku, Německu i na Slovensku.

Jedlý řepkový olej, který bude rafinérie vyrábět, přijel do Lovosic pokřtít bývalý profesionální fotbalista Tomáš Řepka.

„Najíždění technologie je zhruba v polovině, po celozávodní odstávce bude pokračovat. Najetí výroby předpokládáme koncem července nebo začátkem srpna,“ uvedl včera při slavnostním otevření výrobní ředitel Preol Food Stanislav Jiřík.

Výstavba nového provozu začala vminulém roce, firma v něm zaměstná 13 pracovníků. „Osm míst je již obsazeno, jedná se o pozice velínářů, operátorů, operátor – čerpač a operátor – pochůzkář. Po najetí na plnou kapacitu budeme přijímat další zaměstnance, lidi už ale máme vytipované,“ dodal Jiřík.

Rafinérií jedlých olejů podle předsedy představenstva společnosti Preol Petra Cingra firma uzavírá portfolio produktů, které se dají z řepky vyrobit.

Nechtějí být závislí na biopalivech

„Až dosud jsme produkovali hlavně biopalivo, řepkový šrot a glycerin pro farmaceutický a kosmetický průmysl,“ doplnil Cingr s tím, že také kvůli destabilizované situaci kolem biopaliv firma nechce být závislá jen na jejich výrobě.

Jedlý olej se z tankových nádrží bude v Lovosicích plnit do cisteren a velkých tisícilitrových kontejnerů. Do menších, nejčastěji litrových lahví pro malospotřebitele se bude stáčet v sesterském závodě na výrobu rafinovaného slunečnicového oleje NT v Maďarsku. Do budoucna Preol ovšem zvažuje, že by v Lovosicích postavil vlastní stáčecí linku.

V plánu je extruze řepkových šrotů

Společnost Preol, která byla založená v roce 2008 a zaměstnává 137 lidí, ročně zpracuje 450 tisíc tun řepkového semene.

Na příští rok plánuje, že ze 180 tisíců tun vyrobí řepkový olej, ze zbytku pak řepkový šrot.

V současné  době už je podle Cingra také podepsaný kontrakt na výstavbu nové výrobny extrudovaného řepkového šrotu, který se používá jako krmivo pro dojnice. Hotová má být příští rok.

Lovosický Preol a sousední Lovochemie patří do skupiny Agrofert, jejímž majitelem je nynější ministr financí Andrej Babiš.

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

23.6.2015

  • Lovosice,
  • řepkový olej,
  • Tomáš Řepka,
  • Petr Cingr,
  • Maďarsko,
  • Andrej Babiš,
  • Agrofert,
  • Česko,
  • Německo,
  • Haná,
  • kmotr,
  • závod,
  • biopalivo,
  • operátor

4 DENÍK PRO DOBROU NÁLADU
17 DENÍK PRO DOBROU NÁLADU

učitel/ka, 31 490 Kč učitel/ka 1. stupně, 32 170 Kč skladník/skladnice, expedient/expedientka, 20 000 Kč strojník/strojník čelního nakladače, 36 000 Kč prodavač/prodavačka železářství, domácí potřeby, 13 900 Kč metodik/metodička v sociálních službách, 30 600 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků, 20 000 Kč obchodní manažer/manažerka projektu ( stavby ), 30 000 Kč + PODAT INZERÁT

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector