Home office jako sud se střelným prachem. K agresi je mnohem blíž

Stalo se to ze dne na den, takže vyhlášený nouzový stav může být pro spoustu z nás šok. Anebo taky příjemné vytrhnutí ze stereotypu. Jasné je, že většina z kancelářských lidí přejela na režim práce z domova – na home office. Jak ho zvládnout a nepřijít o nervy? Víme.

1) Řád

Ne, nejsi na vojně, jsi doma, ale zároveň taky v práci. Že to nejde dohromady? No právě. Řád tě tímhle chaosem může provést. Vstávej, jako by se nechumelilo a tebe čekala práce jako obvykle. Snídej, běhej, venčim jak jsi zvyklý/á. A pak se v pracovním oblečení přesuň ke svému pracovnímu koutku. Ani do postele, ani na gaučík, kde si obvykle dáváš šlofíka, prostě se posaď ke stolu a…pracuj.

2) Plán = práce + přestávky

Abychom na sebe zas nebyli tolik přísní. Uvědom si, kolik času v práci trávíš skutečnou prací. Ne, nebude to celých 8 hodin. Občas si odskočíš, prohodíš pár slov s kolegy, schrupneš jablko. Podobně bude vypadat i tvůj pracovní den doma.

Je dobré s tím počítat hned od začátku, aby tě nestresovaly přílišné požadavky nebo “sliby chyby”. Prostě si ráno naplánuj, kdy co uděláš včetně přestávek a oběda. Lidi se většinou dokáží soustředit 45 minut.

Zkus, jak dlouho soustředění vydrží tobě a pracuj s tím dopředu.

3) Tvoje rodina musí vědět, na čem jsi

Máš doma partnera/ku, který/á taky pracuje z domu? Máš doma děti, které se taky musí učit z domu? Plán nepotřebuješ jen ty, ale celá rodina. Řekněte si všichni dopředu, kdo kdy bude co dělat a pravidla dodržujte. Ne, není to vojna (už zas), ale víšco…

Home office jako sud se střelným prachem. K agresi je mnohem blížPorada v Twistu v dobách home officů

4) Mluv s kolegy (virtuálně) napřímo

Některá práce to vyžaduje, jiná ne. Pokud ale potřebuješ s kolegy něco konzultovat, radši jim volej přes videohovor než jen prostý telefonát.

Nonverbální komunikace totiž tvoří až 60 % informací, takže bez rozhovoru tváří tvář se může leccos ztratit v překladu. A navíc, lidí prý při obyčejném telefonování rádi dělají i něco jiného, to znamená, že se jednoduše nesoustředí.

A jestli doma zrovna nemáš uklizeno, nevadí. Většina appek na videohovory ti umožní nastavit si vlastní pozadí.

5) Vyvětrej se

Čerstvý vzduch ti přinese čerstvé myšlenky. Ne, není to legrace, je to fakt. Mozek jede na kyslík. A stromy jsou malé továrny na tohle cenné palivo lidstva. Jestli si pod ně můžeš sednout – a nebude to v přeplněném parku – udělej to. Nebo prostě jen otevři okno.

6) Cvič

Tohle souvisí s předešlým bodem. Čas ušetřený cestou do práce vyplň péčí o sebe. Pohyb ti vyčistí mozek, pomůže relaxovat a do krve vyplaví endorfiny, což jsou hormony spokojenosti. A jestli se ti v současné chvíli nechce běhat mezi lidmi v rouškách, zkus cvičit doma. Existuje spousta appek a online kurzů, které ti pomůžou dát si do těla.

Petr Mára pracuje z domu roky. Tady jeho postřehy a tipy.

7) A jak to děláme v Twistu?

Konkrétní příklady můžou pomoct, takže tady naše zkušenosti. Například tým marketingu má každý den ráno video konferenci, na které se schází klidně i 20 lidí. Je milé poznat svoje kolegy i jinak. Například nás překvapilo, že má Paulina z Varšavy psa nebo že děti Kačky z Prahy už zase vyrostly.

Scházíme se přes Zoom, píšeme přes Slack. Jednou týdně máme celofiremní update, rovněž přes Zoom. A taky se snažíme podporovat a mít dobrou náladu (třeba místo společných obědů si do Slacku posíláme fotky jídel, které si dáváme doma).

A zároveň se už neskutečně těšíme, až se v kanclu zase všichni společně sejdeme.????

Kanceláře se přežily. Rizikem home office je vyhoření, ne lenost, říká kouč

Sledovat další díly na iDNES.tv

Ke svému stolu v rozlehlých kancelářských budovách se po odeznění epidemie podle Tuky nevrátí zdaleka všichni. „Během epidemie se ukázalo, že se až tolik neděje. Výkonnost lidí až tolik neklesala, tedy pokud je nevedl špatný manažer. Už se nikdy nevrátíme do původního stavu, bude to takový mix,“ tvrdí Tuka.

Už nyní podle něj některé firmy řeší, jestli potřebují tolik prostoru pro své kanceláře a zda-li by jim nestačila třeba jen polovina či třetina.

„Je to šance, abychom si dovolili luxus svobodnější práce. Ukázalo se, že pocit kontroly, který ve firmách manažeři často mají, je opravdu jen iluzí. Lidé pracují nehledě na to, jestli je kontrolujete. Ukazuje se, že když zaměstnancům dáte svobodu a důvěru, tak se výsledek dostaví.“ 

Z home office hrozí vyhoření

  • Působil v diplomacii, má zkušenosti z manažerských pozic v řadě společností, například v pojišťovnách Gerling, Kooperativa, ČSOB Pojišťovna. 
  • Od roku 2006 se věnuje koučinku, v němž získal nejvyšší možnou certifikaci Master Certified Coach (MCC) udělovanou Mezinárodní federací koučů (ICF). 
  • Je zakladatelem školy NeuroLeadership, v níž je garantem všech programů postavených na propojení koučovacích technik a poznatků neurovědy.

Home office jako sud se střelným prachem. K agresi je mnohem blíž

Více než zanedbání pracovních povinností, podle Tuky hrozí lidem přepracování a vyhoření. „Nebezpečí home office je v tom, že se ráno probudíte a už jste v práci. A pak končíte s prací akorát těsně před tím, než jdete do sprchy a spát,“ vysvětluje certifikovaný kouč. 

Podle Tuky je důležité, aby si lidé dělali plány, co všechno chtějí během týdne stihnout. Přínosný je podle něj i určitý řád. Kouč uvádí příklad profesora neurovědy z kanadského Ontaria, který svým dětem vytvářel denní řád tím, že s nimi ráno před začátkem domácího vyučování chodil okolo bloku, aby jim tak simuloval cestu do školy.  

„Jako dospělí to nemusíme dělat, ale jde tam o to, abychom si zachovali určitý řád. Myslím si, že je užitečné, abychom doma při home office byli oblečeni tak, jako běžně v práci,“ tvrdí certifikovaný kouč. 

Videokonference jsou efektivnější

Firemní porady, které nyní probíhají prostřednictvím nejrůznějším webových aplikací přes webkamery, jsou podle něj ještě více efektivní. 

„Za počítačem máme daleko větší odvahu hovořit otevřeněji, vyjadřovat své názory a polemizovat o myšlenkách. Videokonference nám také umožňuje, abychom pracovali paralelně. Což při osobním setkání nemůžeme.“

Tuka také doporučuje zachovat i během videokonferencí přátelské vztahy a neřešit pouze práci. Tyto videohovory však mají probíhat odděleně od těch pracovních. „Třeba ráno si dáme přes webkameru kávu. A přijde si tam, kdo chce. Stejně jako v práci, kde se v nějaký čas setkáváme v kuchyňce a říkáme si, jak se máme.“

Pracujete na home office? 5 zdravotních problémů, které vám hrozí

Mnoho profesí dnes souvisí s prací na počítačích a komunikací na mobilních telefonech. Pokud se to netýká vaší práce, na home office se budete muset skamarádit s těmito technologiemi. Už jen proto, že budete komunikovat s kolegy. Přes e-maily, Messenger, WhatsApp či jiné aplikace. Porady se dnes absolvují na on-line platformě, streamuje se z různých virtuálních konferencí.

Už jako děti nás rodiče strašili, že koukáním na televizi si kazíme zrak. Co teprve dnes, kdy oči namáháme mnohem víc?  Vaše oči příliš často ostří na blízkou vzdálenost, a to pro ně není přirozené. Navíc modré světlo, které produkuje obrazovka těchto přístrojů, také negativně působí na váš zrak. Důsledkem může být podráždění, rozmazané vidění i tzv. akomodační křeč.

  • Další tipy pro oči namáhané od počítače najdete zde.

Jak předejít problémům?

Dodržujte „bezpečnou“ vzdálenost

Jaká je? Na počítač se díváme zhruba ze 75 centimetrů, na tablet nebo mobilní telefon obvykle asi ze 30 centimetrů. „Čím předměty sledujeme z bližší vzdálenosti, tím je to pro oči namáhavější. Nejvhodnější vzdálenost držení mobilního telefonu pro naše oči je asi 40 centimetrů,“ odpovídá MUDr. Lucie Valešová, primářka pražské oční kliniky DuoVize.

I oči si zaslouží relax

Znáte pravidlo 20/20/20? Po každých 20 minutách dívání se na obrazovku počítače se zahleďte na 20 vteřin na bod vzdálený minimálně 20 stop (asi 6 metrů). Tím se uleví zaostřovacím svalům.

Nejsou brýle jako brýle 

Nemusíte být krátkozrací nebo dalekozrací, abyste nosili brýle. Tato optická pomůcka se vyrábí i ve formě ochrany proti modrému světlu, které počítače, tablety nebo mobily vyluzují.

Asi nejvíce skloňované zdravotní téma v souvislosti s prací na počítači.

Kdo vydrží celou pracovní dobu sedět u počítače ukázkovým způsobem? Bez hrbení, kroucení těla, přibližování hlavy až k obrazovce, takže vaše páteř dostává zabrat od krční oblasti až ke kostrči? Jestli pracujete s notebookem doma, máte tendenci si jej vzít do postele? To je teprve pohroma pro zdraví.

Nejenže máte opět špatnou pozici páteře, ale jak si přístroj přidržujete rukama, tlačíte na hrany notebooku zápěstím a dostávají zabrat i karpální tunely. A to jsme ještě nezmínili nedostatek pohybu. Důsledkem jsou samozřejmě bolesti zad, ale i hlavy. Také se ozve únava, brnění rukou i nohou.

  1. Další informace o bolesti zad čtěte zde.

Jak předejít problémům?

I protažení stačí

Myslete na pohyb. Dříve nebo později nebudete brát cvičení jako cestu k lepší figuře, ale jako prostředek k odstranění bolesti a ztuhlosti. Stačí i protahovací cviky, například sestavy z jógy. „Pravidelné protažení těla je u sedavého zaměstnání velmi důležité.

Pomůže uvolnit svaly, nabrat novou energii a opět se soustředit na důležité pracovní úkony,“ uvádí vzdělávací portál www.mojemedicina.cz, provozovaný biotechnologickou společností Roche.

Na webu najdete i cviky, které můžete využít přímo u pracovního stolu nebo na židli.

Návod na cviky na bolavá záda najdete zde.

Obyčejná procházka pomůže

Nikdo po vás nechce heroické výkony v oblasti cvičení. Zejména v době, kdy se méně hýbeme, se i procházka počítá. Nastavte si limit. Třeba 5 kilometrů, 10 000 kroků denně a snažte se je vždy zdolat. Tyto drobnosti vám rovněž pomohou držet přijatelný režim, díky kterému se z vás nestanou lidé tak trochu z pralesa.

Špatná koncentrace a potíže s dýcháním

Hůře se vám dýchá? Není to pouze tím, že máte méně pohybu. On totiž pobyt v uzavřených prostorách vůbec neprospívá dýchacím cestám. Mohou za to faktory jako omezená cirkulace vzduchu, nečistoty (prach) či nevětrané ovzduší s vysokým obsahem CO2. To vše navíc zhoršuje koncentraci.

  • Tipy, jak zlepšit výkonnost a soustředění, najdete zde.

Jak předejít problémům?

Pomůže čistička vzduchu

Vyčistí nejen prostředí, ale i vaši hlavu. Kvalitní přístroj totiž dokáže zachytit 99,95 % částic alergenů, virů a škodlivin, i těch velmi malých (od velikosti 0,1 mikrometru).

Přístroj i v auto režimu nepřetržitě měří úroveň znečištění v místnosti, a pokud zjistí nárůst jakékoli nežádoucí látky, znovu se zapne.

„Tím udrží stále kvalitní čisté ovzduší a nedopustí opětovné znečištění,“ popisuje mechanismus inteligentních čističek Ing. George Oram ze společnosti Dyson.

Uklízejte

A máte 2 v 1. Jednak se budete hýbat, a pak odstraníte prach, což je komplikovaný soubor různých složek včetně roztočů, jejich výkalů, bakterií, plísní, částic lidské kůže, drobného hmyzu a dalších nečistot. To vše vdechujete! Při úklidu proto používejte vysavač s vysoce účinným filtrem, který nečistoty uvězní ve svých útrobách a nevypouští je ven.

Teplo s mírou 

Jaká je optimální teplota v místnosti? Uvádí se okolo 21 stupňů. Náš tip? Když si budete pořizovat zmíněnou čističku vzduchu, zaměřte se na typ s teplovzdušným ventilátorem. (Např. Dyson Pure Hot+Cool vyčistí vzduch a zároveň udrží v místnosti vámi nastavenou teplotu). 

Trápení s žaludkem

Víte, že při první vlně nouzového režimu Češi průměrně ztloustli o 6 kilogramů? Někdo by si řekl, že když je člověk doma, bude více dbát na dobrou stravu.

Jenže lenivější styl života a prokrastinace nás stejně dotlačí do stresu, takže když už vám hoří termín, nebudete se zdržovat vařením něčeho dobrého, že? Najdete ve spíži chipsy, kterými na chvíli zaplníte žaludek. Nebo si objednáte jídlo, které vám přivezou, případně si rychle skočíte do fastfoodu.

To se pak přibírá snadno. A navíc to nezpozorujeme tak rychle, protože naším nejčastějším úborem jsou tepláky a jiné volné oblečení.

Zpomalený metabolismus způsobuje i nadýmání. Přečtěte si, jak si s ním poradit.

Jak předejít problémům?

Pravidelnost je základ

Režim je klíčový pro to, abyste na home office nezvlčeli, a to platí i v případě stravy. Naordinujte si pravidelnost. V práci si také zajdete na oběd nebo si uděláte pauzu na krabičku z domova. Takže si například připravte jídlo na druhý den už večer před ním. Vsaďte na jednoduché recepty a nezapomínejte ani na snídani.

Zažívací problémy nevyležte

Když máte pocit těžkého žaludku, tak si v práci také nelehnete. Sice vám nezakazujeme pohodlí, když jste doma, ale zkuste zklidnit žaludek nebo střeva i něčím, co je pohladí přímo uvnitř těla. Trávicí systém podpoří například kysané mléčné výrobky, které pomáhají upravit mikroflóru ve střevech.  

  1. Pití je základ
  2. Nezapomínejte ani na pitný režim, proto mějte po ruce vždy připravenou sklenici nebo lahev vody.  
  3. Vše o správném pitném režimu čtěte zde.

Psychika dostává zabrat

Asi nikdy se nemluvilo o práci na home office v souvislostech s psychickými problémy jako dnes. V práci jste obklopeni lidmi. Účastníte se akcí, kde poznáváte nové tváře. V běžném životě navíc chodíte i do různých podniků. Když jste ale převážně doma, najednou na vás dolehne samota. Nemáte se komu vypovídat, necítíte blízkost druhého člověka.

I lidé ne extra společenští přiznávají, že jim kontakt chybí. Pak tu máme druhý extrém. Trávení většiny času s rodinou. I to má svá úskalí, protože rodina na sebe není až tak zvyklá a její členové si mohou začít lézt na nervy. Není výjimkou, že se lidé spíš odcizí, rozejdou, v horších případech bohužel dochází i k domácímu násilí.

Psychické problémy se objeví ze všech těchto příčin.

Jak předejít problémům?

Režim, režim a zase režim

Několikrát jsme jej zmínili. Zkrátka se chovejte tak, jako byste chodili do práce. Nezpohodlňte v teplácích. Nezanevřete na mytí a čištění zubů. Pánové, upravujte si stále vousy, dámy, nezapomínejte rovněž na žiletku. Když budete vypadat lépe, budete se cítit lépe.

Pokud se proměníte v divoženky a zálesáky, nebudete přitahovat pozornost ani tehdy, když se půjdete projít nebo si nakoupit. A vaše frustrace tak zesílí, protože psychicky budete mít pocit, že o vás už lidé nestojí. Zvyšujte si sebevědomí.

Když nemůžete flirtovat s kolegy v práci, potěší vás pohled kolemjdoucích na ulici, kam se občas můžete vydat.

Neztrácejte kontakt s okolím

Ať už se cítíte sami, nebo trávíte všechen čas s rodinou, neztrácejte kontakty s kolegy. I oni mají ve vašem životě význam. A i když je jasné, že se jednou zase potkáte, jejich aktuální nepřítomnost ve vašem životě vám může způsobit smutné, až úzkostné stavy, aniž byste si to uvědomili. Jsme lidé a ne šneci, abychom se uzavřeli ve své ulitě.

Vychytávky, jak se v „domácím kanclu“ cítit lépe

Pohodlně se oblékněte

Výhodou home office je, že nemusíte mít na sobě sako ani kostýmek. Přesto zapomeňte na práci v pyžamu! Pořiďte si „pracovní úbor“ v podobě pohodlného, ale zároveň slušivého oblečení.

Nezanedbávejte vzhled

Během týdnů trávených na home office má člověk tendenci rezignovat na svůj vzhled. Přestože však zůstáváte doma, nepřestávejte se o sebe starat – dodáte si tím sebevědomí a budete se lépe cítit. Navíc v uzavřených vytopených prostorech může trpět i vaše pleť, proto ji nezapomínejte dostatečně hydratovat za pomoci krémů.

Pořiďte si vertikální myš a ergonomickou klávesnici

Zpočátku může chvilku trvat, než si na nové pracovní „pomocníky“ zvyknete. Díky nim však zlepšíte postavení rukou a můžete se vyhnout problémům s karpálními tunely.

Vytvořte si soukromí

Pokud sdílíte domácnost ještě s dalšími členy rodiny, měli byste mít pracovnu, anebo alespoň pracovní koutek, kde vás nebude nikdo rušit. Jestliže vám to dispozice bytu nedovoluje, oddělte svůj prostor s pracovním stolem skříňkou či paravanem.

Autor: Aneta Šimonková

Šikana v práci. Jak se bránit?

Tento v pořadí již třetí článek ze série o šikaně zaměříme na formy šikany v zaměstnání. Agresory mohou být kolegové z práce, nadřízení a v některých případech také zaměstnanci, kteří jsou v nižší pozici než oběť.

Nejčastěji se ve spojení se šikanou na pracovišti hovoří o tzv. mobbingu, dále pak můžeme slýchat ještě termíny jako je bossing a staffing.

Tyto tři typy pracovní šikany se odlišují právě tím, kdo psychické násilí páchá a my si je nyní blíže vysvětlíme.

MOBBING

Mobbing (z angl. Mob=hromadně napadnout) je druhem velmi rafinované šikany na pracovišti, kdy v pozici agresora stojí skupina kolegů, která jedinci znepříjemňuje život a práci.

Aby se psychický nátlak dal považovat za mobbing, musí se opakovat alespoň 1x týdně po dobu minimálně šesti měsíců, jednorázové incidenty nelze považovat za šikanu.

Agresor má za cíl oběť co nejvíce psychicky týrat, aby v konečné fázi dala výpověď či byla z práce vyhozena.

Příčiny mobbingu:

Nejčastější příčinou mobbingu je strach o ztrátu sociálního zázemí ze strany agresora, závist mezi zaměstnanci, nízká firemní kultura, samotná osobnost oběti (např. má fyzické či psychické problémy) a v neposlední řadě také stav tržní ekonomiky a zvyšující se nezaměstnanost.

Projevy a fáze mobbingu:

  • Pomlouvání, hovory za zády, skákání do řeči, výsměch
  • Nucení plnit potupné úkoly
  • Ignorace od kolegů, izolace od okolí, ostrakismus
  • Slovní či písemné vyhrožování
  • Fyzické útoky, sexuální obtěžování, útoky na zdraví

Mobbing se projevuje ve čtyřech fázích.

V první fázi vnikají pomluvy a rozšiřují se konflikty, následuje druhá fáze systematického psychologického teroru, která přerůstá ve třetí fázi v konkrétní napadání, očerňování u nadřízeného aj. Vše vrcholí čtvrtou fází, oběť je již natolik zlomená a očerněná, že nejčastěji dává (nebo dostává) výpověď.

 

Následky mobbingu:

Mobbing na pracovišti má dopad nejen na oběť (snížení pracovního nasazení, absence, horší kvalita práce, častější chyby), ale také se negativně odráží v celém fungování firmy, např.

v souvislosti s nižším pracovním nasazením dochází k poklesu zisku. Velmi ohroženo je psychické i fyzické zdraví oběti, neustálý stres má vliv např.

na poruchy se spánkem, objevují se stravovací problémy, deprese a často také myšlenky na sebevraždu.

Jak se bránit?

Jako prevenci se snažte jakýkoli konflikt řešit hned v jeho počátcích, pokud to však není možné a vy jste se stali obětí mobbingu, je namístě sebrat poslední zbytky odvahy a situaci začít řešit.

Informujte o všem svého nadřízeného, případně odbory apod. Mobbing na pracovišti se velmi těžko dokazuje, obstarejte si proto co nejvíce důkazů o nátlaku na vaši osobu, sežeňte si spojence mezi kolegy.

Nebojte se navštívit psychologa, který vám pomůže obnovit vaše psychické zdraví.

BOSSING

 Šikana na pracovišti nemusí probíhat pouze v řadách zaměstnanců, častým jevem je také psychický teror ze strany nadřízeného, tzv. bossing. 

Příčiny bossingu:

Z logického hlediska by nadřízený (agresor) neměl mít k šikaně zaměstnanců žádný důvod, přesto k ní dochází. Jednou z příčin může být žárlivost nadřízeného (např.

zaměstnanec vyniká v něčem více než on sám), jindy si vedoucí vybíjí frustraci ze svého neúspěchu na podřízených.

Cílem šikany ze strany nadřízeného je pak donutit oběť k podání výpovědi, případně pokud zaměstnanec chce rozvázat pracovní poměr sám a nadřízený s tím nesouhlasí, snaží se podřízenému zbývající dobu v práci co nejvíce znepříjemnit.

Projevy bossingu:

Na probíhající šikanu ze strany nadřízeného vás může upozornit hned několik signálů – nerovné zacházení, nesplnitelné pracovní úkoly, nepřiměřená kritika a špatné hodnocení, ignorace, ponižování, sexuální obtěžování aj.

Následky bossingu:

Oběti vystavené tomuto typu šikany často trpí pocitem vyhoření, strachem z neúspěchu a selhání, snižuje se jim sebevědomí, rozvíjí se u nich deprese, únava, poruchy spánku, žaludeční potíže aj.

Jak se bránit?

Stejně jako u mobbingu je důležité shromáždit co nejvíce důkazů (emaily, soupis urážek apod.), požádat o pomoc a svědectví kolegy. Situaci nelze většinou řešit jinak než právní cestou, případně informovat příslušný pracovní inspektorát.

STAFFING

 Opačným problémem, než jsou předcházející dva je staffing – zde se totiž v pozici oběti ocitá nadřízený.

Příčiny staffingu:

Obvykle bývají šikanováni noví šéfové, ať už přišli z jiné firmy, či povýšili. Podřízení jsou mnohdy vedeni svou žárlivostí k bývalému kolegovi, který se dostal na lepší post než oni, výrazně starší zaměstnanci neumí překousnou, že do vedoucí pozice byl dosazen mladší a nezkušený kolega apod. Samotné nevhodné a povýšené chování nadřízeného může být také příčinou šikany.

Projevy staffingu:

Agresor (podřízený) se nejčastěji uchyluje ke skrytým formám šikany, např. nepodsouvá nadřízenému důležité informace, ignoruje jeho nařízení, znevažuje jej před kolegy, v konečné fázi pak dochází k vyvrcholení konfliktu a neshod.

Následky staffingu:

Nadřízení, kteří jsou vystaveni šikaně, ztrácí vážnost u svých zaměstnanců, dochází ke snížení produktivity a pracovního nasazení zaměstnanců, neshody a nepřátelská atmosféra na pracovišti se odráží v celkovém profilu firmy. Staffing působí negativně na celkové psychické i fyzické zdraví oběti.

Jak se bránit?

Důležitou roli hraje vnímavost vedoucího a jeho schopnost včas poznat náznaky šikany, čím dříve ji bude řešit, tím lépe. Vhodným způsobem je individuální rozhovor s jednotlivými členy týmu, nutností je vymezit dané hranice, nepoužívat výhružky, snažit se najít oboustranný kompromis. Krajním řešením jsou pak personalizační změny.

Pokud jste se stali obětí jakékoliv formy šikany na pracovišti, trpíte depresemi, máte sebevražedné myšlenky apod. je namístě vyhledat psychologickou pomoc

V následujícím dílu série o šikaně se zaměříme na projevy kyberšikany.

Právě jste četli článek: Šikana v práci. Jak se bránit?

Práce z domova: Češi nezaháleli, tvrdí firmy. Home office dál využijí

Eurostat v dubnu zveřejnil statistiku, která ukazuje, jak se v jednotlivých zemích loni využívala možnost home office. Tedy práce z domova.

V době „před koronavirem“ byl tento režim oblíbený zejména ve vyspělých zemích, jako je Nizozemsko a Finsko. Tam obvykle pracovalo z domova 14 procent zaměstnanců. Hojně se objevuje také v Lucembursku a u našich rakouských sousedů.

Naopak nejnižší míra lidí pracujících z domova byla zaznamenána v Bulharsku (0,5 %), Rumunsku (0,8 %), Maďarsku (1,2 %), Kypru (1,3 %), Chorvatsku a Řecku (shodně 1,9%). „V roce 2019 pracovalo z domova obvykle 5,4% zaměstnaných osob v Evropské unii (EU) ve věku 15–64 let,“ uvádí Eurostat.

Z domova pracuje více žen než mužů a oblíbený byl home office u starších lidí ve věku od 50 do 64 let, těch bylo 6,6 procent. „Naproti tomu jen 2,1% mladých lidí ve věku 15–24 let uvedlo, že obvykle pracovali z domova,“ dodal statistický úřad Evropské unie.

Češi dřív pracovali z domova podprůměrně

Předtím, než Česko zasáhla epidemie koronaviru, jsme pracovali z domova méně, než je evropský průměr. Šlo jen o 4,6 procenta osob.

„Je navíc třeba vzít v potaz strukturu ekonomiky, která Česko v rámci mezinárodního srovnávání spíše znevýhodňuje,“ vysvětlil ekonom Lukáš Kovanda.

Tuzemská ekonomika totiž podle něj výrazně stojí na průmyslové produkci – prakticky nejvíc ze všech zemí EU. „Pochopitelně poměrně citelně omezuje možnost práce na bázi „home office“, neboť ta je v průmyslové výrobě prakticky vyloučena,“ dodal Kovanda.

Na home office „alespoň občas“

Ne všichni ale pracují pouze z domova. Některé firmy místo výkonu práce svým zaměstnancům umožňují střídat. Počet těch lidí, kteří pracují z domova alespoň občas, se od roku 2009 zvyšuje.

A očekává se, že i vlivem koronavirové krize bude takových lidí dál přibývat. „V důsledku koronakrize tedy v příštích letech zřejmě dojde k poměrně znatelnému navýšení podílu jak těch osob, které pracují z domova obvykle, tak zejména těch, které takto pracují alespoň občas,“ zmínil Kovanda, který je také členem Národní ekonomické rady vlády (NERV).

Jeho slova potvrzuje i prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. „Řada firem přemýšlí nad tím, jestli ty home office nedržet třeba dva dny v týdnu,“ popsal.

Češi se víc snažili, míní Prouza

Podle informací svazu se nepotvrdily obavy z toho, že lidé při práci doma poleví. „Slyším, že lidé byli velmi disciplinovaní, že prostě pracovali. Ne tak, jak se občas říkalo, že home office znamená, že se budou lidi flákat,“ řekl Blesk Zprávám.

Lidé podle něj velmi často dokonce pracovali víc. „Oni se vlastně snažili, aby bylo poznat, že pracují,“ popsal pozitivum Prouza. Dalším plusem je podle něj schopnost využít moderní komunikační technologie.

Zaměstnavatelé si teď podle něj uvědomili, že on-line komunikační nástroje jsou v mnohém rychlejší a praktičtější, i když k nim byli dříve skeptičtí. „Když potřebujete schůzku, tak normálně byste si povídala hodinu a on-line to zvládnete za 20-25 minut, taky proto, že vás úplně nebaví sedět před tím počítačem,“ nastínil.

K tomu se ale částečně vážou i objevené negativní reakce. „Je vidět, že to není úplně samospasitelné. Spoustě lidí chybí ten sociální kontakt,“ říká Prouza s tím, že se zaměstnavatelé setkávali s prosbami zaměstnanců, zda by mohli pracovat raději z původního místa, například z kanceláře.

Zaměstnanci se možná budou dělit o stoly

Konzultantské firmy například podle Prouzy uvažují o tom, že každý pracovník už nebude mít své pracovní místo. Na den, kdy má přijít do práce, se mu pak přidělí volný stůl. Firmy podle něj budou hledat takové kompromisy i kvůli snaze ušetřit například za pronájem prostor. To se může týkat třeba poradenských společností, ale i centrál bank.

  • „Ekonomický dopad bude ještě dlouhodobý, takže i ty firmy budou řešit jak snížit náklady a nikdo nechce propouštět, ale ušetřit třeba za nájemné je to nejjednodušší, co by mohly udělat,“ zmínil.

Jaké jsou výhody a nevýhody práce z domu?

DANĚ

Pracovat doma, tedy mít home office, je zatím pro mnoho lidí jen nesplněný sen. Je pravda, že u některých profesí, například u učitelů nebo lékařů homeoffice není možný, pokud tedy doma neučí vlastní děti nebo nemají ordinaci ve svém domě. Proč tomu tak je a jaké má práce doma výhody a nevýhody?

Podle průzkumu si užívá home office asi pětina zaměstnanců u práce, kde k tomu jsou předpoklady. A nemusí to být lidé ve vrcholových funkcích, práci doma umožňují šéfové i běžným kancelářským pracovníkům.

Práce z domova je občas složitá…

Zdroj: Shutterstock

Co musím mít, abych mohl pracovat doma?

Pro práci doma je především nutné mít počítač nebo laptop a slušné připojení k internetu. I když máte home office, musíte totiž být ve spojení se svým zaměstnavatelem, tedy svým šéfem.

Většinou se to řeší trvalým připojeným na nějaký komunikační program, například Skype.

Tak se dá zvládnout i konferenční hovor, kterého se zúčastní víc lidí a ti mohou dokonce sedět v různých koutech světa.

Další výhodou je, že se můžete po přihlášení dostat do vnitřního komunikačního systému firmy.

Podstatnou pomocí je home office například pro rodiče, kterým onemocní dítě. Jistě, že o ně musí pečovat, ale například ve chvíli, kdy potomek usne, se rodič může věnovat pracovním povinnostem.

A i když je to v této části poslední argument, možná je nejdůležitější: práce doma ušetří mnoho času, které pracovníci tráví v autech a vozech městské hromadné dopravy dojížděním do práce. Můžeme mluvit řádově i o hodinách.

Je pochopitelně nutné práci doma předem s nadřízeným dohodnout a mít už v hlavě návrh toho, na čem budete doma pracovat.

Pokud budete home office oznamovat v den, kdy si ho chcete vzít, asi příliš nepochodíte a můžete se vám lehce stát, že budete jedinou osobou na pracovišti, která si ho nebude moci užívat. Ztratíte totiž důvěru nadřízeného a bude chvíli trvat, než se znovu obnoví.

  • Čtěte také:
  • 5 faktů o práci z domu
  • Kontrola na nemocenské a home office
  • Nemoc a home office

Kontrola? Spíš hotová práce

I když jsme v předchozím odstavci zmínili kontrolu nadřízeného, mnozí šéfové ji nedělají, protože na ni prostě nemají čas. Důležité ale pro ně je, abyste stihli termín práce, kterou doma uděláte. Jak už si čas naplánujete, to je vaše věc.

A s tím jsou spojeny další mylné představy lidí, kteří doma pracovat nemohou. Většinou si myslí, že lidé pracující doma, tráví čas nic neděláním nebo válením v posteli. To je dost rozšířený omyl. Abyste mohli pracovat doma, musíte dodržovat přísnou vnitřní disciplínu, kterou velmi dobře znají lidé, co jsou na volné noze.

Když v systému „freelance“ začínali, byli opojeni časem, kterého najednou byly fůry. Ovšem pouze do chvíle, když zjistili, že na rozdíl od kanceláře, jim za neodevzdanou práci doma nikdo nic nedá. A tak začali mít skoro přísnější režim než zaměstnanci. Jinými slovy je dobré mít také časový plán práce doma a dodržet ho.

Podle odborníků je většina pracovníků doma produktivnější.

Mají práci naplánovanou, dělají ji v klidu a ve svém prostředí a pokud je šéf rozumný a důvěřuje jim, pak jsou spokojení a odvádějí větší a lepší výkony, než kdyby seděli v kanceláři, co dvě hodiny si vařili kafe nebo byli vyrušováni těmi, kteří stále potřebují k řešení svých problémů někoho dalšího.

Jak často pracovat doma? Není na to žádná vyhláška ani předpis, benefit se různí podle firmy, ve které lidé pracují a benevolenci nadřízeného. Někdy to mohou být jeden nebo i tři dny v týdnu, jindy jedenkrát za 14 dní.

Zde samozřejmě hodně záleží na charakteru práce, kterou vykonáváte. Pokud je její podstata ve styku se zákazníky, týmové práci nebo ve výrobě kovových odlitků, home office dělat můžete jen těžko.

Třeba informační technologie nebo redakční práce ale home office umožňují.

Existují šéfové, kteří mají své zaměstnance rádi pěkně ráno v kancelářích a home office nedovolují. Ubývá jich. Práce doma je totiž trendem, který stále roste.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector