Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet

Češi ve velkém omezují nákupy potravin v kamenných obchodech a přecházejí na internet. V počtu online nákupů potravin dokonce prý už dominujeme Evropě. V online prostředí pravidelně nakupuje každý pátý a lidí neustále přibývá. Každý měsíc si potraviny přes internet zkusí objednat na 10 tisíc nových zákazníků. Podle odborníků lidé chtějí šetřit hlavně čas.

Stačí sednout k počítači, otevřít internetové stránky s potravinami a do košíku vybrat nákup. Za poslední rok stoupl supermarketům počet online zákazníků o 70 procent. Podle odborníků díky tomu patříme na špici v Evropě.

„Ten trend je zřejmý, stále více a více lidí přechází na online nákupy, dokonce snad dvacet procent Čechů uvádí, že prakticky realizuje pouze ty e-nákupy,“ sdělil ekonom Lukáš Kovanda.

Podle statistik potraviny online objednávají nejvíc lidé v hlavním městě, ve středních Čechách a v Brně. Naopak třeba obyvatele Ostravy nákup potravin přes internet nezajímá.

Podle statistik člověk, který nakupuje potraviny online místo v kamenných obchodech, ročně ušetří až dva a půl dne času, najezdí autem méně o téměř 800 kilometrů a odnosí o 600 kilogramů méně.

„Online nakupování začíná být standardem, lidé se k nám mnohem častěji vracejí. Přitom ze začátku náš e-shop brali jako zajímavý experiment a zpestření,“ popsal zakladatel eshopu s potravinami Tomáš Čupr.

Rostoucí obliba nákupů potravin na síti má podle odborníků dopad na kamenné prodejny. V Česku už prakticky nevznikají velké hypermarkety. Přibývá spíše menších a středních prodejen.

Podle odborníků můžeme očekávat, že z velkých nákupních center budou v budoucnu spíše centra zábavní.

Češi nenakupují přes internet jen potraviny. V online prostředí každoročně přibývá i objednávek oblečení, elektroniky nebo třeba zájezdů. Podle ekonomů právě kolem Vánoc Češi na internetu utratí nejvíc peněž z celého roku.

  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet
  • Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet

Tipněte si, co Češi nejvíce nakupují na internetu

Hlavní strana > Média

Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet

22.09.2014 14:57

Podle studie Nielsen vyhledává 66% spotřebitelů na internetu informace o zboží, které si následně koupí v kamenném obchodě.

Nakupování přes internet se stalo v České republice zcela běžnou záležitostí. Jen 12 % respondentů aktuálně zveřejněné studie společnosti Nielsen říká, že o nákupu na internetu neuvažují.

V rámci středoevropského regionu jsou tak Češi nakupování přes internet nejvíce nakloněni. Na Slovensku o nákupu online neuvažuje 18 % spotřebitelů, v Polsku 24 % a v Maďarsku 21 %.

Průměr EU je přitom 22 %.

Potraviny přes internet nakupuje každý jedenáctý Čech

Češi přes internet již tradičně nejčastěji nakupují vstupenky (29 % respondentů), oblečení (24 %) a zájezdy/hotelové rezervace (23 %). Potraviny, jejichž nabídka se v on-line obchodech zvětšuje, nakupuje přes internet 9 % spotřebitelů – o 5 procentních bodů méně než je průměr EU.

Brouzdání není nakupování

Ne vždy, když spotřebitelé hledají informace o výrobcích nebo službách, je následně na internetu i koupí. Mezi kategorie, kde je nepoměr mezi brouzdajícími a nakupujícími největší, patří elektronika, mobilní telefony, sportovní potřeby a auta.

V případě těchto kategorií je nakupujících o 5 – 7 pb méně než brouzdajících. Jedná se typicky o kategorie, které je dobré před koupí vyzkoušet, a o kterých hledají spotřebitelé na internetu bližší informace, čtou si recenze a využívají možnost jednoduchého srovnávání více výrobků.

Část z nich si výrobek následně koupí v kamenném obchodě.

Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet

Naopak vyrovnaný poměr mezi nakupujícími a těmi, kdo hledají informace a nákup zatím jen zvažují, je patrný například u vstupenek, oblečení a knih. Ti, kdo si o nich hledají informace, je také on-line koupí.

Dobrou zprávou pro on-line prodejce rychloobrátkového zboží je, že do této skupiny patří i potraviny. Ačkoliv si internetové obchody s potravinami své pevné místo ve světě on-line nakupování teprve budují, už nyní mají své loajální zákazníky.

Internet je zdrojem informací i pro nakupující v kamenných obchodech

Silný marketingový nástroj

65 % spotřebitelů čte recenze výrobků dříve, než si je koupí. 66 % respondentů studie souhlasí s tvrzením, že na internetu hledají informace o výrobku nebo službě, které si následně koupí v kamenném obchodě. Oproti tomu 48 % spotřebitelů nejprve vyzkouší výrobek v obchodě než si ho koupí na internetu.

Pro nákup přes internet používá mobil každý třetí nakupující

Nejčastěji používaným zařízením pro nákupy přes internet zůstávají počítače. Pro své on-line nákupy je využívá 80 % českých nakupujících. Mobilní telefon používá 31 % nakupujících a tablet 15 %.

S dalším rozvojem mobilní komunikace a dostupností mobilních telefonů se bude podíl mobilních zařízení na nákupech přes internet zvyšovat.

V EU již nyní mobily pro své nákupy používá 33 % nakupujících a tablety 24 %.

Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.

1

i60.cz: Zájem o first minute zájezdy roste. Stále častěji se kupují jako vánoční dárky

Češi stále častěji nakupují zájezdy přes internet

Ilustrační foto: ingimage.com

6. 12. 2019

Letní dovolená se nyní kupuje už v říjnu, na Vánoce jsou mnohé zájezdy vyprodány. Jedná se o výsledek toho, že Češi rádi cestují a naučili se zejména cesty k moři zařizovat s výrazným předstihem. Právě v těchto dnech se potvrzuje, že tento trend je na vrcholu.

Pro koho se first minute zájezdy hodí a pro koho ne?

Výhody nakupování letní dovolené hned, když ji cestovní kanceláře dají do prodeje, jsou nezpochybnitelné. Kdo to umí, může ušetřit tisíce korun a získat kvalitní ubytování na skvělém místě. Může se stát, že se pak u moře dá do řeči s jinými českými turisty ubytovanými ve stejném hotelu a řeč probíhá nějak takto:

„Jak se vám tady líbí?“„Ale jo, jezdíme do Španělska rádi a často, ale zdá se nám, že loni jsme v jiném hotelu měli pestřejší výběr jídla a pláž tam byla lepší. Tehdy to tam bylo za patnáct tisíc na osobu, takže teď se nám to tady zdá za těch dvacet tisíc s menším výběrem jídla trošku předražené.“

„Maruš, slyšela jsi to, oni za ten hotel dali každý dvacet! To bylo štěstí, že jsme to v kupovali už v září. Vždyť my ušetřili každý přes šest tisíc a ještě máme lepší pokoj.“

Kupování dovolené u moře s velkým předstihem nebo ve dnech, kdy cestovní kanceláře vyhlašují různé slevové akce se pro mnoho lidí stalo téměř adrenalinovým sportem.

Jsou takoví, kteří v září netrpělivě čekají, kdy cestovní kanceláře zveřejní první nabídky a ihned si je kupují.

Situaci nahrává i to, že mnoho cestovních kanceláří umožňuje, že se nejdříve hradí jen záloha a celková suma se doplácí později.

Jenže právě nakupování v úplně prvních dnech spuštění zájezdů first minute může být trochu zrádné. Některé cestovní kanceláře v těch dnech dávají k prodeji jen omezenou část své nabídky a mnohem lepší kousky si nechávají na později, tedy třeba na listopad, na prosinec.

Kdo tedy vidí v super first minute nabídce místo, hotel či apartmán, který zná, líbí se mu a cena mu připadá příznivá, nemá důvod váhat, zejména když se rád vrací na místa, která už zná.

Naopak lidé, kteří rádi poznávají něco nového, by měli počkat, až když cestovní kanceláře zveřejní kompletní nabídku na svých stránkách, když mají k dispozici celé hotové katalogy.

Budete mít zájem:  Školné uhrazené zaměstnavatelem jako (ne)peněžní příjem

Může se totiž stát, že to, co se je jevilo jako úžasná first minute nabídka, je náhle převálcováno něčím, co zájemci připadá hezčí, vhodnější, levnější. Zkrátka, koupil moc rychle a nepočkal na další zboží.

Takže, pro koho jsou first minute zájezdy vhodné?

Pro lidi, kteří se rádi vracejí na stejná místa nebo mají od někoho velmi dobré reference na místo a ubytování, které je nabízeno. Jsou vhodné pro ty, kteří mají rádi život naplánován a jsou spokojeni, když v říjnu vědí, že příští rok 1.

září odlétají na týden do Řecka do stejného apartmánu, ve kterém byli před dvěma roky, protože v nabídce first minute stál dvanáct tisíc na osobu, zatímco jeho běžná cena je o dva tisíce víc. Jsou vhodné pro lidi, kteří jezdí s přáteli nebo pro větší rodiny.

Při včasném objednání je totiž možnost si vybrat například pokoje vedle sebe nebo apartmány pro více osob.

Takže například party skládající se z několika manželských párů či přátel, kteří si rádi společně posedí na terase a chtějí mít ubytování vedle sebe, jsou typickými objednavateli first minute zájezdů a vědí, že dobře činí.

Pro koho first minute zájezdy vhodné nejsou?

Pro dobrodružnější povahy, které si naopak potrpí na vyhledávání nabídek na poslední chvíli. Nevadí jim, že když si v červnu v pátek najdou přes internet volná místa v nějakém letovisku, zabookují je a v sobotu letí.

Nejsou nároční a nepožadují přesně určité věci jako je malá vzdálenost od pláže, příliš rušné či naopak příliš tiché letovisko, určitý typ ubytování. Prostě chtějí k moři a nevadí jim, že je to na poslední chvíli někdy trochu loterie.

Na místě si pak nenechají dovolenou ničím zkazit, neprudí sebe ani okolí a prostě si to umí užít.

V obou kategoriích turistů se vyskytuje hodně seniorů.

Jsou mezi nimi plánovači, kteří si kupují letní dovolenou v říjnu, stejně jako dobrodruzi, kteří si užívají penzi právě tím, že se mohou ze dne na den rozhodnout, že někam vyrazí a baví je vyrážet tam, kde to neznají.

Protože právě lidé v seniorském věku tvoří velmi výraznou klientelu cestovních kanceláří. A zároveň se jedná o další příklad toho, jak je současná seniorská populace různorodá a nedá se o ní tvrdit, že by hromadně preferovala to či ono.

Každopádně se již nyní s blížícím se koncem roku potvrzuje, že čeští senioři rádi cestují a cestovní kanceláře hlásí rekordní zájem o letní first minute zájezdy.

„Velkou roli v současném boomu nakupování zájezdů hraje roli také to, že si Češi zvykli dávat si letní dovolenou jako vánoční dárek a to buďto sobě nebo někomu ze svých blízkých,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda.

A tak mnohé cestovní kanceláře mají už nyní úspěšnou bilanci: prodej first minute zájezdů na léto se letos na podzim oproti loňskému roku některým prodejcům zvýšil až o dvacet pět procent.

Hodnocení: (0 b. / 0 h.)

Pro hodnocení se musíte přihlásit

DISKUZE

Děkujeme za váš příspěvek do diskuse. Upozorňujeme, že redakce si vyhrazuje právo vyřadit diskusní příspěvky, které jsou v rozporu s platnými zákony a které podněcující k násilí a nenávisti ke konkrétním lidem či skupinám obyvatelstva. Smazány budou rovněž příspěvky obsahující jakékoliv vulgarismy.

Jarmila Komberec Jakubcová 7.12.2019 20:18

Protože stále pracuji musím si své aktivity plánovat. First minute si kupuji z důvodu, že seženu jednolůžák bez velkého příplatku. Také si mohu vybrat hotel se kterým už mám v minulosti dobré zkušenosti. Gran Canaria v 3.hv.hotelu Beverly Park v režimu AL a single nelze pořídit na týden do 20tis.Kč.

Zpět na homepage Zpět na článek

Polovina dovolených je objednána přes internet, Češi rádi nakupují zájezdy z mobilu či tabletu

On-line objednávání dovolené využívají podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur na českém trhu zejména lidé ve věku od 25 do 39 let. Snadný výběr a rychlou objednávku preferují spíše muži.

Ženy naopak dávají ve větší míře přednost osobnímu nákupu v kamenných pobočkách cestovních kanceláří či agentur. Nákup dovolené přes internet pak upřednostňují též pracovně vytížení lidé.

Podle odborníků se však začínají rozdíly mezi nakupujícími postupně smazávat a internet se brzy stane dominantním kanálem pro prodej zájezdů.

„Trend nakupování dovolené po internetu stále roste. Jedná se především o velmi snadné srovnání nabídek a také o nalezení nejvýhodnější ceny, za jakou může nakupující tuto službu pořídit.

Obecně lze říci, že dovolenou či ubytování po internetu již pořizují zástupci téměř všech skupin spotřebitelů,“ sdělil Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

„Podíl dovolených objednaných on-line již na českém trhu překročil polovinu. Ve srovnání s jinými zeměmi je však ještě stále nízký. Například v některých zemích západní Evropy se tento podíl pohybuje mezi 60 až 80 %.

Lze tedy očekávat, že prodej zájezdů přes internet ještě poroste,“ upozornila na předpokládaný nárůst prodeje dovolených přes internet Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Češi v současné době nevyužívají k on-line objednávkám dovolených pouze počítače, roste rovněž počet nákupů uskutečněných prostřednictvím chytrých telefonů či tabletů.

Průzkum Asociace pro elektronickou komerci ukázal, že čtvrtina vlastníků mobilních zařízení je využila k nákupu v internetovém obchodě. Z toho připadá 11 % na smartphone a 9 % na tablet.

Průzkum také ukázal, že z vlastníků chytrých telefonů a tabletů častěji na internetu nakupují lidé do 44 let, a to zejména muži. Množství těchto uživatelů roste rovněž s vyšším vzděláním.

„Je patrné, že Češi se již on-line nákupů neobávají a ve stále větší míře k nim užívají chytrá mobilní zařízení.

Pouze za první tři měsíce letošního roku registrujeme meziroční nárůst objednávek z mobilních zařízení na úrovni 115 %,“ uvedl Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem dovolených přes internet na tuzemském trhu.

„V případě tabletů dokonce registrujeme vyšší konverzi objednávek než u počítačů. Což znamená, že uživatelé tabletů jsou rozhodnější a navštěvují naše stránky nikoliv s cílem srovnat nabídky, ale rovnou nakoupit dovolenou,“ doplnil Tůma.

Komerční sdělení

cestovní kanceláře | iROZHLAS – spolehlivé zprávy

„Covid pasy“ by podle mluvčí cestovní agentury Invia Andrey Řezníčkové byly zásadním krokem v cestování za současného stavu. „Usnadní se tím mnoho času, peněz i papírován,“ říká.

Většina cestovních kanceláří kvůli přetrvávajícím vládním omezením letos nastavila nové cestovní podmínky. Třeba Fischer umožňuje bezplatné storno dovolené ještě pár dní před odjezdem.

Výzvu programu COVID cestovní kanceláře II plánuje ministerstvo pro místní rozvoj zveřejnit v první polovině února.

Evropská komise si stěžuje si na to, že cestovní kanceláře lidem vydávaly za zrušené zájezdy poukázky. Česko tím porušilo pravidla Evropské unie a má teď zařídit, aby se lidem peníze vrátily.

Tisíce Čechů vyráží i přes aktuální epidemickou situaci k moři, zájem je však stále nižší než loni, píší sobotní Lidové noviny. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

Aerolinky v době pandemie nemohou piloty dostatečně využít. Ti si musí nyní přivydělat například rozvozem jídla nebo řízením metra, píše Mf Dnes. Více ve výběru z médií, který připravil Radiožurnál.

V pátek se v českých novinách dočtete například o tom, že pekařům ubyly zakázky, cestovní kanceláře lákají na levnější first minute zájezdy, nebo že Češi mají zvýšený zájem o med.

„Problém je, že v dnešní době je velice komplikované test získat, testovací místa jsou přeplněná a často neberou samoplátce. Cestovní kanceláře si tak samy zřizují odběrná místa,“ říká Jan Papež.

„Žijeme v demokratické společnosti. Když nechcete a zájezd zrušíte, je to, jako kdybyste ho rušili před koronavirem,“ řekl Radiožurnálu místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Pandemie koronaviru zasáhla také do plánů Čechů na dovolenou v zahraničí. Nahrazování zrušených zájezdů vouchery navíc kritizují zákazníci i EU. Co všechno vadí? A jak se s problémem vypořádali jinde?

Alexandria postupně od 1. června zahájí nový prodej zájezdů do vybraných zemí a hotelů, kde bude možné se co nejvíce přiblížit původním podmínkám, informoval marketingový ředitel Petr Šatný.

Podle cestovní agentury Invia je největší zájem o zájezdy do Bulharska, Rakouska, Egypta či Turecka. Jejich ceny se zatím nezvyšují.

Na ombudsmana se podle mluvčí v posledních dnech obracejí lidé, kteří před únorem 2020 uzavřeli s cestovními kancelářemi smlouvy na zájezd s odletem v letních měsících.

Zákon má pomoci vyřešit situaci a upravit vztah klienta a cestovní kanceláře v mimořádném stavu vyvolaném koronavirem, kdy jsou zavřené hranice a cestovní kanceláře patří k nejvíce zasaženým firmám.

České cestovní kanceláře budou moci odložit vrácení peněz za zrušené zájezdy kvůli koronaviru s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna. Místo nich budou vydávat poukazy na rovnocenné cesty.

Ve středečním přehledu tisku, který sestavil Radiožurnál, se například dočtete o práci českých expertů ve speciálních laboratořích, kde zkoumají, jak zbrzdit koronavirus. Tématu se věnuje Deník N.

„Jedná se o mimořádnou situaci. Postup, jakým se má zachovat cestovní kancelář, nemá žádnou oporu v žádném platném zákonu,“ říká člen představenstva Asociace cestovních kanceláří Petr Kostka.

S tím, že lidé mají strach letos nakupovat zájezdy s několikaměsíčním předstihem, souhlasí i Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. Některým firmám se předprodeje úplně zastavily.

Přes tuzemské cestovní kanceláře by se zkrachovalou společností Thomas Cook mohlo být v zahraničí až několik tisíc českých klientů.

Finanční injekce nestačily, cestovní kancelář Thomas Cook zkrachovala. Ročně odbavila 19 milionů lidí. Co stálo za pádem jedné z největších cestovních kanceláří světa? Důvody vyjmenovává The Guardian.

Policie v Praze varuje před squatery, píšou o tom Lidové noviny. A podle Práva letní zájezdy rychle mizí. Více v přehledu tisku, který sestavil Radiožurnál.

Mezi nejoblíbenějšími destinacemi by podle cestovních kanceláří měl růst zájem především o Turecko, které má nejlepší poměr ceny a kvality.

Češi stále častěji nakupují lyžařské zájezdy už v září. Potvrdila to anketa Radiožurnálu mezi velkými cestovními kancelářemi.

Kvůli většímu zájmu Evropanů o dovolenou v září si proto řada lidí zájezdy rezervuje i několik měsíců dopředu.

Češi stále kupují zájezdy k moře, a to i přesto, že hlavní sezona dovolených už skončila.

Zájem turistů o dovolené na výletních lodích ve světě výrazně roste. Zatímco v roce 2007 přepravily necelých 15 milionů lidí, letos to podle odhadů bude 24 milionů lidí. Zájem o roste i mezi Čechy.

Dovolená u moře už zdaleka není jen záležitostí prázdninových měsíců. V celé Evropě roste poptávka po zájezdech mimo hlavní sezonu a tento trend dorazil i do Česka.

České cestovní kanceláře nemají problém s ubytováním turistů na ostrově Kos postiženém zemětřesením. Podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří jsou kapacity hotelů dostačující.

Češi propadli umění. Kupují je na internetu, loni utratili miliardu

Miliarda korun. Tolik a více Češi každoročně utratí za umělecká díla na aukcích i v galeriích. Navzdory tomu, že se loni celá řada aukcí a dražeb nemohla kvůli pandemické situaci uskutečnit a také galerie zůstaly po většinu roku zavřené, podařilo se tuto hranici pokořit také v roce 2020.

„Sběratelé a investoři na aukcích utratili více než miliardu korun, což z letošního roku dělá pátý nejúspěšnější v historii českého trhu s uměním,“ prohlásil šéfredaktor specializovaného serveru Artplus.cz a odborník na aukční trh Jan Skřivánek. Meziročně to představuje propad zhruba o 25 procent, což je výrazně lepší výsledek, než by si kdokoli troufl předpovídat ještě před pár měsíci, doplnil.

Přečíst článek ›

Češi tak objevili kouzlo nákupu umění přes internet, které jim zprostředkovává celá řada galerií i aukčních síní, a to včetně těch největších, jako je Galerie Kodl. A lidé tam v těchto měsících utrácejí opravdu velké částky.

Například během lednové aukce Galerie Platýz vystoupala socha Olbrama Zoubka nazvaná Evička ze 14 tisíc na konečných 369 tisíc, tedy více než šestadvacetinásobek.

Během únorové dvoudenní aukce stejné galerie byl o dílo Olbrama Zoubka opět ohromný zájem, totéž platí pro klasiky meziválečné moderny (František Kupka, Václav Špála, Jan Zrzavý).

S nárůstem počtu lidí, kteří o nákup mají zájem, v posledních měsících také roste cena umělců současných, jako jsou bratři Jan a Kája Saudkové, František Ringo Čech či Adolf Born. Zde se ukazuje, že proslulost jména může být často motivem k nákupu u lidí, kteří se jinak v umění příliš neorientují.

Kouzelný okamžik

Výše ceny se při aukcích neřídí jen kvalitou daného díla. Lidé, kteří se podobné akce zúčastnili, hovoří o doslova kouzelném momentu, při němž vzniká konečná cena. Ale jak to funguje při aukci přes studené prostředí internetové stránky?

„V principu se on-line aukce vlastně tolik neliší. Dražitelé mají před sebou on-line katalog podobný e-shopu, který je dostupný po předem určené období. Během něho mohou zájemci uskutečňovat své příhozy, a to až do okamžiku uzavření aukce.

Jediný rozdíl je mezi ryze on-line aukcí a aukcí kombinovanou se sálovým završením, kdy příhozy uzavírá licitátor úderem kladívka. Zúčastnit se aukce je vlastně poměrně jednoduché – vždy je třeba se zaregistrovat, aby aukční dům dokázal určit nakupujícího a po aukci se s ním spojit.

Pak už je to na taktice, někdo přihazuje postupně během celého aukčního období, někdo si počká a zabojuje až v posledních minutách,“ vysvětluje postup odbornice na aukční trh J&T Banky Valérie Dvořáková.

Její kolegyně Anna Pulkertová pak doplňuje ještě možnost zvolit si na dané platformě nebo přímo v aukční síni pevný limit, do něhož pak systém přihazuje automaticky.

Přečíst článek ›

A co tedy zmíněné emoce? „V on-line prostředí se podobná situace sice tvoří špatně, ale není to zcela nemožné. Platformy pro on-line aukční příhozy mají často nastavenou časomíru, která člověka motivuje k tomu dlouho při přihazování neváhat, což simuluje rychlý sled událostí v rámci živé sálové aukce,“ dodává Pulkertová.

Obrana před inflací

Jedním z důvodů, proč investice do umění neklesají tak dramaticky, jak se očekávalo, je také všeobecné očekávání vysoké inflace. „Kvalitní umění dlouhodobě inflaci poráží, jeho hodnota roste,“ uvedla před časem Alexandra Bízková z investičního fondu Pro Arte na konferenci Investiční výhledy 2021. A potvrzuje to také Valérie Dvořáková.

Podle ní vedle „hladu“ způsobeného jarní odstávkou stojí za úspěchem on-line aukcí posledních měsíců také jasný „krizový rukopis“ při výběru děl.

„Investoři celkem pochopitelně nakupují na jistotu a zaměřují se na díla klasické moderny, která jsou již trhem prověřená, podrží hotovost a zajistí zhodnocení v poměrně krátkém horizontu,“ uvádí Dvořáková z J&T Banky.

Důležitou otázkou pak samozřejmě je bezpečnost podobných nákupů. Přece jen se tu točí poměrně vysoké částky (od desítek tisíc po vyšší statisíce), které jsou na hony vzdálené běžnému nákupu přes internet.

Přečíst článek ›

Podle odborníků však galerie a aukční domy k uměleckým artefaktům přistupují stejně, ať jde o aukci tradiční (sálovou), nebo internetovou.

Jejich autenticitu obvykle dokládají znalecké posudky, které noví majitelé obdrží při přebírání díla. Jedinou nevýhodou je tak možnost prohlédnout si dílo pouze skrze obrazovku počítače.

Ve skutečnosti ale většina aukčních síní zajišťuje individuální prohlídky děl i naživo.

„Co se týče bezpečnostní stránky serverů poskytujících možnost dražit on-line, tak je v zájmu všech stran udržet kontaktní údaje dražitelů v bezpečí a je to opravdu důsledně hlídáno.

Pro ty, kteří se přece jen bojí své údaje zadávat v rámci internetové stránky, pak u většiny aukčních síní zůstává i nadále možnost dražit po telefonu, případně formou limitování,“ připomíná Anna Pulkertová z J&T Banky.

Trend doby? Desky i komiksy

Vedle tradičních investic do obrazů či známek se v posledních letech objevily i cílené investice do vinylových desek či komiksů. Právě vinyly pak patří k nejrychleji rostoucímu segmentu na sběratelském poli.

Vznikají celosvětové internetové burzy, z nichž nejslavnější je server discogs.com.

K nejcennějším vinylovým kouskům globálně patří především takzvané first pressy (tedy první edice) alb liverpoolských The Beatles a dále minoritní žánry (především metal a elektronika), pokud první edice měla výrazně omezený počet kusů.

„Mám několik desítek desek, které vyšly v nákladu do tří set kusů a dnes jsou prakticky nesehnatelné. A které jsou nesmírně cenné díky autenticitě. Ne všechny jsou totiž řemeslně dokonalé, ať už jde o grafiku, text, ale i o zvuk, a případným dolisem ztratí leccos z této hodnoty,“ popisuje hlavní atributy ideálního sběratelského artiklu hudební publicista Petr Frinta.

Hledáme-li příslovečný zlatý grál tuzemské produkce, je jím nejspíš druhé album nonkonformního umělce vystupujícího pod jménem Svatý Vincent.

Nahrávka nazvaná Tančete na hrobech! vyšla na vinylu v limitované edici 999 kusů a každý z nich byl originálem, protože každý obal sám Vincent nově namaloval. Na serveru discogs.com se v současnosti nabízejí tři kusy v ceně od 555 do 1200 eur.

Pro srovnání za podobnou cenu seženete první vydání kultovní desky Nevermind grungeové Nirvany.

Přečíst článek ›

Naproti tomu sběratelství komiksů je v Česku zatím v plenkách a věnují se mu zatím spíše stovky lidí. „Kultura sbírání je u nás jistě jiná než na Západě, především proto, že u nás komiksy vycházejí trochu jinak.

V USA drtivá většina komiksů vychází nejprve v sešitech o 32 stranách, teprve potom v paperbackových souborných vydáních, některé z nich potom v pevných vazbách, z nich pak některé ve formátově zvětšených edicích. U nás vycházejí komiksy rovnou v souborných vydáních a předmětem sběratelství je téměř každý komiks, který vyjde.

Jiná otázka je, které kousky opravdu mají nějakou sběratelskou cenu. Ale i tady si český sběratel začíná pomalu uvědomovat, že je potřeba rozlišovat,“ uvádí Václav Dort, šéf nakladatelství Comics Centrum.

To se přitom vedle běžné produkce věnuje i cíleně sběratelským edicím. V roce 2014 vydalo kompletní komiks Franka Millera Sin City v jednom obřím svazku.

„Hned na začátku se kniha prodala za 600 eur, později v originálním neporušeném obalu její cena dosahovala 30 tisíců korun, stejně jako Kolosální Conan.

Ale pokud vím, tak největší částka nabídnutá za náš komiks byla 100 tisíc korun za první vydání Hellboy: Sémě zkázy. Nikdo ho ale nechtěl ani za tuto částku prodat,“ prozrazuje Václav Dort.

Mladí sázejí na tenisky

Aukčním trhákem posledních let se stává poměrně nečekaný artikl – tenisky. Rekordní částka, kterou kdo kdy na aukci za pár bot utratil, má hodnotu 437 400 dolarů. „Jedná se o Nike Moon Shoe. Tenisky navrhl spoluzakladatel Nike Bill Bowerman pro kvalifikační závody na olympijské hry v roce 1972.

 Jde o jediný zachovalý pár, který je mimo jiné jedinečný i v tom, že jeho podrážka je doslova vyrobená přímo z waflovače.

Tenisky vydražil v legendární aukční síni Sotheby’s sběratel Miles Nadal v červenci 2019 a udělal z nich pro mnoho lidí oficiálně nejdražší tenisky na světě,“ uvedl Jan Nosek z Footshopu, který se popularizaci tenisek u nás věnuje dlouhodobě.

Jinak investice do speciálních edicí bot slovutných značek jsou populární především mezi mladými. A jde často o částky srovnatelné s moderním uměním (jde o desítky tisíc korun, u exkluzivit na světové úrovni pak i desítky tisíc dolarů).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector