Krampus – ďábel jak se patří

Krampus - ďábel jak se patří

Určitě už jste někdy slyšeli o rakouských průvodech čertů. Že ne? V tom případě se zhluboka nadechněte a připravte na pořádnou dávku ohromné hrůzy! Anebo pekelné zábavy. Záleží na tom, jaký máte vztah k čertům, kteří vypadají opravdu strašidelně…

Svátek Krampusů

Krampusové jsou alpská strašidla odpovídající českým čertům. Jejich maskám, vyřezávaným z lipového či borového dřeva a ručně malovaným, by spíše pasovalo označení „umělecká díla“. Rohy z muflonů nebo beranů a kožichy z pravé kozí či ovčí kůže dodávají kostýmům na hrozivé opravdovosti.

V alpských vesničkách se pořádají tzv. Krampuslaufy, průvody skupin krampusů. Každá je něčím jedinečná, všechny jsou ale doprovázeny pekelnými vozy, strašidly a kouřovými efekty. Děsivou atmosféru podtrhuje hlasitá hudba, rachot zvonců a řetězů.

Svátek se slaví 5. prosince, čerti však chodí po Rakousku obvykle od listopadu až do ledna. Jestli se jejich děsuplného řádění chcete také účastnit, nemusíte ovšem jezdit za hranice. Alpští pekelníci přijdou za vámi!

Krampus - ďábel jak se patří

Pochod rakouských čertů v Židlochovicích

Židlochovický průvod čertů u nás patří k nejznámějším a nepřijdeme o něj ani letos. Tentokrát se bude konat 1. prosince 2018 od 17:30 do 18:30, jako obyčejně na náměstí Míru a v přilehlých ulicích Komenského a Masarykova.

Účastní se ho skupiny Reichraminger Hintergebirgsteufe, Waldzeller Woidteifln, Zarathos Teufel a Krampusverein Diabolos Sandl v minimálním počtu 120 masek. Zároveň bude probíhat doprovodný program od 14:00 do 17:30. Těšit se můžete také na jarmark v čase 10:00–21:00.

K zakoupení zde budou adventní dekorace, svícny z perníku, různé dřevěné výrobky, dárkové předměty, teplé zimní oblečení a samozřejmě spousta dobrot, jako jsou koláče, bramboráky, sýrové speciality atd.

Krampus - ďábel jak se patří

Průvod čertů v Sokolově

K oblíbeným akcím patří rovněž pochod čertů v Sokolově. Přes 200 čertovských masek vyrazí na svůj strašidelný průvod nově ve dvou směrech – ze Starého náměstí (na 120 německých masek) a náměstí Budovatelů (dalších 150 ďáblů z Česka). Stane se tak 9.

prosince 2018 v 17:00. Potěšeni budou návštěvníci po celé délce trasy. Vedle samotného průvodu vám zpestří večer ohňová show a různá vystoupení. Role předskokana se ujme Viktor Dyk & WAW. Od 16 hodin navodí skvělou atmosféru kapela End of Scream.

Vystoupí též Bohemian Marching Band.

Krampus show Kaplice

Město Kaplice se již několikrát stalo dějištěm adrenalinové podívané zvané Perchtenlauf neboli „čertovský běh“. Letos se koná již sedmý ročník originální Krampus show, a to konkrétně 15. prosince. Bohatý doprovodný program bude završen průvodem masek v 18:00 hodin.

Démonická stvoření se budou prohánět ulicemi a budit hrůzu i respekt. Kaplice leží jen 15 km jihovýchodně od Českého Krumlova, svůj výlet tedy můžete spojit s návštěvou krumlovského staročeského vánočního trhu. Na hezky zdobených stáncích ochutnáte punč a další dobroty.

Prohlédnete si historické centrum a zámek patřící k nejvýznamnějším kulturním památkám naší země.

Krampus - ďábel jak se patří

Krampuslauf Schladming

Čertovských akcí se v Česku pořádá každoročně poměrně mnoho, ale pokud vám přesto nestačí, můžete si za čerty zajet třeba do horského střediska Schladming. Tam se v sobotu 24. listopadu 2018 od 19:00 koná jeden z největších průvodů na světě a zřejmě i vůbec největší v Rakousku.

Budou vás při něm fascinovat masky a povozy osmi set strašlivých ďáblů, čarodějnic a dalších tajemných bytostí. Zúčastněné skupiny pocházejí z několika zemí. Očekává se, že si tuto podívanou přijde užít až 8000 návštěvníků. Vychutnejte si ji i vy a vezměte si k tomu dobré svařené víno, které vás příjemně zahřeje.

Pro děti bývá připravena samostatná rodinná oblast se speciálními bariérami a s Mikulášem, jenž bude rozdávat dárečky.

Krampuslauf Retz

Jedinečný zážitek skýtající krásnou vánoční atmosféru a kouzlo čertovských tradic přináší i malebné příhraniční městečko Retz. Program s čerty začíná od 16:30 dne 8. prosince 2018.

Nabídne dokonale děsivé masky, neodmyslitelné řinčení zvonců i řetězů a samozřejmě působivé pyrotechnické efekty. Až se dostatečně vylekáte, můžete se uklidnit nad voňavým tradičním punčem na místních trzích nebo prohlídkou samotného města.

Retz je koneckonců jedním z nejhezčích měst Dolního Rakouska. Pravý poklad se nicméně ukrývá v podzemí – unikátní labyrint vinných sklípků.

Krampus čerti v Česku: Kde narazíte na rohaté příšery?

Řinčení těžkých řetězů, huňaté kožichy, obří rohy a masky, ze kterých tuhne krev v žilách i těm nejotrlejších – to je průvod ďábelských bytostí Krampuslauf. Každoročně se koná v Rakousku, ani Česko ale nezaostává. Krampuse můžete vidět v několika českých městech. Přinášíme vám pár tipů na ty nejzajímavější Krampus akce.

A nemůžeme začít jinde, než v Praze. Na pražském Výstavišti se bude průvod „Krampusáků“ konat vůbec poprvé. Účast přislíbilo rovných 75 ďábelských bytostí, které to „rozbalí“ 7. 12. 2019 od 16:00 do 19:00 hod na ploše před Průmyslovým palácem.

Samotné čertovské kreaci bude předcházet bubenická show LÍŠAMANI a vystoupení kapely „Rozjetý veverky“. Děsit malé i velké návštěvníky přijedou skupiny  Certi.cz, Krapus čerti ze severu,  Krampus-certi.cz a Hollen Teufln.

Děti do 15 let mají vstup zdarma, starší a rodiče pak zaplatí 150 korun.

Krampusové v Děčíně

Průvod alpských čertů si letos nenechají ujít ani obyvatelé Děčína. Tři desítky čertů se za doprovodu hudby a pyrotechnických efektů projdou 6. 12. 2019 po Masarykově náměstí. Show bude trvat hodinu a začne v 17:00.

Jak sami pořadatelé upozorňují, akce je velmi oblíbená a očekává se velká návštěvnost, proto není vhodné sem přijíždět s kočárky nebo příliš malými dětmi. Větší děti pak musí mít dospělý doprovod.

Je zakázáno ďábelské čerty tahat za rohy nebo masky, podle pořadatelů se pak stávají agresivními 🙂

Krampusové – čerti původem z Rakouska, budou i letos nahánět hrůzu v několika českých městech.

Krampus Kaplice

Oblíbená show se v Kaplici uskuteční v sobotu 14. 12. 2019. Letošní ročník má podle nejnovějších odhadů navštívit více než 700 démonických bytostí, čímž byl překonán dosavadní rekord. Vstupenky můžete koupit v předprodeji za 250 Kč.

Děti do deseti let mají vstup zdarma. Kaplice je městem Krampusů od roku 2012, kdy se tady poprvé uskutečnila show s jediným souborem a několika maskami. Od té doby sem mířilo stále více Krampusáků z Česka i blízkého okolí.

Kapličtí také v roce 2015 otevřeli Galerii Krampus v podzemí budovy bývalého pivovaru na náměstí, kterou každoročně navštíví tisíce dospělých i dětí.

Letos se můžete těšit na Krampusy z Česka, jižního Tyrolska, Německa a celého Rakouska, kteří kromě propracovaných kostýmů a řinčivých řetězů přivezou i pekelné vozy a ohňovou show.

Krampusáci míří do Loun

Rohaté příšery, které nahánějí strach i otrlým dospělým, nebudou chybět ani v lounské Zastávce ve čtvrtek 28. listopadu.

Akci pořádá skupina „Čerti z Rakouska v Česku“ a chybět na ní nebude doprovodný program pro velké i malé a ďábelské focení pro zájemce.

Těšit se můžete taky na dětskou diskotéku, slavnostní představení čertů, strašidelné efekty, tancování a dovádění s čerty, nebo vystoupení známého zpěváka. Vstupné pro děti činí 100 Kč, pro dospělé je ještě o 50 Kč dražší.

Obří rohy, huňaté kožichy z pravé kůže, rachotící řetězy a zlověstné masky – to jsou děsiví Krampusové.

Průvod čertů v Kolíně

30. listopadu si mohou užít průvod čertů taky obyvatelé Kolína. Sem totiž dorazí hned několik čertů, které znáte z Rakouských průvodů.

Krampusové budou během večera trestat hříšníky za jejich činy! Akce bude probíhat v Městském společenském domě, v sobotu 30. 11. od 15:00 do 17:00. Vstupné pro děti činí 100 Kč, dospělí pak zaplatí 150 Kč.

Akci opět pořádá skupina „Čerti z Rakouska v Česku“. Kromě výše zmíněných Loun a Kolína, budete moci čerty vidět i v dalších městech:

  • Čerti z Rakouska v Českých Budějovicích (Kdy: 1. prosince, od 15:00 do 17:00, Kde: KD Vltava (Kulturní dům Vltava České Budějovice, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska navštíví Litomyšl! (Kdy: 2. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: Kotelna – Music Club Litomyšl, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska 2019 / Benešov (Kdy: 3. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: Městské Divadlo Benešov, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska 2019 / Havlíčkův Brod (Kdy: 4. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: KD Ostrov Havlíčkův Brod, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska 2019 / Příbram (Kdy: 6. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: Divadlo A. Dvořáka Příbram, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska 2019 / Plzeň (Kdy: 8. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: DEPO2015, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska poprvé v Pelhřimově! (Kdy: 9. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: KD Máj Pelhřimov, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska 2019 / Ústí nad Labem (Kdy: 11. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: Dům kultury Ústí nad Labem, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska 2019 / Prostějov (Kdy: 11. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: KD Prostějov, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska míří do Clubu No6 (Kdy: 14. prosince, od 21:00 do 06:00, Kde: Club No.6, vstupné – 50 – 70 Kč, akce 18+).
  • Čerti z Rakouska dorazí do Opavy! (Kdy: 15. prosince, od 13:00 do 18:00, Kde: KD Na Rybníčku, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska- Šternberk 2019 (Kdy: 16. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: Městská kulturní zařízení, příspěvková organizace, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska navštíví Rýmařov! (Kdy: 17. prosince, od 15:00 do 17:00, Kde: SVČ Rýmařov, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska 2019 / Varnsdorf (Kdy: 18. prosince, od 16:00 do 18:00, Kde: Lidová zahrada Varnsdorf, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
  • Čerti z Rakouska v Krnově! (Kdy: 21. prosince, od 14:00 do 16:00, Kde: Kofola Music Club, vstupné – děti do 15 let 100 Kč, dospělí 150 Kč).
Budete mít zájem:  De Quervainova Nemoc Příznaky?

50° 6' 24.4656″, 14° 25' 48.5652″

Krampus - ďábel jak se patří

Rubrika:

Řev, pláč a kouř. Rakouští krampusové děsili v Kaplici

Mladý pár zvědavců nahlédl v sobotu vpodvečer do kaplického kulturního sálu, který se proměnil ve velkou převlékárnu pekelných bytostí. Na stolech se vršily masky rohatých šklebících se démonů.

Rakouští ďáblové krampusové se doslova soukali do přiléhavých huňatých kožichů a cítit to tam bylo jako v horské salaši s kouřícím ohništěm.

„Na oblečení do kostýmu potřebuju čtvrt hodiny. Nejdřív natáhnu kalhoty, pak si zavážu tkaničky u bot. Poté následuje vesta a na ni navléknu kožich. Další částí je pás se zvony a ohon. Nakonec si nasadím masku, protože je v ní velmi horko,“ popisuje 33letý Markus Eder ze skupiny Diabolos Sandl, která je z vesničky St. Oswald bei Freistadt v Horním Rakousku.

Právě tato osmatřicetičlenná skupina nadšenců, v níž je i jedenáct dívek, předvedla pekelnou show v Kaplici poprvé už loni. Letos pomohla místnímu kulturnímu centru uspořádat unikátní Krampus show, kterou sem přijelo předvést 12 rakouských skupin se dvěma stovkami krampusů, perchtů, ale i andělů s Mikulášem.

Pro návštěvníky převlékárny byl však její odér příliš silný. „To se nedá dýchat, počkáme raději venku,“ táhla blondýnka v bílé bundě a kulichu ze sálu svého partnera.

Venku se vmáčkli do davu natěšených diváků, kteří lemovali celou trasu průvodu až na náměstí. A s příchodem první ďábelské skupiny pochopili, proč kostýmy krampusů nevoní po růžích.

Ďáblové vybavení zapálenými loučemi, vidlemi či metlami se hned rozeběhli lovit zlobivce a hříšníky. To vše za obrovského rámusu velkých kravských zvonců zavěšených u pasu a také čoudících pyrotechnických efektů, které dokázaly osvítit a ještě mnohem víc zadýmit okolí štiplavým kouřem.

Rakouští pekelníci jsou na rozdíl od českého čertíka, který doprovází Mikuláše, opravdu hrůzostrašní. Děti zvyklé na virtuální příšery je vnímaly se smíšenými pocity.

„Tý jo, to jsou rohy, co? A jsou ti čerti živí, nebo falešní?“ hodnotila strašidelný průvod skupina asi šestiletých dětí z bezpečí balkonu v prvním patře bytovky. Malí diváci nakonec usoudili, že čerti jsou živí, když jdou v průvodu. „A kdyby se na nás sápali, tak po nich hodím jablko,“ plánoval pro jistotu nejupovídanější chlapec.

Kostýmy krampusů jsou propracované. Postavy z pohanských bájí se časem rozšířily nejen v německých zemích, ale i v Itálii, Slovinsku a Maďarsku.

Obličeje masek se vyřezávají z lipového nebo borového dřeva a ve středověku musely budit hrůzu. Jsou namalované do nejmenšího detailu, citlivější povahy děsí špičaté zuby, kly a vyplazené jazyky.

Masku doplňují pravé zvířecí rohy, některé i přes metr dlouhé.

Markus Eder se však mohl pochlubit novým typem masky: „Mám masku potaženou kůží. Jsou velmi drahé, tak jsem si to chtěl vyzkoušet sám. Líbí se mi, že každá maska je originál a lidi jsou na nás natěšení,“ pochvaluje si. Diváci netuší, jak náročný je svižný pohyb krampusů v horké masce, kde vidíte jen tunelově, a v kostýmu, který i s doplňky váží zhruba 30 kilo.

Ojedinělou akci si v Kaplici užilo na pět tisíc diváků. „Uděláme z toho každoroční tradici. Jsme rádi, že jsme prvními průkopníky v Čechách, kteří sem dokázali přitáhnout show s třicetiletou tradicí v Rakousku,“ řekl šéf kaplické kultury Stanislav Trs.

Co je Krampus

Historie Krampusu

Ve středoevropském folkloru je krampus rohaté, antropomorfní stvoření, popisované jako napůl-koza, napůl-démon. Na rozdíl od svatého Mikuláše, který o vánočním období rozdává dětem dárky, krampus zlobivé děti trestá.

Krampus je jedním ze společníků svatého Mikuláše v několika regionech, včetně Rakouska, Bavorska , Chorvatska, severní Itálie včetně Jižního Tyrolska a provincie Trento a Slovinska. Původ této bytosti je nejasný.

Někteří folkloristé a antropologové předpokládají, že mají předkřesťanský původ.

Existence krampusů byla potlačována po mnoho let – katolická církev zakázala oslavy a fašisté během druhé světové války shledali krampus jako opovrženíhodný, protože byl považován za výplod sociálních demokratů. Ve středověku hrozilo krampusům upálení stejně jako čarodějnicím.

Nikdy ale nedošlo k úplnému vymýcení tradice. Za doby habsburské říše se tradice šířila po celém jejím území. Státy bývalé habsburské říše si z Rakouska do značné míry vypůjčily tradici krampus doprovázející sv. Mikuláše 5. prosince. Ve dvacátých letech 20.

století upadli krampové díky politické situaci v Německu v nemilost. Fašismus jim také nepřál. K obnově této tradice došlo koncem minulého a počátkem tohoto století. Tradice krampus je oživena i v Bavorsku, spolu s místní uměleckou tradicí ručně vyřezávaných dřevěných masek.

Z Rakouska, Německa a severní Itálie se šíří dál po Evropě.

Krampus chodí v tradičních průvodech, takzvaných Krampuslauf. Mladí muži chodí oblečení jako krampus každoročně ve většině alpských měst.

Ačkoli se Krampus objevuje v mnoha variacích, většinou sdílejí některé společné charakteristiky. Je chlupatý, obvykle hnědý nebo černý a má kopyto a kozí rohy. Má dlouhý, špičatý jazyk a tesáky. Krampus nese řetězy jako symbol závazku ďábla s křesťanskou církví. Řetězy jsou někdy doprovázeny zvony různých velikostí.

Pohanského původu jsou ruten , svazky březových větví, které krampus nese a s nimiž občas mrská děti. Ruten může mít význam v předkřesťanských pohanských iniciačních obřadech. Březové větve jsou v některých reprezentacích nahrazeny bičem či koňským ohonem. Někdy se krampus objeví s pytlem nebo košem, připevněným k zádům (na zlé děti).

Některé ze starších verzí uvádějí, že se do pytle odkládají nezbedné děti a odnášejí.

Kostýmované postavy jsou ústřední součástí všech oslav krampus. Mezi tyto postavy patří – krampus, svatý Mikuláš, dřevorubec, andělé a ježibaba. Název krampus jméno je odvozeno z německého slova krampen – dráp.

Legendární bestie také sdílí charakteristiky společné s jinými děsivými, démonickými tvory v řeckém bájesloví, včetně satyrs (horští a lesní démoni) a fauns (lesní bytosti s napůl lidským a napůl kozlím tělem).

Krampus maska a kostým

Základem všeho je kvalitní dřevěná maska z borového či lipového dřeva. Ta se nechává obvykle zpracovávat na zakázku, přímo na míru. Je to kus umělecké práce, vše je zpracováváno ručně v dílně šikovného mistra řezbáře, který masku také finálně namaluje a opatří jí vousy a vlasy.

Výběr rohů je na budoucím majiteli a požadovaném celkovém vzhledu masky. Používají se přírodní rohy z beranů, muflonů, volů, ale třeba i antilop a kozorohů. Vlasy a vousy jsou obvykle z koňských žíní a přírodních chlupů.

Přírodní rohy, vousy a vlasy jsou ale stále častěji také z umělých náhražek. Maska sama o sobě váží okolo tří kilogramů. Její vnitřní část je vyložena molitanem či jinou výstelkou tak, aby dobře seděla a nikde netlačila.

Nositel masky kouká přes úzké průzory, umístěné pod očima s umělými duhovkami, které jsou mnohdy pro efekt podsvícené LED diodami.

Kostým je ušitý z přírodních kůží a kožešin. Většinou se používají kožešiny z horských koz, ovcí a jaků. Průvody krampusů provází patřičný hluk a řinčení.

Každý krampus má bytelný opasek, na němž visí řetězy s upevněnými zvonci a rolnicemi. Krampus oproti tradičnímu českému čertu nemá ocas. V rukou třímá dřevěné vidle, řetězy, březové větve či koňské ohony.

Na zádech někteří nosívají nůše s kozlem nebo prázdné na zlobivé děti.

Krampus současnost

V současné době se krampus a vše kolem něj těší stále větší oblibě, a to nejen v Německu a sousedním Rakousku, ale třeba i u nás v Čechách. Spousta zapálených fanoušků propadla kouzlu děsivých uměleckých masek a jejich propagaci.

Není to jen o tom, jednou za rok si obléci kostým, masku a vyrazit strašit do ulic. Krampus je divadlo, cirkus, divoké a atraktivní představení. Přípravě na veřejná vystoupení se aktéři mnohdy věnují celý rok. Pilují kostýmy, vytvářejí doplňky.

Krampus je pro mnohé životní styl a propagace krampus na veřejnosti je pro ně s trochou nadsázky životním posláním.

V mnoha regionech po Čechách vytlačují krampusové tradiční české čerty. Doba pokročila a laskavý český čert už nikoho nevyděsí. Zato pochody krampusů táhnou a většina masek děsí i dospělé.

Když k tomu přidáte alespoň špetku hereckého projevu, vyskakování na zátarasy, svítící oči, šlehání koňským ohonem, hašteření krampusů mezi sebou, dýmovnice a tvrdou muziku, získáte koktejl, který nenechá nikoho chladným. Tahle divadelní šou zkrátka táhne a získává stále více obdivovatelů.

Za krampuslaufy už nemusíte k zahraničním sousedům. Mezi nejznámější tradiční pochody krampusů v Čechách patří například pochod v Brně, Praze, Židlochovicích či Kaplici. A právě v jihočeské Kaplici se krampusové dočkali i svého muzea.

Krampusové se do Čech sjíždějí z různých koutů Německa a Rakouska a stále častěji jim důstojně sekundují krampusové z Čech, kteří se sdružují v několika velmi dobře fungujících seskupeních. Krampus pochody na různých úrovních kvality v současnosti již pořádá téměř každé větší město.

Krampus: Táhni k čertu / Krampus (2015)

  • Film s názvem Krampus a genitálním dovětkem distributora „Táhni k čertu!“, aby i ta poslední lopata v místních lůzrech a hnojích pochopila, že s čerty nejsou žerty, bych já komplexně nazval „Krampus, táhni do piče!“, aby i ta poslední lopata vstřebala, že dostává zdegenerovaný slaboduchý eintopf americké pseudokultury alá Babovřesky. Eintopf, co nepokrytě parazituje na geniálním Rare exports, který odporně kurví holyúdskou demencí, trapnými a lacinými efekty a rektoryvnou náloží rodinných hovnot. A tak na jakože sebekriticky odpudivou rodinku vyžraných, ohyzdných, nesnášenlivých a túúúúúze vtipných maloměstských idiotů 25. prosince zaútočí Satan Klaus, vypadající jako z prdele vytažená maska z Vřískotu a doprovázený kohortou lidožravých perníků a krušnohorských masopustních masek, aby se nakonec ukázalo, že jsou to v podstatě duševně nádherní lidé, plní empatie a vzájemné soudržnosti, a mě u toho tak nadmulo, až jsem při závěrečných titulcích, při kterých k tomu všemu neštěstí dokurvili i můj milovaný Sevetyč, vyprděl mimořádně žluklého ducha Vánoc. Hnusný, přiblblý a plagiátroský škvár.(29.2.2016)
  • Krampus není takový, jakého jsem si ho při ohlášení projektu vysnil, a ani v rámci toho, jaký je, se mu bohužel nepodařilo dosáhnout úplně TOP příček. Což ovšem neznamená, že by to byl špatný film. Dougherty tentokrát udělal pro Vánoce to samé, co před pár lety pro Halloween – natočil příjemnou, atmosférickou hororovou komedii, v níž v jednotlivých sekvencích funguje jak humor, tak strach a napětí. Jen to prostě není v žádném ohledu úplně ultimátní. A kdyby bývalo zůstalo pouze u Krampuse a jeho družiny elfů, bylo by to imho lepší. Oživlé dárky jsou ještě jakž takž cool, ale zákeřné oživlé perníčky už notně přes čáru. A také mě dost zaskočilo, jak rychle to šlo v závěru. Snad víc než půlka všech postav je najednou dost nezajímavě redukována během asi dvou minut, až to na mě působilo, jako kdyby se jich tvůrci už mocí mermo chtěli zbavit a nechtělo se jim psát dalších dvacet minut scénáře. 70 % a dal bych si na vážno pojatej německej alpskej prequel.(24.12.2015)
  • Na Krampuse jsem se poměrně těšil. Místní uživatelé tady z něj udělali takřka legendární film, který do budoucna k Vánocům bude vysloveně patřit a házeli ho do stejného pytle například se Sám Doma. Se Sám Doma to má mimochodem podobné tak akorát pár melodií v celkovém hudebním podtextu. Jinak je to někde úplně jinde. Krampus tady totiž střídá pohádkovou atmosféru a regulérní horor a la Noční Můra z Elm Street. Nicméně uznávám, že pár opravdu zajímavých momentů film měl. Třeba úvodní scénu v obchoďáku, která je naprosto luxusní a nebo kreslená scéna, která vypráví příběh babičky, co se s Krampusem v dětství již jednou potkala. Ta vypadalo mimochodem skoro jak od Tima Burtona. Zbytek je klasická vyvražďovačka, u které vlastně nevíte, jestli je komedií (hláškující věčně nalitá babka, tři živí perníčci) nebo hororem (Krampus, kterej se tam mimochodem ještě pořádně ani neukáže a jeho elfí kumpáni).(15.12.2015)
  • Rozpočet $15miliónovTržby USA $42,725,475Tržby Celosvetovo $61,548,707Tržby za predaj Blu-ray v USA $4,243,963
    Tržby za predaj DVD v USA $2,852,934║ režisér Michael Dougherty nás dosť ťahá za nos, prvá polovica je dobre vystavaná, sú tam náznaky napätia, dravosť, príbeh začína mať postupne grády, aj keď už aj tam sú citeľné bláznivé, uletené prvky, v tej druhej polovici sa to úplne zopsuje, zo všetkých strán na nás začnú skákať všakojaké vianočné potvory, medovníček to tu bude zaklincovávať, pajác vyskakujúci z krabice tam bude pažravo hltať decká, plyšový maco bude dosť kúsavý, samotný krampus tam bude nakoniec len na pár okamihov, čo je veľká škoda, z poctivého hororu sa nakoniec vykľuje skôr taká bláznivá komédia, kde Vám je doslova jedno čo sa komu stane, záver to príbehové bláznenie trošku zachraňuje, nakoľko nám to všetko čo sledujeme vypovie ako sen nešťastníka chlapca čo roztrhal svoje prianie pre Santu a preto sa jeho okoliu dejú tie prapodivné veci, pre mňa sklamanie, takýto tip filmu mi moc nechutil /videl v kine: 45%/(10.12.2015)
  • // Distribútor: Universal // Počet premietajúcich kín v USA: 2,919 // Otvárací Víkend v USA: $16,293,325 //(10.6.2016)
  • Velké zklamání. I když se uvádí horror/komedie k smíchu tam není nic. Je to spíše horror pro děcka ze základní školy a já se totálně nudil.(28.2.2016)
  • „MÍSTO NĚJ PŘIŠEL MNOHEM CHMURNĚJŠÍ, MNOHEM STARŠÍ DUCH. BYL TO KRAMPUS. A TEN, STEJNĚ JAKO PO TISÍCE LET, NEPŘIŠEL ODMĚŇOVAT, ALE TRESTAT…“ /// Začíná to jako Vánoční filmeček – Clark Griswold by měl radost, že se někdo vrhl na parafrázi jeho sváteční pohody. Von to vlastně vánoční film je. Dokonce to není ani špatně natočený… a příběh je úchylná pohádková kravina, který bohužel v závěru dojde dech, takže v mozku přetrvá maximálně trapnej smrad (jako z františka) a pocit, že Dougherty chtěl snad i strašit. Bohužel nevěděl jak. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Hledám důvod k víře v Ducha Vánoc. 2.) Na Vánoce (možná i jindy) straším děti perníkem. 3.) Thx za titule „espectro“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE ** NAPĚTÍ *(10.8.2016)
  • Už som to vravel stokrát a poviem to sto prvý raz: nemám rád hororové komédie. Čo z toho, že má Krampus veľmi dobrú vianočnú atmosféru (a pasáž, v ktorej pred ním dievča uteká zasneženou ulicou, je úžasná), keď dobre budovanú atmosféru a skvelého Krampusa do úzadia zatláčajú otravné ľudské postavy (paradoxne hrané sympatickými hercami) a fakt, že samotný Krampus je len vedľajšou postavou a prím hrajú jeho pseudo komickí pomocníci (perníky? Skutočne???).(28.12.2017)
  • Budoucí vánoční klasika, která je však natolik divácky přístupná, že se bude hrát v 7 večer po Home Alone.
    Krampus je živelně natočený, má příjemné a zábavné herce, především buranský David Koechner si všechny hlášky rve pro sebe a vychází mu. Atmosféra je správně vánoční v závěru i celkem hutná, překvapí i pestrý výběr záporáků, kde se velká fantazie tvůrcům upřít nedá, byť se jedná z větší části o vánoční cukroví/hračky a samotný Krampus, který spíše připomíná vrásčitého dědu, přesto je zdařile a originálně vytvořený.
    Film je více Komedie a Fairytale než regulérní horor, postavy zde sice umírají poměrně často, ale kvůli nízkému ratingu se nedočkáme gore a lekačky zde vlastně také chybí, takže, strašení filmu příliš nevychází, ale kouká se na to hezky, je to fajn oldschool zábava s poctivými praktickými efekty.
    Home Alone křížený s Gremlinsem!
    Story 5/10, Atmosféra 7/10, Gore 0/10, Vizuál 7/10, Akce 5/10, Napětí 7/10,Humor 7/10. Zábavnost 7/10. 75%(19.12.2015)
Budete mít zájem:  Léčba Zánětu Močových Cest U Dětí?

Krampus v populární kultuře – Krampus in popular culture

Podepsat na tyči v University City , koncem roku 2014.

Krampus , „ vánoční ďábel “ rakouského a bavorského folklóru , vstoupil do populární kultury Severní Ameriky; Christian Jacobs poznamenává, že „díky internetu a YouTube je [Krampus] nyní na americkém vánočním radaru“. Tanya Basu to interpretuje jako součást „rostoucího hnutí protivianočních oslav“: odmítnutí „ bah, humbug “ – nebo nová alternativa k mainstreamovým slavnostem. Brian Joines z Image Comics má podezření, že důvod, proč Krampus (konkrétně temné stránky Vánoc obecně) nebyl v Americe historicky popularizován, je sociální artefakt vyplývající z „povahy toho, jak vnímáme Vánoce v této zemi , a to jak velký den pro děti a jako narození velké náboženské loutky “. V některých severoamerických zobrazeních je Krampus antihrdina, který se snaží zabránit tomu, aby se děti nechaly rozmazlovat nekontrolovatelným konzumem plynoucím z ekonomiky Vánoc .

Krampus je často zmiňován v médiích souvisejících s Vánocemi, ale následující seznam uvádí případy, kdy je postava významně uvedena.

Oslavy Krampus

Procházka Washington DC Krampusnacht, 2016.

Akce spojené s Krampusem se konají ve městech po celé Severní Americe. Každý z nich může mít téma nebo příčinu, ať už je to jednoduché procházení barem, pohon hraček nebo charitativní sbírka. Níže uvádíme několik:

  • Krampusnacht Washington DC.
  • Míč Toronto Krampus.
  • Chicago Krampus Fest.
  • LA Krampusfest.
  • San Francisco Krampus Krawl.
  • Společnost Dallas Krampus.
  • Krampuslauf Philadelphia.

Kostýmy

Kostýmované postavy jsou ústřední součástí všech Krampusových oslav. Mezi tyto postavy patří: Krampus, svatý Nikolaus, lesník, andělé a stařena. Jelikož je Krampus napůl koza a napůl démon, kostým obvykle sdílí určité primární prvky, jako jsou: kožešinový oblek, rohy, démonská maska ​​a kopyta.

Běžně používané rekvizity jsou; zvonky, bříza, koš na zádech, řetězy, chodící personál a koňský vlásek nebo konopný bič. Nejtradičnější kostýmy Krampus jsou vyrobeny z kozí / ovčí kůže, zvířecích rohů a ručně vyřezávaných masek. Častěji jsou vyráběny z moderních a méně nákladných materiálů, jako jsou: umělá kožešina a latexové masky.

K dispozici je několik instruktážních videí YouTube o kostýmech Krampus.

Film

Ve výrobě

Televize

Animace

Žívá akce

  • Ligová epizoda „ A Krampus Carol “ (2012).
  • The Aquabats! Super show! epizoda „ Christmas with The Aquabats! “ (2013). Vyjádřený Robert Smigel .
  • Grimmova epizoda „ Dvanáct dní Krampuse “ (2013). Zobrazen jako muž, který se každoročně proměňuje v Krampuse ( Derek Mears ), aby o Vánocích unášel a jedl „nezbedné“ děti.
  • Epizoda ztracené dívky „ Hromnice o víře “ (2013).
  • Epizoda „Krampus Nacht“ filmu „ Krásná tvář jde do pekla “ v seriálu Swim Swim .
  • Epizoda Murdoch Mysteries „Veselé Vánoce Murdocha“ (2015, sezóna 9). Pozorování Krampuse je hlášeno v noci, kdy byl na vánočním galavečer zavražděn filantrop oblečený jako Santa. Inspektor Brackenreid má noční můru svého dětství s Krampusem.
  • Supernatural : epizoda třetí sezóny „A Very Supernatural Christmas“, představující protagonisty, kterým původně věřili, že jsou Krampus, ale později je identifikována jako pohanští bohové, přičemž jejich spojenec Bobby Singer je informoval, že Krampus neexistuje a jsou idioti za to, že věří jinak.
  • The Chilling Adventures of Sabrina : Pod jménem démona Bartela se v epizodě 2018 „Příběh zimního zimáka“ objeví jako místní Santa Claus, pan Bartel, který roky unáší děti a proměňuje je v živá vosková díla.
  • Danger Force : Ve dvoudílné epizodě „Down Goes Santa“ je Krampus hlavním darebákem, kterého ztvárnil Kurt Quinn. V knize Ray Manchester „Skutečný příběh Vánoc“, kterou dostal od Truth Store, uvádí, že Santa Claus a Krampus jsou bratři, kteří byli dětmi matky přírody a otce .

Tisková média

  • Krampus: Ďábel Vánoc (2004), autor: Monte Beauchamp sbírá pohlednice Krampus z počátku 20. století

    • Umělecký ředitel a grafický designér Monte Beauchamp publikoval ve svém časopise BLAB pohlednice Krampus z 19. a 20. století ! poté, co jim je představil sběratel. Poté nechal vydat dvě knihy pohlednic Krampus vydané v letech 2004 a 2010. V galerii v Santa Monice byla umístěna výstava a Beauchampův přítel otevřel v Los Angeles klub s tématem Krampus.
  • Grafický román Chickenhare (2006), měl Krampuse jménem Banjo jako jednu z hlavních postav.

  • Krampus: Román Yule Lord (2012), Gerald Brom odehrávající se v Boone County, Západní Virginie .
  • Klaus , grafický román od Granta Morrisona .

  • Krampus: Shadow of Saint Nicholas , 2015 grafický román povolený Legendary Entertainment jako tie-in s 2015 Krampus filmu .
Budete mít zájem:  Rozmarýnový olej – pro krásu i naše zdraví

Ostatní

  • Arkádová hra CarnEvil (1998) má šéfa „neuvěřitelně zlého St. Nicka“ jménem Krampus.
  • Na albu Random Spirit Lover (2007) od kanadské indie kapely Sunset Rubdown je na zadní obálce vyobrazen Krampus . Spencer Krug uvedl, že to tam bylo umístěno, protože „představuje ten druh duality, který je tématem záznamu, dvě strany každé věci.“
  • Singl „Naughty Christmas“ (2016) italské kapely Lacuna Coil zmiňuje Krampuse opakovaně v celé písni.
  • Krampus: Yuletide Tale , muzikál Carrie Gilchrist (kniha, texty) a Nils-Petter Ankarblom (kniha, hudba, texty), byl poprvé vyroben v Short North Stage v Columbusu v Ohiu v prosinci 2015.
  • V audio dramatickém seriálu Doctor Who Ravenous (2018) se ve dvoudílných filmech „Better Watch Out“ a „Fairytale of Salzburg“ osmé doktor a jeho společníci účastní vánočních oslav v Salcburku, jen aby záhadná entita poskytující přání udělejte přání, díky kterému je Krampus skutečný. Vzhledem k tomu, že Krampus (Robert Whitelock) téměř pošle celé město do pekla, Doktorova společníka Helen Sinclairová je schopna najít původního svatého Mikuláše (Raad Rawi) a přivést ho do současnosti, aby mohl tradičně přikázat Krampusovi odejít. uvádí, že Krampus může ovládat pouze svatý Nick.
  • Overwatch , online videohra od Blizzard Entertainment , obsahuje přizpůsobený vzhled Krampus pro postavu Junkrat v jejich akci „Overwatch Winter Wonderland“.

Jack Frost v Harperově týdeníku (1861)

Viz také

Na rozdíl od zlých verzí normálně dobrých vánočních postav (např. Santa , Frosty atd.) Nebo Jacka Frosta, který je obvykle zobrazován pouze jako zlomyslný, zlovolní příšery spojené s Vánocemi v severoamerické populární kultuře jiné než Krampus zahrnují v chronologickém pořadí:

Reference

Informační poznámky

Citace

Odborník na městské legendy: Krampusové? I čerti na Valašsku vypadali brutálně

Michal Bystrov

/ROZHOVOR/ Etnograf a folklorista Petr Janeček je odborníkem na městské legendy. Před lety na toto téma vydal sérii knížek o černé sanitce, letos se vrátil knihou Mýtus o Pérákovi. Studuje pohádky a dodnes si pamatuje, jak ho jako pětiletého čert odnesl v pytli do pekla… respektive do sklepa.

Co říkáte průvodům děsivých ďáblů, které se teď tak rozmohly?Mluvíte o takzvaných krampusech. Tyto průvody mají velice dlouhou tradici, souvisely s rituály plodnosti dobytka a na rozdíl od našeho mírumilovného chození čerta s Mikulášem a andělem byly církví často zakazovány.

Krampus je alpský čert, najdeme ho v jižním Německu či Rakousku. Název se odvozuje od nářečního výrazu „krampen“ („dráp“). Ještě před patnácti, dvaceti lety se etnologové jezdili na krampusy dívat do Bavorska, teď je máme v kulturácích v každém druhém českém městě.

Ohromně populární jsou v USA, kde je veřejnost vnímá jako odpověď drsnější Evropy na přeslazené americké Vánoce se „sacharinovým“ Santou Clausem.

No ale ty příšerné masky – to přece už vůbec není pro děti.Tak oni čerti kupříkladu na Valašsku také vypadali poměrně dost brutálně. Máte ale pravdu, že český čert je humanizovaný, rádi z něj děláme nemotorného popletu.

Naši předkové dlouho přemýšleli, odkud se vlastně vzal, a za vzor si vybrali apokryfní příběh o vzpouře Lucifera proti Bohu.

Andělé, kteří zhřešili, byli svrženi do pekla (z těch se stali ďáblové), do vody (z nich jsou vodníci), někteří spadli do lesa (ti se změnili v hejkaly a víly) a jiní skončili v podzemí (to jsou třeba trpaslíci).

Přečíst článek ›

Alpský čert mi připomíná řeckého boha Pana.Ano, krampusové mají blízko k faunům, satyrům, ve slovanském prostředí se nabízí bůh Veles. Spojení s pastvinami a dobytkem je tam evidentní. Je to prvek jiné kultury z míst, kde panovaly kruté živly. Ve vysokých horách lidé vnímali přírodní síly mnohem intenzivněji než v podhůří: viz třeba náš Krakonoš.

Česká trojice Mikuláš, čert a anděl je skvěle vyvážená: na obranu proti strachu nastupuje moudrost a laskavost. Kdežto krampus je elementární silou koncentrovaného zla. Mimochodem, v Nizozemsku a okolí chodí Mikuláš s černým Petrem, což je vlastně černoch. Dnes je kolem toho přirozeně velká diskuse.

V protestantských zemích čerta z lidových průvodů často odstraňovali a nahrazovali ho jinými postavami.

Napadá mě, že na českých vesnicích byl podobně hrůzným zjevem rybníkář, který o masopustu vodil maškary.Průvody čertů a Mikulášů jsou ovšem temnější než masopust.

Ten se týká spíše erotiky, plodnosti, nezřízeného veselí, zatímco my se bavíme o době před zimním slunovratem, kdy dny jsou nejkratší a noci nejdelší. Brzy se stmívá a za tmy vycházejí duchové mrtvých a démoni.

Vždyť už v Kosmově kronice se píše, že když u nás kníže Břetislav zakazoval pohanské zvyky, to, proti čemu hlavně brojil, byly hry se škraboškami a maskami na křižovatkách nebo na hrobech.

Z vánočních koncertů Chorey Bohemiky si pamatuji bílé ženské postavy s dlouhými zobáky z papíru.To jsou Lucky. Člověku se okamžitě vybaví obrazy Hyeronyma Bosche. Dobře, že jste to nakousl, protože všichni tihle démoni se v současnosti vracejí. Lucka chodí před svátkem svaté Lucie (13. 12.

), Barborka v předvečer dne svaté Barbory (4. 12.). Ta vypadá přesně jako postava z filmového hororu Kruh. Dlouhé vlasy přes obličej, bílé splývavé šaty, v ruce nese košík a v druhé drží nůž. Pokud dítě zlobilo, rozřízne mu bříško, vyndá z něj střeva a vloží je do košíku.

Lidé při tomto rituálu opravdu nosili po vesnici v košíku zvířecí střeva.

Řekněte mi, proč si připravovali takové šoky? Nebo je to bavilo?Dnešní děti z toho mají trauma, ale když bratři Grimmové v roce 1812 vydali své pohádky, všichni psali, že jde o skvělý výchovný nástroj – jen prý je to příliš měkké! Hrdinové měli být více trápeni, aby to mělo příslušný pedagogický účinek.

Přečíst článek ›

Kdo ví, jestli to vůbec bylo adresováno dětem.Přesně tak. Lucky chodily k mladým ženám, dospívajícím dívkám, které předly v době, kdy by měly odpočívat. Tak trestala komunita ty, kteří během svátků pracovali přespříliš, což bylo nejen proti Bohu, ale také to mělo nežádoucí vliv na chod celého společenství. Lucky vtrhly do místnosti a začaly dívku symbolicky mlátit.

Co z vesnických zvyků pokračuje formou městských legend?Jediné, co zbylo, je vědomí, že doba adventu je nebezpečná. Bylo statisticky zjištěno, že nejvíce městských legend o únosech či vraždách patří do období mezi listopadem a prosincem.

To se samozřejmě vysvětluje brzkým stmíváním. Zároveň je to však doba velkých nákupů, čili typický příběh vypadá tak, že jdete do nákupního centra, tam vás někdo přepadne a slehne se po vás zem. Vezměte, jaký shon panuje v obchoďácích.

Ale když vyjdete ven, ocitnete se na zcela pustém parkovišti… Pozitivní, rodinná atmosféra Vánoc by nebyla ničím bez tušení čehosi hlubšího, staršího, co bublá pod povrchem. Světlo Vánoc je možné jen díky té temnotě za oknem.

Vánoční svátky jsou tak hezké a příjemné proto, že jsme doma pospolu a bráníme se tomu, co je venku.

Přečíst článek ›

A když nejste v pohodě…O Vánocích dochází k největšímu počtu sebevražd. Dlouho se věřilo, že když venku fouká, někdo se oběsí.

Tím se dostáváme k tématu osudovosti v Erbenově Kytici. Balada Štědrý den. Co vám naskakuje?Přelomové období, kdy končí starý rok a začíná nový. Silvestra naši předkové neslavili a za obraz příštího roku považovali celý Štědrý den. Proto tolik zdánlivě nesmyslných vánočních zvyků.

Přečíst článek ›

Jenže proč se tak stresovali? Krájeli jablko, aby tam našli kříž…Já mám pocit, že ti lidé byli smíření s osudem. Věřili, že je víceméně všechno předem dané, a se smrtí dokázali pracovat. Tím, že rozkrojili jablko, se jim vlastně ulevilo. OK, tak já asi příští rok umřu, řekli si a začali přemýšlet, co se do té doby musí udělat. A když to nevyšlo, o důvod víc k radosti.

Ještě k těm potvorám: v Americe existuje hororová postava Abominable Snowman, doslova odporný, hnusný sněhulák!O sněhulákovi toho moc nevíme. První zmínka o něm je, pokud vím, u Shakespeara.

První písemná zmínka o stavění sněhuláka pochází ze sedmdesátých let 17. století z Lipska. A tehdejší sněhuláci skutečně byli hroziví. Měli koště, jako strašák – jenomže koho měli vystrašit? Nehlídali úrodu, nestáli na polích a neodháněli ptáky.

Byl to takový negativní symbol zimy. Až později se stali roztomilejšími.

Přečíst článek ›

Znáte genezi zlatého prasátka?To je velká záhada. Předpokládá se, že by to mohl být zlatý kanec Gullinbursti ze severogermánské, vikingské mytologie, jenž patří bohu plodnosti a bohatství Freyovi.

Současně se v severských mýtech vyskytuje kanec, kterého jedí hrdinové, co se po smrti dostanou do Valhally. Uřezávají z něj kusy a pečínky neubývá.

Něco na tom možná bude, protože nejstarší doklady o zlatém prasátku u nás máme od českých Němců.

A co pohádka o dvanácti měsíčcích?To jste trefil do černého! Je rozšířena v celé Evropě, pravděpodobně však vznikla v českých zemích. Nejstarší záznam pochází z doby Karla IV.

Mistr Klaret, vlastním jménem Bartoloměj z Chlumce, vyučoval na pražské univerzitě a ve svém díle uvádí exempla, krátké příběhy, jimiž zejména dominikánští a františkánští mniši oživovali svá lidová kázání.

V jednom takovém exemplu, psaném latinsky s českými vpisky, stojí přibližně toto: „V únoru čteme příběh o matce, která poslala svou dceru do lesa pro jahody. Dcera v lese uviděla dvanáct ,plecháčuov‘ (lysých starců). Ptali se jí: ,Co tu děláš?‘ ,Jdu pro jahody,‘ odpověděla. Načež jeden z nich, stařec jménem Únor, řekl: ,Běž a trhej.

‘ Natrhala jahody, přinesla je domů, čemuž se ona i její matka nemálo podivily.“ Tak zní nejstarší světový zápis pohádky o dvanácti měsíčcích. Je z roku 1366 a dochoval se u nás! Ještě je zajímavé, že v ústním podání u nás ten příběh potom vůbec nežil. Až teprve Božena Němcová ho objevila na Slovensku.

Přečíst článek › Přečíst článek ›

Jarní seriál pro malé i velké zahradníky. Předplaťte si Deník.cz a získejte neomezený přístup k seriálu Předsevzetí 2021. Více zde.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector