DÄ›tskĂ˝ vzdor – vĂ˝vojová záleĹľitost, nebo povahovĂ˝ rys?
Na ÄŤem záleĹľĂ, jakĂ˝m zpĹŻsobem projde dĂtÄ› obdobĂm vzdoru ? VycházĂ jeho nevhodnĂ© chovánĂ z genetickĂ˝ch dispozic, napĹ™. zdÄ›dÄ›nĂ˝ch sklonĹŻ k agresivitÄ›, nebo ho podporujĂ sami rodiÄŤe, napĹ™.
nevhodnĂ˝mi represnĂmi metodami? JednoznaÄŤná odpověď na podobnĂ© otázky neexistuje, vĂ˝chodiska lze ale hledat jak v poznávánĂ a usmÄ›rĹ�ovánĂ osobnosti dĂtÄ›te, tak i ve vhodnÄ› volenĂ˝ch vĂ˝chovnĂ˝ch a komunikaÄŤnĂch postupech.
NÄ›kdy mezi prvnĂm a tĹ™etĂm rokem proĹľije dĂtÄ› obdobĂ sebeuvÄ›domovánĂ, kterĂ© do jeho Ĺľivota pĹ™inese vÄ›domĂ© uĹľĂvánĂ zájmene „já“ a s nĂm i poznávánĂ vlastnĂ sĂly vĹŻle a sebeprosazenĂ. NejtypiÄŤtÄ›jšĂm pĹ™Ăkladem pokusĹŻ o individualitu jsou projevy nesouhlasu, resp.
vĂ˝buchy odporu proti rozhodnutĂm a pĹ™ĂkazĹŻm rodiÄŤĹŻ. PsychologovĂ© hovořà o obdobĂ vzdoru ÄŤi negativismu, lidovÄ› pĹ™ezdĂvanĂ©m „prvnĂ puberta“.
DĂtÄ› zkrátka usiluje o samostatnost a jeho snaha otestovat svĂ© moĹľnosti mĹŻĹľe v nÄ›kterĂ˝ch pĹ™Ăpadech skonÄŤit – z dĹŻvodu nezralosti nervovĂ© soustavy i nedostatku zkušenostĂ – totálnĂm kolapsem.
Pro rodiÄŤe jde o jedno z nejnároÄŤnÄ›jšĂch obdobĂ, a to zvláštÄ› v pĹ™Ăpadech, kdy dÄ›ti upadajĂ do extrĂ©mnĂch projevĹŻ odporu a nesouhlasu a kdy zcela ztrácejĂ vládu nad sebou. KĹ™iÄŤĂ, kopou, vyvádÄ›jĂ, a co je pro rodiÄŤe nejdÄ›sivÄ›jšĂ, dávajĂ takĂ© volnĂ˝ prĹŻchod projevĹŻm svĂ© agresivity.
O tom, zda je agresivita dÄ›diÄŤná, se vedou spory. „OdbornĂci v tom nemajĂ zcela jasno, nÄ›kteřà se domnĂvajĂ, Ĺľe ano, jinĂ Ĺľe nikoliv. OsobnÄ› se domnĂvám se, Ĺľe typickĂ© povahovĂ© vlastnosti, kterĂ© se podĂlejĂ na tom, Ĺľe se naše chovánĂ projevuje jako agresivnĂ, dÄ›diÄŤnĂ© jsou.
Mám na mysli temperament dĂtÄ›te, a tedy napĹ™.
sklony k vĂ˝bušnosti nebo impulsivnĂmu chovánĂ,“ vysvÄ›tluje dÄ›tská psycholoĹľka Ilona Ĺ paĹ�helová a dodává: „Je rodiÄŤĂch, aby sledovali pĹ™ĂpadnĂ© problematickĂ© vlastnosti svĂ˝ch potomkĹŻ uĹľ v ranĂ©m vÄ›ku a pomáhali dĂtÄ›ti si je uvÄ›domovat a pracovat s nimi.“
Jinak Ĺ™eÄŤeno: KaĹľdĂ© dĂtÄ› v sobÄ› skrĂ˝vá energii, která se mĹŻĹľe projevit pozitivnÄ› (to kdyĹľ si tĹ™eba zaujatÄ› hraje nebo kreslĂ), nebo negativnÄ› (kdyĹľ se vzteká a rozbĂjĂ svĂ© hraÄŤky).
NesmĂrnÄ› obtĂĹľnĂ˝ Ăşkol rodiÄŤĹŻ spoÄŤĂvá v tom, tuhle energii podnÄ›covat a usmÄ›rĹ�ovat konstruktivnĂm zpĹŻsobem.
Vybalancovat potĹ™ebu stanovovánĂ hranic a zároveĹ� vyhovÄ›t potĹ™ebÄ› dĂtÄ›te najĂt autonomii nenĂ ale vĹŻbec snadnĂ©.
V souÄŤasnĂ©, rádoby svobodomyslnĂ©, dobÄ› jsme ÄŤasto svÄ›dkem toho, jak rodiÄŤe nemajĂ jasno v tom, jakĂ˝m zpĹŻsobem by svĂ˝m dÄ›tem – a mluvĂme o batolecĂm vÄ›ku! – mÄ›li hranice vymezit.
Pozorujeme následujĂcĂ extrĂ©my: RodiÄŤe buÄŹ jednajĂ pĹ™Ăliš liberálnÄ› a nezralĂ©mu vzdoru svĂ˝ch batolat nevhodnÄ› ustupujĂ, nebo naopak vyuĹľĂvajĂ svĂ© tÄ›lesnĂ© a duševnĂ pĹ™evahy a vynucujĂ si poslušnost dĂtÄ›te doslova násilĂm. Kde hledat zlatou stĹ™ednĂ cestu?
ReaktivnĂ a proaktivnĂ chovánĂ
AmerickĂ˝ psychoterapeut a publicista John Townsend upozorĹ�uje v knize „DÄ›ti a hranice“ na zajĂmavou skuteÄŤnost: „DnešnĂ dÄ›ti zaujĂmajĂ ve chvĂlĂch svĂ©ho nesouhlasu pĹ™evážnÄ› reaktivnĂ postoje. To znamená, Ĺľe prostÄ› jen reagujĂ proti tomu, co se jim nelĂbĂ: odmlouvajĂ nebo propadajĂ záchvatĹŻm vzteku, kĹ�ourajĂ, jsou agresivnĂ.
Jejich chovánĂ je urÄŤováno vĂ˝hradnÄ› nÄ›jakĂ˝m vnÄ›jšĂm vlivem, kterĂ˝ narušil jejich pĹ™edstavy a přánĂ. BohuĹľel tak nebĂ˝vajĂ schopny konstruktivnĂ iniciativy, neumÄ›jĂ zaujmout proaktivnĂ postoj – a tedy aktivnÄ› a tvĹŻrÄŤĂm zpĹŻsobem jednat ve prospÄ›ch toho, co povaĹľujĂ z dĹŻleĹľitĂ© a ÄŤeho si cenĂ.
RozdĂl mezi reaktivnĂm a prokativnĂm chovánĂm spoÄŤĂvá v tom, Ĺľe zatĂmco reaktivnĂ chovánĂ je instinktivnĂ, a tudĂĹľ nevÄ›domĂ© a ÄŤasto zkratkovitĂ©, proaktivnĂ je vÄ›domĂ© a hodnotovÄ› motivovanĂ©. ReaktivnĂ poskytuje urÄŤitĂ˝ druh okamĹľitĂ© Ăşlevy, ale nenabĂzĂ Ĺ™ešenĂ problĂ©mĹŻ.
Pouze proaktivnĂ chovánĂ směřuje k identifikaci problĂ©mĹŻ, a tudĂĹľ i k jejich Ĺ™ešenĂ.“
Batolata se pochopitelnÄ› ještÄ› v žádnĂ˝ch hodnotách neorientujĂ. Jedinou formou protestu je pro nÄ› právÄ› chovánĂ reaktivnĂ.
„NezralĂ˝ charakter neumoĹľĹ�uje odkládat uspokojenĂ nebo Ĺ™ešit konflikty, nenĂ schopen pozorovat sebe a druhĂ©, a tak se s frustracĂ vypořádává pudovÄ› a bez ohledu na dĹŻsledky.
ChovánĂ rodiÄŤĹŻ by mÄ›lo směřovat k tomu, aby dĂtÄ›ti vnĂmánĂ rozdĂlu mezi reaktivnĂmi a proaktivnĂmi reakcemi pozvolna vštÄ›povali,“ tvrdĂ Townsend.
VĂ˝chova by nemÄ›la bĂ˝t soubojem o moc. NápomocnĂ© je, kdyĹľ si rodiÄŤe uvÄ›domĂ, Ĺľe obdobĂ vzdoru nenĂ pomstou pĹ™Ărody, nĂ˝brĹľ dĹŻleĹľitĂ˝m a do budoucna silnÄ› urÄŤujĂcĂm mostem k samostatnosti.
VlastnĂ vĂ˝chovná opatĹ™enĂ by mÄ›la bĂ˝t motivována snahou o vytvoĹ™enĂ hodnotovĂ©ho systĂ©m, kterĂ˝ dĂtÄ›ti hodláme pĹ™edat, za souÄŤasnĂ©ho láskyplnĂ©ho zohledĹ�ovánĂ vĂ˝vojovĂ˝ch specifik batolecĂho obdobĂ.
KdyĹľ je to moĹľnĂ©, vycházejme svĂ˝m batolatĹŻm vstĹ™Ăc a dopřávejme jim moĹľnost volby, zároveĹ� ale dĹŻslednÄ› vymezujme hranice v oblastech, kde jim chceme vštĂpit urÄŤitĂ© formy postojĹŻ a chovánĂ.
MoĹľná nebude od vÄ›ci, kdyĹľ se ze všeho nejdĹ™Ăve zamyslĂme sami nad sebou: Máme vĹŻbec jasno v hodnotách, kterĂ© chceme dĂtÄ›ti vštĂpit? NenĂ bez zajĂmavosti, Ĺľe mnoho psychoterapeutĹŻ zaÄŤĂná svou práci s klienty právÄ› v oblasti zvládánĂ hnÄ›vu.
„Existuje spousta lidĂ, kteřà ani v hlubokĂ© dospÄ›losti hranici mezi reaktivnĂm a proaktivnĂm chovánĂm nepĹ™ekroÄŤĂ,“ vypozoroval John Townsned. „Ve chvĂlĂch frustrace reagujĂ buÄŹ staĹľenĂm do sebe, kterĂ© poslĂ©ze vede k depresivnĂm pocitĹŻm, nebo nezvladatelnĂ˝mi vĂ˝buchy hnÄ›vu, kterĂ© zbyteÄŤnÄ› ubliĹľujĂ všem pĹ™ĂtomnĂ˝m.
Jde o nevyhovujĂcĂ modely chovánĂ, kterĂ© si osvojili v dÄ›tstvĂ a kterĂ© se terapiĂ snaĹľĂme napravit.“
NenĂ pochyb o tom, Ĺľe obdobĂ vzdoru našeho batolete nabĂzĂ jedineÄŤnou šanci pro sebepoznánĂ a vĂ˝voj takĂ© nám, rodiÄŤĹŻm.
UmÄ›t si kleknout… Batolata, s nimiĹľ si jejich rodiÄŤe pravidelnÄ› aktivnÄ› hrajĂ, mĂvajĂ mĂ©nÄ› bouĹ™livĂ© obdobĂ vzdoru. AmerickĂ˝ psychiatr a publicista Stanley Greenspan hovořà o tzv. „ÄŤase na zemi“. TĂm, Ĺľe se doslova pĹ™izpĹŻsobĂme Ăşrovni svĂ©ho dĂtÄ›te, naladĂme se na jeho rytmus. Dialog, interakce a sdĂlená pozornost se pak odehrávajĂ vĂ˝hradnÄ› v podmĂnkách dĂtÄ›te. PrávÄ› takto, v pozici na stejnĂ© Ăşrovni a z oÄŤĂ do oÄŤĂ, jsme skuteÄŤnÄ› vpuštÄ›ni do jeho svÄ›ta pĹ™edstav a naše slova podporujĂ a strukturujĂ jeho myšlenĂ. DĂtÄ› zkoumánĂm zapojuje svĂ© mentálnĂ obvody. Hra mĹŻĹľe vypadat prostÄ› a neuĹľiteÄŤnÄ›, ale hrát si znamená pro dĂtÄ› pracovat, objevovat, pozorovat, manipulovat, komunikovat – a pochopit. HranĂ rodiÄŤĹŻ s dĂtÄ›tem je proto i základnĂm preventivnĂm opatĹ™enĂm proti rozvoji agresivity. UÄŤĂme dĂtÄ› soustĹ™edit se, mĂrnit zvýšenou pohyblivost ve prospÄ›ch intelektualizace ÄŤinnosti, uÄŤĂme ho sdĂlet pocity a vciĹĄovat se. Jde o ideálnĂ moĹľnost, jak celkovÄ› posĂlit vzájemnou komunikaci. http://www.stanleygreenspan.com/ |
Otázka pro dÄ›tskou psycholoĹľku Ilonu Ĺ paĹ�helovou: Mohou se u dĂtÄ›te v obdobĂ vzdoru uĹľ projevovat „negativnĂ vlastnosti“, jako napĹ™. agresivita ÄŤi vzteklost? Ano, negativnĂ povahovĂ© rysy lze vypozorovat uĹľ v batolecĂm obdobĂ. Jde napĹ™. o situace, v nichĹľ dĂtÄ›, kdyĹľ se mu nÄ›co nelĂbĂ nebo nÄ›co nechce, reaguje neadekvátnÄ› vzdorovitÄ› a kdyĹľ si ani v dalšà fázi nedá Ĺ™Ăct a nenechá si vysvÄ›tlit dĹŻvod, proÄŤ mÄ›lo nÄ›co zakázanĂ©. V takovĂ©m pĹ™ĂpadÄ› jde zĹ™ejmÄ› o jedince, s nĂmĹľ rodiÄŤe budou muset vĂce pracovat. TakĂ© agresivnĂ sklony mĹŻĹľe mĂt dĂtÄ› jiĹľ v obdobĂ vÄ›ku batolete. ProjevujĂ se, kdyĹľ zkoušĂ, co by na rodiÄŤe nebo jinĂ© dÄ›ti „zabralo“, aby udÄ›lali to, co si dĂtÄ› pĹ™eje. TakĹľe zkoušà tĹ™eba druhĂ© plácnout, vyškubnout hraÄŤku. Je to jen pokus. DospÄ›lĂ˝, kterĂ˝ v tomto vÄ›ku dĂtÄ› provázĂ a je fyzicky pĹ™Ătomen, má vĹľdy dĂtÄ› navigovat, jak se má zachovat jinak. Má mu vysvÄ›tlit, co toto jeho chovánĂ mĹŻĹľe zpĹŻsobit (nebude mĂt kamarády, ostatnĂ se ho budou stranit). DĂtÄ› má dostat urÄŤitĂ˝ model chovánĂ a má bĂ˝t v tomto modelu podporováno. HlavnĂm modelem v chovánĂ jsme samozĹ™ejmÄ› my rodiÄŤe nebo rĹŻznĂ lidĂ© v blĂzkĂ©m okolĂ dĂtÄ›te. Nás všechny dĂtÄ› ve svĂ©m chovánĂ napodobuje. |
Použitá a doporučená literatura:
Henry Cloud, John Townsend: Děti a hranice, Návrat domů 2007
Antier Edwidge: Agresivita dÄ›tĂ, Portál 2004
http://www.evalabusova.cz/clanky/deti_a_hranice.php
http://www.evalabusova.cz/clanky/jak_usmernit_batole.php
- Vyšlo v časopise MIMINKO 11/2008
- Zpět na články
Aspergerův syndrom: příznaky, léčba
Aspergerův syndrom je onemocnění, které řadíme do tzv.
pervazivních vývojových poruch. Pervazivní vývojové
poruchy jsou poruchy prostupující takzvaně vším – negativně ovlivňují
pohybovou, řečovou, emotivní, kognitivní (tj. poznávací a paměťovou) a
celou psychosociální úroveň nemocného a znemožňují mu normální
zařazení a adaptaci ve společnosti.
Aspergerův syndrom je v podstatě druhem autismu. Do
pervazivních poruch řadíme kromě Aspergerova syndromu dále dětský
autismus, atypický autismus, Rettův syndrom a hyperaktivní poruchu sdruženou
s mentální retardací a stereotypními pohyby.
Dětský autismus byl poprvé popsán americkým psychiatrem Leo Kannerem
v roce 1943 na skupině 11 dětí a byl pojmenován jako časný infantilní
autismus. O rok později nezávisle na Kannerovi publikoval vídeňský pediatr
Hans Asperger zprávu o podobné skupině dětí, avšak poruchu nazval
autistická psychopatie.
Následujících 20 let byl autismus považován jako důsledek chybné a
citově chladné výchovy rodičů. Až v roce 1980 byl poprvé užit termín
pervazivní vývojové poruchy a byla zmíněna vrozená vývojová
porucha mozku.
V roce 1981 byl popsán vysoce funkční autismus
(HFA – high functional autism) pro podskupinu autistických pacientů
s normální či nadprůměrnou inteligencí a v témže roce byl prosazen
název Aspergerův syndrom pro skupinu pacientů označovaných autističtí
psychopati.
Od té doby se vedou dohady o tom, zda Aspergerův syndrom a vysoce
funkční autismus jsou jedno a totéž onemocnění či nikoli.
Výskyt dětského autismu se odhaduje na 5-10/10 000 dětí, častěji jsou
postiženi chlapci.
Údajů o Aspergerově syndromu je velmi málo,
předpokládá se však, že jeho výskyt je mnohem častější než dětský
autismus a někdy není ani diagnostikován, či je chybně skryt pod diagnózou
jiného psychiatrického onemocnění (schizofrenie, obsedantně-kompulsivní
porucha a jiné). Jediná publikovaná studie popsala výskyt Aspergerova
syndromu ve frekvenci 36 – 71/10 000 dětí věku 7 – 16 let.
Příčina onemocnění není jasná. U Aspergerova syndromu se
předpokládá stejná příčina jako u dětského autismu, a to jednak silná
genetické složka, chybná funkce tvorby tzv.
endogenních opioidů (vlastní tělem produkované tzv.
hormony štěstí a látky ztišující, tlumící bolest – např. endorfiny
apod.
) a zvýšené hladiny serotoninu (serotonin slouží mimo
jiné jako látka přenášející signály v mozkové tkáni, tlumí bolest,
ovlivňuje emoce, paměť, spánek).
Rizikové faktory Aspergerova syndromu
Rizikové faktory nejsou zcela známy, závažným rizikem je výskyt
v rodině.
Prevence Aspergerova syndromu
Aspergerovu syndromu ve své podstatě nelze nijak předcházet, jelikož
jeho podstata není známa. Uvažuje se o spojitosti s mutacemi na
chromozomech číslo 2 a 7, což by mohlo být do budoucna možné využít
v prenatální diagnostice.
Příznaky a projevy Aspergerova syndromu
Aspergerův syndrom má mnoho společných znaků s autismem. Bohužel je
však často odhalen pozdě nebo je diagnostikován jako jiné onemocnění a
následně i chybně léčen. Je to z toho důvodu, že nemocní
nemají poruchy řeči, jako je tomu typicky před třetím
rokem věku u dětského autismu, nýbrž jsou v některých případech
řečově nadaní a nadprůměrní.
Navzdory řečovým schopnostem, jim však chybí abstraktní
myšlení, proto mohou mít děti problémy v některých předmětech
ve škole, nicméně vynikají v učení se faktům, vzorcům a seznamům.
Inteligence je normální až nadprůměrná.
Typická může být pohybová neobratnost a podivínské
chování.
Lidé s Aspergerovým syndromem jsou poměrně
společenští (oproti dětskému autismu, kde jsou nemocní
uzavřeni do sebe), nerozumí však mimoverbálnímu projevu (řeči těla,
tónu hlasu). Při komunikaci např.
pominou výraz tváře a postoj
posluchače, nereagují na gesta, připomínky, nedbají nezájmu posluchačů
apod. Stále hovoří a jsou schopni v takovém stavu setrvat, i když už je
nikdo neposlouchá.
Vyžívají se v rutině. Mají v oblibě každý den
provádět své rituály, mít stále stejné postupy, stejný rozvrh dne, mohou
vyžadovat stejnou cestu do školy či práce apod. Jakákoli neočekávaná
změna pak může mít katastrofické následky a vyvolat rozhořčení,
úzkost, depresivní náladu či jinou neobvyklou reakci.
Jedinci s Aspergerovým syndromem, podobně jako nemocní s dětským
autismem, mají nějakou svou oblíbenou činnost, které jsou schopni věnovat
velkou část svého času.
Velmi často si pamatují dlouhé seznamy jmen,
sportovních výsledků, telefonních čísel, počty a parametry čehokoli, co
je zaujme. Zájem se může týkat sběratelství, ale též např.
studia
vesmíru, rozboru minerálních vod, sledování kamerových systémů,
poplašných zařízení, únikových východů apod. Druzí lidé na takové
chování pak pohlížejí jako na posedlost.
Aspergerův syndrom je také charakterizován výbušností,
agresivitou při neúspěších a neporozumění, nutkavým
chováním (obsedantností) až puntičkářstvím, tvrdohlavostí až
revoltou.
Je důležité podotknout, že se jedná o inteligentní jedince,
často nadprůměrně inteligentní. Mají však vážné
komunikační problémy, přičemž sami tento problém nevnímají a
nerozumějí mu.
Časté konflikty, vztahové problémy, neschopnost si udržet
práci patří ke steskům jedinců v dospělosti.
Neumějí správně
interpretovat signály z okolí a sami vysílají signály matoucí, což
společnost není schopna pochopit a přijmout.
Diagnóza Aspergerova syndromu až v dospělosti je pak převážně
osvobozující záležitostí a ospravedlňující všechny negativní prožitky
a události v komunikační a sociální sféře v dosavadním životě.
Léčba Aspergerova syndromu
Syndrom je onemocněním nervového systému, které je vrozené a nelze ho
vyléčit. Cílená léčba neexistuje, možná je pouze speciální
pedagogická výchova.
Důležité je onemocnění odhalit včas a zahájit vhodnou výchovu a
vzdělávání, důraz je kladen na práci s rodinou a školním zařízením
včetně psychologického vedení jedince.
Léčbu vede vždy dětský psychiatr (pedopsychiatr). Léky
je možné ovlivnit pouze úzkost, agresivitu, depresivní nálady a poruchy
spánku. Zatím nelze nijak léčit poruchy v komunikaci a sociální
interakci.
Z dítěte s Aspergerovým syndromem vyroste dospělý jedinec s toutéž
chorobou. Projevy onemocnění je však důležité naučit zvládat již
v dětství, proto je tak důležité včasné a správné odhalení syndromu.
Velmi přínosná je kognitivně-behaviorální metoda léčby,
kdy se jedinec učí zvládat své negativní emoce, chování a reakce
(kognice=poznávání, učení a paměťové funkce, behavior = chování).
Jak si mohu pomoci sám
V dětském věku je důležitá spolupráce rodičů, speciální
pedagogická péče a podpora. V dospělosti je podstatné snažit se zvládat
klasické životní situace.
Nutné je samozřejmě znát svou diagnózu,
protože řada lidí mající podobné potíže ve společnosti ani netuší,
že nějakým syndromem trpí.
Proto je vhodné při pochybnostech o svém
chování a sociálním životě či neobvyklých reakcích okolí na vaše
chování navštívit psychiatra a svěřit se mu se svými potížemi.
Komplikace Aspergerova syndromu
Komplikace onemocnění spočívají zejména v problematice společenského
uplatnění (získání a setrvání v určitém povolání) a sociálního
života (vycházení s rodinou, nalezení partnera), nicméně základní
dovednosti zvládání normálního života je možno naučit speciální
pedagogickou výchovou postiženého jedince během dětství.
Ostatní jako je problematika úzkosti, deprese, výbušnosti, agresivity a
problémy se spánkem je možné léčit farmakologicky (léky).
Diskuse
MC Baba Klub, Šamorín
Страницы, которые нравятся этой Странице
Нравится: 1,8 тыс.
Multižánrové tanečno pohybové centrum Šamorín / tanečná skupina
Нравится: 7,5 тыс.
Hotel Kormorán je situovaný do tichého prostredia na brehu rieky Dunaj, neďaleko Bratislavy.
Недавняя публикация Страницы
Milí rodičia a milé detičky, dnes od nás letí za hrsť inšpirácií pre vaše domáce jarné tvorenie. Tak šup šup na to 😉
Zdroj_Pinterest
Milí naši, na tento týždeň vám ako rozptýlenie posielame pexeso prvých jarných kvietkov. Každú stránku si 2x vytlačte, vystrihnite, zalaminujte a môžete si namáhať pamäť a pozornosť. Zároveň niektoré z týchto kvietkov už začínajú pomaly vykúkať v záhradách, a tak ich treba ísť pohľadať. Zdroj_našedetičky.sk Krásny slnečný deň
Нравится: 14 тыс.
Správy zo života Šamorína a jeho okolia. Baví nás tu žiť.
Нравится: 1,1 тыс.
Jumping, Tabata, SOM tréning, Joga, Gravid Joga, Cvičenie pre deti, Balet, Moderný tanec,…
Подробнее
Нравится: 1,4 тыс.
Plávanie dojčiat, batoliat ale aj detí predškolského veku. U nás v Modrej Žabke máme v bazéne slanú vodu.
Нравится: 1,7 тыс.
Zabezpečovanie športových podujatí, Chirurgická ambulancia , Dopravná zdravotná služba, Testovanie s…
Нравится: 585
Súkromná materská škôlka v Šamoríne-Bučuháza
Нравится: 1,8 тыс.
Centrum oddychu so službami pre relax, oddych, zábavu a aktivity
Zuzana Beringerova – sofiafoto
Нравится: 1,1 тыс.
Товар/услуга
Нравится: 1,4 тыс.
Vytvorili sme pre Vás miesto, kde sa môžete stretnúť s priateľmi, rodinou ale samozrejme si k nám…
Нравится: 7,5 тыс.
Hotel Kormorán je situovaný do tichého prostredia na brehu rieky Dunaj, neďaleko Bratislavy.
Нравится: 771
VYSKÚŠAJ cvičenie JUMPING® PONDELOK 19:10 UTOROK 19:10 ŠTVRTOK 19:10
NEDEĽA 18:00…
Нравится: 612
Skupinové, zdravé, hravé cvičenia, s doprovodom pesničiek,riekaniek pre deti od 6 mes.do 6 rokov.
Нравится: 1,1 тыс.
Detský zábavný svet a kaviareň
Нравится: 1,6 тыс.
ZDRAVIE…KRÁSA…SUPER POSTAVA….záleží nám na Vašej KRÁSE A SPOKOJNOSTI….Salon STAR-a sa o Vás…
Нравится: 430
Priatelia, úsmev a radosť z pohybu …
Jak zvládnout dětský vztek? Zachránil to až bobřík mlčení
Známe to snad všichni. Děti se dělí na „hodné” a „zlobivé”. Všimli jste si? Hodné děti se nevztekají, nepřehánějí, nepláčou kvůli maličkostem, nekřičí.
Můj Fili se dostává do věku, kdy jím začínají cloumat emoce. Někdo by řekl, že mu začíná období vzdoru. Prostě se stává, že sebou s řevem mrskne na zem, když mu třeba nedovolím oblíznout odpadkový koš.
A protože v tu chvíli zní, jako bych ho napichovala na rožeň, kolemjdoucí si občas přisadí: „No, z tebe roste pěknej Napoleon.” A já v jejich tónu slyším: „To sis ho teda pěkně vychovala!”
Zato když klidně sedí v kočárku a usmívá se, všichni se můžou rozplynout, jak je to krásný, hodný kluk. A tak jsem nenápadně uvěřila tomu, že
dítě v emocích = moje selhání
Že dítě by správně mělo být hodné a spokojené. Všechno ostatní je špatně.
„Pocem, broučku, utěším tě do bezvědomí!”
Takže jakmile se Fili naštval nebo zdánlivě bezdůvodně rozplakal, hned jsem naběhla, objímala ho a mluvila na něj. Cpala jsem mu jedno řešení za druhým. Rozptylovala, nabízela jiné možnosti, jak se zabavit, a říkala, proč to není tak hrozné, jak se mu to zdá.
(„Broučku, nebul, to bude dobrý. Zítra půjdem ven zas a vezmeme motorku. No tak, zas tak tragický to snad není… Koukni, doma je zas tatrovka!”)
Fili vřeštěl a vzdoroval, pohlcený svou emocí, svým vztekem. A já mluvila přes něj, zavalená vlastní potřebou ho rychle utišit. Aby už to hlavně bylo v pohodě.
Byli jsme v tom každý sám, oba nešťastní
Bála jsem se, že selžu, když mu nebudu umět pomoct, a hlodala ve mně nejistota, jestli je normální a v pořádku, že ho taková maličkost tak strašně rozhodila.
Kouzlo porozumění: jsme na tom oba stejně
To se takhle Fili jednou rozhodl vytvořit velkolepé dílo z jogurtu, sklenice vody, kousku chleba, vlastního těla a několika pastelek. Nesmírně si to užíval.
Když chtěl zapojit i moje kalhoty, s omluvou jsem ho přerušila a odnesla ho do sprchy. Vypadalo to, že se roztrhne vzteky. V duchu jsem si říkala: „Proboha, vždyť to byla jenom patlanice. Za chvíli tě bude bavit něco jinýho.”
Když jsem pak vařila večeři, dělala jsem moc věcí najednou a zapomněla jsem osolit maso. Dostala jsem takový vztek! Malovala jsem si, jak muž přijde z práce domů a bude celý blažený ze svíčkové. A místo toho dostane neslané maso nebo možná radši chleba s máslem. No hrůza! Bylo mi do breku.
Taková maličkost. A mě to sejmulo úplně stejně, jako předtím Filiho, když se mu něco nepovedlo tak, jak chtěl.
A muž mi na to řekl: „To nevadí, prosím tě, vždyť tohle je taky dobrý. Je to jenom večeře, co blázníš.”
Proč si myslíme, že naše důvody ke vzteku nebo neštěstí jsou „lepší” než ty dětské?
Asi proto, že my velcí u toho míň křičíme. Ale je to jen tím, že máme slova. Dospělák je přece rozumný: nesedne si na zem uprostřed kuchyně a nerozpláče se, protože se mu nechce do práce. (I když by možná někdy chtěl. ;))
Ale když tak poslouchám, jak hrozné věci si my dospělí umíme říct, když je nám těžko, říkám si, že to není o moc lepší než dětský hysterák. Spíš naopak. „To je takovej problém mi jednou pomoct s dětma?” „No jo, prosím tě, ty ze sebe vždycky děláš takovou chudinku.”
No dobře, tak jeho emoce je stejná jako moje… ale co s tím?
Jestli to já a moje dítě prožíváme stejně, možná z toho máme i stejnou cestu ven?
Jednou mi bylo z něčeho pořádně smutno a šla jsem se vypovídat kamarádce. Byla zticha a poslouchala. Já jsem si postěžovala a dofňukala se k tomu, co musím udělat. A ulevilo se mi.
Jindy jsem se zkoušela svěřit kamarádovi, který na mě rovnou chrlil řešení, skoro mě ani nenechal domluvit. Chtěl to vyřešit, aby bylo po problému. Nepomohl mi ani za mák.
A tak mi to docvaklo.
Když jsem v emocích, nechci řešení. To pak najdu sama. V tu chvíli chci přijetí. Aby mě někdo pochopil a měl mě rád, i když jsem zrovna nesnesitelná
To se pak cítím v bezpečí a přejde to během chvilky.
Konec mluvení, začátek komunikace
Zkusila jsem to.
Když se příště Fili kvůli něčemu hlasitě rozplakal, sedla jsem si k němu a neříkala nic. Netlačila jsem na něj, aby přestal plakat.
Pravda, bylo to doma. Nemusela jsem zrovna řešit kritické pohledy kolemjdoucích, kteří si podle toho řevu musí myslet, že svoje dítě čtvrtím. Zachovat klid venku, to chce trénink. 🙂
A jak jsem se přestala soustředit na to, aby už to bylo za námi, konečně jsem slyšela a viděla, co ho vlastně trápí
Aha, nemusí nutně mávat tou porcelánovou miskou, jen chce vařit jako já. Nechce padat na motorce ze schodů, chce prostě někde jezdit. Pozdě večer nepláče bezdůvodně, jen z té únavy prostě sám neví, jak usnout.
Zeptala jsem se, co mu udělá dobře, a poslouchala. A dívala se, protože v roce a čtvrt ta slovní zásoba holt ještě není velká. 🙂
Ale i když nemluví, dokáže přesně ukázat, co potřebuje.
Jezdit na motorce se dá i doma, v obýváku máme teď perfektní překážkovou dráhu. Plastová miska s metličkou jsou na pidi vaření nejlepší. Když je únava převeliká, někdy pomůže přitulení, jindy napít, občas jde usnout jenom s tátou. Plína už se u nás mění zásadně jen ve stoje, někdy dokonce v běhu. 🙂
Vymyslí to sám, stačí, když na něj netlačím
A tak se stane, že místo „zlobivého” dítěte máte najednou dítě unavené, smutné nebo zklamané – a to už se dá řešit. 😉
U větších dětí má ticho ještě další výhody 😉
Když se občas utrhneme od těch svých veledůležitých dospěláckých povinností a jen tak si sedneme k dětem na zem, můžeme zjistit spoustu zajímavých věcí.
Když posloucháme dost dlouho, bez hodnocení a posuzování, možná nám řeknou i o tom, co by si jinak schovaly. (Třeba že vzaly hračku ze školky, nebo že je na ně ta nová paní učitelka někdy pěkně zlá.)
Kromě toho, když přestaneme chrlit a začneme poslouchat, můžeme od nich slyšet vlastní věty, o kterých v tom každodenním shonu ani nevíme, že z nás občas vyletí. A teď najednou tím něžným hláskem znějí o to drsněji.
„Okamžitě toho nech!” na mladšího brášku, který si prozpěvuje trochu hlasitě.
„Tak slyšels?!”
Někdy nám z toho zrcadla může být pěkně na nic. Ale když to slyšíme, můžeme toho nechat. A to je lepší, než o tom nevědět, ne?
Bonus: když budete poslouchat, děti začnou taky
A to nejen proto, že nás napodobují. Když nonstop mluvíme, mají už někdy plné zuby našeho neustálého poučování, nařizování a vysvětlování. A tak sotva spustíme, rovnou vypnou.
A rodič se může umluvit do mdlob a je to k ničemu. To jsou pak všichni pěkně naštvaní: přehlcené děti i ochraptělí rodiče.
Schválně, dejte tomu šanci a dopřejte si tichý den. Hlasivky si odpočinou a vy se můžete dozvědět spoustu věcí, co jste dosud nevěděli.
A až to všechno zjistíte, můžete se s dětmi v klidu domluvit i na tom, co potřebujete změnit.
A až to všechno zjistíte, můžete se s dětmi v klidu domluvit i na tom, co potřebujete změnit. Aby vám doma zavládla pohoda, jakou umí vykouzlit jen spokojená máma, které netečou nervy osmkrát denně. Tak jestli potřebujete doma ulevit navíc i jinde než se vztekáním, pojďte se podívat k nám do kurzu.
Líbilo se vám tohle řešení dětského vzteku? Sdílejte, třeba pomůže i dalším rodičům: