Mám příznaky COVID-19: co a jak s praktickým lékařem

Mám příznaky COVID-19: co a jak s praktickým lékařem

Dobrý den,

zde najdete nejdůležitější informace, které se týkají výskytu COVID-19 v ČR. Kompletní a aktualizované informace Ministerstva zdravotnictví najdete na https://koronavirus.mzcr.cz/. Další informace také na portále https://covid.gov.cz/.

Informační linka ke koronaviru 1221je k dispozici v pracovních dnech od 8 do 19 hodin a o víkendu od 9 do 16.30 hodin.

Co dělat když?

Mám zdravotní potíže.

Pokud se vám špatně dýchá, nebo máte horečku a současně suchý kašel, volejte ihned linku 155 a postupujte podle instrukcí operátora.

Pokud máte horečku, která trvá déle než dva dny, nebo suchý kašel bez horečky, kontaktujte telefonicky svého praktického lékaře nebo pohotovost (mimo pracovní dobu praktického lékaře).

Pokud máte pouze horečku po dobu kratší než dva dny, pravděpodobně se nejedná o koronavirus. V takovém případě zůstaňte v domácí karanténě, nadále se sledujte a užívejte léky proti horečce.

Mám podezření na nákazu, chci se nechat testovat.

Pacienti s příznaky onemocnění kontaktují svého praktického lékaře, který indikuje potřebné vyšetření nebo vystaví žádanku na PCR test. K bezplatnému testování PCR je potřeba doporučení a žádanka od lékaře.  

V současné době je možnost využít preventivní antigenní testování. Naše ordinace nejsou zapojeny do plošného testování na covid-19. Vybrané ordinace nabízejí testování pouze svým registrovaným pacientům, informaci najdete v detailu ordinace. K plošnému antigennímu testování využijte síť odběrových center, informace a seznam najdete zde.

Byl jsem v úzkém kontaktu s nakaženou osobou.

Nejprve je třeba vyhodnotit, zda se jednalo o rizikový kontakt. Za rizikový kontakt můžeme považovat osoby, se kterým jste v blízké vzdálenosti do 2 m po dobu minimálně 15 min a bez roušky. Platí pro všechny 3 podmínky SOUČASNĚ. Nejčastěji to tedy bývají rodinní příslušníci, kamarádi, kolegové apod. 

Pokud jste s pozitivně testovaným člověkem byli v kontaktu s rouškou přes ústa i nos a nemáte příznaky nemoci, nebudete muset do karantény. Sledujte dalších 10 dnů svůj zdravotní stav.

Můžete se obrátit také na naši klientskou linku tel. 844 300 100 (provozní doba po – pá 7:30 – 16:00).

Zdroj: MZČR

Všechny rady ke covidu, které musíte znát

Mám příznaky COVID-19: co a jak s praktickým lékařem

Píšete nám o radu. Co dělat, když pocítíte příznaky covidu? Kam zavolat, co hlásit, co očekávat? Kdo je povinen být v karanténě a kdo ne? Je v tom zmatek. Proto jsme to všechno sepsali na jednom místě. 

Příznaky podzimní virózy dokážou v době koronaviru hodně zneklidnit. Co dělat letos jinak, kam volat a co si počít, pokud lékař nebo hygienik telefon nezvedá? Kdy je nutná karanténa a co to znamená pro naše blízké? Deník N přehledně shrnuje odpovědi na důležité otázky. 

Mám lehce zvýšenou teplotu, škrábe mě v krku, cítím se unavený. Jindy bych pár dnů zůstal doma. Nemám ale v době koronaviru jít raději na test, aby případně dostali varování lidé, kteří se mnou byli ve styku? Nebo mám počkat, zda příznaky odezní? 

Hygienici říkají jednoznačně – i v případě mírného nachlazení zůstat doma. „Ani běžné nachlazení není dobré přecházet a vystavovat své okolí možné nákaze,“ říká pro Deník N hlavní hygienička Jarmila Rážová.

Jít ale na testy, nebo ne? Podle platného algoritmu ministerstva zdravotnictví mají dostat žádanku na výtěry lidé s teplotou vyšší než 37,3 °C, suchým kašlem, dušností, zažívacími obtížemi, ztrátou chuti a čichu. Lékaři ale upozorňují, že počty lidí s těmito příznaky s příchodem podzimních viróz mohou překročit testovací kapacity, a nedostane se tak na každého.

„Brzy pravděpodobně dojde k úpravě uvedeného algoritmu. Klíčovým rozhodnutím pro odeslání na testy bude to, zda se jedná o rizikového pacienta (senior, chronicky nemocný), u kterého lze v případě nákazy covid-19 očekávat těžší průběh, nebo o osobu pečující o rizikového pacienta.

Prioritu by měl mít také zdravotník nebo zaměstnanec v sociálních službách či osoba nezbytná pro chod státu,“ říká praktická lékařka Ludmila Bezdíčková. Na nových kritériích teď podle lékařky pracují odborné společnosti praktických lékařů, rozhodující poté bude vyjádření hlavní hygieničky a schválení klinickou skupinou COVID při ministerstvu zdravotnictví.

Zdravotníci zároveň zdůrazňují, že stále platí zásada nechodit s příznaky rovnou do ordinace praktického lékaře, ale volat. „Zároveň bych ráda vzkázala zejména seniorům a chronicky nemocným, aby se nebáli objednat na vyšetření, v poslední době se stále častěji setkáváme s tím, že někteří pacienti nepřišli dříve i se závažnými příznaky pro obavy z covidu,“ dodává Bezdíčková. 

Mám silné bolesti v krku a vysoké horečky, pocit těžké únavy, nemohu spát bolestí. Co dělat o víkendu či večer, kdy praktický lékař není k dispozici? 

Podle lékařů je důležité, zda jde o bolesti nebo jiné obtíže, které nesnesou odkladu. „Nemohu-li čekat na praktika, protože je mi tak zle, že se to vydržet nedá, navštívím pohotovost a nechám se vyšetřit.

Není-li mi dobře a mám pocit, že by mohlo jít o covid-19, obrátím se na praktika, ideálně telefonicky, a domluvím se s ním,“ říká Lenka Kozlíková, primářka oddělení urgentního příjmu dospělých ve FN Motol. Zásada telefonovat lékařům dopředu v případě pohotovostí neplatí. „Nemá smysl volat na pohotovost a upozorňovat na svou návštěvu.

V době epidemie viróz bude v čekárně drtivá většina pacientů s obdobnými příznaky, na postupu zdravotníků se nic nezmění,“ dodává primářka. Při příchodu na pohotovost je ale důležité pravdivě uvést všechny své potíže, aby zdravotníci věděli, kam pacienta eventuálně posadit v čekárně. „Určitě nebudeme nabírat každého pacienta na pohotovosti na covid19.

Prosím, ať toto pacienti od nás neočekávají. Samozřejmě, jiná je situace u pacienta, který má od soboty horečky a v pondělí začíná onkologickou léčbu nebo nastupuje na dialýzu, takového pacienta určitě nabereme. Jiný případ je zdravý mladík s angínou,“ upozorňuje Kozlíková. V posledních letech přitom řada okresních nemocnic omezila dobu pohotovosti.

Ve všední den je pacientům k dispozici například jen do 20 hodin, o víkendech a svátcích od 8 do 18 hodin. Později večer tedy musí pacienti častokrát dojet desítky kilometrů do krajského města. 

Mám příznaky covid-19 a nemohu se dovolat ani hygienické stanici, ani lékaři. 

Lékaři přiznávají, že jejich telefonní linky jsou od začátku koronavirové krize přetížené. „Ano, dovolat se k nám je někdy trochu problém. Praktický lékař má v průměru 1800 pacientů.

Pokud se v jeden den dvě stě lidí rozhodne, že zavolá na telefonní číslo, které obsluhuje jedna zdravotní sestřička, dostáváme se do neřešitelné situace,“ říká praktický lékař Roman Houska z Mostu.

Pokud se člověk nemůže dlouho dovolat svému lékaři nebo na hygienickou stanici, může si podle ministerstva zdravotnictví testy zaplatit ze svého a vydat se na některé z odběrových míst bez žádanky. Někteří pacienti, kteří nemohou telefonicky zastihnout svého lékaře, se rozhodli pro pomoc takzvané virtuální kliniky.

Přes speciální aplikaci (existuje jich více) se spojí s „cizím“ lékařem, kterému popíšou své příznaky a dostanou žádanku online. „Řešila jsem to nedávno o víkendu, kdy moje praktická lékařka byla na dovolené. Měla jsem horečky a únavu a nechtěla jsem v případě nákazy ohrozit svoje okolí.

Zkusila jsem virtuální kliniku, registrace trvala asi pět minut, do dalších deseti jsem si už chatovala s lékařkou, kterou mi systém přidělil náhodně a zrovna měla službu. Zařídila mi žádanku na test na následující den,“ popsala Deníku N Tereza z Prahy. Vůči fungování těchto „virtuálních klinik“ mají někteří lékaři výhrady, v nouzi však může jít o užitečnou možnost. 

Co když má příznaky koronaviru senior nebo člověk v rizikové skupině? 

Rizikoví pacienti by neměli podle lékařů příznaky koronavirové nákazy podceňovat, zvlášť pokud nemoc probíhá s horečkou nebo dušností.

Senioři nebo lidé se srdečním či onkologickým onemocněním by měli v těchto případech ihned volat lékaře – praktika, pohotovost nebo záchrannou službu.

„Pokud se jedná o rizikového pacienta, zejména vyskytují-li se u něj alarmující příznaky, je nutné nadení vštívit pohotovost v nemocnici. V případě, že nemají možnost dostat se na pohotovost vlastním vozem, je nutné volat rychlou záchrannou službu,“ vysvětluje Bezdíčková. 

V kolektivu se potvrdí koronavirus. Kdo jde do karantény a kdo na testy? Co čeká další kontakty těchto kontaktů? 

Lidé, kteří byli v přímém kontaktu s nakaženým, podstupují testy. Bez ohledu na výsledek testů (tedy i v případě, že jsou negativní) jdou do karantény. Pokud vyjde takovému člověku pozitivní test, musí testy a karanténu podstoupit i jeho kontakty.

Příklad z nedávné praxe – ve fotbalovém kroužku v Praze 9 se před letními prázdninami vyskytl u jednoho chlapce koronavirus.

„Na základě dané skutečnosti proběhlo standardní epidemiologické šetření, z jehož průběhu vyplynulo nařízení karantény pro dalších 14 hráčů zápasu se současnou indikací k provetestů na covid-19,“ popsal Zbyněk Boublík, mluvčí pražské hygienické stanice.

Do doby, než chlapci v karanténě znali výsledky svých testů, čekali s napětím na výsledky i kamarádi těchto malých fotbalistů. Všem hráčům nakonec vyšly testy negativní. Kdyby se ale u některých chlapců nákaza potvrdila, museli by jít do karantény i oni a začaly by se dohledávat jejich další „epidemiologicky významné kontakty“. 

Setkal jsem se s jiným člověkem, kterému byl prokázaný koronavirus. O jaký typ kontaktu musí jít, abych šel do karantény? (Jinými slovy, co to je „epidemiologicky významný kontakt“?) 

Podle hygieniků je důležitá délka kontaktu a také to, jestli měl člověk na sobě roušku.

„Pokud se člověk setkal s osobou pozitivní na covid-19 a strávil s ní nechráněn (míněno: nechráněn alespoň rouškou, pozn. red.

) více než 15 minut v uzavřeném prostoru a bez odstupu, je určitě oprávněné si při respiračních obtížích nechat udělat test a podstoupit karanténu,“ říká hlavní hygienička Rážová. 

Jezdí ještě odběrové sanitky s testy za pacienty, nebo už fungují pouze odběrová místa? 

Na začátku epidemie posílali hygienici za lidmi, kteří měli podezření na nákazu koronavirem, sanitku. Sestra provedla odběr u pacienta doma a sanitka vzorky dopravila do laboratoře. Postupem času se rozšířil počet laboratoří, které koronavirus testují, takže většina lidí se dopravuje na odběry sama.

Služba, kdy přijede sestra domů, ale pro výjimečné případy funguje i dnes. „Možnost využití mobilního sanitního odběrového vozu stále existuje v případech, že se pacient nemůže dostavit na odběrové místo. Přednostně je ale lepší využít odběrová místa,“ odpovídá Rážová.

O tom, že za pacientem přijede na odběry sanitka, rozhodne praktický lékař. 

Kdo mě může poslat na testy? 

Žádanku na odběr může vystavit hygienik, praktický lékař i specialisté, například plicní lékař nebo doktoři v nemocnicích.

„Formulář je elektronický, takže pacient nedostane nic do ruky, v odběrném místě jen předloží kartičku pojišťovny,“ říká Bezdíčková.

Budete mít zájem:  Skoro polovina zaměstnanců v ČR neobědvá

Na odběr je možné se objednat na webu některého z odběrných míst, která jsou vypsaná na stránkách ministerstva zdravotnictví. Lékař na elektronické žádance zadává preferované místo odběru. 

Dostal jsem žádanku na testy. Je mi špatně, mám horečku, kašel. Jak se mám dostat na odběrové místo, pokud nemám auto ani blízkého člověka, který ho tam odveze? Mám jet na testy MHD nebo taxi? 

Podle hygieničky je rozhodně nezbytné vyhnout se vozům veřejné dopravy, kde přijde člověk do kontaktu s dalšími lidmi. „V tomto případě bychom doporučovali kontaktovat praktického lékaře a poradit se o možnosti mobilních sanitních vozů,“ poznamenává Rážová. 

Existují různé druhy testů, jeden „tyčinkou do nosu“, druhý odběrem krve. Jaký je mezi nimi rozdíl? 

Pro určení akutní nákazy se používají pouze PCR testy jako důkaz přítomnosti viru v organismu. Dělají se pomocí stěru z nosohltanu. Tento test se používá pro rozhodnutí, zda člověk půjde do karantény. „Oproti tomu krevní testy řeknou, zda pacient prodělal covid-19, případně mohou ukázat i na probíhající infekci.

Ale tento test je zatížen ‚diagnostickým oknem‘ – protilátky se vyvíjí zhruba od sedmého až desátého dne po setkání s virem, když se tedy test provede dříve, může být výsledek falešně negativní,“ říká Petr Podroužek, odborný ředitel EUC Laboratoří. Testy na protilátky (ELISA) se dělají z žilní krve. Třetím typem testů jsou tzv. rychlotesty.

Ty se dělají z kapky krve a také měří hladinu protilátek. 

Kdy za test na koronavirus platím a kolik zhruba stojí? 

Pokud pacient od lékaře dostal žádanku na vyšetření z důvodu podezření na nákazu infekcí, bude PCR testem otestován bezplatně. „Pokud lékař k vyšetření neshledá důvod, ale pacient má přesto zájem nechat se otestovat na přítomnost viru či protilátek proti němu, může tak učinit jako samoplátce,“ říká Libor Staněk z laboratoře Synlab.

Cena testu pro samoplátce u soukromých laboratoří se pohybuje kolem 1500 korun. Laboratoře se přitom chystají na podzimní nárůst počtu případů. „Dnes je naše kapacita 300 vzorků za den, během září zvyšujeme na 700 za den, jsme tedy připraveni na případný nápor pacientů,“ dodává Podroužek.

Testovací kapacity navyšují také další soukromé i státní laboratoře. 

Dozvím se, že mám pozitivní test na covid. Co smím a co nesmím? 

V případě pozitivního testu musí člověk zůstat v domácí izolaci. Podle hygieniků je nutné zůstat jen doma a zcela se vyhnout pobytu na veřejnosti. Takže žádné nákupy, cesty do lékárny ani venčení psa.

V jedné domácnosti by s dotyčným měli být jen členové rodiny nebo lidé, kteří o nakaženého pečují. Doba izolace se od září zkrátila na 10 dnů.

Podle ministerstva zdravotnictví se „ukončuje na základě negativního výsledku PCR testu provedeného nejdříve 10 dnů ode dne odběru diagnostického vzorku, jehož vyšetření přítomnost viru SARS-CoV-2 prokázalo, a současně po uplynutí alespoň 3 dnů, kdy daná osoba klinické příznaky onemocnění již nevykazuje“. Nakažený by se měl separovat od ostatních lidí v domácnosti. „Chceteli chránit ostatní, používejte obličejové roušky, pokud jste s nimi ve stejné místnosti,“ upozorňuje Státní zdravotní ústav. 

Jak se liší karanténa a izolace? 

Izolace platí pro nakaženého (tedy člověka s pozitivním PCR testem na koronavirus). Karanténa pro lidi, kteří se s tímto člověkem setkali, ale sami nejsou pozitivní. Člověk v karanténě by měl stejně jako lidé v izolaci zůstat doma, nechodit do práce, do školy nebo do MHD. Za porušení karantény nebo izolace hrozí finanční pokuta. 

Co nesmí člověk dělat v době, kdy čeká na výsledky testu? 

Při čekání na výsledky testů je podle hlavní hygieničky Rážové lepší preventivně dodržovat stejný režim jako při pozitivním výsledku, tedy vyhýbat se pokud možno kontaktu s dalšími lidmi. „Pokud má navíc čekající jakékoliv zdravotní obtíže, je namístě zůstat doma,“ poznamenává. Zůstat doma je tedy pouze doporučením, nikoliv povinností jako v případě karantény. 

Léčím se s covidem doma, ale můj stav se náhle velmi zhorší. Co mám dělat? 

V nemocnicích leží ve vážném stavu v těchto dnech zhruba 150 lidí, což je jen malé procento všech pozitivně testovaných. Pacienti, kteří se léčí s covidem doma, mohou přesto pocítit náhlé zhoršení svého stavu.

„Na tísňovou linku záchranné služby volají lidé, kteří mají covid nebo jsou v karanténě a náhle se jim přitížilo. Například pociťují příznaky dušnosti, což je porucha jedné ze základních životních funkcí a důvod k výjezdu rychlé záchranné služby,“ potvrdila Deníku N mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.

Upozorňuje zároveň, že zhruba 15 až 20 procent hovorů na tísňovou linku končí radou pacientovi.

„Dispečeři se nemocného vyptají na podrobnosti jeho zdravotního stavu, a pokud u něj nejsou ohrožené základní životní funkce (dušnost, tlak na hrudi, počínající ztráta vědomí), je doporučena domácí léčba,“ dodává Poštová. Obecně platí, že linka 155 je pouze pro naléhavé hovory při náhlém zhoršení zdravotního stavu. 

Kam volat, když se chci poradit ohledně koronaviru? 

Pokud nejde o ohrožení života nebo zdraví, mají lidé volat svému praktikovi. V případech obecných dotazů ohledně koronaviru pak mohou využít informační linky ministerstva zdravotnictví nebo jednotlivých krajských hygienických stanic. Informační linky jsou ale dostupné pouze v pracovní dobu ve všední dny. 

Co mě čeká po ukončení karantény a odeznění příznaků, abych se mohl vrátit k normálnímu způsobu života? Je vždy vyžadována prohlídka u praktika? 

„Pokud pacient nemá čtyři dny před ukončením izolace žádné příznaky, může po skončení této doby izolaci opustit, aniž by ho viděl lékař,“ říká praktický lékař Roman Houska.

„Většina příznaků je subjektivní, takže stejně nepoznáme, zda pacienta bolí hlava nebo klouby. Proto stačí informace, zda on se již cítí zcela zdráv.“ To potvrzuje také hlavní hygienička.

„V případě negativního testu a absence klinických příznaků lze karanténní opatření ukončit.“ 

***

Žádanku na odběr může vystavit hygienik, praktický lékař i specialisté. Lidé, kteří byli v přímém kontaktu s nakaženým, podstupují testy. Bez ohledu na výsledek testů (tedy i v případě, že jsou negativní) jdou do karantény. Pokud vyjde takovému člověku pozitivní test, musí testy a karanténu podstoupit i jeho kontakty. 

zdroj: , , Strana:  , Autor: , Rubrika:  

Organizační informace – podezření na COVID-19

Vy nebo osoba, o kterou pečujete, byste měli zůstat doma s výjimkou lékařské péče (viz bod 3 a 8 – co dělat před vyhledáním lékařské péče). Nechoďte do práce, školy, na veřejná místa a nepoužívejte hromadnou dopravu nebo taxi, dokud vám nebude řečeno, že je to bezpečné.

Jestliže potřebujete obstarat nákup potravin, jiného zboží a léků, musíte požádat o pomoc jinou osobu. Také si můžete nákup objednat telefonicky nebo mailem (online). V instrukcích pro dodání zboží musí být uvedeno, že nákup má být ponechán venku nebo na verandě nebo na jiném vhodném místě.

  1. Izolujte se od ostatních osob ve vaší domácnosti

Měli byste zůstat v dobře větratelné místnosti s oknem, které se dá otevírat a pokud to lze, měli byste být separováni od ostatních osob v domácnosti. Zavírejte dveře.

Pokud je to možné, používejte oddělenou koupelnu. Pokud sdílíte koupelnu s ostatními osobami, je nezbytný pravidelný úklid.

Pokud nemáte k dispozici samostatnou koupelnu, měla by osoba v domácí izolaci používat zařízení jako poslední, a poté by tato osoba měla koupelnu řádně uklidit.

Osoba v domácí izolaci musí používat vlastní ručníky, které nepoužívají další členové domácnosti, a to jak pro osušení po koupání nebo sprchování, tak pro účely hygieny rukou.

Pokud bydlíte na koleji či jiném místě, kde sdílíte společnou kuchyni, koupelnu a společenské prostory, měli byste zůstat jen ve svém pokoji se zavřenými dveřmi, vycházet jen v nezbytných případech a nosit ústní roušku.

Pokud sdílíte s ostatními osobami kuchyň (na koleji apod.), pokud je to možné, nevstupujte do těchto míst, pokud jsou tam přítomni ostatní. Pokud to jinak nejde, noste ústní roušku. Jídlo jezte ve svém pokoji. Použité nádobí myjte ručně v horké vodě s čisticím prostředkem a osušte vlastní utěrkou.

  1. Než navštívíte svého lékaře, nejdříve mu zavolejte

Všechny návštěvy lékaře by měly být předem projednány telefonicky. Je to proto, že je ve zdravotnických zařízeních potřeba minimalizovat kontakt s ostatními lidmi.

V případě že se zhorší váš zdravotní stav (objeví se zejména horečka, kašel, dušnost), kontaktujte telefonicky svého lékaře, který bude dále organizovat poskytovaní zdravotní péče ve spolupráci krajskou hygienickou stanicí, případně volejte linku 112.

Pokud potřebujete poradit v souvislosti s koronavirem, jsou k dispozici nonstop linky Státního zdravotního ústavu 724 810 106 nebo 725 191 367 nebo 725 191 370. K dispozici jsou i infolinky jednotlivých krajských hygienických stanic.

  1. Noste ústní roušku, pokud vám to je doporučeno

Pokud jste dostali ústní roušku, měli byste ji nosit v případě, že pobýváte ve stejné místnosti s jinými lidmi i v případě návštěvy poskytovatele zdravotní péče. Pokud nemůžete nosit ústní roušku, měli by ji nosit lidé, kteří s vámi žijí, pokud jsou s vámi ve stejné místnosti.

  1. Kryjte si ústa a nos při kašli a kýchání

Při kašlání nebo kýchání si zakryjte ústa a nos kapesníkem na jedno použití. Lidé, kteří pečují o osoby čekající na výsledky vyšetření na infekci COVID-19, by také měli používat při kašli a kýchání jednorázové kapesníky.

Kapesníky odhazujte do plastového pytle na odpadky (viz bod 10 – nakládání s odpady) a okamžitě po jejich použití si umyjte ruce mýdlem a vodou (po dobu nejméně 20 sekund), opláchněte si je a důkladně osušte. Stejně tak pečující osoba pomáhá při dodržování tohoto pravidla osobě, o kterou se stará.

Myjte si ruce a osobě, o kterou pečujete, pomáhejte při mytí rukou. To by se mělo provádět často a důkladně mýdlem a vodou po dobu nejméně 20 sekund, poté si ruce opláchněte a důkladně osušte. Totéž platí pro osoby pečující o kohokoli, kdo je testován na SARS-CoV-2. Nedotýkejte se očí, nosu a úst nemytýma rukama.

  1. Vyhněte se sdílení domácích potřeb

Předměty (skleničky, šálky, kuchyňské náčiní, ručníky, ložní prádlo nebo jiné předměty), které jste vy nebo osoba, o kterou pečujete, použili, byste neměli sdílet s ostatními osobami ve vaší domácnosti. Po použití těchto předmětů je důkladně omyjte mýdlem a vodou; k mytí nádobí a příborů lze použít myčku nádobí.

Prádlo, povlečení a ručníky by měly být uloženy v plastovém pytli a vyprány, jakmile bude známo, že testy na SARS-CoV-2 (COVID-19) jsou negativní. Pokud to není možné a musíte prádlo prát, přečtěte si další pokyny k manipulaci s prádlem níže.

Budete mít zájem:  Kolik stojí školák? Minimálně pět a půl tisíce

Pokud si myslíte, že je nezbytně nutné, aby vás někdo navštívil, proberte to nejdříve s vaším lékařem. Pokud musíte mluvit s někým, kdo není členem vaší domácnosti, udělejte to telefonicky.

Snažte se držet dál od svých domácích mazlíčků. Pokud je to nevyhnutelné, myjte si ruce před a po kontaktu s nimi.

Pokud potřebujete vyprat doma prádlo, ještě než budou k dispozici výsledky vyšetření, vyperte ho pomocí pracího prostředku při nejvyšší možné teplotě vhodné pro danou tkaninu. Vhodné jsou teploty nad 60 °C. Pokud je to možné, sušte a žehlete prádlo na nejvyšší možnou teplotu vhodnou pro danou tkaninu.

  • Při manipulaci se znečištěnými materiály používejte jednorázové rukavice a plastovou zástěru a očistěte všechny povrchy v okolí pračky.
  • Prádlo nenoste do veřejné prádelny.
  • Po manipulaci se špinavým prádlem si důkladně umyjte ruce mýdlem a vodou.

Veškerý odpad (včetně roušek a kapesníků) od osoby v izolaci, by měl být uložen v plastovém pytli na odpadky a po naplnění musí být pevně zavázán. Plastový pytel by pak měl být vložen do druhého pytle a zavázán a až poté dán do kontejneru na odpad.

  1. Sledujte příznaky onemocnění u sebe nebo u osoby, o kterou pečujete

Pokud se zhoršuje zdravotní stav vás nebo osoby, o kterou pečujete, např. máte dýchací obtíže, vyhledejte lékařskou pomoc. Pokud se nejedná o nouzovou situaci, telefonujte vašemu praktickému lékaři nebo do nemocnice.

Pokud se jedná o stav nouze a potřebujete zavolat sanitku, informujte volajícího nebo operátora, že jste vyšetřováni na SARS-CoV-2 (nebo že pečujete o někoho, kdo je testován na SARS-CoV-2) .

Zdroj: koronavirus.mzcr.cz/rady-a-doporuceni-pro-domaci-karantenu

Další rady pro správnou péči o zdraví během karantény popisuje vedoucí lékař společnosti Všeobecný lékař.cz prim. MUDr. Olga Janovská ve videu níže:

Koronavirus

Redakce Seznam / Ministerstvo zdravotnictví ČR

Příznaky onemocnění jsou podobné chřipce. Jedná se o zvýšenou teplotu, dušnost, kašel, bolesti svalů či únava. Pouze u některých pacientů vede k rozvoji virového zápalu plic, který může vyústit až v selhání dýchání. Může se projevit i rýma, průjem a nebo nervové příznaky (bolest hlavy, zvracení).

Nejčastějšími cestami, kudy vnikají viry do lidského těla, jsou sliznice, tedy ústa, nos a také oči. Tato místa pro viry představují otevřenou bránu, právě na obličej si saháme nevědomky prakticky neustále.

V případě nouze, prosím, ihned volejte linku 155, na které uveďte, že se obáváte, že jde o nákazu koronavirem, a jaké k tomu máte důvody. V případě neakutních obtíží, např. kašel atd., volejte svému praktickému lékaři, nechoďte k němu, pokud vás sám nevyzve k návštěvě.

Dušnost je subjektivně vnímaný problém s dýcháním. Pacient má pocit tíže na prsou nebo nedostatku vzduchu, obtížně se mu dýchá nebo se nemůže nadechnout. Ne každá dušnost je příznakem onemocnění dýchacího systému, může být i při onemocnění kardiovaskulárním anebo jako psychická reakce na stresovou situaci.

Je třeba kontaktovat svou zdravotní pojišťovnu:

  • – Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky: 952 222 222
  • – Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky: 844 888 888
  • – Česká průmyslová zdravotní pojišťovna: 810 800 000
  • – Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví: 261 105 555
  • – Zaměstnanecká pojišťovna Škoda: 800 209 000
  • – Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky: 844 211 211
  • – Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna: 800 213 213

Je třeba kontaktovat svou zdravotní pojišťovnu, ta má povinnost vyhledat vám registrujícího lékaře, který má smlouvu s touto pojišťovnou:

  1. -Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky: 952 222 222
  2. -Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky: 844 888 888
  3. -Česká průmyslová zdravotní pojišťovna: 810 800 000
  4. -Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví: 261 105 555
  5. -Zaměstnanecká pojišťovna Škoda: 800 209 000
  6. -Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky: 844 211 211
  7. -Revírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna: 800 213 213

Zkontrolujte si, zda máte některý z následujících příznaků:

  • – dušnost/pocit ztíženého dýchání bez souvislosti s kašlem
  • – horečka více jak 38 °C
  • – suchý kašel

Pokud se vám hůře dýchá, nebo máte horečku a současně suchý kašel, volejte ihned linku 155 a postupujte podle instrukcí operátora.

Pokud máte horečku, která trvá dále než dva dny, nebo suchý kašel bez horečky, kontaktujte telefonicky praktického lékaře nebo pohotovost (mimo pracovní dobu praktického lékaře) a postupujte podle jejich instrukcí.Pokud máte pouze horečku po dobu kratší než dva dny, pravděpodobně se nejedná o koronavirus, zůstaňte v domácí karanténě, nadále se sledujte, užívejte léky proti horečce.

Pokud je vám více než 60 let a máte kterýkoliv z výše uvedených příznaků, kontaktujte telefonicky praktického lékaře nebo pohotovost (mimo pracovní dobu praktického lékaře) a postupujte podle jejich instrukcí.

Pokud nemáte ani jeden z těchto příznaků, průběžně sledujte svůj zdravotní stav a dvakrát denně si měřte teplotu.

Pokud však máte jakékoliv podezření na nákazu koronavirem, kontaktujte svého praktického lékaře telefonicky. Nechoďte do ordinace osobně, jednak tím ochráníte sebe a jednak i druhé.

Pokud potřebujete poradit v souvislosti s aktuálním výskytem onemocnění COVID-19, ať už jste občan či zdravotník, jsou vám k dispozici jak infolinky Státního zdravotního ústavu, tak i jednotlivých pojišťoven. Podívejte se na důležité kontakty v souvislosti s koronavirem.

Pokud se nemůžete na infolinky dovolat, zachovejte, prosím, především klid. V současné době mohou být v důsledku zvýšeného zájmu o tuto problematiku dočasně obsazené a přetížené. Zároveň je možné informovat se na příslušných krajských hygienických stanicích, popřípadě u vašeho praktického lékaře, který je pro tyto případy instruován.

V případě akutních potíží prosím ihned volejte linku 155 na které uveďte, že se obáváte, že jde o nákazu Coronavirem a jaké k tomu máte důvody.

Nepatří mezi často popisované příznaky, ale je nutno aktuální zdravotní stav konzultovat se svým ošetřujícím lékařem, ten rozhodne, zda se nejedná o jiné akutní onemocnění. Nejčastější příznaky jsou: horečka, kašel, dušnost, bolest svalů a kloubů, únava.

Řešit s ošetřujícím lékařem. Je popisována u některých pacientů, může být při jakémkoliv jiném onemocnění sliznice nosu a úst.

Problémy a nezdary, které mohou při testování Ag testy nastat · Covid Portál

Pro antigenní test eŽádanku nepotřebujete. Pokud potřebujete žádanku na PCR test, protože máte příznaky, nebo jste rizikový kontakt nakaženého, má praktický lékař povinnost vám eŽádanku napsat.

Chci se nechat otestovat (antigenní test), ale nemohu se dostavit na odběrová místa.

Plošné testování antigenními testy není povinné, proto mobilní týmy k dispozici nejsou, je nutné se dostavit na některé z odběrových míst.

  Pokud máte o dobrovolné antigenní otestování zájem, můžete také kontaktovat svého praktického lékaře, je možné, že antigenní testování provádí. Totéž může platit pro vašeho stomatologa, gynekologa atd.

Podívejte se na mapu a najděte si nejlepší místo u některého z vašich lékařů.

Můj praktický lékař není dostupný (dovolená, nemoc,…) a potřebuji eŽádanku.

Pro testování antigenními testy už praktického lékaře nepotřebujete. Pokud sháníte žádanku na PCR test, praktičtí lékaři za sebe obvykle mají sehnaný zástup.

Pokud jste se zrovna trefili do situace, že váš praktický lékař zástup nemá, můžete kontaktovat KHS. Ty jsou ale bohužel nyní přetížené a může trvat, než se Vám na ni podaří dovolat.

Nicméně tam Vám taky mohou eŽádanku vydat, když jim popíšete situaci- tedy že PL nebyl pro vás dostupný.

Mám podezření na covid. Mám jít na antigenní test, nebo PCR test? Nebo si můžu vybrat?

Pokud máte příznaky onemocnění koronavirem, nebo jste byli v rizikovém kontaktu s pozitivně testovaným, kontaktujte svého praktického lékaře a řiďte se jeho pokyny. Nejspíše vás buď pozve k sobě do ordinace na antigenní test, nebo vám napíše eŽádanku na PCR test. 

Mohu testování odmítnout?

Plošné preventivní testování antigenními testy ano. Pokud vám je vystavena eŽádanka praktickým lékařem- máte příznaky, či hygienou- jste rizikový kontakt, je vaší povinností se na testy dostavit. V takovém případě půjde o PCR test, ne antigenní test.

Kdy mi může být otestování odmítnuto?

Vyšetření se neprovádí u osob, které absolvovaly z důvodu onemocnění COVID-19 izolaci minimálně v rozsahu podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví upravujícího nařizování izolace a karantény. A zároveň u nich neuplynulo více než 90 dnů od prvního RT-PCR testu s pozitivním výsledkem.

Také se neprovádí u osob, kterým byl v posledních 3 dnech proveden test metodou RT-PCR s negativním výsledkem.

Koronavirus v otázkách a odpovědích

Očkování proti COVID-19 probíhá v Canadian Medical v souladu s prioritizací a všemi metodikami nastavenými Ministerstvem zdravotnictví ČR (MZČR).

Od 1. 3. 2021 se můžete k očkování registrovat prostřednictvím portálu MZČR https://registrace.mzcr.cz, nebo je možné vyčkat na telefonát zaměstnance očkovacího centra, který bude klienty Canadian Medical kontaktovat a pomůže s registrací do systému MZČR.

  • Pokud se vám z jakéhokoliv důvodu registraci do Centrálního rezervačního systému MZČR nepodaří dokončit, kontaktujte prosím linku 1221.
  • Očkování klientů Canadian Medical proti COVID-19 probíhá pouze v očkovacím centru, které najdete v Praze, na ulici Evropská 859/115a (budova AFI), přízemí, vchod A.
  • Očkování bude zajištěno vakcínami Pfizer, Moderna a AstraZeneca.

1) Podle čeho poznám, že bych mohl/a mít koronavirus? Které příznaky jsou nejčastější?

Mezi hlavní příznaky onemocnění se řadí zvýšená teplota, suchý kašel, ztráta čichu/chuti, únava.

Máte některý z příznaků Covid-19 nebo si nejste jistí svým zdravotním stavem? Zeptejte se Lékaře online 24/7.

2) Bolí mě v krku, rýmu, mám lehkou teplotu kolem 37 ˚C, malátnost. Mám jít na test nebo počkat pár dní, zda příznaky odezní?

Pokud máte tyto příznaky, poraďte se se svým praktickým lékařem – telefonicky či e-mailem, pokud jste byl/a v kontaktu s člověkem, který je COVID-19 pozitivní.

Pokud tento COVID-19 pozitivní člověk i jeho kontakt (v tomto případě i vy) měli po celou dobu nasazenou roušku přes ústa i nos (vyjma kontaktu kratšího než 15 minut nebo na větší vzdálenost než 1,5 metru) a nemáte příznaky, nově nebudete muset do karantény.

Podmínkou je, že se nesmí jednat o improvizovanou roušku v podobě šátku, trika apod. Sledujte svůj zdravotní stav po dobu 10 dnů od setkání s COVID-19 pozitivním a v případě potíží trvajících déle než 3 dny telefonicky kontaktujte svého praktického lékaře.

Lékař či hygienická stanice určí, kdy po případném kontaktu s nakaženým je již průkazná pozitivita a je test potřeba absolvovat.

Pokud nedošlo ke kontaktu s COVID-19 pozitivním člověkem a nemáte další závažná chronická onemocnění, tak zůstaňte doma. Pokud příznaky neodezní do 3 dnů, kontaktujte lékaře.

3) Potkal/a jsem se v poslední době s někým, kdo byl COVID-19 pozitivní nebo jsem s takovým člověkem v jedné domácnosti, případně mám příznaky respiračního onemocnění (kašel, rýma, teplota). Co mám dělat?

Zůstaňte doma. Kontaktujte svého praktického lékaře nebo hygienickou stanici. Odběr vám bude proveden v rozmezí 1–5 dnů od kontaktu s nemocnou osobou.

Jelikož trvá obvykle několik dní, než se onemocnění projeví, je potřeba dodržovat veškerá opatření, aby se zamezilo přenosu onemocnění na další osoby ve vašem okolí. Nákazu totiž můžete šířit, i když se cítíte zdravá/zdravý.

Budete mít zájem:  Čím víc konopí, tím lepší mast?

Výsledek testu vám bude sdělen telefonicky či SMS zprávou, a to laboratoří nebo hygienickou stanicí. Pokud bude výsledek testu pozitivní, bude vás následně kontaktovat pracovník hygienické stanice.

4) Potkal/a jsem se v poslední době s někým, kdo byl COVID-19 pozitivní nebo jsem s takovým člověkem v jedné domácnosti, případně mám příznaky respiračního onemocnění (kašel, rýma, teplota). Byl/a jsem na testu a výsledek je pozitivní. Co mám dělat?

Máte onemocnění COVID-19. Zůstaňte doma a vyhýbejte se kontaktu s lidmi, abyste onemocnění COVID-19 nešířil/a dál.

Vyčkejte, až se vám telefonicky ozve pracovník hygienické stanice (termín kontaktování závisí na momentální provozní situaci příslušné hygienické stanice), který s vámi provede epidemiologické šetření nebo informace vyplňte online na stránkách hygienické stanice (dotazy na vaše kontakty apod.

) a poučí vás o dalším postupu. Osobám, se kterými jste byl/a v posledních dnech v úzkém kontaktu, a které epidemiolog vyhodnotí jako rizikové, se pracovník hygienické stanice ozve také, a také ony budou muset jít na odběr.

V izolaci budete po dobu, kterou určí váš praktický lékař nebo hygienická stanice. Izolace se ukončuje v případě, že již nemáte žádné příznaky onemocnění. Minimální doba izolace je 10 dnů ode dne pozitivního odběru. Po uzdravení již není třeba absolvovat další odběr.

5) Potkal/a jsem se v poslední době s někým, kdo byl COVID-19 pozitivní nebo jsem s takovým člověkem v jedné domácnosti, případně mám příznaky respiračního onemocnění (kašel, rýma, teplota). Byl/a jsem na testu a výsledek je negativní. Co mám dělat?

Bude vám nařízena karanténa (tzn., že zůstáváte doma a vyhnete se kontaktu s dalšími lidmi). Délka karantény je 10 dní. Můžete totiž být nemocný, jen se u vás onemocnění zatím neprojevilo.  Po skončení karantény se již další kontrolní test neprovádí a můžete se vrátit do běžného života.

6) Žiji ve společné domácnosti s manželem a dospělým synem, kterým přišla SMS, že jsou COVID-19 pozitivní. Druhý dospělý syn je negativní, já žádné příznaky nemám. Mám jít do karantény nebo mohu do práce? Jak má postupovat druhý syn?

Pokud jste byl/a testován/a jste negativní, přesto jste v karanténě celkem deset dní. Ta by měla být zakončena testem. Pokud jste nebyl/a testována, měl/a byste jít 5.-7. den na test.

Pro test by vám měla být vystavena žádanka. Místo k testování máte možnost si zvolit. Nadále se pak řídíte pozitivním nebo negativním výsledkem.

Pokud je negativní –zůstáváte v karanténě, pokud je test pozitivní, kontaktujete svého praktického lékaře telefonicky.

7) Mám rýmu, kašel, teplotu a nesetkal jsem se s nikým, kdo by byl prokazatelně nemocný koronavirem a ani s nikým takovým nežiji ve společné domácnosti?

Pravděpodobně proděláváte jiné infekční onemocnění než COVID-19. I to však může být přenosné na další osoby, proto je vhodné po dobu klinických příznaků zůstat doma, zdržet se kontaktu s ostatními a postupovat dle pokynů Vašeho ošetřujícího lékaře. Jelikož se nejedná o onemocnění COVID-19, nevztahuje se na Vás státem nařízená izolace.

8) Pokud mi lékař či hygienická stanice určí, že mám jít na test, jak se dostanu k žádance?

Žádanka přijde elektronicky do systému. Pokud si přejete mít žádanku u sebe, požádejte o ni lékaře, který vám ji vystavuje, ten vám ji může i vytisknout.

Testování je potřeba u všech epidemiologicky významných kontaktů či tam, kde to doporučila hygiena či lékař, a to ve všech věkových kategoriích, včetně dětí.

Jedná se o zákonnou povinnost, rodiče jsou povinni se s dítětem na test dostavit.  Testování dětí není odlišné od testování dospělých.

  1. 9) Jaká je platnost žádanky na testování?
  2. Máte-li žádanku, tedy jste k vyšetření indikován lékařem či hygienickou stanicí, budete otestován co nejdříve to bude možné.
  3. 10) Mohu jít na test i bez žádanky od lékaře nebo hygienické stanice?

Ano, test můžete absolvovat jako samoplátce, v takovém případě žádanku nepotřebujete. Absolvování vyšetření, které hradí zdravotní pojišťovna, má svá pravidla. Indikovaný je ten, kdo je nemocný a trpí některým z příznaků (například suchý kašel, ztráta čichu/chuti apod.) nebo komu vyšetření nařídila hygienická stanice.

11) Kde se mohu nechat otestovat? Musím se na testování objednat?

V Praze můžete využít tři odběrová místa EUC Laboratoří. Na testování je třeba se objednat.

Praha 6, Veleslavínská 1/30 (areál zámečku), od pondělí do pátku mezi 8. a 16. hodinou, soboty mezi 8. a 12. hodinou. K dispozici je mobilní buňka a je zde možnost odběru drive-in (přímo z vašeho auta).

Praha 5, Kartouzská 204/6 (EUC Klinika, budova B, přízemí), které je v provozu od pondělí do pátku mezi 8. a 13. hodinou. 

Praha 11, Šustova 1930/2  (EUC Klinika, prostor placeného parkoviště), provozní doba od pondělí do pátku od 8 do 13 hodin. 

Rezervaci odběru si můžete vytvořit zde:

https://rezervace.euclaboratore.cz/ 

V Praze máte možnost výběru z dalších odběrových míst, která najdete zde:

https://koronavirus.mzcr.cz/seznam-odberovych-center/

V Brně můžete využít jedno z odběrových míst, která najdete zde:

https://koronavirus.mzcr.cz/seznam-odberovych-center/

  • 12) Za jak dlouho mám očekávat výsledky testu a jakou cestou se je dozvím?
  • Běžně je dnes výsledek testu k dispozici do 48 hodin, klient ho obdrží zabezpečeným emailem (heslo k otevření výsledku obdrží pomocí SMS).
  • 13) Jsem cizinec a nemám českou pojišťovnu – vystavíte mi žádanku na testování nebo budu test hradit?
  • Pokud je testování indikované lékařem, vystavujeme žádanku, klient na místě platí a poté vyúčtuje se svojí pojišťovnou.  
  • 14) Jsem cizinec a čerpám péči prostřednictvím Direct Billing – jak to budu mít s testováním?
  • Pokud je vyšetření indikováno lékařem, testování probíhá v testovacím stanu EUC Laboratoří v zámečku Veleslavín (Veleslavínská 1/30, Praha 6).

15) Co smí a nesmí člověk dělat v době, kdy čeká na výsledky testu? Postupuje se stejně, jako když je v karanténě s pozitivním výsledkem?

Ano, měl by být doma a počkat na výsledek testu.

16) Jak probíhá test formou stěru z nosohltanu? Bolí to?

Stěr z nosohltanu je nepříjemný, ale není bolestivý. Virus se množí v buňkách sliznice horních cest dýchacích, proto je potřeba kousek této sliznice setřít, aby vyšetření v laboratoři bylo co nejpřesnější.

17) Jak dlouho trvá testování?

Celý proces stěru ze sliznice nosohltanu zabere maximálně 3 minuty.

18) Co vlastně výsledek testu znamená? Existují různé druhy testů, jeden „tyčinkou do nosu“, druhý odběrem krve, jaký je mezi nimi rozdíl?

PCR testy jako průkaz viru v organismu se dělají ze stěru z nosohltanu. Testy na protilátky (ELISA) se dělají z žilní krve, rychlotesty z kapky krve a jejich výsledek vyjadřuje hladinu protilátek v organismu, tj. zjistí se tak, zda dotyčný v minulosti již onemocnění SARS-COV-2, tedy COVID-19, neprodělal. Pokud je PCR test pozitivní, znamená to, že pacient má v organismu virus SARS-COV-2.

19) Kdy mi stačí test na protilátky, kdy potřebuju PCR test? 

PCR test je třeba, pokud pacient potřebuje vědět, zda je infekční či ne, případně pokud ho indikuje hygiena či lékař (pacienti s příznaky).

Testy na protilátky řeknou, zda pacient COVID-19 prodělal, případně může ukázat i na probíhající infekci (IgM, IgA). Ale tento je zatížen „diagnostickým oknem“ – protilátky se vyvíjí cca od 7.-10.

dne po setkání s virem, tedy pokud se test provede v tomto období, může být výsledek falešně negativní.

20) Může být výsledek testu mylný? falešně pozitivní/negativní? 

U protilátek ano (viz diagnostické okno), u PCR ve velmi nízkém počtu případů (pokud se např. provede příliš brzy po nakažení). Zde se doporučuje cca 5 dní po kontaktu. 

21) Antigenní testování

Co je to antigenní testování? Kdo ho může absolvovat a jak to probíhá? Kde se mohu nechat otestovat?

Jedná se o vyšetření na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS CoV-2 prostřednictvím POC antigenních testů. Provádí se stěrem z nosohltanu. Testování je zdarma pro pojištěnce českého veřejného zdravotního pojištění od 16. 12. 2020 ve frekvenci každých 3 dnů.

Objednat se lze na antigenní odběrová centra (AOC): Veleslavínská 1 (prostor u Veleslavínského zámečku) – Praha 6, Šustova 1930/2 (prostor na parkovišti) – Praha 11, Kartouzská 204 (EUC Klinika, budova B, přízemí) – Praha 5.

Termín je možné si rezervovat zde: https://rezervace.euclaboratore.cz/

Výsledky testu se dozvíte za cca 30 minut.

V případě plných kapacit odběrových míst EUC Laboratoří, sledujte stránky Ministerstva zdravotnictví ČR, kde je seznam všech odběrových míst v ČR a jejich aktuální kapacita:

https://crs.uzis.cz/Antigen

Co když bude výsledek antigenního testu pozitivní?

V případě pozitivity je u bezpříznakových pacientů obratem proveden PCR test. Žádanku vystaví odběrové centrum. Výsledek testu bude k dispozici do 48 hodin. Klient nic neplatí. Pacient s příznaky onemocnění nastupuje do desetidenní izolace a jeho pozitivita je hlášena Krajské hygienické stanici.

Jaký je další postup v případě pozitivity i u následného PCR testu?

V případě pozitivního výsledku je třeba kontaktovat registrujícího praktického lékaře nebo Krajskou hygienickou stanici. Lékař tuto skutečnost zaznamená do zdravotnické dokumentace a domluví se s klientem na dalším postupu.

Kdo na antigenní testování nemusí?

Provádí se u osob, u kterých:

  • uplynulo více něž 90 dní od posledního RT-PCR testu s pozitivním výsledkem
  • uplynulo více než 3 dny (72 hodin) od posledního POC negativního antigenního testu

Neprovádí se u osob, u kterých:

  • byl v posledních 3 dnech (72 hodin) proveden POC antigenní test
  • byl v posledních 90 dnech proveden PCR test s pozitivním výsledkem
  • u osob v izolaci/karanténě

Další informace o antigenním testování naleznete na stránkách Ministerstva zdravotnictví ČR:

https://www.mzcr.cz/mimoradne-opatreni-antigenni-testovani-obyvatel-s-ucinnosti-od-18-12-2020-do-15-1-2021/

22) Očkování

Vakcína na COVID-19 je sice nyní už v ČR dostupná, nicméně v tuto chvíli probíhá očkování pouze ve speciálních očkovacích centrech.

Termín zahájení očkování na našich klinikách bohužel v tuto chvíli neznáme, nicméně vás chceme ujistit, že i nadále celou situaci sledujeme a koordinujeme ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR.

O dostupnosti vakcíny a podmínkách pro očkování vás budeme včas informovat na našich internetových stránkách.

Další důležité informace související s onemocněním SARS COV2 (koronavirus) najdete na stránkách Ministerstva zdravotnictví České republiky:

https://koronavirus.mzcr.cz/seznam-odberovych-center/

http://www.szu.cz/tema/prevence/rady-a-doporuceni-pro-domaci-karantenu-izolaci

https://www.gov.uk/government/publications/wuhan-novel-coronavirus-self-isolation-for-patients-undergoing-testing/advice-sheet-home-isolation

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *