Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.Děkujeme za pochopení.

Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Pane Fričo, demagogicky a odporně hned v několika diskuzích zneužíváte smrt dítěte.Stejnou logikou by se dalo říci, že když ve stejné době zahynul strojvedoucí při srážce vlaků Unipetrolu a Severočeských dolů, tak za to můžou soukromníci? Žádný vlak ČD tam tou dobou nebyl, tak by se nemělo co srazit. Jenom „nastavuju zrcedlo“ Vašemu cynismu, který se neštítí ideologicky zneužívat cizí neštěstí proti nenáviděnému nepříteli. Styďte se.Kdybyste prostě napsal „Nemám rád České dráhy“, nikdo by Vám to nemohl vymlouvat.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Tak za prvé: jako demagog jste se právě nyní předvedl Vy. To dítě opravdu zemřelo a jeho smrt byla zcela zbytečná. A za druhé: poukazuji na to, že při současném stupni poznání a úrovni vědy a techniky se prostě takové nehody stávat nesmí. Železničáři, kteří obhajují současné nedostatečné zajištění vagonů pro,přepravu cestujících vlastně říkají: nedělejme s tím nic, klidně nechť lidé dál zbytečně umírají. Přitom dveře ovládá řidič nebo posádka v metru, v tramvajích, autobusech a konec konců i v letadlech. Pouze vy železničáři stále dogmaticky trváte na tom, že dveře nelze zajistit a je to tak v pořádku, protože je to tak od nepaměti, už od dob císaře pána.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Pokud je to opravdu tak, že si chtel otec mermomoci ušetřit cestu, tak s tim zadne centralni ovladani dveri nic nezmuze. Kazde dvere musi jit otevrit, treba nouzove. Je to jen jina páčka.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl 1. Svojí demagogii jsem řádně vysvětlil jako pokus o obraz Vašeho myšlení. Je správné, že tedy kritizujete sám sebe.2. Neznám žádného železničáře, který by obhajoval dveře bez dálkového ovládání. To jako že se ti průvodčí rádi proběhnou? Co to tvrdíte? Ty vozy měly být nejpozději v 90. letech rekonstruovány. To tu jako někdo chválí, že na to nebyly peníze? A když se to dnes mění, tak radši ty peníze dáte německému státnímu molochu?3. Téměř všechny vozy mají alespoň blokování dveří za jízdy.4. Nechte už to dítě na pokoji, prosím.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl To, že Vy máte práh pro vnímání této a zřejmě i dalších nehod dětí posunut nějakým zvrhlým směrem, za to já nemohu. Myslím, že je povinnost každého rozumně uvažujícího člověka žádat po železničním dopravci přijetí účinných opatření, aby přestaly z vlaků vypadávat děti či vystupovat na stranu nebo ve stanici kde se to nesmí. Zdaleka se nejedná o první případ. Už v roce 2010 popisovala Lenka Krbcová, šéfredaktorka portálu Vitalia.cz případ čtrnáctiletého chlapce, který málem vypadl z vlaku, dále tříletého chalpce – vypadl z vlaku v 70 Km rychlosti – nehodu jako zázrakem přežil, a pětiletého chlapce – nehodu nepřežil.  Zdroj: http://www.vitalia.cz/clanky/cestujici-vyskakovali-z-rozjeteho-vlaku-strojvudce-nic-nevedel/
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Jako aktivista i profesně jste, tuším, spjat se silniční infrastrukturou. Jako řidič Vás žádám, abyste okamžitě odstranil všechna nebezpečná místa na silnicích. Bez ohledu na peníze i na reálné možnosti.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Slovo aktivista nemá žádný obsah. Je samozřejmě Vaše věc, kam se řadíte. Kdysi toto slovo používali komunisté a komunistický režim pro označení svých ideových odpůrců, viz encyklopedie Wikipedia. Nicméně celý život jsem ztotožněn s tím, že na původce šlendriánu je třeba poukazovat. V těchto konkrétních čtyřech případech na železnici, a mohl bych najít mnoho dalších, se evidentně o šlendrián na straně dopravce jednalo.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Jako poslední slovo musíte napsat něco tak chytrého nebo něco tak blbého, aby na to nebylo už co říci. Jedna z těchto možností se Vám povedla. Kapituluji.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Začněte radši u sebe, vy šlendriáne.
Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl Čemu chtějí konkurovat? Slonům, které jsou na hodně vysoké úrovni cestování? Žabotlam tam už prakticky nejezdí…Že ČD nepodávají občerstvení? To snad nedělá ani DB na příměstu…
v Německu, Švýcarsku, Rakousku a nejspíš i leckde jinde 'na západě' na příměstu ve vlacích průvodčí vůbec nejsou, takže by to tam ani neměl kdo prodávat  hold trochu jiná cena pracovní síly. Arriva asi počítá s tím, že v každém vlaku bude v průměru 12 lidí, takže ti průvodčí budou mít spoustu času i na občerstvení a aspoň tím přivydělají pár korunnicméně kdysi jsem kdesi v S-Bahn potkal automat na občerstvení – nepamatuju se už kde, dost možná to byl Mnichov.
Je to parodie na koridor elektrifikovaný modernizovaný koridor, do kterého natekly miliardy poslat tohleto. Co by asi tak říkali němci, kdybychom chtěli my jít jezdit k nim se smrdutým dieselem
Každý konkurent dobrý. Dnes například zahynulo dítě jen proto, že ČD používají vagony bez centrálního zamykání. Ostuda. Píše se rok 2015. Neuvěřitelné.
U toho Brna to nebyla chyba dopravce, ale otce. Vlak tam nezastavil pro nástup a výstup, ale jenom pro křižování. Tudíž tam neměl vůbec co vystupovat z vlaku.Navíc u lokomotivou tažených souprav je blokování dveří vázáno na rychlost soupravy, takže by to vůbec nepomohlo.
A opravdu to byla chyba dopravce? Museli vědět, že vlak nebyl ve stanici a tudíž tam nesmí vystupovat a taky ne na stranu do kolejiště, pokud vlak ve stanici byl. 
A také těžko se spletli, protože prý údajně bydlí pár ulic od nádraží, tak jistě věděli, že to není hlavák.
Milý Štefane, nepoužívej postel. Tam umírá nejvíce lidí.
Hodně štěstí no. Trochu mi to přijde jako parodie, když má něco takového jet na mezistátním spoji, ale třeba to někdo využije.
Zrovna ten medzištátny úsek nieje elektrifikovaný, takže tadiaľ musí jazdiť motorový vlak, že by to chcelo niečo lepšie ako prímestskú motorovú jednotku je druhá vec.
No, pořád lepší, než vagony ČD. Viz dnešní smrtelný úraz dítěte v Brně-Chrlicích, při vystupování z vlaku. Ty vagony ČD už měly být dávno ve šrotu.
Pochopíte, že takto klasické vozy fungují všude ve světě. Dokonce i u našeho nejúžasnějšího dopravce regiojet takto fungují. A to dokonce i u těch pár co si koupil a byly vyrobeny v letošním roce. Tak už neplevelte všechny diskuze stejnou hloupostí.
jsem dost zvědav. mezi Brnem a Trenčínem asi jo, kdo by tím jezdil z Prahy do Brna netuším. v neděli odpoledne cestou zpátky si dokážu představit, že ti, kdo by v Brně přestoupili z lokálky na EC, radši zůstanou sedět v motoráku, než aby riskovali, že po přestupu budou celou cestu stát.ale Arrivě jde asi hlavně o reference.a taky je nutné vidět, že pokud tu soupravu prostě mají a nemají pro ni jiné využití a tudíž koukají jen na variabilní náklady, nikoliv na odpisy, vyplatí se jim jezdit i s poloprázdným vlakem.
Takovy koncern jako je Deutsche Bahn sem posle takovy vlak… at de pochlubi s necim lepsim… pak by stalo za to uvazovat i o smlouve s krajem… mimchodem pod Deutsche Bahn spada i autobusova spolecnost RVD, ktera v CR provozuje autobusovou linku Dresden – Altenberg – Dubi – Teplice, hl.nadr. – Teplice, Olympia. Jsou na ni nasazovany 15ti metrove klimatizovane autobusy Mercedes-Benz, stari odhaduji na max. 5 let… takze asi takhle…
„Takovy koncern jako je Deutsche Bahn sem posle takovy vlak… at de pochlubi s necim lepsim“Je prostě stanoven nějaký rozpočet pro působení na našem trhu před vypsáním VŘ a pro získání referencí. Myslíte, že by bylo ruzumné dávat více, když návratnost je nejistá (protože závislá na politice?).“pak by stalo za to uvazovat i o smlouve s krajem.“Smlouva s krajem musí být na základě výběrového řízení. A soupravy se pořizují až na základě požadavků z toho VŘ.“Jsou na ni nasazovany 15ti metrove klimatizovane autobusy Mercedes-Benz, stari odhaduji na max. 5 let“A co tím přesně chcete říct? Tato linka je provozována na základě smlouvy, tj, financování je zajištěno. Kromě toho, životnost autobusu je podstatně kratší než u vlaku.
Budete mít zájem:  Na tyhle pozor, nabízejí nelegální potraviny
Ne neni… Ustecky kraj s touto spolecnosti nema uzavrenu smlouvu.
Tedy neni na ni mozne pouzit preplatne ci prestupni jizdenky IDS „Doprava Usteckeho kraje“.
Ale platí v něm jízdenka Labe-Elbe, což je v podstatě krajská síťová jízdenka.
Jednodenni jizdenka za 200 Kc… k pravidelnemu dojizdeni nepouzitelne…
  • Super
  • Z celého srdce přeji soukromým dopravcům, aby ten příšerný zkorumpovaný moloch – ČD porazily.
  • Ať si ČD provozuje za nějaké hyper dotace nějaké okrajové tratě, kde jezdí pár lidí, ale všude, kde jezdím já, cestuje se mnou po většinu cesty (popř. výjimečně tedy jen menší část cesty) opravdu mraky lidí a tudy už opravdu dávno mělo jezdit něco na úrovni a ne ČD
Nejak jste zrejme nepochopil ten clanek. Pise se v nem  o spolecnosti Arriva, ktera patri Deutsche Bahn. To je moloch stokrat vetsi nez CD.
Mě zajímá, jak je to tady, ne někde v Německu. Nevíc nechcete doufám srovnávat služby ČD v ČR se službami Deutchce Bahn v Německu? Že ne? 
Nene, porad nepochopil.Arriva to je Deutsche Bahn v Cesku, ne v Nemecku. Srovnam CD v CR s DB/Arriva v CR. Dva statni molochy. Arriva neni zadna soukroma firma.Rozdil je v tom, ze CD patri ceskemu statu, zatimco Arriva patri nemeckemu statu. V zahranici se Deutche Bahn chova mnohem hure nez doma (mnohem horsi moloch).
Arriva v České republice, společnosti s ručením omezeným s mateřskou společností v Nizozemsku.
Pokud se bavíme o pražské příměstské dorpavě, jsou služby naprosto srovnatelné. CityElefant je dokonce lepší než to, co často jezdí jako S-Bahn v Německu (často staré soupravy, mnohdy nemají ani klimatizaci, někdy ani WC ne).A ceny jízdného jsou v PID velmi lidové. Jsou nižší než v Německu i po přepočtu na kupní silu.
A ceny srovnávat chcete? Jinak rád bych věděl jaké služby nabízí Deutsche Bahn lepší než ČD. Jaký je rozdíl mezi osobákem Benešov-Praha a třeba Bad Schandau -Dresden.
Uff… jak debatovat s někým, u koho soukromník = všechno super a ČD = zkorumpovaný moloch. Snad jen, že když o tom člověk nic neví, neměl by raději tady diskutovat.
pokud by vyrazili na nějakou neelektrifikovanou trať, kde jezdí ČD málo a s mizernými, starými vlaky – třeba 070 do zmiňovaných Čakovic a pak dál do Neratovic/Všetat/Ml.Boleslavi – tak si mohou udělat jméno před velkými dotačními tendry, vyzkoušet si v reálu jestli je vůbec po kolejích SŽDC jezdit jako v Německu atd.ale když s dieslem vyrazí na trať, kde lidem až 4x do hodiny jede pohodlný, tichý a nečmoudící Elefant, navíc mimo předplatné Ropidu (Openkartu má většina pravidelně dojíždějícîch do hlavního města), tak jen pálí peníze a ničeho rozumného nemohou docílit. škoda pro ně i pro lidi na špatně obsluhovaných linkách, kteří by pak mohli na ČD aspoň trochu zatlačit, aby neposílali na tratě ty zoufalosti
Tichý by byl, kdyby navštěvoval servis, jak má, ale ČD na to zjevně pěkně prdí.
Mohl byste mi vysvetlit, proc by CD mely byt zodpovedne za technicky stav vozidel Arrivy?
Problém je v tom, že na zastaralé a jednokolejné trati do Všetat už pravděpodobně není volná trasa (jistě víte, že objednávané vlaky mají při přidělování přednost). Zatímco na Praha-Benešov bude patrně „volno“ v trase mezi dvěma rychlíky.A ještě poznámka. Na trati do Všetat jezdí ČD s celkem moderními a pohodlnými motoráky ( http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bdtn757.php ). Vynikne to zejména ve srovnání se soukromníkem KŽC, který na stejné trati jezdí s 810kou ze Slovenska v „retro stylu“ bez rekonstrukce.
ne pravděpodobně, ale určitě. kdysi (už to bude pár let zpátky) jsem četl o jakýchsi „velkokamionech“, kterými se musí zavážet Škodovka v Boleslavi, protože na kolejích prostě není místo pro další vlaky. takže pokud se na koleje nevejde pár nákladních vlaků, které by navíc mohly jet v okrajových částech dne a případné půlhodinové zpoždění by jim asi moc nevadilo, další osobní vlaky se tam nevejdou zcela určitě.zrovna 070 se letos masivně rekonstruovala a rekonstruuje, ale myslím, že se v součtu moc nezmění – propustnost trati se nezlepší, možná se o pár minut zkrátí jízdní doby, získá se trochu vaty, bude to míň drncat…
Na 070 jezdí ČD tak málo, že se tam už nic jiného nevejde.
Zrovna na trať ve směru Mladá Boleslav posílají ČD snad na všechny vlaky modernizované soupravy.
Tak to jenteda ulet… Hlavne ten trencin… Ale i ten benesov…
Proc ulet? Z Benesova a okoli dojizdeji do Prahy tisice lidi denne.
Naftové motoráky na plně elektrifikované trati Praha-Benešov. To je přece cesta zpět.
A co kdyz chce Arriva jezdit po trati 210, kde dnes jezdi linky S8 a S80?
To těžko. Tam se po vytrhání výhybek v Krhanicích a Lukách pod Medníkem horko těžko stíhají křižovat stávající spoje…
Kdyby si raději dělali reference na tratích, kde jezdí hlučné a rozvrzané regionovy. Tam by s takovouhle mašinkou udělali alespoň nějakou parádu.
Jezdí bez dotací, jezdí proti vůli krajských odkláněčů a tudíž si jezdí, kde chtějí (a logicky, kde jim to alespoň něco vydělá)

Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl

Je to dva roky, kdy čtrnáctiletý školák málem vypadl ze dveří vlaku, které se v mírné zatáčce otevřely dokořán. Chlapci, který seděl na batohu kousek od nich, protože jinde bylo plno, se podařilo ve vagónu udržet.

České dráhy jakoukoli vinu odmítly, podle Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení dveře nebyly porouchané. Podle jeho vyjádření pro média je musel otevřít někdo z cestujících a navíc chlapec seděl, kde neměl.

Šťáhlavský také sdělil, že ve voze, kterým školák jel, byl namontovaný starý bezpečnostní systém dveří. Ty tak lze za jízdy otevřít. U nových typů vagonů jsou dveře blokované lépe, takže je to údajně složitější.

O měsíc později vypadl z rychlíku ve zhruba sedmde­sátikilometro­vé rychlosti tříletý chlapec. „Vlak byl sestaven ze starších vozů, které nedisponují blokováním dveří a centrálním zavíráním.

Jsou takto schváleny pro provoz v České republice,“ komentoval tehdy neštěstí mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Uvedl také, že dítě cestovalo v doprovodu a během události nebylo samo. Chlapec nehodu přežil.

O dva roky dříve skončil podobný případ tragicky. Z vlaku za jízdy vypadl pětiletý Matěj, když se vypravil sám na záchod. České dráhy tehdy tvrdily, že je téměř nemožné, aby dítě vypadlo dveřmi vlaku, které by si samo za jízdy otevřelo. Za nepříliš reálné označily také možnosti, že by chlapec vypadl ze dveří, které byly během jízdy už otevřené, nebo z okna.

Budete mít zájem:  Jak na Alzheimera? Máme 7 tipů jako na něj vyzrát…

Nakonec policie obvinila Matějovu matku z ublížení na zdraví: „Nechala během cesty odejít syna samotného na toaletu jedoucího vlaku, čímž porušila zákon o rodině,“ vysvětlila policejní mluvčí.

Kde jsou nebezpečná místa na eskalátorech?

Sláva, nazdar výletu, přežili jsme, už jsme tu

Moje zkušenost s Českými drahami je o poznání méně dramatická než uvedené případy, nicméně o postoji společnosti k zákazníkům ve sporných situacích vypovídá dostatečně.

Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl
Autor: Isifa.cz

O víkendu jsme vyrazili vlakem na výlet. Poprvé jsme podezření, že všechno není v pořádku, získali v zastávce Skochovice, kde jsme dlouhou dobu stáli. Žádné vysvětlení ale cestující nedostali.

Další čekání přišlo v Davli, opět bez jakýchkoli informací, přestože souprava měla jen tři vagóny, takže by asi nebyl takový problém v každém stručně vysvětlit, co se děje.

Z dění okolo jsme postupně zjistili, že železničáři odstavují první vagón a cestující z něj přestupují do dalších vozů.

Pohled na starší průvodčí s obrovským kladivem plazící se v erární sukni pod vlakem se nenaskytne každý den.

S více než půlhodinovým zpožděním (na čtyřicetiminutové trati) jsme pokračovali v jízdě – opět beze slova vysvětlení – a ještě netušili, že tento výkon průvodčí zřejmě natolik vyčerpal, že jí nezbudou síly na další povinnosti.

Z reakce ČD: „Personál má za povinnost cestující informovat o všech komplikacích a zdržení v rozsahu dostupných informací. Této problematice se trvale věnujeme.“

Průvodčí mi ukázala…

Před naší cílovou zastávkou jsme si vzpomněli na scénu z české komedie, kde průvodčí vyvolává: „Nezastavujeme, pouze přibrzďujeme, máme zpoždění!“ Zpoždění jsme měli pořádné, a tak jsme se raději předem hrnuli ke dveřím.

Část skupiny již vystoupila, mezi ostatními také moje dcera, a já s roční (cizí) holčičkou na ruce čekala, až prostor uvolní vystupující muž s kolem, kde měl ještě v sedačce malé dítě. Přesně v okamžiku, kdy vysunul přední kolo z vlaku, se souprava dala do pohybu.

Muž neměl na vybranou, jednou nohou už byl venku, za jízdy vytáhl zbytek kola ven.

Teď jsem v otevřených dveřích stála já a zírala, jak vlak pomalu zrychluje a dcera na peróně se vzdaluje.

Lidé sice volali na strojvedoucího: „Stůj! Zastav!“, ale nebyla jsem si jistá, jestli je slyší a poslechne. Rychlost byla ještě mírná, tak jsem se odhodlala a skočila. Za chvíli vlak začal brzdit.

Podobných nešťastníků, kteří nestihli vystoupit, v něm bylo víc, někteří vyskočili jako já, ostatní teď rychle vylézali a nevěřícně zírali, co se to děje.

Snad jsem se ani nezastavila a pádila ke kabině strojvůdce. „Vy jste se snad zbláznil, jel jste, i když jsme ještě vystupovali! A dveře byly otevřené!“ hulákám na něj. „Milá pani, průvodčí mi ukázala,“ pravil nevzrušeně. „Vždyť si někdo mohl ublížit,“ hlesla jsem. „Já tam nevidim, průvodčí mi ukázala,“ pokrčil rameny.

Průvodčí byla pro jistotu schovaná v útrobách vlaku a ten se dal opět do pohybu. Zajímalo by mě, kdo panu strojvůdci ukázal tentokrát. Průvodčí rozhodně ne, ta nevystrčila ani nos. Strojvedoucího evidentně nenapadlo, že by měl alespoň projevit snahu a zájem, přesvědčit se, jestli je všechno v pořádku, hledat, kde se stala chyba.

Nebo alespoň formálně říct „pardon. Vždyť se přece nic nestalo. Tentokrát.

Po návratu domů posílám na tiskové oddělení Českých drah popis události s žádostí o vyjádření a v duchu předchozích případů počítám, že mi ČD vysvětlí, co jsem udělala špatně. A stalo se.

Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl
Autor: Agentura SXC

Petr Šťáhlavský odpověděl rychle a ujistil mě, že ČD věnují bezpečnosti provozu a cestujících včetně výstupu a nástupu značnou pozornost.

Dále uvádí: „Z dosud zjištěných informací vyplývá, že vlak byl ze zastávky vypraven v době, kdy byly všechny dveře soupravy uzavřeny po výstupu cestujících. Souhlas s odjezdem dávala průvodčí z posledních dveří soupravy.

Protože je zastávka v oblouku, musela poodejít od soupravy na větší vzdálenost, aby ji strojvedoucí viděl. Zároveň tak dobře viděla uzavření všech dveří.“

jak je tedy možné, že jsem vystupovala z rozjíždějícího se vlaku? V tom mají dráhy jasno a navíc přidávají oblíbenou mantru o „starém a novém blokování dveří“: „Mezi souhlasem k odjezdu a rozjezdem vlaku je však určitá prodleva (i s ohledem na nutnost návratu průvodčí k soupravě), během které další osoby mohly zahájit dodatečný výstup. Starší typ vozů z poloviny 70. let není vybaven blokováním dveří, a tak umožnil otevření dveří i po vypravení vlaku. U nových souprav by to nebylo možné. Dveře by byly zablokované.“ 

Čili jsem počkala, až moje dcera a kamarádi vystoupí, až se dveře zavřou, až se vlak začne rozjíždět… a pak jsem dveře znovu otevřela a vyskočila. Taková libůstka, zřejmě.

Zkouším to ještě jednou a opakuji: „V době, kdy se vlak rozjel, byly dveře otevřené, a to po celou dobu, k jejich uzavření vůbec nedošlo; cestující stále průběžně vystupovali, konkrétně přede mnou muž měl napůl na peróně a napůl ve voze kolo s dítětem v sedačce. Pokud se Vaše zjištění zakládají pouze na tvrzení paní průvodčí, nečekala bych, že se dozvíte něco jiného.“

Odpověď? „Vámi popsaná situace zevnitř soupravy nevylučuje průběh popsaný průvodčí. Sama uvádíte, že před Vámi byla další osoba, což nevylučuje možnost, že již ona zahájila výstup z vlaku po jeho výpravě ze zastávky. Personál si je vědom vážnosti situace při výpravě vlaku a je velmi nepravděpodobné, že by dal souhlas k odjezdu ve chvíli, kdy cestující vystupují.“

Viník je prostě kdokoli, jen v žádném případě ne České dráhy. Jaké jsou vaše zkušenosti?

Přečtěte si aktuální reakci Českých drah.

Vlak svobody

Cestující vyskakovali z rozjetého vlaku, strojvůdce nic nevěděl

Vlak svobody na nádraží v Selbu

Celosvětový ohlas vyvolal úspěšný pokus o překročení tzv. železné opony mezi Československem a Bavorskem (západním Německem) dne 11. září 1951.

Vlak číslo 3717 z Chebu do Aše měl podle plánu zastavit v Aši, namísto toho však rychle pokračoval až k překročení hranice se Spolkovou republikou Německo a skončil až v Selbu.

Na Západ se tak většinou nečekaně dostalo celkem 110 občanů Československa.

Železniční spojení mezi Československem a Spolkovou republikou Německo se tehdy využívalo k přepravě uhlí a dřeva od nás na západ. Vlak číslo 3717 řízený strojvedoucím Jaroslavem Konvalinkou vyjel z Chebu ve 14.12. Již tehdy byli první organizátoři útěkové akce ve vlaku.

Souprava zastavila ještě na nádraží ve Františkových Lázních, kde přistoupili další podílníci útěku. Na zastávce Hazlov, poslední zastávce před Aši, přistoupil MUDr. J. Švec, zubní lékař z Aše. Ten dal strojvedoucímu znamení, že výhybka v Aši je přestavěna směrem do Německa.

Strojvedoucí uzavřel potrubí k ovládání vlakových brzd, aby mohl nasimulovat technickou poruchu a vyřadil z provozu i záchrannou brzdu. Akce se účastnil také chebský výpravčí K. Truksa, který měl za úkol pomoci strojvedoucímu s odstraněním nic netušícího topiče.

Právě v Hazlově Truksa přestoupil z vozu na lokomotivu.

Vlak zcela zbavený funkčních brzd projel stanicí Aš rychlostí kolem 70 km/h, přerazil dřevěnou závoru a zastavil se až několik set metrů za hranicí v západním Německu u vesnice Wildenau.

Tam už byl očekáván dvěma česky mluvícími muži spolu s americkými vojáky a německými finančními strážníky.

Vlakvedoucí, průvodčí i ve vlaku cestující příslušníci Sboru národní bezpečnosti (SNB) se sice snažili přistoupit k ručním brzdám a vlak tak zastavit, v tomto pokusu jim však zabránili ozbrojení spolupachatelé.

Budete mít zájem:  Klíšťová encefalitida – očkování, příznaky, příčiny a léčba nemoci

Přibližně hodinu po zastavení se podařilo vykomunikovat s přednostou stanice Selb povolení k dojetí vlaku až na nádraží Selb-Plößberg, kde cesta vlaku skončila.

Společně s několika desítkami organizátorů a účastníků útěku ale ve vlaku cestovali i další cestující, především studenti gymnázia v Chebu a pacienti z Františkových Lázní, kteří o akci samozřejmě nic nevěděli.

Tito nic netušící emigranti se následně za dva dny do komunistického Československa vrátili a samozřejmě byli vyslýcháni. Celá událost byla na západě medializována a hrdinové utíkající ze spárů komunistického režimu představeni.

Nepříjemnou dohru to ovšem mělo pro příbuzné, kteří zůstali v Československu – ti skončili před soudy a následně ve vězení.

V návaznosti na tento úspěšný pokus byly koleje spojující východní a západní blok vytrhány.

Za vykolejení vlaku u Chodové Plané může chyba strojvůdce. Podle Drážní inspekce jel třikrát rychleji

Kde se nacházíte: iROZHLAS.

cz / Zprávy z domova | Související témata: Drážní inspekce Chodová Planá ČD Cargo Mariánské Lázně Drážní úřad vlak vykolejený vlak vykolejení

Lokomotiva a třináct cisteren na vápno vykolejily odpoledne 28.

července 2019 u Chodové Plané v úseku, kde byla trvale snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině kvůli stavbě podjezdu. To ale strojvedoucí nevěděl a těsně před vykolejením jel 91 kilometrů v hodině.

Vlak s vápencem jel před nehodou téměř třikrát rychleji, než měl, ukázal rozbor rychloměru

Číst článek

Hájil se tím, že po této trati jezdí jen velmi zřídka, a proto si před odjezdem z Berouna přečetl všeobecný rozkaz, kde tato informace nebyla uvedena.

Na trati za Chodovou Planou ještě podle svých slov zaregistroval rychlostník na 95 kilometrů v hodině. Snížení rychlosti si nevšiml prý proto, že jel proti slunci.

To ale Drážní inspekce vyvrátila, protože slunce v daném místě a době svítilo z boku. „Toto snížení nečekal, takže se v tu dobu díval do sešitového jízdního řádu, jakou bude mít vlak rychlost v následujícím úseku trati,“ citoval Drážní inspekci server Zdopravy.cz.

Snížení rychlosti si strojvedoucí všiml až v okamžiku, kdy vyjel z oblouku, a proto začal rychle brzdit. K vykolejení tak došlo při rychlosti 82 kilometrů v hodině. Na místě v té době pracovali dělníci na bednění opěry mostu. Naštěstí se nikomu nic nestalo.

Odstraňování škod nedělní havárie u Mariánských Lázní je u konce

Číst článek

Strojvedoucí se hájí také tím, že změna neměla být uvedena v trvalých, ale v dočasných změnách. Pak by byla uvedena v rozkazu. Do trvalých změn bylo snížení rychlosti napsáno teprve dva týdny před nehodou.

„Strojvedoucí byl o snížení rychlosti v předstihu informován prostřednictvím tabletu, v němž byl na změnu parametrů tratě u Chodové Plané informován.

Bohužel tuto informaci si nepřečetl, i když to byla jeho povinnost, a vyjel na trať.

Zároveň, dle svého vyjádření, přehlédl návěstidlo na trati upozorňující na to, že od následujícího rychlostníku bude snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

Devět doporučení

Na základě vyšetřování vydala Drážní inspekce i devět doporučení pro Drážní úřad, jak zlepšit bezpečnost na železnici, jak by se měly změnit normy a požadavky na dopravce a provozovatele dráhy. Jedním z nich je i vznik navigace pro strojvedoucí, k jejíž vytvoření ještě nedošlo.

Strojvedoucího v letos květnu obvinili chebští kriminalisté z trestného činu ohrožení z nedbalosti. Prokáže-li se vina, hrozí čtyřiapadesátiletému muži až osmileté vězení.

Likvidace havárie a oprava poškozeného úseku trati trvala do 15. srpna 2019, protože vlak poškodil železniční svršek, spodek i trakční vedení. Jde o jednu z nejvážnějších nehod v nákladní železniční dopravě za poslední desítky let.

Další články

Nejčtenější

Koronavirus, Petr Kellner, MS hokej 2021, Parlamentní volby 2021, Výsledky voleb v obcích, Film, Koronavirus v Česku, Statistika nehod, Olympijské hry 2020 Můj rozhlas, Vinohradská 12, SK Slavia Praha, Petra Kvitová, Euro 2020, Počasí, Miloš Zeman, Andrej Babiš, Seznam ministrů, Zprávy z domova, Zprávy ze světa, Datová žurnalistika, SPORT – rychlé zprávy, Fotbal online, Hokej online, KLDR, Předvolební průzkumy, Afghánistán, Rychlé sportovní zprávy, Gabriela Koukalová, Sýrie, Bramborový salát, Bitcoin, Ester Ledecká, EURO 2020, ZŠ Plynárenská Teplice, Sucho, Izrael, Real Madrid, Kim Čong-un, Donald Trump, Nemocnice na Bulovce, Andrea Vrbovská, Tomáš Horáček, Zuzana Čaputová

Doporučujeme

Rodině strojvůdce zabitého při nehodě poslaly dráhy peníze

Fotografie z archivu Kolínského deníku Milan Holakovský

Rodině strojvůdce, který přednedávnem zemřel v kabině elektrické jednotky CityElefant vezoucí cestující, jež u Českého Brodu najela do stojícího nákladní vlaku s vagony pro přepravu pošty, poskytla finanční podporu Nadace Železnice srdcem. Stejně jako poslala peníze zraněným železničářům.

Srážka nákladního a osobního vlaku u Českého Brodu. | Foto: HZS Středočeského kraje

Ve čtvrtek se České dráhy pochlubily v tiskové zprávě, že správní rada nedávno vzniklého Nadačního fondu Skupiny ČD – Železnice srdcem rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu.

Peníze dostali zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u Perninku na Karlovarsku a právě u Českého Brodu.

„Zároveň jsme schválili vyplacení finanční podpory rodině našeho strojvedoucího, který při střetu u Českého Brodu zahynul,“ uvedl předseda správní rady fondu Václav Nebeský.

Přečíst článek ›

Nadační fond byl založen právě pro podobné účely – s cílem pomáhat zaměstnancům Českých drah a jejich rodinám s překonáváním následků vážných nehod, které se ne železnici stávají.

Prospívat má ale třeba i železničářům, kteří se do složité životní situace dostali z důvodu vážné nemoci. Založily ho České dráhy a jejich největší dceřiná společnost ČD Cargo, jež zajišťuje nákladní dopravu.

„O spolupráci už projevily zájem také další společnosti Skupiny ČD,“ uvádí tisková zpráva.

Místopředseda správní rady nadačního fondu Ivan Bednárik současně uvedl, že sbírky běží dál. „Všechny prostředky, které se na transparentním účtu nashromáždí pod zveřejněnými variabilními symboly, rozdělíme na dalším zasedání koncem listopadu,“ ujistil.

Přečíst článek ›

Okolnosti nehody u Českého Brodu, která si 14. července ve 21.35 hodin vedle lidského života vyžádala přes dvacet zraněných, hmotnou škodu vyčíslenou na 45 milionů korun a mnohahodinový kolaps dopravy na frekventovaném kolínském koridoru, zůstávají v šetření.

Podle informací zveřejněných krátce po tragické události se vlak s cestujícími zastavil před návěstidlem zakazujícím další jízdu – načež se znovu rozjel. To předpisy dovolují, avšak s tím, že strojvůdce smí jet jen takovou rychlostí, aby v případě, že uvidí, že je kolej obsazená, mohl bezpečně zastavit.

Další informace pak hovoří o nárazu v poměrně vysoké rychlosti.

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

7.8.2020

  • Srážka vlaků u Českého Brodu,
  • Srážka vlaků u Českého Brodu,
  • České dráhy,
  • Český Brod,
  • představenstvo,
  • Elektrická jednotka 471,
  • Nadační fond,
  • Václav Bolemír Nebeský,
  • Karlovarský kraj,
  • ČD Cargo,
  • Pernink

5 DENÍK PRO DOBROU NÁLADU

Opel Zafira Opel Vivaro koupeno v D Mercedes-Benz E nové vozidlo, servisní knížka Mercedes-Benz E nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce Mercedes-Benz E nové vozidlo, servisní knížka Mercedes-Benz E nové vozidlo, servisní knížka Mercedes-Benz E nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo, v záruce Mercedes-Benz E nové vozidlo, servisní knížka, v záruce + PRODAT AUTO

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector