Zase na poslední chvíli

Tradiční vánoční pochoutkou prý za první republiky bývali hlemýždi. V poslední době tato delikatesa zažívala pozvolný návrat a hlemýždě začala nabízet řada restaurací. No, jsem zvědav, kolik jich ještě otevře a kolik lidí si v nich bude moci šneky dovolit. I když – možná jsem poté, co nám zase zavřeli také zoo, až příliš skeptický.

Zase na poslední chvíli Dracéna krokodýlovitá je jeden z mála ještěrů, který se specializuje na plže se skořápkami. Foto: Miroslav Bobek, Zoo Praha

Ale čert vem šneky na vánočních stolech, ty se bez nich snad obejdou, jen když nebudou prázdné. Zato některá zvířata bez hlemýžďů být nemohou, a těm jsme je v zoo servírovali, servírujeme a bohdá servírovat budeme. Na tyhle Vánoce tedy určitě. A první v pořadí bude dracéna krokodýlovitá.

Tato velká, až 120 cm dlouhá a klidně i přes 4 kg těžká „ještěrka“ (která patří k ikonickým zvířatům Zoo Praha, ale o tom až o kousek dál) je vyhraněný potravní specialista orientovaný na plže. V podmínkách zoologické zahrady dostává „kuchyňské“ hlemýždě kropenaté z farmových chovů.

Sledovat dracénu konzumující jednoho hlemýždě po druhém je zážitek, na který jen tak nezapomenete. Sedí někde na větvi nad vodní hladinou, vezme hlemýždě do tlamy, porovná si ho v ní – a pak ho mezi zuby drtí jako starý rocker skleněný popelník.

Pomalu, soustředěně, snad i s požitkem, plynule a neodvolatelně.

V Zoo Praha máme dracény krokodýlovité již čtvrt století. Jejich dovoz z Peru zařídil v roce 1995 dr. Ivan Rehák. O necelé tři roky později se je Petrovi Velenskému podařilo úspěšně odchovat – a to jako prvnímu na světě! Bylo to skutečné dílo mistra.

Dracéna je druh velmi citlivý na správné teplotní a světelné podmínky, který navíc žije ve zvláštní sociální struktuře: jednu samici je třeba držet s více samci.

K tomu všemu samičky dracén kladou v přírodě svá vejce do termitišť, kde jejich inkubace při teplotě kolem třiceti stupňů trvá pět až šest měsíců. Nezbývá než toto prostředí napodobit.

Rozmnožení dracén by tak vůbec nebylo myslitelné nejenom bez ohromných znalostí, zkušeností a trpělivosti, ale také něčeho, co je dáno jen málokomu, totiž talentu podobné velikosti, jaký měl kupříkladu slavný Capablanca na šachy.

Takže dracény u nás své hlemýždě dostanou, o tom vůbec nemůže být sporu. A i když tyhle pozoruhodné plazy kvůli uzavírce zoo nyní neuvidíte, můžete je nakrmit alespoň virtuálně. Dracéna totiž patří mezi druhy, pro které jsme připravili speciální stravenky.

Online zakoupením jedné takovéto stravenky sponzorujete danému druhu jednu krmnou dávku. Konkrétně dracéně hlemýždě v ceně 150 korun. A protože online získáte i příslušný certifikát, může to být ten nejlepší dárek na poslední chvíli: vánoční šneci pro dracénu.

Psáno pro MF Dnes

Stravenky pro dracénu krokodýlovitou a více než 50 dalších druhů zakoupíte v našem e-shopu.

Aktuální články v rubrice

Dar krále komiků pražské zoo

Zase na poslední chvíli

V pátek 22. června 1934 přinesla odpolední Národní politika hned dvě zprávičky, které se vztahovaly k ještě ani ne tři roky otevřené Zoo Praha. Jedna z nich pojednávala o pomoci pražského hasičstva s přečerpáváním vody. V té…

Ztichlá zoo. Máme 200. den zavřeno

Zase na poslední chvíli

Dnes jsme měli v Zoo Praha zahajovat hlavní sezónu roku 2021. Skutečnost je taková, že dnes máme 200. den zavřeno. I při tom nejstřízlivějším odhadu nám od začátku koronavirové krize chybí tři čtvrtě milionu návštěvníků a…

Daňové přiznání. Jako každý rok zase na poslední chvíli (KOMENTÁŘ)

V některých věcech jsem i já nepoučitelný. Každoročně si jako většina z nás k prvnímu lednu dávám určitá předsevzetí – hubnutím počínaje a včasným odevzdáním daňového přiznání konče.

Vždycky si říkám: „Letos to zvládnu dříve než v poslední březnový týden!“ Ale ouha. Letošní termín přiznání se státu, kolik mu vlastně dlužíme na daních, je sice „až“ 2.

 dubna, ale i tak už mnoho času nezbývá.

Člověk má pořád na všechno dost času, spěchat není kam. Navíc se říká, že naše doba je tolik uspěchaná, že by bylo potřeba trochu zvolnit tempo. Ale v tomto případě by to mohla být chyba.

Na různé úkoly máme vždy dostatek času, ale čím víc se termín jejich splnění blíží, tím je nám jasnější, že času budeme potřebovat mnohem více. A dostaneme-li ho, tak to stejně zase odložíme na poslední chvíli.

Někteří z nás jsou v každé situaci klidní, hlavu si s prací na poslední chvíli nelámou, protože vědí, že to stejně „dají“. 

Zase na poslední chvíli
Autor: www.isifa.com

Zase jsem nechal daně na poslední chvíli.

Věří si, a navíc jsou mezi nimi i tací, kteří si v této adrenalinové disciplíně přímo libují a motivuje je to. A pak tu je druhá skupina takzvaných zmatkařů, kteří se stresují, že to nestihnou a proklínají se, proč to neudělali dříve, když na to bylo více času. Ale jak natrénovat včasné plnění úkolů?

Budete mít zájem:  Zdraví Koně Základní Péče?

Ať už patříte mezi ty první, nebo druhé, možná vás, tedy jak jsem se v úvodu článku přiznal vlastně nás, spojuje jedno – ještě jsme daňové přiznání za rok 2012 neodevzdali.

Kromě toho, že musíte vyplnit patřičné tiskopisy a poslat nebo předat je daňovému úřadu v místě vašeho trvalého bydliště, je potřeba do téhož termínu (připomínám 2. dubna 2013) zaplatit i samotnou daň. A jste-li milovníky dlouhých front, tak si placení nechte až na konec prodlouženého velikonočního víkendu.

Pošty budou mít sice otevřeno déle, ale protože mnoho Čechů si odkládá svou povinnost placení na poslední chvíli, návaly budou jistojistě největší až v poslední možný den.

Letošní přiznání nabídne dvě pozitivní změny

Něco přes týden zbývá na podání daňového přiznání a úhradu daně všem, kteří nemají daňového poradce. Ti totiž odevzdávají formuláře až o čtvrt roku později, tedy ke konci června.

Na nedávno schválený daňový balíček týkající se omezení paušálů a slev zapomeňte. Tyto se vás zatím netýkají, protože budete vyplňovat růžový formulář za loňský rok.

Zákon o dani z příjmů by měl být stabilním a přehledným právním předpisem, ale zatím tomu tak není. 

Každý rok na nás při vyplňování daňového přiznání čekají nějaké změny, letos tomu nebude jinak. Pro rok 2012 se do přiznání podstatně promítnou dvě a obě se týkají slev z vypočtené daně.

A výjimečně jsou pozitivní – sleva na poplatníka se zvyšuje na původní výši (tedy na 24 840 korun místo 23 640 korun v roce 2011 kvůli povodňové stokoruně) a daňové zvýhodnění na vyživované dítě je teď 13 404 korun na rok. Na druhou stranu se však ruší osvobození úroků z vkladů ze stavebního spoření. Úroky stavební spořitelny vyplatí svým klientům po zdanění sazbou 15 procent.

Pro ty, co provozují alternativní zdroje energie (např. kolektory na výrobu elektřiny na střechách rodinných domů), již v roce 2011 skončilo osvobození od daně z příjmů z těchto zdrojů.

Kdopak daně platit nemusí?

Také letos jsou mezi námi šťastlivci, kteří se daňovému úřadu obloukem vyhnou. Přiznání nemusí podat poplatník, který měl příjmy ze závislé činnosti od jednoho nebo postupně od více plátců, u kterých podepsal Prohlášení k dani.

Nepodává se ani v případě, že kromě příjmů od daně osvobozených a příjmů, ze kterých je daň vybírána srážkou, nepřesahovaly příjmy z podnikání, kapitálového majetku, pronájmu nebo ostatní příjmy 6000 korun.

Naopak přiznání budou podávat například nejen podnikatelé, ale i zaměstnanci, kteří měli vedle svého zaměstnání souběžně další zaměstnání (například Dohodu o pracovní činnost) nebo příjmy z podnikání, kapitálového majetku nebo pronájmu.

Peníze je třeba poslat na jiný účet než loni

Formulář přiznání lze podat na finanční úřad několika způsoby. Nejrozšířenějším je osobní doručení na přepážku, následuje pošta a až na chvostu jsou podání prostřednictvím elektronického portálu ministerstva financí nebo prostřednictvím datové schránky.

Těchto dvou posledně jmenovaných způsobů využívají poplatníci jen v řádu jednotek procent.

A na co si kromě správného vyplnění formuláře je letos potřeba dát ještě pozor? Jedna podstatná změna tady je – územní pracoviště FÚ mají v souvislosti s jejich reorganizací nová čísla účtů, tak si je zjistěte.

Přiznám se, že já jsem se k jednomu z mých tradičních novoročních předsevzetí stále ještě nedostal. Ale pořád mám ještě „dost času“, takže na otázku, jestli své daně na růžový papír hodím, až tenhle článek dopíšu, nebo až příští týden, odpověď stále neznám. A už vůbec se mě neptejte, kolik kilogramů jsem zhubnul.

Symposium Culinary Prague

Страницы, которые нравятся этой Странице

Нравится: 17 тыс.

Reichtum der Elemente, Geschmäcker der Natur – die beste Inspiration für unsere Küche

Нравится: 6,1 тыс.

Kuchyňa očami slovenských kuchárov

Нравится: 998

Alex Atala, is a Brazilian chef who runs the restaurant D.O.M. in São Paulo. In May 2012, D.O.M. was…

Недавняя публикация Страницы

…člověk míní a okolnosti mění. Bohužel díky tomu co se kolem nás děje, musíme znovu o pár měsíců Culinary Symposium Prague posunout. ALE máme již kompletní potvrzenou šestku hvězd!!

Symposium Culinary Prague

Ресторан

Jana Slanařová

Je třeba si na tom všem najít pozitivum. A povýšit na šest michelinskych hvězd ????????????. Ať se daří! ????

Erik Šoltés

Doba je veľmi zvláštna nič iné nám neostáva len vydržať ???????? A pevne dúfať že sa v septembri uvidíme ????????‍????????

Ilja Šedivý

Přeji všechno dobré a rádi přijdeme na podzim ✊????.

Pepe Dex Běhalík

Neee, ten 3. Květen měl být dárek k mým narozeninám ! ☹️

David Trubka

Ať žije Corronary Symposium Prague ???? jsem zvědav jak v těch kuklách poznáme ty Michelinské hvězdy, hlavně aby to nemuselo probíhat v ilegalitě! To bychom neradi do toho šli na ostří nože. #premiovenoze

Нравится: 892

Otevřeli jsme pro Vás restaurant Nuance, založený na koncepci inovativní a hravé kuchyně. Chceme Vás…

Budete mít zájem:  Sauna Vliv Na Zdraví?

Нравится: 1,3 тыс.

Foodology.cz je váš průvodce světem kvalitní gastronomie.

Bufet Eden Špindlerův Mlýn

Нравится: 186

Jsme samoobslužný bufet, vymykající se zažitému povědomí o předraženém Špindlu. Dáte si zde…

Подробнее

Нравится: 229

Паб

Нравится: 383

Wine bar Rustonka je prodejna a vinný bar v jednom. Hostům v něm nabízíme nejen kompletní produkci…

Нравится: 5 тыс.

Food Magazine

Нравится: 165

Predaj a distribúcia čerstvých hľuzoviek z Francúzska a Talianska priamo od pestovateľov.…

Czech National Culinary Team

Нравится: 5,4 тыс.

Jsme tým špičkových kuchařů a cukrářů. Ctíme tradice našeho řemesla, ale stále se učíme a vaříme…

Нравится: 1,8 тыс.

Dětské lyže, kola, snowboardy… Nekupujte, my vám je půjčíme na celou sezónu.

Нравится: 3 тыс.

Moderní kuchařský soutěžní tým

Cílem Czech Chefs je reprezentovat Českou republiku, tradiční i…

Ola Kala – kurzy vaření Praha

Нравится: 2,5 тыс.

1. škola vaření pro veřejnost a DLOUHODOBĚ jedny z nejlépe hodnocených kurzů vaření a pečení (více…

Нравится: 2,4 тыс.

Jedinečná chuť vycházející ze spojení přírody a špičkové steakové gastronomie v konceptu šéfkuchaře…

Нравится: 439

Jedinečná kavárna v Holešovicích, která vyniká nejen svým interiérem, jemuž vévodí pravý mech a…

Aut se prodá o pětinu méně, lidé na poslední chvíli sháněli osmiválce

Největší transformace od zavedení sériové výroby. Tak Jan Hurt, šéf společnosti Porsche Česká republika, importéra značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen užitkové vozy, popisuje změny v automobilovém průmyslu. Symbolizují je nástup mladé digitální generace mezi zákazníky, začátek platnosti emisních limitů a s nimi spojená elektrifikace.

Jan Hurt navíc očekává, že se do Evropy dostane nová konkurence z Asie. Češi jsou přesto zatím konzervativní. Část se dokonce letos hodně sháněla po dieselových osmiválcích, což je kvůli emisím v automobilovém světě druh na vyhynutí. „Prodali jsme jich trojnásobné množství oproti očekávání,“ doplňuje Hurt.

Jaký byl pro vás uplynulý rok?

Musel jsem být hodně kreativní, abych přišel na všechny přívlastky letoška. Určitě byl zcela unikátní, neuvěřitelný, až řekněme crazy. Začal přitom zcela normálně, ale najednou bylo všechno zavřené. Nejprve autosalony, pak automobilky, pak zase otevřeli dealeři, ale ještě se pořádně nevyrábělo, takže jsme v jednu chvíli byli zcela vyprodaní. Scénář, který nikdo nemohl předpokládat.

Jak se to všechno propsalo do prodejů aut?

Pandemie je globální, takže z celosvětově prodaných 80 milionů aut v loňském roce bude letos asi 66 milionů. V Evropě potom klesneme ze 17 milionů na nějakých 13,5 milionu a v Česku z 250 tisíc vozů v roce 2019 na letošních 200 tisíc. Možná trochu pod, možná mírně nad, ale pořád to bude dvacetiprocentní propad na tuzemském trhu.

To je podle statistik SDA nejhorší výsledek za posledních sedm let. Má na to vliv jen koronavirus?

Je pravda, že trh klesal už loni, vrchol měl spolu s hospodářským cyklem v roce 2017. Teď se nacházíme na sestupné trajektorii. Ale pandemie vše dramaticky urychlila. Proto předpokládáme, že příští rok už bychom měli zase růst.

Většina automobilek je ve ztrátě, jak jsou na tom dealeři?

Samozřejmě pečlivě sledujeme jejich finanční situaci, pokud by naše síť dealerů nebyla profitabilní, tak bychom nemohli dlouhodobě fungovat. Letos je vidět podstatné zhoršení jejich hospodaření, ale stále se společně držíme nad nulou. V létě jsme byli schopni ztráty z lockdownu částečně dohnat a doufám, že rok dojedeme nad černou nulou. Nejsme svědky bankrotů v naší obchodní síti.

Ano, obzvlášť v první vlně došlo k výrazné optimalizaci u některých obchodníků. Souviselo to nejen s koronavirem, ale s celkově klesající ekonomikou.

Jak jako importér pomáháte prodejcům? Máte například odložené splatnosti?

Ano, týden po zavření showroomů jsme odložili obchodníkům některé splatnosti a zrušili jsme aktivity, které nepřidávaly hodnotu. Snažili jsme se všechny vozy, které ještě neměly zákazníky, pozdržet na našem skladě.

Která ze značek koncernu VW letošek v Česku nejlépe zvládla?

Nejsilnější zůstává Volkswagen, ale hodně nás potěšil vývoj u Audi, kde jsme po dvou letech trápení zaznamenali výrazné nárůsty. Byť i u Audi jsme měli nedostatek aut. V užitkových vozech trh pochopitelně také klesá, očekáváme prodeje kolem pěti tisíc kusů, což by i nadále mělo znamenat přední pozici mezi importéry.

Prodloužily se letos významně čekací doby na nové vozy?

Mince má dvě strany. Na počátku roku jsme měli plné sklady a byli jsme schopni uspokojovat zákazníky během pár týdnů, v září a v říjnu jsme se dostali do stavu, kdy jsme byli prakticky vyprodaní a kdy dramaticky narostly čekací doby. Budu mluvit otevřeně, budeme velice rádi, když objednávky z té doby dodáme do konce roku a předpokládám, že se to vždy nepodaří.

Jak se v krizi měnilo nákupní chování zákazníků?

Nejdřív chci připomenout, že se nacházíme v opravdu přelomové etapě pro automobilový průmysl a ta změna je tažena čtyřmi základními vlivy. Zaprvé se mění zákazník. Dorůstá generace mileniálů, jejichž nákupní chování je jiné. Zadruhé byl letošek prvním rokem, kdy platily limity na emise CO2.

My ho pracovně nazýváme „rokem zero“, protože limity už platí, ale ještě za jejich nesplnění nemusejí automobilky platit pokuty. Třetím průběžným megatrendem je urbanizace, což znamená trochu jinou potřebu mobility, a čtvrtým je příchod nových konkurentů na evropský trh. A nemluvím jen o Tesle, ale také o asijských automobilkách.

Několik pokusů čínských značek o Evropu už bylo, zatím nijak úspěšných, ale budou pokračovat. To nás čeká.

Budete mít zájem:  Pigmentové skvrny na kůži a pokožce – dají se odstranit?

Pojďme to probrat postupně. Jak se liší spotřebitelské chování mileniálů vůči autům?

Je to digitálně nativní generace, takže mají velká očekávání například na konektivitu vozů. My jsme s digitalizací začali před lety, ale stejně to ještě neodpovídá jejich požadavkům.

A naproti tomu obsluhujeme i starší generace, které se zase ptají, proč to všechno do těch aut dáváme, když to přece nikdo nepotřebuje. Těžko se jim obrazovky ovládají a je to trochu střet generací.

Takže část zákazníků nás kritizuje, že to ještě není digitálně dokonalé, a část zase za to, že je to moc složité.

Dohromady to znamená, že tedy automobilový trh prochází obrovskou transformací.

Je to největší transformační epocha autoprůmyslu od zavedení sériové výroby. Navíc se vše slilo do jednoho okamžiku a pandemie to ještě eskalovala.

Co bude na konci tohoto procesu za tři čtyři roky? Elektromobily našlapané elektronikou, nebo jednoduché modely z Asie?

Výdobytek lidstva na individuální dopravu zůstane, lidé se ho nebudou chtít vzdát. Nenastoupíme zpátky všichni do vlaků a autobusů. Ale mění se forma mobility. Vezměte si, že ještě před pár lety nebyly používané operativní leasingy, které se tak rozšířily a lidem už nepřijdou divné.

Od nich je jen krok k extrémnější formě – sharingu. Půjčíte si auto, jen když budete potřebovat. A sharingové programy už velmi rychle rostou. Takže se promění vlastnictví. Na straně samotných aut je vidět, jak regulace svrchu proměňuje nabídku, která se mnohdy nepotkává s poptávkou.

Mluvíte o elektromobilech. Jak vlastně můžete prodávat auto, které je dražší a méně užitné než to se spalovacím motorem a lidé ho proto nechtějí?

Elektromobily mají mnoho otazníků, ale na všech se pracuje a všechny se dají odstranit. Ať už je to dobíjecí infrastruktura, dojezd či cena. Baterie se stále zlepšují, budou lehčí a levnější, což se projeví v cenách a vlastnostech elektroaut. Na nabíjení si budeme muset zvyknout, ale za pět let nám to nepřijde divné.

Jak to bude konkrétně příští rok? Elektromobily budou kupovat jen veřejné instituce? Automobilky budou tlačit především hybridní pohony?

Hybridy umožní dosahovat emisní limity v příštích zhruba pěti letech. Z hlediska technologického je to mezistav, kdy musíte mít v autě dva motory, což z hlediska nákladů samozřejmě není dobré.

Ale z pohledu dnešního stavu technologií je to cesta, jak limity splnit. Takže všechny značky na trhu přijdou s desítkami, možná stovkami hybridních verzí. A při rozumném používání mají hybridy i pozitivní ekologické výsledky.

Do budoucna je ale cesta čistě elektrická.

Jak se díváte na přeprodávání řekněme emisních povolenek mezi automobilkami?

Je to otázka strategie. Ty, které je nakupují od těch zelenějších, zase nemusejí mít na počátku investice do nových technologií. Hodně se hovoří o Tesle a Fiatu. Je otázkou, zda prodá Tesla dost aut. Takže je to rizikové.

Slyšel jsem, že Češi se naopak zamilovali letos do velkoobjemových spalovacích motorů. Že je řekněme „na poslední chvíli“ vykupují.

To je fakt. Dochází a bude docházet k optimalizaci motorové palety u jednotlivých značek. Jinak automobilky emisní cíle nesplní. Takže jsme zaznamenali velkou poptávku po dieselových osmiválcích, prodali jsme trojnásobné množství oproti očekávání a vlastně se na všechny zájemce už nedostalo. Obzvlášť starší generace chce něco, na co je zvyklá, a je fakt, že ty produkty vůbec nejsou špatné.

Takže kdo chce mít jednou hezkého veterána, ať ještě objedná osmiválcový diesel?

Možná, jen mám pocit, že už jsme vyprodaní.

V poslední krizi roku 2009 hodně zemí podpořilo autoprůmysl přes šrotovné. Letos na něj u spalovacích motorů nedošlo. Je to pro vás překvapení?

Ne. Německo přišlo se šrotovným pouze na ekologické vozy. Když sledujete německou politiku, je vidět, že je tam na ekologické aspekty kladen podstatně větší důraz.

Jednáte v Česku o nějaké pobídce na nákup hybridů či elektromobilů pro běžné zákazníky?

Za Svaz dovozců automobilů poukazujeme na konkrétní pobídky pro zákazníky v okolních státech, aby jim ulehčily přechod na novou mobilitu. Jsme rádi za to, že je v Česku aspoň podpora firem či snadnějšího parkování, ale jsou to takové izolované body. Žádná konkrétní koncepce na podporu zavádění elektromobility neexistuje. Budu doufat, že se příští rok ukáže.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector