Hubnutí, dieta a zdravá strava
Blížící se Velikonoce připomínají význam a úlohu vajec nejen z hlediska nutričního, ale také z hlediska tradic, v nichž …
Sport a relaxace
Odporová guma dokáže být skvělým parťákem při cvičení a má řadu výhod. Hodí se totiž pro každého! S odporovou gumou si c …
Nemoci a léčba
Pozorujete u sebe znepokojivé zabarvení konečků prstů? Raynaudův syndrom se projevuje zblednutím a někdy i bolestivostí periferních částí těla, zejména pak prstů na rukou. Postihuj …
Hubnutí, dieta a zdravá strava
Kaštanový med je považován za luxusní druh medu s poněkud tmavší barvou, než má běžný květový med. Pochází z květů kaštanů a jde o čistě jednodruhový med, jehož chuť však může přek …
Hubnutí, dieta a zdravá strava
Tato výzva již řadu let získává na popularitě po celém světě. Řada známých osobností na ni nedá dopustit. Propagátorů ale najdeme dost, a to nejen na sociálních sítích. Ovšem je po …
Nemoci a léčba
Světový den ústního zdraví připadá na 20. březen. Jeho hlavním smyslem je snaha zdůraznit význam ústní hygieny v rámci podpory celkového zdraví. I jeho prostřednictvím si tak můžem …
Nemoci a léčba
Objevili jste na kůži svého miminka nepříjemnou vyrážku? Začala se rozšiřovat na další místa po těle? Mohlo by se jednat …
Hubnutí, dieta a zdravá strava
Zelí i kapustičky, patřící do rodu brukvovitých, jsou přímo ochránci našeho zdraví. V první řadě jsou mocnými bojovníky …
Ostatní témata
Rovnátka jsou stále více vnímána nejen jako pomůcka pro řešení vady chrupu, ale především jako módní doplněk. Stávají se dokonce jakousi vizitkou určité úrovně péče o děti. I děti …
Nemoci a léčba
Když se mluví o jednotce intenzivní péče, obvykle člověku naskočí husí kůže, je to předzvěst vážného stavu člověka, něko …
Pláč potřebujeme. Léčí naše tělo, duši i srdce, říká psychiatrička
Věděli jste, že existují tři rozdílné typy slz? Odlišné okolnosti, které nás dovádějí k pláči, dokáže tělo dobře diferencovat a na základě nich spouští i jiné slzy. První typem jsou slzy bazální, které tělo produkuje proto, aby hydratovaly naše oči a také proto, abychom dobře viděli.
Druhý druh slz reaguje na okamžité podráždění, jako je například krájení cibule nebo muška, která vletí do oka. Říká se jim slzy reflexní. Objevují se také při zívání nebo bouřlivém smíchu. Mají antibakteriální složení, které chrání oko před nečistotami a prachem.
Za třetí typ považujeme slzy emocionální. Objevují se při truchlení i pozitivním dojímání se. Jejím prostřednictvím lidé vyjadřují některé své emoce, a to jako jediný známý živočišný druh.
S rozdílným spouštěčem slz se také mění jejich složení. Reflexní slzy tvoří převážně voda, zatímco slzy emocionální v sobě odplavují hormony.
Uvolnění stresových hormonů pryč z těla
Jedním z nejčastějších důvodů, proč pláčeme, bývá smutek nebo přemíra stresu, která když dosáhne určitých hodnot, tělo se s ní potřebuje vypořádat po svém. Třeba neočekávaným propuknutím v pláč, které se těžko kontroluje a ještě hůře utišuje.
Po psychické stránce nám slzy pomáhají se uvolnit a zbavit se stresu. V emocionálních slzách jsou pravděpodobně obsažené hormony, které tak přirozeně opustí naše tělo a nám se po pár minutách pláče uleví.
Výzkum, který by potvrdil teorii, že tento typ slz obsahuje oproti prvním dvěma navíc stresové hormony, je stále v procesu. Tvrzení tedy není stoprocentní.
Slzy byste však neměli zadržovat. Raději jim nechte volný průchod, uleví se vám. Nebudete muset sahat po alkoholu, lécích, nebo se zbytečně víc trápit. „Pláč nám pomáhá cítit se lépe, i když náš problém stále přetrvává.
Kromě toho, že slzy svým způsobem pročišťují naší psychiku, emocionální slzy také hojí srdce. Pacienti mi často říkají, ať je omluvím, že pláčou.
Že se moc snažili, aby se tak nestalo, protože se potom cítí slabí, ale nepovedlo se,“ zmiňuje ve svém článku pro Psychology Today zkušená psychiatrička a autorka řady knih Judith Orloffová.
Zpracování emocí
„Většinou pláčeme, protože jsme smutní nebo naštvaní. Jedná se o způsob našeho těla, jakým zpracovává stres. Určitě byste neradi tyto silné emoce více prohlubovali tím, že byste se pláči nepoddali.
Pláč vám pomůže tyto emoce zpracovat a cítit se brzy lépe,“ vysvětluje psychiatrička Judith Orloffová.
Když se vypláčeme, dříve se nám uleví a můžeme opět přemýšlet prakticky, bez psychiky zavalené přívalem silných emocí.
Uvolnění endorfinů
Když necháme slzy volně stékat po tvářích, děláme pro své tělo mnohem větší službu, než se domníváme. Pláč totiž umí vyplavovat endorfiny, jejichž součástí je hormon oxytocin.
Ten známe jako hormon lásky a mimo jiné v nás vyvolává pocit sounáležitosti s ostatními. Emocionální slzy u lidí bývají často přisuzovány komunikaci na pokročilé úrovni.
Pláčem nonverbálně signalizujeme žádost o pomoc nebo touhu sdílet své emoce s druhými. Ať už se jedná o dojetí nebo smutek.
Veronika Drdáková
Slzy smutku i štěstí
Každé nově narozené miminko započne svůj život pronikavým pláčem. V prvních měsících stráví plakáním v průměru dvě hodiny denně. A z různých důvodů nás pláč přirozeně provází po celý život.
Pro dospělého člověka je charakteristický v reakci na velmi silné emoce. Ať už je to smutek, radost, nebo vztek.
Jaké máme druhy slz, proč vlastně pláčeme a jiné zajímavosti se dozvíte v našem novém článku.
Není slza jako slza
Slzy jsou z 99 % složené z pouhé vody. Necelé 1 % jsou soli a v nepatrném množství obsahují také glukózu, protilátky a lysozymy, což jsou enzymy s antibakteriálními účinky. Ve skutečnosti ale máme tři typy slz, které se liší svou danou funkcí a do určité míry také složením.
Základní, neboli bazální slzy se nám tvoří v malém množství neustále a v kombinaci s mrkáním mají za úkol zvlhčovat oko a chránit ho před nečistotami. Po mechanickém nebo chemickém podráždění (například při krájení cibule) se uvolňují slzy reflexní, s účelem vyplavit škodlivinu.
Třetí typ slz je unikátní pro člověka, jedná se o slzy emocionální. Pojí se s intenzivními prožitky a emocemi — zármutek, radost, vztek, psychický stres, ale i empatie nebo soucit. S emočními slzami se navíc v těle vylučují různé hormony a mohou ulevit člověku od jeho prožívané nepříjemné situace.
Proč si užíváme smutné filmy?
Pochmurné počasí, nálada pod psa, nevydařený týden či nějaká skličující událost. Jediné, na co někdy v těchto chvílích máme náladu, je zalézt si pod deku a vyplakat se u nějakého dramatického filmu se srdcervoucí zápletkou. Důkazem toho je nepochybně množství těchto „dojáků”, kterými nás filmoví režiséři zásobují.
Proč se ale na takové filmy chceme dívat znovu a znovu, i když víme, že u nich pravidelně uroníme nejednu slzu? Studie jasně prokázaly, že i u těchto filmů pláčem uvolňujeme určité hormony, zejména endorfiny a oxytocin. Díky endorfinům se nám uleví a zlepší se nám nálada. Oxytocin je hormonem podněcujícím empatii a sociální sblížení.
Sledováním těchto filmů si také zároveň uvědomujeme, že ne vše je v našem životě černobílé, a jsme vděční za to, co máme. Někteří sociologové tvrdí, že sledováním smutných filmů se v lidech posiluje schopnost empatického cítění a zároveň si zvyšují toleranci na bolest.
Utřete si slzu elegantně
S historií pláče se vlastně spojuje i vznik kapesníků.
Nápad vznikl ve Francii a připisuje se francouzské královně Marii Antoinettě, které se často stýskalo po rakouském domovu a k utření slz používala kus látky z jejích šatů. Papírovou podobu dostaly ve 20.
století, dnes už můžeme smrkat a utírat slzy do mnohých elegantních balení, obsahujících kapesníky s bambuckým máslem, nebo jemnou dámskou či pánskou vůní.
Papírové kapesníky Gentlemen’s light Perfumed jsou specifické decentní pánskou vůní
Co jste možná nevěděli o pláči
- Novorozenci v prvních týdnech umějí bravurně plakat, ale neroní při tom žádné slzičky. Ještě totiž nemají dostatečně vyvinuté slzné kanálky.
- Průměrný pláč je ve většině případů kratší než pět minut. Ženy ale v porovnání s muži plakají častěji a déle.
- Zadržovat pláč může být zdraví škodlivé. Nejen, že se ve finále cítíme hůře psychicky, ale s potlačovanými emocemi se nám zároveň může zvýšit krevní tlak a riziko srdečních onemocnění.
- Nezastavitelnému pláči u krájení cibule předejdete jejím krátkým zchlazením, povařením nebo namočením do vody. Dojde tím k narušení aktivity enzymů, které rozkládají v ní obsažené látky na plyny způsobující podráždění očí.
- Dle pláče lze rozeznat novorozence různé národnosti. Miminka se snaží napodobit melodii hlasu jejich rodičů. Francouzské děti tak plakají se zvyšujícím se tónem, zatímco německé mají charakteristickou klesající melodii.
Psychiatr Cimický: Slzy z cibule jsou jiné než ze smutku
Většina politiků a ekonomů hovoří o blízké budoucnosti s obavami, finanční trhy jsou nejisté, zaměstnanost v ohrožení, euro na pokraji propasti.
Jak to vidíte z pohledu psychiatra?
Do ambulancí psychiatrů a psychologů přicházejí lidé, na které působí všechno, co je kolem nich. Stres způsobují věci uvnitř i mimo nás. Pravda je, že stále víc stoupá počet lidí, kteří ztrácejí pevnou půdu pod nohama.
K tomu, aby člověk mohl normálně fungovat, potřebuje pocit bezpečí, jistoty a snadné orientace v prostředí.
Co tyto pilíře pro člověka znamenají?
Lidé jsou naprogramováni na harmonii. Když tu sedíme, tluče nám srdce, dýcháme, trávíme, aniž bychom si to uvědomovali. To je normální situace.
Pokud se některý ze zmíněných tří pilířů naruší, dochází k poruchám. Například k neschopnosti se koncentrovat, přerušovanému spánku, permanentní chuti na sladké. My jsme si postupně odvykli vnímat věci v komplexu.
Třeba i v medicíně je specializace enormní, najdete, zjednodušeně řečeno, odborníky na první třetinu žaludku.
Duši ale na třetiny dělit nejde.
Právě, navíc se nedá oddělit od stavu těla.
Říkal jste, že jsme nastaveni na harmonii. Ohrožují nás víc otřesy našeho vztahového světa, nebo vnější hrozby typu celoevropské krize?
Znejistění v oblasti, která se nás zdánlivě netýká, tedy dění ve světě, hraje samozřejmě velkou roli. Stejně jako média. Ono to vypadá, že se spikla proti lidem a neustále je zavalují katastrofickými informacemi a scénáři.
Slyšíte-li to poprvé, pochybujete, ale podesáté už uvěříte. Naprostá většina televizních zpráv má negativní nádech, je-li tam pozitivní informace, vzápětí je vyvrácena několika odborníky, kteří tvrdí, že to je úplně obráceně. Divák, který nemůže rozumět všemu, je dezorientován, neví, kdo má pravdu. Někdo to vydrží, ale u ostatních to může vést k narušení psychiky.
Valí se to nejen z televize, ale i internetu.
Přitom zrovna ve vaší profesi, tedy medicíně, se loni událo hodně pozitivního. Byli jsme pyšní na úspěchy obličejového chirurga Pomahače, na nové postupy při léčbě akutního infarktu profesora Vidimského a řadu dalších.
Jenže o nich se píše velmi málo.
Daleko víc místa je věnováno celebritě, která si nechala zvětšit prsa. Úspěchy jako by nikoho nezajímaly, a netýká se to jen bulváru. Když se bude mluvit a psát pouze o tom, kdo co ukradl a koho zabil, nakumuluje se frustrace, která se v určitém okamžiku přesmykne. I strašlivé věci pak lidi nechají apatickými.
Nebo naopak, maličkost vyvolá výbuch, protože obranyschopnost je narušená.
LIDÉ SE BOJÍ, ŽE NEZAPLATÍ NÁJEM. RADĚJI NEJDOU DO NEMOCMICE
Čím se to projevuje?
Třeba zvýšenou agresivitou. Typické je to na silnicích, kde lidi zbytečně riskují, mluví se o adrenalinu, ale ona je to spíš zoufalost.
Dneska člověk neví, jak se bude vyvíjet jeho pracovní kariéra, bude-li schopen splácet hypotéku a zaplatit dětem studium.
My se setkáváme s lidmi, kteří jsou nemocní a měli by jít do nemocnice, ale nenastoupí tam, protože si to nemohou kvůli finanční ztrátě dovolit. Bojí se, že by nezaplatili nájem.
To je těžká situace nejen pro pacienty, ale i pro vás jako lékaře. V tom základním jim totiž nemůžete pomoct.
Můžu je vyslechnout, v podstatě vykonávám roli, kterou zastával dřív na venkově farář. Snížím jeho fyzické napětí, předepíšu mu lék. Ale máte pravdu, nic neudělám s tím, že přišel o práci, má doma ženu na mateřské a vysokou hypotéku.
Z toho ale plyne, že lidé asi dělají chybu, když se průběžně o činnost a rozhodování politiků nezajímají. Oni totiž mají vliv na všechno, o čem jste mluvil, konkrétně na kondici eurozóny, výšku daní, zmrazování platů ve veřejné sféře atd.
Je to jako v té bajce o lišce a hroznech.
Lidé si uvědomují, jak moc se jich to týká, avšak i to, že do ničeho nemohou zasáhnout. Hlas člověka kromě momentu voleb nemá žádnou váhu a nikoho nezajímá. Ale to platí i v jiných zemích.
Pamatuji si na obrovskou euforii, která zavládla ve Francii po vstupu hnutí zelených do politiky, ale časem to nadšení pominulo a dostavila se apatie.
Nepohnulo se u nás přece jen něco k lepšímu? Ministři Drobil, Kocourek nebo Besser by před pár lety z funkcí tak rychle určitě neodešli, tlak veřejnosti je znát.
Máme radost z velmi malých věcí, které jsou v civilizovaných státech naprosto samozřejmé.
Rozdíl je v tom, že takoví lidé by jinde do politiky vůbec vstoupit nemohli. Tyto odchody byly nutné, voličům ale asi stačit nebudou. Víte, tady v ordinaci denně mluvím s dvaceti třiceti lidmi, takže dostávám autentické informace, co je právě rozčílilo.
Třeba se dívají na pořad o pražském dopravním podniku, kde z každé jízdenky šlo nějakých 17 halířů na britské Panenské ostrovy do neprůhledné firmy. A když se dovědí, že prý se nedá zjistit, kdo za to může, jsou naštvaní. Musejí dát třicet korun za regulační poplatek, ale tady utíkají na zlodějnách miliardy.
Nebo když něco okamžitě nezaplatí, dostanu pokutu, přičemž dvě ministerstva se rok nedokážou dohodnout, kdo má požádat o značné finanční prostředky ve Švýcarsku. To nedovedou pochopit. Žere je to.
Což se asi promítlo do vašeho hodnocení, které jste loni koncem června ministrům v Deníku za jejich roční práci vystavil. Nic lichotivého to nebylo. Teď se blíží pololetí. Jaké byste dával známky?
Já bych už je asi vůbec neklasifikoval.
Mám pocit, že se dostáváme do stadia, kdy nám spousta věcí zůstává utajena. Nevím třeba, co si mám myslet, když poslouchám ministra spravedlnosti, který zdůvodňuje návrh zákona o přestupcích.
Nedovedu si představit, že by někdo měl v registru trestů záznam, neboť třikrát překročil rychlost.
Nebo třeba ministr Kalousek ještě dvakrát někoho zfackuje na ulici a šup, už bude v registru notorických přestupkářů…
Máte pravdu. My máme štěstí, že tyhle věci dokážeme zlehčovat, což je dobré, člověku to naše švejkování pomáhá.
Jinak bychom se asi zbláznili.
Ano, to by se v tomhle křesle asi otočilo víc lidí. Ale v některých momentech už se humor vytrácí.
Jestli dřív znělo jako nadsázka, že každý bude potřebovat svého psychiatra, dnes už ten úsměv tuhne na rtech. Tady se objevují lidé, o nichž byste nikdy neřekla, že budou potřebovat psychiatra.
Je to vrstva obyvatel, která má potřebu věci analyzovat, říkat, jak by to mělo být, a jak to je. A síly už jim ubývají.
Možná se nedostává základního dorozumívacího prvku, jímž je komunikace. Místo povídání v kuchyni u velkého stolu se jen posílají SMS skypy, maily, ICQ.
Doufám, že tohle bude slepá vývojová ulička. Vycházím z toho, že po nástupu videa se lidé odkláněli od divadla, ale to trvalo pár let a diváci se zase vrátili.
Potřebovali bezprostřední pohled na člověka, nejen na obrazovku. Lidé obecně potřebují dialog. Když se dnes díváte na diskusní pořady v televizi, jde o monology hluchých, kdy si každý mele svou, včetně moderátora. Lidé se musejí učit naslouchat. A věřím, že hlad po přirozené komunikaci tu výhybku na cestě k degeneraci vrátí zpátky.
DŘÍV LIDI OHROŽOVAL MAMUT, DNES STRES
Přirozený podle mne není ani ten místy až chorobný tlak na úspěch a výkon dětí. Pomalu už se dělají pořadníky na prestižní školky.
Vývoj dítěte a snaha ho rychle dostat mezi dospělé jsou zbytečně překotné. Přitom jako živočišný druh se člověk nijak neinovoval.
Máme pořád stejné srdce, plíce, ledviny. Dokonce stejně reagujeme na stres. Jenže dříve obrana byla nastavena proti tělesnému ohrožení, s psychickými problémy se nepočítalo. Když náš předchůdce měl jeskyni, oheň a chytil mamuta, tak ho v zásadě nic neohrožovalo.
Dneska se s medvědem na ulici potkáte těžko, zato se střetnete se šéfem, příbuznými, dětmi. Na to váš organismus spustí klasickou poplachovou reakci, zvyšují se hladiny mastných kyselin, cholesterolu, mobilizují se hormony.
No a s tím se člověk musí poprat ne párkrát za týden jako s medvědem, ale tisíckrát.
Co tedy radíte pacientům?
Nejdůležitější obrana proti stresu je, že si každý den musíte udělat malou radost. Může spočívat třeba v tom, že z práce nepůjdete rovnou domů, ale zastavíte se někde a podíváte se na šminky. Nemusíte je kupovat, ale jen se potěšit, přivonět.
Nejraději voním ke kytkám.
Tak určitě, stačí se projít parkem a zjistit, co kde rozkvetlo. Další věc je rezervovat si denně chvilku pro sebe. V práci musíte mít místo, kde se na pár minut můžete zašít a nikdo vás nevyruší. Důležité je naučit se vstávat v pohodě.
Když ráno procitnete, měla byste se oslovit a pochválit – to jsem ráda, že jsem se zase probrala, a copak mě dnes čeká? Tím spustíte v hlavě počítač a to, co se stane navíc, už vás tolik nevykolejí. Chyba je vyskočit zmateně z postele, rychle běžet do koupelny.
Ne, vy musíte klidně přijít k toaletní skříňce, podívat se do zrcadla, usmát se na sebe…
…a říct: Tak to ti, drahý manželi, přeju.
Ano, jako to říkala paní Khonová starému Khonovi. No ale Helena Růžičková, vyložený miláček, přece byla proslulá výrokem, že když se podívá po ránu do zrcadla, řekne: Neznám tě, ale umeju tě. No vidíte, už se smějete a to je přesně moment, který byste si měla připomenout každý večer, protože určitě denně něco úsměvného zažijete. On je důležitý smích, stejně jako pláč. Lidé dělají velkou chybu, že potlačují emoce, že se stydí plakat. V divadle není třeba se ovládat, když je něco vtipného, má se člověk nahlas zasmát nebo zatleskat i během představení. Na pohřbu milého člověka se má plakat, ne zadržovat slzy uvnitř. Když nezapláčete, tři dny vás bude bolet hlava. Slzami se z organismu dostanou ven látky, které se jinak těžko odbourávají. Při loupání cibule mají slzy úplně jiné složení, než když vám je něco líto.
– Narodil se 23. února 1948, v roce 1972 dokončil Fakultu všeobecného lékařství UK, o pět let později obhájil doktorát na univerzitě v Paříži.
– Po studiích pracoval v Psychiatrické léčebně v Bohnicích, v letech 1981 – 96 jako primář.
– Před šestnácti lety otevřel Centrum duševní pohody Modrá laguna.
– Je úspěšným překladatelem francouzské literatury, autorem detektivek, románů, básnických sbírek, cestopisů, populárně naučných rozhlasových pořadů a relaxačních kazet.
– Je čestným předsedou Světové asociace autorů detektivní literatury.
Druhy slz: Které pláčete vy? | Žena.cz
Pláčeme z radosti, při velkém smutku, když se bouchneme i při krájení cibule. Pokud byste se podívali na slzy pod mikroskopem, zjistili byste, že pokaždé roníte jiný druh slz. Jak je to možné?
Důvod k pláči ovlivňuje jejich strukturu a chemické složení. Lidské oko produkuje tekutinu téměř neustále. Základní rozdělení vám napoví, kdy a jaké slzy nás v životě doprovází. Bazální, reflexní, emocionální… Pojďme si jednotlivé typy představit.
Pohlédněte do mikroskopu
Fotografku Rose-Lynn Fisherovou zajímalo, zda se slzy pod mikroskopem liší podle toho, zda jde o radost, smutek či podrážděnou rohovku. Během několika let skutečně nafotila až 100 druhů slz a ověřila si, že se jejich struktura mění. Fotografie si můžete prohlédnout v následujícím videu:
Druhy slz
Bazální typ slz má za úkol chránit a zvlhčovat oko a jde ruku v ruce s mrkáním, které se snaží tekutinu rozprostřít po celé ploše. Intenzita mrkání se liší.
Víčka se pohybují častěji ženám (až o třetinu), a to v souvislosti s hormonálními změnami, kdy křehké pohlaví více trpí na takzvané suché oko.
Průměrně dospělý člověk mrkne osmnáctkrát za minutu, malé děti jen dvakrát.
Ve chvíli, kdy zrak ohrožuje cizí předmět, nebo je dráždí vítr či jiný nepříjemný objekt, přichází na řadu slzy reflexní. Objevují se také při zívání, nebo když se smějeme. Jejich intenzita je mnohem vyšší než u slz reflexních. Mají za úkol oko zbavit nečistot, které tam nepatří.
Doporučujeme: Ženské slzy: Fungují, nebo ne?
O emocionálním typu slz vědci nejčastěji diskutují. Snaží se přijít na to, zda za jejich tvorbou stojí povel hormonů, mozku, nebo existuje jiný spouštěč. Slzy smutku obsahují nejvíce bílkovin a díky nim se z těla odplavují toxické látky a stresové hormony. Právě proto se až 80 procent lidí cítí lépe, když si ve vypjatých situacích popláče.
Účinná zbraň na muže? Nikoliv
O zdravotním aspektu slz nemůže být pochyb, ale patří také k mocné zbrani. Děti dobře ví, že vzlykání na rodiče platí. Stejně tak si pláč „osvojily“ ženy. Používají ho jako nástroj manipulace, citového vydírání, nebo si chtějí prosadit svou. Skutečně ubrečená žena ovlivní mužský soucit?
Vědci pod vedením profesora Noama Sobela na oddělení neurobiologie Weizmannova institutu došli k zajímavému zjištění. Ženské slzy neovlivňují mužský soucit. Naopak! Ve většině případů snižují hladinu hormonu testosteronu, což brzdí sexuální vzrušení. Podle profesora ženské slzy dávají mužům jasný signál: „Nevhodná k sexu“.
Pláč chrání zrak a má očistné účinky na náš organismus, ale používat ho jako nástroj k dosažení svého cíle se prý nevyplácí.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
- Virus zika: Možná se šíří i sexem
- 5 pracovních předsevzetí: Čemu se raději vyhnout?
- Šikovná ošklivka vyhrála soutěž krásy
Video Mohlo by Vás také zajímat: Rozváží zdarma jídlo samoživitelkám i seniorům: Jsem Ježíškem každý den, říká Vránová | Video: Daniela Drtinová
Proč brečíme při krájení cibule a kdo má suchý pláč aneb Tohle jste o slzách nevěděli
Foto: Halfpoint, Shutterstock.com
Někdo se řadí mezi „plačky“ a někdo naopak neuroní slzu, jak je rok dlouhý. Většina lidí ví o slzách jen to, že chutnají slaně a obvykle přicházejí v nejméně vhodnou chvíli. Tato zvláštní tekutina je ale mnohem zajímavější. Víte, jak pláč prospívá zdraví?
Věděli jste, že není slza jako slza? Jejich struktura i chemické složení je pokaždé trochu jiné a záleží na příčině, která je vyvolala. Podle toho rozlišujeme tři druhy slz: bazální, reflexní a emocionální. Každý z nich má svou nepostradatelnou funkci. Patříte-li mezi uplakánky, není to důvod ke studu, drobné slané kapičky jsou totiž důležité pro tělesné i duševní zdraví.
Takzvané bazální slzy jsou v očích přítomné neustále bez ohledu na to, zda máte k breku nějaký důvod. Nestékají po tváři a mají za úkol chránit zrak odplavováním nečistot a zvlhčováním. Jejich nedostatek tedy znamená problém.
„Sekreci slz nelze příliš ovlivnit a při nedostatečné produkci vzniká syndrom suchého oka, který se projevuje celou řadou potíží: pocitem suchosti, pálením, řezáním, svěděním nebo paradoxně i nadměrným slzením.
V takovém případě je sice vody dost, ale v oku nedrží nebo se rychleji odpařuje,“ vysvětluje primářka očního oddělení Šárka Mohlerová z Vojenské nemocnice Olomouc.
Syndrom suchého oka bývá součástí autoimunitního onemocnění, takzvaného Sjögrenova syndromu, způsobit ho může ale i klimatizace, úbytek hormonů v období menopauzy a nedostatečný příjem vitaminu A. Malé množství bazálních slz zvyšuje náchylnost k infekci, což může vést až ke slepotě.
Podobnou ochrannou funkci mají i reflexní slzy – s tím rozdílem, že jejich přítomnost není trvalá jako u slz bazálních. Objevují se při podráždění způsobeném větrem, kouřem nebo třeba plynem, který se uvolňuje při krájení cibule – zelenina se tímto způsobem v podstatě brání.
Foto: eldar nurkovic, Shutterstock.com
Slzy, které vám vyhrknou při krájení cibule, nemají s emocemi nic společného
Poslední typ je spojen s duševním rozpoložením – nazýváme je emocionální. Tyto slzy jsou odpovědí na pocit, jako je štěstí, strach či smutek, a i přes zvýšený zájem ze strany vědců o nich víme nejméně.
Zatímco reflexní a bazální slzy chrání zdraví očí, emocionální jsou důležité pro psychiku. Pláč tedy není ničím, za co by se měli ženy nebo muži stydět, ba naopak napomáhá k uvolnění napětí.
„Pláč je nejen biologicky hodnotný, protože vyplavuje stresové hormony, ale psychologicky přímo nedocenitelný. Je mnoho jeho druhů, nejčastěji odplavuje zármutek či tiší bolest. Ale i vzteklý pláč, za který se obvykle stydíte, je přínosem, protože vás stimuluje k výkonu.
Proto ho nepodceňujte a myslete na to, že slzy přinášejí duši očistnou koupel,“ radí psycholožka Zdeňka Židková.
- Slzy se neřinou jen z očí, k jejich vylučování dochází i nosem, kam je odvádějí slzné cesty. To je důvod, proč ronění slz často doprovází i nadměrné smrkání.
- U novorozenců můžete slzy zahlédnout až po uplynutí prvního měsíce života, kdy se plně vyvinou slzné kanálky. Pláč miminek je tedy do té doby jen suchý.
- Produkce slz se snižuje s rostoucím věkem.
- Je prokázáno, že ženy pláčou častěji a také delší dobu než muži. Tato skutečnost je některými odborníky přisuzována rozdílu v mužských a ženských hormonech, ale také odlišnému stylu výchovy obou pohlaví.
- Slzy produkují i zvířata. Ty želví a krokodýlí jsou dokonce zdrojem sodíku a dalších minerálních látek pro motýly, kteří se k nim slétají a vysávají je zvířatům přímo z očí.
Pláčete často, nebo v sobě emoce dusíte?
PhDr. Eva Labusová – rodiÄŤovstvĂ – psychologie – zdravĂ
Jak pracovat s dÄ›tskĂ˝m pláčem ve školnĂm prostĹ™edĂ
Pláč je doprovodnĂ˝ jev nÄ›kterĂ˝ch emocĂ, pĹ™edevšĂm smutku. ÄŚlovÄ›k ho pouĹľĂvá k uvolnÄ›nĂ napÄ›tĂ, ale i jako emocionálnĂ signál, kterĂ˝m sdÄ›luje svĂ©mu okolĂ, Ĺľe se nÄ›co dÄ›je. Jak s pláčem zacházet u dÄ›tà školou povinnĂ˝ch, resp. pĹ™Ămo ve školnĂm prostĹ™edĂ?
Na následujĂcĂ otázky jsem odpovÄ›dÄ›la Nikole VrbkovĂ© z ÄŤasopisu Prevence:
Co vlastně pláč znamená?
Pláč je dĹŻleĹľitĂ˝ regulaÄŤnĂ prostĹ™edek pro zvládánĂ vĂ˝jimeÄŤnĂ˝ch situacĂ. Jde o dĹŻmyslnĂ˝ zpĹŻsob, jakĂ˝ máme k dispozici pro udrĹľovánĂ vnitĹ™nĂ rovnováhy a dokonÄŤenĂ cyklu napÄ›tĂ a uvolnÄ›nĂ.
Jeho potlaÄŤovánĂ má pro lidskĂ˝ organismus i pro stav psychiky negativnĂ dĹŻsledky, aĹĄ uĹľ jde o zvýšenĂ krevnĂho tlaku, zrychlenĂ tepu, silnĂ© pocenĂ, pocity Ăşzkosti a ohroĹľenĂ nebo vyplavovánĂ stresovĂ˝ch hormonů… Bylo zjištÄ›no, Ĺľe lidskĂ© slzy – vyplakanĂ© ve stresu na rozdĂl od tÄ›ch, kterĂ© oko vyplavuje tĹ™eba pĹ™i krájenĂ cibule – obsahujĂ hormon ACTH, kterĂ˝ spouštĂ produkci glukokortikoidĹŻ a dalšĂch látek. Z tohoto pohledu je pláč srovnatelnĂ˝ s jinĂ˝mi prostĹ™edky tÄ›la, odvádÄ›jĂcĂmi odpadnĂ látky, tedy s vydechovánĂm, pocenĂm ÄŤi vyměšovánĂm. Je proto opravdu dĹŻleĹľitĂ© dovolit plakat tÄ›m, kteřà to potĹ™ebujĂ, a ano, nÄ›kdy takĂ© sami sobÄ›. Mnoho studiĂ potvrdilo souvislost mezi moĹľnostĂ plakat a stavem zdravĂ. Dovolit (si) plakat znamená peÄŤovat o vnitĹ™nĂ rovnováhu.
Tak proÄŤ s tĂm má vÄ›tšina lidĂ takovĂ˝ problĂ©m? ProÄŤ se v blĂzkosti plaÄŤĂcĂho ÄŤlovÄ›ka obvykle cĂtĂme divnÄ›? ProÄŤ jsme zvyklĂ Ĺ™Ăkat hlavnÄ› „neplaÄŤ“, namĂsto „plaÄŤ“?
ProtoĹľe máme potĂĹľ s projevenĂm slabosti a smutku a s proĹľĂvánĂm dalšĂch tak zvanÄ› silnĂ˝ch nebo negativnĂch emocĂ. ZaÄŤĂná to v ĂştlĂ©m dÄ›tstvĂ. Pláč pro nejmenšà dÄ›ti pĹ™edstavuje dĹŻleĹľitĂ˝ komunikaÄŤnĂ prostĹ™edek.
I kdyĹľ to tak na prvnĂ pohled moĹľná nevypadá, uĹľ miminko má silnĂ© proĹľitky a emoce. ZaĹľĂvá stresy, o něž se potĹ™ebuje podÄ›lit. Dosud nemluvĂ ani nemyslĂ, vyjadĹ™uje se nejvĂc právÄ› pláčem. PotĹ™ebuje, aby jeho „sdÄ›lenĂ“ nÄ›kdo naslouchal.
Tento poznatek je z vÄ›deckĂ©ho hlediska novĂ˝ a souvisĂ s rozvojem zobrazovacĂch metod. PoprvĂ© v historii existuje moĹľnost pozorovat, co se dÄ›je v dosud nezralĂ©m mozku dĂtÄ›te pĹ™i proĹľĂvánĂ konkrĂ©tnĂch situacĂ.
Lze Ĺ™Ăci, Ĺľe v tomto ohledu západnĂ spoleÄŤnost proĹľĂvá velkou zmÄ›nu, kterou pozorujeme takĂ© v debatách o optimálnĂch rodiÄŤovskĂ˝ch nebo pedagogickĂ˝ch postojĂch.
Proti sobÄ› stojĂ stará zvyklost – autoritářstvĂ a tendence dĂtÄ› za kaĹľdou cenu umlÄŤet, a novĂ˝ postoj – budovánĂ láskyplnĂ©ho vztahu s dĂtÄ›tem a schopnost bĂ˝t mu k dispozici, dovolit mu vyjádĹ™enĂ sloĹľitĂ˝ch pocitĹŻ a v neposlednĂ Ĺ™adÄ› i dávat pĹ™Ăklad, jak mĹŻĹľe nároÄŤnĂ˝mi emoÄŤnĂmi situacemi konstruktivnÄ› projĂt.
Co znamená, Ĺľe dÄ›tskĂ˝ mozek nenĂ v prvnĂch letech Ĺľivota zralĂ˝?
Lidská bytost pojĂmá od konce prenatálnĂho obdobĂ pĹ™es porod do druhĂ©ho aĹľ tĹ™etĂho roku vÄ›ku velmi silnÄ› emocionálnĂ vjemy, ale nemá ještÄ› moĹľnost je vÄ›domÄ› zpracovat ani k nim zaujmout racionálnĂ postoj.
Amygdalu, centrum rozlišovánĂ emoÄŤnÄ› vĂ˝znamnĂ˝ch informacĂ, kterĂ© máme v mozku umĂstÄ›no ve stĹ™ednà části spánkovĂ©ho laloku a kterĂ© hraje hlavnĂ roli pĹ™i formovánĂ a uchovánĂ našich emocionálnĂch zážitkĹŻ, máme vyzrálou ještÄ› dĹ™Ăv, neĹľ pĹ™ijdeme na svÄ›t.
Naproti tomu hipokampus, součást limbickĂ©ho systĂ©mu ve spánkovĂ© části koncovĂ©ho mozku, kterĂ˝ má rozhodujĂcĂ vĂ˝znam pro pĹ™evádÄ›nĂ emocionálnĂch zážitkĹŻ do dlouhodobĂ© chronologickĂ© a racionálnĂ pamÄ›ti, dozrává teprve mezi druhĂ˝m a tĹ™etĂm rokem vÄ›ku. Proto si svĹŻj Ĺľivot vÄ›domÄ› pamatujeme aĹľ zhruba od tĂ©to doby.
JinĂ˝mi slovy, miminka a batolata jsou vnÄ›jšĂm okolnostem doslova vydána napospas.
Anglická psychoanalytiÄŤka Sue Gerhardt to v knize Selfish society (v ÄŤeštinÄ› vyšlo v nakladatelstvĂ Beta DobrovskĂ˝ pod názvem Sobecká spoleÄŤnost) vysvÄ›tluje zhruba takto: „Jde o to, nakolik pozitivnĂ je zkušenost ÄŤlovÄ›ka s jeho absolutnĂ závislostĂ na okolĂ v dobÄ›, kdy je bezbrannĂ© miminko ÄŤi batole.
Pokud vnĂmavĂ˝ rodiÄŤ dokáže ohlĂdat fyzickĂ© a psychickĂ© nepohodlĂ, a uspokojivÄ› naplĹ�uje tÄ›lesnĂ© i emocionálnĂ potĹ™eby dĂtÄ›te, dĹŻvÄ›ra v jinĂ© lidi se u dĂtÄ›te postupnÄ› pĹ™etransformuje v dĹŻvÄ›ru v sebe i v okolĂ. Jeho mozek se dĂky takovĂ© péči neurologicky uspořádá tak, Ĺľe bude s velkou pravdÄ›podobnostĂ schopno se v dospÄ›losti lĂ©pe vyrovnávat se stresem, ale takĂ© bude mĂt dĹŻvÄ›ru v sebe a svĂ© bliĹľnĂ a z nĂ plynoucĂ schopnost navazovat a udrĹľovat stabilnĂ mezilidskĂ© vztahy.“
NeplatĂ tedy kdysi rozšĂĹ™enĂ˝ názor, Ĺľe nejmenšà dÄ›ti se nemajĂ pĹ™espĹ™Ăliš chovat ani konejšit, aby nebyly rozmazlenĂ©? Nebo Ĺľe u batolat je nutno jejich záchvaty vzteku a vzdoru za kaĹľdou cenu potlaÄŤit?
Opak je pravdou. Chceme-li vychovat emoÄŤnÄ› silnĂ© a samostatnĂ© dĂtÄ›, dopĹ™ejme mu v ranĂ©m vÄ›ku plnou podporu. U miminek (dÄ›tĂ zhruba do jednoho roku) a batolat (do třà let) se ale potĹ™eby lišĂ. Na pláč miminek je tĹ™eba reagovat pokud moĹľno brzy, protoĹľe dlouhodobĂ˝ a opakovanĂ˝ pláč bez odezvy v nich vyvolává poškozujĂcĂ reakci.
Ta pĹ™icházĂ nejprve na fyzickĂ© Ăşrovni (docházĂ k vyplavovánĂ stresovĂ˝ch hormonĹŻ a ke zvyšovánĂ srdeÄŤnĂ ÄŤinnosti i tÄ›lesnĂ© teploty) a poslĂ©ze jde i o reakci emocionálnĂ. DĂtÄ› po ÄŤase sice plakat pĹ™estane, ale pravda je taková, Ĺľe pouze rezignovalo.
V nevÄ›domĂ dĂtÄ›te se ukládá informace, Ĺľe jeho emoce a potĹ™eby nejsou pro nejbližšà peÄŤovatele dĹŻleĹľitĂ©. HovoĹ™Ăme i o tzv. nauÄŤenĂ© bezmocnosti (angl. learned helplessness). VĂ˝sledkem bĂ˝vá, Ĺľe se ÄŤlovÄ›k od vlastnĂch emocĂ radÄ›ji odpojĂ.
Batolata uĹľ jsou vyspÄ›lejšĂ, nicmĂ©nÄ› autoregulaÄŤnĂ mechanismy ještÄ› vyzrálĂ© takĂ© nemajĂ a potĹ™ebujĂ svĂ© dospÄ›lĂ© jako pĹ™Ăklad. Ăškolem rodiÄŤĹŻ je batole problematickĂ˝mi emocemi bezpeÄŤnÄ› provĂ©st a nastavovat hranice.
Avšak pokud se tak dÄ›je potlaÄŤovánĂm nebo násilĂm (mám na mysli kĹ™ik, fyzickĂ© tresty, separaci nebo tĹ™eba strkánĂ dĂtÄ›te pod studenou sprchu – i s takovou krutostĂ se dodnes setkáváme…), dĂtÄ› se od svĂ˝ch potĹ™eb i emocĂ ÄŤasem skuteÄŤnÄ› odpojĂ a pĹ™epne na nouzovĂ˝ reĹľim pĹ™eĹľitĂ. PlatĂ za to vysokou cenu.
Nestane se emoÄŤnÄ› kompetentnĂ. NenauÄŤĂ se orientovat v tom, co se v nÄ›m dÄ›je. NeumĂ si ve stresovĂ˝ch situacĂch zdravÄ› pomoci. O to vĂce pak v dospÄ›losti sahá k rĹŻznĂ˝m náhraĹľkám, od cigaret pĹ™es alkohol po drogy, od poÄŤĂtaÄŤovĂ˝ch her pĹ™es pĹ™ejĂdánĂ k nutkavĂ© sexualitÄ›, aby si ÄŤlovÄ›k emoÄŤnĂ pohodu aspoĹ� na chvĂli nÄ›jak opatĹ™il.
JenĹľe dospÄ›lĂ mĂvajĂ potĂĹľ bĂ˝t malĂ˝m dÄ›tem oporou. Sami dÄ›tskĂ˝ pláč i vztek jen obtĂĹľnÄ› zvládajĂ…
Ano, mnozĂ rodiÄŤe pĹ™iznávajĂ, Ĺľe dát dÄ›tem podporu pĹ™i pláči nedokážou z dĹŻvodu vlastnĂch nezvládnutĂ˝ch negativnĂch pocitĹŻ.
Sami v tÄ›ch chvĂlĂch cĂtĂ vlastnĂ silnou Ăşzkost, hnÄ›v nebo agresi a reagujĂ na problematickĂ© chovánĂ dĂtÄ›te v afektu, coĹľ je pozdÄ›ji obvykle mrzĂ. Toto je naprosto klĂÄŤovĂ˝ poznatek.
V rodinnĂ˝ch poradnách a psychoterapeutickĂ˝ch ordinacĂch opakovanÄ› vycházĂ najevo, kolik z vÄ›cĂ, kterĂ© nás dospÄ›lĂ© rozrušujĂ, směřuje zpÄ›tnou stopou k nepĹ™ĂjemnĂ˝m zážitkĹŻm nebo dokonce traumatĹŻm z našeho vlastnĂho dÄ›tstvĂ, a mĹŻĹľe se to tĂ˝kat právÄ› i zpĹŻsobu, jakĂ˝m naši peÄŤovatelĂ© reagovali na náš pláč a vzdor. NenĂ bez zajĂmavosti, Ĺľe v terapiĂch hraje pláč klĂÄŤovou roli a ÄŤĂm vĂce si klient dovolĂ plakat, tĂm rychleji se obvykle hojĂ.
Patřà tohle tĂ©ma – zpĹŻsob zacházenĂ s pláčem – k základnĂmu školstvĂ?
SamozĹ™ejmÄ›. VĹľdyĹĄ ve školnĂm prostĹ™edĂ dÄ›ti trávĂ spoustu ÄŤasu a pĹ™i katastrofálnĂm souÄŤasnĂ©m stavu mnoha rodin si s sebou do školy nosĂ zásadnĂ problĂ©my, kterĂ© z domova nemajĂ nijak ošetĹ™eny. Mnoho obtĂĹľnĂ˝ch situacĂ dále vzniká pĹ™Ămo ve školnĂch vztazĂch, vĂme o nebezpeÄŤĂch dÄ›tskĂ© agrese, o šikanÄ›, o nárĹŻstu dÄ›tskĂ˝ch depresĂ.
SoustĹ™edit se vĂ˝hradnÄ› na vĂ˝uku a pĹ™edávánĂ vÄ›cnĂ˝ch informacĂ a opomĂjet péči o dÄ›tskou duši znamená dle mĂ©ho názoru mĂjet se s žádoucĂmi cĂli vzdÄ›lávánĂ. TakĂ© mnohde vidĂme, jak docházka do školy nedává žákĹŻm valnĂ˝ smysl, netěšà se tam, je to povinnost, jejĂĹľ plnÄ›nĂ postrádá vnitĹ™nĂ pohon. VarovnĂ˝ je i poÄŤet vyhoĹ™elĂ˝ch pedagogĹŻ.
Obrátit pozornost k tĂ©matu jako je pláč a vnitĹ™nĂ emoÄŤnĂ Ĺľivot mĹŻĹľe pĹ™inĂ©st žádoucĂ zmÄ›nu a pĹ™iblĂĹľit žáky a uÄŤitele k sobÄ›.
Tak jako v rodiÄŤovstvĂ platĂ „nejprve si s dĂtÄ›tem vytvoĹ™me vztah, a aĹľ pak máme šanci pĹ™edat mu svĂ© vĂ˝chovnĂ© snaĹľenĂ“, tak ve škole platĂ „nejprve se žáky navaĹľme vztah, a aĹľ pak se otevĹ™e prostor pro pĹ™edávánĂ vzdÄ›lávacĂch informacĂ“.
Jak to ale udÄ›lat, kdyĹľ uÄŤitelĂ© jen tak tak stĂhajĂ plnit povinnosti vyplĂ˝vajĂcĂ z osnov a na nÄ›jakĂ© povĂdánĂ o ĹľivotÄ› prostÄ› nemajĂ ÄŤas?
A nenĂ to vĂ˝mluva? Mám zkušenost, Ĺľe uÄŤitelĂ©, kteřà jsou emoÄŤnÄ› vyspÄ›lĂ, si tenhle ÄŤas vĹľdycky najdou. PotĹ™ebujĂ to totiĹľ i sami kvĹŻli sobÄ›, aby je jejich práce uspokojovala. NestaÄŤĂ jim mluvit k málem anonymnĂmu davu. Žáci je zajĂmajĂ i jako lidi.
TakovĂ uÄŤitelĂ© nahlĂĹľejĂ, Ĺľe pouhĂ˝ tlak na vĂ˝kon a rozvoj intelektu nemá eliminovat ĂşsilĂ o rozvoj osobnostà žákĹŻ a zájem o probouzenĂ jejich emoÄŤnĂch a sociálnĂch kompetencĂ. ProtoĹľe aby se žáci vĹŻbec nÄ›jak ztotoĹľnili s tĂm, co se uÄŤĂ, potĹ™ebujĂ vnĂmat souvislost uÄŤiva s praktickĂ˝m Ĺľivotem. PotĹ™ebujĂ mĂt pocit smyslu.
Ten zase Ăşzce souvisĂ s vnitĹ™nĂ motivacĂ, která rozhoduje o Ăşspěšnosti našeho konánĂ nakonec vĹŻbec nejvĂc.
Jak reagovat, kdyĹľ se dĂtÄ› rozpláče ve tĹ™ĂdÄ›?
Pokud moĹľno citlivÄ› a taktnÄ›. VytvoĹ™me jako uÄŤitelĂ© svou reakcĂ pro celou tĹ™Ădu povÄ›domĂ o tom, Ĺľe se dÄ›je nÄ›co mimořádnĂ©ho a Ĺľe vše ostatnĂ teÄŹ pĹŻjde na chvĂli stranou, protoĹľe je tu nÄ›kdo, kdo potĹ™ebuje naši empatii ÄŤi pomoc.
NÄ›kdy je moĹľno intervenci poskytnout pĹ™Ămo v tĹ™ĂdnĂm kolektivu, jindy je vhodnÄ›jšà vzĂt plaÄŤĂcĂho žáka stranou a jednat s nĂm o samotÄ›.
PĹ™edevšĂm jde o to zprostĹ™edkovat mu pocit, Ĺľe je se svou emocĂ pĹ™ijĂmán a Ĺľe o nÄ›j má nÄ›kdo zájem, ale takĂ© Ĺľe mu nikdo nebude nic nutit a Ĺľe je v bezpeÄŤĂ.
Co děti, které nikdy nepláčou?
Pokud ÄŤlovÄ›k ztratĂ schopnost plakat, znamená to obvykle, Ĺľe má opravdu velkĂ˝ problĂ©m, protoĹľe ztratil pĹ™Ăstup ke svĂ˝m autentickĂ˝m emocĂm. MĹŻĹľe jĂt o nauÄŤenĂ˝ postoj z domova, v nÄ›kterĂ˝ch rodinách plakat nenĂ dovoleno.
MĹŻĹľe ale takĂ© jĂt o dosud nezhojenĂ© trauma, kdy – abychom s jeho nezmÄ›rnou bolestĂ nebyli nesnesitelnÄ› konfrontováni – volĂme cestu vytÄ›snÄ›nĂ nebo dokonce disociace. OdpojĂme se a zavĹ™eme dveĹ™e ke svĂ© duši. JenĹľe ta si umĂ najĂt jinĂ© cesty, jak o sobÄ› dát vÄ›dÄ›t. A takĂ© to dÄ›lá.
NejběžnÄ›jšà je, Ĺľe se nevyjádĹ™ená bolest pĹ™evtÄ›lĂ do nÄ›jakĂ©ho jinĂ©ho symptomu. U dÄ›tĂ se to mĹŻĹľe projevit poruchami chovánĂ, zvýšenĂ˝m zlobenĂm a agresivitou, uzavĹ™enostĂ, sklonem k depresi, ale takĂ© skuteÄŤnou nemocĂ fyzickĂ©ho nebo duševnĂho rázu.
Pokud smutku a zoufalstvĂ nedovolĂme promlouvat pĹ™Ămo, vĹľdy si najdou náhradnĂ cestu.
MÄ›l by se lišit pĹ™Ăstup k pláči, kdyĹľ se událo nÄ›co v rodinÄ›, a kdyĹľ se nÄ›co stalo ve škole?
Události v rodinÄ› spadajĂ do soukromà žáka a nejsou vÄ›tšinou urÄŤeny pro uši všech spolužákĹŻ. Ĺ kolnĂ záleĹľitosti naopak bĂ˝vajĂ vÄ›cĂ celĂ© tĹ™Ădy, proto je dĹŻleĹľitĂ© Ĺ™ešit je v tĹ™ĂdnĂm spoleÄŤenstvĂ.
Ukazuje se, jak dĹŻleĹľitĂ© jsou v tomto ohledu pravidelnĂ© tĹ™ĂdnickĂ© hodiny nebo hodiny pĹ™edmÄ›tĹŻ nÄ›jak se emoÄŤnĂ a sociálnĂ inteligencĂ zabĂ˝vajĂcĂ.
Velmi pĹ™Ănosná bĂ˝vá i etická vĂ˝chova, je-li v danĂ© škole zavedena a uÄŤĂ-li ji povolanĂ˝ pedagog.
To skoro vypadá, že každý pedagog by měl být také psycholog, který umà poskytnout základnà krizovou intervenci a rozumà aspo� trochu dětské duši…
Tak tomu ale pĹ™ece je. Ne nadarmo je součástĂ studia uÄŤitelstvĂ takĂ© pedagogika a psychologie. UÄŤitelĂ© se ÄŤĂm dál ÄŤastÄ›ji objevujĂ jako účastnĂci v rĹŻznĂ˝ch psychoterapeutickĂ˝ch vĂ˝cvicĂch nebo vyhledávajĂ semináře osobnĂho rozvoje.
To je žádoucĂ a naše školstvĂ v tomto ohledu odrážà situaci, jakou vidĂme v celĂ© spoleÄŤnosti. NÄ›kdo se uĹľ probudil a pochopil dĹŻleĹľitost péče o duši. JinĂ takovou potĹ™ebu zatĂm nemajĂ, obvykle proto, Ĺľe jsou sami v tomto ohledu nÄ›jak zranÄ›ni nebo zanedbáni. Hraje se o hodnÄ›.
Jde o kvalitu Ĺľivota, o vĂ˝voj a postup smÄ›rem vzhĹŻru na MaslowovÄ› pyramidÄ› potĹ™eb. Dokud se soustĹ™edĂme jen na materiálnĂ, vĂ˝konovou a intelektuálnĂ stránku vÄ›ci, to podstatnĂ© – pocit smyslu, seberealizace a naplnÄ›nĂ – uniká.
SouÄŤasná doba je úžasná v tom, Ĺľe umoĹľĹ�uje lidem zabĂ˝vat se onÄ›mi vyššĂmi metami, a to je dĹŻleĹľitĂ©, protoĹľe modernĂ psychologie ÄŤĂm dál vĂce podporuje názor, Ĺľe v samotnĂ©m lidskĂ©m genotypu je ukryt jakĂ˝si program, informujĂcĂ o tom, Ĺľe izolovanost a orientace jednotlivce pouze na sebe nebo na uspokojovánĂ hmotnĂ˝ch potĹ™eb nenĂ posilujĂcĂ. TĂm hlavnĂm smyslem a cĂlem jsou mezilidskĂ© vztahy. Kvalita našà dovednosti do vztahĹŻ vstupovat, utvářet je a proĹľĂvat je ale silnÄ› pĹ™edurÄŤena kvalitou vztahu k našim primárnĂm peÄŤujĂcĂm osobám – rodiÄŤĹŻm, resp. k dalšĂm pro nás vĂ˝znamnĂ˝m lidem, s nimiĹľ navážeme hlubokĂ© niternĂ© spojenĂ. KaĹľdĂ˝, kdo za svĹŻj Ĺľivot potkal laskavĂ©ho, moudrĂ©ho, osvĂcenĂ©ho a sdĂlenĂ©ho uÄŤitele, vĂ, jak ho právÄ› tento uÄŤitel ovlivnil a nasmÄ›roval.
Co děti v souvislosti s pláčem učit?
HlavnÄ› to nepojĂmejme pĹ™Ăliš vÄ›decky. ProstÄ› se nebojme s dÄ›tmi mluvit o všem, co Ĺľivot pĹ™inášĂ, vÄŤetnÄ› nároÄŤnĂ˝ch proĹľitkĹŻ, kterĂ© se odehrávajĂ uvnitĹ™ nich samĂ˝ch.
UpozorĹ�ujme je, Ĺľe nestaÄŤĂ ĹľĂt jen v tom, co nabĂzĂ povrchnĂ spoleÄŤnost zaměřená hlavnÄ› na uspokojovánĂ hmotnĂ˝ch a tÄ›lesnĂ˝ch potĹ™eb. ÄŚlovÄ›k je bytost trojrozmÄ›rná, ke zdravĂ tÄ›la patřà i zdravĂ duše a ducha.
V tomto ohledu platĂ, Ĺľe uÄŤitel svĂ© žáky nedovede dál, neĹľ kam došel sám. Proto jsou tĂ©mata jako dÄ›tskĂ˝ pláč pro školstvĂ obrovskou vĂ˝zvou a odpovÄ›dnost zde leĹľĂ, aĹĄ se nám to lĂbĂ nebo ne, na nás dospÄ›lĂ˝ch.
Jako rodiÄŤe i jako uÄŤitelĂ© jdeme dÄ›tem pĹ™Ăkladem. Od nás se uÄŤĂ zpĹŻsobĹŻm chovánĂ i proĹľĂvánĂ a jednou je pĹ™edajĂ zase dál.
Knihy a dalšà inspirace:
http://www.tridistri.cz/slzyranehodetstvi
http://obchod.portal.cz/hry-pro-zvladani-agresivity-a-neklidu/ http://obchod.portal.cz/rozvijeni-emocni-inteligence-zaku/
http://obchod.portal.cz/cesty-z-uzkosti-a-deprese/
http://www.zemeturo.cz/clanek/aktivity-k-rozv%C3%ADjen%C3%AD-emo%C4%8Dn%C3%AD-inteligence-u-d%C4%9Bt%C3%AD
http://www.dixit.cz/
Manuál pro žáky: Co mám dÄ›lat, kdyĹľ vidĂm spolužáka plakat?
- 1. Pláč je zdravá a normálnà reakce člověka ve vypjaté situaci.
- 2. KdyĹľ nÄ›kdo pláče, a nenĂ to z radosti, nÄ›co ho bolĂ nebo trápĂ. MoĹľná se zranil nebo se cĂtĂ bĂ˝t osamÄ›lĂ˝ nebo se mu nÄ›co jinĂ©ho zlĂ©ho pĹ™ihodilo. Zdravou a podpĹŻrnou reakcĂ je vyjádĹ™it plaÄŤĂcĂmu ÄŤlovÄ›ku svou účast.
- 3. Zeptejme se: „Co se ti stalo? Co pro tebe mĹŻĹľu udÄ›lat?“ NÄ›kdy se plaÄŤĂcĂ ÄŤlovÄ›k rozpovĂdá, jindy na naši snahu o komunikaci nereaguje nebo ji odmĂtá. MoĹľná uvĂtá fyzickĂ˝ dotyk (pohlazenĂ, objetĂ) nebo dá najevo, abychom jen byli s nĂm, ale nedotĂ˝kali se. MoĹľná se ale takĂ© bude zdráhat nebo si bude přát bĂ˝t sám. Respektujme jeho přánĂ. Pokud projevĂ zájem o samotu, ujistÄ›me ho, Ĺľe i tak na nÄ›j myslĂme a zĹŻstáváme na blĂzku.
- 4. ÄŚĂm těžšà je zranÄ›nĂ nebo situace plaÄŤĂcĂho, tĂm obtĂĹľnÄ›jšà bĂ˝vá najĂt správná slova ĂştÄ›chy. Naslouchat bĂ˝vá dĹŻleĹľitÄ›jšà neĹľ chtĂt za kaĹľdou cenu nÄ›co udÄ›lat. PĹ™edevšĂm dejme najevo: „Jsem tu, kdybys potĹ™eboval/a“.
- 5. NezahrĹ�me plaÄŤĂcĂho svĂ˝mi radami ani doporuÄŤenĂmi, jak situaci Ĺ™ešit. ZdrĹľme se i frázĂ typu „NeplaÄŤ“, „To pĹ™ejde“, nebo „To nic nenĂ“.
- 6. DĹŻleĹľitĂ© je projevit nevtĂravĂ˝ zájem a nabĂdnout pomoc, pokud ji situace vyĹľaduje. Ovšem pozor, nabĂzejme jen to, co skuteÄŤnÄ› mĹŻĹľeme dát. PlaÄŤĂcĂ nepotĹ™ebuje dalšà zklamánĂ z našeho nesplnÄ›nĂ©ho slibu.
- 7. Pokud se staneme dĹŻvÄ›rnĂkem plaÄŤĂcĂ/ho, respektujme jeho/jejĂ pĹ™ĂpadnĂ© tajemstvĂ.
- 8. A co kdyĹľ se i utěšujĂcĂ osobÄ› samĂ© zaÄŤne chtĂt plakat? NenĂ dĹŻvod, proÄŤ by se tomu mÄ›la bránit. SpoleÄŤnĂ© slzy majĂ velkou sĂlu a dokážà odplavit spoustu bolesti a trápenĂ.
Vyšlo v časopise Prevence, 4/2017
Zpět na Spolupráce s médii