Dovolené jsou levnější až o 19 procent

PRAHA Na rozdíl od loňska je letos v Česku nabídka zájezdů na poslední chvíli bohatá a ceny jsou díky tomu nižší. Největší zájem je podle cestovních kanceláří o pobytové dovolené v Turecku, Tunisku a Bulharsku. Po slabším zahájení sezony se mezi nejprodávanější destinace vrátilo i Řecko.

Zájem naopak klesl o Egypt, který kvůli politickým nepokojům zažíval slabou sezonu i vloni. Na trhu je letos také velká nabídka zájezdů s německými cestovkami, které tak kompenzují výpadek zájmu o cestování na svém domovském trhu.

Cestovky neodhadly velikost poptávky

Cestovním kancelářím se letos nepovedlo odhadnout velikost poptávky českých zákazníků po dovolených tak jako v loňském roce a zlevněných zájezdů na poslední chvíli je proto dost, řekl mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK) Jan Papež. S tím jde ruku v ruce i pokles cen těchto dovolených, které se v průměru prodávají až o sedm procent levněji proti loňsku.

Výhodnou nabídku ale nemusí zákazníci najít pro všechny termíny, upozornil Papež. Vyprodány jsou téměř všechny letecké zájezdy z ČR na nadcházející červencové svátky a výběr last minute zájezdů může být omezený také v srpnu. Lidé v srpnu například neseženou přesně ten termín, který by chtěli, podotkl Papež. Na červenec a na září je podle něj nabídka zájezdů na poslední chvíli zatím široká.

Zájem o zájezdy do Řecka je velký

V posledních dvou týdnech výrazně vzrostl zájem o dovolené v Řecku, uvedl mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Osúch.

Počet prodaných zájezdů na řecké ostrovy podle něj roste, protože turisty uklidnila výhra proevropsky orientovaných stran v řeckých parlamentních volbách, která snížila riziko možného vystoupení země z eurozóny.

Zájem roste i kvůli poklesu cen, meziročně jsou zájezdy do Řecka levnější až o 15 procent. V předprodejích se přitom poptávka po Řecku proti loňsku propadla až o třetinu.

Změnu v chování zájemců o dovolenou po řeckých volbách potvrdil i marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma. „Do voleb klienti vyčkávali opravdu až na posledních chvíli a zájezdy tak nakupovali několik dnů před odletem. Po zmíněných volbách se situace změnila a klienti nakupují zájezdy na všechny letní termíny,“ dodal.

Dovolené jsou levnější až o 19 procent

Britové a Němci cestují méně

Na rozdíl od Česka se ale výrazně snížil zájem o cestování u turisticky nejvýznamnějších evropských národů, jako jsou Němci nebo Britové. Cestovní ruch v Německu se meziročně snížil o pětinu, v Británii dokonce o čtvrtinu, uvedl Papež. Poptávka klesla zejména u zájezdů v nižší střední třídě, zhruba do ceny 17 000 korun.

Přebytek nabídky v sousedním Německu tak způsobil, že německé kanceláře nabízejí v Česku nejvíce zájezdů za posledních deset let. Letiště v Drážďanech například organizuje „české víkendy“, kdy s pomocí tlumočníka pomáhají českým zájemcům nakupovat zájezdy od německých kanceláří, dodal mluvčí ACK.

Češi volí levnější zájezdy na kratší dobu

Přestože Češi kvůli ekonomické situaci v Evropě cestovat nepřestali, je podle Tomáše Kandy z cestovní kanceláře ITS Billa Travel patrný trend úspor i u nich. Většina klientů podle něj volí lacinější typ dovolené a zájezdy se zkracují. Letos zcela jednoznačně dominují pouze týdenní pobyty, dodal Kanda.

Se zvýhodněnou nabídku zájezdů na první moment cestovní kanceláře přicházejí už od podzimu a nabídka trvá do května. Na přelomu května a června už tradičně začíná prodej dovolených na poslední chvíli. Za plné katalogové ceny se proto v Česku prodá jen minimum dovolených.

Dovolené jsou levnější až o 19 procent

Vloni podle Českého statistického úřadu vyjeli Češi na téměř 4,3 milionu cest do zahraničí s dobou pobytu alespoň na čtyři přenocování. Nejvíce jich cestovalo do Chorvatska, na Slovensko, do Itálie a do Řecka.

Italská letoviska zlevňují. Zájem Čechů o dovolenou přesto klesl o 70 procent

Formulář pro opuštění okresu. Kde ho najdete, kam ho budete potřebovat ČTK

Italská letoviska zlevňují podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) ubytování v průměru o deset až 15 procent, apartmány jsou levnější až o pětinu.

Provozovatelé ubytovacích zařízení také poskytují zdarma některé doplňkové služby. Asociace to dnes sdělila ČTK v tiskové zprávě. Cestovní kanceláře podle ní uvádějí, že do Itálie na dovolenou letos pojede 180 tisíc Čechů. Proti loňsku by to byl pokles o 70 procent.

Snižování cen v Itálii dnes ČTK potvrdila cestovní agentura Invia, která na některých místech eviduje zlevnění až o 30 procent.

Lidé na pláži. Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Letoviska v severní Itálii, zejména Lignano, Bibione a Caorle, patří podle AČCKA mezi nejoblíbenější cíle letní dovolené Čechů, ale také Němců a Rakušanů. V lokalitách žije minimum stálých obyvatel a koronavirová nákazu se tu příliš nešířila. „K 15.červnu činí podle místních zdrojů celkový počet nakažených 99 osob,“ uvedla výkonná ředitelka AČCKA Tereza Picková.

Informace o cestování po koronaviru najdete v našem speciálu ZDE

Kvůli koronavirové krizi a stagnaci prodeje pobytů italští hoteliéři zlevňují ubytování či poskytují zdarma jindy placené služby.

Podle Pickové se jedná například o bezplatný vstup na pláž, parkování, vstupy do zábavních vodních parků, pokud jsou propojené s hotelem.

Dále to může být půjčení sportovního vybavení zdarma, bezplatné občerstvení z minibaru, případně wifi na pokoji zdarma, řekla ČTK.

Přečíst článek ›

„Ceny v Itálii jdou opravdu dolů, někde evidujeme pokles dokonce o 20 až 30 procent,“ sdělila ČTK mluvčí Invie Andrea Řezníčková.

Za poslední měsíc podle ní prodej pobytů v Itálii, která byla koronavirem silně zasažena, roste v řádech desítek. Nejčastěji si lidé vybírají dovolenou v Kalábrii.

„Odhadujeme, že postupem času bude zájezdy do Itálie nakupovat více klientů. Momentálně na plné čáře vítězí Řecko,“ dodala Řezníčková.

Ceny letos na sezonu podle AČCKA nezvyšují ani obchody a restaurace na pobřeží.

Rozestupy mezi slunečníky

V Itálii platí povinné rozestupy mezi slunečníky, pravidelně jsou dezinfikována lehátka a dětská hřiště. Dezinfekce je pro veřejnost k dispozici u vstupů do restaurací, obchodů, hotelů, ale také na plážích a hřištích. Jídlo či ložní prádlo je hostům předkládáno zabalené, aby se předešlo kontaminaci. Nošení roušek je podle AČCKA povinné ve společných uzavřených prostorech.

Podle lékařky Jany Ježkové, která řídí služby zdravotní asistence v zahraničí u Europ Assistance, bude nutné sledovat, jak se pravidla v jednotlivých destinacích vyvíjejí. Vzhledem k tomu, že vlády přistupují k rozvolňování a zpřísňování obvykle ve vlnách, může podle ní hrát velkou roli i přesný termín dovolené.

Přečíst článek ›

Itálie patří u Čechů k nejoblíbenějším letním destinacím. Podle Českého statistického úřadu tam loni delší pobyt strávilo 605.000 českých turistů. Itálie byla na původní mapě ministerstva zdravotnictví zařazena jako země se středním rizikem nákazy, nyní už je mezi nízkorizikovými státy a cestovat tam i zpět je možné od pondělí bez omezení.

17.6.2020

  • Nebezpečný koronavirus,
  • Cestování v době koronaviru,
  • Koronavirus,
  • Itálie,
  • Asociace českých cestovních kanceláří a agentur,
  • Česká tisková kancelář,
  • Invia,
  • Lignano Sabbiadoro,
  • Caorle,
  • Bibione,
  • Český statistický úřad,
  • Europ Assistance

Nakonec ano. Zlínský kraj čeká v pondělí stejné rozvolnění jako zbytek země Stejný název, jiné vlastnosti. Slovensko stále nevydalo stanovisko ke Sputniku „Společně budovaný soucit“ potrvá. Pietní místo za oběti covidu upravili skauti
Škoda Octavia servisní knížka, koupeno v A Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Škoda Octavia servisní knížka, koupeno v A, nehavarované Peugeot 308 nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Mini nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ Audi A4 servisní knížka, koupeno v D, v záruce Peugeot 308 nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce + PRODAT AUTO

Dovolené zlevnily až o 19 procent, Češi volí lacinější zájezdy

„Kvůli krizi musí letos cestovní kanceláře značně zlevňovat zájezdy,“ uvedl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Dodal, že ještě výraznější slevy je letos možné očekávat u takzvaných super last minute zájezdů.

„Češi nejenom kupují méně zájezdů, ale také mají zájem o levnější pobyty než vloni,“ tvrdí Okamura.

Osmidenní pobyt ve čtyřhvězdičkovém hotelu s polopenzí na Krétě stál loni v srpnu u Čedoku 17 990 korun, letos vyjde na 17 690 korun. Stejně dlouhá dovolená v tříhvězdičkovém hotelu na Mallorce s polopenzí vyšla loni na 19 790 korun, letos stojí 17 790 korun.

Jedenáctidenní pobyt v Egyptské Hurghadě stál loni u Exim Tours 15 320,- korun, letos za stejných podmínek vyjde na 13 920 korun. Minulý rok zákazník zaplatil o 500 korun více za palivové taxy.

U cestovní kanceláře Fischer jsou slevy znát hlavně na takzvaných last minute zájezdech. „Pokud se v loňském roce jejich ceny pohybovaly kolem deseti procent, tak letos to je až dvacet procent, to znamená jednou tolik,“ řekl mluvčí Dan Plovajko. Důvodem je například to, že zahraniční hotely mají volné kapacity, a proto nabízejí lepší ceny.

1. Bulharsko, 12 dní, 4990 Kč + 3000 Kč taxy 2. Kréta, 12 dní, 5990 Kč + 3000 Kč taxy 3. Řecko, Kefalonie, 12 dní, 4490 Kč + 3500 Kč taxy 4. Španělsko, týden, 4000 kč + 3500 Kč taxy5. Mallorca, 11 dní, 5990 Kč + 3500 Kč taxy

Slevy rostou i proto, že lidé v době ekonomické recese více šetří. Naproti tomu ještě větším slevám brání dražší euro. Loni touto dobou stálo 25 korun, nyní je to o dvě koruny více.

„Lidé se vrátí k last minute zájezdům“

Podle Plovajka krize přinese obrat trendu, který ukazoval v posledních letech pokles zájmu o last minute zájezdy. „Lidé z obavy o to, jak se bude vyvíjet jejich zaměstnání a rodinné příjmy, nechtěli dovolenou plánovat půl roku předem,“ dodal Plovajko, který se domnívá, že cestovním kancelářím letos krach nehrozí.

Stanislav Zíma z Exim Tours tvrdí, že přes léto tak levné zájezdy nebudou. „Výhodné ceny pro klienty se týkaly hlavně období května a první poloviny června. V hlavní sezóně se u nás slevy týkají malého procenta zájezdů,“ řekl. Díky slevám udržela Exim Tours jarní poptávku na stejné úrovni jako dříve, zájem o letní dovolenou nicméně je, protože zájezdy jsou vyprodané až do poloviny července.

Budete mít zájem:  Nadměrné pocení má řešení

Také ředitel internetového prodejce zájezdů Invia.cz Michal Tůma si myslí, že zájezdy v létě zdraží. „Dostali jsme se na ceny, které jsou nejnižší v historii. Myslím si ovšem, že zájezdy přes léto musí zdražit alespoň na loňskou úroveň. Aktuální cenová úroveň nemůže být pro cestovní kanceláře z ekonomických důvodů dlouhodobě udržitelná,“ řekl MF DNES.

Například včera se přes portál Invia.cz prodalo 204 zájezdů v celkové ceně zhruba šest milionů korun, loni ten samý den to bylo 188 zájezdů v hodnotě 6,7 milionu korun. Průměrná letošní cena u zájezdu tedy letos spadla na 83 procent.

  Největší meziroční slevy zájezdů
 Spojené arabské emiráty  -19 %
 Egypt  -17 %
 Itálie  -17 %
 Tunisko  -16 %
 Španělsko  -15 %
 Řecko  -10 %
 Chorvatsko  -9 %
 Rakousko  -7 %
 Bulharsko  -5 %

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur průzkum provedla ve spolupráci s největším internetovým prodejcem zájezdů v ČR Invia.cz na vzorku 10 tisíc zájezdů prodaných od začátku května do poloviny června. Slevy vyplývají z meziročního srovnání.

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 5. července 2009. Anketa je uzavřena.

Zimní dovolená bude letos jiná. V tuzemsku a mnohem levnější

Hlavní obsahIlustrační snímek
Foto: Profimedia.cz

Dovolená v nadcházející zimní sezoně a o zimních prázdninách bude letos pro řadu Čechů jiná, ukázal aktuální průzkum Equa bank. Pandemie koronaviru a s ní spojená opatření mnoha lidem totiž změnily plány. Češi se proto drží raději při zemi, a někteří dokonce zimní dovolenou oželí.

„Důvodem je nejen nejistota ohledně možnosti cestování – a to nejen do zahraničí, ale i v rámci ČR –, ale i zodpovědný přístup.

Češi nyní více spoří, zaznamenali jsme nárůst zůstatků na spořicích účtech o 20 procent v porovnání se začátkem letošního roku.

Zájem je i o investice do fondů, jejichž objem v držení klientů se na konci září ve srovnání se stejným obdobím minulého roku více než zdvojnásobil,“ uvedla Kateřina Petko z Equa bank.

Průzkum ukázal, že šest z deseti Čechů v současnosti zimní dovolenou raději neplánuje. Opatrní jsou ale i ti, kteří o dovolené na horách uvažují, nechávají totiž nákup víceméně až na poslední chvíli. Více než dvě pětiny z nich plánují pobyt uhradit méně než měsíc před odjezdem, každý šestý dokonce jen týden předem.

V úvahách o destinaci pro zimní dovolenou hraje letos významnou roli nastavení storno podmínek.

Vzhledem k tomu, že mnozí Češi mají kvůli pandemii koronaviru aktuální neblahé zkušenosti s rušením zájezdů, ubytování či dopravy, je například v porovnání s loňským rokem pro každého druhého důležité vstřícné nastavení podmínek stornování ubytování a dopravy či celého zájezdu. Pro pětinu Čechů je to dokonce zásadní, aby si dovolenou vůbec koupili.

Není nijak překvapující, že 90 procent z těch, kteří chtějí dovolenou na horách strávit, si vybere tuzemské destinace.

O Rakousku jako o možném místě pro zimní lyžování uvažují jen tři procenta dotázaných, dva ze stovky oslovených doufají v pobyt na Slovensku a 1,3 procenta počítají s Německem. Dovolenou sice v zimních měsících, ale u moře chtějí strávit dvě procenta Čechů.

Rakousko vyhlásí lockdownEvropa

Opatrnost je znát i při plánovaných útratách za zimní dovolenou. Dvě pětiny z těch, kteří se na ni chystají, jsou ochotny utratit maximálně tolik, kolik utratili loni. Třetina bude ale šetřit a za dovolenou utratí méně.

Do pěti tisíc korun by chtělo dát za zimní dovolenou 60 procent dotázaných (loni to bylo 39 procent), od pěti do 10 tisíc korun chce vynaložit 18 procent Čechů (loni 30 procent), od 10 do 15 tisíc korun pak devět procent respondentů (loni 17 procent).

Hlavní zprávy

Češi už plánují letní dovolenou: Suverénně vede Řecko

Zájem o first minute nabídky letních dovolených právě vrcholí. Do konce ledna jsou totiž za ty nejvýhodnější ceny. Češi se cestování nebojí, naopak si hodlají vynahradit rok 2020, a tak Invia hlásí tisíce prodaných zájezdů, z nichž suverénně vede Řecko před Tureckem a Bulharskem.

Češi si v roce 2021 chtějí dopřát léto, na jaké jsou zvyklí. Proto se nebojí nakupovat zájezdy na letní dovolenou s předstihem, čemuž také pomáhají nové benefity, které nyní cestovky nabízejí.

„Součástí vybraných zájezdů z naší first minute nabídky je připojištění na Covid-19 zdarma, také možnost změnit destinaci či celý zájezd, případně cestu stornovat bez poplatku. Některé cestovky také nabízejí jeden či dokonce oba PCR testy při příjezdu i návratu zdarma.

Výhodou jsou také nízké zálohy, které začínají už na 990 Kč, jež klient zaplatí teď a zbytek doplatí až těsně před dovolenou,“ popisuje mluvčí cestovní agentury Invia Andrea Řezníčková. Na first minute nabídku přitom lze uplatnit vouchery vydané za zrušené zájezdy.

U některých zájezdů k nim dokonce klient dostane například výlet v dané destinaci zdarma.

First minute nabídka pokračuje až do konce března, nicméně ty nejvýhodnější ceny a benefity jsou však k dispozici už jen do 31. ledna. „Tisíce Čechů už využily první nabídky na letní dovolenou a pořídily si u nás first minute zájezd.

Získávají tak jistotu, že stihnou ten nejširší výběr a nikdo jim nevezme tu nejlepší lokalitu nebo hotel. Podle jejich preferencí je jasné, že se hodlají vrátit do svých oblíbených destinací. Přední příčky prodaných zájezdů totiž stejně jako obvykle okupuje Řecko, kam míří 35 procent klientů.

Pokud bychom měli jmenovat jednu konkrétní destinaci, pak je vůbec největší zájem o Krétu,“ říká Řezníčková.

Turecko Čechům chybělo

Na druhém místě je s 15 procenty Turecko, kam se Češi v roce 2020 nepodívali, a těší se tedy na letošní sezónu. Je oblíbené hlavně u rodin s dětmi, protože nabízí skvělé vyžití, perfektní hotely a servis, navíc za dobré ceny. Obvykle se Turecko střídá s Egyptem na druhém a třetím místě.

Teď je Egypt zatím čtvrtý, v létě se sem chystá 9 procent zákazníků, což je dané tím, že sem Češi létají i na podzim a v zimě. Velký zájem hlásí také Bulharsko, zájezd sem si koupilo už 12 procent klientů.

Sedm procent klientů zatím hodlá strávit svoji letní dovolenou v Česku, šest procent se chystá do Chorvatska.

Průměrné ceny dovolených ve zmíněných destinacích se pohybují od 8300 Kč (Chorvatsko) po 18 100 Kč (Turecko). Letní dovolená v Řecku vyjde v průměru na 17 200 Kč, v Egyptě na 17 000 Kč, v Tunisku na 15 000 Kč a v Bulharsku na 14 400 Kč. Zájezdy se sice dají pořídit i levněji, ale Češi už chtějí hlavně kvalitu, nikoli tu nejnižší cenu.

Češi, vážení klienti, kteří chtějí kvalitu

„Pozorujeme, že každým rokem se zvyšuje standard, který si Češi na dovolené dopřávají. Když už cestují, dopřávají si lepší a luxusnější hotely než dříve, také v destinaci více utrácejí například za výlety nebo suvenýry. Naši zahraniční partneři nám potvrzují, že Češi ve světě platí za vážené klienty,“ dodává Andrea Řezníčková.

Ze zatím prodaných zájezdů vyplývá, že nejvíce Čechů vyrazí na svoji letní dovolenou v sobotu 3. července. 43 procent se ubytuje ve čtyřhvězdičkovém hotelu, 23 procent volí tříhvězdičkový a 15 procent pětihvězdičkový.

60 procent klientů si pořídilo osmidenní zájezd, 63 procent preferuje služby all inclusive a 82 procent cestuje letecky.

Mezi klienty jsou z 51 procent páry, z 35 procent rodiny s dětmi a nejčastěji si dovolenou ve first minute nabídce pořídili čtyřicátníci.

Publikováno: 12.01.2021

Češi plánují letní dovolenou už v zimě. Nejradši létají do Řecka, Egypta už se nebojí

Až o 20 procent vzrostl meziročně zájem lidí o takzvané first minute zájezdy. Češi si navíc čím dál častěji objednávají dražší hotely, all inclusive stravu i doplňkové služby.

Nejčastěji jezdí na sedm až deset dní a oblíbené jsou Řecko, Španělsko, Turecko i Tunisko či Egypt.

Právě zájem o zájezdy do Egypta podle největších českých cestovních kanceláří v posledních měsících opět stoupá.

„V tuto chvíli už máme prodány tisíce zájezdů na léto 2020. Rekordní zájem o cestování z posledních let neopadá a počty prodaných zájezdů jsou vyšší než loni touto dobou. Během září, října a poloviny listopadu se prodalo přibližně o 20 procent víc zájezdů než v minulém roce,“ uvedl Jan Bezděk, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer. 

Až polovina zájezdů na léto se tak prodá s předstihem. To potvrzuje také Ondřej Rušikvas, provozní ředitel CK Blue Style. „V meziročním srovnání nám prodej zájezdů ve first minute vzrostl téměř o čtvrtinu.

Zároveň se navyšuje počet zájezdů, na které vyráží početnější rodiny, skupiny přátel s dětmi nebo prarodiče s vnoučaty,“ řekl.

Mluvčí cestovní kanceláře Jana Ondrejechová dodala, že momentálně mají prodánu zhruba třetinu nabídek first minute zájezdů. 

Dovolené zařízené s výrazným předstihem jsou výhodné zejména kvůli slevám, které se pohybují až v desítkách procent. Dalšími bonusy bývá možnost složit nízkou zálohu, levnější parkování na letištích a dovolená pro dítě zdarma nebo za cenu letenky.

Mezi pěticí nejžádanějších destinací se kromě již roky oblíbeného Řecka a Španělska objevuje Turecko, Tunisko a také Egypt. Ten se od roku 2011 potýkal s výrazným úbytkem turistů kvůli nestabilní politické situaci a několika teroristickým útokům.

Egypt zlepšil infrastrukturu a posílil bezpečnost

Podle obchodního ředitele CK Exim Tours Petra Kostky však egyptské bezpečnostní složky věnují zvláštní pozornost zejména turistickým resortům a oblíbeným historickým památkám.

„Bezpečnost na letištích je vysoká. Každý hotel má svá vlastní bezpečnostní opatření, často dokonce vlastní bezpečnostní službu. Silnice jsou nepřetržitě hlídány pořádkovými složkami,“ vypočítal pro ČTK seznam opatření dotýkajících se návštěvníků země.

Pro severoafrickou zemi je přitom turismus důležitou složkou národního hospodářství. V souvislosti s klesajícím počtem návštěvníků tak investovala do rekonstrukce infrastruktury a hoteliéři, stejně jako cestovní kanceláře, pozměnili svou nabídku.

S agenturou Invia vloni do Egypta vyrazilo zhruba 68 tisíc lidí a podle dosavadních čísel do země u Suezského průplavu prodala zhruba 18 procent všech svých zájezdů. Většina lidí cestuje do resortních oblastí, jako je Hurgháda, Marsa Alam či Šarm aš-Šajch.

Budete mít zájem:  Které boty vám zničí nohy?

Nejvytíženější jsou první dva týdny v červenci

Z průzkumu mezi největšími českými cestovními kancelářemi také vyplynulo, že lidé si rádi připlatí nejen za all inclusive balíčky, ale i čtyř- až pětihvězdičkové hotely s akvaparky a dalšími volnočasovými aktivitami.

Podle Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK ČR) byla vloni průměrná cena zájezdu na osobu zhruba 18 tisíc korun za týden. Podle Andrey Řezníčkové z cestovní agentury Invia se průměrná cena letošního zájezdů pohybuje okolo 15 tisíc korun, což potvrzuje také ředitel portálu Dovolená.cz Petr Komárek.

„Zájezdy ve středomořské oblasti je ale možné pořídit i za poloviční cenu. V posledních letech se nicméně potvrdilo, že Češi chtějí za své letní dovolené utrácet větší peníze, už je tolik nelákají autobusové zájezdy a cesty autem do autokempů,“ dodává Komárek. 

Ceny za zájezdy do Řecka či Turecka se momentálně pohybují okolo 10 tisíc za týdenní pobyt. Za osmidenní dovolenou na tuniském ostrově Džerba zaplatí zájemci od 11 tisíc a týdenní dovolená ve Španělsku se dá pořídit od 10 tisíc. Ceny se však odvíjí také od data pobytu – v hlavní letní sezoně bývají o něco vyšší než například v květnu či září.

Zdaleka nejvytíženějším obdobím loňska byly první dva týdny v červenci, příští rok by to podle zatím prodaných zájezdů mohlo být podobné. „U letních zájezdů, sezona začíná 1. květnem, jsou již tradičně nejpoptávanější termíny kolem květnových a červencových státních svátků, kdy může nárazově vzrůst poptávka i o polovinu,“ říká Komárek. 

Mezi další oblíbené destinace pro letní dovolenou v loňském roce patřilo také Bulharsko, Kypr, Itálie a Chorvatsko. To dominovalo zejména mezi zájezdy s vlastní dopravou. Do Chorvatska se každým rokem vydají stovky tisíc českých turistů.

Podle ředitele portálu Dovolená.cz je zájem také o letní zájezdy do exotických destinací, jako je Dominikánská republika, Maledivy nebo Kapverdy. 

Nezapomeňte na pojištění, varuje asociace

ACK ČR upozorňuje na to, aby lidé při nákupu zájezdů nezapomínali na cestovní pojištění a případně také pojištění proti úpadku letecké společnosti.

„Cestovní kanceláře mají pojištění povinné ze zákona, leteckých společností se však toto nařízení netýká.

Praktické je také pojištění pro případ storna letenek, které se vztahuje na případy zrušení letu z důvodu nemoci či třeba ztráty zaměstnání,“ upozornil již v září Jan Papež, místopředseda pro vnější vztahy.

Podle manažera marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny Vlastimila Divokého lidé, kteří si kupují first minute zájezdy, také velmi často dokupují pojištění storna zájezdu. „Obecně platí, že čím dražší zájezd si lidé kupují, tím více současně objednávají pojištění storna,“ tvrdí.

To lze uplatnit na řadu událostí, od onemocnění a úrazu přes komplikace spojené s těhotenstvím, nezaviněného vyhazovu z práce, opravné zkoušky ve škole, a dokonce i rozvod.

Koronavirus a storno dovolené: Jaké máte možnosti?

Koronavirus způsobující onemocnění COVID-19 se dál šíří po celém světě. Jaká jsou práva zákazníků, kteří mají zakoupený a mnohdy zaplacený zájezd?

V současné době je v České republice vyhlášen nouzový stav, v rámci kterého je našim občanům zakázáno vycestovat ze země, s výjimkou osob, kterým byla udělena výjimka.

S jakými situacemi se nyní zákazníci cestovních kanceláří mohou setkat?

Máte zakoupený zájezd, který se má uskutečnit v nejbližší době (kdy lze očekávat, že dosud bude platit nouzový stav)

Na zájezd v situaci, kdy platí zákaz vycestování, skutečně odjet nemůžete. Podle advokáta Ondřeje Preusse, zakladatele služby DostupnýAdvokát.cz, by se ještě donedávna mohla cestování kancelář bránit s odkazem na vyšší moc.

„Na základě směrnice EU však český zákon zakotvil ustanovení, které upravuje situaci, kdy má zákazník právo na odstoupení od smlouvy, aniž by musel zaplatit storno poplatek,“ dodává Preuss.

Jde právě o situaci již v předchozím článku zmíněných nevyhnutelných a mimořádných okolností majících zásadní vliv na poskytování zájezdu. Za tyto okolnosti je pandemii koronaviru možno považovat.

Zrušení zájezdu kvůli koronaviru

Odstoupení od smlouvy ale není jedinou variantou řešení. Pokud cestovka zájezd zruší proto, že ho nedokáže realizovat, smlouva zaniká a máte též právo na vrácení zaplacené ceny, a to bez uplatnění stornopoplatku.

„Pokud cestovka sama zájezd zruší, protože nemůže své služby poskytnout, tak mají klienti nárok na vrácení plné ceny. Podobně to platí i pro zrušení ze strany zákazníků, pokud se má odlet či odjezd z ČR konat v době zákazu vycestování,“ potvrzuje právnička AK eLegal Alžběta Kokešová, která se specializuje na právo v marketingu a e-commerce.

Podle advokáta Ladislava Drhy se u smluv o zájezdu jedná o tzv. fixní závazek, který je určen jasně vymezeným termínem zájezdu.

„Není možné se tedy odvolávat na případné poskytnutí náhradního, zcela neurčitého plnění v budoucnu, tedy poskytnutí nějakého termínu náhradní dovolené někdy v příštím roce,“ míní Drha.

Neuskuteční-li se zájezd, nebude zákazník od smlouvy odstupovat, ale v důsledku nemožnosti plnění dojde k zániku smlouvy. Právo na vrácení ceny musí ale zákazník u cestovní kanceláře řádně uplatnit, upozorňuje advokát.

Pozor na odjezd z jiné země

„Jiná situace ale nastane, pokud zákazník uzavřel smlouvu o zájezdu se zahraniční cestovní kanceláří a místo odjezdu se nenachází na území České republiky,“ upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

„Potom nejde k tíži cestovní kanceláře, že se zákazník z jiné země nemůže dostat na místo odletu či odjezdu na zájezd, a nenastanou-li jiné okolnosti, zákazník nemusí mít právo na odstoupení od smlouvy bez placení stornopoplatků,“ dodává.

Na tuto skutečnost upozorňuje i Alžběta Kokešová. „Pokud se zájezd může uskutečnit (například má být místo odletu v jiné zemi, let nebyl zrušen, na místě pobytu hotely fungují apod.

), samotný fakt, že naše hranice jsou zavřené, není automaticky důvod pro vrácení celé ceny. Cestovka totiž může být schopná své služby poskytnout,“ uvádí Kokešová.

Je-li cílovou destinací země, která není na seznamu vysoce rizikových zemí, má při stornu zájezdu cestovka právo na storno poplatky v závislosti na svých obchodních podmínkách.

Co když máte zakoupený zájezd s termínem v budoucnu, například dovolenou v Chorvatsku v létě nebo na podzim?

Má-li zákazník obavu z cestování a chtěl by od smlouvy s cestovní kanceláří odstoupit nyní, musel by zaplatit „odstupné“, tedy storno poplatek.

Odstoupit od smlouvy bez zaplacení storna by bylo možné až v okamžiku, kdy bude jisté, jaká opatření platí v době konání zájezdu jak v ČR, tak v cílové destinaci. Rizikové země jsou uvedeny na seznamu států s vysokým rizikem nákazy.

Pokud bude stále platit zákaz vycestování (a odjezd se má uskutečnit z ČR)

Toto opatření nemohla předjímat ani cestovní kancelář v době prodeje zájezdu, ani zákazník. Přesto má zákazník právo na vrácení celé ceny, protože cestovní kancelář neposkytla plnění, k němuž se zavázala. Skutečnost, že to nebyla cestovní kancelář, kdo konání zájezdu znemožnil, je bezpředmětná.

„Pokud se zájezd neuskuteční, případné již uhrazené stornopoplatky by cestovní kancelář měla vrátit, jinak by šlo na její straně o bezdůvodné obohacení,“ uvádí k tomu Ondřej Preuss.

Minimalizovat storno poplatky nebo dál čekat?

Zeptali jsme se právníků, co by doporučili klientům cestovních kanceláří, kteří jsou nyní v nejistotě ohledně zájezdů, které se mají uskutečnit v blízké budoucnosti (duben, květen, červen, červenec). Je totiž jasné, že čím dříve by chtěl klient od smlouvy odstoupit, tím nižší stornopoplatek může očekávat. A mnoho lidí se cestování i v případě, že to bude možné, zkrátka bojí.

Ladislav Drha:

V případě, že se termín zájezdu již blíží, jednoznačně doporučujeme co nejdříve kontaktovat příslušnou cestovní kancelář s žádostí o sdělení aktuálního stavu celé věci a zasláním závazného návrhu řešení situace.

Pokud je v době odjezdu dané místo (či jeho bezprostřední okolí) zasaženo nevyhnutelnou či mimořádnou okolností (jako je například šíření pandemie koronaviru), lze od smlouvy odstoupit. To je klasický případ, pod který v tomto okamžiku spadají rizikové oblasti téměř v celé Evropě a je tedy možné se na tento důvod primárně odvolat.

Ondřej Preuss:

U zájezdů, které jsou později v roce, bych doporučil klientům počkat, až bude jasné, že v době jejich zájezdu bude naplněna podmínka existence nevyhnutelných a mimořádných okolností a jejich významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu. To už je prakticky jasné o dubnu a možná i o květnu a všech destinacích.

Léto je však zatím nejisté. Máme jen jistotu, že hoteliéři, aerolinky a další podnikatelé v cestovním ruchu se budou snažit vše obnovit co nejdříve. Může to však trvat řadu měsíců. Napoví samozřejmě primárně vládami vyhlášená opatření.

Alžběta Kokešová:

Doporučila bych ještě chvíli počkat, jak se situace vyvine, i když chápu, že zákazníci takovou radu neradi uslyší.

V tuto chvíli bohužel nikdo z nás netuší, jak se bude situace dál vyvíjet, jestli se zákaz vycestování nebude vztahovat jen na některé země, jestli budou dál rušeny lety atd.

Pokud ale v tuto chvíli zákazníci stornují zájezdy, které mají být až za několik měsíců, tak se na ně uplatní standardní stornopodmínky. 

Pokud se však klienti rozhodnou, že zatím zájezd stornovat nebudou a blíží se splatnost splátek, tak musí splátky hradit podle smlouvy. Cestovky navíc musí být pojištěny proti úpadku, což musí klientům při uzavírání smlouvy o zájezdu sdělit a dát potvrzení o svém pojištění pro případ úpadku.

Cestovní kancelář nabízí poukaz na dovolenou v příštím roce, musíte ho přijmout?

Ministerstvo pro místní rozvoj cestovním kancelářím doporučilo využívat vouchery na dovolené jako alternativu řešení nastalé situace. „Poukazy na zájezd jsou chráněny pojištěním pro případ úpadku cestovní kanceláře a zákazníci se tedy nemusí obávat je přijímat,“ uvádí k tomu ministerstvo.

Zároveň ministerstvo apeluje na zákazníky, aby náhradní termíny zájezdů i náhradní destinace skutečně zvažovali a byli tak solidární se spoluobčany existenčně závislými na podnikání v cestovním ruchu.

Budete mít zájem:  Pálení žáhy: babské rady i první pomoc

Jak upozorňuje Alžběta Kokešová, požadavek na vrácení veškerých záloh je dvousečný. „Pokud se všichni klienti rozhodnou, že chtějí peníze vrátit, může to nejednu cestovku dostat na pokraj existence, a to bez jejího zavinění,“ říká Kokešová.

Je také otázkou, zda bude cestovní kancelář reálně schopná finanční prostředky vrátit.

„Týká se to hlavně menších cestovních kanceláří, u kterých v důsledku nastalé situace hrozí, že se dostanou do úpadku,“ varuje Ladislav Drha.

Proto radí posuzovat každý případ od případu, nakonec může být přijetí poukazu ekonomičtější i jistější, přesto je samozřejmě možné chtít i navrácení ceny zájezdu.

Podle Ondřeje Preusse by mělo být možné odstoupit bez zaplacení odstupného i v případě, že cestovní kancelář poukaz nabízí. „Klient na takovém odloženém plnění nemusí mít zájem. Je však vhodné a solidární se domluvit,“ dodává Preuss.

Jak v případě odstoupení od smlouvy z důvodu, že se cílová destinace nachází v zemi s vysokým rizikem nákazy, tak při zániku smlouvy v důsledku nemožnosti plnění nemá cestovní kancelář na stornopoplatky nárok, upozorňuje Ladislav Drha. „Smlouva zanikla, tudíž ze zaniklé smlouvy nemohou cestovní kanceláře požadovat jakékoliv stornopoplatky, které si ve smlouvě strany ujednaly,“ uzavírá Drha.

Dovolená jako špatný vtip. Jak správně reklamovat zájezd

Dostat, za co zaplatíme. To chceme pochopitelně i u zájezdů a dovolených. Cestovní kancelář má povinnost zajistit, co slíbila. Když se od svých slibů odchýlí, máte právo žádat peníze zpět – nebo alespoň jejich přiměřenou část.

Když říkáme, co slíbila, máme na mysli jednoduše to, co je uvedeno ve smlouvě, v katalogu nebo na webu cestovky. Splnění případných ústních slibů, ve kterých prodejce zájezdu pěl na cílovou destinaci a hotel ódy (které se později ukázaly jako přehnané), se domůžete těžko.

Kdo se neozve do měsíce, má smůlu

První svaté pravidlo, které musíte znát, pokud chcete zpět peníze za dovolenou: na reklamaci vad zájezdu máte přesně jeden měsíc po jeho skončení. Kdo zaváhá, svůj nárok už neuplatní. Ještě loni lhůta trvala celé tři měsíce.

Zájezd reklamujte buď přímo u cestovní kanceláře, nebo u cestovní agentury, u které jste ho koupili – možné je obojí a pro obojí platí stejná měsíční lhůta.

Cestovní kancelář zodpovídá i za všechny dílčí dodavatele. Výmluvami typu to je chyba dopravce nebo ubytovatele se nenechte zmást ani odbýt.

Jediná situace, kdy se může cestovka z odpovědnosti vyvázat, nastává, když zasáhnou vnější okolnosti, které cestovní kancelář ani její dodavatelé nemohli ovlivnit – třeba když oblast, kde trávíte dovolenou, postihnou záplavy.

Reklamace musí být písemná. Když se ji vydáte řešit osobně na pobočku, trvejte na sepsání reklamačního protokolu s uvedením data.

„Cestovní kancelář pak musí reklamaci vyřídit nejpozději do třiceti kalendářních dnů,“ dodává vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Věc začněte řešit už na místě

Problém byste ale měli začít řešit už na místě s delegátem. „Když dovolená neprobíhá tak, jak by měla, a rozchází se ujištění cestovní kanceláře nebo očekávání zákazníka s realitou, je třeba řešit věc hned na místě.

Rozhodně nedoporučujeme zapisování vad do deníčku a chytání švábů do krabičky od sirek. Každou vadu zájezdu je podle zákona třeba vytknout bez zbytečného odkladu.

Pořadatel musí neprodleně zajistit nápravu, a pokud to neudělá ani v přiměřené lhůtě, můžeme si nápravu zajistit sami a náklady pak musí proplatit pořadatel,“ komentuje Lukáš Zelený z dTestu. 

Tak například – večer přistanete na letišti, děti už jsou zralé na postel a zjistíte, že cestovka nezajistila slíbený transfer do hotelu. Pak si klidně můžete vzít taxi přes půl ostrova a cestovní kanceláři později účet vystavit.

Nebo. Přijedete na místo a delegátka vám oznámí, že slibovaný čtyřhvězdičkový hotel je plně obsazený a má pro vás místo toho jeden pěkný tříhvězdičkový. Pak jednoznačně můžete chtít část peněz zpět, i když na místě na náhradu přistoupíte.

Když naopak dostanete jako náhradu hotel o hvězdičku lepší, dodatečného doplácení se bát nemusíte. „Cestovní kancelář se musí postarat o pokračování zájezdu i za cenu nižší kvality služeb, přičemž rozdíl v ceně se zákazníkovi vrací.

Naopak vyšší standard hradí vždy cestovní kancelář ze svého,“ dodává Lukáš Zelený z dTestu.

Pokud vadu na místě odstranit nelze – třeba když jste měli slíbený pokoj s balkonem, ovšem hotel žádné balkony nemá, máte jednoznačně právo na finanční kompenzaci.

Nový občanský zákoník pamatuje také na situaci, kdy má zájezd podstatné vady. Pořadatel v takovém případě musí nejprve zjednat nápravu, aby v zájezdu bylo možné pokračovat.

Když ovšem navrhované řešení z opodstatněných důvodů odmítnete, má pořadatel zájezdu povinnost dopravit vás na své náklady zpět (na místo odjezdu). Občanský zákoník ovšem víc nespecifikuje, co lze za podstatné vady považovat a co je řádný důvod k tomu, abyste v dovolené odmítli pokračovat.  Vodítko poskytnou až výsledky prvních soudních sporů.

Nasbírejte důkazy

Reklamované skutečnosti byste si měli nechat písemně potvrdit od delegáta nebo jiného zástupce cestovky na místě – při pozdějším vyřizování reklamace se může takový papír zatraceně hodit.

Když chcete reklamovat, musíte totiž být schopni prokázat, že na zájezdu bylo něco v nepořádku. Rada je jednoduchá: foťte, natáčejte, shánějte svědecké výpovědi. Spolu s ostatními cestujícími můžete sepsat hromadné čestné prohlášení. Také si můžete například vyžádat písemný doklad od personálu hotelu nebo dopravce.

Jak velkou slevu žádat

„Požadujete-li slevu z ceny zájezdu, může vám být vodítkem takzvaná frankfurtská tabulka slev. Uvádí se v ní často řešené druhy nedostatků a jim odpovídající výše slev, které soudy zákazníkům přiznávají,“ říká právník dTestu Zelený.

A co v tabulce kupříkladu najdete?

  • Jiný než smluvený hotel: sleva 15 až 20 procent
  • Pokoj bez (slibovaného) balkonu: sleva 5 až 10 procent
  • Pokoje bez (slibovaného) výhledu na moře: sleva 5 až 10 procent
  • Pokoj bez (slibované) klimatizace: sleva 10 až 20 procent
  • Nefunkční výtah: sleva 5 až 10 procent
  • Příliš malá plocha v pokoji: sleva 5 až 10 procent
  • Rez nebo plíseň v pokoji: sleva 10 až 50 procent
  • Nedostatečný úklid: 10 až 20 procent
  • Hluk v noci: 10 až 40 procent
  • Samoobslužný bufet namísto obsluhy: sleva 10 až 15 procent
  • Jednotvárná strava: sleva 5 procent
  • Chybějící nebo špinavý bazén (byl-li slíben): sleva 10 až 20 procent
  • Špinavá pláž: sleva 10 až 20 procent
  • Chybějící transfer z letiště: skutečně vynaložené náklady

Kompletní tabulku najdete zde. Má ale pouze orientační charakter – v některých evropských zemích se jí řídí všechny cestovky, u nás se k ní jen některé dobrovolně hlásí. Reklamovat přirozeně můžete i jiné vady zájezdu.

Obecně ale platí, že byste měli vadu zájezdu vyhodnotit realisticky a žádat přiměřenou slevu – podstatně tím zvýšíte šanci, že se cestovní kancelář bude ochotna dohodnout. Je také možné obrátit se na některou z asociací, ve kterých se cestovky sdružují, jestli by svému členovi nezkusila domluvit.

Asociace jsou v Česku dvě – Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a Asociace cestovních kanceláří ČR, cestovka ale nemusí být členem ani jedné z nich. Když se s vámi cestovka nebude chtít dohodnout, zbývá soud.

Praktické zkušenosti spotřebitelů ale ukazují, že často stačí jen najmout si právníka – jakmile začne s cestovkou jednat a pohrozí žalobou, kanceláře zhusta mění postoj, protože se chtějí soudu vyhnout. Záleží ale samozřejmě na tom, zda je váš požadavek na slevu oprávněný.

Vynahradit vám musí i ztrátu radosti z dovolené

„Cestovní kanceláře musí nově kompenzovat i narušení dovolené například jejím zkrácením nebo úplným zmařením. Jedná se o takzvanou ztrátu radosti z dovolené, která byla dosud našemu právu cizí.

Máte-li tedy již nahlášenou dovolenou u zaměstnavatele a cestovní kancelář posune termín konání zájezdu tak, že se ho nebudete moci zúčastnit, budete mít právo na náhradu újmy za zmařenou dovolenou, i když budete muset sami od smlouvy o zájezdu z tohoto důvodu odstoupit,“ uvádí právník dTestu Zelený.

Ztráta radosti z dovolené se týká například i situace, kdy jste část dovolené museli místo na pláži strávit čekáním v letištní hale – kromě slevy pak máte nárok i na náhradu nemajetkové újmy za narušení dovolené a dobrého pocitu z ní.

Lidé si začali víc stěžovat. I vymýšlet

„Do roku 2013 zaznamenávaly cestovní kanceláře přibližně půl procenta stížností a reklamací z objemu prodaných zájezdů ročně. V letošním roce evidují výrazný nárůst počtu reklamací, a to v odhadované výši osm desetin procenta, do této chvíle.

Nárůsty jsou způsobeny platností nového občanského zákoníku,“ míní tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková. Zhruba devadesát procent stížností je podle jejích slov neoprávněných. „Často velmi úsměvných, ale bohužel i lživých a agresivních.

Mezi deseti procenty oprávněných reklamací, u kterých cestovní kanceláře přiznávají odškodnění, se nejčastěji objevuje reklamace ubytování, kdy dochází k pochybení hotelu – hotel opomene připravit objednaný pokoj s výhledem na moře, případně pokoj typu rodinný či suite,“ dodává Kateřina Petříčková.

Platí podle ní přímá úměra: Čím levnější zájezd, tím útočnější zákazník.

„Víc se objevují stížnosti na ruské klienty ve stejném hotelu a vyhrožování soudní žalobou. Čím dál více zákazníků si nárokuje odškodnění za ‚zkaženou dovolenou a psychickou újmu‘, aniž tuto újmu jakkoliv podložili důkazy.

Reklamace se objevují na pestrost stravy v rámci stravování ‚all inclusive‘ – například reklamace smažených hranolků k večeři, které klientům nechutnaly,“ pokračuje tajemnice asociace. Lidé si také často stěžují na služby delegátů. Podle Petříčkové ovšem nechápou, že nemůže být jejich osobním asistentem.

„Setkáváme se i s reklamacemi, v nichž si zákazníci stěžovali na příliš velké vlny v moři či na hrubost písku na pláži,“ říká Kateřina Petříčková.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *