Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy

Dnes a denně slyšíme doporučení, jak být opatrní a chránit zdraví nejen sobě, ale také ohroženým skupinám – seniorům nebo lidem s oslabenou imunitou. V době šíření virů je v takovém případě lepší zůstat doma a navštěvovat jen nezbytná místa. Spousta nejen mladých lidí tak nezištně pomáhá ohroženým skupinám s nákupem potravin a drogerie.

Věděli jste, že můžete svým příbuzným pomoci také s vyzvedáváním léků?

“Do lékárny k nám chodí pravidelně paní, která dříve vyzvedávala léky pro maminku. Ta se pochlubila sousedkám a teď chodí s recepty pro 4 osoby. Vždycky přijde s vějířem receptů. Léky pak třídíme do tašek podle jména a píšeme dávkování. Někdy ale nemáme všechny léky a paní musí přijít víckrát.” říká PharmDr. Matyáš Palan, vedoucí lékárník v BENU OC Globus v Praze na Zličíně.

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy Jak na to chytře?

V případě, kdy pacient užívá léky dlouhodobě a jeho zdravotní stav se nemění, může lékař poslat recept na léky elektronicky (tzv. eRecept) do emailové schránky nebo SMS zprávy.

S eReceptem míří cesta hned do lékárny. Když jde o často předepisované léky, jsou k dispozici ihned. Pokud lékař předepíše více léků nebo méně používané, v lékárně léky ochotně objednají. To ale znamená druhou návštěvu lékárny a když se objednávka opozdí, i třetí.

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy Do BENU Lékáren s jistotou

V BENU si vaše zdraví bereme na starost proto jsme pro vás připravili službu, která starosti s objednáváním a vracením se do lékárny vyřešení. Rezervujte si léky přes internet nebo mobilní aplikaci.

eRecepty si naklikáte v pohodlí domova, vyberete lékárnu, kterou máte v okolí nebo cestou z práce a už jen čekáte na zprávu, že je vše připraveno. Do lékárny se tak můžete vydat s jistotou.

Rezervovat můžete léky dokonce také pro někoho jiného, třeba rodiče, manžela nebo příbuzné. Do lékárny stačí pak přijít s eReceptem nebo jen s číslem rezervace.

Pomoc seniorům pak nemusí spočívat pouze v donášce potřebných léků. Mnohdy jim uděláte lepší službu, když je naučíte něco nového. Najděte si proto chvíli čas a ukažte jim, jak si mohou léky na předpis rezervovat doma přes internet na stránce benunapredpis.cz.

Rovněž se dají rezervovat léky v chytrém telefonu v aplikaci BENU. Když jim aplikaci nainstalujete, budou mít po ruce také lékový kalendář.

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy K rezervaci léků stačí tři jednoduché kroky

  1. K rezervaci léků na předpis si stačí připravit kód nebo klidně i více kódů eReceptů. Do formuláře na webu nebo v aplikaci zadáte postupně všechny kódy receptů a vyberete lékárnu, kterou máte poblíž práce nebo domova. Nebo jen prostě cestou.

  2. O průběhu vás budeme informovat sms zprávou i e-mailem. Když rezervaci přijmeme, bude připravena k vyzvednutí nebo z nějakého důvodu bude muset být zrušena. Rezervovat si můžete i hůře dostupné léky, léky připravované v lékárně a větší množství léků.

  3. Léky můžete vyzvednout ve vámi vybrané lékárně kdykoliv v otevíracích hodinách na základě kodu eReceptu nebo čísla rezervace. Jedno číslo rezervace oceníte především tehdy, když máte rezervovaných vícero eReceptů.

    Hledání kódů je pak zdlouhavé a mnohdy k tomu potřebujete internet v mobilu.

Prohlédněte si video, které vám rezervaci přehledně představí:

Rezervujte si vaše nebo eRecepty vašich blízkých ještě dnes.

Rezervovat léky na předpis

Chystáme se do první třídy: Co by měl prvňáček zvládnout?

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy Tipy pro rodiče školáků 18. 6. 2018 3 minuty Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy

Nástup do školy je velkým zlomem v životě dítěte (i celé rodiny). Poradíme vám, jak se na toto nové období připravit tak, aby dítě novou situaci dobře přijalo, rádo ve škole objevovalo a učilo se nové a také, aby se ve škole s učiteli i spolužáky cítilo dobře. Jen koupit školní batoh totiž nestačí.

Pokud vaše dítě už umí trochu číst a počítat, tím líp. Ale rozhodně to není povinnost: do školy nastupuje proto, aby se tomu naučil. Velmi důležité jsou naopak dovednosti, které mu umožní se ve škole dobře cítit a nové učivo hladce zvládat.

Tip: Pokud chcete podpořit přípravu na čtení a počítání, podívejte se na hračky pro předškoláky. Mezi nimi najdete hravé didaktické hračky i tvořivé hry, které vaše prvňáčkovi pomohou s včeobecnými předpoklady pro 1. třídu.

Co je pro prvňáčka nejdůležitější

Mezi nejdůležitější předpoklady, které by váš prvňáček měl zvládat, patří:

  • Samostatnost: samostatné obouvání, oblékání i schopnost si alespoň v minimální míře ohlídat své věci bude vaše dítě potřebovat každý den od prvního dne školy.
  • Rozvinutá motorika: šikovné prstíky dětem ulehčí první krůčky především v psaní. Pokud si nejste jisti, jak s jemnou motorikou pracovat, isnpirujte se v našem článku s tipy na rozvoj jemné motoriky.
  • Správná artikulace: logopedické vady nebo nedokonalosti mohou dětem kompllikovat vyjadřování a uplatnění se ve třídě. Čas mezi zápisem a nástupem do školy je ideálním obdobím, abyste na výslovnosti zapracovali. Pro úspěch vašeho dítěte ve škole je to opravdu klíčové!

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy

Dovednosti, na které také nesmíte zapomenout

  • Pozornost, soustředění, trpělivost a paměť: dítě, které nevydrží, ani pár minut v klidu sedět a poslouchat, se ve škole nebude cítit dobře. Nebojte, takových nás bylo hodně a všichni jsme to nakonec zvládli. Využijte dobu, která zbývá do nástupu do školy, na trénování pozornosti a paměti. Dítěti to jen prospěje. Pomoci mohou paměťové a postřehové hry.
  • Slovní zásoba: vyjadřování i schopnost porozumět novému textu je pro hladkou školní docházku velice důležité. Jako rodiče v této oblasti můžeme snadno pomoci. Věnujme dětem více času, odložme tablety a telefony. Čtěme si s dětmi, vyprávějme si pohádky (můžeme si i vymýšlet nové a bláznivé příběhy), učme se básničky a písničky. Využít můžete každou chvilku, třeba i cestu či čekání: hrajte jednoduchý slovní fotbal a další slovní hry, které pomohou rozšiřovat a upevňovat slovní zásobu. Vřele doporučujeme hravou knížku Žvanda a Melivo, se kterou si s dětmi užijete mnoho zábavy i po nástupu do první třídy.
  • Obratnost: každé dítě nemusí být vrcholovým sportovcem, ale každé dítě by mělo zvládat základy pohybu. Naplánujte si víkendy na kole, plavání nebo návštěvy lanových parků a hřišť, kde se vaše dítě protáhne a zapracuje na koordinaci svých pohybů. Ocení to nejen ve škole, ale dáte mu i dobrý základ pro zdravý vztah k pohybu. Ten bude velmi potřebovat: Česká republika je přeborníkem v obezitě, která čím dál tím víc ohrožuje i děti. Do dospělého života si pak ponesou jen zdravotní problémy.
  • Vztah s ostatními dětmi: základy slušného chování a vzájemného respektu jistě vštěpujeme dětem odmala. Prvňáček by měl být schopen umět pozdravit, poděkovat, uklidit si po sobě atp. Nezapomeňme však také na schopnost respektovat a získat si přirozený respekt mezi dětmi. Stráví s nimi několik dalších let, proto je důležité pomoci dětem položit dobré základy jejich vztahu. Pomoc vám v tom může mj. hra Nešťourej se v nose. Příprava na tyto situace je zvlášť důležitá u jedináčků, kteří by měli ze školky již být připraveni, že nemusí být vždy centrem pozornosti. Pro všechny děti je důležité pěstovat smysl pro férovost, rovnocennost a práci ve skupině.

Kroužky, povinnosti i vstávání. Děti potřebují i čas jen pro sebe | Zdraví

Hlavně ti, jejichž děti jsou už školou povinné, se snaží aspoň trochu s nimi opakovat. „O prázdninách nutím syna trochu číst, protože mají přečíst aspoň jednu knihu, a chci, aby si opakoval matiku a češtinu. Stačí jednou týdně půl hodiny,“ potvrzuje maminka školáka Jana Strádalová.

Psychologové doporučují, aby nejpozději koncem srpna začali rodiče své školáky zvykat na pravidelnější režim, to znamená postupně přibližovat odchod do postele a ranní budíček k tomu, jak to bude od září pravidlem. Některým rodičům se daří z přípravy na školu udělat dětem i zábavu. „Jdeme s kluky společně nakoupit všechny pomůcky, které mají mít. Sami si vyberou, co se jim líbí,“ říká Hana Šimmerová.

Někdo zvládne tři kroužky, jiným stačí družina

Nejvíc se tradičně do školy těší prvňáčci, kterým se otevírá zcela nový svět. I u nich ale může prvotní nadšení rychle opadnout, protože si uvědomí, že si už nebudou smět tolik hrát jako v mateřské škole.

Psychologové však rodičům radí, aby hned nepropadali panice, pokud si dítě zvyká déle. Není třeba se hned bát, že když začne mít potomek ve škole problémy, trpí některou z poruch, o nichž se v posledních letech často mluví.

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy

„Pro každé dítě je nástup do školy velkou změnou a každé se s ním vyrovnává trochu jinak.

V této souvislosti je třeba dobu adaptace posuzovat individuálně, vždy je třeba zohlednit, jak závažné potíže dítě má,“ upozorňuje ředitelka Speciálně pedagogického centra při Národním ústavu pro autismus Věra Čadilová.

„V tomto ohledu může významnou roli sehrát učitel, který je s dítětem v kontaktu každý den, může vyzkoušet různé formy a metody práce, reagovat na psychické a emoční rozpoložení dítěte a jeho problémy postupně minimalizovat.

“ Dnešní společnost vyžaduje, aby rodiče cíleně rozvíjeli všechny vlohy svých dětí. Rodiče se navíc cítí lépe, když vědí, kde jejich ratolest je a co právě dělá, proto je hlásí hned do několika kroužků. Často tomu tak je už v mateřské škole a i s nástupem školní docházky hodlají v nastoleném tempu pokračovat.

„S touto ambicí však evoluce nepočítala, a tudíž k tomu není nervový systém dítěte uzpůsobený. I když je kroužek oblíbenou činností dítěte, stále se jedná o činnost řízenou, nikoli spontánní.

A v řízených činnostech, byť i zábavných, je dítě od rána až do odpoledne,“ varuje psycholožka Renata Gregorová. „ To je obrovská zátěž pro mozek. Ten si potřebuje odpočinout právě při spontánní hře, která je nesmírně důležitá pro rozvoj fantazie a kreativity.

Dítě putující z kroužku do kroužku o svoji fantazii spíš přichází.“ Nikdo však nedokáže dát jednoduchou odpověď, kolik kroužků je už příliš.

„Co dítě, to originál. Jedno může mít jeden kroužek týdně, jiné tři. Jde hlavně o to, aby ve výsledku nebylo přetížené, mělo prostor a klid na školní přípravu, prostor pro sebe na svoje hraní a z kroužku mělo radost. U prvňáčků i druháků bychom měli mít na paměti, že sebelepší kroužek či družina nenahradí rodinné spolubytí,“ radí Gregorová.

Pozor na nevhodné kritizování

Pokud se dítě po prázdninách do školy netěší, dost často to není kvůli potížím s prospěchem, ale kvůli konfliktům v kolektivu. Velmi zásadní je téma šikanování.

Rodiče si je často spojují s tím, že děti porovnávají, jaké kdo má oblečení, případně telefon.

A nejen ti, kteří si nemohou dovolit své děti oblékat do značkového oblečení a pořizovat nejnovější modely chytrých telefonů, volají po zavedení školních uniforem.

Statistiky Linky bezpečí
(bezplatné telefonní číslo 116 111)

  • Problémy s láskou, partnerstvím – 18 %
  • Vztahy v rodině – 18 %
  • Vztahy s vrstevníky – 18 %
  • Škola – 5 %
  • Šikana – 5 %
  • Syndrom týraného dítěte – 5 %
  • Závislosti – 2 %
  • Problémy na internetu -1 %
  • Ostatní – 11 %
  • Osobní témata – 18 %
  • Problémy sexuálního zrání – 18 %
  • Škola a šikana shodně představují každá pět procent hovorů, k nimž se děti a mladí lidé odhodlali poté, co si nevěděli jiné rady.
  • Zdroj: Linka bezpečí

„Nemyslím si, že by školní uniformy ze škol šikanu vymýtily. Důvody, pro které je nějaké dítě šikanované, jsou velmi různorodé. Děti se stávají terčem šikany i například pro svůj vzhled, školní prospěch, své dovednosti, chování,“ říká Kateřina Lišková z Linky bezpečí.

„Agresoři se zpravidla zaměřují na někoho, kdo nějakým způsobem vybočuje ze skupiny – nezřídka jsou to i žáci s výborným prospěchem, ti kteří mají od rodičů dost peněz.

Důležitějším faktorem, než je jednotná uniforma či nějaká omezení, se jeví schopnost učitele včas zachytit varovné signály, nebagatelizovat je, pracovat se třídou jako celkem, přiznat si potíže, přizvat si odborníky.“

Loňský školní rok názorně ukázal, že šikana se netýká jen žáků, ale mohou ji být vystaveni i učitelé. Není tak častá jako mezi samotnými spolužáky, varováním však je, že podhoubí pro ni připravují samotní rodiče, byť někdy nevědomky.

„Na znehodnocení statutu pedagoga a jeho autority se podílejí velkouměrou právě rodiče. Jestliže dítě doma slyší, jak se rodiče o učiteli vyjadřují hanlivě, ba i vulgárně, přirozeně přejímají jejich postoj a učitele nerespektují.

V takových rodinách se děti učí neúctě a nesou si do života nedobrou výbavu, kterou je problém s autoritami. Rozumní rodiče diskutují o kantorech bez přítomnosti dětských uší.

Ne vždy je realita taková, jak ji děti vykreslí, a jestliže určité situaci nejsme přítomni, nenáleží nám právo ji hodnotit,“ podotýká psycholožka Renata Gregorová.

Rozmluvy s dětmi o škole ale logicky zahrnují i učitele a takové diskuze jsou pro rodinu důležité. „S dětmi bychom měli vést rozhovory v tom duchu, že pedagog je odborník, který ví, co a proč dělá.

Užitečné pro život je umět také připustit, že pedagog je jen člověk a může se zmýlit, či udělat chybu, stejně jako my.

Důležité je, abychom si ji uměli přiznat a měl by to umět také pedagog,“ uzavírá Gregorová.

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy

Nástup do první třídy? Pavlík plakal, nechtěl do školy, nesnídal

Ráno se Pavlíkovi nechtělo vstávat. Snídaně mu nechutnala, přípravu úkolů šidil. Občas plakal, když odcházel ráno z domova. „Nestíhal školní látku, v hodinách ztrácel pozornost.

Děti četly na nějakém řádku a on mezitím bloudil v textu.

Přestal se kvůli tomu v hodině hlásit, doma jsme pak doplňovali učivo,“ vypráví jeho maminka Aneta Vránová, která se včas rozhodla sejít s Pavlíkovou učitelkou a situaci řešit.

Chraňte zdraví svých dětí. Hned od první třídy

Společně pak odhalily příčinu ztráty chlapcova nadšení. Paní učitelka se snažila věnovat všem osmnácti žáčkům najednou. Pavlíkovi chyběl individuální přístup, nedostávalo se mu tolik pochvaly a ztrácel motivaci. „Domluvily jsme se, že se pokusíme najít způsob, jak to napravit.

Učitelka začala Pavlíka častěji vyvolavat, děti mu za jeho výkony tleskaly,“ vypráví maminka. Také doma zavedli Vránovi nový zvyk. Každý večer si celá rodina vyprávěla o tom, co se ve škole dělo. A výsledky se dostavily.

Pavlík dnes chodí do druhé třídy, podle maminky míří do školních lavic už zase zvesela.

Nástup do školy je zlomovým obdobím

Letos nastoupilo do školy ve středních Čechách přibližně 14 a půl tisíce prvňáků. Do nesnází se může, stejně jako Pavlík, dostat kterýkoli z nich.

Podle dětských psychologů nastávají u prvňáčků první komplikace v momentě, kdy začnou děti postrádat individuální přístup.

Dostavuje se pak často porucha koncentrace, ztráta zájmu o nové věci, rozptýlí se soustředění a zbrzdí se rozvoj řádu, který nastartoval ve školce.

„Prvními problémy bývá pomalejší adaptace na změnu. Projevuje se například únavou dítěte, nechutí ke škole, odpoledním zlobením. Postupně v dalších měsících se objeví problémy s učením,“ komentuje možná úskalí při nástupu do školy psycholožka Vlasta Rezková ze soukromé pedagogicko-psychologické poradny v Praze 4.

Její kolegyně Anna Krontorádová z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4 dodává, že dobrým receptem je především předškolní příprava: „Jednotlivci s problémy v první třídě jsou nejčastěji dítka, která nenavštěvovala mateřskou školu nebo jejichž zákonní zástupci podcenili optimální přípravu.“

Nejčastější problém? Nezralost

Problémy se dotýkají většinou mladších dětí, které nejsou zvyklé na kolektiv. Podle obou psycholožek může při sociální adaptaci dětí a potížích při začlenění do skupiny pomoci citlivý přístup pedagogů i rodičů.

„Dítě musí cítit pozitivní naladění rodičů, jejich optimismus: „Vše se časem zvládne, vše dokážeš.“ Ne ho hned konfrontovat s vlastní úzkostí.

Je třeba ptát se na pozitiva „Co bylo ve škole dnes zajímavého, s kým sis povídal o přestávce, a ne „Co ti nešlo, nezlobila se na tebe paní učitelka?“ Škola je sice důležitá, ale dítě musí vnímat, že jsou i jiné oblasti, o kterých se může mluvit: zájmy, četba, společné aktivity,“ radí Rezková.

Normální doba adaptace trvá dva měsíce. Zpočátku se doporučuje dítěti ulevit pomoci mu ráno při vypravování do školy, pomalu ho zvykat na režim včetně přípravy do školy, nezatížit ho hned mimoškolní činností a pokud možno neprotahovat pobyt v družině, který je pro dítě také zátěží.

I tam se totiž musí přizpůsobovat a nemůže odpočívat podle svých potřeb. „Pavlík se narodil na konci června. Byl čerstvě šestiletý, když nastupoval do školy.

Kdybych měla znovu možnost volby, zažádala bych o odklad a dopřála mu delší čas na psychickou přípravu, přestože svými schopnostmi byl už na první třídu zralý,“ říká paní Vránová.

Psycholožka Krontorádová ze stejných důvodů navrhuje rodičům předškolních dětí zažádat o vyšetření za účelem posouzení školní zralosti dítěte a v případě nejistoty problémy řešit odkladem, přípravnou třídou nebo předškolními rozvíjejícími aktivitami v mateřské školce či poradně.

Anketa: Jakou zkušenost s první třídou mají děti?

druhačka Bára

Bára se do první třídy těšila . Po nástupu byla úplně nadšená. Postupem času ale nadšení opadalo. Z milé paní učitelky se stala velmi přísná pedantka, která dětem ubírala elán do práce špatným známkováním.

Maminka si stěžovala, že nezná jinou první třídu, kde by lítaly čtyřky a pětky. Některé děti se prý do školy bály chodit. Nakonec to Bára zvládla. Od nového roku má novou paní učitelku.

Rodiče jsou zvědaví, jak se to vyvine.

prvňáček Vašík

Vašík se do školy moc těšil, bylo mu sice trochu líto, že společně s ním do jeho nové školy nejdou žádní staří kámoši ze školky, ale nakonec se s tím snad vyrovnal a už o tom nemluví.

Na volná odpoledne si vybral spoustu zajímavých kroužků. Maminka má teď jen obavu, jak to všechno zvládne (výtvarka, housle, sokol, přírodověda…). Zatím se drží poměrně statečně,.

V prvním týdnu školy dokonce dojel sám domů tramvají.

druhačka Alžbětka

Už od školkových let rodiče zvažovali, jestli by Alžbětka nemohla nastoupit do školy o rok dříve. Narodila se v září a správně měla nastoupit až v sedmi letech.

Alžbětka tedy navštívila s rodiči pedagogicko – psychologickou poradnu, kde dostala od paní psycholožky doporučení, že je již na školu zralá. Rozhodnutí hodnotí maminka s odstupem jako správné.

Alžbětka má mladou paní učitelku, která jí nástup do školy velmi ulehčila.

prvňáček Kubík

Kubovi se první den ve škole velmi líbil. Zpočátku měl strach, ale překonal ho. Paní učitelka je příjemná a k dětem vstřícná a hodná.

Některé své nové spolužáky si Kuba pamatoval již ze školky, takže neměl velký problém mezi ně zapadnout. Z vyučovacích hodin si nejvíce oblíbil český jazyk a úplně nejvíc je spokojený v družině.

Jeho rodiče si přejí, aby mu to vydrželo a byl ve škole spokojený. Proto si s ním často o škole povídají.

Máte doma prvňáčka? Nezkraťte mu léto

Z nástupu do první třídy není radno dělat velké drama. Dítě by se totiž mohlo obávat, že se jeho život zcela převrátí na ruby. Poslední dny před začátkem školy se vyvarujme nervozity ze shánění bačkor, cviček a pytlíků na tělocvik. To vše už má být dávno připravené.

Ideální je vytvořit příjemnou náladu, povídat si o tom, co malého žáčka čeká, a dát prvnímu školnímu dni (letos připadá na 4. září) sváteční nádech. Většina dětí nemá představu o tom, co je čeká. Snad kromě těch, které mají starší sourozence, a ti je možná spíše odrazují.

Pokud tedy budete svému potomkovi chtít přiblížit následující roky života, zkuste si v paměti vybavit ty příjemnější vzpomínky, jež vám ze školy zůstaly. Varovné věty „Už ti to začne, počkej, ve škole tě srovnají“ jsou zakázané.

Ze třídy třeba do cukrárnyDobrým nápadem je předem projít s dítětem cestu do školy, ukázat mu, kde je družina, případně místo, kam bude chodit na další kroužky. Připravte mu také školní tašku, prvňáčci na ni bývají pyšní a zvlášť holčičky se rády chlubí, co všechno v ní mají.

Děti se většinou do školy těší a stejně tak by se na takový den měli těšit i rodiče. „Dítě totiž velmi citlivě vnímá nálady dospělých a řídí se jimi,“ říká psycholožka Ilona Gillernová. Slavnostní příchuť prvnímu školnímu dni dodá také nové oblečení či přítomnost prarodičů. Je-li to možné, měli by jít do školy s dítětem oba rodiče. V nové situaci je pro dítě vždy důležitá podpora dospělých. „Je-li maminka, tatínek či někdo z prarodičů nablízku, když si žáček poprvé sedne do lavice a paní učitelka začne mluvit, může na dítě občas povzbudivě mrknout. No a po návratu domů si znovu o celé situaci povídat,“ vysvětluje Ilona Gillernová.První den obvykle děti ve škole stráví maximálně hodinu. Pak je dobré zajít s nimi do cukrárny nebo na slavnostní oběd.

Adaptace trvá šest týdnůBudoucí prvňáček si nepotřebuje zvykat na školní režim několik dní dopředu. Proto je zbytečné, aby se týden před koncem prázdnin rodina vracela z dovolené nebo dítěti krátila prázdniny u babičky jen proto, že zanedlouho začne škola. Bohatě stačí, když dítě bude doma víkend před prvním školním dnem.

Není ani třeba „učit“ dítě několik dní předem brzy vstávat. „Většina nových školáků už je na vstávání zvyklá z mateřské školy. Navíc první dny stráví děti ve škole jen několik hodin, a tak si navyknou postupně,“ říká dětský psycholog Jaroslav Šturma.

Adaptace na nové prostředí trvá alespoň šest týdnů, některým dětem až do Vánoc. Může se například stát, že si prvňáček bude chtít po obědě lehnout nebo bude mít chuť chodit dříve spát. Potřeby dítěte respektujte a pokuste se malému školákovi co nejvíce přizpůsobit.

První školní den by měl mít pro žáčky slavnostní příchuť.

Jak má vypadat správná školní brašnaObrázky s postavičkami z oblíbených animovaných filmů – taková je hlavní představa prvňáčků o jejich školní tašce. Dospívající žáci bývají náročnější. Někteří z nich odmítají brašny na záda a chtějí tašky na rameno, jiní zase nosí jedině značkový batoh některé z outdoorových či sportovních firem.

Jak má ale vybírat rodič, který se stará o zdraví svých dětí? Podstatné je, aby taška byla symetricky usazena na dětských zádech. Nemusí mít nutně dva popruhy. Vhodné jsou i ty s jedním šikmo přes záda. Popruhy by se měly snadno upravovat, aby dítě nenosilo náklad příliš dole, protože pak se zbytečně hrbí. Při nošení přijde vhod anatomicky tvarovaná zadní část brašny.

Pokud bude taška rozdělena více kapsami a přihrádkami, udrží si dítě větší přehled o jednotlivých sešitech, knihách a dalších pomůckách. Při nákupu tašky vybírejte snadno omyvatelný materiál, na němž se nedrží různé škodlivé mikroorganismy. Vnitřní uspořádání batohů není pro přenášení školních potřeb ideální.

Ze zdravotního hlediska se jich však není třeba bát – většinou bývají ergonomicky dobře navržené.

Rozhodně by ale rodiče u žádných brašen ani batohů neměli zapomenout na odrazky, které výrazně zlepšují viditelnost školáka a snižují tak riziko dopravní nehody. (mag)

Dobrá školní brašna by měla být na záda, musí mít zpevněnou anatomicky tvarovanou zadní část, snadno upravitelné popruhy a odrazky pro větší bezpečnost ve tmě. Kufřík na výtvarnou výchovu zůstává ve škole.

Myslete na zdraví svých dětí | NUTREND.cz – Oficiální e-shop

Také se vám někdy stává, že vaše dítě po ránu nechce jíst, nosí netknuté svačinky zpátky domů se slovy, že na to nebyl čas nebo nad zdravou svačinkou ohrnuje nos a jde se raději najíst do nezdravého bufetu? První stravovací návyky získává dítě v rodině. Tedy, důležité pro něj je, aby mu šla rodina příkladem.

Určitě není vhodné dát dítěti peníze, aby si svačinku koupilo samo, protože potom zdravou stravu obvykle nahradí sušenky, chipsy, čokolády, párky v rohlíku a přeslazené nápoje a tím vaše dítě nepřímo podporujete ve získávání špatných stravovacích návyků.

Zdraví vašich dětí je pro vás určitě to nejdůležitější, a proto si udělejte čas a zařaďte jim do jídelníčku i zdravou, vydatnou a vyváženou svačinku.

Jak na svačinky

Cereální pečivo

Do svačinky je vhodné zařazovat tmavé a cereální pečivo obložené sýrem či kvalitní šunkou a porcí zeleniny. Díky cereáliím doplníte komplexní sacharidy, z kterých bude vaše dítě čerpat energii, dále množství vlákniny i některé vitamíny a minerální látky.

Ovoce a zelenina

Ke svačince přibalte i kousek pokrájeného ovoce či zeleniny. Aby forma, dětmi ne příliš oblíbených potravin, zaujala, tak můžete z ovoce nebo zeleniny vytvořit hravé špízy. Ovoce a zelenina neoddělitelně patří do našeho jídelníčku díky obsahu biologicky hodnotných živin, vitamínů, minerálů a také vlákniny, do které patří i tolik vyhledávaný inulin.

Mléčné výrobky

Další variantou svačinky je zařazení mléčných výrobků, například jogurtu, jogurtového mléka, tvrdých sýrů, tvarohových dezertů nebo kefíru.

Mléčné výrobky jsou skvělým zdrojem vápníku, který hraje nezastupitelnou roli pro růst a vývoj kostí u dětí a zároveň jsou většinou obohacené alespoň o malé množství vitamínu D, který přispívá k absorpci a využití vápníku.

V souvislosti s mlékem, také nesmíme zapomenout na obsah prospěšných bakterií mléčného kvašení s probiotickými účinky.

Tyčinky a snacky

Jako doplněk svačinky můžete zařadit i müsli tyčinky, které bývají obvykle plné užitečných cereálií, mohou být obohacené o vitamíny a jsou dobrým zdrojem vlákniny, například ve formě inulinu. Pro zpestření dětských svačinek můžete přidat různé druhy oříšků, sušeného ovoce nebo varianty koláčků, zvláště makové a tvarohové jsou přínosným zdrojem vápníku.

Smoothie

Přijmout dostatečné množství ovoce a zeleniny za den je často nadlidský úkon i pro nás dospěláky.

Smoothie představuje chutnou alternativu, která je navíc ještě často kromě čerstvého ovoce a zeleniny doplněná o ořechy, semínka, mléko, jogurty a podobně.

Další výhodou smoothie je, že při přípravě používáme pouze suroviny v syrovém stavu, díky čemuž si smoothie zachová maximum vitamínů, minerálů, stopových prvků a antioxidantů.

Pomazánky

Pomazánky jsou u dětí velmi oblíbené. Velkou výhodu vidíme v tom, že je můžete připravovat ze sezonních a zdravých potravin, jako například z mrkve, celeru, avokáda, tuňáka, červené čočky nebo cizrny.  Další variantou, čím namazat cereální pečivo nebo třeba jen kousek ovoce mohou být ořechové krémy plné prospěšných nenasycených mastných kyselin.

Pitný režim

Dítě si často v zápalu hry na pití ani nevzpomene, proto je důležité mu aktivně pití nabízet a mít jej vždy po ruce. Vyhněte se přeslazeným limonádám plných umělých barviv a konzervantů. Daleko vhodnější je naředěný 100% ovocný džus, ovocné čaje nebo pramenitá čistá voda.

Zajímavosti stravování dětí

  • Studie a výzkumy posledních let ukazují, že svačinu z domova si nosí 90 % žáků 2. třídy, tento počet postupně klesá a v 8. třídě dostává svačinu již jen 54 % dětí.
  • Více než polovina dětí 3.–8. třídy často nakupuje ve škole slazené kolové nápoje, více než 30 % dětí konzumuje pravidelně produkty rychlého občerstvení.
  • Denně alespoň jednu porci čerstvého ovoce nebo zeleniny konzumuje necelá polovina dětí, přičemž doporučeno je 5 porcí denně.
  • Z posledního celostátního antropologického výzkumu se ukazuje, že za uplynulých pár desítek let se u dětí mezi 7.–11. rokem zvýšil podíl obézních chlapců o 2,6 % a obézních dívek o 1,7 %.
  • Zvýšenou nebo hraniční hladinu cholesterolu má téměř polovina dětí v ČR.

Tipy, jak naučit děti svačit

  • Konzultujte s dětmi jejich svačinku a dejte jim na výběr.
  • Snažte se do přípravy jídla zapojit i vaše děti. Bude to pak tak trochu i jejich dílo, které určitě s chutí sní.
  • Vysvětlete jim význam zdravé stravy pro jejich tělo.
  • Při přípravě nešetřete fantazií a hravostí. Všichni ví, že oči jí jako první a u dětí to platí dvojnásob.
  • Přidejte do svačinky nějakou křupavou složku. Křupavé jídlo se stává pro děti hned zajímavějším.
  • Jak už jsme zmínili na začátku článku, je velmi důležité jít dětem příkladem.

Autor článku

Bc. Veronika Pokorná, DiS., nutriční poradce

Zdroje:

Kejvalová, Lenka. Výživa dětí od A do Z. Praha: Vyšehrad, 2005

Společnost pro výživu. Referenční hodnoty pro příjem živin v ČR. Praha: Výživa servis s.r.o., 1.vydání, 2011.

Kalač, Pavel. Funkční potraviny. České Budějovice: Dona, 2003.

Publikace Zdravá školní svačina z webu Státního zdravotního ústavu:   http://www.szu.cz/uploads/documents/czzp/aktuality/svacina_web.pdf

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector