Lesk a bída Opencard

Vlastník opencard, firma eMoneyServices (EMS) obvinila Prahu z toho, že při správě karty prostřednictvím své firmy Operátor opencard porušuje zákon o ochraně osobních údajů. Do systému prý pustila třetí osobu.

ČTK to sdělil mluvčí EMS Martin Opatrný. Firma si rovněž stěžuje na to, že jí operátor neumožnil nahlédnout do systému opencard. Firma už před několika týdny obvinila Prahu z porušování autorského zákona.

Město veškerá obvinění odmítlo.

„Jsme přesvědčeni, že do systému umožnili přístup třetím osobám, což jednak nemohou a jednak se tyto osoby mohly dostat k osobním údajům uživatelů,“ uvedl Opatrný. Podle Opatrného dnes rovněž operátor neumožnil zaměstnancům EMS nahlédnout do systému.

Vlastník karty už v uplynulých týdnech obvinil Prahu z porušení licenční smlouvy a autorského zákona. Parametry licenčních smluv podle EMS hlavní město v minulosti už porušovalo, například v roce 2014. Město veškerá obvinění odmítlo a považuje je za lživá.

Jednání mezi operátorem, Prahou a EMS budou ještě pokračovat. Ve čtvrtek 22. října skončí platnost jednoho z bezpečnostních certifikátů. Pokud jej EMS Praze neprodlouží, město nebude moci vydávat nové karty.

Praha nemá s EMS uzavřenu smlouvu na podporu systému opencard. Její vydávání v uplynulých měsících bylo několikrát přerušeno. Naposledy postihl výpadek vydávání karty ve středu 1.

října, kdy nefungovalo od rána do zhruba 14:00. Důvodem bylo vypršení platnosti jednoho z certifikátů. K tomu podle EMS může v nejbližší době znovu dojít.

Praha minulý týden obvinila z výpadku EMS, firma vinu odmítla.

Vlastník karty se už s Prahou a dopravním podnikem soudí kvůli údajným nezaplaceným dluhům a penězům za použití licencí. Firma podala žaloby o celkem 60 milionů korun. Spory se táhnou řadu měsíců, verdikt soud dosud nevynesl.

Projekt opencard z éry bývalého primátora Pavla Béma (ODS) stál Prahu zhruba 1,75 miliardy Kč. Kartu si v minulosti pořídilo 1,2 milionu cestujících, slouží především jako tramvajenka.

Lesk a bída státních IT zakázek

Z tisku se dnes dozvídáme, že policie zasahuje na ministerstvech vnitra a obrany a v sídle české pobočky softwarového giganta Microsoft. Z kontextu je možné odvodit, že se jedná zásah alespoň z části související se zakázkou na centrální nákup licencí Microsoft, kterou v roce 2014 uspořádalo Ministerstvo vnitra a která nese cenovku 4,6 miliardy Kč.

Pamatuji doby, kdy by zpráva o policejním šetření miliardové zakázky v IT plnila titulní stránky všech deníků. Dnes po ní takřka neštěkne pes. I to je jedním ze symptomů extrémního marasmu, který v této oblasti panuje.

Vzpomeňme jen namátkou: systém NEN na Ministerstvu pro místní rozvoj (porušení zákona, zákaz čerpat smlouvu, utraceno lehce přes jednu miliardu korun), informační systém státního podniku Lesy české republiky (ředitel ICT odsouzen za pletichy ve veřejné zakázce, dodavatelé trestně stíháni, fiktivní náklady přes 300 milionů Kč), neslavná karta pražana OpenCard (náklady přes jednu miliardu, obžalované dvě kompletní městské rady). Zjevné společné jmenovatele mají tyto causy dva – jedná se o zakázky na dodávku IT systémů, a náklady se pohybují v řádech, které si běžný smrtelní stěží umí představit.

Je tu ale ještě jeden faktor, který u velké části těchto zakázek hraje podstatný, byť mnohem skrytější vliv. A to je právní prostředí v oblasti veřejných zakázek.

Vypsat dnes veřejnou zakázku na rozsáhlejší IT systém se totiž téměř rovná jistotě, že dříve nebo později skončíte v lepším případě u podání vysvětlení, ale daleko pravděpodobněji s plnou parádou zažijete na vlastní kůži cílenou pozornost orgánů činných v trestním řízení.

Budete mít zájem:  MHD zdarma pomáhá snížení smogu

IT svět je jak díky své komplexnosti, tak díky nejednoznačnosti mnohých situací v ostrém protikladu s pohledem právníka. Zákon definuje modelové situace, a zabývá se jednotlivými případy. Konkrétními smlouvami, výběrovými řízeními, dodávkami. Naproti tomu rozsáhlé IT systémy z definice fungují v časovém kontinuu.

Dnes už žádná státní instituce nedělá investice na zelené louce, vždy zasazuje nové nebo modernizované části informačních systémů do stávajícího prostředí. To znamená, že je třeba respektovat stávající technologie, omezení konkrétního prostředí. A takové znalosti má z definice vždy nejlepší stávající dodavatel.

Legitimní zájem zákona o zadávání veřejných zakázek zajistit rovné podmínky všem potenciálním dodavatelům tak přirozeně koliduje se zájmem každého provozovatele informačního systému udržet co nejdelší kontinuitu dodavatelských vztahů a tím i cenné znalosti specifik jeho informačního systému.

A tento konflikt je hlavním zdrojem toho, že se o podobných raziích, trestních oznámeních a soudech budeme dočítat i v budoucnu. Současně postupně strach z možných trestně-právních důsledků paralyzuje veřejné zadavatele a informační systémy veřejné správy se propadají do čím dál většího marasmu.

Jedinou možnou odpovědí na tuto situaci je tak zásadní revize celé koncepce zákona o zadávání veřejných zakázek, který se v této oblasti jeví jako objektivně disfunkční.

Ruku v ruce s tím ale musí jít také reforma celé koncepce informačních systémů veřejné správy, narovnání pracovně-právních vztahů a vyřešení dalších koncepčních problémů, díky kterým se naše pozice v mezinárodních srovnáních rozvoje eGovernmentu postupně posouvá za takové velikány, jako je Chile, Řecko nebo Černá Hora.

Opencard v ofsajdu, aneb konec jedné éry

Koncept karty Opencard je nevýhodný a zastaralý a nahradí ho multikanálová distribuce předplatných kupónů, říká Praha. Co takový krok bude znamenat pro pražany a co jim přinese?

Lesk a bída Opencard

Zatímco vedení Prahy pokračuje ve vyjednávání o budoucnosti Opencard a provozovatel karty, společnost eMoney Services čelí šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže kvůli možnému zneužití dominantního postavení, město Praha pracuje na novém směru distribuce předplatného jízdného. Nahradí tak zmírající projekt Opencard, který už stál 1,74 miliardy korun.

Budete mít zájem:  Esophagogastroduodenoskopie (egd) – co je to a k čemu se používá?

Zavedení Opencard bylo schváleno v roce 2005 tehdejší koalicí ODS a ČSSD pod vedením Pavla Béma. V kauze padlo několik obvinění a kromě policie události související s kartou vyšetřovala také parlamentní komise.

Z posudku, který si současné vedení magistrátu nechalo zpracovat vyplývá, že projekt Opencard je nevýhodný, zastaralý a nedoporučuje se jeho pokračování.

Kartě je vytýkána také absence vizí a cílů spolu s tím, že s výjimkou elektronické tramvajenky je uživatelská hodnota karty nulová.

A to přestože samotné karty Opencard, vydávané magistrátem od roku 2007, nasbíraly do současnosti zhruba 1,2 milionu uživatelů.

Ani primátorka Krnáčová nevidí možnost rozvoje jakékoli spolupráce se společností E-Money Services, provozovatelem Opencard a preferuje odstranění závislosti na jednom dodavateli služeb.

Jakou cestou se ale nákup předplatných časových jízdenek dále vydá?

Město Praha na tiskové konferenci představila vizi multikanálového řešení. To ve zkratce znamená, že se nebude jednat o jediné preferované řešení, jakým dříve byla Opencard. Cílem současné koalice je dosažení konkurenčního prostředí, přičemž v rámci každého z distribučních kanálů budou stanovena jasná pravidla. Co si pod tím představit?

„Distribučním kanálem může být papírový kupón, platební karta, aplikace v mobilním telefonu anebo čipová karta,“ vysvětlil Ondřej Profant, člen komise Rady hl. Města Prahy, mimo jiné jeden ze zastupitelů pověřených k jednání ve věci Opencard.

„Ačkoli se na první pohled může zdát takové množství souběžných distribučních kanálů trochu zmatené, ve výsledku vnese do distribuce prvek konkurence a přinést tržní, nikoli monopolní prostředí.

Pro konzervativnější uživatele tu stále budou papírové kupóny,“ dodává Profant.

Vizi otevřeného multikanálového řešení podpořil i Ondřej Felix, předseda komise pro ICT a vyslovil se pro konec jediného vyvoleného modelu. „Je nezbytné klientům otevřít svět a dát jim pružné možnosti dle výhodnosti. Jakýkoli budoucí koncept musí počítat s technologickým vývojem, technologie se kvůli konceptu dopravního odbavení nezastaví.“

Jednu z již zmíněných alternativních cest nabízejí i aplikace do mobilních telefonů, sloužící k nákupům jednorázových jízdenek či předplatných kupónů, což je způsob, který již v mnoha českých městech funguje.

Rozšíření aplikace Sejf? Jedna z možností.

Dle vyjádření společnosti Erika, která v současnosti takové platby jednorázového jízdného v Praze skrze aplikaci Sejf již provozuje, je systém prodeje předplatných kupónů připraven ke spuštění i v hlavním městě, a to prakticky okamžitě.

Budete mít zájem:  Nejhorší potraviny roku 2021

„V situaci, kdy vedení Prahy v podstatě ukončilo projekt Opencard, je Sejf jednou z možností, jak obyvatelům hlavního města nákup elektronických časových kupónů umožnit,“ vysvětlil Pavel Zákravský, ředitel společnosti Erika. „Nakupování jízdenek pomocí mobilu podporuje také situace na trhu, kdy se stále zvyšuje penetrace chytrých telefonů a zrychluje se připojení k internetu.“

Aplikace pro chytré telefony spolu se systémem Sejf funguje v současné době téměř ve 40 městech České republiky a jejím prostřednictvím je možné jízdenku zakoupit například v Praze, Brně, Ústí nad Labem, Liberci nebo Českých Budějovicích. Kromě plateb jízdného dále Sejf umožňuje nakupování, placení a převody peněz, ale i zapojení identifikátorů jízdného.

Podle vyjádření Pavla Zákravského poskytuje Erika magistrátu i dopravnímu podniku, s nimiž nyní jedná, poskytuje plnou součinnost „Jsme schopni přizpůsobit se jejich požadavkům v rámci rozšíření systému,“ řekl Zákravský.

Společnost Erika uvádí nulové náklady na případné spuštění systému předplatných kupónů. Samotné provize za prodej jízdenek se pohybují na úrovni jednotek procent, což je méně než u běžných SMS jízdenek, zajišťovaných telefonními operátory.

Nicméně společnost Erika má problém.

Ačkoli se před časem primátorka Adriana Krnáčová vyslovila pro rozšíření stávající smlouvy se společností Erika i o systém předplatných kupónů, nesetkal se její návrh s příznivým ohlasem.

„Na to, abychom mohli zabezpečit i tuto formu pořizování jízdenek, má dopravní podnik ambici rozšiřovat smlouvu, ale nejde o žádnou veřejnou zakázku – ta smlouva je platná, takže se rozšiřuje jen předmět,“ uvedla Krnáčová na konci března pro Český rozhlas. Návrh primátorky se ale narazil na odpor především z řad Trojkoalice.

„Jsme proti rozšíření stávající smlouvy se společností Erika,“ řekl trojkoaliční zastupitel hl. m. Prahy Ondřej Mirovský ( SZ ) a dodal, že smlouva na SMS jízdenky je v současné podobě pro město velmi nevýhodná. Trojkoalice Strany Zelených, KDU-ČSL a Stan tak dala jasně najevo, že primátorku ve snaze o rozšíření stávajících smluv nepodpoří.

Dodejme, že v květnu rozhodlo představenstvo Dopravního podniku o vypracování externího auditu, jež by měl výhodnost stávající spolupráce s firmou Erika vyhodnotit. Mimo jiné společnost společnost čelí podezření z napojení na kontroverzního podnikatele Ivo Rittiga.

Praha otevře výběrová řízení již tento podzim

V blízké budoucnosti se dočkáme otevřených výběrových řízení na nové formy předplaceného jízdného s tím, že jakýkoli budoucí koncept musí počítat s technologickým vývojem a nabídnout pružné možnosti. Výběrová řízení by mohla být vypsána již na podzim letošního roku, potvrdil předseda komise pro ICT Ondřej Felix.

Petr Nutil

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector