Test: cyklistické helmy mozek neochrání

pátek, 17. srpna 2018, 13:27DopravaProstějovsko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Dnes kolem půl jedné v noci došlo k nehodě šestatřicetiletého motorkáře na silnici mezi Olomoucí a Velkým Týncem. Při havárii došlo k jeho zranění.

pátek, 17. srpna 2018, 10:00DopravaŠumpersko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Ve středu 15. srpna odpoledne se šumperští policisté zaměřili na dodržování pravidel účastníky silničního provozu na železničních přejezdech. Policisté dohlíželi nejen na dodržování nejvyšší dovolené rychlosti, ale také na případné nerespektování…

čtvrtek, 16. srpna 2018, 21:07DopravaOlomoucko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

K nehodě, při které byl zraněn motorkář, došlo ve středu 15. srpna 2018  krátce po šesté hodině ráno v křižovatce ulic Jana Sigmunda a ulice Olomoucké v Lutíně. V dané věci byly zahájeny úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání trestného…

čtvrtek, 16. srpna 2018, 19:32DopravaPřerovsko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

K vážné dopravní nehodě došlo ve středu 15. srpna 2018 ve tři čtvrtě na tři odpoledne mezi obcemi Lipník nad Bečvou a Dolní Újezd. Sedmnáctiletý řidič motocyklu Honda nedodržel bezpečnou vzdálenost za před ním jedoucím automobilem Mazda. Když…

čtvrtek, 16. srpna 2018, 16:48DopravaŠumpersko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Dnes krátce před třináctou hodinou došlo v Loučné nad Desnou k havárii auta, které skončilo na střeše mimo silnici. Při nehodě došlo ke zranění dvoučlenné posádky vozidla. Řidič nebyl opilý a hmotná škoda je odhadována na 150 tisíc korun. Přesné…

čtvrtek, 16. srpna 2018, 15:37DopravaOlomoucko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Dnes krátce před třináctou hodinou došlo k nehodě u Slatinic. Osobní auto zde havarovalo do pole. Na místě zasahovali policisté, hasiči i záchranáři, protože zde došlo ke zranění řidiče vozidla. Hasiči na místě kontrolovali případný únik…

čtvrtek, 16. srpna 2018, 13:30DopravaOlomoucko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Za tragickou nehodu v Olomouci, při které na konci března zemřely dvě děti, potrestal olomoucký okresní soud osmatřicetiletého Josefa Ondrýska 6,5 lety vězení. Soud mu zároveň na deset let zakázal usednout za volant. Řidič byl obžalován z usmrcení…

čtvrtek, 16. srpna 2018, 13:21DopravaProstějovsko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Ke kuriózní nehodě osobního auta Renault došlo ve středu 15. srpna 2018 před osmou hodinou ranní na silnici mezi obcemi Němčice nad Hanou a Hruška na Prostějovsku. Řidič po projetí levotočivé zatáčky vyjel vpravo mimo silnici do pole, kde se auto…

středa, 15. srpna 2018, 19:00DopravaŠumpersko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

V úterý 14. srpna před půl osmou ráno havaroval mladý řidič se svým osobním autem na ulici Čsl. Armády v Šumperku.

středa, 15. srpna 2018, 18:02DopravaŠumpersko

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Ke střetu autobusu s osobním autem došlo v úterý 14. srpna 2018 krátce před půl dvanáctou dopoledne v Jesenické ulici v Šumperku. Čtyřiatřicetiletý řidič autobusu jedoucí ve směru od Vikýřovic na Bludov tam při manipulační jízdě nedobrzdil a…

Jak vybrat cyklistickou helmu

Cyklistická helma by měla být nedílnou součástí výbavy každého cyklisty.Nezáleží na tom, zda jste závodník, rekreační jezdec, nebo si na kole jen občas zajedete pro rohlíky. Rychlost, které na kole dosahujete, v případě pádu bohatě stačí ke zranění s vážnými i smrtelnými následky.

Proto nepodceňujte svou bezpečnost a cyklistickou helmu si pořiďte.

 
 
Pro základní orientaci v problematice výběru cyklistické helmy vám pomůže tento text, pokud se budete chtít zeptat na další podrobnosti či konzultovat váš výběr, rádi vám posloužíme přímo v naší kamenné prodejně Ski a Bike Centrum Radotín.
 

Vhodné modely helem najdete v oddělení cyklistické helmy.

Video pro rychlou orientaci při výběru

Podle platných legislativních předpisů musí cyklistickou helmu používat každý cyklista mladší 18 let.

Dospělí sice povinnost používat cyklistickou helmu nemají, ale podíváte-li se na statistiky Ředitelství dopravní policie ČR, možná byste se za změnu legislativy přimluvili.

Podle těchto statistik totiž ve státech Evropské unie dojde při cyklistice každoročně k přibližně 600 000 poraněním hlavy. 

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Cyklistické helmy lze rozdělit na tyto kategorie:

Silniční helmy:
helmy primárně určené pro cyklistiku na silničních nebo krosových kolech. Dají se používat i na kolech horských, konstrukčně je u nich snaha o co nejnižší váhu a co nejlepší odvětrání. Prohlížet si je můžete v oddělení silniční helmy.

MTB helmy:

tato kategorie se oproti silničním helmám liší prakticky pouze přítomností štítku proti slunci a někdy robustnější konstrukcí, případně tvarem který více kryje týl hlavy. Také u těchto helem je snaha o co nejlepší odvětrání a co nejlepší poměr hmotnosti a odolnosti. MTB helmy jsou použitelné jak v terénu, tak i na silnici. Najdete je v oddělení MTB helmy.

BMX helmy:

tyto helmy vynikají specifickým designem, lahodícím fanouškům skate subkultury. Kvůli vzhledu je někdy potlačeno odvětrání, tyto helmy jsou kromě cyklistiky použitelné i na bruslení nebo skateboarding. U nás je máme v sekci BMX helmy.

Integrální helmy na sjezd a freeride:

které se vizuálně podobají helmám na motocykl, poskytují maximum ochrany při sjezdech v náročném terénu. Konstrukce je uzpůsobena pro co nejvyšší bezpečnost, helma je hodně robustní, ochraňuje i čelist jezdce a hlavu z boku a v týlu, většinou jí není možné dobře odvětrat a její váha je oproti předchozím kategoriím také vyšší. Sjezdové integrální helmy jsou použitelné prakticky jen na sjezd a freeride. Prohlížejte v oddělení DH a freeride přilby.

  • Ostatní speciální helmy:
  • Cyklistické helmy lze také dělit na:
  • Dětské cyklistické helmy – od nejmenších velikostí pro nejmladší cyklisty.

například aerodynamické helmy s protáhlou zadní částí. Používají se například na časovky nebo triatlon.

Dámské helmy – specifický dámský design, menší velikosti.
Pánské / unisex helmy – pro všechny, kterým nevyhovují první dvě kategorie helem.

  1. Pokud vybíráte novou cyklistickou helmu, zkuste se zaměřit na těchto 6 bodů:
     
  2. 1. Na prvním místě správná velikost 
  3. 2. Vhodná kategorie helmy
  4. 3. Odvětrání helmy
  5. 4. Bezpečná helma
  6. 5. Konstrukce a vybavení helmy
  7. 6. Váha helmy

Helma musí mít správnou velikost a správně sedět, nesmí nikde tlačit, nebo vám být volná.
 
Rozmyslete si, kde a jak budete jezdit, podle toho volte vhodnou kategorii helmy. Není úplně ideální vyrazit například do bikeparku na sjezdovou trať s lehkou silničářskou helmou.
 
Kvalitní odvětrání helmy je jedna z věcí, kterou opravdu oceníte. Špatně odvětraná přilba může při jízdě za letních dnů vést k přehřátí.
 
Nekupujte nikdy helmu, která není vybavena příslušnými bezpečnostními certifikáty, byť by cena takové helmy byla sebelákavější.
 
Kvalitní konstrukce napomůže zvýšit pevnost helmy za současného snížení váhy. Vybavení kvalitní helmy může zahrnovat například stavitelný štítek, lepší polstrování či integrovanou blikačku. 
 
Lehčí helma je vždy lepší, ale nízká váha nesmí být na úkor bezpečnosti. Kvalitní lehké helmy mají proto konstrukci vyztuženou třeba kevlarem nebo karbonem. 

Cyklistické helmy jsou vyráběny takzvanou in-mold technologií, tedy vstřikováním expandované polystyrenové pěny do tvrdé plastové skořepiny. Za účelem snížení hmotnosti při současném zachování pevnosti helem používají někteří výrobci kombinaci dvou druhy polystyrenové pěny s různou hustotou (např. Dual Density System u firmy Specialized).
 

Ještě kvalitnější (co se týče pevnosti a nízké hmotnosti) jsou helmy, které jsou uvnitř polystyrenu vyztuženy pleteninou z různých materiálů. Jedná se zejména o v poslední době populární karbon, hliník nebo kevlar.

Právě kevlarovou ručně pletenou výztuhu s názvem Kevlar Inner Matrix využívá opět Specialized apříklad u modelu S-Works Prevail.

Firma Giro zase používá nylonovou výztuhu Roll Cage, její konkurenti od Bellu zase vyztužují své špičkové přilby karbonovou kostrou (Composite Fiber Intake).

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Vědci dokázali, že největší nebezpečí, které hrozí hlavě během pádu při jízdě na kole, nepředstavuje samotný náraz hlavy do země, ale následně vzniklé rotační síly, působící na mozek.

Proto se někteří výrobci zaměřili na vývoj řešení, které by tyto síly eliminovalo.

Zatím se v tomto směru etabloval systém MIPS, který používají například helmy POC Giro, Bell, Giro a další značky.

Systém MIPS využívá k pohlcení devastujících rotačních sil kluznou vložku mezi dvěma vrstvami skořepiny helmy, které se při pádu vůči sobě pootočí. Díky tomu rotační síly už nejsou přenášeny dále na mozek.

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Koroyd je speciální materiál tvořený množstvím polymerových trubiček šestiúhelníkového průřezu, svařených k sobě.

Tento materiál, užívaný u některých modelů cyklistických helem, vykazuje jedinečnou schopnost plynule pohlcovat energii nárazu.

Testy ukázaly, že Koroyd zbrzdí až o 35 % více energie nárazu než v helmách běžně používaný extrudovaný polystyren (EPS) stejné tloušťky.  

Lyžařské helmy s technologií Koroyd výrazně snižují riziko vzniku i případnou závažnost zlomenin lebky a traumatických poranění mozku coby následku úderu do hlavy při pádu na kole. Technologie Koroyd využívají hlavně cyklistické helmy Smith.

Všechny cyklistické přilby prodávané v České republice musí splnit normu ČSN EN 1078. Informaci o naplnění této skutečnosti by měla být přímo na helmě vyznačena. Narazit můžete také na zahraniční či mezinárodní atesty s označením CPSC, SNELL B90A, CE a AS/NZS. O certifikaci je dobré se přesvědčit zejména při nákupu neznačkových levných helem.

Budete mít zájem:  Předávkování Vitamin D Priznaky?

Cyklistické helmy jsou vybaveny kolečkem, popř. jiným mechanismem na regulaci velikosti. Vyjímkou jsou jen některé BMX a sjezdové helmy. U některých helem, zejména dětských, se velikost nereguluje kolečkem, ale pomocí elastických pásků, které se samy roztáhnou do potřebné pozice. (One Step Fit System od firmy Bell).

V případě helem pro dospělé je velikost helem odstupňována takto: S – 50-54 cm (rozměr udává obvod hlavy), M – 54-58, L – 58-62. U některých výrobců se tato čísla mohou mírně lišit. Dělají se ovšem i větší helmy s obvodem 64 cm.
 
Při zkoušení by helma měla dobře sedět na hlavě bez toho, aby kdekoliv tlačila.

Pokud vás helma tlačí na bocích hlavy, potom zkuste jiný model nebo jinou značky helmy.

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Správná pozice helmy na hlavěAby helma správně plnila svou ochrannou funkci, musí být na hlavě umístěna ve správné – tedy přibližně vodorovné pozici.
 
Přední část helmy by měla zasahovat asi doprostřed čela. Při nošení musí být zapnutý podbradní řemínek, za nějž by měly jít zastrčit maximálně dva prsty.
 

Helma musí být rovněž dotažena tak, aby se na hlavě nehýbala.

Jak správně nosit helmu na kolo

Hmotnost je u cyklistické helmy velice důležitá, vždyť při celodenní vyjížďce můžete mít helmu na hlavě několik hodin. Váha by neměla jít nikdy na úkor bezpečnosti. Výrobcům se aktuálně daří vyrábět bezpečné topmodely helem s váhou okolo nebo i lehce pod 200 gramů.

Odvětrání je u cyklistické helmy velice důležité, neboť je třeba počítat s tím, že helmu budete používat i ve velmi horkých dnech. Neodvětraná helma může být ve vedrech příčinou přehřátí cyklisty, takže se nevyplatí odvětrání helmy podceňovat. 
 

Také v případě odvětrání pracují výrobci helem s důmyslnými systémy, které vesměs fungují na principu nasávání chladného vzduchu v přední části helmy a jeho vedení speciálními kanály po obvodu helmy a kolem hlavy. V zadní části helmy je pak dalšími otvory odváděn ohřátý vzduch od hlavy.

Test: cyklistické helmy mozek neochrání
 

Při nákupu cyklistické helmy věnujte pozornost také systému zapínání. Pásky by neměly přijít do kontaktu s ušima, protože při delší vyjížďce by vás mohly začít dřít. Kvalitní helmy mají možnost přizpůsobení prostoru kolem uší i nastavení délky podbradního řemínku. 

Pro snazší udržování hygieny je praktické, pokud má helma vyjímatelnou vnitřní výstelku. Ta většinou bývá k helmě připevněna suchým zipem a lze ji jednoduše vyjmout a vyprat. Kvalitní helmy mají tuto výstelku vyrobenou z antibakteriálního materiálu X-static, který obsahuje ionty stříbra, takže ničí bakterie a zamezuje tvorbě zápachu.

Design by neměl být hlavním faktorem, podle nějž helmu vybíráte, ale i k němu je dobré přihlédnout. Černé a tmavé helmy samozřejmě více pohlcují sluneční záření a bude v nich větší teplo, pestré a světlé helmy jsou lépe viditelné. Výrobci samozřejmě design přizpůsobují různým cílovým skupinám zákazníků, vzhledově se liší zejména helmy pánské, dámské a dětské.

Pro chladnější jarní a podzimní dny je dobré doplnit helmu cyklistickým šátkem, který ochrání vaši hlavu před studeným větrem. V telejších dnech se zase hodí čelenka, která zamezí stékání potu do obličeje. 
 

Velmi vhodné – zejména u dětí – je doplnit helmu zadní zadní blikačkou. Hlava je nejvyšším místem cyklisty, a tak je na ní blikačka nejlépe viditelná. Některé helmy mají v zadní části na blikačku připravený úchyt, několik dětských a dospělých modelů helem se prodává už rovnou s věstavěnou blikačkou. 

 
Pokud si nejste jisti správným výběrem cyklistické přilby, rádi vás uvítáme v naší prodejně Ski a Bike Centrum Radotín, kde vám naši vyškolení prodejci pomohou a poradí.
Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Test cyklistických helem ukázal, že sice splňují normy, ale mozek při šikmém nárazu často neochrání

úterý, 29. května 2018, 19:30

Cyklistická helma by měla být důležitou součástí cyklistického vybavení, neboť pády z kola můžou být fatální.

Spotřebitelský časopis dTest otestoval 22 vzorků cyklistických helem novou laboratorní metodou, aby prověřil jejich schopnost ochránit hlavu před zraněním mozku.

Nárazové zkoušky odhalily, že ačkoliv helmy splňují současnou zákonnou normu, většinou nedokážou ochránit mozek při šikmém nárazu hlavy do překážky.

Nezávislý test cyklistických helem probíhal ve spolupráci časopisu dTest s laboratořemi Univerzity ve Štrasburku a francouzskou nadací MAIF. Vědečtí pracovníci použili novou testovací metodu, která přepočítávala průměrné zatížení nervových vláken mozku při nárazu do překážky.

Podle naměřeného zatížení jednotlivých částí digitálního modelu lidské hlavy se pak hodnotila pravděpodobnost otřesu mozku. „Každou helmu jsme nechali ve dvacetikilometrové rychlosti padnout na vodorovnou nebo šikmou překážku, a to pod různými úhly.

Účelem testu bylo nasimulovat všemožné situace, do kterých se může cyklista při pádu dostat,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Výsledky testu ukázaly, že většina helem nedokáže mozek ochránit při nárazu do spánkové oblasti hlavy. Helmy sice splňují platnou normu ČSN EN 1078 z roku 1997, ale ta už je zastaralá. Norma hlídá, aby maximální zrychlení při nárazu nepřesáhlo hodnotu 250 g.

„Odborníci z laboratoře Štrasburské univerzity považují současnou normu na bezpečnost přileb za nedostatečnou a zastaralou, protože nebere v potaz šikmé nárazy do hlavy ani rotační akceleraci hlavy. Norma dále nehledí ani na to, zda do překážky cyklista narazí čelem, nebo spánkem.

Přitom spánková oblast je nejzranitelnější částí hlavy,“ vysvětluje Hana Hoffmannová a dodává: „V případě naprosté většiny testovaných helem bylo riziko zranění při bočním pádu na spánkovou kost 90% či ještě vyšší.“

Cesta k bezpečnějším helmám vede přes modernizaci testů, kterým výrobci podrobují své produkty, a zavedení přísnějších zákonných norem. „Modernizaci norem ale nejsou nakloněni někteří výrobci, kteří vědce čas od času zavalují dopisy zpochybňujícími inovativní metodu, která byla použita v našich testech.

A to přesto, že se jejich marketingová oddělení ráda předhánějí v ukázkách toho, jak moc jim záleží na neustálém zlepšování bezpečnostních standardů,“ vysvětluje Hana Hoffmannová. Důležitou roli proto hrají spotřebitelské organizace jako je dTest, které na nedostatečnou bezpečnost ochranných pomůcek poukazují.

Zranění z kola není málo. Vloni u nás zahynulo celkem 44 cyklistů a 353 jich utrpělo těžká zranění. Z loňských statistik dále vyplývá, že 37 z celkem 44 usmrcených cyklistů nemělo helmu.

„Při pádu z kola dochází buď k lehčím úrazům jako je otřes nebo zhmoždění mozku nebo k vážnějším úrazům jako jsou zlomeniny lebky, otoky nebo mozkové krvácení. V takových případech mohou být následky nevratné. V nejhorším končí pády z kola smrtí.

Cyklistickou helmu by měly nosit nejen děti, ale hlavně senioři a všichni ti, kteří užívají léky proti srážení krve,“ vysvětluje neurochirurg MUDr. Martin Bláha, PhD. z Fakultní nemocnice v Motole.“

Test: cyklistické helmy mozek neochrání

Česká republika patří k nejpřísnějším zemím v Evropě – pro cyklisty mladší 18 let je nošení helmy povinné, dospělí se mohou řídit vlastním rozhodnutím. Časopis dTest doporučuje používat helmu při každé vyjížďce na kole, bruslích nebo koloběžce bez ohledu na věk. Přestože se kvalita přileb dost liší, každá správně nasazená helma ochrání hlavu lépe, než žádná helma.

Cyklohelmy neochrání před nárazem do spánku. Normy jsou zastaralé, odhalil test

Při testu byla použita nová testovací metoda, která přepočítávala průměrné zatížení nervových vláken mozku při nárazu do překážky. Podle naměřeného zatížení jednotlivých částí digitálního modelu lidské hlavy se pak hodnotila pravděpodobnost otřesu mozku.

Přečíst článek ›

„Každou helmu jsme nechali ve dvacetikilometrové rychlosti padnout na vodorovnou nebo šikmou překážku, a to pod různými úhly. Účelem testu bylo nasimulovat všemožné situace, do kterých se může cyklista při pádu dostat,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Výsledky ukázaly, že většina helem nedokáže mozek ochránit při nárazu do spánkové oblasti hlavy. Helmy sice splňují platnou normu ČSN EN 1078 z roku 1997, ale ta už je zastaralá. Norma hlídá, aby maximální zrychlení při nárazu nepřesáhlo hodnotu 250 g.

Nezávislý test cyklistických helem probíhal ve spolupráci časopisu dTest s laboratořemi Univerzity ve Štrasburku a francouzskou nadací MAIF.

„Odborníci z laboratoře Štrasburské univerzity považují současnou normu na bezpečnost přileb za nedostatečnou a zastaralou, protože nebere v potaz šikmé nárazy do hlavy ani rotační akceleraci hlavy.

Norma dále nehledí ani na to, zda do překážky cyklista narazí čelem, nebo spánkem. Přitom spánková oblast je nejzranitelnější částí hlavy,“ vysvětluje Hoffmannová.

„V případě naprosté většiny testovaných helem bylo riziko zranění při bočním pádu na spánkovou kost 90 procent či ještě vyšší,“ dodává.

Budete mít zájem:  Vitamíny Pro Ženy Před Početím?

Přečíst článek ›

Cesta k bezpečnějším helmám vede přes modernizaci testů, kterým výrobci podrobují své produkty, a zavedení přísnějších zákonných norem.

„Modernizaci norem ale nejsou nakloněni někteří výrobci, kteří vědce čas od času zavalují dopisy zpochybňujícími inovativní metodu, která byla použita v našich testech.

A to přesto, že se jejich marketingová oddělení ráda předhánějí v ukázkách toho, jak moc jim záleží na neustálém zlepšování bezpečnostních standardů,“ vysvětluje Hoffmannová.

Důležitou roli proto hrají spotřebitelské organizace jako je dTest, které na nedostatečnou bezpečnost ochranných pomůcek poukazují.

Většina mrtvých neměla helmu

Loni u nás zahynulo celkem 44 cyklistů a 353 jich utrpělo těžká zranění. Z loňských statistik dále vyplývá, že 37 z celkem 44 usmrcených cyklistů nemělo helmu.

„Při pádu z kola dochází buď k lehčím úrazům jako je otřes nebo zhmoždění mozku nebo k vážnějším úrazům jako jsou zlomeniny lebky, otoky nebo mozkové krvácení. V takových případech mohou být následky nevratné.

V nejhorším končí pády z kola smrtí.

Cyklistickou helmu by měly nosit nejen děti, ale hlavně senioři a všichni ti, kteří užívají léky proti srážení krve,“ vysvětluje neurochirurg Martin Bláha z Fakultní nemocnice v Motole.“

Česko patří k nejpřísnějším zemím v Evropě – pro cyklisty mladší 18 let je nošení helmy povinné, dospělí se mohou řídit vlastním rozhodnutím. Časopis dTest doporučuje používat helmu při každé vyjížďce na kole, bruslích nebo koloběžce bez ohledu na věk. Přestože se kvalita přileb dost liší, každá správně nasazená helma ochrání hlavu lépe, než žádná helma.

Inovativní metoda laboratorního testování cyklistických helem je popsána na webu www.dtest.cz/jak-testujeme-cyklohelmy. Přehled 22 testovaných cyklistických helem najdete na www.dtest.cz. Kompletní výsledky testu přineslo květnové vydání časopisu dTest.

Přečíst článek ›

Test 10 nejlepších cyklistických helem 2021 | Recenze & Jak vybrat |

Ačkoliv pro někoho je cena helmy nejdůležitějším parametrem, rozhodně nedoporučujeme řídit se čistě podle ní. V článku samozřejmě najdete tradiční rozdělení segmentu trhu do cenových kategorií s popisem obvyklého vybavení, ještě před ním se však budeme věnovat mnoha podstatnějším faktorům.

Nejdůležitější roli hrají typ helmy podle vykonávané činnosti, její velikost a provedení konstrukce. Hlavním důvodem pořízení ochrany hlavy je bezesporu bezpečnost, za žádných okolností byste tedy neměli investovat do nákupu produktu bez adekvátních bezpečnostních certifikací!

Komfort zásadním způsobem ovlivňují hlavně hmotnost, způsob odvětrávání a zapínání. Asi nikomu se totiž nechce trávit dlouhé hodiny v těžké a propocené helmě, která navíc škrtí. Mnozí vášniví cyklisté bezesporu ocení i různorodé příslušenství. A pro někoho je důležité i to, aby mu helma dobře ladila s dresem a barvou kola.

Je helma povinná?

Ještě předtím, než se vydáme blíže prozkoumávat jednotlivé parametry, zastavíme se však krátce u zákonných povinností. V České republice musí helmu používat každý cyklista mladší 18 let. Bezpečí malých dětí helma zvýší i na tříkolce, nemluvě o jízdě v cyklosedačce nebo cyklovozíku zapojeném za vaším kolem.

Dospělým jezdcům postih za jízdu bez přilby nehrozí. Doporučujeme však dobře zvážit veškerá zdravotní rizika, a to nejen pokud se věnujete adrenalinovým disciplínám. Zranění hlavy patří při pádu z kola k těm nejčastějším, navíc má často dlouhodobé následky. I přestože se tedy nemusíte obávat žádné pokuty, je lepší být opatrný.

Typ

Cyklistika je poměrně široký pojem zahrnující celou řadu různorodých disciplín. Každá z nich se navíc vyznačuje trochu jinými nároky na bezpečnostní opatření, helmy nevyjímaje. Podle disciplín rozlišujeme několik základních druhů:

  • silniční helmy
  • BMX helmy
  • MTB helmy
  • freeride/downhill helmy
  • městské helmy
  • ostatní helmy.

Kromě funkčního dělení ještě rozlišujeme přilby pro děti, dámy a pány. V případě dospělých se často objevují i takzvané unisex helmy nevyhraněného vzhledu, určené pro obě pohlaví.

Specificky dámské přilby jsou nejen menší, ale myslí více i na vzhled cyklistky, takže zpravidla hýří pestřejšími barvami, někdy dokonce mají mezi okrajem přilby a páskem větší mezeru pro protažení copu nebo culíku.

Dětské přilby jsou často křiklavé nebo zdobené motivy z oblíbených pohádek. To je praktické nejen proto, že výrazné barvy zvyšují viditelnost, ale také proto, že na helmu s oblíbenou postavou si dítě lépe zvykne a samo ji bude chtít nosit.

Silniční helmy

Dobře známá klasika. S levnějšími modely se často setkáte i v supermarketech. Určeny jsou pro silniční či krosová kola. Důraz je kladen na nízkou hmotnost a kvalitní odvětrávání. Díky tomu se nemusíte obávat ani několikahodinové projížďky, hlava se vám nezapotí. Tyto helmy nedisponují štítkem proti slunci.

MTB helmy

MTB je zkratkou anglického „mountain bike“, což napovídá, že helmu využijete jak při jízdě na pevných cestách, tak i v těžším terénu.

Helmy MTB kategorie svým provedením velmi připomínají klasickou silniční variantu, taktéž jsou navrženy s ohledem na co nejnižší hmotnost a nejvyšší efektivitu odvětrávání.

Mají však o něco robustnější konstrukci, případně rozšiřují krytí na týle hlavy. Nechybí jim ani přední štítek, který cyklistu chrání před sluncem nebo odletujícími kamínky.

BMX helmy

Patříte mezi fanoušky Bicycle Motorcross závodění? Potom vám zcela jistě neunikl zajímavý design veškerého vybavení spojeného s tímto fenoménem. Diktátu stylu se samozřejmě podvolili i výrobci helem.

Pro typický kulatý tvar se těmto přilbám přezdívá „kokosky“. Pro potřeby neotřelého vzhledu bývá potlačeno odvětrávání.

Na druhou stranu je jejich celistvá plocha odolnější vůči nárazům, což se vzhledem k rizikům hrozícím při obtížných tricích cení.

BMX helmy patří jsou oblíbené mezi příslušníky skate subkultury, hodí se i k jízdě na kolečkových bruslích či longboardu. Pro všechny tyto disciplíny poskytují dostatečnou míru ochrany.

Freeride/Downhill helmy

Toužili jste někdy vyzkoušet si sjezdové závody na kole? Pak byste museli navléci odpovídající vybavení včetně mohutné integrální helmy. Najdete ji pod označením „full-face“, což je dalším ujištěním, že výrobce si dal za cíl poskytnout ochranu vaší hlavě ze všech stran. Typickým prvkem je tedy chránič brady a zubů a dlouhý kšilt.

Pády v adrenalinových disciplínách mohou být velmi děsivé. Integrální helmy se proto vyznačují vysokou úrovní konstrukčních materiálů a robustností. To má samozřejmě za následek slabší odvětrávání a vyšší hmotnost, ale v tomto případě opravdu platí, že bezpečnost musí být na prvním místě.

Městské helmy

Produkty pro využití ve městech tvoří podskupinu silničních přileb. Jejich určení je shodné, liší se pouze ve vzhledu, jenž je mnohem propracovanější. Při jízdě rušnými ulicemi zkrátka chceme vypadat dobře.

S oblibou retro kol ve velkých městech roste i obliba retro helem. Často jsou tvarem podobné „kokoskám“ na BMX, kšiltovkám nebo kloboučkům. V této kategorii má vzhled navrch nad pohodlím, takže se budete muset smířit se slabším systémem odvětrávání. Ve městech se zkrátka nepočítá s dlouhými projížďkami.

Ostatní helmy

Do skupiny ostatních helem lze zařadit speciální modely určené sportovcům. Používají je kupříkladu časovkáři nebo triatlonisté, kteří potřebují specifický aerodynamický tvar. Každá sekunda totiž v jejich případě hraje roli. V této kategorii najdete i helmy rekreační nebo univerzální pro více druhů aktivit.

Velikost

Aby mohla ochrana hlavy plnit svou funkci, musí dobře sedět. To je důležité si uvědomit zejména během nákupu přileb pro děti. Vyvarujte se pořizování větších velikostí s pocitem, že dítě do nich doroste a vy navíc ušetříte. V případě, že helma na hlavě plandá, při pádu pravděpodobně dojde k jejímu uvolnění, takže bude nakonec k ničemu.

Výhodou je, že většina modelů bývá vybavena regulačním kolečkem, umožňujícím precizní nastavení dle velikosti hlavy. U dětských produktů je někdy uplatněn systém elastických pásků.

Ve specifikacích bývá velikost udávána v centimetrech, případně označením S, M, L:

  • S – 50–54 cm
  • M – 54–58 cm
  • L – 58–62 cm.

Toto rozdělení používá mnoho značek, stále je však orientační a vždycky je lepší si ověřit, zda právě výrobce vaší helmy nepoužívá trochu jiné míry.

Jak se správně změřit?

Obvod hlavy se měří v nejširším místě – kolem uší doprostřed čela. Zjistili jste po důkladném změření, že obvod vaší hlavy je větší než 62 cm? Nezoufejte, na trhu se totiž běžně nacházejí i modely velikosti přesahující 64 cm.

Pořád si nejste jistí, že vám helma sedí? Při pohledu do zrcadla zkontrolujte, že je umístěná přibližně ve vodorovné pozici. Přední část by měla sahat asi doprostřed čela.

A když zapnete podbradní řemínek, vejdou se vám pod něj maximálně dva prsty. Drobnou pomůckou také bude, když natočíte a předkloníte hlavu. Pokud je helma dotažena správně, na hlavě se ani nepohne.

A jestli se v ní necítíte bezpečně, zkuste raději jiný model.

Je také možné, že vám u vaší vysněné přilby nesedne ani jedna velikost. V tom případě bude dobrou volbou zkusit jiného výrobce. Přilby různých značek mohou mít mírně odlišnou tabulku velikostí i jiný tvar. Čas vložený do zkoušení a pečlivého výběru tak bude dobrou investicí.

Budete mít zájem:  Montessori – co si pod tím představit? Děti jsou jedinečné osobnosti

Konstrukce a výrobní materiál

Ani sebelépe sedící přilba vám nepomůže, pokud není z dostatečně odolného materiálu. Většina standardní produkce bývá vyrobena technologií zvanou in-mold. Ta spočívá ve vstřikování polystyrenové pěny do tvrdé plastové skořepiny. Pro snížení hmotnosti firmy někdy využívají dvojího druhu polystyrenu s různou hustotou.

Vyšší skupinu představují helmy, jejichž polystyren je obohacen o dodatečné materiály. Ve většině případů se jedná o hliník, kevlar či karbon. Při jejich použití si můžete být jisti, že při pádu nedojde k prasknutí skořápky.

Titul nejbezpečnějšího materiálu však drží koroyd. Oproti tradičně používanému polystyrénu se pyšní mnohem větší schopností pohlcovat energii nárazu a pomáhá tak snižovat hrozbu poranění mozku. V zásadě ale platí, že pokud je přilba ohodnocena patřičným certifikátem kvality, nemusíte se bát, že by nesplnila svůj účel.

Technologie MIPS

Riziko zranění je nižší při přímém nárazu než při nárazu pod úhlem. Při kolizi ze strany totiž vznikají rotační síly, které pootočí mozek vůči lebce. Pro prevenci podobných zranění výrobci používají technologii MIPS. Helmy s tímto systémem mají vestavěné dvě vrstvy a mezi nimi kluznou vložku. Při pádu se vrstvy sklouznou k sobě a částečně tak rotační náraz pohltí.

Bezpečnostní certifikace

Nikdy nekupujte přilbu, u níž není zřejmé, zda získala příslušné bezpečnostní certifikáty, byť by výrobce sliboval hory doly. Všechny modely prodávané v České republice musí plnit normu ČSN EN 1078, jejíž splnění je doloženo příslušnou listinou.

Mnohdy se můžete setkat i se zahraničními atesty kvality, označenými jako SNELL B90A, CE, případně CPSC. Jejich přítomnost rozhodně není na škodu, neboť dokládají, že se jedná o skutečně kvalitní produkt. Certifikaci si vždy ověřujte zejména při nákupu modelů neznámých značek, případně z neznámých nebo nedůvěryhodných zdrojů.

Hmotnost

Měli jste někdy po dobu několika hodin na hlavě několikasetgramovou zátěž? Pokud to nechcete ani zkoušet, tak při nákupu přilby berte v potaz i hmotnost přilby. Pozor ovšem na to, aby nebyla nízká váha dosažena šizením kvality konstrukce. Nejlehčí, ale přitom velmi kvalitní helmy obvykle mívají kevlarovou či karbonovou výztuž.

V ideálním případě by při silniční cyklistice neměla váha helmy přesahovat 200 gramů. Tuto hranici se firmám dnes již daří pohodlně překračovat. U sjezdaření či BMX samozřejmě musíte počítat s robustnější konstrukcí, od níž se odvíjí i výraznější váha.

Odvětrávání

Při jízdě v horkém letním počasí se kvalitní systém odvětrávání cení zlatem.

Nejenom že špatná cirkulace vzduchu může být nepříjemná, ale může vést k přehřátí a následnému kolapsu, proto se i na tento faktor zaměřte.

Moderní systémy fungují na principu nasávání chladného vzduchu přední částí přilby. Ten je sadou kanálů veden po obvodu helmy a kolem hlavy. Zadní kanály odvádějí ohřátý vzduch ven.

Stejně jako u hmotnosti nesmí být odvětrávání provedeno na úkor bezpečnosti. Rozhodně se nevyplatí kupovat „cedníky“ s příliš vysokým počtem otvorů. Každý průduch navíc snižuje míru poskytované ochrany.

Zapínání

Určitě si umíte představit, jak nepříjemné to je, když se vám pásky zařezávají do kůže. A pokud v takto zapnuté helmě strávíte několik hodin, dostaví se odřeniny. Mějte tedy na paměti, že řemínky by se správně neměly dotýkat uší, a poohlédněte se po možnosti nastavení těch pod bradou.

K důkladnému utažení po obvodu máte k dispozici praktické kolečko v týlu. Pokud vaše helma nabízí ergonomické zapínání Tri-Fix, upravíte si rozměry pásků pod bradou i kolem uší jedním zatáhnutím. Vždycky je praktické, pokud je celý zapínací systém snadno ovladatelný jednou rukou.

V poslední době se na trhu objevují i přilby s magnetickým zapínáním. Díky kombinaci extra silných neodymových magnetů s mechanickým zámkem si můžete být jistí, že taková přilba se jen tak nerozepne.

Například systém Fidlock je podrobován testům, zda odolá váze až 200 kg. (Zdroj: Precision) Tento typ zapínání myslí i na vaše pohodlí – s ním se totiž nemusíte bát přiskříplé kůže.

A díky snadnému ovládání si s magnetem poradí i ruce v rukavicích nebo dětské ručičky.

Doplňky

Není výrobce, který by se nesnažil nalákat zákazníky nějakým tím bonusem navíc. Tato praxe se samozřejmě nevyhýbá ani segmentu cyklistických helem. Setkat se můžete se škálou různorodého příslušenství. Některé prvky napomáhají zvýšit bezpečnost, jiné se naopak věnují vašemu komfortu při jízdě:

  • Cyklistický šátek, kukla nebo čepice – ochrana hlavy před studeným větrem.
  • Čelenka – ochrana před stékáním potu do obličeje.
  • Kšilt – vestavěná ochrana proti slunci, větvím a kamínkům.
  • Antibakteriální výstelka – vyměnitelná či vypratelná vnitřní vložka, pokud je vyrobená z materiálu X-static, obsahuje ionty stříbra, které bojují proti bakteriím a zápachu.
  • Síťka proti hmyzu – zamezuje tomu, aby hmyz prolétl některým z otvorů přilby.
  • Zadní blikačka – dodatečné světlo pro identifikaci jezdce při špatné viditelnosti – více si můžete přečíst v článku Jak vybrat cyklosvítilnu.

Na trh se pozvolna dostávají i smart helmy, které můžete pomocí bluetooth propojit s mobilním telefonem.

Díky zabudovanému mikrofonu bez problémů vyřídíte telefonní hovor, cestu si můžete nahrávat nebo zpříjemnit poslechem hudby. Jedna z největších výhod chytré helmy se však týká bezpečnosti.

Je totiž vybavena senzorem otřesů, který pozná, že jeho nositel je v bezvědomí a vyšle SOS signál s určením GPS polohy na zvolený kontakt.

Design

Mnozí milovníci cyklistiky potřebují, aby jejich výbava byla dokonale jednotná. Kolo, dres, přilba, vše zkrátka musí ladit. Určitě byste se ale neměli rozhodovat výhradně podle vzhledu helmy. Velkou zradou může být na první pohled lákavý model, u něhož ovšem zcela chybí jakékoliv bezpečností certifikace.

Nabídka na trhu je široká. Oblíbené jsou tmavé helmy, u nichž musíte počítat s tím, že více pohlcují sluneční záření. Proto v nich bude více teplo. Pestrobarevné provedení je naopak více nápadné a pozitivem jsou i různorodé reflexní prvky. Díky nim budete vidět i v šeru a při špatné viditelnosti.

Logicky se též liší i výrobky určené dětem, ženám a mužům. Každopádně platí, že vkusu se meze nekladou a koupit si můžete jen a jen podle svých preferencí. Pokud se chcete ladit od hlavy až k patě, možná se vám bude hodit článek o výběru cyklistických treter.

Cena

Jelikož nabídka různých druhů přileb není zrovna úzká, je zřejmé, že podobné to bude i s jejich cenovým rozpětím. Na základě analýzy trhu jsme identifikovali čtyři základní cenová pásma podle společných vlastností jednotlivých modelů.

Cena do 900 Kč

V nejnižší cenové relaci najdete převážně modely určené dětem. Všechny jsou vybaveny odpovídající bezpečnostní certifikací dle normy ČSN EN 1078. Volit můžete z různorodých grafických provedení od geometrických tvarů, přes styl bezpečnostních složek, až po přilby vyzdobené motivy milovaných postaviček z animovaných filmů.

Použité materiály zajišťují lehké nošení, neboť hmotnost nedosahuje ani 200 gramů. Zpravidla mají helmy pro děti méně větracích otvorů.

Cena od 900 do 1 500 Kč

Ve druhé skupině se již dostáváme k helmám pro dospělé. Naprostá většina z nich je určena pro silniční, případně horská kola. Výjimkou ovšem nejsou ani produkty k BMX. Samozřejmostí jsou bezpečnostní certifikáty, a to i ze zahraničních agentur.

Valná většina produktů je vyrobena použitím in-mold technologie, uplatňuje se tedy kombinace polystyrenu a plastové skořepiny. Řada přileb dává možnost dokoupení LED svítidel, případně štítku proti slunci.

Cena od 1 500 do 3 000 Kč

Vyšší střední třída odvede skvělou práci na hlavách náročnějších cyklistů. Počítat můžete s odlehčeným provedením využívajícím většinou karbonových výztuh. Samozřejmostí je dostatek větracích otvorů zajišťujících kvalitní výměnu vzduchu.

V tomto cenovém pásmu si již vyberou milovníci všech disciplín. Potřebujete helmu k horskému kolu? Žádný problém. Milujete BMX? Jen si poslužte. Chcete pořádnou sjezdovou přilbu? Nabídka je dostatečně široká.

Cena nad 3 000 Kč

Patříte-li mezi opravdové milovníky cyklistiky, určitě zabrouzdáte i do těchto vod. Samozřejmostí je užití odlehčených materiálů, protože každý gram navíc je znát. Výrobky se té vyznačují aerodynamickým zakřivením konstrukce. Díky tomu dosáhnete ještě lepších časů.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector