Chystá se vaše dítě na gymnázium? Přihlaste jej na srovnávací zkoušky

  • Informace o PZ
  • Příprava na PZ
  • Online test ZDARMA

Chystá se vaše dítě na gymnázium? Přihlaste jej na srovnávací zkoušky

NEJBLIŽŠÍ TERMÍN: víkend 3. a 4. dubna

(hlásit se můžete do neděle do 12:00 a rovnou se otestovat)

Cena: 600 Kč

Chcete zjistit, jak by průběžně vaše dítě obstálo v konkurenci ostatních při přijímačkách na střední školu? Chcete si zkoušky nanečisto vyzkoušet z domova, vždy o víkendu, ve vámi zvoleném čase?

Přijímačky nanečisto online:

  • kompletně online, není potřeba nic tisknout
  • videoprůvodce vás provede všemi instrukcemi jako u ostré zkoušky
  • porovnáme vás s vrstevníky ve vámi určeném městě a v celé ČR
  • přesná podoba testů, věrná simulace přijímacích zkoušek Cermat
  • přijímačky absolvujete kdykoli během víkendu
  • podíváte se, jak by vypadal záznamový arch u tištěných zkoušek
  • po absolvování zkoušek se budete moct podívat na postupy řešení všech úloh v náhledu testu

Přihlásit se na Přijímačky nanečisto

3. a 4. dubna

NOVĚ: 17. a 18. dubna / test je totožný s termínem, který proběhl 20. a 21. února

NOVĚ: 24. a 25. dubna / test je totožný s termínem, který proběhl 30. a 31. ledna

Přihlásit se na Přijímačky nanečisto

Přihlaste se na víc termínů najednou a rovnou v přihlášce vám vypočítáme, kolik ušetříte!

Změna časového limitu u zkoušek

CERMAT prodloužil časový limit pro zkoušku z českého jazyka (o 10 minut) a matematiky (o 15 minut). Stejně tak v našich tréninkových Přijímačkách nanečisto online budeme pracovat s tímto novým časovým limitem, aby simulace zkoušek byla co nejpřesnější.

U nás dostanete srovnání nejen s ostatními žáky z vašeho města, ale z celé České republiky. Přijímaček nanečisto se každoročně účastní přes 6 000 žáků, mnohonásobě více oproti všem konkurentům. Výsledek našich zkoušek nanečisto je proto ten nejobjektivnější, jaký k přijímacím zkouškám v ČR můžete dostat.

Testy dělat umíme

Kvalita, tradice, profesionalita – na trhu působíme už přes 25 let. Scio a testy jsou téměř synonyma. Každý rok zvládáme otestovat prezenčně nebo online desítky tisíc žáků a studentů.

Stejné podmínky pro všechny

Konání Přijímaček nanečisto probíhá ve všech místech, školách i třídách identicky. Zajišťujeme stejné podmínky pro všechny. I v případě online varianty díky videoprůvodci garantujeme stejný průběh testu.

Chystá se vaše dítě na gymnázium? Přihlaste jej na srovnávací zkoušky

  • Porovnáme vás s vrstevníky
  • V rámci Přijímaček nanečisto vás porovnáme nejen s vrstevníky, kteří zkoušky nanečisto absolvují letos, umíme váš výsledek porovnat s ostrými výsledky z loňského roku a spočítat vám vaši šanci na přijetí.
  • Nejpřesnější zpětná vazba
  • Díky Přijímačkám nanečisto budete přesně vědět, jak je na tom váš budoucí středoškolák a zda je potřeba ještě víc zapracovat na přípravě.

Proč si vyzkoušet více termínů Přijímaček nanečisto? 

Od více absolvovaných termínů vám garantujeme:

  • seznámení se s většinou témat, která se u ostrých zkoušek mohou vyskytnout
  • osvojení si vlastní strategie řešení přijímačkového testu
  • jistotu v práci s časem a časovým limitem u testu z českého jazyka a matematiky
  • odbourání stresu ze zkoušky samotné

Nakombinujte si termíny v rámci přihlášky na Přijímačky nanečisto a rovnou uvidíte, kolik ušetříte.

Přihlásit se na Přijímačky nanečisto

 

Přihlásit se na Přijímačky nanečisto

Víceletá gymnázia – hlásit se na ně nebo ne? KamPoMaturitě.cz

Možná jste zaznamenali články v médiích, diskuze a debaty na sociálních sítích. Víceletá gymnázia zkrátka rozvášní nejednoho čtenáře, podobně jako inkluze či slučování škol.

Historie a statistiky

Víceleté školy (osmiletá gymnázia a šestileté reálné školy) fungovaly od roku 1849 do roku 1948. Po roce 1989 došlo k obnovení víceletých gymnázií, přestože již v té době trend na Západě šel směřem sjednocování podmínek pro vzdělávání.

Ve školním roce 2016/2017 se ve všech (nejen víceletých) oborech gymnázií vzdělávalo 30,4 % žáků, což je nárůst 0,7 % oproti předchozím roku.

Na víceletá gymnázia bylo v roce 2016/17 v 1. kole podáno přes 32 tisíc přihlášek, v témže kole bylo vydáno 13 tisíc rozhodnutí o přijetí – v 1. kole tedy uspělo necelých 41 % uchazečů.

Podle serveru InfoAbsolvent je v České republice 266 víceletých gymnázií, středních škol je celkem 1307, základních škol pak 4125 (údaj za 2016/17).

Příznivci a odpůrci

Jaké argumenty zaznívají nejčastěji pro a proti víceletým gymnáziím? „Tvrdá data“ pro podporu argumentů nejsou často k dispozici, nebo neplatí pro celou republiku plošně:

Argumenty pro Argumenty proti
lepší výsledky u maturity na gymnázia se hlásí děti ze sociálně podnětnějšího prostředí s motivovanými rodiči, nikoliv nejnadanější
vyšší šance u přijímaček na VŠ a na dokončení studia VŠ sociální elitářství, zhoršování situace ZŠ
všeobecné zaměření dává více času na rozhodnutí, co dál po škole/maturitě na ZŠ je přirozenější skladba sociálního prostředí
pokud se žák nudil už na 1. stupni, co teprve na 2. stupni, na 2. stupni mohou zůstat jen „slabší“ žáci na gymnáziu se nemusí učit lépe, mohou mít jen „lepší“ žáky
další subjektivní důvody – na gymnázium jdou spolužáci, rodinná tradice, atd. bez VŠ je uplatnění uchazečů horší

Podstatný je budoucí student

Podle čeho se tedy rozhodnout? Nejpodstatnější by mělo být hledisko samotného studenta.

Mezi argumenty se často objevuje změna v nárocích. Na gymnáziu budou pravděpodobně nároky vyšší, ale změna by nastala tak jako tak při přechodu z 9. třídy do prváku. Otázka je, zda to zvládne žák i jeho rodiče, protože – přijímačkami to nekončí, právě naopak. S budoucím studentem bude možná třeba se připravovat, rozhodně bude nutné ho podporovat.

V deváté třídě už by měl být žák také zralejší a mívá za sebou první nápor puberty. Na druhé straně, pokud byl dosud tahounem třídy, nebo neměl potíže s přípravou na hodiny (resp. se nemusel připravovat vůbec), může být srážka s realitou ještě bolestivější.

Které otázky by měly určitě zaznít:

Umí se žák učit? Zvládne studijní režim a zátěžové situace?

Má nadprůměrné výsledky? Pokud možno ve všech oblastech učiva?

Dá se předpokládat, že bude po maturitě pokračovat na vysokou školu?

Unese konkurenční prostředí? Zvládne nebýt nejlepší nebo nemít samé jedničky (a zvládnou to rodiče)?

Jak je na tom zdravotně? V případě časté nemocnosti či jiných absencí se může dostat do potíží s dohnáním látky.

Pokud má hodně mimoškolních aktivit a koníčků, unese jejich omezení?

Je žák na ZŠ spokojený? Má na ZŠ kamarády? Adaptuje se dobře v novém prostředí?

Jak vypadá druhý stupeň ZŠ? Co škola nabízí? Jaká skladba žáků se dá předpokládat? Pokud je žák již v „dobré“ třídě, „výběrové“ škole atd., má přechod na gymnázium smysl?

Zvládne žák dojíždění nebo další změny s přestupem spojené?

Je dobré mít v záloze i náhradní plán. Co když to nebude to pravé? Návrat na původní školu může být pro studenta nemožný, připadá v úvahu jiná základní škola?

Když se v průběhu studia vyprofiluje nebo začne mít zájem o odborně zaměřený obor? Není výjimkou přestup z kvarty na pedagogická lycea, průmyslové školy či obchodní akademie.

A především – i v případě nepřijetí svět nekončí. Mnoho žáků má po neúspěšných přijímačkách pocit, že zklamalo své rodiče, selhalo intelektuálně či jinak, což je také situace, na kterou je třeba (hlavně u výběrových gymnázií ve velkých městech) být připraven.

Budete mít zájem:  Skrabani V Krku Lecba?

Přijímací řízení

Do 1. března máte čas na podání přihlášky na střední školu – tento termín se týká i víceletých gymnázií. Jednotné přijímací zkoušky organizuje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a konají se v 1. kole 16. dubna pro první školu v přihlášce, 17. dubna pro druhou školu v přihlášce.

Náhradní termíny jsou vypsány na 13. a 14. května 2019. Výsledek jednotné zkoušky má minimálně 60 % podíl na celkovém hodnocení uchazeče – mezi další obvykle patří vlastní (školní) přijímací zkouška, hodnocení prospěchu, účast ve školních soutěžích apod.

Podrobné informace k náplni přijímacích zkoušek najdete v našem článku.

Proč uvádět v prvním kole dvě školy? Jednotnou přijímací zkoušku je pak možné konat dvakrát – na každé přihlášené škole jednou, a pro rozhodnutí o přijetí se využije lepší výsledek.

A pokud to nevyjde? Můžete zkusit odvolání nebo druhé kolo, v úvahu připadá i přestup na jinou školu, pokud na té současné pokračovat nechcete.

Připravovat se nebo ne

  • Rozhodně doporučujeme se alespoň seznámit s typy úloh, časovými limity a záznamovými archy.
  • Na velké části základních škol se nestihne do dubna probrat všechno učivo, které najdete v testech – je vhodné projít specifikace požadavků k jednotným testům (pro matematiku a český jazyk) a porovnat stav s probíranou látkou ve škole.
  • Vzorové i ostré testy CERMAT z minulých let můžete stáhnout na stránkách CERMATu, případně je pohromadě najdete na našem webu.
  • V našem e-shopu seženete 95 % učebnic a knih pro přípravu na přijímací zkoušky.

Zdroje:

http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/vyrocni-zpravy-o-stavu-a-rozvoji-vzdelavani-v-ceske-1?highlightWords=V%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD+zpr%C3%A1va+stavu+rozvoji+vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD+%C4%8Cesk%C3%A9+republice

http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2017/12/TZ_CLoSE2017pridana_hodnotaVG_final.pdf

http://www.infoabsolvent.cz/Obory/KartaOboru/7941K81

https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%ADcelet%C3%A9_gymn%C3%A1zium

http://www.cermat.cz/zakladni-informace-1404035397.html

Kam dál?

Jak se dostat na SŠ? Kompletní informace obsahuje náš e-book, stáhněte si jej zdarma

6.2.2018

Víceleté gymnázium – ano či ne?

Mnoho rodičů páťáků přemýšlí nad tím, zda je vhodné přihlásit své dítě na gymnázium. Někteří rodiče jsou přesvědčení o tom, že jejich dítě je studijní – výkonový typ, a tedy je gymnázium tou nejlepší volbou, jiní se obávají, aby jejich dítě ve „zbytku“ třídy, po odchodu nejlepších žáků na gymnázia nezaostávalo, některým vadí stávající systém výuky na běžné základní škole.

Velká část rodičů tedy reálně uvažuje o změně. Důležité je vždy zvážit, co si od změny pro své dítě slibuji a jestli je tato změna pro něj vhodná. Rozhodně ne každé dítě je připravené na náročné studijní požadavky a zcela jiný systém výuky. Celá rodina musí být připravena na nový režim, který s přechodem dítěte na gymnázium souvisí a bezesporu nastane. Pokusíme se vám podat pár informací, které by ve vašem rozhodování mohly být užitečné

Gymnázium je již po mnoho let představováno společnosti jako vyšší forma vzdělávání, jejímž cílem je připravit žáky – studenty na další roky studia na vysokých školách.

Víceletá gymnázia často bývají vnímána jako alternativa druhého stupně ZŠ – což jistě je, ale nemusí být vhodná pro každého. Volbou víceletého gymnázia ovlivňujete a směrujete již velmi brzy zaměření svého dítěte všeobecným – studijním směrem.

Jsou děti, ale také žáci, kteří mají naopak nějaký umělecký, sportovní či technický zájem a střední odborná škola po ukončené 9. třídě by byla pro ně vhodnější cestou, která může být následně doplněna vyšší odbornou školou.

Podporujte tedy talent a nadání svého dítěte i pečlivou volbou školy. Nejdůležitější přeci je, aby dítě ve svém životě dělalo to, co ho baví a co mu jde, ať je to cokoliv, protože v tom jediném bude doopravdy úspěšné a spokojené.

Přijetí dítěte na kvalitní gymnázium, na které se hlásí mnohonásobně více dětí než je schopno přijmout,  je sen každého výkonového rodiče. Tito rodiče si přejí umístit své dítě na gymnázium s dobrým jménem a zajistit mu tak ty nejlepší předpoklady pro další studia.

Na tom není nic špatného.

Přesto je třeba dodat, že samotné přípravné kurzy na přijímací zkoušky, spousta pomocných učebnic, materiálů s typovými příklady či přípravné testy na zkoušku jsou velmi časově i psychicky náročné a navíc nic z toho nezaručí úspěch dítěte u přijímacích zkoušek na tento typ vzdělávacích institucí.

Na tato kvalitní gymnázia je těžké se dostat i pro velmi talentované děti. Při samotném skládání přijímací zkoušky hraje roli mnoho faktorů včetně aktuálního rozpoložení, zvládání stresových situací a jiné. Nepřijetí jakéhokoli dítěte na víceleté gymnázium proto nelze považovat za neúspěch.

Zároveň je ale důležité zmínit i to, že gymnázia skutečně nejsou vhodná pro všechny děti. Některé zkrátka nejsou připravené na systém, jakým tento typ vzdělávací instituce funguje, jakým způsobem se zde učí ani na množství probírané látky.

Problém tedy nastává v okamžiku, kdy je k tomuto cíli vedeno, a to i za cenu opuštění jeho zájmové činnosti a absolvování mnoha a mnoha hodin doučování či přípravy na gymnázia, dítě, které pro tento typ a úroveň vzdělání předpoklady a chuť nemá. V tom případě nastává frustrace a pocit selhávání nejen u dítěte, ale i u rodičů, a to ať už u přijímacího řízení nebo při následném studiu.

Je proto velmi důležité i po přijetí dítěte velmi důsledně zvážit, zda je na tuto změnu zralé a připravené a bude pro něj přínosnou či stresující.

Existují bohužel i méně kvalitní, až nekvalitní gymnázia, která jistě přijmou téměř každé dítě.

Je ale opravdu vhodné dát dítě tam, kde na odborné vyučující ani na žáky nejsou kladeny vyšší nároky než na kterékoli základní škole? Umístit dítě na školu, kam se bez problémů dostane každý? Jaký smysl taková změna potom má? A to vše jen proto, aby dítě bylo na pomyslném gymnáziu, a ne na základní škole…

Možná je pak vhodnější najít pro dítě kvalitní druhý stupeň ZŠ. To uděláme nejlépe tak, že si zjistíme něco o metodách, jakým se na dané škole vyučuje, o její atmosféře a odložit přechod dítěte na střední školu o pár let, které v této situaci jistě nebudou ztrátou, ale naopak ziskem.

90 % dětí, které se hlásí k přijímacím zkouškám má ve škole samé jedničky a jsou svými učiteli na třídních schůzkách velmi chváleni. Bohužel to neznamená, že mají všechny tyto šikovné děti šanci uspět u testů na kvalitní gymnázia.

Nejlépe to zjistíte tak , že své dítě přihlásíte na přípravné kurzy, kde bude trénovat nejen typové příklady, ale zároveň se pozná, jak reaguje na dané úkoly.

Budete mít zájem:  Sazba Za Ublížení Na Zdraví?

Právě to, jak zvládá neúspěch, jakým stylem se vypořádává se zadanou úlohou, jaké nadšení do studia má a z mnoha dalších projevů, kterým byste normálně nepřikládali takovou váhu, lze vyvodit jeho studijní předpoklady.

V případě, že dítě začnete takto soustavně a dlouhodobě připravovat, zvyšujete jeho šanci na úspěch. Zároveň případně včas odhalíte, že gymnázium třeba nemusí být vaši prioritou a tou nejlepší volbou. Také doporučujeme udělat i zkoušky nanečisto, či srovnávací testy, abyste měli jasno, zda je poté vaše volba pro něj dosažitelná, či ne.

Ať se rozhodnete jakkoliv, zda své dítě dáte, či nedáte na gymnázium, přejeme všem žákům hodně štěstí u přijímacích zkoušek. A pokud to nevyjde, nevnímejte to jako neúspěch, ale dobrou zkušenost. Ta se vždy počítá. Stále existují kvalitní 2. stupně ZŠ, které dítě připraví na jeho úspěšnou a spokojenou budoucnost

Jak dostat dítě na víceleté gymnázium?

Přestup na střední školu je první náročnou zkouškou, které musí dítě na své cestě ke vzdělání absolvovat. Říká se jí jednotná přijímací zkouška, což znamená, že testy z českého jazyka a matematiky jsou identické pro všechny školy v České republice.

Dítě si během nich užije i pořádnou dávku stresu a nervozity. Jde mu totiž docela o hodně, přestupuje na nový typ školy a pokud zkoušky nesloží, bude muset čekat dalších pár let nebo, v případě 9. třídy, se odvolávat či čekat na další rok.

Kdy lze na střední školu přestoupit?

Přestup dříve než v 9. třídě se týká nejčastěji víceletých gymnázií. Na osmileté gymnázium lze přestoupit již v 5. třídě. Tento přestup však patří k těm nejnáročnějším, protože na něj děti nebývají úplně zralé a je určen jen pro ty nejvíce motivované.

Pokud se dítěti podaří se úspěšně dostat na vysněné víceleté gymnázium, nastupuje do primy (ekvivalent 6. třídy), propracuje se přes sekundu, tercii, až ke kvartě (ekvivalent 9.

třídy) a následně plynule přejde do kvinty (ekvivalent 1. ročníku střední školy) až k maturitní oktávě (4. ročník střední školy).

Během toho již samozřejmě nemusí skládat přijímací zkoušky, pouze maturitu a případně přijímačky na vysokou školu.

Další možnost přestupu na šestileté gymnázium se nabízí v 7. třídě, kdy dítě nastoupí rovnou do primy (ekvivalent 8. třídy). O tento přestup bývá mezi žáky základních škol povětšinou nejmenší zájem a gymnázia pro tento ročník otevírají často jazykovou třídu.

Asi nejčastější bývá přestup v 9. třídě, kdy dítě nastupuje pouze čtyřletou docházku, pro kterou se latinské názvy často již nepoužívají (nastupuje do prvního ročníku střední školy). Přestoupit až v 9.

třídě není samozřejmě žádná ostuda, mnoho dětí na základní škole drží zejména sociální vazby na spolužáky a pokud není dítě vyloženě studijní talent, nemusí být přestup na víceleté gymnázium vždy výhrou.

Jaký má smysl osmileté gymnázium?

Víceletá gymnázia na našem území existovala již za Rakouska-Uherska a byla zrušena v roce 1948, tedy s počátkem čtyřiceti let komunistické totality. K této tradici se vrátilo naše školství až v 90. letech, kdy to byla obnovená novinka, která měla oživit tradici prvorepublikového školství.

Její praktickou funkcí byla selekce talentovaných žáků, u nichž se předpokládalo, že půjdou poté na vysoké školy. Paralelně však došlo ke snižování nároků na přijímací zkoušky na vysoké školy, které začaly přijímat více žáků, jež si pak “prosely” náročnými zkouškami v prvním ročníku.

Přestože se studium na vysoké školy stalo o něco dostupnějším, neznamená to však, že přestup není pro středoškoláka i z víceletého gymnázia velký šok.

Nemění to však ani nic na tom, že víceletá gymnázia jsou velmi kvalitní přípravou na vysokou školu a děti, které na ně přestoupí třeba již z páté třídy, mívají vyšší úspěšnost u maturit a snadněji se dostávají na vysoké školy.

Jak dítě kvalitně připravit?

Jak tedy máte dítě připravit, aby se dostalo na víceleté gymnázium? V první řadě je asi třeba si ujasnit, jestli je přestup vůlí dítěte nebo je motivováno vámi. Dítě v páté třídě si často neumí představit výhody, jaké může změna školy znamenat, a není vždy od věci, když jej k tomu rodič postrčí.

Pokud tedy dítě není motivováno samo, například kolektivem třídy na základní škole, který mu nesedí, pak je potřeba mu vysvětlit, jakou výhodu pro něj bude mít přestup na úplně novou a náročnější školu.

Je proto dobré jej sebou vzít na nějaký den otevřených dveří a ukázat mu novou školu, případně zajít i v době výuky a vidět vše za chodu.

Pokud se tedy rozhodnete, že do toho opravdu jdete, je potřeba dítěti zajistit doučování. A to platí i pro děti, které se učí rády a dobře. O přestup v 5.

třídě je docela vysoký zájem a školy si kladou často vyšší podmínky, protože chtějí do primy přijímat jen ty nejlepší studenty. Obecně to vychází tak, že přijímačky v 5.

třídě absolvuje méně než polovina zájemců, a to má o něj zájem často méně než 10 % žáků základních škol, tedy jen ti vysoce motivovaní! Gymnázií je totiž podstatně méně než základních škol a jejich kapacita je velmi omezená.

Největší konkurence je samozřejmě v Praze, kam se hlásí i děti ze Středočeského kraje a kde si mnohá gymnázia stanovují interní podmínky, které jsou velmi přísné. Náročnost přestupu na osmileté gymnázium platí i pro další kraje v České republice.

Pokud chcete dítě tedy kvalitně připravit, musíte mu najít soukromé doučování, které bude vedeno individuální formou (tedy žádné kurzy). Bude potřebovat procvičovat matematiku a český jazyk a aby veškerou látku vstřebalo, bude potřebovat i delší časový úsek.

Teď máme zimu, první pololetí je ve svém středu a přijímací zkoušky jsou až v dubnu.

Mohlo by se proto zdát, že je dostatek času, ale chyba lávky! Ideální moment pro začátek příprav na přijímací zkoušky byl někdy na začátku školního roku, nyní je tedy čas již nejvyšší! Neodkládejte proto přípravy až na příští kalendářní rok nebo dokonce druhé pololetí, protože to již bude skutečně pozdě!

Kdo vás na přijímačky připraví?

Slyšeli jste o Škole Populo? Škola Populo se specializuje na doučování dětí a s přípravou na přijímací zkoušky má bohaté zkušenosti.

Pokud nás oslovíte, pak si nejprve vaše dítě pečlivě prozkoušíme, abychom zjistili, co mu nejde. Následně mu přidělíme jednoho lektora a domluvíme si čas, který by vám nejlépe vyhovoval.

Poté již není potřeba ztrácet čas a doučování může začít v podstatě ihned poté.

V průběhu roku Škola Populo navíc nabízí i Přijímačky nanečisto, což je přesná simulace přijímacích zkoušek (tedy i včetně časového limitu, pauzy mezi testy a zákazu pití během testů). Jen díky tomu si vaše dítě vyzkouší, co jej v dubnu bude čekat. Pokud je absolvuje vícekrát, bude zoceleno natolik, že jej během konání testů již nic nezarazí!

Budete mít zájem:  Jak na zdravé sprchování? jak na to, aby sprcha měla blahodárný vliv na krásu i zdraví?

Ozvěte se nám proto ještě dnes!

Zkouška stresu nanečisto zvedne sebevědomí

SPECIÁL: Zkuste si přijímačky z matematiky

Patrik, desetiletý žák páté třídy, nemá se studiem problémy. Na Národních srovnávacích zkouškách působí během přestávek dojmem, že si na chvíli odskočil vyplnit pár banálních testů, aby udělal rodičům radost.

Na rozdíl od většiny ostatních dětí na sobě nedává znát žádnou trému a se svým tatínkem se domlouvá, kam půjdou na oběd, co si dají a že půjdou odpoledne se zbytkem rodiny na procházku.

Patrik se hlásí na jedno osmileté gymnázium. I přes jeho očividnou suverenitu ho otec přihlásil k Národním srovnávacím zkouškám. „Jde o zkušenost, kterou sebelepším učením nezíská,“ vysvětluje otec.

Patrik je výjimka, bere zkoušku s nadhledem. Zato ostatní děti jsou dost soustředěné. Je na nich vidět, jak vážně tuto událost, s výhledem na blížící se přijímací zkoušky, berou. Na svůj věk vypadají většinou velmi zodpovědně.

  • V učebnách je během probíhajících zkoušek naprostý klid, a ačkoliv se jedná o přijímačky nanečisto, člověk má dojem, že se jedná o běžné přijímačky na střední školu.
  • Jak působí srovnávací zkoušky na děti Chování dětí napovídá, že psychologicky jsou Národní srovnávací zkoušky skutečně prostředkem k tomu, aby si prožily zátěžovou situaci podobnou skutečným přijímacím zkouškám.
  • Ke skutečným přijímacím zkouškám pak žáci půjdou o tyto zkušenosti bohatší a to jim určitě pomůže.

Prožitek získaný tímto způsobem přitom není zdaleka tolik stresující, jako přijímací zkoušky samotné. Děti samozřejmě vnímají přijímačky nanečisto jako určitou výpověď o svých vlastních schopnostech a proto v nich jejich výsledek vzbuzuje odpovědnost.

Z čeho se zkouší?Český jazyk, matematika a obecné studijní předpoklady Verze:Pro žáky 5. a 9. tříd Místa konání: Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Liberec, Olomouc, Ostrava, Plzeň, Praha, Svitavy, Teplice, Zlín Více informací: najdete na www.scio.cz/6MF/nszKde se na zkoušky objednat: www.scio.cz/6MF/objednavky nebo na telefonu: 234 705 555 Uzávěrka přihlášek: 20. 3. Termín konání: 25. 3. Zveřejnění výsledků:  30. 3 Cena 560 Kč

Zároveň nad nimi ale nevisí Damoklův meč neúspěchu v přijímacím řízení. I tehdy, jsou-li výsledky u srovnávacích zkoušek nelichotivé. Místo deprimujícího poraženeckého stavu je před nimi možnost, aby si mezery v přípravě doplnily.

Poznání vlastních nedostatků, dochází-li k němu včas, je základním předpokladem k tomu, aby byly tyto nedostatky odstraněny. Nejde ale jen o zlepšování studijních výsledků.

Každá taková změna před přijímacími zkouškami posiluje nejen znalostní či schopnostní fond dítěte, ale také jeho sebevědomí.

Pokud totiž dítě odhalí závažný nedostatek v určitém, různou měrou kritickém období (v řádu měsíců před přijímacími zkouškami), je vidinou neúspěchu (nebo rodiči) donuceno na svých chybách pracovat.

Dítěti vzroste sebevědomí Tato práce na zlepšování svých znalostí vlastními silami představuje další nenahraditelnou zkušenost. Zpevňuje pozitivní charakterové rysy (vztah k odpovědnosti, pracovitost, cílevědomost, pevná vůle). Zároveň posiluje také sebevědomí dítěte.

Zdravé sebevědomí je pak ve výběrovém řízení, jakým přijímací zkoušky ve skutečnosti jsou, velmi důležité.

Zprostředkovává vědomosti, znalosti a schopnosti dítěte, které při nedostatku sebevědomí nemohou být plně využity.

Srovnávací zkoušky a jejich výsledky mohou z psychologického hlediska posloužit i tam, kde mají rodiče určité komunikační problémy se svým potomkem. To je běžné zejména v pubertálním a postpubertálním období, kdy je autorita rodičů přirozeným vývojem narušována.

Rodičovský apel na odpovědnost dítěte vůči přijímacím zkouškám bývá často odmítnut právě kvůli tomu, že dítě v určitém vývojovém období odmítá a priori vše, co vychází od rodičů.

V takových případech slouží srovnávací zkoušky jako vnější, nezpochybnitelná autorita, na kterou se mohou rodiče při své argumentaci odvolat. Ve většině případů tento postup velmi dobře funguje.

Aby ale děti skutečně dospěly před přijímacími zkouškami do optimální pohody, musejí k tomu svým dílem přispět i rodiče. Ve věku, kdy se děti hlásí na střední školy a víceletá gymnázia, rodiče celý proces psychické adaptace dítěte před vrcholným okamžikem chtě nechtě silně ovlivňují.

Nemějte na děti přehnané nároky Nároky kladené na rodiče by se daly krátce vyjádřit asi takto: nemějte na své děti přehnané nároky.

Ačkoli jsou děti individuálně velmi rozdílně a režim jejich motivace může být odlišný, přehnané nároky rodičů k úspěchu nepřispívají téměř nikdy.

Vždy je v nich nutno vidět zejména silný stresor, který sice může donutit dítě ke svědomitosti, ale svědomitost z donucení je z dlouhodobého hlediska spící psychologickou bombou.

Vzpoura vůči vynucenému chování, kterého bylo dosaženo působením nepřiměřených nároků rodičů, pak přichází nejčastěji v období dospívání a jistě dobře zamýšlené úsilí rodičů zajistit svému dítěti dobré vzdělání a s tím spojené společenské postavení tak může paradoxně vyjít zcela naprázdno.

Pokud tedy rodiče ve výsledkové analýze srovnávacích zkoušek zjistí, že jejich dítě musí v přípravě přidat, měli by také oni sami odpovědně zvažovat, jak dítě motivovat k důsledné přípravě na přijímací zkoušky.

Vycházet musí zejména z individuálních potřeb dítěte a z jeho povahových vlastností. Přesnou míru kladených nároků proto není možné stanovit, ale rodiče by měli své dítě znát natolik dobře, aby ji dokázali odhadnout. 

V případech, kdy si ani rodiče nejsou jisti tím, zda postupují dobře, neměli by se zdráhat požádat o pomoc např. v pedagogickopsychologické poradně, kde se na podobné problémy specializují. To rozhodně není známkou neschopnosti, ale naopak to svědčí o tom, že si rodiče uvědomují složitost situace a nechtějí se při svém rozhodování ukvapit.

Správná míra motivace Motivace by měla obsahovat prvky spojující určitou formu odměny, zadostiučinění a odpovědnosti. Odměnu a zadostiučinění by děti měly vnímat vůči sobě samým, nikoli tak, že plní přání svých rodičů.

Důležitým prvkem je také pocit odpovědnosti za svůj budoucí život. Je ale samozřejmě nutné, aby děti nevnímaly přijímací zkoušky jako otázku života a smrti.

  1. Vedle požadavku na odpovědnost by měli rodiče dát dětem velmi jasně najevo, že kvůli neúspěchu u přijímaček se svět nezhroutí a že zde existují náhradní možnosti.
  2. Nabídka středních škol je široká a mnoho z nich přijímací zkoušky nedělá a pokud se nepodaří přestoupit na víceleté gymnázium, celá studijní budoucnost je nadále naprosto otevřená.
  3. Jak je vidět – a výpovědi rodičů to potvrzují – zvládnout teoretickou a psychologickou přípravu na přijímací zkoušky nemusí být v některých případech vůbec jednoduché.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector