Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

15. 03. 2013 09:00, Aktualizováno 10. 11. 2017 22:28

Obrázky: 3

Minulý týden jsme si popsali, jak je to aktuálně se zodpovědností, pokud váš čtyřnohý svěřenec způsobí škodu. Ovšem už jste zaregistrovali, že od 1. 1. 2014 budeme mít nový občanský zákoník? Pro nás jako majitele koní (případně jiných zvířat) je tam jedna zásadní změna… čtěte dobře!

S Novým občanským zákoníkem (NOZ), který by měl být účinný od 1. 1. 2014, na nás čeká 3079 nových paragrafů, rozsáhlá změna institutů, změna koncepce vlastnictví, změna dědického práva, závazkového práva, manželského práva a další „chuťovky“.

A co je také důležité pro nás, mění postavení zvířete v právních vztazích. Zatímco ve starém zákoníku se na zvíře pohlíží jako na věc, v novém se na něj již nahlíží jako na živého a cítícího tvora.

Tato zvláštní ochrana je přiznána všem živým zvířatům, ať už se jedná o obratlovce nebo bezobratlé – na rozdíl od stávajícího platného zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, který definuje zvíře jako živého obratlovce odlišného od člověka.

Každé živé zvíře, je-li schopno cítit bolest nebo stres, požívá ochrany občanského zákoníku.

V ust. § 494 NOZ se stanoví, že živé zvíře má zvláštní význam a hodnotu již jako smysly nadaný tvor. Živé zvíře není věcí a ustanovení o věcech se na živé zvíře použijí obdobně jen v rozsahu, ve kterém to neodporuje jeho povaze.

Přičemž právní význam slova „povaha“ v tomto kontextu je potřeba chápat nikoliv jako soubor charakterových vlastností, ale jako skutečnost, že živý tvor je nadán smysly, pocity, je schopen cítit bolest a může podléhat stresu.

Tato právní úprava také respektuje, že mezi zvířetem a jeho pánem existuje vzájemný vztah a emoční vazba.

Toto ustanovení výrazně komplikuje právní nakládání se zvířaty, protože prvotním hlediskem při právních úkonech týkajících se zvířete bude zkoumání, zdali právní úkon neodporuje povaze živého zvířete – tedy zjednodušeně řečeno, zda mu nebude působena bolest a nebude stresováno. V tomto směru nám však pomůže přirozená citlivost vůči zvířatům.

Pro srovnání, podle stávajícího zákoníku, kdy je zvíře považováno za věc, může být např. zabaveno exekucí nebo vzato do zástavy.

Podle nového je nemyslitelné, aby byl pes předmětem exekuce nebo aby si věřitel vzal kočku do zástavy, a to bez ohledu, jestli obdobný zákaz existoval již v platné Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá zárukaúpravě. Neznamená to ale obecně, že zvířata nebudou moci být zabavena exekucí, to bude nutné posoudit případ od případu. Nebude možné exekučně postihnout domácí zvířata (např. psy, kočky), ale zřejmě bude možné exekučně postihnout např. vzácné akvarijní rybičky, protože tam se nepředpokládá, že by zvíře při změně vlastníka bylo vystaveno emočnímu stresu. V případě koní je to zřejmě diskutabilní, protože koně se zpravidla na své majitele emočně neupínají.

Občanský zákoník dále rozlišuje kategorie zvířat na zvířata divoká či zajatá (ust. § 1046 NOZ), zkrocená (§ 1047 NOZ), domácí (§ 1048 NOZ), a zvířata chovaná v ZOO (§ 1049 NOZ).

Rozlišení se liší od stávajícího zákona na ochranu zvířat, kde najdeme i zvířata hospodářská a zvířata v zájmovém chovu.

Je otázkou, do jaké kategorie patří jezdecký kůň, zdali se jedná o zvíře zkrocené (vezmeme-li v úvahu plán opětovně u nás chovat původní divoké koně) nebo o zvíře domácí, s tím totiž souvisí i možnost přivlastnění si zvířete, jedná-li se o zvíře „na útěku“.

V prvním případě – pokud vlastník zkrocené zvíře nestíhá a zvíře se samo k vlastníkovi nevrátí, smí si jej přivlastnit každý. Platí, že dobou přiměřenou pro návrat zvířete je 6 týdnů, to však neplatí u zvířat označených čipem.

V druhém případě si zvíře může přivlastnit každý, ale pouze je-li z okolností zřejmý vlastníkův úmysl zbavit se zvířete nebo je vyhnat (např. pokud někdo uváže v lese psa). Pokud zvíře naleznete a je zjevné, že má nebo mělo vlastníka, musíte nález oznámit obci, pokud nevíte, komu jej vrátit (ust. § 1058 NOZ).

O nalezené zvíře pečujete s péčí řádného hospodáře. Pokud je nalezeno zvíře zjevně určené k zájmovému chovu (sem zřejmě spadá kůň) a nepřihlásí-li se o ně nikdo do dvou měsíců od vyhlášení nálezu, nabude k němu nálezce vlastnické právo (§ 1059 NOZ). Prohlásí-li nálezce obci, že zvíře nechce, svěří obec zvíře do útulku.

Pak běží čtyřměsíční lhůta, ve které se může původní vlastník o zvíře přihlásit, jinak smí útulek se zvířetem volně nakládat.

Náhrada škody

Pokud se vám kůň ztratí nebo vám uteče, tak podle ust. § 1014 NOZ máte právo stíhat toto zvíře i na cizím pozemku, pokud váš kůň způsobí na tomto pozemku škodu, musíte ji nahradit. Nově bude též platit zvláštní režim pro případy, kdy zvíře způsobí škodu. Podle ust.

§ 2933 NOZ škodu nahradí vlastník, ať již bylo zvíře pod jeho dohledem nebo pod dohledem jiné osoby, které vlastník zvíře svěřil, anebo se zatoulalo nebo uprchlo. Osoba, které zvíře bylo svěřeno nebo která zvíře chová nebo jinak používá, nahradí škodu způsobenou zvířetem společně a nerozdílně.

Jinými slovy, pokud svého koně necháte u někoho ustájit, tak v případě, že zvíře uteče z ohrady a střetne se s automobilem, přičemž způsobí škodu, tuto škodu jste povinni uhradit společně a nerozdílně s ustajovatelem. Pozor, jedná se pouze o škodu, způsobenou poškozeným.

Nijak tím není dotčeno vaše právo se potom vyrovnat s ustajovatelem (dle § 2915, 2916 NOZ) v případě, že zanedbal své povinnosti a prokazatelně způsobil útěk zvířete.

Povinnosti k náhradě škody se lze zprostit jen v případě, že se jedná o domácí zvíře (tam zřejmě kůň nespadá, o zájmovém chovu nic v těchto ustanoveních není). Pokud vám koně někdo zcizí a kůň způsobí škodu, pak odpovídá tato třetí osoba (např. dívka, která si bez vašeho vědomí a bez vědomí ustajovatele vypůjčí z výběhu koně a jede se na něm projet do lesa).

Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

Podívejme se ještě na celkem běžnou situaci, kdy se kůň zraní ve výběhu o předmět, který tam nemá co dělat (např. odstavený zemědělský stroj, přelomené břevno).

I podle nového zákoníku je ustajovatel povinen počínat si tak, aby riziko vzniku škody rozumným způsobem minimalizoval (ust. § 2900 až 2903 NOZ). Pokud dojde ke škodě, pak platí tzv. domněnka nedbalosti (§ 2911, 2912 NOZ).

NOZ ale přináší novinku, počítá s tím, že se jedna strana bude moci dopředu vzdát nároku na náhradu škody – vznikne-li, tedy ujednání (např.

bude zakotveno ve smlouvě o ustájení), že ustajovatel neodpovídá za úraz, který vznikne ve výběhu ustájenému koni, pokud tento úraz nebyl vyvolán např. chybou jeho zaměstnanců, bude platné (podle předešlého článku víte, že v současné právní úpravě se takto zodpovědnosti vzdát nelze).

Vzhledem k tomu, že dochází k poměrně zásadním změnám ohledně odpovědnosti za škody způsobené zvířetem, lze doporučit, aby každý, kdo je vlastníkem koně, byl pro případné odpovědnostní nároky pojištěn. Otázkou ovšem je, jak se nová právní úprava odrazí v pojistných podmínkách.

Změny v kupní smlouvě

Kupní smlouva ve starém občanském zákoníku byla upravena v ust. § 588 až 627. Nově je kupní smlouva upravena v ust. § 2079 až 2188.

Prostým matematickým vyčíslením zjistíte, že zatímco ve staré úpravě jste si vystačili s devětatřiceti paragrafy, nově jich bude 109(!). Dále pak budete muset myslet ještě na výše rozebrané ustanovení § 494 NOZ, které stanoví, že zvíře není věc.

Což znamená, že na kupní smlouvu na zvíře se vztahují výše uvedená ustanovení pouze v případě, že to neodporuje jejich povaze (vysvětleno výše).

Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

NOZ v ust. § 2095 stanoví, že prodávající odevzdá předmět koupě v ujednaném množství, jakosti a provedení. Nejsou-li jakost a provedení ujednány, plní prodávající v jakosti a provedení vhodných pro účel patrný ze smlouvy, jinak pro účel obvyklý.

Toto ustanovení je však stěží aplikovatelné na koně (ust. § 494 NOZ). V zásadě ale bude nejbezpečnější přesně v kupní smlouvě specifikovat, o jakého koně se jedná, k jakému účelu je určen a jeho případný zdravotní stav.

Nebude-li dostatečně přesně specifikován účel určení koně, bude problematické se dovolat práv z vadného plnění (ust. § 2099 až 2112 NOZ). Jediným možným důvodem pro nároky z vad by pak mohlo být, že koupeného koně nelze používat k účelu obvyklému.

Tedy pravděpodobně k ježdění, těžko považovat za účel obvyklý vyprazdňování majitelovy peněženky.

Podle ust. § 2013 NOZ kupující nemá práva z vadného plnění (nárok z vad), jedná-li se o vadu, kterou musel s vynaložením obvyklé pozornosti poznat již při uzavření smlouvy. Jinými slovy, pokud prodávaný kůň zjevně kulhal, pak se nelze domáhat nároků z vad, že kůň kulhá, protože s vynaložením obvyklé pozornosti by toto kupující neměl přehlédnout.

Podle ust. § 2014 NOZ kupující věc (koně) podle možnosti prohlédne co nejdříve po převzetí. Případná vada musí být prodávajícímu oznámena včas, i tehdy, jedná-li se o tzv. skrytou vadu, která se projevila až dodatečně. Soud může přiznat nároky z vad, které se vyskytnou nejpozději do dvou(!!!) let od odevzdání věci (ust. § 2112 NOZ).

Budete mít zájem:  Spalničky Příznaky U Dospělých?

Šestitýdenní lhůta navrácení koně ze zákona zmizela, „záruka“ bude platit až do dvou let. Přičemž „záruka“ neznamená, že vada musela vzniknout před koupí. Tato se vztahuje na vady, které se projeví v „záruční“ lhůtě, přitom není rozhodné, zdali vada vznikla před koupí či po koupi.

Ovšem je možné, že dle absolutního výkladového pravidla, že zvíře není věc, toto ustanovení bude judikaturně vyloženo jinak.

Pokud jste dospěli k závěru, že nová právní úprava je přínosnější než dosavadní právní úprava, pak směle do obchodování s koňmi. Jen čas ukáže, jak budou reálně posuzovány případy, v nichž bude figurovat zvíře, protože to je něco, s čím zde dosud nemáme žádnou zkušenost. Lze se ale domnívat, že na šikovnosti právníka a postoji soudu bude záviset víc než kdy dříve.

Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

  • Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka
  • Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka
  • Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 2 čtenářů. Celkový počet bodů: 9.

Záruční doba 2021 → Aktuální lhůta a pravidla pro reklamace

Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

Skrblik.cz » Nakupování » Práva spotřebitele » Záruční doba 2021: Aktuální lhůta a pravidla pro reklamace

  • Lhůta, po kterou lze zboží reklamovat, se liší dle jeho charakteru
  • V žádném případě tedy neplatí, že s koupí zboží získáváte automaticky nárok na dvouletou záruku
  • Záruka začíná běžet v okamžiku převzetí věci kupujícím
  1. Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka
  2. U nemovitostí je nutné rozlišovat záruční dobu a odpovědnost za vady.

    Klasická záruční lhůta v délce 24 měsíců platí u novostaveb, u některých společností se ale můžete setkat i s prodlouženou zárukou na 3 roky.

    Odpovědnost za vady je možné uplatnit až do 5 let od pořízení nemovitosti. Skryté vady je nezbytné reklamovat bez zbytečného odkladu s tím, že pokud se projeví do 6 měsíců od převzetí, zákon automaticky předpokládá, že existovaly již v době převzetí nemovitosti.

    Po uplynutí prvních 6 měsíců je vždy na majiteli nemovitosti, aby prokázal, že vada existovala již v době převzetí.

  3. Dle informací z Ministerstva průmyslu a obchodu činí záruční lhůta u věcí zhotovených na zakázku (jako je třeba skříň, kuchyňská linka nebo nový oblek) standardních 24 měsíců.

  4. Standardní délka záruční lhůty se uplatňuje také u zboží prodávaného s vadami. Reklamovat ze zákona nelze pouze vady, kvůli kterým došlo ke zlevnění výrobku a které jsou uvedeny na prodejním dokladu.

  5. Opravu lze reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí opravené věci, lhůta však může být po dohodě zkrácena až na 12 měsíců.

    Jestliže se vada na opravené věci projeví do 6 měsíců od převzetí, pak se má automaticky za to, že oprava byla vadná už v okamžiku převzetí.

  6. V případě potravin platí záruka do data spotřeby nebo minimální trvanlivosti. Výjimkou jsou ty potraviny, u kterých se uvádění minimální trvanlivosti nevyžaduje právními předpisy tzn. čerstvé ovoce a zelenina, pekařské výrobky určené ke spotřebě do 24 hodin po výrobě.

  7. Krmivo je zboží podléhající rychlé zkáze, na které se nevztahuje zákonem stanovená záruční lhůta 24 měsíců. Záruka je omezena dobou minimální trvanlivosti, která je vždy uvedena na obalu.

  8. Stanovenou záruční lhůtu není možné ze zákona zkrátit, a to ani dohodou obou stran. Záruční lhůtu lze vždy jenom prodloužit.

Co je možné reklamací získat

Při reklamaci se rozlišuje, kdy byla věc zakoupena. Po zjištění závad na zboží mladším 6 měsíců lze při reklamačním řízení požadovat opravu zboží či výměnu zboží za bezvadný kus. Je-li zboží neopravitelné, doporučujeme od kupní smlouvy odstoupit. Prodejce je povinen vrátit všechny prostředky vynaložené na pořízení zboží.

U zboží staršího 6 měsíců se rozlišují odstranitelné a neodstranitelné vady.

Odstranitelná vada

Lze požadovat řádné a včasné odstranění závady. Je-li to vzhledem k povaze závady nemožné, může kupující požadovat výměnu věci či její části. Pokud tento postup není možný, smí dotyčný požádat o přiměřenou slevu z ceny zboží či od kupní smlouvy zcela odstoupit. Nově je možné požadovat slevu z pořizovací ceny výrobku.

Neodstranitelná vada

Objeví-li se na výrobku neodstranitelná závada, jež brání tomu, aby mohla věc být využívána jako věc bez závady, je možné od kupní smlouvy odstoupit (doporučujeme, prodejce vám vrátí všechny peníze), nebo požadovat výměnu výrobku. Alternativně lze rovněž požádat o slevu z ceny výrobku.

Odstoupení od smlouvy

Za určitých okolností lze od kupní smlouvy zcela odstoupit. To je obvykle výhra, neboť prodejce vyplatí částku, za kterou bylo zboží pořízeno – nehledě na to, že se již např. blíží konec záruční lhůty. Odstoupení od smlouvy je možné v těchto případech:

Opakovaná závada

Vyskytne-li se na reklamovaném zboží dvakrát stejná nebo třikrát různá závada, máte při dalším výskytu ze zákona nárok na odstoupení od kupní smlouvy.

Tři závady zároveň

Odstoupit od kupní smlouvy lze také v situaci, kdy se projeví alespoň tři různé závady zároveň.

Další články: Zákony a práva nakupujících

Reklamace použitého zboží koupeného přes inzerát

Ne každá věc nabízená v inzerátech je v dobrém stavu. Některé jsou jen opotřebované, ale plně funkční. U některých se bohužel mohou projevit vady, které brání v jejich řádném používání nebo výrazně snižují jejich hodnotu. V takovém případě zřejmě většina kupujících bude kontaktovat prodávajícího a požadovat nápravu. Kdy a co můžete v tomto případě reklamovat?

Reklamace vadného zboží

Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

Klasickou reklamaci, jak ji známe u zboží zakoupeného v obchodě, u věcí zakoupených na internetovém bazaru neuplatníte. V záruce jsou totiž pouze v případě, že vám ji prodávající poskytne dobrovolně. Žádná zákonem vyžadovaná záruka na vady použitého zboží vzniklé po jeho koupi neexistuje. Reklamovat tak můžete pouze skryté vady, o kterých jste před koupí nevěděli. Za ty se navíc nepovažují vady odpovídající míře běžného opotřebení.

Na místě je proto doporučení pro prodávající, aby už přímo v inzerátech uváděli všechny vady zboží. Ze zákona jsou totiž povinni předem kupujícího na všechny vady, o kterých ví, upozornit.

Pokud má inzerované zboží jiné vlastnosti než jsou ty uvedené prodejcem nebo skrytou vadu, která brání jeho normálnímu používání, jedná se o podstatné porušení smlouvy.

V takovém případě může kupující požadovat:

  • odstranění vady dodáním chybějící věci,
  • odstranění vady opravou věci,
  • přiměřenou slevu z kupní ceny,
  • nebo může odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz.

Výměnu vadné věci za novou při koupi použitého bazarového zboží od soukromé osoby požadovat nelze. To, že má zboží vadu, musí kupující prodávajícímu oznámit co nejdříve a ideálně spolu s oznámením mu také sdělit, jaké z výše uvedených práv bude uplatňovat.

Svou volbu už pak nemůže bez souhlasu prodávajícího změnit. Reklamaci tedy neodkládejte.

Zákon sice počítá s až dvouletou lhůtou pro oznámení skrytých vad, nicméně pokud shledá, že jste neoznámili vadu bez zbytečného odkladu poté, co jste ji mohli při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, právo z vadného plnění vám přiznat nemusí.

Vrácení zboží bez udání důvodu

K úvaze o vrácení zboží většinou kupujícího svádí okolnost, že jde o obchod provedený prostřednictvím internetu. Odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dní bez uvedení důvodu v případě použité věci koupené přes inzerát ale nelze.

Tato možnost se totiž týká pouze spotřebitelských smluv a na kupní smlouvu mezi dvěma soukromými osobami se nevztahuje. Jakým způsobem byla uzavřena je lhostejné. Jedinou výjimkou bude samozřejmě případ, kdy inzerujícím je podnikatel, který na inzertním serveru nabízí své zboží.

V takovém případě máte stejná práva, jako kdybyste zboží zakoupili přes jeho e-shop.

Reklamace bazarového zboží v “záruce”

“Prodám Sony Xperia P Black CZ (černá),oficiální CZ distribuce,nepouživaná,v zaruce (do 8.2014),na displeji ještě původní folie z výroby…”

Ohánět se v inzerci zárukou na prodávané zboží má zřejmě navodit pocit bezpečného nákupu.

Poskytnutá záruka v uvedeném inzerátu (mimochodem v našem bazaru mobilů poměrně hojně užívaná) se ale váže pouze na smlouvu mezi obchodem a konkrétním kupujícím.

Na nikoho jiného se nevztahuje a ani převod záruky na jinou osobu není možný. Právo reklamace má pouze člověk, který uzavřel s prodávajícím kupní smlouvu, což v tomto případě vy určitě nebudete.

Pokud jde o zboží, u kterého kupujícího nelze identifikovat, pak vám uplatnění záruky asi projde. Máte třeba jen účtenku z obchodu – můžete tvrdit, že zboží jste kupovali vy. Pokud ale existuje např. kupní smlouva, budete se muset spoléhat na původního majitele. Ten bude muset zboží vyreklamovat sám nebo vám k tomu dát plnou moc.

Úspěšná reklamace předpokládá seriózní jednání obou zúčastněných stran. Mnoho prodávajících vám vyjde vstříc i nad rámec svých zákonných povinností a pokusí se s vámi rozumně dohodnout. To ale neznamená, že je možné/nutné reklamovat každou hloupost.

Vždy mějte na paměti, že nabízené zboží je již použité. Pravděpodobně bude mít nějaké vady vzniklé běžným opotřebením. Nějaký malý škrábanec nebo vyšisovaná látka jsou věci, se kterými je nutné počítat nebo se na ně raději před prodejem informovat.

A jak řešíte reklamace inzerovaného zboží vy? Podělte se s námi v komentáři u článku…

Budete mít zájem:  Léčebná vína a kosmetika bez chemie vznikají ve sklepě činžáku

Autor: Adam Hubička

Záruka skončí, možnost reklamace ne. Co přinese novela občanského zákoníku?

Návrh zákona má za cíl zapracovat do českého práva dvě nové směrnice EU z oblasti spotřebitelských smluv. Členské státy je musejí zapracovat do vnitrostátního práva do 1. července 2021 s tím, že nová úprava vstoupí v účinnost 1. ledna 2022.

Zmíněné směrnice upravují převážně práva spotřebitelů z vadného plnění, a to ze smluv o koupi zboží a nově také ve vztahu k poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb. Změn, které návrh novely přinese, je hned několik, některé pak mohou být pro běžného spotřebitele nesrozumitelné nebo matoucí.

Tou asi nejviditelnější je už zmíněné pojetí takzvané zákonné záruky (zákonná záruční doba), která je v současnosti 24 měsíců a nyní není v občanském zákoníku jasně definována. Dovozuje se z ustanovení občanského zákoníku upravujícího práva z vad, které se vyskytnou u spotřebního zboží v době 24 měsíců od jeho převzetí.

Vady při převzetí

V návrhu novely se režim zákonné záruky mění. Záruka může být jednak za jakost daná smluvně nebo prohlášením poskytovatele záruky (nikoliv tedy ze zákona), na druhé straně bude existovat odpovědnost prodávajícího za vady, které měla věc při převzetí.

„Tyto vady se mohou projevit i později (po koupi zboží) a spotřebitel je může prodávajícímu nebo určenému servisu vytknout. Ale vždy se bude jednat o vady, které věc měla již při převzetí, nikoliv už o vady, které se po převzetí teprve vyskytnou. A to bude konec institutu takzvané zákonné záruky,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Jinými slovy: návrh novely zachovává dvouletou reklamační lhůtu, která platí v celé Evropě. V této lhůtě zákazníci budou moci dál uplatnit právo z jakýchkoliv vad, které se na věci objeví.

Co se změní, je okruh vad, za které odpovídá prodávající. Nově bude zákazníkovi zodpovědný i za to, že vedle ujednaných vlastností bude koupená věc množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti a bezpečnosti, odpovídat obvyklým vlastnostem věcí stejného druhu.

Například pokud zboží přestane fungovat, protože byla použita nekvalitní součástka – i to je vada, kterou mělo při převzetí, byť při převzetí fungovalo. Na tuto reklamaci jsou dva roky, říká mluvčí ministerstva spravedlnosti Vlastimil Řepka.

Delší odpovědnost pro obchodníky

Otázka důkazního břemene je podle Řepky doplněním výše uvedeného pravidla. Zjednodušuje postavení spotřebitele tím, že kupující první rok nemusí prokazovat, jak k vadě došlo: prostě jen sdělí prodejci, že zboží nefunguje. Po uplynutí jednoho roku (nyní je to 6 měsíců) už tuto výhodu nemá.

Prakticky se jedná především o prokázání skutečnosti, že vadu spotřebitel nezpůsobil sám, například vadným používáním věci. Takto to platí i nyní, a to již po šestém měsíci.

Neznamená to, že bychom museli prokazovat, že zboží nefungovalo již při převzetí,  uvádí Řepka. Podle něj je třeba rozlišovat dvě věci.

Tou první je okruh vad, za které prodávající odpovídá, tou druhou to, kdo nese důkazní břemeno ohledně odpovědnosti za vadu.

Jak už jsme napsali výše, důkazní břemeno bude nově na prodávajícím jeden rok místo současných šesti měsíců, což bude pro spotřebitele výhodnější situace než nyní.

Zákonná záruka s důkazním břemenem nesouvisí.

I za současného stavu by spotřebitel po uplynutí 6 měsíců musel v případě sporu prokazovat, že má věc vadu a co je její příčinou, například že ji nezpůsobil sám špatným užíváním věci,  vysvětluje Řepka.

Při závažné vadě odstoupení od smlouvy

Například při koupi žehličky, která z důvodu nízké kvality přestane v dané lhůtě fungovat, bude moci spotřebitel zboží z tohoto důvodu reklamovat. Pokud navíc půjde o závažnou vadu, zákazník bude mít právo rovnou odstoupit od smlouvy a nečekat, až se prodejce pokusí věc opravit.

Když vše shrneme, věc se má tak, že v prvním roce po převzetí se automaticky předpokládá, že případná vada vznikla už po převzetí zboží.

Při reklamaci ve druhém roce může být prodávající ve výhodě v případě, že by jej zákazník žaloval za případné zamítnutí reklamace.

Tehdy je totiž opatření důkazů, že jde o vadu, za kterou prodejce odpovídá, na zákazníkovi (to platí i dnes, ale 1,5 roku místo navrhovaného 1 roku). Rozdíl proti dnešku má být v tom, že reklamace bude směřovat proti vadám, které měla věc při převzetí.

Na základě toho by v případě složitějších reklamací zákazník mohl mít teoreticky potíže s opatřením důkazů, že zboží při převzetí vadu už mělo. Například v případě mobilního telefonu, kterému po roce užívání přestane fungovat displej, dává jako příklad dTest.

Díky nově plánovanému rozšíření vad, za které bude prodávající odpovídat (popsali jsme výše), se na druhou stranu spotřebitelům otevřou další možnosti k obraně.

Podstatná odchylka od obvyklé životnosti koupené věci (jako je příklad s mobilním telefonem) totiž vytvoří novou odpovědnost prodávajícího vůči spotřebiteli.

Obchodníci, které redakce Měšec.cz oslovila, jsou s hodnocením chystané úpravy zatím spíše zdrženliví. Podle mluvčí Datartu Evy Kočičkové je na úvahy o jejích dopadech  příliš brzy. „Každopádně pokud dojde ke změně stávajícího pojetí zákonné záruky, budeme respektovat změnu české legislativy a zapracujeme ji do našich procesů,“ uvedla. 

Obecně můžeme říci, že prodloužení doby z 6 na 12 měsíců ohledně vyvratitelné domněnky o vadě produktu z výroby může znamenat další náklady, ty však v současnosti nejsou vyčísleny a my je nebudeme předjímat, říká tisková mluvčí Alzy Patricie Šedivá. 

Reklamace jako dosud

Obchodníci zároveň budou moci jako nyní nabízet zákazníkům prodlouženou záruku nad rámec zákonného standardu, kterou si zákazníci mohou zaplatit (jde vlastně o pojištění).

Chyba v zákoně: Na prodej zvířat platí dvouletá záruka

Například zmiňovaný Datart nabízí prodlouženou záruku až na tři roky podle zvolené varianty.

Podle informací uvedených na webových stránkách společnosti tato záruka (pojištění) pokrývá mechanické, elektronické nebo elektrické vady spotřebičů, na které by se vztahovala záruka prodejce, i po jejím skončení.

Na stejnou dobu, tedy na tři roky, nabízí prodlouženou záruku i Alza.cz. Cena prodloužené záruky se pak vypočítává z ceny zboží.

Ačkoliv chystaná novela přinese českým zákazníkům několik změn, dá se předpokládat, že v praxi se toho pro ně příliš nezmění – reklamovat vady budou stejným způsobem jako dosud.

Rozdíl proti dnešku bude v tom, že reklamace bude směřovat proti vadám, které měla věc při převzetí. Celkově pak novela postavení spotřebitele zlepší.

Je však nutné podotknout, že návrh je na samém začátku schvalovacího procesu a ještě se může změnit. Samotné fungování v nových podmínkách pak ukáže až praxe.

Zarucni doba u software vyvijeneho na zakazku

27. 2. 2007 16:02 (aktualizováno)

Nishkam Jan.

Mel jsem duvod se pustit do vyzkumu zarucni doby. Presneji receno, doby po odevzdani softveru, kdy se zavazujeme veskere chyby opravit zdarma.

Idealne, samozrejme, delame programy bez chyb a muzeme poskytovat dozivotni zaruku nasim spokojenym klientum. Takhle by se to libilo kazdemu zakaznikovi.

U trochu slozitejsich systemu, se musi pripustit, ze chyby jsou soucasti vyvoje, abychom umeli s timto elementem pracovat. Pri narustajici slozitosti neni mozne vsechny stavy vyjmenovat ani 100% otestovat. A chyby jsou nevyhnutelne.

Pak muze nastat situace, kdy vetsinu casu budeme opravovat chyby a zivot nasi softverove firmy bude velmi kratky.

Pokud jste vyvojar na volne noze nebo vedete softwarovou firmu, urcite jste tuto otazku resili. Takze jsem vzal telefon do ruky a obvolal par spolecnosti.

Firma—————- Zaruka Poznamka
zavedena znacka 1 24 mesicu soucasti vyvoje jsou akceptacni testy, kterymi se prokaze funkcnost dle specifikace
zavedena znacka 2 24 mesicu rozhodujici je reklamacni rizeni, behem ktereho se posuzuje, zda vubec firma muze za nastalou chybu
zavedena znacka 3 resi se individualne, vetsinou 24 mesicu na opravu chyb po zarucni dobe se dava sleva = nizsi hodinova sazba
mensi firma 1 24 mesicu chyby nedelame, zaruk se nebojime
mensi firma 2 12 mesicu snad 12 mesicu neni proti zakonu, zatim do toho nikdo nestoural, vzdy jsme se se zakaznikem domluvili
  • Protoze nekteri mluvili o standardni zaruce 24 mesicu, ktera (mozna) vyplyva ze zakona, nasel jsem
  • v novele obcanskeho zakona
  • §620

(1) Při prodeji spotřebního zboží je záruční doba 24 měsíců; jde-li o prodej potravinářského zboží, je záruční doba osm dní, u prodeje krmiv tři týdny a u prodeje zvířat šest týdnů. Je-li na prodávané věci, jejím obalu nebo návodu k ní připojeném vyznačena v souladu se zvláštními právními předpisy 4alhůta k použití věci, skončí záruční doba uplynutím této lhůty. Mozna jsem se dival spatne, nebo nenasel to co bylo potreba, zatim mi ale vychazi, ze software neni spotrebni zbozi, takze ani neplati povinne 2 roky zaruky.

Navic napriklad

  • Záruční a reklamační řád společnosti Sun Microsystems Czech s.r.o.

„Záruční doba“: doba, během níž Sun Koncovému uživateli zaručuje bezplatné odstranění Vad Výrobku.

„Základní záruční doba“: trvá 6 (šest) měsíců v případě Hardware, 90 dní v případě Software a 3 měsíce v případě Služeb. V případě, že se vztah mezi Sun, resp.

Prodejcem, a Koncovým uživatelem řídí občanským zákoníkem, trvá Základní záruční doba 2 roky.

Základní záruční doba podle tohoto záručního a reklamačního řádu počíná plynout od data prodeje Výrobku či instalace Výrobku Koncovému uživateli společností Sun či jejím autorizovaným zástupcem, podle toho, která z těchto událostí nastane později.

  • u software, ktery se prodava jako balik, vetsinou neni zarucni doba zadna, nebo je zaruka vraceni penez behem 30 dnu. Nikdy jsem neslysel, ze by Microsoft opravil nejakou chybu dle prani zakaznika. Mozna bychom nemeli prodavat software, ale licencni smlouvy k pouziti
  • do zarucnich podminek se da dat zminka o tom, ze pocitac ma zusta ve stejne konfiguraci. Jakmile se do nej nainstaluje jiny software anebo se upgraduje OS, muzeme mluvit o poruseni zarucnich podminek
  • dozvedel jsem se ze kadernicka odvedle dava zaruku 14 dnu na uces. Tato poznamka je o tom, ze vyvoj software se lisi od jineho zbozi se standardni zarukou. Stejne jako poskytovani jinych sluzeb
  • doporucuji k precteni clanek Managing Client Expectations: User Acceptance Documentation na SitePoint, kde autor mluvi o predavacim protokolu, ktery zakaznik podepisuje behem 30 dnu. Jinymi slovy, zarucni doba je 30 dnu.
Budete mít zájem:  Zhodnocení Finančního Zdraví Podniku?

Zaver

  • zaver zatim neni, proto by me zajimaly zkusenosti zde pritomnych vyvojaru, prip. jejich zakazniku
  • nikdo nemluvi rad o zarukach a opravach zdarma. Vetsinou se to tema jaksi zamlzi anebo prehodi na jine
  • poskytovani zaruk vyzaduje dalsi naklady, promita se do hodinovych sazeb a ceny
  • zaruka je pro zakaznika dulezita, ma z toho dobry pocit. Jako vyvojari bychom na tom meli vydelavat, prodavat ji a nenechat se zatlacit do kouta nekonecnymi pozadavky a drobnymi upravami za ktere nedostaneme zaplaceno.

Nejaky dalsi postreh nebo zkusenost?

Na co se vztahuje dvouletá záruka? Mohu zrušit objednávku a vrátit zboží?

Poslední kontrola: 09/03/2020

  • Dvouletá záruka začíná ode dne, kdy zboží obdržíte:
    • Jestliže vejdete do obchodu a vyjdete z něj se zakoupeným výrobkem, začíná záruční lhůta platit od daného dne.
    • Pokud jste za výrobek zaplatili, ale byl vám doručen později, začíná dvouletá záruka dnem doručení.

    Měli byste si proto vždy uschovat všechny doklady o zaplacení a potvrzení o dodání.

  • To záleží na tom, kterou záruku – právní či komerční – na výrobek chcete uplatnit: Právní záruka je pro prodejce závazná. Platí dva roky a týká se výrobků zakoupených kdekoli v EU.

    Prodejce nebo výrobce vám také může poskytnout (nebo prodat) dodatečnou komerční záruku, jejíž podmínky jsou uvedeny ve smlouvě. Podmínky komerční záruky od výrobce mohou být pro vás výhodnější než podmínky právní záruky.

    Komerční záruka však nenahrazuje dvouletou právní záruku. Pokud využijete jednoletou komerční záruku, neznamená to, že jste se vzdali dvouleté právní záruky.

    Té můžete využít i po uplynutí prvního roku od koupě během následujícího roku.

  • Právní záruka na zboží platí v EU dva roky. I zde však existují určité podmínky.

    Právní záruka se vztahuje na jakékoli závady, u nichž lze předpokládat, že existovaly již v době prodeje a které se projevily do dvou let. Rozhodujících je však šest měsíců od prodeje:

    • O jakékoli závadě, která se objeví do šesti měsíců, se předpokládá, že existovala už v době prodeje. V takovém případě vám musí prodejce mobil zdarma opravit nebo vyměnit, a pokud to není možné, musí vám vrátit peníze.
    • I po uplynutí těchto šesti měsíců můžete činit prodejce odpovědným za jakékoli závady až do konce dvouleté záruční doby. Prodejce vás však může požádat, abyste prokázali, že závada existovala v okamžiku, kdy vám bylo zboží doručeno. To je však často velmi obtížné prokázat. Budete pravděpodobně potřebovat pomoc odborného znalce.
  • Podle právních předpisů EU musí zboží, které zakoupíte, odpovídat popisu, musí být vhodné pro daný účel a musí mít odpovídající kvalitu a vlastnosti.

    Důležité je si vždy uschovat stvrzenku, mimo jiné proto, že jsou na ní uvedeny základní údaje o prodejci. Obraťte se nejdříve na něj a požádejte ho, aby vám fotoaparát vyměnil nebo ho nechal opravit. Jestliže to není možné, měl by vám vrátit peníze.

    Pokud nebude prodejce na vaši žádost reagovat nebo vám nebude chtít vyhovět, obraťte se na Europos vartotojų centrąen nebo v zemi, kde jste fotoaparát zakoupila (v tomto případě v Německu).

  • Podle právních předpisů EU musí být vadný výrobek během dvouleté záruční doby opraven nebo vyměněn bez jakýchkoli nákladů ze strany spotřebitele. To se týká i nákladů na přepravu zboží. Prodejce by proto měl zaplatit veškeré náklady na přepravu (zaslání porouchaného fotoaparátu k němu na opravu a opraveného fotoaparátu zpátky k vám).

    Prodejce může nicméně požadovat, že nejdříve zkontroluje, jestli byl fotoaparát vadný již v době prodeje. V takovém případě budete možná muset zaplatit za doručení přístroje k prodejci a požádat ho, aby vám náklady na přepravu proplatil v případě, že zjistí, že fotoaparát byl opravdu nefunkční již při prodeji.

  • Záruka, na kterou se prodejce odvolává, je tzv. komerční záruka od výrobce. Ta nemá nic společného s právní zárukou, která je pro prodejce závazná a trvá dva roky.

    Pokud prodejce souhlasí s tím, že je počítač vadný, musí ho nechat zdarma opravit nebo vám vrátit peníze. Je na prodejci, aby tento problém vyřešil s výrobcem. Pokud nebude prodejce na vaši žádost reagovat nebo vám nebude chtít vyhovět, obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum v České republiceen nebo v zemi, kde jste počítač zakoupil.

  • ANO. Jako zákazník máte právo si vybrat, zda chcete vadný výrobek opravit nebo vyměnit. To však neplatí v případě, že by vaši žádosti nebyl prodejce schopen vyhovět, nebo by byla pro něj příliš nákladná. Pokud je však závada jen drobná, jako v tomto případě, může být oprava tím nejrychlejším řešením.

  • Podle evropských právních předpisů existuje na každé nové zboží zakoupené od profesionálního prodejce v EU dvouletá záruční lhůta . Během ní je prodejce odpovědný za jakoukoli závadu výrobku. Pokud tedy sedačku používáte běžným způsobem, nesmí se na ni objevit žádné závady.

    Kůže je nicméně citlivý materiál, který se může lehce poškodit potem nebo nesprávným čištěním. V takových případech vás musí prodejce při koupi zboží informovat, že výrobek vyžaduje zvláštní údržbu.

  • ANO. Jakmile je zboží zakoupené na internetu dodáno, máte 14 dní na to se rozhodnout, zda si jej ponecháte, či ne. Toto právo na odstoupení od smlouvy se však například nevztahuje na:

    • zboží podléhající zkáze
    • zboží v uzavřeném obalu, které nelze vrátit, jakmile je rozbaleno
    • letenky, vlakové jízdenky, vstupenky na koncerty, hotelové rezervace, pronájem vozidel a stravovací služby na konkrétní datum

    Při nákupu digitálního obsahu (např. hudby nebo videa) nelze od koupě odstoupit, jakmile jste již stahování či streaming zahájili a předtím jste souhlasili s tím, že se vzdáváte svého práva na odstoupení od smlouvy poté, co úkon započal.

  • ANO. Na rozmyšlenou a zrušení objednávky máte 14 dní. To platí vždy, když nakupujete zboží online nebo využíváte jiné druhy prodeje na dálku – například telefonicky, poštou nebo od podomního prodejce. Čtrnáctidenní lhůta začíná ode dne, kdy zboží obdržíte.

  • Obchodníci musí zákazníky předem informovat o tom, zda musí během 14denní lhůty na rozmyšlenou za vrácení zboží platit. Pokud obchodník zákazníka předem neinformoval, je povinen náklady spojené s vrácením zboží uhradit sám.

    Před nákupem zboží musí prodejce také uvést srozumitelný odhad maximálních nákladů na vracení objemného zboží zakoupeného přes internet nebo prostřednictvím zásilkového prodeje. To umožní zákazníkům, aby se rozhodli, u koho chtějí zboží nakoupit.

  • NE. Ačkoli máte 14 dnů na zrušení nákupu provedeného přes internet nebo prostřednictvím jiného typu prodeje na dálku (např. telefonicky či přes zásilkový prodej), existují určité výjimky – například rezervace volnočasových služeb v konkrétních termínech. Pokud se rozhodnete objednávku zrušit, v těchto případech prodejce není povinen vám peníze vrátit.

    Podmínky prodejce však mohou zrušení objednávky a úplné či částečné vrácení peněz umožňovat. Přečtěte si proto pozorně kupní smlouvu.

  • NE. Smlouvu na stahování digitálního obsahu nemůžete po zahájení stahování zrušit, pokud jste souhlasili, že tím ztrácíte právo na odstoupení od smlouvy.

  • Jedině pokud s tím prodejce souhlasí. I když jste byli nejdříve kontaktováni písemně, podpis smlouvy proběhl v obchodě, a smlouva je proto závazná. Přečtěte si pozorně smlouvu (i části psané drobným písmem). Najdete v ní, za jakých podmínek a jestli vůbec můžete objednávku zrušit.

  • Když kupujete něco v internetové aukci od profesionálního prodejce, máte stejná spotřebitelská práva jako při nákupech z jiných běžných internetových stránek.

    Pokud kupujete zboží od soukromé osoby (jak to v případě internetových aukcí často bývá), a ne od obchodníka, nevztahují se na tento druh transakce právní předpisy EU na ochranu spotřebitele. Tzv.

    spotřebitelská transakce znamená, že soukromá osoba kupuje zboží či služby od prodejce, pro kterého je prodej součástí jeho podnikání, obchodu či profese.

    Zcela odlišný je naproti tomu případ, kdy dva jednotlivci uzavřou transakci jako soukromé osoby.

    Seriózní internetové aukce však nakupujícím nabízejí určitý stupeň ochrany a také dostatek informací o tom, jak nakupovat bezpečně.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector