Zdravotní průzkum po telefonu? Pozor, jsou to podvodníci

Někdo se představuje jménem telefonního operátora či banky, ale ve skutečnosti se jedná o externí agenturu, další mlží stylem „váš současný produkt končí a je třeba sjednat nový“, a jiný se nám zmiňuje jen o výhodách nového produktu, ale zamlčí, či na přímou otázku dokonce zapře, informace o poplatcích s produktem spojených. Takto nesolventní prodejci jednají na hraně zákona a vždy se jedná o pro nás nevýhodnou koupi, které je radno se vyhnout obloukem. Pojďme se blíže podívat na nejčastější podvodné triky nejen telefonních prodejců.

Drahý a nekvalitní produkt

Nejprve je třeba si uvědomit, že skutečně dobrý produkt se tzv. prodává sám. Informace koluje sama o sobě v rodině, mezi známými, v hospodě či škole (obdobně se sama od sebe „virálně“ šíří informace o špatném produktu či špatné zkušenosti s nějakou službou/prodejcem).

Najímat si na prodej produktu call centrum či člověka co nás zastaví na ulici, či za námi přijde až do bytu, je poměrně nákladné. Ať už je takovýto jedinec placen od hodiny či provizně za prodané kusy, vždy se toto musí promítnout do finální ceny produktu, kterou zaplatíme. Např.

vysavač – můžeme si ho koupit přes:

E-shop/online: nejlevnější řešení, prodejce provozuje pouze levný sklad a prodejní aplikaci. Lepší vysavač zde bude stát např. 2 000 Kč. Pomocí internetu si vždy jsme schopni srovnat cenu a parametry s konkurencí, nemůžeme koupit špatně.

Kamenný obchod: o něco dražší než e-shop, prodejce platí navíc prodavače a prostory prodejny na lukrativním místě (oproti skladu e-shopu za městem). Identický vysavač zde bude stát např. 2 500 Kč.

Na vysavač si „můžeme sáhnout“, ale už nejsme schopni rychle posoudit výhodnost nabídky (cena a parametry oproti konkurenci).

Můžeme mít kliku a koupit dobře (za malinko vyšší cenu oproti e-shopu)…nebo taky koupit pěkně předražený ležák nevalných parametrů.

Přímý prodej (po telefonu, na ulici, u nás doma): extrémně nákladné řešení. Každý pokus o prodej (telefonát, vyslání prodejce na ulici či k nám domů) stojí nemalé peníze. Např. u podomního prodeje se podaří prodat i třeba jen jeden vysavač za týden.

A ten kdo si takovýto vysavač koupí platí v ceně výrobku veškeré náklady na týdenní aktivity prodejce. Identický vysavač zde koupíme za 10-25 000 Kč, tedy až 10x dráž.

Nikdo příčetný by samozřejmě za normálních okolností vysavač za tyto peníze nekoupil a tak je třeba vysavač vychválit do nebes a my musíme uvěřit tomu, že nám prodávaný produkt je skutečně zcela unikátní. Nikdy nemůžeme koupit dobře, vždy koupíme extrémně předražený produkt.

Zdravotní průzkum po telefonu? Pozor, jsou to podvodníci

Kromě ceny je u produktu stejně důležitá i jeho kvalita. Kvalitní produkt (či služba) se prodává sám – v e-shopech/online či kamenných prodejnách (pobočkách bank, operátorů, prodejců energií). Méně kvalitní produkty „na krámu leží“ a prodávají se časem se slevou. A extrémně nekvalitní produkty se neprodají vůbec.

V tuto chvíli nastupuje přímý prodej.

Zpravidla si někdo zabývající se přímým prodejem odkoupí za zanedbatelnou částku celou várku těchto neprodejných ležáků a začne je po telefonu, na ulici či u nás doma nabízet jako prémiové zboží netušených kvalit (viz případ Šmejdů, kteří nabízeli hrnce s unikátní přísně tajnou vrstvou, kterou následně nenašla ani obchodní inspekce v laboratořích). Prodejce se musí činit, má dokonalé zvládnuté manipulativní techniky a pohybuje se na hranici zákona. Oblíbeným cílem jsou zejména senioři, ale přibývá lidí napříč celým věkovým spektrem (i podle dotazů v naší bankovní poradně), co si pořídili extrémně nevýhodnou kreditní kartu, úvěr či životní pojištění.

Často používané triky

Spotřební zboží: viz výše, nekvalitní či zbytečný a předražený produkt (hrnce, vysavače, výbava do domácnosti, v zásadě paleta produktů Horsta Fuchse) je nám představován jako prémiová záležitost, bez které se v životě neobejdeme.

Telefonní tarify: ozve se nám prodejce, který se nejčastěji představí jménem operátora (i když se přímo o operátora nejedná – nejčastěji najatá externí agentura) a oznamuje nám, že náš současný tarif se již bohužel nenabízí a je třeba sjednat nový (dražší), jinak nám budou ukončeny telefonní služby. Samozřejmě je to nesmysl – i když se náš tarif již nenabízí, můžeme ho používat i nadále. Druhým trikem je snaha nám prodat dražší službu, která sice může vypadat lákavě, ale je zbytečná/nevyužijeme ji. Příkladem jsou neomezené tarify. Průměrný jedinec za měsíc neprovolá více než 250 Kč. Přesto si spousta lidí nechala vnutit během loňské tarifové revoluce neomezený tarif za 500-750 Kč. Měsíční poplatek je nyní trojnásobný, ale voláme stále stejně. Voláme, protože potřebujeme, ne protože můžeme.

Změna zdravotní pojišťovnyzavolá nám podvodník představující se jménem zdravotní pojišťovny a oznamuje nám, že naše současná zdravotní pojišťovna končí a je třeba přejít k nové.

Nebo nás na ulici zastaví prodejce slibující drobný dárek za přechod k jiné zdravotní pojišťovně.

Už nám zapomene říci (či na přímý dotaz zapře), že naši současní doktoři třeba nemají smlouvu s novou zdravotní pojišťovnou a že nás příště neošetří.

Energie (elektřina, plyn): snad nejvíce prodejců na ulici či zvonících u nás doma se nám snaží vnutit přechod k jinému dodavateli energií. Zde je o úsporách bezostyšně lháno.

Výpočet ceny energií je poměrně komplikovaný (cena za proud či plyn má mnoho fixní a variabilních položek) a chceme-li dodavatele energií změnit, vezměme si raději kalkulačku a obětujme jeden večer poctivému počítání.

Nabídka zvonící na naše dveře výhodná rozhodně není.

Kreditní karty: je nám slíbena kreditní karta s programem odměn a bonusy, ale jsou nám zamlčeny vysoké měsíční a roční poplatky za používání karty. Bonusy nikdy nevyváží poplatky. Takovéto kreditní karty jsou masově rozdávány nejčastěji před nákupními centry.

Zbytečné produkty: někdo nám po telefonu nabízí úvěr, zájezd, předplatné časopisu, mobilní internet, atd. – zkrátka produkty, které nemusí být nekvalitní či drahé, ale my je zkrátka nevyužijeme.

Nabídka práce: ozve se nám zcela neznámý volající, tvářící se jako náš kamarád, co nám chce v životě pomoci a má pro nás práci snů, díky které rychle zbohatneme. Cílem této práce je navíc pomáhat lidem.

Zní to lákavě, ale je za tím schovaný MLM (multi-level marketing) aneb podomní prodej spotřebního zboží (drahého a nekvalitního). Protože názvy jako pyramida či MLM již začínají být i v Čechách považovány za neslušné, objevuje se pro tuto hru název nový – síťový marketing.

Více v našem článku Milionářem snadno a rychle – zn. zaručeně!

Pozor na osobní údaje

Pokud je nám nabízeno cokoliv po telefonu, ideální je hovor ukončit co nejdříve slovy „děkuji, nemám zájem“. Ušetříme čas a vyhneme se podvodům s osobními údaji, kdy z nás podvodník pod různými záminkami vytáhne datum narození, adresu či rodné číslo a produkt či službu nám bez našeho vědomí sjedná.

Jedná-li se o průzkum mínění, jsou postačujícími klasifikačními údaji město a věk (ne přesná adresa a datum narození). Pokud se nám někdo představí jako naše banka či náš telefonní operátor, je divné, pokud se nás ptá, kolik běžně provoláme či kolik si půjčujeme.

Jde tady o zneužití jména a ve skutečnosti nám volá externí prodejce.

Zdravotní průzkum po telefonu? Pozor, jsou to podvodníci

Pokud se někdo na telefonu tváří jako naše banka a potřebuje naše rodné číslo či jiný osobní údaj pro potvrzení identifikace, jedná se opět o podvod. Naše osobní údaje jsou citlivá data, podobně jako např. PIN k platební kartě.

Takováto data slouží vždy pouze k autorizaci nějakého požadavku.

Voláme-li sami na infolinku banky a chceme zadat příkaz k úhradě skrz telefonní bankovnictví či si chceme nechat zablokovat platební kartu z důvodu ztráty, je v pořádku, že po nás banka chce osobní údaje – musí provést naši identifikaci a my náš požadavek autorizujeme právě osobními údaji, které známe jenom my. Ale pokud nám volá sama banka a nabízí nám úvěr (což žádná solidní banka nedělá), určitě po nás nemůže chtít osobní údaje. V takovémto případě se opět jedná o podvod a externí prodejce se snaží vydávat za banku.

Vcelku barvitě vystihuje přímý prodej aktuálně v kinech běžící film Vlk z Wall Street.

šmejdi – Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s

Zdravotní průzkum po telefonu? Pozor, jsou to podvodníci Zdravotní průzkum po telefonu? Pozor, jsou to podvodníciD:DCIM100MEDIAIMG_0124.JPG

Je známo, že terčem šmejdů jsou hlavně senioři. Zlepšuje se informovanost seniorů a dokážou se lépe bránit?

Ano, šmejdi se skutečně
zaměřují zejména na zranitelnější skupiny obyvatel, tj. zejména seniory, ovšem
nejedná se zdaleka pouze o seniory, přicházejí k nám se stížnostmi na
praktiky těchto tzv. prodejců také mladí lidé, často vzdělaní, kteří také
naletěli, nejenom senioři.

Sdružená obrany spotřebitelů – Asociace pořádá pravidelné
osvětové akce, besedy, přednášky, spolupracujeme také s Městskou policií
Brno, Akademií 3. věku, Českou obchodní inspekcí, Živnostenským úřadem, kolegy z dalších
organizací, účastníme se také i jiných vzdělávacích projektů.

Stále však
zůstává nedotčená skupina seniorů, bohužel těch nejvíce zranitelných,
nemocných, zdravotně postižených a věkově kolem 80-90 let, kteří žijí
v sociální samotě, nemají nikoho, pouze sousedy, přes které jejich
problémy řešíme.

S jakými
problémy se na vás senioři obracejí nejčastěji? Objevily se nějaké nové
praktiky, které nekalí obchodníci používají?

Nejčastější jsou problémy
s nabídkami energií (elektřiny a plynu) od zprostředkovatelů, podomních
prodejců, také telefonní nabídky.

Nejvíce problémů se týká aukcí energií, kde
se prakticky téměř vždy jedná o případy, kdy spotřebitel uzavřel buď po
telefonu nebo při podomním prodeji smlouvu o aukci energií, přičemž mu byly při
uzavírání smlouvy dle sdělení spotřebitelů uvedeny nepravdivé informace, tedy
byl uveden záměrně v omyl.

Budete mít zájem:  Vitaminy rozpustné v tucích – které to jsou a k čemu jsou dobré?

Navíc se nám množí případy předávání ihned po
nezaplacení několikatisícových pokut vymahačům, často pod hlavičkou advokátních
kanceláří, množí se i hrozby exekucí, což spotřebitele pochopitelně vyděsí.

Dále se poslední dobou
množí případy, kdy některé společnosti vystupují jako chráněné dílny, nabízí
prostřednictví telefonu švýcarské nože či šperky, platby při odstoupení od
smlouvy zásadně nevrací, navíc se ozve pouze automat, pokud se spotřebitelé
snaží dovolat zpět.

Jiná společnost, dodavatel energií, neposílá řádně pravidelná
vyúčtování spotřebitelům, učiní tak až po zásahu Energetického regulačního
úřadu. Podobných společností je na trhu mnoho, dále např.

internetové obchody,
které prodávají zboží z Číny a když chce spotřebitel odstoupit od smlouvy,
pak zjistí, že musí zboží posílat až do Číny, spotřebitel v takovém
případě samozřejmě neuvidí ani zboží ani své peníze.

Dále je problém
internetových seznamek, které mají sídlo v zahraničí (např. v Lucembursku),
společnost si peníze odečítá přímo z účtu spotřebitele přes platební kartu,
když jí dá údaje a samozřejmě může službu vypovědět, ale až
v Lucembursku. Prostě podvodníků přibývá více jako hub po dešti.

Podali jsme
v loňském roce 3 trestní oznámení, díky statečné spotřebitelce, která se
nebála svědčit, se zjistilo, o koho jde, bohužel se mu neprokázal úmysl.

Náš občanský
zákoník má sice 3 080 paragrafů, ovšem v praxi je vymahatelnost práva
velmi obtížná, zvláště pro spotřebitele. Proto mají šmejdi bohužel zatím stále
zelenou.

Naši právníci podávají návrhy změny v zákonech ve prospěch
spotřebitelů, návrhy MPO ČR jsou rovněž již v parlamentu, ale čas pracuje
bohužel pro podvodníky.


telefonát nebo e-mail od takových prodejců nějaká specifika, která by mohla
seniory varovat?

Spotřebitele by mělo
varovat už to, že podomní prodejci nerespektují vyhlášky měst a obcí, které
podomní prodej zakázali (seznamy najdete i na našich webových stránkách  www.asociace-sos.cz), dále
naléhání, aby rychle podepsal nebo v telefonu odsouhlasil smlouvu.

Prodej
je sice v některých městech zakázán, ovšem jakmile si spotřebitel prodejce
vpustí domů, už se jedná o návštěvu a smlouva je platná.

Když už spotřebitel
tuto chybu udělá, měl by prodejci sdělit, ať mu tu smlouvu nechá, že si ji
v klidu prostuduje a poradí se třeba s dětmi, když odmítne, tak nic nepodepíšu.

Šmejdi
už prý mají dokonce i své televizní pořady, kde nabízejí levné šperky a
podobně. Víte o tom něco bližšího?

To nejsou jejich pořady,
pronajímají si reklamní plochu v TV, spotřebitelé si musí uvědomit, že
obrázky často klamou, kamínky se sice krásně v TV lesknou, ale když je
dostanou domů, tak vypadají již daleko smutněji.

A manžel, který chtěl udělat
radost své paní, chtěl nakonec žalovat i televizi. Doporučila jsem mu, aby příště
vzal manželku do obchodu buď bižuterie nebo zlatnictví a nechal ji, aby si sama
vybrala šperk.

Oba by měli radost místo zklamání.

  • Je
    na působení vašeho sdružení navázána i nějaká psychologická pomoc obětem
    podvodných prodejců?
  • Pouze slovní, vysvětlíme
    jim, v čem dělají chyby, často jim i pomůžeme, což je nejvíce potěší,
    probereme s nimi jejich situaci, zvedneme jim sebevědomí.
  • Jaké
    výhody získá člověk, který se stane vaším členem?
  • Hlavní výhoda je
    sounáležitost, patří prostě k nám, obdrží legitimaci člena platnou na 1
    rok, kterou si může kdykoliv prodloužit, účastní se našich akcí bezplatně,
    poplatek za členství je dobrovolný a v případě reklamace či jiného
    jednání s prodejcem ukáže člen legitimaci a dokáže prodejci již vysvětlit,
    proč je přesvědčen, že je v právu.
  • Když
    mám jako nečlen nějaký problém, na koho u vás se mám obrátit, kam zavolat?
  • Osobní
    poradna: Mečová 5, Brno
    (PO-PÁ 09-16 hod. + další poradny viz web : www.asociace-sos.cz
  1. Telefonická poradna: 542 210 778, 542 210 549

  2. (PO-PÁ 09-16),
  3.  Elektronická poradna: [email protected]

Gerta Mazalová, předsedkyně SOS-Asociace, z.s.

Energošmejdi v Hradci Králové získávají souhlas telefonicky. Nenechte se přemluvit, radí policie

středa, 3. února 2021, 07:10

V několika posledních dnech Městská policie Hradec Králové řešila hned několik stížností na podomní prodejce energií. Tento druh prodeje v krajské metropoli zakazuje vyhláška, s tou si však podvodníci velkou hlavu nedělají. Nově svoje oběti dokonce obvolávají. K uzavření smlouvy totiž nepotřebují podpis, stačí pouze souhlasit.

V Hradci Králové se v posledních dnech jedná především o prodejce, kteří se snaží lidi přesvědčit ke změně dodavatele nebo účasti na takzvaných energetických kaucích. „Jestliže dostanete prostřednictvím telefonátu nebo při osobní návštěvě podomního prodejce nabídku k účasti v energetické aukci, měli byste zbystřit,“ upozorňuje mluvčí strážníků Eva Kněžourová.

Lidé by měli mít na paměti základní poučku: nejlepší nabídka nikdy nepřichází sama, ale je nutné si ji aktivně vyhledat. Prakticky ve všech těchto případech končí podvedení s prázdnou peněženkou za služby, které ani zdaleka neodpovídají slibované kvalitě. A je jedno, jestli se jedná o energie nebo jiné zboží.

V Hradci Králové je podomní prodej zakázán vyhláškou. „To však neplatí na vámi sjednané účasti v aukci,“ dodává mluvčí strážníků. Stále více prodejců tak svoje oběti dopředu telefonicky kontaktují. Pro získání potřebného slova ANO nepotřebují podvodníci mnoho času. K získání souhlasu využívají například sérii jednoduchých otázek a podvedený mnohdy souhlasí kvůli své nepozornosti.

Při podobném telefonátu je třeba dávat pozor na to, s čím souhlasíte. „Zákon nevyžaduje, aby tato smlouva byla písemná. Je tak možné uzavření jen přes telefon,“ dodává Kněžourová. Říct NE a zavěsit telefon je nejjednodušší řešení.

Místo otevření dveří zavolat městskou policii

„Díky tomu, že stále větší počet našich obyvatel na jejich nekalé praktiky nenaletí a okamžitě informují městskou policii, mohou strážníci tyto pochybné obchodníky ihned řešit,“ říká Kněžourová.

Ve většině případů se podvodníci vymlouvají stále na to stejné. Tvrdí, že oslovují pouze své stávající zákazníky.

Vymlouvají se, že se zákazníky měli předem domluvenou schůzku, že zde dělají průzkum, kontrolují elektroměry a žádné služby nenabízejí.

Městská policie Hradec Králové tyto lidé předává k dořešení správnímu orgánu, tedy magistrátu města. Pokuty za domovní prodej mohou dosáhnout až několik set tisíc korun.

pondělí, 25. ledna 2021, 19:00ZprávySpolečnost

Zdravotní průzkum po telefonu? Pozor, jsou to podvodníci

Energetické firmy i během současného nouzového stavu zaznamenávají nekalé praktiky podvodníků. Změnu by podle nich měla přinést vládní novela energetického zákona, o které by měli poslanci jednat už v úterý. Jen za minulý rok na Energetický…

Na vlastní zkušenost

Zkušenost se šmejdy po telefonu má i pětašedesátiletá Eva Marková z Hradce Králové. „Nedá se jich zbavit. Oni vám prostě nedají pokoj, dokud neřeknete ano.

Jsem velmi přísně vychovaná a nemám vyřídilku na to, abych někomu odsekla nebo mu položila telefon. Nevěděla jsem, jak jinak se té ženské zbavím, než že budu souhlasit.

Neměla jsem čas si s ní dál povídat, musela jsem do práce,“ popisuje Eva, která si k nízkému důchodu přivydělává úklidem. Po telefonu si tak koupila vakuové dózy na uchování potravin za zhruba 20 tisíc.

„Samozřejmě jsem toho litovala hned jak jsem telefon položila, protože jsem věděla, že mě to bude stát všechny peníze, co šetřím vnoučatům. Synovi jsem se to bála říct, protože by se na mě zase zlobil a křičel,“ říká nešťastně paní Eva. Vakuové dózy jí dodnes leží pod postelí, nepoužívá je.

V Hořicích šmejdi cílili na seniory

Na konci minulého roku musela policie řešit několik podvedených seniorů v Hořicích. Podvodníci jim po telefonu vnucovali přípravky na podporu zdraví za tisíce korun.

„Tvrdili něco ve smyslu, že jednají z pověření lékáren a za nasbírané body nabízí velkou slevu na nákup drahých preparátů.

Šlo například o kloubní výživu za 8 000 korun s 20procentní slevou,“ upozorňuje Michal Kuchta, tajemník města Hořice.

I v tomto případě uzavřelo hned několik seniorů smlouvu po telefonu tím, že řekli potřebné ANO. Aby senior neměl moc času si nákup pod nátlakem rozmyslet, firma do pár hodin zboží doručila domů a inkasovala peníze.

‚Šmejdi‘ se vydávají za zástupce Státního zdravotního ústavu a prodávají po telefonu kloubní preparáty

Kde se nacházíte: iROZHLAS.

cz / Zprávy z domova | Související témata: Státní zdravotní ústav zájezd Piešťany Česká obchodní inspekce šmejdi podvod průzkum

Takzvaní šmejdi prodávají po telefonu jménem Státního zdravotního ústavu kloubní preparáty.

Vybírají si především straší lidi a přípravky nabízejí se slevou za zodpovězení několika otázek. Odměnou má být zařazení do slosování o zájezd do Piešťan. Státní zdravotní ústav varuje, že průzkumy takto nikdy neprovádí.

Inspektoři zjistili pochybení u většiny kontrolovaných e-shopů. Chybí třeba informace o reklamaci

Číst článek

„Výhrou má být zájezd do lázní Piešťany. Samozřejmě se nikdo takového zájezdu nezúčastní. Státní zdravotní zdravotní ústav se důsledně distancuje od jakékoli takové akce,“ uvedl Pavel Březovský.

„Pokud by byla nějaká řízená akce, ve které se bude zjištovat situace dejme tomu ve výskytu některých onemocnění nebo podobně, tak je to vždy na webových stránkách Státního zdravotního ústavu,“ informoval ředitel Ústavu.

„Doporučujeme jednotlivým postiženým, aby se obrátili na Českou obchodní inspekci,“ řekl Březovský. Podle něj v tuto chvíli celou záležitost řeší policie.

Další články

Nejčtenější

Koronavirus, MS hokej 2021, Parlamentní volby 2021, Výsledky voleb v obcích, Film, Koronavirus v Česku, Statistika nehod, Můj rozhlas, Vinohradská 12, SK Slavia Praha, Petra Kvitová, Euro 2020, Počasí, Miloš Zeman, Andrej Babiš, Seznam ministrů, Zprávy z domova, Zprávy ze světa, Datová žurnalistika, SPORT – rychlé zprávy, Fotbal online, Hokej online, KLDR, Předvolební průzkumy, Afghánistán, Rychlé sportovní zprávy, Gabriela Koukalová, Sýrie, Bramborový salát, Bitcoin, Ester Ledecká, EURO 2020, ZŠ Plynárenská Teplice, Sucho, Izrael, Real Madrid, Kim Čong-un, Donald Trump, Nemocnice na Bulovce, Andrea Vrbovská, Tomáš Horáček, Zuzana Čaputová

Budete mít zájem:  Praktický Lékař Vojenská Nemocnice Praha?

Doporučujeme

Šmejdi volají kvůli „státnímu průzkumu“. Pak lidem nutí doplňky stravy

Státní zdravotní ústav (SZÚ) před podobnými praktikami varoval poprvé v prosinci 2017. A po upozornění Blesk Zpráv to nyní dělá znovu.

„V současné době Státní zdravotní ústav neprovádí žádný průzkum podobného charakteru,“ zopakovala nová ředitelka Helena Kazmarová ve varování.

Spotřebitelé jsou totiž v posledních měsících kontaktováni lidmi, kteří údajně pro SZÚ zpracovávají krátký zdravotní průzkum.

Po zodpovězení otázek dostávají lidé nabídky na kloubní preparáty nebo jiné produkty s možností zúčastnit se soutěže o zájezd do lázní Piešťany. Hovory přitom probíhají z několika různých čísel, v některých případech se volající představují i jmény neexistujících institucí.

Telefonáty nemají s ústavem nic společného

SZÚ proto důrazně připomíná, že s takovými hovory nemá nic společného. „Doporučujeme proto všem spotřebitelům, aby si vždy před koupí nabízeného jménem našeho ústavu předem ověřili na internetových stránkách SZÚ, zda takový průzkum skutečně probíhá pod záštitou zdejšího ústavu,“ dodala Kazmarová.

Podvodníci jménem ústavu nabízejí kloubní přípravky a soutěž o zájezd do lázní v Piešťanech, ale i přípravky na hubnutí, nebo jiné doplňky stravy. Spotřebitelé jsou přitom často vystaveni agresivnímu telemarketingu. „SZÚ nemá žádné prostředky, kterými by tyto aktivity ovlivnil, podotkla Kazmarová.

„Státní zdravotní ústav neprodává spotřebitelům žádné doplňky stravy, jeho posláním je naopak ochrana zdraví veřejnosti,“ vysvětluje šéfka SZÚ s tím, že v tomto případě jde o zneužití dobrého jména ústavu. V prosinci na tyto praktiky ústav upozornil i hlavní hygieničku a ministerstvo zdravotnictví.

Experti: Jde o nekalou praktiku

Podle Gerty Mazalové ze Sdružení obrany spotřebitelů nejsou podobné praktiky až tak výjimečné. „Nejde o úplně masově používanou praktiku, ale objevuje se,“ uvedla pro Blesk Zprávy.

Podle Mazalové jde někdy o zneužití názvu instituce nebo jiného podnikatele, za které se nepoctiví prodejci vydávají, jindy používají jména, která jsou se jmény oficiálních institucí snadno zaměnitelná.

Jako častý případ expertka uvádí telefonáty, které se zaštiťují SZÚ, nebo podomní prodejce, kteří se vydávají za pracovníky velkých dodavatelů energií a teprve během samotného jednání přiznají, že jsou od jiné společnosti.

„Někdy se spotřebitel dozví, že uzavřel smlouvu s takovou jinou společností až v momentě, kdy mu přijde domů dopis „Gratulujeme Vám, že jste si vybral naši společnost …“.

Takové jednání má znaky jednání podvodného,“

varovala Mazalová.

Podobné jednání je přitom trestné. „Takoví podnikatelé se tím dopouštějí též klamavé obchodní praktiky a parazitování na pověsti,“ uvedla Mazalová. Problémovější je z tohoto pohledu druhá možnost, kdy jméno společnosti státní úřad pouze připomíná.

Podobná jména znamenají těžší obranu

„Příkladem je například název společnosti Energetický regulační servis s. r. o., jehož název nápadně připomíná název Energetického regulačního úřadu,“ popsala Mazalová.

Díky takové podobě mohou spotřebitelé nabýt dojmu, že jednají právě se státním úřadem, i když tomu tak není.

„Pokud je však společnost pod takovým názvem řádně zapsána ve veřejném rejstříku, nelze se proti tomu z pohledu spotřebitele bránit,“ podotkla.

Odbornice spotřebitelům zároveň poradila, jak postupovat, pokud podobný hovor zvednou. „Nejlepší obranou je prevence, tj. předejít tomu, aby spotřebitel vůbec takovou smlouvu uzavřel,“ vysvětlila Mazalová.

Pokud člověk zvedne hovor od neznámého čísla, během kterého dostane jakoukoli nabídku, měl by se v první řadě ptát, kde na něj volající získal kontakt.

„Tím získá čas rozmyslet se ohledně vzniklé situace a případně hovor ukončit,“ vysvětlila obránkyně spotřebitelů.

Když hovor zvednete, neodpovídejte na nabídku

„Spotřebitel by rozhodně neměl odpovídat souhlasně na žádnou nabídku, pokud o ni nemá opravdu zájem,“ varovala dále Mazalová. Česká legislativa uznává i smlouvy uzavřené po telefonu. Tyto tzv. distanční smlouvy sice spotřebitel může podle Občanského zákoníku vypovědět do 14 dnů ode dne převzetí zboží, i zde ale může nastat komplikace.

Prodávající nemusejí vždy dostát své povinnosti. To vede k tomu, že spotřebitelé se musejí svých nároků na zboží a peněz domáhat soudní cestou. „Pokud mezitím podnikatel firmu přivede do úpadku, stává se, že spotřebitel sice má pravomocný rozsudek, ale nemá si jej na kom vymoci,“ zmínila Mazalová.

Lidé by podle odbornice měli být v podobných situacích obezřetní a neuzavírat po telefonu smlouvu, pokud si nejsou skutečně jistí, s kým a o čem smlouvu uzavírají.

„Do té doby, než bude přijata změna zákona, která by měla posunout účinnost spotřebitelských smluv uzavřených po telefonu až do doby podpisu takové smlouvy v písemné formě, je třeba si na neočekávané telefonáty dávat velký pozor,“ dodala Mazalová.

Pozor na to, kdo Vám volá!

Mobilní telefony již dávno neslouží pouze ke komunikaci s rodinou či přáteli. Telefony jsme si zvykli využívat k různým účelům.

Posíláme textovky, fotíme, posloucháme hudbu a někdo i „brouzdá“ po internetu. Přes telefon nakupujeme či platíme účty.

Jak mobily tak pevné linky všakmohou být také prostředkem různých podvodů či nekalých jednání. Pokud Vám volá neznámé číslo buďte obezřetní!

Uzavírání smluv po telefonu

I jediné nerozvážné „ano“ vyřčené do telefonu, může vést k tomu, že nevědomky uzavřete smlouvu nebo dodatek ke své stávající smlouvě. Písemná forma smlouvy ve většině případů není vůbec potřeba.

Zpozorněte zejména,  když vám volající předem oznámí, že je hovor nahráván. Tzv. telemarketing je hojně využíván nejen velkými společnostmi, např.

operátory, nebo dodavateli energií, ale nabízí se tímto způsobem i různá kosmetika, výživové doplňky nebo výrobky k péči o tělo.

Souhlas vyslovený takto na dálku totiž nemusí být brán jen jako předběžný souhlas se zasláním nabídky, nebo vzorku, jak se mnoho lidí domnívá, ale přímo jako už zcela závazný a vymahatelný souhlas s uzavřením smlouvy.

TIP: Od smlouvy uzavřené po telefonu tzv. na dálku lze odstoupit bez sankce a bez uvedení důvodu do 14 dnů od uzavření smlouvy, u kupní smlouvy od převzetí zboží či první zásilky.

Podvodná jednání po telefonu

Nejen různí obchodníci, ale i pachatelé různých podvodů často kontaktují svou oběť telefonicky. Způsobů, jak svou oběť podvést a připravit o peníze díky telefonu je celá řada. Volající využívá momentu překvapení, lidské neznalosti, zvědavosti, potřeby pomáhat nebo touhy profitovat z „výhodné nabídky“, která se nebude opakovat.

  • Jak takový telefonát může vypadat?
  • Žádosti o pomoc
  • 1) Falešná vnučka

Podvodník se představí jako rodinný příbuzný, často jako Váš vnuk či vnučka, a žádá naléhavě zapůjčit peníze. Jelikož cítíte potřebu svému příbuznému v nouzi pomoci, uděláte cokoliv.

Má to však háček příbuzný si nemůže pro peníze přijít osobně, a proto pošle kamaráda. Váš skutečný příbuzný však  o ničem nemá ani tušení.

V okamžiku, kdy peníze předáte tomuto cizímu člověku jste byl/a podveden/a.

2) Podvod s přístupovým kódem

Nejprve Vám přijde na Váš telefon SMS zpráva s jakýmsi přístupovým kódem, o který jste však nikde nežádali. Následně Vám volá neznámý člověk, že došlo k omylu a prosí Vás, abyste SMS, která mu patří, přeposlali jemu.

Jelikož chcete vyhovět a zdánlivě o nic nejde, SMS přepošlete. Pachatel tak získá kód, který podobně jako PIN u platební karty představuje klíč k různým placeným službám. Veškerá jeho útrata pak ovšem jde na Váš účet.

Volání na drahé placené linky

3) Podvodník se Vás pod různou záminkou (např. smyšlené výhry, nebo neexistujícího dluhu) snaží přimět k tomu, ať zavoláte zpět na jím sdělené číslo. Pozor u těchto podvodů se pachatelé často vydávají za známé velké společnosti či oficiální instituce. Oběť za hovor na placenou linku zaplatí oběť  i tisíce Korun. Pozor bychom si měli dát zejména při volání na čísla začínající číslem 9.

Ceny hovoru mohou být u čísel začínajících číslem 9 rozdílné. A mohou se pohybovat jak v řádech Korun, tak mohou dosahovat i částky 990,- Kč za minutu hovoru.

Buďte proto obezřetní a před voláním na takové číslo si cenu hovoru zjistěte.

Jak ? Český telekomunikační úřad vydal přehlednou informaci o cenách za hovor na číslo začínající číslem 9, ke stažení  jej naleznete zde: ochrana_spotrebitele_informace-ucastnici_cislo-9

RADY

* Smlouvu lze uzavřít také po telefonu, važte slova, která do telefonu vyřknete. Pozor na různé “výhodné nabídky”. Pokud smlouvu uzavřete a rozhodnete se odstoupit, vždy tak dělejte písemně!

  1. * Žádosti o finanční hotovost od rodinných příslušníků učiněných přes telefon si nejdříve ověřte a v žádném případě peníze nepředávejte cizím lidem.
  2. * Za žádných okolností nesdělujte autorizační kódy, které Vám přijdou formou SMS, třetím osobám!
  3. * Nereagujte na výzvu, abyste zavolali  na cizí telefonní číslo zpět, aniž byste si ověřili cenu takového hovoru.

Pozor na podvodníky

15. 01. 2021 16:52:36

Švédský zdravotní úřad předal policii několik kauz, podle nichž se zdá, že podvodníci zkoušejí z občanů vymámit osobní údaje pod záminkou, že jde o registraci k očkování.

Slavný švédský úřad pro veřejné zdraví (www.folkhalsomyndigheten.

se), který vstoupil do dějin lidstva tím, že zpočátku nenařizoval kvůli pandemii silné restrikce (ovšem mimořádně trval na odstupech mezi lidmi a nechození do práce či obchodů s příznaky covid-19), radí lidem, aby nenaletěli podvodníkům. Úřad má informace, že se vyskytly pokusy oklamat občany zneužitím jména právě této instituce s cílem získat od nich osobní údaje, často telefonicky.

Budete mít zájem:  Priznaky Toxoplazmozy V Tehotenstve?

Zdravotní úřad od občanů nevyžaduje údaje týkající se např. bank či registrace k očkování, ani peníze.

Ověřte si, kdo vám vlastně volá, zda skutečně instituce, za kterou se volající může jen vydávat, a ohlaste to policii – úřad odkazuje na státem stanovená pravidla pro aktivní se přihlášení k očkování s uvedením úředních telefonů a dalších kontaktů. Rozhodně vás nikdo nemůže sám registrovat k očkování, které je dobrovolné.

V tuto chvíli je ve Švédsku (stejný počet obyvatel jako v ČR) kolem 80 000 očkovaných. V první fázi přicházejí na řadu nejstarší občané ve speciální formě bydlení a personál i jedinci, kteří žijí se zdravotně ohroženým občanem.

V únoru mají být očkovány osoby od 70 let, jako první budou zařazeni ti nejstarší z nich, dále zdravotně postižení, kteří potřebují asistenci. Pak zdravotníci a ošetřovatelský personál s blízkým kontaktem s pacienty. Zdravotní úřad uznal, že regiony mohou podle vlastních potřeb „posunout“ očkování zdravotníků i dopředu, resp.

upřednostnit pracovníky z intenzivní péče, aby nedocházelo k problémům z důvodu jejich nemocnosti.

Ve třetí fázi se očkování nabídne osobám mezi 18 – 69 lety a lidem příslušejícím k dalším rizikovým skupinám, pracuje se na upřesnění rizik. Ve čtvrté fázi občanům bez zdravotních či profesních rizik.

Některé regiony si část dodávek vakcíny ponechávají v rezervě, aby ji měly k dispozici pro druhou dávku již očkovaných. Zdravotnímu úřadu se to ale nelíbí (nevím, zda mezitím nezměnil názor – s dodávkami to není nijak jednoduché, ač jsou přislíbené, navíc je nejistota ohledně účinnosti očkovací látky AstraZeneca, právě informovala ČT).

Zajímavé jsou názory na webu švédského úřadu, které se týkají imunity po prodělání covid-19. Zdejší odborníci uvádějí, že „dnes odhadujeme, že ochrana po prodělání covid-19 trvá nejméně 6 měsíců od data nakažení (pokud máte protilátky).“ Když už jste onemocněli, je méně pravděpodobné, že se (znovu) nakazíte a budete vážně nemocní, po delší době ale bude riziko narůstat.

Po prodělání covid-19 nemá protilátky každý; u někoho se protilátky vytvoří, u někoho nikoliv, ale – i bez protilátek (ověřitelných testováním) se ve většině případů vyvine nějaký druh imunitní odpovědi na virus.

Vakcína, která je schválena pro užití ve Švédsku, může být jednou z významných cest k ochraně před covid-19, ale nebude jediným řešením. I když bude dostupnou, bude potřeba (dále) se chránit navzájem pokračováním (nyní doporučených či vyžadovaných) pravidel (např. zůstat doma s příznaky nemoci).

Na toto téma mluvil ředitel zdravotního úřadu J. Carlson při veřejných vystoupeních už v polovině loňského roku (např. www.thelocal.se), kdy řekl, že vakcína sama pandemii nezastaví, musejí zůstat zachována pravidla proti jejímu šíření.

Nemá to znamenat restriktivní opatření, ale mýlí se ti, kdo si myslí, že v létě budou cestovat, protože „budeme mít vakcínu“.

V médiích to bylo poněkud asi vytrženo z kontextu, nicméně na úředním webu i dnes přetrvává stanovisko, že vakcína všechno nevyřeší; možná mají švédští odborníci na mysli, že žádná vakcína nebude účinná na sto procent, část očkovaných bude i nadále rizikem nemoci zranitelná, část další populace se nebude očkovat pro zdravotní či jiné důvody – prostě tak jako německé či rakouské úřady i zde se občané připravují na to, že ještě nějakou dobu bude třeba dodržovat různá pravidla pro minimalizaci šíření nákazy (odstupy, hygiena apod.). A navíc ještě není jisté, jak vakcíny skutečně budou fungovat – na to dnes poukazují experti v mnoha západních zemích (zda dostatečně ochrání aspoň většinu očkovaných, zda tito očkovaní nezůstanou infekční vůči druhým).

Z průzkumů názorů Švédů: 46 % řeklo, že se nechá očkovat, cca 25 % očkování odmítá z náboženských či zdravotních důvodů nebo pro obavy . Např. podle www.medicalxpress.com: z těch, kteří toto očkování odmítají, 87 % uvádí, že jsou ještě neznámé účinky, které se mohou vyskytnout později. (Ve Švédsku se po očkování proti prasečí chřipce před deseti lety vyskytly stovky případů narkolepsie.)

Některé informace lze hledat u švédského úřadu pro kontrolu léčiv: www.lakemedelsverket.se.

Zatímco ČR se v počtu úmrtí v souvislosti s covid-19 blíží ke 14 000, Švédsko má 10 154 úmrtí (www.thelocal.se) a podle odborníků tento počet ještě vzroste. V prvním lednovém týdnu se testovalo kolem 200 000 lidí, pozitivní byli v 19 %. V nemocnicích bylo v daném období 2395 pacientů.

Autor: Vladimíra Bošková | pátek 15.1.2021 16:52 | karma článku: 10.69 | přečteno: 326x

Tohle všechno můžou být šmejdi aneb Varování před aktuálními praktikami, kdy vás někdo chce okrást

Ne každý je poctivý, v celé řadě situací můžete narazit na podvodníky či zloděje, kteří se budou snažit obohatit na váš úkor. Někdy nezákonně, někdy takovými kličkami, které jsou v podstatě ve výsledku podle legislativy v pořádku. Na co si dát teď největší pozor? Kdo vás může ohrozit? A jak se bránit nebo problémům zcela předejít?

Zloději (nejen) během dovolených

Možná vám to přijde přehnané, ale zloději opravdu nespí. „Letní měsíce jsou z hlediska vloupání do obydlí nejrizikovějším obdobím roku. Velká část občanů v tomto čase tráví rekreaci v tuzemsku či v zahraničí a jejich obydlí bývají bez dohledu a často nedostatečně zabezpečená,“ varuje Tomáš Koníček z odboru prevence kriminality ministerstva vnitra.

A dodává: „Důležité je dobré osvětlení před objektem. Zloděje odrazuje od pokusu vniknout do obydlí, protože by mohl být viděn. Dbejte na to, aby keře a stromy nezakrývaly velkou část objektu, to by mohlo zlodějům umožnit pracovat ve skrytu. Keře vhodně prostřihávejte. Díky lepší viditelnosti mohou tak i vaši sousedé snáze kontrolovat, zda je vše v pořádku.

Nedejte proto zlodějům příležitost, aby vás vykradli. Ze zkušenosti je dobrý tip vyvolat zdání, že v bytě někdo stále je. Například můžete nechat trvale zapnuté energeticky nenáročné světlo nebo lampičku zapojit na časový spínač.

Domluvte se se sousedy, aby vám vybírali schránku nebo zalili kytky. A aby to všechno nebylo zbytečné, nesdílejte své fotky na sociálních sítích, pokud jste ještě na dovolené.

Zkuste nepropadnout touze se pochlubit a ještě sdílet svoji polohu, navíc s oznámením, kdy se budete vracet…

Podomní prodejci

V celé řadě obcí po České republice už je jejich činnost zakázána vyhláškou. Přesto stále fungují a vymýšlejí nové a nové fígle, jak z lidí vymámit peníze. Prodejci, kteří zvoní u dveří, přitom působí dost profesionálně, mile a šarmantně. Alespoň na začátku. Pokud se naopak začnete cukat, začínají být i agresivní.

Mají naučené fráze, které často zafungují. Zaměřují se zejména na seniory, ale zkouší to všude. Naposledy přišli s nabídkou výměny zámků – ale dosti předražené. Lidi upozorňují na to, že mají málo zabezpečené dveře proti zlodějům a nabídnou výměnu zámku. Pak ale požadují zaplatit několikanásobně vyšší cenu.

Po republice zatím takto podvedli stovku lidí.

Nejúčinnější prevencí je vůbec podomním prodejcům neotvírat. Ať už zvoní zástupce firmy prodávající bezpečnostní zámky, nebo energetické společnosti.

Co ale dělat, pokud jste jim otevřeli? „Vyžádejme si materiály, nechme si to v klidu projít.

Zavolejme tomu člověku, pokud se nám to bude zdát výhodné, ale rozhodně neuzavírejme smlouvu na místě bez rozmyšlení,“ radí právník dTestu Miloš Borovička. A i pokud smlouvu uzavřete, můžete od ní odstoupit bez udání důvodu do 14 dnů.

Taktiky podomních prodejců přehledně:

  • Jsou vždy slušně oblečení, usměvaví, přátelští. Tím hůře se jim říká „ne“.
  • Často se jako první zajímají o faktury za energie nebo chtějí vidět vaše smlouvy. „Vypadá to sice, že zkoumají podmínky, ale především jim jde o to, si do nové smlouvy opsat potřebné údaje,“ varuje finanční expert Patrik Nacher ve své knize.
  • Podomní prodejci jsou herci, kteří na sebe berou různé převleky. Jednou jsou pracovníky Energetického regulačního úřadu, podruhé zástupci distribuční společnosti, jindy dokonce z České obchodní inspekce či zástupci průzkumné agentury.
  • Podomní prodejci také mohou nabízet dárky „zdarma“ i přesto, že jim zatím odmítáte cokoliv podepsat. Pozor na to, jednak to může být taktika, jak se prodejce může „znovu vrátit do hry“, a jednak můžete následně podepsat jiný dokument, než který jste mysleli – místo darovací smlouvy, smlouvu obchodní.

Nabídky přes telefon

„Ano“ vyřčené po telefonu znamená okamžité uzavření kupní smlouvy, se všemi důsledky. To dovoluje současná legislativa. Smlouva nemusí mít nutně písemnou podobu. A některé firmy, které se zaměřují na tento způsob prodeje, toho využívají.

Pokud vám tedy někdy zavolá zástupce firmy a nabízí nějaké zboží, třeba i jen na zkoušku nebo jako dárek, raději hned s díky odmítněte. Podle zkušeností lidí to dárkem nekončí, ale naopak vám následně budou chodit další a další balíčky, již zpoplatněné.

A nebo si klidně všechno vyslechněte, ale nechte si poslat další informace. „Prostě nemusíme na všechno hned odpovídat, hned se rozhodovat, po telefonu a na dálku, bez rozmýšlení, ověření, zjištění,“ radí Patrik Nacher.

Podle něj se ale do telefonu dnes nevyplatí na žádnou nabídku, průzkum, dotazník vůbec reagovat.

Podvodníci na internetu

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector