Objektivně vzato, máme nejvíce volného času v celých dějinách lidstva! Neexistuje nějaký zlatý věk minulosti, kdy ho lidé měli více. Ve středověku se pracovalo od rána do večera, podobně i v novověku. Průmyslová revoluce přinesla vlnu stěhování do měst, kde lidé pracovali v továrnách na dlouhé směny. Dělníci zvládali jen pracovat, jíst a spát.
Potřeba volného času ani „času na děti“ však nebyly společenským tématem, mimo jiné i proto, že koncept dětství, jak jej známe dnes, nebyl ještě „vynalezen“. Teprve až postupný vzestup materiální úrovně obyvatelstva s sebou přinesl touhu po skutečně volném čase.
Následný vznik dělnických a emancipačních hnutí odstartoval postupné zkracování pracovní doby, které dle grafu trvá až do dnes.
Zdroj: Český statistický úřad a Krippendorf, J., Kramer, B., Müller. Freizeit und Tourismus. Bern: 1989.
V současnosti, objektivně vzato s ohledem na délku pracovní doby, máme času více. A to i přesto, že v Česku je stále nedostatek zkrácených pracovních úvazků, málo flexibilní pracovní doba apod.
V průměru dle zjištění Českého statistického úřadu pracujeme 40,4 hodin týdně, přičemž muži pracují průměrně 41,9 hodin a ženy 38,4 hodin týdně. Samozřejmě, některé profese jsou časově náročnější, stejně jako podnikání, nemluvě o lidech (a smekám před nimi), kteří musí mít více zaměstnání, aby uživili své rodiny.
Vedle svého zaměstnání máme navíc i další povinnosti (počínaje spánkem, jídlem a hygienou až po nutný úklid, obíhání úřadů apod.). Výzkumníci zkoumající volný čas rozlišují čas pracovní, který trávíme v práci, a čas mimopracovní. Mimopracovní pak dále dělí na čas vázaný (který věnujeme biologickým potřebám, domácím povinnostem a dalším nutným úkonům) a konečně na ten báječný volný čas.
V roce 2010 provedlo Centrum pro výzkum veřejného mínění při Sociologickém ústavu Akademie věd ČR rozsáhlý výzkum volného času. Mimo jiné zjišťoval, kolik si lidé subjektivně myslí, že mají toho skutečně volného času.
Výsledky překvapivě nedopadly zle. Většina respondentů uvedla, že má ve všední den více než 3 hodiny volného času.
O víkendu nemá žádný volný čas jen 1 -2 % obyvatel, ostatní mají více než 5 hodin volného času (viz tabulka níže).
Volný čas ve všední den | 1 – 2 hodiny | 3 – 4 hodiny | 5 – 6 hodin | 7 a více hodin |
24 % obyvatel | 32 % obyvatel | 18 % obyvatel | 16 % obyvatel |
Volný čas v sobotu nebo neděli | 0 hodin | 5 -6 hodin | 7 -9 hodin | 10 a více hodin |
1 – 2 % obyvatel | 25 % obyvatel | 25 % obyvatel | 30 % obyvatel |
- Tak proč máme stále pocit, že máme málo času, někam spěcháme a nemáme čas na své blízké a zejména děti?
- Na tuto otázku nám žádný výzkum přesnou odpověď nedá, nicméně v různých šetřeních i rozhovorech s rodiči se ukazují tři hlavní příčiny toho, proč cítí nedostatek času na své rodiny.
- Klademe na sebe nesmyslné nároky a sami si krademe z volného času
Tatínek zmíněný v úvodu textu popisuje nedostatek času na děti takto „…brzy ráno musím vstát a odvézt syna na hokej, takže spolu jako rodina nesnídáme, pak ho odvezu do školy a potom spěchám do práce. Odpoledne manželka vozí děti na kroužky – máme syna a dceru a každý z nich má odpoledne dva kroužky, každý na jiném místě.
Děti na kroužky nemohou jezdit samy, protože jsou kroužky vždy na druhé straně města. Večer se musí vařit a donutit unavené děti dělat si úkoly. A pak jsme všichni tak unavení, že padneme do postele. Úklid se nestíhá, proto mu věnujeme jeden víkendový den, druhý jedeme na velký nákup na celý další týden a pak zase nanovo.
“ Má tato rodina skutečně málo času, nebo si na sebe jen upletla bič a mnoho zbytečných povinností?
Mnohdy si myslíme, že když poskytneme dětem spoustu kroužků a doma budeme mít perfektně uklizeno, tak děláme pro svou rodinu to nejlepší. Ale nakonec jsme všichni jen unavení a nemáme na sebe čas. Množství volného času a času na rodinu je mnohdy otázkou priorit, které si určujeme sami.
Nesdílíme v rodině vázaný čas
Samozřejmě, někdy je potřeba poklidit, nakoupit, obejít úřady, zkontrolovat účty, umýt se, jíst a spát… Velká část mimopracovního času je vázaná na další povinnosti, které je třeba splnit.
O tomto čase často uvažujeme jen jako o povinnosti, druhé práci. Avšak i vázaný čas lze smysluplně trávit s dětmi.
Stačí děti zapojit do úklidu, nelitovat těch několika minut, o něž se díky dětské iniciativě úklid protáhne a přitom si s dětmi povídat.
Máme mnoho možností, jak svůj volný čas trávit
To, jak svůj volný čas trávíme, je otázkou volby a je plně na nás, zda jej trávíme sami, s partnerem či partnerkou, s dětmi, přáteli…
Výzkumy ukazují, že mnoho lidí tráví svůj volný čas spíše pasivně (sledováním televize, v nákupních centrech…). Nevyužívá jej k seberealizaci ani ke sdílení se svou rodinou. Jiní jsou naopak aktivní a své rodině i přátelům se věnují, jak ukazují výsledky šetření PPM Factum z roku 2010, v němž lidé uváděli činnosti, jimž se pravidelně ve svém volném čase věnují.
Opět zde tedy platí, že jak efektivně a smysluplně svůj volný čas využíváme, je jen a jen na nás.
Co je čas na děti?
Mnohdy se také neumíme zastavit a soustředit jen na přítomný okamžik, který můžeme trávit s dětmi.
V hlavě nám víří myšlenky na zítřejší pracovní den, domácí povinnosti, složenky a účty a nedokážeme dítě poslouchat a skutečně s ním být teď a tady.
V takových chvílích je dobré si tuto situaci uvědomit, pojmenovat a říci si, mé dítě je tady a teď a já tu budu s ním nejen fyzicky, ale i myšlenkami.
Čas na děti není jen ten, kdy se jim cíleně věnujeme, hrajeme si s nimi, či je vezmeme na pečlivě naplánovaný a zorganizovaný výlet.
Čas na děti je každý okamžik, kdy jim věnujeme svou myšlenkovou kapacitu, kdy si s nimi povídáme a děláme něco společně. A takových chvil se dá i v běžném každodenním provozu najít dost.
Každá taková chvíle posiluje vzájemný vztah, buduje důvěru a také učí děti, jak lze s časem nakládat.
Adéla Zelenda Kupcová
Literatura:
Dudová, R. (ed.) Souvislosti proměn pracovního trhu a soukromého, rodinného a partnerského života. Sociologický ústav AV ČR, 2007.
Dufková, J., Tuček, M. Proměny způsobu života. In: Tuček, M. (ed.) Dynamika české společnosti a osudy lidí na přelomu tisíciletí. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.
Krippendorf, J., Kramer, B., Müller, H. Freizeit und Tourismus. Bern: 1989.
Šafr, J., Patočková, V. Trávení volného času v České republice ve srovnání s evropskými zeměmi. Naše společnost, č. 2, 2010.
Šamanová, G. Volný čas. CVVM, 2010
ČSÚ. Výběrové šetření pracovních sil: Zaměstnanost a nezaměstnanost podle výsledků VŠPS – čtvrtletní údaje 4. Čtvrtletí 2014. 2014.
PPM Factum. Jak trávíme svůj volný čas? 2010.
Rodiče neumějí s dětmi využívat volný čas
Hlavní obsahIlustrační foto
Foto: Stringer, Reuters
Podle psychologů přitom stačí jen čas od času odložit tablet nebo mobil a naplno se věnovat společné činnosti. Moderní technologie na jednu stranu čas šetří, ale na druhou stranu ho i berou.
„Sociální sítě, chatovací a jiné aplikace snadno lapí naši pozornost a udrží ji na dlouhou dobu. To se bohužel stále častěji projevuje ve schopnosti rodičů hrát si s dětmi.
Klasické hraní totiž vyžaduje trpělivost a čas, je potřeba se na něj soustředit a nenechávat se vyrušit.
A s tím má dnes řada rodičů problémy,“ uvedla Kristýna Křížová ze společnosti Agátin svět, která se specializuje na kreativní hračky.
Pronikání technologií do rodinného života se znepokojením sledují i psychologové. „Trávíme mnohem více času vedle sebe, ale ne spolu. Děti napodobují své rodiče a nemají problém na tabletu strávit čtyři hodiny a zabavit se,“ řekla Jana Víchová, psycholožka na Klinice dětské hematologie a onkologie motolské nemocnice v Praze.
„Virtuální svět je pro děti často až příliš bohatý, dává jim možnost přeskakovat, nemusí vydržet dlouho u jedné činnosti. Ne náhodou nám roste počet dětí s poruchami pozornosti,“ doplnila. Nicméně tablety a mobily jako prostředek k hraní nezavrhuje, pouze volá po vyváženosti.
Podle mezinárodní ankety společnosti GE Money Bank z roku 2009 mají čeští školáci nejvíce kroužků a mimoškolních aktivit v Evropě. Na sportovištích a v různých kroužcích tráví týdně pět až osm hodin. Žádný kroužek či kurz nikdy nenavštěvovalo pouze 12 procent dětí.
Podle socioterapeutky Zdeny Prokopové je ale třeba i ke kroužkům přistupovat racionálně.
„Jsou vynikající, ale nemohou suplovat kontakt s rodiči. Děti se také nesmějí přetěžovat ani příliš ambiciózními představami rodičů, přecházet z hodin klavíru na tréninky tenisu, pak na počítačový kroužek,“ upozorňuje.
Čeští rodiče podle zjištění projektu nadace Kooperativa příliš nevyužívají pro kontakty s dětmi ani společných obědů a večeří. Podle psychologů je přitom společné jídlo vynikající příležitostí k navázání bezprostředních kontaktů s dětmi. Avšak pouze 38 procent rodin například večeří společně, přitom jim jako kulisa hraje často televize, upozorňuje průzkum.
Společné hraní v rodině přitom podle Víchové plní spoustu důležitých funkcí. Dítě se tak například naučí, že občas prohrát je normální a není v pořádku po prohrané hře ve vzteku smést hrací plán ze stolu.
Klíčová je také vzájemná komunikace, která je v době, kdy každý člen rodiny tráví čas na svém vlastním přístroji, mnohdy problematická. Děti pak mají trable s výslovností, slovní zásobou a obecně se nedokážou dobře vyjadřovat, což dokládají i rostoucí počty návštěv logopedických nebo pedagogických poraden.
Že pravidelné hraní společenských her rodiny sbližuje, zaznívá i od samotných rodičů.
www.pohlidani-deti.cz
Bohužel se domnívám, že v posledních letech velká většina děti tráví volný čas velmi sedavým nezdravým způsobem. Současné děti jsou velmi ovlivňovány moderními technologiemi, pracovní vytížeností rodičů, konzumním způsobem života, drogami a lhostejností okolí.
Nemají zájem o sportovní aktivity, pohyb venku, hraní si s kamarády, nerady se pohybují v přírodě. K jednomu z nejdiskutovanějších problémů patří čas strávený ve vrstevnických partách, resp.
čas trávený bez cíle, s velkým rizikem zneužívání návykových látek, vedoucí k záškoláctví, šikaně, krádežím a jiným společensky negativním jevům.
Nevhodné trávení volného času s sebou přináší i spoustu komunikační, sociálně adaptačních i zdravotních problémů dětí. Děti neumějí vyjádřit své pocity a přání, neumějí se vhodně vyjádřit, neumějí komunikovat s vrstevníky ani dospělými. Mají různé, mnohdy velmi závažné logopedické vady, které ovlivňují sociální adaptaci.
Odborníci varují před velkým nárůstem obezity a cukrovky u dětí. Dochází k vadám páteře, očním vadám, vadám opěrné soustavy i kardiovaskulárním chorobám. Mají problémy s jemnou i hrubou motorikou.
Málo které dnešní dítě umí lézt po stromě, umí udělat kotrmelec, stojku, skákat přes švihadlo, šplhat, válet sudy, spousta dětí neumí jezdit na kole nebo plavat.
Děti jsou neobratné, bojácné, neohleduplné, neumějí dodržovat pravidla, nerespektují jeden druhého.
Není to tak dávno, co děti trávily volný čas pohybem. Nebyly ovlivňovány současnou, moderní, uspěchanou dobou. Měly povinnosti v domácnosti. Pobíhání po venku s partou kamarádů a hraní různých her bylo nejlepším naplněním volného času.
Hry se hrály různé na jaře – fotbal, jízda na kole, hraní kuliček, vyrábění píšťalek, skákání panáka, skákání gumy, pletení pomlázek, v létě – skotačení u vody, plavání, hry na schovávanou, běhání po lese, stavění domečků, hraní špačků, pletení věnečků, na podzim – lezení po stromech, pouštění draků, hraní míčových her, skákání přes švihadlo, v zimě – sáňkování, bobování, stavění sněhuláků, bruslení, koulování. Dnes mají v lepším případě doma hřiště na zahradu, v tom horším pak vůbec nic.
Všechny tyto dovednosti mají pozitivní vliv na rozvoj sociálních, psychických i tělesných funkcí. Děti byly ohleduplné, měly zájem jeden o druhého, měly pochopení pro okolí. Neměly problémy se začleňováním do skupiny, nebyly tak časté logopedické vady. Neměly tolik zdravotních problémů. Myslím si, že dítě bylo šťastnější, veselejší, usměvavější, obratnější, umělo více komunikovat.
Dítě si umí vyhledat spoustu informací, ale je třeba, abychom jej naučili tyto informace využít v praxi. Důležitost spatřuji, abychom dávali dítěti možnosti a nabízeli různé činnosti, hry a zábavu, která povede k rozvoji tělesnému, psychickému a sociálnímu.
PhDr. Eva Labusová – rodiÄŤovstvĂ – psychologie – zdravĂ
- NásledujĂcĂ rozhovor jsem poskytla Tereze CimburkovĂ© pro webovĂ© stránky Rodina 21:
- 10. dĂl: VolnĂ˝ ÄŤas souÄŤasnĂ˝ch dÄ›tĂ
- Tereza: Jak se lišà volný čas současných dětà (školáků) od volného času generace jejich rodičů?
Eva: Volný čas se změnil naprosto zásadně.
Nejde jen o jinĂ˝ zpĹŻsob Ĺľivota (dnes mĂ©nÄ› pohybu a manuálnĂ práce) a pĹ™Ătomnost novĂ˝ch technologickĂ˝ch vĂ˝dobytkĹŻ (Internet, poÄŤĂtaÄŤe, chytrĂ© telefony…).
PĹ™edevšĂm dnešnĂ dÄ›ti trávĂ nesrovnatelnÄ› mĂ©nÄ› ÄŤasu v prostĹ™edĂ vhodnĂ©m pro spontánnĂ nerušenou hru, která vĹľdy byla dĹŻleĹľitou součástĂ vĂ˝voje a poznávánĂ.
Existuje pro to mnoho objektivnĂch i subjektivnĂch dĹŻvodĹŻ, od reálnĂ©ho nebezpeÄŤĂ v podobÄ› dopravnĂho provozu, smogu ÄŤi kriminality, aĹľ po skuteÄŤnost, Ĺľe dnes volnĂ˝ ÄŤas ovlivĹ�uje dostupnost zábavy ryze konzumnĂ. Hra však zĹŻstává pro dÄ›ti zásadnĂ, ne nadarmo se Ĺ™Ăká, Ĺľe je to jejich „práce“. A potĹ™ebuje pĹ™iměřenĂ© prostĹ™edĂ. Podle psychologĹŻ by dÄ›ti mÄ›ly mĂt moĹľnost mÄ›nit prostĹ™edĂ podle toho, co ta která hra vyĹľaduje, coĹľ má konkrĂ©tnĂ a nezastupitelnĂ˝ vĂ˝znam. VĂce prozrazuje následujĂcĂ rozlišenĂ:
- VenkovnĂ prostĹ™edĂ dĂtÄ›ti umoĹľĹ�uje vÄ›novat se neomezenĂ˝m pohybovĂ˝m a sportovnĂm aktivitám a bĂ˝t v kontaktu s pĹ™Ărodou, coĹľ je nenahraditelnĂ˝ zdroj poznánĂ a sebepoznánĂ (les, louka).
- Prostor v mĂstÄ› u domu (dvĹŻr, ulice) bĂ˝val vhodnĂ˝ pro hry kolektivnĂ a navĂc umoĹľĹ�oval dohled rodiÄŤĹŻ ÄŤi jinĂ˝ch dospÄ›lĂ˝ch z dálky, nevměšovali se pĹ™Ămo.
- Prostor „neorganizovanĂ˝“ (napĹ™. opuštÄ›nĂ© sklepy ÄŤi pĹŻdy, kde se tĹ™eba kupĂ rĹŻznĂ© vyĹ™azenĂ© pĹ™edmÄ›ty a kde mohou dÄ›ti poznávat minulost, hrát dobrodruĹľnĂ© hry a rozvĂjet svoji pĹ™edstavivost.
- Prostor „tajnĂ˝“, kam nemohou vstoupit nepovolanĂ a kde mohou mĂt dÄ›ti svá tajemstvĂ (dÄ›tskĂ© „domeÄŤky“ ÄŤi „bunkry“ dĹ™Ăve stavÄ›nĂ© právÄ› i na pĹŻdách ÄŤi ve volnĂ© pĹ™ĂrodÄ›.
- Prostor k dÄ›tskĂ© hĹ™e umÄ›le vytvoĹ™enĂ˝ a vybavenĂ˝, tedy rĹŻzná hĹ™ištÄ› se skluzavkami a prolĂ©zaÄŤkami venku, klubovny a rodinná centra a samozĹ™ejmÄ› dÄ›tskĂ© pokoje doma. PrávÄ› v tomto poslednĂm prostoru se dnes volnĂ©ho ÄŤasu dÄ›tĂ odehrává nejvĂc. BĂ˝vá to jednostrannĂ©, pasivnĂ z hlediska vynalĂ©zavosti a improvizace a zanedbávajĂcĂ ostatnĂ výše zmĂnÄ›nĂ© potĹ™eby.
Je nÄ›jakĂ˝ posun v začátku plánovanĂ©ho plnÄ›nĂ volnĂ©ho ÄŤasu u nejmladšĂch dÄ›tĂ? Mám pocit, Ĺľe dĹ™Ăve se krouĹľkovalo aĹľ školnÄ›, dneska uĹľ jde trend jinudy…
Ano, doba je bohatá na organizovanĂ© zájmovĂ© aktivity a dnešnĂ rodiÄŤe je pro dÄ›ti nezĹ™Ădka vyĹľadujĂ uĹľ od mateĹ™skĂ© školy a vlastnÄ› i dĹ™Ăve, vzpomeĹ�me tĹ™eba rĹŻzná cviÄŤenĂ miminek a batolat. RodiÄŤe mĂvajĂ pocit, Ĺľe to k dobrĂ©mu rodiÄŤovstvĂ prostÄ› patĹ™Ă. Tady bych pĹ™ipomnÄ›la dvÄ› vÄ›ci.
Za prvĂ©, Ăşkolem pĹ™edškolnĂho vÄ›ku nenĂ primárnÄ› vzdÄ›lávat intelekt, ale pĹ™edevšĂm dĂtÄ›ti umoĹľnit, aby se zabydlelo ve vlastnĂm tÄ›le a seznámilo se se sebou samĂ˝m.
HojnĂ˝ pobyt venku, pomáhánĂ rodiÄŤĹŻm pĹ™i práci doma i na zahradÄ›, pohyb ve volnĂ© pĹ™ĂrodÄ› a rozhovory s laskavĂ˝mi dospÄ›lĂ˝mi, kteřà umÄ›jĂ zajĂmavÄ› povĂdat o svÄ›tÄ› a uvádÄ›t dĂtÄ› srozumitelnÄ› a v souladu s vÄ›kem do souvislostĂ Ĺľivota, to je myslĂm pĹ™ed nástupem do školy to nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂ.
KromÄ› toho má dobrou tradici ÄŤeská pĹ™edškolnĂ vĂ˝chova. Je pestĹ™e pojatá a v rámci osnov docela pĹ™Ănosná. ZvláštÄ› kdyĹľ uĹľ si mĹŻĹľeme vybrat z pestrĂ© nabĂdky typĹŻ školek – vÄŤetnÄ› tÄ›ch nestátnĂch (napĹ™. Montessori, lesnĂ apod.).
OsobnÄ› si myslĂm, Ĺľe do nástupu do školy dĂtÄ› – snad kromÄ› nÄ›jakĂ© hudebnĂ ÄŤi pohybovĂ© pĹ™Ăpravky – žádnĂ© krouĹľky nepotĹ™ebuje. Pokud nenĂ v autentickĂ©m cizojazyÄŤnĂ©m prostĹ™edĂ, pak nepovaĹľuji za efektivnĂ ani všechny ty „angliÄŤtiny“ a celĂ˝ tlak na brzkou vĂ˝uku cizĂch jazykĹŻ.
RodiÄŤe potĹ™ebujĂ ujistit, Ĺľe kdyĹľ se budou svĂ©mu dĂtÄ›ti vÄ›novat a trávit s nĂm dost ÄŤasu, nechĹĄ klidnÄ› pĹ™eslechnou onen všeteÄŤnĂ˝ a mĂłdnĂm trendĹŻm naklonÄ›nĂ˝ hlas, kterĂ˝ jim našeptává, Ĺľe dĂtÄ›, kterĂ© na žádnĂ© krouĹľky nechodĂ, je nÄ›jak zanedbáno.
Toto zdĹŻraznÄ›me – dÄ›ti, a tĂ˝ká se to i tÄ›ch staršĂch, by zdaleka nepotĹ™ebovaly tolik organizovanĂ˝ch mimoškolnĂch aktivit, kdyby si na nÄ› jejich rodiÄŤe udÄ›lali vĂce ÄŤasu, kdyby spoleÄŤnÄ› nÄ›co podnikali a kdyby panovala vÄ›tšà harmonie a kultivovanost v rodinnĂ˝ch i komunitnĂch vztazĂch. To by vedlo i k tomu, Ĺľe by dÄ›ti poznaly mnohem vĂc ohlednÄ› fungovánĂ vztahĹŻ i skuteÄŤnĂ© potĹ™eby kaĹľdodennĂho praktickĂ©ho ĹľitĂ. KrouĹľky i rĹŻzná centra zábavy z tohoto Ăşhlu pohledu ÄŤasto poskytujĂ jen umÄ›lou náhraĹľku, která nakonec dÄ›ti pro Ĺľivot nijak zásadnÄ› neobohatĂ.
Kdy je dobré/vhodně zhruba děti vypustit do samostatné aktivity? Bez spolupráce a účasti rodiče?
DomnĂvám se, Ĺľe to staÄŤĂ aĹľ s nástupem na základnà školu. ProtoĹľe u pĹ™edškolnĂch dÄ›tĂ dominuje, jak uĹľ jsme Ĺ™ekli, fyzickĂ˝ vĂ˝voj, rĹŻst a vyzrávánĂ tÄ›lesnĂ˝ch funkcĂ. DuševnĂ vĂ˝voj se naproti tomu do znaÄŤnĂ© mĂry dÄ›je automaticky, jsou-li dÄ›ti obklopeny láskyplnĂ˝m a pĹ™iměřenÄ› podnÄ›tnĂ˝m prostĹ™edĂm.
NavĂc, pokud je malĂ© dĂtÄ› pĹ™Ăliš brzy jednostrannÄ› zatěžováno intelektuálnĂ zábavou nebo jednostrannĂ˝m pohybem (napĹ™. v urÄŤitĂ©m sportu), mĹŻĹľe dojĂt – a takĂ© ÄŤasto docházĂ – k celkovĂ©mu a nÄ›kdy i celoĹľivotnĂmu oslabenĂ, projevujĂcĂm se napĹ™. bolestmi zad nebo nezdravĂ˝m vĂ˝vojem konkrĂ©tnĂch tÄ›lesnĂ˝ch partiĂ.
Dnes má mnoho dÄ›tĂ kaĹľdĂ˝ všednĂ den krouĹľek. Je to správnĂ©? Co potĹ™eba osobnĂho „nicnedÄ›lacĂho“ volna?
VytĂĹľenost dÄ›tĂ v mimoškolnĂch aktivitách velmi ÄŤasto nevycházĂ z jejich přánĂ a potĹ™eb. Ve hĹ™e jsou uĹľ Ĺ™eÄŤenĂ© spoleÄŤenskĂ© tlaky, ale takĂ© pĹ™edstavy a ambice rodiÄŤĹŻ.
MnozĂ z rodiÄŤĹŻ dnes trpĂ soutěživostĂ, srovnávánĂm i perfekcionistickou ĂşzkostĂ, aby nÄ›co nezmeškali, a majĂ tendenci hlásit dĂtÄ› na všechno moĹľnĂ©.
A kdyĹľ u dĂtÄ›te vystopujĂ nÄ›jakĂ© nadánĂ, neváhajĂ z nÄ›ho dĹ™Ăt kĹŻĹľi, jen aby dosáhlo kýženĂ˝ch vĂ˝sledkĹŻ a aby nÄ›jak vyniklo. Je to kontraproduktivnĂ.
Ano, u mimořádnÄ› nadanĂ˝ch dÄ›tĂ – hudebnÄ›, matematicky, sportovnÄ› – lze dÄ›lat vĂ˝jimky, protoĹľe vrcholovĂ˝ch vĂ˝sledkĹŻ nelze dnes zpravidla dosáhnout, kdyĹľ se s trĂ©ninkem nezaÄŤne skuteÄŤnÄ› brzy. KaĹľdĂ© dĂtÄ› ale potĹ™ebuje i ÄŤas, kdy je nerušenĂ©, pĹ™emýšlĂ si, lelkuje, oddává se svĂ˝m fantaziĂm a nalĂ©zá cestu k sobÄ› samĂ©mu.
HodnÄ› dÄ›tĂ je šikovnĂ˝ch nebo se zajĂmajĂ o vĂce smÄ›rĹŻ: hudba, sport, vĂ˝tvarnĂ© umÄ›nĂ… Je správnĂ© dĂtÄ› nechat dÄ›lat „všechno a nic“, nebo s nĂm probrat a vybrat mĂ©nÄ› aktivit, kterĂ˝m se bude vÄ›novat vĂce a kvalitnÄ›ji?
Odpověď nám dá samo dĂtÄ›. Je-li šikovnĂ© a pro vÄ›c zapálenĂ©, na aktivity se těšĂ, stĂhá jich vĂce a my rodiÄŤe mu je mĹŻĹľeme dopřát, proÄŤ ne – i takovĂ© dÄ›ti jsou. AĹĄ si dĂtÄ› navštÄ›vuje všechny krouĹľky, kterĂ© chce, dokud si plnĂ jinĂ© potĹ™ebnĂ© povinnosti.
Brzy se stejnÄ› bude muset rozhodnout – i uÄŤitelĂ© v ZUĹ a jinĂ˝ch aktivitách dnes chtÄ›jĂ dĂtÄ› „celĂ©“ – netolerujĂ absence nebo neúčast na dĹŻleĹľitĂ˝ch akcĂch, koncertech, zápasech. DĂtÄ› tyto nároky ve vĂce krouĹľcĂch nakonec stejnÄ› nezvládá. NavĂc v nadmÄ›rnĂ©m nasazenĂ se brzy ukáže pĹ™etĂĹľenĂ.
Najednou se dĂtÄ›ti do krouĹľku nechce, postonává, vymlouvá se. MĂ©nÄ› je vĂce platĂ i tady.
Co dĂtÄ›, kterĂ© naopak se neprojevuje žádnĂ˝m smÄ›rem a nechce dÄ›lat nic, chce to ze strany rodiÄŤe udÄ›lat lákadlo a k něčemu ho pĹ™emluvit?
DÄ›ti lenivĂ© a bez zájmu bĂ˝vajĂ aĹľ dĹŻsledkem dlouhodobĂ© pĹ™edchozĂ nekvalitnĂ zábavy a nudy, nebo naopak pĹ™ehnanĂ© pĹ™edchozĂ stimulace, kdy si zvykly, Ĺľe jejich ÄŤas stále nÄ›kdo organizuje mĂsto nich.
NamĂsto kdovĂjakĂ©ho pĹ™emlouvánĂ bych na mĂstÄ› rodiÄŤĹŻ takovĂ©ho dĂtÄ›te zvážila, jak se stalo, Ĺľe je dĂtÄ› tak pasivnĂ? A pak bych tĹ™eba vyuĹľila toho, Ĺľe kromÄ› pĹ™emĂry rĹŻznĂ˝ch krouĹľkĹŻ má ÄŤeská spoleÄŤnost dlouhou tradici fungovánĂ kvalitnĂch vĂ˝chovnĂ˝ch sdruĹľenĂ dÄ›tĂ a mládeĹľe – uĹľ tĂ©měř sto let u nás pĹŻsobĂ (i pĹ™es zákazy totalitnĂch reĹľimĹŻ) napĹ™. skauti, od nichĹľ se odvinula celá Ĺ™ada dalšĂch tábornicky orientovanĂ˝ch sdruĹľenĂ. Nebo málokdo vĂ, Ĺľe je ÄŚesko jednou ze svÄ›tovÄ› nejsilnÄ›jšĂch zemĂ, kde se udrĹľela tradice indiánskĂ© lesnĂ moudrosti (woodcraft). Tradice letnĂho táboĹ™enĂ zĹ™ejmÄ› rovněž nemá ve svÄ›tÄ› obdoby. Pro začátek mĹŻĹľeme dĂtÄ›ti nabĂdnout právÄ› nÄ›co zdravÄ› kolektivnĂho – seznámĂ se s jinĂ˝mi dÄ›tmi, ale takĂ© samo sebe lĂ©pe pozná. MoĹľná, Ĺľe pĹ™i aktivitách v kvalitnĂm oddĂlu, kde kaĹľdĂ˝ musĂ nÄ›jak pĹ™ispÄ›t, dĂtÄ› snáze pochopĂ, jakĂ© jsou jeho skuteÄŤnĂ© zájmy a silnĂ© i slabĂ© stránky a postoj ke krouĹľkĹŻm zmÄ›nĂ.
V pubertÄ› dÄ›ti ÄŤasto majĂ chuĹĄ pro novĂ© zájmy (ve stylu potĹ™eby ÄŤastĂ©ho setkávánĂ s přáteli) a zároveĹ� opustit mnohaletĂ˝ konĂÄŤek (aĹĄ uĹľ sport nebo hudebnĂ nástroj atd.), jak se nejlĂ©pe zachovat?
Puberta je sloĹľitĂ© obdobĂ a je pravda, Ĺľe dospĂvajĂcĂ se mĹŻĹľe doÄŤasnÄ› projevovat i docela sebedestruktivnÄ›. DoporuÄŤuji potomky podpoĹ™it, kdyĹľ budou mĂt krizi napĹ™.
ve hĹ™e na nástroj, na kterĂ˝ jinak po celĂ˝ svĹŻj dosavadnĂ Ĺľivot rádi hráli – pozor, nejde o situace, kdy dĂtÄ› od mala nutĂme, aÄŤ nás opakovanÄ› upozorĹ�uje, Ĺľe ho to vĹŻbec nebavĂ, a navĂc ani neprojevuje hudebnĂ nadánĂ… Dále bych respektovala, Ĺľe puberta je pĹ™edehrou pozvolnĂ© separace od rodiÄŤĹŻ. Náš potomek si stejnÄ› bude jednou dÄ›lat, co bude chtĂt. V klidu Ĺ™eknÄ›me svĹŻj názor a vyjádĹ™eme i pĹ™Ăpadnou starost (je škoda zahodit roky pernĂ© pĹ™edchozĂ práce, krize se dajĂ pĹ™ekonat…), ale netlaÄŤme na pilu. DospĂvajĂcĂ nÄ›kdy potĹ™ebuje udÄ›lat chybu a pocĂtit, Ĺľe si ji zpĹŻsobil sám pĹ™es varovánĂ rodiÄŤĹŻ. Nátlak a násilĂ niÄŤemu nepomohou. PĹ™icházĂ ÄŤas tĹ™Ăbit osobnĂ odpovÄ›dnost dospĂvajĂcĂho.
Jak nejlĂ©pe rozplánovat program dĂtÄ›te (škola, zájmy, domácĂ povinnost)?
VelkĂ˝m problĂ©mem souÄŤasnĂ© doby je, Ĺľe dÄ›ti jsou od samĂ©ho nástupu do školy (a ÄŤasto uĹľ pĹ™ed tĂm) neĂşmÄ›rnÄ› vytĂĹľeny vlastnĂmi povinnostmi. KdyĹľ dennÄ› absolvujĂ vyuÄŤovánĂ a všechny krouĹľky, vracejĂ se domĹŻ utahanĂ©, navĂc ještÄ› s vidinou školnĂch ĂşkolĹŻ.
RodiÄŤe se na to zpravidla snažà brát ohled a ulevujĂ dÄ›tem v domácĂch pracĂch, coĹľ je ovšem kontraproduktivnĂ. PrávÄ› zde jsme u koĹ™ene obtĂĹľnĂ© situace „lĂnĂ˝ch“ dospĂvajĂcĂch, kteřà doma nehnou prstem a domácĂ práce povaĹľujĂ za nutnĂ© zlo, o to vÄ›tšà však mĂvajĂ nároky.
DnešnĂ rodiÄŤe bĂ˝vajĂ zoufalĂ, Ĺľe jim potomci doma nepomáhajĂ. PĹ™itom tohle je vÄ›c rodiÄŤĹŻ, protoĹľe oni sami se ÄŤasto chovajĂ jako poskytovatelĂ© sluĹľeb, a dÄ›ti si pĹ™ipadajĂ málem jako klienti, kteřà jen berou, ale nepĹ™ispĂvajĂ. Tady platĂ, Ĺľe co svĂ© dÄ›ti nenauÄŤĂme záhy, pozdÄ›ji nedoĹľenou.
NepromarnÄ›me vhodnou vĂ˝vojovou pĹ™ĂleĹľitost a nejpozdÄ›ji na počátku mladšĂho školnĂho vÄ›ku vyuĹľijme dosud pĹ™irozenĂ©ho nadšenĂ malĂ˝ch dÄ›tĂ. KdyĹľ je vhodnÄ› motivujeme a zaĂşkolujeme, rády nám se všĂm pomohou a rády s námi trávĂ ÄŤas.
S chutĂ vykonávajĂ práce doma ÄŤi na zahradÄ›, uÄŤĂ se jimi kompenzovat nároky školnĂch povinnostĂ a zaĹľĂvajĂ nedÄ›litelnost obou tÄ›chto svÄ›tĹŻ (práce pro školu/profesi a práce pro vztahy a soukromĂ˝ Ĺľivot). PĹ™edÄ›lat staršà dÄ›ti uĹľ bĂ˝vá velmi těžkĂ©, ne-li nemoĹľnĂ©.
Rozhodně pro dalšà inspiraci odkazuji na:
Devatero rad České rady dětà a mládeže
pro rodiÄŤe pĹ™i vĂ˝bÄ›ru mimoškolnĂch aktivit
…a jedno speciálnĂ doporuÄŤenĂ navrch
- 1. Naslouchejte zájmĹŻm svĂ©ho dĂtÄ›te. VĂ˝bÄ›r mimoškolnĂch aktivit by mÄ›l bĂ˝t otázkou vzájemnĂ© dohody mezi dĂtÄ›tem a rodiÄŤem. RodiÄŤ se mĹŻĹľe poradit s uÄŤitelem, na co je dĂtÄ› šikovnĂ©, k ÄŤemu má vlohy. Pomoci mohou i pedagogicko-psychologickĂ© poradny.
- 2. DĹŻleĹľitá je dobrá parta. DĂtÄ› by mÄ›lo mĂt kolem sebe dobrou partu vrstevnĂkĹŻ, protoĹľe ti hrajĂ pĹ™i vĂ˝bÄ›ru zájmovĂ˝ch ÄŤinnostĂ velkou roli. SnaĹľte se poznat kamarády svĂ˝ch dÄ›tĂ a mĂt pĹ™ehled o tom, co dÄ›lajĂ ve volnĂ©m ÄŤase.
- 3. NejdĹ™Ăve staÄŤĂ ochutnat. NenĂ neobvyklĂ©, kdyĹľ dĂtÄ› v ranĂ©m vÄ›ku vyzkoušà nÄ›kolik zájmovĂ˝ch aktivit. Nelze mu proto vyÄŤĂtat nestálost. PromÄ›na zájmĹŻ dĂtÄ›te je pĹ™irozená a souvisĂ s jeho vĂ˝vojem.
- 4. NemusĂte mĂt nutnÄ› gĂ©nia. DĂtÄ›, navzdory prokazatelnĂ©mu talentu, do mimoškolnĂch aktivit vyslovenÄ› nenuĹĄte. Pravdou je, Ĺľe talentovanĂ© dĂtÄ› musĂ, pokud chce dosáhnout ĂşspÄ›chĹŻ, hodnÄ› obÄ›tovat. RodiÄŤ by mÄ›l dĂtÄ› spĂše citlivÄ› motivovat, pÄ›stovat v nÄ›m zájem o danou aktivitu. Je rozhodnÄ› lepšà mĂt zdravĂ© tzv. normálnĂ dĂtÄ›, neĹľ stresovanĂ©ho, labilnĂho gĂ©nia.
- 5. Nechte svĂ© dĂtÄ› uĹľĂvat si dÄ›tstvĂ. Neorganizujte dĂtÄ›ti všechen volnĂ˝ ÄŤas a ponechte mu i pár hodin tĂ˝dnÄ› na trochu „obyÄŤejnĂ©ho lenošenĂ“. VhodnĂ© je naplnit dÄ›tem ÄŤas po dvÄ› ÄŤi tĹ™i odpoledne tĂ˝dnÄ› a myslet na to, aby se i minimálnÄ› jednou za mÄ›sĂc dostaly (tĹ™eba se svĂ˝m oddĂlem) na vĂkend do pĹ™Ărody.
- 6. Myslete na celkovĂ˝ rozvoj dÄ›tskĂ© osobnosti. Zdaleka ne kaĹľdĂ© dĂtÄ› bude vrcholovĂ˝m sportovcem nebo houslovĂ˝m virtuosem. RodiÄŤe si ÄŤasto pĹ™ejĂ, aby dĂtÄ› dosáhlo toho, ÄŤeho oni sami nedosáhli a promĂtajĂ do svĂ˝ch dÄ›tĂ svĂ© nenaplnÄ›nĂ© sny a ambice. Pokud pĹ™itom nerespektujĂ individualitu dĂtÄ›te, jeho nadánĂ a zájem, málokdy to vede ke skuteÄŤnĂ©mu ĂşspÄ›chu. „Hra“ v dobrĂ©m oddĂle, kde je organizována s vĂ˝chovnĂ˝m cĂlem, naopak dá dĂtÄ›ti mnoho uĹľiteÄŤnĂ˝ch dovednostĂ do praktickĂ©ho Ĺľivota.
- 7. Hledejte kontakty a reference. Ptejte se na reference o sdruĹľenĂ, oddĂle ÄŤi krouĹľku ve svĂ©m okolĂ – dobrá zkušenost nÄ›koho z okolĂ je nejlepšĂm doporuÄŤenĂm. Kontakty na sdruĹľenĂ dÄ›tĂ a mládeĹľe najdete i na internetu, celostátnÄ› napĹ™. na www.crdm.cz nebo www.kamchodit.cz, v BrnÄ› takĂ© na www.klubovny.cz a v Praze na www.mitkamjit.cz.
- 8. VyĹľadujte zpÄ›tnou vazbu. ZajĂmejte se o ÄŤinnost oddĂlu, klubu, souboru ÄŤi krouĹľku, poznejte dobĹ™e jejich vedoucĂ – budou ÄŤasem vašimi nejlepšĂmi spojenci pĹ™i vĂ˝chovÄ› vašich potomkĹŻ.
- 9. Myslete s pĹ™edstihem i na prázdniny. CeloroÄŤnĂ ÄŤinnost v oddĂle, kterĂ˝ znáte, je nejlepšà vstupenkou na letnĂ tábor, kterĂ˝ je vyvrcholenĂm kaĹľdĂ©ho roku a jeho završenĂm.
- 10. Rodina je rodina. SdruĹľenĂ dÄ›tĂ a mládeĹľe (ani stĹ™ediska volnĂ©ho ÄŤasu se svĂ˝mi krouĹľky) nejsou mĂstem, kde dÄ›ti máte co nejÄŤastÄ›ji „odkládat“. RodinnĂ© zázemĂ a vzpomĂnky na pÄ›knĂ© chvĂle strávenĂ© s rodiÄŤi, sourozenci ÄŤi prarodiÄŤi nemĹŻĹľe nahradit nic.
Zdroj: http://www.crdm.cz/download/dokumenty/Devatero_rad_CRDM.pdf
PodnÄ›tnĂ˝ a souvisejĂcĂ je takĂ© tento materiál: http://www.nidm.cz/projekty/realizace-projektu/klice-pro-zivot/vyzkumy/realizace/deti-a-volny-cas
jaro 2015
Zpět na Web Rodina 21
Děti a volný čas
Zhruba desetina dětí denně zažívá nudu a tráví čas doma nicneděláním. Dalších téměř 30 % se v takové situaci ocitá několikrát za týden. Pokud vás zajímá osud vašich dětí, asi by vám nemělo být lhostejné, co ve svém volném čase dělají.
Na druhou stranu volného času děti nemají nadbytek a rok od roku jim volného času ubývá. Proto je třeba tento čas investovat do činnosti, ve které dítě může rozvíjet své schopnosti. Rodič by neměl být nekritický.
Kdo tlačí dítě do aktivity, na kterou potomek nestačí, může dítěti přivodit zklamání a poruchy sebevědomí.
Více než polovina školáků se dívá denně na televizi. Průměrně tráví děti před obrazovkou 1,6 hodiny denně! Čím je dítě starší, tím také tráví u televize více času. Výrazně méně času tráví u televize děti z venkova. A nejméně času tráví u televize jedináčci žijící jen s jedním rodičem.
Televize by neměla být nikdy puštěna jako kulisa a dítěti ve školním věku by rodiče měli programy kontrolovat. Trávit čas před obrazovkou není aktivní způsob trávení volna, ale pasivní. Dítě upadá do virtuálního světa fantazie, který dítě nerozvíjí. S počítačem na tom nejsou děti o moc lépe.
Z výzkumů vyplynulo, že průměrně stráví český školák u počítače 1,4 hodiny denně. Nadpoloviční většina školáků hraje na PC hry nebo surfuje na stránkách několikrát týdně. Více než dvě třetiny dětí se domácí přípravě na školní vyučování věnuje denně, další čtvrtina skoro každý den. S přípravou do školy to tak špatné není, horší je to s četbou knih.
63 % školáků přečte totiž nanejvýš jednu knihu měsíčně. Průměrně stráví četbou asi hodinu denně, což je v porovnání se sledováním televize mnohem méně.
Kroužek podle schopností
Do zájmového kroužku nechodí téměř 10 % dětí, což je poměrně vysoké číslo vzhledem k tomu, jaká je dnes nabídka. Nejvíce dětí navštěvuje umělecké kroužky (výtvarný, hudební, dramatický) – nejméně jedna třetina, za nimi jsou sportovní kroužky. 16 % školáků naopak navštěvuje 3 a více kroužků. Odborníci doporučují začít s kroužky ve školním věku.
Výběr kroužku by měl být výsledkem vzájemné dohody mezi rodiči a dítětem a zcela určitě by neměli rodiče dítě přetěžovat, i kdyby chtělo samo stíhat všechny kroužky. Každý má předpoklady být v něčem dobrý.
Když má dítě na něco talent nebo nadání, většinou jej tato konkrétní věc dlouhodobě přitahuje, chce se jí věnovat a spontánně se k ní vrací. Často o předmětu svého zájmu mluví, má ve zvolené činnosti dobré výsledky, a hlavně mu dělá radost.
Když si nejste jistí, zda má vaše dítě skutečně předpoklady k činnosti, které by se rádo věnovalo, poraďte se s vedoucím, který kroužek vede.
Jak správně vybrat kroužek?
- Proberte všechna pro a proti.
- Nepřenášejte na děti své přání z dětství a nepromítejte do nich nenaplněné sny.
- Respektujte nadání dítěte a jeho zájem.
Nezapomínejte, že i to nejtalentovanější dítě mívá období, kdy jej oblíbená aktivita přestane na chvíli bavit. Většinou se k ní v nějaké podobě vrátí. V době „nezájmu“ dítěti jeho koníček připomínejte.
Pokud je skutečně nadané, můžete trvat i na tom, aby např. taneční nebo výtvarnou školu neopustilo.
Později vám možná i poděkuje, protože mu právě dovednosti získané v kroužku mohou pomoci ve volbě zaměstnání.
Kdy začít
Je vhodné přihlásit do kroužku prvňáčka? Pokud se už v mateřské školce věnovalo dítě nějaké činnosti nebo jej nějaká aktivita baví, že je pro něj zároveň i odpočinkem, klidně jej do kroužku zapište. Když do žádného kroužku nechodilo, zvažte, zda zvládne první třídu bez problémů.
Pro některé děti je nástup do školy velkou zátěží a na školní režim se adaptují déle. Takovým dětem dopřejte raději odpoledne kvalitní odpočinek a dostatek času na pohyb a volnou hru, při které se odreaguje a rozvíjí svou fantazii.
Když si dítko zvykne na školu, ve druhé třídě ho bez obav můžete do kroužku přihlásit.
Sportem proti nadváze
Dnešní děti mají pohybu spíš nedostatek Mezi školáky je stále větší počet dětí s nadváhou, které nevydrží běžet ani sto metrů. Vesnické děti mají i dnes více pohybu.
Sportovní kroužek dítěti ale nevnucujeme. Máte-li doma malého knihomola, pro jeho zdraví postačí, když s ním budete jezdit na kole, jezdit na hory.
Zdá-li se vám, že vaše dítě potřebuje pohyb, zvolte tanec, který je spíš pro děti zábavou.
Nepropadejte módním záležitostem. Dnes je u nás velmi populární tenis. Rodiče si často myslí, že právě z jejich dítěte se tréninkovým drilem stane vrcholový sportovec.
Intenzivně trénovat by však měly jen velmi nadané děti, které hra baví.
Ty děti, které mají jen minimální nadání, by se měly poohlédnout po jiném druhu sportu, ve kterém mají větší předpoklady na seberealizaci i případný úspěch.
Ze školy do školy
Přihlásili jste své dítě do kroužku angličtiny už ve školce s představou, že bude pak mít lepší výsledky ve škole? A uděláme pro něj to nejlepší, když mu ještě přidáme odpoledne kroužek angličtiny? Uvědomte si, že jazyková škola je vyučování po vyučování. Pro mnoho dětí představuje stres a zátěž.
Když je školák jazykově nadaný, bude mu stačit školní angličtina, kterou si může později zdokonalit pobyty v zahraničí. A pokud dítě k jazykům nadání nemá, nutit jej učit se ještě po vyučování v něm vyvolá akorát odpor. Mnoho dětí na střední škole přijde na to, že bez angličtiny to prostě nejde a zlepší se.
Nezapomeňte na odpočinek
Dospělí mají často tendenci zapsat dítě do několika kroužků, aby si byli jistí, že se dítě odpoledne nenudí. To však není optimální řešení. Dítě si potřebuje odpočinout doma při volné hře. Děti potřebují vědět, že je dobré si odpočinout. A že odpočívat znamená zbavit se tělesného i psychického napětí a načerpat síly.
Potřebuje pochopit, že odpočinek nemůže skončit, dokud jejich tělo nenaplnil klid. Proto je nemůžeme jen tak poslat do jejich pokoje. Odpočinek nemůžeme nařizovat autoritativně, zvlášť pokud jde o malé děti.
Jakmile se děti naučí reagovat na náznaky, které vysílá jejich tělo, a chápat odpočinek jako něco zdravého a příjemného, často si ho „vyhlásí“ samy.
Děti jsou málo venku, rodiče nemají čas
Hlídky na silnicích, kolabující nemocnice. Dozvíte se s námi více! Stanislava Preclíková
Rychnovsko – Venku tráví volný čas čím dál méně dětí.
Josef Solár | Foto: Archiv
Mnoho z nich si navyklo sedět doma u počítače nebo u televize, než aby vyrazily za zábavou ven. Jedním z důvodů je právě skutečnost, že rodiče nemají v této hektické době vůbec čas na to, aby své ratolesti nějak zabavili a ještě je u toho hlídali.K pohybu se mohou děti dostat alespoň díky zájmovým kroužkům, o ty je na Rychnovsku velký zájem.
Rychnovsko – Jak uvádí celorepublikové průzkumy, děti tráví velmi málo času pohybem venku v přírodě. Co je příčinou?
Na tyto otázky nám odpoví ředitel rychnovského Domu dětí a mládeže Déčko JOSEF SOLÁR.
Děti hodně volného času tráví doma, a to u počítače nebo u televize, co je podle vás hlavní příčinou?Je to špatně nastaveným systémem v našem státě. Lidé chodí později do důchodu, takže se babičky a dědové nemohou starat o svá vnoučata, protože jsou v době jejich volna také v práci.
Nemohou tak dětem dále předávat své vědomosti a tradice. Dítě skončí ve škole například o půl 12., ale rodiče jsou v práci minimálně do půl čtvrté, ratolesti pak nemá, kdo hlídat. Ve firmách také nabíhá třísměnný provoz, což rozhodně nepodporuje rodinný systém. Když přijdou rodiče z práce domů, nemají už čas vymýšlet dětem nějaké aktivity.
Jsou vlastně i rádi, že se nějakým způsobem zabaví samy.
U počítače je také nemusí hlídat, aby se jim něco nestalo. Nesouhlasím s tvrzením, že jsou děti líné, když nechodí ven, mnohdy jim totiž nic jiného nezbývá.
Jaké volnočasové aktivity nabízíte, čím se snažíte děti zaujmout?
Musíme hlídat, jaké jsou zrovna trendy. O volnočasové aktivity je v Rychnově opravdu velký zájem, rozhodně si nemůžeme stěžovat. Jen pro letošní rok nabízíme až 140 kroužků. Velký zájem mají rodiče také o tábory. Rychnovský dům dětí má celkem 1 327 účastníků, z toho se jich zhruba 800 věnuje pohybovým aktivitám. Účast je velká také na akcích pro veřejnost.
Sportovní a dětská hřiště stále přibývají. Přimějí k pohybu?
I když většina dětí tráví minimum svého volného času venku, podle průzkumu je to jen hodinu a čtyřicet minut, snaží se je v pohybu podporovat také jednotlivé obce. Také v rychnovském okrese vnikají nová hřiště.V Rychnově v současné době roste hřiště pro rodiny s dětmi. Vzniká v zámeckém parku, otevřeno má být slavnostně právě na mezinárodní den dětí.
Vedle zámku přibudou prolézačky a herní prvky zhruba za dva miliony korun. Před nedávnem v Rychnově vznikla také lanová pyramida na sídlišti Draha v blízkosti mateřské školy Čtyřlístek. V Týništi nad Orlicí myslí na žáky školou povinné, změní se zde prostor hned za školou. Již na začátku března se v Týništi jednalo o rekonstrukci sportovního hřiště.
Hřiště za školou se dočká několika změn. Ještě v letošním roce se mohou žáci těšit na víceúčelové hřiště s umělým povrchem. To by mělo být hotové již na konci října tohoto roku. Zároveň by v lokalitě za školou mělo vyrůst také dopravní hřiště. V Dobrušce má vyrůst moderní sportovní hala v Pulicích, která bude sloužit například žákům zdejší základní školy.
Těm dlouhodobě chybí vhodné prostory na cvičení.
Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde. 10 DENÍK PRO DOBROU NÁLADU
Opel Zafira první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Opel Mokka první majitel, servisní knížka, koupeno v D Opel Astra první majitel, servisní knížka, koupeno v A, nehavarované Peugeot Partner koupeno v CZ Peugeot 2008 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ Peugeot 5008 servisní knížka Peugeot 2008 koupeno v CZ Peugeot 2008 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ + PRODAT AUTO