Pomoc při zdravotních problémech v zahraničí

Nemoci z vody se řadí mezi infekční onemocnění – způsobují je mikrooraganismy vyskytující se v kontaminované vodě. Nezávadnost vody a zda spadá do kategorie vody pitné určuje v rámci Česka Státní zdravotní ústav.

I přes přísné vyhlášky a limity bakterií ve vodě může dojít k její kontaminaci – například ve vodovodním potrubí.

Voda ze studní také není vhodná – může dojít k jejímu infikování výkaly či zbytky hnojiv, proto jsou důležité pravidelné kontroly.

Jako běžný člověk závadnost vody neodhalíte. Voda se může zdát na první pohled v pořádku – nezapáchá, není zakalená ani nemá jinou barvu. Bakterii v takovém případě nerozpoznáte. Problém se ukáže až následně při střevních a žaludečních obtížích. Pokud máte podezření na závadnost vody, ihned ji nechte otestovat nebo nahlaste příslušným úřadům.

Příznaky nemocí z vody

Pomoc při zdravotních problémech v zahraničí Bakterie vyskytující se ve vodě

Voda je plná různých mikroorganismů. Některé člověku nevadí, ale některé vám mohou ublížit a způsobit spoustu neplechy v těle. Jaké nebezpečné bakterie se ve vodě vyskytují?

Koliformní bakterie

Nejčastějším mikroorganismem, který ve vodě můžeme najít, jsou koliformní bakterie.  Napomáhají ke správnému rozkladu potravy v lidském těle. Tyto bakterie se mohou snadno dostat do podzemních vod, studní.

Způsobují střevní potíže a koliku, ale pozor můžou vyvolat i vážné onemocnění jako je břišní tyfus. Koliformních bakterií se můžete snadno zbavit. Zahubíte je při teplotě vyšší než 50°C – proto převařením vody dosáhnete jejich vymýcení.

Je nutné, abyste kontaminovanou vodu dezinfikovali.

Enterokoky

Enterokoky jsou naší přirozenou součástí – nachází se ve střevech lidského organismu. Najdete je i ve vodě, v půdě a na rostlinách.

Tyto bakterie jsou odolné vůči vysokým teplotám a vysokému pH. Způsobují infekce močových a žlučových cest a gynekologické záněty.

Přítomnost enterokoků ve vodě svědčí o tom, že došlo k jejímu fekálnímu znečištění. Pro jejich odstranění použijte dezinfekci.

Jsou i mnohé další bakterie, které mohou vodu kontaminovat a způsobit nám nepříjemné trávící a žaludeční obtíže, patří mezi ně například – Legionella či Pseudomonas.

Pomoc při zdravotních problémech v zahraničí Dejte si pozor, co pijete

Možná jste to do téhle chvíle netušili, ale konzumace kontaminované vody představuje vysoké zdravotní riziko při cestování a na výletech do přírody. V České republice jsme zvyklí pít vodu z kohoutku, v cizích zemích to pravidlem není. Na svých cestách raději kupujte vodu balenou, u které budete mít jistotu, že není infikovaná. 

Když vás potká nepříjemný a pro cestovatele častý cestovatelský průjem, nezapomeňte organismus dostatečně hydratovat. Vařte si čaje, pijte ovocné šťávy a navracejte tělu sílu pomocí vývaru. V každém případě s sebou mějte léky na průjem a léky proti zvracení a nevolnosti.

Jak problémům předejít?

Základním kamenem, proto abyste neonemocněli z vody, je nepít nevhodnou tekutinu. Buďte obezřetní, dávejte pozor na to, jakou vodu pijete, umýváte nádobí, potraviny. 

Na cestách je vhodné mít s sebou dezinfekci, která vodu čistí. Vhodné jsou dezinfekční přípravky založené na chloru či chlorioxidu. Neriskujte – nepijte v zahraničí kohoutkovou vodu. Všude není zvykem ji pít jako u nás. V mnoha zemích ani taková voda není určená ke konzumaci. Předejděte tím trávícím a žaludečním potížím.

Dávejte si pozor i na led. Na výlet si s sebou berte dostatek pitné vody. V zahraničí navíc často naleznete na plastovém víčku bílý obal, který garantuje, že láhev nebyla otevřena.

Voda ze studny je také častým zdrojem výskytu nežádoucích mikroorganismů – ani tuto vodu tedy nepijte. Stejně tak je tomu i u vody z přírodních zdrojů – potoků, řek, jezer.

Zvažujte, jakou vodu pijete a z jakých zdrojů pochází. Nemoci z vody jsou velmi nepříjemné a dokáží pokazit celou dovolenou, proto jim předejděte – především svou opatrností. 

Léky na průjem

Cestovní pojištění

Pomoc při zdravotních problémech v zahraničí

Nabízíme vám jistotu, že se o vás postaráme na vaší dovolené.

Cestovní pojištění může zamezit zbytečným výdajům a pomoci při nenadálých komplikacích na cestách.

  • zvýhodněná sazba pojistného pro děti do 15 let
  • unikátní komplexní pojištění s nejvyšším krytím léčebných výloh
  • celosvětová síť smluvních zdravotnických zařízení
  • česky hovořící asistenční služba k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu
  • jednoduché sjednání během několika minut
  • automaticky pojištěná rizika spojená s rekreačním provozováním běžných sportů
  • připojištění extrémních sportovních aktivit (např. alpinismus, horolezectví, jachting, rafting, potápění)
  • pojištění slunečního svitu v ceně pojištění

Cestovní pojištění AXA ASSISTANCE obsahuje

  • pojištění léčebných výloh
  • úrazové pojištění
  • pojištění odpovědnosti za škodu
  • pojištění zavazadel
  • pojištění předčasného návratu
  • pojištění asistenčních služeb
  • pojištění zpoždění zavazadel
  • pojištění zpoždění letu
  • pojištění nevyužité dovolené
  • pojištění právní asistence
  • pojištění domácích asistenčních služeb
  • pojištění storna cesty
  • pojištění slunečního svitu

Pomoc při zdravotních problémech v zahraničí

Formuláře k oznámení škodné události

Odpovědi na časté otázky

    • Co bývá častou chybou při sjednávání cestovního pojištění? Na co by měli lidé dbát? Je to například výše plnění? Největší chybou při sjednání pojištění je neseznámit zástupce pojišťovny pravdivě s tím, jaké činnosti budeme v rámci cesty provozovat.V případě, že budeme provozovat rizikový sport a pojištění bude sjednáno pouze na běžné sporty a dojde k úrazu, má pojišťovna právo nevyplatit pojistné plnění nebo jej snížit.
    • Proč je dobré mít na dovolené sjednané pojištění odpovědnosti za škodu? Pojištění odpovědnosti je zahrnuto v cestovním pojištění AXA ASSISTANCE automaticky.Pojištění pomůže vždy, když někde způsobíme škodu na zdraví – ty bývají hodně drahé, neboť se z něj platí náklady na léčení poškozeného, nebo na věci – což jsou například škody na vybavení ubytovacího zařízení.
    • Co zahrnuje pojištění zavazadel? Pojištění cestovních zavazadel je obsaženo v cestovním pojištění. Zahrnuje například škody na zavazadlech svěřených přepravci nebo odcizení věci stržením z ramene. Dle VPP zahrnuje škody na pojištěné věci svěřené dopravci při přepravě i odcizení cenností krádeží, pokud je měl pojištěný na sobě nebo při sobě.
    • Jak vypadá situace u pojištění rizikových sportů? Co mezi ně například spadá, aniž by to muselo lidi napadnout? Společně s rozšiřujícím se okruhem různých rekreačních aktivit a rovněž s rostoucí nabídkou zajištění těchto činností roste také zájem o pojištění.Proto je důležité při sjednání pojištění říci, co budeme provozovat během cesty. Nemusí nás napadnout, že rizikovými činnostmi jsou např. jízda na skútru, minikáry, motokáry, rekreační potápění s použitím dýchacích přístrojů do míst s hloubkou 10 m, safari a další.
    • Domníváte se, že lidé příliš spoléhají na Evropský průkaz zdravotního pojištění? Kdy se to nemusí vyplatit? Naštěstí roste počet lidí, kteří se nespoléhají na Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC), ale chtějí být co nejlépe pojištěni. EHIC se rozhodně nemusí vyplatit zejména v případech, kdy je nutná repatriace pacienta – tyto případy EHICem kryty nejsou. Dále nejsou kryty různé spoluúčasti stanovené zákonem pro obyvatele dané země, nemluvě o tom, že pokud neovládáme jazyk dané země, bude pro nás řešení naší situace daleko komplikovanější bez zásahu asistenční služby, která by nám v případě sjednaného komerčního pojištění mohla poskytnout účinnou pomoc.Problémem rovněž může být i např. úraz na horách, kde nejsou zdravotnická zařízení financovaná státem a postižený se musí obrátit na soukromé zařízení, kde EHIC neplatí.
      • Co bývají nejčastější ošetření či zdravotní problémy v zahraničí (například v Chorvatsku) během léta? Co se týče banalit, nejčastějšími letními problémy jsou střevní potíže, spáleniny od slunce, bodnutí hmyzem nebo šlápnutí na mořského ježka.Bohužel se i v letní sezóně setkáváme stále častěji s těžkými úrazy např. při autonehodách.
      • Kolik by stálo ošetření např. zlomené nohy či žaludeční infekce bez pojištění a s ním? Záleží na závažnosti zdravotního problému. Žaludeční infekce kolem 3 000 CZK v oblasti středomoří, zlomenina nohy dle závažnosti a místa pobytu od 20 000 CZK, ale nejsou výjimkou případy nákladů kolem 100 000 CZK.V případě nutnosti repatriace klienta se náklady zvyšují o další desítky tisíc CZK.
      • Pokud má klient cestovní pojištění, bude ošetřen v soukromém zařízení, nebo ve státní nemocnici? Pokud má klient pouze Evropský zdravotní průkaz, bude ošetřen pouze ve státním zdravotnickém zařízení.Cestovní pojištění je akceptováno i v soukromých zdravotnických zařízeních. Nejlepší je kontaktovat asistenční službu, která v případě potřeby zdravotnickému zařízení poskytne garanci platby.
      • Jakou minimální hotovost by měl mít u sebe klient v případě úrazu? Doporučujeme vždy kontaktovat asistenční službu, která se vždy snaží najít pro klienta nejjednodušší řešení bez nutnosti platby na místě v hotovosti.

Asistenční služba AXA ASSISTANCE

Skupina AXA ASSISTANCE má pobočky ve více než 30 zemích světa, pracuje pro ni 6 tisíc zaměstnanců, vyřídí ročně více než 9 milionů asistenčních případů.

Při poskytování služeb se zaměřuje zejména na operativnost, jednoduchost a komfort klienta.

Klient AXA ASSISTANCE dostává pojistné plnění zpravidla ve formě služeb při zavolání na asistenční linku. Pracovníci asistenční služby jsou k dispozici 24 hod. denně. Důraz je kladen na efektivitu řešení i na individuální a vstřícný přístup ke každému zákazníkovi.

Díky mezinárodní síti poboček a operačních středisek nabízí AXA ASSISTANCE pomoc v jakémkoli místě na světě.

Budete mít zájem:  Ovesné Vločky Zdraví Z Přírody?

Centrála asistenčních služeb

Kontaktní telefonní číslo: +420 272 101 080

Asistenční služby

      • operátoři Vám pomohou 24 hodin denně, 7 dní v týdnu
      • garance a zajištění úhrady nákladů na léčebné výlohy v zahraničí
      • odborné poradenství, jak postupovat při úrazu nebo onemocnění, a na které zdravotnické zařízení se obrátit
      • zajištění hospitalizace
      • kontrola průběhu léčby, konzultace s ošetřujícími lékaři, tlumočení požadavků
      • tlumočení v případě potřeby
      • telefonický kontakt po celou dobu hospitalizace s česky mluvícím operátorem
      • zajištění potřebných léků a jiného zdravotnického materiálu
      • zprostředkování informací pro Vaše nejbližší
      • v případě potřeby zajištění transportu do ČR
  • Kompletní znění pojistných podmínek
  • Informační dokument o pojistném produktu: Cestovní pojištění
  • AXA ASSISTANCE Hvězdova 1689/2a 140 62 PRAHA 4
  • Česká republika

Rozsahy cestovního pojištění

PLV Pojištění léčebných výloh – celkový limit 500 000 000 Kč
– ambulantní ošetření reálné náklady do celkového limitu PLV
– hospitalizace reálné náklady do celkového limitu PLV
– repatriace a transporty reálné náklady do celkového limitu PLV
– akutní ošetření zubů 12 000 Kč
– doprava doprovázející osoby reálné náklady do clekového limitu PLV
– ubytování doprovázející osoby 150 € / noc; max. 10 nocí
– doprava příbuzného na návštěvu reálné náklady do celkového limitu PLV
– ubytování příbuzného na návštěvu 150 € / noc; max. 10 nocí
– pojištění léčebných výloh souvisejících s terorismem 3 000 000 Kč
– repatriace související s terorismem 3 000 000 Kč
ÚP                   Úrazové pojištění
Smrt úrazem 200 000 Kč
Trvalé následky úrazu 400 000 Kč
ODP Pojištění odpovědnosti za škodu limit na jednu pojistnou událost limit na všechny pojistné události
Odpovědnost za škodu – zdraví 3 000 000 Kč 15 000 000 Kč
Odpovědnost za škodu – majetek 1 500 000 Kč 8 000 000 Kč
Odpovědnost za následné škody 100 000 Kč 500 000 Kč
Spoluúčast 5 000 Kč/pojistná událost 5 000 Kč/pojistná událost
ZAV Pojištění zavazadel – celkový limit 20 000 Kč
Pojištění zavazadel – limit na věc 10 000 Kč
Pojištění cenností – celkový limit 10 000 Kč
Pojištění cenností – limit na věc 5 000 Kč
Pojištění škod na zavazadlech způsobených vloupáním do vozidla – celkový limit 10 000 Kč
Pojištění škod na zavazadlech způsobených vloupáním do vozidla – limit na věc 5 000 Kč
PZZ Pojištění zpoždění zavazadel 5 000 Kč
PZL Pojištění zpoždění letu 200 Kč za každou hodinu; max. 5 000 Kč
PPN Pojištění předčasného návratu reálné náklady
PND Pojištění nevyužité dovolené 700 Kč za každý den; max. 5 000 Kč
PPA Pojištění právní asistence 20 000 Kč
Složení kauce 200 000 Kč
PDAS Pojištění domácích asistenčních služeb (PDAS) – celkový limit      10 000 Kč
– příjezd technické služby na místo havárie reálné náklady do celkového limitu PDAS
– práce k odstranění příčiny havárie reálné náklady do celkového limitu PDAS
PAS Turistické informace ano
Lékařské informace ano
Telefonická pomoc v nouzi ano
Tlumočení a překlady ano
Ztráta dokladů 4 000 Kč
PSC Pojištění storna cesty-celkový limit limit je uveden na dokladu o sjednání pojištění
Spoluúčast 20 %

Připojištění

RS Rizikové sporty limit pojistného plnění
Rozšíření rozsahu krytí pro PLV + ODP do limitu PLV nebo ODP
PS PSC Připojištění spoluúčasti k pojištění storna cesty limit pojistného plnění
Limit pojistného plnění, v případě storno cesty v důsledku příčin uvedených ve VPPSC ČÁSTI I čl. 2 odst. 2 do výše aplikované spoluúčasti (20%)

Odpovědi na nejčastější dotazy

Otázka: Do kdy se mám po skončení práce zaevidovat?

Odpověď: Evidence na úřadu práce není povinná. Ale jste-li evidován na úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, nemusíte si po dobu evidence platit zdravotní pojištění.

Aby Vám nevznikl ve zdravotním pojištění nedoplatek, je potřeba se zaevidovat do 30 dnů od skončení zaměstnání (kromě specifických případů). Nejdříve je možné se zaevidovat následující pracovní den po skončení zaměstnání.

Pokud se stihnete zaevidovat do 3 pracovních dnů po skončení zaměstnání, počítá se začátek Vaší evidence hned od následujícího dne po skončení zaměstnání. To může být důležité, pokud žádáte o podporu v nezaměstnanosti.

Jakmile se zaevidujete, musíte plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání. V den podání žádosti o zprostředkování zaměstnání nesmíte být v pracovní neschopnosti (podmínek je samozřejmě víc, ale tuto je potřeba zdůraznit).

Otázka: Chci v době letních prázdnin odjet s dětmi na dovolenou. Musím to hlásit?

Odpověď: Uchazeči o zaměstnání nevzniká žádný zákonný nárok na dovolenou. Pokud máte naplánovanou dovolenou s dětmi, je třeba toto vždy konzultovat s Vaší zprostředkovatelkou. Máte možnost ukončit evidenci na vlastní žádost a po návratu se znovu evidovat.

Pokud nebudete úřadu práce k dispozici, hrozilo by Vám sankční vyřazení. Na ÚP ČR žádáte o zprostředkování zaměstnání, evidence neslouží primárně k tomu, aby osoba splnila podmínku pro poskytování sociální dávky nebo se nemusela starat o platbu zdravotního pojištění.

Zákon o zaměstnanosti v § 5 písm.

 c) uvádí taxativní výčet nejčastěji se vyskytujících vážných osobních (rodinných) důvodů, které se mohou u uchazeče o zaměstnání vyskytnout a mohou být skutečně vážnou překážkou nejen pro přijetí vhodného zaměstnání, ale například i pro nedostavení se na úřad práce.

Rekreační pobyt, pobyt u rodinného příslušníka v cizině, případně rekreační pobyt uchazeče o zaměstnání v lázních apod. mezi ně nepatří a nelze je považovat ani za tzv.

jiné vážné důvody pro účely zákona o zaměstnanosti podle ustanovení § 5 písm. c) bodu 7 tohoto zákona.

Rekreační pobyt s dětmi, návštěva dcery v zahraničí či rekreační cesta do lázní místo stanoveného dostavení se na úřad práce by tedy byly porušením povinnosti poskytovat úřadu práce součinnost.

Poradenství pro volbu povolání

Otázka: Neumím se rozhodnout, kam na střední/vysokou školu. Jak mi můžete poradit?

Odpověď: Kvalifikovaní poradci Informačního a poradenského střediska při úřadu práce Vám rádi pomohou při výběru vhodného oboru vzdělávání.

Mají k dispozici celorepublikovou databázi škol, počítačový program pro testování profesních zájmů, informační letáky o středních, vyšších odborných školách i vysokých školách a dále informační letáky o jednotlivých povoláních.

Poradci Vám také poskytnou aktuální informace o možnostech uplatnění absolventů jednotlivých oborů v praxi a o situaci na trhu práce v regionu i v celé České republice.

Zdravotní pojištění

Otázka: Jak je to se zdravotním pojištěním, pokud jsem právě úspěšně ukončil školu?

Odpověď: Obecně lze říci, že pokud jste právě odmaturovali nebo úspěšně ukončili vyšší odbornou školu a k dalšímu studiu nenastupujete, bude za Vás stát hradit zdravotní pojištění do 31. srpna. V případě absolventů vysoké školy hradí stát zdravotní pojištění pouze měsíc následující po ukončení vysokoškolského studia.

Za den ukončení vysokoškolského studia se považuje den, kdy byla vykonána předepsaná závěrečná státní zkouška, případně její poslední část. Je však mnoho různých faktorů, které ovlivňují a mění podmínky zdravotního pojištění, a proto je obtížné jednoznačně odpovědět.

Doporučujeme Vaši konkrétní situaci konzultovat s Vaší zdravotní pojišťovnou.

Rekvalifikace

Otázka: Má váš úřad práce nějaký seznam rekvalifikací?

Odpověď: Seznam rekvalifikací úřad práce nevede, v celé republice jsou tisíce rekvalifikačních kurzů.

Poradce pro rekvalifikace (který je samozřejmě zaměstnancem úřadu práce) se formou profesně poradenského pohovoru zaměřuje na tyto skutečnosti: jaká je Vaše současná kvalifikace, co umíte, co jste dělali, co byste chtěli dělat, zjišťuje Vaše zájmy, záliby, schopnosti a dovednosti.

Při poradenství o tom, jakou zvolit rekvalifikaci, se vždy vychází zejména z dosavadní kvalifikace, zdravotního stavu, schopností a zkušeností. Každému zájemci o rekvalifikaci poradce vysvětlí, jak probíhá proces zabezpečení rekvalifikací a pomůže mu zorientovat se na informačních portálech, které se oblasti rekvalifikací věnují.

Poradce se stává Vaším partnerem na cestě za volbou správné rekvalifikace, pomůže Vám dosáhnout Vašeho vytyčeného cíle. Úřad práce Vám ale nemůže zaplatit jakoukoliv rekvalifikaci, je omezen předpisy a v některých obdobích může mít už vyčerpaný rozpočet pro tyto účely.

Otázka: Udělal jsem si rekvalifikaci. Může mi ji úřad práce proplatit zpětně?

Odpověď: Bohužel to není možné. O rekvalifikaci se rozhoduje vždy předem. Úřad práce rozhoduje, zda před rekvalifikací schválí výdej finančních prostředků na danou rekvalifikaci. Postupuje podle kritérií efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti. Zpravidla o rekvalifikaci rozhoduje odborná komise a vždy před rekvalifikací.

Otázka: Jaký je rozdíl mezi běžnou a zvolenou rekvalifikací?

Odpověď: Běžná rekvalifikace je od začátku až do konce zabezpečena úřadem práce. Úřad práce vybere formou veřejné zakázky dodavatele rekvalifikace a tu poté může nabídnout zájemci o rekvalifikaci.

Zvolená rekvalifikace je individuální možností každého zájemce o rekvalifikaci, kdy si nezávisle na úřadu práce sám určí, na kterou pracovní činnost se chce sám (individuálně) rekvalifikovat a sám si vybere patřičné rekvalifikační zařízení.

Otázka: Jaký je rozdíl mezi úplnou profesní kvalifikací a profesní kvalifikací?

Odpověď: Úplná profesní kvalifikace je odborná způsobilost fyzické osoby vykonávat řádně všechny pracovní činnosti v určitém povolání.

Profesní kvalifikace je odborná způsobilost fyzické osoby vykonávat řádně určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností v určitém povolání, popřípadě ve dvou nebo více povoláních, v rozsahu uvedeném v kvalifikačním standardu. Např.

pekař je ÚPLNOU profesní kvalifikací. Kdežto profesní kvalifikací jsou například: výroba jemného pečiva, výroba chleba a běžného pečiva, výroba perníku.

Práce v zahraničí – EURES (Evropské služby zaměstnanosti)

Otázka: Rád bych pracoval v Rakousku, ale neumím německy. Mám šanci?

Odpověď: Vždy je nějaká šance. Chcete-li pracovat v Rakousku bez znalosti němčiny, máte ale šanci dost malou. Může se Vám podařit sehnat práci v týmu, kde bude stačit, že německy umí jeden, ostatní pracují manuálně a řídí se jeho instrukcemi.

To se ale týká většinou lidí, kteří dobře ovládají nějaké řemeslo (největší poptávka je po instalatérech, elektromechanicích apod.). V tom Vám však EURES nepomůže, EURES pomáhá uchazečům o práci v Evropě, kteří jsou schopni se domluvit se zaměstnavatelem sami.

I u dělnických míst požadují zaměstnavatelé alespoň základní znalost němčiny. Navíc v Rakousku je velmi nízká nezaměstnanost.

Otázka: Mám zájem pracovat v Německu, ale umím jen celkem dobře anglicky. Bude to problém?

Odpověď: Problém to bohužel bude. Němečtí zaměstnavatelé požadují znalost němčiny téměř vždy. Výjimkou jsou jenom vysoce kvalifikované pozice, jako jsou inženýři, programátoři a podobně (a i u těch někdy stačí angličtina jenom z počátku zaměstnání).

Dobrá zpráva ale je, že Němci jsou tolerantní k chybám v jejich mateřštině, takže budete-li mít pokročilou komunikativní znalost němčiny, bude Vám stačit.

Rozhodně ale neočekávejte, že se s Vámi bude chtít německý vedoucí nebo mistr bavit anglicky, když angličtinu ve škole měl, ani že pracovní smlouva bude v angličtině.

Otázka: Uvažuji o práci ve Velké Británii. Zprostředkuje mi ji EURES (nejlépe i s ubytováním)?

Odpověď: EURES postupuje obdobně jako referát zprostředkování zaměstnání. To znamená, že dostanete kontakt na zaměstnavatele hledajícího zaměstnance, ale domluvit už se s ním musíte sám.

Co se týče ubytování, vyhledávací formulář na Evropském portálu pracovní mobility ani na Directgov bohužel neumožňuje vyhledávat přímo podle nabídky ubytování od zaměstnavatele.

Je možné zahrnout ubytování do klíčových slov pro vyhledávání, ale výsledky nejsou tak přesné jako například při vyhledávání na Integrovaném portálu MPSV (ten ale zatím umožňuje sofistikované vyhledávání práce jen v České republice).

Otázka: Chystám se odjet pracovat do Irska a shánět práci na místě. Jaké pojištění si mám zaplatit? A kdy mám přestat platit zdravotní pojištění v České republice?

Odpověď: Pokud nejdřív odjedete do Irska a až potom budete shánět práci, máte větší šanci, že ji seženete, protože se můžete rovnou zúčastňovat osobně pohovorů a podobně. Jako občan Evropské unie můžete v Irsku pobývat a nepotřebujete povolení k pobytu.

Zdravotní pojištění v České republice je povinné platit až do doby, kdy nastoupíte v Irsku do zaměstnání. Před odjezdem do Irska oznamte své zdravotní pojišťovně, že odjíždíte do zahraničí.

Až nastoupíte v Irsku do zaměstnání, oznamte své české zdravotní pojišťovně den nástupu do zaměstnání v Irsku, pošlete jí kopii pracovní smlouvy a Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC), který Vám vystavila – je povinné průkaz vrátit, když pracujete v jiném státě Evropské unie.

Před odjezdem do Irska uzavřete u pojišťovny (ne u zdravotní pojišťovny, ale u klasické komerční pojišťovny) komplexní pojištění do zahraničí na dobu, po kterou předpokládáte, že neseženete zaměstnání, například na 5 měsíců.

Další informace o pracovních a životních podmínkách v Evropské unii (a dalších státech sítě EURES) naleznete na českém webu EURES.

Příspěvky zaměstnavatelům (tzv. „dotace“)

Otázka: Jaké jsou možnosti, že by naši firmu úřad práce finančně podpořil?

Odpověď: Příspěvky (nesprávně označované jako „dotace“) jsou zaměstnavatelům poskytovány v rámci aktivní politiky zaměstnanosti. Vyřizuje je oddělení trhu práce. Podmínky a výše příspěvků jsou v každém kraji jiné, v každém roce jiné a mohou se měnit i během roku.

Proto je nutné zjistit aktuální možnosti na oddělení trhu práce. Obecně se dá říci, že příspěvky jsou určeny zaměstnavatelům na zaměstnance, kteří jsou hůře nebo špatně uplatnitelní na trhu práce. Nebo pro nezaměstnané, kteří se rozhodnou podnikat, a zaměstnají tak vlastně sami sebe.

Dále existují příspěvky na vybavení provozovny při zřízení nových pracovních míst.

Nenašli jste informace, které hledáte? Zkuste kontaktní centrum ÚP ČR.

Poslední aktualizace: 15. 4. 2020

Při pobytu v zahraničí nepodceňujte cestovní pojištění

© Contrastwerkstatt – Fotolia.com

Vydáno: 2.5.2019   

Sluneční paprsky za okny vybízejí k plánování cest a dovolené. V případě zahraniční dovolené není radno podceňovat sjednání cestovního pojištění. Je však dobré znát předem situace, před jejichž následky vás ochrání, a kdy ne.

Dodnes se najde značná část turistů, která při svých zahraničních toulkách spoléhá pouze na kartičku své zdravotní pojišťovny neboli Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC). Členství v Evropské unii sice zaručuje našim občanům při pobytu v jiné členské zemi právo na stejnou péči, jako mají tamní občané, praxe se poněkud odchyluje.

Spotřebitelský problém? Volejte poradnu dTestu na telefonním čísle 299 149 009. Naši poradci jsou připraveni vám pomoci každý všední den od 9 do 17 hodin.

Prvním zásadním rozdílem je to, že úhrada nákladů probíhá pouze mezi institucemi, jež jsou financovány z veřejných zdrojů – což pro českého turistu znamená, že s modrou kartičkou v ruce se může nechat ošetřit jen ve veřejných zdravotnických zařízeních, nikoliv v ordinacích privátních lékařů. Druhé omezení je finanční povahy. České zdravotní pojišťovny totiž hradí náklady na ošetření pouze do té výše, kolik by totožná péče stála na území České republiky.

Další nevýhoda krytí zdravotní péče pouze z prostředků veřejného zdravotního pojištění spočívá například ve finanční spoluúčasti pacientů – ta se řídí pravidly dané země.

Česká zdravotní pojišťovna rovněž neproplatí náklady, pokud je třeba dostat zraněného občana zpět do vlasti. Zapomenout můžete také na jakékoliv asistenční služby.

O cestování mimo země Evropské unie ani nemluvě, tam evropský průkaz nepomůže vůbec.

O významu cestovního pojištění, především pak o jeho základní složce pojištění léčebných výloh, tedy není pochyb.

Podle jakých kritérií si však vybrat tu nejvhodnější nabídku? Rozhodující není pouze cena za pojistnou službu, ale také rozsah toho, co všechno je z pojištění hrazeno – takzvané pojistné krytí v kombinaci s pojistnými limity.

Limit určuje finanční strop, do kterého pojišťovna náklady proplácí. Právě limity bývají klíčovým faktorem určujícím kvalitu daného produktu, neboť v zahraničí bývají ceny lékařského ošetření zpravidla daleko vyšší než u nás.

Jaké limity se dají označit za dostatečné? V prvé řadě záleží na plánovaných aktivitách, které se chystáte provozovat. Náruživým vyznavačům sportovních aktivit a vysokohorským turistům se vyplatí vyšší pojistný limit.

Obecně se však dá říci, že běžným turistům postačí pro evropské země limit kolem tří milionů korun, pro cesty do vzdálenějších destinací pět až sedm milionů korun.

Pro cesty do destinací s dražší zdravotní péčí, jako jsou třeba USA nebo Kanada, je tak dobré počítat s vyšším pojistným limitem.

Pokud v průběhu pobytu budete nuceni lékařskou pomoc skutečně vyhledat, může nastat situace, že po vás bude tamější zdravotnické zařízení požadovat platbu v hotovosti i přesto, že je smluvním partnerem příslušné pojišťovny a vy máte řádně uzavřeno cestovní pojištění. Nelekejte se, pojišťovna vám takto vynaložené prostředky zpětně proplatí. Stačí si pouze všechny doklady pečlivě uschovat a po příjezdu domů pak jejich originály spolu s oznámením o pojistné události doručit příslušné pojišťovně.

Kromě zdravotních potíží vás na dovolené mohou potkat i nepříjemná překvapení v podobě okradení, ztráty či poškození zavazadla nebo újmy způsobené někomu cizímu. Abyste nemuseli řešit ochranu před každou takovou situací jednotlivě, nabízejí pojišťovny takzvané balíčky – tedy několik typů pojistného krytí v rámci jednoho produktu. Již zmíněné léčebné výlohy bývají doplněny o:

  • úrazové pojištění,
  • pojištění cestovních zavazadel,
  • pojištění odpovědnosti za škodu a jinou újmu,
  • pojištění storna zájezdu.

Cestovní pojištění je sice jednoznačně užitečným pomocníkem v prevenci následků škod při poznávání nových míst, nicméně má také své „mouchy“ v podobě situací, na které se pojistné krytí nevztahuje. Jejich přesný výčet záleží na rozhodnutí každé pojišťovny, obecně však lze za nejčastější výluky jmenovat následující příklady:

  • náklady na léčení akutního onemocnění, se kterým jste na dovolenou již odjížděli (včetně cesty konané v době pracovní neschopnosti),
  • náklady léčebné péče související s chronickým onemocněním, u něhož došlo v nedávné době (nejčastěji 12 měsíců) k hospitalizaci nebo podstatné změně v léčbě,
  • škody a náklady na ošetření vzniklé v důsledku požití alkoholu nebo návykových látek,
  • náklady zdravotní péče vzniklé provozováním adrenalinových sportů (lze řešit připojištěním rizikových sportů),
  • škody vzniklé odcizením cenných věcí ze zavazadla (doklady, platební karty, fotoaparáty, kontaktní čočky),
  • škody vzniklé vlastním jednáním pojištěného v případech, kdy vědomě nedodržel předpisy platné v dané zemi,
  • nemajetkové újmy způsobené neoprávněným zásahem do práv na ochranu osobnosti.
Budete mít zájem:  Bolest Žaludku Domácí Léčba?

Na níže zadaný e-mail vám zašleme odkaz ke stažení brožury Pomocník na cesty. Na stejný e-mail následně zasíláme novinky a zpravodaj dTestu, od jejichž odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Staňte se předplatitelem dTestu již od 89 Kč. Více zde.

Nejčastější dotazy – Rozsah péče hrazené z vašeho zdravotního pojištění

  • O evropský průkaz zdravotního pojištění zažádejte ve své domovské zemi, kde máte sjednáno zdravotní pojištění a kde jste obdržel formulář S1.

  • Jako přeshraniční pracovník máte na zdravotní péči nárok buď v zemi, kde bydlíte, nebo v zemi, kde pracujete. V mnoha případech je praktičtější, abyste zdravotní péči dostával v zemi, kde pracujete a kde trávíte většinu svého času.

  • NE – Studenti, kteří dočasně studují v zahraničí, mohou využívat evropský průkaz zdravotního pojištění vydaný v jejich domovské zemi. Uzavírat zdravotního pojištění v zemi, kde studujete, proto nemusíte. Zdravotní pojištění si však v zemi, kde studujete, budete muset uzavřít v případě, že:

    • si přesunete místo trvalého pobytu do země, kde studujete
    • jste v zemi, kde studujete, začal pracovat.
  • Evropský průkaz zdravotního pojištění vám umožňuje čerpat veškerou nezbytnou lékařskou péči, kterou budete v době svého dočasného studijního pobytu v jiné zemi EU potřebovat (např.

    ošetření na pohotovosti), a to v závislosti na povaze lékařské péče a očekávané době pobytu v zahraničí. Co se považuje za z lékařského hlediska „nezbytnou“ péči, definuje její poskytovatel.

    Evropský průkaz zdravotního pojištění můžete používat pouze u poskytovatelů fungujících v rámci státních systémů zdravotní péče, jelikož se nevztahuje na zdravotní péči poskytovanou soukromě.

  • Zdravotní péči vám poskytne země, která vám vyplácí důchod.

    Pobíráte-li důchod z více než jedné země a v jedné z nich bydlíte, pak tato země odpovídá za proplácení vaší zdravotní péče a také péče vašich rodinných příslušníků.

    Pokud v zemi, kde bydlíte, důchod nepobíráte ani tam nemáte jiný příjem, poskytnou vám i vaší rodině lékařské ošetření v tom případě, že v zemi, která vám vyplácí důchod, máte na lékařskou péči nárok.

  • Jako důchodce stěhující se do jiné země EU máte v zemi nového bydliště plný přístup ke zdravotní péči, a to za stejných podmínek jako příslušníci tohoto státu. V zemi, která vám vyplácí důchod, požádejte svou zdravotní pojišťovnu o vydání formuláře S1. S tímto formulářem se můžete zaregistrovat u zdravotní pojišťovny v zemi nového bydliště.

  • To závisí na tom, která země je ve vašem případě nadále zodpovědná za lékařskou péči (to může být často země, která vám vyplácí důchod). Ve své domovské zemi obvykle lékařskou péči, ke které jste měli přístup předtím, než jste se natrvalo odstěhovali do zahraničí, čerpat nemůžete.

    Nicméně některé členské země EU nabízejí důchodcům, kteří se přestěhovali do zahraničí, příznivější podmínky.

    Nárok vrátit se do domovské země za účelem lékařské péče za stejných podmínek máte v případě, že se jedná o některou z níže uvedených zemí: Belgie, Bulharsko, Česko, Francie, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Rakousko, Řecko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko nebo Švýcarsko. Pokud cestujete do jiných zemí nebo do země, která je i nadále ve vašem případě zodpovědná za lékařskou péči, můžete v případě potřeby použít evropský průkaz zdravotního pojištění.

  • Pomoc občanům České republiky v nouzi | Velvyslanectví České republiky ve Varšavě

    Poskytování pomoci občanům ČR, kteří se v zahraničí ocitli v nouzi, je jednou z důležitých činností, kterou zajišťuje konzulární služba zastupitelských úřadů ČR v zahraničí (dále jen „ZÚ“).

    Poskytováním pomoci se rozumí způsoby řešení situace občana ČR (dále jen „občan“), který se ocitl v nouzi v zahraničí v důsledku mimořádné události hodné zvláštního zřetele, např.

    závažné onemocnění, hospitalizace, úraz, havárie, odcizení nebo ztráta dokladů, anebo úmrtí blízké osoby, pokud o to občan požádá a není schopen řešit svou situaci vlastními silami.

    Stavem nouze není, pokud občan přicestoval do zahraničí bez dostatečných finančních prostředků na cestu a pobyt (§ 17 zákona č. 150/2017 Sb., o zahraniční službě a o změně některých zákonů (zákon o zahraniční službě).

    V případě, že se občan České republiky ocitne na území Polské republiky v konzulární nouzi, má možnost kontaktovat pracovníky Velvyslanectví České republiky ve Varšavě na telefonním čísle tzv. konzulární pohotovosti                  +48 608 298 988 .

    Je však potřebné, aby občan v odpovídající míře při řešení svého problému se ZÚ kooperoval.

    Daná služba je poskytována v mimopracovní době, včetně svátků a víkendů. V průběhu pracovní doby (Po – Pá 8:00 – 16:30 hodin) je možné využít tel. čísla +48 22 52 51 850 (recepce velvyslanectví, kde Vás na požádání přepojí na konzulární oddělení).

    ZÁKLADNÍ INFORMACE O POSKYTOVÁNI POMOCI V NOUZI: 

    Postup při ztrátě / krádeži cestovního pasu

    Při okradení nebo ztrátě cestovních dokladů je třeba kontaktovat náš úřad (viz kontakty výše) a následně se dostavit osobně k dalšímu řízení podle povahy případu a po dohodě s příslušným pracovníkem ZÚ.

    Na základě protokolu policie (podle místních podmínek) vystavíme, po ověření totožnosti občana a jeho státního občanství ČR, cestovní průkaz (tzv.

    náhradní cestovní doklad).

    Doba potřebná k vydání náhradního cestovního dokladu vychází z doby potřebné k ověření totožnosti a státního občanství.

    Občan může k rychlému vyřízení záležitosti přispět zejména poskytnutím správných a úplných údajů o své osobě a o svých rodinných příslušnících, které jsou pro ověření totožnosti nezbytné.

    Náhradní cestovní doklad je určen k jednotlivé cestě (zpravidla k návratu do ČR) a doba jeho platnosti je za tímto účelem časově omezena.

    • V případě havárie Pomoc se poskytuje v závislosti na okolnostech každého konkrétního případu a spočívá zejména ve zprostředkování komunikace v případě jazykové bariéry, v poskytnutí informací, zprostředkování kontaktu na místního advokáta, v komunikaci s místní policií v případě potřeby, ve zprostředkování kontaktu na odtahovou nebo opravárenskou firmu apod.
    •  V případě hospitalizace Pomoc se poskytuje v závislosti na okolnostech každého konkrétního případu a spočívá zejména ve zprostředkování komunikace v případě jazykové bariéry, v poskytnutí informací, zprostředkování kontaktu na zdravotní pojišťovnu, v některých případech ve zprostředkování repatriace, v komunikaci s ošetřujícím lékařem apod.
    •  V případě úmrtí Pomoc se poskytuje v závislosti na okolnostech každého konkrétního případu a spočívá zejména ve zprostředkování komunikace v případě jazykové bariéry, v poskytnutí informací, zprostředkování kontaktu na místní pohřební službu či na ústav soudního lékařství, zjištění otázky uvolnění lidských pozůstatků k repatriaci do ČR, v komunikaci s místní policií v případě potřeby apod.

     V případě omezení osobní svobody V případě zadržení nebo uvalení vazby je právem občana požádat o spojení s příslušným ZÚ ČR působícím ve státě či akreditovaném pro stát, jehož orgány o omezení osobní svobody občana rozhodly.

    Pomoc spočívá zejména v poskytnutí informací o právní situaci občana, zprostředkování kontaktu na místního advokáta, v komunikaci s orgány činnými v trestním řízení, v provedení konzulární návštěvy ve vězeňském zařízení na žádost občana či jeho příbuzných apod.

    V případě ztráty nebo odcizení finančních prostředků

    Nejrychlejší způsob pomoci je zaslání peněz prostřednictvím specializovaných organizací (např. Western Union, Chequepoint) příbuznými či přáteli.

    Vedle rychlosti je výhodou této formy i široká síť poboček organizací zprostředkovávajících zaslání finančních prostředků (takže občan nemusí cestovat k ZÚ) i neomezená výše zasílané částky.

    V závislosti na různých okolnostech je možno obdržet peníze touto formou v řádu desítek minut.

    Další formou je provedení tzv.

    doplňkového prodeje valut občanovi ze strany ZÚ, v rámci něhož vyplacení ekvivalentu vyplácené částky v cizí měně předchází potvrzené zaslání odpovídající sumy v Kč na účet Ministerstva zahraničních věcí ČR příbuznými či přáteli občana žádajícího o pomoc. V tomto případě je výše částky omezena pouze na sumu nutnou k zabezpečení dopravy občana do ČR a není možno ji použít např. na prodloužení pobytu v zahraničí.

    Existují i další, výjimečně využívané, možnosti jako je např. poskytnutí půjčky ve zcela mimořádných případech, kdy nelze na základě konkrétních okolností postupovat jiným, standardním způsobem.

    Pomoc může spočívat i v poskytnutí informací nebo rady, ve zprostředkování kontaktu s příbuznými či známými, zjištění nejlevnějšího a nejrychlejšího způsobu zajištění návratu občana do ČR apod.

    Jako stav nouze nelze kvalifikovat situace, kdy do zahraničí odcestují občané na návštěvu známých, příbuzných či přátel nebo za účelem zjištění možnosti získání zaměstnání a kdy mají zajištěnu pouze cestu do zahraničí, nikoliv již návrat do ČR, resp.

    kdy cestují, aniž by byli vybaveni dostatečným množstvím finančních prostředků na cestu a pobyt, tedy i na návrat do ČR. Jedná se o případy, při nichž by bylo nutno označit situaci dotčených osob za stav nouze ještě před jejich vycestováním do zahraničí.

    Nelze cestovat do cizího státu a očekávat či žádat, aby návrat občana financoval stát z peněz daňových poplatníků.

    Diskuze

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Adblock
    detector