Praxe je důležitější, než škola

5. říjen 2009 – 5. říjen 2009

Lidé často pracují v jiném oboru, než pro který kdysi získali vzdělání . Už víc než rok však mohou na své
znalosti a dovednosti z praxe dostat ve vybraných školách či provozovnách „papír“. 

Pracujete řadu let v rodinné cukrárně, ale schází vám výuční list?
Láká vás práce soukromého detektiva, ale živnostenský úřad po vás požaduje doklad o profesním vzdělání? Dílčí
kvalifikace vám nabízejí šanci, jak scházející vzdělání nahradit.

Zatím jen řemesla
Od loňského roku je možné vykonat v některých školách nebo provozovnách dílčí zkoušku a rozšířit si tímto způsobem
kvalifikaci.

V současné době se tato možnost nabízí v případě sto osmdesáti šesti většinou řemeslných kvalifikací, sto
čtyřicet čtyři lidí už této nabídky také využilo.

„Zatím si nejčastěji nechávali potvrdit kvalifikaci pracovníci oborů
hotelnictví a turismus,“ říká mluvčí Národního ústavu odborného vzdělávání (NUOV) Zoja Franklová. Do budoucna se však
počítá i s dílčími kvalifikacemi pro maturitní profese, například účetní.

„Jedná se o nový způsob potvrzování kvalifikací,
který zatím ještě nevstoupil do všeobecného povědomí,“ objasňuje Jiří Strádal z NUOV.

Podle jeho slov je hlavním cílem
zařídit, aby lidé, kteří něco umějí z praxe, dostali na své znalosti a dovednosti i úřední potvrzení.

Důležité je, aby
o potvrzení kvalifikace projevili zájem nejen zaměstnanci, ale i zaměstnavatelé.
„To nejde ze dne na den,“ připomíná Jiří Strádal.

Cena jedné zkoušky se pohybuje většinou mezi dvěma až deseti tisíci korun v závislosti na (mimo jiné materiálové)
náročnosti zkoušky. „Dovedu si představit význam dílčí kvalifikační zkoušky i v případě oborů, které udělaly v
poslední době velký skok kupředu.

Člověk se mohl třeba v minulosti vyučit, jenže potom léta pracoval v jiném oboru.
Nyní by se ke svému řemeslu chtěl vrátit. Stroje a zařízení však už dneska vypadají jinak a práce na nich také,“
vysvětluje Strádal další smysl dílčích kvalifikací.

Podle jeho slov zapadá tento kvalifikační systém přesně do moderního
světa, ve kterém už neplatí, že jednou získaný výuční list bude člověku stačit napořád. Celoživotní vzdělávání není
určeno jen pro lékaře či inženýry, ale v podstatě pro každého.

Profesní požadavky se mění stejně jako trh práce i
ambice každého jednotlivce.

Zkouška na kuchaře
Na obsahu dílčí kvalifikace se podílejí zaměstnavatelské svazy, příslušná oborová ministerstva a vybrané střední školy.
Pojďme se podívat podrobněji například na dílčí kvalifikaci „Příprava teplých pokrmů“.

Na jejích stanovách
spolupracovaly mimo jiné ministerstvo pro místní rozvoj, Asociace hotelů a restaurací, Asociace kuchařů a číšníků,
Česká barmanská asociace a několik škol.

Zkouška v oboru „Příprava teplých pokrmů“ se skládá z třinácti částí,mimo jiné
„Výpočty množství jednotlivých surovin pro připravované pokrmy“, „Úprava jatečního masa, drůbeže, ryb a zvěřiny pro
kuchyňské zpracovávání“ nebo „Skladování potravinářských surovin“.

Většinou jde o praktické předvedení, jen v několika
případech o písemné nebo slovní zdůvodnění. Pozor: jedna dílčí kvalifikace sama nemůže výuční list nahradit.

Například
závěrečnou zkoušku v oboru kuchař lze složit po předložení osvědčení o získání následujících dílčích kvalifikacích:
příprava teplých pokrmů, příprava pokrmů studené kuchyně a příprava minutek. Problémem je, že živnostenský zákon zatím
dílčí kvalifikace nepovažuje za dostatečné.

Proto pokud si chcete otevřít například vlastní hospodu, musíte dokladovat
výuční list v oboru nebo předepsaný počet let praxe, a výše zmíněná zkouška vám nepomůže. Podle Jiřího Strádala se však
pracuje i na tom¨.

Strážný s osvědčením
Existují i kvalifikace, ve kterých je složení takové zkoušky jediným osvědčením. Například vzdělání pro profesi
soukromého detektiva, strážného, člena Horské služby nebo průvodce v cestovním ruchu nenabízí žádná střední škola.
Certifikát o dílčí kvalifikaci pro tyto profese však může zájemce získat už dnes.

Autorizaci ministerstva vnitra a akreditaci
ministerstva školství má už dva měsíce například firma Cana. Kvalifikační zkoušky pro obor strážný u ní zatím složilo
dvaadvacet lidí. „S certifikátem od nás může absolvent zastávat v bezpečnostní firmě post takzvané odpovědné osoby za
provozování živnosti „Ochrana osob a majetku“.

Jako příklad našich frekventantů můžeme uvést
jednatele firem zabývajících se komerční bezpečností, popřípadě statutárního zástupce města, které provozuje městský
pult centrální ochrany a městský ochranný kamerový systém,“ říká manažer firmy Josef Sojka.

Druhým příkladem uplatnění
je samotný výkon práce strážného. Novela živnostenského zákona počítá s povinností zaměstnavatelů vykonávat službu
ochrany osob a majetku pouze kvalifikovanými pracovníky.

„Náš absolvent je připraven pro trh práce tam, kde dosud
pracovali pouze nekvalifikovaní lidé,“ říká Josef Sojka.

Dílčí soustava kvalifikací
www.narodni-kvalifikace.cz/ : webová stránka, na které je přehled všech kvalifikací, ve kterých je možné dílčí zkoušky
vykonat, včetně adres autorizovaných škol či jednotlivců, u kterých lze zkoušky složit. Na stránce najdete i
standardizované zkušební protokoly pro všechny obory.

30.10.2009    Ústecký
deník   MARTINA ŠRÁMKOVÁ

Čtvrtek, 27. srpen 2009

Národní soustava kvalifikací popisuje, co je potřeba umět pro výkon povolání anebo jejich části, tj. dílčí 
pracovní činnosti. Je to státem garantovaný  celorepublikový systém budovaný na reálných…

Praxe je důležitější, než škola  

 Praxe je důležitější, než škola     Praxe je důležitější, než škola   Praxe je důležitější, než škola   Praxe je důležitější, než škola

Praxe je důležitější, než škola
Praxe je důležitější, než škola
Praxe je důležitější, než škola Praxe je důležitější, než škola

Ale já nemám praxi! Vaše cíle jsou důležitější než zkušenosti

16. 4. 2020 | Inspirace |

Někdy život jede příjemně předvídatelně podle nalajnovaných plánů, jindy se musíme rychle přizpůsobit neočekávaným změnám. Třeba najít si práci v trochu jiném oboru, když v tom současném příležitostí ubylo.

Nejspíš vás napadne: Vezmou mě vůbec někde, když nemám praxi? Nevyhazujte se předem a zkuste to. Sepsali jsme tipy, jak udělat z nedostatku přednost a jak personalistům vysvětlit, že se na tu pozici hodíte, i když za sebou nemáte roky praxe.

To půjde, uvidíte!

U některých prací samozřejmě patřičnou praxi potřebovat budete, o pozicích právníka, neurochirurga nebo jaderného fyzika se tedy dnes bavit nebudeme. Nicméně v oblastech, kde hrají prim takzvané měkké dovednosti, už to úplně neplatí.

Praxe je důležitější, než škola

↑ Někdy život jede podle nalajnovaných plánů, jindy se musíme rychle přizpůsobit neočekávaným změnám. Třeba nutnosti najít si práci v jiném oboru.

Změna jde i po letech praxe

Inspirovat se můžete třeba u příběhů Katky a Andrey. Katka byla redaktorka nadšená do práce s texty, po narození dětí však dostala chuť naplnit si celoživotní sen a stát se učitelkou.

Zapsala se tedy do programu Učitel naživo, prošla jeho výcvikem a nyní už si svůj sen plní. Podobný příběh má i Andrea, ta z bankovnictví přešla do mateřské školy, k čemuž si o víkendech dohnala potřebné vzdělání.

Když chcete, tak to prostě jde.

Motivace, zvědavost, odhodlání

Uznávaný argentinský expert na oblast leadershipu Claudio Fernández-Aráoz napsal celou knihu o tom, že rozdíly mezi úspěšnými a neúspěšnými společnostmi spočívají především v jejich zaměstnancích.

Kniha s příznačným názvem „It’s not the How or What but the Who“ vyzdvihuje, že mnohem důležitější, než mít kompetence už při náboru, je vyhledávat u uchazečů potenciál k jejich získání.

Doporučuje tedy zaměřovat se při pohovorech na jejich motivaci, zvědavost, odhodlání, angažovanost a schopnost porozumět problematice. A jakožto uchazeč o pozici, ve které zkušenosti nemáte, byste se na ně měli zaměřit i vy.

Jak udělat z nedostatku přednost?

Jednoduše tím, že prokážete svůj opravdový zájem. Dostaňte relevantní koníčky do CV, zapůsobte v motivačním dopise a vyzdvihněte ty vlastnosti, které se pro danou pozici hodí. Prostě svou nabídku ušijte firmě na míru. Personalisté nečtou životopisy slovo od slova, chcete je tedy hlavně zaujmout, aby si vás pozvali k osobnímu pohovoru.

» Takhle vypadá motivační dopis, který opravdu zaujme

Vyhrává nejlepší story

Komunikace je základ. Obvykle platí, že kdo k pohovoru přinese nejlepší story odpovídající požadavkům dané pozice, ten vyhraje. Nejde přitom o to, abyste věšeli HR specialistům bulíky na nos. Prostě buďte autentičtí a na rovinu jim řekněte, proč vás pozice oslovila a jak v ní sami sebe vidíte.

Umění řešit problémy

Jednou z nejžádanějších vlastností je kreativita – schopnost přinášet řešení tam, kde ještě nejsou prokopané cesty. Až na zkušenosti přijde řeč, ukažte, jak jste dokázali v minulosti řešit problémy.

Měli jste nespolupracující a nemotivovaný tým, a stejně jste projekty dotáhli? Zvládli jste si naopak všechno dělat sami bez pomoci nadřízených? To všechno jsou velká plus.

Mějte na paměti, že rutinéři se shánějí relativně snadno, ti však nepřinášejí rozvoj.

Buďte připraveni

Obzvlášť pokud se ucházíte o místo v menší firmě, případně v nějakém menším oddělení, nejdůležitější bude, zda si s budoucími kolegy sednete.

Pravděpodobně totiž budete dělat od všeho trochu a tým se na vás bude muset spolehnout. Přijďte tedy na pohovor připraveni – mějte prostudovaný minimálně web a mediální obraz firmy, dobré je poptat se i známých v okolí.

Dobré hodnocení osobních vlastnosti na LinkedIn také ničemu neuškodí.

TIP: Proklepněte si firmu na Atmoskop.cz, ať víte, do čeho jdete

  •   koronavirus
  •   Nové příležitosti

Praxe je důležitější, než škola

V posledních dnech aby člověk pozitivních zpráv pohledal. Koronavirus spoustu z nás donutil pracovat na dálku a musíme se alespoň dočasně přizpůsobit novému režimu. Neklesejte ale na mysli, máme pro vás pár dobrých zpráv! Dohody po telefonu a mailu najednou začínají být komplikovanější, všechno trvá o něco déle, ať už je to koordinace s klienty … číst více

Budete mít zájem:  Alergie Na Mléčnou Bílkovinu U Miminek?

Praxe je důležitější, než škola

Neustálý přísun zpráv o krizových opatřeních v nás může občas vyvolávat nejistotu o naši kariérní budoucnost. Dnes tu ale máme dobrou a snad i uklidňující zprávu. Stále u nás existují firmy, které rostou a potřebují další zaměstnance. Aktuální situace sice dopadá špatně na obchody, restaurace nebo turismus, internetové obchody a poskytovatelé služeb pro domácnost však … číst více

Praxe je důležitější, než škola

Firmy stále nabírají a pokud toho chcete využít, čeká vás poměrně nová věc – online pohovory. Tato možnost se bude v náboru objevovat stále častěji. Abychom vám s nimi pomohli, připravili jsme spolu s personalisty manuál, jak v nich uspět. A jako bonus tu máme pár firem, které potřebují možná právě vás! 1. Nalaďte se … číst více

Praxe je důležitější, než škola

Šedivá lednová obloha tomu místu na optimismu moc nepřidává, spíš naopak.

Jakoby na vytvoření tísnivé atmosféry bohatě nestačily mříže, ostnaté dráty, bezpečnostní rámy a uniformovaní strážní, kteří dohlížejí na stovky mužů oděných do bleděmodrých mundúrů.

Nacházíme se v jedné severočeské věznici. Za katrem, ve vězeňské kulturní místnosti, už na nás čeká 27 odsouzených. Přijeli jsme se … číst více

Chybějící praxe na odborných školách je daleko větší problém než podoba maturit, shoduje se vedení Štursovky

Praxe je důležitější, než škola

Poslední dobou se čím dál častěji veřejně skloňuje téma letošních maturit. Po několika změnách oznámil v polovině března ministr školství Robert Plaga (údajně) už finální podobu maturit pro tento rok. Při debatách o tom, jak bude probíhat a zda její nová forma nebude mít vliv na přijetí na vysoké školy, se ale zapomíná na další důležitý problém ve školství. Studentům na středních odborných školách chybí už rok praxe. Mistři odborného výcviku se mohou snažit sebevíc, ale online výuka plnohodnotnou praxi nikdy nenahradí. A za pár měsíců na studenty čekají maturitní či závěrečné učňovské zkoušky, které budou zahrnovat i zkoušku z praktické výuky. A studenti nemají jak a kde dohnat chybějící rok…

O tom, že distanční výuka na odborných školách je z hlediska zabezpečení praktické výuky náročná, jsme si povídali už začátkem ledna s ředitelem Střední odborné školy obchodu a služeb Štursova Ladislavem Pochylou. Tenkrát to ještě vypadalo nadějně, že by se žáci závěrečných ročníků měli vrátit zpět do škol.

Nyní je ale všechno jinak a návrat studentů do lavic je opět v nedohlednu. Otázka je, jestli by to chvíli před závěrečnými zkouškami mělo vůbec cenu. „Pořád se opakovalo, že k 1. březnu se vrátí studenti závěrečných ročníků do škol.

My jsme tenkrát vypracovávali plán výuky, kdy bychom těmto žákům zrušili řekněme nedůležité předměty jako tělocvik, počítače či občanku. Chtěli jsme udělat blokovou výuku, kdy by se žáci soustředili jen a pouze na předměty, které jsou pro poslední ročníky důležité.

Takže jsme vypracovali plán, kdy by který kantor mohl vyučovat své předměty ve škole a zároveň aby mohl ještě učit i distančně ostatní ročníky. Žádná snadná práce, zabralo nám to poměrně dost času. A když jsme detailní plán výuky představili učitelům, tak jsme na druhý den zjistili, že je všechno jinak a studenti se nám jen tak nevrátí.

Takže naše úsilí bylo v tomto směru k ničemu. Pokud by se měli žáci posledních ročníků vrátit do škol v polovině dubna nebo v květnu, tedy pár týdnů před zkouškami, tak to už jim to opravdu moc nepomůže. V tom krátkém čase už se nic nedožene a pro ně bude mnohem lepší, když se budou poctivě připravovat doma.

Na to, aby si maturanti v rámci přípravy zkusili napsat další didaktický test, nemusí chodit do školy,“ uvádí zástupkyně ředitele Sylva Guziková Sedláčková, která zároveň vyučuje angličtinu a připravuje tak některé studenty k maturitě.

„My máme na škole dva maturitní obory – dvouletou nástavbu Podnikání a čtyřletý obor Gastronomie. U maturit máme víceméně jasnou představu, jak budou probíhat (za předpokladu, že se nic nezmění), ale horší je to u závěrečných učňovských zkoušek.

Ze tří let výuky tihle žáci ztratili rok a půl a v praxi poslední dobou skoro vůbec nebyli,“ říká ředitel Pochyla a odkazuje tak k restauracím a službám, které jsou stále uzavřené. Studenti oborů kuchař, číšník, kadeřník, aranžér a další jsou tak už třetí pololetí za sebou bez plnohodnotné praxe. Tříleté obory na Štursovce navíc kombinují výuku stylem týden škola, týden praxe.

A i když se mistři odborných výcviků snaží studenty motivovat, aby třeba vařili doma, tak přeci jen nelze srovnávat vaření pro pár osob v domácnosti s plnohodnotnou praxí v restauračním zařízení. „Výhodou je, že pro naše obory nepotřebujete žádné extra speciální vybavení, takže vařit mohou kuchaři doma, kadeřníci stříhat rodinné příslušníky, ale rozhodně to není optimální.

Na druhou stranu jsme na tom o něco lépe než třeba truhláři či automechanici, kteří doma vybavením na odborný výcvik nedisponují,“ dodává Pochyla.

Praxe je důležitější, než škola
Praxe je důležitější, než škola

Jak zajistit studentům chybějící praxi, když jsou restaurace i služby zavřené?

Foto: archiv redakce (Jan Procházka)

„Za normálních okolností máme závěrečné učňovské zkoušky ze tří částí – písemka, praktická a ústní zkouška. Letos udělalo ministerstvo „úlevu“ v tom smyslu, že praktická zkouška zůstane povinná, ale ředitel školy rozhodne, jestli k ní budou žáci skládat ústní či písemnou zkoušku. Ideální varianta je samozřejmě písemka, protože tu napíšou všichni žáci během jednoho dne.

A praktická zkouška se podle ministerstva může posunout klidně až na konec srpna. Datum je opět na řediteli, ale problém je v tom, že žáci by do data, kdy zkouška proběhne, měli vykonávat odborný výcvik. Ale s tím, jak je všechno zavřené, tak vzniká paradox, že žáci musí vykonávat odborný výcvik, ale nemají kde.

My máme sice vlastní kadeřnictví a malou kuchyňku, ale jednak tam nemůžete najednou pustit všechny žáky, a také třeba do kadeřnictví nesmí zákazníci. Další paradox by byly závěrečné zkoušky v srpnu. Tady asi nikomu nedochází, že mistři odborného výcviku si taky někdy musí vybrat dovolenou. Teď si pět týdnů vybrat nemůžou, protože zabezpečují distanční výuku.

Když budou ještě v létě ve škole, tak začnou vybírat dovolenou v září, říjnu? Navíc studenti mohou mít naplánované dovolené, loni se rozdávaly samé vouchery…,“ kroutí hlavou Sedláčková a navazuje na ni ředitel Pochyla: „My jsme na ten srpen nepřistoupili a co vím, tak většina škol v okolí také ne. Termíny maturit a závěrečných zkoušek máme nyní naplánované od druhé poloviny června do 2.

července. Máme na webu harmonogram a v hlavě máme, jak to všechno zabezpečit, ale problém je, že se situace neustále mění.“

Boj s chybějící praktickou výukou svádí na Štursovce tedy zejména studenti třetích ročníků. U dvou maturitních oborů chybějící praxe není takový oříšek. „Dvouletá nástavba Podnikání má dvoutýdenní praxi v prvním ročníku, takže tu studenti ještě stihli a nechybí jim. Praktická maturitní zkouška je pak čtyřhodinová písemka z účetnictví, takže tady problém nebude.

U čtyřleté Gastronomie je praxe sice víc, ale není jí tolik, jako u tříletých oborů, kdy jde víceméně o polovinu studia. Větší část praxe by měli maturanti mít splněnou,“ vysvětluje zástupce ředitele Lubomír Škoda, který má na starosti maturitní ročníky. Přesto se nedá říct, že by byli maturanti ve výhodě.

Poslední rok se připravují na zkoušky, jejichž podoba se mění každou chvíli. „Školy se zavíraly hned začátkem října a postupně jsme tedy přešli na online výuku. Já učím angličtinu a maturanty jsem nejprve začala připravovat na písemnou část, konkrétně na sloh. Ministerstvo vám slohovou část vzápětí zruší, takže se s žáky začnete připravovat na ústní část.

Protože psát s nimi didaktické testy online není optimální. Ty si můžou napsat sami a v rámci konzultací probereme, kde dělají chyby. Do toho ale přijde z ministerstva další nařízení, že letos bude ústní část jiná, takže musíte vytvořit nové pracovní listy. Ty z CERMATu použít nemůže a pokud ano, tak je stejně musíte upravit pro letošní podobu.

Takže sedíte nad pracovními listy, které po nocích a o víkendech přepracováváte a poctivě připravujete maturanty na ústní zkoušku. V momentě, kdy téměř všechny otázky k ústní zkoušce proberete, tak z ministerstva přijde, že vlastně ústní zkoušky žáci dělat nemusí.

Takže vám začne zvonit telefon a plní se emailová schránka dotazy od maturantů, jak je to tedy s nepovinnou ústní částí,“ popisuje aktuální školní rok Sedláčková a dodává, že většina studentů se zatím přiklání k variantě vynechat ústní část.

Úřední maturita v letošním roce klidně mohla proběhnout

„Ze začátku studenti řešili, jestli maturita bez ústní části nebude mít nižší váhu. Samy vysoké školy pak začaly ubezpečovat, že důležitý je doklad o maturitní zkoušce, nikoli její konkrétní podoba. Já jsem s každým maturantem jednotlivě rozebírala jejich plány do budoucna, jestli se hlásí na vysoké školy atd.

Když se nám třeba hlásí slečna na dějiny umění, tak jsem říkala, že udělá mnohem líp, když se bude věnovat studiu dějin umění, ze kterých jsou přijímačky. Pokud by se někdo hlásil na angličtiny a češtiny, tak je samozřejmě ústní zkouška na místě.

Ale valná většina maturantů, které mám ve skupině, mi řekla, že z toho maturovat nechtějí a budou se soustředit na to, aby zvládli dobře napsat didaktický test, a aby zvládli praktickou zkoušku,“ doplňuje Sedláčková a zástupce Škoda jí dává za pravdu: „Mluvil jsem s třídními učiteli našich dvou maturitních oborů a z Podnikání jsou zatím pro ústní zkoušku z češtiny dva studenti, z Gastronomie nikdo. Ale oni mají čas se rozhodnout do 30. dubna, tak je možné, že se to ještě změní.“

Budete mít zájem:  Test dětských svačinek: většina výrobků skončila ve skupině Raději ne!

Praxe je důležitější, než škola

Rozvrh distanční výuky, plánování přechodu na prezenční výuku, skloubení distanční i prezenční výuky, neustále se měnící podoby maturit… pro učitele s každou změnou stanoviska vlády začíná nové kolečko povinností.

Foto: Lenka Šimková

Velkým tématem je i návrh premiéra Babiše na úřední maturitu, který vzbudil rozporuplné reakce napříč veřejností. Na Štursovce se však vedení školy shodne na tom, že pro letošní rok mohla úřední maturita klidně být.

„Když si vezmeme dvouletou maturitní nástavbu Podnikání, tak studenti za celé dva roky měli plnohodnotné jen jedno pololetí, které proběhlo se vším všudy včetně vysvědčení. Pak už se do školy téměř nepodívali, všechno doháněli distančně. Takže u toho dvouletého oboru by bylo dobře, kdyby byla úřední maturita,“ říká Škoda.

„Řeči o tom, že by to bylo zadarmo, jsou zcestné. Maturanti museli vykonávat během studia nějakou práci, učit se, nějaké výsledky musí mít. Koneckonců všichni dostávali za každé pololetí vysvědčení. A hlavně si s tím poradí život.

Člověk, který má na maturitě samé jedničky, ale jen proto, že se všechno doslovně našprtal a v praxi bude neschopný, tak ho zaměstnavatel stejně vyhodí. Naopak někdo, komu maturita nesedla, měl čtverky, ale bude to dříč, tak to může dotáhnout klidně i někam na ředitele. Koneckonců nás se na výsledky maturit taky nikdo neptal.

Šlo jen o to, doložit vysvědčení. A na Slovensku proběhla úřední maturita už minulý rok, naše vysoké školy nabraly slovenské studenty i s úřední maturitou a nikdo žádný rozdíl neřešil. Šlo jen o to, doložit vysvědčení,“ vysvětluje Sedláčková.

Daleko větší problém je chybějící praxe u prvních ročníků

Chybějící rok a půl výuky (tedy téměř tři celá pololetí) u studentů závěrečných ročníků je problém. Daleko větší problém ale vedení Střední odborné školy obchodu a služeb spatřuje u letošních prvních ročníků. „Současní prváci byli ve škole jen do začátku října.

Září je takové rozjezdové na rozkoukání, seznámení se se školou, stylem výuky, do toho jsou zde opravné maturity, takže studenti mají různě suplované hodiny. Tříleté obory mají týden školu, týden praxi a tu si ani pořádně nestihli vyzkoušet.

Jeden týden měli školení, nakupovali si oblečení na odborný výcvik a než se k něčemu dostali, tak už je ze škol poslali domů.

Za ten měsíc se mezi sebou ani pořádně neznají, neznají své učitele… letošní druháci si loni alespoň něco během půl roku zažili, ale ti prváci? Copak oni se stihli dostat k nějakému vaření nebo stříhání? Vždyť oni ještě ani neumí pořádně chytnout nůžky do ruky. A to je opravdu velký problém.

Protože až se někdy otevřou školy, tak oni defacto přišli za tu dobu o celý rok výuky. A to je problém, který se s nimi bohužel ponese celým studiem. Druháci sice taky přišli o podstatnou část výuky, o praxi, ale alespoň něco stihli.

Na druhou stranu oni mají jít v příštím roce do závěrečného ročníku a dělat závěrečné zkoušky po roce, kdy praxi nemohli vůbec nikde vykonávat. A co bude příští rok nikdo neví. Proběhla i nějaká diskuse o opakování ročníků, ale to také není tak jednoduché. To by musel zabrzdit komplet celý systém.

Nemůžete otevřít nový první ročník, ale studenty těch posledních si nechat k opakování. Vznikl by tím strašný převis žáků a školy nejsou nafukovací, to nelze,“ zamýšlí se Sedláčková. „Další otázkou je, pokud by se začalo rozvolňovat a znovu by otevíraly služby a gastro provozy, tak jestli by vůbec chtěly vzít naše žáky na praxi. Ty podniky mají co dělat, aby vůbec přežily, a i když našim žákům za praxi neplatí tolik, jako běžným zaměstnancům, tak to jsou pořád výdaje navíc. Jsem zvědavý, jak se tato situace do budoucna bude vyvíjet,“ říká Škoda.

Ve stínu koronavirových opatření žijeme už přes rok. A žáci i učitelé na školách se shodují, že rok distanční výuky už je dlouhý. „Vy se snažíte, děláte všechno podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, připravujete žáky na zkoušky, ale pak je ze dne na den zase všechno jinak.

Zjistíte, že jste opět strávili hodiny a hodiny práce nad něčím, co přijde vniveč. Většina kantorů, kteří se snaží distanční výuku dělat poctivě, tak jsou už opravdu vyčerpaní. Jsou to hodiny práce po večerech a o víkendech, kterou lidé ani nevidí. Pak jen slyšíte, že učitelé jsou už rok doma, tak co by ještě víc chtěli.

Na studentech se to také podepisuje. Jasně. Jsou tady i tací, kteří si z toho udělali malé korona-prázdniny, ale naštěstí jich moc není. A takoví budou do budoucna nezaměstnavatelní. Většina studentů se ale snaží a nejraději by se vrátili hned zpět do školy.

Všichni bychom už zkrátka rádi viděli nějaké světlo na konci tunelu,“ dodává závěrem ředitel Pochyla.

Praxe. Kde ji získat a proč je důležitá?

Pokud jsi student, který shromažďuje praxi již během studia, budeš mít velkou výhodu, až budeš hledat práci na plný úvazek. Pro čerstvé absolventy, kteří nikdy nepracovali, je někdy velký problém dostat šanci na trhu práce. Je lepší najít alespoň nějaký čas a do toho pracovního života se podívat. Bude se ti to hodit. A jaké možnosti na získání praxe máš?

Získat vysněnou praxi je někdy dost obtížné. Je nám to jasné a proto se snažíme, abychom dojednali spolupráci firem a středních škol. Tohle naše snažení praktikujeme přes www.kulatestoly.cz. Můžeš nám dát tip do komentáře, jakou školu a firmu chceš, abychom oslovili a propojili. Budeme rádi a uděláme pro tebe maximum!

Kam na praxi

Kde se dají nějaké ty nové zkušenosti nabrat?

DOBROVOLNICTVÍ

Být dobrovolníkem se prostě rozhodneš. Dá ti to určitou zodpovědnost, zkušenosti a hlavně dobrý pocit. Můžeš si říkat, že za dobrý pocit si chleba nekoupíš, což je sice pravda.

Jakmile ale budeš mít hromady chleba, nezaručí ti to v životě spokojenost. Zato dobrý pocit, že děláš něco, co má smysl, ten je prostě k nezaplacení, i když budeš mít toho chleba míň.

Člověk je od přírody tvor společenský a potřebuje cítit, že je pro společnost důležitý a někam patří.

Pokud ještě nejsi nikde dobrovolníkem a chceš, mrkni třeba na stránky dobrovolnik.cz. Nebo si rozmysli, kde a jak chceš pomáhat a oslov konkrétní neziskovou organizaci. S dobrovolnictvím můžeš vycestovat i za hranice, většinou výměnou za stravu a ubytování.

DLOUHODOBÁ BRIGÁDA

Tuhle část nemusíme extra popisovat. Jedná se o jakoukoliv brigádu, ať už jednu dlouhodobou nebo dlouhodobě vykonávání různých brigád. Ani tak nezáleží, v jakém oboru a jakou pozici děláš. Důležité je, co tě to naučí celkově. Přístup k práci, zjištění, jak reálná firma vůbec funguje, nové kontakty a uvědomění si, co chceš nebo určitě nechceš.

STÁŽ

Dle definice se jedná o delší studijní pobyt nebo praktickou výuku. Stáže pro studenty mohou být placené nebo zdarma. Pokud se dostaneš k placené stáži, nepočítej s tím, že budeš dostávat nějaké zajímavé peníze, jedná se o minimální částky.

Stáž je primárně určena k získání praxe a nikoliv k vydělávání. Zaučení, které na stáži získáš, je k nezaplacení. Pokud se ukážeš jako schopný člověk, je pravděpodobnost, že s tebou firma po ukončení stáže naváže na klasický pracovní vztah.

Slovo “stáž” se bude také hezky vyjímat ve tvém životopise.

6 základních tipů, jak na pohovor

Pojďme si shrnout výhody, které praxe přináší:

  • Osvojíš si pracovní návyky
  • Získáš praktické dovednosti
  • Zjistíš, jak firma v reálu funguje
  • Začneš si uvědomovat rozdíl mezi teorií a praxí
  • Zorientuješ se v oboru, takže budeš mít větší představu, co chceš dál
  • Poznáš, co nechceš

Kde hledat

  1. Pracovní portály. Odpovídej na více inzerátů, každý nemusí vyjít. Při odpovídání na inzeráty se obrň trpělivostí a nenech se odradit.
  2. Agentury. Kontaktuj jednotlivé agentury, pošli jim svůj životopis. Oni tě pozvou na osobní pohovor a poté ti budou posílat konkrétní nabídky šité na míru.
  3. Přímý kontakt.

5 důvodů, proč jsou praktické dovednosti důležitější než vysokoškolské vzdělání

Určitě znáte řadu příběhů úspěšných podnikatelů, miliardářů, kteří založili během studia byznys, univerzitu opustili a dnes z nich jsou CEOs společností známých po celém světě. Historie je psaná perem úspěšných. Mnohem větší je zástup jedinců, kterým se předčasné ukončení vysoké školy nevyplatilo, nikdo o nich však nepíše. Koho by to taky zajímalo?

Budete mít zájem:  Harani U Fen Priznaky?

Určitě se ode mě nedozvíte, že je studium vysoké školy zbytečné, právě naopak. Ještě důležitější však je, jak se vám podaří teoretické znalosti propojit s praxí. Našel jsem tak hned 5 důvodů, proč může být praxe ještě podstatnější než univerzitní titul.

Je evidentní, že v životě nastávají různé situace, kdy jsou praktické zkušenosti významnější než nabiflované vědomosti. Asi se shodneme na tom, že řídit auto nebo plavat se z knihy nikdo nenaučí. Pravidla silničního provozu si musí každý přečíst, reálnou zkušenost s řízením však znalosti prezentované v knihách nahradit nemohou.

Z nedávné britské studie vyšlo najevo, že 8 % mladých Britů ve věku 18-24 let neví, jak používat pračku, 69 % z dotázaných netuší, jak odvzdušnit radiátor a 54 % z mladé populace neumí vyměnit pojistky. Je klidně možné, že by u nás podobný průzkum dopadl lépe i tak jsou tato čísla alarmující.

Neznalost není žádnou výhrou, ačkoliv je často tímto způsobem prezentována. Každý si potřebuje osvojit praktické znalosti, které mu dokážou pomoci v osobním i profesním životě.

Praktické dovednosti pak mohou být v řadě oblastí nové ekonomiky důležitější než univerzitní vzdělání. Pojďme se podívat na 5 důvodů, proč tomu tak skutečně je.

1. Aplikace nabytých znalostí

Jak už jsem psal výše, znalosti prezentované v knihách a studijních materiálech jsou bezpochyby důležité, neboť díky nim získáte větší povědomí o nových předmětech, tématech, koncepcích nebo nápadech sdílených úspěšnými lidmi.

Rozvoj praktických dovedností však zdaleka přesahuje úroveň informací obsažených v učebnicích. Mnohem důležitější je aplikace nabytých znalostí v reálných situacích.

Jak potvrdí každý absolvent vysoké školy, realita se často od teorie diametrálně liší.

Přečtení receptu ležícího na kuchyňské lince také nenahradí schopnost uvařit pokrm. Medik, který je nadšeným studentem medicíny, a lékař, který může skutečně reálně léčit a využívat své vědomosti k záchraně lidských životů, jsou dvě naprosto odlišné osoby.

Rozvoj praktických dovedností však zdaleka přesahuje úroveň informací obsažených v učebnicích.

2. Budování sebedůvěry

Praktické dovednosti můžete využít ve chvíli, kdy je třeba. Získáváte tak sebedůvěru, neboť víte, že se nemusíte spoléhat na pomoc ostatních lidí.

Věřte, že sebedůvěra je v pracovních vztazích občas důležitější než vaše skutečné vědomosti.

Jakmile se setkáte s náročnou situací, využijte vlastních dovedností získaných praxí, zkoušejte nové přístupy k řešení problémů a budujte důvěru ve vlastní schopnosti.

Jako příklad může posloužit člověk, který chce navštívit amazonskou džungli a doposud přečetl téměř jakoukoliv knihu shrnující drsné podmínky v pralese. A teď ho srovnejte s člověkem, který nečte, ale již několik let pracuje jako profesionální průvodce v této oblasti. Kterou z těchto osob byste si na své cestě do středu Amazonie vybrali za doprovod?

Praxí získáváte sebedůvěru, neboť víte, že se nemusíte spoléhat na pomoc ostatních lidí.

3. Doplníte teoretické znalosti

V učebnicích a učebních osnovách jsou uváděny teorie a hypotézy, které mohou v studenti v průběhu studia „testovat“ v univerzitních podmínkách. Nakonec ale musíte vaše univerzitní znalosti spojit s informacemi, které vám přináší praxe.

Zatímco knihy a výzkumné materiály rozhodně mohou rozšířit obzory každého studenta, až samotná aplikace těchto vědomostí je okamžik, kdy absolvent vysoké školy dosáhne úplně nové úrovně kompetencí.

Většina atraktivních a progresivních firem v současnosti hledá mladé a vzdělané jednotlivce, kteří disponují kromě odborné kvalifikace také nějakými hmatatelnými výsledky nebo projekty, kde byli schopní své teoretické znalosti už aplikovat. Osoba, která si již osvojila schopnosti potřebné pro splnění pracovních úkolů, je proto upřednostňovaná před vynikajícími studenty s malou nebo žádnou praktickou zkušeností.

Musíte vaše univerzitní znalosti spojit s informacemi, které vám přináší praxe.

4. Rychleji poznáte, jaké jsou vaše silné a slabé stránky   

V nedávné době požadovala velká část amerických rodičů, aby si jejich ratolesti osvojovaly už v rámci vzdělávání praktické dovednosti a znalosti. Učení praxí je jednou z metod, pomocí níž se mohou studenti připravit na skutečný pracovní život.

Od studentů se požaduje, aby vykonávali praktické úkoly, které jim umožnují interagovat s objekty a předměty v jejich okolí a dosahovat tak skutečných a hmatatelných výsledků.

Proč to všechno? Studenti v průběhu učení praxí dělají častěji chyby, které jsou v procesu osvojování znalostí nesmírně cenné.

Studenti tak mají možnost pochopit chyby ve vlastním úsudku a nadcházející úkol zvládnout lépe.

Mnoho mladých lidí dnes uvažuje o dráze na volné noze, aby měli svůj osobní i pracovní čas plně pod kontrolou. Díky učení praxí jsou ihned po škole schopní odhadnout své silné stránky, což jim umožní využít ideálně svůj volný čas na důležitější projekty, které pro ně mají skutečně smysl.

Učení praxí je jednou z metod, pomocí níž se mohou studenti připravit na skutečný pracovní život.

5. Osobní progres

Prostřednictvím učení praxí jsou studenti schopní se učit z minulých chyb, které následně neopakují a rychleji „rostou“. Stejný princip platí pro aplikaci teoretických znalostí v praxi. Pokud se právě nezadaří, praktik ihned získá cennou zpětnou vazbu, aby příště hledal jiné cesty k řešení problému.

Zpětná vazba získaná na základě praxe je nekonečným procesem učení a čím více znalostí praktikujete v reálných životních situacích, tím více se přiblížíte k dokonalosti v každém dalším pokusu. Čím dříve z praxí začnete, tím dříve se ideálu přiblížíte.

Pokud se právě nezadaří, praktik ihned získá cennou zpětnou vazbu.

Pár slov závěrem

Kromě objektivizace studijních teorií pomáhají praktické dovednosti také při rozvoji sociálních dovedností a zlepšení interakce studentů s ostatními lidmi. Literatura a učební osnovy mohou studenty občas izolovat od skutečnosti a až praktická aplikace nabytých vědomostí, napíše studentovi skutečný scénář, jak je postupně implementovat v pracovním prostředí.  

Doufám, že vám tento příspěvek nabídl alespoň pár smysluplných poznatků, jak na praktických dovednostech záleží, a to nejenom v každodenním životě, ale také pokud jde o vaši kariéru a profesní kompetence.

Máte-li nějaké další postřehy zanechte zmínku v komentáři níže. Jen tak mimochodem, sám jsem vysokou školu s úspěchem dostudoval, aniž bych během studia nasbíral širší relevantní praxi. Jako čerství absolvent jsem poměrně výrazně narazil…

#vedomosti #dovednosti #vzdelani #praxe #osobnirozvoj

Titul sem, titul tam – jak důležitá je praxe?

Každý z nás se někdy setkal s výroky: „Pokud se chceš mít fajn v životě, musíš mít vejšku!“. Nebo „Bez vejšky jsi dnes nic!“, a to ať už ve společnosti, ve které se nacházíme nebo od příslušníků rodiny. Pokud ale chceme sehnat dobrou brigádu nebo práci, všechny inzerce obsahují tučným písmem výrok: „PRAXE NUTNÁ“. Tak kde je pravda? Jak moc je důležitá teorie a praxe?

Teorie, kam se podíváš

„Náš vlastní dojem z českého školství není zrovna nadšený. Například podle dat průzkumu Generation what? až 52 % mileniálů spíše nesouhlasí s tím, že je český vzdělávací systém dobrou přípravou na trh práce. I podle naší ankety z konce roku 2015 má 69 % z vás za to, že praxe je důležitější než vzdělání.

Navíc, pokud bychom české školství měli hodnotit z hlediska mezinárodního srovnání, ani zde nejsme nijak zvlášť blízko špičce.

V mezinárodních žebříčcích univerzit bývá tradičně nejlépe hodnocena Univerzita Karlova, která se ale minulý rok v hodnocení společnosti Quacquarelli Symonds (QS) umístila až na 314. místě (což značí za posledních pět let propadnutí o 81 míst).

Abychom jim nekřivdili, je to pořád velmi dobré umístění, univerzit je po světě podle odhadu QS asi 26 tisíc, umístit se v první pětistovce tak vůbec není špatné (ve stejné skupině je např. i pražské ČVUT).

Co ale to pohoršení? Vedení škol to svádí na stagnující rozpočet, ale to by opravdu tolik stálo, aby si místní uspávač hadů, co stejnou přednášku přednáší naprosto identicky už třicet let, udělal rešerši toho, jak se za tu dobu svět změnil? Možná by ho to docela překvapilo.“ (Zdroj: www.studenta.cz)

Njdříve dokončit školu a až pak práce. Tento zažitý vzorec bohužel dnes už neplatí, protože většina studentů se věnuje při škole praxi, která je velmi důležitá a studenti jsou si toho velmi vědomi.  

Bez praxe ani ránu!

Praxe je prostě nepostradatelná pro každého studenta. Trávit hodiny v knihovně a v učebnicích nezaručí studentovi krásný život a rozhodně to není nutné pro to, aby svou práci pak vykonával s lehkostí. Hlavně vás praxe dovede ke zjištění, zda vás daná práce vůbec baví a zda jste pro ni ideální a ona pro vás. To vám ušetří v budoucnu mnoho času při výběru povolání.  

Praxe versus titul

Stálá pře a diskuse. Ideální je nejlépe kombinace praxe s teorií, ale ruku na srdce: koho by jste raději přijmuli do své společnost? Zkušeného a šikovného člověka nebo člověka bez praxe s tituly před i za jménem?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector