Pasti na řidiče: špatné značky

První místo, kde stačí chvilka nepozornosti a mohou to odnést plechy auta, čeká na řidiče jen kousek od Staroměstského náměstí, u pražské právnické fakulty. Při vyjíždění z ulice Pařížská na náměstí Curiových totiž někteří rozjetí řidiči ignorují značku označující konec vedlejší ulice a vjíždějí sem jakoby byli na hlavní. Tím ale omezují řidiče přijíždějící ze 17. listopadu.

Pasti na řidiče: špatné značky

Úsek na náměstí Curieových před Právnickou fakultou(9.2.2017)

2Zastávka Štvanice

Tato překážka vznikla teprve předloni na podzim na ostrově Štvanice v Praze 7 , když tady vyrostla tramvajová zastávka. Uprostřed silnice se totiž objevil ostrůvek, kterému se musí řidiči vyhýbat. A tak se hned krátce po vybudování

Na vaše tipy čekáme na emailu [email protected]

ostrůvku se v místě dokonce stala jedna nehoda (více zde).

Od té doby si řidiči zřejmě zvykli, protože o dalších kolizích radnice Prahy 7 nemá informace

I tak ale ostrůvek cvičí nervy řidičů a navíc zatím úplně zbytečně. Zastávka totiž ani dva roky od postavení není v provozu.

„Mrzí nás, že zprovoznění zastávky trvá tak dlouho. Přestože realizace zastávky probíhá mimo kompetence Prahy 7,“ vzkazuje mluvčí radnice Martin Vokuš.

3Sjezd z Městského okruhu na Smíchově

Záludné místo čeká také u sjezdu z Městského okruhu na Smíchově ve směru na Kavalírku.

Přijíždějící řidiči se tu totiž musejí dostat do odbočovacího pruhu až na druhé straně vozovky a v dopravních špičkách mohou vytvořit neprůjezdnou hradbu pro řidiče přijíždějící z ulice Duškova.

Nepřehledná situace s postávajícími auty ve všech pruzích je nepříjemným překvapením nejen pro mimopražské řidiče.

Pasti na řidiče: špatné značky

U sjezdu z Městského okruhu na Smíchov často vznikají nepřehledné situace (9.2.2017)

4Kanál v Letňanech

Do problémů může řidiče v Praze dostat i kvalita a stav samotné vozovky. Naposledy se taková past objevila v Letňanech, kde si o díru u kanálu prorazilo pneumatiky patnáct aut (psali jsme zde). Řidiči díru hlásili den předtím, než ke hromadné kolizi došlo, ale Technická správa komunikací (TSK) večer provedla pouze provizorní opravu kvůli špatnému počasí.

A poklop se pak ráno opět uvolnil. Policisté odhadli škodu na dvě stě tisíc korun.

„V období konce zimy dochází ke zvýšené tvorbě takových výtluků každoročně, což je důsledek oscilace teplot kolem bodu mrazu, tedy k opakovanému zamrzání a rozmrzání vody obsažené v horní vrstvě vozovky,“ upozorňuje mluvčí TSK Barbora Lišková.

5Vršovický tankodrom

Závěrem si dovolíme jeden pasťový evergreen – a sice ulici U Seřadiště v Praze 10. Te se také přezdívá „vršovický tankodrom“ a kvůli kráterům ve vozovce pravidelně vyhrává v anketě portálu výmoly.cz, ve které hlasují motoristé prostřednictvím mobilních aplikací o nejhorší silnici v zemi (o prvenství jsme psali zde).

Dvě stě metrů dlouhá silnice dříve bývala nejrychlejší spojkou městských částí Michle a Vršovice.

„Co se týká silnice U Seřadiště, situaci komplikují majetkové vztahy. Významná část teto silnice je majetkem soukromé osoby. Řešení je nicméně, zdá se, v dohledu, a budeme o něm informovat. Prozatím je ale vše ve fázi jednání a opět se jedná o záležitost Technická správa komunikací,“ sdělil iDNES.cz mluvčí městské části Vít Novák.

I podle TSK se věci změní k lepšímu už v tomto roce. „V rámci rekonstrukce bude provedena kompletní oprava vozovky, vybudovány nové chodníky a parkovací stání a nové odvodnění komunikace,“ slibuje za TSK Lišková.

Předpisy, které řidiči nechápou a omezují i ohrožují ostatní

V džungli dopravních předpisů, značek, nařízení, vyhlášek a kdo ví čeho ještě, už se mnohdy nevyznají ani právníci, natož pak řidiči. I některé zavedené předpisy však mnozí řidiči chápou špatně, případně je dodržují tak úzkostně, až je to vlastně na škodu, a spíše tím vyvolávají nebezpečné situace.

Je docela dost předpisů, které řidiči chápou špatně (případně je nechápou vůbec). Jde o svislé i podélné dopravní značky, ustanovení zákona upravující jízdu v pruzích a také o další věci související s provozem vozidla. Pojďme si některé z nich připomenout a vysvětlit si, jak to s nimi vlastně je.

Zbytečné zmatky dělají řidiči u stopky, tedy u značky P 6 „Stůj, dej přednost v jízdě!“ Snad každý chápe, že tato značka upravuje přednost a po řidiči vyžaduje, aby nejen dal přednost v jízdě vozidlům po hlavní silnici, ale aby u toho také zastavil. Chválíme především ty, kteří nejen zastaví, ale ještě se k tomu rozhlédnou a opravdu dají přednost. Ne jako ti, kteří sice důsledně zastaví i tam, kde je vidět na míle daleko, ale rozjedou se pod přijíždějící kamion.

Foto: Shutterstock / PanicAttack

Značku P 6 „Stůj, dej přednost v jízdě“ samozřejmě kromě křižovatek můžete potkat u železničních přejezdů nebo kdekoli, kde ji příslušný správce komunikace určil jako adekvátní. Pozor hlavně na „stopkové pasti“, kde je sice vidět na míle daleko, ale za nejbližším křovím často číhá hlídka, která projeté stopy hlídá

Věděli jste ale, že nemusíte pořád zastavovat na stopce, když stojíte v řadě několika aut? § 22 zákona 361/2000 Sb. v odstavci 4 totiž říká: „Na příkaz dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled.“

Co to znamená? No přeci to, že zákonnou povinnost zastavit jste již splnili, pokud jste z toho místa, kde jste stáli, měli dostatečný rozhled. Pokud vidíte, že na hlavní nic nejede, klidně se můžete z křižovatky rozjet všichni, a není potřeba zase na hranici křižovatky zastavovat. Zvýšíte tím tak plynulost provozu. Děkujeme pěkně.

Tématu jízdy v pruzích jsme se věnovali v samostatném článku, ale připomeneme aspoň ty nejdůležitější body. I v obci máte jezdit na víceproudých silnicích vpravo, pokud jsou za vámi rychlejší auta.

Foto: Shutterstock / mirrra3

Až na pár bezohledných výjimek jezdí na dálnicích řidiči vpravo, nebo rychlejším aspoň včas uhybají. Stejně by se ale měli chovat i ve městě, kde není jak odbočit doleva. Plynulosti provozu to náramně prospěje

§ 12 zák. 361/2000 Sb. totiž mimo jiné říká: „…

Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě…“ Například na pražské jižní spojce stejně nemáte kde odbočit vlevo, protože povahou je konstruována jako dálnice. Takže se standardně držte co nejvíce vpravo.

Zároveň neblokujte levý pruh na dálnici a pouštějte ostatní řidiče, kteří chtějí jet rychleji. Znovu připomínáme, že vám nikdo neudělil mandát dohlížet na to, jak kdo jede na silnici rychle. Zaprvé nemáte v autě tzv. „cejchovaný“ rychloměr, za druhé je to záležitost ostatních a hlavně orgánů, které jsou na rychlost vozidel oprávněny dohlížet.

S rychlostí souvisí někdy až nesmyslně úzkostlivé dodržování omezení, kdy pak plno řidičů jede výrazně pomaleji, než jaký je dovolený limit. A ještě pokud možno v levém pruhu…

Rádi bychom připomněli, že rychloměry většiny aut přeměřují, navíc radary mají ze zákona dovolenou nějakou toleranci (do 100 km/h jsou to 3 km/h, nad 100 km/h 3 % z naměřené rychlosti).

A tu vám stejně vždycky musí z naměřené rychlosti odečíst.

Můžeme se dohadovat, zda jsou limity nastavené adekvétně. Každopádně hlavně sledujte provoz a ne jen tachometr. Za překročení limitu o pár kilometrů za hodinu vám nikdo pokutu nedá

Co to znamená? Že vám za tachometrových 77 na sedmdesátce vážně nikdo pokutu nedá. Po odečtení odchylky rychloměru a tolerance radaru totiž ve skutečnosti nejedete ani těch 70 km/h.

Radary s obsluhou mají toleranci často vyšší, protože se policii (většinou) nechce zastavovat každého, kdo překročí rychlost o pár km/h.

Vyšší toleranci mají i automatizované systémy (záleží na zařízení, ale obvykle je to 10 %).

Místo hypnotizování tachometru raději sledujte provoz kolem sebe, což je pro bezpečnost a plynulost provozu mnohem lepší než úzkostlivé dodržování rychlostního omezení.

Budete mít zájem:  Kodex farmářských trhů je na světě

Ale chápeme, že v té džungli rychlostních pastí uměle vytvořených obcemi naschvál tak, aby z automatizovaných radarů šlo do obecní kasy „mýto“, je těžké se vyznat.

Ale to by bylo na úplně jiný článek, takže o tom samostatně snad jindy.

Vynechme teď prosím smysluplnost celodenního svícení, protože o jeho přínosu pro bezpečnost se dá polemizovat (třeba sousední Rakousko ho zrušilo, Němci ho ani nezavedli). My ho tu každopádně máme, tak je potřeba s ním nějak pracovat. Někdy se zdá, že většina řidičů rezignovala na zdravý rozum a odevzdala ho svému autu, které, podle jejich přesvědčení, přece samo zapne světla, když je šero.

Foto: Shutterstock / MakDill

Nespoléhejte se na automatické rozsvěcení světel vašeho auta. Některá i v takovémhle dešti ještě z denního svícení na potkávací a obrysová světla nepřepnou, takže pak nejste vůbec vidět. Většina aut totiž s denním svícením vzadu nesvítí

Tady bychom rádi připomněli, že u spousty aut tzv. denní světla svítí pouze vpředu. Stačí pak mlha a vaše auto se stane zcela neviditelným, protože automatické rozsvěcení světel reaguje většinou až na velkou tmu (třeba v tunelu). A mlhovky se automaticky nezapnou nikdy, takže pak běžně potkáváme řidiče, kteří jedou v mlze vpředu na denní světla a vzadu nesvítí vůbec.

Jiným extrémem jsou zase mlhovkáři, kteří mají na hlavních světlech zapnutá pouze obrysová světla, ale svítí mlhovkami. Když žádná mlha není… Každopádně se nespoléhejte na automatická světla, a když je trochu šero, prší nebo je mlha, prostě tím kolečkem otočte a zapněte světla ručně. Sviťte normálními světly také tehdy, když máte ráno nebo večer nízké slunce v zádech.

K nebezpečným situacím dochází také v křižovatkách, kde někteří řidič neví, jak se mají chovat a co dělat. Ale těžko můžete chtít, aby někdo správně odbočil, když místo výchovy rozumného chování se všude dozvíte jen to, jak je strašně důležité dodržovat rychlost a pokutovat piráty. Ale k věci.

Foto: Shutterstock / Tsirikashvili Nodari

Podobně řešené výjezdy z míst mimo pozemní komunikaci jsou velmi rizikové. Někteří řidiči se nepodívají pořádně na obě strany, zprava přitom může někdo třeba předjíždět

Při odbočování vlevo použijte celou šíři svého jízdního pruhu a najeďte si doleva, co nejvíce to jde. Často tím umožníte ostatním řidičům projet vpravo, a tím zvýšíte plynulost. To samé platí při odbočování doprava, najeďte si vpravo, včas dejte blinkr a hlavně si při odbočování nenajíždějte, jako byste jeli s kamionem s návěsem, pokud to není nutné.

Při najíždění na dálnici pak využívejte ideálně celou délku připojovacího pruhu, ve kterém svižně akcelerujte na cestovní rychlost. Nebojte se v připojovacím pruhu předjíždět pomaleji jedoucí auta v průběžném pruhu, je to naprosto v souladu se zákonem. Jenom si ale přednost při najíždění na dálnici nevynucujte. Nemáte ji a většina řidičů vám uhne, pokud mají levý pruh volný.

K nejnebezpečnějším situacím může docházet při odbočování na hlavní silnici z vedlejší (či z místa ležícího mimo komunikaci), kdy se řidič pořádně nepodívá do obou směrů, a to i při odbočování vpravo.

I když odbočujete doprava, přesvědčte se, že zprava nikdo nejede ve vašem pruhu, protože třeba předjíždí. To, že se v daném místě předjíždět nesmí, je v tomhle případě jedno. Vždycky se tam raději podívejte.

V každé situaci se vyplatí počítat s tím, že se ne všichni budou striktně řídit pravidly.

Zbytečné zmatky dělají řidiči také tam, kde je jim nesrozumitelné podélné značení na silnici. Pojďme si tedy těch pět nejčastěji špatně interpretovaných značek připomenout a vysvětlit si jejich význam.

Zleva se jedná o vodorovné značení V 12a, V 12b, V 12c, V 12d a V12e. Konkrétní význam těchto vodorovných značek najdete v textu pod obrázkem

V 12a: Vyznačuje plochu, kde je zakázáno stání. Při vyznačení plochy pro účely zásobování může být značka doplněna nápisy „ZAS“. Značka přerušuje (tedy neukončuje!) platnost svislých dopravních značek označujících parkoviště (č.

IP 11a, IP 11b, IP 11c, IP 11f, IP 11g, IP 12, IP 13b a IP 13c) a svislé dopravní značky „Zóna s dopravním omezením“ (č. IP 25a) se symboly těchto značek. Značka naopak nepřerušuje ani neukončuje platnost svislých značek označujících parkování (č.

IP 11d, IP 11e a IP 13a).

V 12b: Žluté zkřížené čáry vyznačují plochu, na kterou řidič nesmí vjet, pokud je za touto plochou taková dopravní situace, že by byl nucen zastavit vozidlo na vyznačené ploše. Nejčastěji se s tímto značením setkáváte v křižovatkách.

V 12c: Žlutá nepřerušovaná čára vyznačuje úsek, kde je zakázáno zastavení a stání. Značka může být vyznačena i na obrubníku vedle vozovky. Značka přerušuje platnost svislých dopravních značek označujících parkoviště (č.

IP 11a, IP 11b, IP 11c, IP 11f, IP 11g, IP 12, IP 13b a IP 13c) a svislé dopravní značky „Zóna s dopravním omezením“ (č. IP 25a) se symboly těchto značek. Značka naopak nepřerušuje ani neukončuje platnost svislých značek označujících parkování (č.

IP 11d, IP 11e a IP 13a).

V 12d: Žlutá přerušovaná čára vyznačuje úsek, kde je zakázáno stání. Značka může být vyznačena i na obrubníku vedle vozovky.

V 12e: Bílá klikatá čára předem upozorňuje na místo vyžadující zvýšenou opatrnost. Nejedná se tedy o označení zákazu stání nebo zastavení. Pamatujte ale, že nesmíte zastavit a stát v nepřehledné zatáčce, před nepřehledným horizontem a podobně.

Řidiči, naučte se bránit! Deset tipů pro jednání s policií

Mají pomáhat a chránit – a mnozí z nich to také dělají. Bohužel až příliš často se ale řidiči na českých silnicích stávají terčem důmyslně nastražených radarových pastí, nepřiměřené přísnosti, která mnohdy hraničí se šikanou, a někdy rovnou korupce.

Nezáleží na tom, zda jde o selhání takříkajíc systémová, jako byla neetická spolupráce některých měst se soukromou firmou Czech Radar, nebo jen o policistu svolného řešit přestupek tak, aby mu z toho káplo pár stokorun do kapsy.

Výsledek je vždy stejný – řidič, který se cítí být podveden a jehož úcta k právu je zase o něco menší.

Za dlouhodobé podpory některých českých médií, která v české veřejnosti cíleně živí akutní pocit ohrožení z „pirátů silnic“, se města, obce a někdy bohužel také dopravní služba Policie ČR uchylují k přísnému postihování bagatelních přestupků namísto cíleného vyhledávání a trestání těch několika málo skutečně nebezpečných řidičů. Na hrubý pytel však patří hrubá záplata – na snaze bránit se proti nespravedlivému či nepřiměřeně přísnému postupu policie a úřadů není nic zavrženíhodného, pokud vše zůstává v mezích morálky a platné legislativy. Proto Autoweb.cz ve spolupráci s JUDr. Beranem sestavil následující Desatero asertivního řidiče.

1. Nikdy neplaťte pokuty na místě!

Nikdy neplaťte pokuty na místě nebo si neberte složenku, pokud si nejste jisti, že daný přestupek není kvalifikován jako přestupek bodovaný.

Pokud to totiž uděláte, pak je velmi obtížné takové rozhodnutí zpětně napadat.

Praxe ukazuje, že policisté a strážníci nepokrytě klamou řidiče jen proto, aby přestupek na místě projednali, a řidiče nesprávně informují o tom, že přestupek není bodovaný.

Vybodování se“, placení pokut na místě a vliv na body

2. Nedělejte si to horší

Vaše přesvědčení, že jste vystavováni šikaně, vás ještě neopravňuje odepřít policejní hlídce součinnost. Například za odmítnutí dechové zkoušky, kterou by Policie ČR měla dle vlastní směrnice provádět při každé silniční kontrole, se vystavujete riziku vážného a zbytečného postihu.

Budete mít zájem:  Absces V Krku Léčba?

Jsou plošné testy na přítomnost alkoholu u řidičů bezprávnou šikanou?

3. Nenechte si vyhrožovat

Policisté jsou při silničních kontrolách schopni použít lecjakou lest, aby vás vmanévrovali tam, kam potřebují. Nebojte se oplatit jim stejnou mincí a využít při silniční kontrole všech legálních možností na svou obranu.

Doporučený postup při silniční kontrole

4. Nevypovídejte, pokud nemusíte

Dojde-li celá situace tak daleko, že jste předvoláni na městský úřad, Městskou policii apod., může vám pomoci kontroverzní „osoba blízká“ – pokud ji správně použijete.

Důležitou informací je, že toto právo máte, nebylo zrušeno a nikdy zrušeno nebude; pokud slýcháte v médiích zástupce Policie ČR, jak by to rádi zrušili, pamatujte, že se jedná jen o jejich zbožné přání, které je ovšem v rozporu s Listinou základních práv a svobod.

Doporučený postup při jednání na úřadě

5. Žádejte jasný důkaz o svém přestupku

Obecně platí, že zákon nestanoví, jak má být konkrétní skutečnost prokázána. Správní řád pouze stanoví, že jako důkaz smí posloužit cokoliv, co vypovídá o určité skutečnosti za podmínky, že je získání takového důkazu v souladu se zákonem.

Jaký důkaz stačí k prokázání přestupku?

6. Znejte stav svého bodového konta

Všichni jsme slyšeli dost historek o lidech, kteří přišli na úřad kvůli drobnému přestupku a museli tam nechat řidičský průkaz, protože vyšlo najevo, že měli 12 nebo více bodů, aniž by si toho byli vědomi.

Aktuální stav svého bodového konta můžete zjistit na kterémkoli z kontaktních míst CzechPoint. Stačí mít s sebou pouze doklad totožnosti, pro jistotu však doporučujeme také řidičský průkaz.

Odečítání bodů

7. Hrajte o čas

Pokud máte pevné nervy, můžete spoléhat na to, že úřad váš přestupek nebude projednávat, respektive ho nestihne projednat v zákonné lhůtě. Tato vyčkávací taktika má jistý potenciál jedině tehdy, pokud byl váš přestupek z těch opravdu zanedbatelných a došlo k němu ve velkém městě, kde jsou úředníci projednáváním dopravních přestupků doslova zavaleni.

Promlčení přestupků, promlčení vymáhání pokut, exekuce

8. Odvolejte se

Dostali jste blokovou pokutu, ale později ve vás uzrálo přesvědčení, že jste byli potrestáni neprávem? Správní řád sice zná dva způsoby změny takzvaného pravomocného rozhodnutí, jímž pokuta je, ale varujeme vás – šance jsou nevelké.

Odvolání nebo změna pravomocného rozhodnutí o přestupku – jde to vůbec?

9. Nechte si nahradit škodu

Řada řidičů se setkává s jednáním policistů, strážníků nebo úředníků, které je v rozporu se zákonem nebo nad míru přiměřenou okolnostem zasahuje do osobnostní sféry jednotlivce. V takových případech může za jistých okolností vzniknout nárok na náhradu škody.

Náhrada škody na státu za protiprávní postup

10. Naučte se chápat materiální aspekt přestupku

Jednání, které je dle litery zákona přestupkem (například malé překročení rychlosti), nemusí být přestupkem tehdy, pokud při něm nebyl poškozen žádný právem chráněný zájem společnosti (například plynulost a bezpečnost provozu). Jednoznačně se k tomu vyjádřil dokonce i Nejvyšší správní soud, když projednával případ řidiče, který dostal pokutu za to, že jel 52 km/h na „padesátce“.

Materiální aspekt přestupku? Nejvyšší správní soud řekl: “ROZHODNĚ ANO“!

Někteří z čtenářů nás jistě opět obviní, že publikováním těchto rad napomáháme pirátům a bezohledným řidičům. Ve skutečnosti je to právě naopak. Ti opravdu bezohlední dávno znají každou právní kličku, každý psychologický trik, každou úplatkářskou fintu, takže jejich jednání zůstává často nepotrestáno.

A policie i správní orgány se „hojí“ na slušných lidech, kteří neumějí klást účinný odpor a nechávají se trestat za banality jako špatné parkování, nerozsvícená světla nebo malé překročení rychlosti. Jinými slovy si ulehčují práci na úkor nejširší řidičské veřejnosti. Věříme, že jen poučení, přiměřeně asertivní řidiči mohou tento stav postupně změnit.

Tag radary

Řidičův chleba  5.0

Řidiči se musí připravit na výrazná omezení a možné kolony. Jde o poslední rok modernizace

Řidičův chleba  4.0

Na nečitelnou „espézetku“ je možné pohlížet stejně, jako kdyby auto žádnou značku nemělo

Řidičův chleba  4.7

Policie bude auta od škodovky odebírat v příštích třech letech. Jedno vyšlo na zhruba 700 000 Kč

Fotr na sněhu  4.6

Na podobnou značku u nás nenarazíte. Naopak v Turecku vykoukne na řidiče skoro na každým rohu.

Řidičův chleba  4.7

Magistrát už vypsal veřejnou zakázku. Její hodnota je bezmála 40 milionů korun

Řidičův chleba  4.6

Rozhodující pro udělení pokuty je časová kontinuita páchání přestupku. S autem se nesmí hnout

Řidičův chleba  4.1

Kdo nesouhlasí, musí do správního řízení. Tam však hrozí vyšší finanční postih

Řidičův chleba  4.1

Na silnici je teprve asi 3 měsíce a už nese své ovoce. Řidiči nedostávají tolik pokut a zpomalují

Řidičův chleba  4.4

Úsekového měření se rychlí milovníci jedné stopy bát nemusí. Ani v omezeních na dálnici D1

Řidičův chleba  4.5

Tipy, kde měřit, posílali policii občané. Kvůli koronaviru policisté termín Speed Marathonu měnili

Řidičův chleba  4.5

Případ měření rychlosti skončil u soudu, který rozhodl, že bylo nezákonné. Případ dál řeší policie

Řidičův chleba  4.1

Měření bude probíhat v obou směrech a spuštěno bude po vyhodnocení testovacího provozu

Řidičův chleba  4.2

V Německu jsou sprostá gesta za volantem nezákonná. Stejně tak nadávání ostatním řidičům

Řidičův chleba  4.2

Kradar vydělával miliony a pomohlo k tomu i jeho neférové umístění přímo před „sedmdesátkou“

Řidičův chleba  4.4

Přehled šedesáti kamer úsekového měření, 38 kamer okamžitého měření a dvaceti fotících semaforů

Řidičův chleba  4.4

Šoférů, kteří i v době karantény překračují rychlost, je stále hodně. Dopravních nehod naopak ubylo

Řidičův chleba  4.4

Provozovatel radaru ze zákona nemusí o měření rychlosti řidiče informovat. Většina to ale dělá

Řidičův chleba  4.3

Měření rychlosti zde navíc neprovádí obec, kde je radar umístěn, ale úplně jiná

Řidičův chleba  4.4

V následujících dnech začnou fungovat dvě nová úseková měření. Další dvě se spustí později

Archiv – Zprávy  –

Vision Zero neboli budoucnost bez fatálních nehod se podle společnosti Continental týká i kolejové dopravy. Městská kolejová doprava budoucnosti zajistí více bezpečnosti a méně nehod díky snímačům a kamerám používaným v automobilech.

Pasti na řidiče: Na dálničním mostě se jezdí přes pilu | Aktuálně.cz

Zapomenutá značka, lajdácky opravený most… To vše vede ke kolizním situacím

  • Praha – Spolu s vámi, čtenáři, jsme odhalili v našem letním seriálu další nebezpečné místo na tuzemských silnicích.
  • Také díky vám, kteří stále posíláte do redakce další „pasti“ na řidiče, se tak ostatní mohou dozvědět, kde číhají záludnosti, neviditelné značky, anebo jako v nejnovějším případě extrémně nebezpečné hrboly či překážky na vozovce.
  • Dopravní expert Stanislav Huml soudí, že špatné dopravní značení či nerovnosti na vozovce mají částečný vliv na na každou pátou až šestou dopravní nehodu.

Pila na dálnici

„Zrovna nedávno jsem přemýšlel, jak informovat o „kvalitě“ práce firmy, která provedla opravu dilatační spáry na mostě na D8 u sjezdu na Slaný – Mělník.

Když ten pás přejedete, máte pocit, že vás vaše nápravy právě opustily a to i tehdy, když jedete jen povolenou rychlostí 60 kilometrů v hodině, na kterou je rychlost na této dálnici postupně snížena,“ píše čtenář v jednom z e-mailů, které na toto téma do redakce přišly.

Budete mít zájem:  Žaludeční Vředy Přírodní Léčba?

Podle čtenáře (i podle nás, protože jsme se na jeho tip zajeli podívat) tady dochází denně k nebezpečným situacím. Hlavně kvůli tomu, že řidiči znalí místních poměrů objíždí spáru odstavným pásem, kde již železný kryt chybí.

Ti, kteří netuší, do čeho se řítí, nechápou vybočování aut kolem nich a také to, že se v odstavném pásu samozřejmě šedesátka nedodržuje.

„Návrat do jízdního pruhu je potom celkem slušná dávka adrenalinu pro obě skupiny řidičů,“ popsal řidič, který se podepsal jako „Jeden z těch, co také jezdí odstavným pruhem“.

Málem uvězněna na kolejích mezi závorami

Další adrenalinovou situaci, kterou sama zažila a kterou už nechce zopakovat, popsala Jana Müllerová.

Podle ní (a také podle nás) je na konci mostu v Dobřichovicích u Prahy velmi nevhodně umístěn přechod pro chodce.

Jde o poměrně frekventovanou silnici, navíc se zde nachází nepřehledná křižovatka a jen cca 15 metrů za mostem je železniční přejezd na hlavním železničním tahu Praha-Plzeň.

„Stalo se mi,  že řidič, který jel přede mnou ve směru na most, dával přednost chodci, čímž mne donutil zastavit na kolejích. Jenže právě v tu chvíli začalo signalizační zařízení přejezdu upozorňovat blížící se vlak. Naštěstí se mi podařilo na poslední chvíli ujet,“ popisuje svůj zážitek čtenářka. Místni lidé tvrdí, že k podobným situacím tu dochází denně.

Bohužel v současné době neexistuje jedno centrální telefonní číslo, kam by lidé mohli hlásit své náměty na zlepšení dopravní situace či informace o náhlých problémech.

„Je možné kontaktovat jednotlivé správy údržby či poslat informaci e-mailem na ředitelství silnic a dálnic,“ informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

To se samozřejmě týká silnic první třídy a také rychlostních silnic, informace o situaci na sinlicích spadajících pod kraje je nutno hlásit tam. 

Od zimy nikdo neodstranil značku

Lidé stále upozorňují i na chybějící či naopak nadbytečné značky. „Již několik měsíců jezdím po strakonické rychlostní komunikaci ve směru na Prahu, kde je před mostem u Voznice snížena rychlost na 60 km/hod. Podle mého je v tuto chvíli zcela zbytečné a zřejmě zde přenosné značky zapomněli od zimy, kdy zde bývá námraza“ informuje pisatel.

Místo jsme několikrát projeli a důvod, proč by na kvalitní vozovce (byť na mostě a v zatáčce) měla být takto dramaticky omezena rychlost, jsme nenašli. Zvláště, když v opačném směru rychlost omezena není. Snad, kdyby tam byla dodatková tabulka informující o platnosti značek v dešti…

I vinou tohoto „dopravního opatření“ vzniká v tomto úseku řada kolizních a stresových situací. Velká část řidičů, kteří místo znají, šedesátikilometrovou rychlost nedodržuje. Ti slušnější jedou alespoň osmdesátkou, ale často se zezadu přiřítí auto, které musí jet hodně přes stovku.

Chybí připojovací pruhy

Na této silnici, kterou jsme projeli celou z Prahy a ž do Příbrami, je ale i řada jiných problémů.

Například mnohde při nájezdech na rychlostní silnici z vedlejších silnic či například od čerpacích stanic chybějí připojovací pruhy buď zcela nebo jsou v naprosto nedostatečné délce.

 Se stejným problémem se musí řidiči vypořádat i na rychlostní silnici Praha-Slaný (R7) za ruzyňským letištěm. 

Poslední z této série pastí by byla spíše úsměvná, kdyby se jednomu z čtenářů, jak sám píše, málem nepříhodilo „blízké setkání plechového druhu“. Prostě dopravní situaci v dané lokalitě (Bošická ulice v Praze 10) neznal a značku upozorňující na zákaz vjezdu z jeho směru nejprve v koruně stromu nehledal.

Typické „pasti na řidiče“

Místa, kde si musí
řidiči dát velký pozor, aby nebyli o mnoho stokorun lehčí, je po ČR mnoho,
z vlastní zkušenosti i od vás samotných na ně máme dostatek tipů.
Roztřídili jsme typická místa a našli mnoho příkladů.

Třicítka na mnoha místech obce nebo na zbytečném místě

Obce, jejichž většinou se „táhne“ třicítka, nejsou většinou o nic klikatější, méně přehledné ani jinak jiné než ty, ve kterých se smí jezdit 50. Většinou se vyznačují tím, že jejich obyvatelé jsou iniciativnější a „hlasitější“ při jednání s úřady.

Často se také jedná o „lepší“ čtvrť, kde žijí bohatí a vlivní lidé. Je ovšem otázkou, nakolik je pro rezidenty toto opatření nakonec skutečně bezpečnější a nakolik jde jen o zajištěný příliv pokut do obecní kasy. Jedním z míst, kde dominuje povolená rychlost 30 km/h, je například městská část Praha – Dolní Chabry.

Další problematická třicítka je například v pražské ulici Zálesí, kde k ní není žádný zjevný důvod.  Jde o jeden z nejvýnosnějších pražských radarů.

Problém je, že řidiči, kteří nechtějí platit, visí pohledem na svém tachometru, namísto po okolí, protože na běžné ulici, která nevypadá nikterak nebezpečně, se opravdu vyježděnému řidiči 30ka udržuje špatně.

Nejsou tak tolik soustředěni a snadno přehlédnou například dítě, které náhle vběhlo do silnice. Sledují také leckdy nenápadné odbočky mezi domy, protože každá křižovatka třicítku ruší a nedá se odhadnout, kde a jestli „číhá“ značka nová. 

Sumasumárum se věnují všemu ostatnímu, jen ne bezpečnému řízení.

Pátá nebo šestá značka s třicítkou brzy po sobě už také naprostou většinu řidičů a otráví a může vést k efektu neustálého žertovného volání o pomoc, kterému už nikdo nevěnuje pozornost.

Pokud po čtyřech úsecích, kde třicítka nedávala mnoho smyslu, přijde třicítka u školy, naštvaní řidiči už jí ve velkém množství případů prostě nedodrží, ochotni už i k placení pokuty, je aby už byli z oné „strašlivé“ obce venku.

Padesátka daleko za obcí

Všichni to známe. Obec skončila, začalo pole. Kolem cesty je křoví, v němž někde zřejmě už byla koncová cedule obce. Jejich špatná viditelnost je tak častá, že si nemůžeme hrát za každou obcí na bystrozraké. Jejich umisťování není vázáno jasnou a přísnou legislativou.

Pokud bychom pokračovali rychlostí 50 km/h, nejisti si tím, zdali jsme ceduli už viděli, vysloužíme si vzteklé troubení a riskantní  předjíždění. Sešlápneme tedy pedál.  Na ceduli narazíme o dvě stě, ale i tři sta, nebo čtyřista metrů později, mezi poli a lesy.

Pokuta z radaru umístěného deset metrů před ní snadno může řidiče, něžně řečeno, roztrpčit. Jde však o velice častý případě.

Navíc podle nálezu Nejvyššího správního soudu řidiči musí respektovat maximální rychlost 50 kilometrů v hodině, i když vjedou do zastavěného území po silnici bez značky signalizující začátek obce, což ne mnoho z nich ví. Vzniká tak chaos připouštějící, že značka u obce často chybí.

Podle stejné logiky, jen otočené, by tedy kdesi v polích v žádném případě neměla být přikázána 50ka, a to i v případě, že kdesi v dáli pak následně označení konce obce je.

Jak to má řidič vědět, že nejde právě o případ, kdy značka chybí a z obce už je venku? Jenže v praxi se právě na takovýchto místech vesele vybírá.

Které obce jsou vyhlášené tím, že jejich konec je značený poněkud dále, než by řidič předpokládal? Například Černilov, Částkov nebo pražské Zdiby.

Změna rychlosti ze 70 na 50 pouhým „zmizením“ značky

Ano, je to legální, ale není to morální. Na místa v obci, kde dříve byla povolená sedmdesátka a už není a musíme se tedy řídit padesátkou, se nemusí umisťovat značka padesátky, stačí značku se sedmdesátkou odstranit. Tedy, jde-li vám o pokuty.

Pokud vám jde třeba o to, že v místě zhoustla zástavba, frekvence výskytu dětí a mládeže a podobně, rozhodně nejenže je dobré padesátku umístit, ale ještě například využít výstražnou ceduli „POZOR, s podtextem například „změna dopravního značení“. A kdeže v minulosti v tichosti „zmizely“ sedmdesátky? Třeba v Chomutově na ulici Písečná, na pražské Modřanské, v Praze na magistrále a na mnoha dalších místech.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector