Na sjezdovce za trapáka

Na sjezdovce za trapáka

27. 1. 2016

Muldy, plotny, rozbředlý sníh. Co všechno vás může potkat na svahu a jak se tomu vyhnout? Praktické rady jak si poradit s těmito strašáky, kteří vás mohou potkat během zimní dovolené, najdete v našem článku.

Taky milujete lyžování na upravených svazích za slunečného dne s minimem lyžařů? Za těchto ideálních podmínek navíc na sjezdovce nehrozí téměř žádné nebezpečí.

Co když se ale zatáhne, přes mlhu nevidíte ani svou nataženou ruku a tvrdý upravený povrch se vám pod lyžemi změní v rozbředlé bahno? Každý lyžař by se měl umět vypořádat s těmito nástrahami sjezdovek.

Poradíme vám, jak na to, aby vás muldy nebo plotny nevyřadily z provozu.

Na sjezdovce za trapáka

Úspěch začíná u správného servisu

Naprostým základem jsou dobře ošetřené lyže. Před první lyžovačkou tak lyže vždy zavezte do servisu. Zde vám seřídí lyže podle vaší aktuální hmotnosti, aby vypnuly přesně ve chvíli, kdy mají. To znamená ideálně při pádu a ne při kontrolované jízdě v náročném terénu, jak se to občas stává.

  Zkontrolují také správnou rozteč vázání, aby v něm bota naprosto bezchybně seděla. V neposlední řadě také nabrousí hrany, abyste se mohli s chutí a důvěrou zakousnout do kteréhokoliv svahu. Jste-li lyžaři sportovnějšího typu, hrany byste měli brousit ideálně už po týdnu lyžování. Rekreačním lyžařům stačí navštívit servis jednou za sezonu.

Nezapomeňte požádat i o navoskování skluznice.

Jak na zrádné plotny?

Dopředu se na ně připravit nedá. Zejména ve chvíli, kdy na svah napadne čerstvý sníh. V jeden moment paráda a v zápětí ouha! Nebezpečné kluzké plochy nemáte přes prašan šanci vidět. Proto zde platí jedno zásadní pravidlo. Hrany, hrany a ještě jednou hrany. Bez pořádně nabroušených lyží si s touto záludností terénu těžko poradíte.

Takže si pamatujte. Hlavně nepanikařte a nesnažte se o zbrklé manévry. Ostré hrany vám dovolí zahranit i na ledové ploše, krásně se chytí a pomohou vám z ledového úseku vyjet. V terénu s ledovými plotnami doporučujeme držet váhu na špičkách a pevný postoj, lépe se Vám z nestabilního podkladu vymanévruje.

Na sjezdovce za trapáka

Jak prokličkovat mezi muldami?

Většinou je potkáte po třech hodinách lyžování, kdy se z široké sjezdovky stane spíš slalom mezi nahrnutým sněhem. Známe to asi každý. Najedete do muldy, ta vás kopne, vy se leknete a zbrkle přenesete váhu na paty lyží. Tím si dokonale rozhodíte rovnováhu a začnete zběsile mávat rukama, abyste ji udrželi. Tím si ale spíše uškodíte.

Co tedy pomůže? Stejně jako při jízdě před ledové plotny držte váhu na špičkách lyží a pevný postoj. Dále jděte do kolen, snížíte tím těžiště. Za žádnou cenu se nezaklánějte. Tím byste se mohli dostat rychle z boulí ven.

A jak přelstít rozbředlý sníh?

Ten dokáže především překvapit u nástupu na lanovku. Nakupí se zde během dne především kvůli lyžařům, kteří sjíždí svah ve vysoké rychlosti a dole zásadně brzdí smykem. Na tuto nástrahu platí jediné – brzděte včas. Snižte svoji rychlost už na konci sjezdovky a do prostoru nástupní stanice přijíždějte pomaleji. Vaše kolena to určitě ocení!

  • A rozhodně nikdy na zimní dovolenou v zahraničí neodjíždějte bez spolehlivého cestovního pojištění, které vás bude krýt i v případě, že vás strašáci sjezdovek přemohou!
  • Na sjezdovce za trapáka
  • Zdroj: ERV Evropská pojišťovna

V posledních letech se Bali a celá Indonésie staly vyhledávanou destinací spousty Čechů. Pro některé je tato oblast oblíbeným místem pro zimní dovolenou, pro jiné ideální lokalitou pro digitální nomádství …

3. 3. 2017

Na sjezdovce za trapáka

Dnes se dozvíte o tom, co nevšedního můžete zažít v Budapešti. Tyhle tipy vám dají jen místní obyvatelé nebo cestovatelé, kteří tam pobývají déle než víkend nebo jednu dovolenou. Co to tedy je?

24. 10. 2018

Na sjezdovce za trapáka

Na sjezdovce za trapáka

Módní trendy jsou neúprosné. Letos například diktují lyžařům zářivě oranžovou. Přesně ten odstín, který nosí zaměstnanci technických služeb, co se vozí na kuka vozu. Nebo ten, co na sebe natáhnete spolu s reflexní vestičkou na dálnici, když se vám porouchá auto.

Na sjezdovce za trapáka
Autor: Isifa.cz

Což o to – výhoda je zřejmá. Na dálnici i na sjezdovce jste dobře viditelní. Potíž je v tom, že barva svítivého pomeranče sluší málokomu. Nejlépe do sněda opáleným brunetkám, a přiznejme si, že těch po Česku touto roční dobou moc nechodí.

Plužíme ve fialové

Pak tedy zbývá letošní hit: fialová. Ovšem pozor. Bundičku v letos nejmódnější barvě, které se nelze vyhnout snad už ani na toaletních papírech, je nutné doplnit bílými lyžařskými kalhotami. To aby fialová dobře vynikla. S černými nebo šedivými odstíny totiž neladí.

Celé to má jeden háček: chcete-li být takto barevně in, musíte umět dobře lyžovat.

Není nic trapnějšího, než dáma ve správném odstínu fialové a zářivě bílých kalhotách, s elegantně sladěnými bílými lyžemi posetými taky moderními šedivými či černými stonky květin, která si to šine s široce roztaženýma nohama po modré dolů… (Javor, Šumava, sobota 15. ledna, cca 13 hodin, rodinná magistrála. Fuj!)

Ani se neptejte, kolik to stojí

Coby muži jste ve výhodě. Těch se módní trendy v oblečení tolik nedotýkají. Horší je, že u mužů o to víc záleží na tom, na jakých lyžích jezdí. A to je dražší legrace než nová bundička. Takže kdo chce být momentálně in a pravda, je tak trochu snob, ten se letos prostě musí vrátit ke klasice: dřevěným lyžím.

Na sjezdovce za trapáka
Autor: www.epicski.com

Celodřevěné carvingy, které vypadají jako tmavě naleštěné parkety v obýváku, jsou prostě letos hitem. Pravda, přijdou bratru na padesát tisíc, ale za tu frajeřinu ve frontě na vlek to fakt stojí.

A pokud je vám dvanáct až šestnáct a chcete se držet trendů, pak nemáte jinou možnost, než se pokusit sehnat si lyžařské kalhoty, co se tváří jako džíny. Poznámka pro rodiče: ani se neptejte, kolik taková imitace stojí…

„Sehnala jsem je v Německu, u nás jsem na ně nenarazila, a dala jsem za ně v přepočtu osm a půl tisíce, ale za tu srandu mi to stojí, tady je zatím skoro nikdo nemá,“ popsala Leona Peterková na Špičáku v Železné Rudě.

Brázdit svahy v džínách, co teprve na bližší pohmat prozradí, že si na džíny jen hrají, začíná být novým hitem, který propukne naplno teprve v příští sezoně. Čili tato investice se letos ještě vyplatí, na rozdíl od fialové. Ta už bude v příští sezóně trochu pasé a vy budete v očích znalců za trapáka.

Na sjezdovce za trapáka

Vyrazíte-li na hory přece jen v několik let starých kalhotách a bundě, jste sice módně beznadějně out, ale mám pro to pochopení: taky si jezdím na hory jen docela normálně zalyžovat a ne větrat šatník a peněženku.

I na sjezdovkách platí stanovená pravidla – Ministry of the interior of the Czech Republic

Pokud jezdíte rádi na hory a patříte k příznivcům sjezdového lyžování a snowboardingu, měli byste vědět, že na sjezdovkách podobně jako například v silničním provozu platí určitá pravidla, která by měl znát každý lyžař. 

Vyhlásila je Mezinárodní lyžařská federace a i když by jejich dodržování mělo být na sjezdovkách závazné, realita je dosud bohužel jiná. 

Podle zahraničních průzkumu nemá část lyžařů a snowboardistů ani ponětí o tom, že nějaká „pravidla provozu” na sjezdovkách vůbec existují. Přes padesát procent dotázaných se například domnívá, že v případě nehody na svahu nemají žádnou povinnost zastavit, natož jako případní aktéři, svědci či poškození prokázat svou totožnost. Přitom tato povinnost vyplývá i z běžných zákonů. 

Dvanáct procent všech nehod na sjezdovkách je způsobeno srážkami. Není divu – nejméně patnáct procent lyžařů si myslí, že na lyžích platí stejně jako na silnici přednost zprava! Lze předpokládat, že obdobně by průzkum dopadl i mezi českými sportovci – tomu ostatně odpovídá každoročně rostoucí počet zraněných. Ve vlastním zájmu by se měl proto každý s bezpečnostními pravidly seznámit.   

Podle odborníků dochází k největšímu počtu úrazů v brzkém odpoledni, což je způsobeno únavou po obědě. Dalším zdrojem úrazů je nedostatečné nastavení vázání podle zkušenosti a váhy lyžaře. 

Deset základních pravidel lyžařského provozu schválených Mezinárodní lyžařskou federací

  1. OHLEDUPLNOST K JINÝMKaždý lyžař se musí chovat tak, aby neohrozil jinou osobu a nezpůsobil škodu.
  2. PŘIMĚŘENÁ RYCHLOSTKaždý lyžař musí dodržovat rychlost a jet v souladu se svými schopnostmi, podmínkami a počasím.
  3. VOLBA SMĚRU – Má-li lyžař možnost vybrat si směr jízdy, musí jet tak, aby se vyhnul nebezpečí srážky s lyžařem, pohybujícím se na svahu pod ním.
  4. PŘEDJÍŽDĚNÍ Předjíždět se může zleva i zprava, ale vždy s takovým odstupem, aby bylo možno zareagovat na pohyb předjížděného lyžaře.
  5. PŘEJÍŽDĚNÍ SVAHU A KŘÍŽENÍ CESTYLyžař vjíždějící na sjezdovku anebo ji přejíždějící musí dávat pozor a sledovat vše nad a pod sebou, aby tak mohl učinit bez nebezpečí jak pro svou osobu, tak pro jiné. Stejně tak je třeba se chovat při každém zastavení.
  6. ZASTAVENÍLyžař nesmí zastavovat, není-li to nevyhnutelně nutné uprostřed sjezdovky, na přejezdech a na místech bránících v dobré viditelnosti. V případě pádu se musí lyžař na sjezdovce co nejrychleji zvednout. Zastavit může poté na okraji sjezdovky.
  7. STOUPÁNÍLyžař stoupající po trati musí postupovat pouze po kraji sjezdovky a v místě se zhoršenou viditelností musí k tomuto kraji ještě více ustoupit. Totéž platí v případě, schází-li lyžař po sjezdovce pěšky.
  8. RESPEKTOVÁNÍ SIGNALIZACEVšichni lyžaři musí na sjezdovkách respektovat jejich označení a signalizaci.
  9. V PŘÍPADĚ NEHODYKaždý je povinen v případě nehody poskytnout pomoc.
  10. IDENTIFIKACE Každý účastník, či svědek nehody je povinen poskytnout údaje o své osobě.    
Budete mít zájem:  Přírodní Léky Proti Stresu?

K dalším pravidlům slušného lyžaře také patří:

  • Dříve, než se vydáte do hor, zkontrolujte si stav svého lyžařského nebo snowboardového vybavení. Dejte si odborně seřídit vázání, nabrousit hrany lyží, vyspravit drobné nerovnosti na skluznici. Používejte pouze kvalitní a řádně seřízenou výstroj a výzbroj.
  • Nepřeceňujte své lyžařské schopnosti.
  • Během celodenního lyžování dělejte odpočinkové přestávky spojené s občerstvením, vyhýbejte se však alkoholu.
  • Stanete-li se svědkem nehody, označte místo nad zraněným lyžařem zkříženými lyžemi zapíchnutými do sněhu. V rámci vašich možností poskytněte první pomoc, zavolejte záchranáře a počkejte na příjezd profesionálů.
  • Pamatujte – na lyžích neplatí pravidlo pravé ruky, přednost má vždy pomalejší lyžař.
  • I na lyžařském svahu se chovejte vždy tak, abyste nezpůsobili problémy jiným osobám.

Od února 2009 jinak

Lyžařské areály dostanou od února přísnější pravidla. Začne totiž platit nová česká státní norma, která upravuje nejen povinnosti provozovatelů areálů, ale také pohyb lyžařů a snowboardistů.   

Normu připravilo ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Horskou službou a se Svazem provozovatelů lanovek a vleků.

Nová norma nepatří mezi takzvané obecně závazné právní předpisy jako jsou zákony, nařízení vlády nebo vyhlášky ministerstev. Má tedy pouze doporučující, nezávazný význam.

Podobně jako u ostatních státních „technických“ norem však platí zásada, že kdo se jí nebude řídit a způsobí tím škodu, může mít problém. 

Také na sjezdovce se vyplatí chránit si hlavu

Nošení ochranné přilby se pro motocyklisty stalo samozřejmostí. Cyklisté již nepovažují cyklistickou přilbu za nic zvláštního. Dalším nebezpečným sportem, u kterého je třeba si chránit hlavu, je sjezdové lyžování a snowboarding.  

Možná si řeknete, že sníh je měkký, sjezdovky široké a nebezpečná místa chráněna sítěmi. Tak na co používat přilbu? Statistické údaje o úrazech na sjezdovkách tuto teorii však jednoznačně popírají. V současné době se na sjezdovkách pohybuje tolik neuvážených lyžařů, že se nošení přilby doporučuje nejen dětem, ale i dospělým. 

Je přilba opravdu přínosem?

Každá přilba, která se na našem trhu prodává, musí projít náročnými testy podle směrnic Mezinárodní lyžařské federace a každý model projde před uvedením na trh testy Evropské unie. Na každé takové přilbě je pak možno nalézt štítek s certifikátem (například přilba odpovídá evropské normě prEN 1077 pro jízdu na lyžích a na snowboardu).

Zajímavým doplňkem, opět ve vazbě na co nejmenší počet trvalých následků zranění, je jednoduchý štítek, který si každý, kdo si přilbu pořídí, vyplní a nalepí dovnitř přilby.

Pohotovostní štítek informuje lékaře při případném nutném lékařském zásahu o jménu a příjmení lyžaře, uvádí adresu a telefonní spojení na lyžaře i na jeho osobního lékaře, obsahuje údaje o zdravotní pojišťovně, o krevní skupině i případných alergiích lyžaře.  

Lyžařská přilba se skládá ze tří částí. Vrchní část musí být vysoce absorpční a zároveň musí být vysoce odolná proti proražení ostrými předměty.

Dalším požadavkem na tuto vrstvu je schopnost rozložení energie vzniklé při nárazu na co největší plochu, a tím zlepšení absorpce energie. Střední část je vyrobena z polystyrénové pěny.

Tato mezivrstva zlepšuje následné pohlcení energie při nárazu, která se přenáší z vrchní části přilby. Kvalita použitého materiálu u všech těchto vrstev pak určuje kvalitu přilby a samozřejmě i její cenu. 

A jak jí vybírat?

Aby přilba mohla plnit správně svou ochrannou funkci, musí na hlavě dobře sedět. Neměla by být příliš velká, ale ani těsná. Na hlavu by se měla pohodlně nasadit a po zapnutí pásku pod bradou by se neměla hýbat zepředu dozadu. Tomuto pohybu významně zabraňuje zvětšená výstelka, která dosedá na zátylek. 

Velikost přilby se uvádí v centimetrech obvodu hlavy, ale podle zkušeností odborných prodejců jsou mezi jednotlivými výrobci různé odchylky. To je další z důvodů, proč je nutné si přilbu vyzkoušet v obchodě.

 Dalším možným parametrem výběru je váha přilby. Příliš těžká přilba více namáhá krční svalstvo a při celodenním lyžování už může být přítěží.

Na trhu jsou nejčastěji nabízeny přilby, jejichž hmotnost se pohybuje od 500 do 550 g. 

Zákazník si vybírá také podle ceny. Ve velkých sportovních obchodech lze najít přilby v ceně již okolo 1000 Kč. Není zde však velký výběr mezi značkami a ani odbornost prodejců nemusí být zajištěna. Specializované prodejny nabízejí zboží od významných světových výrobců. Tam se pak cena pohybuje v rozmezí od 1500 Kč až po několik tisíc. 

Čepici ne, spíše slabou kuklu

Polstrování, kterým je každá přilba vybavena, je nejen velice pohodlné a příjemné na dotyk, ale zároveň poskytuje dostatečný tepelný komfort. Přesto výrobci doporučují nosit pod přilbu slabou kuklu, nejen při lyžování při nízkých teplotách, ale hlavně z hygienických důvodů.

Výstelku z těchto přileb nelze vyjmout a následně vyprat, takže kuklou zabráníte zvýšenému znečištění polstrování. V opačném případě, když lyžujete za teplot okolo mrazu a vyšších, nedochází k přílišnému přehřívání, protože výstelky přilby jsou vyrobeny z vysoce slabých materiálů.

Bezpečnost nade vše

Před úrazem či před povětrnostními vlivy je nutné dále chránit oči. Sjezdové brýle zvyšují i lyžařovu bezpečnost, protože mu umožňují lépe vidět a rozhodovat se v extrémních podmínkách, např.

při hustém sněžení, mlze či při ostrém slunci. Nejvhodnější jsou lyžařské brýle s dvojitým sklem a s možností výběru několika různých filtrů a tónování.

Takové doplňky lze pořídit již kolem 1 500,- Kč. 

Dalším opatřením je nošení chráničů páteře. Chrániče jsou vyráběny v několika velikostech, podle výšky postavy. Správná funkce chrániče je zajištěna, pokud sahá od konce šíje až po kostrč. Je vyroben z tvrdých plastových článků, které jsou doplněny o tlumící vrstvu z měkkého materiálu. Kvalitní chránič můžete sehnat za cenu kolem 2 000,- Kč.

Informuje: JUDr. Tomáš Koníček

Odboru prevence kriminality

tel.: 974833217, e-mail: [email protected]

12 pravidel chování na sjezdovkách

  • 1. Respekt k ostatním lidem
  • Lyžaři vynakládají veškeré úsilí, aby nedošlo ke zranění lidí nebo hmotným škodám.
     
  • 2. Přizpůsobení chování a rychlosti
  • Při lyžování musí každý zohlednit své lyžařské dovednosti a aktuální povětrnostní podmínky a přizpůsobit tomu odpovídajícím způsobem svoji rychlost.
  • 3. Volba směru
  • Lyžaři na vyšších pozicích na svahu, kteří mají díky svému přehledu o situaci před sebou zvýhodněnou pozici, volí směr jízdy vždy tak, aby to bylo pro sjezdaře před nimi co nejbezpečnější a žádným způsobem je nesmí ohrozit; svým chováním se snaží zabránit nebezpečí případné kolize.
  • 4. Předjíždění
  • Lyžaři mohou předjíždět vpravo nebo vlevo, ale vždy přitom musí dodržovat takovou vzdálenost, aby nebránili ostatním lyžařům v pohybu a nekřížili jim cestu.
  • 5. Vsup na sjezdovku a její přejezd

Při vstupu na sjezdovku nebo jejím přejíždění napříč se musí lyžař důkladně rozhlédnout a ujistit se, že tím neohrozí bezpečnost sebe nebo jiných lidí na svahu pod sebou či nad sebou. Totéž udělá předtím, než na sjezdovce zastaví.

6. Zastavení

Lyžař se nikdy nesmí na sjezdovce zastavit při špatné viditelnosti, pokud to není nezbytně nutné. V případě pádu se musí zvednout co nejrychleji nebo se ihned přesunout na okraj sjezdovky, aby neblokoval cestu jiným lyžařům.

7. Stoupání a chůze po sjezdovce

Při stoupání do svahu se lyžař musí držet při okraji sjezdovky. Je zakázáno stoupat po sjezdovce nahoru v případě špatné viditelnosti.Totéž platí pro lyžaře, kteří scházejí po sjezdovce dolů bez lyží.

  1. 8. Dodržování svahových značek
  2. Lyžař vždy respektuje značení na sjezdovce.
  3. 9. Nehody
  4. V případě nehody či kolize si lyžaři vzájemně pomáhají.
  5. 10. Identifikace totožnosti
  6. Každý, kdo se na kolizi podílí nebo je jejím svědkem, poskytne své jméno, adresu a osobní údaje.
  7. 11. Minimální vzdálenosti pro lyžování při kraji sjezdovky
  8. Je třeba, aby lyžaři jedoucí při kraji sjezdovky vždy nechali po obou stranách dostatek prostoru tak, aby je jiný lyžař mohl objet jak z levé, tak z pravé strany.
  9. 12. Trajektorie
  10. Jednotlivec musí mít vždy přehled o trajektorii ostatních lyžařů a musí ve svém chování zohlednit jejich lyžařské vybavení (snowboard, telemark, fun curving atd.)

Bezpečnost na sjezdovce

Monínec s.r.o. na základě zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů a podle vyhlášky č. 175/2000 Sb., o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu (dále jen Přepravní řád) vydává tyto:

SMLUVNÍ PŘEPRAVNÍ PODMÍNKY

pro veřejnou drážní osobní dopravu na visuté lanové dráze areálu SKI RELAX MONÍNEC (dopravce).
Platí od 1. 11. 2014

Čl. 1 Všeobecné ustanovení

  • Smluvní přepravní podmínky platí pro pravidelnou přepravu osob, zavazadel a živých zvířat na visuté lanové dráze MONÍNEC v areálu SKI RELAX MONÍNEC a stanovují podmínky pro tuto přepravu.
  • Dle platného úředního povolení k provozování drážní dopravy jsou v zimním období přepravováni pouze lyžaři. Lyžaři jsou ti cestující, kteří používají lyžařské vybavení upevněné na nohy (lyže, snowboard, krátké lyže, běžecké lyže). V letním období jsou přepravováni pouze pěší cestující.
  • Provozovatel drážní dopravy si vyhrazuje právo umožnit v přechodovém období letního a zimního provozu při dodržení bezpečnosti cestujících a drážní dopravy, společnou přepravu pěších cestujících a lyžařů.
  • Cestující je na základě uzavřené přepravní smlouvy povinen dodržovat podmínky přepravního řádu, těchto smluvních přepravních podmínek a ceníku jízdného.
  • Pověřená osoba dopravce vybavená služebním průkazem dopravce (pracovník LD), je oprávněna dávat cestujícím pokyny a příkazy k zajištění jejich bezpečnosti a k zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy.
  • Dopravce informuje cestující o dopravě a jejich změnách. Informace dopravce jsou poskytovány na jednotlivých pokladnách a v prostoru nástupišť lanových drah.
Budete mít zájem:  Potrat

Čl. 2 Vznik a splnění smlouvy o přepravě osob

  • Přepravní smlouva je uzavřena, jestliže cestující využije svého práva k přepravě z jízdního dokladu tím, že vstoupí do označeného prostoru za turnikety, který je přístupný jen s platným jízdním dokladem. Tento prostor je vymezen odbavovacím zařízením (turnikety) a vstupními brankami na nástupiště lanové dráhy. Pro přepravu na lanové dráze Monínec platí jízdní doklad, vydaný některou z pokladen areálu SKI RELAX MONÍNEC.

Čl. 3 Jízdní doklad

  • Cestující je povinen po celou dobu plnění přepravní smlouvy mít u sebe platný jízdní doklad, jímž se při kontrole jízdních dokladů prokazuje.
  • Platným jízdním dokladem je:
  • jízdenka pro jednotlivou jízdu jedním nebo oběma směry,
  • jízdenka časová opravňující k více jízdám po dobu její platnosti na všech dopravních zařízeních areálu SKI RELAX MONÍNEC,
  • jízdenka bodová, opravňující k více jízdám podle počtu zakoupených bodů.
  • Neplatný jízdní doklad je pověřená osoba dopravce oprávněná odebrat v případech, kdy:
  1. je jízdní doklad používán bez vyžadované fotografie,
  2. je jízdní doklad poškozen tak, že z něj nejsou patrné údaje potřebné pro kontrolu správnosti jeho použití,
  3. údaje na jízdním dokladu neodpovídají skutečnosti nebo byly neoprávněně pozměněny,
  4. je jízdní doklad použit neoprávněnou osobou,
  5. uplynula doba platnosti jízdního dokladu,
  6. jízdní doklad není originálem.

Čl. 4 Placení jízdného, ceny za přepravu spoluzavazadla a přirážek

  • Cestující za jízdenky platí jízdné ve výši stanovené ceníkem jízdného. Cestující neplatí za přepravu příručního zavazadla (snadno přepravitelného, lehkého a skladného).
  • Druhy jízdních dokladů, ceny jízdného, ceny za přepravu zavazadel jsou stanoveny v ceníku jízdného.
  • Jízdenka je platná, jde-li o originál, vydaný dopravcem a obsahuje:
  • obchodní jméno dopravce, který uzavírá přepravní smlouvu,
  • region, ve kterém má platnost,
  • výši jízdného, druh jízdného, případně výši slevy,
  • údaj o době platnosti, výpis některých údajů ze smluvních podmínek umožňující správnost jejího použití.
  • Pro vstup do označeného prostoru za turnikety, před nástupištěm je cestující povinen mít platnou jízdenku.
  • Cestující je povinen před nástupem projít turniketem (odbavovacím zařízením), které jízdenku zkontroluje a eviduje.
  • Náhrada jízdného, za nevyužitý jízdní čas z časové jízdenky se poskytuje v případě:
  1. zranění, které si způsobil cestující při lyžování na sjezdových tratích v areálu SKI RELAX MONÍNEC,
    doložení dokladu od lékaře a to pouze pokud se jedná o vícedenní jízdenku,
    v případě, že přepravní kapacita všech dopravních zařízení SKI RELAX MONÍNEC, která jsou v daném období v provozu pro veřejnost, klesne o 60 %, po dobu delší než 2 hodiny,
  2. v případě poškození jízdenky, které nebylo zaviněno cestujícím.
  • Výpočet náhrady jízdného: podíl ceny vrácené jízdenky a počtu hodin, po které by mohla být využita (8 hodin na 1 den), je násoben počtem nevyužitých hodin.
  • Nárok na vrácení jízdného zaniká v případě:
  • ztráty jízdenky,
  • porušení smluvních přepravních podmínek,
  • nedodržení podmínek Mezinárodní lyžařské federace.

Čl. 5 Přeprava dětí a seniorů

  • Děti s výškou menší než 1,25 m mohou být přepravovány pouze s doprovodem, doprovázející osoba musí být schopna poskytnout dětem s ní přepravovanými nezbytnou pomoc, doprava skupin dětí může být předmětem zvláštních ustanovení.

Čl. 6 Přeprava zavazadel, lyžařského vybavení, dětských kočárků, jízdních kol a zvířat

  • Cestující neplatí za přepravu příručního zavazadla (snadno přepravitelného, lehkého a skladného) a jedné sady lyžařského vybavení včetně holí. Cestující si sám zajišťuje naložení i vyložení tohoto zavazadla.
  • Zavazadlem nebo obsahem zavazadla nesmějí být věci, které svými vlastnostmi mohou způsobit poškození sedačky, jakož i újmu na životě a zdraví osob, nebo na jejich majetku a věci neskladné, které by zasahovaly do průjezdného profilu dráhy. A to zejména:
  1. nabitá zbraň,
  2. věc výbušná,
  3. věc jedovatá, radioaktivní, těkavá a žíravá,
  4. věc, kterou nelze na vozidle vzhledem k jeho rozměrům umístit.
  • Je umožněna přeprava pouze skládacího dětského kočárku, který lze umístit na sedačku. Ten může vzít s sebou cestující s dítětem jako příruční zavazadlo, bezplatně.
  • Cestující si může vzít sebou jízdní kolo jako příruční zavazadlo bezplatně. Jízdní kolo je přepravováno na zvláštním závěsu sedačky k tomu určeném.
  • Cestující je povinen při přepravě jízdní kolo předat pracovníkům lanové dráhy k umístění kola na zvláštní závěs sedačky a po výstupu kolo opět převzít.
  • Pracovník lanové dráhy je oprávněn přepravu zavazadla, dětského kočárku nebo jízdního kola odmítnout v případě, kdy jej není možné umístit na sedačku z důvodů velké hmotnosti nebo rozměrů.
  • Přeprava jiných druhů zavazadel a jiných předmětů může být dovolena, jestliže tím není ohrožena bezpečnost osob a zařízení.
  • Přeprava živých zvířat je omezena pouze na drobná zvířata. Cestující plně zodpovídá za bezpečnost zvířete, které drží na klíně. Zvíře nesmí svým chováním ohrožovat cestující, ani pracovníky lanové dráhy, nebo být na obtíž ostatním cestujícím.

Čl. 7 Přeprava osob s omezenou schopností pohybu a orientace, přeprava osob na vozíku pro invalidy

  • Na sedačkách lanové dráhy je možná přeprava osob s omezenou schopností pohybu a orientace za těchto podmínek:

Přeprava osob s omezenou schopností pohybu a orientace je možná pouze v letním období a pouze v doprovodu alespoň jedné osoby starší 18 let.

Doprovod osoby s omezenou schopností pohybu musí informovat obsluhu lanové dráhy o požadavku na přepravu před nástupem na sedačku a dále dbát pokynů obsluhy.

Na základě požadavku doprovodu osoby s omezenou schopností pohybu a orientace zabezpečí pracovník lanové dráhy nástup a o této skutečnosti vyrozumí protější stanici.
Na sedačce lanové dráhy lze v zimním období přepravovat osoby na speciálním vozíku, který umožňuje lyžování.

Speciální invalidní vozík lze přepravovat pouze takový, který je možné umístit na sedačku a to po dohodě s pracovníky lanové dráhy.

Je zakázáno přepravovat lyžaře a pěší cestující na sedačkách jednoho vozu (s výjimkou doprovodu osob s omezenou schopností pohybu).

Čl. 8 Vztahy mezi dopravcem a cestujícími

  1. V zájmu řádné péče o cestující je dopravce při poskytování přepravních služeb povinen:
  2. podávat informace o jízdních řádech, o cenách a vyhlášení přepravních podmínek na místech k tomu určených (pokladny, prostory nástupu),
  3. označit místa, která slouží k prodeji jízdenek,
  4. označit místa, která slouží k odbavení a kontrole jízdenek,
  5. označit místa, která slouží k řazení cestujících a k vlastnímu nástupu nebo výstupu na sedačku,
  6. podávat informace o provozu lanové dráhy a o klimatických podmínkách na místech k tomu určených (pokladny, prostory nástupu, zařízení informačního systému),
  7. zajišťovat čistotu a pořádek, případně osvětlení prostor nástupu a výstupu.

Cestující je povinen chovat se s ohledem na druh dopravního zařízení tak, aby neohrožoval ani vlastní bezpečnost, bezpečnost zařízení ani jiných cestujících nebo prostředí a tak nerušili hladký provoz.
Zakoupit jízdenku, před nástupem na dopravní zařízení projít turniketem (odbavovacím zařízením), které jízdenku zkontroluje a eviduje.
Mít u sebe platnou jízdenku a na požádání pracovníka lanové dráhy se jí prokázat.
Dbát pokynů pracovníků lanové dráhy a piktogramů na dráze.
Zachovávat v místech nástupu, výstupu a při přepravě na dráze pořádek, neohrožovat svým chováním zdraví a bezpečnost ostatních cestujících ani bezpečnost a plynulost veřejné osobní dopravy.
Zajistit se zábranou proti vypadnutí na sedačkové lanové dráze a tuto zábranu před výstupem otevřít.
Neznečisťovat ostatní cestující nebo sedačky, jakož i prostory a zařízení pro cestující svým oděvem nebo svým jednáním.
Cestující se musí při nástupu, přepravě a výstupu chovat tak, aby neohrožovali vlastní bezpečnost, bezpečnost jiných cestujících, ani zařízení lanové dráhy a nenarušovali tak průběh provozu.
Cestující smí vstupovat pouze do těch prostorů a na ty části zařízení lanové dráhy, kam je dovoleno vstupovat podle značek (piktogramů) nebo podle pokynů pracovníků lanové dráhy.
Cestující musí nastupovat a vystupovat pouze v místech k tomu určených.
Cestující smí vstupovat do nástupního prostoru pouze tehdy, jsou-li přítomni pracovníci lanové dráhy.
Cestující musí dodržovat pokyny pracovníků LD vyjádřené ústně nebo posunky a pokyny grafické vyjádřené formou značek (piktogramů).
Cestující, kteří, potřebují pomoc při nastupování, nebo vystupování to musí oznámit pracovníkům lanové dráhy v provozu stanice, nebo to musí dát zřetelně najevo jiným vhodným způsobem.
Děti s výškou menší než 1,25 m mohou být přepravovány pouze s doprovodem. Doprovázející osoba musí být schopna poskytnout dětem s nimi přepravovanými nezbytnou pomoc. O dopravu skupin dětí musí být požádáno a může být předmětem zvláštní dohody s provozovatelem lanové dráhy.
Na sedačce smí být přepravováni pouze dva pěší cestující.
Cestující musí dávat pozor na okamžik nástupu a pečlivě dodržovat pokyny pracovníků lanové dráhy.
Cestující, který nebyl schopen řádně nastoupit, musí sedačku neprodleně opustit.
Cestující musí po nástupu na sedačku zavřít pojistnou zábranu. Ta musí být podle značek (piktogramů), umístěných na traťových podpěrách lanové dráhy, otevřená nebo zavřená, každý cestující musí dávat pozor na cestující na téže sedačce.
Je zakázáno skákat ze sedačky a to i v případě déle trvajícího zastavení zařízení lanové dráhy. Cestující musí vyčkat na pokyny pracovníků lanové dráhy.
Cestující se nesmí houpat na sedačkách a způsobovat tak jejich kývání.
Cestující se nesmí dotýkat předmětů nacházejících se vně sedaček.
Cestující nesmí shazovat a vyhazovat předměty ze sedačky.
Před vystupováním se cestující musí přesvědčit, že nejsou nějakým způsobem zachyceni součástí výstroje k sedačce (popruhy batohu, části oděvu, šňůrky bundy apod.) nebo jinak omezeni v pohybu.
Jestliže cestující nevystoupí na výstupním místě, musí zůstat sedět na sedačce a čekat na pokyny pracovníků lanové dráhy.
Jakmile byla jízda ukončena, musí cestující opustit prostor určený pro výstup ve směru určeném značkami.
Cestující nesmí kouřit ve stanicích, ani při jízdě na trati lanové dráhy.
Cestující nesmí zneužívat zařízení k zastavení chodu lanové dráhy.
Cestující nesmí poškozovat, nebo znečišťovat zařízení lanové dráhy.
Cestujícím není dovoleno zejména:
Cestující nesmí otevírat za jízdy zábranu sedačky proti vypadnutí.
Cestující nesmí vyhazovat ze sedačky předměty nebo je nechat vyčnívat.
Cestující nesmí bránit použití provozních zařízení, výstupu, průchodu nebo nástupu na sedačky.
Cestující nesmí poškozovat sedačky, jakož i prostory a zařízení pro cestující.

Budete mít zájem:  Krvácení Do Hlavy Příznaky?

Ohrozí-li cestující porušením svých povinností pracovníky lanové dráhy, jedná se o přestupek podle zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích.

Čl. 9 Používání bezpečnostních, dorozumívacích a ovládacích zařízení

  • Bezpečnostní a ovládací zařízení, určená pro ovládání cestujícími a umístěná na místech přístupných veřejnosti, smí cestující používat pouze v případě, jde-li o bezprostřední ohrožení života nebo zdraví.
  • Cestujícím je zakázáno zneužívat zařízení k zastavení chodu lanové dráhy.

Čl. 11 Ostatní ustanovení úrazy a mimořádné události

  • Informace o provozní době, jízdních řádech, cenách, večerním lyžování, mimořádných jízdách a sportovních akcích, které mohou ovlivnit provoz dopravních zařízení, jsou uvedeny na prodejních místech a v informačním systému.
  • Při dlouhém zastavení na trati musí cestující zachovat klid a čekat na instrukce provozních pracovníků. Vozy lanové dráhy mohou opustit pouze tehdy, jestliže jsou o to požádáni provozními pracovníky.
  • V případě havárie nebo mimořádné provozní události musí být o této skutečnosti cestující ihned informováni provozními pracovníky.
  • Stížnosti u provozovatele mohou být podávány buď ústně, nebo písemně u vedoucího provozu lanových drah.

Čl. 12 Závěrečné ustanovení

  • Tyto smluvní přepravní podmínky jsou platné pro přepravu cestujících a zavazadel u dopravce MONÍNEC s.r.o. od 1. 12. 2008.
  • Výňatek podstatné části Smluvních přepravních podmínek je zveřejněn v prostorách nástupních stanic lanových drah a na stránkách www.moninec.cz
  • Úplné znění smluvních přepravních podmínek je k dispozici cestujícím na pracovišti dopravce, tj. na dolních stanicích lanových drah a všech pokladnách.

Sjezdovka – Wikipedie

Tento článek je o svahu určeném ke sjezdu. O sjezdovkách jakožto sjezdových lyžích pojednává článek Lyže.
Upravená sjezdovka v Rakousku
Lyžaři na sjezdovce v Polsku

Sjezdovka (sjezdová trať) je svah pokrytý sněhem používaný k rekreačnímu nebo soutěžnímu sjezdovému lyžování nebo lyžařskému slalomu, snowboardingu či dalším zimním sportům. K této činnosti je využívána buď přirozená sněhová pokrývka nebo pokrytí umělým sněhem, vytvářené sněhovými děly. Některé sjezdovky a areály zimních sportů jsou využívány i mimo zimní sezónu, například pro sjezd na horských kolech.

Umělá sjezdovka je obvykle označení takové sjezdovky, která je místo sněhu pokryta speciálními „kartáči“ umožňujícími sjezd i při letních teplotách a tedy celoroční provoz.

Infrastruktura

U sjezdovek bývá často k dispozici doprovodná infrastruktura v podobě vleků, sedačkových, kabinových či jiných lanovek, které mají za cíl vyvézt uživatele na vrchol a umožňovat tak opakované sjíždění.

Pro úpravy povrchu lyžařských tratí se používá sněžná rolba vybavená radlicí a speciálním přívěsem na srovnávání povrchu sněhu.

Sjezdovky lze zasněžovat také umělým sněhem pomocí sněhových děl (stacionárních nebo pohyblivých), v takovém případě však musí podél sjezdovky existovat dostatečně dimenzovaný rozvod vody a v blízkosti sjezdovky se pak obvykle vyskytuje vodní nádrž s dostatečnou zásobou vody.

K dopravě do horských středisek nebo k vrcholům kopců slouží také skibusy – autobusové linky s vozy speciálně upravenými pro přepravu lyžařů s lyžemi. Obvykle bývá u sjezdovek i možnost občerstvení. Horská střediska často uvádějí množství kilometrů sjezdovek v blízkém okolí střediska jako ukazatel rozlehlosti a významnosti střediska.

V České republice platí česká technická norma ČSN 01 8027 Značení a zabezpečení v zimním středisku. Je účinná od ledna 2009 a nahradila předchozí československou ČSN stejného čísla z roku 1989. Na Slovensku platí STN 01 8027 Označovanie a zabezpečovanie lyžiarskych tratí a trás.

ČSN 01 8027 popisuje doporučené způsoby zabezpečení zdrojů „atypického nebezpečí“. Jsou to varovné signální značky, bezpečnostní matrace a sítě, vymezovací sítě, odstranění zdrojů nebezpečí a v krajním případě uzavření tratě.

Značení na sjezdovce

ČSN 01 8027 uvádí vzor označení obtížnosti sjezdovky a dále značky určené pro sjezdové tratě:

  • Výstražné piktogramy, žlutá obdélníková tabulka s černým potiskem piktogramu orámovaného trojúhelníkem stojícím na základně, pod trojúhelníkem je zpravidla nápis. Příklady značek:
    • Pozor! Nebezpečí (symbol vykřičníku)
    • Pozor! Strmá trať (symbol vykřičníku, text Strmá trať)
    • Pozor! Křížení (symbol x)
    • Pozor! Křížení se sjezdovou tratí (symbol x, pod trojúhelníkem symbol sjezdaře)
    • Pozor! Křížení s běžeckou tratí (symbol x, pod trojúhelníkem symbol běžkaře)
    • Pozor! Křížení s vlekem (symbol x, pod trojúhelníkem symbol osoby jedoucí na vleku)
    • Pozor! Křížení s cestou (symbol x, pod trojúhelníkem symbol osobního automobilu z čelního pohledu)
    • Pozor! Rolba v provozu (piktogram rolby v šikmé poloze, pod trojúhelníkem trojjazyčný nápis)
    • Pozor! Rolba na laně (piktogram rolby na laně, pod trojúhelníkem trojjazyčný nápis)
    • Pozor! Zasněžování (piktogram sněžného děla, pod trojúhelníkem trojjazyčný nápis Umělé zasněžování)
  • Příkazové piktogramy, modré obdélníkové tabulky s bílým potiskem piktogramu orámovaného kružnicí nebo čtvercem, pod ním nápis. Uvedené příklady:
    • Utvořte čtveřice
    • Kontrolní zóna
    • Jezdicí pás
  • Zákazové piktogramy, bílé obdélníkové tabulky s potiskem černého piktogramu orámovaného červenou kružnicí s přeškrtnutím, pod ní černý nápis. Uvedené příklady
    • Nekřižte trasu vleku
    • Zákaz houpání na sedačce
    • Je to také váš les
    • Zákaz lyžování
  • Informační piktogramy, čtvercové tabulky se zeleným nebo modrým podkladem a bílým piktogramem a orámováním. Příklady: symbol sedačkové lanovky, vleku, telefonu.
  • Dále obsahuje norma vzory značek pro označení uzavřené trati, provozní doby a poslední jízdy, střediska první pomoci, stanoviště tísňového volání nebo horské služby, nebezpečí lavin, nebezpečí pádu, rozsedlina, provoz sněžných skútrů atd.

Obtížnost sjezdovek

Evropské rozdělení sjezdovek

Obtížnost sjezdovek se v Evropě většinou vyjadřuje barvou sjezdovky. Barva se volí podle nejnáročnější části sjezdovky.

  • zelená sjezdovka – toto značení úplně nejjednodušší sjezdovky se používá například ve Francii.[1] V České republice není obvyklé.
  • modrá sjezdovka – jedná se o jednoduchou sjezdovku, která je určena především dětem, slabším lyžařům a starším lidem. Její sklon je nejmírnější, což zaručuje nejnižší rychlost a maximální kontrolu jízdy. Velké množství začátečníků však paradoxně vede k tomu, že na těchto sjezdovkách bývá procento úrazů velmi vysoké.[2]
  • červená sjezdovka – má větší sklon a umožňuje tak docílit vyšší rychlosti lyžaře
  • černá sjezdovka – patří mezi nejobtížnější, doporučuje se pouze zkušeným lyžařům

ČSN 01 8027 přiřazuje obtížnostem zároveň i čísla: modrá (lehká, se sklonem do 25 %) trať má číslo 1, červená (středně těžká, se sklonem do 40 %) číslo 2 a černá (těžká) má číslo 3.

Americké rozdělení sjezdovek

V USA kombinují barvy s obrazci: [3]

  • zelený kruh: nejlehčí sjezdovka
  • modrý čtverec: středně obtížná sjezdovka, o něco těžší dva modré čtverce
  • černý kosočtverec („diamant“): těžká sjezdovka, dva nebo tři diamanty značí větší obtížnost.

Pravidla provozu

ČSN 01 8027 obsahuje Pravidla chování pro lyžaře, vydaná Mezinárodní lyžařskou federací FIS. Technické normy samy o sobě nemají obecnou právní závaznost a žádný právní předpis závaznost těchto pravidel přímo nevyhlašuje. Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 23. 2. 2005, sp. zn.

25 Cdo 1506/2004[4] však obsahuje právní větu: „Pravidla chování pro lyžaře, vydaná Mezinárodní lyžařskou federací FIS, nejsou obecně závazným právním předpisem, avšak pro lyžaře na sjezdové trati jsou závazná a jejich porušení představuje porušení právní povinnosti předcházet vzniku škod.

[5]

Nejdelší sjezdovky v ČR [6]

  1. Šerák – Ramzová (Ramzová, Jeseníky); Délka tratě: 3 381 m
  2. Turistická Modrá (Rokytnice nad Jizerou, Krkonoše); 3 185 m
  3. Suzuki Černohorská (Janské Lázně, Krkonoše); 3 057 m
  4. Hřebenovka (Kouty nad Desnou, Jeseníky); 3050 m
  5. Jáchymovská (Klínovec, Krušné hory); 2 950 m
  6. Vyhlídková (Herlíkovice, Krkonoše); 2 800 m
  7. Turistická Modrá (Svatý Petr, Špindlerův Mlýn, Krkonoše); 2 700 m
  8. Pod Kabinou (Janské Lázně, Krkonoše); 2 600 m
  9. Červená FIS, (Rokytnice nad Jizerou, Krkonoše); 2 543 m
  10. Medvědín – Červená (Medvědín, Špindlerův Mlýn, Krkonoše); 2 300 m

Odkazy

Související články

  • Lyžařské středisko
  • Lyžařský vlek
  • Lanová dráha

Reference

  1. ↑ Lyžovat do Francie?, France Guide, oficiální stránky francouzského cestovního ruchu
  2. ↑ HORNA, Jan. Druhy sjezdovek: Modrá, červená, černá [online]. [cit. 2007-12-01]. Dostupné online. , původní zdroj: www.piXtory.info
  3. ↑ The American Dream : Snow in America Archivováno 2. 4.

    2007 na Wayback Machine, Lyžování v Americe, Tom Řepík

  4. ↑ Usnesení Nejvyššího soudu České republiky ze dne 23. 2. 2005, sp. zn. 25 Cdo 1506/2004.61. Bylo uveřejněno v Souboru civilních rozhodnutí Nejvyššího soudu, C. H. Beck, 2005, svazek 32, pod pořadovým č. C 3268
  5. ↑ Michal Králík: Právní odpovědnost za sportovní úrazy, iHNed.cz, 14. 2.

    2007

  6. ↑ [1]Lidovky.cz: Kde si sjezd užijete. 10 nejdelších sjezdovek v ČR

Externí odkazy

  • Slovníkové heslo sjezdovka ve Wikislovníku

Autoritní data: GND: 4055242-1 | LCCN: sh89004125 | WorldcatID: lccn-sh89004125

Citováno z „https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Sjezdovka&oldid=18412262“

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector