Češi plánují po svátcích velké utrácení ve slevách

Tým analytiků Picodi.com těsně před zahájením Black Friday provedl průzkum a vypracoval dotazník, který byl následně vyplněn českými spotřebiteli.

Výsledky výzkumu částečně odhalily, co můžete očekávat od letošní největší slevové akce roku. V reportu se dozvíte mj.

, zda věřit slevám v obchodech, jaký je zájem zákazníků o Black Friday a také kolik Češi plánují utratit během černopátkových výprodejů, které letos připadají oficiálně na 23. listopadu.

Očekávání velkých slev

Češi plánují po svátcích velké utrácení ve slevách

Zákazníci rádi využívají příležitosti levného nákupu a možnosti ušetřit. 39% českých respondentů uvádí, že se letošních výprodejů zúčastní. Zájem o Black Friday roste pravděpodobně v důsledku marketingových činností. Zatímco před pěti lety Češi tento svátek konzumu příliš neprožívali, nyní nákupní horečka ovládla české obchody stejně jako v USA nebo ve Velké Británii.

Další čísla také svědčí o tom, že si výdaje stále více plánujeme. Až 60% nakupujících postupně odkládá peníze na nákupy. 37% dotázaných vydělává natolik, že si může dovolit větší nákupy o Black Friday a jen 3% přiznává, že bude nakupovat na splátky. S pojmem Black Friday se nám většinou vybaví slevy na elektroniku a domácí spotřebiče, které se nacházejí na vrcholu prodejního žebříčku.

Češi plánují po svátcích velké utrácení ve slevách

Češi plánují o Black Friday nákupy ve velkém. Téměř polovina spotřebitelů (46%) hodlá koupit 2 až 3 produkty, a až 19% propadne nákupní horečce a pořídí si ve výprodejích více než 5 produktů.

Až 62% nakupujících má své nákupy dopředu naplánované a už ví, co si koupí. Je to beze sporu nespočet příruček, čemuž vděčíme za obrovské množství informací týkajících se toho, co se vyplatí nakupovat a jaké zboží bude nejvíce zlevněno.

Zbytek respondentů přiznává, že nemá jasnou představu o tom, co si chce koupit, a nejspíš využije nejlepších nabídek.

Černý pátek, který představuje zahájení vánoční nákupní sezóny, je skvělou příležitostí, jak pořídit dárky v klidu a s předstihem. Až 50% spotřebitelů využívá Black Friday právě k tomu, aby nakoupilo dárky pod stromeček. A o něco víc (56%) využijte výprodeje a udělá radost sobě nebo koupí něco do domácnosti (22%).

Jsou slevy vždy skutečné?

Češi plánují po svátcích velké utrácení ve slevách

I když se šíří znepokojivé zprávy o falešných slevách, většina spotřebitelů si s tím neláme hlavu.

 Až 89% dotázaných tvrdí, že umí najít skutečné slevy v široké nabídce černopátkových výprodejů a jen 11% respondentů uvádí, že slevy jsou fiktivní a nezaslouží si naší pozornost.

V této souvislosti stačí poznamenat, že podle statistik z minulého roku průměrná výše skutečných slev v českých eshopech dosáhla 63%.

  • Jak vypadá průměrný zákazník?
  • Češi plánují po svátcích velké utrácení ve slevách
  • Výsledky ankety ukázaly, že muži utratí v průměru více peněz ve výprodejích než ženy: 6 375 Kč (pánové) a 5 177 Kč (dámy).

Kterou věkovou skupinu zajímají černopátkové nabídky nejvíce? Abychom to zjistili, probrali jsme statistiky z minulého roku, a srovnali návštěvnost našeho portálu v běžný pátek a o Black Friday.

 Ve všech věkových skupinách jsme zaznamenali pozoruhodný růst návštěvnosti webu.

 Ale vyšlo najevo, že nejstarší návštěvníci mají jednoznačně ze všech věkových skupin největší zájem o tuto výprodejovou akci a navštěvují web (věková skupina 65 let a více – 726% a kategorie 55-64 let – 1097%) více než obvykle.

Statistiky hovoří také o tom, že většina Čechů stále nejraději nakupuje z počítače (68%). 28% využívá k tomu mobilní telefon a jen 4% spotřebitelů zvolí tablet.

Black Friday v číslech:

  • 89% dotazovaných věří výprodejům a ví, jak najít skutečné slevy.
  • 38% nemá jasnou představu o tom, co si koupí a nechá se zlákat nejlepšími nabídkami
  • 60%respondentů odkládá peníze na nákupy ve výprodejích Black Friday.
  • 46%hodlá ve výprodejích koupit 2-3 produkty.

Metodika

Studie vznikla na základě statistických údajů slevového portálu Picodi.com a výsledků ankety, která byla provedena ve dnech 25.10 až 31.10.2018.

Zdroj: picodi.com

Foto: pixabay.com

Vánoční tržby jsou lepší než loni. Ještě větší žně čekají obchody po svátcích

Letošní Vánoce si obchodníci pochvalují. Důvodem jsou tržby, protože lidé zaútočili na regály obchodů. Podle obchodníků Češi letos utrácejí za předvánoční nákupy více než loni, kdy naplno pocítili dopady krize.

Jen poslední adventní víkend se po celém Česku v nákupních centrech snažilo splnit přání svým nebližším o polovinu víc zákazníků než o běžném víkendu a obchodníkům tak vylétly tržby o desítky procent. A tržby by měly růst i po Novém roce, kdy řada obchodů odstartuje slevy a výprodeje.

Podle průzkumu GE Money Bank lidé plánují utratit v povánočních výprodejích průměrně 5 293 korun, což je o 750 korun více než loni. V letošním roce se hned po skončení svátků na nákupy chystají téměř dvě třetiny Čechů, to odpovídá stejné části veřejnosti jako loni.

Nižší marže

Zástupci řetězců mluví o zlepšení, ale přiznávají také, že toho mnohdy dosáhli i za cenu nižších marží. Příkladem je řetězec prodejen s elektronikou Euronics, kterému se snížila marže o 10 procent. Důvodem jsou i předvánoční slevy, které jsou v posledních letech standardem. Ale nebezpečným, varují někteří analytici maloobchodního trhu.

„Prodejci znervóznili a roztočili slevovou spirálu, ze které se již těžko dostanou, pokud si na ni zákazníci zvyknou,“ upozornil Zdeněk Skála, analytik společnosti Incoma GfK.

Podle průzkumu GE Money Bank plánují nakoupit nejčastěji oblečení, boty a elektroniku. Platebních karet k úhradě povánočních nákupů využijí dvě pětiny respondentů.

„Podle našich průzkumů se ukazuje, že lidé před Vánocemi i po Vánocích utratí více než minulý rok. Nárůst v povánočních nákupech je ale výrazně vyšší. Češi dnes častěji své nákupy odkládají až po vánočních svátcích, chtějí tak využít povánočních slev a ušetřit v nich tisíce korun,“ říká Jarmila Kowolowská, manažerka kreditních karet GE Money Bank.

Muži utrácí více

Při povánočních výprodejích utratí podle GE muži v průměru 6 551 korun, zatímco ženy pouze 3 898 korun. Tento velký rozdíl je způsoben hlavně druhem zboží, které muži a ženy nakupují. Zatímco muži nakupují hlavně elektroniku, kterou využívá celá rodina, ženy nakupují drogerii či oblečení pro sebe.

Při svých povánočních nákupech budou lidé vybírat nejčastěji oblečení, v průzkumu to uvedlo 45 procent dotázaných. Ve slevách nakoupí boty 28 procent respondentů.

Každý desátý Čech plánuje pořídit elektroniku jako televizi, DVD, nebo rádio. Ještě vyšší zájem o elektroniku je v Plzeňském a Moravskoslezském kraji, kde se chystá na nákup elektroniky 23 procent respondentů. Počítač nebo notebook se chystá koupit 8 procent populace.

Češi plánují po svátcích velké utrácení ve slevách

Druhá vlna utrácení: obchody lákají na slevy, odborníci nabádají k obezřetnosti

Na zákazníky, kteří si přijdou po Vánocích doplnit zásoby potravin a kouknout po levnějším zboží jsou připraveni například prodavači v Albertu.

„Připravili jsme výprodeje kosmetiky, hraček či drobné elektroniky a dalšího zboží, u kterého se slevy budou pohybovat od třiceti do šedesáti procent.

Výprodeje se ale budou tradičně vztahovat i na vybrané vánoční cukrovinky a kolekce, u kterých slevy dosáhnou až osmdesáti procent,“ uvedl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.

Už před svátky zlevnil vybrané zboží Lidl. „Výprodej odstartoval 16. prosince, kdy jsme zlevnili vybrané hračky a vánoční dekorace. Slevy dosahovaly až padesáti procent.

Na tuto akci navázal velký výprodej spotřebního zboží. Za akční ceny, kdy slevy dosahují až šedesáti procent zákazníci pořídí nejrůznější textil či vybavení do domácnosti.

Výprodej potrvá do vyprodání zásob,“ informovala tisková mluvčí společnosti Zuzana Holá.

Budete mít zájem:  Jak si sušit ruce na WC? Vysoušeče šíří bakterie, ale děláme i horší věci

Přečíst článek ›

Ve slevách nakupuje například Denisa Tomková z Lanžhota. „S manželem plánujeme nákup oblečení a elektroniky,“ řekla Tomková.

Povánočních slev pravidelně využívá například Martina Šiborová z Mikulova. „Mám rodinu v Německu, po Vánocích si tam vždycky nakoupím především oblečení pro sebe a dcerku. Určitě se to vyplatí,“ zmínila žena.

Většina obchodníků, které redakce Deníku oslovila, však slevy ve svých prodejnách nabízí celoročně. „Jinak už ani fungovat nemůžu. Drobní prodejci jsou obecně pod obrovským tlakem nadnárodních společností a internetových obchodů.

Prodávají za ceny, kterým mohou kamenné obchody těžko konkurovat. Rabaty nemáme tak velké, jak si lidé myslí.

I tak musíme jít kolikrát pod nákupní ceny, abychom některé zboží vůbec prodali,“ uvedl třeba Radek Šinkora, který má v Blansku obchod s jízdními koly, lyžemi a oblečením.

Přečíst článek ›

Podle odborníků utrácejí Češi a Moravané v povánočních výprodejích skoro tolik peněz, kolik před Vánoci. „Často výhodněji, s výraznější slevou, a přitom bez ztráty možnosti zboží reklamovat,“ naznačil ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Ohromné tržby měly navíc e-shopy. „V uplynulém týdnu vykazovaly tržby až 1,2 miliardy korun denně. Silný nápor v e-shopech bude po svátcích poprvé patrný zřejmě v pátek 27. prosince a pak hlavně v týdnu od 6. ledna, kdy už tedy půjde spíše o novoroční slev,“ doplnil Kovanda.

Během tří povánočních výprodejových týdnů utratí Češi v e-shopech o zhruba 70 procent více než v průměru během celého roku. „Značný pokles cen lze po Vánocích čekat třeba u oděvů,“ nastínil ekonom.

Přečíst článek ›

Právě na internetu nakupuje například Pavlína Musilová z Blanska. „Aktuálně využívám levnější oblečení. Snažím se toho využít hlavně u dětského oblečení, protože to je zboží které kupuji stále,“ řekla Musilová.

Naopak řetězec Penny nedělá plošné výprodeje. „Spíše selektivně snižujeme ceny u skupin výrobků, kde by nám mohly zůstat sezónní zásoby. Nejedná se každý rok o stejné skupiny výrobků, rozhodujeme se vždy podle aktuálních prodejů.

Například kosmetické dárkové balíčky se v letošním roce prodávaly výrazně lépe než v předchozích letech, proto u nich plošné slevy neplánujeme.

S uvedením slev na vybrané výrobky počítáme začátkem ledna,“ sdělil mluvčí společnosti Tomáš Kubík.

Ochránci spotřebitelů současně upozorňují na takzvané klamavé obchodní praktiky. „Přestože je zákon zakazuje, stále se k nim leckteré obchody uchylují. Prodejci často používají jen prázdná hesla na velkých cedulích ve výloze, aby na ně nalákali zákazníky.

Spoléhají na to, že po příchodu do prodejny se lidé zaberou do výběru zboží tak, že si nevšimnou, že nakupují za ceny zcela běžné.

Pokud cena uvedená na cenovce či v katalogu neodpovídá té, která je vám namarkována u pokladny, trvejte na prodeji zboží za nižší cenu, nejedná-li se o zjevný omyl,“ naznačila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Přečíst článek ›

Nakupující by se měli zaměřit i na původní částku, tedy cenu před slevou. „Odpovídá realitě? Zkuste schválně na mobilním telefonu rychle ověřit cenu produktu v jiných obchodech. Možná budete překvapeni, jak si prodejci troufají ceny před slevou nadsazovat, a třeba i narazíte na výhodnější nabídku, díky které skutečně ušetříte,“ zakončila Hekšová.

Průzkum: Na Valentýnu nešetříme. Letos Češi v průměru plánují utratit 1800 korun

Fotografie

• 

ZDROJ: internal

Svátek zamilovaných letos plánuje oslavit třetina Čechů, nejčastěji ti, kteří jsou spolu jeden rok. Chuť slavit mají Češi i ve vztazích trvajících 15 nebo i 20 let (57 procent). Po dvaceti letech vztahu však přichází zlom – slavit se chystá jen čtvrtina z nás. Vyplývá to z průzkumu Equa bank.

Z průzkumu dále vyplývá, že každoročně rostou výdaje spojené s Valentýnem. Zatímco loni jsme měli v úmyslu utratit průměrně 1 500 korun, letos jde o více než 1 800 korun.

Každý osmý, kdo letos plánuje slavit Valentýna, tak podle průzkumu Equa bank činí jen proto, že to partner očekává.

Nejvíce respondentů by nejraději strávili valentýnský večer s parterem v soukromí (40 procent) nebo na večeři (32 procent). Shodují se na tom muži i ženy.

Jak slavíme? Každý rok je to jiné

U příležitosti Valentýna provedla zajímavou analýzu dle interních údajů z platebních karet i mBank. Romantickou večeři při svíčkách si například v roce 2016 dopřálo o 58 procent párů více než v jiný všední den.

O tom, že restaurace přesto nemají na Valentýna nic jisté, však svědčí statistika z roku 2017. Tehdy se totiž za večeři o sv. Valentýnu ve dvou utratilo stejné množství peněz jako týden předtím, tedy 7. února.

Podobně kolísá i zájem o výjimečný večer ve dvou strávený v kině nebo v divadle.

Češi jsou však, zdá se, nevyzpytatelní a nedá se ani spolehlivě odhadnout, kolik zaplatí kartou za parfémy a jinou drogerii. „Platby se totiž za poslední dva roky výrazně změnily. V roce 2016 vzrostly platby kartou na svátek zamilovaných až o 73 procent, oproti běžnému dnu, a v roce 2017 se zájem o drogerii snížil až o 5 procent,“ uvádí Martin Moc za mBank.

Vypadá to, že valentýnskou stálicí zůstávají pozornosti ve formě bonboniér, čokolád či lahví dobrého vína. Za jídlo a pití totiž Češi nechali v obchodech více peněz jak předloni, tak minulý rok.

Obrovský rozdíl pak dle údajů mBank můžeme vidět mezi roky 2016 a 2017, konkrétně ve službách, kam spadá například květinářství. V roce 2016 koupilo květiny o 26 procent více Čechů než běžně, loni jejich počet klesl až o 6 procent oproti běžným nákupům.

Světem v posledních měsících hýbou také kryptoměny. Vše o nich najdete zde >>>

Kurz bitcoinu sledujte na aktuálním grafu >>>

Jak na bitcoin? Přehled základních informací o nejrozšířenější digitální měně čtěte tady >>>

Bitcoin je vidět i v off-line světě. Přečtěte si o aktivitách Paralelní Polis

Autor: Kamila Ondráčková

Slevové šílenství! Kolik Češi utrácí po Vánocích – AHA.cz

Nákupní šílenství je opět tady! Parkoviště před obchodními centry praskají ve švech a lidé zaplnili obchody. Nakupují ostošest. Některé zboží lze v povánočních výprodejích koupit až o 70 % levněji než před Štědrým dnem. A to už se vyplatí!

Lidé z obchodů nejčastěji nosí elektroniku. Ale prodejci zlevnili také boty, oblečení a z regálů mizí i vánoční ozdoby. Ty byly třeba v Plzni levnější až o 70 procent. „Sada se šesti ozdobami stála před Vánocemi 235 Kč a teď jen 70 Kč. A to se pořádně vyplatí,“ řekla Aha! Kristýna Stokolosaová (23), která na nákupy vyrazila s mámou Galinou (45) a bratrem Bohdanem (12).

Vysněný kávovar Elektronika, kuchyňské potřeby. Tohle zboží láká. Třeba skladnice Veronika Bílková (27) se Stodu na Plzeňsku si už před svátky vyhlédla kávovar. „Stál tři tisíce korun. Vím ale, že po Vánocích jsou slevy.

Budete mít zájem:  Vegetariánství a děti – jaká jsou rizika?

Tak jsem si počkala a doufala jsem, že i můj kávovar do nich dají. A povedlo se a já tak ušetřila. Teď mě přišel jen na 1700,“ radovala se a s dcerou Kristýnou (3) vyrazila za dalšími nákupy. „Jdeme se podívat na boty a oblečení.

Třeba budeme mít taky takové štěstí jako u kávovaru,“ dodala Bílková. Stejně jako ona obcházely včera obchody v nákupních centrech v Plzni tisíce dalších lidí, kteří hledali »své« slevy. A stejně tomu bylo ve všech koutech republiky.

Vždyť včera měly velká obchodní centra poprvé od Vánoc otevřeno. A slevy se daly očekávat…

Táta koupil vysněný dárek Lukáš (8) z Přeštic na Plzeňsku si moc přál pod stromeček nový herní X Box. Jenže stál hodně peněz.

Teď po Vánocích ho ale místo od Ježíška dostal od táty Josefa Štědroňského (47). „Koupil jsem ho za 4760 Kč. Předtím stál 6800 Kč. Už včera si kluk přál, aby byly obchody otevřené.

Má velkou radost,“ řekl Aha! Štědroňský. „A já teď budu pařit hry celý den,“ smál se Lukáš.

Botičky hned na nohy Dámskou jízdu si udělala Zoe (7) z Litovel u Rokycan s babičkou. Už před Vánocemi se dívce moc líbily boty za 1400 Kč. Teď jí je babička koupila se slevou 50 % za 700 Kč.

„Moc se mi líbí a je fajn, že jsou teď levnější. Babi mi tak mohla koupit ještě druhé, jiné boty,“ svěřila se Zoe. Z nových bot měla takovou radost, že si je hned v nákupním centru vzala na nohy.

S babičkou pak vyrazily za dalšími slevami.

Anketa Aha!● Co jste ve slevách koupili?

● Kolik jste utratili nebo plánujete utratit?

Obchodníci jsou s předvánočními tržbami spokojeni, po Vánocích lákají na slevy

Výrazný nárůst obratu hlásí obchody s nábytkem Ikea. „Tržby před Vánoci v meziročním srovnání narostly o desítky procent. Nejvíce rostly v posledním předvánočním týdnu,“ řekl mluvčí společnosti Petr Chadraba.

Za prudkým nárůstem tržeb stojí dřívější zahájení výprodejů. Více se prodával nábytek než doplňky. Zájem byl především o pohovky, kuchyně a vybavení ložnic.

Z doplňků malé úložné prostory a organizéry a také dekorativní textil.

Čeští spotřebitelé se každoročně těší na povánoční slevy a výprodeje a hned po vánočních svátcích berou obchody útokem, například u obchodních center v Praze dnes byla přeplněná parkoviště a řidiči parkovali i desítky minut. Využít povánoční slevy a pořídit některé dárky až v sezonních výprodejích se letos chystá asi třetina Čechů.

Při slevách plánují utratit v průměru 4 150 Kč, nejčastěji za oblečení, obuv a elektroniku. Jak ale ukazují zkušenosti i šetření České obchodní inspekce, deklarované slevy často žádnými slevami nejsou. Obchodníci například někdy uměle navyšují ceny, aby mohli zboží později zlevnit, slevy se navíc často týkají jen malého podílu výrobků v obchodech.

Vánoční tržby obchodů Euronics stouply meziročně o osm procent, jen v prosinci vystoupaly na téměř 300 milionů korun. „Zásluhu na tom má i navýšení průměrné ceny.

Například oproti loňskému roku byla průměrná cena za televizi o více než 1 000 korun vyšší než v roce 2011.

Stejné to bylo i v kategorii notebooků, které sice klesly co do počtu prodaných kusů, avšak průměrná cena vzrostla,“ uvedl mluvčí firmy Bohuslav Komín.

Obrat řetězce Tesco v předvánočním období zůstal stejný jako loni. „Tržby a další ukazatele se pohybovaly na loňské úrovni, což na trhu stíhaném recesí považujeme za úspěch,“ podotkl mluvčí Teska Jan W. Dvořák. Největší zájem mezi čerstvými potravinami byl o ovoce a zeleninu a mezi nepotravinářským zbožím o drogistické zboží a položky z kategorie zábava, například CD a DVD.

video

Češi nakupovali před Vánoci a nakupují i po nich

Češi nakupovali před Vánoci a nakupují i po nich

Povánoční slevy lákaly i v Austrálii

V obchodech začaly povánoční slevy

Na povánoční výprodeje lákají obchodníci po celém světě. Kromě Česka jsou v plném proudu už i ve Spojených státech, Velké Británii a ve středu odstartovaly i v Austrálii. Tam některé obchodní domy otevřely dokonce dřív než obvykle, aby předešly davovému šílenství z předchozích let.

Další nárůst obratu letos před Vánocemi zaznamenaly také internetové obchody. E-shopu Mall.cz vzrostly tržby o 15 procent. „Letos se nakupovalo ještě více na poslední chvíli, než tomu bylo v minulých letech. Podle našich statistik se nákupy na internetu každým rokem posouvají blíže ke Štědrému dni.

S tímto trendem souvisí i čím dál větší popularita dárkových certifikátů, které zákazníci pořizovali ještě 24. prosince,“ poznamenal ředitel Mall.cz Marek Liška. Při vánočních nákupech podle odhadu internetového srovnávače cen Heureka.

cz utratili letos Češi v e-shopech 17 miliard Kč, což je třetina celoročního obratu na internetu.

Tržby slevových portálů před Vánoci dosáhly sedmi set milionů korun. Ve srovnání s minulým rokem tak stouply o víc než pětinu. Řada lidí na serverech pořizovala vánoční dárky na poslední chvíli – zájem byl hlavně o pobyty a cestování.

video

Reportáž Petra Malého

Dva ze tří Čechů slaví Valentýna, nejčastěji vyrazí na romantickou večeři. Mladí letos na svátek zamilovaných plánují utratit více, průměrně dáme 650 korun

Svatý Valentýn k nám již pronikl naplno, slavit 14. února svátek zamilovaných neplánuje jen třetina (34 %) dotázaných Čechů. A za co na tento populární svátek utrácíme nejvíc? Vede pozvání partnera do restaurace (21 %), v těsném závěsu jsou nákupy čokolád a dezertů (19 %). Ty o něco častěji nakupují ženy, průměrně za ně utratí do 300 korun.

Naopak květiny jsou doménou mužů, jako hlavní Valentýnský výdaj je dokonce plánuje 29 % všech českých mužů. Za kytici pro svou partnerku přitom zaplatí v průměru téměř 600 korun. Absolutně nejdražším valentýnským výdajem je ale spodní prádlo.

Pokud se jej již muži odhodlají partnerce koupit, v průměru na něj vynaloží 2 400 korun, ukazují statistiky UniCredit Bank za loňský rok ze 41 tisíc platebních karet.

Valentýnské zvyky se příliš nemění, největší podíl respondentů plánuje letos utratit zhruba stejně jako loni. V roce 2015 přitom Češi na Valentýna nakoupili dárky nebo zaplatili v restauraci za celkem 650 korun. To je přibližně o 75 korun méně než v předchozím roce.

Letos chce zhruba pětina respondentů svou útratu zvýšit, méně peněz chce letos na Valentýna věnovat jen šest procent dotázaných. „Ochota utrácet na Valentýna silně závisí na věku. Zatímco třetina mladých chce utrácet více než loni, mezi staršími lidmi nad padesát let je to jen zhruba 11 %.

Valentýn je však rozhodně fenomén, i mezi staršími ročníky ho slaví většina Čechů,“ říká Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

Na Slovensku se Valentýn uchytil ještě silněji. Neslaví ho jen pětina Slováků, přesto ale celkově utratí o něco méně. Nejpopulárnějším slovenským dárkem je totiž sladké, za čokoládu a dezerty přitom Slováci v průměru utrácí okolo 10 eur.

Klienti UniCredit Bank nejen na Svatého Valentýna získají v únoru zajímavé slevy s novým programem U-šetřete.

Například mohou využít až 15 % slevy v síti květinářství Belles Fleurs, na čokolády a bonboniéry Leonidas, v e-shopu Luxusnipradlo.cz, masážním salonu Sabai.

Budete mít zájem:  Akantóza (acanthosis nigricans) – co je to – příznaky, příčiny a léčba

Navíc 20 % slevu získají v jakékoli restauraci každou únorovou neděli. Stačí se zaregistrovat, aktivovat slevy a útratu zaplatit libovolnou platební kartou od UniCredit Bank.

Květiny dovážíme téměř výhradně z Nizozemí

Každý třetí Čech a každý pátý Slovák plánují svou partnerku na Valentýna obdarovat květinami. U mužské populace Čechů jsou přitom květiny nejoblíbenější dárek pro jejich něžné polovičky. Slováci svým partnerkám dopřávají sladké překvapení, nejčastěji jim plánují věnovat čokoládu či dezerty.

Podle údajů evropského statistického úřadu (Eurostat) se květiny v Evropě pěstují na více než 80 tisících hektarech, což představuje téměř 1 % veškeré orné půdy v Evropě. Slovensko ani Česko však zdaleka nepatří mezi květinové velmoci, v obou zemích zabírají jen přibližně 0,01 procenta orné půdy.

„Obě země jsou vedle domácí produkce květin do velké míry odkázané na jejich dovoz. Ročně se do České republiky dovezou květiny za více než 130 Kč na obyvatele, na Slovensku to je lehce přes 3 eura (90 Kč).

Nadprůměrný import květin najdeme zejména v německy hovořících zemích – Německu a Rakousku s více než třemi stovkami na obyvatele – ale také ve Velké Británii, Dánsku či Lucembursku,“ vysvětluje Lubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank.

Květiny se do Česka a na Slovensko dováží téměř výhradně z Nizozemí (více než 90 procent květin), které je evropskou květinovou velmocí. Přes holandské přístavy do Evropy proudí i květiny z dalších částí světa.

Zajímavostí je, že bezmála 1 % květin dovezených do České republiky pochází přímo až z daleké Kolumbie. Slováci i Češi nejčastěji dováží růže (přibližně třetinový podíl) a chryzantémy (zhruba desetina dovozu květin).

Z Čechů se stávají šetřílkové, ani Vánoce propadu maloobchodu nezabrání – Podnikatel.cz

Letošní Vánoce mají z pohledu podnikatelů několik specifik. Po mnoha letech dojde k meziročnímu poklesu tržeb, jelikož Češi plánují na Vánoce utrácet méně než v loňském roce.

Přesto ale obchodníci očekávají, že lidé na svátky utratí více než v jakémkoli jiném období. Vánoce vyhlížejí s nadějí také e-shopy, po které může případný vánoční obchodní neúspěch znamenat bankrot.

Navíc příští rok zlepšení příliš nečekejte, varují analytici.

Češi chtějí na Vánoce šetřit

Přestože Vánoce patří u obchodníků mezi nejvýdělečnější období roku a ani letošní rok nebude v tomto výjimkou, loňských tržeb se prodejci zřejmě nedočkají. Hlavním důvodem je podle analytiků stále rostoucí nezaměstnanost a jen mírný růst mezd.

Více nezaměstnaných, přetrvávající strach ze ztráty práce i menší dostupnost úvěrů jsou faktory, které utrácení určitě brzdí. Viděli jsme to loni a letos to zřejmě bude vidět ještě o něco více, potvrdil serveru Podnikatel.

cz Tomáš Vlk, analytik společnosti Patria.

Předpoklady analytiků potvrdil i průzkum společnosti Unilever, z kterého vyplynulo, že až 20 % Čechů se na Vánoce kvůli ekonomické recesi uskromní. Nejčastěji lidé plánují šetřit na dárcích. V čem se Češi ale nehodlají omezovat, je jídlo.

Nákup jídla a pití se podle průzkumu zařadí mezi nejdražší sváteční položky. Celkově však občané plánují na Vánoce utratit o více než 500 korun méně než v roce 2008.

 Průměrná útrata za dárky na člena domácnosti má poklesnout z loňských 3667 Kč na letošních 3106 Kč.

Zatímco v loňském roce se chystaly na dárcích více šetřit vyšší příjmové skupiny, letos jsou to spíš lidé s nejnižšími příjmy. Lidé s vyšším příjmem zpravidla letos utratí stejně nebo jen o málo méně než loni.

Pro všechny příjmové skupiny ale platí, že se chystají pečlivěji promýšlet, co nakoupí.

Letos prostě budeme své Vánoce více plánovat a pečlivěji vybírat, řekl Petr Hantych, regionální manažer business analýz Unilever CEE a Rusko.

Obchody chystají „akční nabídky a neuvěřitelné slevy“

Šetření tuzemských domácností se tak negativně podepíše na tržbách obchodníků. Dá se tak letos očekávat tvrdý konkurenční boj o zákazníky. Prodejci už chystají velkou skálu „akčních“ nabídek a slev, kterými k sobě chtějí přilákat zákazníky. Řada z nich už dokonce zahájila vánoční prodeje. Tržby obchodníků však i snižuje i dlouhodobý pokles cen zboží.

Vzhledem k tomu, že si pod stromeček většinou nenadělujeme energie a bydlení, tak lze zjednodušeně říci, že letošní Vánoce budou asi o 5 % levnější než Vánoce 2008. Levnější ve srovnání s minulým rokem je elektronika, oblečení i potraviny a případně auta. Výlet za příbuznými pak usnadní levnější benzin, komentoval Michal Brožka, analytik Raiffeisenbank.

S klesajícími cenami a větší šetřivosti domácností se také mění preference zákazníků. Podle analytiků lze zaznamenat přesun k levnějšímu zboží. U některého „zbytnějšího“ zboží klesají prodeje. V poslední době je to znát například u nábytku, elektroniky a podobného vybavení domácností, doplnil Tomáš Vlk.

Zaměření na levnější zboží potvrzují také sami obchodníci, podle kterých lidé také čím dál více nakupují privátní výrobky jednotlivých obchodů. Tradičně pofrčí také elektronika, hračky, oděvy a obuv.

Později se do hledáčku Čechů dostanou i drobnější dárky jako kosmetika, či šperky. Podle odborníků bude velice záležet, jakou konkrétní nabídku obchodníci připraví a jak ji dokáží „marketingově“ prodat.

Čtěte více: Privátní značky maloobchodníků budou na vzestupu, lidé šetří.

Pohřbí Vánoce řadu e-shopů?

Specifickou kategorií obchodníků, kteří obzvláště nedočkavě očekávají Vánoce, tvoří e-shopy. Až třetinu celoročního obratu internetových obchodů totiž realizují právě na Vánoce. Navíc konkurence v oblasti e-shopů je opravdu vysoká.

V České republice je v současnosti přes deset tisíc e-shopů, což je světová rarita. Trh se musí pročistit. Slabí hráči logicky odpadnou a silní se dostanou k zajímavým akvizicím.

Konsolidaci tuzemského trhu vlivem krize rozhodně vítám, uvedl již před časem Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis provozující řadu e-shopů. Čtěte také: Jak si založit vlastní e-shop?

Pravdou je, že současné situace nenahrává malým, tzv. „garážovým“ shopům. Pro ty může být současné situace opravdu likvidační. Jde především o to, že lidé dávají přednost větším shopům, kde mají jistotu, že budou mít za dva roky kde uplatnit případnou reklamaci, vysvětlila pro server Podnikatel.cz Jitka Součková, marketing manager Kasa.cz.

Propad maloobchodu ale nespadl z čistého nebe. Už v roce 2008 v důsledku propukající finanční krize tržby meziročně stagnovaly a letos analytici očekávají dokonce jejich propad.

Například v srpnu se příjmy obchodníků meziročně snížily o 3,5 % a zaznamenaly tak pokles po jedenácté za sebou. Za celý rok 2009 pak analytici odhadují až 5% propad a ani příští rok nemá být o mnoho lepší.

Čtěte také: Pokles tržeb! Čekají maloobchodníky horší časy?

Příčiny slabého nákupního apetitu zůstávají stejné: kombinace růstu nezaměstnanosti a stále zpomalujícího růstu mezd. Slabost maloobchodních tržeb se pravděpodobně protáhne hluboko do příštího roku, potvrzuje Ľuboš Mokráš, analytik České spořitelny. Za celý rok 2009 počítáme s poklesem maloobchodu 5,0 % a na rok 2010 čekáme pokles o 2,0 %, dodal Michal Brožka.

Co čekáte? Budou se zvyšovat v ekonomice mzdy? Zastaví se nezaměstnanost? Pokud tvrdíte dvakrát „ne“, pak to nejhorší v ekonomice nemáme ještě za sebou. A domácnosti budou více šetřit. Pokud dvakrát „ano“, pak si zkontrolujte, jestli ještě nemáte kocovinu, dodal na závěr Aleš Michl, analytik Raiffeisenbank.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector