Význam barev v psychologii

Psychologie barev hlásí, že na tom, jakými barvami se obklopíme, skutečně záleží. Barvy nám mohou prozradit více o nás, nebo nás ovlivnit.

Barvy ovlivňují naše pocity, naši náladu, naše chování i energii. Barvy mohou rovněž něco prozradit i o naší povaze. Psychologie barev není žádná pavěda a pokud k ní přistupujeme s trochou nadhledu, určitě se mnohé dozvíme o sobě i jiných.

Určují barvy skutečně naši povahu?

Barvy se používají k diagnostice osobnosti spolu s dalšími psychodiagnostickými metodami, např. psychologickými testy. Metoda určení osobnostních aspektů se nazývá Lüscherův test. Je založena na významu preference či odmítnutí určitých barev vyšetřovanou osobou.

Dle této metody je volba a ignorování barev závislá nejen na situačních okolnostech, ale určuje i osobnost. Pomocí této metody se zjišťuje emoční založení, motivace, potřeby, kompenzační formy chování, stabilita či labilita centrálního nervového systému.

Získané výsledky tohoto testu pomocí psychologie barev mají posloužit jako ukazatel chování „vyšetřované osoby“ v mnoha konkrétních situacích.

Význam barev v psychologiiPsychologie barev tvrdí, že stejně tak, jako barvy ovlivňují nás samotné, dokážou na nás i mnohé prozradit.

V současné době se v praxi metoda psychologie barev, neboli Lüscherův test, používá jako doplňková.

Pro běžný život pak platí, že posuzování druhých podle barev, do kterých se oblékají, a na základě jejich obliby, je mnohdy velmi zavádějící.

Barvy nám sice mohou ledacos prozradit o naší povaze, nejsou však 100 % směrodatným ukazatelem. Barvy však dovedou výrazným způsobem ovlivnit naše pocity, naši náladu, naše chování i energii. 

Význam barev v psychologiiZnáte základní nauku o barvách a jejich míchání?

Jak nás mohou barvy ovlivňovat?

Barvy sice nevypovídají detailně o našem charakteru, avšak to, jakými barvami se obklopujeme, nás může hodně ovlivnit. Barvy oblečení, interiéru, barvy, na které se rádi díváme, významným způsobem ovlivňují naše pocity, náladu, energii i naše jednání. Podívejme se blíže, jak na nás působí jednotlivé barvy.

Psychologie barev, aneb seznamte se s jednotlivými barvami a s tím, jaké nálady a pocity na nás přenesou

Žlutá barva

Žlutá barva je barva slunce, barva změny, barva veselosti a chuti poznávat nové. Působí vesele, otevřeně, povzbudivě, osvobozuje, přináší uvolnění a pocit harmonie.

Oranžová barva

Oranžová barva je slavnostní barva, spojená s představou slunce, tepla, bohatství, zlata, úrody, slavnostního vzrušeného očekávání. Vyvolává pocit radosti, nadšení.

Zlatá barva

Zlatá barva je symbolem štěstí, univerzální lásky a nejvyšších hodnot, velkorysosti, šlechetnosti, moudrosti, inteligence. Zlatá barva dělá vše hodnotné, drahocenné. Vyvolává pocit zářícího štěstí, působí slavnostně, vznešeně.

Žlutozelená barva

Působí otevřeně, dává impuls k navázání kontaktu. Žlutozelená barva s převahou žluté barvy působí vtíravě, podbízivě.

Zelená barva

Zelená barva je symbolem jara, symbolem nového života a vitality. Světlezelená barva působí podle psychologie barev přirozeně, je spojená s představou chladu, vlhka, ticha, přírody a růstu. Někdy může tento odstín zelené barvy působit jedovatě.Tmavozelená barva působí uklidňujícím dojmem, dává pocit ochrany, bezpečí a naděje.

Zelenomodrá barva

Zelenomodrá barva je kombinací zelené a modré barvy. Tmavý odstín zelenomodré barvy působí dojmem hrdosti, uzavřenosti a sobectví. Světlý odstín této barvy působí dojmem chladné odtažitosti a hygienické sterility.

Modrá barva

Modrá barva je barvou klidu, spokojenosti, naslouchání, tajemství, harmonie. Symbolizuje něhu, věrnost, důvěru, stálost a tradici.

Tmavomodrá barva působí podle psychologie barev klidným, vážným až skličujícím dojmem. Působí dojmem dálek, hloubky, rozjímání, míru i spokojenosti.

Světlemodrá barva naopak působí přívětivě, vesele, bezstarostně. Vyvolává představu oblohy, vzduchu, ticha, touhy.

Modročervená barva

Modročervená barva je výslednou kombinací modré a červení barvy. Působí dojmem zadržované síly, koncentrované uvnitř a vynucené zdrženlivosti.

Červená barva

Červená barvaje symbolem životní síly, energie, sebevědomí, aktivity, radosti z činnosti, lásky, změny, výstrahy, ale i symbolem násilí, dobývání, nebezpečí a hluku.

Působí dojmem prudkosti, akčnosti, náruživosti, vášně a někdy i agresivity. Podporuje aktivitu, navázání kontaktů. Purpurová barva je odstín červené barvy. Působí vznešeně, hrdě, povzbudivě.

Vyvolává představu spravedlnosti a majestátu, klidu, sebevědomí bez střetů.

Fialová barva

Fialová barvaje symbolem tajemství, pokory, střízlivosti, skromnosti. Podle psychologie barev působí melancholicky, osobitě. Vyvolává dojem zastřeného vzrušení, skrytého tajemství, které vzbuzuje znepokojení. Světle fialová barva je barvou magie, melancholie a opojení. Působí začarovaně, rozpolceně a slabošsky.

Růžová barva

Růžová barva symbolizuje něžnou lásku, sladkost, náklonnost, jemnost, oddanost, jemný způsob života, zdrženlivé elegance, slavnostní nálady i sentimentálních citů. Působí dojmem volnosti, něhy a energie. Může také působit dojmem vědomého odvrácení se od vážných věcí života. Psychologie barev přisuzuje růžové barvě, že zvyšuje chuť na sladké.

Meruňková barva

Meruňková barva má obnovující, oživující a stimulační vliv. Může rozpustit a odstranit emoční blokády.

Hnědožlutá barva

Vyvolává pocit dynamiky, radosti, otevřenosti a pohody.

Hnědá barva

Hnědá barva je symbolem tělesnosti, pohodlí, jistoty, pořádku, tradice, domova zdrženlivosti a pohodlí. Působí dojmem střízlivosti, řádu, mlčenlivosti, solidnosti, vážnosti i jistoty. Vyvolává také dojem pohodlí, tepla domova a života v realitě.

Šedá barva

Šedá barva je pro psychologii barev neutrální barva, symbolizuje bezvýznamnost, skrytost, chudobu, pokoru. Působí dojmem netečnosti, smutku, bezvýznamnosti a chudoby.

Bílá barva

Bílá barva je neurčitá barva, symbolizuje čistotu, nevinnost, osvobození, absolutní svobodu a nové začátky. Bílá barva působí dojmem neutrality, čistoty a osvobození.

Černá barva

Černá barva je nejtmavší barva, je to barva tmy, smrti, smutku, odříkání a vzdoru. Černá barva působí depresivně. Vyvolává dojem elegance, smutku, beznaděje a nicoty.

Zdroj obrázků: Shutterstock

CHCI MAGAZÍN ZDRAVÍ A KRÁSA ZDARMA!

Nechte si posílat magazín Zdraví a krása do vaší e-mailové schránky! Staňte se členem největší komunity lidí, kteří si váží své zdraví a chtějí být krásnými.

Psychologie barev v marketingu: Význam barev?

Barvy mají mnoho zajímavých funkcí. Mimo estetickou a vizuální stránku dokážou zázraky i v oblasti marketingu. A ti, kteří se online marketingu věnují, si jsou tohoto významu barev dobře vědomi. Jak se využívá psychologie barev v marketingu? Kterou z nich zvolit pro svoji značku podle služeb a produktů, kterým se věnujete?

Psychologie barev v praxi

Na barvy lze pohlížet hned z několika rovin. Z fyziky víme, že se jedná o viditelné části elektromagnetického záření. V umění se barvami vyjadřují pocity, nálady a celé dílo dostává díky spektru barev svůj význam. A v psychologii zase mluvíme o zrakovém vjemu, který dokáže ovlivnit naši emoční stabilitu.

Psychologii barev se věnovalo již mnoho odborníků i vědců (například Carl Jung). V zásadě objevili spojitosti mezi určitými odstíny barev a naším podvědomí, respektive tím, jak na nás barvy podvědomě působí. Tohoto vlivu si většina populace vůbec nevšímá, často o něm ani netuší.

V rukách zdatného marketéra se tedy i psychologie barev může stát dobrým prodejním nástrojem nebo alespoň pomůckou. Díky svým marketingovým činnostem mohou přesně působit na tu část podvědomí, kterou potřebují zapojit.

V praxi využívají psychologii barev nejrůznější firmy a značky už tím, jakou barvu loga zvolí.

Nemyslete si, že McDonald prezentuje své červeno žluté logo náhodou, stejně tak jako to nedělá bez rozmyslu tisíce jiných značek, které denně potkáváte na billboardech.

Grafici a marketéři si jednoduše osvojili pár pravidel této části psychologie a využívají ji k většímu úspěchu svých produktů.

Význam jednotlivých barev aneb Jakou zvolit pro svoji značku?

Každá barva má své specifické účinky na naše podvědomí. Princip je vcelku jednoduchý – vyvolávají v našich myslích určité pocity, myšlenky, chutě nebo emoce. Dost často je máme spojené velmi specificky s určitou činností a poté nás pohled na určitou barvu podvědomě směřuje k určitému cíli.

Samozřejmě, že na každého z nás mohou působit velmi subjektivně, avšak odborníci vypozorovali i obecné zákonitosti, které platí v jisté míře vždy.

Tohoto objektivního působení pak lze velmi dobře využít v reklamě, při výběru loga, designu jednotlivých obalů i výrobků a tak dále. Psychologie barev nám tedy může chytře a efektivně pomoci s volbou barev v marketingu.

Význam barev v psychologii

Psychologie barev v marketingu hraje důležitou roli.

Modrá barva

Jakou barvu vybrat? Psychologie barev

Barvy můžeme posuzovat podle několika kritérií:

Světlo a jeho význam

Každá barva má jiný odstín ráno, v poledne, večer, má jiný odstín na hladkém povrchu, jiný na strukturním. Opět jiná barva bude na bílém podkladu, jiná na černém. Vše je dáno působením světla a vzájemným kontrastem ploch okolo.

Je obvykle velice těžké měnit architektonické rysy místnosti, nicméně promyšleným působením barev a světla jsme schopni zesvětlit doslova každý tmavý kout našeho obydlí.

Kombinace barev plánované pro každou místnost posuzujeme vždy jak na přírodním, tak umělém osvětlení.

Psychologie a vnímání barev

Každá barva může být nositelem řady nonverbálních sdělení. Užívá se zde pojmu „psychologie barvy“.

Symbolika barvy

Podvědomě má každý barvy spojené s nějakou konkrétní věcí (např. má oblíbená hračka). Naopak příkladem shodného pocitu z barvy jsou příklady z přírody.

Modrá barva je obecně spojovaná s mořem nebo oblohou a proto je často výrazem nekonečna.

Budete mít zájem:  Salvej Ucinky Na Zdravi?

Přestože se individuální vnímání jednotlivých barev a jejich odstínů u jednotlivých lidí velmi odlišují, při empirických výzkumech preferencí barev docházejí vědci k výsledkům, které mají obecnou platnost.

Bílá

Je barva neurčitá, nejistá, spojená s představou nevinnosti a čistoty, osvobození, absolutní svobody, nových začátků. Bílá vzniká směsí všech tří přírodních barev: žluté, červené a modré. Proto na bílou většinou reagujeme pozitivně. Symbolizuje jas, nevinnost, čistotu, a také nový začátek, zrození.

Bílý byt je světlý, vypadá prostorně, avšak množství bělosti sterilně a vyvolává představu nemocnice, proto doporučujeme zpestřit bílé stěny malbami nebo zarámovanými obrazy. Tato barva se hodí především do kuchyně či koupelny, protože právě k těmto místnostem se hodí symbol pořádku.

Bílá barva zvětšuje a odlehčuje prostor, a proto se doporučuje především do menších místností, které opticky zvětší. V kombinaci s jemnými modrými odstíny působí velmi chladně.

Šedá

Netečná, smutná, spojená s představou chudoby a pokory, neutralitou, hranicí mezi prostory. Po psychologické stránce ji řadíme spíše do neutrálních barev. Působí klidně a vyváženě.
Nepoužívejte ji na velkých plochách bez barevného doplnění. Může tak navozovat pocity beznaděje. Na druhé straně šedá barva dokáže sladit i nesladitelné.

Černá

Barva smrti, koncový bod tmavosti představuje konečné rozhodnutí, agresivní vzdor, popření pestrého života, nicotu, absolutní odříkání, je výrazem pro bojovné „ne“. Černá také patří mezi barvy, o kterých každý má představu, co vyvolávají.

Jde o směsku negativních pocitů.
Černá má nesporné pozitivum v tom, že opticky zužuje. Kombinujte ji s živými barvami. Zvýrazníte je tak. Samozřejmě černou nepoužívejte na velkých plochách.

Místnosti ztratí svou vzdušnost a budou působit velmi těžkopádným a depresivním dojmem.

Žlutá

Povzbuzuje, osvobozuje, přináší uvolnění, pocit souladu, harmonie, působí vesele a otevřeně, ale může být spojována i s povrchností a přelétavostí Žlutá barva je barva slunce, světla a optimismu, jež oživuje, aktivuje a osvobozuje před strachem.

Zachovává bdělost a povzbuzuje koncentraci, symbolizuje tvůrčí schopnost a moudrost. Má blahodárný vliv na nervový systém.

Nejčastější odstíny žluté barvy jsou: matně žlutá (uklidňování, přemýšlení), živě žlutá (živost, odvážnost, uvolněnost), olivově žlutá (zahořklá nálada) a citrónově žlutá (bdělost, živost, čilost, zdokonalování).
Na zdech a jinde v bytě pozitivně ovlivňuje náladu.

V různých odstínech využíváme tuto barvu při malování jakéhokoliv pokoje. Odstíny pískové, zlaté či medové jsou vhodné pro jednotlivé součásti interiéru. Hodí se pro pracovny, jídelny a dětské pokoje.

Oranžová

Je slavnostní, vyvolává pocit radosti, je spojena s představou slunce, tepla, bohatství, úrody, slavnostního vzrušeného očekávání, ale i s bezcílným hektickým rozčilením. Spojuje se s představou východu a západu slunce, chutnými plody jako jsou meruňky, mandarinky, pomeranče.

Není tak agresivní a vášnivá jako červená, přesto je jako citový stimulant veselá a příjemná barva, jež pomáhá zvládat únavu. Povzbuzuje také chuť a měla by pomáhat při ranním vstávání. Urychluje trávení, zvyšuje chuť, může buď uklidňovat anebo znepokojovat.

Pokud je oranžová ve světlejších tónech, použijte ji v malých, temnějších místnostech. Nahradí tak přirozené světlo, které se sem dostává obtížněji. Měla by se hlavně využívat v místnostech orientovaných na sever. Použijete-li tuto barvu s příměsí červené, vyvoláte tak pocit napětí a vzrušení.

V bytě se dobře vyjímá společně s chladnějšími barvami.

Meruňková

Obnovuje, oživuje a jemně stimuluje a může rozpustit a odstranit emocionální blokády. Tento barevný odstín, který je nejblíže barvě pokožky, udržuje v proudu životní energii a zjemňuje pleť.

Zelená

Zelená barva působí uklidňujícím dojmem. Je to barva jistoty, spokojenosti a rovnováhy. Její symbolika ovlivňuje náladu člověka, uklidňuje a uvolňuje. Je znakem rovnováhy. Říká se jí také barva zdraví.

Zelenými barvami se snaží léčit nervovou únavu a hysterii, protože má uklidňující účinek na nervový systém, je účinná při syndromu vyhoření, může ztišit migrény. Pro zelené světlo je typické, že rozšiřuje kapiláry, snižuje tlak, vyvolává vnitřní vylučování tělních tekutin.

Má opačné účinky než červená.
Díky svému uklidňujícímu účinku je nejvhodnější na stěny koupelen a ložnic.

Modrá

Modrá je barva klidu a stability, tradice, vody, význam se přesouvá i do polohy věrnosti a oddanosti, je to barva ženská. Tato barva evokuje sladkou chuť. Modrá barva patří mezi základní barvy.

Jejím protikladem je žlutá barva, směs obou je zelená, jež spojuje vlastnosti obou barev. V přírodě je přítomna na modrém nebi, jež se zrcadlí ve vodě. Modrá symbolizuje moudrost, inteligenci, nesmrtelnost, nekonečnost, hloubku, povýšenost, duchovní svět a mystiku.

Psychologicky vypadá jasně, čerstvě, nezatíženě (barva atmosféry), průzračně, vzdušně, vzdáleně.

Z hlediska fyziologických účinků modrá uklidňuje srdeční puls, snižuje rytmus dýchání, uklidňuje, povzbuzuje k duševní práci, introspekci, soustředění a usměrňuje dovnitř – říká se jí barva klidu a odpočinku.
Hodí se pro použití v kuchyních a pracovnách.

Červená

Vzrušující, energická, prudká až náruživá, silná, mocná, spojená s představami ohně, krve, nebezpečí, lásky, hluku. Zároveň je vznešená, je symbolem energické akce, změny, přetváření a pronikání vpřed, dobývání, energie a sebevědomí, výstrahy. Proto se také používá jako barva převratu nebo revoluce. Jedna z nejoblíbenějších barev.

Zároveň je to barva slavnostní – ve staré Číně to byla barva svatebního obřadu. Způsobuje fyziologické změny – zvyšuje puls, krevní tlak, rychlost dýchání, vylučování adrenalinu a činnost jater. Červená většinu lidí stimuluje k aktivitě. Dokáže nás vytrhnout z nečinnosti. Někdy působí až agresivně. Povzbuzuje také chuť k jídlu.

Překvapivě je to barva mužská.
Jak už bylo zmíněno, jde o barvu probouzející v lidech aktivitu, a proto se nedoporučuje použití v ložnicích, kde lidé odpočívají. Náchylnější typy lidí by to mohlo rušit v usínání. Dbejte na to, aby ji v místnosti nebylo přespříliš, unavuje. Použijte ji pouze na doplňky či části stěn.

Výborně se hodí pro místnosti na párty.

Fialová

Je melancholická, osobitá, náročná, značí zastřené vzrušení, skryté tajemství vyvolávající znepokojení, zdrženlivou střízlivost, pokoru, skromnost Fialová barva je směs modré a červené barvy.

Čím více přidáme jedné nebo druhé, tím získá fialová barva typičtější odstín spolu s úměrným podílem vlastností obou barev – modré – barvy klidu, vzdálenosti, duchovnosti… a červené – barvy pohybu, vášně, životní síly, horka, energie. Protože fialová barva v sobě spojuje vlastnosti extrémně různých základních barev (horko, chlad), působí tajemně.

Používejte ji spíše v menším množství a ve spojení s dominujícími předměty. Když už ji použijete, kombinujte ji především se žlutou. Ve světlém odstínu rozšiřuje prostor u intenzivního zužuje. Hodí se pro slavností místnosti, dívčí a dámské pokoje.

Růžová

Volnost a zároveň energie – něžná aktivita. Symbolizuje lásku, náklonnost a oddanost v srdeční úrovni, bez pudové smyslnosti. Je to barva něhy, jemnosti a oddanosti. Je to barva jemného způsobu života, zdrženlivé elegance, slavnostních nálad a sentimentálních citů. Zvyšuje chuť na sladké.

Hnědá

Hnědá je střízlivá, mlčenlivá, solidní a vážná, realistická, spojená s představou jistoty a pořádku, domova, tradice, zdrženlivosti. Těmito adjektivy nejlépe vyjádříme psychologické účinky na člověka. Hnědá barva má nekonečnou škálu odstínů. Jde o přirozenou barvu, kterou využíváme téměř ve všech místnostech.

Přírodní tóny dřevěného nábytku dobře vynikají s bílou barvou a také s odstíny modré a zelené. Chcete-li si pořídit většinu nábytku hnědé barvy, doplňte vzezření pokoje o další předměty jiné barvy. Osamocená hnědá působí fádním dojmem. Lehké béžové jsou vhodné k nejširšímu užití v bytě.

Vhodná barva pro starobylé interiéry.

Zlatá

Symbolizuje pocit zářícího štěstí. Je to barva správného, pravého středu, barva univerzální lásky a nejvyšších hodnot a zastupuje idealismus, velkorysost a šlechetnost. Zlatá dělá cokoliv hodnotné, drahocenné a žádoucí.

  • Teplota barvyVýznam barev v psychologii
  • teplé – červené, oranžové, žluté, hnědé
  • chladné – modré, zelené, šarlatové

neutrální – bílé, hnědé, béžové

V horní polovině kruhu je hlavní barvou žlutá. Další barvy obsahují její menší nebo větší podíl, od žlutozelené až k ohnivě červené. Při denním osvětlení jsou tyto barvy nápadnější a výraznější. Působí jasně a teple, proto je označujeme jako barvy teplé.

V dolním polokruhu je ústřední barvou modrá. Ostatní barvy mají rovněž její různý podíl, přes modrozelenou až nafialovělou. Tyto barvy vytvářejí opačný dojem – jsou intenzivnější a výraznější právě při menší intenzitě osvětlení.

A protože barvy modré a jejich odstíny vzbuzují pocit chladu, hovoříme o nich jako o barvách studených.

Prostorotvorné barvy

Jako barva naprosto nepodporující prostorotvornou modelaci je červená. Když ji budete kombinovat s více barvami, bude se chovat ze všech barev nejvíce „plošně“.

Psychologie barev

Význam barev v psychologii

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Anglický vědec Sir Isaac Newton ve svém zkoumání v roce 1666 objevil fenomén, ve kterém když světlo projde přes skleněný hranol, tento pouhý bezbarvý paprsek, který jinak nevidíme, se rozdělí do všech nám známých viditelných barev. Další experimenty pak ukázaly, že tyto světelné efekty a barvy se můžou vzájemně kombinovat. Například červené světlo dohromady se žlutým vytváří oranžový odstín.

Budete mít zájem:  Kočka Ve Stresu Příznaky?

Psychologické efekty barev na člověka se odrážejí především ve vnímání, percepci určité barvy. Takovéto vnímání je do určité míry subjektivní (pro někoho může třeba meruňková barva být velice příjemná, jinému navozuje spíše nelibé pocity), avšak některé efekty barev mají univerzální význam, čili jsou pro nás všech relativně podobné.

Kupříkladu barvy v červeném spektru a jejich odstíny – čili rudá, oranžová a žlutá – na nás působí jako varování, upozornění, nebezpečí. Taky v přírodě jsou nebezpečná zvířata obvykle výrazně zbarvená těmito barvami se snahou říct “Nesněz mě, jsem jedovatá”. Příkladem jsou různé amazonské žáby, hmyz, ještěrky, ryby apod.

Proto i všechny výstražní signalizace v dopravě nebo i třeba pouhé vyznačení v textu těmito barvami nejvíce upoutá naši pozornost.

Již staré civilizace a kultury, jako třeba Egypťané či Číňané, užívaly barvy pro léčebné účely.

Takovýmto postupům se říká chromoterapie a zahrnuje v sobě kromě působení barev taky světlo, jakožto léčebný prostředek.

Některé účinky barev podle těchto starobylých metod pomáhali třeba zklidňovat, zmírňovat nemoci, pomáhali při léčbě bolesti, nebo naopak, stimulovali tělo a mysl, zvyšovali energii apod.

Ani v dnešní společnosti není význam barev natolik jednoznačný. Barvy můžou mít různé významy od kultury ke kultuře. V našich podmínkách je ku příkladu tradiční barva šatů nevěsty bílá, avšak třeba v Číně je bílá barva barvou smutku.

Výzkumy ukazují, že v mnoha případech účinek barvy naši náladu může být pouze dočasný. Modře vymalovaný pokoj může zpočátku navozovat pocity klidu, avšak tento efekt se později v relativně krátkém času rozptýlí.

Je to taky o jistém přivyknutí si, kdy již ona barva na nás nemá po určitém čase taký vliv, jako když jsme do onoho pokoje vstupovali v prvních dnech či týdnech.

Jak tedy na nás barvy působí? Jaký mají psychologický efekt na naše vnímání nebo jaký význam měli nebo mají v průběhu času?

ČERNÁ Černá barva absorbuje všechny ostatní barvy barevného spektra. Často se používá jako symbol hrozby či zla, ale je taky velmi populární jako ukazovatel moci. Kdysi se spojoval především s postavami, které jsou záludné, zákeřné či negativní – či už ve filmech (př.

Dracula, postavy zlodějů, vrahů či jiných filmových postav) nebo přímo s čarodějnictvím. Černá je taky barvou smutku a smrti v mnoha kulturách (ne všech). Spojuje se s neštěstím, ale taky třeba se sofistikovaností, formalitou či sexualitou. V starém Egyptu černá barva reprezentuje život a znovuzrození.

V módním průmyslu se černá barva často používá na optickou iluzi zeštíhlení. Tehdy pak účel předčí význam.

BÍLÁ Bílá barva představuje čistotu a nevinnost. Navozuje iluzi prostoru, chladu, sterility či neutrálnosti. Místnosti vymalované nebo dominující bílou se zdají prostranné, avšak prázdné a nepřátelské. Bílé pláště personálu v nemocnicích navozují pocit sterility.

ČERVENÁ Červená barva je jasná a teplá barva, která evokuje silné emoce. Spojuje se s pocity lásky a tepla. Je barvou intenzivních emocí na obou extrémech – od lásky až po hněv či agresi.

MODRÁ Modrá barva je opisována jako oblíbená pro mnoho lidí, častěji pro muže než ženy. Navozuje pocity klidu a vyrovnanosti. Je barvou uspořádanosti, systematičnosti, míru a poklidu, často ale taky smutku či lhostejnosti a odstupu.

Často se využívá v pracovní oblasti jako dekorace či barva v kancelářích, kdy podněcuje k produktivitě. Tato barva nejméně podněcuje k chuti k jídlu. Modrá kuchyně, jídelna či prostírání a talíře se používají tehdy, kdy chce člověk zhubnout nebo přinejmenším nemít chuť k jídlu.

Naopak, osvědčuje se pro lidi s vysokým tlakem, protože modrá barva snižuje jak pulz, tak i třeba tělesnou teplotu (samozřejmě ne o mnoho stupňů či hodnot).

ZELENÁ Zelená barva je spjatá s přírodou, reprezentuje poklid, štěstí a zdraví, ale taky žárlivost. Podle výzkumů může zelená barva zlepšit u dětí schopnost číst. Je barvou plodnosti – v 15. století měli z tohoto důvodu nevěsty šaty zelené. Uspokojující efekt místnosti natřené zelenou barvou se například dostavuje v čekárnách lépe.

ŽLUTÁ Žlutá barva je barvou k navození veselosti a tepla. Avšak je barvou, která je nejvíce únavná pro oči kvůli velkému množství světla, které odráží. Tato barva na pozadí počítače či papíru vede k oční únavě a v extrémních případech k horšímu vidění či zhoršení zraku.

Žlutá barva taky evokuje pocity frustrace a hněvu. Podle některých výzkumů, malé děti více pláčou v místnostech natřených žlutou. Tato barva zvyšuje metabolismus. Je to barva, která poutá pozornost. Používá se proto často v dopravě, zvýraznění v textu při učení, reklamě či dopravním značení.

PURPUROVÁ Purpurová barva je symbolem bohatství, důstojnosti, hodnosti a (královského) původu. Představuje moudrost a spiritualitu. Tím, že se v přírodě moc nevyskytuje, spojuje se s exotičností či nepřirozeností.

HNĚDÁ Hnědá barva je barvou přírody, která evokuje pocity síly a spolehlivosti. Může navozovat pocity smutku a izolace. V člověku může navozovat taky pocity tepla, pohody a bezpečí. Spojuje se s přírodou a Zemí, konvenčností. Je taky barvou sofistikovanosti, inteligence.

RŮŽOVÁ Růžová barva je světlou barvou a obvykle se spojuje s láskou a vztahy. Méně výrazné odstíny růžové mají uklidňující efekt.

Psychologie barev v korporátním designu » MEDIA ENERGY s.r.o

Psychologický význam barev v logu a korporátním designu

Jak jistě víte, nikdy nedostaneme druhou šanci udělat první dojem. Proto je z marketingového hlediska více než důležité mít jasno v tom, jak chceme působit na okolní svět a potencionální zákazníky.

Obrovskou roli při utváření prvního dojmu hrají právě barvy. To, jakou barvu si zvolíte pro své logo nebo i celkový korporátní design má velký vliv na to, jakým dojmem budete působit na své zákazníky.

Níže vás stručně provedeme světem barevné psychologie v logodesignu a marketingu.

Úhel pohledu

Jelikož nic není jen černé nebo bílé, ani vliv barev na psychiku není vždy úplně jednoznačný. Samozřejmě je potřeba se podívat i na obor podnikání, ve kterém působí vaše firma (třeba firma, vyrábějící těžkou stavební techniku bude mít jen těžko svůj korporátní design vyvedený v jemných odstínech růžové a šeříkové).

Důležitý je i fakt, že každý z nás vnímá barevné působení trošku jinak – obecně jsou ale jednotlivé barvy podvědomě spojovány s určitými pocity, náladami a dojmy. A právě toto obecné vnímání jsme se snažili zachytit v našem přehledu níže (dodejme jen, že jsme brali v potaz pohled Evropana – jiné konotace by měli např.

Asiaté či Američané).

Symbolizuje energii, sílu, dynamiku… ale také dravost, novátorství a některé odstíny také sexuální energii. Červené logo vypovídá o mladistvé, dynamické společnosti, ale znamenat může i silnou pozici na trhu.

Jelikož má vliv na chuť k jídlu, často ji vidíme na logu restaurací – tak, jako jsme ji použili my při návrhu loga pro ŠJ Madoret.

Hodí se ale i pro firmy z oboru stavebnictví (připomíná barvu cihel a zároveň vyvolává dojem síly a stability).

Oranžová

Působí mladistvě a pozitivně, sálá z ní teplo a dobrá nálada. Vhodná pro všechny, kdo chtějí dát najevo svůj mladistvý elán a pozitivní energii. Jelikož evokuje pocit tepla, oblíbily si oranžovou například cestovní kanceláře.

Žlutá

Vyzařuje optimismus a dobrou náladu. Vyvolává kladné emoce a rozjasňuje mysl. Neměla by se však objevovat na příliš velkých plochách (např. u webových stránek), jelikož působí namáhavě na lidské oko. Povzbuzuje apetit, proto ji úspěšně používají třeba firmy s rychlým občerstvením.

Zelená je jedna z nejpřirozenějších barev pro lidské oko. Je to barva přírody, klidu, harmonie a (nejen duchovní) čistoty. Spojujeme si ji s ekologií, zdravím a klidem. Výborně se hodí pro jakékoli organizace spojené s ekologií, anebo pro vzdělávací instituce. My jsme zelenou barvu použili např. u loga pro DSS Chotělice, kde reprezentuje klidné a zdravé prostředí, nabízené zdejším klientům.

Modrá

V logu ji má opravdu hodně společností, a není se co divit. Je to barva klidná, stabilní a vzbuzuje v lidech důvěru. Uklidňuje rozbouřené emoce a dodává pocit jistoty. Všeobecně si modrou barvu dáváme do souvislosti s vodou, proto se hodí pro firmy, které mají právě s vodou co do činění. Jako symbol stability a důvěryhodnosti ji však používají i finanční instituce.

Fialová

Kdysi bývala barvou králů, proto symbolizuje bohatství a vznešenost. Ze všech barev také vyzařuje nejvyšší kreativní potenciál. Hodí se pro firmy, které chtějí ukázat svou nezávislost, svobodomyslnost a extravaganci. V něžnějších pastelových tónech ji s oblibou používají kosmetické firmy či salony. Odstín královské fialové jsme vybrali pro logo společnosti e-sejfy.

Šedá

Je ze všech barev nejvíce neutrální, vyvolává nejméně emocí. Působí velmi konzervativně a uhlazeně. Dobře se hodí pro logo např. stavební firmy (připomíná barvu základních stavebních hmot) nebo advokátní kanceláře (působí seriózně a konzervativně).

Budete mít zájem:  Hýčkejte si své srdce, zaslouží si to

Černá

Symbolizuje eleganci a luxus. Je moderní a lidem evokuje stabilitu. Hodí se pro firmy s exkluzivním sortimentem (např. luxusní módou).

Bílá

Je barvou světla, vyvolává dojem hygienické čistoty až sterility. Vhodná je tedy pro zdravotnická zařízení, výrobce léčiv nebo desinfekčních prostředků.

Malá rada na závěr

Barevné pojetí vašeho loga i korporátního designu můžete přizpůsobit i své cílové skupině. Muži například preferují jasné a syté barvy, ženy zas dají přednost pastelovým tónům.

Sledujte také svou konkurenci – pokud se budete barevně lišit od většiny svých konkurentů na trhu, lidé si vaši značku lépe zapamatují.

Pokud si sami nevíte rady, nevěšte hlavu – od toho jsme tu my! Rádi vám poradíme s vhodnou volbou barev jak pro vaše logo, tak i na webové stránky.

Psychologie a význam barev v marketingu

Psychologie barev má význam nejen pro rozpoznání osobnosti, vytvoření nálady nebo vyvolání pocitů.

Psychologie jako taková dokáže být totiž silným nástrojem, a ti kdo pracují v marketingu, to dobře vědí.

Vzhledem k tomu, že barvy umí, mimo jiné, působit na naši psychiku, je psychologie barev důležitou součástí vizuální práce.

Barva je něco, na co lze pohlížet různými způsoby. Ve fyzice se bavíme o viditelné části elektromagnetického záření, v psychologii o zrakovém vjemu.

Pro někoho malba, nátěr, pro jiného výraz, význam. Barvy jsou všude kolem nás a jsou součástí našeho každodenního života.

Bylo tedy otázkou času, kdy lidem, kteří nás potřebují nějak ovlivnit, dojde jakou náramnou pomůcku to mají v rukách.

Psychologie barev je téma, kterému se věnovalo již mnoho významných lidí (např. Carl Jung). Je to proto, že barvy ve své podstatě dokážou mnohé ovlivnit.

Působí na naše podvědomí, aniž bychom si to uvědomovali. Díky tomu se v rukou zdatného „marketéra“ mohou stát efektivním nástrojem jeho marketingové činnosti.

Mohou tak působit přesně na tu část našeho podvědomí, na kterou potřebují.

Každá barva má svá specifika a vyvolává v nás různé pocity, chutě, myšlenky, emoce apod. Jsou vlastně dvě formy, jak na nás barvy působí. Jednak je to subjektivní a jednak objektivní působení.

Znamená to, že barvy na nás mohou působit individuálně, tedy na každého jinak, nebo víceméně stejně na všechny. Tohoto objektivního (působícího stejně na všechny) lze báječně využít právě v reklamě.

Barva značky, loga

Je typické, že firmy si určí barvu, ve které se prezentují, ve které je vytvořeno jejich logo, reklamní předměty, někdy ještě billboardy, apod. Není to nahodilé jakou barvu si firma vybere.

Tato volba je cílený záměr vyvolat v nás určité podvědomé spojení s touto firmu, nebo produktem. Když vidíte červenou barvu se žlutými obloučky, vidíte….? Ano, oblíbený fastfood (tedy alespoň u většiny).

A co u toho dostanete? Jeli vaše odpověď „chuť na hranolky“, pak jste odpověděli správně.

A přesně takhle pracují firmy s barvami. Velmi záměrně, s přesným cílem vybírají každou barvu, každého výrobku, obalu. Barvy jsou vybírány dle oblasti, které se společnosti věnují. Např.

cestovní kanceláře mají často modrou barvu (že by průzračné nebe letní dovolené?), gastronomická zařízení pak volí červenou, která evokuje chuť k jídlu, kosmetické výrobky mívají v poslední době často zelenou, abychom si to spojili s přírodou (žádná chemie), atd.

Takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Firmy dobře vědí jaké barvy použít, za jakým účelem. Potřebují v nás vyvolat přesně takové pocity, které vedou ke kýžené akci.

Tedy ke koupi produktu, využití služby, nebo třeba i získání kladného povědomí o značce. Nejde tedy jen o vyvolání fyzické akce, ale také smýšlení o tom, jak je firma „vhodná“. Jestli ji máme „zaškatulkovanou“ např.

jako tu ekologickou nebo tu špatnou, od které si nic nepořídíme.

Barvy a tvary vyvolávají různé emoce také při online nakupování a na webech. Eshopy testují, jaké barvy mají mít tlačítka a prostředí eshopu, aby zákazníci více nakupovali. Záleží také na cílovém publiku. Introverti budou mít jiné preference barev než emocionální extroverti.

Psychologie barev: Význam barev

Každá barva něco značí a nějak na nás působí. V reklamě mají své určené místo a většinou se používají v kombinaci s jinou barvou. Obecně platí:

Bílá barva

Bílá je barva čistoty, nevinnosti ale také luxusu. Vyvolává pocit prázdnoty a navozuje potřebu zvětšit prostor. Používá se pro luxusní výrobky, mléčné výrobky, nebo také elektroniku do domácnosti.

Barva slunce, symbolizuje dynamiku, pohyb. Máme z ní pocit uvolnění, radosti, pomáhá nám rozvíjet sami sebe. V psychologii barev má funkci přilákání pozornosti, jako výstražná barva, také působí na hlad (proto i žluté obloučky zmíněného fast foodu). Používá se také pro hračky, je to hravá barva.

Modrá barva

Patří mezi oblíbené barvy. Často ji vidíme u bank, vlád (barvy se používají i při volbách), v medicíně. Má uklidňující efekt, působí bezpečně a úspěšně.

Záleží na odstínu modré barvy. Světlejší jsou spíše osvěžující a uvolňující, naopak tmavší jsou solidní až konzervativní. Jak bylo uvedeno již výše, často ji využívají cestovní kanceláře. Dále také univerzity, školy.

Tmavě modrá nebo takzvaná royal blue je brána jako luxusní nebo prémiová. Tuto barvu mají často luxusní a drahé produkty. Také investiční společnosti, které radí lidem do čeho a jak investovat velké finanční sumy, mají právě tmavě modrou. Modrá je barvou důvěry, kterou potřebují lidé získat k tom, aby mohli začít investovat a svěřit své peníze.

Zelená barva

Barva přírody, ekologie. Používá ji turistická oblast (cestování v přírodě), kosmetický průmysl (ekologie). Je to barva tzv. zeleného marketingu (Environmentální nebo také green marketing: propagace výrobků s environmentálními vlastnostmi).

Zlatá barva

Barva peněz. Je logické, že je spojená s luxusem. Je to ale také barva poznatků a vědění. Všechno, co je zlaté, je hodnotné. Symbolizuje život a božské světlo

Vášnivá, živá, energická, pruská a silná barva. Často je spojována s agresivitou (krev) a nebezpečím. Tato barva zvyšuje krevní tlak a podporuje chuť k jídlu. Bývá propagována u energetických nápojů a v gastronomii.

Šedá barva

Neutrální, chudá barva až neživotná. Tuto barvu volí lidí, kteří se drží stranou a nechce o sobě nic prozrazovat. Pro propagaci výrobků nebývá využívána pro vyvolání konkrétní akce.

Černá barva

Barva vzdoru a protestu, známá také jako rudá barva. V naší kultuře také barva smutku a smrti. Pro své vlastnosti kávy však bývá používána ve spojení s kofeinovými nápoji.

Hnědá barva

Tato barva je spojená s představou tělesných požitků. Je to barva pohodlí, domova, tradice. V marketingu může být využita pro výrobky ze dřeva či čokolády.

Fialová barva

Nebo také purpurová barva, vznikla kombinací barev červené a modré. Je to kombinace protikladů studené a teplé barvy. V marketingu symbolizuje úspěch, feminitu, jemnost (např. Milka, která nás přesvědčuje o jemnosti čokolády).

mezi známé testy barev patří např. Lüscherův barevný test (LBT). Psychosomatickou diagnostiku na základě testu barev prováděl švýcarský profesor Max Lüscher.

Jedná se o škálu 8 barev, kde určujete pořadí barev dle oblíbenosti, tedy jak se vám daná barva právě líbí.

Barvy se určují dle aktuálního rozpoložení, to vám pak napoví v jakém stavu se právě nacházíte v hlubším měřítku.

To je test, který můžete absolvovat v rámci psychologie barev na webu. Hlubší a osobnější testy je pak možné realizovat přímo u psychologa, který se testy zabývá. Takový test vám pak individuálně vyhodnotí a vám přijde závěr šitý na míru vaší osobnosti.

Známým testem je také Roscharchův barvový test. Jistě každý viděl, minimálně v nějakém filmu, 10 destiček s různými barevnými „skvrnami“.

Na jedné straně sedí lékař který se pacienta ptá co vidí a na druhé proti němu kýžený pacient, jež v zoufalství odpoví: „em, malá skvrna a velká skvrna?“.

Test tvrdí, že racionálně založení lidé si všímají spíše tvaru skvrn, ti emotivní spíše jejich barev.

Zkusit můžete Barevný pyramidový test, neboli Pfisterův barevný test. Tázaný tvoří 6 pyramid ve 14 odstínech. 3 mají být dle barev, které se mu líbí a 3 z těch, které se mu nelíbí. Skladba barev by měla vypovídat o vztahu k osobnosti, zejména k afektivitě.

Barvy, které máte a nemáte rádi o vás vypoví různé obecné zákonitosti. Např. flegmatik je barvy zelené, melancholik modré. Cholerik má rád žlutou a Sangvinik červenou.

Můžeme také odlišovat mezi barvami teplých odstínů nebo studených. Je mnoho způsobů, jak se působit na potenciálního zákazníka, když o něm můžeme vědět tolik věcí.

Není pak nic snazšího, než zvolit barvu loga podle toho, jestli má spotřebitel dostat hlad nebo chuť jít si koupit krém.

internetová reklamaMarketingmotivacereklama

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector