Ceny benzínu stoupají. Vyplatí se alternativa?

Domácnost

Výrazně nižší cena paliva bývá hlavní motivací, která řadu řidičů donutí přemýšlet nad koupí auta na plyn. Aktuální ceny na čerpacích stanicích za litr LPG se pohybují kolem 14 korun, tedy o poznání levněji než benzín nebo nafta. Vyplatí se auto na LPG koupit?

19. září 2019

Ceny benzínu stoupají. Vyplatí se alternativa?
Auto na LPG: Vyplatí se ho koupit?

Auta na plyn bývají tématem především v době, kdy ceny benzínu a nafty rostou.

Aktuálně leží cena pohonných hmot v České republice relativně nízko, ale řada z vás má jistě ještě v živé paměti tankování kolem 40 korun za litr.

Možná i vám tenkrát blesklo hlavou, jestli by nebylo lepší tankovat plyn za 13–14 korun a co všechno by to vlastně obnášelo. Pojďte se s námi podívat, kdy se investice do auta na plyn vyplatí.

Termínem auto na plyn se označují také vozidla jezdící na CNG, stlačený zemní plyn. V tomto článku se však budeme věnovat pouze autům na LPG, což je zkapalněný ropný plyn, tedy směs uhlovodíkových plynů známá rovněž jako propan-butan.

Kolik stojí auto na LPG

V České republice aktuálně jezdí více než 200 000 aut na LPG, z nichž drtivá většina byla na tento typ paliva přestavěna. Některé automobilky sice nabízejí nové modely aut rovnou s pohonem na plyn, ale jejich prodeje jsou stále zanedbatelné.

Auta na plyn zažívala boom před několika lety a vývoj z poslední doby spíše naznačoval jejich ústup. Stát se však v souladu s politikou EU snaží omezovat dieselové motory, což by mohlo opět vyvolat zájem o auta na plyn zejména u firemních flotil.

Ceny benzínu stoupají. Vyplatí se alternativa?

Cena za nový vůz přizpůsobený na spalování LPG bývá zhruba o 20–30 tisíc vyšší oproti stejnému benzínovému modelu. Podobnou částku zaplatíte i za přestavbu motoru. Hlavním faktorem, který ovlivňuje konečnou cenu, je počet válců motoru a jeho koncepce.

Výše zmíněné ceny platí u čtyřválcových motorů. Přestavba u těch šestiválcových, případně osmiválcových bude přibližně o 10–20 tisíc dražší. Důležité je, aby tato montáž byla prováděna osvědčenou firmou, která vám zajistí bezproblémový chod celého systému.

Pozor na ojetá auta na plyn

Jestliže kupujete ojeté auto na LPG, dejte si pozor na to, abyste měli k dispozici kompletní dokumentaci, kde naleznete údaje o namontovaném systému a pravidelných revizích.

Opatrnost je namístě zejména u aut ze zahraničí – v některých zemích mohou být používány jiné plnící systémy než v ČR, což by mohlo způsobit, že nebudete schopni vozidlo na běžných čerpacích stanicích natankovat.

Pozor si dejte rovněž na to, aby měl systém přestavby českou homologaci. Předepsaná životnost nádrže bývá nejčastěji 10 let, je proto důležité ověřit si zbývající lhůtu tohoto termínu, abyste byli připraveni na nadcházející výměnu. Údaj najdete na štítku nádrže. Zároveň je nutné jednou ročně udělat revizi LPG systému.

Ceny benzínu stoupají. Vyplatí se alternativa?

Vstupní investice do přestavby motoru by se tedy měla pohybovat kolem 30 tisíc korun. Zmiňovaná výměna nádrže by v závislosti na její velikosti měla stát mezi 5–8 tisíci.

Pravidelná roční revize stojí zhruba 300–500 korun.

Pokud teď již v hlavě počítáte, za kolik kilometrů se vám tato investice vrátí, tak ještě chviličku počkejte – je důležité zmínit další faktory, které ovlivňují celkový výpočet.

Přestavba auta na plyn znamená úbytek výkonu

Spotřeba LPG bude asi o 10–20 % vyšší než byla spotřeba benzínu. To je dáno tím, že plyn má nižší energetickou hodnotu než benzín. Je také nutné počítat s tím, že se po přestavbě na LPG sníží výkon vašeho motoru, obvykle se uvádí pokles o 5–10 %.

Ceny benzínu stoupají. Vyplatí se alternativa?

Nevýhod není mnoho

Jednou z hlavních nevýhod je, že auta na plyn nemůžete parkovat v podzemních garážích. Tam mají plynová vozidla zakázaný vjezd. Toto opatření má zabránit výbuchu v případě náhodného úniku plynu. Zároveň by z podobných prostor bylo velmi složité odvětrávat nedýchatelnou propan-butanovou směs, protože je těžší než vzduch a drží se u země.

Mezi další nevýhody aut na LPG patří zmenšení objemu zavazadlového prostoru. Právě tam bývá instalována dodatečná nádrž na plyn. Alternativou mohou být toroidní nádrže, které se instalují do prostoru místo rezervní pneumatiky.

Tím ušetříte místo v zavazadlovém prostoru, ale zase nemáte náhradní kolo pro případ defektu. Výrobci dělají všechno pro to, aby nádrž byla co nejmenší a oproti prvním plynovým nádržím došlo opravdu k významnému pokroku.

Nicméně u menších aut s malým zavazadlovým prostorem to může být stále podstatný faktor při rozhodování.

Jaké výhody mají auta na LPG?

Jaké jsou naproti tomu výhody aut na plyn kromě cen paliva? Vozidla jezdící na LPG produkují výrazně méně škodlivin a jsou tedy mnohem ekologičtější než benzínová nebo naftová auta. Jízda na plyn by měla zvýšit životnost motoru, protože nedochází k vytváření karbonových usazenin. V neposlední řadě byste při jízdě měli pocítit snížený hluk motoru.

Z bezpečnostního hlediska je jízda na plyn srovnatelná s benzínem. Plynové nádrže jsou často pevnější a odolnější než ty benzínové. Obavy z výbuchu při nehodě nejsou na místě. Nádrž má zabudované bezpečnostní prvky, mimo jiné tlakovou a tepelnou pojistku.

Ty jsou součástí víceúčelového ventilu, který v rámci bezpečnostních opatření zajišťuje, že při tankování naplníte nádrž maximálně na 80 % objemu.

Vozidlo musí být označeno samolepkou LPG, aby složky integrovaného záchranného systému v případě nehody přizpůsobily svůj postup.

Zásadní je počet najetých kilometrů

S pomocí výše zmíněných nákladů na přestavbu není při zjištění aktuálních cen paliva již složité spočítat, zda se vám auto na LPG vyplatí, či nikoliv. Obecně lze říci, že auta na plyn se vyplatí v případech, kdy najezdíte hodně kilometrů. Jste-li spíše sváteční řidiči, pak je pro vás vstupní investice pravděpodobně zbytečně vysoká.

Orientační porovnání ceny za ujetý km u pohonu na benzín, diesel a LPG
ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI, 85 kW ŠKODA OCTAVIA 1,0 TSI, 85 kW po přestavbě na LPG
Pořizovací cena od 450 900 Kč 512 900 Kč 480 900 Kč
Kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km 4,1 l/100 km 5,2 l/100 km
Typ paliva benzín diesel LPG
Cena paliva k 16.9.2019 32,4 Kč/l 31,55 Kč/l 14 Kč/l
Cena za km 1,458 Kč 1,294 Kč 0,728 Kč
Budete mít zájem:  Cvičíte? naučte se také správně jíst i pít

Pro představu uvádíme orientační porovnání ceny za ujetý km u Škody Octavia s pohonem na benzín, diesel a po přestavbě na LPG v ceně 30 tisíc korun.

V dnešní době je spotřeba benzínových a dieselových motorů velmi nízká, proto se přestavba na LPG vyplatí v případech vysokého ročního nájezdu.

Z tabulky je zřejmé, že oproti benzínovému pohonu je provoz plynového auta asi dvakrát úspornější a investice do přestavby se vrátí po ujetí cca 40 tisíc kilometrů.

Autor: Jana Březinová

Proč tak stoupá cena benzínu? Vyplatí se LPG?

Je to přirozenost současných ekonomik. Protože jsou nastaveny růstově, roste postupně v čase, byť s místy menšími či většími otřesy, jejich výkonnost, koupěschopnost obyvatelstva a s tím samozřejmě rostou i ceny.

Typickým příkladem jsou ceny pohonných hmot (PHM). Právě prodělaná ekonomická krize potvrzuje platnost zmíněného pravidla.

Zhruba v polovině roku 2008 se krize výrazně projevila na ceně ropy, která od června 2008 do ledna 2009 spadla z hranice přesahující 140 USD za barel (ropa Brent) až k pouhým 40 USD za barel.

Ceny benzínu stoupají. Vyplatí se alternativa?

Zdroj: petrol.cz

Tak výrazný pokles se samozřejmě podepsal i na pádu cen PHM v Česku. Postupně však začala cena ropy opět růst a protože se přidaly i další faktory, začaly růst výrazně i ceny PHM. V poslední době už atakují historická maxima roku 2008.

 Od začátku května, kdy průměrná cena nejprodávanějšího benzinu natural 95 dosáhla 21měsíčního maxima a cena nafty 18měsíčního, sice přišel lehký pokles cen, vzhledem k očekávanému dalšímu vývoji lze ale směle vyhlížet brzké překročení historických vrcholů.

Analytici často mluví dokonce o možném překročení magické hranice 40 Kč.

Motorem růstu zvýšené daně a dražší ropa

Dubnová zpráva společnosti Citfin s názvem Proč tak stoupá cena benzínu? hledá důvody meziročního nárůstu průměrné ceny benzinu, který dosahuje více jak jedné pětiny (březen 2009 – cena okolo 25 Kč, březen 2010 – cena přesahující 31 Kč).

Jednoznačně lze vypočítat vliv navýšení daní, které proběhlo k 1. lednu 2010. Efekt jednoho z opatření známého Janotova balíčku na cenu za litr benzínu vyčísluje zpráva na 1,30 Kč.

Zrekapitulujme, že spotřební daň na litr benzínu vzrostla z 11,84 na 12,84 Kč a základní sazba DPH se zvedla z 19 % na 20 %.

Větší vliv na znatelné zvýšení cen PHM (i přesto, že cena ropy ovlivňuje cenu PHM jen asi z 1/3) má ale růst ceny ropy na světových trzích.

Zatímco ve sledovaném období loňského roku se cena za barel ropy teprve dostávala k hranici 50 USD, v roce 2010 se pohybovala kolem 80 USD. Protichůdně k tomu působil vývoj koruny, která posilovala.

Ta zredukovala zhruba 60 % nárůst ceny ropy na světových trzích, na 50 % po přepočtu ceny ropy na českou měnu.

Srovnání cen v březnu 2009 a 2010

Sledovaná položka Březen 09 Březen 10 Cena benzínu

Cena ropy

Kurz dolaru

Cena ropy v Kč

25 31,3
50 USD 80 USD
20,8 CZK/USD 18,9 CZK/USD
1049 1512

Zdroj: zpráva společnosti Citfin

Zpráva společnosti Citfin sice přímo nemluví o dalším nárůstu cen, ale optimismus nepřináší. Výraznější pokles podle ní čekat nelze. Důvody jsou nasnadě – daně se snižovat nebudou a vzhledem k množícím se zprávám potvrzujících ekonomické oživení bude i cena ropy nadále růst.

Pokud se vám zde vybavila vzpomínka na minulý týden a zprávu o výrazném poklesu ceny ropy (z cca 89 USD za barel na 72 USD), tak vězte, že i na to zpráva společnosti Citfin myslela. Sice ještě může přijít pokles k 70 dolarům za barel, ale výraznější pokles zřejmě nepřijde.

Spíše naopak, stojí v dubnové zprávě.

Výše zmíněný pokles byl způsoben, jak jinak, známými problémy eurozóny i celé Evropské unie. Ta ale vzhledem k oznámeným chystaným úsporným opatřením některých států (např. Británie, Španělsko) dala trhům dobrou zprávu a cenové indexy opět začaly růst.

Dobré vědět: Na nové mateřské vyděláte měsíčně i přes 5000 Kč navíc

Strašák biopalivo

O plánech a skutečných účincích biopaliv se toho v poslední době řeklo a napsalo mnoho (debata často, bohužel, probíhá spíše v rovině ideologické než faktické), skutečností ale je, že se Evrospká unie (a tudíž i Česko) zavázala k tomu, že v roce 2020 bude do PHM přimíchávat minimálně desetinu biosložek. V souvislosti s tím jsme často varováni před nárůstem cen PHM. Tuto argumentaci použil (i když spíše okrajově) při nedávném vetu novely zákona o ochraně ovzduší také prezident Klaus.

Prezidentské veto bylo mezitím na čtvrteční poslanecké schůzi přehlasováno a výsledkem bude, že od června se podíl biosložky u benzinu zvýší z 3,5 na 4,1 % a u nafty ze 4,5 na 6 %. O vlivu tohoto opatření na cenu PHM mluvila v parlamentu ministryně životního prostředí Rut Bízková. Podle ní v důsledku schválení novely zdraží benzin o 0,5 %, nafta pak o 0,7 %.

Podobně mluví i zpráva společnosti Citfin: Od června se opět zvýší podíl biosložky v benzínu, což sice cenu výrazně neovlivní, ale benzín to rozhodně nezlevní.

Svůj pohled přidává také analytik společnosti PETROLmedia Michal Roškanin: V důsledku vyššího přimíchávání biosložek do pohonných hmot by měl benzín zdražit nejvýše zhruba o desetník a nafta maximálně o dvacetník.

Je pro vás alternativa?

Začněme výmluvným grafem.

Ceny benzínu stoupají. Vyplatí se alternativa?

Zdroj: web Českého statistického úřadu

Zřejmě vás hned na první pohled uhodila nízká cena LPG. Toto nejběžnější alternativní palivo se dlouhodobě pohybuje kolem hranice 15 Kč za litr, momentálně tedy litr LPG pořídíte o cca polovinu levněji než litr klasického paliva. To je veliké lákadlo.

Brzdou v rozhodování (vedle psychologické přirozené nedůvěry k nevyzkoušenému) o pořízení pohonu na LPG je cena přestavby. Ta se u novějších modelů pohybuje od 25 tisíc Kč vzhůru.

Jenže do nových aut v záruční době lze LPG zařízení namontovat jen se souhlasem prodejce, ten bývá (pokud vůbec) podmíněn realizací v autorizovaném servisu.

Vzhledem k ceně přestavby lze tedy poměrně přesně určit, komu se LPG vyplatí. Prvním předpokladem je, že svůj vůz v pravidelných několikaletých intervalech neobměňujete. Dále je potřeba počítat s tím, že cena přestavby se vrátí rychleji těm, kteří auto používají pravidelně a na delší trasy.

Sváteční řidič tak o výhodnou alternativu v podobě LPG přichází právě vzhledem k ceně přestavby.

Návratnost zvyšuje samozřejmě také větší spotřeba automobilu (na kalkulačce jednoho z prodejců přestaveb jsme vypočítali, že při ujetí 7000 km ročně, ceně přestavby kolem 30 000 Kč a průměrné spotřebě 7 l bude návratnost 4 až 5 let, při spotřebě 9 l pak 3 až 4 roky).

Rozdíl ve spotřebě se výrazně zvyšuje zvláště u aut se silnými motory (Jeep apod.) Dalším dodatečným nákladem je cena za revizi LPG zařízení, ta se pohybuje v řádech 200–600 Kč a měla by se provádět jednou ročně, ale max.

po 10 000 km (podle toho, co nastane dříve).

Je potřeba počítat i s tím, že namontování zařízení na LPG sebou přináší také praktické nepříjemnosti. Mezi ty patří například zmenšení zavazadlového prostoru, kam se umísťuje nádrž nebo to, že ne každý automechanik je znalcem tohoto systému.

Na druhou stranu překážkou již dávno není nedostupnost LPG na cestách, v Česku ho dotankujete na více jak 700 čerpacích stanic a s výjimkou Rakouska a severských zemí nebudete mít při cestách po Evropě s tankováním problém.

Přitom nadále můžete využívat pohon na původní palivo, přestavbou se totiž funkčnost původního systému neomezuje.

Zemní plyn (CNG) – ekologický, levný, ale nevhodný pro cestování

Dostupnost je zároveň největším problémem druhého běžnějšího alternativního paliva. Auta s pohonem na stlačený zemní plyn (tzv.

CNG) lze sice už častěji zakoupit přímo od výrobce (cena se pohybuje na úrovni vozů s naftovým pohonem), s možností dočerpat CNG během cesty je to ale složitější (v Česku desítky takových stanic), což je problém i vzhledem k menším vzdálenostem, která takto upravená auta na jedno dočerpání zvládnou.

Plnohodnotná síť CNG stanic (cca 350) by podle České plynárenské unie v Česku měla být v roce 2020. Více: Vyplatí se přestavba vozidla na LPG, CNG nebo jiná alternativní paliva?

Stejně jako u LPG můžete i u CNG kombinovat spotřebu tohoto alternativního paliva s benzínem či naftou a využít tak cen, které se za 1 m3  (podle oficiálních zdrojů odpovídá litru u klasických paliv při zachování spotřeby) pohybují v rozmezí 14,50 až 17,50 Kč.

Ceny přestaveb se u tohoto paliva pohybují v rozmezí 20 až 60 tisíc Kč. O tom, že poptávka po CNG za tou po LPG zaostává, vypovídají i ceníky servisů, které přestavby provádějí. Zatímco u LPG specifikují ceny přestaveb u jednotlivých typů vozidel u CNG hovoří v lepším případě o nutnosti individuálního posouzení.

Pojďte s námi diskutovat: LPG, CNG, benzín nebo naftu?

Přichází nejlevnější benzinové léto za posledních 20 let. Projděte si ceny po celé EU

Tohle léto se Čechům více než v předchozích letech vyplatí jet na dovolenou autem. Domnívá se tak část analytiků, podle kterých se výjimečně před touto prázdninovou sezonou nebudou zvyšovat ceny benzinu a nafty. Ceny tak i přes současné mírné zdražování zůstanou oproti loňskému létu kvůli koronakrizi výrazně nižší.

„Bývá špatným zvykem, že se ceny pohonných hmot začínají zvyšovat před prázdninovou sezonou. Letos zřejmě nastane výjimka z tohoto pravidla,“ sdělil pro Aktuálně.cz analytik BH Securities Štěpán Křeček.

Řidiči si podle něj však musí při cestování dát pozor na vyšší ceny benzinu a nafty v západní a jižní Evropě. 

Křeček dodal, že ceny ropy teď sice opět rostou, na což pumpaři reagují zdražováním, oproti předchozím rokům ale lidé za pohonné hmoty stále zaplatí méně. Loňské léto většinou čerpací stanice nabízely litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 za více než 32 Kč, naftu za zhruba 31 až 32 Kč. 

Ke konci minulého týdne zaplatili řidiči v Česku za litr benzinu Natural 95 průměrně 26,58 Kč, u nafty to bylo v průměru 26,3 Kč za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS.

Ceny se budou o těchto prázdninách pohybovat pod normálem posledních let i podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně, za což podle něj mohou dva faktory.

„Od výrazného propadu cen ropy nyní cena trochu narostla, ale stále jsme na dvou třetinách loňského stavu. Tato úroveň by se měla udržet, protože celosvětová poptávka zůstane i v létě hluboko pod dlouhodobým normálem.

Ropní producenti sice snížili těžbu, ale nemohou ji snížit příliš. Některá naleziště by bylo velice drahé zakonzervovat a v budoucnu obnovit, a tak ropa bude dál prýštit,“ jmenoval první z důvodů Bartoň.

Kvůli kolapsu poptávky v důsledku koronavirové krize se v dubnu cena severomořské ropy Brent snížila dokonce na nejnižší úroveň za 21 let.

Následující infografika ukazuje srovnání aktuálních cen nafty a benzinu v eurech ve 23. týdnu:

Zdroj: Clever-tanken.de

Jako druhý faktor snížení cen českých pohonných hmot Bartoň zmínil pokles ryze české poptávky.

„Benzin dokonce klesl tak, že se na několik týdnů stal v průměru levnějším než nafta – protože osobní doprava během karantény poklesla více než nákladní, a benzin nebylo možné udat.

Tento faktor však do léta z velké části vyprchá, aspoň domácí cestování by se mělo navrátit do normálních kolejí,“ doplnil analytik.

Levněji natankujete v Polsku nebo Litvě

Také analytik společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda věří, že řidiče čeká velmi levné léto, pravděpodobně nejlevnější za posledních skoro dvacet let. Podle něj nelze vyloučit, že i přes léto budou čerpací stanice nabízet benzin a naftu za ceny v pásmu od 26 do 27 korun za litr jako nyní.

„V souhrnu by tak paliva byla levnější dokonce i než v letní sezoně krizového roku 2009, kdy se kvůli tehdejšímu ochabnutí globální poptávky cena nafty pohybovala převážně rovněž v pásmu od 26 až 27 Kč za litr, ovšem cena benzinu kolísala převážně v rozmezí od 28 do 29 Kč,“ připomněl Kovanda, jak si stály pohonné hmoty v době ekonomické krize před jedenácti lety. 

Kovanda předpokládá, že z okolních zemí budou benzin a nafta tradičně levnější než v ČR jen v Polsku, v průměru dráž naopak vyjdou na Slovensku, v Rakousku nebo třeba Maďarsku.

„Benzin je momentálně levnější než v ČR ze zemí EU pouze v Litvě, v Bulharsku, v Rumunsku a ve zmíněném Polsku. Nafta je navíc kromě zmiňovaných zemí levnější v Lucembursku, v Andoře a na Kypru. Do léta se na tomto nic zásadního nezmění,“ doplnil ke srovnání zemí Kovanda. 

Někteří experti ale „těšení“ řidičů na levné léto mírní. Například analytik ČSOB Dominik Rusinko pro letní měsíce očekává pozvolný růst pohonných hmot, který bude reflektovat zdražování ropy na světových trzích.

„Přestože poptávka po palivech zůstává nadále pod tlakem koronavirových opatření, postupné rozvolňování restrikcí má za následek svižné oživení spotřeby ropy a paliv. Právě díky tomu se ropa Brent aktuálně obchoduje poblíž 40 dolarů za barel, což je dvojnásobek oproti nejnižším úrovním z dubna tohoto roku,“ uvedl Rusinko. 

Budete mít zájem:  Zapojte se do soutěže a naučte děti zdravě jíst

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka by řidiči měli v létě počítat s tím, že litr benzinu Natural 95 přijde na zhruba 27 Kč, to samé v případě nafty. Novák připomněl, že v květnu došlo k obratu na trhu a cena ropy Brent se během minulého měsíce a na začátku června zdvojnásobila.

Video: Sešup bude parádní, za ropným krachem je cenová válka i koronavirus, říká Kovanda

18:06

Ceny benzinu a nafty záhy klesnou pod 30 korun za litr a můžeme se přiblížit k 25 korunám, předpovídá ekonom Lukáš Kovanda. | Video: Emma Smetana

CNG podraží

Pokud jezdíte autem a platíte pohonné hmoty ze svého, velmi dobře víte, že ceny pohonných hmot už několik týdnů za sebou stále stoupají. Jak tedy ušetřit? Jak neplatit za cesty autem tolik? Jednou z variant je jezdit na zemní plyn. Jenže opravdu se to vyplatí? I zemní plyn totiž bude zdražovat.

Průměrné ceny za benzín se už v pondělí přehouply přes 35 korun za litr, naftě do této hranice nechybí příliš. O úsporách už jsme v motožurnálu mluvili několikrát – na našem webu se dočtete tipy pro úspornou jízdu, tipy pro přestavbu aut na propan butan a také na zemní plyn. Právě ten bývá v poslední době často zmiňován jako ekonomicky výhodná alternativa ke klasickým autům.

„V České republice je dnes přes 2700 vozů, které jezdí na stlačený zemní plyn, tedy CNG – z toho je 306 autobusů a zbytek je rozdělen mezi osobní a užitkové vozy, vozidla pro svoz komunálního odpadu nebo také vysokozdvižné vozíky,“ vyjmenovává Markéta Schauhuberová z české plynařské unie. Podle ní nejrychleji roste segment osobních aut.

„Růst v sektoru osobních aut je dán především cenou CNG, protože na čerpacích stanicích lze natankovat za 16 korun kubík CNG, což odpovídá jednomu litru benzínu. Z porovnání ceny litru benzínu a CNG je potom zcela jasné, co je hnacím motorem pro růst segmentu osobních aut.“

V Česku je skoro 35 veřejných plnicích stanic. Stále populárnější jsou také domácí plničky. Než se však pro plynové auto definitivně rozhodnete, měli byste vědět, že i ceny CNG porostou. „Do konce letošního roku je na CNG nulová spotřební daň. Od příštího roku se bude navyšovat, konkrétně o 36 haléřů na kubík, ovšem tato částka je poměrně zanedbatelná, takže se ceny téměř nezvýší.“

Jenže daň poroste i dál. V roce 2020 dosáhne minimálně na 2,36 koruny na kubík. „Spotřební daň na naftu nebo benzín je kolem 10 nebo 11 korun a pokud ji srovnám s 2,36 koruny, částka je to stále nesrovnatelně nižší,“ komentuje Markéta Schauhuberová.

To je pravda, zvlášť v porovnání s cenami benzínu a nafty. O jejich konkrétní výši v roce 2020 sice nikdo nechce spekulovat, nicméně analytici se shodují, že podle všeho budou velmi vysoké.

Auto na zemní plyn se tedy nadále vyplatí, i když i jeho majitelé budou muset za plyn platit víc.

Pohonné hmoty jsou totiž segment, ve kterém žádné zlevňování s největší pravděpodobností nepřijde, naopak, vše bude pořád dražší a dražší.

Související příspěvky

S plynem budeme moct i do garáží

Zemní plyn je levnější, ale ani on není zadarmo

Mám auto na CNG a tankuji doma

CNG zpátky na scéně

Ostrava by se mohla stát centrem CNG průmyslu

Tankujeme CNG

Ceny benzinu a nafty v Česku nadále míří vzhůru

Pohonné hmoty v Česku dále zdražují. Litr Naturalu 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 27,04 Kč, před týdnem byl o 31 haléřů levnější.

O 25 haléřů zdražila od minulé středy nafta, za litr dieselu teď řidiči dají průměrně 26,68 Kč. Vyplývá to z informací na webu firmy CCS, která ceny paliv sleduje.

Ceny pohonných hmot v Česku rostou od půlky května. Předtím od poloviny ledna naopak klesaly.

„Ceny pohonných hmot v Česku dále mírně zdražují, a to navzdory silnější koruně, která pomáhá zlevnit dováženou ropu. Ta však za posledních několik týdnů opět začala na světových trzích posilovat, což má za následek výhled pro rostoucí poptávku a stále pokračující produkční škrty ze strany ropného kartelu OPEC a ostatních světových producentů,“ řekl analytik Purple Trading Štěpán Hájek.

Další růst cen ropy podle něj nicméně může být nejistý, jelikož v některých státech USA a také dalších zemích rostou počty nově nakažených koronavirem nezvykle rychlým tempem. „To může zákonodárce opět donutit zavést některé restrikce pohybu osob nebo cestování, to by mělo velmi negativní dopad na obnovující se poptávku a tedy následný pokles cen pohonných hmot,“ dodal analytik.

„Silný konkurenční tlak, jemuž tuzemští čerpadláři čelí, jim nedovolí dále markantně navyšovat svoji marži, takže pokud nedojde k obnovení cenového růstu ropy, v první polovině července zdražování pohonných hmot ustane.

V příštím týdnu lze očekávat růst cen kolem deseti haléřů na litr,“ sdělil hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Výkonný ředitel společnosti Energy financial group Tomáš Voltr upozornil, že ceny ropy na evropských trzích v uplynulých několika dnech rostly výrazněji, než analytici očekávali.

„Za jistý cenový skok může rozhodnutí Ruska přiškrtit dodávky uralské ropy z přístavů v Baltském a Černém moři. Ty byly na první třetinu července stanoven zhruba na necelých 900 000 barelů ropy denně.

Toto přivření kohoutků přichází právě v době, kdy skupina OPEC+ cílí na eliminaci globálního přebytku ropy,“ uvedl Voltr. „Koncového spotřebitele tento vývoj nejspíš nepotěší, ceny pohonných hmot budou i nadále stoupat.

Z hlediska celého segmentu jde ale o kladný ozdravný proces,“ dodal.

Nejlevnější benzin tankují řidiči ve Zlínském kraji, kde litr vyjde v průměru na 26,64 koruny. O jeden haléř vyšší je průměrná cena naturalu v Ústeckém kraji. Také nafta je nejlevnější ve Zlínském a dále v Ústeckém kraji. Litr dieselu tam v průměru vyjde na shodných 26,24 koruny.

Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze. Litr benzinu stojí v hlavním městě průměrně 28,14 koruny. Naftu tankují řidiči v metropoli za 27,96 koruny. Ve srovnání se situací před rokem je v současnosti benzin o 6,12 koruny na litr levnější. Za naftu platili motoristé koncem loňského června o 5,56 koruny více.

Autor: ČTK

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *