Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

Před zahájením cyklistické sezony je potřeba své kolo důkladně připravit.(předsezónní servis) Zvlášť, pokud celou zimu stálo nehnutě v garáži, nebo ve sklepě.

To samé platí i po skončení sezóny, kdy je zapotřebí kolo řádně projít a vše po sezóně zkontrolovat(posezónní servis).

Poté stačí jen v průběhu roku dodržovat servisní intervaly u spotřebních komponentů jako je řetěz, pláště či kazeta.

Naši pečliví servismani, kteří jsou vybavení dlouholetými zkušenostmi, špičkovým profesionálním nářadím Park Tool i vlastním originálním mycím boxem, se o vaše horské, silniční nebo městské kolo postarají tak, jako by bylo jejich vlastní.

Servisujeme a seřizujeme kola všech typů a značek. Všechny komponenty od řetězu a kazety až po odpružené vidlice, brzdy, přehazovačky, přesmykače, náboje,… kontrolujeme, čistíme a mažeme, měníme brzdové destičky, vyplétáme a centrujeme kola, dotahujeme na správný utahovací moment šrouby a revidujeme spoje… a tak bychom mohli ve vyjmenování servisních prací ještě dlouhou dobu pokračovat.

Chcete, aby o vaše jízdní kolo bylo kompletně postaráno? Nenechávejte svou návštěvu na poslední chvíli a objednejte se k nám do Bike&Run na servis. Tel.: +420 777 707 195 nebo Email[email protected] ( Po Pardubicích můžete využít svozu kol zdarma na servis a zpátky až k vám domů- platí pouze pro všední dny.)

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

Garanční prohlídka

U všech zakoupených kol u nás provádíme garanční prohlídku zcela zdarma. Doporučujeme provést do nájezdu 300 km nebo do 4 měsíců od zakoupení kola.

Garanční prohlídky provádíme i u jinde zakoupených kol a to za cenu 300 Kč. Garanční prohlídka obsahuje kontrolu všech spojů, kontrolu a případné doseřízení brzd a řazení.

Tuto prohlídku doporučujeme vždy provést u každého kola.

Balíček BASIC

Základní balíček servisních úkonů v našem servise, díky kterému dostanete vaše kolo po a nebo před sezónou zpátky do kondice a budete mít jistotu, že je na vašem jízdním kole vše v naprostém pořádku.

V servisním balíčku BASIC je zahrnuto:

  • • kompletní mytí • kontrola stavu plášťů a jejich tlaku • kontrola stavu řetězu a jeho namazání • kontrola stavu kazety a její dotažení • kontrola stavu kladek přehazovačky • kontrola stavu převodníků a jejich dotažení • kontrola stavu brzdových kotoučů a jejich dotažení • kontrola stavu brzdových destiček/špalků • kontrola stavu lanek a bowdenů • kontrola stavu brzdových hadiček • kontrola hlavového složení a jeho dotažení • kontrola středového složení a jeho dotažení • kontrola dotažení pedálů • kontrola brzd a jejich seřízení • kontrola nabití baterie (v případě elektrokol a kol s elektronickým řazením) • kontrola elektrických spojů a kontaktů
  • Cena: 599 Kč
  • Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

Balíček STANDARD

Pokročilý balíček servisních úkonů. 

V SERVISNÍM BALÍČKU STANDARD JE ZAHRNUTO:

  1. • kompletní mytí • kontrola stavu plášťů a jejich tlaku • kontrola stavu řetězu a jeho namazání • kontrola stavu kazety a její dotažení • kontrola stavu kladek přehazovačky • kontrola stavu převodníků a jejich dotažení • kontrola stavu brzdových kotoučů a jejich dotažení • kontrola stavu brzdových destiček/špalků • kontrola stavu lanek a bowdenů a jejich promazání • kontrola stavu brzdových hadiček • kontrola hlavového složení a jeho dotažení • kontrola středového složení a jeho dotažení • kontrola brzd a jejich seřízení • kontrola nabití baterie (v případě elektrokol a kol s elektronickým řazením) • kontrola elektrických spojů a kontaktů (v případě elektrokol a kol s elektronickým řazením) • kontrola dotažení pedálů • kontrola dotažení výpletu • stranové i výškové centrování kol • kontrola všech spojů a dotažení na správný utahovací moment (včetně spojů zadní stavby u celoodpružených kol)
  2. Cena: 999 Kč
  3. Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

Balíček FULL

Když chcete pro své jízdní kolo maximální péči, vyberte si komplexní balíček servisních úkonů.

V SERVISNÍM BALÍČKU FULL JE ZAHRNUTO:

• kompletní mytí • kontrola stavu plášťů a jejich tlaku • kontrola stavu řetězu a jeho namazání • kontrola stavu kazety a její dotažení • kontrola stavu kladek přehazovačky • kontrola stavu převodníků a jejich dotažení • kontrola stavu brzdových kotoučů a jejich dotažení • kontrola stavu brzdových destiček/špalků • kontrola stavu lanek a bowdenů a jejich promazání • kontrola stavu brzdových hadiček • kontrola dotažení pedálů • kontrola nabití baterie (v případě elektrokol a kol s elektronickým řazením) • kontrola elektrických spojů a kontaktů (v případě elektrokol a kol s elektronickým řazením) • kontrola hlavového složení včetně jeho kompletního vyčištění a namazání • kontrola středového složení včetně jeho kompletního vyčištění a namazání • kontrola brzd a jejich seřízení včetně jejich propláchnutí, znovunaplnění a odvzdušnění • kontrola všech spojů a dotažení na správný utahovací moment (včetně spojů zadní stavby u celoodpružených kol) • promazání ložisek a čepů zadní stavby (u celoodpružených kol) • kompletní repase odpružené vidlice včetně výměny naplní • repase předního a zadního náboje • aktualizace firmware (v případě elektronického řazení Di2, EPS, eTAP) • kontrola dotažení výpletu • stranové i výškové centrování kol • vyjmutí a promazání sedlové trubky

Cena: 1999 Kč

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

Tento balíček obsahuje kompletní rozebrání Vašeho kola do posledního šroubku.

Vaše kolo dostane tu nejvyšší péči jakou je možno dát. Díky tomuto balíčku budeme schopni se podívat do všech zákoutí kola a odhalit opotřebení, která jinak nejsou zjistitelná. Dalším pozitivem je to, že každý díl bude řádně vyčištěn, zkontrolován, namazán, navrácen zpět a utažen utahovacím momentem dle předepsaných momentů udávaných výrobcem.

U horských kol bude samozřejmě věnována pozornost vidlici, která bude také rozebrána, vyčištěna, proběhne výměna oleje, popř. dle potřeby výměna těsnění.

U celoodpružených kol bude kompletně rozebrána také zadní stavba, kde následně proběhne kontrola ložisek. Dále podle najetých kilometrů a chodu můžeme zaslat zadní tlumič na repasy.

U elektrokol bude navíc vyndána pohonná jednotka s baterií a budou vyčištěny el. spoje, které následně i ošetříme ochranným prostředkem proti vlhku.

Pro ošetření kol používáme kvalitní maziva a čističe značky MOTOREX, FINISH LINE a NANOPROTECH.

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

STAVBA KOLA NA MÍRU

Další službu, kterou nabízíme je individuální stavba kola. Pokud si vyberete rámovou sadu a sadu komponentů, tak jsme schopni Vám kolo postavit dle představ. Samozřejmě budeme s Vámi stavbu konzultovat a rádi poradíme, aby vše bylo tak jak má.

SVOZ A DOVOZ KOL AŽ DOMŮ

Vaše kolo (případně více kol..) vyzvedneme ve vámi zvolený čas na vámi zvolené adrese, odvezeme ho k nám, kde mu dáme veškerou potřebnou péči a ve vámi zvolený čas a na vámi zvolené místo ho opět zase přivezeme.

Nemusíte si tak již složitě na své auto montovat nosiče kol, ničit a špinit si interiér vašeho vozu.. My se zkrátka o vše postaráme. Svoz i rozvoz kol je po Pardubicích zdarma.

(Svoz a rozvoz kol je možný pouze ve všední dny a není možný o víkendech)

Jak připravit kolo na jaro? | SvětOutdooru

Jarní servis a příprava kola před sezónou je základ pro bezpečnost a požitek z jízdy každého cyklisty. Jak vypadá takový jarní wellness pro kolo?

Vyjet do jara neznamená jen otřít kolo od prachu. Nastal nejvyšší čas, kdy si zaslouží regeneraci a odměnu za své služby. A tu při vší úctě k vašim rukám zvládne jen málokdo. Ať už se jedná o nadupaný vyladěný speciál nebo letitou věrnou plečku.

Jako modelový příklad, kterému jsme tento „bike wellness“ poskytli, jsme vybrali karbonového fulla. Tedy už slušné, ale pořád dostupné kolo začínající na nákupní ceně kolo 45 000 korun, používané po celý rok, včetně občasného závodního zápřahu.

Do rukou odborníků

Kompletní VIP servis spočívá v důkladném mytí, které si zaslouží samostatnou kapitolu, pak kompletní rozborce – ta už skutečně vyžaduje vybaveného odborníka – a nakonec doladění komponentů včetně třeba dotažení insertů na košíků na bidon na rámu.

Co by vás „selfmade-many“ z garáže, mělo přesvědčit? Každý servis je výrazně lépe zásoben nářadím než vaše domácí dílna. Máte například závitové lepidlo na povolené čepy? Nemluvě o zručnosti a zkušenostech personálu, což uznávám, nemusí platit pro všechny, ale přinejmenším jistý předpoklad tu je.

Na důkladnější údržbu posílají náročnější části jako vidlice nebo tlumiče ještě dál ke specialistům. Najde se dokonce i expert na práci se sedlovkou „zarostlou“ v karbonovém rámu.

Na druhou stranu sami mechanici s úsměvem přiznávají, že i navzdory různorodému portfoliu nářadí i postupů a fíglů dojde občas na pilník, kladivo, hrubou sílu a prosby mísené s nadávkami.

Pokud shrneme nabídku, tento kompletní a hloubkový servis zabere minimálně jednu plnou směnu protřelého „mechoše“. Cena bez materiálu se pohybuje mezi třemi až čtyřmi tisíci korunami. „Když něco zanedbáš a neuděláš včas, stojí tě to jen další prachy,“ krčí rameny zkušený servisman Michal Kohoutek z Bikeranch v Praze na Krejcárku. Tolik výchozí pozice.

Mytí, to je základ

Zní to až překvapivě, ale pořádné, správné a pravidelné mytí kola tvoří skoro půlku servisu. Anebo aspoň základ, pokud nevěříte – nebo to tak nevidíte.

A hned pro začátek sluší připomenout, že wapka se všeobecně nedoporučuje. Proud vody už bývá natolik silný, že může zatéct tam, kam nemá, například do vidlice, ložisek, a kolu uškodí.

Budete mít zájem:  Chuťovky aneb parodontitida, kam se podíváte

Váš stroj zaslouží pěkně otřít po každém dojetí. Tlumič, gumičky na vidlici, teleskopická sedlovka… Od drobných nečistot z kaluží nebo jen prachu. A pak lehce namáznout mazivem určeným na tlumiče. Raději kapalným, ne ze spreje, který často v dobré víře pokropí i místa, která mají zůstat suchá.

S rozsáhlejším omytím pomůže čisticí prostředek nebo šampon na kola. Nastříknete a pěnu necháte chvíli působit, pak stíráte, čistíte, leštíte. Nedoporučuje se ho nechat zaschnout, neboť je agresivní.

Skvěle poslouží štětky na mytí nádobí, na některé záhyby za čepy i drátky nebo jiné speciální kartáčky. Někde s delší a jemnější štětinou (okolo nábojů), jinde s kratší a tvrdší (pohon, kazeta).

„Důkladné umytí často odstraní většinu skřípání a vrzání. Nejvíc práce bývá s pohonem, často pomůže sundání některých částí,“ ukazuje Michal Kohoutek. I zručný a zkušený mechanik věnuje poctivému mytí klidně i víc než hodinu.

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu
důkladné umytí tvoří až polovinu servisu.

Nejnamáhanější část kola! Navíc občas bývá už i u nového kola z výroby něco nenamazané nebo nedotažené. Vyndá se celé středové složení z rámu včetně misek a podložek.

Zůstane pouze pressvit v případě, že chodí opravdu plynule a evidentně v záběru nekřupe. Čím náročnější zátěž (zápřah i podmínky), tím důležitější častější kontrola.

Předchází se tím i zakousnutí, kdy pak jdou části těžko od sebe.

„Sram kliky se zakousnou pokaždé, když je dotáhneš, tomu se předcházet nedá. Občas s jejich povolením zápasí tři lidi s metrovou pákou, aby si nevylámali ruce z kloubů. Což není vada, ale fakt,“ varuje servisman.

2. Rám

Kompletně odstrojený rám se očistí a prohlédne. Často až v tuto chvíli se objeví prasklina, na kterou byste jindy nepřišli, a dá se ještě zavčasu opravit. Dále u celopér probíhá kontrola stavu čepů a ložisek, jejich přimazání a zalepení závitů při opětovném složení zadní kyvky.

3. Brzdy

Brzdová kapalina v průběhu používání nasaje vzdušnou vlhkost, čímž postupně degraduje, a brzdy tak ztrácejí na účinnosti, proto je potřeba ji občas vyměnit. Destičky podle podmínek jízdy zaslouží výměnu po cca 400 až 2 500 kilometrech.

„Sjetí poznám okem, nejlíp proti světlému pozadí, jakmile jsou už obroušené až k „pavouku“ uprostřed, aby nešel „kov na kov“ – tím se pak výrazně opotřebovává i brzdový kotouč.

Ale najdou se lidi, co sjedou i písty, ani si nevšimnou,“ ukazuje náš expert.

Často už z výroby dosedá brzdový třmen křivě ke kotouči. Je proto potřeba zafrézovat dosedací plochy na vidlici/rámu, aby kotouč neškrtal a destičky se nesjížděly nakřivo. To už je strojařina se skutečně speciálním nářadím.

Kontroluje se i tloušťka kotoučů brzd.

4. Tlumič

Při základním servisu se tlumič demontuje z rámu, očistí se a sundá se mu vzduchová komora. Následně se vyčistí vnitřek, naplní se správným množstvím speciálního oleje a opět se složí. To samé platí pro vidlici (viz dále).

5. Vidlice

Obecně se doporučuje základní servis, tzn. vnějších nohou u vidlice po 50 hodinách ježdění. Full servis po 100 až 120, ten se provádí u specialistů.

Při základním servisu se vidlice demontuje z rámu, očistí se a sundají se vnější nohy. Vnitřek se vyčistí, gufera se namažou trochou speciální vazelíny a při skládání se do vnitřních noh aplikuje mazací olej o správném objemu a viskozitě.

6. Sedlovka

Speciální péči vyžaduje zvláště teleskopická sedlovka, kde se opět provádí základní servis po 50 hodinách jízdy a kompletní servis po cca 200 hodinách. Objímka se maže vazelínou, čímž se omezuje povrzávání.

Sedlová trubka profoukne a pak se uvnitř přimázne adhezní pastou, aby nezajížděla do karbonu. Tento úkon se doporučuje vícekrát do roka, zmáknete ho i sami. Někdy se přes sedlovku přetáhne kus staré duše.

Tím se omezí předpoklad její koroze a nafouknutí, po němž už s ní po delší době opomenutí prostě nehnete.

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu
Servis kola před sezonou.

7. Řazení

Vyčistí se, promažou kladky a bovdeny (viz dále). Po vycentrování zadního kola se použije rovnačka na patku, bez ní nemá cenu přehazovačku ladit. Také tady je třeba dbát na použití správného nářadí: Shimano si pro sundání přehazovačky žádá obvykle inbus 5, Sram zase torx 25.

8. Bovdeny

Zánovní bovdeny a lanka se nemění. V případě děleného bovdenu měníme zpravidla ty, které jsou na spodní části rámu, protože do nich zalézají nečistoty.

Lanka je po sezoně dobré měnit preventivně. Často zlobí a třepí se i záhyby v brzdové páce, opravdu lepší měnit, když to jde. Dejte si hned kvalitní leštěné ocelové, předejdete problémům.

Lanka i bovdeny zevnitř se mažou hodně řídkým olejem.

9. Osy a rychloupínáky

Ty je také třeba rozebrat a zkontrolovat, vyčistit a promazat vazelínou, aby nezatuhly. Často se ohne hrana osazení pevné osy a nejde s ní pracovat. Mechanik vám ji porovná a zabrousí, někdy musí i naříznout, aby se srovnala.

10. Hlavové složení

Vyndá se, očistí, namaže a dotáhne. Nic speciálního tady nehrozí.

11. Zadní kolo

Sundáme kazetu a ráčnu, zvanou „zubatka“. Kontrolují se ložiska, v případě, že jsou v pořádku, se nevyndávají.

Obecně platí, čím kvalitnější (dražší) materiál, tím snáz se provádí pravidelná údržba a tím mají lepší výdrž. „Stažení kazety z duralových ořechů je zážitek, který nikomu nepřeju.

Občas dojde k úplnému protočení pastorku a nenávratnému zničení volnoběžného tělesa,…“ heká servisman.

Nerovnoměrné napnutí výpletu bývá následkem bouchnutí ráfku. Na závěr se měří souosost, centruje se přesně na střed náboje.

12. Pláště

Ojetý vzorek spatří na vlastní oči i méně zručný cyklista. Stejně tak zteřelý materiál po přece jen delším používání. U bezdušových plášťů je při větším servisu nejlepší dát komplet novou náplň „mlíka“. Jeho výrobci udávají jeho účinnost mezi dvěma až sedmi měsíci. To je hodně velký rozsah, musíte zohlednit i počet a velikost defektů.

13. Sedlo

„Nesundáváme, abychom nerozhodili posed, na jehož ladění si hodně lidí víc a víc potrpí,“ potvrzuje citlivý servisman. Vyčistí všechny záhyby okolo. Jen pokud vrže, rozebere ho a seskládá do stejné pozice.

Často stačí dotažení šroubů, které jezdec v koncentraci na důležitější atributy jízdy a údržby opomene. Kožená sedla si občas zaslouží speciální spreje, koženková nebo karbonová se svrchu jen otřou od nečistot.

14. Pedály

Vytočíme z klik, očistíme, prostříkneme olejem, aby uvnitř „nechroustaly“ a lehce se nakopávaly. Před natočením pedálů do klik namažeme závity vazelínou.

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu
Také pedály potřebují citlivé promazání.

15. Gripy

Ty bez objímky občas prokluzují. Jako jednoduchou pomoc je při nasazování uvnitř smočte mýdlovou vodou. Po zaschnutí líp drží. Guma či silikon po určité době doslouží, zteří, „oďoube se“. Měňte podle pocitu, je to desetikorunový výdaj, ale poměrně citlivý. Nakonec i gripy s objímkou občas podmažeme adhezní pastou na karbonové komponenty, aby neprokluzovaly.

Kdy do servisu?

Jistě, hned na podzim, po sezoně. Ale přiznejme si, kdo na to ve chvíli odpočinku, ledva z kola sleze, pomyslí? Tak aspoň před jarem, ať nám líp jezdí, když jsme natěšení, meze a traily už vysychají a nohy třeba ještě tolik netáhnou.

Ale dopřát svému kolu generální wellness můžete vlastně kdykoli, ideálně pravidelně po určitém intervalu. „Po roce, zhruba patnácti stech kilometrech,“ odhaduje náš servisman i rider v jedné osobě. „Samozřejmě záleží na způsobu zátěže kola, zda závodíte, jezdíte víc v blátě, jste těžší…“

A když už se odhodláte, i tehdy ještě počítejte s plánováním. Většina lepších servisů objednává s předstihem, a zvláště v předjaří se termíny mohou vzdálit na několik týdnů. Naopak přes zimu se nabízejí slevy na práci i materiál, i tím se naučíte prevenci a předcházení problémům nejen následnými škodami (a náklady).

A na závěr kompletního servisu ještě naleští rám i neoprenové krytky pod řetězem. Kolo pak na první pohled hnedle líp vypadá, ale hlavně se pak na něm hůře usazují a lepí nečistoty.

I promáznutí řetězu může být věda. Jak zní správný postup? Lehce nakapat olejíček za pomalého otáčení pedály, rozhodně ne nad kazetou – ta to nepotřebuje, naopak se pak rychle zanese tuhým olejovo-prachovým mazem. Nakonec hadrem lehce otřeme přebytečnou „vláhu“.

Jak připravit jízdní kolo na další sezónu?

Celou zimu sladce odpočívalo a nabíralo síly na mnoho šťastných kilometrů, které společně v nové sezóně najezdíte.

Možná snilo o nových místech, odpočinku na malebné terásce, zaparkované ve stojanu v dobré společnosti dalších nažhavených kol a stoprocentně se těšilo na to, až jej poprvé vyvezete z jeho zimního sídla a dopřejete mu první jarní údržbu a péči. I my sami si rádi čas od času dopřejeme masáž, vířivku či jiný způsob relaxace.

Řeknete si, vždyť kolo pár měsíců odpočívalo, dobrá, možná je trochu zaprášené, ale jinak přeci musí být naprosto fit. Pokud jste po sezóně své jízdní kolo vyladili, odstranili bolístky a seřídili nedostatky, kus pravdy na tom jistě je, ale…

Budete mít zájem:  Nejlepší recepty na domácí přírodní osvěžovače

Nejvyšší čas dát kolo před sezónou do servisu

19. 06. 2017

Ono totiž takové nic nedělání mnohdy napáchá více škody, než se může zdát. Rozhýbat se po víkendovém lenošení nám taky dá pořádně zabrat, proto i kolo promazání, utáhnutí a dofoukání rozhodně ocení a především vaši jízdu učiní bezpečnou a spolehlivou. Správnou péčí o kolo tak vlastně pečujete i sami o sebe. 

Zvládnu seřízení svépomocí nebo vsadím na profíky?

Tuto otázku si je dobré zodpovědět už v průběhu zimy.

Proč? Protože jestliže s prvním jarním vykukujícím sluníčkem, které zatočí se zbytky sněhu zjistíte, že jste právě dostali neodbytnou chuť brázdit cesty a cyklostezky opět na kole, v případě servisu si totiž můžete počkat i pár týdnů.

Jakmile totiž začne cyklistická sezóna – a mnohdy i dříve než propukne – pak se totiž dveře cyklo servisů doslova netrhnou a pokud nejste objednaní, rozhodně si počkáte.

Proto, pokud si na seřízení kola sami netroufáte, domluvte si dostatečně  s předstihem odbornou péči a přípravu svého kola na jaro u profesionálů. Tu jednou za čas navíc ocení každé jízdní kolo. Specializovaný servis disponuje speciálním nářadím, které se vašemu kolu pořádně podívá na zoubek a prodlouží tak výrazně jeho životnost.

Seřídit, utáhnout, promazat prosím

Pokud si o své horské kolo nebo třeba trekingové kolo chcete pečovat sami a mít tak také stoprocentní jistotu, že jste mu dopřáli opravdu špičkovou péči a vyladili všechny neduhy, nebojte se směle sami chopit nástrojů a vzhůru do toho! Seřízení kola není až taková věda, jak se může na první pohled zdát. Jistě, chce to nadšení, kousek zručnosti, správné nářadí a cvik. Šikovný kutil si vystačí s návodem, pokud teprve začínáte, přizvěte na rady a pomoc zkušenějšího cyklistu, který vás správnou údržbou po zimě provede. Rozhodně se držte osvědčených postupů a nezapomeňte zkontrolovat všechny důležité prvky kola, které se postarají o šťastně najeté kilometry bez nehod a karambolů. Začít můžete jarní mycí lázní, ke které vám postačí nejlépe hadřík, šikovné ruce a voda se saponátem. Zběsilému sprchování silným proudem vody se raději vyhněte a svěží spršku svému kolu dopřejte až jako něžný poslední krok. 

Řetěz a přehazovačka

Na nich se špíny a prachu nalepí, že se leckdy nestačíme divit. Zvláště během zimy tyto lahůdky ještě zaschnou a zatvrdnou a pokud bychom je přešli bez povšimnutí, výrazně snižují životnost řetězu i přehazovačky, o zhoršeném řazení a komfortu z jízdy pak ani nemluvě.

Řetěz se rád nechá důkladně podrbat třeba starým zubním kartáčkem, který odstraní nánosy i zaschlý olej. Použít můžete i speciální přípravky na mytí řetězu a po úspěšné očistě nezapomeňte na jeho důkladné promazání, opět nejlépe mazadlem k tomu určeným.

Přehazovačka, hlavně v místě kladky, přímo volá po důkladném zásahu a oškrábání zaschlých nečistot. Postačí vám plochý šroubovák a následně suchý hadřík. Na pomoc si můžete vzít i řídký nelepivý olej na čepy a ložiska, nezapomeňte však jeho přebytek po důkladném přeřazení opět setřít.

Pozornost věnujte zejména  zubům převodníků a kladkám – nečistoty na nich výrazně zhoršují řazení a snižují jejich životnost. Kontrolujte také opotřebení řetězu, pomůže vám v tom speciální měrka. 

Brzdy musí být v perfektním stavu

Proč je péče o brzdy důležitá, je všem jasné, dobrou zprávou je, že péče o ně není nijak náročná ani pracná. U čelisťových brzd otřete styčné plochy brzdových špalíků a také jejich drážky, boky ráfků vaší pozornosti také neuniknou.

Případné opotřebení odhalíte stavem kanálků na brzdné ploše, některé špalíky disponují přímo značením hlásícím limit použitelnosti.

Dobrý stav brzd je nejen důležitý především pro vaši bezpečnost, ale také pro dobrý stav kola – jejich špatný stav může mít za následek destrukci ráfku. Pokud se vám zdá, že brzda reaguje ztuha, je potřeba promazat lanka a bovdeny řídkým olejem.

Kotoučové brzdy jsou obecně vyšší životnosti, brzdové špalíky vydrží více, i jejich seřízení je však důležité – vhodnější je však svěřit je odborníkům, kteří se také postarají i o výměnu brzdové kapaliny. 

Šrouby ocení vaši péči

Jejich dotažení je hračkou i zábavou, skvělým důvodem, proč si koupit pořádnou sadu klíčů – i když ve skutečnosti budete k utažení potřebovat jen pár kousků.

Nejvíce pozornosti věnujte šroubům, které se nejčastěji povolují a to jsou ty, které drží kliky na středové ose a pedály.

Pravidelně i během roku pak kontrolujte dotažení všech šroubů jízdního kola, jejich uvolňování je totiž přirozený jev, utahování pak nutností. 

Pneumatiky a ráfek v dobré kondici

Opotřebení pneumatik je často patrné na první pohled, pravidelná podrobná kontrola je však důležitá – prasklá pneumatika ve velké rychlosti může způsobit vážné úrazy. Při kontrole věnujte pozornost nejen běhounu, ale i bokům pneumatiky. Povrchové lehké trhlinky můžete snadno zalepit kvalitním lepidlem a používat je tak po delší dobu.

Pokud je poškození většího rozsahu, rozhodně je na místě výměna pneumatiky. I správné nahuštění pláště kola zvyšuje nejen bezpečnost, ale také životnost pneumatiky. Duše kola je opravdu duší, která musí být – stejně jako ta lidská – prostě v pohodě. Pokud je příliš stará a opotřebovaná, může být viníkem defektů či úniku tlaku.

Vycentrování kol je dobré svěřit odbornému servisu, doma to zvládnou jen zkušenější cyklisté s potřebnou výbavou a především citem. To, že je kolo mimo svou osu, má jak se lidově říká „osmici“, poznáte snadno roztočením kola na volno a pokud se vychyluje do stran či na výšku, je třeba ho vycentrovat. Přijít k takové osmičce pak můžete ještě snadněji – často stačí najet i na drobnou nerovnost.

Důležitou součástí kola, která se stará o dokonalý přenos energie mezi jezdcem a zemí, je ráfek. To, že je nejvyšší čas na jeho výměnu poznáte pohmatem – brzdná plocha ráfku musí být rovná. Některá kola mají v místě brzdné plochy drážku – když se stane neviditelnou, je čas na výměnu ráfku.

Jiné modely dokonce nabízí ještě výraznější řešení, které vás na výměnu samo upozorní – pod brzdnou plochou je komora vyplněná barevnou tekutinou, která po opotřebení ráfku začne vytékat a vás tak na nutnost výměny elegantně upozorní.

Pokračujte zpět na výběr jízdního kola      

Časté otázky: Příprava kola na sezónu

Cyklistika je v Česku nejprovozovanějším sportem, který předehnal i populární kopanou. Podle ankety webu SportCentral dává kolu přednost před jinými aktivitami 31 procent sportovců a obliba cyklistiky stále roste. Od roku 2010 se o více než 50 % zvýšil rovněž počet lidí, kteří se na bicyklu dopravují do práce.

Ať už jezdí kamkoliv, Češi se cyklistice nejčastěji věnují od dubna do konce října. Nová sezóna je tedy tu, a tak je načase věnovat pozornost stavu kola.

Úplným základem péče o kolo je jeho udržování v čistotě, promazávání řetězu a převodů a správné huštění pneumatik.

Tyto úkony asi většina cyklistů zvládne sama, ale pro skutečně důkladnou kontrolu a servis jsou zapotřebí nejen znalosti a určitá zručnost, ale také některé speciální nástroje.

Svěřte bicykl odborníkům

tip dTestu

Návštěvu odborného servisu nenechávejte na poslední chvíli, protože s prvním oteplením podobně uvažuje většina cyklistů, dílny mechaniků jsou zavaleny prací a čekací doby jsou výrazně delší.

Pokud jste milovníky samotné jízdy, ale pojmy jako pastorek nebo bovden vám nic moc neříkají, do domácí údržby se raději nepouštějte a svěřte bicykl odborníkům. Než vyjedete na první jarní trek, můžete navštívit některý z cykloservisů, kde vám veškeré komponenty zkontrolují a poradí, co je třeba opravit nebo vyměnit.

Ceny standardních servisů začínají na zhruba třech stovkách korun a končí někde kolem tisícovky. Šíři rozpětí ilustruje i srovnání cen (viz tabulka níže) v cykloservisech 13 krajských měst. Tabulka je ale pouze ilustrační a vždy záleží na typu a stavu konkrétního kola.

Ceny servisu kola

název město servis (Kč) služby, které servis zahrnuje
Cykloservis Sport 95 Brno 749 seřízení brzd, seřízení řazení, seřízení hlavového složení, docentrování výpletu kol, v případě potřeby výměna brzdových špalků nebo destiček, kontrola a dotažení šroubů, čistění a mazání bovdenu, mazání a změření stavu řetězu, nafouknutí kol na správný tlak, kontrola celkového stavu kola, konzultace a nastavení odpružené vidlice a tlumiče
Cyklo Extrasport České Budějovice 1000 seřízení a kontrola řazení, brzd, hlavového složení, centrování, dohuštění penumatik, kontrola vůle nábojů a středu, opotřebení plášťů, brzdových špalíků či destiček, zkontrolování dotažení všech šroubů, výměna řetězu, kazety a dalších komonentů
Cykloservis Pešek Hradec Králové 650 seřízení brzd, seřízení přehazovačky a přesmykače, kontrola hlavového složení, dotažení klik a kontrola středového složení, dofouknutí kol na správný tlak, dotažení pedálů, dotažení povolených šroubů, promazání řetězu, vycentrování a dotažení drátů, v případě zájmu nastavení posedu a řídítek, kontrola kónusů nábojů, výměna špalíků či destiček brzd (bez materiálu)
Jízdní kola P. Čech Jihlava 400 seřízení brzd, přehazovačky a přesmykače, kontrola hlavového složení, dotažení klik a kontrola středového složení, dofouknutí kol na správný tlak, dotažení pedálů, dotažení povolených šroubů, promazání řetězu a všech důležitých součástek, změření stavu řetězu, vycetnrování a dotažení drátu, v případě zájmu nastavení posedu a řídítek, kontrola kónusů nábojů, případná výměna špalíků či destiček brzd
Cyklo Vondráček Karlovy Vary 950 seřízení brzd, kontrola brzdových destiček a jejich případná výměna, seřízení přehazovačky a přesmykače, kontrola hlavového složení, dotažení klik a kontrola dotažení středového složení, dofouknutí kol na správný tlak, dotažení povolených šroubů a pedálů v klikách, promazání řetězu a všech důležitých součástek, změření stavu řetězu, vycentrování a dotažení drátů, kontrola kónusů nábojů
Cykloservis U Obrázku Liberec 300 -1200 řazení, brzdy, řízení, docentrování kol, dohuštění atd., vše, co je dle stavu kola potřeba
Kola Olomouc Olomouc do 500 dle stavu kola
Cyklo Vrzal Ostrava 270 dle stavu kola
Cykloservis Pardubice Pardubice 269 celková kontrola, seřízení brzd, kontrola brzdových špalíků (destiček), seřízení řazení – přehazovačka, přesmykač, nafouknutí kol na správný tlak, dotažení klik, pedálů a dalších součástí, seřízení hlavového složení, seřízení nábojů kol, základní docentrování kol, promazání čepů řazení, promazání kluzáků vidlice, kontrola opotřebení řetězu, přeměření, promazání
Cykloservis Němec Plzeň 500 – 800 dle stavu kola
Cyklo Chodov Praha 760 promazání všech ložisek, hlavového a středového složení, náboje kol, promazání čepů brzd, seřízení brzdových bodek vůči ráfkům, docentrování obou ráfků, promazání
Bikesport Ústí nad Labem 500 výměna lanek a bovdenů, kontrola a seřízení brzd, kontrola opotřebení řetězu a výměna, kontrola seřízení a řazení, hlavového složení, centrování kol, úprava tlaku pneumatik, dotažení důležitých komponent, rozebírání, čistění, mazání, případně výměna pohyblivých částí a ložisek
Sport Racing Zlín 690 seřízení brzd, přehazovačky a přesmykače, změření opotřebení řetězu, kontrola a seřízení hlavového složení, kontrola šroubů a matic a jejich dotažení, kontrola a seřízení kónusů nábojů, dotažení pedálů, promazání kola, promazání lanek a bovdenů, dofouknutí kol na správný tlak, správné nastavení sedla, brzdových a řadících páček, popřípadě řídítek
Budete mít zájem:  Alergie Na Roztoče Příznaky?

Řazení cykloservisů je abecedně dle města, ve kterém se nacházejí.

Anketa mezi odborníky

Ve všech větších městech i obcích dnes naleznete specializovaný cykloservis, kde vám kolo prohlédnou, opraví a případně poradí, jak s ním šetrně zacházet, aby vydrželo co nejdéle. Provozovatelů cykloservisů jsme se zeptali na nejčastější závady, které se na bicyklech vyskytují, a také na nešvary, kterých se majitelé kol nejčastěji dopouštějí.

Jaké jsou nejčastější závady, se kterými vás zákazníci navštěvují?

František Jeníček, Chrudim: Nejčastější závady, které v našem servisu řešíme, jsou defekty pneumatik, rozcentrovaná kola provozem nebo havárií, opotřebované brzdové systémy, vytahaný řetěz a zničené součástky pohonu kola, kterých se řetěz při své funkci dotýká. Dalším, velmi častým problémem hlavně u starších kol, ale i u moderních sportovních strojů, které dostávají pořádně zabrat v těžkých blátivých podmínkách, jsou zadřené, případně zarezlé, nebo zoxidované tahy řazení.

Zdeněk Musil, Praha: Asi nejčastější závada je defekt pneumatiky, se kterým se setkal každý cyklista, proto je dobré vozit s sebou náhradní duši nebo lepení i s pákami pro sundání pláště.

Dále je důležité mít s sebou malou hustilku na dofouknutí. Další závadou je řazení, kde se do procesu změny převodu zapojí více součástek. Je třeba hlídat čistotu bovdenu a třeba i namazat lanko právě v bovdenu.

Další závadou jsou různé zvuky a skřípání, což může mít několik příčin a je třeba po nich pátrat.

Stanislav Ondráček, Uhlířské Janovice: Seřízení brzd (výměna špalíků, případně brzdových destiček), různé druhy cvakání (pedálů, středu, nábojů kol) a samozřejmě defekty (pláště, píchlá duše).

Jaké nejčastější chyby dělávají cyklisté při používání kola?

František Jeníček, Chrudim: Chyby cyklistů při používání kola se dají rozdělit na vědomé a nevědomé. Do kategorie vědomých chyb patří cyklistova starost, nebo spíš „nestarost“ o kolo. V servisu takové kolo poznáme okamžitě na první pohled. Kolo může být staré a opotřebované a silně používané, ale pokud je odřený, pomlácený rám, rez všude, kam se člověk podívá, dlouhodobě neřešené základní vůle komponentů a čeká se na jejich výměnu, až když kolo totálně selže na všech frontách, je jasné, že majiteli je stav jeho techniky zcela lhostejný a na kolu mu vůbec nezáleží. A to je podle mne jedna z nejhorších chyb cyklisty. Nejen, že si svého majetku vůbec neváží, ale takové kolo je silně nebezpečné jak svému majiteli, tak i okolnímu provozu, protože může fatálně selhat v těch nejnevhodnějších, nebo i krizových situacích. Do kategorie nevědomých chyb patří nejčastěji nevhodné řazení, špatně seřízený posez na kole nebo i nevhodný výběr velikosti kola.

Zdeněk Musil, Praha: Sezóna začíná a cyklisté začnou být účastníky silničního provozu, proto je třeba dodržovat známé zásady jako funkční osvětlení, zamezení jízdě po chodníku a nečekanému vybočování, neježdění vedle sebe, míjení chodců ohleduplně pomocí zvonku apod. Dále je stále aktuální heslo „kdo maže, ten jede“. Důležité je mazání řetězu, a to často cyklisté nedělají. Nejdříve vyčistit řetěz a následně namazat a nakonec utřít suchým hadrem je základ. Při řazení je dobré odlehčit nohy, aby řetěz bez zátěže přeskočil na jiný převod.

Stanislav Ondráček, Uhlířské Janovice: Řazení na poslední chvíli v kopci o několik převodů. Jízda bez údržby do té doby, dokud se něco nepřihodí; pak samozřejmě kolo špatně přehazuje a špatně brzdí.

Po kolika najetých kilometrech je potřeba vyměnit plášť, brzdové špalíčky či přehazovačku?

František Jeníček, Chrudim: Je to naprosto individuální. Záleží na kvalitě komponentů, na míře zatížení při jízdě, na podmínkách provozu a na přístupu majitele k údržbě. A samozřejmě i na tělesné schránce uživatele.

Jinak si řekne o servis kolo srovnatelné ceny a kvality, na kterém brázdí asfalt a zpevněné lesní cesty za sucha padesátikilová cykloturistka zralého věku, a jinak bude trpět kolo pod dvacetiletým divochem, který v kamenitém stoupáku trhá řetězy a kořenitým korytem letí z kopce šedesátkou.

Prostě záleží na vztahu majitele k jeho kolu a určitě je to i o inteligenci uživatele. Můj názor je, že kolo, které má kvalitně a spolehlivě sloužit, by mělo mít péči odpovídající provozu. Je to asi jako s chozením k zubaři. Každý půlrok na kontrolu a budete mít klid.

Včasná preventivní kontrola ušetří zákazníkovi spoustu peněz, protože zkušený mechanik při kontrole zjistí a za pár korun odstraní počínající problém, který by se později projevil ve větší míře a za daleko větší sumu peněz.

Zdeněk Musil, Praha: Záleží na kvalitě materiálu a na servisu. Je třeba pravidelně kolo servisovat a potom komponenty vydrží déle.

Nejčastěji se mění pláště a duše, kde je potřeba kontrola vzorku. Pláště mohou vydržet třeba i 8000 km, brzdové špalíčky se mění také podle kvality již při 1000 km, nebo až kolem 3000 km.

Přehazovačka se často nemění, spíše se mění kladky, které vedou řetěz.

Stanislav Ondráček, Uhlířské Janovice: Je to různé, záleží na váze cyklisty, na stylu jízdy, záleží na tom, jezdíme-li za každého počasí a v jakém terénu. Pláště měníme kolem najetých 5000 km, u většiny dříve, protože zpuchří.

Brzdové špalíky kolem 1500 km (záleží na váze jezdce, terénu, intenzitě brždění). Řazení a měniče převodů většinou vydrží kolem 10 000 km (pak už mají vůle a řazení je nepřesné).

Nejčastěji měníme řetěz a ozubená kolečka, řetěz kolem 2000 km a ozubená kolečka podle stavu a řetězu kolem 5000 km.

Co všechno bychom si na kole měli zkontrolovat po delší době nepoužívání?

František Jeníček, Chrudim: Po delší době nepoužívání kola záleží na tom, kde a jak bylo kolo uskladněno. Kolo by mělo být uskladněno vhodným způsobem, to znamená především v suchu a pokud možno ne v blízkosti posypové soli.

To je poměrně častá chyba lidí, že přes zimu kolo stojí v garáži v těsné blízkosti auta a na jaře se diví, že je kolo plné rezu a nefunkční. Neuvědomí si, že sůl, odkapávající ze zaparkovaného auta, dokáže zničit i sebedražší bicykl.

Pokud se cyklista tomuto vyhnul, kolo bylo uloženo v dobrém technickém stavu a pokud možno čisté a zloději ho nezařadili do databáze svého zájmu, tak stačí zkontrolovat doporučený tlak v pneumatikách, což je velice důležitá věc, na kterou lidé často zapomínají.

Navíc je dobré vyzkoušet případnou funkci stanoveného osvětlení. Poslední fáze kontroly po delším, třeba zimním období, spočívá v kontrole, jestli cyklista je vůbec schopen přehodit nohu přes rám a udržet rovnováhu.

Zdeněk Musil, Praha: Pokud vám kolo dlouho leželo bez použití, je nutné dofouknout pneumatiky a zkontrolovat, jestli není plášť zpuchřelý, jestli duše drží tlak.

Zkontrolovat brzdy, stav špalíků nebo destiček, chod brzdové páky, řetěz a stav řazení, spoje, upevnění kol a řídítek.

A pro jistotu kolo dát na odborný servis, který vám namaže a zkontroluje skryté věnečky a ložiska, jestli nejsou zarezlé, zanesené pískem atd.

Stanislav Ondráček, Uhlířské Janovice: Po delší době nepoužívání je dobré zkontrolovat, jestli nám kola nehází, jestli je funkční řazení a brzdy, zkontrolovat pružení i pláště, a tlak, je-li správně nahuštěno. Zkontrolovat veškeré šroubové spoje, nezapomenout změřit řetěz a také je důležité promazání nábojů kol. Chceme-li nějakou vyjížďku podniknout, měli bychom mít kolo v pořádku. Pak je jízda na kole potěšení. 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector