Pedagogové v privátní sféře dostávají mzdy, jejichž minimální úrovně určuje vláda. Ve veřejných školách jsou odměňováni podle podrobnější platové tabulky, kde prostřednictvím stupňů a tříd najdeme základní hrubé měsíční tarify. Platy učitelů v roce 2021 opět stouply, otázkou však zůstává, zda dostatečně.
Vzdělání patří mezi celospolečenské priority, přestože nepřináší okamžitý ekonomický zisk. Česká vláda proto průběžně novelizuje nařízení č. 341/2017 Sb., aby stoupaly platy ve veřejném sektoru, kde působí většina tuzemských pedagogů. Posuďte sami, jestli dostávají zaplaceno dostatečně, nebo mají raději odejít za nějakým vděčnějším zaměstnavatelem!
Začínající pedagožce, která podle zadaného vzdělávacího programu vychovává děti v mateřské škole, náleží základní měsíční hrubý plat 24 540 Kč. Skoro všichni její kolegové vydělávají více.
Platy učitelů dosáhnou maxima, když působíte ve školství celý profesní život a na sklonku kariéry vytváříte celostátní vzdělávací koncepce. Potom obdržíte měsíční základ 49 630 Kč, přičítané bývá například osobní ohodnocení.
Mezi těmito krajními případy leží široká škála, přičemž částečně hraje roli také subjektivní posudek vedoucího pracovníka nebo zřizovatele školy.
Platy učitelů na veřejných školách od 1. 1. 2021
Platová tabulka vypadá jasně. Učitelé spadají do 1. až 7. stupně podle předchozí praxe a vzdělání, respektive do 8. až 14. třídy podle náročnosti práce.
Jenomže přesné začlenění konkrétního jedince není úplně jednoznačné. Započitatelná praxe zahrnuje také vojenskou nebo civilní službu, a nanejvýš 6 let mateřské a rodičovské dovolené.
Ale co když člověk dříve působil v jiném oboru? Záleží na vedoucím pracovníkovi, zda takový čas uzná nanejvýše ze 2/3, anebo třeba vůbec.
Ministerstvo školství dává určitá doporučení, a navíc takzvaným katalogem prací rozděluje jednotlivé činnosti do platových tříd. Zároveň však ponechává prostor pro subjektivní interpretaci.
Například vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem náleží do 10. třídy.
Ale pokud nadřízený uzná, že předmětem jsou náročné obory středního vzdělání s výučním listem, stoupáme do 11. třídy.
Praxe | do 2 let | do 6 let | do 12 let | do 19 let | do 27 let | do 32 let | nad 32 let |
4. třída | 15 230 | 15 790 | 16 780 | 17 940 | 19 080 | 20 710 | 21 290 |
5. třída | 16 520 | 17 110 | 18 250 | 19 480 | 20 750 | 22 520 | 23 110 |
6. třída | 17 870 | 18 610 | 19 800 | 21 170 | 22 540 | 24 400 | 25 080 |
7. třída | 19 360 | 20 150 | 21 560 | 22 920 | 24 520 | 26 510 | 27 260 |
8. třída | 24 540 | 25 250 | 25 910 | 27 100 | 28 300 | 30 310 | 31 170 |
9. třída | 30 670 | 30 940 | 31 300 | 31 950 | 32 940 | 34 630 | 35 420 |
10. třída | 30 930 | 31 220 | 31 690 | 32 670 | 33 700 | 35 570 | 36 330 |
11. třída | 31 490 | 32 040 | 32 450 | 33 660 | 35 070 | 37 020 | 38 020 |
12. třída | 32 170 | 32 840 | 34 160 | 35 580 | 37 800 | 40 960 | 41 940 |
13. třída | 32 940 | 33 940 | 35 360 | 37 960 | 40 880 | 44 250 | 45 350 |
14. třída | 34 170 | 35 770 | 37 690 | 40 820 | 44 850 | 48 480 | 49 630 |
Platy učitelů najdeme ve třídách 8 až 14.
Tabulka většinou platí také pro následující pedagogické pracovníky ve veřejných školách (v závorce uvádíme platové třídy): vychovatel (8-12), speciální pedagog (11-13), pedagog volného času (8-13), asistent pedagoga (4-9), metodik pro vzdělávání (12), lektor a instruktor (6-12) a zřídkakdy akademický pracovník (12-15, ačkoli v letošní tabulce 15. třída chybí). Obvykle jsou přičítány ještě příplatky.
Platová třída záleží na nejobtížnější vykonávané práci
Abyste postoupili do vyšší platové třídy, nemusíte provádět všechny uvedené činnosti. Stačí jenom některá z nich, například: „Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem.“
8. platová třída
- Vzdělávací a výchovná činnost směřující k získávání vědomostí, dovedností a návyků dětí v mateřské škole podle vzdělávacího programu.
9. platová třída
- Tvorba vzdělávacího programu třídy mateřské školy. Aplikace vzdělávacích a výchovných metod včetně případné individuální práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
10. platová třída
- Tvorba a koordinace školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů.
- Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s výučním listem.
11. platová třída
- Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol včetně jejich koordinace v regionu.
- Vzdělávací a výchovná činnost zaměřená na získávání vědomostí a dovedností ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech podle školního vzdělávacího programu, podle vzdělávacího programu vyšší odborné školy nebo podle individuálních vzdělávacích plánů ve spolupráci s dalšími odborníky a dalších metodických doporučení z oblasti pedagogiky a psychologie.
- Vzdělávací a výchovná činnost v praktickém vyučování v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v praktickém vyučování nebo odborné praxi v oborech vyššího odborného vzdělání.
- Vzdělávací a výchovná činnost v odborném výcviku v oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo v náročných oborech středního vzdělání s výučním listem.
- Komplexní koordinace vzdělávání v praktickém vyučování nebo v odborném výcviku střední školy nebo v praktické přípravě vyšší odborné školy se znalostmi a dovednostmi z jiných oborů vzdělání a s teoretickým vyučováním.
- Vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřená na oblasti pedagogiky, psychologie, teorie výchovy a didaktiky aj. oblasti podle vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
12. platová třída
- Komplexní vzdělávací a výchovná činnost ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací pedagogické dokumentace, kterou pedagogický pracovník vytváří, a podle níž postupuje při výkonu své přímé pedagogické činnosti nebo spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací individuálních vzdělávacích plánů.
- Tvorba koncepcí rozvoje oboru středního vzdělání s výučním listem nebo skupiny příbuzných oborů.
- Komplexní vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků spojená s tvorbou vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich evaluací.
- Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich koordinace v rámci kraje.
13. platová třída
- Tvorba koncepce rozvoje oboru středního vzdělání s maturitní zkouškou nebo oboru vzdělání ukončeného absolutoriem nebo rámcových vzdělávacích programů.
- Specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem.
- Tvorba a koordinace mezinárodních projektů zaměřených na vzdělávání a výchovu a projektů dalšího vzdělávání přesahujících rámec škol, tvorba a koordinace vzdělávacích programů vyšších odborných škol.
14. platová třída
- Tvorba koncepcí celostátních nebo mezinárodních programů vzdělávání.
Zaručené mzdy učitelů v soukromých zařízeních
Podíl privátního sektoru průběžně roste, ale stále představuje menšinu, i když kromě obchodních společností započítáme taky církevní instituce.
Pokud jako měřítko vezmeme počet žáků a studentů, soukromé a církevní školy vzdělávají zhruba 2 až 14 % populace, přesněji: mateřské 4 %, základní 2 %, všeobecné střední s maturitou 14 %, vysoké (podílem absolventů) 13 %. Výdělky pedagogů tady mají větší rozptyl, směrem nahoru i dolů.
Například soukromá základní a střední škola Open Gate, za kterou stojí nejbohatší Čech Petr Kellner (PPF, Home Credit apod.), údajně vyplácí svým zaměstnancům mzdy, které jsou o třetinu vyšší, než platy učitelů ve veřejném sektoru.
Jak ale upozorňuje paní Silvie v diskusním fóru: „Velká většina soukromých škol nemá bohaté sponzory, a proto jejich personál vydělává méně, než kolegové ve veřejné sféře.
“ V krajním případě dostávají kantoři pouze zákonem zaručené mzdy, podle zařazení do takzvaných skupin prací a následující tabulky (podrobnosti najdete pod TÍMTO odkazem).
2021 | Kč/m. | 15 200 | 16 800 | 18 500 | 20 500 | 22 600 | 24 900 | 27 500 | 30 400 |
2021 | Kč/h. | 90,50 | 99,90 | 110,30 | 121,80 | 134,40 | 148,40 | 163,90 | 181,00 |
2020 | Kč/m. | 14 600 | 16 100 | 17 800 | 19 600 | 21 700 | 24 000 | 26 500 | 29 200 |
2020 | Kč/h. | 87,30 | 96,30 | 106,40 | 117,40 | 129,70 | 143,20 | 158,10 | 174,60 |
2019 | Kč/m. | 13 350 | 14 740 | 16 280 | 17 970 | 19 850 | 21 900 | 24 180 | 26 700 |
2019 | Kč/h. | 79,80 | 88,10 | 97,30 | 107,40 | 118,60 | 130,90 | 144,50 | 159,60 |
2018 | Kč/m. | 12 200 | 13 500 | 14 900 | 16 400 | 18 100 | 20 000 | 22 100 | 24 400 |
2018 | Kč/h. | 73,20 | 80,80 | 89,20 | 98,50 | 108,80 | 120,10 | 132,60 | 146,40 |
2017 | Kč/m. | 11 000 | 12 200 | 13 400 | 14 800 | 16 400 | 18 100 | 19 900 | 22 000 |
2017 | Kč/h. | 66,00 | 72,90 | 80,50 | 88,80 | 98,10 | 108,30 | 119,60 | 132,00 |
Průměrné výplaty pedagogických pracovníků
Probrali jsme základní tabulkové platy (ve veřejném sektoru) a zaručené mzdy (v soukromém školství). Nyní porovnejme celkové hrubé měsíční výplaty, jak byly spočítány Českým statistickým úřadem. Přitom přestaneme rozlišovat mezi veřejným a soukromým sektorem, pedagogy rozdělíme podle jejich specializací a pohlaví.
Výdělky vyjádříme aritmetickým průměrem (nejdříve sečteme všechny mzdy a platy, tento součet následně vydělíme počtem výplatních pásek) a mediánem (pomyslně postavíme zaměstnance do řady podle toho, kolik vydělávají, a najdeme prostředního).
Na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách obě hodnoty přesahují 40 000 Kč.
Genderové rozdíly jsou výrazné teprve na akademické půdě, kde vydělávají podstatně více muži, nežli ženy, přestože oficiálně pracují kratší dobu (níže uvádíme počet proplacených hodin za měsíc).
Jinak jsou příjmové rozdíly nejširší mezi specialisty, kteří školí dospělé lidi (zaměstnance, vysokoškoláky), čemuž odpovídá nejvyšší variační koeficient.
Řídící pracovníci v oblasti vzdělávání | 60 433 | 59 199 | 62 646 | 62 190 | 59 771 | 65 871 | 174,1 | 174,1 | 174,1 | 0,33 | 10 500 | 6 400 | 4 200 |
Učitelé na VŠ a VOŠ | 46 280 | 41 719 | 49 783 | 54 973 | 47 417 | 59 347 | 174,0 | 174,1 | 173,9 | 0,56 | 22 700 | 8 300 | 14 400 |
Učitelé na SŠ (kromě odborných předmětů), konzervatořích, 2. stupni ZŠ | 40 991 | 41 052 | 40 785 | 41 824 | 41 681 | 42 221 | 174,4 | 174,4 | 174,5 | 0,18 | 42 400 | 31 200 | 11 200 |
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, lektoři | 39 627 | 40 127 | 39 325 | 40 588 | 40 030 | 41 115 | 174,3 | 174,0 | 174,6 | 0,31 | 14 500 | 7 000 | 7 400 |
Učitelé na 1. stupni ZŠ | 41 041 | 41 071 | 40 472 | 41 354 | 41 286 | 42 417 | 174,3 | 174,3 | 174,6 | 0,15 | 25 400 | 23 800 | 1 500 |
Učitelé v oblasti předškolní výchovy | 33 567 | 33 577 | 31 959 | 33 623 | 33 626 | 33 236 | 174,3 | 174,3 | 174,2 | 0,15 | 25 900 | 25 700 | 200 |
Specialisté zaměření na metody výuky | 44 285 | 46 976 | 174,1 | 174,1 | 174,0 | 0,29 | 200 | ||||||
Učitelé, vychovatelé pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami | 39 868 | 40 156 | 39 320 | 40 337 | 40 464 | 39 975 | 174,1 | 174,1 | 174,2 | 0,17 | 9 000 | 6 600 | 2 300 |
Lektoři a učitelé jazyků na ostatních školách | 172,7 | 171,9 | 0,50 | ||||||||||
Lektoři a učitelé hudby na ostatních školách | 38 187 | 38 328 | 37 954 | 38 451 | 38 590 | 38 224 | 174,7 | 174,8 | 174,7 | 0,12 | 3 000 | 1 900 | 1 100 |
Lektoři a učitelé umění na ostatních školách | 38 759 | 38 989 | 38 284 | 38 966 | 39 089 | 38 737 | 174,7 | 174,7 | 174,5 | 0,14 | 1 500 | 1 000 | 500 |
Specialisté, odborní pracovníci v oblasti výchovy, vzdělávání (jinde nespecifikovaní) | 34 850 | 34 596 | 37 263 | 35 946 | 35 337 | 39 571 | 174,5 | 174,5 | 174,3 | 0,24 | 14 000 | 12 000 | 2 000 |
Pracovníci péče o děti v mimoškolních zařízeních a domácnostech | 21 249 | 21 200 | 21 187 | 21 079 | 174,3 | 174,3 | 0,25 | 1 000 | 1 000 | ||||
Asistenti pedagogů | 26 180 | 26 032 | 28 491 | 26 613 | 26 365 | 29 066 | 174,3 | 174,3 | 174,4 | 0,17 | 12 700 | 11 500 | 1 200 |
Specialisté v oblasti vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů | 42 218 | 39 402 | 48 203 | 49 345 | 45 754 | 59 967 | 172,9 | 173,1 | 172,3 | 0,63 | 1 700 | 1 300 | 400 |
Autor úvodní ilustrační fotografie: Engin Akyurt
Učitel stále bere almužnu. Prodavač v Lidlu hravě dosáhne na jeho běžný plat
O platech učitelů se dlouhodobě mluví a problémem je především platová perspektiva. Zatímco začínající učitel střední nebo základní školy má tarifní plat necelých 31 000 korun hrubého, jeho zkušenější kolega dosáhne po více něž 30 letech praxe na plat pouze o 9000 korun vyšší.
Jak uvádí Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora usilující o lepší postavení učitelů ve společnosti, v mezinárodních srovnáních je Česká republika na posledních místech právě z hlediska růstu platu učitele v průběhu kariéry. A právě proto učitelé často odcházejí ze školství, pokud najdou práci s lepší platovou perspektivou.
Na Základní škole Pustá Polom je zcela začínajícímu pracovníkovi přidělen uvádějící učitel, dále je mu podle potřeby a naléhavosti k dispozici kdokoliv z pedagogického sboru, včetně vedení školy.
Je mu nabídnut systém vzdělávacích akcí, který mu umožní doplnit si potřebné znalosti a dovednosti (letní školy, další vzdělávání pedagogických pracovníků, kurzy, specializační studium atd.…), vyjmenovává ředitel Vlastimil Hrádek.
Takzvaného uvádějícího učitele má každý nový učitel také na Základní škole Solnice nebo Olomouc. V Olomouci dostává učitel smlouvu na dobu určitou na jeden rok se zkušební dobou o délce tří měsíců. Začínající pedagog zpravidla nedostává třídnictví.
Jinak bez odlišností ve srovnání se zkušeným pedagogem. Mladí pedagogové jsou u nás vítáni, dodává ředitel školy Pavel Hofírek.
Plat? Dle tabulek a zákoníku práce
Nástupní platové podmínky začínajících pedagogů vyplývají ze zákoníku práce a jsou dány tabulkově. Tím pádem je délka praxe učitelů zohledněna platovým stupněm. Pavel Hofírek uvádí, že se jedná o platovou třídu 12 a pro učitele bez praxe se jedná o první platový stupeň.
Tato mzda činí 30 930 korun hrubého.
Pro srovnání nástupní mzda asistentů prodeje na všech pobočkách prodejen Kaufland činí 24 000 korun a po roce se zvyšuje na 25 000 a Lidl láká pokladní na 28 000 korun, přičemž po třech letech se může dostat až na 33 000 korun hrubého, což je více peněz než pro učitele s praxí do 12 let v základu.
Platový stupeň | Praxe | Platová třída | ||||||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ||
1 | do 2 let | 14 640 | 15 880 | 17 180 | 18 610 | 23 590 | 29 490 | 29 740 | 30 270 | 30 930 | 31 670 | 32 850 |
2 | do 6 let | 15 180 | 16 450 | 17 890 | 19 370 | 24 270 | 29 750 | 30 010 | 30 800 | 31 570 | 32 630 | 34 930 |
3 | do 12 let | 16 130 | 17 540 | 19 030 | 20 730 | 24 910 | 30 090 | 30 470 | 31 200 | 32 840 | 34 000 | 36 240 |
4 | do 19 let | 17 250 | 18 730 | 20 350 | 22 030 | 26 050 | 30 720 | 31 420 | 32 360 | 34 210 | 36 500 | 39 250 |
5 | do 27 let | 18 340 | 19 950 | 21 670 | 23 570 | 27 210 | 31 670 | 32 400 | 33 720 | 36 340 | 39 300 | 43 120 |
6 | do 32 let | 19 910 | 21 650 | 23 460 | 25 490 | 29 140 | 33 290 | 34 200 | 35 590 | 39 380 | 42 540 | 46 610 |
7 | nad 32 let | 20 470 | 22 220 | 24 110 | 26 210 | 29 970 | 34 050 | 34 930 | 36 550 | 40 320 | 43 600 | 47 720 |
Pod dvanáctou platovou třídu spadá:
- Komplexní vzdělávací a výchovná činnost ve všeobecně-vzdělávacích nebo odborných předmětech spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací pedagogické dokumentace, kterou pedagogický pracovník vytváří a podle níž postupuje při výkonu své přímé pedagogické činnosti nebo spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací individuálních vzdělávacích plánů.
- Tvorba koncepcí rozvoje oboru středního vzdělání s výučním listem nebo skupiny příbuzných oborů.
- Komplexní vzdělávací činnost v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků spojená s tvorbou vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich evaluací.
- Tvorba koncepce rozvoje školních vzdělávacích programů mateřských škol pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich koordinace v rámci kraje.
Dostanou i něco navíc?
Podle Radka Sárköziho by pomohlo navýšení platů učitelů, například některých příplatků. Pokud je učitel zároveň třídním, má nárok na příplatek 500 až 1300 Kč hrubého měsíčně, což je velmi málo. Vzhledem k tomu, kolik práce navíc třídnictví obnáší, je to jen 25 Kč za hodinu.
Na Slovensku dostávají třídní učitelé 5 % navíc. V Poslanecké sněmovně leží už přes dva roky novela, kterou iniciovala Pedagogická komora a která navyšuje příplatek za třídnictví na 2500 až 3500 korun. Ale bohužel doposud nebyla schválena.
Česká republika by rozhodně měla do školství investovat mnohem více financí, ideálně 6 % hrubého domácího produktu, doplňuje.
V námi oslovených základních školách nenabízí začínajícím pedagogům žádné zvýhodnění ani mimořádné příplatky. Na Základní škole Olomouc mají stejné benefity jako zkušenější kolegové.
Patří mezi ně například příspěvek na stravování, čerpání Fondu kulturních a sociálních potřeb ve výši 4000 ročně, příspěvek na penzijní připojištění, 5 dnů neplaceného volna, pružná pracovní doba nebo možnost home office.
V Pusté Polomi je v případě dobrých pracovních výsledků pracovníkovi přiznáno osobní hodnocení nebo při plnění mimořádných úkolů odměna.
K rozdělování nenárokových složek přistupujeme velmi diferencovaně, a pokud mladý začínající pedagog ukáže, že umí přijímat nové věci, učit inovativně, dále se vzdělávat a rozvíjet se, jeho plat může být i větší než u letitých, ale méně aktivních pedagogů, popisuje Vlastimil Hrádek.
Najít učitele je velký problém
Ředitelé škol se shodují, že není snadné najít nové učitele. A najít učitele, který dokáže děti zaujmout, je ještě těžší. Plat hraje určitě důležitou roli, doplňuje Luboš Klapal, ředitel ze Základní školy Solnice.
Podle Pavla Hofírka záleží i na aprobaci – není problém najít učitele češtiny, dějepisu, občanské výchovy. Těžko se hledají učitelé informatiky, chemie, fyziky, matematiky, cizích jazyků, protože těmto lidem nabídne komerční sektor mnohem vyšší plat.
Rozdíly v platu není škola schopna vykompenzovat nadtarifními složkami, uvádí.
Vlastimil Hrádek podotýká, že dobří učitelé zpravidla nemají velkou potřebu fluktuovat z místa na místo a každý rozumný ředitel dělá vše pro to, aby o takového pedagoga nepřišel. Dobrou zkušenost na škole mají právě s mladými a začínajícími učiteli, kteří mají motivaci dále růst.
Bohužel, po dosažení určité úrovně si mnohdy sami uvědomí svou kvalitu a odchází, a to velmi často mimo školství. Peníze hrají významnou roli. Nabídkám nástupního platu 50 000 Kč se těžko odolává. Jsou v tom samozřejmě i další faktory, ale plat patří mezi ty významné, dodává.
Průměrný plat českého učitele základní školy činí pouhých 64 % průměrné mzdy vysokoškolsky vzdělaného zaměstnance v České republice. Ze zemí OECD jsme na tom nejhůře. Výrazně lepší je to například v sousedním Polsku.
Němečtí učitelé jsou skoro na 100 procentech, konkretizuje v závěru Radek Sárközi.
AKTUÁLNÍ TÉMA: Polovina učitelů na plat 39 000 rozhodně nedosáhne
V pořadu Události České televize zazněla v reportáži zavádějící informace, že v roce 2019 dosáhne polovina (ministr školství Robert Plaga), nebo dokonce dvě třetiny (předseda školských odborů František Dobšík) učitelů na hrubý plat 39 000 Kč měsíčně.
Na průměrný plat přitom nikdy nedosáhne polovina pracovníků – muselo by se jednat o medián, který ovšem v reportáži zmíněn nebyl a bude podstatně nižší vzhledem k nízkým platům učitelek mateřských škol… Ve skutečnosti činí od ledna 2019 nástupní tarifní plat učitele ZŠ a SŠ 28 020 Kč (11.
platová třída) a nástupní plat učitelky MŠ může být pouhých 21 840 Kč (8. platová třída)…
Korespondence s Českou televizí…
RE: Chyby v článku na webu ČT: Učitelé našli na lednové výplatnici průměrně 39 tisíc
Vážený pane Sárközi,
tématu zvyšování platů ve školství jsme se primárně věnovali v rozšířené reportáži v hlavní zpravodajské relaci Události v neděli 20. ledna 2019, která čerpala z údajů v analýze MŠMT. V reportáži vystupovali se svým pohledem na možné zvyšování mezd až na 39 000 Kč zástupci z řad učitelů, ředitelů škol, hovořil také šéf školských odborů František Dobšík a zejména ministr školství Robert Plaga. Ten sám uvedl, že platové tarify se od ledna navyšují o 10 % a od března nebo dubna by po podpisu státního rozpočtu měli mít i ředitelé škol dostatek prostředků pro netarifní složky platů. Moderátor relace navíc v úvodu reportáže uvedl, že vyšší platy mohou mít pracovníci ve školství na svých účtech od poloviny února. Zároveň od účinkujících učitelů i ředitelů jasně zaznělo, že ne všichni učitelé na tento průměr momentálně dosáhnou. Vysílání Událostí si můžete zpětně přehrát v archivu iVysílání, viz odkaz zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/219411000100120/.
Rádi bychom Vám za Vaši zpětnou vazbu poděkovali, šlo o cenné připomínky, na základě kterých máme možnost zlepšovat námi poskytované zpravodajství. Celému vývoji schvalování státního rozpočtu a navyšování platů ve školství se redaktoři dlouhodobě věnují a sledují aktuální změny, proto i v budoucím zpravodajském vysílání bude toto téma jednoznačně zahrnuto.
Děkujeme opětovně za zaslané podněty a připomínky. Věříme, že i přes vyjádřenou kritiku zachováte nadále vysílání České televize svou diváckou přízeň.
S pozdravem
Martina Pokludová
Divácké centrum
Česká televize
Kavčí hory
140 70 Praha 4
T: +420 2 6113 6113
[email protected]
www.ceskatelevize.cz
Chyby v článku na webu ČT: Učitelé našli na lednové výplatnici průměrně 39 tisíc
Dobrý den,
rád bych upozornil na chyby v článku na webu ČT. Zcela zavádějící je už jeho titulek: Učitelé našli na lednové výplatnici průměrně 39 tisíc…
Lednová výplatní páska obsahuje informace o částce, kterou učitel obdržel za prosinec. Ve výplatě za prosinec jsou obvykle odměny za celý uplynulý rok 2018. Výše platu za leden se objeví až na výplatní pásce v únoru.
Ale podle textu článku je zřejmé, že jeho autor počítá s průměrným platem za celý rok 2019. Jde tudíž pouze o hypotetický předpoklad, který by mohl být splněn pouze v případě, že všichni učitelé dostanou o 15 % více než v roce 2018.
Jaký bude ve skutečnosti průměrný plat učitele za rok 2019, bude zřejmé až v roce 2020.
Proto považuji celý článek za naprosto nekorektní a zavádějící. Česká televize by měla informovat diváky přesně a věcně. Prosím o tiskové opravy v článku, které ho uvedou do souladu se skutečností.
Předem děkuji za opravu a odpověď.
S pozdravem
Mgr. Radek Sárközi
prezident spolku
Tel.: 775 165 203
Pedagogická komora, z.s.
www.pedagogicka-komora.cz