Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Velikonoce se kvapem blíží a vy už určitě přemýšlíte, jak ozdobit vajíčka tak, aby koledníkům udělala radost a v …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

V tomto článku nenajdete návod na detoxikační kúru, drastickou očistnou jarní dietu ani podobný trend. Nejsem toho …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Naklíčená semínka jsou zdrojem celé řady vitamínů a stopových prvků. Teď na jaře nám dodají energii na vypořádání …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

S přicházejícím jarem máme větší potřebu doma uklízet a zdobit. Už jen proto, že ve slunečním světle je každé …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Odříhnutí slouží k tomu, aby se miminko po nakrmení zbavilo přebytečného vzduchu v bříšku. Jaká poloha je pro …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Minizahrádka na balkoně či za oknem? Proč ne! Čerstvou zeleninu nebo bylinky tak máte vždy po ruce, navíc bez …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Dopřej mu čokoládu, dej jí alespoň oplatek, udělej mu pořádně sladkou šťávu. Chudáček malej, ani pořádně pochutnat …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Abych byla upřímná, novorozenec toho ke své spokojenosti příliš nepotřebuje, úplně mu stačí maminka, nějaké teplé …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Pomlázka i vajíčko k Velikonocům neodmyslitelně patří, víte ale, jaké jsou další symboly Velikonoc, odkud se vzaly …

Číst více Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Kdo jsou to soukromé porodní asistentky, jaké služby nabízí a stojí taková investice vůbec za to? Na tyto otázky se …

Číst více

Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Uspat děti je občas hodně náročný úkol. A jak mohou pomoci ukolébavky? Budete se divit, ale melodie ukolébavky dětem hodně pomáhá… Ukolébavky jsou nedílnou součástí folklóru, která přežila do dnešních dnů.

Tyto prosté, melodické písně od pradávna doprovázely děti do sladkého světa snů a ani v dnešní době neztratily nic ze svého nenahraditelného významu. Používání těchto tradičních melodií nejen dokáže maličké dítě uklidnit a uspat, ale pomáhá i matkám.

Upevňuje pouto k dítěti a může jim i významně ulehčit břímě každodenní rutiny.

Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky
Sandra Trehub, emeritní profesorka z University of Toronto, je autorkou řady průlomových studií týkajících se rozvoje jazyka a vnímání hudby u kojenců a malých dětí. Její práce naznačuje, že se rodíme se schopností rozumět hudbě. Výzkumnice prováděla testy poslechu hudby s dospělými i s novorozenci a objevila překvapivé shody. Kojenci přirozeně reagují na změny a dávají pozor na vše nové a odlišné.

Proč ukolébavka?
Rytmická struktura ukolébavky je jednoduchá a tempo relativně pomalé. Sluchový systém malého dítěte snadno vstřebá jednoduchou melodii a harmonii. „Máme vrozený předpoklad porozumět emoci a významu hudby,“ říká Sandra Trehub.

Děti při svém žvatlání experimentují se svým hlasem a učí se vytvářet hlasové zvuky tím, že užívají hlasový aparát jako nástroj, který má svou výšku, melodii i určitý rytmus. Melodie ukolébavek obsahují něco kouzelného. Uklidňují, utěšují, dávají zapomenout na bolest a pomáhají ke spánku.

V mnoha rodinách jsou ukolébavky tradičním závěrem dne, rituálem, bez kterého se neobejdou.

Ukolébavky se Supraphonem
Vydavatelství Supraphon v únoru vydá jedinečné CD nazvané Hajej, můj andílku, které bude obsahovat překrásnou kolekci ukolébavek v podání souboru Musica Bohemica s uměleckým vedoucím Jaroslavem Krčkem. Album může pomoci maminkám naučit se zpívat ukolébavky, aby vytvořily prostředí bezpečí a klidu a podpořily spánek svého dítěte. Jde o možnost vrátit se k něčemu, na co se v dnešní uspěchané době pozapomnělo.

Foto: Supraphon

Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Proč je dobré dětem na dobrou noc číst nebo zpívat?

Kdo by neměl rád pohádky, básničky a písničky. Jistě si rádi zavzpomínáte na dobu, kdy vám vaše maminka nebo tatínek četli a zpívali. Zavzpomínáte na dětství, kdy jste leželi v postýlce nebo zalezli mamince po peřinu a tatínek vám četl pohádku, nebo vyprávěl nějaký vymyšlený napínavý příběh. To tehdy vám rodiče zasadili semínka lásky ke knihám, ke čtení a k hudbě.

Číst dětem pohádky, básničky, prohlížet leporela nebo zpívat písničky či ukolébavky je velmi prospěšné.

Všichni to víme, avšak ne vždy na to máme čas a chuť, a tak dětem pouštíme televizi, protože máme spoustu práce s úklidem, praním, vařením,… Televize nebo počítat však nemůže zdaleka hodnotu četby a společně stráveného času před spaním nahradit.

Proto bychom měli v dětech od útlého dětství pěstovat lásku ke knihám a k hudbě. A kdy jindy než před spaním si na společné čtení či zpívání najít čas!

Jak je důležité zpívat dětem ukolébavky

Pozitiva čtení

Čtení napomáhá rozvoji verbálních schopností, sociálních dovedností, empatie, koordinace oko – ruka, proto by mělo být čtení na denním pořádku. Čtení napomáhá posilovat vztah dítěte a rodiče. V předškolním věku je čtení knížek obzvlášť důležité pro rozvoj učení se.

Děti, kterým se čte, ve škole lépe prospívají. Mají bohatší slovní zásobu, jsou schopny lépe tvořit věty, dosahují lepších výsledků, protože se jim lépe rozvíjí logické myšlení, abstraktní myšlení.

Dítě, kterému se čte, se učí spisovnému jazyku, správné výslovnosti i artikulaci. Také dítě získá dovednosti, jak zacházet s knížkami. Naučí se, že se čte zleva doprava, že má knížka stránky, kapitoly, obsah atd. Ve školním věku se pak bude mnohem lépe orientovat v učebnicích.

Při poslechu se rozvíjí paměť, protože se naučí zapamatovat si příběhy a pohádky.

Při čtení se u dítěte rozvíjí komunikační dovednosti. Posloucháním čteného textu se dítě od rodičů učí tvořit věty, rozšiřovat slovní zásobu. Dítě tak bude umět lépe zacházet s jazykem, nebude se bát se projevit, že něco řekne špatně, že něco špatně vysloví…

Také se při čtení rozvíjí soustředění, což je věc, kterou bude ve školních lavicích dítě potřebovat. Dítě, kterému rodiče čtou, dokáže lépe udržet pozornost v klidu. Naučí se, že je po určitou dobu potřeba věnovat pozornost určitému tématu (knížce).

Dítě, které je zvyklé na čtení, si knížky spojuje se zábavou, nikoliv s něčím co musí. Maminka či tatínek jsou lidé, kteří dítěti představí mnoho knih jako zdroje zábavy, hry, zkrátka hravé formy učení se.

Na čtení není nikdy brzy

Ideální je začít miminku číst, když je ještě u maminky v bříšku. Miminko reaguje na zvukové podněty již v prenatálním období (vnímá matčin hlas, tlukot jejího srdce,…). Maminkám se proto doporučuje, aby miminku zpívaly, mluvily na ně a četly mu.

Po narození pak děťátku v takových činnostech pokračujte. Miminko neudrží pozornost ani nechápe obsah čteného, ale vnímá váš hlas, vaši přítomnost a řeč jako takovou. A takové společné chvilky posilují vzájemný vztah dítěte a rodiče.

Při čtení dbejte na intonaci a barvu hlasu, ta by měla vyzařovat lásku a teplo a navodit tak u dítěte příjemné pocity.

Již dětem okolo 1 roku můžete číst a prohlížet obrázky. Zapojte všechny smysly a vtáhněte dítě do knihy.

Důležité je, aby vyprávění mělo poutavou melodii a zřetelný rytmus, zkrátka aby poslouchání četby bylo příjemné pro dětská ouška i dušičku. Ukazujte prstem obrázky, pojmenujte obrázky.

Veďte dítě k tomu, aby ukázalo a řeklo, co je na obrázku. Starší děti si rády vymýšlejí různé příběhy, které rozvíjí jejich fantazii.

Co číst?

Knížky vybíráme samozřejmě podle věku. Pro nejmenší děti jsou vhodné různé říkanky, básničky a rýmovačky. Mají výraznou melodii a monotónní rytmus, který pomáhá rozvíjet smysl pro jazyk a zároveň uspává. Kojenci a batolata poznávají svět kolem sebe všemi smysly, tedy je možné, že dítě bude knihu žužlat a ocumlávat, proto by měly být knihy z odolných materiálů.

Pro začátek nemusíte volit žádné hodnotné a kvalitní knihy. Dítě samo dojde k hodnotnějším knihám, až bude číst samo. Knížka rozvíjí v jakémkoliv věku a nezáleží na tom, zda je to leporelo nebo tlustý román. Mnohem důležitější je subjektivní pocit dítěte z četby, nikoliv obsah knihy. Malé děti se upnou na svou oblíbenou pohádku, kterou chtějí slyšet stále dokola.

Děti milují stereotypy.

Starší děti si oblíbily krátké povídky a pohádky, také různé vymyšlené příběhy. Třeba předškoláci mají stále rádi klasické pohádky. Ovšem už u nich můžeme zařadit četbu na pokračování.

Před každým dalším čtením je nutné připomenout dosavadní děj, aby se dítě v ději zorientovalo. Příběhy a pohádky vybírejme podle zájmů dítěte.

Některé děti mají rády pohádky o princeznách, jiné preferují příběhy se zvířaty nebo s dětským hrdinou.

U dětí školního věku jsou prima různé napínavé příběhy s dramatickou zápletkou. U školáků jsou to dobrodružné příběhy, dětské detektivky, příběhová próza s dětským hrdinou, sci-fi, fantasy, dívčí romány.

U školních dětí má velký význam vlastní objevování knížek ve veřejných knihovnách, kam by děti měly rozhodně chodit a mít možnost si knížky vybírat podle svého vkusu.

Důležité je, aby děti mohly číst to, co je baví, aby se pro ně čtení stalo zábavou a ne povinností.

Zpíváme dětem

Je mylné si myslet, že malinká miminka nerozumějí hudbě. Všichni rodiče, kteří mluví se svými miminky, automaticky mění melodii svého hlasu a jakoby trochu zpívají. Má to svůj důvod. Novorozená miminka jsou melodií a vyšší intonací doslova fascinováni. Dokáží rozeznat melodie, které slyšela už v děloze.

Takže pokud jim rodiče zpívali a pokračují ve zpívání stejných písniček, miminka to povětšinou pěkně zklidní. U nejmenších dětí přínos zpívání spočívá v tom, že dochází k osvojování řečových dovedností a vrůstání do kulturního dědictví vlastního národa a rodiny.

To především při zpívání lidových písniček, které stejně jako pohádky posilují prožívání a zprostředkovávají moudrost platnou již od pradávna (dobro vítězí, zlo je poraženo).

Pokud dětem rodiče pustí hudbu z CD, ochuzují je o podstatnou a nenahraditelnou zkušenost. Bezchybně nazpívané a aranžované písně z CD děti odradí od vlastního zpěvu, protože tak dokonale ony nezpívají. Zato poslech živého zpěvu nebo společné zpívání s rodiči je pro dětský mozek důležité.

Pokud dítě zpívá, propojuje všechny mozkové části. Zpívání aktivuje v mozku jiná centra než běžná mluvená řeč. Zpívání působí více na emoce, proto je zpěv ukolébavek pro dítě tolik uklidňující.

Budete mít zájem:  Prevence respiračních chorob včetně COVID-19? Lékař doporučuje infuze s vitamínem C

Pokud se k tomu přidá i mírné pohupování (miminko v náručí, v šátku nebo v objetí), tak je to nádherná chvíle pro oba.

Tipy pro zpívání s dětmi

  • Zpívejte ve vyšších polohách, ty jsou vhodné pro dětský hlas. Děti se těžko přidají ke zpěvu dospělého, který zpívá příliš hlubokým hlasem. Dobré je nechat dítě, ať začne zpívat první a určí si polohu, vy se pak přidejte.
  • Uvolněte se. Nebojte se, že bude zpívat falešně. Děti nerozlišují mezi správnými a falešnými tóny. Je pro ně důležité především nadšení, s jakým se zpívá.
  • Nehodnoťte děti za zpívání. Raději řekněte, jak jste si spolu pěkně zazpívali.
  • Zpívejte často a hodně. Hlasivky jsou sval a je dobré, když se pravidelně trénují.

S přáním krásného dne
www.mimulo.cz

Jádro: Ukolébavka — Česká televize

Thomas Carlyle, anglický básník a esejista, nazval hudbu řečí andělů. Pro ukolébavky, písničky hrané a zpívané nejmenším dětem, to platí dvojnásob. Ukolébavky znají úplně všechny kultury.

Jestliže příslušníci jednoho kulturního okruhu naslouchají ukolébavce z jiného kulturního okruhu, obvykle dobře poznají, že jde o ukolébavku, přesto, že jsou setřená slova. Z toho plyne, že ukolébavky mají hudební znaky, které jsou společné úplně všem kulturám.

Jestliže dospělí lidé nebo děti skutečně zpívají ukolébavku miminkám, zpívají ve vyšších tónech a zpívají pomaleji, než se zpívají písničky, které ukolébavkami nejsou. Kromě toho mají ukolébavky svou barvu i chvění zvuku.

Přednost, kterou miminka dávají ukolébavkám, je vrozená. Kromě toho dávají přednost ukolébavkám zpívaným mateřským způsobem, takzvanou „maminkovštinou“.

Jestliže na ně cizí žena zpívá „maminkovštinou“, věnují jí miminka delší pozornost, než vlastní mámě, která nezpívá mateřským způsobem. Děti jsou velmi rády, když se mohou na zpívajícího člověka dívat.

Projeví se to ztišením, zklidněním a soustředěnou pozorností.

V jednom pokusu si maminky povídaly s dětmi dvěma způsoby. Jednou se jich směly dotýkat, podruhé se jich dotýkat nesměly. Jakmile maminky mluvily na své děti a nesměly se jich dotýkat, okamžitě se objevila „maminkovština“. Začaly mluvit vyšším hlasem, pomaleji, v odlišných slabikách.

Mateřské zpívání krásně tlumí dětský stres. Ten se dá měřit hladinou kortizolu. To je stresový hormon, děti ho vylučují ve slinách. Stačí poměrně krátké mateřské zpívání a množství vylučovaného kortizolu prudce poklesne. Pokles trvá ještě 25 minut po skončeném zpívání, mateřská řeč takový vliv zdaleka nemá.

Dlouho se předpokládalo, že písničky děti upoutají, ale že si je nepamatují. Není to pravda, což dokázal pokus se šestiměsíčními dětmi. Vědci jim zahráli dvě písničky. Proměňovali u nich barvu tónu – jednou ji hráli na harfu, podruhé na klavír, a tempo – jednou ji hráli o 25 % rychleji, podruhé o 25 % pomaleji. A zjistilo se, že si děti pamatují jak písničky, tak barvu, tak tempo.

Přijít se na to dá jednoduchým pokusem. Miminka jsou zvědavá. Jestliže je pro ně něco nové, podívají se tím směrem. Jde-li o zvuk, natočí hlavu k reproduktoru. Takže proběhlo učení písniček. Ale děti se nedívaly, ani neotáčely hlavu za proměněným tempem nebo za proměněnou barvou zvuku. Z toho plyne, že pro ně nebyly nové, takže si je pamatují.

Tak vidíte, jak dobrou paměť mají šestiměsíční děti.

„Maminkovština“ je pro nejmenší děti stejně důležitá, jako zpívaní písniček. Nestyďte se proto. Klidní je to a rozvíjí to základy budoucí řeči. A pro tatínky platí to samé, co platí pro maminky.

Proč si s dětmi začít zpívat, i když si myslíte, že to neumíte

V dnešním světě je těžké udržet si klidnou mysl a dobrou náladu. Tak co třeba vy …

Někdy se stane, že shodou náhod, které možná náhodami nejsou se seznámíte se zaj …

Je Montessori prostředí a Montessori škola vhodná pro děti se speciálními potřeb …

Možná to znáte. Chaotické ranní vstávání, odpolední dohadování nad úkoly, večern …

Péče o dítě se specifickými potřebami je náročná a je připomíná trochu centrifug …

Přece děti jsou „zlobivé“ odjakživa. Ale jak to poznat, že už to není běžné zlob …

Také si rádi prohlížíte staré fotografie a probíráte se vzpomínkami? I v dnešní …

Asi taky znáte ty dotazy při cestě na výlet, za babičkou nebo třeba na dovolenou …

Děti nám zůstaly doma, na chvíli to nevypadá, a ještě k tomu se snažíme omezit p …

Lámete si hlavu jako mnozí rodiče s tím, v kolika letech začít dávat dítěti prvn …

Slow Food a Slow Fashion a nyní Slow Toys? Vyhněte se nekvalitním hračkám a inve …

Utíká čas strávený ve vlaku pomalu vám i dětem? K tomu, abyste se na společné ce …

Hudebních nástrojů není nikdy dost – stejně jako písniček a říkadel. Zpříjemněte …

Zpíváte si doma s dětmi každý den? Společný zpěv i hraní na hudební nástroje při …

Každé roční období má svoje kouzlo a přináší nové zážitky vám i dětem. Inspirujt …

Senzitivní období je období, kdy děti vyhledávají nějaké činnosti a jsou jimi fa …

Ať už se s dětmi letos chystáte k moři nebo je vyšlete na prázdniny k prarodičům …

Konec května býval tradičně spojován se slavností otevírání studánek. Obnovte s  …

Jak nejlépe docílíte toho, aby vaše děti smýšlely ekologicky po celý život? Veďt …

Většina dětí je fascinována zvířaty a chodí v létě chodí ráda do zoo, na farmy a …

Už jste postavili sněhuláka, hráli koulovačku, vytvářeli sněhové andělíčky… a ni …

Kdo z nás by neznal pranostiku „Na Hromnice o hodinu více“? Tento tradiční sváte …

S příchodem adventu se na sociálních sítích stále častěji objevují diskuze o tom …

Těší se vaše děti na Mikuláše, nebo mají jeho svátek spojený spíše se strašideln …

Pokud vás ze svatomartinských tradic doposud zajímalo jen mladé víno, máme pro v …

Patřím ke generaci Husákových dětí a máma, která mi čte pohádku před spaním, je …

České školství vychází z modelu zavedeného Marií Terezií – před tabulí stojí uči …

Normalizace i okurková sezóna v plném proudu a já ve věku 10 let vyrážím s rodič …

Poslední den ve školce. Poprvé jsme do ruky dostali příbor, servíroval se řízek …

„Na začátku života svoboda neexistuje…“, rok a půl stará vzpomínka. Sedím v býva …

Neexistuje nic lepšího než zábavně strávený čas s rodinou a navíc na čerstvém vz …

Nápodoba je jedním ze základních principů výchovy. Děti se zkrátka dívají, co dě …

Máme pro vás pár kacířských myšlenek, které se týkají zařizování dětského pokoje …

Proč byste pro své dítě měli vybrat lesní školku? Určitě vás napadne, že pobyt n …

Kdo by viděl ve žlutém cedníku, co se ještě před chvílí povaloval na písku, král …

Jarní období je skvělá příležitost třeba pro detox, ale taky pro to, abychom si …

Jak to zvládnout stolování dětí s grácií a nadhledem.

Nezmeškejte Vánoce! Ne, nebojte se, nesnažíme se vás vyplašit víc, než to uděla …

Máte pocit, že ty samé věci opakujete snad stokrát? Vypadá Vaše dítě, že Vás nev …

Máte pocit, že ty samé věci opakujete snad stokrát? Vypadá Vaše dítě, že Vás nev …

Téma, které obsahuje tolik radostí všedních dní, ale také starostí…V dnešní us …

Když se mluví o výhodách hraní založené na představivosti, tak se většinou …

Tak odpověď na tuto otázku najdete ve veselé knížce, kterou vytvořili argent …

Jako všechny maminky, chceme své dítě podporovat ve správném vývoji. Mnohdy než …

Určitě to znáte: Zápřah. Měsíce a týdny, kdy se modlíte, ať už je konečně zralé. …

Když jsme byli děti, bylo hraček dost, ale z dnešního pohledu to bylo málo. Není …

Feng shui „říká“, že prostředí, ve kterém žijeme, pracujeme, bydlíme i sníme, ve …

Je to pořádný milník – máme prvňáčka. A právě nástup prvňáčků budí v rodinách em …

Maminky jsou středem každé rodiny a jejich nálada se dotýká každého, kdo žije po …

Děti mají před sebou ještě druhou polovinu prázdnin. Podívejte se, co si vzít se …

Další

Vedeme batolata k hudbě / Rozhovory, články

Hudba působí na rozvoj jak hudebních, tak i nehudebních dovedností. Ovlivňuje fungování mozkových struktur, podílí se na matematických dovednostech včetně prostorové orientace.

Má pozivní vliv na chování dětí, zlepšuje pozornost, rozvíjí slovní zásobu, tříbí vztahy mezi dětmi navzájem, i mezi rodiči a dětmi. Hudba cílí v mozku na jiná centra než mluvená řeč. To je důvod, proč více působí na city.

Více jsme se tomu, co u dětí hudba rozvíjí, věnovaly v článku Poslech hudby pomáhá vašim dětem růst.

Vývoj vnímání rytmu a melodie

Jako první rytmus dítě vnímá puls matčina srdce. Je mnoho výzkumů, které jednoznačně prokazují kladný vliv hudby na ještě nenarozené dítě. Mozartovy skladby miminka v bříšku většinou uklidňují.

Budete mít zájem:  Léky Na Alergii Na Psa?

Pokud budete v těhotenství Mozarta poslouchat, dítě si to zapamatuje a touto hudbou ho snáze uklidníte, i když už bude na světě. Dítě si dokáže zapamatovat slyšené podněty asi od 30. týdne těhotenství. Navíc vážná hudba rozvíjí intelekt dítěte.

Naopak při agresivní hlučné hudbě miminkům stoupá hladina stresového hormonu a stávají se neklidnými.

Po narození se stává dominantním senzorem sluch – dítě rozpoznává hlas matky. Při středně silných zvucích se buď zklidní nebo znehybní. Naopak při velmi silném zvuku sebou trhne.

Mezi 2. -7. měsícem dítě prožívá velmi senzitivní období, kdy jsou nervové děje vtiskávány do struktury osobnosti – natrvalo. Dítě se připoutává k jedné pečující osobě, kterou je nejčastěji maminka. Zpěv může přispět k upevnění citového pouta.

V šesti měsících je dítě schopno reagovat na výraznou hudbu pohyby končetin nebo hlavy. Zkoordinovat je s hudbou dokáže však až kolem 3.roku života.

Zpíváme si s batolaty

Věděli jste, že zpěvem můžete u dítěte navodit pocit bezpečí? Text písničky je totiž pořád stejný a to dítě uklidiňuje. Dokáže předvídat, co bude následovat.

Zpěv pomáhá dítěti trénovat paměť, rozšiřovat slovní zásobu. Také se rozvíjí hudební inteligence, tříbí se jazykový cit. Mimo to dítě procvičuje správné dýchání, okysličuje organismus a posiluje krevní oběh.

Propojením melodie, rytmu a tempa pomáhá synchronizovat tělesné procesy, díky čemuž se zlepšuje imunita. Zpěv napomáhá také správnému držení těla. Při zpěvu se také vyplavují hormony štěstí, serotonin a oxytocin, což je prevence proti depresím.

Pokud dítě zpívá se svými vrstevníky, učí se naslouchat druhým.

Většina rodičů v dnešní době dětem již nezpívá. Za našich babiček bylo běžné, že si lidé zpívali při práci doma i venku. Dnes však, díky všudypřítomné umělé hudební produkci, již lidé tuto potřebu nemají. Děti tak ztrácí přirozený smysl pro zpěv, protože rodina, jejich první vzor, je k němu nevede.

Zpívejte dětem před spaním ukolébavky. Neurologové tvrdí, že toto tiché broukání je balzám na duši dítěte. Skutečně dokáží dítě zklidnit, odbourat napětí a navíc posílí vztah mezi vámi a dítětem.

Hry se zvuky

Nejen zvuky hudby a hudebních nástrojů, ale i ostatní zvuky patří k hudební výchově. Mám pro vás pár tipů na zábavné hry:

Co každé batole rozesměje? Zvuky zvířat! Navzájem na sebe štěkejte, mňoukejte nebo chrochtejte.

Tuto hru zvládnou děti staršího batolecího věku. Zavažte dítěti oči. Postavte ho na kraj místnosti. Sama jděte na druhý konec. Stůjte a pípejte jako kuřátko. Dítě má za úkol ztracené kuřátko najít podle pípání. Pozor! Je důležité dbát na bezpečnost. Nejlepší je, když druhá osoba dítě hlídá, aby někam nenarazilo.

Pro dvouleté dítě není nutné kupovat drahé hudební nástroje. Stejně dobře poslouží různé předměty z domácnosti – hrnce, skleničky, plechovky, PET lahve atd. Můžete na ně hrát příborovými noži, vařečkami i rukou. Zapojte fantazii!

Pokud chcete své muzicírování ještě trochu pozvednout, určitě doporučuji koupit sadu Orffových nástrojů. Carl Orff byl pedagog a hudební skladatel, který upravil dříve používané hudební nástroje tak, aby je mohly snadno ovládat malé děti. Batolata určitě zaujmou činelky, triangl, xylofon nebo třeba ozvučná dřívka.

Najděte doma několik předmětů, ze kterých se dá vyloudit zvuk. Je důležité, abyste veškeré předměty měli po dvou kusech. Hřeben a dřevěná tyčka, papír, svazek klíčů, pastelky… Sedněte si s dítětem naproti sobě.

Vedle sebe budete mít každý svou sadu nástrojů. Vezměte do ruky například hřeben a tyčku, přejeďte tyčkou po hřebenu. Nástroj položte na zem. Teď musí dítě zvolit ten samý nástroj ze své sady a zahrát na něj.

Reprodukovaná hudba je v dnešní době asi nejčastější formou, jak děti s hudbou přichází do styku. Spekuluje se, o kolik je pouštění písniček dětem horší než zpěv. Každopádně je jasné, že alespoň nějaká hudba je lepší, než žádná. Pokud se stydíte zpívat, může být pro vás ideální způsob zpívání s hudbou reprodukovanou.

Na tuto hru je třeba hodně volného prostoru, dítě bude běhat. Dítě začarujte v auto. Někde v prostoru postavte garáž. Pusťte dítěti písničku, kde se zpívá o autech. Hodí se nějaká rychlá, živá skladba. Když hudba hraje, auto jezdí. Pokud se hudba vypne, auto musí rychle do garáže.

Vedete svá batolata k hudbě? Zpíváte dětem nebo raději pouštíte písničky?

Zdroje: moje.chytredite.cz, clanky.rvp.cz

ŽENA-IN – Nejkrásnější ukolébavky pro děti, s nimiž bude uspávání hračkou

Váš hlas, který je děťátku důvěrně známý už z dělohy, ho uklidní, příjemná, rytmická melodie mu pomůže usnout. Ukolébavky byly, jsou a budou obrovským pomocníkem! Jakou si zamiluje právě vaše ratolest? Máte na výběr ze staletími prověřené lidové klasiky i z repertoáru současných hudebníků.

Spi, má malá, noc utkalaz hvězdných nitek plátýnko.Šiju, šiju ti košilku,spinkej tiše, aspoň chvilku.

Hou hou, houpy hou.

Spi, má malá, spí už včelana medovém polštářku.Lípa ze sna vůni dýchá,spinkej taky, buď už zticha.

Hou hou, houpy hou.

Spí má malá, jako včelana medovém polštářku.Košilku má z hvězdných nití,na knoflíček měsíc svítí.

  • Hou, hou, houpy hou.

Spi, Marjánko (Andulko, Lucinko, Klárko…)

Spi, Marjánko, spi, zavři očka svý.A ty, kluku, pozor dej, na bubínek nebřinkej.Ty, kočičko, ticho buď, naši malou neprobuď.A, ty pejsku, neštěkej, naši malou nelekej.

  1. Nezpívej už, slavíčku, probudíš nám holčičku.
  2. Hajej, můj andílku
  3. Hajej, můj andílku, hajej a spi,matička kolíbá děťátko svý.
  4. Hajej, nynej, dadej, milej!

Matička kolíbá děťátko svý.Hajej, můj zlatoušku, hajej a spi.Zamhouři maličký očička svý.Hajej, nynej, dadej, milej!

Zamhouři maličký očička svý.

Princi můj maličký spi

Princi můj maličký spi, ptáčkové sladce již sní,dřímají nivy i háj, utichl celičký kraj.Měsíček stříbrný sám, okénkem dívá se k nám.Jak by se usnouti bál, dřímej, můj princi, spi dál.

Hajej a spi. Hajej a spi.

Dávno již zmlk´ denní vír, v zámku se rozhostil mír.Nehne se myška ni již, prázdná je kuchyň i spíž.Jenom přes komorné práh, zaznělo žíznivé ach.Kdo si tu něčeho přál? Dřímej, můj princi, spi dál.

Hajej a spi. Hajej a spi.

Mravenčí ukolébavka

  • (Zdeněk Svěrák a Jaroslav Uhlíř)
  • Slunce šlo spát, za hromádkou klád, na nebi hvězdy klíčí,už nepracuj, mravenečku můj, schovej se do jehličí.Máš nožičky uběhané, den byl tak těžký,
  • pojď, lůžko máš odestlané, v plátku od macešky.
  • Spinká a sní mravenec lesní v hromádce u kapradí,nespinká sám, s maminkou je tam, tykadlama ho hladí.Máš nožičky uběhané, den byl tak těžký,
  • pojď, lůžko máš odestlané, v plátku od macešky.

Uspávanka

  1. (Jindra Kejak)
  2. Usínej s mou rukou pod hlavou a nech si něco hezkýho zdát,ve snu totiž všechny děti dostanou, všechny hračky, co můžou si přát.
  3. Pusu mi dej a zavři už víčka, ty můj korálku pro štěstí,ze sna se směj, jsi má života svíčka,
  4. tak dobrou, všechny děti už spí.

  5. I princezny už leží v postýlkách, všichni draci už jsou dávno pryč,tak se uveleb ve svejch peřinkách, zamykám ústa a schovávám klíč.
  6. Pusu mi dej a zavři už víčka, ty můj korálku pro štěstí,ze sna se směj, jsi má života svíčka,
  7. tak dobrou, všechny děti už spí.

Ukolébavka

(Lucie Vondráčková)

Spinkej, noc se blíží, sen ti očka sklíží.Přijde tiše, ze své říše, nad tvou postýlku.

Spinkej, noc se sklání, nad tvým pousmáním.Sen se snáší, světla zháší, ty můj andílku.

Nebem jen, před malou chvílí, drobné hvězdy zazářily.Kolik je jich, tolik dám ti, na noc polibků.Hajej, hajej, i medvídek už spí.

Hajej, hajej, hajej, ty můj malý.

Spinkej, noc se blíží, sen ti očka sklíží.Přijde tiše, ze své říše, nad tvou postýlku.

Nebem jen, před malou chvílí, drobné hvězdy zazářily.Kolik je jich, tolik dám ti, na noc polibků.Hajej, hajej, i medvídek už spí

  • Hajej, hajej, hajej, ty můj malý.
  • A tady jedna bonusová, takzvaně z reality…

Ukolébavka 

(Sto Zvířat)

Hajuhaj, voní záhon růží, koťátka mají hebkou kůži,hračky si vlezly do krabic, jen zavři oči, jinak nic.Do kapsy mámě vlezl klokan,

hajuhaj, co je? Spi, co koukáš?

  1. Hajuhaj, hele, spát se musí,když house nespí, tak ho husyštípnou a tele trkne kráva,lev lvíče ani neuspává,když nespí, tak ho flákne tlapou,medvědi celou zimu chrápounahlas jako když řežeš dříví
  2. a ty tu na mě ještě civíš!

Už jsem tu… cože? No půl druhý hodiny!I blbý žížaly už prděj do hlíny,hyeny z tebe vyjou vzteky,krokodýl žere na dně řeky,půl roku starou mršinu,vlkodlak čeká ve stínu,tak zavři oči, nebo je slepím,k snídani bude psí… víš co a střepy!Nemůžeš spát? Proč? Já se na to…

Cože, už spíš? Tak spinkej mý zlato…

Čtěte také:

Uložit

Vědci dokázali, že děti uklidňují i neznámé ukolébavky v cizích jazycích

Známé tóny a slova, které pomůžou dítě uspat nebo uklidnit. Ukolébavky využívají rodiče i prarodiče po celém světě. Mnozí z nich by ale možná byli překvapeni, že dětem je vlastně jedno, v jakém jazyce a co jim kdo zpívá. O aktuálních výsledcích výzkumu Harvardovy hudební laboratoře informuje server Good News Network.

Vědci, kteří se zaměřují na psychologii hudby, zjistili, že děti reagují na univerzální prvky v písních, a to navzdory tomu, že melodii a slova doposud neznaly. Při studii v letech 2018 a 2019 zkoumali reakce 144 kojenců.

Budete mít zájem:  Léky Na Tlak Při Kojení?

„Ukolébavky jsou pro kojence uklidňující,“ vysvětluje Samuel Mehr, hlavní autor výzkumu. „Otázkou je, jestli je to proto, že je děti znají od rodičů a navozují u nich tak pocit bezpečí. Anebo je ukolébavka něco univerzálního, co produkuje tyto efekty nezávisle na zkušenostech?“

Výsledky, které podrobně přináší web Nature Human Behaviour, podporují spíše druhou hypotézu. Vědci dětem v průběhu experimentu pouštěli různé skladby a pak sledovali jejich reakce, jako třeba změny srdeční frekvence. Museli přitom jednat rychle, protože kojenci udrželi pozornost asi pět minut.

„V ideálním světě bychom dětem přehráli tucet písní, které jsou ukolébavkami, a tucet písní, které nejsou ukolébavkami. A pak bychom shromažďovali spoustu dat od každého dítěte. Ale pozornost kojenců je krátká, takže i experiment je krátký,“ uvedla Mila Bertolo, spoluautorka výzkumu, pro Harvard Gazette.

autor: Jitka Szászová

Spustit audio

  • Vydavatelství turistických příruček Lonely Planet zveřejnilo seznam dvaceti nejlepších evropských pláží. První místo obsadila norská Haukland Beach nacházející se v ostrovní obci Vestvågøy ležící v souostroví Lofoty. Vybojovala ho v těžké konkurenci italských či řeckých pláží. Informuje o tom server The Local.
    Prvenství získala Haukland Beach i přesto, že na ní nepanují zrovna typické plážové podmínky jako v Řecku nebo v Itálii – v létě se tam drží teploty jen kolem patnácti stupňů a voda má obdobnou teplotu. Podle Lonely Planet vám to ale stejně nedá a do vody skočíte.Toto ocenění není první, kterým se může pláž pyšnit. Už dříve byla vyhlášená za nejlepší pláž Norska a také nejkrásnější na světě. Podle zástupkyně starosty ostrovní obce Vestvågøy Anne Sand nejde o žádné překvapení: „Je to o kontrastu přírody, vysokých horských vrcholů a zároveň jejich zelených ploch. A mezi tím vším máte krásnou pláž. To už nemůže být hezčí.“ Dodává, že její jedinečnost tkví také v její poloze – nachází se totiž na polárním kruhu.

  • Správci waleského ostrova Skokholm Richard Brown a Giselle Eagle našli na jeho území nástroje na výrobu oděvů a člunů z tulení kůže pocházející z doby kamenné. Na stejném místě našli také kousek keramiky z doby bronzové. Všechny tyto artefakty se původně nacházely hluboko v zemi a zřejmě by tam vydržely schované i doposud, nebýt králíků, kteří se rozhodli vyhrabat si na stejném místě noru. Jak hrabali, nechtěně vykopali historické předměty staré tisíce let.
    Správci ostrova se hned potom, co nalezli první dva zešikmené oblázky, rozhodli odeslat jejich fotky doktoru Tobymu Driverovi z královského výboru pro starověké a historické památky Walesu. Ten odpověděl, že oblázky pochází z pozdního mezolitu.Podle Drivera jsou nálezy takovýchto pazourků běžné na pobřežních lokalitách, které sahají od severní Francie až po severní Skotsko. Mohou se vyskytnout také na severoanglických pobřežích. Králíci kromě jiného vyhrabali úlomek keramiky. Jeho fotku tentokrát zaslali správci Jodymu Deaconovi z Národního muzea ve Walesu. Úlomek byl podle jeho analýzy součástí pohřební urny. Ostrov tak byl pravděpodobně využíván k rituálnímu pohřbívání.Podle doktora Drivera mění tento nález celou historii ostrova: „Jde o první nález úlomku z pohřební urny z doby bronzové na Pembrokeshireských ostrovech. Prehistorie ostrova Skokholm se za pouhých pár dní změnila od základů.“ Informoval o tom server Good News Network.

  • Francouzské supermarkety možná čeká velká změna. Záležet bude na tom, jestli parlamentem projde nová legislativa, která upravuje prodej výrobků v plastových obalech. Nově by obchody měly prodávat minimálně pětinu výrobků bez obalu. V těchto případech by si zákazníci přinesli vlastní nádobu, kterou by mohli naplnit nabízeným zbožím v doplňovacích stanicích.
    Už dnes je tento formát prodeje v některých obchodech běžnou praxí. Například řetězec Franprix nabízí doplňovací stanice s rýží, kávou, čočkou a dalšími produkty. Členové francouzské Občanské úmluvy pro klima navrhují, aby do roku 2030 musely supermarkety prodávat takovýmto způsobem až 50 % výrobků. Dnes platí povinnost pouze u jednoho procenta. Nová legislativa, která by se měla schvalovat v parlamentu, počítá s 20 %, tedy s pětinou výrobků.Přebytek obalů je ve Francii velký problém. Za rok 2017 vyprodukovala země 3,5 milionu tun plastového odpadu, z něhož 2,1 milionu byly právě obaly. Ne všem se ale nový návrh líbí. Obchodníci se obávají, že v jejich prodejnách způsobí chaos. Továrníci zase mají strach z oslabení svých značek. Například loga zabírají u kosmetických výrobků až 70 % celého obalu a v doplňovacích stanicích to může být mnohem méně. Firmy tak budou možná nuceny přehodnotit svůj marketing. O nové legislativě informuje deník The Times.

Chcete, aby vaše dítě brzo mluvilo? Zpívejte mu

Dítě si osvojuje řeč napodobováním. Čím častěji bude dítě dostávat vhodné zvukové podněty, tím častěji je bude napodobovat. To je důležité zvláště v období, kdy samo ještě nemluví.

V této době vnímá hlavně zvukovou stránku řeči. Podle rytmu, melodie, intonace, atd. se naučí rozpoznat obsah naší promluvy, ačkoli jednotlivým výrazům nerozumí. Říkáme, že nemluvně vnímá tzv.

 modulační faktory řeči (sílu, výšku, melodii, barvu, tempo, atd.)

Hlas matky

Síla hlasu vyjadřuje hlasitost, jejíž škála začíná u šepotu a končí křikem.

Přízvuk souvisí s mateřštinou, výška mluvené řeči závisí na sdělovaném obsahu, jak je tento obsah pro mluvčího důležitý, zda se ptáme, voláme, oznamujeme, jestli hlas během promluvy kolísá nahoru či dolů.

Vzniká melodie a intonace řeči. Barva hlasu je pro každého člověka charakteristická, podle barvy hlasu poznáme, s kým mluvíme. V projevu také měníme tempo řeči.

Miminko se opakovaným poslechem naučí rozeznávat hlasy blízkých lidí. Brzy bezpečně pozná hlas matky od jiných ženských hlasů. Intenzivně vnímá rozdíly a učí se je poznávat.

V žádné jiné formě řeči než v lidském zpěvu není tak ideálně zastoupena celá škála modulačních faktorů. Už při střídání dvou tónů můžeme vytvořit různé melodie, rytmickým opakováním a tempem „písničku“ měníme (ukolébavka, pochod…). Právě zpěv písní rozvíjení řeči (kromě pohádek a říkanek) velmi dobře pomáhá, jeho význam je pro rozvoj řeči nenahraditelný.

Kulisy doby

Původ písní je v lidových slavnostech a obyčejích a stejně jako říkadla a básničky byly v minulosti jednoduché písničky a popěvky součástí každodenního života, ať na vesnici, tak ve městě. Zpívalo se při práci i pro zábavu.

A jak jsme na tom se zpíváním doma dnes? Posloucháme rádio, magnetofon, televizi…na zpívání nezbývá prostor. Obklopujeme se dobrovolně kulisami hudby, často na hranici hygienických hlukových norem.

V takovém prostředí je pro malé dítě velmi obtížné naučit se sluchem rozeznávat kvalitu jednotlivých zvuků.

Mnoho rodičů koupí dítěti profesionální nahrávky dětských nebo lidových písní a pak už jenom zmáčknou knoflík. Ale dítě potřebuje slyšet právě náš hlas v „akci“, náš třeba i nedokonalý zpěv. Není nutné podávat profesionální výkony. Stačí obyčejné melodické a rytmické provedení jednoduchých zpívánek a veršovánek.

Neumíte zpívat? Nevadí

V logopedické ambulanci se od rodičů často dozvídám, že dětem a s dětmi nezpívají, protože to neumí. Omyl! Každý je schopen zpívat. Dítě své rodiče bezvýhradně miluje takové, jací jsou, nehodnotí je a přijímá, co mu nabídnou. Jakýkoli pokus o zpívání je vždy lepší než nic. Lidí, co opravdu nemají hudební sluch, je velmi málo.

Více než na melodii se zaměříme na rytmus a tempo. Při klidném a rytmickém zpěvu se dítě v náručí uklidní, přestane plakat, naslouchá, často i usne.

Když nám zpívání příliš nejde, vytvoříme si vlastní rytmizace jednoduchých slov, slovních spojení či vět. Nepouštíme se do komplikovaných melodií, ale na dvou tónech (klesáme a stoupáme hlasem v rytmu) vytvoříme vlastní „písničku“.

Použijeme jméno dítěte a spojíme ho s činností, kterou právě děláme, nebo pojmenováváme hračky, osoby… Např. Ká-ja ha-já u mámy, bu-de br-zy spin-kat. Kou-pá-me Aničku, my-je-me ručičku, u-my-jem i nožičku… Většinou takto rytmizujeme spontánně.

Pro dítě to má obrovský význam.

A tak nemysleme na správnou intonaci, nezpívejme „slova a tóny“, ale radost, smutek, lítost, lásku… zpívejme srdcem.

Čtěte také:

  • 6 her pro rozvoj mozku miminka
  • První slůvka
  • Šišlání na děti? Odpusťme si je

Náš hlas je originál

Do repertoáru postupně zařazujeme jednoduché populární dětské říkánky a písničky, můžeme je také spojit s pohybem, tancem… Např. Paci, paci, pacičky, Šiju boty do roboty, Vařila myšička kašičku, apod. Knížky pro nejmenší nabízejí celou řadu takových písniček.

Snadno zjistíme, jestli rodiče doma dítě ke zpívání vedou a zpívají s ním. Když jsou děti v logopedické ambulanci vyzvány, aby něco zazpívaly, „loví“ v paměti. Rodiče napovídají, aby zazpívalo, co se učí ve školce, anebo něco z té prima kazety, co mají doma.

Ve školce však už dítě promeškaný čas nedožene. To už má mít slušný repertoár písniček naposlouchaný, a ty snadnější tzv. v krvi. Někteří rodiče se dokonce cítí dotčeni, když je na to upozorníme.

Přece se nebudou před dítětem ztrapňovat! Ale dítě potřebuje vnímat zpívání již od narození, při uspávání, chování, koupání…

Tak jako čtení pohádek a recitování říkánek je i zpívání emocionální záležitost. Pro naše dítě je podstatné, že písničku zpíváme právě my, rodiče. Citová vazba dítěte a rodiče je jedinečná, dítě vnímá, že náš zpěv jde od srdce. Že zpíváme s láskou, i když zpěv není dokonalý. Náš hlas je pro dítě originál!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector