Obchodníci potřebují Vánoce. Tak je vyhlásili už teď

„Pošlu ještě dnes zástupcům parlamentních stran detailní informaci o tom, jak vypadá epidemiologická situace v České republice,“ přislíbil na úvod tiskové konference ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). 

Bez dalšího prodloužení by nouzový stav skončil ve středu 23. prosince. Premiér Andrej Babiš (ANO) proto již dříve uvedl, že Sněmovna by se nouzovým stavem mohla zabývat 22. prosince. „Pokud bude schválen nouzový stav po 23. 12, bude umožněno otevření obchodů i 24. 12,“ doplnil ve čtvrtek Blatný. 

Přečíst článek ›

To potvrdil i ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO), podle kterého by mohlo být dopoledne 24. 12. otevřeno. 

Vláda na čtvrtečním jednání také upravila nařízení o nákupech v obchodech a umožnila navštěvování půlnočních mší, při nichž bude platit omezená kapacita kostelů na dvacet procent kapacity k sezení. „Cílem vlády není omezit nakupování v různých druzích obchodů,“ upřesnil Blatný s tím, že upravené nařízení nelze nadále „kreativně vykládat“ tak, jak nebylo zamýšleno. 

Ve třetím i čtvrtém stupni platí pro bohoslužby zákaz hromadného zpěvu. Některé diecéze se už dříve rozhodly, že letos neuspořádají tradiční půlnoční vánoční mše. Budou třeba v čase předtím, než začne zákaz vycházení platit, tedy před 23:00, nebo se uskuteční v on-line režimu.

Naopak výjimku ze zákazu nočního vycházení pro silvestrovské oslavy na přelomu roku vláda nechystá. Podle Blatného lze totiž Silvestra oslavit i při respektování stávajících koronavirových omezení. 

Přečíst článek ›

Babišův kabinet rovněž schválil program COVID Kultura III, v jehož rámci je pro podnikatele v kultuře k dispozici miliarda. Týkat by se měl celé řady oblastí – hudební, herecké, divadelní či taneční. 

Prodlužování nouzového stavu  

Nouzový stav byl na podzim vyhlášen 5. října, zatím tak trvá 79 dnů. O jejich prodloužení požádavala vláda Sněmovnu již třikrát, poslanci však pokaždé odsouhlasili kratší dobu, než požadovala. Naposledy prošel návrh komunistů na prodloužení o jedenáct dnů. Opozice v této souvislosti mimo jiné často kritizuje způsob, jakým vláda k pandemii přistupuje. 

Podle dřívějších vyjádření ministra zdravotnictví je v situaci, kdy šíření epidemie v Česku zrychluje, další trvání nouzového stavu nezbytné. Uvedl však, že pro poslance chystá analýzu protikoronavirových opatření, pro která by nebyl nouzový stav potřebný, a pro které je naopak nepostradatelný.

Ve čtvrtek Blatný uvedl, že bez nouzového stavu by nemohla platit zejména celoplošná omezující opatření. 

Přečíst článek ›

Česko se od pátku přesune do čtvrtého stupně rizika podle protiepidemického systému PES. Začne tak znovu platit zákaz nočního vycházení od 23 hodin do 5 ráno a zavřou se restaurace či hotely, obchody a služby však tentokrát zůstanou otevřené.

Režim v autoškolách 

Autoškoly mohou i po pátečním posunu opatření do čtvrtého stupně protiepidemického systému prakticky i teoreticky vyučovat a pořádat zkoušky. „Autoškoly pojedou ve stejném režimu jako doposud, pátkem se pro ně nebude nic měnit,“ přiblížil Havlíček. 

Znamená to podle něj, že mohou pořádat zkoušky, praktické jízdy i výuku. „Za předpokladu naplnění limitu počtu osob, což platí pro všechny ostatní akce tohoto charakteru,“ řekl.

Přečíst článek ›

Blatný nevyloučil to, že při zhoršení počtů lidí s covidem-19 v nemocnicích, bude navrhovat přesun do nejpřísnějšího pátého stupně skóre protiepidemického systému PES. Očekává, že i bez zhoršení situace bude o Vánocích v nemocnicích asi 6000 lidí. Zhoršení by mohlo znamenat až 10 tisíc  hospitalizovaných a kolem 15 tisíc nových případů denně.

„Nárůst v nemocnicích je zatím pozvolnější než v populaci,“ řekl ministr. Odborníci většinou udávají týden až dva, než se zvyšující počty nových případů projeví na zhoršení zdravotního stavu, který bude vyžadovat pobyt v nemocnici.

„V žádném případě nemohu vyloučit, že v případě, kdy zaznamenáme počátek tohoto trendu, tak budu navrhovat posun do stupně číslo pět, a ten je v podstatě už velmi přísný,“ dodal.

Kvůli epidemiologické situaci byl v Česku nouzový stav vyhlášen i na jaře, kdy trval celkem 66 dnů. Pokud by Sněmovna před Vánoci souhlasila s prodloužením nouzové stavu o dalších 30 dnů, jeho nynější délka by se přehoupla přes sto dnů. 

BLACK FRIDAY 2020, 2021 obchody (272 eshopů) | slevy až -90%

Black Friday (Černý pátek) je svátek nakupování na Vánoce. Všude jsou slevy a lidé se už týdny a měsíce těší, co si koupí a snaží se oddálit nákup vánočních dárků na konkrétní jeden víkend. Mrkněte na největší seznam všech eshopů zapojených do Black Friday:

Aktualizace 27.11.2020 v 04:12.

Pravý nefalšovaný Black Friday je na Černý pátek – letos to vychází na pátek, 27. listopadu 2020. Většinou akce vydrží den, nebo do neděle. Takže je lepší nečekat a využít slevy hned první ten pravého Black Friday. A PRO TIP: 27.11. by měly být slevy nejzajímavější, tak si nevybouchejte celý rozpočet na dárky ještě předtím. ????

zpět nahoru ↑

Některé velké eshopy to obvykle nevydrží a Black Friday vyhlásí dříve. Je to často kombinace toho, že chtějí být první, potřebují dohnat obchodní plán, souvisí to s nějakou kampaní, atd. Obzvlášť letos v době covidu se možná tohle bude stávat častěji a více eshopů bude mít Black Friday dříve než až na pravý Černý pátek 27. listopadu 2020.

zpět nahoru ↑

V Česku se Black Friday trochu utrhl ze řetězu už loni. Z klasického Black Friday kdy slevy jedou po jeden víkend se v Česku stala hra o to, kdo bude mít Black Friday největší, nejdelší dobu a nejdříve. Proto u nás už velké předvánoční slevy s až -80% začaly dříve. Teď je už Black Friday v plném proudu, tak hurá na slevy.

zpět nahoru ↑

Než se vrhnete na nákup elektra pod stromeček, tak mrkněte na naše rádce, kteří vám pomohou nakoupit dobře, s rozmyslem a nenachytat se na naoko lákavou nabídku.

Web – odkaz na Black Friday Co prodávají? Už běží?
Alza.cz Vše možné ano
Mall.cz Vše možné ano
CZC.cz Počítače a elektronika ano
Klenota Šperky
T.S.Bohemia Počítače, Elektro, Dům, byt a zahrada a Sport ano
Smarty.cz Mobily a elektronika ano
Notino.cz Parfémy a kosmetika ano
Datart Elektro ano
Feedo Dětské zboží až mínus 60 %
Answear Móda ano – 70 %
Samsung Elektro ano , víkendový Black Friday
Expert.cz Elektro ano
Mironet Elektro ano
JRC Hry a herní konzole ano
Adidas Móda ano
OnlineShop Elektro, Dům, byt, zahrada, Hračky ano
Astratex Spodní prádlo ano
Vivantis Parfémy, Kosmetika ano
Philips Elektro zatím ne – bude. Black Friday přednostní přístup pro některé lidi – Slevy až 45 %
About You Oblečení ano
Huawei Mobilní telefony ano
Skrz.cz Nákupy na slevomatech ano
Vaprio Elektronické cigarety a kouření ano
XXL Lutz Nábytek ano, Black Shopping week až -50%
Glami.cz Oblečení a móda ano
Bontia Fotoknihy a produkty s fotkami až -67% ano
zahraniční Techradar Tipy na velké slevy na elektro – můžete se inspirovat a porovnat nabídku v ČR a zahraničí ano

Tohle jsou největší eshopy a obchody, další jsou níže rozdělené podle oboru. Ať se vám to prochází lépe. Chybí váš eshop na seznamu? Napište nám na [email protected].

zpět nahoru ↑

Celý seznam všech eshopů a obchodů, které jsou v Black Friday. Průběžně budeme seznam aktualizovat.

Elektronika

Móda, oblečení, spodní prádlo a obuv

Kosmetika a parfémy

probíhá už Black Friday? poznámka
Avon probíhá Pink Friday – 70 %
Douglas probíhá – 40% na vůně a – 20 % na ostatní
Fann.cz probíhá Až 50% na kosmetiku
Krasa.cz probíhá
Marionnaud.cz probíhá -25% na vůně
Notino.cz probíhá -15% parfémy s kódem black
Parfémy.cz probíhá Až – 65%
parfemy-elnino.cz probíhá Až 80% sleva
Sephora probíhá Black week i Black Friday – kód BF20GO – 20 % a – 30 % na bestsellery
Tiande probíhá Fejk asi – „Akce je platná do 31. prosince 2020, nebo do úplného vyprodání zásob. POZOR, PRODUKTY V TÉTO EXTRA SLEVĚ MOHOU BÝT S KRATŠÍ EXPIRACÍ.“
Budete mít zájem:  Zaplatili jste hodně za léky? Peníze můžete dostat zpět

Dům, byt a zahrada

probíhá už Black Friday? poznámka
4home.cz probíhá Asi jen celoroční výprodej, nevypadá jako pravý Black Friday
Asko-nabytek.cz probíhá SLEVA 15 % NAVÍC jen 27.11.
Bonami.cz probíhá Sleva 15 % na vše s kódem MINUS15, Black Friday 26.–29. 11.
Butlers.cz probíhá 20% na vše kód BF20
CentrumVytápění probíhá Kde co pro dům, byt a zahradu
Chefshop.cz probíhá vybavení kuchyně až -80%
Designville.cz probíhá až 50% na vybraný nábytek a dekorace
Different.cz probíhá Kód BLACK = -15 % SLEVA , slevy až 70%
Decodoma probíhá Až – 61%
Dormeo.cz probíhá do 17.11. pak asi bude další
Era Nábytek neprobíhá Loni: Vybrané produkty -10 až -20%
ForLiving probíhá Asi jen celoroční výprodej, nevypadá jako pravý Black Friday
FactCool probíhá 10% sleva s kódem BFNEW
FreshLabels neprobíhá Loni: Black Fry-days Druhá porce. Slevy teď až 70 %
Hawaj.cz probíhá Prodávají kde co – Až -80%
i-Living.cz probíhá
IDEA nábytek neprobíhá Loni: Věci v letáku a ve výprodeji
JENA nábytek probíhá až – 82 %
JYSK probíhá od středy 25. 11. do neděle 6. 12. 2020. ČERNÝ PÁTEK SLEVA 70 %
KARE probíhá Týden slev BLACK FRIDAY 20 % na vše do 30. 11. 
Kitos.cz probíhá BLACK FRIDAY SLEVY AŽ 70 %
Kokiskashop.cz neprobíhá
KuchyňskéPotřeby neprobíhá
Kulina.cz probíhá až 80% sleva na kuchyňské vybavení
LED Solution probíhá LED věci až do neděle 29.11.2020 – 80 %
LINO design probíhá SLEVA AŽ 25% – 27. – 29. 11. 2020
Lunzo probíhá Slevy až 90%, od 1.11. do 20.12.
Marimex probíhá 16. – 30. 11.
Market 24 probíhá Black Friday až do 30. 11. 2020 až 80% slevy
Mebline probíhá Black Week 10% s kódem BLACK10
Möbelix probíhá 15% na celý nákup
Namir probíhá Zahradní technika až 33%
Natuzzi neprobíhá
Orion Domácí potřeby neprobíhá Loni: Jen doprava zdarma a běžné slevy
Pepi.cz neprobíhá Loni: Kuchyňské vybavení, dům, byt, zahrada
Potten&Pannen neprobíhá
Povlecemevas.cz neprobíhá Loni: Až 90% slevy
Rodinnebaleni.cz probíhá Kde co, Black Friday
Sconto Nábytek probíhá Kód: Black, cca 38 % sleva
Spíme.cz probíhá až 60% slev do 30.11.
Světcukrářů neprobíhá
Světsvítidel probíhá Obrovské slevy od 13. 11. 2020 do 29. 11. 2020. Až 70%
Tescoma.cz neprobíhá Loni: 25 % na sortiment produktů linie GrandCHEF
Topprostěradla probíhá -30% – taková všehochuť
Topshop probíhá
TV products probíhá
Vivre probíhá

Outdoorové a sportovní vybavení

Zdraví a lékárny

probíhá už Black Friday? poznámka
Alensa.cz probíhá Black týden až 60% na vybrané produkty! Nabídka platí od 23.11. do 29.11.2020.
Benu probíhá Slevy od 25.11. do 1.12. 2020.
Dr. Max neprobíhá Loni: Jen běžný výprodej, ale slevy vypadají docela dobře
KlubZdraví Wavita probíhá BLACK FRIDAY 2020
Lékárna.cz probíhá do neděle 29. 11.
Pilulka.cz probíhá Až 80% od 18. do 29.11.
Profimed probíhá do 30. 11.
Vasecocky.cz probíhá 40% na brýle a čočky

Volný čas, knihkupectví a hry

Dětské zboží a hračky

probíhá už Black Friday? poznámka
PinkOrBlue probíhá Black Deals
BabyLiving.cz neprobíhá
Babynabytek.cz probíhá Slevy až 50 % na vybrané zboží.
Bambule.cz probíhá až 55 % sleva 
Benito.cz neprobíhá Loni: jen 12 produktů ve výprodeji
EliWood probíhá Sleva na vybrané produkty Vašich nejoblíbenějších značek Lodger, Sleepee, Benlemi, Vilac, Kids Concept, Childhome, Herobility, Good Gout, Kendamil a dalších.
Feedo.cz probíhá
Funbaby.cz probíhá Black Friday 15 % sleva přes kód BLACK
Hračky-4kids probíhá
Pompo probíhá Až – 70%
RCobchod.cz probíhá RC modely a drony se slevou až 93%
Skibi Kids probíhá Black Friday 24.-29.11. 2020
Sparkys.cz probíhá Slevové kupóny
Suprafort probíhá Loni: 10-15% sleva na prolézačky pro děti
Unuo neprobíhá Loni: Slevy a poštovné zdarma s kódem BLACK_UNUO

Potraviny a supermarkety

probíhá už Black Friday? poznámka
Lidl probíhá
iTesco probíhá F&F s až 50% slevou
Makro probíhá 27. – 29. 11.2020 40 % na hračky
Matchatea.bio probíhá Green Friday – 40% na čaje
Nespresso probíhá Gifting Friday – 30 % na kávovary a 20 % na kávu
Tchibo probíhá Sleva 20 % platí 26. 11. a 27. 11. 2020 na spotřební zboží e-shopu Tchibo s výjimkou kolekce „Advent v teple a pohodlí“. Neplatí na potraviny, kávu, kávovary a kapsle Cafissimo.

Ostatní, Cestování, Zážitky a Zvířata

probíhá už Black Friday? poznámka
Ageo.cz probíhá Drogerie
Ceske-koralky.cz probíhá až – 70% na korálky a podobný sortiment
CestovatelskýObchod probíhá stany, kufry, věci pro cestovatele
Čedok probíhá až – 11000
DEK neprobíhá Slevy na stavebniny a nářadí
Filmarena neprobíhá
Holíme.cz probíhá Holení, depilace, epilace
Hot Chilli probíhá Extra 20% sleva s kódem BFEXTRA do 30.11.
Chocolissimo.cz probíhá Čokolády
Jágr team probíhá Jen pátek 27.11. – 30% na celý sortiment (mimo výprodej), 45% na výstroj TRUE A VANX a 50% na brankářskou výstroj CCM
Kytary.cz probíhá Sleva až 50 %
Lonelyplanet probíhá Průvodci po světě – Sleva 40% na vše
Music-city.cz probíhá Hudební nástroje až – 80 %
Muziker.cz probíhá Cena ti klesne o 5 %. Kód: BLACK
Nanowax probíhá Slevy platí od 16. 11. do 22. 11. 2020; autokosmetika a péče o lak
OptikDoDomu probíhá Až 90% sleva na obruby
Petcenter.cz probíhá Black Friday -20% na značku Trainer
Pixiecrew.cz probíhá Loni: až 70% na vybrané produkty
Planeta her probíhá Deskové hry
Playstation Store  + Black Friday probíhá PS hry
Posters.cz probíhá až -70% na plakáty, kalendáře, atd.
Sexshopik.cz probíhá Black Friday sex shop – slevy až 78 % Od 15. 11. do neděle 1. 12.
Superzoo.cz probíhá – 15 % Slevový kód: blackfriday
Supraphonline.cz probíhá -80%
Teta Drogerie probíhá Dove, Toni&Guy, NIVEA nebo Persil se slevou až 68 %. V drogeriích i e-shopu Teta od 26.11. do 7.12.2020
Travelking.cz probíhá Black Travelday
Xbox probíhá XBOX hry
Zoohit.cz neprobíhá
RegioJet probíhá celý listopad každý pátek – až 76 %
VelkýKošík.cz probíhá až 60 % na dekorace, bytové doplňky a kuchyňské vybavení

zpět nahoru ↑

Největší svátek nakupování před Vánoci. Některé eshopy a kamenné prodejny v týdnu o Černém pátku mají speciální akce, aby podpořili prodej na svém eshopu.

zpět nahoru ↑

Jak kdy. Někteří prodejci jsou nečestní a se slevami manipulují tak, aby vypadaly zajímavě (čím vyšší číslo slevy -50%, -60%, -70%, -80%, -90%, atd., tím lépe to vypadá) a lákaly ke koupi pod tlakem emocí – rychle, rychle, musím to koupit, abych ušetřil. To se nemusí vyplatit.

Jiným případem je třeba Alza – jejich ceny jsou obecně trochu vyšší, než u jiných eshopů. To vychází z politiky a velikosti firmy a toho, jaké služby nabízejí.

Když dá Alza slevu, tak se může jednat o dobrou nabídku, ale také nemusí, protože dané zboží může být stále někde jinde na internetu levněji.

Proto doporučujeme každou nabídku před koupí ověřit na srovnávači cen – ideálně Heureka.cz.

Budete mít zájem:  Když píšťalku, tak velkou

zpět nahoru ↑

Black Friday (Černý pátek) začal už v půlce listopadu. Ale správný Black Friday je jen jeden – 27.11.2020. Obvykle ale trvá celý víkend od 27.11.2020 do 29.11. Pak hned nastupuje Cyber Monday 2020. Mrkněte na tabulku se všemi obchody, které se do Black Friday zapojily.

Bohužel je běžné, že eshopy někdy do Black Friday dávají produkty s jakože slevou, která buď vychází z doporučené maloobchodní ceny (za kterou se obvykle produkt neprodává), nebo je obecně na webu drahá a v Black Friday se přiblíží nejnižší ceně na trhu, kterou mívají jiné eshopy i mimo Black Friday.

Ale není to tak zdaleka vždy – v Black Friday najdete i opravdové slevy, které bývávají opravdu výhodné – typicky Lego, některé TV, Samsung telefony a tablety, Apple produkty, atp. Samozřejmě – na první pohled nevíte, co je dobrá nabídka a co ne.

Proto doporučujeme cenu produktu před koupí prověřit na Heuréce.

Přesný počet se dozvíme až Black Friday 27. 11. 2020 začne. Loni jsme našli 272 eshopů. Letos čekáme o něco více. Vaše oblíbené eshopy tam nejspíše budou ????

Pravidelně zhruba 1 až 3 krát měsíčně vám pošleme skvělé tipy na nakupování, nové testy a nejlepší recenze.

Co můžete čekat?

  1. Tipy na opravdu dobré nákupy (vybíráme jen to, co bychom poslali sami sobě)
  2. Výhodné nabídky a slevy (vybereme jen ty opravdu dobré)
  3. Rady k nakupování
  4. Nové recenze produktů
  5. Nové srovnávací testy
  6. Tyto e-maily jsou zdarma
  7. Neposíláme spam, ani obchodní nabídky třetích stran

Pro info si přečtěte naše zásady osobních údajů a GDPR.

50 dnů do Vánoc. V čem budou letos kvůli koronaviru jiné a na co se můžeme už teď připravit

Do Štědrého dne zbývá ještě 50 dnů, do začátku adventu měsíc a nikdo neumí s jistotou předpovědět, jak vážná bude situace s nákazou. Není proto ani možné říct, jaká budou platit omezení, zákazy a příkazy.

Přesto je ale už teď jisté, že letošní Vánoce budou skromnější než předchozí. Ať už na množství a cenu dárků, na doprovodné kulturní a společenské akce, ale kvůli obavám lidí třeba i na obyčejná rodinná setkání.

Zavřené obchody

Otevření kamenných obchodů bohužel není na pořadu dne. Čísla, na jejichž základě by mohla začít diskuse o úpravě současných opatření, budou podle vicepremiéra Karla Havlíčka k dispozici zhruba za 10 dnů. To už jsme v polovině listopadu, přičemž ovšem nikde není řečeno, že se pak cokoliv uvolní.

Ministr vnitra Jan Hamáček (ale i další členové vlády) už se nechali slyšet, že nouzový stav a s ním spojená omezení, jako je třeba i uzavření obchodů, budou nutná i po 20. listopadu. Ne, neznamená to, že se kamenné obchody do Vánoc neotevřou – je dokonce pravděpodobné, že nějak ano.

Ale zcela jistě už pak nebude na nákupy moc času a navíc se dají očekávat přísná opatření, aby v prodejnách nebyla hlava na hlavě. Spoléhat na to při nákupu dárků nemusí dobře dopadnout.

Přetížené zásilkové služby

Bezpochyby více než kdy jindy proto budou dominovat dárky koupené přes internet. A ani s tím není dobré otálet.

Už v posledním říjnovém týdnu bylo doručováno o 50 až 100 procent více balíků než loni ve stejnou dobu. „Rostoucí trend čekáme i nadále. A to nejen kvůli Vánocům, ale i kvůli běžným nákupům standardního zboží.

To je důsledek zavřených kamenných obchodů,“ potvrdil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Doručování balíků před Vánoci bude navíc komplikovat i další věc – ve velkých firmách bylo dřív před svátky běžné, že jedna doručovací dodávka přivezla najednou objednané zásilky pro větší počet lidí, kteří si je nechali poslat na adresu do zaměstnání. Teď ale plno lidí pracuje z domova a doručovatelé proto budou muset rozvážet stejný počet balíků na mnohem větší počet míst. Česká pošta se i kvůli tomu usilovně snaží nabrat brigádníky.

Na to, že extrémní vytíženost doručovacích služeb může s blížícími se svátky působit problémy, upozorňuje také společnost, která provozuje logistickou firmu Zásilkovna.

Jedním z důvodů je enormní množství objednávek, k čemuž se ovšem přidává i další nepříjemný aspekt – ze čtyř tisíc výdejních míst jich má Zásilkovna zhruba desetinu nuceně mimo provoz. Jde právě o ty v zavřených kamenných obchodech.

„Proto je dobré nenechávat nákupy na poslední chvíli,“ doporučuje marketingový ředitel Karol Guláš.

Nejistota, kterou lidé kvůli epidemii pociťují už od letošního března, se promítne do toho, kolik toho najdou pod stromečkem. Skoro pětina Čechů je připravena utratit za dárky méně než loni. Někdo přišel o práci, někdo se toho bojí, jiný šetří pro jistotu.

Další polovina respondentů průzkumu, který provedla Equa Bank, je ochotna dát letos za dárky maximálně to, co o rok dřív. A jen sedm procent plánuje, že se plácne přes kapsu a pustí víc peněz. Zbývající třetina dotázaných zatím ještě neví a čeká, co bude.

Vánoce nejsou jen nákupy a dárky, ale i předvánoční atmosféra. I ta letos utrpí. V řadě měst a obcí nebudou tradiční vánoční trhy. Zrušení těch nejznámějších na pražském Staroměstském náměstí oznámil magistrát už koncem října. Důvodem jsou davy lidí, které se na místě vždy scházejí.

„Vzhledem k epidemiologické situaci by to bylo nevhodné,“ uvedl radní Jan Chabr. Stejně se rozhodli třeba i v Českých Budějovicích, Kladně a desítkách dalších míst, kde spolu s trhy ruší i doprovodné kulturní akce, které se v adventním čase na náměstích obvykle konaly.

Někde nicméně ještě radnice nehodily ručník do ringu, trhy neodpískaly a vyčkávají na aktuální vývoj epidemie.

Skoro určitě se ovšem nebudou konat vánoční trhy ve školách, při nichž děti prodávaly své výrobky, ochutnávaly cukroví, zpívaly koledy…

I když byly na začátku roku školy ještě otevřené, většinou do nich neměl kromě dětí a učitelů nikdo přístup – i rodiče prvňáčků museli zůstat venku. Pokud by se do Vánoc podařilo školy otevřít, rozhodně to nebude jinak.

Školní besídky jsou pasé úplně – děti na ně ani neměly příležitost cokoliv nacvičit.

Stromky a kapři snad budou

Těžko říct, co se může ministrům urodit v hlavě, ale uplynulý víkend dává naději na rozumný přístup – když o dušičkovém víkendu umožnili kolem hřbitovů prodej věnců, svíček a dalšího pietního zboží, doufejme, že nezaříznou ani prodej vánočních stromků a ryb.

Sdružení pěstitelů vánočních stromků pro jistotu zcela vážně upozorňuje, že jejich prodej přes internet není reálný.

„Narážíte hlavně na problém neochoty přepravních společností vozit stromky náchylné na poškození, ale také na neúměrné zvýšení jejich ceny o dopravní náklady,“ řekl místopředseda sdružení František Valdman.

Vatikán počítá s tím, že církevní Vánoce budou letos virtuální. Papež se nebude osobně setkávat s věřícími, na mše bude mít přístup jen omezený počet lidí, osobní účast budou muset nahradit přímé přenosy.

Své poselství Urbi et orbi pronese papež 25. prosince nejspíš před prázdným Svatopeterským náměstím.

Zda stejný postup zvolí církev i v Česku, není zatím zcela jasné, nicméně je velmi nepravděpodobné, že by epidemická situace umožnila obvyklou davovou účast na půlnočních mších.

Budete mít zájem:  3 plus 1 tip proti stresu

Méně návštěv

Tady se do změn nepromítnou ani tak striktní zákazy a příkazy vlády, ale spíš nálada, která ve společnosti panuje. Vánoce sice tradičně bývají časem setkávání, ale… Hodně lidí se prostě bojí, jsou opatrní a společenské kontakty dle doporučení omezují na minimum.

A nevypadá to, že by je to o svátcích mělo úplně přejít. Z průzkumu Equa Bank vyplývá, že 15 procent lidí je připraveno o Vánocích návštěvy příbuzných a známých omezit. Dalších 40 procent počítá s tím, že se rozhodnou až podle aktuální epidemické situace.

Jen zhruba třetina si nechce nechat epidemií Vánoce změnit a chce navštívit známé a příbuzné jako každý rok.

Firemní večírky on-line

Aniž by to bylo možné doložit nějakým průzkumem či tvrdými daty, bude letos určitě dramaticky méně firemních večírků. Zaměstnavatelé, kteří chtějí mít lidi v práci a ne v karanténě, a kteří je kvůli tomu nechávají raději v případě možnosti pracovat z domova, je nesvolají před svátky na společný promořovací mejdan.

A to ani tehdy, kdyby bylo kam, tedy kdyby byly otevřené hospody, které jsou teď nuceně mimo provoz. Agentury, které se dříve na pořádání večírků a podobných akcí na klíč specializovaly, se sice snaží vymýšlet a nabízet různé on-line večírkové varianty, kdy by se lidé sešli a připili si alespoň přes obrazovku počítače.

Je ale otázka, zda a jaký o to bude zájem.

Na úplnou nebo alespoň částečnou práci z domova přešly desítky tisíc lidí. Z rozhovorů s nimi plyne, že se to promítne i do podoby vánočních svátků. Lze ovšem zaznamenat dva diametrálně rozdílné názory na to, zda kladně či záporně.

První skupina pracujících z domova tvrdí, že ušetří čas za dojíždění, nezdržují se povídáním s kolegy, odpadnou jim delší pracovní obědy, a díky tomu zvládnou práci rychleji a zbude jim víc času na domácnost (vánoční úklid, pečení, výzdobu).

To jsou vesměs lidé bezdětní nebo s většími potomky (případně zajištěným hlídáním). Druhou skupinu pak tvoří lidé, kteří při plné práci z domova musí ještě částečně suplovat učitelku (pomáhat dětem se školou), kuchařku, družinářku a vedoucí zájmových kroužků.

Lidé z této skupiny tvrdí, že letos nestihnou na Vánoce připravit vůbec nic, protože už teď by potřebovali, aby měl den o několik hodin víc.

U stromečku zarostlí a oškliví?

Pokud by do Vánoc neotevřela kadeřnictví a kosmetické salóny, hlasovala by nejspíš nemalá část žen pro úplné zrušení letošních svátků. „Ke kadeřnici chodím jednou za dva měsíce a měla jsem k ní jít den poté, co jí vláda salon zavřela.

Jestli půjdu pod stromeček s deseticentimetrovými odrosty, Ježíšek se vyděsí a všechny dárky si odnese!“ naříká v nadsázce padesátiletá zdravotní sestra z velké pražské nemocnice a rovnou dodává, že i některé další kolegyně jsou ze zavřených kadeřnictví zoufalé.

Minimálně v ženských kolektivech jde zjevně o mimořádně bolestné téma, které přebíjí i zavřené obchody. Což je logické – nový účes, gelové nehty ani brazilskou depilaci vám zásilková firma před svátky domů nepřiveze.

Vánoce přes internet. Češi objevili kouzlo nakupování on-line, sklady a kurýři ale nestíhají

Lidé teď on-line více nakupují trvanlivé položky jako mouku, konzervy, rýži nebo těstoviny. Větší zájem o nákup přes internet zaznamenali prodejci už na jaře. „Nebylo výjimkou, že nákup měl přes tři sta kilogramů. To pak zablokuje řadě dalších zákazníků možnost nákupu, protože to vyčerpá kapacitu,“ vysvětluje mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

I proto stanovili maximální váhu nákupu online na 80 kilogramů a navýšili kapacity pracovníků. Zároveň pozorují i změnu chování přímo na prodejně. Lidé sice nechodí do obchodu tak často, ale nákupy dělají o to větší. „Jeden dva členové nakupují pro širší rodinu, tak aby oni nemuseli chodit do obchodů,“ dodává Koukolíček.

Z meziročního srovnání týdne na přelomu října a listopadu vyplývá, že sice zákazníci dělali míň nákupů, ale víc za ně utráceli. Zatímco počet nákupů klesl zhruba o pětinu, průměrná útrata se zvýšila skoro o 30 procent. Obchodům celkově vzrostly tržby v průměru o šest procent.

Vzrostl také zájem o nákupní skenery, lidé si díky nim mohou sami zboží načíst a potom už nemusí na klasickou pokladnu, nebo o samoobslužné pokladny. O stovky procent vzrostl zájem o on-line nákup a jeho doručení až domů.

„V současné době ze skladu odchází kolem dvou a půl až čtyř tisíc objednávek denně. Do Vánoc očekávám, že objednávek bude ještě více než v současné době,“ uvádí provozní ředitel Rohlík.cz Pavel Todt. Před náporem tak nestojí jen prodejci, ale i distributoři, přepravci a dopravní služby, i když advent začíná až za dva týdny.

Lidé si zásilky vyzvedávají v kamenných obchodech i trafikách

Tuzemští přepravci už teď hlásí meziroční nárůst v počtu balíků o desítky procent. Firmy se proto ve velkém připravují na rekordní sezonu. I na to, aby zvládly nápor objednávek. Nabírají zaměstnance a rozšiřují svá výdejní místa. Důvodem tak enormního nárůstu zakázek jsou hlavně objednávky na internetu. Kamenné prodejny jsou totiž zavřené.

Meziročně až o padesát procent víc balíků přepravuje v posledních týdnech Česká pošta. V nejvytíženějších dnech to bylo loni zhruba půl milionu zásilek. Česká pošta se na letošní sezonu připravila mimo jiné spuštěním externích Balíkoven. V průběhu listopadu jich otevře na 1500.

„Může to být na různých místech, například v trafikách,“ říká mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Zákazníkům stačí k vydání balíku pouze kód, který jim přijde v esemesce nebo e-mailem. Víc balíků teď zpracovávají i překladová a doručovací depa.

Například v depu v Nehvizdech u Prahy zpracují denně okolo 55 tisíc balíků. A čísla pravděpodobně ještě porostou, shání proto posily. „Řidiči, skladníci, operátoři provozu, dispečeři, takže všechny tyto pozice jsou aktuálně otevřené, stejně tak jako operátoři zákaznického servisu,“ říká zakladatelka a majitelka Zásilkovny Simona Kijonková.

Některé obchody slouží jako výdejní místa Zásilkovny, podobně jako je to u Balíkoven. Ti doufají, že jim služba přinese nové zákazníky. „Ta provize z toho rozhodně nepokryje ani mzdové náklady personálu ani nájemné, ale je to krásná forma reklamy,“ říká Eva Žáková, majitelka maloobchodní sítě BotaBota, kde si zákaznici vyzvedávají objednávky.

Zákazníci dělají méně nákupů, ale více za ně utrácejí

Pracovníky shánějí i další přepravci a doručovací společnosti. „Hlásí se k nám třeba lidé z gastronomie, kteří přišli o práci,“ dodává mluvčí České pošty Vitík.

I jiné společnosti si například potřebují vytvořit do sezony rezervy. „Předpokládáme, že část pracovníků může být v karanténě,“ doplňuje marketingový ředitel PPL Milan Loidl.

Jen v distribučním centru v Říčanech pracuje na jedné směně až 150 lidí. V záloze tak firma musí mít i desítky pracovníků.

Obchodně nejdůležitější období roku totiž mají teprve před sebou. V prosinci, kdy je advent a Vánoce, tržby například v hypermarketech bývají o 20 procent nad celkovým průměrem. A třeba u drogerií je cifra skoro dvojnásobná.

Období kolem Vánoc a silvestra je důležité také pro výrobce a dodavatele zboží. Třeba prodej mraženého těsta je v prosinci až osmkrát vyšší než ve zbytku roku, parfémy se prodávají čtyřikrát a některé alkoholické nápoje včetně šumivých vín třikrát více než je obvyklé.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector