Řidiči, připravte si lékárničku. Hrozí kontroly

Článek o tom, co vozíte s sebou. A budete muset ještě víc.

Rok 2009 – změna vyhlášky 341

Podle vyhlášky ministerstva dopravy 341/2002, změněné vyhláškou 283/2009, musí být staré lékárničky od 1. ledna 2011 nahrazeny lékárničkami s novým obsahem. Původní vyhlášku schválil ministr dopravy Schling, tu druhou ministr Slamečka.

Porovnání staré a nové autolékárničky:

Řidiči, připravte si lékárničku. Hrozí kontroly

Rok 2010 – další změna vyhlášky 341

Tvůrci vyhlášky 283/2009 udělali nepříjemnou chybu. Zřejmě do vyhlášky opsali text, který jim připravilo ministerstvo zdravotnictví. Někdo si až po zveřejnění ve Sbírce zákonů všiml, že savost obvazů nejméně 800 [g/cm2] je blbost. Proto koncem června 2010 ministr Slamečka podepsal (opravnou) vyhlášku 216/2010.

MD opravilo savost obvazů na nejméně 800 [g/m2] a taky změnilo povinně stanovenou délku nůžek z 15 cm na nejméně 14 cm. Pan Sršeň (MZ) tvrdí, že lépe odpovídají nabídce na trhu. Před pár měsíci to zřejmě netušil… Vyhláška zasáhla i do obsahu motolékárničky.

Místo resuscitační roušky musí obsahovat resuscitační masku s výdechovou chlopní a filtrem.

Aby to bylo ještě zamotanější, podle přechodného ustanovení mohou být motocykly do 30. září 2011 vybaveny motolékárničkou podle vyhlášky 341/2002 ve znění účinném do 14. září 2009 nebo ve znění vyhlášky 283/2009 ve znění účinném od 14. září 2009. Díky internetu jsem našel srozumitelnější přehled. Snad poslouží dezorientovaným čtenářům.

Řidiči, připravte si lékárničku. Hrozí kontroly

STK  

kontrolní úkon 901 – Lékárničky (DEKRA Automobil a.s.) Legislativní změna dle vyhlášky 283/2009 Druhy lékárniček, jejich obsah a výbava a jejich použití podle druhů vozidel, včetně vzoru letáku o postupu při zvládání dopravní nehody (vyhláška č. 283/2009 Sb., příloha č.14).
Způsob kontroly – hodnocení Znění předepsaných podmínek kontrolního úkonu sice konkrétně nevyjmenovává jednotlivé zdravotnické prostředky, přesto je výslovně uvedeno, že lékárnička musí obsahovat předepsané zdravotnické prostředky. Z tohoto ustanovení vyplývá, že jejich stav a počet musí být kontrolován v souladu s platným legislativním předpisem. Vzhledem k přechodnému ustanovení týkající se lhůty pro dovybavení vozidel lékárničkou dle vyhlášky 283/2009, jenž stanoví, že do 31. prosince 2010 mohou být vozidla vybavena lékárničkou podle vyhlášky 341/2002 ve znění účinném do dne nabytí účinnosti vyhlášky 283/2009, se nová lékárnička do 31. prosince 2010 nevyžaduje.

Protože se DEKRA opírá jen o vyhlášku 283, bude nucená vydat změnu podle vyhlášky 216 (nebo jí už vydala). Z formulace způsobu kontroly jsem sice úplný jelen, ale pochopil jsem, že pracovník STK se mi může přehrabovat v lékárničce a zjišťovat nejen počet, ale i stav zdravotnických prostředků…

Sterilita, špendlíky, nůžky Sterilita fáčů či existence antikorozních špendlíků mě zajímá až na posledním místě. Že se nůžky hodily akorát na hraní pro děti, ví každý motorista. O sterilních obvazech není v nové vyhlášce žádná zmínka. Je to správně. Konečně někdo uznal, že když stříká krev a zranění se povalují kdesi na špinavé zemi, je sterilita fáčů houby platná.

NEJVYŠŠÍ ČAS NA KONTROLU AUTOLÉKÁRNIČKY NEŽ VYRAZÍTE K MOŘI!

Řidiči, připravte si lékárničku. Hrozí kontroly

Před čtyřmi lety vešla v platnost novela vyhlášky, která určuje obsah autolékárniček, takže dle odhadu řidiči nakoupili 4,8 milionů autolékárniček s novým složením a v tomto roce některé z nich budou exspirovat. „Předpokládáme, že letos končí lhůta použitelnosti zhruba 3,9 milionu autolékárniček, které čeští řidiči vozí v autech,“ říká Luděk Ogoun ze společnosti HARTMANN – RICO, předního výrobce zdravotnického materiálu.

Před čtyřmi lety vešla v platnost novela vyhlášky, která určuje obsah autolékárniček, takže dle odhadu řidiči nakoupili 4,8 milionů autolékárniček s novým složením a v tomto roce některé z nich budou exspirovat.

„Předpokládáme, že letos končí lhůta použitelnosti zhruba 3,9 milionu autolékárniček, které čeští řidiči vozí v autech,“ říká Luděk Ogoun ze společnosti HARTMANN – RICO, předního výrobce zdravotnického materiálu.

Jak se tedy vyhnout pokutě? Datum exspirace zdravotnického materiálu uvnitř lékárničky, ale i doba použitelnosti autolékárničky samotné se rozhodně vyplatí zkontrolovat. Za prošlou lékárničku totiž hrozí řidičům podle zákona pokuta až do výše dvou tisíc korun.

 Informace o exspiraci by měla být součástí každé autolékárničky, ale řidiči by měli věnovat pozornost také exspiraci jednotlivých komponent. Stačí, aby jediná z nich byla prošlá, a autolékárnička již předpisům nevyhovuje. Ačkoli podle zákona musí být obsah autolékárniček vždy totožný, kvalitu zdravotnického materiálu nijak neurčuje.

Můžete proto snadno narazit na autolékárničky, kde náplasti nelepí, nůžky jsou tupé, obvazy nedostatečně pevné, apod. Autolékárničky se také mohou lišit lhůtou použití zdravotnického materiálu, a tedy potřeby jeho dřívější výměny. Ty s kvalitnější výbavou mají dobu použití aspoň 48 měsíců.

A jakou lékárničku tedy koupit? Pokud má prodejce k dispozici rozbalený vzorek, nebojte se do něj nahlédnout a jednotlivé komponenty zkontrolovat.

  • 5 tipů pro výběr správné lékárničky
  • Obal autolékárničky se musí dát rychle a bezproblémově otevřít i zavřít Preferujte výrobky s jasně vyznačenou lhůtou exspirace. U kvalitnějších autolékárniček to zpravidla bývá 48 měsíců Zárukou kvality je samozřejmě i důvěryhodný výrobce autolékárničky Jednotlivé položky autolékárničky jsou zabalené do igelitu, přehledně poskládané a dobře označené
  • Autolékárničky obsahuje přehledný graficky zpracovaný manuál první pomoci

Řidiči, připravte si lékárničku. Hrozí kontroly

Při nákupu nové autolékárničky se řidiči mohou řídit doporučením záchranářů z Olomouckého kraje. Testovali 11 typů dostupných autolékárniček. Všechny sice dostály vyhlášce, nicméně kvalitou zdravotnického materiálu se lišily. Některé měly nekvalitní obvazový materiál, který byl zbytečně pružný a měl málo savé polštářky.

Také se několikrát objevily náplasti nízké kvality s nedostatečnou lepivostí. A zaškrcovadlo nebylo smotané, ale skládané, což v praxi vede k horší manipulaci se zaškrcovadlem při jeho aplikaci na zraněnou končetinu. Pro bezpečnost při poskytování první pomoci jsou velmi důležité rukavice.

Žel v testu se našly i takové, do kterých by se zachránce v případě potřeby nedostal: buď byly příliš malé, nebo slepené. Důležitou radou záchranářů je lékárničku prozkoumat ještě před uložením do automobilu.

„Po nákupu radíme lékárničku rozbalit a seznámit se s jejím obsahem, nevozit ji v autě zalisovanou ještě ve fólii z obchodu,“ říká Petr Matouch ze Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje. Nejvyšší hodnocení od olomouckých záchranářů získala Autolékárnička HARTMANN – RICO.

Vynikala především v přehlednosti zabalených položek v autolékárničce, v lepivosti a dobré trhatelnosti náplasti v cívce bez použití nůžek nebo ve snadnosti rozbalení a použití škrticího obinadla. K dostání je hned ve třech barevných provedeních v bílém, červeném a modrém.

Obsah autolékárničky určuje vyhláška o povinné výbavě automobilů č. 341/2002 Sb. Poslední novelizace vyhlášky se uskutečnila v září 2009, upravila obsah autolékárničky s platností od roku 2011. Dle vyhlášky má autolékárnička obsahovat:

Obvaz hotový s 1 polštářkem (šíře min. 8 cm, savost min. 800 g/cm2) – 3 ks Obvaz hotový s 2 polštářky (šíře min. 8 cm, savost min.

800 g/cm2) – 3 ks Šátek trojcípý z (netkaného) textilu (délka stran 960 x 1360 x 960 mm) – 2 ks Náplast hladká cívka (velikost 2,5 cm x 5 m, min. lepivost7 N/25 mm) – 1 ks Náplast s polštářkem (velikost 8 cm x 4 cm, min.

lepivost 2,5 N/cm) – 6 ks Obinadlo škrtící pryžové (60 x 1250 mm) – 1 ks Rouška plastová (20 x 20 cm, tloušťka 0,05 mm) – 1 ks Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu – 1ks

Nůžky zahnuté (se sklonem) v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty – délka min. 14 cm

Na Olomoucku policisté kontrolovali lékárničky

20. 8. 2010 09:00, autor: ČT24

Olomouc – Olomoučtí policisté kontrolovali povinnou výbavu. Zajímali se hlavně o to, v jakém stavu mají řidiči lékárničku.

 Od prvního ledna příštího roku musí kromě obvazového a krycího materiálu obsahovat i kartu první pomoci, termofólii a resuscitační masku. Kromě kontroly lékárničky řidiči absolvovali také jakousi zkoušku, zda by uměli poskytnout první pomoc.

Zdravotníci jim vysvětlovali, že se nesmí bát zasáhnout, v případě, že toho nejsou schopni, musí alespoň přivolat pomoc.

Řidiči, připravte si lékárničku. Hrozí kontroly

Silniční kontrola

Otevřít galerii

  • Silniční kontrola autor: ČT24, zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140×78/article/default.jpg
  • Kontrola lékárničky autor: ČT24, zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140×78/article/default.jpg

Na první pohled to byla klasická silniční kontrola. Policisté zastavili auto. Chtěli vidět doklady a řidič musel dýchnout. Mnohem víc pak ale hlídku i pracovnice Českého červeného kříže zajímala jeho lékárnička.

„Opravdu jde o to, že je spíše jen upozorňujeme na to, že od 1.1. bude všechno jinak, dáváme jim ty karty a ukazujeme, jak vypadá resuscitační maska a termofólie,“ vysvětlila Jana Jurášová z týmu Pomáháme pomáhat.

Většina motoristů sice musela lékárničku z kufru doslova vydolovat, její obsah ale odpovídal předpisům. „Stává se občas, že něco řidiči nemají.

Vesměs se jedná o prošlou dobu exspirace určitého obvazu, ale většinou jsou autolékárničky zcela v pořádku,“ potvrdil vedoucí oddělení dopravní policie Petr Franěc. O tom, že lékárničku musí před začátkem příštího roku doplnit, řada řidičů nevěděla.

„V případě, že řidiči nebudou mít tuto povinnou výbavu, hrozí jim bloková pokuta až do výše dva tisíce korun,“ upozornil tiskový mluvčí Policie ČR Olomouc Michal Pižurin.

Řidiči si během kontroly také vyzkoušeli, jestli umí poskytnout první pomoc. „Při školení jsem nevěděl co a jak, jsem rád, že to tady probíhá, protože lidé by si to měli opakovat častěji.

Ale v praxi už jsem věděl, jak se zachovat, i když to naštěstí nebyl tak těžký případ,“ říká jeden z kontrolovaných řidičů. „Na tom místě může zafungovat psychika, strach a podobně, takže i člověk, který umí, nemusí první pomoc poskytnout,“ myslí si Jana Jurášová z týmu Pomáháme pomáhat.

Budete mít zájem:  Dort potahovaný marcipánem či fondánem: 6 tipů, jak na to

Podle zdravotníků je přitom důležité, aby se lidé nebáli zasáhnout a přinejmenším zavolali lékařskou pomoc.

Kontrola lékárničky

Více fotek

  • Kontrola lékárničky autor: ČT24, zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140×78/article/19/1883/188213.jpg
  • Poskytování první pomoci „nanečisto“ autor: ČT24, zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140×78/article/19/1883/188215.jpg

Povinná výbava auta 2021

Řidiči, připravte si lékárničku. Hrozí kontroly

„Dobrý den pane řidiči, silniční kontrola. Připravte si prosím doklady od vozidla a řidičský průkaz“ – takto začíná snad každá silniční kontrola, a snad každý řidič doufá, že řidičský a technický průkaz společně se zelenou kartou bude policistovi stačit, a že nenaváže větou „ukažte mi prosím povinnou výbavu.“ Tato položka se totiž v zákonech téměř neustále mění, a tak se může snadno stát, že vám nějaká její důležitá součást bude chybět. A policisté za chybějící povinnou výbavu většinou nemilosrdně pokutují. Co tedy musíte v autě mít, abyste kontrolou prošli bez potíží?

  • Výstražný trojúhelník
  • Autolékárničku
  • Reflexní vestu

Náhradní kolo, klíč na matice a příruční zvedák nejsou povinné pro vozy s pneumatikami, které umožňují nouzové dojetí a indikují defekt, pro vozy vybavené prostředky pro bezmontážní opravu defektu umožňující dojetí a pro vozidla se zajištěnou asistenční službou.

Co musí obsahovat autolékárnička

Hotový obvaz s 1 polštářkem 3 5 10
Hotový obvaz se 2 polštářky 3 5 10
Náplast hladká cívka 1 2 4
Obinadlo škrtící pryžové 1 3 5
Rukavice pryžové (latexové) 1 2 4
Isotermická fólie (minimálně 200 x 140 cm 1 1 1
Nůžky 1 1 1

Poznámka: Autolékárnička velikosti III. může být nahrazena dvěma velikosti II.

Co znamenají velikosti lékárniček?

  • Velikost I – motorová vozidla s minimálně čtyřmi koly
  • Velikost II – vozidla pro hromadnou přepravu maximálně 80 cestujících včetně
  • Velikost III – vozidla pro hromadnou přepravu více než 80 cestujících

Co musí obsahovat povinná výbava motocyklu

  • Autolékárničku
  • Reflexní vestu

Co musí obsahovat motolékárnička

Hotový obvaz s 1 polštářkem 1
Hotový obvaz se 2 polštářky 1
Obinadlo škrtící pryžové 1
Rukavice pryžové (latexové) 1
Nůžky 1

Povinná výbava v zahraničí – co byste měli vědět

S tímhle tedy bez problémů projdete silniční kontrolou na našich silnicích. Jenže, co když zamíříte automobilem do zahraničí? Tam mají policisté jiné požadavky.

Již od roku 1968 je v platnosti vídeňská Úmluva o silničním provozu z roku 1968, v níž se mimo jiné říká, že povinnou výbavu vozu určuje země, ve které je automobil registrován.

Policie za našimi hranicemi by tedy, máte-li vůz registrovaný v České republice, měla kontrolovat výbavu dle našich předpisů.

Povinná výbava však není v jednotlivých státech zcela sjednocena, navíc existuje řada místních legislativních úprav a vyhlášek, které tuto problematiku komplikují. Při cestě do zahraničí je tedy dobré se dopředu informovat, jak by měl být automobil vybaven v konkrétní tranzitní, či cílové destinaci. Podívejme se tedy na to, co musíte mít v autě u našich čtyř sousedů.

Povinná výbava vozidla Rakousko

Naši jižní sousedé jsou známí tím, že mají velmi přísné předpisy, a policie bývá většinou v jejich dodržování nekompromisní. A nijak samozřejmě nešetří ve vymáhání zákona ani cizince.

Velký důraz se v Rakousku klade na reflexní vesty. Ze zákona ji sice musí mít pouze řidič, ale je dobré vozit ji pro všechny pasažéry ve vozidle a spolujezdce na motocyklu. Zejména si dejte pozor na to, aby odpovídala normě EN 471.

Rakouští policisté to velmi rádi kontrolují, a pokud vyhovovat nebude, pokutují. Musíte jí na sobě mít vždy při vystoupení z vozu mimo obec. Povinný je také výstražný trojúhelník a vybavená autolékárnička.

Obezřetní buďte také při používání palubní kamery, o tomto tématu se dočtete více zde.

Do povinné výbavy jako takové to sice nepatří, ale vezměte si k srdci praktickou radu, že pokud není vozidlo vaše, musíte mít ve voze písemné potvrzení o tom, že vám bylo půjčeno – tedy že ho používáte legálně.

Povinná výbava vozidla Slovensko

U našich východních sousedů se povinná výbava příliš neliší. I zde musíte mít ve voze trojúhelník, lékárničku, vestu s certifikací EN 471 a ve stanoveném období mít zimní pneumatiky.

Pokud jde o svícení, to je stejné jako v Čechách – svítí se celoročně, je možné použít světla pro denní svícení. Pozor si dejte na GPS – ta totiž nesmí být umístěna na předním skle, a nesmí bránit řidiči ve výhledu. Rychlostní limity jsou na Slovensku stejné jako u nás.

Vozidla s pohonem na CNG nebo LPG musejí být označeny příslušnými nálepkami.

Povinná výbava vozidla Polsko

V Polsku se s příliš velkými odlišnostmi také nesetkáte. Přece jen se něco ale najde. Sice ne ve výbavě, ale ve způsobu jejího použití. Výstražný trojúhelník, který je povinný, tady má totiž ještě jedno využití, a to při tažení vozidla.

Při tom totiž musíte mít trojúhelník umístěný na levé zadní straně vozidla. Za snížené viditelnosti navíc musíte rozsvítit obrysová světla.

Na polských silnicích je také povinný hasící přístroj, ale pouze pro vozidla registrovaná v Polsku.

Povinná výbava vozidla v Německu

Nic se nestane, pokud při cestě do Německa náhodou doma zapomenete trojúhelník. Povinný je pouze pro v Německu registrované vozy. Lékárničku ale určitě doma nenechávejte.

Stejně tak u sebe mějte sněhové řetězy, protože ve vyznačených úsecích je povinnost je použít. Této povinnosti se nevyhnou ani majitelé vozů s pohonem všech čtyř kol.

Přes den musí svítit jen motorky, všechna vozidla pak pouze v tunelu.

Povinná výbava Chorvatsko

Do Chorvatska v sezóně cestuje automobilem tisícovky Čechů. Přečtěte si, za kolik se dostat autem do Chorvatska. Povinná výbava v Chorvatsku se v určitých ohledech liší od té naší.

Samozřejmostí je technický průkaz a potvrzení o zaplaceném povinném ručení. Pokud cestujete vypůjčeným autem je dobré si na cestu opatřit smlouvu o pronájmu. Vozidla kategorie N (komerční) mají povinný hasící přístroj.

V Chorvatsku musíte v autě mít:

  • výstražný trojúhelník(Neplatí pro motocykl, auto s přívěsem musí mít 2 výstražné trojúhelníky)
  • sada náhradních žárovek
  • tažné lano a náhradní kolo
  • reflexní vesta
  • helma pro motorkáře

Hloubka dezénu pneumatik:

  • Letní pneumatiky – 1.6 mm
  • Zimní pneumatiky – 4 mm

Foto: auto.sme.sk

Řidiči, připravte si lékárničku a vestu. Hrozí kontroly

Od 1. ledna se mění složení povinné výbavy

Praha – Nejpozději od 1. ledna 2011 by si měli řidiči doplnit autolékárničku podle nové vyhlášky. Ta je sice účinná už od loňského 15. září, poskytla ale lidem více než patnáctiměsíční odklad.

Pro všechna auta bude nově povinná také reflexní vesta. Dosud ji musí vozit jen profesionální řidiči (a také zaměstnanci na služební cestě).

Podle zatím neoficiálních informací od policistů začnou kontroly hned po Novém roce. Právě proto, že na doplnění povinné výbavy měli řidiči rok a půl.

Nová fólie i karta první pomoci

Nové složení autolékárničky vyjde zřejmě dráž než dosavadní, protože na návrh záchranářů přibyla jedna položka v řádech desítek korun – termoizolační fólie. „Může chránit zraněnou osobu před prochladnutím, lze ji použít také jako podložku. Není drahá a přitom dokáže zachránit život,“ říká Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Nově přibude také resuscitační maska.

Nejpozději od ledna 2011 musí řidiči vozit v lékárničce také přehledný obrázkový a textový návod na poskytnutí první pomoci při autonehodě. Půjde tedy o českou obdobu slovenské Karty první pomoci.

„Návod je stručný, protože předpokládá, že řidiči mají první pomoc v náplni výuky v autoškole.

Na místě nehody jim má pouze připomenout základní postup v případě zmatku či paniky,“ vysvětlil mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.

Vyhláška obsahuje jen textový vzor tohoto návodu, grafická podoba tedy záleží jen na jednotlivých dodavatelích vybavení pro autolékárničky.

Bez špendlíku a s lepšími nůžkami

Naopak z povinných náležitostí zmizí špendlík, který je podle odborníků zbytečný. „Obvazy a náplasti jím není třeba spojovat, k jiným účelům se nevyužívá,“ vysvětlil Sršeň.

Z vyhlášky vypadla také zmínka o tom, že obvazy musí být sterilní.

Vyhláška také zavádí větší nůžky. „Ty dosavadní nemají pro potřeby práce s obvazy a náplastmi využití, a pro případné rozstřihnutí bezpečnostního pásu a oděvu nejsou dostatečně velké a kvalitní.

Proto jsou nově definovány tak, aby byly schopny rozstřihnout třeba pás. Půjde o nůžky se sklonem v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty o délce nejméně 14 centimerů,“ upřesnil Sršeň.

Loňská vyhláška přitom hovořila o nejméně 15 centimetrech, letošní novela centimetr ubrala.

Změny podle ministerstva zdravotnictví reagují na fakt, že už několik let neexistují v Česku normy platné pro zdravotnické prostředky. Toho někteří výrobci v zájmu snížení ceny využívají a požadovaný obsah lékárničky nahrazují méně kvalitními výrobky. Například škrtidla budou muset mít takovou délku a šířku, aby byla funkční a nepůsobila naopak komplikace.

Budete mít zájem:  Dieta formou polohladovky slibuje zhubnutí a omlazení

Obsah autolékárničky povinný od 1. ledna 2011

  • Obvaz hotový s 1 polštářkem (šíře nejméně 8cm, savost nejméně 800g/m2)
  • Obvaz hotový s 2 polštářky (šíře nejméně 8cm, savost nejméně 800g/m2)
  • Šátek trojcípý z (netkaného) textilu (délka stran nejméně 960 x 1360 x 960 mm)
  • Náplast hladká cívka(velikost 2,5 cm x 5 m, min.lepivost 7 N/25 mm
  • Náplast s polštářkem (velikost 8 cm x 4 cm, minimální lepivost 2,5 N/cm)
  • Obinadlo škrtící pryžové (60×1250 mm)
  • Maska resuscitační s výdechovou chlopní a filtrem schválená jako zdravotnický prostředek
  • Rouška plastová (20 x 20 cm,tloušťka 0,05 mm)
  • Rukavice pryžové (latexové) chirurgické v obalu
  • Nůžky zahnuté (se sklonem) v antikorozní úpravě se zaoblenými hroty – délka nejméně 14 cm
  • Isotermická fólie o rozměrech nejméně 200 x 140 cm
  • Leták o postupu při zvládání dopravní nehody
  • (množství kusů jednotlivých položek se liší podle velikosti lékárničky)

Přestože za novou lékárničku zaplatí zřejmě více než dosud, nezískají řidiči záruku, že v ní najdou kvalitní a použitelné věci. Podle dosavadních informací totiž ministerstvo dopravy nezačne udělovat nějaké certifikace. Výrobcům tak postačí, když vyhoví textu vyhlášky.

Zimní pneumatiky? Zatím jen někde

Ani letos ale nebude povinné, aby všechna auta jezdila od 1. listopadu do 31. března se zimními pneumatikami. Změna zákona, avizovaná ministerstvem dopravy zhruba před rokem, má totiž zpoždění.

Bývalé vedení ministerstva sice dokončilo návrh už letos v únoru, vláda jej ale vzhledem k blížícím se volbám neprojednala. Zákon tak automaticky „skončil v koši“ a legislativní proces začne znovu.

„Ministr dopravy Vít Bárta nicméně chce i v oblasti zimních pneumatik plně respektovat závěry meziresortní expertní skupiny, vedené poslancem Stanislavem Humlem,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

„K projednávání zimních pneumatik jsme se ještě nedostali. Já osobně jsem ale pro jejich povinné používání,“ řekl Huml online deníku Aktuálně.cz.

Pro nacházející zimní období tak ještě bude platit dosavadní úprava. Ta nechává pneumatiky na uvážení řidiče, pouze na úsecích označených speciální dopravní značkou je povinná zimní výbava (postačí sněhové řetězy, pokud jimi řidič neničí silnici).

Pozor na nové řidičáky

Jestliže máte řidičský průkaz vydaný mezi 1. lednem 1994 a 31. prosincem 2000, pak se vás týká povinná výměna. Podrobnosti jsme přinesli v tomto článku.

Čas je sice do konce prosince, ministerstvo dopravy ale varuje před frontami na úřadech. Každý následující měsíc by se totiž mělo vyměnit průměrně 114,6 tisíce průkazů. Nechají-li to lidé podle očekávání až na poslední týdny, zbytečně tak ztratí čas.

Podívejte se, jaké řidičáky je potřeba vyměnit:

Jak na STK? Vše, co potřebujete vědět

STK je zkratka pro stanici technické kontroly. Tento pojem znají téměř všichni majitelé vozidel, ať už vlastní auto, nebo motorku.

Stanice se zaměřují na technické kontroly motorových vozidel, dle zákona totiž musí mít každé vozidlo platné osvědčení o technické způsobilosti.

Pracovníci stanice technické kontroly provádějí nejčastěji technické prohlídky silničních vozidel, ale také další kontroly, jako například měření emisí či ověřování tachografů.

Technická prohlídka je povinná ze zákona, a tudíž jí podléhají všechna vozidla, která jsou u nás evidována a mají registrační značku.

Jaké jsou druhy technické kontroly?

  • pravidelná technická kontrola
  • opakovaná technická kontrola
  • evidenční kontrola
  • technická prohlídka před registrací vozidla
  • technická kontrola pro způsobilost vozidla
  • technická kontrola ADR

Co s sebou na STK?

Pokud vás čeká technická kontrola vozidla, připravte si několik dokumentů. Nejčastěji s sebou musíte mít velký techničák. Ne vždy ale bude stačit.

Které dokumenty potřebujete na STK?

  • technický průkaz
  • osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz)
  • osvědčení o emisní kontrole (pokud měření emisí absolvujete poprvé, osvědčení dostanete při kontrole emisí)
  • protokol o měření emisí (pokud je vyžadován)
  • protokol o předchozí kontrole (pokud jste již STK absolvovali)

 

Co je potřeba k evidenční kontrole?

Jestliže měníte auto (kupujete, darujete, prodáváte), budete muset absolvovat evidenční kontrolu. Ta se provádí u každého ojetého auta při každé změně majitele, resp. před převodem vlastníka.

Co je potřebné k evidenční kontrole auta?

  • technický průkaz (originál)
  • osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz)

Abyste získali protokol o evidenční kontrole, je nutné mít v autě také lékárničku s platným datem expirace.

Co je protokol o evidenční kontrole?

Protokol o evidenční kontrole je doklad, podle kterého se kontroluje, zda technický stav vozidla odpovídá stavu uvedenému v technickém průkazu. Vydává se na jméno a bydliště přihlašujícího (vlastníka vozidla).

Jak dlouho platí evidenční kontrola?

Platnost evidenční kontroly 2020 je 30 dnů od vystavení Protokolu o evidenční kontrole.

Kam na STK?

Technickou kontrolu není nutné provádět v místě bydliště, je tedy jen na vás, kterou stanici zvolíte. Seznam stanic technické kontroly podle krajů najdete na stránkách Ministerstva dopravy ČR.

Co se kontroluje při STK?

Při technické kontrole se kontroluje hned několik věcí, samotná kontrola se přitom skládá z několika částí.

Jak probíhá STK?

  • Identifikace vozidla.
  • Kontrola brzdového systému.
  • Kontrola řízení a geometrie (seřízení předních kol, stav pneumatik).
  • Kontrola stavu vnitřního vybavení vozidla (bezpečnostní pásy, airbagy, povinná výbava, stav tachometru a kontrola km).
  • Kontrola výhledu řidiče.
  • Revize podvozku a jeho částí, stav koroze a stav karoserie.
  • Kontrola světel.
  • Stav motoru a výkon.

 

STK a emise

Součástí STK je i měření emisí. To se zpravidla provádí ještě před samotnou kontrolou. Právě kvůli naměřeným hodnotám emisí vozidlo často technickou kontrolou nakonec neprojde. Od roku 2015 už nedostáváte emisní známku, která se lepila na zadní registrační značku, technik pouze provede zápis do velkého technického průkazu.

 

Jak dlouho trvá STK?

Technická kontrola vozidla trvá zhruba 30 minut a měření emisí asi 20 minut. Celkem by kontrola neměla zabrat více než 1 hodinu. Ke kontrole se dostavte včas, vozidlo by mělo být čisté a ve stavu umožňujícím bezpečnou prohlídku a nemělo by být vybaveno žádnými prvky znemožňujícími kontrolu (jako jsou například poklice zakrývající upevnění kol).

 

Jak projít STK bez problémů?

Abyste měli jistotu, že kontrolou projdete bez problémů, je vhodné vozidlo ještě před prohlídkou svěřit do rukou odborníka v autoservisu. Mnohé mají prohlídku před STK již v nabídce svých služeb a vědí, na co se zaměřit. Před STK je potřeba zkontrolovat filtr pevných částic, funkčnost světel a stěračů, ověřit homologaci, zjistit stav pneumatik a hloubku vzorku ad.

Co dělat, když STK neprojdete?

Při kontrole se může stát, že technik zjistí na vozidle závadu a STK neprojdete. Mohou přitom nastat tyto 2 případy:

  • Závada nejde odstranit a vozidlo je označeno jako nezpůsobilé k jízdě.
  • Závadu je možné opravitna její opravu máte 30 dnů, poté se na kontrolu vrátíte.

 

STK motocyklu

Motorka jakožto motorové vozidlo musí mít také platnou technickou. STK motorky probíhá podobně jako u auta.

Platnost osvědčení o technické způsobilosti motorky je 4 roky, u nových motocyklů je možné STK absolvovat až po 6 letech a poté každé 4 roky.

Prodloužení platnosti technické kontroly na motorku tak stačí řešit každé 4 roky. Datum platnosti STK je vždy uveden v technickém průkazu.

Při technické kontrole motocyklu se kontroluje totéž co v případě auta, tedy: osvětlení, kola a pneumatiky, řízení a geometrie, výfuk, karoserie, zrcátka a také viditelnost registrační značky. Svou motorku proto před technickou kontrolou důkladně připravte, případně ji svěřte do rukou odborníka.

Za nevyhovující stav motocyklu vám může být udělena pokuta nebo vám může být motocykl odtažen.

Co je potřeba k STK motorky?

Při STK motocyklu u sebe vždy mějte malý i velký technický průkaz, protokol o evidenční kontrole (pokud je vyžadován), osvědčení o emisní kontrole a protokol o předchozí technické kontrole.

 

Kolik stojí STK?

Cena za provedení technické kontroly není pevně stanovena a liší se podle jednotlivých stanic technické kontroly. Nejlepší je se dopředu podívat na webové stránky vybraných stanic, kde najdete i ceník služeb.

 

Platnost STK

Platnost STK je 2 roky a přesné datum platnosti najdete v technickém průkazu. Platí, že v případě nového auta, které absolvovalo STK, musíte další kontrolu absolvovat po 4 letech a následně pak každé 2 roky.

Mnoho lidí se mylně domnívá, že platnost STK je do konce uvedeného měsíce, to je však omyl. STK platí opravdu přesně na den uvedený ve velkém techničáku. Proto nenechávejte prodloužení platnosti STK na poslední chvíli.

Jestliže jste propásli termín TK, je možné absolvovat technickou kontrolu i po termínu. Ovšem myslete na to, že v danou chvíli už máte propadlou STK a vozidlo byste tudíž neměli uvádět do provozu a na stanici technické kontroly byste jej správně měli nechat odtáhnout.

 

Co dělat, když máte propadlou STK?

Propadlá STK může znamenat postih pokutou, v krajních případech odebrání řidičáku. Pokud zjistíte, že vám skončila platnost STK, nechejte své vozidlo odtáhnout na stanici technické kontroly. Mnozí řidiči to risknou a vozidlo na stanici dopraví sami, v tomto případě si však koledují o pokutu.

 

Jízda bez STK – co vám hrozí?

Na jízdu bez platné technické kontroly si raději netroufejte, podle zákona je taková jízda zakázána.

Pokud vaše vozidlo ohrožuje bezpečnost ostatních účastníků provozu, hrozí vám pokuta až do výše 10 000 Kč a 5 trestných bodů.

V krajních případech vám také může být odebrán řidičský průkaz, a to na 6 až 12 měsíců. Jestliže vaše vozidlo nemá platnou STK, ale nikoho neohrožuje, počítejte s pokutou do výše 2 000 Kč.

Zima skončila. Nezapomeňte zkontrolovat své auto

Stejně jako auto připravujeme na zimní období, podobně bychom se měli zachovat i na začátku jara. Omezit se na výměnu pneumatik by se totiž nemuselo vyplatit. Zima s autem dokáže hodně zamávat, a proto odborníci doporučují nechat vůz důkladně prohlédnout v servis.

Spočítatpovinné ručení

Do servisu zamíříte tak jako tak kvůli výměně pneumatik na letní, proč tedy nenechat auto prohlédnout. Pokud si tedy pneu neměníte sami. Některé autoservisy dokonce nabízí speciální jarní prohlídky za výhodné ceny. Vyjde vás nejvýše na pár set korun, za které získáte jistotu, že je váš plechový miláček v naprostém pořádku. Čeho všeho by se taková kontrola měla týkat?

Pneumatiky

V průběhu dubna se mění zimní pneumatiky na letní. Při výměně je třeba zkontrolovat, zda původní letní pneumatiky odpovídají normám – tlak všech pneumatik a hloubka dezénu, která musí být u letních pneumatik nejméně 1,6 mm. Samozřejmostí je správná geometrie kol.

Provozní kapaliny

Kontrola provozních kapalin, jako jsou motorový olej, chladící a brzdová kapalina, je důležitá zejména u starších vozů. Moderní vozidla kontrolu zvládají sami a na případně nedostatky by vás měli včas upozornit. Vždy je lepší kapaliny kontrolovat a doplňovat průběžně.

Autobaterie

Parkování v zimě a startování za chladného ráno rozhodně baterii neprospívá. Na první pohled nelze poznat, zda je akumulátor v pořádku či naopak. Nemáte-li měřák doma, měli byste tedy stejně navštívit servis, kde vám stav baterie ověří a doporučí vám výměnu nebo alespoň dobití.

Stírače a ostřikovače

Kolísání teplot v zimě má negativní vliv zejména na gumové lišty stíračů. Na jaře je dobré je zkontrolovat a případně je vyměnit. To platí zejména tehdy, pokud stírají špatně a na okně zanechávají stopy, které mohou narušit viditelnost.

Světla

V servisu zkontrolují, zda světlomety svítí správně a neoslňují ostatní protijedoucí řidiče. V případě nutnosti je seřídí. Zároveň také zkontrolujte, jak jste na tom s náhradní sadou žárovek, která by vždy měla být kompletní. Při náhodné kontrole je policejní hlídka může chtít vidět.

Klimatizace

Podle odborníků je vhodné klimatizaci kontrolovat nejméně jednou za rok, nejlépe na jaře. Přes zimu bývá klimatizace vypnutá a případné závady odhalíte až na cestách na jaře nebo v létě. Tomu je dobré předejít. Klimatizaci je doporučeno vyčistit, doplnit chladící sérum a zkontrolovat těsnost a její funkčnost.

Lékárnička

Lékárnička je součástí povinné výbavy. To znamená, že její obsah musí odpovídat nařízení. Pokud nemáte novou lékárničku, ujistěte se, že obsahuje vše potřebné. Nákup nové lékárničky je nutný vždy, když něco použijete (případně její doplnění), nebo pokud je starší čtyř let. Za prošlou lékárničku hrozí pokuta až 2 000 Kč!

Technická kontrola

Na závěr se ujistěte, že máte v pořádku všechny doklady zejména pak platnost technické kontroly. Podívejte se na známku u SPZ a ověřte si termín další kontroly. U nového auta se technická kontrola provádí po čtyřech letech, poté je nutné ji absolvovat každé dva roky. Bez platné technické kontroly nelze vůz provozovat.

Povinná výbava aut se změní. Nově řidiči nebudou muset měnit autolékárničku kvůli exspiraci či vozit náhradní žárovky

Povinná výbava vozidel by se měla od října zmenšit. Nově by už v automobilech nemusely být náhradní žárovky nebo pojistky, řidiči navíc již nebudou muset měnit lékárničku po vypršení doby použitelnosti.

Návrh změn ve čtvrtek představilo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Změny vyhlášky ještě projedná Legislativní rada vlády.

Podle prezidenta Českého červeného kříže Marka Jukla změny v lékárničkách možnost poskytnout první pomoc nijak neovlivní.

„Vozit povinně v autě žárovky nebo pojistky už je v současnosti zbytečné, u nových aut řidiči stejně nechávají výměnu světel na servisu.

Stejně tak jsme se po domluvě s ministerstvem zdravotnictví rozhodli, že pro první pomoc postačí lékárnička bez roušky nebo náplastí s polštářkem a už ji nebude nutné měnit kvůli exspiraci,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). V lékárničce již nebudou nutné nůžky, které se podle ministerstva příliš nevyužívaly.

Návrh ministerstva také zjednodušuje povinnost mít ve vozidle náhradní kolo a výbavu nutnou pro jeho výměnu. „Vozit rezervní kolo nemusí vozidla s pneumatikami, které umožňují dojet a zároveň indikují defekt.

Vozidla také mohou mít místo rezervy prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky.

Třetí výjimkou jsou pak vozidla, která mají zajištěnou asistenční službu, která zajišťuje výměnu nebo opravu poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky,“ dodal Ťok.

Autolékárničky bylo dosud nutné po vypršení jejich trvanlivosti vyměnit, jinak řidičům hrozila při silniční kontrole pokuta až 2000 korun.

Autolékárnička dosud musí obsahovat obvazy, trojcípý šátek, hladkou náplast i s polštářkem, škrticí obinadlo, plastovou roušku, pryžové rukavice, isotermickou fólii a zahnuté nůžky.

Ministerstvo navrhuje šátek, nůžky, náplast s polštářkem a plastovou roušku vypustit.

„Změny jsme jako Český červený kříž připomínkovali. Šátek se používal ke znehybnění končetin. Zřejmě se usoudilo, že sanitka přijede tak rychle, že znehybnění není třeba,“ řekl Jukl.

Podobně ani na náplasti podle něj záchrana života neleží. Folie byla k ošetření proražené plíce, ke kterému se nyní doporučuje klasický obvaz nebo gáza.

V povinné výbavě autolékárniček byly před rokem 2011 třeba i resuscitační maska a leták o poskytování první pomoci.

Dosud pokuta řidičům hrozila i v případě, kdy byl prošlý pouze jeden z komponentů. Nevadí podle Jukla ani to, že se prošlé autolékárničky nebudou muset měnit. „Obvazový materiál, pokud je suchý a v neporušeném obalu, si sterilitu zachová,“ vysvětlil. Výměna lékárniček se ale ČČK hodila, protože prošlé získával pro výuku.

Na konci letošního prvního pololetí bylo v Česku registrováno přes 5,7 milionu osobních automobilů.

Slovenský červený kříž podle Jukla při simulované dopravní nehodě zjistil, že zastaví jen asi každý desátý řidič a polovina z nich neumí zraněným pomoci. „Myslím si, že podobné to bude i v Česku,“ dodal.

Výuka první pomoci v autoškolách by podle něj měla být kvalitnější. Měly by ji školit akreditované osoby.

Letos končí platnost většiny autolékárniček, za prošlé je pokuta

redakce AUTO.CZ 13. 6. 2014 • 19:28

Za prošlou autolékárničku můžete zaplatit pokutu až 2000 Kč. Výměna se dotkne skoro 4 milionů řidičů.

Platnost autolékárniček vyprší letos zhruba 3,9 milionu automobilistů. Měli by si je včas vyměnit, při silniční kontrole jinak hrozí pokuta až 2000 korun, řekl dnes novinářům Luděk Ogoun z firmy, která tyto prostředky vyrábí. Obsah lékárničky je daný vyhláškou o povinné výbavě automobilů.

Autolékárnička musí obsahovat obvazy, trojcípý šátek, náplast hladkou i s polštářkem, škrticí obinadlo, plastovou roušku, pryžové rukavice a zahnuté nůžky. Pokutu může řidič dostat, i když prošla použitelnost jen některých částí lékárničky.

Při nákupu nové se řidiči mohou řídit doporučením záchranářů z Olomouckého kraje. Testovali 11 typů dostupných autolékárniček, všechny podle nich dostály vyhlášce.

Přesto pro použitelnost ve vypjaté situaci dopravní nehody a poskytnutí první pomoci byly některé méně vhodné.

„Důležité je, aby lékárnička byla použitelná jednoduše a účelně v terénu ve stresové situaci,“ shrnul vedoucí vzdělávacího a výcvikového střediska a zdravotnický záchranář olomoucké záchranky Petr Matouch.

Některé testované lékárničky měly podle Matoucha nekvalitní obvazový materiál, špatné rukavice, nevhodné zaškrcovadlo a náplasti nízké kvality.

Příliš pružný obvaz použitý pro zástavu krvácení může způsobit zraněnému další trauma, málo savé polštářkové náplasti nepomohou zastavit krvácení a slepené či malé rukavice zachránce na ruce nedostane. „Po nákupu radíme lékárničku rozbalit a seznámit se s jejím obsahem, nevozit ji v autě zalisovanou ještě ve fólii z obchodu,“ řekl Matouch.

Zásadní podle něj je, aby si člověk zkontroloval kvalitu rukavic, které pro svoji bezpečnost při poskytování první pomoci bude potřebovat. Důležitá je i kvalita nůžek, aby s nimi bylo možno například při vyprošťování raněného z auta přestřihnout bezpečnostní pásy.

Související články

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector