Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!Rudolf BernartRozhodli jste se jezdit do práce na kole, protože je to rychlejší než autem nebo vlakem a také příhodnější pro životní prostředí? Chcete udělat něco pro zdraví a kondici? Jenže nemáte kolo kde bezpečně uschovat? S touto otázkou se potýká řada lidí. Odpovědí na ni může být takzvaná kolárna, kterou už znají obyvatelé některých našich měst. Skýtá naprosté bezpečí a ochranu před nepřízní počasí nejen pro samotný dopravní prostředek, ale i pro váš nákup, a také nabízí možnost dalších služeb, jež člověku přijdou vhod.

O český projekt nazvaný Bike Tower se zajímají fandové cyklistiky i vizionáři prosazující udržitelný život na naší planetě stejně jako nadšenci pro smart city. V České republice i v zahraničí. Pardubická společnost Systematica, s. r. o.

, která takové kolárny staví a uvádí do provozu, za svůj přístup k řešení dopravní situace ve městech získala v nedávných letech již několik ocenění. To poslední je pro Rudolfa Bernarta, jednatele, z letošního května. Dostal Zlatého delfína v soutěži Marketér roku 2018.

Příběh Bike Tower je totiž nejen o nápadu, stavbě, financování, ale také o službách a marketingu s vizionářským i pragmatickým cílem v jednom zásahu: dát lidem službu, kterou opravdu potřebují. Ne každému se to v podnikání podařilo.

Rudolf Bernart, sám někdejší cyklistický závodník s mnoha zkušenostmi, který navíc se svým týmem dokáže dobře odhadnout potřeby trhu a rád hledá Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!obchodní příležitosti, jež nejsou jen pro pohodlí člověka, ale propojují hledání cest vhodných ke zlepšování podmínek života nás všech, však nerad mluví sám o sobě. Všechno, co se váže k výsledkům práce firmy Systematica, je podle něj stopou synergie a souhry kolektivu šikovných odborníků, kteří již nyní vidí úspěch podnikání v souvislostech mnoha příštích let.

Platí stále, že je kolo nejrychlejší dopravní prostředek ve městě?

Ano platí. Platilo to v době „normálních“ kol i při menším provozu, v dnešní době ucpaných měst a elektrokol to platí dvojnásobně.

Vaše firma poskytuje milovníkům jízdy na kole užitečný servis. Ve městech stavíte úschovny-věže, jež cyklistům nabízejí vysoký komfort a zbavují je starostí. Co všechno už vaše zařízení dokážou?

Automatická „kolárna“ dokáže uschovat nejen samotné jízdní kolo, ale také příslušenství v podobě cyklistické přilby, všech typů brašen a brašniček, cyklocomputerů, osvětlení atd.

V podstatě na kole umístěném v cyklověži můžete ponechat nejen vše, čím je kolo dovybaveno pro bezpečný provoz, ale také například nákup. S kolem přijde do styku pouze jeho majitel.

Jízdní kolo opouští až ve chvíli, kdy se za ním zavřou dveře zařízení, a následně kolo vyjíždí až po načtení úschovního lístku, který dostane uživatel „kolárny“ proti uloženému kolu.

Kdo a jak výstavbu financuje, kdo úschovny provozuje a čí je to vlastně majetek?

Financování úschovny zajišťuje investor, tedy ve většině případů města. Tento projekt je podporovaný Evropskou unií, která na pořízení automatické kolárny poskytuje dotace až do výše 90 %.

Tyto dotace čerpá investor, který je pak i majitelem zařízení.

Investor také zajišťuje provozovatele zařízení, kterým může být organizace vlastněná městem, jako jsou například Technické služby, nebo může být provozovatel zajištěn smluvním vztahem.

V České republice již takových věží funguje 13 a letos plánujete postavit dalších pět až šest. Kde všude již jsou a kde vyrostou?

V České republice v současné době fungují cyklověže v Hradci Králové, Přerově, Pardubicích, Třinci, Lysé nad Labem, Břeclavi, Hodoníně, Litoměřicích, Poděbradech, Moravské Třebové, Čelákovicích a v Kolíně. Dále se cyklověž nyní připravuje v Trutnově a Jaroměři, chystá se realizace v Šumperku a na Slovensku v Bratislavě a v Trnavě.

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!Veřejnosti jste nabídli produkt a službu, které reagují na celospolečenskou poptávku, jež se významně pojí s měnícím se životním stylem i snahou žít zdravěji. Jaké to má souvislosti?

Víme, že dnes všechna města zápasí s narůstající osobní automobilovou dopravou a potížemi, které působí. Proto jakákoliv alternativa k ní je velice důležitá a každá z těchto alternativ by měla být maximálně podporovaná.

A jednou z podporovaných možností dopravy lidí je ve městech právě cyklodoprava.

Vytváří se cyklistická infrastruktura v podobě cyklostezek a cyklopruhů, a k tomu se začíná budovat i důležitý mobiliář, kterým jsou právě bezpečná uložiště jízdních kol.

Uvažujete o rozšiřování služeb pro cyklisty? Aby si v cyklověži mohl kolo napumpovat, něco malého opravit?

Již dnes najdete u většiny cyklověží příslušenství v podobě mechanické pumpy na dofouknutí jízdního kola nebo elektrokola.

V Kolíně byl například zase nainstalován servisní stojan, kde si cyklista může udělat drobný servis před jízdou atd.

Dalším zajímavým prvkem je třeba umístění cyklomapy na plášti cyklověže, kde jsou vyznačeny nejen cyklotrasy, ale i také třeba informace o zajímavostech města, které stojí za to navštívit.

I z hlediska marketingu skýtají vaše úschovny značný potenciál, třeba s ohledem na turisty. Co časem plánujete?

S přidáváním dalších služeb, které by cyklista při své zastávce u cyklověže mohl využívat, určitě počítáme. Kromě zmíněné veřejné pumpy, cyklomapy nebo servisního stojanu to je například převlékárna nebo úschovní skříňky na zavazadla.

Tyto služby byly nedávno puštěny do provozu spolu s cyklověží v Čelákovicích. Tam si může majitel elektrokola například i dobít svoji baterii během doby „parkování“ kola v úschovně.

Dalším krokem by do budoucna měla být i možnost vypůjčit si jízdní kolo z cyklověže v jednom městě a vrátit ho do cyklověže v jiném městě.

Ostatně právě za marketingové aktivity ve spojitosti s výstavbou věží jste letos v květnu přebíral pěkné ocenění, Zlatého delfína, v soutěži Marketér roku. A není to zdaleka jediné ohodnocení práce vaší firmy…

Ano, to je pravda. Projekt BIKETOWER – bezpečné uschování jízdních kol, jak ho oficiálně nazýváme, dostal ocenění od Ministerstva dopravy ČR jako Dopravní stavba roku 2017 v oboru Technologie potřebné pro vznik dopravních staveb, stal se také Stavbou roku Královéhradeckého kraje v ro-Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!ce 2014, byl vyhlášen jako dopravní inovace roku na výstavě v Paříži v roce 2015, dostal Čestné uznání za konkrétní realizovaný projekt a další. Každé ocenění nás vždy potěší, je to zpětná vazba našeho úsilí, tedy dělat to, co je ostatním prospěšné.

Když jednáte s představiteli měst, která o zřízení kolárny projevila zájem, co je nejsložitější při argumentaci k získání zakázky?

Na začátku celého projektu bylo samozřejmě nejtěžší přesvědčit představitele měst o potřebnosti této služby.

To se postupně s přibývajícími realizacemi podstatně zlepšilo a přispěl k tomu i obrovský nárůst v používání elektrokol.

Města pochopila, že nestačí budovat pouze infrastrukturu, ale že k tomu, aby lidé na kolech vůbec vyjeli, musí vědět, kam své kolo nebo elektrokolo na konci své cesty odloží.

Jak dlouho se úschovna staví a kolik takové zařízení stojí?

Automatická kolárna se staví v průměru tři měsíce. Jeden měsíc se buduje základová deska a další dva měsíce se instaluje zařízení a testuje se. Celková investice je v průměru kolem deseti milionů korun.

Vyplatila by se i firmám, jejichž pracovníci jezdí do zaměstnání na kole? Může si nechat zájemce věž postavit za vlastní peníze?

Do budoucna si myslím, že určitě ano. Dnes jsme ve fázi, že se budují „kolárny“ převážně v prostoru dopravních uzlů. Postupně ale zcela jistě přibydou obytné zóny i firmy a instituce, kde lidé pracují.

Naše představa je taková, že člověk ráno vyjde ze svého bydliště, vyzvedne si kolo v bezpečné úschovně, dojede na něm do školy nebo zaměstnání, kde zase kolo bezpečně odloží.

Budete mít zájem:  Léky Proti Křečím V Břiše?

A takto se to může týkat i obchodních center, školních komplexů atd.

Máte know-how, praxi, sympatie veřejnosti, výsledky. Na konzultace za vámi jezdí investoři z celého světa. Počítáte s expanzí do zahraničí?

Ano počítáme. Už letos připravujeme první zahraniční realizaci, konkrétně v Trnavě na Slovensku.

Před pár týdny k nám přijela delegace z Tel Avivu, byli tady na konzultaci a prohlídce zájemci z Anglie, Lucemburska, Francie, Itálie, a dokonce i ze Singapuru. Náš model se zdá uplatnitelný prakticky kdekoli.

Je svým způsobem univerzální, dá se postavit a uvést do provozu rychle. Všude na světě se potýkají s přebujelou automobilovou dopravou, a proto se snaží podpořit i cyklodopravu.

ptala se Eva Brixi 

Koloběžka = dopravní prostředek do města

Možná jste zvyklí jezdit veřejnou dopravou, ale na zastávku se pořádně projdete. Možná byste jezdili na kole, ale nemáte ho kloudně doma ani v cíli cesty kde zaparkovat. Koloběžka je často přizpůsobivější. Malou skládací lze vzít do vlaku Českých drah jako ruční zavazadlo, aniž byste za ní platili cokoliv navíc.

Skládací koloběžka s nosností 100 kg má nejdelší rozměr často 90 cm. Možná jste řešili problém, že kvůli jízdě několik kilometrů na nádraží si nechcete kupovat jízdenku za 24 Kč a kolo není u nádraží kloudně kde zaparkovat.

Cesta na koloběžce nemusí trvat o moc déle a v kombinaci s vlakem může jít o nejrychlejší způsob dopravy.

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

Většina článku bude o skládací koloběžce.

Tipy pro jízdu

Skládací koloběžky mají menší kolečka (cca 20 cm průměr). Kočičí hlavy, šotolinové cesty či vyšlapané pěšiny ničí kolečka. Na rovině na asfaltu můžete dosáhnout rychlosti i 20 km/h.

Brzdí se na nich především zadní šlapací brzdou či seskokem. Pro jízdu za tmy je minimálně vhodné vpředu připnout silikonovou blikačku na řídítka a vzadu blikačku na batoh.

Buďte vidět! Snadno připnutelnou blikačku za 180 Kč mají třeba v Bajkazylu.

Široké a hladké chodníky jsou pro jízdu na koloběžce ideální. Když to vyžaduje například ohled na chodce, je snazší zpomalit. Také zastavení a opětovné rozjetí je snazší než na kole, což se hodí u vysokých obrubníků či přechodů pro chodce, které jsou díky tomu menší překážkou. V bočních ulicích je zase vhodnější jet po vozovce.

Především je potřeba naplnit § 4 odstavec a) Zákona o provozu na pozemních komunikacích, který říká, že při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen se chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek.

  Koloběžka, pokud splňuje povinnou výbavu kola, je v zákoně považována za kolo.

Na koloběžce lze jezdit do školy. Děti si  na ní užijí spoustu zábavy a budou samostatnější. Rodiče a učitelé mohou těžit z toho, že budou děti díky pohybu o trochu více vybouřené. Koloběžka má větší šanci na zaparkování v uzavřeném prostoru školy, třeba ve skříňkách nebo šatnách. Pokud taková možnost neexistuje, je možné se obrátit na ředitele školy, a společně najít vhodné řešení.

Edit 27. 7.

2015: Skládací koloběžku lze sice pořídit na internetu za 1200 Kč, ale takový postup nedoporučuji: levná kolobka bude pravděpodobně mít krátké blatníky, bude větší dřina a menší zábava na ní jezdit (vlastní zkušenost). Je škoda si za mokra pocákat boty a nohavice. Výhoda kamenného obchodu je možnost následného servisu či dokoupení náhradních dílů. Skládací koloběžky mají v Decathlonu a některých cykloobchodech.

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

Zadní blatník je příliš krátký. Bude dobré, když si to výrobci uvědomí.

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

V Paříži se na koloběžkách jezdí hodně.

S koloběžkou v MHD

Většinu skládacích koloběžek si můžete vzít do autobusu či tramvaje zdarma. Smluvní přepravní podmínky PID přepravu skládacích koloběžek umožňují: sbalené skládací jízdní kolo, dětské odrážedlo nebo dětské jízdní kolo pro dítě do 6 let věku lze přepravovat i bezplatně, pokud překročí povolené rozměry (50×60×80 cm) nejvíce v jednom rozměru.

Objemné předměty dosahující výše uvedených rozměrů lze vzít do vozidla jako zavazadlo jen s ohledem na okamžité obsazení vozidla. (Přeprava rozměrnějších zavazadel (např. nad 25×45×70 cm) je zpoplatněna (16 Kč), ale držitelé předplatní jízdenky mohou jedno takové zavazadlo přepravovat bezplatně.)

Velké koloběžky

Velké koloběžky se ve vlaku ČD počítají jako jízdní kolo. Pořád se vejdou do kufru auta. Mají větší kola s plášti a lepšími blatníky, na rovině dosáhnete rychlosti přibližně 25 km/h. Poradí si s hrbolatým povrchem. Mají širší řídítka a lepší brzdy. Jsou lépe odpružené a lze na nich ujet více kilometrů.

Doma či v práci oproti kolu stále nabízejí snazší parkování. Je snazší je použít na silnici. Při běžném nakupování už je ale asi budete potřebovat zamknout u stojanu na kola a nikoliv brát dovnitř, což naopak u malé koloběžky není problém. Velkou dospěláckou koloběžku lze pořídit i v rozmezí 2000-4000 Kč.

Tyto koloběžky jsou snáze dostupné v kamenných obchodech, kde si lze vyzkoušet, jak dobře jedou.

A kdyby vám kola, koloběžky, odrážedla, tříkolky, in-line brusle, a skateboardy k uspokojení dopravních potřeb nestačily, věřte, že existují i moderní kola skládací či nákladní různého provedení.

Nákladní kolo odveze skoro celou rodinu.

Nejpokrokovější řešení kombinace kola a ostatních druhů dopravy je skládací kolo Brompton, jehož menší kola vůbec nebrání tomu, aby jezdilo svižněji než třeba trekové kolo.

Jaké jsou vaše zkušenosti, kde jste jaký dopravní prostředek pořídili a jak jste s ní spokojení? Co kde lze pořídit v kamenných obchodech?

Kde je potřeba něco pro ten dopravní prostředek něco vylepšit? Přidávejte nápady na Cyklisté sobě.

Kde se na koloběžkách dobře jezdí?

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

V řadě moderních metropolí Evropy je doprava na kole běžná a úředník na kole v obleku není ničím výjimečný. „V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy.

Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a v Kodani jezdí do práce na kole přibližně 36 % obyvatel,“ říká dánský velvyslanec v ČR Ole E.

Moesby, který sám často jezdí po Praze na speciálním kole Christiania s velkým přepravním vozíkem a stal se jedním z patronů kampaně „Do práce na kole“.

„Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ doplňuje velvyslanec Moesby. Ze statistik EU totiž vyplývá, že 70 % zátěže životního prostředí ve městech pochází z automobilové dopravy.

Jízda na kole ve městě v automobilovém provozu bývá považována za nezdravou. Pro tuto domněnku však neexistuje žádný důvod, uvádí Auto*Mat. Množství studií potvrzuje, že cyklisté rozhodně nejsou vystaveni exhalacím více než ostatní účastníci provozu. Některé studie naopak prokázaly, že řidič sedící v autě během dopravní zácpy je vystaven exhalacím více než cyklista, který rychle projede.

Pražané vykonají na kole jen necelá dvě procenta svých cest. „Kolo není dobré jen ke sportu. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem,“ říká ministr dopravy Vít Bárta, který převzal nad kampaní „Do práce na kole“ záštitu.

Budete mít zájem:  Chci darovat ledvinu. Jak na to?

Soutěže se účastní týmy 2–5 lidí z jedné firmy (se sídlem v Praze). Ceny budou udělovány ve třech kategoriích:

* Jednotlivci: kdo najede cestou do a ze zaměstnání na kole nejvíc „zelených“ kilometrů? * Týmy: který tým najede nejvíce „zelených“ kilometrů dohromady?

* Firmy: která firma nejlépe podporuje své zaměstnance, aby jezdili do práce na kole, a stane se tak Cyklozaměstna­vatelem roku?

Tip: Ukecejte svého šéfa, ať se zúčastní! Jste-li šéf, zapojte svoje zaměstnance!

Soutěž slavnostně odstartuje Velká jarní cyklojízda 28. dubna a potrvá přesně jeden měsíc (29. 4.– 29. 5.).

Informace: www.dopracena­kole.net

„Hlavní město trpí nadměrným automobilismem, na který není stavěné. Pražané by měli více jezdit na kole, jak je to běžné nejen v Kodani, ale i Vídni, Berlíně nebo Curychu,“ říká ministr Bárta. Doplnil, že jeho úřad se zapojí do soutěže „Cyklozaměstnavatel roku“. Hodnotit se budou jednotlivci i týmy a na vítěze čeká víkend v Kodani, jízdní kolo nebo cyklistické vybavení.

„Životní styl obyvatel Evropy se změnil, trávíme hodně času vsedě nebo u počítačů. S tím souvisí nárůst obezity, problémů s páteří a nemocí srdce a cév,“ vysvětluje manažerka kampaně „Do práce na kole“ Iva Nevečeřalová.

„Jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu. Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzín i parkování a také čas.

Není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu při vyjížďce na kole,“ dodává Nevečeřalová.

Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Ocenění získají také firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří.

„Například umístí před své sídlo cyklistické stojany nebo zřídí pro pracovníky šatny,“ vysvětluje Iva Nevečeřalová. Hodnotit se budou i videa, která mohou firemní týmy natočit.

Všichni soutěžící mohou navíc čerpat slevy ve vybraných cyklistických obchodech a servisech.

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

Rekreační cyklistika v České republice zažívá doslova boom. Na kole jezdí podle různých odhadů 30 – 50 % obyvatel od teenagerů až po seniory. S tímto trendem souvisí i dopravní cyklistika v obcích, nicméně podstata dopravního ježdění se svojí povahou zásadně odlišuje. Cyklistická doprava nemá v současnosti vybudované dostatečné zázemí díky přímé soutěži s rozvojem automobilismu.

Průměrný podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu činí v českých městech 7,3 %, v Praze pouze 1,8 %. V hlavním městě by 29 % obyvatel rádo používalo jízdní kola pro cesty do práce a za službami, pokud by k tomu měli dobré podmínky. Těmi je myšlena především hustá síť zklidněných ulic, cyklistických pruhů a cyklostezek, a podpora pro kolo v cíli.

Dopravní odborníci odhadují reálné možnosti cyklistické dopravy v Praze v rozmezí 8 – 15 %, což odpovídá úrovni Mnichova, Vídně či Berlína.

Pravděpodobně největší bariérou rozvoje cyklistické dopravy je dnes subjektivní vnímání prostředí města jako nebezpečného a nevhodného pro cyklisty, ale také příliš silně zažitá představa kola jako výlučně sportovního a rekreačního prostředku.

Proč se do soutěže zapojit?

1. Bude vás to bavit
Soutěž zaujme a pobaví zaměstnance i vedení vaší firmy

2. Pomůžete sobě i životnímu prostředí
Jízdou na kole si vylepšíte fyzickou kondici a náladu. Pokud zvolíte bicykl nebo jdete pěšky, jste ohleduplní k okolí a pomůžete pražskému ovzduší.

3. Ušetříte čas, nervy i peníze
Kolo nepotřebuje benzín, netrčí v dopravních zácpách a nemusíte složitě hledat parkovací místo ani za ně platit. Na cesty do 4 km je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem. Na velké přesuny je možné naložit kolo do metra nebo vlaku.

4. Získáte slevy
Můžete využít slevy na zboží ve vybraných cyklis­tických obchodech a servisech.

5. Můžete vyhrát hodnotné ceny
Na vítěze čeká víkendový zájezd do Kodaně, jízdní kolo, cyklistické vybavení a další ceny.

Nechte si poradit, jak na to
Auto*Mat poradí firmám i jednotlivcům, jak postupovat při instalaci cyklostojanů nebo jak se v městském provozu vyhnout nehodě či krádeži kola, nabídne sadu teambuildingových cyklovýletů a na požádání navrhne nejlepší trasu z vašeho bydliště do zaměstnání.

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

Co mohou soutěžící vyhrát

Dánské velvyslanectví věnuje cenu nejlepšímu zaměstnanci/za­městnankyni, který/která najede nejvíce zelených kilometrů na cestě do/z práce. Cenou je víkendový zájezd do Kodaně – města cyklistů – od 16. do 18. září 2011.

 Cena zahrnuje zpáteční letenku Praha – Kodaň pro dvě osoby, dvoulůžkový pokoj ve čtyřhvězdičkovém hotelu Ascot v centru Kodaně a pronájem jízdních kol po celou dobu pobytu.

Nejlepší jezdec obdrží mimo jiné také na míru šitý cyklistický model od ateliéru Segrasegra.

  • Odměněny budou tři nejlepší zaměstnanecké týmy, které obdrží kromě sady cyklistického vybavení a slev společný zážitek v Lanovém centru Proud.
  • Titul Cyklozaměstnavatel roku a firemní kolo od firmy Citybikes obdrží firma, která získá nejvíce bodů za opatření podporující cyklodojíždku svých zaměstnanců.
  • Originální firemní kolo sestavené dílnou Bicykl a vstupenky na červnový Prague City Festival dostane firma, která natočí nejlepší video nebo pořídí fotografie svého zapojení do kampaně.
  •  Kromě toho je ve hře široká škála cyklistického vybavení a slev od partnerských firem.

 Úplný přehled cen a další informace najde na webu: www.dopracena­kole.net, galerii a videa najdete na adrese: http://www.do­pracenakole.net/ga­lerie-a-videa/

Bikesharing: Nový provozovatel nabídne v Olomouci tři sta sdílených kol

Nabídka nového provozovatele čítá na 300 jízdních kol s nízkým nástupem. Bicykly jsou vybaveny 3 rychlostní přehazovačkou a hliníkovým rámem. „Jsme velmi rádi, že je Olomouc čtvrtým českým městem, kde můžeme nabízet naše služby.

Více než 15letá zkušenost firmy přinese Olomoučanům nejrychlejší, nejlevnější a ekologicky nejšetrnější možnost dopravy na vzdálenost pěti kilometrů, která zároveň podporuje i zdravý životní styl,“ řekl při zahájení projektu sdílených kol jednatel společnosti Nextbike Czech Republic Lukáš Luňák.

Třírychlostní jízdní kola městského typu s nízkým nástupem budou uživatelé moci odkládat do městských cyklostojanů.

„Projekt, který souvisí s posilováním sdílené mobility ve městě, zapadá do našeho konceptu udržitelné dopravy. Je to fenomén, který nabízí celou řadu velmi dobrých řešení.

Nicméně, po zkušenostech z jiných měst, musíme pravidla pro jejich provozování ve městě nastavit tak, abychom eliminovali případné problémy s jejich provozem. Na jejich dodržování budeme ve spolupráci s městskými strážníky dohlížet a tvrdě je vymáhat.

Nechceme, aby se tato jinak vhodná služba stala terčem kritiky veřejnosti,“ zdůraznil primátor města Olomouce Mirek Žbánek.

Systém půjčování kol je založen na mobilní aplikaci pro Android i iOS naskenováním QR kódu. Ale také přes běžný telefon s využitím IVR systému. Kolo je sledováno přes družicový polohový systém, má vlastní stojánek, takže nepotřebuje nezbytně cyklostojan. Má také svůj vlastní zámek.

„Věřím, že si sdílená kola najdou své fanoušky a rozšíří nabídku možností pro pohyb Olomoučanů i turistů po městě. Chceme, aby to byla služba užitečná a udržitelná..

Pokud přinese nějaké problémy a provozní zkušenosti odkryjí sporná místa, budeme je s provozovatelem řešit a uvažovat o regulaci,“ objasnil náměstek primátora Matouš Pelikán.

Kolo si budou moct zájemci půjčit jednoduše přes mobilní aplikaci společnosti nebo zákaznickou linku. „Celý proces trvá pouze několik sekund. Základní jízdní tarif je nastaven na 16,- za 30 minut jízdy.

Zákazník může využít měsíční tarif za 149,- Kč, díky kterým získá 30 minut na každou výpůjčku zdarma. Tento tarif jsme ještě zvýhodnili pro držitele ISIC a to jen 99,- Kč měsíčně“ doplnil Lukáš Luňák.

Budete mít zájem:  Zánět Dutin Přírodní Léčba?

Projekt sdílení kol v Olomouci bude mít i charitativní rozměr. Firma se totiž spojila s Nadačním fondem Kapka naděje v projektu „O kapku lepší jízda“, kdy z každé výpůjčky věnuje 1,- na konto nadace. Prostředky následně poputují do Fakultní nemocnice v Olomouci.

Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!
Nejrychlejší dopravní prostředek ve městě? Kolo!

| Poslední úprava: 6. března 2020 (pá)

Vědecky podloženo? Podle dat o pohybu kurýrů jsou kola ve městě rychlejší než auta

Bez rozvážkových služeb, jako je britské Deliveroo, by pravděpodobně svět, jak ho známe, neexistoval. Její kurýři se starají o to, aby lidé dostali včas jídlo, které si objednali ve své oblíbené restauraci.

Pro firmu založenou v roce 2013 v Londýně dnes pracuje ve třinácti zemích přes 30 000 řidičů, motorkářů a cyklistů.

Data, která nasbírali, teď dávají za pravdu všem, kteří propagují bicykl jako nejrychlejší dopravní prostředek po městech.

Kurýři rozváží jídlo na kolech, motorkách i v autech, a to za pomoci speciální aplikace s vyspělým algoritmem, který se snaží vybalancovat potřeby všech zúčastněných stran: zákazníci chtějí, aby jejich čína dorazila teplá, restaurace chtějí připravené pokrmy expedovat ve chvíli, kdy je dovaří, a kurýři? Ti chtějí zvládnout za hodinu několik objednávek, protože jsou placeni podle výkonu.

Sofistikovaný logistický program, jemuž u Deliveroo říkají Frank, počítá načasování rozvážek podle informace o tom, jaké jídlo bylo objednáno, adresy restaurace, času, dne v týdnu a také počtu kurýrů, kteří jsou právě k dispozici.

Data, která si od Deliveroo vyžádal americký Forbes a zakládají se na údajích z milionů cest, potvrzují, že na kole se ve městě kurýr dostane k cíli rychleji než autem. „V některých oblastech byli v daném období cyklisté dokonce výrazně rychlejší než kurýři na skútrech,“ cituje Forbes e-mail rozvážkové služby.

Je však také nutno podotknout, že podle zpráv, které se objevují v britském tisku, cyklokurýři Deliveroo nejezdí jako beránci a hlavu s předpisy si zrovna nedělají. Například v Leicesteru se proplétají mezi lidmi na chodnících i pěších zónách.

Řidiči a motorkáři musí ale i oproti slušným cyklistům řešit např. problémy s parkováním. Zejména v centrech měst zabírá hledání místa k zastavení zbytečný čas. Cyklisté také mohou využít vyhrazené pruhy nebo stezky, díky nimž se vyhnou těm nejucpanějším místům na své cestě.

A těch je čím dál tím více, což dává velocipedistům slušnou rychlostní výhodu. Podle údajů britského autoklubu RAC klesla průměrná rychlost auta v centru Londýna v roce 2017 na pouhých 12,6 kilometru za hodinu. Pro britská města obecně pak platí rychlostní průměr 29,4 km/h.

Telegraph upozorňuje na to, že průměrná rychlost cyklisty v aplikaci Strava, která slouží k zaznamenávání jejich tras, je asi 25,5 km/h. Otázkou pochopitelně zůstává, jestli se jí dá v centru města bez zmíněného porušování předpisů dosáhnout.

Kolo je po městě však rychlejší i podle výzkumu, který uspořádal australský autoklub RAA. Na některých cestách napříč Adelaide se cyklisté dokázali dostat do práce o třináct minut dříve než řidiči. Bicykl také o patnáct minut zvítězil v závodě, který v centru Londýna před lety uspořádal populární britský motoristický pořad Top Gear.

Mimochodem, věděli jste, že první závod o nejrychlejší městský dopravní prostředek se odehrál již v roce 1937 v Chicagu? I v něm zvítězilo jízdní kolo.  Porazilo tehdy auto, taxi, kočár, autobus i vlak.

auto Aktuálně.cz cyklista jízdní kolo motocykl skútr

VIDEO: Nejrychlejší kolo světa jednou nahradí auto

Vývojem strojů a dopravních prostředků poháněných lidskou silou se v současné době zabývá mnoho výzkumných teamů, jež zaštiťuje světová organizace WHPVA (World Human Powered Vehicle Asociation).

Členové této organizace stavějí různé dopravní prostředky, které dokáží létat, jezdit nebo plout.

V tomto článku se podíváme na kategorii Pozemní HPV – Velomobily, jež by v budoucnosti mohly zasáhnout do každodenní veřejné dopravy a částečně omezit užívání klasických automobilů.

Vývojem strojů a dopravních prostředků poháněných lidskou silou se v současné době zabývá mnoho výzkumných teamů, jež zaštiťuje světová organizace WHPVA (World Human Powered Vehicle Asociation).

Členové této organizace stavějí různé dopravní prostředky, které dokáží létat, jezdit nebo plout.

V tomto článku se podíváme na kategorii Pozemní HPV – Velomobily, jež by v budoucnosti mohly zasáhnout do každodenní veřejné dopravy a částečně omezit užívání klasických automobilů.

Světové rekordy z Holandska

Holandský Human Power Team je jedním z těch, kteří se svým neustálým vývojem snaží ukázat, jakých limitů může dosáhnout čistá biologická síla lidského těla. Už jejich třetí model se jménem VeloX3 dosahoval rychlosti až 133 km/h a překonal světový rekord.

Team vývojářů modelů VeloX se skládá převážně ze studentů Technologické Univerzity v Delftu. V jejich dílnách vzniká mnoho nových nápadů, které posouvají technologii přepravy osob vlastní silou.

Jejich modely jsou již několik let testovány nedaleko městečka Battle Mountain na silnici vedoucí Nevadskou pouští, která je pro tyto účely ve večerních hodinách uzavřena.

Zde bylo také dosaženo světového rychlostního rekordu s modelem VeloX3.

E.ON RÁDCE: JAK POZNÁM DOBRÉ ELEKTROKOLO?

V současné době jsou ve vývoji dva nejprogresivnější modely. VeloX6 je pokračováním vítězného VeloX3 a spíše než o dopravní prostředek běžného denního užití se jedná o závodní model.

Ať již mluvíme o podvozku z extrémně tvrdého odlehčeného karbonu, aerodynamice testované ve větrném tunelu ve vesmírném centru, speciálním převodovém systému či součástkách tištěných 3D tiskárnou – veškeré komponenty VeloX6 jsou konstruovány a navrženy individuálně a na míru.

Dokáže kolo nahradit osobní auto?

autor: Bas de Meijer

Práce v Human Power Team pro většinu vývojářů neznamená pouze možnost překonání světového rekordu, především jde o průkopnický projekt schopný zvýšit frekvenci každodenního užívání jízdního kola jako plnohodnotného dopravního prostředku.

Druhým zmiňovaným projektem je model Velo Tilt, dílo Wima Schermera, schopné i při velmi malé námaze jet až 60 kilometrů v hodině. Vysoký potenciál tohoto projektu by do budoucna mohl přinést alespoň částečnou redukci nadužívání automobilů při běžné pracovní dopravě. Jen v Čechách urazí každý řidič v průměru 15 000 km ročně.

Tyto cesty by bez větší námahy a spalování fosilních paliv mohly být absolvovány právě díky Velo Tilt.

Velo Tilt nabízí dostatečně velký kufr schopný pojmout běžná denní zavazadla a díky pevné základně tří kol s ním může snadno operovat i ten největší začátečník (to je definitivní výhodou oproti VeloX, což uznává i jeho hlavní konstruktér). „Ke všem našim jezdcům chovám velký respekt. Sám bych v tom jezdit nemohl. Spadl bych hned po pár metrech,“ přiznává Dennis Berckmoes, vedoucí konstrukčního teamu.

Většina řidičů VeloX pochází z řad atletů Amsterdamské Univerzity. Velice složitým ovládacím prvkem je kamerový systém, který umožňuje řidiči sledovat okolní dění. Je to jediný způsob, jak vidět z kokpitu vozidla na cestu, což manipulaci neusnadňuje. Společně s jeho vratkostí je VeloX určeno opravdu jen pro malou hrstku uživatelů z řad atletů a profesionálních jezdců.

Dennis doufá, že další generace VeloX bude schopna dosáhnout rychlosti až sto kilometrů za hodinu. Největší vidinou pro Dennise a Wima je šetrnější zacházení s životním prostředím. „Mám auto na elektřinu, ale chtěl bych i takové kolo. Méně plynu v ovzduší znamená výhru pro nás všechny. Přesně to je síla, díky které ujedu ročně více kilometrů na kole nežli v autě.“

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector