Test dětských autosedaček: jedna pohořela kvůli obsahu chemických látek

PRAHA – Stovky psů a koček umírají v krutých bolestech! Jen proto, aby měli naši domácí mazlíčci plná bříška! Než se granule, konzervy nebo žvýkací kosti dostanou do obchodů, musí se jejich nezávadnost otestovat.

Stovky psů a koček umírají v krutých bolestech! Jen proto, aby měli naši domácí mazlíčci plná bříška! Než se granule, konzervy nebo žvýkací kosti dostanou do obchodů, musí se jejich nezávadnost otestovat. Zkouší je zvířátka, kterým v laboratořích třeba odoperují ledvinu, nebo je pár dní mučí hlady!

Tisíce zvířat se denně používají po celém světě
i k testování kosmetiky, léků, chemických látek nebo ve vojenském
výzkumu. Testy na zvířatech se provádějí i u nás.

Český zákon
dovoluje provádět pokusy při vývoji a testování léčiv, diagnostice
nemocí, při testování chemických látek z hlediska jejich
nezávadnosti pro zdraví člověka a pro životní prostředí a pro výuku
např. budoucích lékařů, veterinářů.

Test dětských autosedaček: jedna pohořela kvůli obsahu chemických látek
„V České republice platí zákaz provádět testy kosmetiky a
jejích složek na zvířatech,“ dodává Tomáš Popp z organizace Svoboda
zvířat. Ingredience používané pro výrobu kosmetiky se často však
používají i v medicíně a tam zákaz neplatí. Znamená to, že i
výrobci, kteří netestují svoji kosmetiku na zvířatech, mohou
používat látky, při jejichž testování si králíci, opičky, kočky
nebo psi prožili strašná muka…

Jak se testují granule?

  • Test dětských autosedaček: jedna pohořela kvůli obsahu chemických látek Zvířata pro účely pokusů jsou chována v chovných zařízeních, která je prodávají laboratořím.
  • Celý život stráví zvířata v nepřirozeném prostředí uzavřená v kotcích, nebo malých klecích.
  • Jsou na nich prováděny zákroky, jejichž důsledkem je stres, zažívací problémy, silné bolesti a velmi často i smrt. „Zvířatům je například omezováno množství krmiva, nebo jsou naopak násilně krmena nadměrnými dávkami. Z krmiva jsou jim odnímány důležité složky,“ vypočítává Tomáš Popp.
  • Aby se dokázalo, že krmivo je bezpečné i pro nemocná zvířata, jsou těm pokusným prováděny operace, jež je nadosmrti zmrzačí. „Kočkám je například vyoperována jedna ledvina a druhá poškozena, aby se uměle přivodil stav ledvinové nedostatečnosti,“ říká Tomáš Popp.

Proč ještě zvířata trpí?

  • Test dětských autosedaček: jedna pohořela kvůli obsahu chemických látek Základní výzkum Cílem je rozšířit lidské poznání a porozumět fungování zvířecího a lidského těla. Zkoumají se reakce zvířat na různé podněty a zásahy do jejich těla. Podávají se jim drogy, dávají elektrické šoky, nedostávají potravu nebo vodu, jsou vystavena silnému světlu či naopak žijí v naprosté tmě. Je jim záměrně poškozena nebo odstraněna část mozku ap.
  • Lékařský výzkum Vědci uměle zvířata infikují nemocemi a následně zkoumají jejich působení a hledají způsoby, jak je lze léčit. Zjišťuje se tak účinnost a bezpečnost nových léků. Testování léčiv na zvířatech je přikázáno zákonem!
  • Testování chemických látek Na zvířatech jsou testovány nové chemické látky pro použití v průmyslu, v zemědělství, v potravinářství i domácnostech. Jsou jim nanášeny do očí, na kůži nebo je musí jíst. Jde o látky jako barvy, rozpouštědla, ředidla, hnojiva, čistící prostředky, šampony, oční stíny apod.
  • Test dětských autosedaček: jedna pohořela kvůli obsahu chemických látek Genetické inženýrství V posledních letech vědci začali »vyrábět« nová geneticky upravená zvířata. Jsou využívána v lékařském výzkumu. Např. slepice, jejichž bílek obsahuje protirakovinotvorné proteiny, ze kterých bude možné vyrábět nové léky. Mnoho zvířat při nich trpí bolestivými, a dokonce smrtelnými vedlejšími účinky jako např. nádory, deformacemi končetin a lebky, neplodností, artritidou a cukrovkou.
  • Vojenský výzkum Tyto pokusy jsou tajné, ale jen ve Velké Británii bylo v roce »použito« pro tento účel 13 tisíc zvířat. U nás je zkoušení zbraní na zvířatech zakázáno, ale zkoušení jejich účinků možné je…
  • Výuka Pokusy na zvířatech se provádějí na středních a především na vysokých školách např. při studiu lékařství, veterinářství, biologie, zemědělství.

Kočky by určitě nekupovaly…

Organizace Svoboda zvířat radí chovatelům
domácích mazlíčků nekupovat výrobky firem, které prováděly nebo
provádějí kruté pokusy na psech a kočkách při testování krmiva.
Jedná se o tyto společnosti a jejich výrobky:

  • Test dětských autosedaček: jedna pohořela kvůli obsahu chemických látek Procter&Gamble – Iams, Eukanuba
  • Mars – Pedigree, Cesar, Whiskas, Sheba, Kitekat, Pal, Chappie
  • Colgate-Palmolive – Hill´s
  • Nestlé – Friskies, Felix, Alpo
  • Ralston-Purina – Purina (tato společnost je navíc jedním z největších dodavatelů krmiva pro pokusné laboratoře).

Kde se v České republice trápí zvířata?

Tady se u nás provádí a prováděly podle
organizace Svoboda zvířat testy na zvířatech. Ze seznamu více jak
stovky míst např.:

  • Akademie věd ČR Praha, Brno, Nový Hrádek, Hradec Králové, České Budějovice, Liběchov
  • Bioveta Ivanovice na Hané
  • Česká zemědělská univerzita Praha
  • Lékařská fakulta Masarykovy univerzity Brno
  • OKD, DPB Paskov Frýdek -Místek
  • Psychiatrické centrum Praha
  • Státní veterinární ústav Liberec, Olomouc, Praha
  • Vojenská lékařská ak. J. E. Purkyně Hradec Králové
  • Výzkumný ústav pro chov skotu Rapotín
  • Výzkumný ústav výživy zvířat Pohořelice

Autosedačky? Je v nich zbytečná chemie, ukázal dTest

Formulář pro opuštění okresu.

Kde ho najdete, kam ho budete potřebovat Redakce

Děti jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, proto je pořízení sedačky do auta velmi zodpovědný úkol.

Časopis dTest se proto zaměřil na testování 12 dětských zádržných systémů různých hmotnostních i velikostních skupin. V testu nakonec neuspěly dvě sedačky, které však propadly kvůli obsahu škodlivých látek.

Ilustrační foto | Foto: dTest

Základem testování je zkouška bezpečnosti při simulované autonehodě. V laboratorních podmínkách experti měří riziko poranění dítěte při čelním nárazu v rychlosti 74 km/h a při bočním nárazu v rychlosti 27 km/h. Ochrana proti zranění se testuje s různě velkými figurínami ve všech variantách, v jakých je možné sedačku nainstalovat.

„Při nárazových zkouškách se ukázalo, že většina nově testovaných autosedaček je bezpečná. Problém byl v chemickém složení potahů. U dvou autosedaček jsme našli škodlivé látky,“ komentuje výsledek testu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Přečíst článek ›

Části sedaček, které mohou přijít do styku s dítětem, jsou pravidelně testovány na přítomnost toxických chemických látek. Laboratoř sleduje polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH), ftaláty, zpomalovače hoření, fenoly, organocínové sloučeniny, těžké kovy a formaldehyd.

Testy na toxické látky

„Nejvyšší zamoření PAH jsme tentokrát detekovali u modelu Jané Koos i-Size, zpomalovače hoření obsahoval model Graco Turn2Reach.

V sedačce Osann I-Max SP Isofix Ferrari jsme našli rozpouštědlo tributoxyethylfosfát,“ říká Hana Hoffmannová a dodává: „Špatné hodnocení obsahu nežádoucích látek nemusí nutně znamenat, že by daná sedačka představovala pro dítě bezprostřední zdravotní riziko.“

Přečíst článek ›

Podle dTestu je jakýkoliv obsah potenciálně nebo prokazatelně škodlivých látek nežádoucí zejména u výrobků pro děti. Účinky různých nežádoucích látek, kterým je organizmus denně vystavován, se nasčítají a mohou vést ke zdravotním komplikacím.

Kompletní výsledky testu dětských autosedaček vyjdou v listopadovém vydání časopisu dTest. Do konce října jsou volně přístupné i na webu.

Tipy dTestu pro správný výběr autosedačky:* Při nákupu si ověřte, že byla sedačka homologována, zvláště důležitá je přítomnost značky R44-04 (nejlépe) nebo R44-03.* Vyhněte se nákupu již použitých sedaček – nevíte, v jakém stavu se sedačka skutečně nachází a zda nebyla poškozena při autonehodě.* Při výběru jsou rozhodujícími údaji hmotnost a velikost dítěte.

Rozhodně nekupujte příliš velkou sedačku proto, aby vám vydržela déle.* Pro novorozence jsou nejvhodnější tzv. vajíčka, ve kterých dítě téměř leží.* Pokud máte větší děti, vyvarujte se jednoduchých podsedáků bez zádové opěrky a vždy používejte sedačky s opěradly.

* Vybírejte sedačky s dobře označenými příchytkami na bezpečnostní pásy, které brání špatnému vedení pásu při poutání dítěte.

Budete mít zájem:  České děti za vysvědčení nejčastěji dostávají peníze

* I ta nejbezpečnější autosedačka neobstojí v případě špatného upevnění do auta. V případě, že kupujete sedačku se systémem isofix, ujistěte se, že je univerzální. Jestliže tomu tak není, ověřte si, že je kompatibilní s vaším automobilem.

Přečíst článek › Investujte do svého zdraví. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

23.10.2018

  • chemie,
  • Ferrari,
  • automobil

Ostatní uklízeči a pomocníci, 15 200 Kč Všeobecná sestra, praktická sestra, 36 200 Kč Hledáme spolehlivého správce areálu, 20 000 Kč Ruční baliči, plniči a etiketovači, 15 500 Kč Ruční baliči, plniči a etiketovači, 15 500 Kč Dělník pro zpracování kovů, 100 Kč Dělníci v oblasti výstavby a údržby budov, 18 300 Kč Samostatná účetní/hlavni kniha, 35 000 Kč + PODAT INZERÁT Smart Fortwo nové vozidlo, servisní knížka Volkswagen Touran první majitel, servisní knížka, koupeno v D, nehavarované Volvo XC60 nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce BMW M3 koupeno v USA Škoda Superb první majitel, servisní knížka, koupeno v D, v záruce Subaru XV nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce Škoda Yeti servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované Volvo XC90 nové vozidlo, servisní knížka, v záruce + PRODAT AUTO Toyota Corolla 1,8 HEV Executive VIP Hyundai i30 1,6 CRDi, ČR, 1.Maj,TOP Výbava Škoda Fabia 1.4 TDI, ČR,2.maj, Serv.kniha Ford Mondeo 2.0TDCi110kw BUSINESS NAVI TOP Toyota Yaris 1,5 benzin Comfort Style Tech Ford Focus 1.5 TDCi, Keyless Škoda Karoq 1.6 TDi 85kW DSG STYLE 1.majit Volvo XC60 D5W AWD + PRODAT AUTO

Test autosedaček

Časopis dTest i v tomto roce otestoval bezpečnost nejprodávanějších modelů dětských autosedaček. Náročné zkoušky opět odhalily výrazné nedostatky v ochraně při nárazu nebo přítomnost nežádoucích látek, ale dobrou zprávou je, že z 15 testovaných modelů to bylo pouze ve dvou případech.

Dětská autosedačka musí především odpovídat váze a velikosti vašeho potomka. Pouze tak mu může její konstrukce poskytnout maximální možnou ochranu při nehodě. Většina autosedaček je stále homologována podle směrnice ECE 44/04 a řadí se do skupin podle hmotnosti dítěte.

Na trhu se však objevují první výrobky homologované podle nové směrnice i-Size (ECE R129), které se dělí na skupiny podle výšky dítěte.

Zatím to jsou pouze vlastními pásy vybavené autosedačky pro děti vysoké od 67 do 105 centimetrů – odpovídají skupině 0+ a I, což jsou autosedačky pro děti vážící do 18 kilogramů nebo ve věku přibližně do čtyř let. V testu naleznete konkrétně o model Maxi Cosi 2wayPearl.

Při výběru byste určitě neměli opomenout ani praktické otázky, například kolik místa sedačka v autě zabere, jak složitá je její instalace, jak se poutá dítě a jaké pohodlí mu poskytuje. Z tohoto výčtu je zřejmé, že ideální je, když autosedačku vyzkoušíte přímo ve svém voze a s vaším potomkem.

Hmotnostní skupiny autosedaček

0+ – pro miminka do 13 kg (do 12 až 18 měsíců) I – pro děti od 9 do 18 kg (zhruba od 1 do 4 let) II – pro děti od 15 do 25 kg (zhruba od 3 do 7 let) III – pro děti od 22 do 36 kg (zhruba od 6 do 12 let)

2. Dětské autosedačky i-Size

Použití i-Size autosedačky je povoleno pouze při ukotvení isofixovými úchyty, které jsou většinou součástí základny. Dále se může používat jen na sedadlech vhodných pro tento typ autosedaček.

Základna je totiž vybavena podpůrnou nohou, dalším stabilizačním prvkem, který vytváří oporu sedačky účinnou hlavně při čelním nárazu nebo nárazu zezadu. Umísťuje se do prostoru pro nohy posádky na zadních sedadlech, jenže ne všechny vozy jsou pro její použití uzpůsobeny.

Některé rodinné vozy mají právě v těchto místech pod podlahou úložný prostor, a funkce podpůrné nohy by tím mohla být ovlivněna. Dalšími důvody mohou být nevhodná konstrukce podlahy, nedostatek prostoru na zadních sedadlech a jiné.

Před koupí i-Size autosedačky je proto nutné ověřit, zda je kompatibilní s vozidlem, ve kterém bude používána. Tuto informaci získáte od výrobce autosedačky nebo výrobce vozidla.

3. Kotevní systém Isofix

Dlouholeté zkušenosti časopisu dTest z testování dětských zádržných systémů ukazují na dvě oblasti, na kterých stojí a padá bezpečnost dítěte usazeného v autosedačce. Jsou to snadná instalace autosedačky, která eliminuje případné chyby vedoucí ke snížení ochrany, a co nejnižší zatížení klíčových částí těla, tedy hlavičky a krčku, při nárazu.

Nejjednodušší cestou ke snadné instalaci sedačky je přítomnost isofixu, protože na rozdíl od bezpečnostního pásu vozidla je postup instalace s isofixem jasný a nezaměnitelný. Isofix také řeší problematiku nedostatečné délky bezpečnostního pásu, kdy je instalace autosedačky někdy až nemožná.

Z aktuálně testovaných autosedaček jsou těmito úchyty vybaveny všechny, u takzvaných vajíček (skupina 0+) pak tuto možnost nabízejí základny, které lze k sedačkám koupit. I zde je nutné ověřit kompatibilitu autosedačky s vaším vozem. Jako účinná prevence proti nadměrné zátěži při nehodě funguje převoz dítěte sedícího v autosedačce umístěné proti směru jízdy.

Pokud by došlo k čelnímu nárazu, tvrdá skořepina vytvoří pevnou oporu pro hlavičku, krček a zádíčka a nedojde k nebezpečnému trhnutí hlavičky. Tento způsob převozu dTest doporučuje pro miminka, která nemají dostatečně vyvinutou krční páteř. Proto se všechny autosedačky skupiny 0+ instalují právě takto.

Ale pokud to dítěti nevadí, vozte ho v této poloze co nejdéle, tedy i v případě větších autosedaček. Pokud zvolíte polohu po směru jízdy, je nanejvýš důležité dbát na to, aby popruhy autosedačky byly správně utaženy. Mnoho rodičů při tom dělá chyby a nechává popruhy příliš volné.

Důvod je pochopitelný, protože pokud jsou popruhy utaženy správně, tedy tak, že pod ně zastrčíte jen prsty rukou, dítě nemá možnost pohybu a nemusí se mu to líbit. Ovšem právě volné popruhy jsou příčinou snížení ochrany dítěte a možných poranění.

4. Co a jak dTest na dětských autosedačkách testuje

Při zkouškách v laboratoři se simulují čelní a boční nárazy ve všech možných konfiguracích, které sedačka pro převoz dítěte umožňuje, tedy jak s isofixem, tak s bezpečnostním pásem.

Používají se při tom testovací figuríny různých rozměrů, aby se zjistilo, jestli autosedačka poskytuje stejnou míru ochrany bez ohledu na výšku a váhu dítěte. Například vícerozsahové sedačky se testují celkem se čtyřmi figurínami.

V tabulce je pak zveřejněn nejhorší výsledek při instalaci autosedačky s isofixem, jehož použití dTest doporučuje, a pokud při upevnění sedačky bezpečnostním pásem vozidla došlo k výraznému snížení ochrany při nárazu, upozornění na to je v podrobných poznámkách u daného modelu.

Výsledná hodnocení z testu jsou limitována nejen špatnými známkami za ochranu při nárazových zkouškách, ale také za nepraktickou obsluhu a instalaci.

Budete mít zájem:  Jak přežít poprvé na vodě

5. Výsledky testů u 5 vybraných autosedaček

Recaro Privia Concord Air.Safe Cybex Aton Q Römer Max-Fix II Maxi-Cosi 2wayPearl
Průměrná cena (Kč) 4300 4790 4890 9390 6800
Průměrná cena základny (Kč) 3600 4990 2990 je součástí sedačky 4400
Hodnocení kvality  velmi dobře 85%  dobře 78%  dobře 78%  dobře 72%  dobře 72%
dobře +7Ochrana dítěte  velmi dobře 90% velmi dobře 83%  velmi dobře 85%  dobře 69%  dobře 67%
Náraz: čelní/boční  ++/++  ++/+  +/++  ++/o  +/o
Vedení pásů  ++  +  +  +  +
Stabilita na sedadle vozu  +  +  +  +  +
Obsluha / komfort  velmi dobře 81%  dobře 78%   dobře 76%  dobře 75%  dobře 78%
Návod k použití  +  ++  ++  ++  +
Nárok na prostor ve voze  o  o  +  o  –
Instalace sedačky  +  +  ++  +  ++
Riziko chybné instalace  ++  ++  +  ++  ++
Poutání dítěte  +  +  +  +  o
Přizpůsobení vzrůstu dítěte  ++  +  ++  ++  ++
Prostornost sedačky  ++  ++  +  ++  ++
Poloha vsedě  +  +  +  +  +
Komfort dítěte  +  +  +  +  o
Čištění  +  +  ++  +  +
Kvalita zpracování  +  ++  ++  ++  ++
Nežádoucí látky  velmi dobře 90%  velmi dobře 89%  velmi dobře 89%  velmi dobře 90%  velmi dobře 89%
Technické údaje a vybavení
Testovaná instalace  s isofixovou základnou   s isofixovou základnou   s isofixovou základnou  s použitím isofixu  s použitím isofixové základny
Hmotnost dítěte (kg) 0-13  0-13  0-13  0-18  závisí na velikosti dítěte
Hmotnost sedačky / základny (kg)  4 / 5,4  3,1 / 6,5  4,8 / 5,2  12,9 / není  7,3 / 6,4
Pozice: po / proti směru jízdy  ne / ano  ne / ano  ne / ano  ne / ano  ano / ano
Poutání dítěte: pás vozidla / pás sedačky / nárazový pult  ne /ano / ne  ne / ano / ne  ne / ano / ne  ne / ano / ne  ne / ano / ne
Polohovatelnost  ne  ne  ne  ano  ano
Poutání sedačky: pás vozidla / isofix  ne / ano  ne / ano  ne / ano  ne / ano  ne / ano
Kotevní bod top tether  ne  ne  ne  ne  ne
Podpůrná noha  ano  ano  ano  ano  ano

Pozn.: ++ = velmi dobře (100 – 80%), + = dobře (79 – 60%), o = uspokojivě (59 – 40%), – = dostatečně (39 – 20%), — = nedostatečně (19 – 0%)

Výsledky všech 15 testovaných dětských autosedaček značek Jané Matrix Light 2, Recaro Privia, Concord Air.Safe, Cybex Aton Q, Besafe iZi Go X1, Kiddy Evolution Pro 2, ABC Design Risus, Silver Cross Simplicity, Römer Max-Fix II, Concord Ultimax.2, Römer Dualfix, Chicco Oasys 1, Nania I-Max SP Isofix, Römer Kidfix XP, Maxi-Cosi 2wayPearl naleznete na:

www.dtest.cz/clanek-3614/test-detskych-autosedacek-2014

6. Cena versus míra ochrany dítěte

Nejbezpečnější sedačkou v testu je novinka Recaro Privia pro nejmenší děti. Ve všech zkouškách dostala velmi dobré známky, za ochranu dokonce 90 procent.

Jako ke všem ostatním testovaným sedačkám skupiny 0+ je i k ní možné dokoupit isofixovou základnu, která výrazně sníží náročnost instalace sedačky při každodenním používání. Základna totiž zůstane v autě a sedačka se pak do ní jednoduše a rychle „zacvakne“.

Součet obou cen, a netýká se jen zmíněného modelu Privia, však není malá částka, vezme-li se v úvahu, že maximálně za rok a půl budete kupovat novou, větší autosedačku.

Proti tomu univerzálnější sedačky skupiny 0+/I, které v ideálním případě „rostou“ s dítětem až do jeho čtyř let, jsou cenově mnohem výhodnější. Nestojí ani dvakrát tolik a přitom vám budou sloužit zhruba třikrát déle. Ovšem je tu jeden háček.

Univerzálnost totiž může být jak výhodou, tak zároveň nevýhodou, protože kvůli ní není možné výrobek specializovat, lépe přizpůsobit dané velikosti dítěte. V případě autosedaček to znamená, že kvůli větší konstrukci se snižuje míra ochrany nejmenších dětí, obzvlášť při bočním nárazu, kdy širší sedačka netvoří tak dobrou oporu hlavičky jako užší vajíčko (skupina 0+).

7. Přítomnost nežádoucích chemických látek

Sedačka Römer Max-Fix II je nástupcem modelu Max-Fix, který v minulém testu časopisu dTest neuspěl, když byla v jeho potahu nalezena vysoká koncentrace nežádoucích chemických látek. Dobrou zprávou je, že na toto zjištění zareagoval výrobce pozitivně, a jak se potvrdilo ve výsledcích aktuálního testu, sedačku „oblékl“ do nového, nezávadného potahu.

Na trhu je tedy teď k dostání model Römer Max-Fix II s tímto novým potahem, který je konstrukčně a mírou ochrany shodný s prvním modelem Max-Fix. I na něj můžete stále v obchodech narazit, ovšem jak výrobce v tiskové zprávě zveřejněné na svých stránkách ujišťuje, i ten je dodáván s nezávadným potahem.

Přítomnost nežádoucích chemických látek byla však tentokrát objevena v potahu sedačky Silver Cross Simplicity. Nedostatečné hodnocení za nežádoucí látky má sedačka kvůli nálezu polycyklického aromatického uhlovodíku (naftalen).

Zpomalovače hoření a fenoly byly také naměřeny, ale jejich obsah byl hodnocený ještě jako dobrý (nebylo jich tolik, aby z toho bylo špatné hodnocení, byť ostatní sedačky se bez nich obešly). Snad i v tomto případě výrobce zareaguje a sedačka dostane nezávadný potah.

8. Autosedačky jako nebezpečné výrobky

Na webových stránkách časopisu dTest (www.dtest.cz/nebezpecne-vyrobky) je k dispozici rozsáhlá databáze nebezpečných výrobků, kde se čas od času objeví také případy dětských autosedaček.

Například v minulém roce měly některé modely značek Peg Pérego, Chicco, Inglesina a Maxi-Cosi vadné spony na popruzích sedačky. U jednotlivých případů je rozepsán detailně problém, jaké hrozí riziko a jaká opatření výrobce přijal. Ten často dobrovolně svolává zboží od spotřebitelů a vadné díly mění nebo mění rovnou celý výrobek.

Je proto vhodné databázi nebezpečných výrobků pravidelně sledovat nebo si nechat automaticky zasílat pravidelné přehledy.

Podrobnější informace naleznete na www.dtest.cz nebo v časopisu dTEST.

Zdroj: Časopis pro spotřebitele dTest Redakčně upraveno. Diskuze » Poradna »

dTest: Test dětských autosedaček: zbytečná chemie

Vydáno: 23.10.2018   

Děti jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu, proto je pořízení sedačky do auta velmi zodpovědný úkol. Dobrým rádcem pro výběr kvalitní autosedačky je časopis dTest, který přinesl výsledky nezávislého testu 12 dětských zádržných systémů různých hmotnostních i velikostních skupin. Dvě sedačky propadly kvůli obsahu škodlivých látek.

Základem testování je zkouška bezpečnosti při simulované autonehodě. V laboratorních podmínkách experti měří riziko poranění dítěte při čelním nárazu v rychlosti 74 km/h a při bočním nárazu v rychlosti 27 km/h.

Ochrana proti zranění se testuje s různě velkými figurínami ve všech variantách, v jakých je možné sedačku nainstalovat. „Při nárazových zkouškách se ukázalo, že většina nově testovaných autosedaček je bezpečná. Problém byl v chemickém složení potahů.

U dvou autosedaček jsme našli škodlivé látky,“ komentuje výsledek testu Hana Hoffmannová, šéfredaktorka spotřebitelského časopisu dTest.   

Části sedaček, které mohou přijít do styku s dítětem, jsou pravidelně testovány na přítomnost toxických chemických látek. Laboratoř sleduje polycyklické aromatické uhlovodíky (PAH), ftaláty, zpomalovače hoření, fenoly, organocínové sloučeniny, těžké kovy a formaldehyd.

Budete mít zájem:  Prevence klíštěte (domácí repelenty) + jak ho bezpečně vytáhnout, když už klíště máte

„Nejvyšší zamoření PAH jsme tentokrát detekovali u modelu Jané Koos i-Size, zpomalovače hoření obsahoval model Graco Turn2Reach.

V sedačce Osann I-Max SP Isofix Ferrari jsme našli rozpouštědlo tributoxyethylfosfát,“ říká Hana Hoffmannová a dodává: „Špatné hodnocení obsahu nežádoucích látek nemusí nutně znamenat, že by daná sedačka představovala pro dítě bezprostřední zdravotní riziko.“

Podle dTestu je jakýkoliv obsah potenciálně nebo prokazatelně škodlivých látek nežádoucí zejména u výrobků pro děti. Účinky různých nežádoucích látek, kterým je organizmus denně vystavován, se nasčítají a mohou vést ke zdravotním komplikacím.

Kompletní výsledky testu dětských autosedaček vyjdou v listopadovém vydání časopisu dTest. Do konce října jsou volně přístupné i na webu dtest.cz/autosedacky-rijen2018.

Tipy dTestu pro správný výběr autosedačky:

  • Při nákupu si ověřte, že byla sedačka homologována, zvláště důležitá je přítomnost značky R44-04 (nejlépe) nebo R44-03.
  • Vyhněte se nákupu již použitých sedaček – nevíte, v jakém stavu se sedačka skutečně nachází a zda nebyla poškozena při autonehodě.
  • Při výběru jsou rozhodujícími údaji hmotnost a velikost dítěte. Rozhodně nekupujte příliš velkou sedačku proto, aby vám vydržela déle.
  • Pro novorozence jsou nejvhodnější tzv. vajíčka, ve kterých dítě téměř leží.
  • Pokud máte větší děti, vyvarujte se jednoduchých podsedáků bez zádové opěrky a vždy používejte sedačky s opěradly.
  • Vybírejte sedačky s dobře označenými příchytkami na bezpečnostní pásy, které brání špatnému vedení pásu při poutání dítěte.
  • I ta nejbezpečnější autosedačka neobstojí v případě špatného upevnění do auta. V případě, že kupujete sedačku se systémem isofix, ujistěte se, že je univerzální. Jestliže tomu tak není, ověřte si, že je kompatibilní s vaším automobilem.

Kontakty pro média: Hana Hoffmannová, [email protected], tel.: +420 241 404 922 Kristýna Kuncová, [email protected], tel.: +420 604 556 874

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992.

Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.  

Němci testovali dětské autosedačky. Tyto dvě rozhodně nekupujte!

Stanislav Kolman 28. 5. 2019 • 13:36

Nejen bezpečnost, ale třeba i znečišťující látky hodnotí odborníci při porovnávání dětských sedaček. Většina obstála s přehledem, dva výrobky však Němci důrazně nedoporučují.

Všeobecný německý autoklub (ADAC) a nezávislá organizace Stiftung Warentest si posvítili na dětské autosedačky a ukazují, kterým byste se v obchodech raději měli vyhnout obloukem. Vyjma celkové bezpečnosti produktu se hodnotí také manipulace, ergonomie či obsah znečišťujících látek.

Do testu bylo nasazeno celkem 31 dětských autosedaček, z nichž většina obstála minimálně dobře. Třiadvacet sedaček si vysloužilo „dobré“ hodnocení, jedna dokonce „velmi dobré“. Nás ale více zajímá opačný konec tabulky, na který už není tak veselý pohled.

Hned dvě dětské autosedačky si totiž odnáší „nedostatečné“ hodnocení a tvůrci testu jejich koupi důrazně nedoporučují.

Jmenovitě jde o produkt Oasys i-Size Bebecare od společnosti Chicco a sedačku Maxi-Cosi TobiFix.

První propadla při čelním nárazu, kdy se uvolnila bezpečnostní spona a figurína v autosedačce vyletěla ven. U druhé sedačky zase byla zjištěna vysoká koncentrace škodlivé látky TCPP.

Němci dále důrazně připomínají, že vysoká pořizovací cena dětské autosedačky nemusí nutně znamenat vysokou kvalitu. Nejdražší z testovaných sedaček stojí dokonce 500 euro (v přepočtu necelých 13.000 Kč). A Oasys i-Size Bebecara, která v testech pohořela? Nebojí se žádat po zákazníkovi 400 eur, tedy něco přes deset tisíc korun.

Bezpečnou dětskou autosedačku přitom koupíte za méně než 100 eur (něco přes 2500 korun). Důkazem budiž Nania Beone SP či Britax Römer Adventure, které nestojí majlant, zároveň si ale z německého testování odnášejí „dobré“ hodnocení.

Výrobce/model Cena v Německu  Isofix  Hodnocení*
do 1 roku
 Maxi-Cosi Jade + 3wayFix  420 €                    ano  1,5
 Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size   230 €  ne  1,7
 Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size + 3wayFix   430 € ano  1,8    
 Maxi-Cosi Pebble Pro i-Size + FamilyFix One  410 € ano  1,8
 Inglesina Darwin i-Size   199 € ne  2,0 
 Inglesina Darwin i-Size + Darwin i-Size Base  400 € ano  2,3
do 1,5 roku
 Peg Perego Primo Viaggio i-Size + i-Size Base  370 € ano  1,6
 Cybex Cloud Z i-Size  260 € ne  1,7
 Cybex Cloud Z i-Size + Base Z  460 € ano  1,8
 Avionaut Pixel  219 € ne  2,0
 Avionaut Pixel + IQ base  400 € ano  2,1
 Baby Jogger City Go i-Size + i-Size base  455 € ano  2,3
 Nania Beone SP  50 € ne  2,3
 Baby Jogger City Go i-Size  275 € ne  2,4
 Chicco Oasys i-Size Bebecare + i-Size Base  400 € ano  5,5
 do 4 let
 Cybex Sirona Z R i-Size + Base Z  520 € ano  1,9
 Cybex Sirona Z i-Size + Base Z  520 € ano  2,1
 Nuna Norr  450 € ano  2,2
 Nachfolger Hy5.1 TT  350 €  ne  2,7
 Heyner Multifix Twist  350 € ano  3,1
 do 12 let
 Apramo All Stage  430 € ano  3,8
 od 1 do 4 let
 Besafe iZi Modular RF i-Size + iZi Modular Base  570 € ano  2,0
 Maxi-Cosi Pearl Pro i-Size + 3wayFix  450 € ano  2,3
 Peg Perego Viaggio FF105 + i-Size Base  350 € ano  2,5
 Maxi-Cosi TobiFix  230 € ano  4,6
 od 1 do 7 let
 Britax Römer Max-Way Plus  350 € ne  3,6
 od 1 do 12 let
 Britax Römer Advansafix IV R  300 € ano  2,3
 Maxi-Cosi Titan Pro   300 € ano  2,7   
 od 4 do 12 let
 Britax Römer Kidfix III M  230 € ano  1,7
 Britax Römer Adventure  80 €  ne  2,1
 Safety 1st Road Fix  120 € ano  2,4

*Hodnocení: 0,5 – 1,5: „velmi dobré“; 1,6 – 2,5 „dobré“; 2,6 – 3,5: „uspokojivé“; 3,6 – 4,5: „dostatečné“, 4,6 – 5,5: „nedostatečné“

Související články

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector