Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Někteří lidé mají chuť vyvinutou natolik, že poznají rozdíl mezi sladkostmi vyrobenými podle „tradiční receptury“ od výrobků, ve kterých je cukr nahrazen glukózo-fruktózovým sirupem či glukózovým sirupem.

Glukózo-fruktózový sirup se používá do velkého množství potravin. Patří mezi ně např. sušenky, limonády, snídaňové cereálie, müsli tyčinky, proteinové tyčinky, pečivo, dresinky, ale třeba i masné výrobky.

Ten, kdo při nákupu sleduje informace na obalech si jistě všiml, že tuto složku najde téměř v každém potravinářském výrobku. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Příjem vody musí být v rovnováze s jejím výdejem. Celková výměna vody se pohybuje mezi 2 až 3 l za den. Příjem vody je více než z jedné poloviny hrazen konzumací nápojů, z jedné třetiny pevnou potravou a zbytek je doplňován v rámci látkové výměny.

Nejdůležitější anorganickou složkou pro všechny živé organizmy je voda. Obsah vody v těle člověka se mění v závislosti na jeho věku a množství tuku. U dospělého člověka voda tvoří 70 % netukové hmoty těla, což v průměru představuje 55 až 60 % tělesné hmotnosti (ženy: 45-60 %, muži: 50-65 %). U obézních lidí klesá pod 50 %. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Studené nealkoholické nápoje kupují prakticky všechny české domácnosti. Průměrná domácnost si jich v minulém roce podle spotřebitelského panelu GfK nakoupila 432 litrů a utratila za ně přes 3660 Kč.

Na nákup nealkoholických nápojů se podle dat Spotřebitelského panelu GfK loni vydala každá česká domácnost v průměru jednou za pět dnů, přičemž jeden průměrný nákup obsahoval šest litrů nealkoholických nápojů. V létě se častěji nakupují ovocné příchutě, v zimě a zejména kolem Vánoc nápoje s kolovou příchutí. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Českobudějovická prodejna Terno láká zákazníky předělanou kategorií piv a nealko nápojů. Je designově vzdušnější a přehlednější, což má vést ke zpříjemnění nakupování.

Pilotní realizace v českobudějovické prodejně Terno je navržená podle výstupů ročního výzkumu. Návrh a realizace je dílem společnosti Dago. Další prodejny patřící pod skupinu COOP budou následovat. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

V přepočtu na obyvatele se spotřeba piva v ČR meziročně snížila o deset půllitrů na 138 litrů. Obchodní řetězce si však nestěžují, v super- a hypermarketech má prodej balených piv zatím spíše vzestupnou tendenci.

Pokračuje zejména růst poptávky po plechovkách. Nůžky se ale rozevírají na úkor konzumace točeného piva v gastronomii. Pivovary zneklidňuje poměr 62:38 ve prospěch prodeje v obchodní síti. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Podle Mezinárodní organizace pro kávu byli v uplynulých letech Češi přeborníci v konzumaci rozpustné kávy.

Češi si chtějí pochutnat a očekávají od svého šálku kávy nebo čaje vždy „něco navíc“. Už se nespokojí s obyčejným „turkem“ nebo cappucinnem bez husté mléčné pěny, stejně tak v případě čajů vyžadují přírodní složení, plnou chuť a možnost co nejpestřejšího výběru. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

  • Pokračuje růst prodeje baleného piva na úkor gastronomie.
  • Pokles spotřeby nejoblíbenějšího nápoje v České republice se loni sice zastavil, ale trend, směřující k častější konzumaci v domácnostech než v hospodách a restauracích, pokračuje i letos.
  • Zatímco některé hospody (zejména menší venkovské) hlásí krach, maloobchodní řetězce oslabení poptávky po baleném pivu nezaznamenaly, spíše naopak. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Spotřebě nealko nápojů nahrává péče o zdravý pitný režim.

Z pohledu počasí nebyl loňský rok pro trh ve střední Evropě tak mimořádně příznivý jako rok 2015 s jeho extrémně teplým létem. Na druhé straně ale pokračuje celosvětový trend zájmu spotřebitelů o zdravý pitný režim, uvádí Peter Schenk, ředitel marketingu KMV pro ČR/SR.

Máte za sebou úspěšný rok 2016, kdy navzdory nepřízni počasí podpořila růst prodeje produktů KMV rostoucí ekonomika a s ní spojený zájem zákazníků. Jaké cíle jste si stanovili pro letošní rok?

Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

U obalů na nealko nápoje nelze jednoznačně říci, které se těší největší oblibě.

Svět balení nealko nápojů je mimořádně pestrý z hlediska materiálů, konstrukcí i grafického ztvárnění obalů, které může být vyjádřeno etiketou či přímým potiskem na obalu. Vedle pevných obalů, ať již v podobě láhve či plechovky, se těší velké popularitě zvláště i flexibilní stojací sáčky.

Spotřebitelé dlouhodobě z hlediska kultury obalu hodnotí jako prémiové obaly skleněné láhve, které jsou u nealko nápojů v současné podobě upřednostňovány spíše v menších spotřebitelských balení a setkáváme se s nimi především v gastronomii. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Nealkoholické nápoje v nákupech domácností.

Největší kategorií jak z hlediska výdajů, tak z hlediska nakoupeného množství, jsou vody – stolní a minerální, ochucené i neochucené. Čeští zákazníci za ně vydají více jak 35 % všech výdajů do nealko nápojů.

Celková spotřeba nealkoholických nápojů v České republice v meziročním srovnání let 2015 a 2014 podle údajů Unie evropských asociací nealkoholických nápojů (UNESDA) vzrostla o zhruba 6 %. Celý článek

Prodejům nealko přeje horké léto

Nealkoholické studené nápoje jsou alespoň podle domácnostmi nakoupeného objemu jedním z hlavních segmentů v rámci celého rychloobrátkového zboží, jak potvrzují data GfK.

Podle společnosti nakupuje sycené nápoje a vody devět z deseti tuzemských domácností. Sirupy pak kupuje osm z deseti českých domácností, stejně jako džusy.

Loňský rok byl pro výrobce nápojů příznivý. Rostla většina kategorií nealkoholických nápojů a některé dokonce dosáhly rekordních čísel. Celý článek

600 šálků čaje a přes 1000 šálků kávy ročně

Situace na trhu s kávou a čajem je relativně stabilní, jejich konzumace každým rokem mírně roste. V segmentu kávy se zvyšuje spotřeba té rozpustné a kávy z kapslových systémů na úkor tradiční přípravy. Čaje se nejlépe prodávají ovocné a černé ve střední cenové kategorii. Zvyšuje se ale počet spotřebitelů, kteří chtějí nejvyšší kvalitu a čajové speciality.

Se začínajícím podzimem přicházejí chladnější dny a s nimi přijde vhod horký nápoj. Tradičními zástupci kategorie teplých nápojů jsou čaj a káva. Celý článek

Roste obliba moravských vín a ochucených lihovin

Na českém trhu alkoholických nápojů se nejlépe prodávají moravská vína, tuzemáky (rumy) a vodky, často s příchutí. Pokračuje růst poptávky po tuzemských výrobcích. Módním trendem jsou ochucené whisky, v letní sezóně se více pije i suché růžové víno a lehce šumivé italské prosecco, koncem roku každoročně oživuje poptávka po sektech.

Roční spotřeba vína v České republice se v posledních letech zvýšila zhruba na 200 mil. litrů, přičemž z tuzemských vinic pochází jen cca 50-60 mil. litrů. Celý článek

Produkce loni klesla hlavně kvůli Evropě

Největším světovým producentem vína zůstává Francie (loni 46,7 mil. hl), zatímco největším spotřebitelem jsou od roku 2013 USA (loni 30,7 mil. hl). Nejvíce dovážejí Německo a Velká Británie.

Největší pokles vína loni postihl klíčové evropské producenty, kde kvůli suchu proti roku 2013 klesla produkce zhruba o šestinu. Ani letos nelze ze stejného důvodu počítat s růstem produkce. Vyplývá to z výroční zprávy Mezinárodní organizace pro vinnou révu a víno (OIV). Celý článek

Zákazník sahá častěji po dražších značkách alkoholu

Budete mít zájem:  Sežeru všechno, co dřív nesežere mě...

Dovozovým značkám alkoholu se na českém i slovenském trhu daří. Které jsou nejoblíbenější a jak se mění spotřebitel značkových lihovin? O tom jsme hovořili s Přemyslem Totzauerem, Key Acccount Directorem společnosti Rémy Cointreau pro Českou a Slovenskou republiku.

Prémiové portfolio destilátů Rémy Cointreau v uplynulém účetním roce raketově rostlo jak v České republice, tak na Slovensku. Čím si vysvětlujete tento úspěch?

Celý článek

Českému trhu vládne káva, bavlna a čaj

Čeští zákazníci utratili v roce 2014 celkem 203 mil. Kč za výrobky se známkou Fairtrade. Maloobchodní obrat se oproti roku 2013 zvýšil o 17 %.

„Čísla za rok 2014 jsou pro nás dobrým signálem, říká Hana Chorváthová, ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko, a dodává: „Bylo logické, že strmý nárůst z roku 2013, kdy jsme zaznamenali 80 % zvýšení obratu, nebude možné udržet.

Pozvolný nárůst ve výši 17 % oproti roku 2013 je pro nás pozitivním signálem, že spotřebitelé mají o fairtradové produkty stále zájem a především, že nabídka obchodníků se postupně zvyšuje.“ Celý článek

Trendem jsou pivní speciály a prémiová piva

Spotřeba zlatavého moku v posledních letech stagnuje, všeobecně inklinuje spíše k poklesu, přičemž stále více českých zákazníků vyhledává ležáky, speciály a prémiové značky, motoristé vítají rozšířenou nabídku nealkoholických variant. Maloobchodní prodej piva roste na úkor tržeb v hospodách a restauracích. Celý článek

Fenoménem dnešního světa jsou nápojové kartony. Nakupujeme v nich mléko, džusy i víno. Spotřebitel oceňuje jejich výtečné bariérové vlastnosti, technologii plnění, která umožňuje prodloužení trvanlivosti produktu a především nízkou hmotnost vlastního obalu. Celý článek

Jít na pivo nebo si ho otevřít večer u televize? Obchod nebo gastronomie? Jeden produkt a dva hlavní distribuční kanály, které se staly v posledních letech tvrdými konkurenty v boji o zákazníka. A jak se situace vyvíjí? Lahvové pivo si během posledních dvanácti měsíců dopřálo 53,6 % a točené 54,7 % dotázaných. Celý článek

Největší úspěchy aktuálně slaví nápoje s přírodním složením, obohacené o vitaminy a minerály, mírně stagnuje segment bio variant produktů a klesají prodeje sirupů. Češi rádi zkouší nové příchutě, ale zároveň zůstávají věrni tradičním produktům, které mají dlouhodobě vyzkoušené a na kterých oceňují jejich kvalitu. Celý článek

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Označení nealkoholické je samozřejmě iluzorní, zcela bez alkoholu totiž z podstaty své výroby – tedy kvašení – ani být nemůže. Aby mohlo být pivo označeno jako nealkoholické, smí obsahovat maximálně 0,5 procenta alkoholu. Toho se dosáhne v zásadě dvěma způsoby. Buď se použijí kvasinky, které vytváří minimum alkoholu, nebo se vyrobí běžné pivo a alkohol se z něho odstraní až dodatečně.

Nepřehlédněte: Pitný režim: Není 2,5 litru denně nesmysl?

Za všechno může prohibice

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

První pokusy vyrobit nápoj, který by především svou chutí připomínal pivo, ale neobsahoval alkohol, se objevily ve dvacátých a třicátých letech ve Spojených státech v období prohibice. Dalším impulzem výroby je trvalý požadavek islámského světa mít k dispozici nápoj na bázi piva, ale striktně bez alkoholu, a v neposlední řadě je potřeba mít možnost napít se piva, a přitom dodržet restrikce konzumace alkoholu při řízení motorových vozidel.

Historie nealko piva v našich zeměpisných šířkách začala v roce 1975 v Českých Budějovicích. V Jihočeských pivovarech vzniklo legendární Pito, přítel mnoha zedníků a šoférů z povolání. Možná nevíte, že název PITO vznikl spojením první a poslední slabiky slov Pivo a auTO. V roce 1975 bylo vystaveno prvních 3000 hl PITA a v roce 1980 výstav PITA činil již 43 000 hl.

K tématu: Pivo na kole. Je to zločin?

Nealkolické pivo letí

Nealkoholické pivo stále víc a víc upevňuje svou pozici mezi spotřebiteli. Zatímco v roce 2000 vyrobily české pivovary 117 000 hl, v loňském roce to bylo již 579 000 hl.

Zvyšuje se i podíl tohoto piva na celkové produkci, loni už to bylo 2,5 % z celkové produkce. Zatímco výroba alkoholického piva se v posledních letech vyrábí plus mínus stejně, čísla u „pita“ raketově rostou.

Vyrábí se nejméně 23 značek v 21 pivovarech.

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

„Podle slov odborníků se bude spotřeba nealkoholického piva ještě zvyšovat.

  Důvody jsou následující: jeho kvalita, chuť i další vlastnosti se výrazně zlepšily, dobře slouží k uhašení žízně, mnohdy lépe než některé nealkoholické nápoje, a proto se stává nealkoholické pivo pro stále více řidičů rozumnou a bezpečnou alternativou, neohrožující bezpečnost silničního provozu,“ tvrdí Ing. František Krakeš z Českého svazu pivovarů a sladoven.

Co můžeme v Čechách pít? Hlavní lídrem trhu je Radegast Birell. Donedávna neměl velkou konkurenci a sázel na dobrou propagaci. Velké pivovary a jejich verze bezalkoholového piva mu ale začaly pořádně šlapat na paty.

Birell i tak zůstává nadále jednoznačnou jedničkou,  2 ze 3 prodaných nealko piv nesou jeho jméno. Získal ocenění pro nejlepší nealko pivo v Česku za rok 2008 a stejné pocty se mu dostalo i na World Beer Cup 2008 ve světové konkurenci.  Labužníci mohou otestovat i jiné značky, výběr je velký.

Například Stella Artois, za kterou si ovšem milovník piva musí připlatit, velmi populární jsou i Svijanský vozka a Staropramen nealko. Dobré hodnocení si  v řadě testů odnáší také Budvar Free.

Rozmanitou nabídkou se chlubí Bernard, který má v nabídce hned tři druhy nealkoholického piva včetně Švestky, která – jak již z názvu vyplývá – sází na příchuť modrého ovoce. Nabídku doplňuje například ZUBR Free či Starobrno Fríí.

Napsali jsme: Biotop – kde nakoupíte bio pivo a bio čokoládu

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčky

Až donedávna bylo nealkoholické pivo k dostání pouze v lahvi či v plechovce. Ale i to je již minulostí. Pivovary na rostoucí poptávku zareagovaly rychle a v dobré restauraci tak už není problém dostat točené nealko pivo.

Nealkoholické pivo tak u řidičů poráží to alkoholické. To potvrzuje i Petr Hauskrecht z pivovaru Starobrno.

„Řidiči, kteří si dříve k menu v restauraci dávali například jednu třetinku desetistupňového piva, si dnes raději objednávají pivo nealkoholické.

Mají totiž strach, aby nepřišli o body, případně aby kvůli alkoholu nepřišli o řidičský průkaz a kvůli tomu třeba i o práci. Tito lidé dnes proto nechtějí nic riskovat a objednávají si nealkoholické pi­vo.“

Čtěte také: Pijeme opravdu na zdraví

Zdravé pití

Pivo bez alkoholu má podobně jako to alkoholické příznivé účinky na lidské zdraví. Obsahuje vitamíny, minerály a řadu látek, které kladně působí na náš organismus. Pivo zvyšuje chuť k jídlu, a tak přispívá k lepšímu trávení.

Budete mít zájem:  Propolis v medicíně: díky vyčištění již není alergenní

Pití piva může být také dobrou prevencí proti tvorbě žlučových kamenů a určitého typu ledvinových kamenů. Na závěr máme dobrou zprávu pro dietáře. Nealkoholická piva mají obecně poměrně nízkou energetickou hodnotu.

Například nealkoholické pivo Budweiser Budvar má energetický obsah pouze 53 kJ/100 ml.

Foto: http://www.mom­logic.com, http://beerbe­er.org, http://i.ehow.com

Češi jsou druzí v pití nealkoholického piva, vedou Španělé

Hlavní strana > Relax > Apetit > Pivo

04.08.2010 15:06

Spotřeba nealkoholického piva raketově roste. Češi vedou žebříčkyZatímco v pití klasického piva patří Čechům dlouhodobě světové prvenství, v konzumaci jeho nealkoholické varianty jsou se zhruba pěti litry na osobu a rok až na druhé příčce pomyslného světového žebříčku.

Největšími pijáky piva bez alkoholu jsou překvapivě Španělé, Čechům na ně chybí necelý půllitr. Vyplývá to z průzkumu agentury Canadean, jehož výsledky prezentovali zástupci Plzeňského Prazdroje.

Přestože ekonomická krize a pokles prodejů se nevyhnul loni ani této kategorii, která poprvé po deseti letech klesla v růstu o procento, ve srovnání s celým pivním trhem klesal pivovarům prodej nealka méně.

Ačkoliv největší boom má dle odborníků nealkoholické pivo v Česku již patrně za sebou, vaří jej stále více pivovarů. V současnosti je to kolem 25 pivovarů a značky na trhu stále přibývají. Lídr trhu Plzeňský Prazdroj, jehož světlé nealko pivo Birell je s dvoutřetinovým podílem na trhu nejprodávanějším nealkoholickým pivem v zemi, uvádí v těchto dnech na trh jeho novou, polotmavou variantu.

Firma v tomto případě sází na ženy, které dle průzkumů preferují tmavší piva pro jejich sladkou chuť před světlými.

Od začátku srpna je lahvový polotmavý Birell k dostání ve vybraných restauracích, od září začne Prazdroj prodávat pivo také v obchodech. Do sudů firma toto pivo nyní plnit neplánuje.

 Polotmavé jantarové pivo bez alkoholu vyrábí v Česku od roku 2007 pouze humpolecký rodinný pivovar Bernard.

ČTĚTE TAKÉ: Budvar vyhrál v EU spor o značku Budweiser

Bernard v červenci vyzval Plzeňský Prazdroj k souboji kvůli reklamní kampani, ve které Prazdroj tvrdí, že jeho nealko Radegast Birell „chutí převyšuje ostatní“. Podle spolumajitele humpoleckého pivovaru Stanislava Bernarda je ale toto tvrzení „nabubřelé a neopodstatněné“ a Prazdroj ho má dokázat ve vzájemném duelu. Prazdroj ale výzvu nevyslyšel.

V Česku se podle informací pivovarského svazu loni spotřebovalo necelých 580 tisíc hektolitrů nealkoholického piva, meziročně o procento méně. Nealkoholické pivo nejčastěji pijí řidiči, cyklisté nebo pracující lidé během dne.

 Podle pivovarníků nelze předpokládat, že by nealkoholické pivo výrazněji nahradilo alkoholické pivo při běžném posezení v restauračním zařízení. „Nemyslím si, že by večer po práci chlapi v hospodě pili nealko pivo,“ řekl Bernard.

Foto: Lucie Pařízková

Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.

1

Beran Býk Blíženci Rak Lev Panna
Váhy Štír Střelec Kozoroh Vodnář Ryby

Nealko pivo se u nás vaří přes 40 let. Jeho spotřeba roste

Produkce nealkoholického piva v Česku roste. V roce 2016 se ho vyrobilo přes 550 tisíc hektolitrů – pětkrát více než v roce 2000. Není sice kompletně bez alkoholu, řidiči, cyklisté, ale i ostatní po něm nicméně sahají stále častěji. Kolik nealko piv ale můžete vypít, abyste tzv. nenadýchali? A kdy se u nás objevilo to úplně první?

Jako nealkoholické pivose může označovat sladový nápoj s obsahem alkoholu do 0,5 %.

Bát se při jeho konzumaci přesto nemusíte. Nedávno provedený test serveru auto.cz ukázal, že i po rychle spořádaných pěti nealkoholických pivech nenadýchal průměrně vážící muž po jedné minutě ani setinu promile.

Nealkoholickému pivu se v Česku lidově říká Pito, a to podle značky nealko nápoje na bázi piva, který se u nás začal vyrábět v 70. letech (k jeho vývoji přispěli mimo jiné i lidé z pivovaru Staropramen).

Tehdy – přesněji v roce 1975 – se ho uvařily pouhé tři tisíce hektolitrů.

Vznik Pita reagoval na zvyšující se počet osobních automobilů i motoristů a jeho název vznikl kombinací první a poslední slabiky slov pivo a auto.

Skutečným oříškem je ale uvařit nápoj, který by byl kompletně bez alkoholu, ale zároveň zachovával typickou pivní chuť. V nealkoholických pivech by byl totiž bez dalších zásahů cítit slad mnohem výrazněji, než je tomu u piv klasických, jejich chuť by tak spíše připomínala nejrůznější sladové limonády.

Pito se tehdy vyznačovalo specifickým způsobem vaření. Proces kvašení byl přerušen v rané fázi a stihlo se tak během něj vytvořit jen minimální množství alkoholu. Chuť Pita tak připomínala spíše mladé, než hotové pivo.

„Odpovědí na tento problém, který u vaření nealkoholických piv vzniká, je jejich extra chmelení a tradiční česká technologie řízeného kvašení.. To jim dodává hořkou chuť a přibližuje jejich profil klasickým alkoholickým pivům,“

vysvětluje senior brand manažerka Staropramenu Petra Chovancová.

Další možností jsou speciální kvasinky které produkují jen nízké množství alkoholu, nebo odebrání alkoholu z klasického piva pomocí chemických procesů, které ovšem mohou ovlivnit výslednou chuť, tak typickou pro česká piva.

Spotřebě nealkoholického piva u nás nahrávají horká léta, především ta v letech 2015 a 2016 (během nich obecně vzrostla konzumace veškerých nealkoholických nápojů, mezi lety 2014 a 2015 o celých 12 litrů na osobu). Své dosavadní maximum zaznamenal odbyt nealko piva v roce 2011 – tehdy se ho vyrobilo 581 tisíc hektolitrů. Od roku 2013 pak jeho výstav opět roste.

142 litrů piva na osobu letos Češi nevypijí. Spotřeba spadne až o pětinu

Spotřeba alkoholu spadne o třetinu.

Minus čtyři miliardy korun. Pandemie letos srazí spotřebu alkoholu o třetinu – a s ní klesnou i příjmy z výběru spotřební daně. Pivovary se bojí meziročního propadu o 20 procent, vinaři a lihovarníci pak budou tratit ještě víc.

Průměrný Čech podle statistik loni vypil 142 litrů piva. Nejvíc na světě. Letos se ale žebříček pivařů otřese v základu. Česká spotřeba spadne až o 28 litrů na osobu.

Na statistiky, které českému prvenství dlouho hrály do karet, totiž naplno dopadne to, že z Česka téměř zmizeli turisté. A že pandemie koronaviru hned dvakrát uzavře hospody.

„Vzhledem k aktuálně oznámeným opatřením očekáváme propad ve výstavu piva 15–20 procent. Každý další týden pak znamená procento navíc.

Bohužel to skočilo do sezony,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.

„Během jarní koronavirové krize došlo k propadu prodejů o zhruba 40 procent. Od června se situace postupně zlepšila a díky tomu naše celkové tuzemské prodeje od ledna do září letošního roku meziročně klesly o zhruba čtyři procenta.

Budete mít zájem:  DTest: Sirupy a koncentráty – ovoce je v menšině

Nová opatření ale opět vedou k dramatickému propadu,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje. Už minulý týden podle něj došlo k poklesu prodejů u čepovaného piva o 20 procent.

„Vzhledem k uzavření restaurací, hospod a barů během příštích tří týdnů nebude situace lepší,“ dodává.

A nižší prodeje pivovarů znamenají nižší příjmy do rozpočtu. Špatné jaro potvrzují i statistiky Celní správy, podle kterých v březnu klesl výběr spotřební daně z piva o 16 procent, v dubnu o 15 a v květnu dokonce o 22 procent. Dál statistiky nejdou a další výhled je nejistý i v pivovarech.

„Odhadovat výsledek předem je těžké v ‚normální‘ době, natož v té současné, kdy se situace mění doslova každým dnem,“ říká Radek Tulis, tiskový mluvčí Rodinného pivovaru Bernard. Ještě před včerejším oznámením o uzavření restaurací odhadoval propad rodinného pivovaru až na 10 procent – tedy až o 40 tisíc hektolitrů.

„Dramatickým způsobem se změnila zejména struktura našeho prodeje. Rozhodně trpí sudové pivo, tam se pohybujeme kolem 70 procent ve srovnání s loňským rokem. Tyto ztracené objemy jsme však nahradili prodejem baleného piva na domácím trhu,“ dodává Petr Dvořák, generální ředitel národního pivovaru Budějovický Budvar, který teď registruje jednotky procent uzavřených restaurací.

Ještě víc než prodeje piva se letos propadnou prodeje vína. „Pro každé vinařství je velmi důležitý prodej právě v podzimních měsících. Nynější zrušení nejen tradičních vinařských akcí, ale i ostatních společenských událostí, omezení setkávání a uzávěra gastronomie tvrdě dopadne na celý trh s vínem a pro některé vinaře může být likvidační,“ říká Ondřej Beránek, prezident Vinařské unie ČR.

„Odhaduji, že letošní pokles bude atakovat hranici 30–35 procent z běžného ročního obratu. V korunovém vyjádření mluvíme o miliardách korun, které budou vinařům a vinohradníkům chybět na provoz a péči o vinohrady. Ta se nedá zastavit,“ upřesňuje prezident Svazu vinařů Tibor Nyitray.

Největší pokles pak zaznamenal tvrdý alkohol. Pandemie totiž přišla ruku v ruce se zvýšením spotřební daně a odjezdem zahraničních dělníků, kteří k vyšším číslům pomáhají.

„Odhaduji, že v roce 2020 se segment lihovin propadne oproti loňskému roku o 35–40 procent.

Výrobci přijdou o zhruba dvě miliardy korun na tržbách,“ říká Vladimír Darebník, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.

A opět jeho odhady potvrzují statistiky Celní správy: po viditelném předzásobení se koncem roku vykazuje tabulka výběru spotřební daně od ledna do května pokles v rozmezí 30–60 procent.

Výhled je navíc nejasný. „Situace i v odhadech se mění každým dnem, vzhledem k dalším opatřením na uzavření restaurací a zákazu konzumace na veřejných prostorech. Celkově naše společnost bude čelit propadu tržeb o cca 30 procent,“ vyčísluje Zdeněk Chromý z likérky Rudolf Jelínek.

„Unie vyzývá stát ke krokům pro záchranu odvětví, které má v České republice tradici a mimo jiné přináší do státní podklady osm miliard ročně ve formě spotřební daně,“ říká Vladimír Darebník.

Češi vypili loni přes 111 milionů nealko piv, prodeje dál rostou | Pivo a pivovary

PRAHA Spotřeba nealkoholického piva byla u nás v minulém roce nejvyšší od roku 2011. Přibývá výrobců i značek. Pivovarníci si v poslední době pochvalují zejména rostoucí zájem o nealko pivní radlery.

Více než dvacítka pivovarů v Česku už vyrábí nealkoholické pivo. A jeho spotřeba po poklesu v roce 2012 opět roste. Loni se tak u nás prodalo 556 tisíc hektolitrů, to znamená 111,2 milionu čepovaných a lahvových půllitrů. Meziročně o necelá dvě procenta více. Zdejší trh se pomalu blíží k rekordu 581 tisíc hektolitrů z roku 2011.

A to i přesto, že chutí se nealko pivo stále a zřejmě ani nikdy nevyrovná klasické variantě. Na druhé straně ale nejen mezi řidiči, ale i sportovci nebo rekreačními cyklisty přibývá lidí, kterým nealkoholický nápoj, připomínající pivo, vyhovuje.

Odbyt roste spíš v gastronomii

Za loňským nárůstem je podle zjištění pivovarů především lepší odbyt čepovaného nealka v hospodách a restauracích.

„V oblasti gastronomie podle čísel, která máme k dispozici, obliba nealko piva mírně narůstá. Na celkové konzumaci piva vypitého v gastronomii se nealko pivo podílí více než 4 procenty. V maloobchodě jsou to necelá 4 procenta a konzumace se v posledních letech drží zhruba na stejné úrovni,“ komentuje situaci na trhu Denisa Mylbachrová, manažerka značek ve společnosti Pivovary Staropramen.

Staropramen roste zejména díky rostoucí kategorii pivních mixů, tedy kombinaci nealko piva s limonádou nebo ovocnými šťávami – v podstatě se jedná o nealko pivní radlery. Prodeje těch klasických, tedy mixů tradičního piva s limonádou a obsahem kolem 2 procent alkoholu, klesají. Nealko ochucená piva naopak rostou.

Staropramen uvedl svou první verzi Staropramen Cool Nealko na trh před rokem. Další velcí hráči jako Heineken (se značkou Zlatopramen Radler NA – od roku 2013) nebo Bernard (například Free švestka – od roku 2009) mají ochucené verze nealko piv na trhu déle.

Birellu je stále víc

Platí to i pro Plzeňský Prazdroj, jehož Birell (v klasické světlé verzi) vznikl už v roce 1992 a dnes má i ochucené varianty. Právě Birell má absolutně největší podíl na českém nealkoholicko pivním trhu. Loni se prodalo podle informací LN přes 80 milionů čepovaných a lahvových půllitrů s touto značkou.

„V roce 2016 jsme prodali o více než 11 procent víc produktů značky Birell oproti roku 2015,“ uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková.

Pivovary většinou nezveřejňují objemy prodeje konkrétních značek, takže nelze sestavit žebříček prodejců podle velikosti nealko produkce. Podle některých informací je ale na druhém místě co do vyrobeného množství nealko piv protivínský Platan ze skupiny Pivovarů Lobkowicz. Vaří nejen nealko Lobkowicz a místní nealko Platan, ale také privátní značky nealko piv pro obchodní řetězce.

Tomu, že nealko pivo má stále rostoucí tendenci , nasvědčuje i pestrost názvů. Nejedná se už zdaleka jen o suchý dovětek „nealkoholické pivo“ nebo „Free“ či označení NA nebo jinde zas „s čistou hlavou“.

Pivovarští vyrazili do boje o zákazníka i s českými názvy jako je MotoBrouk (Pivovar Nová Paka), Vozka (Pivovar Svijany) nebo Střízlík, což je značka, kterou používají dva pivovary – březnický Herold a Pivovar Nymburk.

Nealko pivo přesto tvoří půl milionem hektolitrů jen malý zlomek celkové domácí pivní spotřeby. Loňská čísla o českém trhu Český svaz pivovarů a sladoven teprve zveřejní, ale nebudou zřejmě výrazně vyšší než předloni, kdy se na domácím trhu prodalo 16,3 milionu hektolitrů všech piv.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector