Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

autor externí

Vánoce jsou pro naprostou většinu lidí spojeny s dárky. Bez nich to prostě nejde. Někteří si věnují pouze symbolické drobnosti, jiní na pozornostech pro své blízké zdaleka nešetří.

Jak jsou na tom s nákupy vánočních dárků známé tváře našeho regionu? Připravují je s několikaměsíčním předstihem, nebo na poslední chvíli? A dělají s jejich nákupy velké tajnosti, nebo jde o domluvené věci? Jaké jsou jejich tipy na ten „pravý“ vánoční dárek? To se dočtete ve velké Vánoční anketě Deníku s osobnostmi Moravy a Slezska.  

Heidi Janků, 58 let, zpěvačka, Ostrava

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Robert Tichý

Dříve jsme často nakupovali s mým dnes už bohužel zesnulým manželem Ivošem Pavlíkem běžně na e-shopu, internetově. Letos jsem také něco ještě stačila koupit, protože nevím, které obchody, nedej bože, zavřou těsně před svátky.

  • Jaroslav Wykrent, 77 let, skladatel a hudebník, Přerov
  • Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník/Lukáš Kaboň
  • V naší rodině už roky panuje zásada, že vánoční dárek nemusí být praktický, ale hlavně překvapivý – a podle toho to pak u nás na Štědrý den vypadá.

Petra Kvitová, 30 let, tenistka, Bílovec

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / VLP Externista

Samozřejmě, že když nebyla úplně možnost, tak jsem nakupovala přes internet. Ráda bývám připravena, nic na poslední chvíli neřeším.

  1. Albert Černý, 31 let, hudebník, Třinec
  2. Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / VLP Externista
  3. Nejlepší dárek je čas strávený s někým blízkým, třeba v chatičce Amazing Places, nebo pozvání do restaurace na něco výjimečně dobrého.

Eva Vejmělková, 51 let, herečka, psycholožka, scenáristka, Karviná

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / VLP Externista

Veškerou práci za mě každoročně dělá Ježíšek, ale když má plné ruce práce, musím se zapojit i já a snažím se splnit přání mých blízkých. Pro mě jsou Vánoce důležité hlavně díky času stráveného s mou rodinou. Dárky ráda nakupuji na internetu, ale také v obchodech. Záleží, jaký poklad sháním. Řekla bych, že skvělý tip na dárek je v této době humor, nadhled a dobrá nálada.

Monika Brzesková Žídková, 43 let, starostka, Miss ČR 1995 a Miss Europe 1995, Kravaře

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / Vladimír Pryček

Letos jsem objednávala většinu dárků přes internet. Nikdy se mi nepodaří koupit je dopředu, a to si vždy říkám, že příště už to začnu řešit v září. Zatím se mi to nepovedlo! Do obchodu nakonec stejně musím pro drobnosti, přáníčka či ubrousky.

Leopold Sulovský, 66 let, horolezec a politik, aktuálně senátor, Nový Jičín

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / VLP Externista

Ideální tip na dárek, na to definici neznám. Myslím si ale, že když se povede koupit něco, co by si ten konkrétní člověk přál, ale sám by si to z nějakých důvodů nekoupil, může to být výhra.

Věra Palkovská, 57 let, primátorka Třince, Třinec

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / VLP Externista

Dárky na Vánoce nakupuji vždy s předstihem a přemýšlím, čím udělat svým blízkým a přátelům radost. Letos poprvé jsem zcela využila internetové obchody, takže dárky už mám dávno připravené. Věřím, že potěší.

Vladimír Vůjtek, 73 let, bývalý hokejista a trenér, vedl český i slovenský národní tým, vicemistr světa, dvojnásobný mistr ruské ligy, Klimkovice

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / VLP Externista

Já jsem spíše na praktické dárky, jako jsou různé poukazy na wellness nebo na hory. Nakupuju radši klasicky v obchodech, ale samozřejmě v této době jsem dárky pořizoval i přes internet. Když se to člověk naučí, tak je to pak pohodlnější. Ale dělám to, přiznám se, na poslední chvíli. U nás se o tyto věci stará spíše manželka.

Pavlína Kafková, 51 let, herečka, Frýdek-Místek

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihyZdroj: Deník / VLP Externista

Mám ráda vánoční čas pro pohodu a radost, kterou Vánoce přinášejí. Proto se trošku vyhýbám komerčnímu duchu, který s sebou nese napětí. A zvláště v tomto roce považuji za největší dárek osobní setkání celé rodiny u jednoho stolu, radost a zdraví mých nejbližších.

Igor Bareš, 54 let, herec, Olomouc

Zdroj: Deník / VLP Externista

Já už jsem poměrně starý člověk a s internetem a internetovými obchody si moc nerozumím. Manželka to praktikuje a přes internet nakupuje, já ale stále inklinuji ke kamenným obchodům.

Kateřina Kněžíková, 38 let, opěrní pěvkyně, Bohumín

Zdroj: Deník / VLP Externista

Poslední roky jsem kupovala dárky a vše dělala na poslední chvíli. Letos mám ale díky epidemii více času a tak jsem některé dárky pořídila na internetu a některé v kamenném obchodě. Mým tipem na dárek (spíše pro ženy) je třeba kniha Evy Benett Nočník neohrožené ženy.

Ondřej Novotný, 43 let, promotér a spolumajitel Oktagon MMA, Ostrava

Zdroj: Deník / VLP Externista

Záleží, kdo má kolik na dárek. (úsměv) Ale musím říct, že mě v poslední době jako tip nadchnul náš nový partner, který má heslo: Daruj klidný spánek. Je to Deep CBD. To tak člověka vyklidní, že je mu krásně a skvěle spí. Myslím, že je to skvělý dárek. Tak dobrou věc jsem v ruce dlouho neměl.

Pokud jde o nakupování, tak buď ho provádím v průběhu roku, nebo dost často na poslední chvíli. Pro mně třeba 10. prosince je ještě docela daleko. Mě baví vymýšlení dárků, vybírání v obchodech, takže často volím kamenné prodejny, i když ani nákupu na internetu se nevyhýbám.

Ale je fakt, že letos máme závěr roku šílený, během prosince dva turnaje, takže se ženou něco vymyslíme a ostatní odpustí. Pro ostatní dělám dárek v podobě Oktagonu.

Klára Kováčová, 37 let, vicemiss 2003, manželka trenéra SFC Opava Radka Kováče, Vyškov

Zdroj: Deník / VLP Externista

Dárky nakupuji přes internet a raději s předstihem. Mám ráda vše zorganizované dopředu. Shánět dárky na poslední chvíli mi nic neříká. V podstatě by u nás mohl Štědrý den začít už někdy v půlce prosince.

Jan Rafaj, 43 let, generální ředitel Heimstaden Czech, Ostrava

Zdroj: Deník / VLP Externista

Naše děti si celý podzim připravovaly dopis s přáními, které dárky by si přály. Připravovaly ho tak, že například z různých letáků vystřihávaly hračky, které by chtěly dostat pod stromeček. Z toho se už dalo vybrat docela jednoduše.

U manželky to bylo obdobné, když jsem zareagoval na první oblečení, co se mi na internetu líbilo, dostával jsem pak denně mnoho reklam s podobným sortimentem a vybíralo se mi snadno.

Některé dárky jsem měl už vymyšleny dříve, takže nepamatuji Vánoce, kdy jsem měl vše tak brzy nakoupeno a připraveno. Dokonce deset dnů před Štědrým dnem už dárky začínám balit!

Karolína Kopíncová, 22 let, modelka a Miss Czech Republic 2020, Vrbno pod Pradědem

Zdroj: Deník / VLP Externista

Nejraději naděluji dárky ve formě zážitků, ať už je to masáž, degustační večeře nebo například plavba po Vltavě. Tedy většinu dárečků zajištuji přes internet ve formě voucheru. Myslím, že je to jeden z nejlepších dárků, tvoříme si tak společné vzpomínky.

Ladislav Hezký, 52 let, pekař Štramberských uší, Nový Jičín

Zdroj: Deník / VLP Externista

Ač neradi, jsme nuceni nakoupit některé věci přes internet, vzhledem k časové situaci a omezením, které jsou, nebylo vyhnutí. Něco jsme koupili v kamenných prodejnách v Novém Jičíně a v okolí s předstihem, ale něco bohužel musíme koupit přes internet.

Kateřina Kouláková (Kaczi), 28 let, zpěvačka a písničkářka, Frýdek-Místek

Zdroj: Deník / VLP Externista

Letos většinu dárků vyrábíme s přítelem doma, ať už to jsou kalendáře, nakládané sýry nebo originální rukodělné dárky z dílny šikovného kamaráda, např. opasek z vlastními iniciály, obal na trsátka… Ostatní tvoří praktické věci, jako jsou ponožky a trenýrky.

Vít Nantl, 44 let, předseda představenstva Vltava Labe Media, Klášterec (okres Šumperk)

Zdroj: Deník / VLP Externista

Jsem s dárky odkázaný na internet, nemám rád vánoční tlačenice v obchodech. Mým letošním tipem ale je poukaz na společně strávený výlet v roce 2021, který sami zorganizujete. Po letošním bláznivém roce tento dárek myslím má úplně speciální hodnotu.

Klára Janečková, 41 let, psycholožka a spisovatelka, Valašské Meziříčí

Zdroj: Deník / VLP Externista

Myslím, že člověk nic nepokazí dobrým parfémem, pro muže i ženu. Nakupuji hodně přes internet. Kosmetiku, oblečení. Jen elektroniku nakupuji v obchodech, jelikož potřebuji zácvik.

František Nedomlel, 72 let, řezbář, autor bruntálského a mohelnického betléma, Bruntál

Zdroj: Deník / VLP Externista

Hlavní Ježíšek je manželka, já jí s tím jen pomáhám. Máme to s dárky pro děti a vnuky rozdělené tak, že manželka vymýšlí, co se komu koupí, a já to financuji a odvážím v autě.

Budete mít zájem:  Přírodní masky pro zralou pleť – jakou masku si udělat?

Lenka Černá, 54 let, házenkářská legenda, bývalá brankářka, reprezentantka, rodačka z Olomouce, nyní trenérka mládeže ve Zlíně

Zdroj: Deník / VLP Externista

Dárky mám koupené díky internetu již měsíc před Štědrým dnem. Popravdě v této době se mi ani nechce chodit po obchodech. V zásadě nakupuji spíše praktické dárky, české. O zpestření se postaral nákup pro roční vnučku Dominiku. Už se moc těším na její rozzářené oči u stromečku.

Zdeněk Nehoda, 68 let, bývalý fotbalista, mistr Evropy, hráčský agent, Hulín

Zdroj: Deník / VLP Externista

Každému přeju hlavně zdraví, zejména v této době, a dárky jsou vždy individuální věcí. My si v rodině dárky příliš nedáváme, a když už, tak maličkosti. Kniha, ponožky, a podobně. Spíše jen proto, abychom dali najevo, že jsme na blízké nezapomněli.

Nakupovat přes internet neumím, s manželkou si nic nekupujeme, my se obdarováváme celý rok, takže to neřešíme. Kor v situaci, která je, protože bych se bál jít do nákupního centra. Ne, že bych onemocněl, ale spíše, že mě lidi ušlapou.

Letos asi poprvé dám dětem a vnukům obálku s penězi, aby si koupili, co chtějí.

Libor Kašík, 28 let, brankář HC Berani Zlín, Zlín

Zdroj: Deník / VLP Externista

Nějaký zaručený tip na dárek nemám, ale určitě se se svými dárky, které na Vánoce nakupuji, snažím udělat radost, zejména svým blízkým. Je jasné, že mám pak radost, když vidím, že jsem je s nimi potěšil. Jestli dárky pro radost svým nejbližším nakupuji dopředu, to nemohu určitě posoudit.

Například já je letos půjdu koupit v půlce prosince. Jestli je to ale dopředu, nebo na poslední chvíli, to nevím. Určitě je stihnu ale všem koupit. K vánočním dárkům a nákupům využívát i internetové obchody a e-shopy. K tomu ale využívám nabídky v kamenných obchodech, kde si člověk má šanci zboží důkladně prohlédnout.

Ale jak říkám, letos mě nákupy vánočních dárků teprve čekají.

  • Otmar Oliva, 68 let, sochař a výtvarník, Velehrad
  • Zdroj: Deník / VLP Externista
  • Co se dárků týká, bylo-li by to možné a v mé moci, nadělil bych národu pokoj v duši a blízký návrat k té správné orientaci ve věcech veřejných.
  1. Jiří Pavlica, 67 let, muzikant a hudební skladatel, Staré Město
  2. Zdroj: Deník / VLP Externista
  3. Mým tipem na vánoční dárek je, abychom byli všichni zdraví, my mohli začít hrát a lidé chodit na koncerty.

Jiří Vykoukal, 49 let, bývalý hokejový reprezentant, dvojnásobný mistr světa, v současnosti manažer LHK Jestřábi Prostějov, Olomouc

Zdroj: Deník / VLP Externista

Osobně to nechávám na poslední chvíli. Letos jsem už ale jeden pořídil s předstihem v září. Preferuji kamenné obchody.

Jiří Tkadlčík, 31 let, strongman, Přerov

Zdroj: Deník / VLP Externista

Já jsem v kupování dárků hodně špatný. Většinou to nechávám na poslední chvíli. Letos jsem aspoň jeden dárek pro ženu koupil s předstihem. Měl jsem z toho ale takovou radost, že jsem jí ho samozřejmě už dříve dal. Zbytek koupím na poslední chvíli, doufám, že v obchody zůstanou otevřeny.

Petr Vavřík, 58 let, baskytarista skupiny Buty, Zlín

Zdroj: Deník / VLP Externista

U nás dárky obstarává moje žena. Má nápady a energii se tomu věnovat. Já si nechám poradit od dětí a na poslední chvíli koupím osvědčený dárek v nějakém menším obchodě, protože ve velkých marketech se necítím dobře. Doufám, že ty malé obchody do Vánoc nezavřou!

Michal Sýkora, 41 let, spisovatel, vysokoškolský pedagog, Olomouc

Zdroj: Deník / VLP Externista

Protože mi tento rok vyšla nová kniha nazvaná Nejhorší obavy, zištně vaši otázku využiji k tomu, abych ji doporučil jako vánoční dárek. Tip bych měl i pro příznivce audioknih: Supraphon vydal v audiopodobě můj třetí román Ještě není konec, jehož seriálová verze nazvaná Vodník letos získala Českého lva.

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

České Vánoce. Dárky pro děti, se kterými si bude hrát celá rodina

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Jestli chcete být na Vánoce za toho nejlepšího ježíška, pořiďte těm nejmenším ve svém okolí krásný dárek made in Česko, který budou milovat nejen jako malí, ale který v krabici na půdě neskončí ani, až odrostou.

Traktor Zetor 25 od Kovap

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Pohyb traktůrku zajišťuje unikátní pérový strojek natahovaný klíčkem. Převodovka má tři rychlosti – dopředu, neutrál a zpátečku. Traktor lze volantem skutečně řídit a navíc ho i zabrzdit ruční brzdou. Měřítko 1 : 25.

Cena: 1030 korun

Miju domečky

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Míša Karpíšková vyrábí bydlení pro panenky (nebo klidně zajíčky) s citem pro design. Domečky Miju jsou z masivního dubu, vyráběné rukama, stejně jako nábytek v nich. Můžete si k němu pořídit houpačku, postýlku s prošívanou matrací anebo ručně potahovaná křesílka z biobavlny.

Cena: 7490 korun

Auto pro malé i velké

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Tomáš Večeřa chtěl pro svou dceru šlapací autíčko, které by se v rodině dědilo po generace. Žádné dost kvalitní nemohl sehnat, a tak se je pod značkou Czech Pedal Car rozhodl vyrábět sám. Autíčko je ze sklolaminátu, probarvené už při odlévání ve formě, takže se mu lak jen tak neodře. Volant můžete mít buď v barvě slonové kosti, nebo nerezový. K mání jsou i další vychytávky a doplňky. Hračku koupíte i jako stavebnici, kterou dáte doma vrtačkou a šroubovákem hravě do kupy. Sériové číslo a techničák jsou samozřejmostí, stejně jako dlouholetá životnost.

Cena: 18 tisíc korun

Zvířátka Kutulu

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Hračky oslavující geometrii. Parta designérů sdružená pod touhle značkou už se svými hračkami z bukového dřeva slavila úspěchy až v Miláně. A ptáček Pipa, geniální ve svojí jednoduchosti, je nejoblíbenější hračka každého batolete.

Cena: 330 korun

Látkové panenky Brodita

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Marie Mrňávková šije v podhůří Lužických hor roztomilé lenochody s výšivkou, krásné polární lišky a taky Šípkovou Růženku, panenku Borůvku, Červenou Karkulku a hlavně rebelku Frídu!

Cena: 650 korun

Dřevěný hrad

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Postavte svoje město, nebo město, kam jezdíte za babičkou, a nebo prostě město. Nezapomeňte v něm ubytovat nějaká ta zvířátka, igráčky a taky kombinovat s kostkami, co už doma máte. Protože ty nejlepší hračky jsou geniální ve své jednoduchosti. Nechte rozletět fantazii svých dětí, zatímco budou trénovat jemnou motoriku, prostorovou představivost a nemalou dávku trpělivosti.

Cena: 450 korun

A něco málo po rozbalení dárků

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Každé balení Champi od MAMS je originál s výjimečnou chutí a vůní jablečného sadu. Jemné bublinky to vše podtrhují a vy můžete směle perlit jak s dětmi, tak s dospělými. Champi je stvořené pro oslavy výjimečných okamžiků. Champi s modrou etiketou z dětské edice je ideální volba pro malé i velké nezbedníky. Etiketa obsahuje originální dětské obrázky. Kdo první najde vesmírnou loď nebo luk a šíp?

Cena: 195 korun

Češi a e-shopy: nakupujeme hlavně oblečení a elektroniku

Hitem českých e-shopů zůstává elektro a oblečení. Po internetu je nakupuje 70, respektive 44 % nakupujících. Vyplývá to z průzkumu, který si společnost Mail Step nechala zpracovat agenturou Data Collect.

Nepřekvapí, že módu a kosmetiku nakupují nejčastěji ženy, zatímco elektro zase muži.

Vybrané zboží si většinou nekoupí v prvním e-shopu, na který narazí ─ více než 8 z 10 zákazníků si ho běžně prověří některým ze srovnávačů cen a podle průměrné částky se pak řídí.

Češi nejsou při nakupování po internetu příliš spontánní: než kliknou na tlačítko „odeslat závaznou objednávku,“ vyrazí do kamenné prodejny, aby si vybrané zboží obhlédli či vyzkoušeli.

Bez zkoušky ani ránu

„Pro naše zákazníky už začalo to nejvytíženější období v roce ─ vánoční sezóna.

Internetoví prodejci mají za sebou naskladňování zboží a přípravy na bleskové balení a odesílání, teď už probíhá ostrá akce.

Logistické operace musí probíhat naprosto bezchybně, aby měli všichni objednatelé dárky včas,“ komentuje Jan Rozlivka, ředitel společnosti Mail Step. Jaké tedy budou online hity letošních Vánoc?

Trendy ukazují, že Češi na internetu nejvíce nakupují elektroniku (70 %) a oblečení (44 %). Právě po oblečení sahají především mladší lidé do 34 let věku.

Starší generace preferuje nákupy oděvu v kamenných obchodech, kde si může oblečení rovnou vyzkoušet a lépe zkontrolovat kvalitu. Přes internet si však lidé starší 65 let s oblibou kupují potřeby pro dům a zahradu.

Více než 35 % všech respondentů nakupuje online také knihy, hudbu nebo počítačový software, jízdenky či letenky, vstupenky na kulturní akce nebo sportovní potřeby.

Budete mít zájem:  Poškozená Chrupavka V Koleni Příznaky?

I přes oblibu nákupů z pohodlí domova zůstávají Češi nadále konzervativní a moc neriskují – 83 % si běžně vybírá e-shop podle internetových srovnávačů cen a téměř 73 % zákazníků si některé druhy výrobků raději vyzkouší předem v kamenném obchodě, než aby kupovali tzv. zajíce v pytli. To se týká především elektroniky, oblečení a kosmetiky.

„U některého zboží se jedná o naprosto logický postup – popis vůně na internetu nestačí k rozhodnutí, zda vám bude parfém skutečně příjemný. Dává tedy smysl napřed si ho jít do drogerie vyzkoušet.

Na druhou stranu jsou Češi někdy trošku vychytralí – v kamenné prodejně si vše otestují, nechají si poradit od ochotných prodejců a pak si zboží objednají levněji přes internet,“ všímá si Rozlivka.

Lidi rozčiluje špatně zabalené zboží, hrozí u něj poškození

To, jakým způsobem a jak kvalitně je zboží zabaleno, hodnotí jako důležité necelých 70 % respondentů. Ti, kteří mají špatnou zkušenost s dodaným zbožím, které jim přišlo poškozené, se domnívají, že škoda vznikla při přepravě – uvádí to více než 68 % lidí, což je alarmující.

„Poškození zboží během přepravy může provozovatel e‑shopu snadno předejít. Stačí, aby už i fázi balení svěřil do rukou profesionální logistické společnosti, která zboží pečlivě zabalí a odveze konečnému zákazníkovi.

Celý proces od skladování přes kvalitní balení až po zajištění bezpečné a spolehlivé dopravy je relativně složitý dokonce i pro malé e-shopy. Vyžaduje zkušenosti,“ myslí si Rozlivka.

Ekologie? Když to nebude dražší…

Z průzkumu také vyplynulo, že ekologické balení by zákazníci příliš neocenili, pokud by si za něj museli připlatit. Byť by se jednalo jen o drobný příplatek, neupřednostnila by takový e-shop ani třetina dotázaných. „Znovu se ukazuje, jak důležitým faktorem je pro české klienty cena.

Velmi rádi by totiž dostali co nejvíce služeb za co nejnižší částku, nicméně někdy je třeba za vyšší kvalitu zaplatit. Na druhou stranu mohou online obchody ceny snížit tím, že se soustředí jen na marketing a veškeré starosti o skladování, balení a dopravu delegují na specialisty.

Tím ušetří a mohou si dovolit získat v českém prostředí to nejdůležitější odlišení od konkurence – nižší cenu,“ uvažuje Rozlivka.

Ačkoliv Češi příliš nehledí na ekologii, ohledně výběru e-shopu jsou patrioti. 51 % jich totiž preferuje tuzemské obchody. Pokud už hledají zboží v zahraničních e-shopech, je to proto, že požadovanou věc nenašli v Česku (14 %), nebo právě kvůli nižší ceně (23 %).

Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy Češi si k Vánocům kupují na internetu krásu a knihy

Zdroj: Mail Step

Praha, 13. prosince 2015

Češi přes mobily nejvíc kupují parfémy a knihy. Slipy a šperky netáhnou

Češi stále více nakupují zboží přes internet pomocí svých smartphonů a tabletů. Podíl nákupů z mobilních zařízení činí v některých kategoriích až 13 procent.

Za poslední rok podíl nákupů více než zdvojnásobil. Přes chytré telefony Češi nejvíce nakupují knihy a parfémy.

Za zvyšující se oblibou „mobilních nákupů“ stojí podle odborníků úprava webových stránek e-shopů, kterou nabízí až pětina internetových obchodů.

Jen za minulý rok Češi utratili za nákupy v e-shopech bezmála 81 miliard korun. A už teď je jasné, že loňský rekord Češi letos překonají.

„Podle našich údajů vzrostly v prvním čtvrtletí obraty tuzemských internetových obchodů v průměru meziročně o 18 procent. Pokud by takto trh rostl i po celý zbytek letošního roku, zvýšil by se celkový obrat e-commerce z loňských 81 miliard na zhruba 96 miliard korun,“ řekl Blesk.cz Jan Penkala, šéf konzultační firmy ACOMWARE.

I když v online nakupování u českých zákazníků stále vedou osobní počítače, prudce narůstá obliba nákupů přes mobilní telefon. Ty dnes v průměru tvoří asi 8 procent tržeb, ale skoro 17,5 procenta návštěvnosti v e-shopech.

Z mobilních zařízení nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy.

„Především v první kategorii jsme v poslední době zaznamenali opravdu výrazný nárůst,“ řekl Marek Krška ze společnosti NetDirect, která je jedním z největších tvůrců e-shopů v ČR.

Co Češi nejvíc nakupují přes mobilní telefony? | koláž Blesk.cz

„Stále máme co dohánět“

Při nákupu přes mobilní zařízení utratí Češi za parfém průměrně 900 korun, v případě knih se tato částka pohybuje okolo 700 korun. Obecně mají lidé větší zájem o takové výrobky, které dobře znají. Na druhou stranu velký zájem o koupi přes mobil není o šperky nebo spodní prádlo, jako jsou slipy nebo podprsenky. Nákupy dražší než 5000 korun jsou také velmi výjimečné.

„Hodnota objednávky v internetovém obchodě z mobilního telefonu byla v prvním kvartálu v průměru 1658 korun. Loni ve stejném období se nakupovalo z mobilních telefonů za 1479 korun,“ upřesnil Penkala.

V USA a západní Evropě dělá podíl nákupů z mobilních zařízení více než 25 %, z toho 15 % jsou mobily a 10 % tablety.

Například ve Velké Británii je asi 45 milionů nakupujících na internetu, z toho 32 milionů využívá jednorázově nebo pravidelně také mobilů.

Jak nakupují Češi na mobilních telefonech?

  • 8 procent v průměru činí tržby z prodejů učiněných z mobilních telefonů na e-shopech.
  • 17,5 procenta činí podíl návštěvnosti z mobilních telefonů na e-shopech.
  • 86 procent tržeb na e-shopech je z počítačů.
  • 1658 korun činila průměrná objednávka na e-shopech z mobilních telefonů od ledna do března 2016.
  • 1936 korun činila průměrná objednávka na e-shopech z počítačů od ledna do března 2016.
  • 81 miliard korun utratili v loňském roce Češi v e-shopech.
  • 96 miliard korun utratí podle odhadu společnosti ACOMWARE Češi v e- shopech letos.

Češi nakupují on-line stále častěji, za posledních pět let narostly pravidelné nákupy o polovinu!

Publikováno: 28. leden 2016

Češi rádi nakupují na internetu. Tento fakt je v roce 2016 již neoddiskutovatelný. Jaký ale je typický český e-zákazník? Jak se postupem času mění a jak vidí sám sebe? A o čem to vypovídá z pohledu e-shopů? Na tyto otázky hledala odpovědi Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve svém pravidelném výzkumu.

„Na online nakupování se spotřebitelů ptáme pravidelně již pět let. Díky tomu můžeme průběžně sledovat jejich pohled na e-shopy i vývoj jejich preferencí,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Je vcelku logické (a také často opakované), že nejvíce v internetových obchodech nakupují mladí lidé se středním a vyšším vzděláním.

Na druhou stranu generace zákazníků, kteří dělali v e-shopech vůbec první nákupy okolo roku 2000, nadále tomuto pohodlnému způsobu pořízení zboží zůstává věrná. Dnešní třicátníci nakupují na webu naopak čím dál víc, a tak již brzy průzkumy potvrdí, že na internetu nakupují prakticky všichni a stále častěji.

Důkazem toho je, že 73 % internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 % uživatelů internetu.

A jaký je vývoj v jednotlivých věkových skupinách? V kategorii 25 – 34 let nakupuje alespoň jednou za čtvrt roku 82 % (v roce 2010 62 %), v rozmezí 35 – 44 let 74 % (47 %) a v rozmezí 45 – 54 let také 74 % (39 %) internetových uživatelů.

„Je vidět, že online nákupy jsou již běžnou součástí života ve všech věkových kategoriích. Samozřejmě, rozdíl je stále ještě v četnosti, ale i to se postupně mění.

Sledujeme tak výrazný nárůst počtu nákupů především ve věku 35+,“ doplňuje Jan Vetyška a otevírá další téma: „Rozdíly v nakupování a výběru zboží jsou stále patrné mezi oběma pohlavími.

Řekl bych, že můžeme mluvit až o stereotypech – muži nejčastěji nakupují počítače a elektroniku, ženy oblečení a kosmetiku či parfémy.“

Pro srovnání stačí uvést nejčastěji nakupované zboží. Na otázku, zda v uplynulém roce nakoupili vybraný druh zboží, odpovídali muži a ženy rozdílně.

Zatímco 51 % mužů si koupilo přes internet počítače, notebooky či hardware, ženy nejčastěji nakupovaly oblečení a obuv – 61 % žen si v e-shopu objednalo v minulém roce alespoň jeden kus zboží z této kategorie.

I na dalších dvou příčkách se nákupy rozchází podle pohlaví – u žen je druhou nejoblíbenější kategorií kosmetika a produkty pro zdraví a krásu (51 % respondentek), třetí pak slevové kupony a vouchery (45 %); u mužů jsou na druhém místě mobily (39 %) a na třetím sportovní oblečení a vybavení (37 %).

Budete mít zájem:  Cílená léčba by neměla být pouze pro pracující, říká předseda klubu Bechtěreviků

„Z pohledu celkové popularity jednotlivých kategorií dosáhly oblečení a obuv za uplynulých pět let významného růstu a drží se na prvním místě mezi nákupy spotřebitelů, a to z 36 % v roce 2010 na cca 48 % v roce 2015.

Dlouhodobě stoupá také obliba produktů pro zdraví a krásu (z 26 % na 36 %) nebo knih (z 30 % na 35 %).

V kratším horizontu samozřejmě raketově rostou nové produkty, jako byly v roce 2012 slevové kupony (z 0 % ihned na 38 %),“ komentuje Jan Vetyška.

I přes neustálý nárůst prodejů se stále najdou nakupující, kteří u vybraných druhů zboží dají přednost kamenným e-shopům. Hlavní bariérou, která dlouhodobě zůstává, je pro spotřebitele potřeba vidět zboží „naživo“. Ne všichni zcela důvěřují možnosti odstoupit od kupní smlouvy, a tak mají obavy z toho, že před nákupem si nemohou zboží prohlédnout.

„Tato pocitová bariéra je jedna z mála, kterou těžko mohou internetoví obchodníci odstranit. Naopak jak dokázaly letošní bezproblémové Vánoce, e-shopy se výborně vypořádaly s logistikou.

Přestože u zákazníků někdy zůstávají obavy z termínu doručení objednaného zboží, u ověřených obchodníků vše běží velmi dobře.

Nákup tak spotřebitelé dostanou obvykle do dvou pracovních dnů od objednání,“ odmítá obavy zákazníků Jan Vetyška.

A jak se vidí samotní zákazníci? Především klamou tak trochu sami sebe. Podle výzkumu APEK považují spotřebitelé reklamu v médiích jako zcela nedůležitou při výběru e-shopu, na druhou stranu ale při dotazu na jejich spontánní znalost vyjmenují nejčastěji právě ty obchody, které vidíme a slyšíme nejvíce.

„Čeští online zákazníci nakupují v e-shopech rádi a často. Přestože nadále dominují spíše ti mladší, už se nejedná pouze o ně. Nadále existují zajímavé rozdíly mezi nakupováním mezi oběma pohlavími. Velkou hodnotu pro české zákazníky mají nadstandardní služby zdarma, jen někteří jsou ochotní si pravidelně připlatit. A stále více při nákupech na internetu využívají mobilní telefony,“ uzavírá Jan Vetyška.

Průzkum: kolik Češi utratí za vánoční dárky

I když jsou Vánoce hlavně svátky klidu a míru, bez hromady balíčků pod stromečkem už si je neumíme představit. Češi nejčastěji nakupují 5–10 vánočních dárků, třetina za ně plánuje utratit více než 10 tisíc korun. Čtěte další zajímavosti o vánočních nákupech z našeho průzkumu.

Z průzkumu MALL.CZ vyplývá, že Češi mají nejčastěji v plánu pořídit 5 až 10 dárků, čtvrtina plánuje pořídit až 15 dárků. Muži nakupují méně dárků než ženy a největší nadílka bude v rodinách s malými dětmi.

Ptali jsme se Čechů, kolik dárků letos plánují nakoupit. Téměř polovina Čechů pořídí do 10 dárků.

Právě rodinám s dětmi udělají vánoční nákupy největší zásah do rodinného rozpočtu. Čtvrtina respondentů s dětmi totiž za dárky utratí až 15 tisíc korun. Nejčastěji ale Češi plánují pod stromeček zabalit dárky za 5 až 10 tisíc.

Čtvrtina Čechů potěší na Vánoce sama sebe

Češi pravidelně nakupují alespoň maličkost pro:

  • partnera nebo partnerku,
  • rodiče a prarodiče,
  • sourozence
  • a nejbližší přátele.

Čtvrtina Čechů dělá každoročně na Vánoce radost i sama sobě. Máte-li vysněnou hru nebo už dlouho toužebně vyhlížíte nový módní kousek, rozmazlete sami sebe a věc si dopřejte. Ale pozor – poptejte se nejprve nenápadně svých nejbližších, jestli vám dárek neplánují dát oni. Vyhnete se tak nucenému předstírání radosti při rozbalování dárků.

Ženy nakupují dárky častěji než muži. Nejméně dárky pořizují lidé ve věku 50–60 let.

Češi nakupují dárky od září do prosince

Čím dřív vánoční dárky nakoupíte, tím spíš se vyhnete předvánočnímu stresu a tlačenicím v obchodě. Přesto jen 11 % Čechů pravidelně nakupuje dárky už v září. Nejčastěji lidé začínají vánoční překvapení vybírat:

  • v průběhu října, aby v prosinci nemuseli do přeplněných obchodů,
  • v listopadu, kdy ještě mají jistotu, že vše stihnou s předstihem
  • a nebo dokonce až v prosinci – pár dní před Štědrým dnem nakupuje pravidelně 11 % lidí a velmi často 27 % .

Nejčastěji nákupy na poslední chvíli nechávají muži, kteří vybírají dárky, až když je Štědrý den za dveřmi. Ženy nakupují s větším předstihem.

Náš tip: 5 % Čechů vyčkává s nákupem dárků až po Vánocích, kdy jsou v obchodech povánoční výprodeje a slevy. Potřebujete-li ušetřit, darujte pod stromeček třeba ručně vyrobený poukaz a samotný dárek pořiďte až po Vánocích.

4/5 lidí zvažují nákupy na internetu

Čím víc se blíží Štědrý den, tím jsou obchody plnější. Ideálním řešením je tak pořizování dárků z pohodlí domova – internetové vánoční nákupy zvažuje 81 % Čechů. Online obchody využívají častěji ženy.

Podle průzkumu MALL.CZ nakupují elektroniku přes internet častěji muži, naopak ženy častěji pořídí přes počítač kosmetiku a drogerii, hračky, knihy, zážitkové poukazy a oblečení.

Pokud ještě nemáte nakoupené všechny vánoční dárky, vyberte je i vy letos online – pomůže vám s tím náš vánoční rádce.

Kolik dárků každý rok nakupujete vy? Napište nám do komentářů, jestli si dáváte nějaký limit.

Češi ročně utratí za knihy sedm miliard, počet titulů roste

Knihy, ilustrační foto

• 

ZDROJ: Pixabay.com

V České republice se ročně prodají knihy za přibližně sedm miliard korun, skoro čtvrtina knih se prodá po internetu. Objem knižního trhu se pouze odhaduje a nemění se příliš od roku 2011, kdy Svaz českých knihkupců a nakladatelů zveřejnil tato své údaje poprvé. Průměrná cena knihy roste jen mírně a činí v klasických knihkupectvích asi 240 korun.

V Česku stále roste počet vydávaných titulů, obecně, i co se týká jen beletrie. Květnový veletrh Svět knihy, který začíná ve čtvrtek, je vedle Vánoc druhým termínem v roce, k němuž nakladatelé přicházejí s největším počtem nových knih.

Zvyšuje se prodej elektronických knih a Češi stále více kupují audioknihy. Loni si Češi koupili knížky ve zvukové podobě za 82 milionů korun, utratili za ně o polovinu víc než v předchozím roce.

V roce 2014 činil podíl prodeje e-knih necelá dvě procenta. Prodalo se jich asi milion a objem trhu s e-knihami svaz odhaduje na 120 milionů korun.

V Německu tvoří elektronické knihy desetinu trhu a v Británii 25 procent.

Systematická evidence prodejů chybí

Oficiální údaje o objemu českého knižního trhu nejsou k dispozici. Český statistický úřad tato data nezjišťuje a neexistuje ani jiná systematická evidence prodejů knih.

Svaz tedy objem knižního trhu odhaduje především na základě zveřejněných tržeb knižních distributorů a nakladatelů, kteří distribuují své zboží sami. V posledních třech letech uvádí sumu 7,2 miliardy korun.

Je to téměř stejně, jako české domácnosti ročně utratí za krmivo pro kočky a psy, za hračky pro děti Češi loni zaplatili 6,6 miliardy korun.

Přesné údaje nejsou ani o počtu prodaných výtisků jednotlivých titulů. Nakladatelé je nechtějí sdělovat s odkazem na obchodní tajemství, chlubí se jimi pouze v případě, že náklad je výjimečně vysoký.

O bestselleru se v Česku mluví, pokud se prodá více než 10 tisíc kusů knihy, na to občas dosáhne i beletrie. K nejprodávanějším ale patří kuchařky, memoárové knihy známých českých osobností nebo světové bestsellery zahraničních autorů, jako jsou Dan Brown, Paulo Coelho či E. L. Jamesová.

Její trilogie Padesát odstínů šedi roku 2013 přispěla k celkovému obratu trhu asi dvěma procenty, uvádí svaz.

Nejprodávanější knihou roku 2014 byl podle zatím poslední výroční zprávy svazu knihkupců titul Vaříme s Láďou Hruškou – levně a chutně. Počet prodaných výtisků svaz nezveřejnil, bylo jich ale přes 400 tisíc.

Malá knihkupectví mizejí

Trendem posledních let je úbytek tradičních, většinou malometrážních knihkupectvích na zavedených místech v centrech měst. Tendence českého knihkupeckého trhu směřuje ke vznikání velkých knihkupeckých sítí a knižních domů. Důvodem je podle knihkupeckého svazu menší kupní silou v dané lokalitě, ale také zvyšující se požadavky zákazníků na šíři sortimentu, služby a prostředí.

Další příčinou může být expanze a zlepšování služeb internetových obchodů, které na jednom místě nabízejí často desítky tisíc titulů a mají rychlé dodací lhůty.

Jako likvidační se malým knihkupcům zdají vysoké slevy, které internetové obchody poskytují. Střední a malá knihkupectví tak nemohou rozsáhlé nabídce konkurovat a krachují.

Počet nezávislých knihkupectví se v současné době odhaduje na zhruba 600 prodejen.

Autor: ČTK

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector