Na kole z Prahy do Děčína

Na kole z Prahy do Drážďan s jedním dítkem v sedačce a druhým ve vozíku.

Informace k jednotlivým etapám, tipy na ubytování, vyžití pro děti a další rady, jak si těch 240 kilometrů podél Vltavy a Labe společně užít, a jak se pohodlně vrátit z Drážďan zpět domů. Pokud byste chtěli jet opačně (například z Míšně), získat inspiraci na další ubytování a updatovaný pohled z roku 2020 najdete v  novém článku „Labská stezka proti proudu“.

Celá trasa je velmi dobře značená, nemůžete zabloudit, není třeba koukat příliš do mapy. Matoucí mohou být jen možnosti, které se vám otevřou na německé straně, kde je možné jet po obou březích Labe. Vybrat si můžete podle svých preferencí, po cestě je řada mostů a přívozů, kdykoli se dostanete zpátky. My se drželi levého břehu a bylo to famózní – plné krásných výhledů na pravý břeh.

Cestou potkáte i spoustu pěkných restaurací, bufíků, hřišťátek. Jen pozor na mimosezónu a všední dny – i teď o prázdninách bylo mimo víkend hodně zařízení zavřených.

Stejně tak není problém najít místo k přespání – budete míjet kempy, hotely, penziony.

Níže vám nasdílím místa, kde jsme spali my, ale berte to tak, že jsme vždy hledali nocleh na poslední chvíli a tudíž už nebyla nabídka tak široká. Ale jako inspirace to snad poslouží.

Tipy a triky pro začátek:

  • Trasa se dá zvládnout ve 2 až 3 dnech, ale při cestě s dětmi doporučuji výlet více rozkouskovat. Vy se tolik nesedřete a děti budou spokojenější.
  • Mějte stažené offline Mapy.cz, dopředu si uložte trasu výletu (můžete si ji stáhnout z naší databáze výletů nejen pro kočárky).
  • Nezapomeňte, že děti musí mít občanky nebo pas.
  • Zabalte si jen to nejnutnější. Každé kilo je na takovém výletě znát. Balte opravdu s rozumem.
  • Nezapomeňte pumpičku, náhradní duše (i na vozík) a zámek.
  • Pokud se chcete vyhnout nepříjemnému úseku z Klecánek viz. info níže, můžete dojet do Kralup nad Vltavou / Nelahozevsi vlakem. Více v o této variantě najdete zde.

Další tipy, jak se připravit na kolo s dětmi, zda si koupit spíše sedačku nebo vozík za kolo atd. najdete v našem článku S dětmi na kolo. Další tipy a triky jak vybrat ideální sedačku, jak se efektivně a rychle zabalit nejenom na kola atd. najdete v naší knížce Akční rodiče od A do Z, která je k dispozici v tištěné i elektronické verzi.

Na kole z Prahy do DěčínaKniha Akční rodiče od A do Z – objednávejte

Cesta s kolem a s dětmi z Německa
Ještě než vyrazíte, je dobré se zamyslet, jak se dostanete zpět. Na první pohled je to banalita, ale v kombinaci s dětmi, koly a kočárkem to už tak jednoduché není a není to úplně levné.

Vlastní auto
Jednou z cest je doprovodné vozidlo, se kterým budete přejíždět po trase, které vám poveze zavazadla. Možností je i to, že si dopravíte auto do místa cíle, jeden člověk se vrátí na start vlakem (v jednom člověku je to rychlé a levné) a následně spolu všichni vyrazíte a zpět pojedete pohodlně ve svém.

Loď
Toto řešení mi přišlo nejzajímavější, z pohledu dětí nejlepší. Ale podmínky katastrofické, cena astronomická. Lístek pro dospělého stojí u Labské plavební společnosti 1980 Kč (last minute 980 Kč), děti 480 Kč, kolo 100 Kč.

V ceně je sice občerstvení a obousměrná jízdenka, ale to úplně neoceníte. Krom toho, pokud chcete jet pouze jednu cestu, je nutné jet směrem do Dráždan. Nastoupit na zpáteční cestu (i když máte koupený lístek), nelze.

Další nevýhodou je to, že loď jezdí pouze mezi Děčínem a Drážďany, takže následně stejně musíte řešit další dopravu.

Vlak
Možnost nabízející největší flexibilitu z hlediska času, možnosti spojů. Ale také je to největší stres z hlediska logistiky. Nejlevnější variantou je využití příhraničního tarifu Elbe ticket. Pokud jej využijete, hodně ušetříte a budete cestovat nízkopodlažními vlaky připravenými na přepravu kol. Cesta ale potrvá několikrát déle a budete muset přestupovat.

 Z Dráždan do Ústí to znamená 2 přestupy, což mi v kombinaci s dětmi, koly a kočárkem přišlo zbytečně komplikované a časově dlouhé. Využily jsme tedy EC s vagónem určeným pro kola. Jízdenka vyšla dráž než VVO (pro 2 osoby, 2 místenky, 2 kola – 1 500 Kč), ale jely jsme pouze hodinu, nikde nepřestupovali a měli pohodlí. Co se týče nástupu a výstupu, byl to trochu stres.

Kdyby jelo více cyklistů, logistika ve vagónu by byla hodně komplikovaná. Prostory jsou omezené a zejména v kombinaci s kočárkem může být problém. A je dobré, abyste byli alespoň 2 dospělé osoby – vlak nebyl nízkopodlažní a jak kočárek, tak kola, bylo nutné zvednout do schodů. V roce 2020 jsem po této zkušenosti vyzkoušeli cestování s přestupy.

Více informací v článku „Labská stezka proti proudu“.

  • Na kole z Prahy do Děčína
  • ITINERÁŘ CESTY Z PRAHY DO DRÁŽĎAN
  • Den první: z Prahy do Zelčína

Jako startovní místo jsme si stanovili Nádraží Holešovice, kam jsme dojeli metrem. Bohužel jsme zapomněli na spadlý most ve Stromovce a museli Vltavu přejet přívozem.

U starších dětí je to výhoda, další zážitek, nám se bohužel v důsledku čekání a logistiky na lodičce vzbudila ve vozíku Barunka.

Pojedete-li také s menšími dětmi, jeďte metrem třeba až na Kobylisy a napojte se na stezku později. První úsek z Prahy je pohodový, podél Vltavy.

Cesta z Klecánek do Máslovic je pro kola s vozíkem nebo sedačkou nevhodná – vede tu úzká cestička, z jedné strany jsou skály, z druhé sráz do vody. S vozíkem ani sedačkou sem nejezděte. Objízdná trasa vede po silnici do kopce, který je dlouhý a chvílemi i dost strmý.

S vozíkem nebo sedačkou se to vyjet dá, s obojím bych to vyšlapat nedokázala a byla jsem moc ráda, že nás na prvním úseku podpořil náš taťka. Oficiální trasa cyklostezky se po dlouhém stoupání vrací zpět k Vltavě a vede přes Kralupy a Veltrusy. My se odpojili a přes Vodochody to vzali přímo do Zooparku Zelčín.

Kousek byl po poli, kousek po polní cestě (cca 300 metrů jsme kola pro jistotu tlačili), zbytek po minimálně frekventovaných cestách. Kousek před Zelčínem je nepříjemný most s kamennými schody. Přenést kola, kočár a děti je i ve dvou výzva, ale dá se. Využijte ale raději přívoz o kilometr vedle směrem na Kralupy.

Tady stačí zazvonit nebo zavolat a pan převozník pro vás přijede.

Vyžití pro děti po cestě:

  • Řada příjemných stánků s občerstvením na trase Praha – Klecánky
  • Klecánky – moc pěkné místo na zastávku. Najdete tu občerstvení, hřiště, relaxační loučku. Nám bohužel holky spaly, tak jsme jen profrčeli.
  • Klecany – řada občerstvení, nebudou-li děti spát, vydechněte po nepříjemném kopci, dejte si limču nebo něco dobrého k jídlu
  • Pokud pojedete technicky jednodušší ale náročnější trasu přes Kralupy, budete projíždět krásným parkem Veltrusy – tady je možnost občerstvení v zámecké restauraci.

Ubytování:
– Doporučuji přespat v Zooparku Zelčín. Dětem i vám se tam bude líbit. Více informací najdete v našem článku Zoopark Zelčín.

This slideshow requires JavaScript.

Den druhý: Ze Zelčína do Lounek u Roudnice nad Labem

Technicky velmi jednoduchý úsek vedoucí po kvalitním asfaltu. Jediným nepříjemným úsekem je trasa z Račic, kde to trošku drncá a následně musíte jet chvíli po silnici. Až do Lounek pak vede cyklostezka a jediný nepříjemný úsek je most v Roudnici nad Labem, na který je to trošku do kopce po kočičích hlavách.

Vyžití pro děti a občerstvení:

  • Mělník s řadou možností, kde posedět, odpočinout si. Ale znamená to vyjet od Labe do kopce do centra města. My si tedy raději užívali pouze výhledy na mělnický zámek a návštěvu si nechali na jindy.
  • Dolní Beřkovice – restaurace se zahrádkou a venkovním hřištěm s trampolínou. Tady určitě zastavte. Jednak toho v okolí moc není a druhak je to dream místo, kde si odpočinete, levně se najíte a děti se vyřádí. Je tu pískoviště, tabule na kreslení, klouzačka, několik odrážedel, houpačka, trampolína.. Dítka pak sednou do vozíku / do sedačky a do pár minut spinkají.
  • Marina před Roudnicí nad Labem – příjemné místo na odpočinek s pozorováním lodiček. Z nabídky občerstvení a nápojů žádná hitparáda (párky, turek, rozpustná kává, limo a pivko), ale mají tu nanuky.
  • Cukrárna v Roudnici nad Labem – tohle místo je na kolech s dětmi vážně za odměnu, protože se nachází v horní části náměstí, což je hodně do kopce. Ale mají tu opravdu božskou zmrzlinu a dobré dortíky (i malinkaté, takže si můžete dát zmrzku i zákusek) ????
  • Kemp Lounky – kempík s občerstvením a hřištěm nedaleko Penzionu Čtyřicítka viz. níže.
Budete mít zájem:  Příznaky Dehydratace U Dospělých?

Ubytování:

  • Penzion Čtyřicítka v Lounkách, ve kterém jsem měla pocit, jako když přijedu k naší babičce. Moc milé a přívětivé přivítání, paní majitelka pochovala Barunku, hrála si s Terezkou, mně uvařila kafíčko, půjčila mě kuchyň na uvaření rychlé večeře.. Na zahrádce má bazén, který nám byl k dispozici.. Ubytko je za 200 Kč na osobu, za holky jsem neplatila. Více info zde.

Den třetí: Lounky – Ústí nad Labem

Úsek, který se dá zvládnout na jeden zátah bez pauzy. Začátek je pravda trošku nepříjemný – nejprve vede cyklostezka po silnici a poté cestičkou podél vody, kde je spousta výmolů a zejména po dešti je tu dost bahna. Když to ale překonáte, až do Ústí pojedete po pěkné cyklostezce.

Vyžití po cestě:

Tento úsek vždy opravdu projedu bez zastávky, ale na kraji Litoměřic je park, kde je i dětské hřiště. V Ústí je možné zajít na zámek Větruši, u kterého je zrcadlový sál, přírodní bludiště a krásné hřiště. Za návštěvu stojí i hrad Střekov. Najíst se můžete na Labské baště, kde mají venkovní hřišťátko pro děti. Moc pěkná je ústecká zoo.

Ubytování:

Kemp Loděnice – další parádní babyfriendly místo s malým brouzdalištěm s fontánkou, pěkným hřišťátkem, restaurací se zahrádkou. My máme v Ústí babičku, tak jsme tu ubytování nezkoušeli, ale je možné buď v chatkách nebo vlastních stanech. Jediné, co mě tu zklamalo, je nabídka občerstvení. To nejlepší, co vám tu nabídnou je grilovaný hermelín s hranolkami.

This slideshow requires JavaScript.

Den čtvrtý: Ústí nad Labem – Děčín

Technicky nenáročný úsek, pěkný asfalt, ale z hlediska výhledů a vyžití nejslabší úsek celé trasy. Cesta vede stále po břehu Labe, kolem nic moc zajímavého. Až Děčín, který nás opravdu mile překvapil a nadchnul.

Občerstvení a vyžití pro děti

  • Cestou můžete zastavit ve Velkém Březně v restauraci Tivoli, kde mají dětské hřišťátko
  • V Děčíně se určitě zastavte na Kocandě – je tady hřiště, 2 venkovní kiosky a vnitřní restaurace Kocanda s dětským koutkem. Více detailů, fotek a dalších tipů v našem článku Děčín – město zážitků a atrakcí pro děti.

Ubytování:

Kemp Děčín – snad nejvíc babyfriendly kemp v ČR, který znám. Využili jsme ubytko v zařízených stanech s lůžkovinami, ale mají k dispozici i bungalovy. V jurtě je malý dětský koutek a disponují speciální koupelnou pro děti s nočníkem, vaničkou. Součástí je i malé hřišťátko a hlavně je to přímo na Labské stezce a nedaleko Kocandy.

This slideshow requires JavaScript.

Den pátý: Děčín – Königstein

Moc krásná trasa vedoucí podél Labe lemující krásnou přírodu Českosaského Švýcarska. Až za Hřensko (potažmo na levém břehu za Schönu) vede krásná cyklostezka vhodná i na brusle. Budete projíždět krásnými německými vesničkami, kolem stezky jsou krásné rozkvetlé louky a nad vodou se tyčí majestátní pískovcové skály. Paráda!

Občerstvení a vyžití pro děti

  • Po cestě bylo pár kiosků a restaurací, ale teď ve všední dny o prázdninách byly zavřené.
  • Koupaliště v Bad Schandau (nebyli jsme, nebylo na koupání, ale máme na něj dobré reference)
  • Elbe-Freizeitland Königstein – úžasné místo, kde se vyřádí děti i dospělí. Více ve speciálním článku.

Ubytování

Campingplatz am Treidlerweg – Tento kemp najdete hned vedle Elbe-Freizeitland, takže úplně skvělá lokalita. Další hřiště je i přímo v kempu, najdete tu několik lenošících sítí a houpaček, které unesou i dospěláky. Je odtud příjemný přístup k Labi. V kempu nabízí řadu různých typů ubytování, my si vybrali bungalov.

Cenově to na první pohled vypadá zajímavě (33 euro na noc), ale pozor – na místě zjistíte, že k platbě na Bookingu musíte připlatit 5 euro na osobu za úklid, dalších 5 euro na osobu za lůžkoviny (což bych u pokojíčku nečekala), k tomu daně. Takže se rázem dostanete na téměř 60 euro.

Což neměla bych s tím problém, ale mám radši, když vidím rovnou finální cenu, než tyhle doplatky.

This slideshow requires JavaScript.

Den šestý: Königstein – Drážďany

Podle mého názoru nejkrásnější část celé trasy. Z počátku uvidíte hrad Königstein a úžasné skalní útvary tyčící se nad řekou Labe. Postupně se krajina změní v krásné louky a vinice, budete projíždět krásnými městečky. My se zastavili v Pirně.

Z Pirny můžete jet po obou březích Labe, my si vybrali levý a myslím, že to byla správná volba – všechny krásné stavby a útvary na druhém břehu totiž máte jako na dlani. Ty výhledy jsou úžasné, pořád je na co koukat.

Asfalt kvalitní, jen z Pirny přibylo velké množství cyklistů a cyklostezku jsme neměli jen pro sebe jako u předchozích úseků.

Vyžití pro děti a občerstvení:

  • Po cestě jsme míjeli několik hospůdek, pivních zahrádek – ale nikde jsme neviděli žádné hřišťátko a hodně jich bylo zavřených
  • Eisenbahnwelten – miniatury a vláčky v městtečku Kurort Rathen – nezastavovali jsme, ale ze sedla kola to vypadalo pěkně. Ale bylo tu dost lidí.
  • Koupaliště Erlebnisbad Stadt Wahlen
  • V Pirně je v rohu náměstí dětská klouzačka
  • Drážďany jsou plné zajímavých atrakcí. Doporučit můžeme Gro3 Garten, kde jezdí speciální vláček, je tu zoo, botanická zahrada, hospůdky s hřišťátky a skvělý povrch na bruslení nebo běhání s kočárkem.

Ubytování

  • Drážďany jako takové jsou na ubytování hodně drané. Neobjednávejte nic dopředu, počkejte na last minuty. Bez střechy nad hlavou tady nikdy neskončíte
  • Schiffsherberge Pöppelmann – loď kotvící na Labi nedaleko historického centra. Jako závěr našeho cykloputování podél Labe nám to přišlo jako víc než stylovka. Kajuty jsou útulné, na palubě je krásná teráska. Do centra je to kousek.This slideshow requires JavaScript. Soutěžím s Mall.cz

HARFASPORT cyklojízda Praha – Drážďany – Praha

Na kole z Prahy do Děčína

Původní plán byl 330 km (ano, šlo by to i kratší cestou, ale z Ústí nad Labem se nám přes ty kopce fakt nechtělo). Termín akce jsme ohlásili a kromě dlouhé trasy jsme přidali i „dětskou“ (poloviční) trasu. Na tu se přihlásilo asi 8 lidí a na dlouhou 6. V HARFASPORTu jsme pak vymysleli, že můžeme jízdu pojmout jako charitativní a za každý ujetý km každý zaplatí 2 Kč a HARFASPORT tuto sumu jěště zdvojnásobí.

Start byl naplánovaný na 6:30 a skutečně se nám podařilo lehce po půl sedmé vyjet. Měli jsme velké štěstí na počasí, protože předpověď byla na říjen luxusní. Sice ráno byla zima a teplota v níže položených místech byla 4 stupně, ale odpoledne slibovala předpověď skoro letní počasí.

Vyrazili jsme v 11 lidech a celou dobu s námi byl také Ondra s dodávkou, ve které jsme měli oblečení, jídlo, namíchaný ionťák od Penca a veškerý support.

Plán byl jednoduchý. Celkem 330 km při průměru 28km/h nám mělo zajistit, že přijedeme zpět rozumně a v Drážďanech budeme kolem 13 hodiny.

Podél Labe do Drážďan

Od počátku, kdy jsme se od Harfy vydrápali na okraj Prahy a rychlost byla nízká, jsme začali postupně rychlostní průměr zvyšovat až na 32km/h. Tempo bylo svižné a Honza se snažil tahat špici po rovině a z kopce rychle a do kopce spíše zvolnit, aby peloton všichni v pohodě uviseli.

Někde kolem 40km jsme špatně odbočili a i přes neustálé naléhání Garmina, ať se vrátíme jsme neposlouchali a pokračovali dál v jízdě. Terezín je pěkné město, i okolní vesníčky, nesmí se vám ale stát, že si díky tomu najedete cca 30 km navíc.

Honza pronesl klasickou hlášku „je to sice dál, ale zato horší cesta…“ a pak ještě něco ve stylu, že nás aspoň vyvezl do vesnice roku. Všichni to sice vzali bez problému a sportovně, ale jak se pak ukázalo časově nám to rozhodilo náš plán.

Po první pauze někde kolem Lovosic jsme opět najeli na krásnou silnici podél Labe a v rychlosti kolem 40 km/h se pomalu posouvali severním směrem. Někde kolem Děčína Honzu začala zlobit přehazovačka na vypůjčeném kole.

Napínací kladka na elektrickém Shimanu Dura Ace byla volná a nefunkční. Naštěstí s námi byl Tomáš od nás z HARFASPORTu, který vše rozebral, napnul pružinku a celé opět zprovoznil, takže jsme mohli pokračovat v cestě všichni i s leaderem Honzou.

Tato zastávka nás, ale bohužel stála kolem půl hodiny.

Na území Německa jsem registovali velkou změnu na silnici. Ano, asfalt byl hladší, ale hlavně tam měli méně kanálů a ty také nebyly půlmetrové, ale jen malé a nemuseli jsme mezi nimi dělat slalom. Jak jsme se blížili k Drážďanům, do zad nám foukal velmi silný vítr, což bylo v tu chvíli super, ale při představě cesty nazpět nám do smíchu moc nebylo.

Budete mít zájem:  Afty – nepříjemné postižení ústní sliznice – jak na afty?

Nakonec jsme na otočku do Drážďan dorazili až kolem 15. hodiny (o 2 hodiny později, než byl plán) a na tachometru bylo 190 km.

Část naší výpravy zde ukončilo svojí cestu a část se k nám přidala, takže početní stav se moc nezměnil.

Rychlá pizza a po tmě zpět

Ani jsme neměli čas si zajít někam na jídlo a zadali jsme Ondrovi za úkol koupit pizzu a někam nám jí přivézt. Oproti cestě tam, kdy jsme před Pirnou jeli přes kopec, jsme nyní volili jednodušší a delší cestu kolem Labe po cyklostezce. Byla to sice rovina, ale se silným protivětrem a s miliónem lidí na stezce, kterým jsme se museli vyhýbat.

Ondra vyrazil dodávkou napřed hledat pizzerii a koupit občerstvení pro všechny. Kousek před Bad Schandaou nás odchytil a my si s velkou chutí dali svačinu v trávě a doplnili láhve ionťákem od Penca.

Už se začínalo pomalu ochlazovat, takže jsme na letní oblečení postupně začali přidávat další vrstvy. Bylo kolem 18. hodiny a my byli stále na území Německa. No to bude ještě dlouhé, problesklo nám hlavama, ale nikdo nic nevzdával.

Do Děčína jsme jeli po cyklostezce, ale o slovo se už přihlásili čelovky a blikačky. Pár členů naší skupiny se tam odpojilo s tím, že už jim to stačí a že budou pokračovat vlakem.

My jsme udělali vláček a za doprovodu Ondry jsme přes Ústí jeli směrem k Lovosicím. Vítr nabral na síle a na špici to nebylo příjemné.

Když to terén dovoloval, tak před nás najel Ondra s transitem a my se za něj poskládali a chvíli se schovali před větrem.

Měli jsme trochu obavy z jízdy po tmě, ale byla krásná jasná noc a překvapivě se jelo celkem dobře i díky tomu, že opadl provoz a na silnicích byl větší klid. Jen ty panoramata už nebyla co za světla a síly pomalu ubývaly.

První defekt příšel až cca 20 km před Prahou a nikomu už se nechtělo nic lepit ani měnit, takže se rychle vzalo celé kolo z jiné silničky z transitu, rychle se vše přehodilo a jelo se dál.

Do Prahy na Harfu jsme dorazili kolem půlnoci a byli jsme rádi, že to máme za sebou a bez větších komplikací.

Ač byl původní plán 330 km, dali jsme 372km a všichni jsme si udělali nové osobáky v ujeté vzdálenosti. Jsme moc rádi, že se akce povedla a z jízdy do Drážďan se určitě stane tradice. Jen asi zhruba o měsíc posuneme termín na nějaký dřívější, abychom měli déle světlo nemusíme jezdit v noci s čelovkama. Mimoto můžete v příštím roce počítat opět s pravidelnými vyjížďkami :-).

Teď ještě spočítáme, kolik peněz se vybralo na nové kolo do dětského domova a uděláme dětem předčasné Vánoce.

Labská stezka

Mezi nejkrásnější a turisticky hojně navštěvované středoevropské cyklistické stezky patří bezesporu Labská stezka, která se táhne od samotného pramene Labe hluboko v Krkonoších přes Mělník, Litoměřice až do Ústí nad Labem.

Dále podél proudu Labe cyklostezka pokračuje do Děčína a přes hranice do německých měst, jako např. Drážďany, Lipsko, Magdeburg, Hamburg. Končí v Cuxhavenu u břehů Severního moře.

Tato cyklostezka je oblíbená především díky působivé přírodě, nepříliš namáhavému terénu a koneckonců i idylickému Labi.

Soustřeďme se ale na část trasy poblíž Ústí nad Labem, kde můžete navštívit mnoho nejen přírodních atrakcí či kulturních památek. Pro hladové sportovce je zde také řada možností občerstvit se v různých stravovacích zařízeních a pro unavené jezdce nabízí Ústí nad Labem i pestrou nabídku ubytovacích služeb.

 

Ústí nad Labem – Děčín

25 km dlouhá trasa vede po asfaltovém povrchu a zámkové dlažbě. Stezka začíná pod Mariánským mostem na pravém břehu řeky Labe, na protilehlém břehu je Mariánská skála (265 m n. m.).

2 km Olšinky – možnost občerstvení.

2,7 km Svádov – k vidění kostel sv. Jakuba Většího nebo fara se sloupem Tří králů, kterou nechala postavit Anna Františka Toskánská. Svádov je také proslavený jarními ředkvičkami a jahodami prodávanými podél silnice. K dispozici je přívoz Svádov – Neštěmice. Možnost občerstvení.

5 km Valtířov – k vidění kostel sv. Václava či hrobka rodiny Chotků, v parčíku sloup Čtrnácti svatých pomocníků.

7,5 km Velké Březno – zajímavostí je pivovar (Březňák) nebo zámek, který je spjat s rodinou Chotků. K dispozici je rovněž přívoz Velké Březno – Neštědice. Dále je k vidění Muzeum československého opevnění.

10 km přístřešek Malé Březno

14 km Těchlovice

25 km Děčín – možnost občerstvení. Z Děčína stezka dále pokračuje směrem na Dolní Žleb a dále do Německa.  (více na http://www.labska-stezka.cz/)

     

Ústí nad Labem – Litoměřice

25 km dlouhá trasa vede po asfaltovém povrchu, štěrkové vozovce a zámkové dlažbě. Turistické zajímavosti při stezce jsou označeny informačními tabulkami. Jedná se o nenáročný terén bez většího převýšení.

Stezka začíná pod Mariánským mostem na pravém břehu řeky Labe. Na protilehlém břehu je Mariánská skála (265 m n. m.). Dále stezka pokračuje kolem silničního mostu Dr. E. Beneše a pak k mostu železničnímu a ke hradu Střekov. 

Mezi těmito mosty na protilehlém břehu je vidět věž kostela sv. Vojtěcha a kostel Nanebevzetí Panny Marie s vychýlenou věží od své osy téměř o 2 m.

Na kopci nad městem je výletní restaurace a hotel Větruše s vyhlídkovou věží, bludišti, sportovištěm a nedalekým popravištěm. Z Větruše vedou 2 naučné stezky (Větruše – Vrkoč, Větruše popraviště – Ústecké podzemí).

Na Větruši se lze dostat jak autem, tak po pěší trase, nebo také lanovou dráhou z obchodního centra Forum.

2,74 km Masarykovo zdymadlo – technická památka vystavená v letech 1923 – 36, tehdy největší vodní dílo v Čechách s vodní elektrárnou a rybím přechodem. Průchod mezi oběma břehy v noci uzavírán (informace Povodí Labe, st. p.). 

Nad zdymadlem se tyčí hrad Střekov, založený roku 1316 k ochraně plavby na Labi. Pro veřejnost je hrad přístupný od poloviny 19. století., dnes expozice historie hradu a regionu, restaurace. Více informací na http://www.hradstrekov.cz/. 

Na protilehlém (levém) břehu se tyčí národní přírodní památka Vrkoč – vypreparovaná čedičová žíla s dobře vyvinutou sloupcovou odlučností horniny, přístupná vyhlídka, v blízkosti je 12 m vysoký Vaňovský vodopád Podlešínského potoka. 

3,13 km Malířský koutek -dřevěná zvonice chráněná státem, milník z roku 1800. Slovanský původ dokládá uspořádání staveb kolem okrouhlé návsi. Po levé ruce ve směru jízdy je přírodní rezervace Sluneční stráň (vyhlášena 1968, plocha 7,62 ha), začátek naučné stezky „Pod Vysokým Ostrým“.

4,90 km termální koupaliště Brná (více na www.msul.cz), počátky v roce 1931, dnes 3 bazény, dětské bazény a tobogán, půjčovna loděk, občerstvení. 

6,10 km Brná – kaple sv. Anny z roku 1756, prodejna potravin, zastávka MHD, poříční oddělení policie ČR. Po levé ruce Průčelská rokle – zalesněná skalnatá rokle, dolní částí vede naučná stezka „Pod Vysokým Ostrým“, kaskádový vodopád. Souběh se silnicí na Litoměřice II/261 Brod přes Němčický potok. Možnost ubytování a občerstvení v Cyklokempu Loděnice.

8,21 km odpočívadlo s mapou při stanovišti oddílu vodního lyžování. Vlevo kupovité či kuželovité vrcholy původně podpovrchových čedičových těles: Skřivánčí vrch u Brné n.L. a Matrný u Sebuzína, na horizontu vrch Deblík (459 m), přejezd potoka Rytina přitékající z Rytinské soutěsky.

8,95 km Sebuzín – odklon od řeky. Na protilehlém břehu chatová oblast Dolní Zálezly, na horizontu na kopci Dubický kostel sv. Barbory (1579). 

11,49 km Církvice – odpočívadlo s mapou, návrat k vodě. K dispozici přívoz Církvice – Dolní Zálezly.

14,5 km Libochovany – místo zastávky lodní linky DÚK. Možnost odpočinku u řeky.

16,5 km údolí Porta Bohemica – kaňonovité údolí Labe, kterým řeka vstupuje do Českého středohoří.

19 km Velké Žernoseky –  známá vinařská oblast, místo zastávky lodní linky DÚK, k dispozici rovněž přívoz mezi Malými a Velkými Žernoseky.

20 km Žernosecké (Píšťanské) jezero – uměle vytvořené jezero v areálu bývalé pískovny o rozloze 90 ha. Možnost občerstvení, kempování, půjčení lodiček či plavby lodí.

25 km Litoměřice – místo zastávky lodní linky DÚK. Stezka odtud dále pokračuje přes Roudnici nad Labem, Mělník, Nymburk, Pardubice a Hradec Králové až do Špindlerova Mlýna.

TIP: Na úseku Ústí nad Labem – Litoměřice lze cyklistické výlety kombinovat s lodní dopravou DÚK.

Na kole z Prahy do Děčína

Zdroj: www.labska-stezka.cz

Děčín

Město Děčín leží v údolí řeky v místech, kde jeho přítoky Ploučnice z pravé a Jílovský potok z levé strany oddělují krajinu Českého středohoří od skalnatých srázů Labských pískovců, do kterých v Děčíně tzv. Labským kaňonem řeka vstupuje.

Budete mít zájem:  Lek Na Alergie Flonidan?

Děčín zůstává východiskem pro turisty, kteří navštíví romantickou krajinu Česko-Saského Švýcarska a zároveň je ideálním centrem pro rekreační cesty do německého příhraničí. Pro turisty a návštěvníky naší oblasti je největším lákadlem nádherná příroda.

Přírodní krásy Děčínska jsou totiž svým rozsahem a charakterem neopakovatelné.

LABSKÁ STEZKA

Mezi nejkrásnější a turisticky hojně navštěvované středoevropské cyklistické stezky patří bezesporu Labská stezka, která se táhne od samotného pramene Labe hluboko v Krkonoších přes Mělník, Litoměřice až do Ústí nad Labem. Dále podél proudu Labe cyklostezka pokračuje do Děčína a přes hranice do německých měst, jako např.

Drážďany, Lipsko, Magdeburg, Hamburg. Končí v Cuxhavenu, u břehů Severního moře. Tato cyklostezka je oblíbená především díky působivé přírodě, nepříliš namáhavému terénu a koneckonců i idylickému Labi. Česká část Labské stezky (cyklotrasa č. 2, EuroVelo 4 a 7) se nabízí na svých cca 370 kilometrech. http://www.labska-stezka.cz

DĚČÍNSKÝ ZÁMEK

Děčínský zámek patří mezi nejvýznamnější historické památky severních Čech – v Ústeckém kraji se řadí dokonce mezi nejnavštěvovanější památkové objekty. Tyčí se na skalním ostrohu nad soutokem řek Labe a Ploučnice a tvoří nádhernou dominantu našeho města.

Během staletí sloužil jako opěrný bod českého knížete, vojenská pevnost či sídlo několika významných rodů. V novodobých dějinách se v jeho zdech vystřídala československá, německá, znovu československá a v letech 1968–1991 sovětská armáda.

Dnes je děčínský zámek v majetku statutárního města Děčín, které ve spolupráci s dalšími subjekty usiluje o jeho postupnou rekonstrukci. Díky ní se zámku navrací jeho bývalá krása. http://www.zamekdecin.cz

VIA FERRATA DĚČÍN

Přímo v centru města na břehu řeky Labe můžete zažít neopakovatelné zážitky spojené s výstupem via ferratou na Pastýřskou stěnu. Patnáct zajištěných cest různé obtížnosti nabízí intenzivní prožitek a velkolepé výhledy na Labský kaňon, který je nejmohutnějším pískovcovým kaňonem Evropy.

 Děčín je jediným městem v republice kde si můžete vylézt od břehu řeky na vrchol stěny zhruba 150 m dlouhou ferratu přímo v srdci města. Zážitek z výšky a impozantních pohledů na zámek a centrum můžete umocnit zdoláním vzdušného mostu ve výšce 60 m. http://idecin.cz/aktivity/via-ferrata

PASTÝŘSKÁ STĚNA

Pastýřská stěna, strmá pískovcová skála vypínající se do výšky 160 m nad hladinu Labe s vyhlídkou a zážitkovou restaurací.Skalní masiv Pastýřské stěny je vedle Labe nejvýraznější přírodní dominantou uprostřed města. Díky této poloze, lesoparku a několika vyhlídkám je velmi oblíbeným vycházkovým cílem.

ZOO A RAJSKÉ OSTROVY

Zoo je přístupná jak pěším, tak motoristům – v bezprostřední blízkosti zoo leží parkoviště pro osobní automobily. Nedaleko najdete expozici Rajské ostrovy nacházející se 700m od zoo.

Těžko najdete krásnější zoologickou zahradu jako cíl rodinného výletu. Díky svému umístění v lesoparku na Pastýřské stěně patří k nejunikátnějším zařízením tohoto typu v čechách. Děčínská ZOO se v poslední době nejvíce zaměřuje právě na rodiny s dětmi.

Návštěvníkům nabízí netradiční pohled do světa zvířat, jistě si vás získají mohutní medvědi grizzly v dokonalém přírodním výběhu a svou impozantností určitě zapůsobí i pár taninů indických. Zpestřením budou určitě zábavné hry pro děti a dospělé. Zoo je pro veřejnost otevřena po celý rok.

Návštěvníkům nabízí i wifi připojení zdarma. http://www.zoodecin.cz

NORDIC WALKING

V lesoparku na Pastýřské stěně jsou vyznačeny čtyři základní okruhy. Každý z nich je odlišen barvou a město počítá s tím, že je v budoucnu ještě rozšíří. „V tuto chvíli máme vyznačeno zhruba 17 km. Trasy jsou koncipované jako čtyři okruhy a obsáhnou prakticky celou vrchní část lesoparku.

Barevně vyznačené cesty lze chodit oboustranně,“ řekla Hana Cermonová, náměstkyně primátorky.  Na trasy upozorní tabule umístěné na odstavném parkovišti u kruhového objezdu, před hlavním nádražím, na parkovišti u zoologické zahrady a přímo v lesoparku. Mapu a trasy naleznete na na odkazu: http://idecin.cz/aktivity/nordic-walking

DĚČÍNSKÝ SNĚŽNÍK

Děčínský Sněžník (ve výšce 723 m n.m.) je nejstarší kamenná rozhledna v Čechách. Součástí rozhledny je restaurace s možností ubytování.

Děčínský Sněžník (německy Hoher Schneeberg) (723 m) je pískovcová stolová hora, zvedající se 7 km západoseverozápadně od města Děčína. Představuje nejvyšší vrchol geomorfologického okrsku Sněžnická hornatina, celého geomorfologického celku Děčínská vrchovina, jakož i CHKO Labské pískovce a okresu Děčín. V rámci podokrsku tvoří hora samostatnou část. http://www.723m.cz/

PRAVČICKÁ BRÁNA

Největší skalní brána v Evropě Pravčická brána, se stala národní přírodní památkou už v roce 1963. Hlavní turistický cíl Českého Švýcarska má rozpětí oblouku 26,5 m, výšku otvoru 16 m a na šířku měří od sedmi do osmi metrů…

Plošinu na vrcholu najdete ve 21 metrech. Výstup k Pravčické bráně vám dá trochu zabrat, ale námaha z vás ihned opadne, až se rozhlédnete po krajině, co vám bude z výšky nadělena. http://www.pbrana.cz/

SOUTĚSKY HŘENSKO

K nejzajímavějším částem Českého Švýcarska patří soutěsky na řece Kamenici ve Hřensku. Tato nezapomenutelná přírodní scenérie pojmenovaná po knížeti Edmundu Clary-Aldringenovi se nachází na dolním toku řeky Kamenice.

Tento skalnatý kaňon tvoří strmé, často kolmé skalní stěny, vystupující nad úroveň hladiny do výšky 50 až 150 metrů. V úseku, kde skály padají přímo do vody, nahrazuje cestu plavba na člunech. Část rokle je přístupná pouze jízdou na pramicích, jejichž provoz byl zahájen roku 1890.

Přístup do soutěsek z horního okraje Hřenska je pěšinou zprvu po levém, pak po pravém břehu Kamenice pod skalními převisy se třemi tunely ke splavu, nad nímž je dolní přístaviště člunů.

Po vodě je možné urazit další úsek 960m, na který navazuje pěší stezka po levém břehu k Meznímu můstku, odkud je možné pokračovat dál do Divoké soutěsky nebo vystoupit po schodech do Mezné. https://www.hrensko.cz/inpage/informace/

Turistické informace získáte v Děčíně na těchto kontaktních informačních místech:

Turistické informační centrum Knihovnav nové budově Městské knihovny DěčínKarla Čapka 1441/3, Děčín 1 (přístupné od nábřeží, parkoviště Atlantik)tel.: +420 412 532 227, [email protected], www.idecin.czProvozní dobakvěten-září 8 – 17 h každý den v týdnuříjen-duben 9 – 17 h každý den v týdnu

Turistické informační centrum hlavní nádražív budově železniční stanice Děčín hlavní nádražíČs. mládeže 1/31, 405 02 Děčín-Podmoklytel.: +420 727 975 773, e-mail: [email protected]í dobaceloročně 9 – 17 hodin každý den

Ve srovnání s ostatními oblastmi České republiky držíme celou řadu „nej“, například:

  • Nejmohutnější pískovcový kaňon Evropy
  • Kaňon Labe
  • Největší skalní most v Evropě
  • Pravčická brána
  • Nejnižší bod republiky
  • ve Hřensku (115 m n.m.), kde řeka Labe opouští naši zem.
  • Nejvyšší stolová hora naší země
  • Děčínský Sněžník (ve výšce 723 m n.m.)
  • Nejstarší kamenná rozhledna v Čechách
  • rozhledna na Děčínském Sněžníku (postavena roku 1864)
  • Nejstarší ocelový most obloukové konstrukce v Čechách
  • Tyršův most v Děčíně (postaven roku 1933)
  • Nejstarší původní zavěšenou historickou mostní konstrukci
  • Řetězová lávka pro pěší pod zámkem (1831)
  • Nejvyšší betonová stavba v Čechách
  • vysílač na Bukové hoře (ve výšce 683 m n.m., výška vysílače je 223 m)
, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Vodní plocha a červený zámek odrážející se v její hladině. Nenechte se zmýlit, i tato představa může mít několik reálných předobrazů. Dnešní Cyklotoulky Vás zavedou nikoli do jihočeské Lhoty, ale do Klášterce nad Ohří.

Dnešní Cyklotoulky nám ukážou cestu z nejsevernějšího města naší republiky do Národního parku Česko Saské Švýcarsko a představí nám Šluknovský výběžek tak, jak ho většina z nás nezná.

Dnešní Cyklotoulky nás zavedou do Ústeckého kraje, který je pro cyklisty z jiných částí země asi oblastí víceméně neprobádanou a to je…. škoda. Nebo spíš výzva? Tam, kde jsem byl, je o cyklisty skvěle postaráno a navíc je i na co koukat, takže neváhejte.

Klíny – za kouzlem Krušných hor

Dnes navštívíme lokalitu, ve které můžete své zdraví otužovat v zimě i v létě, v době, kdy na zemi leží metrové závěje i ve 30ti stupňových vedrech.

Nepatří sice mezi naše největší lázně, ale můžou jim konkurovat jinak. Třeba polohou, jsou rozhodně nejblíže položenými lázněmi od Prahy. Nebo nabídkou, k léčení nevyužívají jen vlastní slatinu, ale i pohyb, k lázeňství přidávají třeba nordic walking nebo cyklistiku.

Dnešní Cyklotoulky nás zavedou vysoko na sever, až na samotnou hranici s Německem. Do kraje, který je tak trochu bohem zapomenutý a zatím spíše neobjevený, ale o to zajímavější je právě pro turisty. Jsou tu věci, které už jinde nepotkáte. Nevěříte? Tak hurá na Moldavu.

Existuje určitě mnoho míst, kam by se většina lidí na výlet nevypravila, protože by tam nic zajímavého nečekala. Ale jak už to bývá, co dělá většina, nemusí být vždy správné. Dnešní Cyklotoulky vám jedno z takto přehlížených míst představí, je jím severočeská Krupka.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector