Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Ligová fotbalová asociace stejně jako všechny členské kluby dokáže se svým nemalým zásahem mezi fanoušky nejen v online prostředí napříč Českem ovlivnit vnímání veřejnosti a také tak v posledních týdnech činí.

Většina profesionálních klubů i samotná LFA také v průběhu těžkých dnů přispěla české společnosti finančními nebo věcnými dary tam, kde to bylo nejvíce potřeba.

Díky profesionálnímu fotbalu tak vzniklo spoustu projektů společenské odpovědnosti v době boje proti koronaviru COVID-19.

Profesionální fotbal v Česku plní roli lídra na poli sportovní oblasti i v rámci celospolečenské odpovědnosti, což je právě v kritické současné době velmi dobře patrné.

Ligová fotbalová asociace a její 32 profesionálních členských klubů vygenerovaly během několikatýdenní pandemie na boj proti koronaviru odhadem téměř devět milionů korun.

K tomu je třeba zohlednit i nezanedbatelný vliv na fanoušky fotbalu v koordinované erudici veřejnosti při zavádění opatření jako povinné nošení roušek apod.

Aktivity LFA

Ligová fotbalová asociace sama realizovala několik podpůrných kampaní na podporu boje proti koronaviru a sounáležitosti mezi občany v české společnosti.

Příkladem může být série video výzev od ligových hráčů na sociálních sítích, kde už v polovině března jako jeden z prvních účtů v Česku právě oficiální stránka FORTUNA:LIGY ve spolupráci s kluby obou nejvyšších soutěží vyzývala fanoušky k nošení roušek.

Na začátku dubna vnikla myšlenka k uspořádání charitativního turnaje mezi ligovými fotbalisty v hraní hry FIFA20, do kterého se zapojilo po jednom hráči z dvanácti klubů nejvyšší české fotbalové soutěže.

Turnaj s názvem Datart e:LIGA Challenge přinesl kromě zábavy fotbalovým fanouškům v nelehké době také finanční příspěvek ve výši 100 tisíc korun z Nadačního fondu Ligové fotbalové asociace Zelený život.

Dar je určený dětské organizaci, kterou určí vítěz turnaje Matouš Trmal společně se svým mateřským klubem 1.FC Slovácko.

Aktivity členských klubů

Do pomoci všem složkám záchranného systému a dalším bojovníkům v první linii se masivně zapojily také členské kluby LFA. Každý klub uchopil pomoc potřebným jinak v rámci svých možností.

Někde se věnovali podpoře ve formě hmotných darů, jinde se zase zaměřili na finanční pomoc.

Kluby se přitom často snažily navázat podporu na atraktivní obsah, aby zaujaly a současně zapojily do projektů i vlastní fanoušky.

Kluby v rámci svých projektů během nucené pauzy věnovaly na potřebná místa dary v celkové výši dosahující téměř devět milionů korun a částka ještě může i nadále stoupat. Kromě přímých finančních částek se objevovaly i hmotné dary.

Úhrnem přišlo od profesionálního fotbalového hnutí na zdravotnická zařízení přes pět tisíc roušek, téměř 1500 ochranných štítů a další zdravotnický materiál. Současně bylo zdravotníkům věnováno několik tisíc balených vod a jiných nápojů.

Jednotlivé kluby se samozřejmě snažily své příspěvky zahrnout do atraktivních a kreativních projektů, které si zasluhují pozornost.

Typickým a hojně užívaným příkladem se stala organizace fiktivního utkání, na nějž klub prodával vstupenky a jeho výtěžek z prodeje směřoval na charitativní účely. Kluby potom kolem těchto zápasů nabízely fanouškům velmi kreativní obsah.

Teplice sehrály smyšlený zápas proti Dortmundu a podobnou akci zorganizovala také Sigma Olomouc s duelem proti Realu Madrid. Pro dobrou věc se také dokázali spojit jinak na hřišti nesmiřitelní rivalové.

Během nucené přestávky z důvodu pandemie se takto uskutečnily lokální derby mezi Jabloncem a Libercem nebo mezi Zlínem a Slováckem. Svůj zápas v online prostoru sehrály také pražské velkokluby Sparta se Slavií.

Bohemka si zase k fiktivnímu duelu pozvala spřátelený herecký soubor Dejvického divadla a brněnská Zbrojovka se zase takto pokusila uměle překonat historický rekord v návštěvnosti samostatné české ligy z utkání proti Slavii.

Jednoduchou ale účelnou formou podpory se staly také finanční sbírky mezi hráči a zaměstnanci klubů, jako třeba na Slovácku, v Liberci nebo Hradci Králové. Hráči a zaměstnanci některých profesionálních klubů zase přiložili ruku k dílu a v době nouze sami vyráběli nebo nakupovali a dodávali na potřebná místa roušky a jiný zdravotnický materiál (např.

Sparta, Baník, Brno, Olomouc, Slavia, Zlín nebo Plzeň) nebo dodávali materiál z vlastních zásob pro jejich šití (Dukla či Opava). Jiné kluby zase ctily svou společenskou odpovědnost formou zásobení organizací ohrožených koronavirem nápoji nebo jinými hmotnými dary z vlastních zásob (Baník, Plzeň, Teplice, Olomouc, Žizkov a Líšeň).

Další kluby zase nabídly pomocnou ruku při pomoci s rozvozem obědů (Plzeň a Č. Budějovice).

Profesionální klub v Hradci Králové podobně jako na Slovácku zase nabídl prostory na svém stadionu hasičskému sboru, který je využíval pro dezinfekci svých vozů a techniky. Slezský FC Opava zase přišel jako první s myšlenkou věnovat první odehrané ligové utkání s přítomností diváků na stadionu právě členům integrovaného záchranného systému.

Vybrané projekty členských klubů

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy 1.FC Slovácko

Hráči a realizační tým 1.FC Slovácko podpořili dobrovolníky bojující proti koronaviru. Vybraná částka 40 000 Kč putuje na výrobu 150 kusů ochranných štítů a na nákup materiálu pro kompletaci roušek.

Společně se Zlínem pak Slovácko uspořádalo virtuální derby na podporu zdravotníků. Klub ze Slovácka navíc nabídl dobrovolníkům, kteří šili roušky, k dispozici zázemí stadionu, kde byl uskladněný materiál na výrobu roušek a dobrovolníci měli k dispozici rovněž klubovou prádelnu.

Celkem tato skupina vyrobila a zadarmo rozdala více jak 30.000 roušek.  – více.

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy 1.FK Příbram

Příbramský klub vyzval své příznivce na svých sociálních sítích k nošení roušek – více

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy AC Sparta Praha

Sparta během nouzového stavu spustila na svém webu platformu pod názvem #spartadoma, kde fanoušky průběžně informovala nejen o dění v klubu, ale názorně své příznivce inspirovala k aktivnímu pohybu nebo domácí zábavě.

Nedílnou součástí  klubových aktivit je i různá forma pomoci české společnosti v této těžké době. Klub se například rozhodl rozvozit vlastní sparťanské roušky klubovým legendám – více.

Současně se svým odvěkým rivalem – Slavií – uspořádala Sparta společné virtuální online derby – více.

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy Bohemians Praha 1905

Klokani se svou podporou zaměřili na oblast kultury, když podpořili spřátelené Dejvické divadlo formou virtuálního zápasu, který je naplánován na sobotu 26. dubna a výtěžek ze vstupného se následně rozdělí a pomůže v této době podpořit mj. právě Dejvické divadlo a skrze nový nadační fond Bohemians poputuje finanční podpora také Nemocnici Na Františku – více

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy FC Baník Ostrava

Nejpopulárnější sportovní organizace v širokém regionu severní Moravy a Slezska se také rozhodla nabízet vlastní roušky a kompletní výtěžek z jejich prodeje prostřednictvím Charity Ostrava věnoval na podporu mobilního hospice pro seniory v Ostravě – více

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy FC FASTAV Zlín

Společně se svým hlavním rivalem – klubem ze Slovácka – uspořádal také Fastav virtuální derby, jehož celkový výtěžek přesahující 300 tisíéc korun putoval do nemocnic v Uherském Hradišti a ve Zlíně, která za něj pořídila analyzátor pro mikrobiologickou laboratoř na testování pacientů s podezřením na COVID-19 – více

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy FC Slovan Liberec

Hráči a členové managementu Slovanu, mládežnické akademie a vedení klubu společně mezi sebou vybrali neuvěřitelnou částku 700 tisíc korun, kterou věnovali liberecké nemocnici na samém začátku krize pro nákup potřebných plicních ventilátorů. K předání došlo ve spolupráci s Nadací Preciosa, která finanční příspěvek dorovnala na celkových 1,2 milionu korun – více

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy FC Viktoria Plzeň

Viktorka ve spolupráci se svým generálním partnerem, společností Doosan Škoda Power, tisíc jednorázových ústenek a dezinfekční prostředky pro Domov poklidného stáří ve Vejprnicích – více a o pár dní později putovala stejná zásilka od stejných odesílatelů do Domova seniorů Sv. Jiří v Plzni na Doubravce – více Vedení klubu také stvrdilo důležitou spolupráci s Fakultní nemocnicí Plzeň tím, že nemocnici darovalo tisíc ochranných štítů pro lékaře a zdravotnický personál – více

FK Jablonec

Jablonec zprodukoval svůj imaginární zápas proti Liberci ve formě „Derby proti koronaviru“. Na fiktivní utkání se prodávali vstupenky v online prodeji a díky celkovému počtu 3393 prodaných vstupenek mohly zástupci obou klubů předat Krajské nemocnici Liberec po zdanění 268.217 Kč na nákup technologií potřebných pro boj proti koronaviru – více

FK Teplice

Teplický klub se rozhodl uspořádat virtuální zápas s německým týmem FC Borussia Dortmund, s kterým sehrál asi nejvíce atraktivní duel ve své klubové historii. Výtěžek z pomyslného utkání, které bude pro majitele virtuálních vstupenek dostupné ze záznamu, poputuje teplické nemocnici na zakoupení důležitého přístroje pro léčbu nemocných pacientů s COVID-19 – více

MFK Karviná

Kapitán týmu z Karviné Marek Janečka vyzval hned na počátku pandemie fanoušky k zodpovědnému chování a nošení roušek na veřejnosti – více

SK Dynamo České Budějovice

Také klub z jihočeské metropole se připojil k pomoci potřebným a zaměstnanci klubu, kteří mají aktuálně kvůli přerušení sportovní činnosti více času, vozí seniorům a chronicky nemocným nákupy domů tak, aby oni sami nemuseli do obchodů, kde na ně číhá vyšší riziko nákazy – více

Budete mít zájem:  Uvolňovací Cviky Na Bederní Páteř?

SK Sigma Olomouc

Sigma si vybrala svůj asi největší zápas své dosavadní historie proti Realu Madrid a rozhodla se ho svým fanouškům znovu ukázat a přidat jim k tomu i pár benefitů spojených s dlouhodobými oslavami 100 let od založení klubu. Na fiktivní utkání se prodávají vstupenky online až do konce dubna. Výtěžek ze vstupného poputuje do Fakultní nemocnice Olomouc na nákup ochranných pomůcek a všeho potřebného v boji s koronavirem – více

SK Slavia Praha

Fanoušci Slavie byli hned na počátku pandemie vyzváni klubem k nošení roušek, společenské disciplíně a obezřetnosti (více). Posloužila k tomu i jednoduchá foto soutěž – více

Slezský FC Opava

Jako poděkování dobrovolníkům, kteří nasazují vlastní volný čas k šití roušek, zajistil pro ně ze svých zásob opavský klub materiál potřebný pro výrobu ochranných prostředků – více

FC Hradec Králové

Hráči a zaměstnanci klubu se rozhodli podpořit Fakultní nemocnici, diagnostický ústav nebo hradecký Domov U Biřičky částkou 35 tisíc korun, kterou mezi sebou vybrali a vložili na transparentní účet ústavu – více

FK Dukla Praha

Klub dodal zdarma potřebné látky k ušití roušek pro lékaře v Kosmonosích – více

FC Zbrojovka Brno

Zbrojovka si ke svému fiktivnímu utkání vybrala za soupeře Slavii, které otevřela i hostující sektor, aby přilákala finanční příspěvky od fanoušků pražského klubu (více). Pod heslem Zbrojovácká výzva apeloval klub na své příznivce s přáním v boji proti koronaviru znovu vyprodat stadion Za Lužánkami.

Do prodeje šly všechny vstupenky s historického utkání v rekordní návštěvou na ligový zápas (44120 diváků) – více. Veškerý výtěžek ze vstupného poputuje do Fakultní nemocnice Brno jako odměna pro všechny zaměstnance, kteří v první linii, bez oddechu a potřebného vybavení čelí zákeřné nemoci.

Výzva, která nakonec vydělala pro nemocnici přes 1,2 milionu korun, má i svoji speciální webovou prezentaci – více

FK Viktoria Žižkov

Klub ze Žižkova se rozhodl ve spolupráci se svými partnery dodat energentické nápoje lidem z první linie – zdravotníkům, policistům nebo hasičům. Dodávka nápojů objednaná do kabiny tak zamířila na místa, kde byla nejvíc potřeba – více

SK Líšeň

Hráči Líšně spolu s členy realizačního týmu a podpůrným personálem zakoupili vouchery v místní restauraci a jejich prostřednictvím zajistili obědy sestřičkám ve Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně – více

Pobyty v České republice

  • Představujeme vám širokou nabídku luxusních hotelů na Jižní Moravě.
  • Jižní Morava nabízí bezpočet možností jak strávit den plný aktivit a výletů.
  • Milovníci vína ocení síť cyklostezek a bohaté možnosti ochutnávky vín.

Rádi vyrážíte do přírody? Okolí Baťova kanálu, jeskynní systém Moravského krasu nebo úžasné výhledy na Pálavě vás jistě uspokojí.

Chybí vám adrenalin? Zkuste tandemový seskok.

Pro rodiny s dětmi můžeme doporučit například splouvání meandrů řeky Moravy na kánoích, plavby v Lednicko-valtickém areálu, návštěvu Armyparku nebo den v Aqualandu Moravia. Neméně zajímavá je také Baťova důlní dráha.

Hotel Kraví Hora

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

  1. Hotel Kraví Hora v Bořeticích, uprostřed vinic a prosluněných svahů Modrých hor na Jižní Moravě.
  2. K dispozici wellness, vinný sklípek, hřiště na tenis/volejbal, školící prostory.
  3. Vhodné pro: firemní akce, romantické výlety, rodinné cyklo a sportovní pobyty.

Wine Wellness Hotel Amande Hustopeče

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

  • 4* hotel v Hustopečích s vinným wellness, vhodný jak pro milovníky vín, romantické pobyty, tak pro firemní akce.
  • Váš pobyt zpříjemní výborná gastronomie v hotelové restauraci.
  • Konferenční prostory až pro 200 osob.

Farma Ovčí Terasy

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Ovčí terasy jsou rodinná farma s restaurací pro ubytované hosty, kterou provozujeme z lásky k přírodě, dobrému jídlu a pití. Rádi bychom potěšili všech pět smyslů našich hostů. Pro všechny ubytované hosty poskytujeme snídaně formou bufetu a večeře podle denní nabídky. Pokud to jen jde, vaříme z vlastních či lokálních surovin a nabízíme naše nápoje či nápoje místních spřátelených a léty prověřených výrobců. V klimaticky příznivých měsících zásobujeme kuchyň vlastní zeleninou, ovocem a hojně i bylinkami.

Farma leží na samotě a tak můžeme návštěvníkům nabídnout absolutní klid a možnost nerušené relaxace.

Můžete si zde užít procházky po cca 20 ha našeho hospodářství v úchvatné krajině Modrých hor jižní Moravy s neopakovatelnými výhledy.

S aktivnějšími návštěvníky se rádi podělíme o kus našich denních povinností, jako je práce na vinohradě, či pasení oveček.

Farma leží přímo na modré turistické značce, spojující Horní Bojanovice, Kobylí, Vrbici s Čejkovicemi, a pár desítek metrů od značených cyklotras.

Bukovanský Mlýn

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Hotel Bukovanský mlýn se nachází přímo v centru Slovácka – vše tu máte doslova na dosah, pár zašlápnutí na kole. Celý areál je vystavěný v tradičním stylu moravského Slovácka. Kvalitní ubytování, opět v rustikálním slováckém stylu, je nabízeno v podkroví Mlynářského stavení a v dalších čtyřech samostatných budovách – Slováckých chalupách.

Součástí „Mlynářského stavení“ je restaurace nabízející nejrůznější speciality tradiční slovácké a staročeské kuchyně.

Dejte si tu konfitované kachní stehýnko se zelím anebo hovězí svíčkovou na smetaně s brusinkami a šlehačkou a domácím kynutým knedlíkem.A k tomu samozřejmě pohárek dobrého vína.

Najdete zde také tradiční kvelbený sklep s posezením a rotundu s vinotékou, kde můžete ochutnat nejlepší vína ze Slovácké vinařské podoblasti.

Na letní zahrádce si můžete dát pivo a specialitku přímo z grilu a při tom vychutnávání se zároveň kochat krásným výhledem do okolní vinice a na kopec Babí lom. Přímo pod lopatkami Bukovanského mlýna si dejte turnaj v minigolfu a po náročném sportovním výkonu se můžete ovlažit ve venkovním bazénu.

V posledních letech se areál rozrostl o Mlynářskou stáj s výběhem koní a poníků a ohradu s ovečkami. Dále můžete vyzkoušet minigolf či masážní chodníček pro unavená chodidla.

Nejžhavější novinkou je střelnice pro rekreační lukostřelbu a roztomilý kozí výběh s volným vstupem. V r. 2019 k nám přicestovali dva roztomilí oslíci.

Bukovanský mlýn ocení i cyklisté, jelikož se areál nachází na Kyjovské stezce.

Hotelový areál je ideálním místem pro firemní akce, letní dovolenou, víkendový pobyt či rodinnou oslavu.

Hotel Vinohrad

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Hotel Vinohrad se nachází v srdci moravského Slovácka, nedaleko města Kyjov, ve vinařské obci Milotice, v areálu vinných sklípků Šidleny. Vybudován byl na původním starém sklepě jako zcela nový objekt, který svým vzezřením příjemně koresponduje s tradičním duchem zdejší sklepní historické uličky.

Díky atraktivní vyvýšené poloze hotel nabízí nepřekonatelný výhled na panorama Chřibů a Bílých Karpat, na hrad Buchlov a zámek Milotice. V bezprostřední blízkosti hotelového areálu se pnou rozlehlé vinice. V tomto malebném koutě Moravy se daří zejména odrůdám Ryzlink Rýnský, Rulandské a Frankovka.

Blahodárný vliv venkova tu s povděkem uvítají manažeři, toužící po klidu a odpočinku. Atraktivních prostor a plně vybaveného multifunkčního konferenčního sálu využijí zejména firmy pro školení, kongresy a meetingy.

Hraniční Zámeček Hlohovec

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Čtyřhvězdičkový hotel CHATEAU DE FRONTIERE / Hraniční zámeček leží v nádherném, klidném prostředí s výhledem na klasicistní Hraniční zámeček. Je obklopen kouzelnou přírodou, která přímo vybízí k romantickým procházkám, cykloturistice i pohádkovému odpočinku.

Ubytujte se v romantickém hotelu s jedinečnou atmosférou v centru Lednicko-valtického areálu. Hotel nabízí komplexní servis, bazén, luxusní designovou restauraci, kavárnu… Vhodné i pro firemní akce, svatby a večírky. Zasloužíte si to nejlepší. Cítit se jako doma.

Hotel Ryzlink Mikulov

Nechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Vítejte ve vinařském Hotelu Ryzlink a užívejte si jeho nezaměnitelnou atmosféru vytvářenou propojením vína s designovým ubytováním. Unikátní poloha hotelu s dechberoucím výhledem na Svatý kopeček Vám navždy zůstane ve Vaší mysli.

Hotel Ryzlink v Mikulově vznikl citlivou rekonstrukcí starého statku, kdy architektonické studio Létající inženýři vhodně zakomponovalo staré původní trámy, cihly, a jiné materiály do moderního stylu tohoto hotelu.

Náš hotel je vinařský, a proto Vás víno bude provázet na každém kroku, vínem Vás budeme hýčkat, o víně Vás v případě Vašeho zájmu budeme vzdělávat. Naše pokoje jsou pojmenovány dle jednotlivých odrůd vinné révy. Při příjezdu do našeho hotelu Vás bude čekat welcome drink z našich nejlepších vín a na pokoji pro Vás bude připravena láhev našeho vína.

https://www.hotelryzlink.cz/

Nechme dětem dětství – Centrum sociálních služeb Ostrava o.p.s

  • KDO JSME
  • Pomáháme dětem a jejich blízkým žít život bez násilí a posilovat zdravé vztahy v rodině.
  • Na situaci v rodině se díváme očima dítěte, chráníme jeho nejlepší zájem a poskytujeme odbornou pomoc celé rodině s cílem zastavit násilí v blízkých vztazích.

Prostřednictvím specializovaného programu „NECHME DĚTEM DĚTSTVÍ“ poskytujeme služby v rámci pověření k sociálně-právní ochraně dětí (dle § 40 zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí).

Budete mít zájem:  6 + 4 nejlepší látky pro zdravé srdce – podívejte se na ně

ČEMU VĚŘÍME

Děti pro svůj zdravý vývoj potřebují bezpečné rodinné prostředí.

Děti žijící v rodinách, kde se vyskytuje násilí, jsou obzvláště zranitelné a potřebují pomoc. A to bez ohledu na to, zda se jedná o násilí fyzické, psychické, sexuální, ekonomické či sociální.

Abychom mohli těmto dětem efektivně pomoci, spolupracujeme se všemi členy rodiny. Rodiče vnímáme jako nepostradatelné partnery ve spolupráci.

Všechny spolupracující strany mají náš respekt a jejich bezpečí je pro nás na prvním místě.

Nikoho nesoudíme. Poškozující jednání ale jasně pojmenováváme a pomáháme ho měnit v zájmu dítěte.

Odmítáme násilí jako takové. Každý z nás má právo zlobit se a vyjadřovat vztek, nikdo však nemá právo chovat se násilně a ubližovat druhým.

Věříme ve změnu. Násilí je možné zastavit. Pomoc si zaslouží všichni – jak osoby, na kterých se jiní násilí dopouští, tak osoby, které se násilně chovají.

Abychom dokázali rodině dobře pomoci, potřebujeme úzkou spolupráci s dalšími subjekty (OSPOD, PČR, soudy, Intervenční centra aj.).

  1. KOMU POMÁHÁME
  2. Pomáháme dětem:
  3. Hájit jejich právo na dětství bez násilí.
  4. Co nejlépe zpracovat zkušenost s násilím.
  5. Vytvářet zdravé vztahy a nenapodobovat zraňující chování rodičů.
  6. Pomáháme rodičům:
  7. Zvládnout obtížnou situaci a zůstat přitom mámou a tátou.
  8. Pomáháme celé rodině:
  9. Zajistit bezpečí.
  10. Zastavit násilí v rodině.
  11. Najít ztracenou stabilitu.
  12. Posílit zdravé vztahy v rodině.
  13. Projekt je realizován s finanční podporou:
  14. Nechme dětem prostor – ocení to ony i vyNechme dětem prostor – ocení to ony i vy
  15. Nechme dětem prostor – ocení to ony i vyNechme dětem prostor – ocení to ony i vy

Centrum sociálních služeb Ostrava, o. p. s. ve spolupráci s Nadací Terezy Maxové dětem a společností CTP 2.listopadu 2020 zahájilo činnost specializovaného programu „NECHME DĚTEM DĚTSTVÍ“. Jde o projekt, jehož smyslem je dostat k těmto dětem a jejich rodinám odbornou pomoc včas a podpořit návrat bezpečného a bezstarostného dětství.

Násilí v rodinách je bohužel stále přítomným fenoménem v českých domácnostech. Některé zdroje uvádějí, že násilím v blízkých vztazích může být ohroženo každé desáté dítě v ČR, závažnou formou domácího násilí podle statistiky Ministerstva práce a sociálních věcí trpí okolo 2200 dětí ročně (zde hovoříme pouze o dětech, které jsou již v evidenci orgánů sociálně-právní ochrany dětí).

Již tak složitou situaci v rodinách mohla zkomplikovat také mimořádná opatření vyhlášená v důsledku epidemiologické situace na jaře 2020. V té době organizace poskytující pomoc obětem zaznamenaly nárůst kontaktů s oběťmi téměř o 50 %. Ke zvýšení počtu případů hlášených policii a intervenčním centrům ale nedošlo. O příčinách takto odlišných informací můžeme nyní pouze spekulovat.

Vzhledem k tomu, že pomoc těmto dětem a rodinám není v ČR systémově řešena, mnohdy trvá dlouhé měsíce nebo i roky, než se těmto dětem, dostane odborné pomoci. Jejich další vývoj bývá touto zkušeností negativně ovlivněn a tento vliv může působit po celý zbytek jejich života.

Tisková zpráva ke stažení zde.

Kreativita obohacuje život. Trénovat ji je důležité jak u dospělých, tak u dětí

Ač se o ní dnes a denně mluví, ve všeobecném povědomí je kreativita stále spojena s uměním, resp. s jakýmkoli tvořením. Asi také proto, že se překládá jako tvořivost. Jenže to je dost zavádějící. Jednak je tento pojem mnohem širší, jednak každé tvoření nemusí být kreativní.

Přečíst článek ›

Pokud totiž upleteme svetr přesně podle rozpisu nebo složíme origami podle detailního postupu, samozřejmě je to fajn aktivita, která nás v mnoha ohledech rozvíjí a obohacuje, ale nic moc kreativního na tom není. Prostě jen děláme věc podle instrukcí, nic nového do ní nepřinášíme. Na druhou stranu můžeme kreativně vařit, oblékat se nebo klidně i uklízet. Jde o nápad, fantazii, hledání nové cesty…

Musíme ji trénovat. Jako svaly

„Kreativita se nevztahuje jenom k uměleckému nadání, je to zásadní životní dovednost. Vnímám to jako nový pohled na problém.

Kreativita a originalita jsou dvě sestry, které jdou ruku v ruce a ke své práci je potřebuje úplně každý, ať už jste na volné noze, manažer nebo máma na plný úvazek,“ formuluje svůj pohled Ing. arch. Ivana Buttry, DiS.

, která v individuálním kurzu Cesta kreativity pomáhá zájemcům rozhýbat myšlení tím správným směrem a dostat z podvědomí více nápadů.

Ač si totiž myslíme, že my prostě kreativní nejsme a nejde s tím nic udělat, není tomu tak. „S oblibou říkám, že kreativita je jako sval. Je třeba ji dennodenně používat a trénovat. Jen tak máme jistotu, že bude správně fungovat.

Máme ji všichni vrozenou, děti jsou v tomto ohledu mistři. Jen my dospělí na její kouzlo bohužel často zapomínáme.

Ale určitě to není nevratné,“ je přesvědčena žena, která vystudovala zahradní architekturu a nyní se také realizuje v oblasti filmového umění.

Přečíst článek ›

Podobně hovoří Mgr. Dana Popelka, zakladatelka Ateliéru Kreativní malování, v němž rozvíjí kreativitu, individualitu a fantazii dětí a kterým za osm let fungování prošly už stovky capartů. Její koncept, který stojí na psychologických a pedagogických znalostech, oceňují nejen rodiče, díky jejichž zájmu se firma neustále rozrůstá, ale také odborná veřejnost u nás i v zahraničí.

„Kreativitu lze zjednodušeně definovat jako komplexní schopnost, někdy se používá pojem multischopnost.

A každou schopnost je možné trénovat a rozvíjet,“ říká s tím, že samozřejmě každý člověk vstupuje do života s rozmanitými duševními předpoklady.

A tyto schopnosti musejí být hned od útlého věku probouzeny a podporovány, aby nám nevyprchaly, nezakrněly a měly dostatek prostoru, abychom je mohli uplatňovat.

Zároveň upozorňuje na skutečnost, že ona komplexnost kreativity spočívá v tom, že nestačí mít jen fantazii a nápady.

„Pokud nebudeme rozvíjet i oblasti jako vnitřní motivaci, sebedůvěru a svědomitost, nikdy z toho gauče nevstaneme a nepůjdeme svůj nápad zrealizovat. Musíme v sobě budovat přirozenou nespokojenost se statem quo.

Stejně důležitý je také rozvoj schopnosti učit se, pozorovat a vnímat svět kolem sebe.“

Nikoli ztřeštěné, ale použitelné

Také Dana Popelka vnímá fakt, že kreativita je špatně chápána. „Díky tomu, že jedním z hlavních rysů kreativity je originalita, si spousta lidí myslí, že právě oni nejsou kreativní.

Protože mají strach, že oni nejsou ti umělci s neotřelými nápady a že oni by nedokázali stvořit něco originálního, ztřeštěného.

“ Jak ale vysvětluje, kreativní neznamená originální, bláznivé, nýbrž originální a použitelné, smysluplné.

Přečíst článek ›

„Mohu postavit originální dům, ale když se v něm nebude dát žít, bude k ničemu. Pokrok ve vědě, v technologiích, umění a dalších oblastech stojí právě na kreativitě. Originalita, která vnáší do dané oblasti přínos, řeší problém nově. Spojují se známé poznatky s novými, známé věci se dávají do nového kontextu, používáme věci neobvyklým způsobem.“

A přesně na tom je postaven její koncept Kreativního malování. V hodinách dostanou děti poměrně těžké téma, které musejí samy uchopit a ztvárnit. Například uslyší zadání: motýl všeho, co nás zahřeje – a lektorka se malých umělců ptá, co dělají, když je jim zima, co je horké a co naopak studené a proč atd.

Děti chrlí jeden nápad za druhým, vyberou si výtvarné prostředky podle vlastního vkusu a začnou svou vizi zhmotňovat.

A pod jejich rukama vznikají neotřelá díla – motýl třeba dostane hlavu pojednanou jako trampolína, protože když na ní skáčeme, je nám rychle tepleji, jedno křídlo je z lávy, druhé z ohně, další dvě jsou sprchy, z nichž teče horká voda… O všem děti diskutují a na závěr musejí svůj výtvor před ostatními prezentovat.

Lektorka klade doplňující dotazy a fantazie jede na 100 procent. Rodiče, kteří pak přijdou malíře vyzvednout, nestačí žasnout, kde se ty nápady v hlavě jejich potomka vzaly. A dumají, jestlipak by je oni sami taky dostali…

Přečíst článek ›

„Čím dříve se dávají dětem podněty k rozvoji kreativity, tím lépe,“ odpovídá Dana Popelka na otázku, kdy je nejlepší začít. Její kurzy mohou navštěvovat už dvouletí caparti s rodiči, od tří let tvoří děti samy.

„Stejně tak je potřeba dávat pozor, aby kreativita nebyla ušlapována.

Aby v dětech byla podporována samostatnost, chtivost poznávat nové, nechávat je řešit problémy, dávat jim příležitost, aby učení se novým věcem probíhalo aktivně a celostně, jako proces, a aby tomuto procesu byly přítomny smyslové zkušenosti a emoce,“ podotýká.

Budoucnost patří kreativní tříděDříve se společnost dělila na třídu rolníků, dělníků, živnostníků a pracující inteligence. V 21. století přibyla nová skupina – tzv. kreativní třída.

Jedná se o učitele, umělce, poradce, architekty, designéry, vývojáře, podle některých odborníků ale i o manažery atd. Prostě všechny profese, které tvoří a musejí stále vymýšlet něco nového.

S tímto pojmem přišel americký profesor Richard Florida, autor bestselleru Vzestup kreativní třídy, jenž považuje kreativitu za největší konkurenční výhodu dneška.

Budete mít zájem:  Co pomůže na podrážděný žlučník?

Podle něj tvoří kreativní třída v USA asi třetinu zaměstnanců (dělníků je asi 26 procent, ve službách pracuje 43 procent) a bude se stále rozšiřovat. Tyto profese totiž nemohou nahradit roboti, na rozdíl např. od dělnických pozic, resp. všech, kde se jedná o rutinní práci.

Jde o životní postoj

Jak ale na to? Jak vychovat malého kreativce? „Na to neexistuje žádný konkrétní instantní návod. Bylo by to krásné, kdybychom měli mapu, jak dojít k maximálnímu rozvoji kreativity.

Ta ale neexistuje,“ usmívá se Dana Popelka, ovšem zároveň uklidňuje, že již máme o kreativitě dostatek poznatků, ze kterých lze sestavit doporučení, jak jednat, abychom ji podporovali a nezadupávali ji.

„Obecně lze říct, že nejde o jednorázový projekt, určitou činnost, ale spíš životní postoj.“

Co můžeme udělat poměrně jednoduše, je správný výběr hraček. Psychologové již delší dobu upozorňují, že současné děti jsou jimi zahlceny a že ty moderní nejsou vždy nejvhodnější. „Často dokonalé, vychytané hračky, které umí vše, potírají potřebu kreativity.

Někdy s vařečkami dítě vymyslí mnohem zajímavější a zábavnější činnost, než s dokonalým robotem,“ říká Dana Popelka. A americká psycholožka Roberta Golinkoffová z University of Delaware k současnému trhu s hračkami otevřeně tvrdí: „Výrobci využívají obavy rodičů, aby se jejich potomci správně vyvíjeli, a vnucují jim elektronické vzdělávací hračky.

Děti by ale měly mít v podstatě rekvizity pro hraní, hračky by měly probouzet představivost.“

Přečíst článek ›

Další z možných chyb, kterých se jako rodiče dopouštíme, je, že dítěti do tvorby zasahujeme.

Mnohdy tak, že jeho kreativitu naprosto pošlapáváme – šmarjá, proč kreslíš hrušku černou, musí být zelená, ne? A co ten sněhulák – dokresli mu ještě jednu kouli, nemůže mít jen dvě, copak neumíš počítat do tří?! Namísto toho bychom se měli kreslíře ptát – proč jsi použil černou pastelku? A třeba by se nám dostalo odpovědi – protože je shnilá. A o sněhulákovi bychom se dozvěděli, že už se blíží jaro a on postupně roztává… Dalšími otázkami můžeme téma rozvíjet (více tipů – viz rámeček Jak povzbuzovat kreativitu u dětí).

Se vstupem do školy to jde z kopce

Tzv. magickým obdobím kreativity je věk do šesti let. Pak nastupuje škola a ta s ní většinou dost zamává. „Existuje velmi mnoho tezí, ale i studií, které ukazují, že se kreativita až dramaticky snižuje při školní docházce.

Představte si, že do mateřské školy vstupují děti s kreativním potenciálem mezi 90 a 98 procenty, na základní škole se pohybujeme kolem 50 procent a na vysoké se dostaneme zhruba na 25 procent!“ líčí Dana Popelka, která se v tématu kreativity a jejího rozvoje neustále vzdělává.

„Kreativitě škodí mechanické biflování, testy formou zatrhávání písmen u správné odpovědi. Odpojení vzájemnosti předmětů. Chybí provázanost, hledání souvislostí, navázání na to, že když se naučím konkrétní věc o něčem, mohu ji využít jinde.

Proto je důležité kreativní myšlení podporovat u dětí i během školní docházky,“ upozorňuje.

Přečíst článek ›

Za problém klasického školství považuje také skutečnost, že chyba je trestána špatnou známkou. „Často již děti na prvním stupni popisují svůj pocit, že paní učitelka nebo pan učitel čekají, až udělají chybu. Cítí, že se je snaží někdo nachytat.

Popisují i pocit, že druhou stranu nezajímá, co umí.

Naše školství je postaveno zejména na negativní motivaci,“ shrnuje své přesvědčení s tím, že pro rozvoj sebedůvěry dětí, jejich svědomitosti a vnitřní motivace je důležitý postoj, že chyba není setrvalý stav, že je součástí jakékoli činnosti a že se dá překonat…

Nepořádek je lepší?Experiment výzkumníků z University of Minessota v USA z roku 2013 potvrdil jejich hypotézu, že uspořádané prostředí vede lidi ke konvenčnímu myšlení, zatímco mírně řečeno chaotické pracovní místo vzbuzuje nápady a vede k větší tvořivosti.

Jedna skupina dobrovolníků byla uzavřena v perfektně uklizené místnosti, druhá v místnosti, kde byl velký nepořádek. A právě ti prokázali větší inovativnost a kreativitu, zvýšila se jejich přizpůsobivost, dokázali lépe překonávat zažité stereotypy a nacházeli nové cesty a možnosti.

Výzkum tak potvrdil slova Alberta Einsteina: „Je-li nepořádek na stole odrazem nepořádku v mysli, co potom odráží prázdný stůl?“

Co třeba tanec v tramvaji?

Otázka je, na kolika procentech kreativního potenciálu jsme po x letech v zaměstnání, po uši zabředlí v každodenní rutině a kolotoči mezi prací a domácností. A co s tím? „Je dobré začít od malých krůčků, nějaký způsobem vybočit z daného zaběhnutého schématu. Na začátek stačí, když si třeba vyčistíte zuby druhou rukou, než jste zvyklí.

Sérií drobných minicvičení dokážeme našim klientům ‚znovuotevřít‘ jejich kreativní myšlení,“ dává návod Ivana Buttry. Výsledkem by podle jejích slov měl být tvořivý člověk, který je otevřený, vnímavý a libuje se v nových přístupech, člověk, který rád experimentuje a překračuje hranice konvencí.

„Každý, kdo chce vystoupit z šedi a chce odlišit sebe nebo své podnikání, by měl na sobě neustále pracovat.“

Dana Popelka doplňuje, že je dobré najít si činnosti, které považujeme za smysluplné a zábavné. „To je první krok pro to, abychom dokázali vystoupit z komfortní zóny a mohli tak začít svou kreativitu znovu probouzet. Dobré je začínat s maličkostmi, třeba doma přestěhujte nábytek, navštěvujte nová místa.

“ Tím se z nás sice nestane kreativní malíř či vědec s převratnými objevy, ale pomůže nám to nastartovat motor. „Důležité je najít odvahu odtrhnout se od zajetého způsobu myšlení, které je pro nás vlastně pohodlné.

Kreativní lidé nehledají pohodlí,“ zdůrazňuje a vrací se k tomu, jak rozvíjet kreativitu u potomků.

Přečíst článek ›

„Je potřeba mít na paměti, že rodiče jsou vzorem pro své dítě, jak jednají, jak žijí. Jako děti máme výhodu, že nepřemýšlíme, co našemu nápadu řekne okolí. Mám chuť postavit bláznivý bunkr, postavím si ho, mám chuť si zatančit v tramvaji, tak si zatančím.

Dospělý je už zapleten do struktur společnosti a do různých rolí, které ho často v jeho kreativitě omezují,“ vystihuje častou příčinu naší zakrnělé kreativity. „Máme v sobě kontrolku, co tomu řeknou ostatní, co si o mně budou myslet. Věnujeme tomu spoustu energie. A děti to vnímají a postupně budou takové jednání přijímat za vlastní.

A pak se v dospělosti budou snažit najít způsoby, jak tu svou utlumenou kreativitu probudit,“ směje se Dana Popelka.

Jak trénovat svou kreativituRadí Ivana Buttry, lektorka kurzu Cesta kreativity1. Hýčkejte své kreativní já.2. Neustále kreativitu prověřujte, dnes a denně s ní pracujte.3.

Používejte doporučené metody uvažování jako Kouzelná stovka, Myšlenkové mapy a další, které vás budou bavit.4. Nebojte se kritiky okolí, dovolte si odlišit se z davu.5. Zamyslete se, proč je kreativita alfou i omegou úspěšných lidí, a začněte uvažovat jako oni.

Vyberte si svého duchovního průvodce (z reálného světa nebo ze světa fikce) a nechte toto alter ego řešit úkoly, které před vámi leží.

Jak povzbuzovat kreativitu u dětí

Radí Dana Popelka, zakladatelka Ateliéru Kreativní malování1. Je dobré mít doma vhodný prostor. Tvořící kout, kde mají věci své místo. Z výtvarné oblasti nůžky, barvy, pastelky, lepidlo, různé pásky, ale i časopisy na rozstříhání, krabice a přírodniny. A taky stavebnice, které dávají prostor fantazii.2. Občas vytvořte místo pro nudu. Probouzí se tak čas pro vnitřní motivaci něco podniknout. Sebrat odvahu, sílu, přemoci se zvednout a jít něco vykonat. V tuto chvíli si děti uvědomují, co je baví, k čemu je to táhne, při čem jim je dobře.3. Voďte děti na různé interaktivní výstavy, do prostředí, která vyzývají k akci.4. Podporujte fantazii, vytvářejte s dětmi příběhy. Když něco vytvoří, ptejte se, co to je, co to umí, jaké má jméno, jakou má práci. Když dítě vytvoří bunkr, tak na co je, proč je důležitý. Když se ptáte, hodně se dozvíte. To je i takové dobré pravidlo pro dětskou tvorbu: než hodnotit, je lepší se tázat.5. Učte je dotahovat věci do konce.6. Podporujte je v činnostech, kde je v jejich očích možný risk. Voďte děti po obrubníku a ne uprostřed chodníku, ale buďte jim nablízku, aby věděly, že když zavrávorají, budete tam a ony do silnice nespadnou nebo si jen odřou kolena, ale naučí se něco nového.

7. Dejte dětem volnost, podporujte jejich samostatnost, učte a nechávejte je prožívat emoce a vnímat věci všemi smysly. Nejvíc se totiž naučíme ze zážitků a prožitků.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector