Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Je to skoro 7 let, co jsem na kolo nesedl. Od doby, kdy jsem se vrátil z Dánska, kde jsou naopak obyvatelé ke svým městským kolům doslova přirostlí. Jezdí na něm pro chleba, do práce, do posilovny, nebo třeba pro vánoční stromek, i kdyby to mělo být pár set metrů. A já jezdil s nimi.

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Když jsem byl před sedmi lety v Dánsku…

Po těch letech je ze mě zase cyklo-městsko-dopravní začátečník, který objevuje trasy po Praze. A protože oči začátečníka vidí i to, na co jsou zkušení městští jezdci dávno zvyklí a umějí si poradit, rozhodl jsem se s vámi, kdo také začínáte, o své zkušenosti podělit.

Na čem jezdím? Na pánském městském kole se sedmistupňovou přehazovačkou v náboji a torpédem. Možná mě mělo varovat, že cyklisté i po Praze dávají přednost horským kolům (v Dánsku jsem je skoro nepotkal), ale o tom později.

Jezdím zatím po Praze 14 a blízkém okolí, to znamená Černý Most, Rajská Zahrada, Hloubětín nebo Satalice. Rád bych kolo používal jako běžný dopravní prostředek, zatím se s ním sžívám a věnuji se hlavně průzkumu blízkých cyklostezek a krás okolní přírody. Obojího se ukazuje, že je po Praze 14 docela dost. No a také nabírání kondice.

Ach ta kondice

Věděli jste, že se na kole zapojují úplně jiné svaly než při běhání? Po první asi 5 km dlouhé cestě jsem zjistil, že mě jízda docela zmohla, jsem zvyklý běhat a když to samé uběhnu, tak se zdaleka tak unavený necítím. Teď, po dvou měsících jsem stejně unavený, ale po 16 kilometrech. Zlepšuje se to.

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Předvídatelné a nepředvídatelné cesty

Srovnání s ježděním v Dánsku se asi nevyhnu. V Praze musí být cyklista stále ve střehu. Krásná asfaltová cyklostezka se během okamžiku dokáže změnit v cokoliv, od kamenité lesní cesty s 10 cm kusy lomového kamene po nájezd na frekventovanou silnici. Je to poměrně nepříjemný rozdíl oproti dánskému systému, tedy bezpečně ode dveří ke dveřím.

Příjemným překvapením pro mne bylo, že na Praze 14 je cyklostezek a cyklotras docela dost, a to všemi směry. Tahle část Prahy je také docela rovinatá. Není třeba překonávat velká převýšení, kterým bych se na Žižkově nebo ve Střešovicích nevyhnul. Narážím tu ale na překonávání rušných silnic. Nejsem nijak odvážný jezdec, do většího provozu si netroufnu.

V Dánsku možná není cyklostezek o tolik více než minimálně v okolí Prahy 14, ale u nás už jsem na více místech narazil na situaci, kdy jsou stezky zdvojené. Vedle samostatné stezky za travnatým pruhem je vedle v silnici cyklopruh – a obě cesty skončí přibližně ve stejném místě, jedna za zastávkou a druhá za křižovatkou.

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Cyklostezka je zatím krásná, ale za chvíli se pojede křovím

Křižovatky

Dánové cyklopřejezdy přes křižovatky značí co nejvýrazněji, aby bylo cyklistovi i řidiči auta jasné, kde je jeho cesta, cyklopruhy jsou tam barevně odlišené a cyklista, který zatáčí vlevo překonává křižovatku nadvakrát, nejprve přejede na zelenou spolu s auty přes křižovatku rovně, postaví se do vyznačeného místa na protějším rohu a na druhou zelenou svoji původní trasu překříží (pozn. red.: jde o tzv. nepřímé odbočení) Jak jsem četl tady na Prahou na kole, na některých místech v Praze už takové křižovatky vznikají, ale to mám daleko, abych je vyzkoušel.

Kolo, jako dopravní prostředek pro pohodlné

Abych měl chuť sednout na kolo a zajet třeba do knihovny,  musí to být rychlejší než cesta MHD nebo chůze pěšky. A tak se kromě samotné překonání vzdálenosti stala nepřítelem mého kola i hromadná doprava, zvlášť metro, protože pokud se pohybuji po jeho ose, je metro výrazně rychlejší a pohodlnější. 

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

U nás se v zimě neudržují, v Dánsku je zametají dřív než silnice

Situace se rychle změní v okamžiku, kdy bych měl dojít pěšky na metro, popojet jednu stanici a pak zase pěšky. Nebo třeba přejet sídliště Černý Most napříč, nebo dojet do Hornbachu. Hromadná doprava tu totiž funguje hlavně v podélném směru.

Na Čtrnáctce moc městských cyklistů nepotkávám. Co mě ale zaujalo, bylo několik desítek jízdních kol, které jsem viděl parkovat před logistickým areálem Penny Marketu u Radonic. Znamená to, že hodně místních zaměstnanců denně do práce na kole jezdí.

Pohodlná doprava na kole by také měla být plynulá. Neustálé sesedání a nasedání na kolo cestu zbrzdí natolik, že je ve výsledku rychlejší jít pěšky, třeba cestu do obchodu mi narušují schody k podchodu.

Doprava na krátké vzdálenosti

 V Dánsku jsem jezdil do obchodu nebo za sportem na místa, která byla vzdálená většinou od 500 m do 6 km. Běžně spíš do 3 km. 

V Praze mám zatím nejvzdálenější místo 7 km daleko, ale častěji jedu spíš jen 1-3 km, třeba do obchodu, knihovny nebo do drogerie. U kratších tras, kolem půl kilometru narážím na to, že musím kolo vytáhnout ven a po návratu zase uklidit, což nějaký čas zabere, takže je rychlejší jít pěšky. Kolo pro mě začne být efektivní někde kolem 1 kilometru.

Před obchodem radši přivázat k zábradlí

Docela dobře má parkování pro kola vyřešeno Centrum Černý Most dvěma krytými stáními u rohu obchodního centra. Rámy, ke kterým se dá kolo přivázat, jsou bytelné. Slabina je, že jsou stranou. Moc lidí tam nechodí, takže není velká kontrola od kolemjdoucích, co se ve stání děje.

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Parkoviště kol u OC Černý Most

Oproti tomu Hornbach má stání na velmi frekventovaném místě hned u vstupu, ale není vůbec vhodné pro parkování kola, raději jsem ho přivázal ke konstrukci, u které se parkují vozíky.

Podobné, tedy velmi špatně použitelné stojany, stojí před IKEA, což mě vzhledem k severskému původu firmy dost překvapuje.

A úplně nový Lidl ve Vysočanech nemá stojany pro jistotu žádné, tedy opět zbývá zábradlí.

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Kvalitní stojany na kola

Přitom dobré parkování před obchodem je podle mě základ právě pro cyklistiku na krátké vzdálenosti. (pozn. red.: pokud Vám někde stojany chybí, nebojte se dané firmě či instituci, inspirovat se můžete zde)

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Stání pro cyklisty u Hornbachu, kolo radši přivázat k zábradlí

Aby kolo někdo neukradl

Myslím, že je to velký blok nejen pro mě, ale i pro další cyklisty, proč nejedou na kole třeba na nákup, nebo kolo nepoužijí na přiblížení k metru.

Jako přibližovadlo si dokážu představit kolo třeba od domů Ekospolu (Sicherova ulice a kolem) k metru Černý Most. To by ale u metra musela stát minimálně parkovací věž, aby byla kola v bezpečí.

Budete mít zájem:  Bartholiniho Žláza Přírodní Léčba?

Zvlášť, když jsou sportovní za 20 tisíc korun a více.

Na nakupování a běžné pojížďky by bylo nejlepší staré, co nejošklivější kolo. V Dánsku to tak funguje, u mnoha kol, která jsem viděl, jsem se divil, že to vůbec jezdí. Mé současné kolo je nové, hlavně proto, že jsem chtěl městské a to se u nás shání z druhé ruky dost špatně.

Pár tipů na výlety kolem Prahy 14

Kolo využívám i na krátké výlety, tak do hodiny. Představují, co jsem zatím objevil kolem Prahy 14, klidně přidejte další tipy do komentářů. Na severu se nachází Satalická obora a zřícenina Jenštejna, na západ bažantnice, Hořejší rybník a Smetanka, na jih suchý poldr, Kyjský rybník a na východ Xaverov.

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Xaverovský rybník, tip na krátký cyklovýlet

Terén, který městskému kolu moc nepřeje

Nejlépe městskému kolu svědčí asfalt a mírně nezpevněná cesta. Hlína, zvlášť po dešti pěkně prokluzuje, problém mi dělají i větší balvany. A takových cest  je po Praze 14 dost. Proto asi potkávám na cestách jen horská kola. S proměnlivým terénem si poradí líp. Pro zajímavost: když jsem píchnul, tak to nebylo na kamenité cestě, ale o šípkové trny na polňačce.

Zmente.to aneb, co můžeme vylepšit sami

Zkoušeli jste sami změnit nějakou drobnost, která vám při ježdění pravidelně ztěžuje život? Praha má systém na evidování a řešení námětů obyvatel Změňte.to se kterým mám velmi dobré zkušenosti. 

Nejlepším způsobem je, vyfotit problematické místo, a to s komentářem zadat do formuláře. Běžné problémy jsou schopni vyřešit do měsíce.

Takhle se povedlo vyřešit chybějící kus asfaltu v Hloubětíně, kde je krásná asfaltová cyklostezka a v místě, kde prudce odbočuje, přesně ten rohový díl chyběl a byl tam štěrk.

Během dvou týdnů bylo vyřešeno, s omluvou, že to byl pozůstatek po řešení havárie pod zemí, který realizační firma zapomněla zaasfaltovat. Je to spíš na hlášení drobností, ne každou se také podaří vyřešit, ale za zkoušku to stojí.

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Co dokáže změnit jeden podnět na Změňte.to

Další možnost je místní radnice. S tou naší se mi podařilo domluvit jednu cykloobousměrku a možná se podaří realizovat i pár dalších nápadů. 

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Stačí se umět ozvat a vznikne díky Vám i cykloobousměrka. Tato na ulici Blatská vznikla díky emailu na městskou část v roce 2020.

Co dělat, aby v ulicích přibylo cyklistů?

Na ulicích potkávám hlavně sportovce, kteří mají kolo jako životní styl, jezdí rychle a poradí si v provozu. Méně je pak ještě Rekolistů, kteří používají kolo jako přibližovadlo na krátké vzdálenosti, ti jsou ale spíš v centru. A příliš mnoho není ani pomalejších městských cyklistů, kteří jezdí spíše po cyklostezkách a na kratší vzdálenosti.

Pokud by mělo cyklistů výrazně přibýt, vidím největší potenciál právě u těch, kteří jezdí kratší trasy a volí bezpečnější cesty. Což může být prakticky kdokoliv. Aby cyklistů přibylo, je podle mě zásadní, abychom měli rovnoměrně stejně bezpečné a předvídatelné cesty po celé trase, bezpečné parkování u domu, bytu, a také v cíli cesty.

Pak je větší šance, že sedne na kolo babička, když pojede pro rohlíky nebo děti na cestu do školy.

Jak jste začínali vy? Proč jste se dali na ježdění na kolem po městě? Podělte se v komentářích.

Pokud Vás text našeho čtenáře zaujal, doporučujeme jeho článek o tom, jak se jezdilo „rok na kole v Dánsku“ z roku 2013.

Alkohol na kole | Blog | Kolo pro život

Během letošního roku se Poslanecká sněmovna Parlamentu několikrát zabývala tématem novely zákona o dílčí toleranci alkoholu u cyklistů a vodáků. Výsledek? Na konci září poslanci novelu shodili ze stolu.

Cyklisté (ani vodáci) si legálně i nadále pivo nedají, už kvůli tomu, že každý čtvrtý cyklista, který bourá, má alkohol v krvi.

Rozumných důvodů, proč alkohol za řídítka nepatří je ale mnohem víc, zvlášť v době nadcházejících firemních večírků, nočních jízd a zvýšené konzumace alkoholu o Vánocích…

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Než se vyhoupneme do sedla kola, je třeba mít na paměti, že i cyklista je účastníkem provozu na pozemních komunikacích, a proto se i na něj vztahují právní předpisy, které regulují chování na silnici a mezi účastníky silničního provozu navzájem. Základním právním předpisem, upravujícím práva a povinnosti účastníka silničního provozu, je zákon č. 361/2000 Sb.

Rovněž cyklista, který se pohybuje na cyklostezce, je účastníkem silničního provozu. Povinnosti a zákazy, které má laická veřejnost často spojeny pouze s řidiči motorových vozidel, tak dopadají stejnou měrou také na cyklisty. Jedním z těchto zákazů je i zákaz požití alkoholu nebo jiné návykové látky před nebo během jízdy.

K dnešnímu dni neexistuje žádná hranice množství alkoholu v krvi, které by bylo povoleno. Za jízdu na kole pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky hrozí pokuta v rozmezí 2.500 až 20.000 Kč. V případě, že množství alkoholu v krvi cyklisty dosáhne hranice jedné promile, hrozí dokonce pokuta v rozmezí 25 až 50 tisíc korun a v krajním případě hrozí trest odnětí svobody ve výši až tří let.  

Jaké sankce hrozí cyklistům za alkohol

Do jednoho promile je sankce od 2500 do 20 tisíc korun Od 1 promile je sankce od 25 000 do 50 000 korun

Za odmítnutí zkoušky je sankce od 25 tisíc do 50 tisíc korun

Co nehrozí cyklistům za alkohol Cyklistovi nemůže být zadržen či odejmut řidičský průkaz, tento doklad opravňuje k řízení motorového vozidla, kterým jízdní kolo není. Nelze také uložit bodovou sankci. Bodový systém se vztahuje pouze na řidiče motorových vozidel na území ČR.

Samozřejmě, že provětrání peněženky mrzí, ale jsou tu i další důvody, proč si alkohol během vyjížďky na kole odpustit…

Proč alkohol cyklistům škodí

  1. Zhoršená orientace v prostoru, stabilita a rychlost reakce Někomu stačí malé pivo, jinému dva půllitry (tolerance k alkoholu je značně individuální a pramení ze schopností jeho odbourávání), ale pro všechny cyklisty platí, že jízda na kole pod vlivem alkoholu je nebezpečná.

    Je to tím, že kromě obecně známých rizik spojených s požitím alkoholu a účastí v silničním provozu číhají na cyklisty ještě další, specifická nebezpečí:

    Cyklisté musí při jízdě stále udržovat rovnováhu. Je známé, že alkohol koordinaci a stabilitu člověka oslabuje.

    Na kole to platí dvojnásobně.

    Cyklisté pod vlivem alkoholu často v návalu dobré nálady a uvolněné mysli nepoužívají přilbu, a tak více při jízdě riskují Brzdná dráha jízdního kola je delší než u motorových vozidel, alkohol navíc prodlužuje reakční dobu cyklistů, v případě nebezpečné situace často nestačí zastavit či výrazněji zpomalit Alkohol snižuje orientaci v prostoru, stejně tak odhad vzdáleností, což se během jízdy může vymstít Alkohol má výrazné psychologické účinky – zvyšuje sebedůvěru, snižuje napětí a podporuje agresivitu, zároveň má negativní dopad na centrální nervovou soustavu a mozkové funkce. To vše může vaši jízdu ovlivnit v negativním slova smyslu. 2. 

  2. Dehydratace Alkohol je známé diuretikum. To znamená, že pokud alkoholický nápoj popijete, ztratíte víc tekutin, než nápoj obsahuje. Pokud chybějící tekutinu rychle nahradíte, může dehydratace způsobit únavu, vysílení, stres a zpomalit regeneraci.

    Minimalizujte dopad alkoholu: Pijte vodu nebo nealkoholické nápoje, abyste snížili efektivní koncentraci alkoholu na tři procenta. To znamená střídání půllitrů piva se špičkami vody nebo vypití tří sklenic vody na každou sklenku vína. Jezte slané občerstvení. Studie zjistily snížený dopad alkoholu, když se užívají společně se solí, protože sůl pomáhá zadržovat vodu. 

  3. Doplnění energie Výměnou správného zdroje tekutin a výživy za alkoholický nápoj zabráníte doplnění svalového glykogenu, který je důležitým rychlým zdrojem energie při sportovní aktivitě. Alkohol tak zabrání budování svalové tkáně a regeneraci, která je posunuta až o dobrých pár hodin poté, co alkohol z našeho těla vyprchá.
  4. Přestavba svalů Alkohol potlačuje syntézu bílkovin potřebnou k opravě a posílení svalů a zhoršuje vaši adaptaci na následnou jízdu.
  5. Váha Konzumace alkoholu má vliv na vaši váhu. Veškerý alkohol má velkou energetickou hodnotu a vysoký glykemický index. Navíc startuje chuť na věci, které byste si jindy nedali. Právě oblíbené pivo má hladinu glukózy nejvyšší a hned v závěsu za ním je tvrdý alkohol.
  6. Mikrospánek Z praxe asi víte, že alkoholický nápoj vám doma může pomoci rychleji usnout. To samé se vám může stát, pokud alkohol požijete během vyjížďky. Důsledkem bude snížená schopnost soustředit se a zvýšené riziko zranění během následné jízdy.
  7. Nutriční stres Nutriční stres je stres vyvolaný konzumací potravy nebo tekutiny s nezdravými vlastnostmi. Jedná se o nevyrovnanou reakci těla na jídlo, které nemá výživovou hodnotu a která tělu odebírá nadměrné množství energie při trávení a vstřebávání jídla ve špatné skladbě i poměrech jednotlivých složek.

    Do této kategorie spadá také alkohol. Na nutriční stres má velký vliv stav, do něhož se tělo dostává poté, co vyprchá energie z cukrů, škrobů, kávy, čaje, cigaret, alkoholu a jiných dalších stimulantů, tzv.

    energetický dluh, což je vlastně únavový stav. Musíme se tedy stravovat tak, abychom nutriční stres co nejvíce eliminovali.

    Tím budeme flexibilnější i k dalším formám nadbytečné zátěže – jak fyzické, tak psychické, jejímž vlivům jsme v každodenním životě vystaveni.

Přes všechno výše napsané, ale většina výživových poradců jedno pivo po tréninku nebo zaslouženou večerní dvojku červeného nezatracuje, a dokonce je při pravidelném sportovní považují za zdravotně nezávadné.  

Takže, raději si chuť na alkohol uspokojte až po pořádném výkonu jako zaslouženou odměnu.

https://www.welovecycling.com/sk/2017/04/10/preco-si-dat-po-vyjazde-pivo/https://www.alltraining.cz/clanky/vyziva-a-dieta-chytre-iii-proc-je-alkohol-demon/

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš ano

Ještě že existují nealkoholická piva! (Foto: Miloš Lubas – Kolo pro život Oderská Mlýnice) 

Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou

Budou na kolech jezdit opilí cyklisté legálně? Nejspíš anoZdroj: Archiv MF

V posledních týdnech se v médiích objevuje iniciativa profesionálních cyklistů, jejichž cílem je uzákonit, aby bylo jezdce na kole povinné předjíždět ve vzdálenosti alespoň 1,5 metru. Informuje o tom i na svém webu, kde mimo jiné stojí: „Chceme zlepšit bezpečnost cyklistů…“ Paradoxní ale je, že by v tom případě měli cyklisté nejprve volat po ostřejším dozoru nad sebou samými. Statistiky totiž dokládají, že za většinu nehod, a to i smrtelných, mohou sami.

Podle policejních statistik cyklisté loni zavinili 2603 nehod. To je 64 procent ze všech nehod s účastí jezdců na kole. Ještě horší je ale statistika úmrtí. V roce 2019 zahynulo na českých silnicích 36 cyklistů, 27 z nich přitom bylo podle policie viníky nehody. To jsou tři čtvrtiny!

Praha přeťala cyklopruhem konec dálnice D5. Jezdí tam 28 tisíc aut denně

Že jsou cyklisté sami sobě nebezpeční, dokládá i srovnání této statistiky s motorkáři, na které se často ukazuje jako na jednu stranu velmi zranitelné a na druhou nezodpovědné účastníky silničního provozu. Loni v Česku zahynulo 70 motorkářů, za svou smrt mohlo 46 z nich, tedy 65,7 procenta a o 9,3 procentního bodu méně než v případě cyklistů.

Strašidelně ale působí i alkoholová bilance. Z 2603 způsobených nehod byli cyklisté v 782 případech pod vlivem alkoholu. Z toho 509 (20 %) nadýchalo více než 1,51 promile! „Vliv alkoholu u cyklistů je podobný jako u řidičů vozidel.

Dodává jim sebedůvěru, a přitom snižuje vnímaní, zpomaluje reakce, zhoršuje schopnost řídit.

Může se stát, že cyklista bude natolik opilý, že se stane nebezpečným pro sebe i ostatní účastníky silničního provozu,“ varuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.

Držte se dál od cyklistů!

Když se nad tím řidič hlouběji zamyslí, dojde mu, že iniciativa profesionálních cyklistů vlastně dává smysl. Z hlediska bezpečnosti je totiž dobré se držet od lidí na kole co nejdál, aby měli při svém opileckém vrávorání prostor a nepřipletli se řidiči do cesty a v nejhorším případě nezpůsobili smrtelnou nehodu.

Žádná přednost zprava a méně kontrol. Osm zahraničních pravidel, která by se hodila i v Česku

Ale žerty stranou. Předjíždět cyklistu s co největším odstupem je smysluplné, zejména ve vyšších rychlostech. Kolemjedoucí auto totiž vytváří tlakovou vlnu, která může jezdci na kole zhoršit stabilitu. Snižuje se také riziko střetu.

Rozhodně ale není dobrou cestou něco takového uzákonit. V rámci dodržování pravidel by se pak z mnoha volně průjezdných míst staly špunty, kde jeden cyklista zablokuje řidiče, kteří ho prostě nebudou legálně schopni předjet.

Řeč je například o většině městských ulic.

Iniciativě profesionálních cyklistů bychom pak doporučili, aby se věnovala spíše osvětě ve vlastních řadách. Je potřeba neustále opakovat, že i když kolo slouží hlavně k rekreaci, není dobré s ním vyrážet na pivo. Cyklista je stále účastníkem silničního provozu a podle toho se musí také chovat.

Kdybychom se měli řídit politikou velkého biče a malého dvora, kterou státní instituce uplatňují na řidiče motorových vozidel, možná by stálo za zvážení, zda cyklisty coby obzvlášť zranitelnou skupinu nepouštět do provozu pouze pod podmínkou získání nějaké formy řidičského oprávnění.

Co takhle cyklistický „řidičák na zkoušku“?

Opilý cyklista trestán jako opilý řidič?

Měl by být opilý cyklista potrestán stejně jako opilý řidič? Tak zněla minulá anketní otázka na našem webu.

Dvě třetiny hlasujících jsou přesvědčeny, že ano, pouze 30 procent si myslí, že je věcí samotného cyklisty, jestli jede střízlivý, anebo opilý. Jenže i ty dvě třetiny jsou rozděleny do dvou zhruba stejných skupin.

Podle jedné by stačila pouze finanční pokuta, zatímco 37 procent hlasujících si myslí, že opilí cyklisté by, stejně jako řidič osobního auta, měli přijít i o řidičský průkaz.

„Na cyklistu se v současné legislativě nahlíží jako na řidiče vozidla, a ve smyslu přestupkového zákona se na něj tedy vztahují stejná ustanovení,“ přibližuje ředitel naší dopravní policie Leoš Tržil, ovšem jedním dechem dodává: „Jediný rozdíl mezi řidičem a cyklistou je v tom, že cyklistovi není udělován zákaz řízení.“

Takže je to jasné. Cyklista, který je přistižen, jak jede pod vlivem alkoholu, nemůže přijít o řidičský průkaz, i když jej vlastní. Může však dostat docela vysokou pokutu od deseti až po padesát tisíc korun. Záleží na tom, kolik toho vypil.

„Co se s ním dá udělat? Pohrozit mu prstem a říct mu, ať to nedělá? Nebo mu zakázat jezdit na kole? To je dost problematické.“ „Opilý člověk při jízdě na kole hazarduje se životem. Co jiného tedy můžete cyklistovi udělat, než že mu zabavíte kolo,“ vyjádřili se řidiči dotazovaní v naší anketě. To je bohužel častokrát ten nejvyšší trest.

Pohled do letošních statistik je v tomto směru hodně smutný. Zemřelo už 19 cyklistů, přičemž velkou roli tady hraje právě alkohol.

„Zhruba každá čtvrtá nehoda zaviněná cyklistou byla pod vlivem alkoholu.

Je to způsobeno nepoužíváním ochranných přileb, vhodně vybaveného jízdného kola a také jízdou v nočních hodinách bez osvětlení,“ potvrzuje Josef Tesařík z policejního prezídia.

Navíc je zarážející, že nejde ani tak o střety auta s cyklistou, ale o běžnou havárii cyklistů. „Cyklista například sjede mimo komunikaci, spadne do potoka a utone, nebo nešťastnou náhodou upadne na obrubník. Domnívám se, že používání ochranných prvků, hlavně helem, by nemělo být povinné pouze pro děti, ale pro všechny cyklisty v silničním provozu,“ říká Leoš Tržil.

I proto se dopravní policisté zaměřují především na tyto bezpečnostní prvky, i když při kontrolách pro ně hlavní zůstávají řidiči aut.

„Cyklistům je věnována pozornost, nicméně je potřeba také říct, že bezpečnostní riziko je o něco nižší, proto spíš kontrolujeme například osvětlení jízdních kol.

Provádíme také dechové zkoušky u cyklistů, nicméně s přihlédnutím k rizikům jejich chování na silnici,“ uzavírá Tržil.

Každopádně pokud autem objíždíte na silnici cyklistu, nezapomeňte při tom dát blinkr a udržujte alespoň metrový odstup. Nikdy nevíte, co může udělat.

Související příspěvky

Cyklistickou přilbu by mohly vyžadovat pojišťovny

Bezpečně autem i na kole

Opilý cyklista při kontrole o řidičák nepřijde. Hrozí mu ale vysoká pokuta a dokonce i vězení

Řidičův chleba

Cyklista je z pohledu zákona řidičem a proto pro něj platí stejná pravidla a povinnosti

Adam Fišer

29.07.2020 09:11   43

O tom, že alkohol nepatří za volant, všichni řidiči moc dobře ví, ale přesto to někteří nerespektují. Stejný problém je i u cyklistů. I oni jsou účastníky provozu a i pro ně platí nulová tolerance alkoholu za řídítky. Podle Besipu způsobí 30 % všech nehod cyklistů ti, kteří jeli pod vlivem alkoholu.

A to i přes to, že opilému cyklistovi hrozí při kontrole desetitisícové pokuty. Pokud opilý za řídítky způsobí nehodu se zraněním dalšího účastníka, může skončit i ve vězení. Řada debat na sociálních sítích, která se týká tohoto tématu, se pak často točí kolem postihů opilých cyklistů, kteří jsou zároveň držiteli řidičáků.

O ten v případě kontroly nebo nehody opravdu nepřijde.

Řidičův chleba  4.0

Opilé cyklisty na silnicích nebo cyklostezkách řeší policie hlavně přes léto velmi často. Například v úterý v Olomouci zasahovali u cyklisty, který vlivem svého podroušeného stavu naboural do zaparkovaného auta. Nejen, že se zranil, ale poničil jak kolo, tak ono auto. Policisté mu následně naměřili 1,52 ‰ alkoholu v dechu. Nejspíš zapomněl, že i když jede na kole, je účastníkem silničního provozu a musí dodržovat jeho pravidla. Z pohledu zákona je totiž řidičem nemotorového vozidla, a ačkoliv nemusí vlastnit řidičák, musí v potřebné míře znát pravidla a během jízdy se jimi řídit.

Jako řidič nesmí cyklista během jízdy a před ní požívat alkohol a jiné návykové látky. Pokud toto nedodrží, dopouští se přestupku, ovšem oproti řidičům motorových vozidel nemůže za alkohol za řídítky přijít o řidičák nebo dostat trestné body.

Dále vysvětluje policejní tisková mluvčí Dagmar Brožová: „Při ukládání trestu není cyklistovi ukládán trest zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení jízdního kola. Stejně tak nemůže být cyklistovi zadržen řidičský průkaz.

Tento doklad opravňuje k řízení motorového vozidla, kterým jízdní kolo samozřejmě není.“

Řidičův chleba  4.0

Stejně jako u řidičů motorových vozidel, jsou i u cyklistů sankce za jízdu pod vlivem rozděleny dle naměřených promile. Pokud cyklista nadýchá hodnotu do jednoho promile, hrozí mu pokuta od 2500 Kč do 20 000 Kč. Od jednoho promile výše, což je případ i výše zmíněného cyklisty z Olomouce, se pokuty pohybují v rozmezí 25 000 Kč až 50 000 Kč. Stejná sankce hrozí i za odmítnutí dechové zkoušky.

V případě, že cyklista nadýchá více než jedno promile nebo pod vlivem alkoholu způsobí nehodu se zraněním či úmrtím, může se dostat až na tři roky do vězení. Ovšem jen v případě nadýchání vyšší hodnoty jde o krajní řešení. Častěji se k němu přistupuje právě v případě způsobených nehod.

Bonusy k TV pořadu  4.5

Řidičův chleba  3.9

Policisté poslední prázdninové dny řešili dva neukázněné jezdce na kole, kteří skončili se zraněními

Řidičův chleba  4.0

Policisté museli na D11 zastavit provoz, aby cyklistu odvezli do bezpečí

Autopunk  3.2

Až přijedete propocení ke svému SUV, můžete si hodit prádlo do pračky a opláchnout kolo

Autopunk  5.0

Naštěstí se nikomu nic nestalo. Šlo o cizího státního příslušníka, který vůbec nevěděl, co se děje

Řidičův chleba  5.0

Po ukončení sbírky dostane jeden z dárců speciální hodinky ze sportovní divize STI

Autopunk  5.0

Jeho drzost neznala mezí. Na autě měl značky z jiného auta a boural do policejních aut

Řidičův chleba  4.3

Pokud řidič klimbá, probudí ho varovným pískáním. Když usne, auto samo zastaví a volá záchranáře

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector