Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?

Vánoce – svátky klidu, míru, pohody, ale i obžerství a stresu, opět klepou na dveře. Mnoho lidí nechává nákup dárků pod stromeček na poslední chvíli.

V horším případě jim dárky objednané z e-shopů, aukčních portálů či serverů pro prodej zboží ruční výroby typu Fler.cz pošta doručí až po vánočních svátcích. V lepším případě pak stráví několik nekonečných hodin v přecpaných obchodních centrech.

  Pokud chcete letos pořídit vánoční dárky na Internetu, rada je jednoduchá, nenechávejte nákup na poslední chvíli.

Pro nákupy v zahraničních e-shopech to platí dvojnásob. Možnost nakoupit zboží, které u nás není buď vůbec dostupné, nebo vyjde u tuzemských obchodníků dráž, využilo jen před loňskými Vánocemi tisíce Čechů.

 Je jisté, že i přes letošní změny v zákonech a oslabující korunu, které některé nákupy v e-shopech v zemích mimo Evropskou unii prodražují, se pod některými vánočními stromečky objeví právě dárky koupené prostřednictvím Internetu v zahraničí.

Zboží podražilo kvůli DPH

Od 1. dubna 2011 platí novela zákona č. 235/2004 Sb.

o dani z přidané hodnoty, která kromě jiného, výrazně snížila limit pro osvobození od daně z přidané hodnoty (DPH) u poštovních či kurýrních zásilek zboží neobchodní povahy zaslaných z nečlenských zemí Evropské unie.  Nově jsou od DPH osvobozeny zásilky ze zemí mimo EU do hodnoty zboží ve výši 22 EUR.  Původně byl limit stanoven na 150 EUR.  

Česko mělo implementovat příslušnou evropskou směrnici snižující limit pro osvobození od DPH do 1. ledna 2011, čeští poslanci to ale nestihli, a tak posunuli platnost novely o tři měsíce. Snaha koupit zboží v zahraničí bez DPH vyvolala v prvních třech měsících letošního roku mezi českými zákazníky doslova nákupní horečku.

Česká pošta od začátku roku do konce března zaznamenala ze zemí mimo EU více zásilek a balíků než za celý loňský rok. Zdálo se, že Češi využili první tři měsíce k „předzásobení“ a po zbytek roku už nákupy v zahraničí omezí. Nicméně se ukazuje, že tak jednoduché to není.  

Asistované nákupy snížení limitu negativně ovlivnilo

Provozovatelé služeb asistovaného nákupu, které fungují jako prostředník mezi českým zákazníkem a americkými e-shopy a přeposílají za určitou provizi do Česka zboží nakoupené v amerických e-shopech, které do Česka zboží nezasílají, opravdu zaznamenali razantní pokles zájmu.

Počet balíků do ČR klesl zhruba o polovinu. Na dubnovém grafu je krásně vidět, že ten propad je zhruba 50 procent oproti předchozím měsícům. V tomhle je poučení pro všechny start-upy. Nespoléhejte se jen na jeden malý trh. Pracujte globálně, a pak vás něco takového neohrozí, říká John Vanhara ze společnosti Eastbiz, která provozuje službu Shipito.com.

Jeho slova o tom, že snížení limitu pro osvobození DPH se negativně odrazilo na množství balíků odeslaných do Česka, potvrzuje i Josef Zirnsak z konkurenční společnosti Forwardo, která provozuje stránky Zasilkovasluz­ba.com.

 Pochopitelně se to na počtu objednávek odrazilo, čemuž jsme kontrovali službou VAT Buster, kdy si můžete nechat rozložit už v USA zásilku zcela legálně na jednotlivé položky s hodnotou do 30 USD a ty pak poslat každou zvlášť, přičemž ovsem platíte za součet hmotnosti všech těchto mikrobalíčků.

Takže koza zůstala celá a vlk chcípnul hlady, vysvětluje Josef Zirnsak.

Počet balíků ze zemí mimo EU neklesá

Nicméně Česká pošta tvrdí, že v souvislosti se snížením limitu pro osvobození zásilky od DPH, nezaznamenala pokles počtu zásilek ze zahraničí. Legislativní změna se neprojevila poklesem počtu dovozních zásilek. Obecně počet zásilek ze všech států mimo ES roste, uvedla Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty.

Pro tento zdánlivý nesoulad existuje několik možných vysvětlení. Se snížením limitu pro osvobození od DPH zřejmě část českých zákazníků opravdu v amerických e-shopech přestala nakupovat a přeorientovala se na další země, jako například Čínu.

Je ale také možné, že lidé se snaží co nejvíce minimalizovat cenu zásilky a proto nakupují mnohem více v e-shopech, které do Česka zboží zasílají. Tomu by nahrávala skutečnost, že letos některé e-shopy začaly nově posílat zboží ze Spojených států do zahraničí.

I když je nutno podotknout, že některé americké firmy, jako například společnost GAP, umožňují posílat do zahraničí je některé značky ze svého sortimentu, a to za nehorázně vysoké poštovné.

Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?

Společnost GAP posílá ze svého e-shopu do Česka jen výrobky některých značek (např. Old Navy). Tričko s límečkem za čtyři stovky nezní špatně, tisícovku za poštovné by ale dal snad jen blázen. Vyplatilo by se pouze pokud by zákazník nakupoval více věcí najednou.

Nákup v zahraničí není jen o úspoře

Už v době, kdy platil vyšší limit pro osvobození zásilky od DPH (150 EUR) se vyplatilo nakoupit v zahraničí pouze některé druhy zboží. Nákupům v amerických e-shopech kralovalo značkové zboží nebo elektronika.

I po snížení limitu vyjde toto zboží často levněji, než v Česku, ale rozdíly už nejsou po připočtení DPH tak markantní.  Stále se však ve Spojených státech vyplatí koupit oblečeni, obuv, módní doplňky nebo třeba sportovní vybavení a některé hračky, včetně stolních her.

U nich je ale samozřejmě nutností umět alespoň základy angličtiny.

Jenže je tu ještě zboží, které se na českém či evropském trhu vůbec neprodává. Zákazníci také mohou v amerických e-shopech často vybírat ze širší nabídky.

Stále je dost věcí, které prostě, nejsou v ČR dostupné. Kdo chce mít například nějakou značku oblečení, která se v ČR neprodává, tak využívá možnost nechat si poslat zboží ze zahraničí. Výběr zboží v USA je o dost větší než v ČR, říká John Vanhara.

Pak jsou tu samozřejmě také čínské obchody s levnou elektronikou, které nabízejí nejen kopie chytrých telefonů renomovaných značek, ale také elektroniku běžně prodávanou na čínském trhu. V internetových obchodech typu Dealextreme se dají za pakatel sehnat nejen mobily a další drobná elektronika, ale také hračky, hodinky, brýle nebo třeba součástky k herním konzolím.

Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?
Autor: Dealextreme

Bezpečnostní IP LAN/WiFi kamera s nočním viděním za necelých 65 dolarů.

V Česku také oficiálně neseženete například originální japonské hodinky, ručně vyráběné šachové sety ze Sýrie nebo nový tablet Kindle Fire, který se zatím prodává jen ve Spojených státech.

Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?

Amazon Kindle Fire je nový tablet za příznivých 200 dolarů.

Zajímavým dárkem pod tuzemským vánočním stromečkem by se mohl stát právě zmiňovaný tablet z dílny Amazonu nebo tablety s operačním systémem Android.

Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?

Android tablet Motorola Xoom.

Ještě loni by v tomto výčtu bezesporu nechyběl některý z výrobků firmy Apple, ale ta nedávno v Česku otevřela svůj oficiální e-shop. Děti určité potěší nějaká blbina z ThinkGeek.com a nové kolekce oblečení na lyže a snowboardy by pod stromečkem asi neměly chybět, dodává Josef Zirnsak.

Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?
Autor: ThinkGeek.com

Létající motýl v zavařovačce je na ThinkGeek.com zrovna ve slevě. Vyjde na necelých 15 dolarů.

Do kdy objednat

Do kdy byste měli nejpozději objednat zboží ze zahraničního e-shopu, abyste ho stihli zabalit pod vánoční stromeček? Chtělo by se říci, raději co nejdříve. Doba doručení totiž záleží na několika, na sobě nezávislých faktorech.

Řekl bych, že už je nejvyšší čas. Ne každý americky obchod odesílá zboží okamžitě. Dost často trvá expedovat zboží klidně i týden a vice. V tomto je rozdíl proti českým e-shopům, kde se zákaznici rozmazlili. V USA obchody zas tak rychle neexpedují, upozorňuje John Vanhara.

Zboží z amerického e-shopu je ideální objednat na černý pátek (Black Friday), tedy den po Dni díkůvzdání (Thanksgiving Day), který letos připadá na 25. listopadu. Tento den je ve Spojených státech tradičně dnem velkých slev a výprodejů.

Jako každý rok, nejlépe nakoupit během Black Friday maratonu a slev, které trvají cely týden. To jsou největší slevy a nejagresivnější výprodeje, a pak poslat první týden v prosinci. Po desátém prosinci už asi nemá smysl se zamýšlet nad přepravou poštou a volit rovnou Fedex, říká Josef Zirnsak.

Balíček ale může paradoxně uvíznout jen kousek od svého adresáta, v okamžiku, kdy dorazí na české území. Před snížením limitu na 22 EUR totiž z každého tisíce zásilek bylo přibližně 15 procent vyhodnoceno jako zásilky, které musí projít celním řízením, ať už kvůli vypočtení DPH či cla.

V současné době je předáváno k proclení z každého tisíce zásilek až 80 procent zásilek.  Počet zásilek, které je nutné proclít, tak v posledních měsících razantně vzrostl. České poště vzrostl počet zásilek, které musí být celně odbaveny, o přibližně 300 procent. Podle Generálního ředitelství cel se zvýšil počet zásilek, u kterých bylo vyměřeno DPH meziročně pětinásobně.

V souvislosti se snížením limitu pro osvobození od DPH u zásilek zasílaných ze zemí mimo EU bylo DPH vyměřeno v období duben – říjen 2011 u 5× více zásilek než za stejné období v roce 2010, upřesnila Martina Kaňková, tisková mluvčí Generálního ředitelství cel.  

Problém může nastat nejenom kvůli zvýšenému množství balíků, které budou do Česka ze zemí mimo EU před Vánoci směřovat (Česká pošta slibuje přijmout brigádníky), ale také kvůli záměrně špatnému nebo neúplnému označení zboží, či pokud je podezření na záměrné podhodnocení jeho ceny. Jako červený hadr na býka působí také označení zásilky jako dárek, což je častá praxe například u obchodníků z Číny.  

V tom okamžiku se rozjede úřední mašinérie a adresát musí prokázat fakturou nebo jiným relevantním dokladem, že cena uvedená na obalu, je opravdu cenou, kterou za zboží zaplatil. Pokud takovým dokladem nedisponuje, je zboží naceněno dle ceny obvyklé na tuzemském trhu u stejného nebo podobného zboží. To samozřejmě může dodání zboží pozdržet o několik dnů, ale i týdnů.   

Budete mít zájem:  Léky Na Zánět Nosních Dutin?

Kdy se platí DPH a clo

Pokud je hodnota zboží bez započtení poštovného nižší než 22 EUR nevzniká adresátovi povinnost platit ze zásilky DPH.

Je-li tedy hodnota zboží v zásilce nižší než 22 EUR, je taková zásilka osvobozena nejen od DPH, ale i od cla. U zásilek nižší hodnoty než 22 EUR se náklady na dopravu do hodnoty zásilky nezapočítávají.

Pokud ale hodnota zboží převýší 22 EUR, platí se DPH jak z hodnoty zboží, tak z ceny přepravy.

Některé e-shopy, jako například americký Amazon u čtečky Kindle Keyboard, započítávají deposit na úhradu tuzemské DPH už při objednávce zboží. Zákazník pak nemusí nic řešit a zboží je mu doručeno bez nutnosti pověření kurýrní či poštovní společnosti k jeho zastupování v celním řízení.

Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?

Amazon k objednávkám čtečky Kindle z Česka automaticky připočítá deposit na úhradu tuzemské DPH.

Osvobození od DPH se nevztahuje na alkoholické výrobky, parfémy a toaletní vody, nebo tabák a tabákové výrobky.

Pokud hodnota zásilky převyšuje včetně dopravy 150 EUR, je adresát kromě DPH povinen zaplatit také clo, dle celního sazebníku. 

Od 1. dubna se Česká pošta stala vůči celním orgánům deklarantem a může tak nově zastupovat fyzické osoby (příjemce zásilky) v celním řízení. Podobnou službu nabízí kurýrní služby svým zákazníkům už delší dobu a to většinou zdarma. Pošta si ale za tuto službu účtuje poplatek.

Při příchodu zásilky pošta adresátovi pošle upozornění a v případě, že jí adresát dá plnou moc k zastupování, vyřídí pošta vše potřebné, včetně uhrazení celního dluhu či vyměřeného DPH, které adresát zaplatí až v okamžiku doručení zboží poštovním doručovatelem. Pokud je na zásilku vyměřeno clo nebo DPH, účtuje si pošta za deklarantskou činnost 180 Kč.

V případě propuštění zásilky do volného oběhu bez vyměření cla a DPH se neúčtuje za předložení k celnímu řízení žádný poplatek. Pokud zásilku nelze celně odbavit například z důvodu nedostatečných nebo nesprávných údajů na poštovní celní prohlášce nebo při absenci potřebných dokladů, je umístěna v dočasném skladu, a pošta za její uložení účtuje zákazníkovi poplatek 96 Kč.

Do kdy má cenu objednávat dárky v e-shopech? – Měšec.cz

Mít jednou Vánoce opravdu klidné a neusedat po úklidovém maratonu na Štědrý den s pocitem totálního vyčerpání. Také si to každý rok přejete pod další stromeček? Pomoci si můžete nákupem dárků přes internetový obchod.

Kromě toho, že vám doporučíme pouze ověřené e-shopy, si také dejte pozor na to, do kdy zboží objednáváte. Abyste místo klidu ještě 23. neběhali v „obchoďáku“, protože objednané zboží do Vánoc nedorazilo.

Pokud chcete klid, moc času už nemáte

Moc času už nemáte. S jistotou byste většinou měli pořídit dárky do Vánoc, pokud objednáte do 16. 12., tedy do tohoto pátku. Podle průzkumu internetového srovnávače Heureka.cz a portálu Aukro.cz zhruba 75 % e-shopů uvádí, že včas je schopno dodat i zboží objednané v úterý 20. 12.

Při objednávce do 19. 12. do 12 hodin garantuje dodání zboží před Štědrým podle průzkumu přibližně 88 % e-shopů. Ovšem za předpokladu, že mají zboží skladem. V každém případě byste se tedy měli při objednávce snažit ověřit dostupnost zboží.

Některé internetové obchody totiž nemají na stránkách aktuální informace o dostupnosti. Skladové zásoby se navíc v případě vánočních nákupů tenčí poměrně rychle, takže co bylo před chvílí, už teď nemusí být k dispozici.

V případě objednávky, která obsahuje zboží, co není skladem, platí, že už včera bylo pozdě. Takové zboží jste měli objednat ideálně už 12. prosince.

Některé e-shopy, které mají kamenné prodejny, umožňují objednání dárků na poslední chvíli a jejich vyzvednutí dokonce i na Štědrý den.

Některé z nich před Vánoci prodloužily otvírací dobu kamenných poboček, uvádí zpráva o průzkumu.

Pokud má tedy e-shop bezproblémovou logistiku a vy máte možnost zboží odebrat na nějaké kamenné pobočce, mohou někteří šťastlivci (bez záruky) stihnout vyzvednout i dárek, který momentálně skladem není.

Doporučuji, aby lidé dárky objednávali nejpozději do 20. prosince 2011 u obchodů, které mají vlastní skladové zásoby. Česká pošta a PPL pak garantují doručení zboží k 21. prosinci 2011, o den později to však bude již bez záruky, upozornil také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Zda se stihne váš dárek dostat pod stromeček, závisí i na počasí. Dodávka zboží bude hodně záviset na schopnostech přepravních služeb, které vždy před Vánoci jedou na 200 %.

Pokud bude sucho a jen mrznout, většinou zde není žádný problém. Pokud napadne sníh, je to zásadní logistický problém, upozorňuje Jan Samko, marketingový ředitel Alza.

cz v článku Vánoce na českém Internetu jsou v plném proudu na sesterském serveru Lupa.cz.

Datum objednání zboží Garance dodání zboží, které je skladem
Do 16. 12. 2011 (12 hod) 98%
Do 19. 12. 2011 (12 hod) 88%
Do 20. 12. 2011 (12 hod) 73%
Do 21. 12. 2011 (12 hod) 48%
Do 22. 12. 2011 (12 hod) 17%

Zdroj: Průzkum Heureka.cz a Aukro.cz

Vánoce generují e-shopům podle statistik APEK více než třetinu obratů. Tedy asi 14 mld. Kč z celkových 37 mld. Kč. Během letošních Vánoc spotřebitelé utratí v průměru 2500 korun, zhruba čtvrtina z nich však nakoupí dárky za více než 8 tisíc korun, dodal Vetyška.

Není zásilka jako zásilka

V případě, že se chystáte objednávat zboží na serveru, který se specializuje na ruční výrobu jako je třeba Fler.cz, měli byste váhat ještě méně, anebo dokonce zvážit, zda má objednávka cenu. Zboží z těchto serverů se často začne vyrábět až teprve když dorazí objednávka, a proto musíte počítat i s tímto časem navíc.

 Zboží větších rozměrů zase není možné poslat jako zásilku či doporučenou zásilku, ale jen jako balík, a od toho se bude odvozovat i doba dodání. Pošta rozlišuje podle priorit například Obchodní balík, EMS, Balík do ruky nebo Balík na poštu, které doručuje do druhého dne.

Obyčejný balík naproti tomu může putovat déle – tím spíš, že je před Vánoci.

Čím budou Vánoce blíže, tím více doporučujeme lidem upřednostnit produkty s garantovanou dobou dodání (obchodní balík, EMS, Balík Do ruky, Balík Na poštu), uvádí v článku na serveru Lupa.cz mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Chcete ještě stihnout vánoční dárek ze zahraničního e-shopu?

I dárek ze zahraničí ještě stihnete

I pokud vybíráte zboží ze zahraničních e-shopů, můžete jím v krajní situaci stihnout obdarovat na Štědrý den. Teoreticky byste měli zboží objednat nejpozději na počátku tohoto týdne.

V případě zemí mimo EU, kde letos došlo k výraznému snížení limitu pro osvobození od DPH (nově jen do 22 eur) a počet zásilek je i ze zahraničí před Vánoci mnohem vyšší, počítejte s tím, že se zásilka může zdržet při proclívání.  Těm, kdo nakupují opravdu na poslední chvíli (maximálně ale do 17. 12.

) lze doporučit zaslání zboží prostřednictvím Fedex Air Priority, píše v článku Vánoce na českém Internetu jsou v plném proudu na sesterském serveru Lupa.cz Martin Vyleťal. 

A co když propásnete všechny termíny? Pokud máte internet a tiskárnu, jste zachráněni. Na poslední chvíli můžete dárek vyřešit voucherem ze slevového serveru.

Stihnete ježíška na dálku? Dopravci se bojí kalamity!

Foto: Rimma Bondarenko, Shutterstock.com

Jestli potřebujete poslat dárek k Vánocům poštou, máte posledních pár dní, aby stihl dorazit pod stromeček. Kdy přesně by měla vánoční zásilka odejít do vedlejšího města a dokdy po Evropě?

Každý rok je to stejné: lhůty na doručení zásilek se před Vánoci prodlužují a dopravci varují, abyste vše poslali včas. Letos to platí dvojnásob, protože zavřené obchody nahrávaly nákupům přes internet a balíků všeho druhu je daleko víc. Kdy tedy nadílku objednat nebo poslat, abyste udělali radost pod stromečkem?

Abyste měli jistotu, že zboží z e-shopu dorazí tak, aby bylo pod stromečkem, je nejvyšší čas ho objednat.

Většina obchodů má na stránkách upozornění, že se dodací doba může protáhnout, a někde uvádějí i termín, dokdy garantují doručení do Vánoc – nejčastěji je to polovina prosince.

„Letos je potřeba mít kvůli protikoronavirovým opatřením větší rezervu, ideální je to stihnout do neděle 13. prosince, aby se zboží dostalo do přepravy do 16. prosince, pak už nebude možné garantovat doručení včas,“ říká Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

Termíny, dokdy je třeba objednávat a posílat, může změnit i počasí. „Všichni dopravci se modlí, aby sněhová nadílka dorazila až po svátcích. Sníh a mráz by totiž mohly v některých oblastech svoz a doručování výrazně zkomplikovat,“ upozorňuje Miroslav Michalko z internetové přepravní služby Zaslat.

Když dopravci opravdu nestíhají nebo vás v danou dobu nezastihnou na adrese, směrují zásilky do depa nebo výdejny, kde si je pak můžete vyzvednout, případně si – pokud je to možné – objednat opakované doručení.

Datum objednání do 13. prosince se týká českých e-shopů. U zahraničních nic garantovat nelze, a jestli jste chtěli nakoupit v asijských obchodech, pak si troufáme říct, že jste správnou dobu už promeškali.

Foto: Kite_rin, Shutterstock.com

Jestli se chystáte nakupovat dárky na internetu, měli byste to udělat co nejdřív

Plánujete poslat dárky příbuzným či kamarádům? Měli byste to stihnout do 11. prosince. „Pro správné doručení je zásadní uvést správnou a kompletní adresu, ale také telefonní číslo a e-mailový kontakt na adresáta,“ radí tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Důležité je i kvalitní a bezpečné zabalení, aby zásilka dorazila nepoškozená a nemuseli jste ji reklamovat. Čím později balíček odešlete, tím se vám může prodražit cena za dopravu – přepravci do ní mohou promítnout prodloužení pracovní doby zaměstnanců a doručování o víkendech.

Budete mít zájem:  Bolí vás celé tělo? Možná trpíte fibromyalgií – část první

Posíláte dárek a samozřejmě nestojíte o to, aby adresát znal jeho cenu. Jak ji ale utajit, když chcete balíček pojistit pro případ poškození? Jestliže zboží objednáte v e-shopu a rovnou necháte poslat na adresu obdarovaného, lze se domluvit, aby ke zboží nepřikládali fakturu a poslali ji jen v elektronické verzi vám jako plátci.

„Balíček, který posíláte vy, prostě nepřipojišťujte. Není to ani nutné – většina dopravců automaticky pojišťuje zásilky do výše několika tisíc. Cenu byste museli sdělit jen při zasílání do zahraničí – do států, kde je potřeba přiložit celní fakturu,“ říká Miroslav Michalko.

Foto: Youproduction, Shutterstock.com

Než dárek svěříte dopravci, dohlédněte na jeho opravdu pečlivé a bezpečné zabalení

Potřebujete poslat balíček do zahraničí? Platí podobné termíny jako při doručení v rámci republiky, ale vždy se předem zeptejte u dopravce. Velmi záleží na tom, kam směřuje. Jiné to je v rámci EU, jiné mimo Evropu.

Pamatujte, že všude je situace podobná. „S ohledem na současné přetížení dep a překladišť dopravců je třeba počítat s možným zpožděním zásilek v řádu pracovních dní,“ upozorňuje Miroslav Michalko. Jestliže vám na doručení opravdu záleží, lze vyhledat i prémiové dopravce, kteří doručení do dohodnutého termínu garantují, ovšem pak počítejte i s prémiovou cenou.

Na dárek z e-shopu je ještě čas. Balík pro příbuzné ale dejte na poštu dnes

Některé e-shopy stále garantují doručení zboží do Vánoc až do domu, další už nabízejí jen možnost osobního odběru na pobočce. Pokud chcete sami odeslat balík pro příbuzné, běžte však na poštu ještě dnes, nebo se obraťte na soukromé přepravce.

Praha – Na nákup vánočního dárku z e-shopu je nejvyšší čas. Dejte si ale pozor na zvolený způsob doručení a na to, zda je zboží skladem. Zatímco některé e-shopy stále garantují včasné dodání nákupu až domů, další jsou opatrnější a doporučují vyzvednutí na pobočce.

I přes rekordní prodeje a předvánoční špičku některé e-shopy stále garantují doručení domů do Vánoc, z velkých to jsou například Alza.cz nebo TS Bohemia. U Alzy takové doručení domů vyjde nejméně na 89 korun. E-shop má na svém webu speciální stránku, kde ukazuje, u jakého způsobu doručení stále garantuje dodání „pod stromeček“.

Internetové obchody zažívají rekordní Vánoce. „V pondělí padl další denní rekord. Zákazníci u nás za jediný den nakoupili zboží za více než 200 milionů korun,“ říká Karel Kučera, ředitel marketingu v Alza.cz, největšího českého e-shopu.

TS Bohemia doručení dárků až k zákazníkům domů garantuje pro objednávky uskutečněné do šesté hodiny večerní 22. prosince. „Abychom mohli tuto podmínku splnit, tak zboží musí být skladem, pak s jistotou všechno zboží vyexpedujeme k přepravci,“ říká šéf marketingového oddělení Lukáš Valouch. U objednávek nad 500 korun se za dopravu neplatí, doručení u levnějších objednávek vyjde na 61 korun. 

Dvojka na trhu, Mall.cz, naopak garantuje už jen dodání na pobočky. Na ty mimopražské zboží včas doručí při objednávkách do čtvrteční deváté hodiny večerní. Pražané mohou objednat až do páteční třinácté hodiny a dárky si budou moci vyzvednout i na Štědrý den dopoledne.

Také v CZC.cz radí osobní odběr na pobočce. „Děláme to kvůli vysoké vytíženosti všech přepravních společností a aktuální situaci na České poště,“ říká Michal Gabriel, marketingový ředitel CZC.cz. Objednávky by lidé v tomto e-shopu měli udělat nejpozději ve čtvrtek 22. prosince do půl třetí odpoledne.

Zmíněná stávka na poště, která proběhla v pondělí mezi 17. a 19. hodinou na velkých třídírnách, ale zatím doručování podle e-shopů nijak nelimituje. Znovu má podle odborářů proběhnout i ve čtvrtek, ale podle Filipa Janovského, místopředsedy stávkového výboru, půjde o stávku výstražnou. „Nechceme ochromit pošty v takto hektické době,“ říká.

Česká pošta pak garantuje do Vánoc jen dodání balíků, které lidi podají na pobočkách pošt do dnešní zavírací doby. Soukromí doručovatelé jdou dále. Například DHL garantuje standardně dodání během druhého dne. „Díky dostatečnému počtu zkušených zaměstnanců jsme schopni dodržovat stejný dodací čas i nyní před Vánoci,“ říká Tereza Červinková z tiskového oddělení DHL.

7 aktivit pro rekordní vánoční sezónu vašeho eshopu

Soubory cookie používáme, abychom zajistili co nejlepší prohlížení našich webových stránek. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Rozumím

Vánoční nákupní horečka začíná na přelomu října a listopadu. Je nejvyšší čas připravit svůj eshop do nejlepší kondice. Přinášíme 7 nejdůležitějších doporučení, která pomohou vašemu eshopu trhat nákupní rekordy.

Přemýšlíte, jak využít vánoční nákupní horečky ve svůj prospěch? Podle RetailDive 19 % spotřebitelů loni nakupovalo vánoční dárky již v září.

Vánoce nejsou jen příležitost k vyšším tržbám, ale také možné hrozby, se kterými je potřeba počítat.

Připravili jsme pro vás přehled, podle kterého si můžete zkontrolovat, zda jsou vaše kampaně na největší nákupní sezónu připravené. Vánoční nákupní horečka začíná na přelomu října a listopadu, je tedy nejvyšší čas zapracovat na kvalitě kampaní.

Doporučení jsou vhodná pro eshopy, které nabízejí produkt či službu, která dovede využít vánoční sezónu – dárky, kuchyňské potřeby, bytové doplňky, vánoční pochutiny, aktivity apod.

V předvánočním období se rozpočty čerpají ve větší míře. Zatímco během roku máte na kampani denní rozpočet ve výši např. 200 Kč, v předvánočním období může být takovýto maximální rozpočet vyčerpán během pár hodin a zbytek dne tak přicházíte o potenciální nakupující zákazníky.

Zpracujte si prognózu rozpočtu, odhadněte svoje výdaje na základě stejného období v předchozích letech, a nastavte ukazatele KPI. Obecné doporučení je nastavit denní rozpočty nejméně o polovinu vyšší. Nicméně je potřeba čerpání rozpočtů hlídat a flexibilně reagovat v případě peaků (extrémní výkyvy).

Zvýšené vyhledávání (a prokliky) můžete očekávat například v Heureka Dny Dopravy Zdarma – listopad, Black Friday – 23. listopadu.

Pečlivě hlídejte, aby ve vašich PPC účtech nedošlo k vyčerpání nabitých finančních prostředků. Nulový stav kreditu se rovná několika krokům zpět. Jeho vybití nemá za následek jen to, že kampaně neběží.

V momentě, kdy vám dojde kredit, PPC systém přestává pracovat s vašimi kampaněmi a vyhodnocovat je. Po dobití kreditu mají kampaně horší výkon a na hodnoty před nulovým kreditem se nedostanete okamžitě.

Navíc s výpadky se vám budou kampaně hůře vyhodnocovat.

V každé sezóně je CPC u klíčových slov vyšší a Vánoce nejsou výjimkou.

Pokud některé své kampaně necháváte spuštěné během celého roku, tak v tomto období nabídky sledujte a případně nastavte vyšší maximální cenovou nabídku za proklik.

Je to důležité pro zobrazování na vyšších pozicích. V opačném případě je pravděpodobné, že vaše průměrná pozice klesne. Počítejte s tím a využijte ochotu uživatelů více nakupovat naplno.

Přihlaste se na školení oXyShopu 7 kroků k rekordní vánoční sezóně a budete na letošní Vánoce zodpovědně a včas připraveni.

V období Vánoc doporučujeme vytvořit kampaně se speciálními klíčovými slovy, která jinak během roku nejsou vyhledávan

Nevhodný vánoční dárek lze v řadě obchodů vrátit

Ilustrační snímek
Foto: Profimedia.cz

Zboží většinou musí zůstat nenošené, nepoškozené a v původním obalu. Jak upozorňuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený, obecně platí, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena.

„Možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz – ještě k tomu bez udání důvodu, je spíše výjimkou z pravidla. Této zákonné možnosti můžete využít třeba u zboží zakoupeného přes internet nebo telefon. Oprávnění zboží vrátit obchodníkovi má však podle zákona jen ten, kdo ho kupoval, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, a to ideálně písemně,“ říká Zelený.

Obchodníci většinou neřeší totožnost osoby, která zboží vrací, pokud se prokáže účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí.

V případě nákupů v e-shopu máte právo na odstoupení od smlouvy, které můžete u online prodejce uplatnit ve lhůtě 14 dnů od převzetí věci.

„Pokud chcete zboží prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka. Pro formulaci odstoupení od smlouvy můžete využít náš vzor,“ radí Zelený.

Zákonné termíny jsou jednoduché – obchodníkovi oznamte, že odstupujete od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Pak máte dalších 14 dnů na to, abyste odeslali zboží zpátky. Oba kroky lze spojit dohromady, tedy poslat balík se zbožím a oznámením o odstoupení.

„Rozhodně ale nedělejte to, že zboží jenom pošlete zpátky bez komunikace a součinnosti z vaší strany,“ říká Zelený.

Pro zajištění bezpečné přepravy zboží zpátky k obchodníkovi je vhodné jej zabalit do původního obalu včetně všech polystyrénových či jiných výplní. Pokud však odstupujete v zákonné lhůtě, nedodání obalu nemůže být důvodem k odmítnutí vraceného zboží. Jedná-li se o speciální obal, musíte počítat s tím, že vám za jeho nahrazení může prodejce něco naúčtovat.

Vrátit lze jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje.

Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, tak patří zboží upravené podle vašeho přání (například pero s gravírovaným jménem), zboží podléhající rychlé zkáze (v podstatě jakékoliv jídlo) nebo zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka).

Dále sem patří zvukové či obrazové nahrávky (hudební alba, filmy na DVD) nebo počítačové programy a hry, pokud došlo k vybalení z původního obalu. Vracet se nedají ani noviny, periodika nebo časopisy – pro knihy však výjimka neplatí.

Ze zákona vám musí prodejce vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám.

Budete mít zájem:  Kodein – opiát používaný pro analgetické, antitusivní a protiprůjmové účinky – jak funguje?

„Nenechte se zarazit tím, že je povinen vrátit vám za dodání zboží pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí. Peníze vám bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili.

Pokud zboží vracíte zpět podnikateli, poštovné platíte vy,“ upřesňuje Zelený a dodává: „V období Vánoc některé e-shopy umožňují vrátit zboží v delší lhůtě, například třiceti dnů, což je dobré si předem ověřit.

Pokud e-shop takovou možnost svým zákazníkům poskytuje, může si po uplynutí 14 dnů určit přísnější podmínky jako dodání neporušeného původního obalu, visaček a podobně.“

Na kamenné prodejny se právo bezdůvodně vracet zboží nevztahuje. I přesto řada obchodů umožňuje zboží vrátit či vyměnit zcela dobrovolně, každý podle vlastních pravidel.

„Konkrétní informace hledejte v prodejních či reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy. S dotazy se můžete obrátit na poradenskou linku dTestu na čísle 299 149 009,“ uzavírá Zelený.

Pokud nebylo doručeno zboží zaplacené přes internet platební kartou, mohou spotřebitelé svoji banku požádat o provedení tzv. chargebacku. Díky tomuto nástroji lze stáhnout částku zpět od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal.

Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra (ESC) takto banky svým klientům pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinovány zákonem. „Pro své zákazníky podobnou službu mají i některé systémy elektronických peněženek. Naopak možnost vrácení peněz nenabízí platba bankovním převodem z účtu na účet,“ říká Ondřej Tichota z ESC.

Hlavní zprávy

Jak vrátit či reklamovat vánoční dárek

Spotřebitelské právo poskytuje několik možností, jak se vypořádat se zakoupeným zbožím, které není úplně podle představ nebo se u něj vyskytne nějaký nedostatek. Obecně však v právu platí, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena, takže možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz – ještě k tomu bez udání důvodu, je výjimkou z pravidla.

Jestliže tedy tato možnost k vašemu dárku patří, nebojte se o ní obdarovanému říct. I když se může zdát, že ryze praktická informace kouzlo dárku trochu pokazí, vaši blízcí možnost vybrat si případně něco, co skutečně budou nosit či využijí, ocení. Větší radost přeci udělá svetr, jenž vaše polovička nosí ráda každý týden, než ten, který leží jen ve skříni, protože je malý.

Změna vlastníka a vliv na vaše práva

Před rozebráním konkrétních práv, která spotřebitel při nakupování má, je nutné se pozastavit nad tím, co se vlastně z pohledu práva při darování děje. Předáním daru dochází k bezplatnému převedení vlastnického práva z dárce na obdarovaného. Veškerá oprávnění vůči obchodníkovi však vycházejí z původní kupní smlouvy, takže svědčí tomu, kdo dárek koupil.

Odstoupit od smlouvy nebo reklamovat tak může v podstatě pouze původní kupující, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, což se prakticky neděje. Většinou obchodníci tuto záležitost moc neřeší, když se spotřebitel prokáže účtenkou či kupním dokladem, vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete.

Vracení zboží koupeného přes e-shop

Česká republika bývá nazývána rájem internetových obchodů, čemuž odpovídá stále narůstající trend nakupování přes internet. Asi každý už se setkal s tím, že v takovém případě může zboží vrátit. Pojďme si však zopakovat, jaké to má přesné podmínky.

Právo na odstoupení od smlouvy lze u prodávajícího uplatnit ve lhůtě čtrnácti dnů od převzetí věci. Kolem Vánoc některé e-shopy umožňují vrátit zboží v delší lhůtě, například třiceti dnů, což je dobré si ověřit.

Dejte si ale pozor na to, že v takovém případě může mít odstoupení od smlouvy po uplynutí zákonem stanovených 14 dnů přísnější podmínky (dodání neporušeného původního obalu, visaček či jiné).

Každopádně musíte dát prodávajícímu ve lhůtě jasně vědět, že využíváte právo na odstoupení bez uvedení důvodu, a to typicky e-mailem nebo přes online formulář. Využít můžete i jiné způsoby komunikace, avšak například obsah telefonního hovoru může být zpětně problém prokázat.

V případě, že e-shop umožňuje odstoupit pouze na základě zákona, máte po oznámení odstoupení dalších čtrnáct dnů na odeslání zboží zpátky.

Vše lze spojit dohromady, tedy poslat zboží i s oznámením o odstoupení, nicméně rozhodně nedělejte to, že zboží jenom pošlete zpátky nebo rovnou nepřevezmete balíček.

Stejně jako máte povinnost převzít objednané zboží, musíte dát prodávajícímu najevo, že jste se rozhodli využít práva na odstoupení, jelikož bez komunikace a součinnosti z vaší strany nic realizovat nelze.

Jak je to s obalem a co vrátit nejde

Z důvodu zajištění bezpečné přepravy zboží zpátky k obchodníkovi je vhodné jej zabalit do původního obalu včetně všech polystyrénových či jiných výplní. Pokud však odstupujete v zákonné lhůtě čtrnácti dnů, nemůže být samotné nedodání obalu důvodem k odmítnutí vraceného zboží.

Jedná-li se o speciální obal, musíte počítat s tím, že vám za jeho nahrazení může prodávající něco naúčtovat. Podmínka dodání neporušeného původního obalu by však byla oprávněná v případě odstoupení od smlouvy po čtrnáctém dni od převzetí zboží, jestliže něco takového e-shop umožňuje.

Vrátit je obecně možné ty druhy zboží, které lze bez problémů uvést znovu do prodeje.

Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, tak patří zboží upravené podle vašeho přání (pero s gravírovaným jménem), zboží podléhající rychlé zkáze (v podstatě jakékoliv jídlo) nebo zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka).

Dále sem patří zvukové či obrazové nahrávky (hudební alba, filmy na DVD) nebo počítačové programy a hry, pokud došlo k vybalení z původního obalu. Vracet se nedají ani noviny, periodika nebo časopisy – pro knihy však výjimka neplatí.

Kolik dostanete zpátky

Ze zákona vám musí prodávající vrátit všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od vás přijal. Peníze vám bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili. Rovněž není možné vracet místo peněz poukázky, pokud jimi nebylo původně placeno.

Opět upozorňujeme, že to platí pouze pro zákonem garantované právo na odstoupení ve lhůtě čtrnácti dnů. Poštovné při vracení zboží podnikateli už však platíte vy.

Nenechte se zarazit ani tím, že je vám prodávající povinen vrátit za dodání zboží pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí.

Důležité je mít na paměti i to, že e-shop není půjčovna.

Jestliže používáte objednané zboží více, než je nutné, abyste se seznámili s jeho vlastnostmi nebo jej vyzkoušeli tak, jak by to bylo možné v kamenné prodejně, odpovídáte podnikateli za způsobené snížení jeho hodnoty. Právo na odstoupení tedy neslouží k tomu, aby bylo možné koupit si nejnovější lyžařskou výbavu a po návratu z povánoční lyžovačky ji vrátit.

Kamenné obchody a vracení dárků

Rozšířenost e-komerce a s ní spojeného práva na odstoupení od smlouvy budí dojem, že vracet zboží je možné úplně všude. Ovšem tak tomu není, protože zákon toto právo spotřebitelům garantuje pouze u smluv uzavíraných přes internet či po telefonu, případně mimo obchodní prostory.

I přesto řada obchodů, obzvláště oděvní řetězce, umožňuje zboží vrátit. Na rozdíl od výše popsaných pravidel u e-shopů však mohou být podmínky u jednotlivých obchodníků nastavené různě, co se týče lhůt i povinností dodat původní visačky, obal a podobně.

Obchod může požadovat i předložení originálu účtenky, což v případě zákonem stanovených práv (ani u reklamace) nelze, jelikož u nich stačí prokázat, že jste zboží od konkrétního prodávajícího zakoupili.

K tomu může stačit i výpis z účtu nebo skutečnost, že se jedná o značkový produkt, který se jinde koupit nedá.

Co s reklamacemi dárků

Důležité je neplést si vracení zboží s reklamací. Reklamovat půjdete zboží, u něhož se v průběhu 24 měsíců od jeho převzetí (koupení) vyskytne vada, tedy s ním bude něco špatně, ale nikoliv vaší vinou.

V takové situaci máte za zákona určitá práva, kterým se kvůli tomu, že vycházejí z vadného plnění prodávajícího, říká práva z vadného plnění. Podstatné je, jak dlouho od zakoupení zboží ho půjdete reklamovat.

V prvních šesti měsících totiž máte silnější postavení – projeví-li se v této době u zboží vada, má se za to, že existovala již při jeho převzetí. Jinými slovy je na podnikateli, aby prokázal bezvadnost zboží, pokud o to nastane spor.

V reklamaci máte právo na opravu, pokud je možná, jinak na výměnu zboží za nové. Odstoupení od smlouvy (vrácení peněz) je až na posledním místě, takže vám prodávající nemusí vyhovět, i když o to požádáte, ledaže jde o tři vady současně nebo o třetí stejnou vadu a dvě předchozí byly řešeny opravou.

Reklamační protokol a lhůta k vyřízení

Při každé reklamaci vám prodávající musí vystavit reklamační protokol, tedy písemné potvrzení o uplatnění reklamace. Jeho povinným obsahem je datum uplatnění reklamace, vytýkaná vada (obsah reklamace) a požadovaný způsob vyřízení. Na prodejně musí být vždy přítomen pracovník pověřený vyřizováním reklamace, takže se nenechejte odbýt tím, že vedoucí zrovna není „na place“.

Po vyřízení reklamace zase musíte obdržet potvrzení o datu a způsobu jejího vyřízení, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace.

Odůvodnění by mělo být důkladné, obzvláště v období prvního půl roku od koupě zboží. Pokud tomu tak není nebo důvody zamítnutí nesedí, rozhodnutí rozporujte.

Pokud nebude s prodávajícím rozumná řeč, máte možnost využít služeb soudního znalce.

Prodávající musí reklamaci včetně provedení opravy stihnout do 30 dnů, jinak se dopustí podstatného porušení smlouvy, což vám umožňuje od ní odstoupit a požadovat vrácení peněz.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector