Nejoblíbenější zmrzliny se nemění, trendem jsou multipacky

Prodeje zmrzlin v tuzemsku nadále rostou. Za posledních dvanáct měsíců tržby překročily hranici čtyř miliard korun, což znamená 5,9% meziroční růst. I přestože stále převládají klasické druhy zmrzlin a především tradiční chutě, Češi rádi zkoušejí i novinky. Navíc jsou ochotni připlatit si za kvalitnější produkty a výrobci jsou na to připraveni.

Ze zjištění společnosti Nielsen vyplývá, že v objemu ve sledovaném období 11/2018 až 10/2019 v případě prodeje zmrzlin došlo k navýšení o 404 tun.

Meziroční nárůst byl proti tržbám výrazně pomalejší (v objemu rostl trh o procento, v tržbách skoro o šest procent). Podle Spotřebitelského panelu GfK zmrzlinu pro domácní spotřebu nakoupilo v období 10/2018 až 09/2019 téměř 90 % českých domácností.

Na nákup kategorie se vydaly v průměru patnáctkrát a jejich průměrná roční útrata přesáhla 760 Kč.

Rodinná balení rostou, dezerty klesají

Podíl jednotlivých druhů zmrzlin z hlediska tržeb ve srovnání s objemem je rozdílný. „Největší kategorií jsou jednoporcové zmrzliny, jejichž podíl činí v objemu 49 procent, ale v tržbách představují až 66 procent celkových objemů.

I přesto, že jak v objemu, tak v hodnotě meziročně rostou přibližně pěti procenty, v objemu svůj podíl na celkovém prodeji zvyšují o dva procentní body, ale v tržbách se jejich podíl zmenšuje,“ odhaluje Lucia Jačaninová, konzultantka společnosti Nielsen.

Co do velikosti jsou druhé v pořadí rodinná balení zmrzlin, tedy vaničky, jejichž podíl v objemu je stabilní (35 %), ale v tržbách ho zvyšují na 28 % (z 26 %).

V porovnání s minulým rokem rodinná balení v České republice výrazně rostou v tržbách, a to o 11,5 %, což je více než trojnásobný růst ve srovnání s růstem v objemu. Třetí, nejméně preferovanou skupinou jsou zmrzlinové dezerty, které mají klesající tendenci a nejvyšší podíl privátních značek.

Nejlepší tržby za zmrzliny vygenerují supermarkety, jejichž významnost narostla na 49 %, a mírně ustupují hypermarkety a menší organizované prodejny do 400 m².

„V případě rodinných balení zmrzlin se až 93 procent prodejů uskuteční v hyper- a supermarketech. Organizované malé prodejny zvyšují významnost v případě kategorie dezertů,“ sděluje Lucia Jačaninová.

V rámci trendů z pohledu příchutí u spotřebitelů přetrvává stará dobrá klasika – vanilka a čokoláda.

Top sezona je stále od června do srpna

Nejoblíbenější zmrzliny se nemění, trendem jsou multipacky

Z měření společnosti GfK potom vychází, že nákupní košík tvořila z téměř tří čtvrtin vetší rodinná balení včetně multipacků. „Na jednotlivé nanuky, kornoutky či malé kelímky připadlo přes čtvrtinu objemu košíku,“ říká Hana Paděrová, konzultantka společnosti GfK. Přestože se stále objevují nové a různě kombinované příchutě, dominantní postavení na trhu mají příchutě tradiční.

Vanilková zmrzlina tvoří více než pětinu objemu trhu, čokoládová a kakaová necelých 15 %, smetanová 5 % a jahodová přes 4 %. „Zmrzlina je více než jiné kategorie sezonní zboží. V posledním monitorovaném období jsme zaznamenali největší nakoupené množství v letních měsících od června do srpna,“ poodkrývá zvyklosti Hana Paděrová.

Nákupy ve zmíněných třech letních měsících tvořily 45 % ročního objemu kategorie.

Akční nákupy na trhu se zmrzlinami jsou o něco významnější než v rychloobrátkovém trhu celkem. „Polovina spotřebitelských výdajů směřuje na nákupy kategorie v akci.

Vlastní značky obchodníků tvoří dvě pětiny trhu, což je výrazně za průměrem trhu s rychloobrátkovým zbožím,“ dodává Hana Paděrová.

Nejdůležitějším místem nákupu jsou diskontní prodejny, kde utratily české domácnosti téměř dvě pětiny ze svých celkových výdajů na kategorii. Přes čtvrtinu výdajů skončilo v pokladnách hypermarketů a necelá pětina v supermarketech.

Točená se prodává i v řetězcích

Řetězec Globus přišel v loňském roce se zajímavým a pro retailery netradičním krokem – začal ve svých hypermarketech vyrábět a prodávat vlastní točenou zmrzlinu klasických i netradičních příchutí. Zmrzliny se vyrábějí podle zásad poctivé výroby Globus a jsou z originálních receptur, z ovoce, plnotučného mléka a bez umělých přísad.

„Zmrzlina je populárním osvěžením, a to hlavně v létě, kdy ji zákazníci poptávají, tak je logické, že vzniká mnoho stánků, cukráren a kaváren, které tento sortiment nabízejí. Proto jsme v Globusu v loňském roce otevřeli 15 míst s prodejem točené zmrzliny,“ deklaruje Rita Gabrielová, vedoucí externí komunikace společnosti Globus ČR.

Podobného názoru je už léta i firma Fruitisimo, která se zaměřuje také na výrobu řemeslné zmrzliny.

„V této oblasti se dá vysledovat velmi pozitivní trend jednak z hlediska celkových prodejů s jednak z preferencí zákazníků, kteří se stále více přiklánějí ke kvalitě a jsou ochotni za ni utratit i vyšší cenu,“ podotýká Michal Příhoda, managing director společnosti Fruitisimo Group.

Hlavním trendem českého, ale i slovenského zmrzlinového trhu je také premiumizace. Ten je synergicky podpořen dalšími dvěma směry. „Prvním je segment zmrzlin, který nabízí produkty obohacené o protein, s veganským složením, bio nebo nízkokalorické verze. Segment těchto zmrzlin je silně rostoucí.

Druhý směr, kde za poslední období nastal velký vývoj, jsou zmrzlinové kelímky, takzvané pinty,“ odhaluje Jan Diehel, manažer kategorie zmrzlinových značek společnosti Unilever ČR. Jak se zmenšuje česká domácnost, zvyšuje se příjem a mění životní styl, roste po tomto formátu poptávka.

Kopečková má jednu velkou výhodu

Zmrzliny, respektive jejich výrobci reagují na moderní trendy dnešní doby. „Objevují se již zmíněné varianty s proteiny, bez laktózy, veganské, bio, raw a další.

Točená zmrzlina je přitom více o letní náladě, zatímco kopečková je pro zákazníky Globusu celoročním tématem, protože třeba v Café Globus je vhodná pro zmrzlinové poháry nebo do kávy, balená má výborné prodeje v létě, ale také o Vánocích, Velikonocích a funguje i jako vhodný dezert po celý rok při návštěvách přátel, rodiny,“ konkretizuje Rita Gabrielová.

Nejoblíbenější zmrzliny se nemění, trendem jsou multipackyZ pohledu spotřebitelského chování si točená zmrzlina za poslední dekádu v České republice vybudovala obrovské povědomí a mezi spotřebiteli se stala velice oblíbenou. „Napříč Evropou je trh v Česku v tomto směru velmi specifický. Pokud se bavíme o výhodách kopečkové zmrzliny proti točené, je to množství příchutí, které je prodejce v jednu chvíli schopen zákazníkovi nabídnout,“ uvádí Martin Kincl. Každý sortiment se hodí na různá místa prodeje a je na obchodníkovi, který druh prodeje je pro něj nejefektivnější. Obecně jsou všechny druhy populární, protože v každém si zákazník najde své oblíbené chutě.

Zákazníci se nebojí více experimentovat

Z informací společnosti Lidl Česká republika vyplývá, že zmrzlina se dlouhodobě těší značnému zájmu ze strany jejích zákazníků a poptávka rok od roku stoupá. O tom, že zákazníci rádi testují novinky a netradiční příchutě, jsou přesvědčeni ve Fruitisimu.

„Stále více naše zákazníky oslovují zajímavé a netradiční příchutě či kombinace.

Například v posledním roce se v naší nabídce zmrzlin dostala do TOP 5 v prodejích předloňská novinka, kterou jsme pojmenovali Itálie a jde o kombinaci smetanové zmrzliny s malinovým sorbetem, doplněnou o pistáciový krém.

Tato zmrzlina v některých loňských měsících svými prodeji překonala dokonce i klasiky, jako je vanilka či čokoláda,“ informuje Michal Příhoda. Její výjimečnost podtrhlo i vítězství v českém kole prestižní cukrářské/zmrzlinářské soutěže Gelato festival.

„My oproti konkurenci nabízíme zmrzliny pod svými privátními značkami. I díky tomu můžeme nabídnout přes 60 druhů zmrzliny a tím pádem si vybere každý zákazník,“ míní Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika.

Aktuální trendy jsou napříč Evropou viditelné ve specialitách, které si snáze nacházejí své místo na trhu.

„Segment zmrzlin je taková hravá kategorie konzumovaná většinou ve chvílích radosti a zábavy a my se u nás pod značkou Polárka snažíme tyto momenty velmi podporovat jak speciálními výrobky, tak názvy, které pro tyto výrobky vybíráme,“ reaguje Martin Kincl.

V každém případě nejoblíbenější co do prodejů jsou stále zmrzliny vanilkové, čokoládové a ovocné – hlavně jahodové. „V kopečkové zmrzlině již několik let roste obliba ovocných sorbetů,“ dokládá Jan Diehel; podle něj je v nich další budoucnost prodejů.

Bodují netradiční příchutě a varianty

Český spotřebitel je tedy stále poměrně konzervativní, nicméně hlavně ve větších městech roste poptávka po netradičních zmrzlinových příchutích nebo variantách. Ty jsou převážně sezonního charakteru.

„Spotřebitelé se rádi vracejí k osvědčené klasice, ať už jde o vanilkovou, čokoládovou nebo jahodovou kopečkovou zmrzlinu nebo v segmentu nanuků o českého tvarohového Míšu nebo třeba zmrzlině Magnum Almond. V našem portfoliu jsou také značky, které trendy tvoří.

Jde o Breyer’s Delights, nízkokalorickou a proteinovou zmrzlinu nebo legendární americkou značku Ben & Jerry’s,“ naznačuje Jan Diehel. Právě Ben & Jerry’s je důkazem silného veganského trendu.

Proto je posledních letech možné vidět větší poptávku po novinkách a specialitách. „Nelze nikdy jasně určit, které typy zmrzlin zákazníci rádi zkoušejí, jde vždy o kombinaci produktu, obalu a chutě.

Z našich produktů Polárka tvoříme na trhu dva pro nás důležité trendy, a sice s řadou smoothie, což je kategorie zmrzlin s vysokým obsahem ovoce.

A hlavně s řadou Zorba jsme vytvořili kategorii trendových řeckých jogurtů ve zmrzlinách, kde si daný produkt velice rychle našel své zákazníky,“ pochvaluje si Martin Kincl.

Řetězec Lidl se specializuje na prodej balené zmrzliny. „V nabídce máme jak kornouty, tak zmrzliny na dřívku a v neposlední řadě také rodinná balení. Trendem jsou nyní smetanové zmrzliny,“ shrnuje Zuzana Holá.

Tradičně oblíbené jsou sice vanilkové, čokoládové a jahodové příchutě a neměly by chybět v žádné nabídce, ale sortiment je možné osvěžit netradiční zmrzlinami. „Zkoušeli jsme točenou levandulovo- borůvkovou, která sklidila velmi pozitivní ohlas.

Budete mít zájem:  Chcete chodit v tílku? Posilujte paže!

V průběhu sezony jsme také přišli pro chladnější letní dny s lískooříškovou a pro velmi horké dny jsme uvedli variantu kyselé zelené jablko,“ popisuje Rita Gabrielová.

Zvyšuje se zájem o certifikované ingredience

Spotřebitelé se přitom zajímají i o složení. „Jde o jednu z věcí, kterou při nákupu neopomíjejí sledovat.

Speciály v alternativách bio, raw, vegan a tak dále se ve zmrzlinách vyskytují častěji než dříve, ale podle našich dostupných informací a dat se poptávka po takovýchto typech zvyšuje u maloobchodně balených zmrzlin,“ prozrazuje Michal Příhoda.

V kategorii kopečkových či točených zmrzlin se zatím tento trend nijak významně neprojevil. Že se zákazníci zajímají o zdravý životní styl, ale i aktuální trendy a inovace ve stravování, si jsou vědomi také ve společnosti Unilever ČR.

„Toto vše se promítá i do prodeje zmrzlin, a proto se s vynikající odezvou setkaly novinky, které uspokojují i náročnější české spotřebitele. Zvyšuje se také zájem o certifikované ingredience fair trade, vegan, bio, vedle toho také o již zmíněné proteinové varianty,“ konstatuje Jan Diehel. Například jejich Solero bio se stalo oblíbenou novinkou minulého roku, navíc se sníženým množstvím kalorií.

I přesto, že se spotřebitelé po složení koukají, na druhou stranu podle Martina Kincla není zrovna moc řešeno jako v případě jiných kategorií denní spotřeby. „Je to dáno i impulzním nákupem v danou chvíli, kdy zákazník spíše řeší osvěžení, které mu zmrzlina přinese.

Ale protože pokud jde o řešení složení, jsme v Evropě na vedoucích pozicích, je i zde nutné jít s trendem a vylepšovat složení všech zmrzlin jak zvyšováním ovocných podílů, tak i surovinami používanými při výrobě,“ dodává. Raw a bio je ve zmrzlinách poměrně nový segment, k tomu se ještě přidává low-carb, bez laktózy či high protein.

Jsou to vlastně všechno trendy, které můžeme vidět v jiných kategoriích a je hodně takových novinek.

Je ale nutné také podotknout, že v segmentu zmrzlin je procento těchto výrobků mnohem menší než v segmentech denní spotřeby. „Jelikož jsme přímo výrobci, platí u nás pravidlo, žádné směsi smíchané s vodou, ale poctivá výroba z plnotučného mléka nebo smetany, ovoce a přírodních koncentrátů.

Vždy nám velice záleží na kvalitě surovin a na poctivém řemeslném provedení,“ uvádí Rita Gabrielová. Nabídka se nejenže neustále rozšiřuje i v případě řetězce Lidl, ale také se vylepšuje složení zmrzlin.

„Například v ruské zmrzlině Ballino jsme odstranili vanilinové aroma a přidali více smetany,“ deklaruje Zuzana Holá.

Chybět nebude donutová a růžová čokoláda

Pro letošní sezonu se opět připravuje celá řada novinek. „Domníváme se, že některé z nich vytvoří svůj vlastní trend. Naprostou novinkou je Polárka Oblížek, což je zmrzlina na dřívku ve tvaru donutu s růžovou polevou s příchutí cukrové vaty. Trend oblíbenosti donutů v Česku pokračuje a prodeje se stále zvyšují.

My na to reagujeme a přinášíme jej i do kategorie impulzních zmrzlin,“ uvádí Martin Kincl. Alimpex Food dále rozšíří řadu Zorba na dřívku o zmrzlinu z jogurtu řeckého typu s lesním ovocem a jogurtovou polevou. „Naprostým hitem bude rodinné balení Polárka Filmová s příchutí slaného karamelu a popcornu v půllitrovém balení,“ sděluje Martin Kincl.

Globus v létě obohatí nabídku točených zmrzlin o příchuť slaný karamel a růžová čokoláda a Lidl se zaměří na biozmrzliny.

Ve Fruitisimu se z hlediska novinek pro rok 2020 chtějí dále držet trendu netradičních kombinací či příchutí a samozřejmě největší důraz bude stále kladen na kvalitu produktu. „Připravujeme novou řadu extra ovocných zmrzlin, ve smetanových se na našich pobočkách objeví například mandlový krokant, mascarpone s lesními jahodami či vanilla latte,“ sděluje Michal Příhoda.

Další a poměrně zásadní novinkou, kterou Fruitisimo připravuje, bude řada maloobchodně balených zmrzlin, čímž by chtěli své zmrzliny více přiblížit spotřebitelům, respektive aby se staly pro zákazníky dostupnějšími na více prodejních místech.

„Věříme, že výsledek našeho dlouhodobého vývoje v tomto směru zákazníky osloví svojí povahou, především konzistencí a intenzitou chuti,“ uzavírá Michal Příhoda.

Názor odborníka:

„Trh je ochoten zkoušet novinky.“

Nejoblíbenější zmrzliny se nemění, trendem jsou multipackyČeský trh se zmrzlinami v posledních letech zažívá obrodu jak ze strany výrobců, tak i spotřebitelů, kteří si díky rostoucí kupní síle rádi dopřejí i kvalitnější zmrzliny anebo jsou ochotni více zkoušet novinky. Po několika letech stagnace v novinkách na trhu teď vidíme velkou škálu inovací jak od mezinárodních korporací, tak i od místních výrobců.

Martin Kincl, marketingový ředitel, Alimpex Food

Data:

  • 30,9 %
  • spotřebitelů konzumuje zmrzliny na dřívku 1× měsíčně.
  • Zdroj: Median, MML-TGI, 19/I–19/II

Pavel Gregor, [email protected]

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 1/2020.

České zmrzliny jsou stále převážně vanilkové

Nejoblíbenější zmrzliny se nemění, trendem jsou multipacky

Mezi nejoblíbenější příchutě českých zmrzlin patří tradičně vanilka, čokoláda a jahoda. Přesto spotřebitelé rádi ochutnávají novinky a nechají se zlákat na neobvyklé příchutě. Pak se ovšem zase rádi vracejí ke klasice.

Spolu s rostoucí snahou o zdravější životní styl se stále více spotřebitelů zajímá o složení zmrzlin. Zlepšující se ekonomická situace jim také dovoluje připlatit si za produkty, které jsou vyrobeny z poctivých surovin a nabízejí dokonalou chuť.

Zmrzlinu si podle Spotřebitelského panelu GfK každoročně dopřeje zhruba devět z deseti českých domácností.

Ty, které zmrzliny nakupují, uskuteční v průměru 15 nákupů ročně. Na každou takovou domácnost připadá útrata za zmrzliny ve výši kolem 760 Kč.

Podle očekávání utratily loni domácnosti za zmrzliny nejvíce v teplých měsících, na období od května do srpna připadá téměř 60 % ročních výdajů.

„Většinu peněz určených na celoroční spotřebu zmrzlin utratí Češi v obchodech za značkové výrobky, na privátní značky připadá o něco více než třetina,“ dodává Tomáš Zíka, konzultant Spotřebitelského panelu GfK.

Čtyři z pěti domácností si alespoň jednou za rok koupí značkovou zmrzlinu, privátní značku zmrzliny do košíku vloží o něco více než dvě třetiny domácností.

Nejoblíbenější je vanilka

Nejčastěji si čeští spotřebitelé dopřávají zmrzliny s vanilkovou příchutí. Další oblíbená příchuť je čokoládová a jahodová. „Za tyto tři jednodruhové příchutě zmrzliny spotřebitelé ročně v průměru utratí třetinu jejich výdajů určených na zmrzliny,“ konstatuje Tomáš Zíka. Největší část výdajů domácností na tuto kategorii zachytí diskonty a dále hypermarkety a supermarkety.

Češi jsou v příchutích zmrzlin velmi konzervativní, a i když se na trhu objevují novinky, prodejní data ukazují, že na naprostou klasiku mezi klasikami – vanilkovou zmrzlinu – nikdy nezanevřou.

„Přes všechny trendové novinky a speciální příchutě je stále co do objemu prodejů naprostým vítězem základní vanilková příchuť,“ potvrzuje Dana Polakovičová, seniorní nákupčí, mražené potraviny Makro Cash & Carry ČR.

Češi mají svou zmrzlinu

Podle Dany Polakovičové milují Češi tradiční výrobky, jako je Míša, Mrož nebo Ruská zmrzlina.

„Rádi zkoušejí nové zmrzliny a nové varianty, ale nejčastěji se vždy vracejí zpět k oblíbené klasice, proto je z našeho portfolia stále nejprodávanější klasický jahodový Mrož, přestože každý rok připravujeme novinky,“ konstatuje Dana Macáková, Brand Manager Prima ve společnosti Bidfood Czech Republic.

Český zákazník je velice specifický. „Zmrzliny typu Mrož jahodový nebo Míša jsou svou podobou unikátní a prodávají se prakticky jen v Česku a v menší míře i na Slovensku. A lišíme se i prvenstvím v nákupu jednoporcových zmrzlin.

V zahraničí mají lidé rádi vaničky, rodinná balení a multipacky. Oproti tomu Češi si rádi koupí zmrzlinu impulzivně, jako dezert po obědě nebo sladkou odměnu či svačinu během dne. Tím se od jiných zemí výrazně odlišujeme,“ dodává Dana Macáková.

V zahraničí je také možné najít více příchutí a limitovaných edic.

Preference mění teploměr

Hlavní sezóna zmrzliny je jednoznačně od dubna do září. „Čeští zákazníci jsou ovšem také velmi senzitivní na teploty, takže naše každoroční tržby jsou přímo závislé na stoupající rtuti teploměru.

Pokud jsou letní teploty vysoké, prodeje zmrzlin raketově rostou. Jakmile je však chladné jaro a začátek léta, projeví se to negativně také na prodejích.

Pokud v létě přetrvávají tropické teploty, mění se i preference zákazníků, kteří více kupují ovocné zmrzliny, sorbety a vodové nanuky,“ popisuje Dana Macáková.

Zásadní vliv počasí na prodeje potvrzuje i Dana Polakovičová, která upřesňuje, že nejsilnější prodeje zmrzliny v Makru zaznamenávají vždy od května do srpna. „Další období, kdy se obvykle konzumují zmrzliny jsou vánoční svátky.

V této době se převážně jedná o rodinná balení, tedy vaničky a rolády,“ doplňuje Dana Polakovičová. Velmi podobně jsou na tom Velikonoce, přičemž velkou roli při prodeji v těchto obdobích hraje letáková podpora. Je však také důležité si uvědomit, kde je zmrzlina nabízena.

Pokud se tak děje na stáncích ve velkých obchodních centrech, stává se produktem celoročním.

Budete mít zájem:  Jak si poradit v posilovně bez trenéra?

Novinky jsou vítané

Spolu s tím, jak Češi cestují, jsou přece jen o něco víc nakloněni novinkám. „Z našich dat umíme vyhodnotit, že preference se s dobou mění, dříve byli zákazníci daleko konzervativnější.

Dnes se dá říci, že je poměr mezi klasickými zmrzlinami a novinkami, respektive inovacemi, téměř vyrovnaný,“ podotýká Veronika Janáčková, Marketing Manager společnosti Fruitisimo.

Ta v rámci nabídky ve Fruitisimo barech každoročně připravuje sérii unikátních limitovaných edic, takže letos své zákazníky potěší například příchutí lemon cake nebo marakuja.

„Nejsou to sice změny zásadní, ale svým pojetím jsou tyto zmrzliny velmi originální.

Například jedna z loňských limitovaných edic, zmrzlina s názvem Itálie, což je malinový sorbet v kombinaci se smetanou a pistáciovým krémem, byla natolik oblíbená, že jsme ji na popud zákazníků zařadili do stálé nabídky.

Loni jsme měli také velký úspěch s černou zmrzlinou, jejíž chuť byla tvořena kombinací tropického ovoce,“ popisuje Veronika Janáčková. Jak dodává, ve světě jsou stále více žádané také zmrzliny veganské či dia. Na trhu se také objevují zmrzliny s vyšším obsahem proteinu nebo raw.

Důležité je vystavení

Zmrzlina patří mezi vysoce impulzní zboží, a proto je jednou z nejčastějších chyb při prodeji její umístění. „Správně umístěný mrazák na viditelném místě, které nelze minout, je základ,“ konstatuje Hana Peabody, obchodní manažerka společnosti J. A. D. Food. Nejčastější chybou, které se podle ní obchodníci dopouštějí, jsou nedoplněné mrazáky.

Na tento nedostatek poukazuje také Dana Macáková, která podotýká: „Zákazníka vždy naláká plně a hezky vyskládaný mrazák s dostatečnou nabídkou zmrzlin.

Někdy jsou bohužel v obchodech, ale i na jiných prodejních místech vidět poloprázdné mrazicí koše s nedbale poházenými produkty.“ Dalším nešvarem je nedodržení teplotního řetězce.

V Makru proto nabízejí obchodníkům kompletní HACCP řešení pro převoz zmrzlin, jako jsou termoboxy, chladicí elementy a chladicí tašky.

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 05.2019…

Koronavirus urychlil změny retailu. Lokální potravinářské řetězce a aliance: Region severozápad. Koronavirus zastihl řetězce v dobré kondici

Ročník X, 5/2020 79 Kč / 4,90 Koronavirus urychlil změny retailu Lokální potravinářské řetězce a aliance: Region severozápad Koronavirus zastihl řetězce v dobré kondici Chladicí techniku ovlivňuje ekologie, úspory i legislativa Enormní zájem zákazníků uspíšil připravované projekty. Celá situace zafungovala jako velký akcelerátor, hodnotí minulé týdny Tomáš Jeřábek, CEO, Košík.cz. www.retailnews.cz

BRAND MANAGEMENT AGENDA

EDITORIAL PŘIŠEL ČAS NA RESTART Ze dne na den vypnutá ekonomika se krok za krokem opět rozjíždí. Co bude pokračovat ve starých kolejích a jak nás COVID-19 změnil, ukáží až následující měsíce. Svět bude určitě jiný, neznamená to však nutně, že horší. Prostě jiný. Fakt, že dvakrát nevstoupíš do stejné řeky, řešili už antičtí filozofové.

Nelze proto očekávat, že svět po koronaviru bude stejný jako před ním. A jak jiný bude spotřebitel? Z koronakrize mu patrně zůstane vyšší obliba nakupování online. Minimálně po nějakou dobu si bude více vážit hodnot, jako je zdraví, rodina a bezpečí, a podle toho se bude i chovat.

Neznamená to však, že přestane chtít nakupovat a normálně žít v návaznosti na to, jak byl zvyklý před pandemií. Stejně jako celá ekonomika, byl i on totiž náhle vypnut a odpojen od svých plánů a aktivit. Logicky lze proto předpokládat, že se bude snažit získat svůj starý život zpět.

Jak apeloval Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR na online konferenci Retail Summit Action: Je potřeba lidem říkat, že svět nekončí. Jak se lidé začnou bát, ztratíme všichni.

Více se o konferenci a názorech odborníků na vývoj chování zákazníka a maloobchodního trhu po restartu ekonomiky dočtete hned v několika článcích květnového vydání Retail News. Chtěla bych však upozornit i na další témata, kterým se věnujeme. Nechybí samozřejmě tradiční sortimentní témata nebo novinky z oblasti technologií pro obchod.

Tentokrát jsme se zaměřili na chlazení. V aktuálním vydání najdete také již druhou část exkluzivního seriálu GfK, který mapuje tzv. nezávislou maloobchodní síť v jednotlivých regionech České republiky. Přeji zajímavé a inspirativní čtení. Chcete-li si zajistit všechna vydání Retail News, nezapomeňte si objednat předplatné, on-line formulář najdete na www.

retailnews.cz. Eva Klánová šéfredaktorka [email protected] Ročník X., 5/2020 Vydavatel: Press21 s. r. o. IČ: 24733784 DIČ: CZ24733784 Sacré Coeur Offices: Holečkova 103/31 150 00 Praha 5-Smíchov tel.: +420 720 704 199 www.press21.cz Redakce: Ing. Eva Klánová šéfredaktorka tel.: +420 606 414 301 e-mail: [email protected] Inzerce: Mgr.

Astrid Lovrantová tel.: +420 602 377 060 e-mail: [email protected] Administrace webu: Ing. Michael Klán tel.: +420 720 704 199 e-mail: [email protected] Předplatné časopisu: www.retailnews.cz Tiskárna: Grafotechna Plus, s. r. o. Design časopisu: Creative Laboratories Worldwide s.r.o. Zlom: Lucie Skálová Foto na titulní straně: Mgr.

Petr Lebeda Distribuce: SEND Předplatné spol. s r. o. (Nevyžádané rukopisy a fotografie se nevracejí. Redakce neodpovídá za kvalitu zboží a služeb nabízených placenou inzercí.) NOVINKY A ZAJÍMAVOSTI ZE SVĚTA OBCHODU A DODAVATELŮ NAJDETE KAŽDÝ DEN NA WWW.RETAILNEWS.CZ Toto číslo vyšlo 7. 5. 2020 MK ČR E 20759 Retail News (Print) ISSN 2336-7997 Retail News (On-line) ISSN 2336-8063

OBSAH 3 EDITORIAL 4 OBSAH 6 AKTUALITY V krátkosti z domova i ze světa 10 ROZHOVOR Enormní zájem zákazníků uspíšil připravované projekty. Rozhovor s Tomášem Jeřábkem, CEO, Košík.

cz 36 VYBAVENÍ, TECHNIKA, DESIGN Chladicí techniku ovlivňuje ekologie, úspory i legislativa Místo prodeje se stává místem setkávání Od projektantů k designérům 44 SORTIMENT Zmrzliny: vanilková stále vede Sezóna nealko začíná v květnu Světová výroba vína: loni nastal prudký pokles Kvalitní kečup potřebuje kvalitní rajčata 12 TRENDY & TRHY Trh s biopotravinami v roce 2018 dynamicky rostl Útraty přes internet se v karanténě zdvojnásobily, nákupy potravin vzrostly třikrát Roste tlak na férové chování k zaměstnancům Češi během nouzového stavu sportovali a více pili alkohol 14 TÉMA Koronavirus urychlil změny retailu Legislativa nedává nájemcům mnoho možností 52 54 56 58 PERSONÁLNÍ MANAGEMENT Koronavirus mění trendy ve fi remním vzdělávání IT & LOGISTIKA Poslední míle v době koronaviru OBALY & TECHNOLOGIE In store komunikace s přesahem PŘIPRAVUJEME PRO VÁS 18 OBCHOD Koronavirus zastihl řetězce v dobré kondici Prodejům pomáhají pozitivní emoce Před koronavirem a po něm Sloupek Tomáše Prouzy, prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Není 500 různých zalistovacích karet moc? Lokální potravinářské řetězce a aliance: Region Severozápad Řemeslo má budoucnost. Bez nadšení a tvrdé práce to ale nejde (2. část) Foto. Shutterstock.com/pixfly 4

POZOR, změna termínu! vás zvou na 5. ročník semináře UDRŽITELNOST PRO VÝROBU A OBCHOD aneb Být udržitelný není jen marketingový slogan 8. 9. 2020 Místo konání: Akademický klub VŠE v Praze Infomace o programu a přihlašovací formulář najdete na: http://retailnews.cz/konference/ Odborný garant: Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Mediální partneři: Retail News, Packaging Herald

AKTUALITY Foto: Lidl LIDL STOMILIONTÝ KUS Z DISTRIBUČNÍHO CENTRA V PLZNI Praha/ek Z distribučního centra Lidl v Plzni odešel 100 000 000. výrobek adresovaný zákazníkům, kteří zboží nakupují na e-shopech s logem Lidlu. Stalo se tak ve čtvrtek 23. dubna a po 3,5letém provozu.

Plzeňské centrum je největším skladem pro e-commerce Lidlu vůbec a zboží se odtud odesílá kromě České republiky také do Německa, Holandska a Belgie. Distribuční centrum zahájilo provoz na podzim roku 2016 a poskytuje práci 1 200 kmenovým zaměstnancům a až 700 brigádníkům. Na 44 000 m 2 je tu skladováno více než 19 000 druhů artiklů.

Nejvíce zásilek směřuje k německým sousedům, přibližně třetina objednávek pochází od českých zákazníků. Ti začali on-line nakupovat v září roku 2017, tedy necelý rok po spuštění distribučního centra. Čeští zákazníci si zboží vybírají na lidl- -shop.

cz, který přináší stejně jako kamenné prodejny každý týden nové tematicky zaměřené zboží oblíbených a osvědčených vlastních značek. Takřka 90 % sortimentu tvoří oblečení, obuv, sportovní potřeby, vybavení pro domácnost, zahradu a dílnu. Kromě pravidelných akcí nabízí i stálý sortiment, který obsahuje zboží ze starších nabídek, bestsellery a nadčasové zboží.

Nechybí ani exkluzivní výrobky a značky, které zákazníci v kamenných prodejnách nenajdou. Mezi nejoblíbenější zboží se u českých zákazníků dlouhodobě řadí dětská kuchyňka a paddleboard. Jako populární a vyhledávaná služba se lidl-shop.cz ukázal také v období koronavirové epidemie. Březnové a dubnové prodeje se rovnaly těm předvánočním.

Velká poptávka byla po veškerém sortimentu. Rekordní byla zejména u šicích strojů, jejichž prodeje se zvýšily o 800 %. Žádané byly rovněž domácí pekárny, bezdotykové teploměry, později i domácí oblečení vhodné na home office, uvádí mluvčí společnosti Lidl Zuzana Holá.

CBRE NA VÁCLAVSKÉM NÁMĚSTÍ SE OTEVŘE NOVÝ DŮM HRAČEK Praha/ek Sparkys, český prodejce hraček, dárků, dětského oblečení a potřeb pro děti, otevře v květnu dvoupatrový dům hraček přímo na Václavském náměstí v Paláci Juliš. Obchod s celkovou plochou více než 1 000 m 2 se stane novou vlajkovou lodí firmy v České republice. Transakci zprostředkovala společnost CBRE.

Zastupovala přitom rakouský investiční fond S Immobilien AG, který exkluzivní prostory ve funkcionalistické budově z první poloviny 20. století pronajímá. Dům v centru Prahy na Václavském náměstí 22 je skutečně unikátní, a to nejen svým umístěním, ale také dispozičním řešením. V této lokalitě se totiž obvykle pronajímají jednotky ve velikosti od 300 do 400 m 2.

Budete mít zájem:  Vitamíny Na Oči Pro Děti?

V Paláci Juliš jsme však měli k dispozici mezonetový prostor s celkovou plochou více než 1 000 m 2, komentuje Lucie Romeo, Consultant Advisory & Transaction Services Retail v CBRE, a dodává: Hledali jsme opravdu reprezentativního nájemce, který dané místo ještě povznese.

Sparkys zrovna ukončil pronájem v nedaleké Havířské ulici a poohlížel se po nových prostorách na hojně frekventovaném a dobře viditelném místě. Od počátku šlo o jasnou shodu, takže obě strany uzavřely smlouvu o dlouhodobém pronájmu. Sparkys je součastí skupiny Wormelen group, která obchoduje s hračkami a potřebami pro děti od roku 1990.

Už delší dobu jsme hledali možnost přestěhovat náš,,dům hraček na viditelnější místo. Tato lokalita je jedna z nejatraktivnějších v Praze, a tudíž následovalo rychlé rozhodnutí. Na zákazníky čeká útulná prodejna s lepší dostupností. Otevření předpokládáme po celkové rekonstrukci v květnu, dodává Jan Mařík, jednatel Sparkys.

ČESKÝ SVAZ PIVOVARŮ A SLADOVEN PIVOVARY OČEKÁVAJÍ PROPAD AŽ O 2 MIL. HEKTOLITRŮ Praha/ek Uzavření hospod a restaurací srazilo slibně se rozjíždějící sezonu, prodeje v měsících březen až květen spadly meziročně až o 40 %. Prodej čepovaného piva se prakticky zastavil.

Mírně se zvýšil prodej baleného piva v obchodech, ale i tak pivovary odhadují pokles lokální spotřeby ke konci května v rozmezí 1 1,3 mil. hl. K tomu je potřeba ještě přičíst pokles exportu v řádu 400 600 tis. hl. Celkový meziroční propad produkce v období leden až květen tak dosáhne 1,5 2 mil. hl piva. Pivovary také řeší, co s už vyrobeným pivem v objemu stovek milionů velkých piv. Nejvíc ohrožené jsou pivovary a minipivovary, které jsou závislé na prodeji čepovaného piva v restauracích. Podle odhadů Českomoravského svazu minipivovarů by jich mohlo natrvalo skončit více než čtvrtina z celkových téměř 500. Pro další vývoj bude klíčové nejen kdy se restaurace znovu otevřou, a to včetně vnitřních prostor, ale také to, jak rychle se do nich vrátí hosté. Foto: CBRE 6

STUDIE: Češi loni slízali 41 milionů litrů zmrzliny – nejoblíbenější jsou čokoládová a vanilková

Kde se nacházíte: iROZHLAS.

cz / Životní styl a společnost / Vaření a jídlo | Související témata: zmrzlina spotřeba cena

Češi během roku slízali přes 41 milionů litrů zmrzliny – což je asi o 4 miliony litrů víc než rok předtím.

Nejvíc lidé nakupují klasické nanuky a zmrzliny v kornoutku, které tvoří přibližně polovinu ze všech prodejů. Asi třetina pak spadá na rodinná balení, tedy hlavně zmrzliny ve vaničkách.

Větší spotřeba se promítla i do vyšších tržeb výrobců. Ty poskočily meziročně skoro o čtvrtinu. Podle mluvčí společnosti Nielsen Márie Hukelové hrálo roli i zdražování.

Dobrou zmrzlinu poznáte podle fronty. Češi vědí, kde mají stát, radí zmrzlinář Hochsteiger

Číst článek

Tradičně hlavní sezona prodejů zmrzliny je od června do srpna. „I tady se ale chování lidí mění – zmrzlinu si totiž zákazníci častěji dopřávají taky v zimě a na jaře,“ dodává Hukelová.

Právě loni v květnu byl nárůst prodejů vůbec největší. Lidé tehdy nakoupili skoro o jeden a půl milionu litrů zmrzliny víc než rok předtím.

Netradiční příchutě

Možná trochu překvapivě – vzhledem k aktuálnímu počasí – hlásí zmrzlináři za letošní první čtvrtletí oproti loňsku vyšší prodeje. Lidé si koupili bezmála šest milionů litrů zmrzliny – tedy o 14 procent víc. Od pátku už by se navíc podle meteorologů mělo oteplovat.

„A právě s tím, jak stoupá teplota, roste i chuť lidí na zmrzlinu,“ dodává produktový manažer společnosti Prima Lukáš Dědek.

V Česku se loni vyrobilo nejvíce zmrzliny za posledních 13 let. Předběhli jsme i Chorvatsko

Číst článek

Stále platí, že nejprodávanější jsou zmrzliny s příchutí čokolády a vanilky. Ne všichni výrobci ale sází na klasiku, mnozí se snaží od konkurence něčím odlišit. Ve stáncích tak lidé najdou třeba zmrzlinu s příchutí syrečků, aperolu nebo taky žvýkaček.

Přibývá prodejců

Zmrzlina minulý rok podražila. Zatímco ještě loni v dubnu stál podle Českého statistického úřadu litr ovocné zmrzliny – tedy té průmyslově vyráběné kolem 195 korun, letos už je o 13 korun dražší.

Do cen se promítají nejenom vyšší ceny energií, ale taky surovin a samozřejmě navyšování mezd. Podle posledních statistik evropské asociace výrobců zmrzliny sní každý Evropan až sedm litrů ledové pochoutky ročně. Češi jsou v konzumaci podprůměrní. Na každého připadá asi pět litrů za rok.

Stánků se zmrzlinou v Česku přibývá. Za posledních šest let skoro o tisícovku. Podle ministerstva zdravotnictví bylo loni po celé republice přibližně 7400 provozovatelů, kteří zmrzlinu prodávali nebo ji přímo sami vyráběli.

Na trh se navíc vrací i dříve oblíbené značky – jako je třeba Polárka. Letos je to přesně 70 let od doby, co se začala vyrábět.

Další články

Nejčtenější

Koronavirus, MS hokej 2021, Parlamentní volby 2021, Výsledky voleb v obcích, Film, Koronavirus v Česku, Statistika nehod, Můj rozhlas, Vinohradská 12, SK Slavia Praha, Petra Kvitová, Euro 2020, Počasí, Miloš Zeman, Andrej Babiš, Seznam ministrů, Zprávy z domova, Zprávy ze světa, Datová žurnalistika, SPORT – rychlé zprávy, Fotbal online, Hokej online, KLDR, Předvolební průzkumy, Afghánistán, Rychlé sportovní zprávy, Gabriela Koukalová, Sýrie, Bramborový salát, Bitcoin, Ester Ledecká, EURO 2020, ZŠ Plynárenská Teplice, Sucho, Izrael, Real Madrid, Kim Čong-un, Donald Trump, Nemocnice na Bulovce, Andrea Vrbovská, Tomáš Horáček, Zuzana Čaputová

Doporučujeme

Češi stále milují vanilkovou zmrzlinu, nové příchutě mají na trhu malý podíl

Částečné nahrazení mléčného tuku tukem rostlinným u zmrzlin označených jako mléčná, jogurtová, smetanová – tedy falšování – analýza ukázala u 10 ze 14 testovaných vzorků. Mléčný tuk zde byl nahrazen až z 89 %. Provozovatelé naopak splnili požadavky na obsah kakaa u zmrzlin označených jako čokoládová nebo kakaová.

Ze 40 odebraných vzorků zmrzlin nevyhovělo 6 vzorků (15 %) pro nadlimitní přítomnost enterobakterií, které ukazuje na nezvládnutí hygieny výrobního procesu.

V těchto provozovnách SZPI uložila dočasný zákaz výroby zmrzliny, nařídila sanitaci a revizi výrobního procesu (například kontrola dodržování pasterizační teploty, dodržování lhůty pro prodej).

Analýza naopak potvrdila u 30 odebraných vzorků, že byla dodržena bezpečnostní kritéria u listerie a salmonely.

Dobrou zprávou pro spotřebitele bylo, že u žádného ze 40 odebraných vzorků se nepotvrdila přítomnost nepovolených barviv nebo překročení maximálního přípustného množství.

Údaje z případných pozdějších kontrol zmrzliny inspekce nesdělila. 

Nejvíce zmrzliny prodávají supermarkety 

Kam tedy na dobrou zmrzlinu? Chutě jsou různé a na internetu lze nalézt nejrůznější rádce a zaručené tipy. Stejně tak lze zmínit diskuse o tom, kdo v žádném případě nepoužívá práškovou směs, kterou rozmíchává s vodou, ale naopak vyrábí z mléka, používá smetanu, u ovocných druhů pak ovoce, žádná umělá barviva. 

„Suchá“ statistika Nielsenu uvádí, že nejdůležitějším prodejním kanálem pro zmrzliny jsou supermarkety, na něž v roce 2018 připadala téměř polovina tržeb (47 %). Jejich pozice navíc stále roste.

Čtvrtinu celkových výdajů za zmrzlinu pokrývají hypermarkety a zbylých 27 procent tržeb nejmenší obchody do 50 metrů čtverečních. Právě nejmenší prodejny však těží z toho, že nákup zmrzliny patří do impulzní (rozhodnutí na místě prodeje) kategorie.

U jednoporcových zmrzlin (nanuky, kornouty…) tak na ně případá téměř 30 procent  z tržeb. U rodinných balení je to naopak jen sedm procent, protože zde dominují větší prodejny. 

Ve výrobě vedou Němci, ve spotřebě Norové

Trojku největších evropských producentů tvořily v roce 2017 Německo (517 milionů litrů), Itálie (511 milionů) a Francie (466 milionů). Informoval o tom evropský statistický úřad Eurostat. Česká republika byla podle toho zdroje na 11. místě (44,1 milionu litrů).

Hodnota světového trhu se zmrzlinou činila ve stejném roce 57 miliard dolarů, uvedl server Statista. Ten odhadl, že v roce 2024 by to mohlo být již 75 miliard dolarů. Tedy růst o více než třicet procent. Celosvětovým lídrem na zmrzlinovém trhu je společnost Unilever, která působí i v Česku. 

Zatímco v dávných dobách se zmrzlina podávala jen v nejvyšších, urozených kruzích, nyní jde o naprosto lidovou potravinu. Největšími jedlíky zmrzliny byli v roce 2016 Norové, kteří spotřebovali 9,8 litru na hlavu. Uvedla to zpráva společnosti Mintel. Na dalších místech se umístili Australané (9,4) a Švédové (8,9). V Česku je to podle Potravinářské komory přibližně čtyři litry na hlavu. 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector