Nevyrábím zmrzlinu pro davy, říká majitel zmrzlinárny 2AD

Který z podnikatelů v gastronomii může dnes říct, že má před obchodem dlouhou frontu? Moc jich nebude, ovšem Darek Hrivňák, který má v malé středočeské vesnici Kačice prodejnu zmrzliny, je jedním z nich.

Jeho jméno nebo název firmy 2AD nejsou mezi mezi fajnšmekry neznámé. Naopak. Hrivňákova zmrzlina patří k těm úplně nejlepším v zemi. Běžně o tom svědčí právě několik desítek metrů dlouhé fronty, které ani v dobách koronakrize a plošné karantény nezmizely. Jen se o maličko provzdušnily, jak se zákazníci snaží alespoň trochu dodržovat nařízení o rozestupech – a křídou nakreslené čáry na zemi.

Hrivňák svou provozovnu, kde zmrzlinu v zadní místnosti také vyrábí, zavřel kvůli vládním opatřením v polovině března. Na Velikonoce otevřel okénko a brigádnice vydávaly lidem zmrzlinu s sebou. V nabídce byla třeba skvělá maková, rakytníková, angreštová a hrušková.

„Otevřeli jsme, protože jsme chtěli udělat radost lidem, kteří šli nebo jeli okolo na kole. Vždyť když bydlíte v paneláku, tak už musíte lézt po těch týdnech v karanténě po zdi, ne?“ říká Hrivňák. „Chceme pro ně být zase cíl cesty, jako normálně.“

Nevyrábím zmrzlinu pro davy, říká majitel zmrzlinárny 2AD
V nabídce jsou netradiční příchutě, jako třeba mák nebo angrešt.

Po velikonočních svátcích se rozhodl najet na klasickou jarní otevírací dobu: čtvrtek až neděle od 13 do 17 hodin. Z hygienických důvodů se zmrzlina nedává do kornoutku, jen do kelímku se lžičkou.

Fronta, která se od okénka táhla až k parku, mohla o víkendu vzbudit dojem, že byznys tady jede jako normálně. Jenže propad je znát. Podle Hrivňáka je počet návštěvníků o třetinu menší a prakticky úplně vypadly dodávky do hotelů, restaurací a kaváren, které tvoří větší část Hrivňákova byznysu – míří tam devět z deseti vaniček, které 2AD vyrobí.

Významný pokles je znát i proto, že právě na přelomu března a dubna normálně Hrivňákovým (s Darkem ve firmě pracují i jeho manželka a syn) začíná sezona. Zatímco dopady na hospodaření ještě nemají u Hrivňákových přesně vyčíslené, dopady na výrobu zmrzliny vidí dobře. Hlava rodiny odhaduje, že se za poslední měsíc vyrobilo o dvě třetiny méně, než bylo v plánu.

Se sníženou poptávkou se objevily i provozní potíže. Hrivňák má například problém sehnat od dodavatelů smetanu či tvaroh v baleních, na která je ve výrobě zvyklý. Nové době se musel přizpůsobit po všech směrech: zamrazil zásoby, u kterých to šlo, zastavil investice do výroby a rozvrhl si směny se synem tak, aby se v provozu nepotkávali.

Do budoucna se nedívá moc optimisticky. „Když budeme moct otevřít do prázdnin, tak to s touhle bandou diletantů, která nám vládne, bude ještě úspěch,“ říká a častuje přitom premiéra a ministry více či méně publikovatelnými výrazy, z nichž můžeme kromě „diletantů“ zmínit snad ještě „amatéry“.

Hrivňák zároveň připomíná zmatek a palčivý rozdíl mezi vládními nařízeními a realitou. Stejně jako mnoho diskutujících na sociálních sítích se také divil, jak si Andrej Babiš mohl na konci března se svými spolupracovníky vyrazit ven na zmrzlinu a zkonzumovat ji s rouškou tak, aby neporušil vládní nařízení.

Nevyrábím zmrzlinu pro davy, říká majitel zmrzlinárny 2AD
Rodina Hrivňákova

„Když si člověk uvolní roušku a sní si to pod rouškou, tak to není zakázané. Máte dvě šňůrky, které si uvolníte. Musíte to konzumovat, kde nikdo není,“ vysvětloval Babiš posléze pro deník Blesk svůj postup, který údajně konzultoval s hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou a tehdejším šéfem krizového štábu Romanem Prymulou. A dodal: „Co by prodejce prodával, když by to pak nikdo nekonzumoval?“

Hrivňákovo rozpoložení teď každopádně definuje především jedno slovo: bezradnost. „Nikdo neví, jak dlouho tahle opatření budou trvat a jak nás zasáhnou. Protože jsem celoživotní optimista, tak očekávám velký průser,“ říká Hrivňák, který však své podnikání nehodlá kvůli koronaviru jen tak vzdát.

Podle svých slov – vyztužených osobitou nadsázkou – prý několik měsíců, možná i let, v omezeném režimu zvládne. „Nějak to přežiju. Kdyžtak máme doma slepice nebo si dám půst. Už jsem několikrát zvládl 40 dní úplně bez jídla.“

Na vyhlášenou zmrzlinu do Štarnova míří davy. Je jich moc, žehrají místní

Kde na Olomoucku točí nejlepší zmrzlinu? Ve Štarnově.

  • Takto bez dlouhého přemýšlení zareagují stovky lidí ze Šternberka, Štěpánova, Bohuňovic, ale i Olomouce, kteří se o slunečných dnech vydávají na kole či autem do oblíbené „zmrzlinárny“.
  • Na prvního máje bylo zájemců o chladivou pochoutku tolik, že místní skřípali zuby.
  • Hlavně kvůli motoristům, jejichž auta olemují průtah obcí a lidem stojí ve vjezdu do domu.
  • Taky se strachují o děti, když se zmrzlinou v ruce přebíhají frekventovanou­ cestu.

„Na 1.května to bylo nesnesitelné. Auta všude, cyklistů spousty. Fronta snad padesát metrů a lidé seděli i v trávě,“ popisovala nápor starší obyvatelka Štarnova.

Jméno si nepřála zveřejnit, aby se na vesnici nedostala do řečí.

„Vadí nám hluk, auta kolikrát stojí tak, že nemůžeme vyjet. Taky máme strach, že nějaké dítě vletí pod kola,“ uvedla zhruba čtyřicátnice, která žije v domě v blízkosti vyhledávané „zmrzlinárny“.

Zákaz zastavení na jedné straně

Poslední díl cyklostezky Olomouc – Šternberk otevřou do prázdnin

Podle starosty Stanislava Nykla jsou tábory dva.

„Jedni jsou rádi, že mají kde posedět. Těší je, jak prostranství zvelebil. Jiní, hlavně ti, kteří žijí blízko, si stěžují na auta a davy o víkendech,“ shrnul.

„Obec není stavěná na takový nápor turistů. A bude ještě větší,“ obával se dokončení cyklostezky z Olomouce na Šternberk.

O parkování návštěvníků „zmrzlinárny“ se už vedlo několik jednání.

„Chtěli jsme udělat zákaz zastavení na jedné straně vozovky. To ale narazilo na podnikatele. Hájí svoje zájmy. Ovšem do budoucna se tomu zřejmě nevyhneme. Nechceme, aby došlo k nějakému průšvihu,“ uvedl starosta, kterého místní zastavují a stěžují si na zátěž spojenou s návštěvností vyhledávané prodejny zmrzliny.

Nevyrábím zmrzlinu pro davy, říká majitel zmrzlinárny 2AD

Fronta na zmrzlinu ve Štarnově.

Závist! A to jenom vyrábím zmrzlinu

Podle zmrzlináře Františka Čouky není zákaz dobrým řešením:

„Tím, že se projíždějící motoristé musejí vyhnout stojícím autům, zpomalí a nedojde ke kolizi. Jinak obcí valí osmdesátkou,“ reagoval.

„Navrhoval jsem, že zaberu metr z trávníku podél silnice, dám tam kostky a bude po problému, a to na vlastní náklady. Nechtěli. Že jde o zeleň,“ dodal.

Budete mít zájem:  Příznaky Koronaviru Co Dělat?

Nesouhlasí s tím, že by obliba jeho zmrzliny a nápor v horkých dnech nadmíru zatěžovaly malou ves.

„Takových dnů, jako bylo na 1.máje, je pět do roka. V týdnu je klid, na cestě stojí tři auta,“ prohlásil.

„Když je lidí hodně a někdo zaparkuje ve vzejdu, je to ojedinělé, navíc sám jsem místní nabádal k tomu, ať si do vjezdu umístí zákaz, případně zavolají policii. Že si někdo stěžuje? Závist! A to jenom vyrábím zmrzlinu,“ reagoval podnikatel.

Za pomoc klacky pod nohy? 

Starosta uznává, že podnikatel a jeho zmrzlina dělají Štarnovu i reklamu.

„Znají nás ve Šternberku i Olomouci. Ale to je všechno. Daně odvádí do Bohuňovic, kde bydlí. Na Dětský den sice udělal oslavu, něco nakoupil, ale vše se mu vrátilo. Je to podnikatel,“ hodnotil starosta.

To Čouku mrzí: „Chtěl jsem zvelebit nádrž nebo spravit park. Nechtěli! Když se opravoval kostel, pomáhal jsem s drenáží, a nic jsem nechtěl. Koupil jsem dresy fotbalistům. A za to všechno se mi jen hází klacky pod nohy,“ zlobil se Čouka.

Zklidnění provozu u „zmrzlinárny“při­nese podle starosty přechod pro chodce. Obec už ho plánuje.

„Částečně situaci vyřeší. Pokud budou kritické dny a auta stát ve vjezdech, nezbude nám, než zavolat strážníky,“ dodal.

„Přechod jsem navrhoval před třemi lety. Nabízel jsem, že ho zaplatím,“ uzavřel František Čouka.

Dav – Wikipedie

Dav při výročí islámské revoluce

Dav je přechodné a málo strukturované shromáždění velkého počtu osob ve stejném prostoru. Může být záměrné, pokud účastníky spojuje myšlenka, program, postoj k určitému problému, osobě či skupině, ale může být také zcela nahodilé. Dav není sociální skupinou v sociologickém smyslu slova, ale sociálním agregátem, což je sociální útvar, v němž se výrazně mění individuální psychika zúčastněných pod vlivem psychologické nákazy, na základě nápodoby a v důsledku oslabení nebo úplné absence sociální kontroly.[1]

Přítomnost v davu má vliv na chování jednotlivců (tzv. davové nebo též kolektivní chování), silně se zde projevuje princip nápodoby, dav je velmi sugestibilní a má sklon k hysterickému chování. Jednání jedinců je ovlivněno anonymitou a poklesem sociální a racionální kontroly.[2]

Davové chování bylo a je předmětem zájmu psychologů a sociologů (např. Jan Kučera, Gustave Le Bon, José Ortega y Gasset, Gabriel Tarde, Sigmund Freud, Scipio Sighelelo, William McDougall).[3]

Klasifikace davu dle R. W. Browna

  • dav aktivní
    • útočný dav (dav lynčující, terorizující či dav vzpoury či protestu)
    • únikový dav (vznikající panikou, např. střelbou či vraždou ve veřejných prostorách před pasivním davem)
    • získávací dav (např. dav v obchodu při slevách)
    • expresivní dav (dav vyjadřující názor nebo postoj, např. při demonstracích)
  • dav pasivní (posluchačstvo)
    • příležitostné (např. sledující v kině, divadle atd.)
    • záměrné (např. veřejná setkání)

City a mravnost davů podle Le Bona

V první části knihy „Psychologie davu“ autor zkoumá některé zvláštní vlastnosti davů jako impulsivnost, neschopnost rozumně uvažovat ve spojení s nedostatkem soudnosti a absencí kritického ducha.

Popudlivost, proměnlivost a dráždivost davu

Mnohé studie dokázaly, že dav je veden zásadně nevědomím a jeho činy nejsou téměř vůbec ovlivněny mozkem. Zajímavé je, že na jedince můžou působit ty samé podněty, jako na člověka v davu, ale nepodvolí se jim, jelikož mu to rozum zakazuje. Kdežto dav lidí své reflexy zásadně neovládá a ztratí pud sebezáchovy.

O davech se také dá říci, že jsou proměnlivé, jelikož na ně působí různé pudy, kterým se většinou podvolí. [4] Dav má pocit neomezené moci, všechno, co je pro jednotlivce nemožné, je pro dav velmi snadné. Například jedince by sotva napadlo dopustit se vraždy, rabování, ničení cizího majetku atp.

Nicméně, budeme-li součást davu, dostaneme pocit moci, nebudeme racionálně uvažovat a snadno se dopustíme jednání, nad kterými bychom jako jednotlivci ani nepřemýšleli.  

Lehkověrnost davů a snadnost, s jakou podléhají sugesci

Jedna z dalších vlastností davů je jejich poddajnost a nakažlivost sugescí. Jasná sugesce dokáže nakazit všechny přítomné a proměnit tak pouhou ideu v reálný čin. Stačí k tomu pouze jeden člověk, který svým přesvědčením a domněním nakazí zbytek davu.

Jak už bylo řečeno, jelikož je dav veden nevědomím, dokáže lehce uvěřit i těm nejmíň pravděpodobným skutečnostem, jedná se však velmi často o zkreslené jevy. To, co pak dav vidí, je pouze zkreslený obraz v mysli, který neodpovídá realitě.

Dav nerozlišuje mezi vzdělaným a nevzdělaným člověkem, jakmile jsou oba součástí jednoho davu, jsou neschopni uvažovat racionálně.

Přehnanost a zjednodušení citů u davů

Dav projevuje city velmi zjednodušené a velmi přehnané formě. V tomto případě nezáleží, zdali se jedná o city pozitivní či negativní. Díky jednoduchosti a přehnanosti, dav nabývá jistoty a přesvědčení o správnosti své myšlenky.

Z lehkého odporu jedince, který si daný člověk ani nemusí uvědomovat, dokáže dav vytvořit čirou nenávist. Tohle vše je způsobeno pocitem jistoty a nedotknutelnosti, která je úměrná velikosti davu.

Přehnanost a zjednodušení patří mezi primární atributy, které dav vyžaduje po svých hrdinech.

Nesnášenlivost, autoritativnost a konzervativnost davů

Nesnášenlivost a autoritativnost jsou všem davům vlastní. Liší se pouze jejich intenzita, která může být ovlivněna i rasovým původem. To vše je založeno na představě davu, že existuje pouze jedna pravda a vše ostatní je lež. Jedinec v davu nemá šanci projevit svou nezávislost. Jedinou nezávislostí tak zůstává ta davová.

Dav přijímá za autority převážně ty, kdo se prezentují jasnou a tvrdou ideologií. Naopak dobrota a kompromisy jsou davem často považovány za slabost. Dav se bude vždy krčit před silnou autoritou typu Caesara. Naopak je schopen vzbouřit se proti slabému vůdci.

Další velmi podstatnou vlastností davu je jeho konzervativnost a silný vztah k tradicím, které ovlivňuje zejména nevědomost a strach z něčeho nového.[4]

Ideje, způsob uvažování a obrazotvornost davů

V této části knihy se autor zabývá idejemi a jejich vlivem na davy. Také zároveň zkoumá způsob, jakým dav uvažuje a obrazy, kterým podléhá.

Ideje davů

Každá civilizace stojí na určitých idejích, které jsou po dlouhou dobu neměnné a převraty, které se udály v průběhu dějin vyplývají ze změn těchto idejí např. Velka francouzská revoluce.

Budete mít zájem:  Maliny a zdraví – na co mají vliv?

Davům lze vsugerovat ideu jen pokud je co nejjednodušší a pokud si ji davy dokáží obrazně představit. Různé obrazné ideje nemusí mít mezi sebou logickou spojitost, a proto lze u davu sledovat opačné jednání. Trvá několik let než idea nabyde prosté, jednoduché podoby, aby byla přístupná pro davy. Když se tak stane, pronikne do nevědomí davu a stane se z ní cit.

Le Bon dělí ideje na dvě skupiny. Do první skupiny patří náhodné a pomíjivé ideje, které vznikají pod vlivem okamžiku např. nadšení pro nějakou osobu. Nejsou stálé a rychle vyprchají. Do druhé skupiny patří základní ideje, kterým dědičnost a veřejné mínění dodávají stálost např. ideje náboženské víry nebo demokratické ideje.[4]

Způsoby uvažování davů

Úvahy davů jsou většinou založeny na asociacích. Charakteristické pro davovou logiku jsou asociace věcí sobě nepodobných, mezi kterými není skoro žádný vztah. Právě řečníci využívají těchto asociací k ovlivnění davů.

Rozumové úvahy by byly pro davy nepochopitelné, a proto na ně nemají vliv. Davy neuvažují nebo neuvažují správně, protože nejsou kritické k soudům, které jsou jim vnucovány a tyto soudy bezmyšlenkovitě přijímají.

Některé názory nabývají všeobecné platnosti velmi snadno, protože většina lidí není schopna utvořit si jiné mínění na základě svých úvah.

Obrazotvornost davů

Davy nejsou schopny logické úvahy a přemýšlí pouze v obrazných představách a ty se stávají pohnutkami jejich jednání. Davy se vždy nechají strhnout představami a dojmy, nerozeznají smyšlenou skutečnost od pravé.

Na davy nepůsobí ani důkazy ani samotné události, ale to, jak jim jsou předkládány, musí být utvořen nějaký nápadný obraz, který na ně zapůsobí. Spousta velkých státníků se nespoléhali na inteligenci ani rozum davu, ale na jeho představivost.

Všechny historické události jako reformace, revoluce atd. byli důsledky silných dojmů, které působily na obrazotvornost davů.[4]

Klasifikace davu dle Gustava Le Bona

Gustave Le Bon definuje dav jako shromáždění lidí s novými vlastnostmi, které se značně
liší od vlastností samotných jednotlivců davu.

Charakteristickými znaky jsou ztráta uvědomělé osobnosti a fakt, že city a myšlenky davu jsou zaměřeny stejným směrem. Toto zaměření vytváří jakousi kolektivní duši.

Davy mají malou schopnost uvažovat, ale naopak jsou velmi dobře uzpůsobeny ke konání činů.[4]

Třídění davů

  1. Davy různorodé
    1. Anonymní (pouliční)
    2. Neanonymní (poroty, parlamenty)
  2. Davy stejnorodé
    1. Sekty (politické, náboženské)
    2. Kasty (vojenské, kněžské)
    3. Třídy (měšťanská, selská)

Davy různorodé

V různorodých davech převažují neuvědomělé city nad racionálním uvažováním. Tyto skupiny jsou
tvořeny libovolným počtem jedinců bez ohledu na jejich zaměstnání či vzdělání. Základním rozlišovacím faktorem je rasa, jejíž duše ovlivňuje duši celého davu (čím více duše rasy nabývá na síle, tím se vlastnosti davů stávají méně zřetelnými).

  • Davy stejnorodé
  • 1) Sekta – uskupení, jehož členy spojuje společné pouto, přesvědčení, přestože jednotlivci jsou jinak odlišní
  • 2) Kasta – příslušníci kasty mají identické zaměstnání, stejně tak jako výchovu a prostředí, ve kterém žijí
  • 3) Třída – je tvořena jedinci různého původu, kteří sice mají rozdílné zaměstnání a přesvědčení, ale spojují je jisté životní zvyky, zájmy či podobná výchova

Vlastnosti davu

Gustave Le Bon ve svém díle Psychologie davu[4] rozpracoval teorii davu a masy. Le Bon tvrdí, že začleněním jednotlivce do tzv.

psychologického davu vzniká kolektivní vědomí bez ohledu na zaměstnání, povahu či inteligenci jednotlivých jedinců. V kolektivní duši mizí individualita a převládají neuvědomělé vlastnosti.

Proto davy nejsou schopné provést čin, který vyžaduje vyšší inteligenci.

Specifické vlastnosti davu vznikají ze tří hlavních příčin:

1)     Pocit nepřekonatelné moci davu, který je zapříčiněný příslušností k většímu počtu lidí. Ten umožňuje jednotlivci podvolit se svým pudům, za které následně ztrácí pocit zodpovědnosti. 

2)     Duševní nákaza – způsobuje, že jedinec obětuje svůj osobní zájem zájmu kolektivnímu. Tohoto aktu je schopen výhradně jako součást davu, jelikož je to vlastnost protichůdná jeho přirozené povaze.

3)     Sugestibilita – tj. tendence přebírat myšlenky davu, jejímž následkem je výše uvedená duševní nákaza.

  1. U většiny davů lze pozorovat následující vlastnosti:
  2. 1.     Popudlivost, proměnlivost a dráždivost davů
  3. 2.     Lehkověrnost davů a snadnost, s jakou podléhající sugesci
  4. 3.     Přehnanost a zjednodušení citů a davy
  5. 4.     Nesnášenlivost, autoritativnost a konzervativnost davu
  6. 5.     Mravnost davů

Faktory působící na dav

Nepřímé faktory je možné nalézt na počátku všech davových přesvědčení. Jsou jakousi prvotní fází při vzniku nových
myšlenek.

Rasa se řadí na první místo
a svou důležitostí převyšuje všechny ostatní faktory. Z tohoto důvodu vidíme velké rozdíly v chování a přesvědčení různých zemí.

Tradice je soubor idejí a přesvědčení, který vznikl v minulosti a v průběhu času se pozměňuje nebo zaniká. Bývá nahrazen novými tradicemi, aby mohlo docházet k pokroku. Dala by se přirovnat k duši národa, bez které je jeho existence nemožná.

Doba nebo čas způsobují hromadění myšlenek a zrod přesvědčení. Působením času zanikají tradice nebo se formují nové politické názory, což může trvat staletí.

Politické a sociální instituce jsou výsledkem idejí, citů a mravů. Jsou produktem rasy, a proto je nemůžeme změnit. Násilnými převraty může docházet ke změně názvů, podstata však zůstává stejná. Samy o sobě nemají žádnou působnost, ale když jsou úzce spjaty s povahou národa, jejich moc se stává nadpřirozenou.

Bezprostřední faktory pokračují ve formování přesvědčení a myšlenek, které vznikly na základě nepřímých faktorů. Formují ideu, respektive názor do koncové podoby, a tak dochází k vypuknutí vzpoury či svrhnutí vlády.

Obrazy, slova a formule –  význam slov je nepodstatný, nicméně obrazotvornost, kterou vyvolávají, je hybnou silou působící na davy.

Iluze – jeden z hlavních faktorů ve vývoji národů. Davy dávají přednost oslňující iluzi před pravdou a skutečností. Vládne minulosti a patří jí budoucnost. Ten, kdo dokáže přesvědčit
dav o iluzi, snadno ho dokáže ovládat.

Zkušenost – má moc ustálit pravdu v duši národa a zničit iluze, které jsou nebezpečné a nebo neužitečné, protože zkušenosti nabité jednou generací nemají užitek pro jinou.

Budete mít zájem:  Příznaky Těhotenství Za Jak Dlouho?

Rozum – na davy nelze působit logickými úvahami, proto ti, co davy manipulují, působí na city davu, které jsou největšími hybnými silami (např. čest, náboženská víra, láska k vlasti nebo touha po slávě).

Vůdci davů

V okamžiku, kdy se shromáždí určité množství jedinců, začnou podléhat autoritě, tj. svému vůdci.

Vůdce často pochází z řad vedených, sám je zhypnotizovaný ideou a od běžných příslušníků davu ho odlišuje silná vůle k vykonávání činů.

Vůdci davů postrádají pud sebezáchovy a jsou nuceni obětovat své osobní zájmy a rodinu na úkor svého přesvědčení. Vůdci svou autoritu uplatňují především skrze despotismus.

  • Dělení vůdců: 

1) Energičtí s pevnou, ale okamžitou vůlí – bouřliví, stateční, smělí, řízení náhlé akce

Mají značnou ale pouze
dočasnou energii. Jakmile pomine podnět, který vyvolali, a vše se vrátí do
všedního života, stanou se neschopnými přemýšlet a vést druhé. Jsou vůdci pouze
pod podmínkou, že je vede někdo jiný.

2) S pevnou a trvalou vůlí – mají větší vliv

Jsou to zakladatelé náboženství či tvůrci velkých děl. Disponují trvalou vůlí, neobyčejně vzácnou a silnou schopností, která překoná
všechny překážky.

Odkazy

Reference

  1. ↑ M. Petrusek (red.), Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1998. 80-718-4164-1.Dostupné online
  2. ↑ Podle GEIST, Bohumil. Psychologický slovník. Praha: Vodnář, 2000. ISBN 80-86226-07-7. S.

     55, heslo Dav

  3. Geist, Bohumil. Sociologický slovník. Praha :Victoria Publishing, 1992. 80-856-0528-7.
  4. ↑ a b c d e f LE BON, Gustave. Psychologie davu. Praha: KRA, 1994.

     

Literatura

  • ORTEGA Y GASSET, José. Vzpoura davů. Překlad Václav Černý. Portál 2018. 256 s., ISBN 978-80-262-1404-5
  • LE BON, Gustave. Psychologie davu. Překlad L. K. Hofman, Z. Ullrich. Portál 2016. 168 s., ISBN 978-80-262-1028-3

Související články

  • Psychologie davu
  • Syndrom skupinového myšlení
  • Kolektiv
    • Kolektivní chování
    • Kolektivní inteligence
  • Stádo

Externí odkazy

  • Obrázky, zvuky či videa k tématu dav na Wikimedia Commons
  • Téma Dav ve Wikicitátech
  • Slovníkové heslo dav ve Wikislovníku
  • Dav – 7 mýtů o davové psychologii. ideje.cz [online]. Prague Media Group s.r.o. [cit. 2008-8-21]. Dostupné online. 

Portály: Sociologie

Autoritní data: GND: 4604994-0 | PSH: 9468 | LCCN: sh85034333 | WorldcatID: lccn-sh85034333

Citováno z „https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Dav&oldid=18949435“

Apetitus.cz » Pondělí, 22. června 2015

Každému milovníkovi mořských plodů se dnes vyplatí zbystřit pozornost. Připravíme si totiž salát, který kromě provokativně lahodné a silné chuti nabídne i spektrum zajímavých charakteristik, ze kterých budou těžit gurmáni, sportovci i jedinci honící…

Škola zdravého vaření: Špenátové smoothie

Většina milovníků tekuté stravy si koktejly vychutnává z důvodu nejen jejich chuti, svěžesti či obsahu živin, ale inklinuje k nim i pro jejich atraktivní a čistě přírodní barvy. Přiznejme si, že většina z nás jí i očima, takže na tomto aspektu není…

Škola zdravého vaření: Rukolová polévka

Polévky hrají v gastronomii důležitou roli nejen jako chuťové zpestření, ale při šikovné kombinaci vhodně zvolených surovin se z nich vyklube i nutričně plnohodnotný chod, který tak bude mít potenciál dát tělu vše důležité. Když se nad tímto…

Škola zdravého vaření: Pomerančový koláč

Milovníci dezertů a vůbec všeho sladkého, kde základem receptů bývá klasická mouka, mají nezřídka smůlu, protože v uspokojení těchto tužeb jim brání přítomnost lepku. Jakmile ale předložíme návrh, jehož součástí lepek není, a navíc použijeme…

Škola zdravého vaření: Robi steak s batátovými plátky

Toužíte-li po bezmasém, snadno připravitelném a tak trochu netradičním obědě, bude dnešní recept výzvou snad pro všechny s výjimkou celiaků. Z chuťového hlediska potěší především milovníky silných chutí a vůní grilování a pečení, slabší povahy by se…

U Věrušky v kuchyni: Detox s Dobrým ránem

Moje detoxikační recepty v jednom studiu společně s povídáním před detox hudební pauzou Tomáše Kluse. Dramaturgie umí najít překvapivé paralely. […]

Jižní svah: Narozeninová nerezovka

Neděle byla významná coby den otců a především jako letní slunovrat. A taky jsem měl narozeniny. Dárky se mi prý vybírají strašně blbě, ale letos se to rodině myslím dost povedlo. A jeden z nich měl dokonce souvislost s vínem. Dávat fetišistovi na …

Co nového na kopci: Bezlepkové lívance

Lívance. Naše naprosto nezbytná snídaně. Přišla však chvíle, kdy je nutné uvařit bezlepkovou verzi. Kupodivu právě u lívanců nebyla nepřítomnost mouky nijak zásadní. Pohanka byla odjakživa surovinou, se kterou se české lívance pojily a právě v …

Co nového na kopci: Bezlepkový kvásek

Každý, kdo drží bezlepkovou dietu pravděpodobně disponuje svým receptem na domácí kvásek. Není třeba se kvásku bát, funguje bezvadně, pěkně drží, nemá tendenci se kazit, pokud jej každý den poctivě oživujeme a není ani příliš složité jej vyrobit. Já …

Sklenička – wineblog na cestách: Nedoceněný toskánský klenot

Druhý díl psaní o sladkých vínech, takže už můžu mluvit o seriálu :o) Na ilustrační fotce výhled na Montescudaio od vinařství Fattoria Santa Maria… Vin Santo je toskánská specialita, kterou si v devadesátých letech napsali i do pravidel nové …

Tyden.cz: Wellness čaje součástí zdravého životního stylu

Víte, co znamená žít ve stylu Wellness? Představuje to novou vlnu péče o zdraví a často bývá propojen s pojmem fitness (být fit). Jedná se o životní styl, který vede ke zlepšení zdraví, kvality života a k celkové pohodě.

Dobrá chuť Lidovky.cz: Ryba na grilu. Jak připravit perfektního tuňáka, poradí Roman Paulus

Další články k tématu: • V hlavní roli petržel. Zkuste tabouleh, radí Roman Paulus • Fenykl v marinádě. Zkuste ho telecím tatarákem, radí Paulus • Ovoce a cukr. Jak na chladivý sorbet, poradí Roman Paulus • Listy a maso. Zkuste špenát s mladým …

Vitalia.cz: Nevyrábím zmrzlinu pro davy, říká majitel zmrzlinárny 2AD

Na zmrzlinu Darka Hrivňáka si klidně vystojíte frontu až za dva rohy. Není to totiž nabarvená a navoněná směs ze sáčku, ale jahodová zmrzlina z jahod a čokoládová z té nekvalitnější čokolády.

« Úterý, 23. června 2015     Neděle, 21. června 2015 »

Copyright © 2009 Jirka Chomát. Toto je odlehčená verze Apetitus.cz určená pro mobilní telefony. Pro přístup z webového prohlížeče používejte raději základní verzi.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector