Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Jídlo je palivo. Různé druhy pohonných hmot – různé výsledky. Správným jídlem je veselost, dobrá nálada, výkon školy a energie po dobu několika hodin. Existuje však jídlo, které dělá dítě pomalé, neaktivní a nepozorné. Zjistili jsme, jaké potraviny by měly být zahrnuty do menu pro děti, aby se zlepšila jeho vzpomínka, školní úspěchy a vytrvalost.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Vědecky prokázaný fakt: dětská pozornost zmizí, jakmile se dítě cítí hladné.

Proto pediatři trvají na tom, aby rodiče zajistili, že děti budou v každém jídle používat nezbytné množství bílkovin, tuků a sacharidů.

Tím se zrychlí práce mozku, zvýší se koncentrace pozornosti a umožní vám zachovat pocit sytosti po delší dobu. Současně existují produkty, které musí být ve stravě malého studenta pravidelně.

Nejdříve mluvíme o produktech, které obsahují omega-3 mastné kyseliny, protože pomáhají rozvíjet paměť, pozornost a odolávat stresu. Používání takových výrobků má příznivý vliv na soustředění pozornosti dítěte, celkovou koncentraci, postoje k učení a rychlost intelektuálních procesů. Navíc udržují tón cév, podporují krevní oběh a aktivitu imunitního systému.

Jaké produkty obsahují omega-3 mastné kyseliny? Olejové ryby (losos, tuňák, makrela, sleď, sardinky), vlašské ořechy, vejce a pšeničné klíčky. Kromě Omega-3 mastných kyselin přispívá také ke konzumaci mononenasycených tuků (olivový olej, řepkový olej, ořechy / semena a avokádo) ke zdravému toku krve do mozku. Co je krmít dítětem-školák?

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Snídaně za mozky

Můj učitelský přítel říká, že vidí velký rozdíl mezi svou dcerou a dětmi, kteří nejedou před školou ani jíst nevyváženou snídani. Studie na tomto tématu skutečně ukazují, že děti, které před snídaní jedí vyváženým způsobem, lépe se učí novým informacím a jsou více otevřené komunikaci s vrstevníky.

Glukóza je palivo pro mozek. Podle dietologů, fazole – jeden z nejbohatších zdrojů. Jsou bohatým zdrojem živin, včetně vitamínů B, minerálů, esenciálních aminokyselin a antioxidantů, které hrají klíčovou roli ve fungování mozku.

Dobrou představu o snídani pro mladého školáka může být domácí burrito. Tato jídlo zahrnuje celý pšeničný dort, vejce a lehce smažené fazole. Podle Anne Kaltzové, specialistky na výživu a proti obezitě pro děti, to je dobrá plná snídaně, protože obsahuje tuky (žloutkový vajec), sacharidy (ploché koláče) a bílkoviny (fazole a vejce).

Bohatým zdrojem glukózy je ovesné vločky. Děti zpravidla nedokážou obstát, a tak posypeme ovesnou kaší skořicí, přidáme ořechy, bobule, ovoce a med. Taková směs je skvělé jídlo pro mozek.

Ujistěte se, že ve stravě obsahují celozrnné potraviny. Na snídani můžete například dát svým dětem sendvič celého pekařského chleba s plátkem šunky a vajec.

Vejce jsou dobrý způsob, jak začít den. Tuk, obsažený v žloutku, uklidňuje mozek a dává mu příležitost lépe se zaměřit a zlepšit koncentraci pozornosti. Tato vlastnost je vlastněna pouze žloutek, takže se ujistěte, že dítě jedí celé vejce (nějaká laskavost nemá ráda žloutek).

Pokud nechcete, aby dítě „upálilo“ uprostřed školního dne, nedávejte mu snídani na snídani. Dorty, mléčná čokoláda, spousta medu, džem na snídani prudce zvyšují hladinu cukru v krvi. Energie z jednoduchých sacharidů se rychle spotřebovává a dítě se po hodině nebo dvouách bude cítit hladné.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Intelektuální oběd

Při přípravě školního oběda věnujte především pozornost obsahu tuku v něm. Mnozí rodiče jsou překvapeni, když se dozví, že sýr je hlavním zdrojem příliš nepřítomného nasyceného tuku v dietě dítěte. Dalším zdrojem nasycených tuků je klobása, šunka a klobásy.

Ale co je překvapivé: sendviče se sýrem a klobásou jsou typické jídlo ve školním boxu. Rodičům se zdá, že takové jídlo pomáhá dítěti rychle uspokojit hlad. Ale po takovém výživě se dítě zhoršuje, koncentrace pozornosti klesá.

A z dlouhodobého hlediska je plný nadměrné hmotnosti a nahromadění nebezpečného viscerálního tuku v těle.

Odborníci na výživu se doporučují, aby tento stereotyp revidovali. Sandwiches mohou být velmi užitečné, pokud rodiče nejsou příliš líní, aby se udělali správně.

Za prvé, ujistěte se, že oběd je jistě mít výrobky z celých zrn. Celá zrna jsou vynikajícím zdrojem vlákniny, kromě toho pomáhají necítit se hladu déle. Kromě toho obsahují důležité živiny, jako je selen, draslík a hořčík.

Dobrou možností oběda je pečená krůta, vejce a celozrnný chléb. Tato kombinace je dokonalým pokračováním náročného dne. Turecko díky své biochemické kompozici pomáhá soustředit pozornost a pozornost v hodinách, užitečný žloutek tuk – uklidnit a koncentrovat a celozrnný chléb dává energii ke studiu.

Kousek tuňáka se může stát hodnou náhražkou za krůtí. Tato ryba je nasycena esenciálními aminokyselinami nezbytnými pro práci s mozkem. Navíc je vynikajícím zdrojem omega-3 tuků, které mají zásadní význam pro fungování mozku.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Chytré občerstvení

Tmavá čokoláda obsahuje velmi silné antioxidanty, tzv. Flavanoly. Zvyšují tok krve do mozku. Čokoláda také obsahuje cukr, který je důležitý pro zajištění nezbytné hladiny glukózy v krvi jako „palivo“.

Současně tuk obsažený v tmavé čokoládě zpomaluje vstřebávání cukru do krve, což nejprve zabraňuje prudkému zvýšení cukru v krvi a zadruhé vede k delšímu pocitu nasycení. Poznámka: To platí pouze pro tmavou čokoládu, a ne pro mléko a bílé.

Malé množství kofeinu, které je obsaženo v čokoládě, stimuluje zvýšenou pozornost, lepší náladu a vytrvalost.

Další tip: učit vaše děti, aby jedli avokádo. Přinejmenším trochu. Toto ovoce obsahuje silné antioxidanty, které zvyšují produktivitu mozku. Pokud se jedná o problém s tímto produktem, ujistěte se, že sklouznete oko-3 matice, zejména ořechy, a červené maso.

Přemýšlejte nad snackem pro svého malého studenta, nezapomeňte, že je důležité minimalizovat (a lépe eliminovat) rafinované uhlohydráty a rafinovaný bílý cukr z jídelníčku. Alternativou by měly být celozrnné a přírodní zdroje glukózy, jako je ovoce, med nebo javorový sirup.

A konečně: Nezapomeňte na obrovské výhody ovoce a zeleniny. Potraviny bohaté na antioxidanty jako červené a modré plody, švestky, pomeranče, červené / zelené hrozny, třešně, kiwi, červený grapefruit, česnek, zelí, špenát, růžičková kapusta, brokolice, avokádo, červená paprika a fialová cibule chrání mozek volné radikály.

Myslíte si, že „jídlo pro mysl“ je něco, co není jedlé? A tady ne. Jako důkaz Lika Dlugach nabízí chytré menu pro mladé géniové:

Co pít

Ujistěte se, že dítě pije dostatek vody. Sklenice vody po probuzení by se měla stát stejnou normou jako ranní praní a čištění zubů. Nabídněte svému dítěti sklenici teplé vařené vody – je jednodušší pít na prázdný žaludek, jen dítě vzbudilo.

Pamatujte, že dehydratace vede k únavě, podrážděnosti a hlavně k nedostatku koncentrace a zpomalení duševních procesů, říkají lékaři. Ujistěte se, že vaše dítě pije hodně tekutin po celý den, voda je nejlepší. Pokud do školy dojde s přerušením pitné vody, vložte s dítětem láhev čisté pitné vody.

Ovocné smoothies jsou také užitečné, protože obsahují antioxidanty. Ale nenahradí čistou vodu.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Potraviny, které je třeba se vyvarovat

Především je nutné minimalizovat spotřebu produktů z bílé mouky, bílé rýže, bílých brambor, bílého cukru, sladkostí, které podle dietologů vedou k prudkému kolísání hladiny glukózy v krvi, způsobují, že se děti budou cítit ospalé, zhorší paměť a náladu.

Někteří odborníci navrhují úplné opuštění výrobků obsahujících dusitan sodný (například slanina). Jedním z vedlejších účinků zneužití této látky může být ztráta krátkodobé paměti.

A další: nedovolte, aby dítě mělo uprostřed denního občerstvení sladké tyčinky, sladkosti a sódu. To jistě nepříznivě ovlivní práci mozku.

– mobilní kód DFP START. Místo: rodiče – o ->

Vliv výživy na vývoj dítěte | CZ TEST

11.02.2011 | Je neoddiskutovatelné, že výživa je nedílnou součástí našeho života, a proto má zásadní vliv na náš fyzický i psychický vývoj. Nevyzrálý organismus dětí je na nedostatečnost výživy velmi citlivý, proto je pro správný vývoj dítěte potřeba jí věnovat velkou pozornost.

Stravování dítěte je v rukou nás dospělých, proto si v následujících řádcích pojďme povídat o tom, jak prostřednictvím výživy můžeme ovlivnit správný vývoj dítěte.

Začněme již před početím

Životní styl rodičů ovlivňuje zásadním způsobem zdravotní stav budoucího potomka. Procesy plození jsou v rukách přírody, která většinou nedovolí, aby dítě počaly ženy, jejichž organismus není zcela v pořádku. Příkladem může být například zastavení menstruačního cyklu žen s mentální anorexií.

Pro správný vývoj dítěte je tedy vhodné, pokud rodiče vědomě dodržují zásady zdravého životního stylu, tj. vhodně se stravují, zařazují pravidelně pohybovou aktivitu a zásady duševní hygieny.

RADA! Plánujete-li rodinu, věnujte pozornost svému životnímu stylu již před početím dítěte.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozekTěhotenství  a kojení jako důležitá období pro vývoj dítěte

Životní styl matky v těhotenství a v období kojení ovlivňuje vývoj dítěte zásadním způsobem, proto také kladou tato období větší nároky na výživu matky. Odborníci poukazují, že není nutné jíst v těchto obdobích nadměrně. Pozornost by měla být věnována přiměřenému energetickému příjmu a složení jídelníčku.

Strava by měla být tedy rozmanitá a neměly by v ní chybět žádné důležité složky. Doporučuje se, aby maminka přijímala dostatek bílkovin, které jsou základními stavebními jednotkami tkání jak v období vývoje (růstu) dítěte, tak i poté v dospělosti a mají souvislost i s správným fungováním imunitního systému, enzymatické a hormonální činností.

Proto je důležité přijímat dostatek libového masa, sýrů, mléka a mléčných výrobků, zejm. zakysaných.

Budete mít zájem:  Léky Na Předpis Odvykání Koureni?

Dále je důležitý příjem vhodných tuků, zejm. nenasycených mastných kyselin, o kterých bude zmínka dále.

V těhotenství sehrává velkou roli kyselina listová, kterou by budoucí maminka měla dostatečně doplňovat již před otěhotněním.

Kyselina listová je důležitá pro zdárný průběh těhotenství a má vliv na vývoj nervové soustavy plodu. Zdrojem kyseliny listové je zejména listová zelenina, obilné klíčky nebo ořechy.

Pro těhotné a především kojící maminky je nutné zajistit dostatečný přísun vápníku. Bohatým zdrojem jsou tvrdé sýry, mandle, sezamové semínko nebo mléčné výrobky. 

RADA! Dostatečný přísun živin zajistíme jedině pestrou a vyváženou stravou. Není třeba dodávat, že do životosprávy těhotné či kojící ženy nepatří alkohol a jiné návykové látky. Opatrní bychom také měli zacházet s nápoji obsahujícími kofein.

Rozvoj mozku a nervové soustavy dítěte

Celkový vývoj dítěte závisí na vývoji mozku a nervové soustavy. Mozek – jeho „suchá“ část je tvořen a zejména tukem (cca 60%) a bílkovinami.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Zdrojem těchto mastných kyselin jsou rostlinné oleje či ořechy (ALA) a rybí tuk (DHA). Je tedy žádoucí přijímat v naší stravě rostlinné oleje, ryby a rybí výrobky. Doporučeny jsou minimálně 2 porce ryb týdně. Nejvíce nenasycených mastných kyselin obsahují tučnější mořské ryby, jako je tuňák, makrela, ze sladkovodních pak úhoř či pstruh.

Pro vývoj mozku je také důležitý příjem vitaminů skupiny B – zejména tedy B1, B6, B12 a již zmíněné kyseliny listové (B9). Vitaminy skupiny B jsou důležité pro udržení pozornosti, paměť, soustředění a další oblasti činnosti mozku a nervové soustavy. Jejich zdrojem jsou zejména obiloviny, celozrnné pečivo, ořechy, sója, listová zeleniny, mléko, maso a další.

Kojení – nenahraditelný prostředek pro vývoj dítěte

O významu kojení, jako nenahraditelném způsobu výživy dítěte, není třeba diskutovat. Stejně jako se vyvíjel po mnoho let člověk, vyvíjelo se i mateřské mléko tak, aby plně a účelně pokrylo potřeby dítěte.

Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje výhradně kojení do 6. měsíce věku dítěte. V častém kojení dle potřeb dítěte lze pokračovat až do dvou let event. déle.

Výhoda mateřského mléka spočívá v jeho přizpůsobivosti potřebám dítěte.

Pokud z nějakého důvodu nemůže být dítě kojeno a je krmeno náhradou mateřského mléka, pak by mělo být dodržováno její dávkování doporučené ošetřujícím lékařem.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozekOd prvních příkrmů dále….

Jak již bylo řečeno, děti jsou velmi citlivé na nedostatek některé složky ve stravě, proto by měl být jejich jídelníček velmi rozmanitý.

Veledůležité jsou pro vytvoření vzorců potravního chování dítěte první dva roky života. Proto je důležité i správné počáteční zavádění příkrmů, tj. správný začátek přechodu na nemléčnou stravu.

Je doporučeno zavádět do jídelníčku dětí nejprve příkrmy zeleninové event. maso – zeleninové. Ovocné příkrmy by měly být podávány až ve chvíli, kdy si dítě zvykne na zeleninu.

Sladká chuť ovoce by mohla poté zapříčinit, že dítě bude odmítat „nesladkou“ zeleninu.

Dítěti bychom pak měly postupně nabízet další potraviny a pomáhat mu tak pozvolna přejít na běžnou rodinnou stravu.

Připomeňme, že v dětském jídelníčku by neměly chybět kvalitní bílkoviny (libové maso včetně masa rybího, tvrdé a přírodní sýry, mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané a vejce), dostatek sacharidů (obiloviny, pečivo, těstoviny, rýže apod.

) a vhodných tuků. V jídelníčku by neměla chybět zelenina a ovoce. Sladké a tučné potraviny by měly být zařazovány jen výjimečně.

Pomozte dítěti mít rádo nové jídlo

Při zavádění nových potravin do jídelníčku dítěte se můžeme setkat s odmítavou reakcí.

Pokud se zavádí do jídelníčku dítěte nové jídlo, ukazuje se, že nové jídlo je nutné nenásilně nabídnout přibližně 7-15x, aby dítěti začalo chutnat.

Chce to tedy obrovskou trpělivost rodičů, které vytrvají a servírují  nenásilně dítěti jídlo, které odmítá. Většina rodičů neví nic o neofobii k jídlu a po prvním odmítnutí potraviny dítětem svou snahu vzdá.

Dítě dělá rádo věci, které jsou mu známé, nechce konzumovat novou potravinu, ale když se podávání opakuje, tak si zvykne, zvláště když je to potravina upravována  a servírována v různých variantách nebo v kombinacemi se známými potravinami.

Je výhodné dát dítěti menší porci jeho obvyklého jídla a k tomu jídlo pro něj nové v malém množství. Též pomůže, když nově zaváděnou potravinu vidí dítě jíst jiné lidi, vrstevníky. Roli hraje kromě chutě potraviny i vůně, barva, čerstvost, atraktivnost úpravy, estetický vzhled apod.

Atraktivitu jídla zvýší též fakt, když je dítěti podáno, když má hlad. 

RADA! Pokuste se při zavádění nové potravin, aby se dítě zapojilo do jeho přípravy, nechte ho volit v jaké chuťově variantě potravinu vyzkouší. Nové jídlo  se zavádí nejen pravidelným opakováním. Z jednoho odmítnutí jídla dítětem se nemohou dělat závěry A pamatujme, že náš vzor je pro dítě mocným modelem!

Přehled vývoje dítěte v 1. roce života: 1. měsíc

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

V našem seriálu o velice důležitém prvním roce života dítěte naleznete spoustu skvělých informací o tom, jak se miminko zdokonaluje a proměňuje. Dozvíte se, jak mu v tom můžete napomoct či jakých chyb se vyvarovat. Nabídneme vám také možnosti, jak si s vaším maličkým hrát.

„Upírat člověku vlastní zkušenost nebo dělat za něj něco, co dovede sám, znamená oslabovat jeho kompetence.“

První rok v životě dítěte je období, ve kterém se utvářejí základy pro jeho další vývoj. Schopnosti a dovednosti dítěte se v prvním roce výrazně prohlubují a vyvíjejí. Dětem je dán dar učit se a chuť objevovat a zkoumat. Jejich zvědavost je nekonečná a téměř neukojitelná

Když si uvědomíme, co všechno se dítě naučí v průběhu prvního roku života – musíme ho obdivovat. Od období, kdy nedokáže ovládat pohyby rukou, paží, nohou i celého těla, se propracuje k tomu, že se dovede batolit po bytě nebo domě, či dokonce chodit. Od nedostatečně rozvinutého zraku až ke schopnosti koordinovat činnost rukou a očí ke složitějším úkonům. To je obrovský pokrok.

Vývoj dítěte však neprobíhá jen po fyzické stránce a v oblasti dovedností, týká se i sociální sféry – už od prvních okamžiků po narození dává dítě najevo potřebu být s někým blízkým. Hned po porodu pozná svoji mámu, její vůni a hlas, ale také tátu a do konce 1. roku života se naučí rozeznávat známé a neznámé lidi, dokáže přetrhnout pouto mezi sebou a matkou a vybudovat si pojem sebe samého.

Vhodná stimulace dítěte podporuje a rozšiřuje jeho touhu po poznání. Důležitým prvkem této stimulace pak je osobní pozornost. Ovzduší plné lásky, péče a společně strávený čas podněcují malého zvědavce k učení.

1. měsíc života dítěte
Narození dítěte je nejpřirozenější věcí na světě, ale ne tou nejsnadnější. Nové zážitky na tomto světě děťátku zprostředkovává celé jeho tělo.

Přechod z ohraničeného bezpečí v matčině těle do volného prostoru představuje náhlou a prudkou změnu – dítě potřebuje čas na to, aby si zvyklo. Jde o poporodní adaptaci novorozence.

Při vstupu do nového světa čerstvě narozenému děťátku prospěje, když je položeno na břicho matky, která ho obejme.

Novorozeně hned po porodu rozezná podle hlasu svoji matku i ostatní blízké osoby. Do 10 dnů se mu ze středního ucha vstřebá plodová voda. Do té doby vnímá okolní svět tlumeně, nicméně ostré zvuky mu vadí

Jen pár minut po narození si dítě pozorně prohlíží osoby a věci kolem sebe, od začátku vnímá barvy i tvary. Nejlépe vidí na vzdálenost 18–40 cm (jinak jen nejasně). Vidění však ještě není uzpůsobeno skutečnosti a miminko vidí věci opačně, tzv. vzhůru nohama.

Až postupem času se mozek učí otáčet věci a předměty, na které se dítě dívá. Nedokáže ještě aktivně sledovat objekt, který ho zaujal. To souvisí s nezralostí očních pohybů a prostorového vnímání. Schopnost vidění je získaná funkce, a proto má velký význam podporování jeho rozvoje.

Mozek dítěte je při narození plně vyvinut, nervové buňky se již netvoří, ale rozrůstají se a vytvářejí nová a nová propojení. Právě po porodu se stimulují spoje zaznamenávající a řídící pohyb.

Zkušenosti, které dítě sbíralo už v matčině břiše, se znásobují – a právě tyto nové zkušenosti podněcují v mozku vznik nových spojů mezi nervovými buňkami.

Období bezprostředně po porodu je časem prvního seznámení s matkou a navazování vzájemného vztahu.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozekMozek dítěte je při narození plně vyvinut, nervové buňky se již netvoří, ale rozrůstají se a vytvářejí nová a nová propojení.

Novorozenecké období a chování děťátka

Novorozenecké období trvá prvních 28 dnů po přestřihnutí pupeční šňůry. Jak již bylo řečeno, je to doba adaptace dítěte na svět. Chování novorozence a jeho reakce probíhají na základě reflexů a vrozených instinktů. Toto chování má několik společných znaků:

  • – Přirozený biorytmus je charakteristický krátkými časovými úseky bdění, které jsou vyplňovány aktivitou související s uspokojováním biologických potřeb.
  • – Novorozenec disponuje různými reflexy s různým významem:
    • reflexy zajišťující přežití – hledací a sací reflex – pomáhají v počáteční orientaci a adaptaci a jsou také odrazovým můstkem k dalšímu vývoji dítěte;
  • • reflexy, které slouží jako kontrola správného vývoje – Moroův reflex, reflex udržování rovnováhy, úchopový reflex, reflexní vybavení plaveckých pohybů, reflex plazení, reflex chůze atd.
Budete mít zájem:  Natažené Kolenní Vazy Příznaky?

– K vrozeným vzorcům chování patří snaha vnímat svoje okolí a také reagovat křikem, který je signálem stavu děťátka a jeho potřeby. Je to důležitý prvek sociální interakce a umožňuje dítěti určitým způsobem ovládat svoje sociální okolí. Už v tomto věku je pláč do jisté míry diferencovaný a nese určité poselství – křik z hladu je jiný než křik z bolesti. Dítě nekřičí, aby přivolalo matku, ale když matka na jeho křik reaguje, tak si to dítě zapamatuje a naučí se pláčem upoutat matčinu pozornost.

– Vývoj dítěte je závislý na přísunu vhodných a přiměřených podnětů. Zdrojem podnětů, na které je dítě odkázané, je ve většině případů matka. Stimulace však znamená vzájemnou interakci, právě ta je důležitá. Každé děťátko je jiné a jedinečné, proto i podněty, které je zaujmou, se různí. Některé podněty dítě ignoruje nebo aktivně odmítá, na jiné radostně reaguje.

Co je podstatné ve výchově v 1. měsíci života?

Hlavním úkolem je zprostředkovat dítěti kontakt s okolním světem. Názor, že dítě není možné vychovávat, že jakákoli výchova je zbytečným přetěžováním dítěte, je nesprávný. Každá matka podvědomě vychovává svoje dítě už tím, že se o něj stará a uspokojuje jeho základní potřeby.

Pravidelné krmení, koupání, přebalování, pochování – to vše obsahuje mnoho výchovných podnětů. Velice důležitý je způsob, jakým to matka dělá, protože tím vytváří vztah svého děťátka k těmto úkonům.

Zároveň má možnost poskytovat mu mnoho zrakových, sluchových, hmatových a emocionálních podnětů.

Základem je tedy rozvíjet smysly. Dodržujeme při tom tři zásady:

1. Dítě zásobujeme přiměřeným množstvím vhodných smyslových podnětů různého druhu.

2. Podporujeme některé speciální schopnosti zraku a sluchu – učíme dítě fixovat předměty zrakem a sledovat je aspoň na krátkou vzdálenost a také poslouchat určité zvuky.

3. umožňujeme dítěti poznat, že podněty cosi oznamují, na něco upozorňují a něco znamenají.
Rodiče mají tendenci dítě spíše předměty a podněty zahlcovat, než ho ponechat málo stimulované, což také není dobré.

Podněty dítěti dáváme, jen když je v bdělém stavu a určitým způsobem reaguje.

Když častěji uhýbá zrakem, odvrací hlavu, zavírá oči či projevuje neochotu, je třeba nabídnout mu jiný podnět nebo se stimulací přestat a dopřát děťátku odpočinek.

Pozor! Všechny podněty, které děťátku v 1. měsíci života poskytujeme, musíme dávkovat jemně a pozvolna. Pokud se hračka objeví náhle a prudce, může to u dítěte vyvolat leknutí, strach a křik. Také prudké pohyby, rychlé přebalování či hrubé uchopení vyvolávají negativní citové reakce. Právě novorozenec potřebuje něžné a opatrné zacházení a odpovídající stimulaci.

2. měsíc života dítěte najdete ZDE
Těšte se. Mimo jiné vám dáme tipy na činnosti s dítětem.

Dopolední jídlo je důležité, dodá sílu na zbytek dne!

Svačina, dospělými dnes často opomíjená a školáky zavrhovaná. Přesto by měla být součástí denního stravování, zvláště pak dětí. Těm zajišťuje pro zvládnutí dopolední výuky dostatek potřebné energie, bez které hrozí únava a nepozornost. Jak připravit svačinku co nejzdravější?

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek snídaně šampiónů

Pestrý jídelníček obecně dodává dětem všechny potřebné živiny, vitamíny a minerály. Různorodost pak navíc na rozdíl od každodenně se opakujících fádních rohlíků s jablkem rozhodně zaujme. Důležité je hlavně to, aby svačina dítěti chutnala. V opačném případě hrozí, že skončí v odpadkovém koši nebo stráví bez povšimnutí věčnost na dně aktovky.

Vsaďte na fantazii

Možností, jak připravit školákovi zdravé dopolední jídlo, je nespočet. Nabízí se například:

  • mléčné výrobky v podobě jogurtu, zakysaného nápoje nebo tvarohu,
  • celozrnné pečivo namazané rostlinným tukem, domácí tvarohovou pomazánkou s bylinkami, obložené sýrem či šunkou s vysokým obsahem masa,
  • müsli, sušené ovoce, směs ořechů,
  • ovocná přesnídávka.

Doplněk (nejen) ze zahrádky

Součástí svačinového balíčku by mělo být v každém případě také ovoce nebo zelenina. Nemusíte přitom vybírat jen mezi všedními druhy, jako je jablko, okurka nebo rajče.

Možná dítěti zachutnají exotičtější či méně běžné varianty, třeba avokádo, ananas, angrešt nebo řapíkatý celer. Někdy se vyplatí „propašovat“ vitamíny do svačiny v podobě ovocných salátů, smoothie nebo doma vyrobených čerstvých džusů.

Zapomínat bychom neměli ani na vhodný, ideálně neslazený nápoj.

Najděte si pár minut! 

I když je z časového hlediska jednodušší vybavit dítě mincemi pro nákup svačiny ze školního automatu, jistě se vyplatí vyšetřit si chvilku času a připravit domácí, zdravější variantu. Ovoce a zelenina podpoří školákovu imunitu a energeticky vyvážená strava oproti čokoládovým tyčinkám neohrožuje dítě rozvojem obezity.

(veri)

Zdroj:http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/childrens-health/art-20044350http://vyzivadeti.cz/novinky-a-aktuality/zdrava-svacina-do-skoly-cim-povzbudit-telo-i-mysl/

Cukání v oku Obezita u dětí Domácí lékař Jablko Správné stravování Autor článku: MUDr. Veronika Přibylová Autorka působí jako psychiatr. Líbil se vám článek? ANO NE Dopřejte si zotavení

Teploty opadly, hlava už nebolí, rýma a kašel jsou zdárně na ústupu. Právě jste…

Dopřejte spánku čas

Tak schválně. Kolikrát v tomto týdnu jste v noci prospali alespoň sedm hodin?…

Osteoporóza a Prolia

Dobrý den,chci se zeptat.Je mi 64 let.Mám osteoporozu.Brala jsem Bonvivu.Poslední…

MR mozku – glióza

Dobrý den, ráda bych zkonzultovala výsledek MR mozku. Na toto vyšetření jsem…

Zalehlé ucho

Dobrý den, už delší dobu mám zalehlé pravé ucho. Pokaždé co vstanu je zalehlé…

Roupy v pochvě?

Dobrý den, prosim vás o radu. Dnes v noci se mi vzbudila dcerka 6let a strašně…

Bolesti kolene

Dobrý den, pane doktore. Už 6 měsíců chodím po doktorech s bolestí kolene. Podle…

Bolesti kolene

Dobrý den. mam prosím dotaz na bolest v koleně. Při chůzi se objevuje bodavá…

Tlaková bolest hlavy

Dobry den, v nedeli rano jsem se bouchla o roh notebooku do spanku, asi 3 nebo…

Bulka konečníku

Dobrý den, v oblasti konečníku jsem si nahmatal asi 0,5 cm podlouhlou bulku,…

Ca děložního čípku

Dobrý den ,mám velkou pravděpodobnost ,že mám rakovinu děložního čípku a čekám…

Displeje ničí dětské mozky. Škodí jim už dvě hodiny denně

To, jakým způsobem se v mládí mozek učí, ovlivní jeho schopnost myšlení v dospělosti. Vývoj mozku formují veškeré impulzy, které mu dáváme. Proto je velmi důležité, co se prostřednictvím mozku děje, a to už od útlého věku.

Pro vývoj mozku dítěte je například velmi důležité, zda čte z papíru nebo z obrazovky. „U obou způsobů hrají roli oči, paměť a centra řeči.

Mozek však integruje čtenou informaci mnohem lépe, pokud člověk něco fyzicky drží v ruce, než když čte z počítače,“ říká Martin Stránský, neurolog pražské Polikliniky na Národní.

„Mozek se totiž přirozenou cestou učí lépe z papíru než z počítačového zdroje. Posouvání textu „skrolováním“ je pro něj nepřirozený způsob čtení. Kdežto otáčení stránek rozděluje text do hmatatelných částí, což nám pomáhá zpracovat informace do konkrétních částí pro pochopení či zapamatování,“ vysvětluje Stránský.

Monitory mění mozky

Nu což, mohli bychom si říct, že naše děti už možná nikdy z papíru číst nebudou. Jenže slova Martina Stránského podtrhují (a to hodně tlustou černou) výsledky výzkumu amerického Národního institutu zdravotnictví (NIH).

Studie ukazuje, jak se nadužívání moderních technologií, konkrétně neustálé zírání do monitorů chytrých zařízení, projevuje právě na dětských mozcích.

Vědci zkoumali celé desetiletí víc než 11 000 dětí, kterým bylo na začátku výzkumu mezi 9 a 10 lety.

Děti, které tráví denně víc než dvě hodiny času na obrazovkách chytrých zařízení, dosahují zhoršených výsledků v testech, u nichž musejí přemýšlet, a také v jazykových testech.

Díky moderním lékařským technologiím vědci zjistili, že více než sedm hodin denně, které děti stráví zíráním do obrazovek počítačů, tabletů a chytrých telefonů, se může negativně projevit na struktuře jejich mozku. S poruchou funkce mozku pak souvisí zhoršení spánku, nadměrná únava, zhoršení dispozic k vykonávání přirozené fyzické aktivity a celkově negativní vliv na vývoj kognitivních funkcí.

Ztenčená kůra

Ačkoliv vedoucí zmiňované studie Gaya Downlingová nechce přímo potvrdit definitivní výsledek, je patrné, že podle jejích výzkumů vykazují děti, jež tráví příliš mnoho času u obrazovek chytrých zařízení, zvýšenou tendenci k předčasnému ztenčování mozkové kůry, což je nejvzdálenější vrstva, jež zpracovává informace. Podle dalších informací, které Downlingová sdělila serveru TheEpochTimes, odhalily údaje pocházející ze studie NIH další znepokojující skutečnost.

Jídlo školáka je důležité i pro jeho mozek

Tablet? Ne, raději knihu… Nebo knihy

Děti, které tráví denně víc než dvě hodiny času na obrazovkách chytrých zařízení, dosahují zhoršených výsledků v testech, u nichž musejí přemýšlet, a také v jazykových testech.

„Bohužel v útlém věku, kdy se mozek teprve učí, mu technologie ani nedají šanci se správně vyvinout,“ potvrzuje tento trend Martin Stránský. Velmi negativní vliv mají podle něj také veškeré sociální sítě.

„Technologie tlumí otevřenou diskusi, redukuje slovník a schopnost empatie,“ říká.

Digitální hry a realita

Dimitri Christakis, který vede dětskou kliniku v nemocnici v Seattlu, je hlavním autorem nových směrnic Americké pediatrické akademie. Podle něj by rodiče dětem a mladistvým, a to všem, kteří ještě nedosáhli 18 let, měli zamezit zvýšenému kontaktu s veškerými digitálními médii.

Zkušenosti, které děti naberou v rámci her na tabletech či chytrých telefonech, nejsou potom schopny přenést do reálného trojrozměrného světa.

Digitální svět se podle Christakise odehrává ve dvojrozměrném prostoru. Proto zkušenosti, které děti naberou v rámci her na tabletech či chytrých telefonech, nejsou potom schopny přenést do reálného trojrozměrného světa. S tím souvisí právě ono zhoršení kognitivních funkcí, koncentrace i orientace v prostoru.

Budete mít zájem:  Léky Na Horní Cesty Dýchací?

Mobil? Už od pěti let

Ve dvanácti letech má podle českých výzkumů telefon 90 procent školáků. A zvyšuje se i počet mobilů u pěti- a šestiletých dětí. „Také průměrná hranice věku dětí, které upřednostňují digitální prostředí, se stále snižuje. To je obrovský problém pro jejich následný vývoj,“ upozorňuje Martin Stránský.

„Je totiž dokázáno, že určité mozkové a intelektuální schopnosti odpadávají z generace na generaci právě v souvislosti s užíváním technologií.“ Co z toho plyne? Tablet ne, raději knihu! A neumí-li dítě ještě číst, předčítejte mu sami.

Možná si i vy dneska vzpomenete na ty chvilky, kdy vám rodiče četli a vy jste přitom byli ve svém světě fantazie. A je to právě čtení, které nejmladším pomáhá se slovní zásobou, pravopisem a udržením pozornosti. Četba zkrátka celkově kultivuje.

A co dělají moderní technologie?

foto: Shutterstock, zdroj: TheEpochTimes

První třídou bez pláče: Denní režim prvňáčka

  • Vyšetřete si čas jen pro vašeho prvňáčkaZačátek docházky do školy je pro dítě náročné období. Bylo by dobré, kdyby jeho nejdůležitější lidé – tj. maminka a tatínek – pro něj měli čas, který dítě potřebuje. Aby dítě mělo příležitost sdílet s vámi zážitky ze školy, svěřit se s radostmi i trápeními, které škola přináší.

    Nebo jen tak s vámi pobýt a cítit, že je pro vás stejně důležité jako vaše práce. Doba, kdy dítě stojí o společné aktivity s rodiči, velmi rychle uteče. Za pár let už váš nynější roztomilý školák nejspíš dá při trávení volného času přednost kamarádům. Volno trávené s rodiči by mu připadalo „trapné“, „out“ a „prostě nemožné“.

    Po pubertě se přístup dětí k rodičům většinou zase změní k lepšímu.Určitě je dobré nenechat si utéct tohle důležité počáteční školní období, kdy vás a vaši přítomnost dítě hodně potřebuje. Nemusíte se školákem trávit celé odpoledne a večer, o to nejspíš váš prvňák ani nestojí. Stačí každý den chvilka na nerušený hovor a několikrát do týdne strávit se školákem delší dobu.

    Měl by to být takový čas, kdy vás má dítě jen pro sebe, kdy má nárok na celou vaši pozornost. Ne že vaříte večeři, zároveň dáváte prádlo do pračky a rovnáte kostičky mladšímu sourozenci či se k dítěti obracíte od obrazovky televize či monitoru počítače.Společný čas s dítětem by neměla být povinnost, ale radost. Proto je důležité hledat takovou náplň, která baví rodiče i dítě.

    Činnosti prováděné s dítětem nemusí být vůbec složité. Můžete spolu třeba i vařit, uklízet nebo doma něco kutit. Podstatné je, abyste nespěchali, zbytečně dítě nepopoháněli. Abyste se nezlobili, že vám dítě práci kazí, a nakonec neskončili s tím, že si to raději uděláte sami.

    Můžete spolu jezdit na kolech, kolečkových bruslích, plavat, lyžovat, jít na procházku, do kina, do ZOO, hrát spolu různé hry (karty, pexeso, Člověče, nezlob se, Carcassonne) nebo počítačové hry či Playstation. Můžete dítě učit něco vyrábět, můžete spolu pozorovat hvězdy, venčit spolu pejska. Hlavně by to mělo být něco, na co se vy i váš potomek těšíte.

    Maminka sedmiletého Františka a dvouletého Vaška se snažila při výchově dětí nic nezanedbat a opravdu se synům věnovat. Všechen čas se pokoušela trávit s dětmi. Zároveň se starala o domácnost. Měla pocit, že je neustále ve stresu. Že pořád dělá přinejmenším dvě věci najednou, že stále musí něco stíhat. Že má jen samé povinnosti a žádný čas na sebe.

    Ale říkala si, že děti za to stojí. Poslední dobou jí však připadalo, že František s ní není moc rád, ačkoliv se mu tolik věnuje. Zdálo se, že František preferuje přítomnost tatínka. Táta tolik nekřičí, tolik se na něj nezlobí, má víc trpělivosti i zajímavých nápadů.

    Maminka byla překvapená, když při rozhovoru v poradně František řekl, že víc si s nimi hraje tatínek než maminka. Připadalo jí to nespravedlivé po tom všem, co pro kluky dělá a jak se jim obětuje. Bylo třeba vést maminku k náhledu, že méně je někdy více.

    Že není potřeba se syny trávit veškerý čas, který má. Pak mamince nezbude žádná energie. Bude ze všeho otrávená a unavená a i čas strávený se syny bude spíš přežívat než plně prožívat.

    Kluci mohou mít paradoxně pocit, že se jim matka věnuje méně než otec, protože s nimi tolik nedovádí, neúčastní se jejich her, ale spíš je často napomíná, aby byli potichu.

    Mamince bylo doporučeno rozsah péče o děti omezit. Více se o ni podělit s tatínkem, sedmiletý František už se na chvíli o sebe dokáže postarat i sám. Rozhodně by maminka (samozřejmě i tatínek) měla mít nějaký čas jen pro sebe, kdy si odpočine a nabere nové síly.

    Dále maminka dostala za úkol hledat takové činnosti, které ji se syny budou bavit a na které se bude těšit. Neměla by si s dětmi hrát z povinnosti, ale spíš zkusit objevovat to, co ji se syny naplňuje, a tomu se pak věnovat. Samozřejmě zbude spousta věcí ohledně péče o domácnost i o děti, které je nutné udělat a které mohou být únavné, např.

    vaření, prádlo, úklid, domácí úkoly. Ale nemělo by se zapomínat i na radost a legraci.

    Při další návštěvě v poradně byla maminka mnohem spokojenější i klidnější. S Františkem už jsou zase rádi spolu.

    Dokonce se občas stane, že když má být František jen s tatínkem, tak lituje, že s nimi není i maminka. Maminka v sobě objevila spoustu tvořivosti a nápadů, které ji baví s dětmi realizovat.

    Jak sama říká, je to proto, že ví, že bude také někdy bez dětí. Pak se na ně o to víc těší.

  • Zdravé svačiny pro školáky

    Hrozba obezity Podle odborníků na výživu pokud dítě nesnídá, zhoršují se jeho pozornost a schopnost soustředit se na učení, což se může nakonec nepříznivě odrazit i na prospěchu. Děti, které se ráno řádně nenasnídají, přes den zahánějí hlad sušenkami, čokoládou, bonbony a jinými pamlsky.

    Chybějící snídani si nezřídka kompenzují přejídáním se ve večerních hodinách. Je dokázáno, že mezi dětmi, které nesnídají, se mnohem častěji vyskytuje obezita ve srovnání s dětmi, které snídají pravidelně. Dítě by mělo jíst 5 až 6-krát denně.

    Pokud je mezi hlavními jídly více než pětihodinový interval, školák nutně potřebuje dopolední svačinu, která dítěti dodá energii a živiny potřebné pro rozvoj organismu. Proto hraje důležitou roli i při koncentraci. Zároveň zabraňuje zbytečnému mlsání mezi jednotlivými jídly.

    Odpolední svačina zas pomůže překlenout dlouhý interval mezi obědem a večeří a během odpoledních aktivit zásobí děti energií.

    Velký horoskop pro školáky

    Co má obsahovat správná svačina na každý den? Při přípravě svačiny je třeba dbát na velikost porce, obsah jednotlivých živin a kalorickou hodnotu. Neméně důležitá je i její chuť.

    Co se skrývá za zdravou svačinkou? Spolehlivou dávku vitamínů naleznete v ovoci a zelenině, které kromě vitamínů dodávají tělu i minerální látky. Další nedílnou součástí jsou obiloviny, nacházející se ve formě celozrnného chleba, pečiva či musli tyčinek.

    Nezbytnou složkou jsou také mléčné výrobky (jogurty, tvaroh, mléko, sýry). Věnujte však pozornost množství tuku v těchto výrobcích.

    Pečivo Dodá dětem dostatek energie, aby se ve škole lépe soustředily a nebyly unavené. Celozrnné pečivo navíc díky vitamínům, minerálům, esenciálním mastným kyselinám a vláknině příznivě ovlivňuje fyziologické procesy v těle, zvyšuje výkonnost a posiluje imunitu.

    Bílkoviny

    Jsou stavebními látkami pomáhajícími dětem zdravě růst a vyvíjet se. Jsou potřebné pro tvorbu, funkci a obnovu svalů, kůže, šlach, vnitřních orgánů a prakticky všeho, co se v těle vyskytuje. Neukládají se do zásoby, proto je třeba pravidelně je doplňovat ve stravě.

    Posílejte nám fotografie svých prvňáčků!

    Nápoje Zajistěte svým dětem dostatek tekutin. Při mírné dehydrataci mohou být málo výkonné, může je bolet hlava, mohou trpět nevolností, pociťovat sucho v ústech, trpět závratěmi a slabostí. Těžce dehydratovaným hrozí mnohem vážnější problémy, které vyžadují hospitalizaci v nemocnici. Vhodné jsou minerální vody, nepříliš sladké čaje.

    • Mléčné výrobky
    • Rostlinné tuky

    Pro organismus znamenají především zdroj vápníku, který je nezbytný pro růst kostí a zubů. U dětí se jeho nedostatek může projevit právě zvýšenou kazivostí zubů a nedostatečným tělesným růstem. Jsou zdrojem vitamínů A, D, E a obsahují esenciální mastné kyseliny důležité pro zdravé srdce, cévy a mozek. Pro organismus jsou nezbytné a to, že tuky je třeba zcela vyloučit z jídelníčku, patří do oblastí mýtů.

    Jak připravit zdravé svačiny pro školáky

    Ovoce a zelenina Poskytují ochranu před srdečními chorobami či jinými běžnými onemocněními a zároveň pomáhají posilovat imunitní systém. Jsou i zdrojem velkého množství důležitých minerálních látek.

    Tipy na zdravou svačinu

    1. • celozrnné pečivo, rostlinné máslo, sýr, šunka, tvarohová pomazánka
    2. • nakrájené ovoce – jablka, pomeranče
    3. • nakrájená zelenina – paprika, mrkev, ředkvička, kedlubny
    4. • müsli tyčinka, sušené ovoce
    5. • nízkotučný jogurt nebo mléko
    6. • tvarohový krém
    7. Zdroj: Nový čas zdravie

    Diskuze

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Adblock
    detector